S-70i Black Hawk pro polské speciální síly

S-70i Black Hawk pro polské speciální síly
S-70I Black Hawk / Julian Herzog, CC BY 4.0 (Zvětšit)

Polské letectvo do konce roku převezme čtyři víceúčelové vrtulníky S-70i Black Hawk vyráběné v polské firmě PZL Mielec. Vrtulníky poslouží především polským speciálním silám. V minulém roce si vrtulníky S-70i Black Hawk pořídila i polská policie.

Polsko vyhlásilo tendr na nákup 70 nových víceúčelových vrtulníků již v roce 2014. Nové vrtulníky měly nahradit zastaralé sovětské dopravní vrtulníky Mi-8 / Mi-17 a námořní Mi-14.

V roce 2015 se Polsko rozhodlo pro francouzské vrtulníky Airbus H225M Caracal, tedy stejný typ, který nakupuje Maďarsko. V roce 2016 ale po „divokém“ vyjednávání Polsko od nákupu vrtulníků Caracal odstoupilo. Oficiálním důvodem byla malá ochota Francouzů zapojit do programu polský průmysl.

Ještě v roce 2016 tehdejší polský ministr obrany Antoni Macierewicz oznámil zájem (v rámci urgentní potřeby) nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk od polské firmy PZL Mielec, avšak i z tohoto nákupu sešlo. V roce 2017 Macierewicz dále uvedl, že Polsko do roku 2022 získá 50 nových středních vrtulníků.

S-70i je alter ego vrtulníku UH-60M Black Hawk americké armády. Avšak licenční práva na S-70i vlastní firma Sikorsky, na UH-60M americká armáda. S-70i chybí některé citlivé americké technologie, především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je u S-70i a UH-60M avionika údajně z 90 % shodná (rozdíl v bojové hodnotě obou strojů ale bude výrazně větší).

Připomeňme, že jako S-70 se označuje celá rodina vrtulníků Black Hawk vyvinutá v 70. letech pro potřeby americké armády. S-70i je mezinárodní verze vyráběná v PZL Mielec od roku 2009.

V původním tendru S-70i neuspěl, protože polské ministerstvo obrany požadovalo ozbrojený vrtulník a navíc stroj, který může používat protilodní a protiponorkovou výzbroj. Polsko vybíralo vrtulník v otevřeném výběrovém řízení a proto Sikorsky nemohl nabídnout UH-60M Black Hawk. Vrtulník UH-60M lze získat pouze přímým jednáním s americkou vládou (přes Foreign Military Sale).

V každém případě PZL Mielec v roce 2016 představila ozbrojenou variantu S-70i Black Hawk. Padla tak jedna z hlavních překážek zavedení Black Hawků do polské armády. S-70i však nemůže působit proti hladinovým nebo podvodním cílům, tedy aspoň né v takovém rozsahu, jaký si představuje polské námořnictvo.


S-70i polské policie

K první objednávce S-70i došlo v květnu minulého roku, kdy si polská policie objednala dva S-70i za 142 milionů zlotých (849 milionů Kč). V listopadu polská policie objednala třetí vrtulník. Dva S-70i si policie převzala již v minulém roce, třetí si převezme letos. Objednávka dalších dvou S-70i pro polskou policii se očekává v letošním roce. Vrtulníky poslouží protiteroristickým jednotkám polské policie.

Před pár dny pak zástupci polského ministerstva obrany a firmy PZL Mielec podepsali dohodu o prodeji prvních čtyř vrtulníků S-70i Black Hawk polské armádě v hodnotě 683,4 milionu zlotých (4,1 miliardy Kč), s termínem dodání všech vrtulníků do konce letošního roku. V této ceně je zahrnutá logistická podpora, výcvik i nespecifikované vybavení vrtulníků.

