Rýsuje se koncepce dopravního a vrtulníkového letectva Armády ČR

Airbus A-319
Foto: Český Airbus A319 / army.cz

Na první pohled se může zdát, že dopravní letectvo AČR zažívá lepší období. V jeho parku se vyjímají dva nové letouny Airbus A319 a čtyř nové transportní stroje CASA C295M. Skutečnost však již tak růžová není. Ostatní letecká technika rychle zastarává a česká armáda se musí rozhodnout, zda nakoupí další nové stroje, či se pustí do modernizace, anebo se dokonce vůbec nezbaví části techniky.

Bizjety a koncepce dopravního letectva

Vláda ČR rozhodla v letech 2005 a 2010 hned dvakrát o obměně letadlového parku dopravního letectva AČR. Zvažovala mimo jiné i náhradu "bizjetů" Jakolev Jak-40 a CL-601 Challenger dvěma novými letadly stejné kategorie. Tyto letouny jsou ideální pro rychlou přepravu malého počtu pasažérů – nejčastěji ústavních a vládních představitelů. Moderní, ale kapacitně velké Airbusy A319 se k podobným účelům příliš nehodí.

Jenže vzhledem k současné ekonomické situaci nemá ministerstvo obrany na nákup nových bizjetů v rozpočtu potřebné finance. A proto se rozhodlo pro údržbu techniky, která se blíží ke konci své životnosti, což se týká zejména ruských strojů Jakolev.

Jak-40 Foto: Jak-40 / army.cz

Resort obrany nyní pracuje na nové dlouhodobé koncepci dopravního a vrtulníkového letectva. Sice je zatím předčasné mluvit o podobě zmiňované koncepce, ovšem ministr obrany Vlastimil Picek před časem naznačil, že armáda má v úmyslu pořídit dva střední dopravní letouny. Připomeňme, že žhavým kandidátem může být "brazilsko-český" Embraer KC-390.

Opravdu jasno budeme mít až v následující týdnech či měsících, kdy armáda předloží české vládě materiál s názvem "Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva".

Současný stav a letecká technika dopravního letectva Armády ČR

Hlavním úkolem 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely je provádět přepravu osob a materiálu pro Armádu České republiky, Ministerstvo obrany ČR a koaliční jednotky. Dále má provozovat leteckou pátrací a záchrannou službu, přepravovat speciální týmy, například záchranářské a lékařské, zajišťovat přepravu orgánů (IKEM), fotogrammetrické lety, ověřovací lety prostředků radiotechnického zabezpečení a taktéž poskytovat s tím související letecký výcvik.

 

Kromě jiného se dopravní letectvo podílí i na výcviku afghánských pilotů, zajišťuje leteckou dopravu do krizových oblastí i zpět – příkladem může být evakuace českých občanů z Japonska postiženého katastrofickou vlnou tsunami v roce 2011. Letectvo také zajišťuje zdravotnický odsun českých vojáků a občanů (MEDEVAC).

Letoun A319-115CJ

Od roku 2007 využívá Armáda ČR dvě dopravní letadla A319-115CJ. V roce 2011 nalétaly stroje 1375 letových hodin a v roce 2012 to bylo 1179. První stroj na počátku roku prošel údržbovou prohlídkou, jejíž hodnota činila 35 milionů korun. Druhý letoun čeká údržba na konci letošního roku.

Odhadovaná suma potřebná k zabezpečení nepřetržitého celoročního provozu obou letounů je 140 milionů korun.

CASA C-295 Foto: CASA C-295 / army.cz

Letoun CASA C295M

Nejnovějším přírůstkem do rodiny dopravních letadel AČR je čtveřice dopravních letounů CASA C295M. V roce 2011 nalétaly tyto stroje 1125 hodin, o rok později 1289.

Předpokládá se, že první údržbovou prohlídku absolvují casy v průběhu roku 2014. Minimální rozpočet pro zabezpečení provozu letounů počítá se 30 miliony korun ročně.

CL-601 Foto: CL-601 / army.cz

Letoun CL-601

Bizjet CL-601 slouží AČR již od roku 1991. Ve vzduchu strávil stroj roku 2011 ve vzduchu 209 hodin, v roce 2012 pouze 66 hodin.

 

 "K 30. dubnu 2012 byly provedeny 10leté práce a předepsaná kontrola podvozku (cca 25 mil. Kč). V říjnu 2013 je nutno provést GO (generální oprava – pozn. redakce) motorů včetně dalších prací (cca 90 mil. Kč). Pokud se nepodaří nalézt dostatečný objem finančních prostředků na zabezpečení provozu tohoto letounu, může být zvažováno ukončení provozu," dočteme se kromě jiného ve zprávě.



Letoun Jak-40

Armáda v současnosti provozuje dva letité bizjety Jak-40. Avšak letouny se již pohybují na samé hranici technické životnosti, ne-li za ní. Prvnímu stroji skončila technická životnost loni, druhému skončí v závěru roku 2015. V roce 2011 nalétaly oba jaky 370 hodin a roku 2012 dalších 378 hodin.

L-410FG Foto: Letoun L-410FG zajišťuje fotogrammetrické lety. / Wikipedia

Letoun L-410

Nejrozšířenějším strojem je lehký dopravní letoun L-410. Česká armáda vlastní celkem osm těchto strojů, jenomže čtyři z nich jsou uzemněny pro nedostatek finančních prostředků na generální opravy – jedna GO přijde na 30 milionů korun.  

