Samohybná houfnice Caesar na podvozku tatrovky

Caesar 8x8
Caesar 8×8 na podvozku Tatra 815; větší foto / Nexter Systems

Francouzská společnost Nexter Systems na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International 2015) představila nové provedení dělostřeleckého systému CAESAR (CAmion Equipé d'un Système d'ARtillerie). Jako nosnou platformu Francouzi zvolili nákladní vůz Tatra T815 (8x8).

Caesar je francouzský dělostřelecký systém ráže 155 mm délky 52 kalibrů (8,06 m). Francouzská firma GIAT (nyní Nexter) Caesar poprvé veřejnosti představila v roce 1994. První předprodukční modely francouzská armáda odebrala o čtyři roky později.

Ve výzbroji francouzské armády najdeme 77 houfnic Caesar. Houfnice v současné době procházejí bojovým křtem ve francouzské operaci Several v Mali.

Francouzská armáda zavedla dělostřelecký systém Caesar na podvozku nákladního auta Renault Sherpa 10. Exportní verze využívá rovněž německý nákladní automobil Unimog U2450L. Mezi zahraniční zákazníky patří Saudská Arábie, Indonéie, Thajsko a Libanon. Houfnice Caesar nyní bojuje o úspěch v Dánsku.

V obou případech šlo o vozidla s pohonem 6×6. Nyní Nexter System představil houfnici Caesar na podvozku s pohonem 8x8. Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a také větší nosnost. Dělostřelecký systém byl zachován, ale nová verze samohybné houfnice Caesar 8×8 dokáže převážet až 30 nábojů ráže 155 mm, oproti 18 u verze 6×6.

Houfnice je schopná pálit rychlostí 6 až 8 ran za minutu na vzdálenost 42 km za použití nábojů s prodlouženým doletem EFRB (Extended Range Full Bore). Dostřel s náboji s pomocným raketovým motorem je až 50 km.

Caesar umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (Nexter Systems) schopná ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km. Každý náboj obsahuje dva samostatně infračervné naváděné projektily schopné propálit až 100 mm pancíře obrněných vozidel nebo tanků


Caesar 8×8; větší foto / Nexter Systems

Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém, nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři.

Vozidlo měří při hmotnosti 26,5 až 30,2 t na délku 12,3 m, šířku 2,8 m a výšku 3,1 m. Kabinu lze v závislosti na přáni zákazníka vybavit pancéřovou ochranou, od které se následně bude odvíjet celková hmotnost vozidla.

Tarovka dokáže své vozy osadit izraelským pancéřováním, které poskytuje ochranu až na úroveň 3 – 3a/3b podle normy STANAG 4569. Pancéřové části odolávají přímým zásahům puškovým nábojům 7,62×51 mm nebo, v tomto případě důležitější parametr, střepinám výbuchů dělostřelckých granátů ráže 155 mm ze vzdálenosti 60 m.

Tatrovácký vzduchem chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) dokáže houfnici Ceasar udělit rychlost až 90 km/h. Interní nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách. Houfnice je přepravitelná vzduchem pomocí letadel Airbus A400M Atlas, Iljušin IL-76MD/MF nebo Boeing C-17 Globemaster III.

Původní verze 6×6 o hmotnosti 17,7 t byla přepravitelná menším letoun C-130 Hercules.

Dlužno dodat, že představené vozidlo je technologický demonstrátor. Nexter Systems nyní bude sbírat reakce zákazníků, které zpětně promítne do úpravy houfnice. Upravenou verzi spatříme na výstavě Eurosatory 2016, kde Caesar 8×8 získá například novou vojenskou kabinu - ta současná je převzatá z civilních vozů Tatra.

Jedním z potenciálních zákazníků je například Armáda ČR, která již delší čas zvažuje nákup nových samohybných dělostřeleckých systémů. Armáda ČR podle současných plánů (jak nám zdělili zástupci vojenského průmyslu) neuvažuje o nákupu pásových samohybných houfnic. Výběr je proto zúžen na samohybné kolové houfnice, jako je například Caesar.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Střílející Tatra z Jihoafrické republiky

Jihoafrická firma Denel Land Systems (SLS) na střelnici Overberg Test Range uspořádala živé ...

IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve ...

REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS

Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...

TATRA TRUCKS opět dodává nákladní vozy indické armádě

Kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a.s. se po dvou a půl letech pod novým vedením daří stále lépe. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • radek3057
    20:21 22.09.2015

    Kozlus

    Ale co by se mělo rozpadat ... nevím jestli Solíčko by senám dařilo lépe ...

