Izrael vs S-300: Kdo vyhraje případný střet?

Komplet S-300PMU-2. Radiolokátor 64N6E2, velitelské stanoviště (místo řízení palby) 54K6E2 a odpalovací vozidlo 5P85; větší foto / Public Domain

V průběhu uplynulého týdne se ve všech ruských médiích prolínala odpověď na otázku „jak potrestat Izrael za jeho vinu při sestřelení letounu Il-20, kterou stále odmítá přiznat“. Například server TopWar přichází s touto představou: „Rusko vytvoří bezletovou zónu v Sýrii s pomocí kompletů S-300 předaných syrské protivzdušné obraně (PVO), ale s našimi vojenskými poradci, tak jako ve Vietnamu. Předpokládá se, že nasadí komplety S-300 takovým způsobem, že uzavře všechny vzdušné hranice Sýrie! Rusko ukáže, že je připraveno bojovat v Sýrii!“.

S-300 zakryje íránské operace v Sýrii

Poněkud názorově opatrnější je vojenský expert serveru NGg.ru Vladimír Muchin. Pod titulkem: „Komplety S-300 ruská vojska v Sýrii neochrání mimo jiné uvádí názor podplukovníka Ovčinikova: „Soudě podle postojů izraelského vedení, Izrael hodlá nadále pokračovat v organizaci vojenských operací proti íránským zařízením v Sýrii.

Podle Muchina na konci srpna podepsali Teherán a Damašek vojenskou dohodu, podle níž Írán postaví v Sýrii několik vojenských továren. Ostatně jedním z témat rozhovorů mezi íránským ministrem obrany Amirem Khatamim a syrským prezidentem Bašarem Assadem byla diskuze o výstavbě závodů na výrobu balistických raket Fateh-110.

„Židovský stát je proti tomu, protože věří, že továrny budou vyrábět rakety, které mohou šíitské síly použít proti Izraeli. Proto jsou všechna taková vojensko-průmyslová zařízení v Sýrii ničena, konstatuje Ovčinikov. „Teď však Izrael bude při provádění takových vojenských operací opatrnější, aby nekomplikoval vztahy s Ruskem.

Noviny Aš-Šark al-Ausat, publikující v Londýně, s odvoláním na izraelské zdroje, uvádějí: „Írán záměrně soustředil a buduje své vojenské objekty v blízkosti ruských vojenských základen v Latakii a Tartu, pod krytím ruských systémů protivzdušné obrany. Tato zařízení mají být postavena v okruhu 50 km od ruských vojenských základen.

Ostatně v těsné blízkosti ruských základen byl objeven i objekt napadený izraelskými leteckými silami (IAF) 17. září. Ve snaze odrazit útok, syrská PVO sestřelila ruské průzkumné letadlo Il-20.

„Pokud se íránská zařízení soustřeďují na místech, kde budou v Sýrii umístěny protiraketové systémy S-300 vyslané z Ruska, a izraelské letectvo bude pracovat proti nim, je pravděpodobné, že to bude nebezpečné i pro ruské vojáky, píše Muchin.

Sýrie získá S-300PS nebo S-300PMU-2

Rusko se rozhodlo protiraketový komplet S-300 do Sýrie skutečně dodat. Zbývá vyřešit pouze otázku, „co se dodá a kolik. Podívejme se, jak se odpověď v průběhu týdne vyvíjela.

Ministr obrany Sergej Šojgu na tiskové konferenci o dodání kompletu uvedl, že „je schopen zachytit letecké útoky na vzdálenost více jak 250 kilometrů a současně zasáhnout několik vzdušných cílů.


S-300PS ruské armády

Ten samý den RIA Novosti zmiňují historii exportu kompletu S-300PMU-2 do Sýrie před pěti lety, který měl dokončit program rozsáhlé modernizace syrské PVO. V té době se Rusku podařilo předat Sýrii moderní protiletadlové systémy krátkého dosahu Pancir-S1 (jeden byl zničen IAF) a Buk-M2E středního dosahu, obnovit provoz S-125 Pečora-2M a dokonce i připravit specialisty pro práci s S-300. Pak ale jednání o dodávkách S-300 byla pozastavena na žádost izraelské strany.

TopWar se ve svém článku odkazuje na zdroje Kommersantu, podle kterého Rusko dodá Sýrii minimálně dva pluky S-300. „Pokud lze věřit zdroji z Kommersantu, pak počet pluků systému může dle situace v Sýrii dosáhnout i šesti až osmi. S jejich pomocí se plánuje uzavřít syrský vzdušný prostor nejen přes Středozemní moře, ale také v oblasti hranic s Izraelem, Libanonem, Irákem a Jordánskem, píše v redakčním článku TopWar. Dlužno však dodat, že není jasné, co Rusové myslí pod pojmem „pluk‒ v tomto jsou značně vyriabilní.

Server Free News zase informuje o přistání dvou letadel Il-76 na letišti Chmejmím v Sýrii s dodávkou prostředků radioelektronického boje (REB).

Odvolává se přitom na ruská média, která předpokládají, že systémy REB Krasucha-4 a R-330Ž Žitel byly dodány do Sýrie. Úkolem prostředků Krasucha bude potlačení palubních radiolokátorů, komunikačních systémů, družicové navigace a řízení bezpilotních prostředků. Žitel zajistí rušení satelitních komunikačních stanic. Je docela dobře možné, že univerzální komplexy REB Divnomoryje, které nedávno dorazily do vojsk, byly také dopraveny do Sýrie.

Ve středu se k tématu přidává na NG.ru také vojenský expert Alexandr Golc: „Podle ministra obrany Sergeje Šojgu do dvou týdnů bude Damašku dodán komplet S-300. Podle médií jde o plukovní komplet S-300PMU-2 Favorit, který zahrnuje 24 odpalovacích zařízení. Zároveň potvrzuje dodání prostředků REB ve složení podaném serverem Free News.


Vykládka S-300 z letounu An-124 v Sýrii (03.10.2018)

Jak dokazuje výše uvedené video, minimálně jeden dopravní letoun An-124 v Sýrii s komplety S-300 již přistál. Tuto informaci potvrzuje v Sýrii vydávaný ruský server Free News: „Včera přistálo letadlo An-124 Ruslan, jež dříve do Sýrie dopravilo komplety S-400.

Jak je vidět z úvodního přehledu, od baterie kompletu S-300 jsme se dostali až k osmi raketovým plukům, což představuje opravdu masivní počty.

Z hlediska typu je nejčastěji zmiňován komplet S-300PMU-2. Jedná se o exportní verzi a je otázkou, zda je momentálně „skladem. Pak s přihlédnutím k letu An-124 oklikou přes Murmansk může dojít i na scénář, kdy pod časovým tlakem ruské ministerstvo obrany „vyškrabuje„v jednotlivé kusy z raketových pluků, avšak kompletů S-300PS (verze pro ruskou armádu), včetně obsluhy.

Aby byla plně využita schopnost jednotlivých kompletů z pohledu technických schopností a souběžné střelby na maximum cílů, pak můžeme hovořit o minimálních počtech odpalovacích zařízení. Pro komplet S-300PS jsou to tři odpalovací zařízení, společně tvoří baterii a samostatně mohou fungovat s radiolokátorem 36D6. Ten umožňuje současné sledování 12 cílů, střelba je vedena na šest cílů po dvou raketách. Oddíl pak tvoří tři baterie a pluk tři oddíly, ale složení a počty se mohou měnit.

U kompletu S-300PMU-2 je „efektivní počet odpalovacích zařízení 24 (dvě baterie po 12). Stanice bojového řízení 54K6E2 trvale sleduje 100 cílů, souběžně dokáže navádět 72 raket a střelba je vedena na 36 cílů po dvou raketách. Výhodou stanice 54K6E2 je možnost komunikace s raketovým systémem S-200VE. Oddíl tvoří dvě baterie a pluk tři oddíly (opět se může měnit).

Zřejmě až nejbližší týdny tedy rozluští otázku, co bude vlastně do Sýrie navezeno, zda S-300PS nebo S-300PMU-2, případně kombinace obojího.


