Samohybné houfnice Archer konečně ve švédské armádě

Archer - FH77BW L52
Samohybná houfnice Archer - FH77BW L52; větší foto / BAE Systems

Švédské pozemní síly po mnoha letech vývoje a testování oficiálně zařadily do výzbroje čtyři sériové samohybné houfnice Archer ráže 155 mm. Dodejme, že houfnice Archer jsou jedním z adeptů na nové samohybné houfnice pro Armádu České republiky.

Trnitá cesta švédské samohybné houfnice

Vývoj švédské samohybné houfnice Archer začal v roce 1995. Archer je v podstatě samohybnou verzí ve své době přelomové tažné houfnice FH77, resp. verze FH77 B05 L52 s hlavní dlouhou 52 ráží.

 

Tažná houfnice FH77 byla vyvinuta na přelomu 60. a 70. let a tehdy patřila k nejmodernějším zbraním svého druhu na světě. FH77 zaznamenala výrazné exportní úspěchy. V roce 1986 například Indie objednala 420 houfnic FH77.

V roce 2004 vznikly dva první prototypy systému Archer využívající podvozku “charismatického” těžkého nákladního auta Volvo A30D 6×6. Podvozek vozidla zvládne náklad o hmotnosti 28 tun a má vynikající průchodnost terénem - stroj se dokáže brodit sněhem hlubokým jeden metr.

Původně byl vývoj houfnice Archer společným projektem Norska a Švédska - každá země objednala v roce 2010 24 samohybných houfnic Archer. Hodnota společného kontraktu (houfnice Archer, doprovodná vozidla, technické zázemí) dosáhla 200 milionů dolarů (4,8 miliardy Kč).

Avšak vzhledem k mnohaletému zdržení celého programu a “nedodržení provozních požadavků” v roce 2013 Norsko od projektu odstoupilo.“Pozdní dodávky jsou jedním z důvodů odstoupení. Náš ministr obrany rovněž řekl, že Archer nesplňuje norské provozní požadavky stanovené ve smlouvě,” uvedl v roce 2013 Birgitte Frisch, zvláštní poradce norského ministra obrany.

Proti zpochybnění kvality systému Archer se ohradil Švédský úřad pro obranný materiál: ”Archer se ukázal jako stejně dobrý, a v některých případech ještě lepší, než alternativní dělostřelecké systémy, to vše za podstatně nižší cenu. Archer je moderní, rychlý a přesný dělostřelecký systém za dobrou cenu.”

Výhodná cena je dosažená díky využití komponentů původních houfnic FH77 z výzbroje švédské armády. Avšak jak se ukázalo, použití starších houfnic neurychluje vývojové práce. Původní plány počítaly se zahájením sériové výroby v roce 2008 - o 7 let dříve, než tomu bylo ve skutečnosti.

V roce 2013 Švédsko dostalo od výrobce první čtyři předsériové houfnice pro účely zkoušek a výcviku. První sériové houfnice získala švédská armáda v roce 2015.

Nyní již švédská armáda má oficiálně ve výzbroji čtyři sériové houfnice Archer. Zbývajících dvacet vozidel švédská armáda získá do konce roku 2017. Počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability) první jednotka dosáhne v polovině roku 2016, plnou operační schopnost FOC (Full Operational Capability) o rok později.

Čtyři původní předsériová vozidla z roku 2013 poslouží k výcviku.

Propagační video houfnice Archer.

FH‑77BW L52 Archer

Komplet FH‑77BW L52 Archer má plně automatické nabíjení. Vozidlo přepraví celkem 40 kusů munice - z toho 21 přímo v zásobníku nabíjecího mechanismu.

Nabíjecí systém umožňuje vypálit tři rány během patnácti sekund a celý zásobník s 21 granáty lze vyprázdnit za 2,5 minuty. Při dlouhodobé střelbě, i s přebíjením ze zásobovacího vozidla, je možné během hodiny poslat na cíl 75 granátů.

Při přesunu vozidlo zastaví a provede první výstřel do 30 sekund. Stejnou dobu trvá, než po konci střelby opustí svou pozici. 