    Kozlus

    Ale co by se mělo rozpadat ... nevím jestli Solíčko by senám dařilo lépe ...

  • Kozlus
    20:16 22.09.2015

    Presne tak, Polaci udelali dobre. Cim driv se tenhle bordel rozpadne, tim lip.

    Presne tak, Polaci udelali dobre. Cim driv se tenhle bordel rozpadne, tim lip.

  • radek3057
    19:57 22.09.2015

    HonzaH Aleprosímvás ... nějaké kvoty stejně nikoho zajímat nebudou ... Polsko udělalo dobře,holt nám pár tisíc lidí někdo přidělí,ty lidi se sem mrknou,osprchujou se a vezmou ...Zobrazit celý příspěvek

    HonzaH

    Aleprosímvás ... nějaké kvoty stejně nikoho zajímat nebudou ... Polsko udělalo dobře,holt nám pár tisíc lidí někdo přidělí,ty lidi se sem mrknou,osprchujou se a vezmou roha do Německa :)Skrýt celý příspěvek

  • OndrejK
    19:23 22.09.2015

    HonzaH - Spolupráce V4? Ta už neexistuje. V4 dneska zemřela. Poláci mě dnes nasrali. Místo aby podrželi a stáli za Maďarskem tak Polsko zradilo. Kdyby bylo Slovensko co k čemu tak ...Zobrazit celý příspěvek

    HonzaH - Spolupráce V4? Ta už neexistuje. V4 dneska zemřela. Poláci mě dnes nasrali. Místo aby podrželi a stáli za Maďarskem tak Polsko zradilo. Kdyby bylo Slovensko co k čemu tak jim hodí Rosomáky na hlavu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:43 22.09.2015

    AGM na pásovém podvozku má výšku 3,06m. Dana má výšku 3,35m. Takže nijak dramatický rozdíl by se nekonal.

    AGM na pásovém podvozku má výšku 3,06m. Dana má výšku 3,35m. Takže nijak dramatický rozdíl by se nekonal.

  • KOLT
    16:34 22.09.2015

    pro Jenda: To sice ano, ale zároveň se tam píše: "...can be controlled remotely from the vehicle's cabin or from a nearby operation cell." To by tedy museli celý modul sundat z ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Jenda: To sice ano, ale zároveň se tam píše: "...can be controlled remotely from the vehicle's cabin or from a nearby operation cell." To by tedy museli celý modul sundat z náklaďáku a postavit na zem, pokud by nestřílel z korby. A to mi nepřijde jako příliš pravděpodobné. Co jsem tak našel, uvádí se, že skutečně může být použit na 6x6 podvozku náklaďáku, ale pochopitelně se vzpěrami. V tom případě je jeho nevýhodou pouze výška, což není zas tak dramatické. Otázkou tedy zůstává pouze cena.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:26 22.09.2015

    Podvozek, který používá DANA, je zastaralý. Bylo by mnohem levnější a rozumnější rovnou napasovat AGM na nový podvozek z Kopřivnice.

    Podvozek, který používá DANA, je zastaralý. Bylo by mnohem levnější a rozumnější rovnou napasovat AGM na nový podvozek z Kopřivnice.

  • petr.svetr
    15:58 22.09.2015

    A co hodit modul AGM na podvozek DANY ? samozřejmě nový podvozek a modernizovaný,vzpěry to má a otočná věž na tom byla taky tak co.

    A co hodit modul AGM na podvozek DANY ? samozřejmě nový podvozek a modernizovaný,vzpěry to má a otočná věž na tom byla taky tak co.

  • skelet
    12:07 22.09.2015

    1) ne všichni zákazníci jsou posedlí přepravitelností vzduchem. (K čemu taky) 2) Podvozek Tatra 815-7 8x8 má pohotovostní hmotnost 13,5tuny, nosnost nosiče Caesar 6x6 (Unimogu ...Zobrazit celý příspěvek

    1) ne všichni zákazníci jsou posedlí přepravitelností vzduchem. (K čemu taky)
    2) Podvozek Tatra 815-7 8x8 má pohotovostní hmotnost 13,5tuny, nosnost nosiče Caesar 6x6 (Unimogu U2450L) je sedm tun. Z toho předpokládám, že s trochou snahy se to do KC-390 vleze (nosnost 23tun).
    3) Caesar není konkurence pro PzH2000, AGM, Zuzanu2. Je to velice mobilní verze tažené houfnice. Nic víc, nic méně.Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    11:50 22.09.2015

    Takhle Ceasar ztrácí svůj hlavní potenciál...nízkou hmotnost. Oproti jiným konstrukcím není navíc schopen přímé palby. KOLT: U obrázku s AGM na 6x6 je popisek, že jde o ...Zobrazit celý příspěvek

    Takhle Ceasar ztrácí svůj hlavní potenciál...nízkou hmotnost. Oproti jiným konstrukcím není navíc schopen přímé palby.

