Samohybná houfnice Caesar na podvozku tatrovky

-
21. 9. 2015
-
60 komentářů
-
Jan Grohmann
Francouzská společnost Nexter Systems na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International 2015) představila nové provedení dělostřeleckého systému CAESAR (CAmion Equipé d'un Système d'ARtillerie). Jako nosnou platformu Francouzi zvolili nákladní vůz Tatra T815 (8x8).
Caesar je francouzský dělostřelecký systém ráže 155 mm délky 52 kalibrů (8,06 m). Francouzská firma GIAT (nyní Nexter) Caesar poprvé veřejnosti představila v roce 1994. První předprodukční modely francouzská armáda odebrala o čtyři roky později.
Ve výzbroji francouzské armády najdeme 77 houfnic Caesar. Houfnice v současné době procházejí bojovým křtem ve francouzské operaci Several v Mali.
Francouzská armáda zavedla dělostřelecký systém Caesar na podvozku nákladního auta Renault Sherpa 10. Exportní verze využívá rovněž německý nákladní automobil Unimog U2450L. Mezi zahraniční zákazníky patří Saudská Arábie, Indonéie, Thajsko a Libanon. Houfnice Caesar nyní bojuje o úspěch v Dánsku.
V obou případech šlo o vozidla s pohonem 6×6. Nyní Nexter System představil houfnici Caesar na podvozku s pohonem 8x8. Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a také větší nosnost. Dělostřelecký systém byl zachován, ale nová verze samohybné houfnice Caesar 8×8 dokáže převážet až 30 nábojů ráže 155 mm, oproti 18 u verze 6×6.
Houfnice je schopná pálit rychlostí 6 až 8 ran za minutu na vzdálenost 42 km za použití nábojů s prodlouženým doletem EFRB (Extended Range Full Bore). Dostřel s náboji s pomocným raketovým motorem je až 50 km.
Caesar umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (Nexter Systems) schopná ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km. Každý náboj obsahuje dva samostatně infračervné naváděné projektily schopné propálit až 100 mm pancíře obrněných vozidel nebo tanků
Caesar 8×8; větší foto / Nexter Systems
Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém, nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři.
Vozidlo měří při hmotnosti 26,5 až 30,2 t na délku 12,3 m, šířku 2,8 m a výšku 3,1 m. Kabinu lze v závislosti na přáni zákazníka vybavit pancéřovou ochranou, od které se následně bude odvíjet celková hmotnost vozidla.
Tarovka dokáže své vozy osadit izraelským pancéřováním, které poskytuje ochranu až na úroveň 3 – 3a/3b podle normy STANAG 4569. Pancéřové části odolávají přímým zásahům puškovým nábojům 7,62×51 mm nebo, v tomto případě důležitější parametr, střepinám výbuchů dělostřelckých granátů ráže 155 mm ze vzdálenosti 60 m.
Tatrovácký vzduchem chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) dokáže houfnici Ceasar udělit rychlost až 90 km/h. Interní nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách. Houfnice je přepravitelná vzduchem pomocí letadel Airbus A400M Atlas, Iljušin IL-76MD/MF nebo Boeing C-17 Globemaster III.
Původní verze 6×6 o hmotnosti 17,7 t byla přepravitelná menším letoun C-130 Hercules.
Dlužno dodat, že představené vozidlo je technologický demonstrátor. Nexter Systems nyní bude sbírat reakce zákazníků, které zpětně promítne do úpravy houfnice. Upravenou verzi spatříme na výstavě Eurosatory 2016, kde Caesar 8×8 získá například novou vojenskou kabinu - ta současná je převzatá z civilních vozů Tatra.
Jedním z potenciálních zákazníků je například Armáda ČR, která již delší čas zvažuje nákup nových samohybných dělostřeleckých systémů. Armáda ČR podle současných plánů (jak nám zdělili zástupci vojenského průmyslu) neuvažuje o nákupu pásových samohybných houfnic. Výběr je proto zúžen na samohybné kolové houfnice, jako je například Caesar.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Střílející Tatra z Jihoafrické republiky
Jihoafrická firma Denel Land Systems (SLS) na střelnici Overberg Test Range uspořádala živé ...