V roce 2011 absolvovaly tyto letouny 1395 hodin, o rok později 1166 letových hodin. Z dlouhodobého hlediska se počítá s provozem pouze šesti letounů.

Mi-8 VIP Foto: Jeden ze strojů Mi-8 v luxusní VIP úpravě / Wikipedia

Vrtulníky Mi-8 s Mi-17

U 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely slouží rovněž čtyři vrtulníky Mi-8 a tři Mi-17. Vrtulníky Mi-17 mohou být bez nutnosti generální opravy provozovány až do roku 2014 či 2015.

Větší potíže vyvstávají s vrtulníky Mi-8. Jeden stroj je pro nedostatek financí zakonzervován a není schopen letu, na druhém vrtulníku je prováděna generální oprava v ceně 60 milionů korun. Třetí vrtulník vyčerpal provozní lhůtu v dubnu letošního roku, čtvrtý to čeká v roce 2017.

"Generální opravy těchto vrtulníků (Mi-8 – pozn. redakce) budou prováděny v závislosti na vývoji rozpočtu, v případě nedostatku finančních prostředků budou odstaveny, zakonzervovány jako neletuschopné," komentovalo ministerstvo obrany stávající situaci.

Zdroj: Ministerstvo obrany ČR

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Výstava vojenské techniky IDET 2013

Na brněnském výstavišti BVV proběhla ve dnech 22. - 24. 5 tradiční vojenská výstava IDET 2013. ...

Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ

Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...

Samopaly Scorpion EVO 3A1 pro Egypt

Před časem proběhla médií zpráva o obří dodávce 50 000 kusů pistolí CZ 75 P-07 Duty do Egypta. Česká ...

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • HU
    14:09 02.06.2013

    ...ehm, já čekal něco o koncepci. Když už nic tak aspoň polemiku co by mohlo v koncepci být. Ne soupis techniky a 24.zDL...

  • HU
    18:15 31.05.2013

    Koncepce řeší dopravní a vrtulníkové letectvo. Tedy by tam měla být zmínka i o vrtulnících této řady, myšleno Mi 24/35, minimálně v tom, že se s nimi dle BKO nepočítá. V pondělí se mohu mrknout :-)

    Některé příspěvky mě pobavily. Nevím kdo odkud je, nebo jaké jsou jeho zkušenosti, ale zabezpečovat něco jedním letounem? je vidět, že nikdo nepřemýšlí nad tím, že může nastat porucha, nebo bude třeba provést servis, nebo jiná překážka a jeden letoun je tak málo. Dál se rozepisovat nemá cenu...

  • Jan Grohmann
    16:33 31.05.2013

    Dobrý den, koncepce řeší jen dopravní letectvo a "vládní" vrtulníky. Mi-24 koncepce neřeší.

  • martin
    14:42 31.05.2013

    Politici si hlavně můžou koupit letenku do 1st class a všechny náklady nám proúčtovat. Staví si armádu jako svého slouhu a ne jako bojeschopnou sílu. Má autor informace, jak to v této přiblbé skorokoncepci vypadá s Mi-24?

  • Anti2t
    22:19 30.05.2013

    Politici nemají ve vojenském letadle co dělat!!A pokud opravdu musí letět tak jim obyčejný sedadlo stačí armádní letectvo má zachraňovat,dopravovat a podporovat ....vip můžou pěkně civilním popřípadě armádním když zbyde místo na plošině před schozem materiálu....:-)

  • Martin
    21:15 30.05.2013

    Souhlasím,že na poměrně malou zemi jsou 2 A-319 a 3 bizjety až moc,i když dle našich politiků ty letadla pomalu nestíhají.Nabízí se srovnání s Polskem,které po zrušení dopravní letky má pro dopravu VIP pouze DVA pronajaté stroje ERJ-175.Některé okolní státy dokonce vozí VIP běžně v transportních An-26 či C-27J.Navíc pro lety do okolních států musí stačit i L-410 a ne,aby na každý skok musel letět A-319.Optimální počet bych viděl 1 A-319 a k tomu dva modernější bizjety jako náhrada Jaku a Challengeru.
    To samé u transportních strojů mi přijde celkem ubytečné provozovat jak lehčí C-295,tak zvažované těžší Embraery.Ideální varianta jsou 4 stroje velikosti C-130 či do budoucna KC-390,které v pohodě zastanou dopravu vojáků do misí místo A-319.

  • Jakub
    18:17 30.05.2013

    *Pro srovnání, cena českého nového Evektoru EV-55 Outback je v přepočtu asi 40 milionů korun.

  • Jakub
    18:16 30.05.2013

    Pro srovnání, cena českého nového Evektoru EV-55 Outback, je v přepočtu 40 asi milionů korun.

  • liberal shark
    17:52 30.05.2013

    Myslím, že okamžité vyřazení všech tří biz-jetů a salonních vrtulníků by byl dobrý začátek. AČR není cestovní kancelář. Už ten nákup Airbusů 319 CJ byla chyba. Mnohem lepší by byly 4 Herculesy, Spartany nebo Embraery až budou k dispozici. Vojenské dopravní letectvo má vozit náklad, vojáky a nebo tankovat ve vzduchu. Politici můžou lítat Evectorem nebo jezdit vlakem !