Dodejme, že PZL Mielec vlastní americká firma Lockheed Martin, která Polsku již dodala stíhačky F-16 nebo střely s plochou dráhou letu AGM-158A JASSM. V dalších letech stejná americká firma dodá Polsku raketomety Homar s systémy protivzdušné obrany Patriot. Všechny tyto zbrojní obchody mají hodnotu (jak nákup, tak celoživotní provozní podpora) desítky miliard dolarů.

Podle neoficiálních informací Defence24 existuje opce na nákup dalších čtyř vrtulníků S-70i pro polskou armádu ‒ oficiální místa ale o případném dalším postupu mlčí. V každém případě se zdá, že S-70i definitivně v Polsku porazil své konkurenty, a to italský AW101 a francouzský H225M.


Polský ministr obrany Mariusz Blaszczak o zavádění Black Hawků do polské armády.

Zatím však nejsou žádné zmínky o podobě nového námořního víceúčelového vrtulníku. Na platformě Black Hawk ale námořní víceúčelové vrtulníky existují ‒ americké námořnictvo používá SH-60/MH-60 Seahawk a pro export jsou určeny námořní verze S-70 (tedy nikoliv S-70i). Zda jsou tyto stroje Američané ochotni dodat nebo zda vyhovují potřebám polského námořnictva, není známo.

Pár slov o samotném vrtulníku S-70i. Jedná se o střední vrtulník s prázdnou hmotností 5262 kg a s maximální startovní hmotností (s vnitřním nákladem) 9979 kg. Pokud vrtulník přepravuje náklad v podvěsu (max 4082 kg) je maximální startovací hmotnost 10 659 kg.

Klíčovou otázkou však je vybavenost vrtulníků pro polskou armádu. Například zda vrtulníky získají klíčový elektro-optický kulový senzor na přídi, zbraně, moderní komunikační a navigační systémy, avioniku, atd.

Podle Defence24 není vybavenost S-70i pro polskou armádu známá. Polský ministr obrany Mariusz Blaszczak však uvedl, že vrtulníky získají všechno potřebné vybavení a výzbroj nutnou pro operace speciálních sil.

Zdroj: Defence24

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nákup UH-60 Black Hawk pre Vzdušné sily OS SR

19. februára 2015 bola na stánkách americkej Agentúry pre obrannú a bezpečnostnú spoluprácu (Defence ...

Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M ...

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal

V pátek 14. prosince se Maďarsko smluvně zavázalo nakoupit 16 víceúčelových vrtulníků Airbus H225M ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tecka
    10:54 02.02.2019
  • Jura99
    09:09 02.02.2019

    V tisku byla zpráva, že MO ČR poslalo do USA na konzultace pár lidí kvůli nákupu těch víceúčelových vrtulníků a zmiňovala se UH-60M. Nic proti tomuto stroji, ale má zvláštní přepravní kapacitu (ani velký ani malý), rozumnější mi přijde maďarský výběr, tj. malý H145M a velký H225M.

    • Nesher
      10:43 02.02.2019

      A zároveň Bell prodloužil smlouvu o spolupráci s LOM jako součást nabídky UH 1Y (LOM by prováděl údržbu s podporou Bell). Navíc, pokud byla jedna z výtek vůči Venomu, že je moc drahý a nemá integrované PTŘS, tak UH 60M je ještě dražší a PTŘS nemá též.

      • TF_HU
        15:01 03.02.2019

        V jiné verzi UH60 je ale dokáže používat...

        • Nesher
          15:52 03.02.2019

          O tom není sporu, ale tu bychom těžko dostali z USA prostřednictvím FMS. A jak správně píšete níže, tohle je primárně poltická záležitost.

      • Gibon
        16:30 03.02.2019

        UH-60M bol pre US Army vyvinute aj s integrovanymi PTRS, akurat ich armada nikdy neobjednala.

        • Nesher
          17:56 03.02.2019

          To je fakt, ale vzhledem k tomu, že to US Army nepoužívá (PTŘS samozřejmě objednávat nemusí, ty má), tak to pro nás nemá význam (počítám, že standardní software tuto možnost neobsahuje). UH 60M můžeme mít jen v té samé konfiguraci, kterou má US Army. Pokud bychom chtěli BH s raketami, tak je Sikorski rád dodá, ale nebude to UH 60M, nýbrž S 70i.