    KOLT: U obrázku s AGM na 6x6 je popisek, že jde o přepravu modulu AGM, ne že by měl z toho náklaďáčku i střílet.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    11:45 22.09.2015

    Tohle do KC 390 nejde dat, nebot to vazi 26-30 tun, KC 390 ma nosnost tusim cca 20t, jako Herkules. Proto je nutny A400 (nosnost 40t) nebo C17 (cca 80t) pripadne Il76.

    Tohle do KC 390 nejde dat, nebot to vazi 26-30 tun, KC 390 ma nosnost tusim cca 20t, jako Herkules. Proto je nutny A400 (nosnost 40t) nebo C17 (cca 80t) pripadne Il76.

  • flanker.jirka
    10:46 22.09.2015

    Tak teď už chybí jen Švédi s Archerem na Tatře :-D A můžeme si vybírat. I když osobně bych v AČR mnohem raději klasickou samohybnou houfnici, tak jak to mají v plánu nakupovat ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak teď už chybí jen Švédi s Archerem na Tatře :-D A můžeme si vybírat. I když osobně bych v AČR mnohem raději klasickou samohybnou houfnici, tak jak to mají v plánu nakupovat třeba Poláci.
    Když už něco udělaného s nákladním automobilem, tak stvořit taženou houfnici s hydraulcikým rozvinováním a tahač rovnou použít i jak muniční vůz.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    09:59 22.09.2015

    Nebudu se přít jestli je pro AČR potřebné mít vše přepravitelné vzduchem. Dle mého ne, ale to je jedno.. Délka nákladového prostoru KC-390 je 12,68m, respektive 18,54m s rampou. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nebudu se přít jestli je pro AČR potřebné mít vše přepravitelné vzduchem. Dle mého ne, ale to je jedno..
    Délka nákladového prostoru KC-390 je 12,68m, respektive 18,54m s rampou. Pokud je tedy Caesar 8x8 dlouhý 12,3m, tak se do KC-390 vleze s rezervou. A co se výšky týče, tak T815-7 umí snížit světlou výšku.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    09:51 22.09.2015

    Co kombinace obojího?
    Starou Danu bych zmodernizoval a dal do záloh. I když nevím, jestli ve stavu v jakým naše zálohy jsou k něčemu bude.

    Co kombinace obojího?
    Starou Danu bych zmodernizoval a dal do záloh. I když nevím, jestli ve stavu v jakým naše zálohy jsou k něčemu bude.

  • Jura99
    09:14 22.09.2015

    Montovat novou houfnici na podvozek DANY je úplnej nesmysl. Jednak je ten podvozek ojetej a zastaralej, degradoval by novou nástavbu a jednak se těch pár zbylých DAN může přenechat ...Zobrazit celý příspěvek

    Montovat novou houfnici na podvozek DANY je úplnej nesmysl. Jednak je ten podvozek ojetej a zastaralej, degradoval by novou nástavbu a jednak se těch pár zbylých DAN může přenechat zálohám. Též cena podvozku je zanedbatelná k ceně celého stroje. Jinak Nexter je pro Tatru zajímavější partner než SVOS nebo Konštrukta, takže pokud stojí před volbou komu podvozek dodat a komu ne, asi se není o čem rozhodovat. Pro Tatru je to také šance dostat se na západní trhy a nebýt považována za cosi z východu, potažmo za jeden z náklaďáků z Ruska (nezřídka se dá přečíst na diskusích na západních webech, že Tatra je ruskej náklaďák). Nexter též ukazuje velmi kvalitní dizajn. Titus je hodně sexy (narozdíl Vegy) a rovněž tato samohybka je dizajnem zcela jinde proti Evě. A ať nikdo neříká, že dizajn vojenskou techniku neprodává. Dlouhý podvozek je ale spíš nevýhodou, protože větší zásobu munice a údajně vyšší průchodivost nevyváží nemožnost přepravy vzduchem středně těžkým letounem. Z tohoto důvodu bych spíš nadržoval Evě, také z důvodu její menší osádky.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    09:14 22.09.2015