Struktura systému S-300PMU-2; větší foto / Public Domain

Papírové schopnosti S-300

Podívejme se na bojové schopnosti kompletu S-300PMU-2 (tedy exportní varianty) pohledem Jevgenije Damanceva ze serveru TopWar, který se této tématice věnoval minulé úterý článkem pod titulkem „S-300 za nos nepopotáhneš! Technické trhliny v úderných eskadrách izraelského letectva.

V úvodu rozebírá současnou geopolitickou situaci mezi Ruskem a Spojenými státy se závěrem, že „každým rokem je stále více zpochybňován náš status supervelmoci v oblastech Blízkého východu a Východní Evropy. Vytváří se tím značné množství operačně taktických potíží v syrských a donbaských konfliktech, stejně jako ve vodách Středozemního, Černého a Azovského moře.

K dané problematice uvádí: „Tel-Aviv se střetne s odezvou ve formě několika plnohodnotných protiletadlových raketových oddílů S-300PMU-2 (nebo PS), stejně jako s automatizovanými řídicími systémy pro protiletadlové raketové brigády typů Poljana-D4M nebo Bajkal-1ME, které je propojí do jedinné setecentrické sítě ‚třístovek‘, Pancirů-S1 a Buků-M2E.

Dále uvádí, že se některé izraelské analytické zdroje stále opírají o taktické střely Delilah a pumy GBU-39 / B SDB (proti fixním cílům) v naději, že rychle zlikvidují komplety S-300 dodávané syrské PVO. Podle Damanceva ale Rusko „zařízlo jejich naděje v zárodku.

Podle Damceva dříve piloti izraelského F-15I Ra'am a F-16I Sufa kvůli dlouhé době reakce syrského systému S-200, stejně jako možnosti omezit cílový kanál zastaralého radaru 5H62V pomocí palubní stanice REB Elisra SPJ-40 na stíhačkách F-15 a F-16, mohli spokojně vystoupat do výšky více než 7 až 8 km nad horským pásmem mezi údolím Bikáa a syrským Damaškem.

Pak odhodily klouzající pumy GBU-39 / B ve vzdálenosti 80 až 110 km. S kompletem S-300PMU-1/2 a poměrně pokročilými protiletadlovými řízenými střelami 48N6 a 48N6E2 ale tento postup nebude fungovat.


Delilah; větší foto / Public Domain

Damacev důvod vidí v tom, že jedním z hlavních odpalovacích prvků raketového systému S-300PMU-2 Favorit je silný radar „nasvícení a navedení 30N6E2 postavený na základě pasivní fázové antény s vysokou odolností proti rušení. Je schopen zachytit cíl F-16I (efektivní odrazová plocha EOP s podvěsy přibližně 2,5 m2) pro přesné automatické sledování cíle ve vzdálenosti 170 až 180 km a zajistit start rakety 48N6E2 z podobné vzdálenosti.

Vezme-li se v úvahu využití Elisry SPJ-40 izraelskými piloty, může být tento rozsah snížen na 110 až 130 km, „což není špatné, ale stále neumožňuje bezpečně používat malé pumy [GBU-39 / B – pozn. red. ], uzavírá Damancev.

Tematiku uzavírá slovy: „Závěrem: nad syrským divadlem vojenských operací bude F-16I nucen pracovat výhradně v režimu kopírování terénu, což vylučuje možnost odpálení malé pumy [GBU-39 / B – pozn. red. ] s EOP 0,015 m2 na dlouhé vzdálenosti, což bylo možné až do nedávné doby. To pak ale bude vyžadovat použít nejznámější taktickou raketu na dlouhou vzdálenost Delilah vyvinutou společností IMI.

Navzdory skutečnosti, že dosah této rakety je přibližně 250 km, rychlost a manévrovatelnost rakety není nijak oslnivá: Rychlost letu se pohybuje od 400 do 850 km/h a letecké manévry mohou být provedeny s přetížením ne více jak 5 G. V důsledku toho bude počítač v S-300PMU-2, umístěný ve velitelském systému řízení boje 54K6E2, mít v první řadě dostatek času na detekci, nastavení trajektorie, zachycení a zasažení Delilahu. Zadruhé, je dostatečná důvěra v její zničení, protože protiletadlová raketa 48H6E2 je schopna zachytit předměty s přetížením řádově 12 až 15 G, mající vlastní G-limit 30 až 35 jednotek.

Někdo může namítat o zahorizontálním letu střely Delilah, který zbaví operátory S-300 potřebného času na odpověď. Tento moment je v kompletu S-300 kompenzován univerzální 39 m věží 40V6MD, na které má anténní radar 30N6E2 rádiový obzor do vzdálenosti 38 km na cíle, letící v nadmořské výšce 20 m.

Když se podíváme na zaoblené obrysy taktické rakety Delilah, o průměru trupu 330 mm s vyčnívajícími přívody vzduchu, můžeme mluvit o EOP rovnajícímu se 0,04 až 0,05 m2, zatímco minimální omezení této hodnoty pro S-300PMU-2 je 0,02 m2.


40V6MD pro vyhledávání cílů za horizontem. / Public Domain

Zde se zastavíme, jelikož údaj EOP uvedený Damancevem vychází pravděpodobně z jeho odhadu průměru rakety a „něco navíc za sací otvor. Samozřejmě, výrobce rakety Delilah tento údaj chrání.

A dále Damancev pokračuje: „Ano, i tepelné záření z hnacích motorů těchto raket bude dokonale zaznamenáno opticko-elektronickými komplexy 10ES1-E instalovanými na syrském Pancíri-S1. A dokonce i v případě, že u Favoritu s Delilou budou potíže, rakety a kanóny Pancire-S1 dovedou případ do konce, uzavírá Damancev.

S-300 vlastní Západ a cvičí se proti němu

Nebudeme zde rozebírat technické parametry kompletu S-300, podíváme se ale na jeho historii a některé zajímavosti, uveřejněné v TopWaru v březnu 2016 pod titulkem „S-300 v 21. století“.

Mimo jiné se zde dočteme, že jedním z uživatelů S-300PMU-1 je od roku 1999 Řecko. Po zakoupení byl komplet přemístěn na řecký ostrov Kréta, kde v roce 2013, během cvičení Lefkos Aetos 2013, proběhly cvičné střelby.

V současné době (rok 2016) se nacházejí dva řecké oddíly s S-300PMU-1 poblíž letiště Kazantzakis na ostrově Krit. V dubnu 2015 se zde uskutečnilo společné cvičení s IAF, během nichž se izraelské letouny učily reagovat na S-300PMU-1.

Po jednom protiletadlovém oddílu S-300PMU je v ozbrojených silách Bulharska a Slovenska. V Bulharsku v květnu 2013 při společných cvičeních „Collector's Item izraelské a americké bojové letouny vypracovaly metodiku boje s komplety S-300PMU, jež jsou součástí PVO Bulharska.

Další zajímavostí uvedenou serverem TopWar o kompletu S-300PMU-2 Favorit je zajištění schopnosti integrovat komplet do různých systémů PVO včetně těch, které pracují ve standardech NATO.

V roce 1995 byla uskutečněna dodávka prvků ruského S-300PS přes Bělorusko do Spojených států. Chybějící části systému získali Američané na Ukrajině. Při nákupu prvků S-300 se Američané především zajímali o velitelskou stanici 5H63C s multifunkčním radarem pro „nasvícení a navádění raket 30N6 a mobilní 3D radar 36D6.

 


Radiolokátor 30N6 / Public Domain

V současné době se systém nachází na zkušebním a leteckém polygonu v poušti ve státě Nevada v prostoru Nevada Test Rangeo. 80 km východně se nachází technologický park Lockheed Martin, známý jako Oblast 51 (Area 51), 190 km na jihovýchod je základna leteckých sil Nellis a o něco blíže – polygon Nellis Test Range, používaný leteckými silami, zejména pro vývoj nových technologií a bojového pilotního výcviku. A konečně asi 180 km je vzdálená letecká základna Edwards, základ leteckých sil a technologické platformy společnosti Boeing.