          • Tecka
            18:18 03.02.2019

            Jak dobrze wiecie ,zakup przez FMS ma swoje wady ,mozna złożyć LOR i czekac na zgodę i warunki. Do tego dojdzie marża i praktycznie calkowite ograniczanie wkasnej modernizacji ,jedynie na warunkach USA i po ich cenach. Okres użytkowania ,to też zakupy via USA i dyktowanie cen. Praktycznie nic nie można zrobic bez zgody .. Nie dziwi wiec wybor Turcji ,która chciala miec kontrole nad produktem. Warto wiedzieć ,ze praktycznie 3 lata temu ,oferta LM w Mielcu uległa zmianie i 70i ma praktycznie identyczne parametry co UH ,jedynie lub AŻ ! ,brakuje radiostacji i systemów samobrony i zakłócania . Pozdrawiam

          • Gibon
            18:29 03.02.2019

            MOSR s nakupom PTRS pre nase BH rata. Takze zrejme to ide.

          • Nesher
            22:16 03.02.2019

            Tecka
            Jenže pokud budeme skutečně kupovat BH (což vůbec není jisté), tak o politiku půjde až v první řadě. A v takovém případě dává rozhodně větší smysl UH 60M než S 70i. Ze stejného důvodu je koupili i Slováci. Je to prostě win win řešení, dostanete spoustu "politických" kladných bodů a ještě k tomu hodně kvalitní stroj. A aby bylo jasno, není to nic špatného, takto postupují i mnohem větší země než jsme my nebo dokonce Slovensko.
            Gibon
            Může být (byť tomu uvěřím až to uvidím, papír snese ledacos). Nicméně už to nebude v rámci FMS, ale spíše v rámci nějakého kontraktu přímo se Sikorskim. Možná jen ty PTŘS nakoupíte přímo od vlády USA.

          • Gibon
            21:22 04.02.2019

            Nesher: tak to je samozrejme. Tiez uverim az ked ich uvidim podvesene.
            No Gajdos by o tom nehovoril, kebyze to nejde...

      • Starlight
        01:36 04.02.2019

        Od loňského roku je „bitevní“ verze UH-60M a S-70i (S-70M) k dispozici přímo od výrobce, včetně nákupu přes program MFS. Spojené arabské emiráty už je mají, Tunisko dostane 4 ozbrojené stroje v roce 2020 (loni byl dodán poslední z 8 strojů v přepravní verzi).

        http://interactive.rotorandwin...
        https://www.ainonline.com/avia...
        https://www.armadninoviny.cz/b...

        • mikojan29
          07:21 04.02.2019

          Predbehli ste ma, tu je odkaz na tie Tuniské BH:

          https://www.dsca.mil/major-arm...

          • Nesher
            15:03 04.02.2019

            Děkuji, to jsem nevěděl. Nicméně pokud vezmu v potaz, že odhadovaná cena těch 12 tuniských BH je skoro 16 mld. Kč za 12 kusů, tak mi Venom nepřijde zase jako tak špatný nápad.

        • TF_HU
          21:02 04.02.2019

          Nejem to, už dřívější verze MH60M umí a dokonce unese až 16 střel Hellfire...myslím si, že udělat to na UH60M nebude až takový problém.

    • Tecka
      11:00 02.02.2019

      H225 nie jest zaliczany do "dużych" śmigłowców , całkowita długość kadłuba , podobna do BH a ten drugi na silnikach klasy D i na mocnejszych dla SOF ma większy udźwig. Jedyna przewaga to wieksza kabina transportowa...