-
12.05.2015
-
19 komentářů
-
Jan Grohmann
IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6
Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve ...
-
13.05.2015
-
58 komentářů
-
Tisková zpráva
REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS
Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...
-
05.06.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
TATRA TRUCKS opět dodává nákladní vozy indické armádě
Kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a.s. se po dvou a půl letech pod novým vedením daří stále lépe. ...
-
13.09.2015
-
10 komentářů
-
Tisková zpráva
HonzaH Aleprosímvás ... nějaké kvoty stejně nikoho zajímat nebudou ... Polsko udělalo dobře,holt nám pár tisíc lidí někdo přidělí,ty lidi se sem mrknou,osprchujou se a vezmou ...Zobrazit celý příspěvek
HonzaH
Aleprosímvás ... nějaké kvoty stejně nikoho zajímat nebudou ... Polsko udělalo dobře,holt nám pár tisíc lidí někdo přidělí,ty lidi se sem mrknou,osprchujou se a vezmou roha do Německa :)Skrýt celý příspěvekHonzaH - Spolupráce V4? Ta už neexistuje. V4 dneska zemřela. Poláci mě dnes nasrali. Místo aby podrželi a stáli za Maďarskem tak Polsko zradilo. Kdyby bylo Slovensko co k čemu tak ...Zobrazit celý příspěvek
HonzaH - Spolupráce V4? Ta už neexistuje. V4 dneska zemřela. Poláci mě dnes nasrali. Místo aby podrželi a stáli za Maďarskem tak Polsko zradilo. Kdyby bylo Slovensko co k čemu tak jim hodí Rosomáky na hlavu.Skrýt celý příspěvek
pro Jenda: To sice ano, ale zároveň se tam píše: "...can be controlled remotely from the vehicle's cabin or from a nearby operation cell." To by tedy museli celý modul sundat z ...Zobrazit celý příspěvek
pro Jenda: To sice ano, ale zároveň se tam píše: "...can be controlled remotely from the vehicle's cabin or from a nearby operation cell." To by tedy museli celý modul sundat z náklaďáku a postavit na zem, pokud by nestřílel z korby. A to mi nepřijde jako příliš pravděpodobné. Co jsem tak našel, uvádí se, že skutečně může být použit na 6x6 podvozku náklaďáku, ale pochopitelně se vzpěrami. V tom případě je jeho nevýhodou pouze výška, což není zas tak dramatické. Otázkou tedy zůstává pouze cena.Skrýt celý příspěvek
1) ne všichni zákazníci jsou posedlí přepravitelností vzduchem. (K čemu taky) 2) Podvozek Tatra 815-7 8x8 má pohotovostní hmotnost 13,5tuny, nosnost nosiče Caesar 6x6 (Unimogu ...Zobrazit celý příspěvek
1) ne všichni zákazníci jsou posedlí přepravitelností vzduchem. (K čemu taky)
2) Podvozek Tatra 815-7 8x8 má pohotovostní hmotnost 13,5tuny, nosnost nosiče Caesar 6x6 (Unimogu U2450L) je sedm tun. Z toho předpokládám, že s trochou snahy se to do KC-390 vleze (nosnost 23tun).
3) Caesar není konkurence pro PzH2000, AGM, Zuzanu2. Je to velice mobilní verze tažené houfnice. Nic víc, nic méně.Skrýt celý příspěvekTakhle Ceasar ztrácí svůj hlavní potenciál...nízkou hmotnost. Oproti jiným konstrukcím není navíc schopen přímé palby. KOLT: U obrázku s AGM na 6x6 je popisek, že jde o ...Zobrazit celý příspěvek
Takhle Ceasar ztrácí svůj hlavní potenciál...nízkou hmotnost. Oproti jiným konstrukcím není navíc schopen přímé palby.
KOLT: U obrázku s AGM na 6x6 je popisek, že jde o přepravu modulu AGM, ne že by měl z toho náklaďáčku i střílet.Skrýt celý příspěvekTohle do KC 390 nejde dat, nebot to vazi 26-30 tun, KC 390 ma nosnost tusim cca 20t, jako Herkules. Proto je nutny A400 (nosnost 40t) nebo C17 (cca 80t) pripadne Il76.