S-300 v reálných bojových podmínkách

Jedním z dalších zajímavých údajů uveřejněných magazínem TopWar je, že „střelba na polygonech za podmínek silného rušení opakovaně prokázala, že skutečná pravděpodobnost zásahu aerodynamického cíle jednou raketou kompletu S-300P je 0,7-0,8. Pro zaručení zničení „obtížného cíle je zapotřebí vystřelit 2 až 3 rakety.

O podobných schopnostech kompletu S-300PMU-2 Favorit dostupná informace není. Vyjdeme tedy ze schopností samotné rakety kompletu 48N6E2 a porovnáme ji se schopnostmi rakety 9M82 vojskového kompletu S-300V, publikovaných také na TopWaru.

Raketa 48N6E2 dosahuje maximální rychlosti 7,1 M a ve výšce 25 km pracuje s přetížením 8 - 10 G při rychlosti 2,7 M. Raketa 9M82 dosahuje rychlosti 6,5 M s možností manévru s přetížením do 20 G a výškovým dosahem 30 km. Parametry pro výšku 25 km nejsou uvedeny.

Na příletu, protínají li se vzájemně trajektorie, je raketa 48N6E2 schopna zachytit cíl o rychlosti do 10,1 M. Raketa 9M82 je schopna zachytit cíl na příletu o rychlosti 10,8 M, což odpovídá balistickým raketám o dostřelu 2500 km, proti kterým byla vyvíjena.

Nicméně i z tohoto srovnání je patrné, že raketě 48N6E2 ve vyšších výškách „dochází dech, včetně schopnosti manévru.

Server TopWar v článku o modernizovaném kompletu S-300VM Antej-2500 uvedl parametry pravděpodobnosti zásahu cíle jednou raketou 9M82 kompletu S-300V s hodnotou 0,5-0,7 proti střelám typu SRAM (Short-Range Attack Missile) a s hodnotou 0,4-0,6 proti raketám Pershing.

Z uvedeného tedy lze dovodit, že komplet S-300PMU-2 není schopen efektivně působit proti balistickým střelám. Proti cílům kolem Lakatije tak může Izrael teoreticky použít rakety LORA.

Izraelské balistické rakety; větší foto / Public Domain

Nyní se podívejme na účinnost rakety 48N6E2 proti aerodynamickým cílům. U rakety obdobného zaměření 9M83 vojskového kompletu S-300V je uvedena střední rychlost 4,3 M s přetížením do 20 G. Pak lze dovodit, že v podstatě schopnosti raket 48N6E2 a 9M83 jsou obdobné. Je-li uveden parametr zásahu aerodynamického cíle pro jednu raketu 9M83 s hodnotou 0,7-0,9, pak z toho vyplyne pro komplet S-300PMU-2 nutnost střelby dvěmi raketami na cíl. Za podmínek silného rušení nelze ani vyloučit nutnost použít tří raket.

Závěrem uveďme ještě jednu poznámku z článku, a to ohledně nabíjení kompletu S-300.  Doba potřebná k nabití odpalovacího zařízení není nikde uvedena. Zde si můžeme pomoci poznatkem z vlastní zkušenosti, kdy norma na naložení operačně-taktické rakety (OTR) na odpalovací zařízení (OZ) byla 20 minut. Princip i pomůcky pro nakládku jsou podobné. Pro čtyři rakety to znamená minimálně 80 minut. Po vystřelení všech čtyř raket musí OZ opustit palebný prostor a provést přesun do technického prostoru ve vzdálenosti okolo 3 – 5 km.

Na svinutí a rozvinutí kompletu OZ ke střelbě je třeba 5 minut. Celkový čas se započtením přesunu do původního nebo záložního bojového prostoru pak vychází okolo 100 minut i více. To je doba, za kterou se dá prohrát bitva. 24 odpalovacích vozidel S-300 tak reálně může zničit 12 vzdušných cílů (letecké munice), při použití REB osm – poté potřebuje 100 minut na navrácení do akce.

Protiraketový komplet je v postavení „bránícího se a místo a čas úderu určuje protistrana. Z jejího pohledu půjde jen o to najít v sestavě kompletu místo, kde je možnost zbavit jej raket. Tomu se u kompletu S-300PMU-2 Favorit má předejít zařazením 72 odpalovacích zařízení s 288 raketami na ploše hloubky zhruba 100 km a šířky okolo 150 km dle terénu a potřeby zahuštění na požadovaných směrech.

Pro zakrytí vzdušného prostoru Sýrie šesti až osmi pluky S-300PMU-2, dle představ „zdroje z Kommersantu, pak vychází nepředstavitelná a nereálná čísla. Vietnamský scénář Ruska v Sýrii se konat nebude.

Zdroj: TopWar (2) (3) (4) (5), Free News (2), NG.ru, RIA (2)

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Sestřel letadla Il-20 na pozadí rusko-turecké „zrady“ o Idlíbu

Izraelskému deníku Ynet se dostala do rukou čtyřiceti stránková zpráva izraelské armády, napsána v ...

Ruský S-400 jako symbol odklonu Saúdské Arábie od Spojených států?

Raed Ben Khalid Qarmali, saúdský velvyslanec v Ruské federaci, v pátek 21. září vyjádřil obavy nad ...

Ruská střela země-vzduch 40N6E. Postrach amerických bombardérů?

Na výstavě Armija-2018 na stánku koncernu Almaz-Antej byla poprvé veřejně prezentována nová ruská ...

Ruský protiletadlový systém S-300 v Sýrii

Ruská federace začala s dodávkou systémů protivzdušné obrany (PVO) S-300 syrskému režimu, prozradil ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 4
  • theo
    08:46 22.01.2019

    Radujme a veseľme sa. Chcelo by to zhodnotiť triezvou hlavou .
    To , že IDF má prostriedky na vymazanie syrie atd. nespochybňujem .
    Prvý propagačný útok im nevyšiel podľa predstáv a tak sa v rámci
    predvolebnej kampane podvodníka na nich pošle toho viac .
    Len sa stačí pozrieť na komenty na debka.com , ako rozmýšľajú
    niektorí šialenci v krajine Izrael . Do volieb toho očakávajme ďaleko viac.
    IDF zostrihá video z niekoľkých útokov na niekoľko systémov .
    A krochkáte blahom .
    Ono pravda bude niekde uprostred . Syria a RF budú tvrdiť jedno
    a IDF bude tvrdiť druhé .
    Nejaký rozbor je tu https://southfront.org/additio... .
    Určite každý systém ide zahltiť a IDF má prostriedky na zničenie
    celej sýrskej PVO .
    Izrael podporoval teroristov v Sýrii od 2013 , vždy sledoval len
    svoje ciele , a dokonca veľakrát zaznelo z úst generálov , že ISIS
    je pre Izrael ďaleko lepšia ako režim v Sýrii .
    A tie akože konšpiračné teórie o podpore sú potvrdzované v
    samotnom Izraeli .
    https://www.timesofisrael.com/...
    alebo
    https://www.haaretz.com/middle... .

    Ono to nie je čiernobiele , pokiaľ zahynie niekto , koho akože
    nemám rád hurá , a pokiaľ spriaznený terorista je to katastrofa .
    Ľudský život by mal mať rovnakú cenu . A každé zlé konanie
    by sme mali odsúdiť , či sa jedná o našich alebo tých druhých.

    • Czertik
      20:10 22.01.2019

      A ty clanky o silenych izraelcich na debka - to sou prosim konkretne jake ?
      A ano, to ze je to sestrich z vicero videii jak pise jizni fronta je jasne - protoze jednou munici nemuzes znicit 2 cile :)

      A to ze jeden pantsir byl neaktivni ? A co jako ? To je chyba syranu, ne izraelcu.

      A ne, izrael nepodporoval isis, ale rebely, to je rozdil. A mozna se budes divit, ale izrael i par bomb na issi hodil.
      A je jasne ze izrael sleduje svoje zajmy v syrii, koho jineho by je mel sledovat ?

      A ty si myslis ze treba rusko sleduje v syrii jine zajmy nez svoje ?

  • Slavoslav
    12:29 21.01.2019

    vraj si to dnes zlizla aj Syrska PVO a prisli o niekolko Pnatsirov

    https://defence-blog.com/army/...