  • astor
    19:22 30.01.2019

    Čtouce článek, napadá mě termín "Cargo kultura". V tom Polsku je, zdá se, cargo všechno od potravin přes průmyslové výrobky po napodobování velkých vojáků zpoza velké louže. Cargem je i údajná polská velikost, natahování si trika okoukali od Rusů, od kterých přejali i zálibu v nemírné konzumaci vodky a poněkud chvástavý slovník. Přes to je třeba se na ně dívat shovívavě, kdo si hraje, nezlobí.

  • CerVus
    17:27 30.01.2019

    Nahrazovat Mi-17 Blackhawkem mi nepřijde jako moc dobrý nápad. Kvalitativně ano, BH je úplně jinde, jenže nemá kdovíjakou přepravní kapacitu. Stejně budou potřebovat nějaký těžší vrtulník.

    • TF_HU
      15:06 03.02.2019

      Ok. Podívejme se na to, jak jsou vrtulníky používány? Pořízení UH60 jako náhrada Mi 171 dává smysl. Problém je v tom, že poptáván byl původně úplně jiný vrtulník. Nahrazovat Mi 171 nikdo ještě nechce. Pořízení UH60 by bylo spíše politickou než vojenskou potřebou...

  • Jan Hlava
    22:47 28.01.2019

    Už se ví něco o těch dvou strojích pro Policii ČR? Kdy a jaký typ?

    • Nesher
      22:52 28.01.2019

      V podstatě se uvažuje buď o H 225 nebo o S 92, jen ta alokovaná částka (70-80 mil EUR za kus) mi přijde jako nesmysl. I kdyby to bylo za oba kusy, tak je to za de facto civilní vrtulník nesmysl.

      https://zpravy.aktualne.cz/dom...

      • PavolR
        07:27 29.01.2019

        Nezmysel ako pre koho - ak túži niekto lietať povedzme vo vrtuľníku s luxusným VIP prevedením a vstavaným barovým pultom, pre toho to zmysel má ... hlavne keď to ide zo štátneho. :-D

        • Nesher
          10:35 29.01.2019

          V tom to myslím není. VIP vozí armáda a ne vnitro. Tyhle stroje jsou deklarovány jako transportní primárně pro URNA (celý zásahový team se do Bell 412 nevejde a armáda, která URNA vypomáhá ve Kbelích bázuje staré Mi 17, které nejsou úplně vhodné) a pro hasiče.

  • Tecka
    18:38 28.01.2019

    Tutaj jest pokazane ,jak to powinno wyglądać... https://ndiastorage.blob.core....

    • Lukas
      20:31 28.01.2019

      Dobrze wiesz dlaczego kupiono...
      "Sojusz z Lockheed Martin... znaczy z USA", kupiono 4 sztuki by nie rozpisywać przetargu i nie robić "afery" jak z 50 H225M...

      A tak dziś kupią 4 za 2 lata kolejne 4 i dalej poleci...
      Polityka...

      • Tecka
        20:58 28.01.2019

        Dokładnie,zakup bez przetargu i furtka otwarta do unifikacji.. Dobrze,ze Mielec ma w ofercie z silnikami T700-GE-701D sterownik D tak jak w UH- 60M a reszta i tak przez FMS

  • plavcik
    18:09 28.01.2019

    Palec nahoru polakum. Rozumna koupe ktera navic podpori domaci prumysl a spolupraci se spojenci. Stejne si myslim ze i Ceska republika by mela koupit BlackHawk. Polaci by mohli na oplatku koupit cvicne letadla.

    • Nesher
      19:48 28.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      Pokud by měla ČR kupovat BH, což je celkem sporné téma, tak rozhodně ne tuto exportní (poněkud osekanou) variantu, ale plnohodnotnou verzi UH 60M jako Slováci.

  • Warnost
    17:54 28.01.2019

    Nevíte někdo, jestli jsou S-70 oproti UH-60 levnější? Když už by měli být o něco výbavově horší.

    • Nesher
      19:35 28.01.2019

      Zdá se že nejsou, sice neznáme úroveň výbavy, ale systémová cena je podobná jako v případě slovenských UH 60M. Ono systémová cena cca 1 mld. Kč za kus je celkem darda.