Klasická munice s dnovou složí má dostřel přes 40 km, ale speciální naváděný projektil XM982 Excalibur je schopen zasahovat cíle až na 60 km. Není problém také použít dělostřeleckou protitankovou přesně naváděnou munici (BONUS, SMArt 155).

Archer zvládne i techniku několikanásobného zásahu cíle MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact) díky modulárním prachovým náložím. Archer pomocí techniky MRSI v jediném okamžiku zasáhne cíl až šesti granáty. Špičkový systém řízení palby umí rovněž postřelovat pohyblivé cíle.

Systém využívá moderní kloubový podvozek Volvo A30D 6×6, se kterým dosahuje rychlosti přes 70 km/h (dojezd 500 km).  Bojová hmotnost houfnice je 30 tun, takže může být snadno přepravováno v letounu A400M. Vlastní houfnici Archer doprovází nabíjecí vozidlo a vozidlo podpory a údržby.

Veškeré úkony dělá posádka uvnitř pancéřované kabiny. Archer dokáže ovládat jeden člověk, ale v kabině je místo pro čtyři osoby. Standardní posádku tvoří tři lidé - řidič, zbraňový operátor a velitel.

Pancéřovaná kabina poskytuje ochranu před malorážovou municí, střepinami z granátů a min a zbraněmi hromadného ničení. Na strop kabiny lze umístit dálkově ovládaný kulomet nebo granátomet.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Spolupráce leteckých a dělostřeleckých návodčí

Přímá letecká podpora (Close Air Support – CAS) a její role na moderním bojišti už není žádnou ...

  • 24.07.2014
  • 0 komentářů
  • Bc. Miloš Hošek, Ing. Jana Skřivánková

Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo

Nedávno vrchní velení armády přiznalo, že pokud bude financování resortu MO ČR pokračovat stávajícím ...

Chytrá munice pro dělostřelectvo a minomety

Dělostřelectvo je díky své ničivé síle bez nadsázky označováno jako “Král bojiště”. Nová generace ...

Dělostřelecká a raketová budoucnost Armády ČR

Před pár týdny Ministerstvo obrany ČR zveřejnilo Koncepci výstavby Armády České republiky 2025. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • liberal shark
    08:44 18.02.2016

    Sice nejsem pritelem "podpory domaciho prumyslu" ale schopnost vyroby del a munice 155 mm bychom mit meli, alespon ve spolupraci se Slovenskem.

  • skelet
    19:58 16.02.2016

    jinými slovy Tatra klasický cestovní podvozek patřičné únosnosti má. Volvo, Scania nikoliv.

  • skelet
    19:54 16.02.2016

    dave22: stačí omrknout nosnosti těchto dumperů a normálních náklaďáků. Proti damprům staví konkurenci "klasického" typu leda Tatra, GINAF a MZKT.

  • Pepa
    19:07 16.02.2016

    No ono to vypadá jako další evoluce FH77. Po verzi s vlastním motorem je to teď automatická tažená houfnice s vlastním tahačem :-)

  • tryskac
    18:35 16.02.2016

    ARCHER je nepochybne dobra konstrukcia, ale treba si byt vedomy do akeho nasadenia je navrhovana. Kedze je navrhovana pre severske staty, ktore su rozlohou rozlahle a najskor tam byva v zime dost snehu, velkost vozidla nebola obmedzenim a prave schopnost brodit sa snehom bola podstatna vlastnost. Inak by ju v oficialnom materialy menovite nespominali. Taktiez letecka prepravitelnost nebola asi klucovy parameter. Ale dost ma prekvapuje, ja som uz myslel ze to je v sluzbe nejakych par rokov a nie ze to je len predprodukcna vyroba. Aj nizke pocty vyrobenych kusov ma prekvapuju.

  • Pepa
    15:03 16.02.2016

    Akorát tohle ztrácí veškeré výhody oproti pásovému podvozku, lepší a úspornější pohyb po silnici.

    Kdyby to dali na CV90, tak mají stejnou hmotnost, stejnou rychlost na silnici,...