    • Czertik
      21:36 21.01.2019

      To je fake video , ruske nejmodernejsi pantsyri sou prece neprekonatelne..a hlavne od dodani starych s-300 do syrie (byt sou nejlepsi co syrani maji) se prece izraelci nad syrii nikdy neodvazily..

  • Clanek
    08:04 21.01.2019

    Dokaze nekdo poznat o co to dnes v noci Syrie zase prisla?
    https://www.youtube.com/watch?...

    Jinak podle Syrskych zdroju samozrejme opet sestrelili naprosto vse co tam Izrael poslal. Podle Ruskych zdroju jsou na strane Syrie (Iranu) minimalne 4 mrtvi...
    https://www.haaretz.com/israel...

    • GlobeElement
      11:01 21.01.2019

      Sestřelili toho více, než kolik tam Izrael poslal, jako vždy.

      • PavolR
        18:26 21.01.2019

        A keď im do konca predvolebnej bombardovacej kampane Izraelčania rozflákajú PVO, šokovaní zistíme, že to rovnako dobre zvládajú aj s tradičnými prakmi.

  • PavolR
    15:45 12.01.2019
  • PavolR
    09:20 27.12.2018

    Rusi už hľadajú výhovorky, prečo izraelské F-16 ďalej veselo ničia ciele v Sýrii: https://svet.sme.sk/c/22016377...

    Každopádne nasledujúce 4 mesiace budú sýrskom vzdušnom priestore divoké - Bibi potrebuje pred voľbami súrne prekryť korupčné škandály ako aj príčinu predčasných volieb.

    • stronger.p
      13:54 27.12.2018

      Pokud je pravdou, že ze 16ti GBU-39 jich zneškodnili 14 což je 88%tní úspěšnost, tak to považuji za velmi solidní úspěch. Údajně všechno bylo odhozenou mimo vzdušný prostor Sýrie. To že se Izrael veřejně "pochlubil" videem, že něco trefili, je také neobvyklé. Je možné, že akce úplně nedopadla dle představ...

      • PavolR
        15:46 27.12.2018

        Dodatočné vypustenie výhovorky, že údajne nebola aktivovaná úplná PVO kvôli civilným lietadlám sa však javí skôr ako keby chceli prekryť fiasko, a vcelku protirečí štandardne deklarovaným úspechom. Predtým neustála letisková prevádzka nevadila ani jednej strane. :-) Čiže to vidím skôr naopak.

        Video treba vnímať ako súčasť predvolebnej kampane. Od okamihu oznámenia termínu predčasných volieb je už účel týchto akcií nie len vojenský ale aj politický, Bibi musí voličom ukázať, že je "človekom na správnom mieste".

        • Tesil
          17:39 27.12.2018

          Možná by část voličů,která je unavena permanentním napětím uvítala spíše snahu o uklidnění situace.

      • StandaBlabol
        13:04 29.12.2018

        Tady jsou fotky zasažených cílů. Na jedné jsou vidět 4 krátery, na druhé velká budova totálně srovnaná se zemí.

        https://www.haaretz.com/middle...

        • Starlight
          23:03 29.12.2018

          Takže podle ruského MO syrská PVO sestřelila 14 ze 16 pum GBU-39. Tedy proletěly izraelské dvě (2) pumy a zasáhly syrský sklad.

          Na satelitních fotkách je izraelským náletem srovnaná se zemí budova o půdorysu 60x15 metrů v jedné lokalitě a v jiné lokalitě jsou 4 velké krátery po pumách. Na dvě pumy velmi slušný výkon, nebo ruské MO zase „kouzlí“ s čísly. :-)

          • PavolR
            08:30 30.12.2018

            V rámci internacionálnej pomoci Rusi modernizovali izraelské bomby tak, že tie získali priam rozprávkovú schopnosť IRČSIZ (iba raz čapil a sedem ich zabil). :-)

          • flanker.jirka
            20:51 30.12.2018

            Šlo vůbec o GBU 39? Ty krátery mi přijdou velké na 17 kg výbušniny v jedné pumě. Počet nemusí být přesný, pokud letěly pumy blízko sebe, tak jak to umí třeba nové tomahawky, mohlo dojít k tomu, že radary viděly menší počet z důvodu rozlišovacích schopností.
            Nějaké trosky sestřelené pumy by se hodilo vidět.

    • PavolR
      18:05 27.12.2018

      Tesil 17:39
      Nie možno, určite sa takí nájdu, no táto časť voličov nie je pre populistu ako Bibi zaujímavá. Populisti stavajú svoju moc vždy na voličoch, ktorých je možné strašiť nejakou hrozbou pred ktorou sú ich schopní ochrániť iba oni. A keďže plot už je postavený, môže svoju schopnosť brániť voličov prezentovať už iba masívnou medializáciou hľadania a vyhadzovania tunelov do vzduchu, alebo práve bombardovaním na druhej strane plota.

      (taký paradox, že kým som sa neprihlásil, mal som u Vás tlačítko Reagovat a po prihlásení zmizlo ...)

      • Tesil
        16:40 28.12.2018

        Izrael pomalu opouští demokratické a liberální principy.
        Např.současný Základní zákon hovoří o židovském státu oproti dřívějšímu vypadlo slůvko demokratický.

        Netanjahu má přezdívku teflonový premiér,možná tedy,že všechny jeho přešlapy opět vyšumí.
        Paradoxy se nevyhýbají ani stránkám AN.

  • Slavoslav
    08:02 10.12.2018

    tu je ten utok z konca minuleho mesiaca

    https://www.haaretz.com/middle...

  • PavolR
    07:38 10.12.2018

    Kto vie, čo to bol včera za incident, každopádne minulý týždeň už Izrael v Sýrii bombardoval:
    https://svet.sme.sk/c/22004786...

  • Jozef Bencel
    21:39 29.10.2018

    Ako bolo včlánku napísané PVO musíme chápať, ako komplex spolupracujúcich systémov. To znamená, že obranu, v tomto prípade Sýrie nebude zabezpečovať iba pozemný S-300 a podobné prvky. Určite výraznu úlohu v tomto bude mať aj sýrske letectvo, ktoré po navedení môže likvidovať strely Delilah, a to jak PL riadenými strelami tak i hlavňovou výzbrojou. Ono keby to bolo tak dieravé ako to popisuje autor článku, tak by nebolo zapotrebi takéto komlexi vyrábať a zavádzať do výzbroje.
    Nakoniec uvudíme čo sa bude diať až to prevezmu samotní sýrčania. Ďalší ruský vojenský expert A. Chorolenko na warfiles uvádza, že nemá obavy z toho, že S-300 v Sýrii zlyha a to aj napriek tomu že by Izrael použil F-35. Tie si tam spolu s F-22 Rusko dokonale prekleplo a do novej verzije S-300 zistené fakty zakomponovalo, spulu aj s poznatkami získanými pri vývoji vlastnej stealth stíhačky Su-57, na ktorom participovali všetky systémy PVO Ruska.

  • PavolR
    23:45 27.10.2018

    Dobrá správa pre tých, čo sú zvedaví na výsledok súperenia technológií (ak to bububu predtým nebolo iba izraelsko-ruské divadlo) a zlá pre tých, ktorým to padne na hlavu.

  • Slavoslav
    17:21 27.10.2018

    Izrael prave pohrozil, naletmi na Syriu v odvete za nocny raketovy utok

    https://svet.sme.sk/c/20947794...

  • Slavoslav
    10:10 11.10.2018

    kocour

    a aka bola frekvencia Izraelskych utokov predtym ked 3tyzdne beries za potvrdenie svojich priani? :)

  • kocour
    17:28 10.10.2018

    Berger a Fakta:

    no Izraelci se fakt už nehnuli 3 týdny ze země. :-)
    Však oni místní Ušáci vymyslí proč to tak je a že kdyby chtěli..., a v že rusku jsou jen brambory a komáři.. :-)

    A pro ostatní s nadhledem, S-300 (v kombinaci s dalšími prostředky) je asi fakt téměř nepřekonatelný štít. Drsná reklama, to se bude prodávat samo :-)

    PS. jinak jim Rusové k tomu dodali nejmodernější elektroniku, jednoduše to nakombinovali a je po prdeli :-)

  • Slavoslav
    14:15 09.10.2018

    Madrabbit
    To je alternatívny svet kde f117 je masovo predávaná chrbtica letectva NATO

  • madrabbit
    14:00 09.10.2018

    Berger: Tohle vytvořit dalo spoustu práce, co?
    Citace:"Izraelské rakety nejsou nic moc a sestřeli je i ta S-200"

    Jaké ŘSPDL je schopen postřelovat S-200 prosím.