    • Lukas
      20:23 28.01.2019

      UH-60 to oznaczenie armii amerykańskiej - a S70 -producenta
      UH-60 = S-70A

      W Mielcu montują S-70i...

      • Nesher
        21:14 28.01.2019
        Oblíbený příspěvek

        To není úplně přesné. UH 60M je verze pro americkou armádou k níž má práva vláda Spojených států a vyrábí se v USA. Pokud ji chce někdo koupit, tak musí uzavřít smlouvu s USA prostřednictvím FMS, jako např. Slovensko.
        S 70i je komerční produkt firmy Sikorski, jehož finální montáž probíhá v Polsku a který si může koupit téměř kdokoliv. Přestože je většina dílů u obou verzí shodná, UH 60M má některé, především elektronické systémy, které S 70i nemá a nikdy mít nebude. V podstatě je S 70i lehce méně výkonná, "exportní" verze klasického UH 60.

        • Lukas
          21:53 28.01.2019

          "Nigdy nie będzie" to jest dyskusyjne - jak otrzymasz zgodę kongresu (jak na UH-60M czyli S-70M) to otrzymasz...

          Nie każdy chce mieć w 100% amerykańskie UH-60A/L/M - stąd powstała wersja "komercyjna"

          • Nesher
            22:40 28.01.2019

            To není k diskuzi, to je fakt. Ty komponenty byly vyvinuty dle zadání Pentagonu pro ozbrojené síly USA a mohou být použity pouze v těch strojích, které jsou objednány vládou USA. Prostě UH 60M je v některých ohledech výkonnější stroj než jeho komerční verze S 70i. Což neznamená, že S 70i je špatný nebo nevýkonný stroj. Z čehož podle mě plyne, že pokud by někdy AČR kupovala BH (což je samo o sobě sporné), tak jediná rozumná cesta, jak s ohledem na poměr cena/výkon (obě dvě verze jsou více méně stejně drahé) i a hlavně s ohledem na geopolitické zájmy ČR, je následovat slovenského příkladu a koupit prostřednictvím FMS UH 60M. To, že Polsko kupuje S 70i je vzhledem k tomu, že finální montáž probíhá v Polsku pochopitelné. Škoda jen, že se pořád neví nic o tom jakou speciální výbavu (pokud nějakou) budou tyto stroje mít. A také je škoda, že u vás politici zařízli kontrakt s Airbusem na H 225M, také byste si je montovali doma a hlavně byste je měli najednou a ne jak teď po malých částech.

          • Clanek
            09:50 29.01.2019

            Da se o tom faktu docist nekde neco vic? Jediny rozdil co se mi povedlo dohledat je hodne zhruba "v avionice a v radiu". Coz muze znamenat hodne, dost, nebo vubec nic (kdyz jedno radio s USAF stemplem vymenim za parametrove zcela totozne radio, ale bez toho stemplu, neudela to z meho vrtulniku najednou nejaky podradny stroj)... takze v cem konkretne ztraci S-70A(i) na UH-60?

            Souhlasim ze pri rozdilu ceny zadnacelanulanulanic nema cenu uvazovat nad komercni edici a nevzit primo pso americkou armadu urceny stroj. Taky bych cekal ze "osekana verze", at uz to ma nejaky fakticky dopad nebo ne, bude proste levnejsi.

          • Nesher
            11:24 29.01.2019

            Clanek
            To by asi přesně věděli u vás na MO. :-)
            Co jsem našel, tak to není jen v rádiu, ale avionika je trochu jiná (S 70i používá komerčně dostupné komponenty) a snad i některé ochranné systémy jsou v případě S 70i lehce méně výkonné. Ale co přesně je jinak je zřejmě neveřejné. A aby nedošlo k nějakému nedorozumění, nikdo nedělá z S 70i podřadný stroj. Jen je v některých ohledech jeho starší bratr UH 60M o něco lepší.