  • dave22
    12:15 16.02.2016

    Tatra mozna muze mit tak vetsi moznost zdolani prikopu u podvozku 8x8. Ale jinak se vsude na stavbach do extra terenu pouzivaji spise dumpery tehle koncepce. Nemyslim si, ze zrovna Svedsko by nevedelo, co se hodi do volneho a zalesneneho terenu. Koncepce je to mozna zvlasni, ale kdyz se kouknete na videa, tak se muzi uznat, ze je vic nez ucelna.

  • skelet
    16:56 14.02.2016

    Tatra proti těmhle demprům má speciální podvozek. Volvo ne.. takže prostě vzali odolný podvozek se slušnou průchodností a více než dostatečnou nosností.

  • KOLT
    15:59 14.02.2016

    Pro Pepa: Díky. Proč to tedy narvali na takovýhle podvozek? To nemá Volvo nebo Scania něco vhodnějšího?

    Jinak ono není až tak problém snížit osádku na 3 lidi. Při dlouhodobější střelbě může asistovat někdo z logistiky, nebo vlastně odkudkoliv, klidně kuchař ;-) Dlouhodobější střelba z jednoho místa nutně musí znamenat, že protivník není schopen účinných odvetných opatření. V tu chvíli zpravidla není až takový problém sehnat někoho "navíc", kdo prostě zastane hrubou sílu.


    Ohledně způsobu nabíjení, které je na videu – taky jsem se pousmál, ale znáte to, bezpečnostní předpisy... V bojových podmínkách by to šlo pěkně do teplých a šup tam, žádný dekl nebo rameno by nikdo neřešil :-)

  • Pepa
    13:34 14.02.2016

    Rase: těch 60km je s municí Volkano, jinak s laufem 39 kalibrů bude dostřel obdobný jako u Dany.

    Archer, AGM mají stupeň automatizace takový, že upravují i velikost prachové náplně. Zajímalo by mě jak je na tom třeba Zuzana 2 ( a tedy i Eva), jestli dokáží nabít jen část z připravené modulární náplně nebo se musí např. pro MRSI ručně předpřipravit náplně v zásobníku.

    (Např. nejnovější náplně co nabízí Explosia mají 2 druhy modulů, pro krátkou a hlouhou vzdálenost)

    Jinak snižovat posádku pod 4-5 osob mi nepřijde zrovna dobrý nápad...pro palebný přepad je automatický režim ok, ale pro dlouhodobější nasazení to chce hrubou lidskou sílu..váha náboje je cca 50kg.

  • Rase
    13:02 14.02.2016

    Přijde mi, že okapotovaná houfnice by byla vhodnější. Když jsem hledal nějakou alternativu k modulu AGM a NORA, našel jsem takovou zvláštní houfnici od OTO-Melara (Porcupine). Je určená na kolový podvozek Centauro (bez podpěr), ale neměl by být problém ji osadit i na Tatrovácký podvozek 8x8. Se speciální municí je dostřel nad 60 km (!) problém bude, že Italské zbraně jsou fest drahé :D
    Vzhled a schopnosti jsou ale mnohem dál než co u nás kdy můlže vzniknout (nebo v Srbsku):

    http://www.military-today.com/...

  • skelet
    12:47 14.02.2016

    Vyhodou kloubaku je moznost samovyprosteni. Ale spis to vidim, ze vetsi pruchodnost bude mit Tatra

  • Pepa
    12:30 14.02.2016

    V měřitelný paramertech má oproti Tatře 8x8 mizerné nájezdové úhly, takže se nedostane v podstatě přes žádný val, násep...

    Díky uspořádání 8x8 se Tatra dostane přes 2m široký příkop....

    No a mimo terén, na silnici, to Tatra taky vyhrává....

  • KOLT
    12:15 14.02.2016

    Jelikož o tom prd vím, tak se zeptám – a jaká je tedy průchodnost terénem takovéhleho dumperu oproti třeba jinde použité Tatře 8x8?

  • Charlie
    09:34 14.02.2016

    Ma spíš zaujalo, že v článku označuje autor houfnici FH77 jako tažnou, ačkoliv jde zcela jistě o houfnici taženou.