Tohle do KC 390 nejde dat, nebot to vazi 26-30 tun, KC 390 ma nosnost tusim cca 20t, jako Herkules. Proto je nutny A400 (nosnost 40t) nebo C17 (cca 80t) pripadne Il76.
Tak teď už chybí jen Švédi s Archerem na Tatře :-D A můžeme si vybírat. I když osobně bych v AČR mnohem raději klasickou samohybnou houfnici, tak jak to mají v plánu nakupovat ...Zobrazit celý příspěvek
Tak teď už chybí jen Švédi s Archerem na Tatře :-D A můžeme si vybírat. I když osobně bych v AČR mnohem raději klasickou samohybnou houfnici, tak jak to mají v plánu nakupovat třeba Poláci.
Když už něco udělaného s nákladním automobilem, tak stvořit taženou houfnici s hydraulcikým rozvinováním a tahač rovnou použít i jak muniční vůz.Skrýt celý příspěvekNebudu se přít jestli je pro AČR potřebné mít vše přepravitelné vzduchem. Dle mého ne, ale to je jedno.. Délka nákladového prostoru KC-390 je 12,68m, respektive 18,54m s rampou. ...Zobrazit celý příspěvek
Nebudu se přít jestli je pro AČR potřebné mít vše přepravitelné vzduchem. Dle mého ne, ale to je jedno..
Délka nákladového prostoru KC-390 je 12,68m, respektive 18,54m s rampou. Pokud je tedy Caesar 8x8 dlouhý 12,3m, tak se do KC-390 vleze s rezervou. A co se výšky týče, tak T815-7 umí snížit světlou výšku.Skrýt celý příspěvekCo kombinace obojího?
Starou Danu bych zmodernizoval a dal do záloh. I když nevím, jestli ve stavu v jakým naše zálohy jsou k něčemu bude.Co kombinace obojího?
Starou Danu bych zmodernizoval a dal do záloh. I když nevím, jestli ve stavu v jakým naše zálohy jsou k něčemu bude.Montovat novou houfnici na podvozek DANY je úplnej nesmysl. Jednak je ten podvozek ojetej a zastaralej, degradoval by novou nástavbu a jednak se těch pár zbylých DAN může přenechat ...Zobrazit celý příspěvek
Montovat novou houfnici na podvozek DANY je úplnej nesmysl. Jednak je ten podvozek ojetej a zastaralej, degradoval by novou nástavbu a jednak se těch pár zbylých DAN může přenechat zálohám. Též cena podvozku je zanedbatelná k ceně celého stroje. Jinak Nexter je pro Tatru zajímavější partner než SVOS nebo Konštrukta, takže pokud stojí před volbou komu podvozek dodat a komu ne, asi se není o čem rozhodovat. Pro Tatru je to také šance dostat se na západní trhy a nebýt považována za cosi z východu, potažmo za jeden z náklaďáků z Ruska (nezřídka se dá přečíst na diskusích na západních webech, že Tatra je ruskej náklaďák). Nexter též ukazuje velmi kvalitní dizajn. Titus je hodně sexy (narozdíl Vegy) a rovněž tato samohybka je dizajnem zcela jinde proti Evě. A ať nikdo neříká, že dizajn vojenskou techniku neprodává. Dlouhý podvozek je ale spíš nevýhodou, protože větší zásobu munice a údajně vyšší průchodivost nevyváží nemožnost přepravy vzduchem středně těžkým letounem. Z tohoto důvodu bych spíš nadržoval Evě, také z důvodu její menší osádky.Skrýt celý příspěvek
No v nejlehčí verzi by ji KC-390 mělo unést a délkou se vejde. Tento stroj vypadá velmi dobře, zdá se mi, že se celkem myslelo i na snížení demaskujících projevů... Pokud by to ...Zobrazit celý příspěvek
No v nejlehčí verzi by ji KC-390 mělo unést a délkou se vejde. Tento stroj vypadá velmi dobře, zdá se mi, že se celkem myslelo i na snížení demaskujících projevů... Pokud by to unesl KC-390, byla by to pro nás výborná volba.Skrýt celý příspěvek
Eva je demonstrátor ušitý horkou jehlou. To ať se na mě nikdo nezlobí. Protože vytvořit plnohodnotnou houfnici za 9 měsíců s minimem nákladů znamená vzít to co je po ruce. ...Zobrazit celý příspěvek
Eva je demonstrátor ušitý horkou jehlou. To ať se na mě nikdo nezlobí. Protože vytvořit plnohodnotnou houfnici za 9 měsíců s minimem nákladů znamená vzít to co je po ruce.