          • Clanek
            11:48 29.01.2019

            Tak z toho mala skutecne HW zmen co se treba povedlo dohledat me je, ze UH-60 ma defautne pancerovane sedacky pilotu, kde S-70A toto v zakladu nema, ale i u S-70A si je muze zakaznik naspecifikovat a dokoupit na uroven toho z UH-60.
            Coz je u slovenskych BH velice dulezite, neb ve sve vybavove linii "bila holubice" po tom bude palit kazdy a naprosto vsim. :)

          • NeoXII
            13:01 29.01.2019

            Bílá holubice slúžila na výcvik a zalietavanie pilotov. V krátkej dobe tej holubici začnú rásť zuby a potom by som už ten stroj s takým pokojom neostreľoval :-)

        • Lukas
          16:39 29.01.2019

          A wiesz ze S70i ma IDENTYCZY kadłub co "standardowy" UH60M

          Silnik - masz kilka do wyboru - nawet ten same T700-GE701D co w UH-60M

          Awionika - masz kilka wariantów - od amerykański po 100% awionike z izraela (Elbit)

          Właśnie na tym polega "różnica" - UH-60M to konkretna konfiguracja - konfiguracja śmigłowca US Army. (od typu silnika po model radiostacji)
          A S70i to maszyna która jest konfigurowana przez klienta...

          Dlatego ciężko powiedzieć "jaką maszynę" kupiliśmy...
          Czekamy na szczegółowe informacje...

          • Nesher
            17:02 29.01.2019

            Jasně, ale problém je, že UH 60M je ta nejlepší dostupná varianta, Američané si vždy nechávají to nejlepší pro sebe :-)
            Některé komponenty prostě Sikorski do S 70i dát nemůže, neb k nim nemá přístup. Objednává je Pentagon a ten je také dodává Sikorskemu , aby je namontoval. Takže znovu, S 70i je exportní varianta UH 60M. Základní letové výkony (rychlost, nosnost, motory...) jsou identické, jen v některých oblastech má díky odlišným komponentům UH 60 mírně vyšší výkony. A proto, bude-li někdy v budoucnu AČR kupovat BH (což je samo o sobě sporné), tak bych preferoval nákup stejného modelu jako US Army. A to nejen kvůli výše uvedenému, ale hlavně kvůli politice. Ze stejného důvodu ostatně koupili UH 60M Slováci. Nic více v tom není.

          • Lukas
            18:32 29.01.2019

            Pro Nesher
            Tak to oczywiste że trzeba zgody Kongres USA na owe komponenty...
            Myślisz że PL która dostała zgodę na JASSM-ER czy PAC-3MSE nie dostanie zgody na awionikę od UH-60M?... Wiadomo dlaczego kupiono S-70i. Ale wszyscy w PL zastanawiają się "jaka jest konfiguracja S70i dla PL"

            Szczególnie że wymagania dla maszyny wojsk specjalnych były dyże...
            W przetargu - na 50 maszyn, 8 dla wojsk specjalnych miało posiadać:
            - sondę do tankowania w powietrzu
            - przeciwpancerne pociski kierowane
            - rozbudowany radar z trybem SAR

          • Nesher
            21:02 29.01.2019

            Ano myslím, že to samé nedostane, tedy dostali byste pokud by koupili UH 60M, takhle tam budete mít všechno co si zaplatíte a co bude Sikorski schopen dodat, což v konečném důsledku může být pořád hodně dobré.
            Jinak když tu čtu ty požadavky na vrtulník pro SF, tak mi přijde čím dál větší škoda těch H 225M, Francouzi mají i verzi pro SF (primárně pro CSAR), která tohle všechno má a pokud si dobře pamatuji, tak vám ji nabízeli.