    Pokud jde o schopnosti podvozku - primárně se jedná o stavební dampr, čemuž odpovídá konstrukce a schopnosti, proto třeba menší maximálka (obecně tyle mašiny často nemají SPZ, tudíž nemůžou na silnici), protože se nepředpokládá, že by se s tím jezdilo někam daleko.

  • skelet
    09:31 13.02.2016

    Vzhledem ke zrušení bitevních vrtulníků a nedotažení programu L-159 do konce, se naše armáda chtě nechtě musí (ale nebude) opírat o dělostřelectvo. Takže čím víc hlavní, tím lépe.
    A díky výše uvedenému potřebujeme i prostředek, který umí střílet okolo 60km.
    A v současné situaci se mi jako nejlepší jeví nákup licence (vytvoření společného podniku) s jihoafrickým Denelem nebo srbským Jugoimportem (byť mám podezření, že nejnovější Nora vychází z Denelu).

  • Jura99
    07:48 13.02.2016

    DANA je téměř nemodernizovatelná, resp. z modernizace vždy vyleze nějaký kompromis ve vztahu ke skutečně moderní houfnici. Modernizovat se dá systém řízení palby, agregáty podvozku a to je tak všechno. Nástavba má krátký dostřel (20km), používá munici východní ráže 152mm a klasické nábojnice. Už bolševici chápali limity DANY, proto vyvinuli houfnici ONDAVA, s delší hlavní, dostřelem a zejména novým nabíjecím systémem s celospalitelnou municí. Pochopitelně stále v ráži 152mm. Po revoluci se zbraň přerážovala na 155mm NATO a po rozdělení republiky to Slováci nabízejí jako Zuzana a modernizovanou Zuzana 2. Stroj to není špatný, ale je už 15let starý se vzorem v 30let staré ONDAVĚ. Takže v některých parametrech trochu zaostává za např. Archerem. Například rychlost střelby (Zuzana 5/min., Archer až 9/min). Archer má také posádku o 1vojáka méně, což se zdá jako zanedbatelné, ale při uvažovaném počtu houfnic 49ks se v případě AČR jedná o 49 zbytečně vyplacených mezd, osobní výzbroje a výstroje, výsluh a v případě konfliktu i více potenciálních obětí. Proto bych novou houfnici vybíral opravdu pečlivě a do pořizovací ceny započítal opravdu všechny okolnosti při budoucím provozu.
    Kozlus: podle zpráv z tisku koupili výrobce hlavní společně s Tatravagonkou, protože kromě hlavní se tam vyrábějí díly na železniční podvozky.

  • flanker.jirka
    20:03 12.02.2016

    Trenér: Dana v podobě Zuzany 2 je jen o metr kratší než Archer. Ta koncepce Nory to řešení zkracuje.
    Dany by se daly také pořád provozovat alespoň na obranu našeho území pro AZ nějaké modernizace v návrzích byly. Vše je o to chtít do toho investovat. Výhoda zásob munice tu jistě je.. Pokud to vrchnost nerozdá svým kamarádům z privátních firem, aby to zase někde ve skladu vyhodili do povětří a nerozdaji to nejrůznější umírněné opozici ve světě.

  • Trener
    19:53 12.02.2016

    To flanker. jirka, ta Yugo houfnice je taky pěkná "stonožka" / autobus.

    Nemůžu si pomoci, ale koncepce typu Dany mně připadá "nejpřitažlivější". Relativně kompaktní rozměry, tedy délka, rozvor náprav, snížená kabina.
    I když s hlavní větší délky by byla delší. Co má s nimi armáda v plánu? Určitě máme spoustu 152 mm munice. Byla by vhodná pro modernizaci alespoň skořápka?
    Ta jihoafrická G6 je taky zajímavá, i když moc těžká.
    U Acheru je na Ang. Wikipedii max. rychlost 65 km/h.

  • flanker.jirka
    17:18 12.02.2016

    Samohybná houfnice dnes může vypadat úplně všelijak, toto je také pěkné řešení:
    https://www.youtube.com/watch?...
    dokonce ani odměr tam není problém, takový tahač za sebou klidně může mít i přívěs s další municí.