    No v nejlehčí verzi by ji KC-390 mělo unést a délkou se vejde. Tento stroj vypadá velmi dobře, zdá se mi, že se celkem myslelo i na snížení demaskujících projevů... Pokud by to ...Zobrazit celý příspěvek

    No v nejlehčí verzi by ji KC-390 mělo unést a délkou se vejde. Tento stroj vypadá velmi dobře, zdá se mi, že se celkem myslelo i na snížení demaskujících projevů... Pokud by to unesl KC-390, byla by to pro nás výborná volba.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    08:06 22.09.2015

    Eva je demonstrátor ušitý horkou jehlou. To ať se na mě nikdo nezlobí. Protože vytvořit plnohodnotnou houfnici za 9 měsíců s minimem nákladů znamená vzít to co je po ruce. ...Zobrazit celý příspěvek

    Eva je demonstrátor ušitý horkou jehlou. To ať se na mě nikdo nezlobí. Protože vytvořit plnohodnotnou houfnici za 9 měsíců s minimem nákladů znamená vzít to co je po ruce.
    Předpokládám (netuším jen vařím z vody a soudím podle sebe) že příští rok se představí druhá generace demonstrátoru na novém podvozku, který bude vypadat mnohem lépe a bude mít opravených mnoho chyb na které bylo poukázáno od ostatních odborníků a poučených laiků (nás).

    Houfnice Caesar je podle mě dobrý stroj, ale pro naši armádu nevhodný.
    1) Je ručně nabíjený - obsluha se pohybuje mimo vozidlo a hrozí riziko zranění posádky.
    2) Obsluha má 5 osob - v dobách personální obsazenosti AČR je to zbytečný luxus který si nemůžeme dovolit .
    3) Nepůjde přepravit vzduchem plánovaným letadlem KC-390.
    4) Další věcí je cena. Ta asi nebude úplně nejlepší (prodávám francouzské výrobky tak si to dokáži představit). Jedině že by rozhodl '(v horším případě) lobing nebo (v lepším případě kontrakt na cvičné letouny L39NG pro francouzské letectvo).Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    07:51 22.09.2015

    No, já teda dávám přednost věžovýmu provedení než těmhle přeboostěnejm taženkám s limitem odměru. Diana, respektive Zuzana 2, mi přijde jako dobrá volba, tam by po generálce šly ...Zobrazit celý příspěvek

    No, já teda dávám přednost věžovýmu provedení než těmhle přeboostěnejm taženkám s limitem odměru.

    Diana, respektive Zuzana 2, mi přijde jako dobrá volba, tam by po generálce šly možná použít i původní podvozky.Skrýt celý příspěvek

  • Wanislav
    07:15 22.09.2015

    Podle mě je na něco takového 8x8 podvozek prostě zbytečný. Je to velké a nákladnější na opravy + přepravitelnost je nižší. Myslí, že to Francouzi se pomalu připravují na výběrové ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mě je na něco takového 8x8 podvozek prostě zbytečný. Je to velké a nákladnější na opravy + přepravitelnost je nižší. Myslí, že to Francouzi se pomalu připravují na výběrové řízení armády ČR. Ale rozumnější variantou by bylo něco o podobných parametrech na podvozku Tatra 6x6.

    OfT: Kamarád co slouží v armádě byl u zkoušek Titus/Vega a říkal mi sám, že Titus je ve všech ohledech mnohem více propracovanější a lepší vozidlo. Vega na něj působila, šité horkou jehlou. (za info neručím je to z druhé ruky.)Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    06:53 22.09.2015

    Tak o tom, že ve zbraních bychom měli primárně spolupracovat v rámci V4 jsem přesvědčený. Samozřejmně, jen v případě, že jsme schopni ve V4 sehnat kvalitní zbraně. Jinak se musíme ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak o tom, že ve zbraních bychom měli primárně spolupracovat v rámci V4 jsem přesvědčený. Samozřejmně, jen v případě, že jsme schopni ve V4 sehnat kvalitní zbraně. Jinak se musíme poohlédnout jinde, AČR není dostatečně velká na to, aby zaváděla nějakou nekvalitní zbraň anebo aby se na ní něco testovalo.
    Ale tím mířím k EVĚ. Díval jsem se na fotky a u EVY vidím, že houfnice je na korbě otočná. U Caesara mi to nepřijde. Nevíte někdo, v jakém úhlu od osy podvozku mohou ty houfnice střílet?
    A co myslíte, mohla by se třeba EVA namontovat na stávající podvozky k DANY? Nebo jsou ty podvozky už v takovém stavu, že by se to nevyplatilo?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3