Předpokládám (netuším jen vařím z vody a soudím podle sebe) že příští rok se představí druhá generace demonstrátoru na novém podvozku, který bude vypadat mnohem lépe a bude mít opravených mnoho chyb na které bylo poukázáno od ostatních odborníků a poučených laiků (nás).
Houfnice Caesar je podle mě dobrý stroj, ale pro naši armádu nevhodný.
1) Je ručně nabíjený - obsluha se pohybuje mimo vozidlo a hrozí riziko zranění posádky.
2) Obsluha má 5 osob - v dobách personální obsazenosti AČR je to zbytečný luxus který si nemůžeme dovolit .
3) Nepůjde přepravit vzduchem plánovaným letadlem KC-390.
4) Další věcí je cena. Ta asi nebude úplně nejlepší (prodávám francouzské výrobky tak si to dokáži představit). Jedině že by rozhodl '(v horším případě) lobing nebo (v lepším případě kontrakt na cvičné letouny L39NG pro francouzské letectvo).Skrýt celý příspěvekNo, já teda dávám přednost věžovýmu provedení než těmhle přeboostěnejm taženkám s limitem odměru. Diana, respektive Zuzana 2, mi přijde jako dobrá volba, tam by po generálce šly ...Zobrazit celý příspěvek
No, já teda dávám přednost věžovýmu provedení než těmhle přeboostěnejm taženkám s limitem odměru.
Diana, respektive Zuzana 2, mi přijde jako dobrá volba, tam by po generálce šly možná použít i původní podvozky.Skrýt celý příspěvekPodle mě je na něco takového 8x8 podvozek prostě zbytečný. Je to velké a nákladnější na opravy + přepravitelnost je nižší. Myslí, že to Francouzi se pomalu připravují na výběrové ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě je na něco takového 8x8 podvozek prostě zbytečný. Je to velké a nákladnější na opravy + přepravitelnost je nižší. Myslí, že to Francouzi se pomalu připravují na výběrové řízení armády ČR. Ale rozumnější variantou by bylo něco o podobných parametrech na podvozku Tatra 6x6.
OfT: Kamarád co slouží v armádě byl u zkoušek Titus/Vega a říkal mi sám, že Titus je ve všech ohledech mnohem více propracovanější a lepší vozidlo. Vega na něj působila, šité horkou jehlou. (za info neručím je to z druhé ruky.)Skrýt celý příspěvekTak o tom, že ve zbraních bychom měli primárně spolupracovat v rámci V4 jsem přesvědčený. Samozřejmně, jen v případě, že jsme schopni ve V4 sehnat kvalitní zbraně. Jinak se musíme ...Zobrazit celý příspěvek
Tak o tom, že ve zbraních bychom měli primárně spolupracovat v rámci V4 jsem přesvědčený. Samozřejmně, jen v případě, že jsme schopni ve V4 sehnat kvalitní zbraně. Jinak se musíme poohlédnout jinde, AČR není dostatečně velká na to, aby zaváděla nějakou nekvalitní zbraň anebo aby se na ní něco testovalo.
Ale tím mířím k EVĚ. Díval jsem se na fotky a u EVY vidím, že houfnice je na korbě otočná. U Caesara mi to nepřijde. Nevíte někdo, v jakém úhlu od osy podvozku mohou ty houfnice střílet?
A co myslíte, mohla by se třeba EVA namontovat na stávající podvozky k DANY? Nebo jsou ty podvozky už v takovém stavu, že by se to nevyplatilo?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...