    Češi a Slováci zbraně umí, pochopím, že si asi v dohledné době sami nepostavíme nadzvukový letoun nebo nevyvinem kompletní PVO systém, ale na houfnice máme kapacity, pak už jen mít systém řízení palby.
    Co se týká počtu houfnic, čím více systémů pořídíme, tím lépe, stačí se podívat jak se dělostřelectvo používá na Ukrajině, pokud bude i pořádné spektrum munice, tak to bude na přímou podporu vojsk moc dobré, máme sice Alcy, ale nic pod ně a než je někam dostaneme tak to bude trvat. Provoz a výcvik letounů pro přímou podporu je také dražší, oproti letadlům a vrtulníkům pořád není dělostřelecká munice tolik vystavena nebezpečí sestřelení nepřátleskou PVO, i když je jasné, že do budoucna se bude muset uvažovat při střelbě i nad tím jak zahltit nepřítelovu C-RAM obranu.
    Druhů munice je dnes také dost, dokonce se zkouší i bezpilotní průzkumné prostředky odpalované z děl, které pak rozvinou křídla a zůstávají nad vymezenou oblastí, možná dost rychlá metoda jak někam dostat prostředek vzdušného průzkumu.
    Průchodnost terénem v našich podmínkách, taky nemusí být extra nutná, pokud bude dostatečný dostřel.

    Rase: minomety mají význam jen pro menší jednotky. Když už ne-máme tankové vojsko, tak alespoň ať dokážeme zatopit dělostřelectvem.

    Možná se bude dělostřelectvo dále ubírat směrem k LRAP, jsou to sice těžké námořní děla, ale s takovým dostřelem by nemusely mít průchodnost terénem už vůbec.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Kozlus
    16:14 12.02.2016

    Toho vyrobce del taky koupili? Ja myslel, ze ne.

  • Jura99
    14:36 12.02.2016

    KOLT: jen bych poopravil, Excalibur Army nadále existuje a zabývá se obchodem a repasí ojeté vojenské techniky. Přejmenovaná byla Excalibur Group na Czechoslovak Group, která zastřešuje několik firem, vč. Tatry, Excalibur Army nebo nově např. ZVS Dubnica a DMK (Dubnický metalurgický kombinát), který vyrábí hlavně velkých ráží.

  • Jura99
    14:30 12.02.2016

    Rozdíl oproti EVĚ je v tom, že Archer je po dlouhých letech vývoje dokončený, zařazený do výzbroje a připravený k "sériové" výrobě. EVA je syrový demonstrátor, kdoví jestli ji někdo viděl vystřelit a objednat ji znamená sázku do loterie a nejspíš roky dovývoje. Přesto bych se také snažil preferovat domácí (resp. slovenský) stroj před švédským, ale musel by fungovat a netrvat ještě roky vývoje. Jinak DANA byla první kolová houfnice na světě, smutné, že to prvenství zapadlo a kolové houfnice vyrábí kdekdo jiný.

  • KOLT
    14:22 12.02.2016

    pro juhelak: Boty bych na to nevsadil :-) ale vůbec bych se nedivil :-( Ona ta firma je totiž bývalý Excalibur Army.... Nicméně momentálně dostali přes prsty jak oni tak lidé na ně napojení na MO, tak je možné, že si dají chvíli pozor.

  • juhelak
    14:12 12.02.2016

    Hodně zapadla ta informace ze spolumajitel tatrovky koupil ten slovensky podnik, kde se dají odlevat hlavně děl..nevim kdy chteji vypsat soutez na dělostrelecký systém, ale myslim ze ted se v koprivnici nebo na slovenku uz na necem intenzivne pracuje..a za rok tu muze bejt nejaka Ludmila..polokoncept kterej to bez jedinného vystrelu vyhraje..

  • Rase
    13:39 12.02.2016

    Když k tomu připočtem 120mm minomety vz. 82 PRAM-L, co mají jít na Tatrovácké podvozky, v počtu 41 kusů, tak to už je hodně slušné dělostřelectvo.
    Raketomety zatím asi nemá smysl řešit, nebo jen v pár kusech.