          • Lukas
            16:16 30.01.2019

            Pro Nesher
            Tak zgadza sie - H225M ma wersje specjalną która spełniała wymagania...
            Ale polityka - negocjacje z Airbusem przerwano z powodów politycznych. Tak samo po cichu po kilka sztuk kupowany jest S70i. Niestety "logika polityki" wygrała nad "logiką interesów"...

            Z drugiej strony - strategia budowy floty śmigłowców - której częścią był zakup 50 maszyn jest moim zdaniem strategicznym błędem...
            Może lepiej że nie kupiono 50 maszyn.

          • Tecka
            18:09 30.01.2019

            Jaka jest definicja,"spełnia warunki"? Poza tym chciałem zwrócić uwagę , że temat jest o pochodnych MH..HH a nie UH . Do tego warto pamiętać , ze brytyjczycy nie używają wersji dla US SOF , tym bardziej francuzi ...i jakoś dają radę.

          • Nesher
            20:48 30.01.2019

            Lukas
            Proč by to mělo být strategickou chybou? Co si pamatuji, tak vaše situace co se transportních vrtulníků týče je celkem tristní. Staré Mi 17, část z nich ještě z 80. let a pak už jenom různé verze W3, které už také nejsou nejmladší. Takže ty nešťastně zrušené H 225M (primárně náhrada Mi 8/17 a Mi 14) by vás posunuly do 21. století.

          • Lukas
            19:03 31.01.2019

            Nesher
            Sytuacja z śmigłowcami nie jest dobra... Ale nie jest aż tak zła... W3 mogą bezpiecznie latać jeszcze ponad 10 lat, Mi-17 też (około 20 maszyn)

            Wszystko zależy jak definiujemy potrzeby wojska...
            Śmigłowce morskie - czyli SAR/CSAR i ASW/ASWu są potrzebne bo Mi-14PŁ są stare i mają problem z korozją...
            Ale - pytanie czy trzeba kupować 6 CSAR i 8 ASW? Czy marynarka potrzebuje maszyn CSAR - a może tylko SAR?

            W przetargu na 50 maszyn było 13 maszyn CSAR (6 dla marynarki i 7 dla sił powietrznych) oraz 8 maszyn SOF dla wojsk specjalnych
            Po co aż 21 maszyn o podobnym przeznaczeniu?
            Combat search and rescue - to operacje specjalne, które trudno będzie realizować podczas wojny obronnej.
            Kogo chcą ratować? - zestrzelonych pilotów F-16?
            Mamy ich tylko 48...

            Tu jest właśnie odpowiedź... Te maszyny nie kupowano z myślą o operacjach na terenie kraju. One miały służyć do rozbudowy zdolności ekspedycyjnych. Nadal wśród polityków i wojskowych panuje przekonanie, że trzeba wzmacniać nie zdolności do obrony kraju - lecz zdolności do "wspomagania sojuszników" ( a mówiąc wprost - zdolności do usługiwania USA)
            Wojskowi nadal marzą od Dywizji kawalerii powietrznej... Chcieli kupić nie 50 a aż 90 maszyn klasy H225M i 24 ciężkie - Ch-47 i 32 szturmowe i jeszcze 50 średnich - następców W3 Sokół.. To jakiś absurd - a nie rzetelny plan....
            Ale politykom się to podobało - zwłaszcza że liczyli że w przetargu wystartuje NHI z NH90 (to on miał "wygrać" ten przetarg) - problem pojawił sie w momencie gdy "UE" wystawiła dwie oferty - AW i Aribus
            Dlatego poprzedni rząd w 2014/15 nie podpisał umowy....

            Zobacz na same 50 maszyn trzeba było zapłacić ok. 13 miliardów złotych - to ok. 3,7 miliarda USD . Za te pieniądze można kupić 32 F-35. Co lepiej wzmocni potencjał?
            Właśnie...
            Ale politycy i wojskowi widza to inaczej
            politycy widzieli w tym deal - dalszy etap integracji z europejskim przemysłem
            a wojskowi cały czasy myśleli o "doświadczeniach" z Iraku i Afganistanu...