  • Berger
    13:50 09.10.2018

    "Pravda, neni to uplne posledni verze, ale zas proti ni maji 100% ucinost. "

    Proboha kam na ty nesmysly chodíte? NATO uspořádalo velké letecké cvičení na Sovensku s cílem testovat právě útoky na slovenskou muzeální S-300 a světe div se přesto obsluha sloveské muzeální S-300 měl účinnost vysoko nad 80%, 4ili prav7 opat toho co tu vy tvrdíte. A to zcela nechávám strnou, že jak sloveský tak, řecký i američnýž držený S-300 je generačně něco jiného než to co je ted v Sýrii, kromě názvu a koncepce to spomu více společného enmá, radary, řídící počítače rakty, vše jiné,

    "zvlast proti balistickym, prote sestrelit ji 4 km od cile, je prilis blizko k tomu, aby se clovek citil v bezpeci."
    Další perla, sice nevím kde jste to číslo vzal, ale pokud nepočítáte s použitím jaderných raket tak jsou 4km více než dostatečné a takový Patriot by mohl jen tiše závidět.

    V kostce, židi i USA se budou muset smířit s tím, že po kompletu dodávek nových sytému PVO v které nějaká S-300 tvoří důležitou ,ale ne jedinou součást má Syrie prakticky nejmodernější PVO v oblasti. PVO, která třeba pro ČR představuje něco naprosto nedostižného, systém o kterém muže armáda ČR jen tiše snít a závidět.
    Většina útoku izraelského letectva na Syrii, probíhala tak, že F16 vystoupali do výšky přes 7km a ať již nad okupovanými Golanami nebo nad Libanonem vypustili klouzavé bomby a zdrhli, s tím ten mají utrum, šli by k zemi a to včetně slavných F-35. Zbyde jim tedy utočit z větší dálky a nižších výšek za použití raket, ale to a prodražuje útoky, Izraelské rakety nejsou nic moc a sestřeli je i ta S-200 o čemkoliv co ted dodalo RF nebo už od RF Sýrie měla nemluvě. nemohou tedy efektivně napadat cíle chráněné PVO krátkého dosahu.
    Mohou si to zkusit rozdat s S-300 a riskovat vstup do jejich zóny působení, pravděpodobnosti zničení cíle jsou pak dané, a vysoce nahrávají S-300 . Mohou se pokusit zničit S-300 přetížením jejeich obrnné kapacity, zkusit to mžou,ale S-300 budou chránit Pancire a ty se přetěžují poměrně dost obtížně a Izrael na to nemá kapacity.
    Často se zde spekuluje o zázračných F-35 pro které údajně nejsou S-300 problém, zajímavé je že to tvrdí jen politici a politruci na základě své víry, vojenští specialisté nic takového netvrdí a i pro australské radarové specialisty je podobné tvrzení jen zbožným přáním a i u exportních verzí S-300 připouští max zkrácení vzdálenosti na kterou dokáže S-300 takový cíl zničit na cca 120-150km. Fyzika je svina a nedá se o ní ani hlasovat ani se nezmění protože brožurka vydává techniku vyvinutou III. říší, + SSSR za neviditelný high tech.
    V případě F-35 hraje roli další faktor a to geopolitické zájmy USA. USA ani své vlastní armádě reálně nikdy nedovolili riskovat F-35, F-22, B2, F117A a tyto stroje nikdy nepouštěli do oblastí kde byt jen tušili funkční PVO. V Srbsku přehlédli jednu prehistorickou S-125 Něva a výsledkem byla sestřelené F117A a z letadla, které mělo tvořit páteř NATO a mělo se masivně prodávat byl šrot, který se potichu vyřadil a nikdy se neprodal jediný ks.
    Představa, že USA dovolí Izraeli riskovat F-35 je směšná, co by se asi tak stalo pokud by jí trefili, RF by získali F-35 a potenciální kupci uviděli jak to je s neviditelností F-35, kolik by toho asi USA prodala? jak si již vyzkoušeli zvěsti o chybě pilota a další pohádky nefunguji ani na politiky. tohle USA nikdy neirské a to ani kdyby to bylo 10:1 pro ně.

    • Czertik
      01:41 31.12.2018

      Wow, tak pouzivat atomky na setrelovani nepratelskych raket...ty ses...genitalni. Proc nechat nepritele at nam zamori nase uzemi jaderym spadem (a klidna ta balisticka raketa mohla byt vybavena i konvencni strelou), tak si vlasni uzemi zamorime jadernym spadem my samy.

      A tro cislo sem vzal z oficialnich testu kompletu s-300 (byt priznam, uz nevim jestli sou to origo od rusu co od jineh uzivatele).

      A ty simulace z boju neber vazne, je to takova hra s cisly. Ano muzou byt sebelepsi zasahy...ale realne je KDY tech "zasahu" dosahly. Jestli stihli v realnem case vypalit driv nez byly zniceny jinymy prostredky (ktere se taky chlubi 80%+ uspesnosti) nebo az potom co by byly realne zasazeny.

      A jak ti dokazali odkazy vyse - tak izraelci v syrii bombarduji vese dal, a s-300 tomu dela jen takovou nevyraznou kulisu.

    • Czertik
      01:47 31.12.2018

      A jasne ,pancire sou neprekonatelne...a proto iizrael pustil do sveta jak jeden takovy neznicitelny stoj znicil.
      K f117...no nevim jak si na to prisel, ale v dobe sestrelu uz bylo dlouho rozhodnuto ze f117 se vyradi a nahradi ji uz daleko schopnejsi nastupce, ktery tehdy uz lital a testoval se - f-22.
      A jakou techniku vyvynutou rajchem a sssr mas na mysly ?

  • Czertik
    12:46 08.10.2018

    Olivav
    Jo a jeste sem si vzpomel, k te ruske elektronice a vykonum. Nedavno tu byl clanek o modernizovanych ruskych su-24 se "zazracnym" bombardovacim pocitacem PSV-24 sniper (ci jak).
    A z nasledne diskuze vyplynuly zajimave fakta. Myslim ze nejdulezitejsi sou ty, ze rusove ho s velkou lsavou zavedli kolem roku 2008, s tim, ze zapad (amici) meli system s podobnou presnosti u f-16 z 1984.
    Takze asi tak.

  • Czertik
    12:36 08.10.2018

    Olivav

    Co se tyka stealth, tak ano, priznam se, netusil sem ze s tim prisel rus, cekal sem spis brita, nebo nekoho podobneho :).

    Co se tyka vykonu s-300, tak ano, skutecne sem si precetl ten clanek na valce. Ale podstatne z toho clanku je to ze byly testovany na maximu udavanehe odolnosti vuci ruseni. A to jaky je to limit, ti nikode nerekne. Pokud bude mit zapad vykonejsi/lepsi prostredky tak jeho presnost pujde adekvatne dolu.
    A verim tomu, ze zapad vi, jak ho prekonat, zvlast kdyz si maximalne osahal ty recke systemy. Pravda, neni to uplne posledni verze, ale zas proti ni maji 100% ucinost.
    A dost vazne pochybuji ze rusove u posledni modernizace sli tak extreme hluboko, aby zapad musel zacinat od nuly, takze jde jen cekat vylepseni systemu na stejnem jadre, takze proti posvedni verzi bude zapad ucini rekneme nba 70/80%.
    A ted je otazka, zda li i tech 70% bude nebo nebude nad limitem posledni verze.
    A tak nejak se me nechce verit, ze by rusky pokrok v elektronice byl rychlejsi nez u zapadau, aby tomu tak bylo. Zvlast kdyz se tu nedavno dost probiraly - jinde - ty "slavne" ruske procesory elbrus, aby se zjistilo ze vykonove zaostavaji za zapadem tak o 7 let.
    A bylo by velmi ironicke kdyby rusove tu svoji modernizaci postavili na zapadni elektronice.