  • petres
    12:59 12.02.2016

    Těch 49 ks snad ani nebyla spekulace, ale polooficiální vyjádření (bohužel si již nepamatuji zdroj). Myslím si, že tento vyšší počet může být ovlivněn i stavem ostatních prostředků, které jsou schopny poskytnout CAS (ale je to má laická domněnka)

  • KOLT
    11:56 12.02.2016

    "spekuluje se o čísle 49ks"

    To bude asi tím, že NGŠ je dělostřelec :-) Ne že bych to považoval za nějaký zásadně přehnaný počet, ale s ohledem na ostatní akvizice mi to přijde jako z říše snů...

  • skelet
    11:13 12.02.2016

    spekuluje se o čísle 49ks

  • Rase
    10:48 12.02.2016

    Máte někdo tušení, kolik houfnic má armáda chtít ?
    Švédsko, Chorvatsko atd. mají jen 25 kusů, a pokud budeme chtít obdobný počet, tak bych byl raději pro kvalitní houfnice ze zahraničí (Archer, Caesar, modul AGM).
    Pokud jich chceme víc, tak pak je logickou volbou levné řešení v podobě Tatry osazené věží z Evy, nebo Zuzany 2 (u ní je šikovné, že jde osadit i na pásový podvozek). Výsledek neohromí, ale alespoň se podpoří firmy a udrží technologie

  • stirling
    10:15 12.02.2016

    Také jsem se zasmál jak přes střelu hodil kryt a až potom zajela. Archer vypadá dobře, ale jsem rozhodně proti zavádění nového podvozku když to není bezpodmínečně nutné.
    Jinak u nás je podle mě rozhodnuto, tatra 815-7 8x8 s novou prodlouženou odolnou kabinou kabinou a hodí na to něco od slováků asi věž z evy.

  • GAVL
    06:59 12.02.2016

    Ten způsob nabíjení mi připadá naprosto ujetej. Na co to rameno , který každýho mlátí přes hlavu, když by stačil skluz a brát ty granáty do teplejch. To by se možná dostali i pod pět minut. I ten kryt tak nějak drhnul mi přišlo. Celkově obsluha vypadala jako , že to dělá prvně. Takže jako propagační video celkem hrůza.

  • Gloton
    01:03 12.02.2016

    Trener: to nabijení automatu mě také zaujalo. Jak při to pěkně dbají na bezpečnost práce.....jak tu střelu překryl tím dvojdílným krytem z toho tlustého plexiskla, než ji ten mechanismus potočil (teď bych dal smajlíka, protože mne to opravdu příjemně pobavilo, ale nesmím).
    Také mi to celé vkládání munice do zásobníku nabíjecího automatu připadá nějak překombinované.....
    A k tomu vozidlu: u nás na povrchovém dole máme na obdobném podvozku velikou cisternu a průchodnost to má dobrou, ale samozřejmě ta nemá ten velikánský zadní převis. Jediný problematický povrch pro tato vozidla je kluzký povrch....jak to jednou uklouzne na něčem kluzkém někde ve svahu....už to nikdo nezastaví. Je to dané velkou hmotností a také těmi širokými pneumatikami. To i stejně těžké vícenápravové Tatry, které mají oproti této konstrukci více kol, kloužou na kluzku daleko méně a jsou i při případné uklouznutí daleko ovladatelnější.

  • m164
    00:54 12.02.2016

    Som vcelku prekvapený, že Archer je:

    - o 1m dlhší než Zuzana 2
    - vyšší (s vežou, bez veže rovnako vysoký)
    - ťažší
    - majú rovnaký kaliber
    - nesú rovnaké množstvo munície
    - majú rovnakú posádku
    - má o tretinu menší dojazd než Zuzana 2
    - má menšiu maximálku než Zuzana 2
    - obe sú schopné MRSI
    - má slabší motor než Zuzana

    - Archer má lepšiu kadenciu (7 vs 5)
    - neviem, ako dlho trvá Zuzane rozloženie a zloženie

    Podotýkam, že Eva by mala vyjsť z porovnania ešte lepšie než Zuzana 2. Možno predsa len nie je Slovenské zbrojárstvo úplne stratené.

  • GAVL
    23:11 11.02.2016

    Vzhledem k tomu kolik Tatra dělá různých variací podvozků pro různé účely, tak dle mého mínění pro ně nebude problém vyvinout či spíše upravit něco pro tento dělostřelecký systém. Pokud tomu nebude bránit byrokracie. Každopádně unifikaci je třeba držet kde se dá.

  • flanker.jirka
    22:57 11.02.2016

    Podstatné bude nakoupit větší množství houfnic, ale hlavně zařídit i přísun munice!!! Dá se tím pak částečně nahradit CAS s letadly, které stejně nemáme a nemáme pod ně ani munici.

  • memo
    22:11 11.02.2016

    Tak ta samohybka G6 155mm od Denel mi příjde přeci jen poněkud kompaktnějších rozměrů. Pro srovnání je dobré navštívit jejich oficiální stránky www.denel.co.za... Je sice faktem že ta jihoafrická asi nebude vhodná do klimatu Skandinávie.Ovšem je ale třeba připomenout právě že u švédského tanku STRV byla jeho specifičnost pro švédské podmínky zásadním problémem pro jeho export. Jak je to u G6 a jak je to u Archeru s exportem? Jinak STRV svými téměř subkompaktními proporcemi je pravým opakem rozměrného Archeru. Že by od let uvedení STRV ve Švédsku, tam ubylo hustých lesů? Nebo je to tak že staré STRV bude klestit cestu pro Archer?

  • Pepa
    20:44 11.02.2016

    dlouhý jako kráva, zadní nájezdový úhel na nic, příkop to jako 6x6 taky nepřejede, těžký...

    Zlatý AGM na čemkoliv. I Eva vypadá praktičtěji...

  • flanker.jirka
    19:58 11.02.2016

    Pokud jde o akvizici, tak cena poměr by mohl hovořit pro slovenskou Zuzanu, má sice nižší kadenci, ale jinak obdobné parametry, zbývá vyzkoušet s projektily jako je Excalibur nebo ostatní pro speciální činnost.
    Dalo by se uvažovat rovnou jak s verzí na tatře nebo na tankovém podvozku.

  • alexa123
    19:21 11.02.2016

    Matesaax
    Souhlasím,ze bude snaha do nacpat na Tatru, pro lidi to lip vypadá, jako ze se podpořil domácí výrobce ...

    Záleží, koľko kusov sa kúpi. Ak iba niekoľko, tak sa finančne skutočne neoplatí osadzovať na Tatrovacký podvozok (vývoj, úpravy, skúšky, certifikácia, ...) Ak by to bolo väčšie množstvo, tak možno by sa to oplatilo - jednotný servis a výcvik pre podvozok Tatra.

  • Matesaax
    19:10 11.02.2016

    Souhlasím,ze bude snaha do nacpat na Tatru,pro lidi to lip vypadá,jako ze se podpořil domácí výrobce,nicméně v reálu mi to přijde zbytečné a navíc změna podvozku to vse jen prodraží..klidne bych ponechal tento podvozek.V Čáslavi taky tahá Gripeny tahač Volvo ačkoliv tam mají tatru na kazdem rohu.

  • Trener
    18:47 11.02.2016

    Taky docela slušná rozměrová "kráva", ale v terénu s dostatkem prostoru kolem sebe si určitě vede dobře. Kdoví, jaké by bylo její hodnocení mobility na silnici. Je to takový rychlý traktor. Každopádně lepší než pásový podvozek. Myslím, že to doplňování těch bílých "ucpávek?" by šlo udělat lépe a efektivněji a možná i granátů.

  • skelet
    18:14 11.02.2016

    Proč obavu?

  • Rase
    18:13 11.02.2016

    Velice povedené vozidlo, nic nevyčuhuje nebo nepřečnívá. Cena není zrovna malá, ale tyhle kolové houfnice jsou zhruba stejně drahé a kvalitativně jsou mnohem dál než tuzemské výrobky. Našel jsem cenu 4.2 mil.$. Mě se moc nezdá, ale jestli je to pravda tak je to levnější než Caesar. Mám obavu, že politici budou chtít houfnici na podvozku Tatry...

  • alexa123
    16:50 11.02.2016

    S takými pneumatikami prejde všade