    A k tem vykonum s-300 - tak ty ukazaly ze proti letadlum jim to jde, ale proti raketam je to slabsi, zvlast proti balistickym, prote sestrelit ji 4 km od cile, je prilis blizko k tomu, aby se clovek citil v bezpeci.

  • Olivav
    18:58 07.10.2018

    Balme,

    ty si asi data taháš z prstu ne?

    https://www.dassault-aviation....

    ne 1,6 násobek, ale 1,4 násobek. Obsah kompozitu lze vyčíslit je to 70% (pro tzv. celokompozitaky)

    F-35 dle tohohle https://www.compositesworld.co... 35% - když tak ať to Shania upřesní

    https://en.wikipedia.org/wiki/... F-22 dle tohoto zdroje je na 25%

    No a Rusové - procenta jsem pořádně nenašel (Su-57 snad 70%) a hledat nebudu - více času tomu nedám
    https://www.quora.com/What-is-...
    https://www.compositesworld.co...
    https://www.sinodefenceforum.c...
    https://www.globalsecurity.org...

  • Olivav
    18:41 07.10.2018

    Czertiku,

    tímto - A jak si preisel na to ze stealth teorie pochazi od rusu ?

    Jsi jasně ukázal, že jsi dosti mimo mísu.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    No a výkony S-300 si načti z pěkného odkazu z valka.cz je někde níže. Jinými slovy to co tvrdil výrobce bylo ověřeno.

    No a celokompoziťák není ani jedn z těch letadel co jsi jmenoval. No a první letadlo s vysokýp podílem kompozitů byl např. S-47 pravad byl jen ve dvou kusech. Takže si s tím dosti hrají. Problém je dostupnost uhlíkových kompozitů pro Ruský průmysl.

    Asi tak, ale jen o kompozitu to není. No a se stealth koketují déle a pomocí různým přístupů https://www.youtube.com/watch?...

    Já bych je nepodceňoval.

  • Czertik
    17:46 07.10.2018

    olivav
    To za jak dlouho rusove vyvynuli s-400 a s jakymy naklady je nepodstatne, podstatne je to jake bude mit relne bojove vykony :).

    A jak si preisel na to ze stealth teorie pochazi od rusu ?

    Ano, amici nikomu cizimu neukazaly svoje top technologie, stejne jako rusove, ale naprosta vetsina lidi jedna podle toho co vidi a muzou si sahnout misto spekulaci.
    A realita je takova ze zapadni "celokomozitaky" - rafaele, f-22, f-35 apod litaji velmi bezne a sou vyrabeny ve velkych seriich.
    Ruske celokompozitaky su-57 - mas vyrobeno par kousku a vyroba vazne. A o jinem stealth / kompozitaku nevim.
    Reknes me jaky jiny celokompozitak rusove maji a vyrabi ve velkych seriich ?

  • Czertik
    17:20 07.10.2018

    flanker jirka
    No tady asi nekdo nechape moznosti a realitu danych statu.
    Ano, ukrosum zbyly jen stare a nemodernizovane stroje, ktere ted nasazuji, ale ne ptoto ze by chteli, ale proto ze nic jineho nemaji. Oni by radi nasadily modernejsi stroje, ale holt o ty svoji blbosti a spatnou taktikou prisly na zacatku konfliktu a nemaji tolik penez aby mohli nakoupit jine moderni ci jen zaplatit houbkovou modernizaci existujicich.
    U bohatych statu trend nahrazovani levnejsimi, starsimi a jedodusimi neni. neni duvod, penez maji dost.
    To ze v afghanu dodnes amici nezvitzili neni kvuli technice, ale taktice.
    Ano, syranum funguje vic jedodusich systemu, protoze holt na udrzbu lepsich nemaji bud penize, lidi, nebo schppnosti.
    A ze ta jedoduchost je na skodu, ukazalo to, jak sestrelili rusum jejich letoun. To by se s pokrocilejsimy systemy nestalo.
    Ano, nemci maji mizernou bojeschopnost u letectva apod...ale co muzes ocejkavat kdyz ti vedeni statiu naridi aby tvoje letadla litaly vice BOJOVYCH misi ruzne po svete, a pritom ti nijak nezvysis financovani armady ? Palivo musis kupovat, lidi platit..atd - takze to skonci tak, ze vzdycky boudou "bity" nahradni dily. A ty jaksi nerostou na stromech. A zadarmo nejsou.

  • Czertik
    17:10 07.10.2018

    luky
    Jiste ze arabaci se nanarodili s vybusnym pasem, a terorismu se naucili casem ,ale davat vinu za to izraeli je pitomost. Precti si vzpominky Lawrence z arabie o tom, co vsechno musel udelat aby araby presvedcil oi tom, ze si nemaji jit sami sobe po krku a jit bojovat proti turkum.
    A co delali po padu turku a vznikem izraele si muzes taky precist. A tak nejak mam problem najit byt jen jeden rok kdy byly "v klidu".
    A rozsireni sveho uzemi, kdyz te soussedi neustale napadaji, je logicka sebeobrana.
    Idealni by bylo kdyby izreal k sobe priclenil i libanon a mozna i jordansko. To uz by ruznym teroristum hodne ztizilo zivot a zasobovani.

  • gangut
    14:51 07.10.2018

    Trener
    To o tom šetrení draku mi pripadá ako nezmysel. Práveže hmota na konci krídla znižuje zaťaženie krídla

  • gangut
    14:51 07.10.2018

    Trener
    To o tom šetrení draku mi pripadá ako nezmysel. Práveže hmota na konci krídla znižuje zaťaženie krídla

  • Trener
    12:01 07.10.2018

    Protože se tady psalo o konstrukci draku letounů a vznik trhl, tak přidávám jednu zajímavost. Už dříve se psalo, že "naši" šetří konstrukci Gripenů tím, že rakety nepodvěšují na závěsníky na koncích křídel.

    A teď trochu k tématu v Sýrii: Rusko prý pro radioelektronický boj v Sýrii nasadí systém Krasucha-4. Mě by jen zajímalo jestli zařízení tohoto typu má ještě naše armáda, nebo na to už plně rezignovala a poléhá se na spojence.

  • pet.rok
    10:24 07.10.2018

    KOLT: "Vemte si životnost leteckých motorů, která je právě na metalurgii zásadně závislá. Americké i evropské motory vydrží i násobky ruských (a slavná Čína je ještě o řád níž)"

    v pripade US vs Rusko je to skor o vyladenosti a stabilite vyroby nez o metalurgii, ak vyrabaju dlhodobo tisice kusov rocne proti desiatkam u ruska navyse sprevadzanym obdobiam rozpadu celeho odvetvia kedy neboli peniaze na nic, tak sa to niekde prejavi.
    Cina s motormi realne len "zacina" a cas sa v tejto oblasti neda cely kupit peniazmi

  • sanityangel1
    09:24 06.10.2018

    Kolte, muzete dat odkaz o mnozstvi kompozitu v Rafaeli a v Su-35 alternativne kolik je kompozitu v F-22/35?

    Jinak na CT 2 jsou nadherne porady o tom, jak se vyrabi Boeing 787 Dreamliner z kompozitu. Me tam zarazila informace o tom, ze se kompletne musel zmenit system nakladky zavazadel, kdy se nesmi pripustit situace, aby nakladac jen tukl do letadla nebo prudce polozil palety se zavazadly. Byly tam i zabery z nakladky, kdy pas byl tak cca 30 cm od trupu letadla. Rikali, ze pri takovem narazu se muze porusit integrita trupu, na kterou by se standartnimi kontrolami neprislo a letadlo by se mohlo rozpadnout. Kompozity jsou nesmirne krehke.Tak me napadlo, jak tomu muzou zabranit na vsech letistich, ze k tomuto opravdu nejdojde.

  • KOLT
    17:05 05.10.2018

    Olivav, je jedno, co mají vymyšlené v laboratořích, rozhoduje, co jsou schopni dostat do sériové výroby. A v tomhle Rusko hodně ztrácí. Koneckonců Su-30/35 se prodávají i mimo Rusko (prý jsou skoro tak dobrá jak jako Su-57) a podíl kompozitů na nich je malý i ve srovnání s Typhoonem, natož Rafale či F-22/35. Čili bych si fakt nedělal iluze, kdo je v téhle sféře dál. To už právě není metalurgie (není metal), to jsme někde úplně jinde. A ono ani s tou metalurgií to nebude dneska už tak slavné jako v době, kdy Rusové uměli titan a Amíci ne. Vemte si životnost leteckých motorů, která je právě na metalurgii zásadně závislá. Americké i evropské motory vydrží i násobky ruských (a slavná Čína je ještě o řád níž)...

    S tím stealth je to příznačné. Ano, fyziku jevu popsal ruský teoretik. Ale tím to v SSSR skončilo, dokonce ani nikoho nenapadlo, že se jedná o strategický poznatek. A tak to v klidu vydali ve sborníku. Když si toho všimli inženýři v USA, hned jim bylo jasné, co to znamená a co s tím dělat.

  • flanker.jirka
    15:52 05.10.2018

    balm: pěkný, ve výsledku jde stejně o to co má konstruktér k dispozici a kolik do toho hodlá zákazník dát. Pak to bude o tom, že pokud chci letadlo s nosnosí 5 tun, bude pak o X procent těžší z dnes už klasických kovových slitin než v případě použití kompozitů.

  • madrabbit
    15:46 05.10.2018

    100km od Moskvy se zřítil Mig-29 - nevíte, jestli Sýrie už zprovoznila S-300:-)

  • GlobeElement
    13:58 05.10.2018

    Slavoslav - ak v niektorych oblastiach Rusko ked sa na ne usstredilo na spici bolo. Svojho casu vesmirny program, raketovy priemysel vseobecne, PVO.

    GE - tak zrovna v raketové technice Rusko používalo starší technologii, než Američani. Ale spolehlivější. Vostok, kterým letěl Gagarin, byl technicky zastaralejší než americké Redstony, sám Gagarin musel při přistání opustit loď a přistát na padáku.

    Ale fungovalo to a užitek z Vostoku byl stejný, jako z amerických raket.

  • kocour
    13:56 05.10.2018

    A jéje, v rámci zachování demokracie už zase mažeme komentáře...
    Kam jsme to po 28letech zase dospěli...

  • Slavoslav
    13:45 05.10.2018

    Olivav

    raketoplany mali motor s uzavretym cyklom tiez. Vykon bol mensi, ale zivotnost oproti jednorazovemu RD-180 nasobna takze za to kde boli lepsie materialy by som ruku do ohna nedaval

  • Pilot
    13:43 05.10.2018

    BALM fakt válí...tleskám

  • Slavoslav
    13:42 05.10.2018

    GlobeElement

    tak v niektorych oblastiach Rusko ked sa na ne usstredilo na spici bolo. Svojho casu vesmirny program, raketovy priemysel vseobecne, PVO. Len nedokazali drzat krok vo vsetkych oblastiach lebo ich system ako taky bol neefektivny.

    Co sa tyka toho hardware. ono to pre Rusov bola nutnost. Tam kde zapad nasadil hit to kill a stacila mu mala naloz musel rus nasrobovat tazku hlavicu ktora vybuchovala v blizkosti ciela lebo nemali elektroniku ktora by ho dokazala zasiahnut presne. A je jedno ci sa jednalo o pozemne ci letecke varianty. Vid ten clanok o Iskanderoch co tu bol a kde sa to vysvetlovalo. Tiez ich letecke motory boli zravejsie co si vyzadovalo vacsie nadrze atd.

  • Olivav
    12:48 05.10.2018

    balme,

    moc bych je nepodceňoval. S-400 vivinuli prý za náklady kolem 170milionů dolarů a to během 7let.

    Je dost věcí ve kterých jsou špička a podceňovat je v metalurgii to bych nedělal. Už za bolševika uměli udělat materiály pro RD-180 a v té době tento motor píši z hlavy možná blbě - raketový motor s uzavřeným cyklem v USA neuměli protože jim to jejich metalurgické dovednosti neumožnily.

    Nakonec teorie Stealth je dílo Rusů.

    Nechci se přít, protože jak tvrdíte jste aktivní v oblasti leteckého výzkumu. Ale položím vám otázku - ukázal vám někdo z USA své top technologie? Tipuji, že nikoliv a nakonec o tom co má rus pod pokličkou víte leda prd, protože ten to západu neukáže. Obzvlášť když jsou vztahy teď tak vřelé, že.

  • Refael
    12:38 05.10.2018

    Zpět k článku.
    Tato zpráva mluví sama o sobě :

    https://www.debka.com/us-to-gi...

  • tryskac
    11:49 05.10.2018

    Ale osobne si myslím, že skúsenosť z ostrého nasadenia S300 akejkoľvek verzie ma nevycislitelnu cenu tak pre Rusov, Iráncov, Izrael, USA a v neposlednom rade aj pre Slovensko :) takže win-win situácia pre každého. "Cenníkova" cena je síce v rade 100mil USD, ale reálna je ďaleko nižšia, nič co by bolo neskusnutelne..

  • tryskac
    10:12 05.10.2018

    Moment prekvapenia je predsa základná taktika:) hádam sa ale syr a ia 6 rokov trvajúcou vojnou niečo naučili, v oblasti vojenstva najskôr viac ako my všetci diskutujúci tu na webe... A áno, aj iracké radary PVO boli zničené pomocou AH64. Co na to ze "to nie je fair, predsa radary neboli konštruované proti SF"

  • Míša
    09:47 05.10.2018

    @tryskac

    To nepochybně, "tři prsty" ale měli proti sobě letouny s běžným RCS a navrch IAF staré rušičky bez schopností rychle měnit kmitočty v reakci na 2K12. Samozřejmě i ona PMU2 verze je může překvapit, ale spíš si myslím, že naopak SF může ji.

  • tryskac
    09:33 05.10.2018

    Ale čo je historicky známe, IAF dostalo riadne na frak od SA6 vo vojne Yom-Kippur v r 1973

  • tryskac
    09:29 05.10.2018

    Kompozit vs kov (Alu zliatiny, ocel) : neviem ci sa dá rozlíšiť, či je niektorý z materiálov apriori lepší, alebo horší, keďže oboje majú svoje vlastnosti, ktoré šikovný konštruktér využije. Aj oceľ Ph13-8 H1000, 15-5Ph, 4330V,aj titan, aj Al2024, Al7475-T7451, Al7050, zhodnime sa na tom, že záleží od použitia. Aši by nikto nekonstruoval nabeznu hranu z Kompozitu keďže je pri nej riziko birdstriku a to by ten kompozit len ťažko znášal. Ťažko z Kompozitu konstruovat vztlakove klapky na lietadlo ktoré môže štartovať z než pevné ných plôch keďže tam hrozí poškodenie od odletu ju ich kameňov a podobne. Ale prečo ich nepoužité na všetky možné kryty, kde ich prípadná výmena je kus za kus..? Nik predsa nežiada v stíhačky konštrukciu hlavných nosníkov krídla z Kompozitu. Úspora by nebola taká výrazná ako pri dopr lietadlach.
    O s300 vs s300 nepíšem nič, keďže o tom nič neviem. Pokiaľ viem s300 nebola nikdy na ostro použitá tak by to bolo len varenie z vody. A o politike špekulovať tiež nebudem... Načo?

  • Slavoslav
    08:33 05.10.2018

    gangut

    balm nepracuje vo vyrobe, ale v konstrukcii lietadiel v zahranici a s tymi materialmi a metodami pracuje denodenne takze pri vsetkej ucte, ale zrejme vie k tomu o nieco viac ako ty

  • gangut
    08:24 05.10.2018

    balm
    Čo to je ten pregrep, predchodca grepfruitu?
    Cez vaše nadšenie pre kompozity vidno, že robíte vo výrobe. Určite sú to super materiály so super konštrukčnými vlastnosťami a konštruktérom ponúkajú skoro neobmedzené možnosti.
    Ale v použití sa prejavujú aj ich negatívne vlastnosti. Ono skor nájdete únavový lom alebo prasklinu na kove ako poškodenie v kompozite. Ultrazvuk alebo farba nájde trhlinu v homogénnom materiáli oveľa jednoduchšie ako v kompozite, tam pre ultrazvuk potrebujete prakticky na každú časť konštrukcie etalón. Po náraze vtáka nájdete na kovovom poťahu dent, na kompozite nemusíte nájsť nič, a pritom može byť vnútorná štruktúra úplne zničená. A další veľký problém je voda. Na kove koróziu identifikujete ľahko. Poškodenie kompozitu a následné nasiaknutie vodou už nie. Predstava ako dron lieta v prevádzke okolo lietadla a ultrazvukom kontroluje kompozitovú čtruktúru je krásna. V skutočnosti sa po lietadle plazí chlap a preklepáva ho centimeter po centimetri aby našiel delamináciu prípadne sa celá plocha dá do mraziaceho návesu a termografiou sa hľadá voda.
    A v polných podmienkach kovovú záplatu vypočítate, vyrobíte a nanitujete relatívne ľahko. Ale neviem si predstaviť ako by ste niekde na polnom letisku v 25 stupňovom mraze vákuoval a piekol záplatu na kompozite.

  • balm
    23:22 04.10.2018

    @flanker

    Příklad, co se může stát hledejte u F-14A Tomcat (VF-213 ze dne 20. září 1995), při které došlo k přetížení konstrukce a následné explozi. Pilot prováděl průlet nadzvukovou rychlostí a přesáhl konstrukční limit stroje přechodem do brzdícího výkrutu s následným stoupáním, při které působilo na kostrukci úchytu motorů a lopatek kompresoru působilo minimáně čtyřnásobně vyšší zatížení, než je povolený limit a konstrukce prostě nevydržela. Fragmenty motorů s vysokou energií zapálili palivo (vlastní jádro motoru Pratt & Whitney TF30 dosahuje teplot při nadzvukové rychlosti 1200°C) a následovala mohutná exploze. Šrapnely z motorů vytvořila z části zborcená konstrukce a dílo zkázy lopatky - žhavé smrtící šrapnely. Hodně se diskutovalo a počítalo zatížení draku letounu (poučení pro konstruktéry), při podrobné analýze začalo zbrocení na přechodu konstukce mezi 4 a 5 článekem nádrží - segment 6 článku nádrže, protože zde se skrývá hlavní nosník křídel a centrální nosník stabilizace měnitelné geometrie křídel.

  • balm
    22:43 04.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    @flanker

    Právě naopak. Klasické materiály jako slitiny hliníku nejsou žádoucí, protože nejsou schopné odolávat působení silové námaze při letu a vznikají velmi rychle únavové lomy a trhliny. Aby letoun dosáhl vyšší nosnosti, musí být konstrukce posílena o další výztuhy, nosníky, přepážky apod. Díky vlastnostem kompozitních materiálů, můžete letoun odlečit a zachovat stejné, nebo lepší letové parametry, než které by poskytla "celokovová" konstrukce letounu - zejména křídel, které musí vydržet enormní námahu, zejména nese-li letoun těžký náklad. Tím, že použijete špičkové kompozitní materiály a odlehčíte letoun, se můžete dostat na 1.2 - 1.5 násobek užitečného nákladu (počítá se i palivo) hmotnosti letounu. Do extrémů vyhnala kompozitní redukované struktury zejména Francie s letounem Rafale, který unese 1.6 násobek vlastní hmotnosti a stále může v plném zatížení ostře manévrovat. Představte si misi, na které letí z Francie do Mali a nese 5tun interního paliva, další 3 přídavné nádrže s objemem 7200 litrů, dvě těžké střelly typu Storm Shadow/SCALP, popřípadě bomby, čtyři řízené střely vzduch vzduch (2x Meteor + 2x Mica) a kontejner Damocles pro značkování a vyhledávání cílů. Stále může provádět obraty s limitem (+7/-3G), což by s kovovou konstrukcí nebylo možné při takovém zatížení nebylo proveditelné, protože by neodolala působení intenzivních sil a rázovým vlnám, které působí na konstrukci. Moderní špičkové kompozity eliminují nevýhody dříve používaných materiálů a umožňují letounům plnit náročné mise - od průzkumu, přes přesné bombardování i vzdušný boj v jedné bojové misi.

    Servisní intervaly a letové hodiny jsou pouze orientační (jinými slovy "až"), ale bojové hodiny tzn. kdy je konstrukce namáhána v bojovém režimu (prudké změny směrů, průlety v nízké letové hladině, mpřetížení, odpal/odhoz munice - rázy ...) se zatížením, udělá z udávaných 1000 hodin v lepším případě desetinu. Tím, že se mění působení sil a zatížení, dostává kovová konstrukce "sodu" a vznikají únavové vtrhliny kovových materiálů. Proto jsou v letounech omezovače, které pilotovi zabrání zalétat prudké manévry. Omezovače se smí vypínat jen v bezprostředním stavu nouze - hrozí zničení letounu a smrt pilota, ve které standardně podzvukový letoun překoná významně hranici rychlosti zvuku a letoun umožní provádět manévry za hranici 12G, protože se jedná o stav nouze - poslední pokus o únik a přežití, ale tím si automaticky rezervujete lístek na hodně důkladný servis a výměnu motoru/ů. Někdy se omezovač vypíná i v rámci leteckých dnů např.: Kulbit byste ohromeným divákům bez vypnutí omezovače nepředvedl, standardně možný není, ale ... když jde o život, nebo pýchu. Ani s Kobrou (Pugachev Cobra) to není lepší, však se dají najít rozhovory s Pugachevem na téma omezovač úhlu nábehu a letoun mu dovolil na 10s přetížení 13 - 14g!

  • KOLT
    22:17 04.10.2018

    flanker.jirka, vybral jste si podle mě špatné příklady. Ukrajinské armádě došly moderní systémy, protože jednak byly zanedbané, jednak byly prostě zničené nepřátelskými akcemi. To samé platí pro SAA. Koalice v Afghánistánu neprohrává válku proto, že by nedokázala udržovat technologicky vyspělé zbraně provzuschopné, nýbrž z úplně jiných důvodů. Německo má neprovozuschopné kde co, přičemž důvod je nedostatečná alokace zdrojů. Kdyby takhle srali na F-4, nelétaly by jim také.

    Je asi bez debaty, že v případě intenzivního dlouhotrvajícího konfliktu získávají jednodušší zbraně výhodu, protože je dokážete produkovat a udržovat funkční ve větších počtech. Jenže v první fázi konfliktu je to hodně o skutečných schopnostech té techniky (krom dalších XY věcí jako morálka, logistika, zásoby munice, phm, atd.). A tady prostě moderní technika je schopná převálcovat tu starší často rozdílem řádu. V tu chvíli je sice hezké, že za cenu jednoho moderního BVP může mít 1.5-2 staré, když to moderní vám v klidu rozseká 10 starých (buď samo, nebo díky senzorům v součinnosti s jinou platformou).

    Jasně, že se to nesmí přehánět a vymýšlet přetechnizované serepetičky. Je prostě potřeba najít rozumný kompromis. A ideálně mít v záloze právě tu starší, snadněji udržovatelnou techniku, kdyby se konflikt protáhl...

  • flanker.jirka
    21:02 04.10.2018

    balm: děkuji za vysvětlení, když to tak čtu, tak nějaké eventualní působení po delší dobu bude vyžadovat dost velké zázemí. Srovnávat sice mohu pouze z toho, že vím jak vypadalo působení našich migů, suček a albatrosů.
    Srovnáním jsem měl na mysli, zda někdou zkoušel počítat například to, o kolik by na hmotnosti "zhubl" letoun vyrobený z klasických kovových slitin oproti tomu na co by stačily kompozity, při zachování stejných pevnostních vlastností a životnosti.
    Co se týče údržby a diagnostiky, tak i kovové konstrukce se dají kontrolovat, ale je to otázka chtění a možností. Co si pamatuji realizovalo se to podle počtu hodin a cyklů. S tím ultrazvukem asi taky nebudou běhat technici po každém letu okolo letadla.

  • raziel87
    19:46 04.10.2018

    +1

Stránka 1 z 4