Dobrá zpráva pro Evropu: Saúdové nakoupí 48 stíhaček Eurofighter Typhoon

Montážní hala stíhaček Eurofighter Typhoon v britském Wartonu; větší foto / Eurofighter Jagdflugzeug 

Z Británie přišla skvělá zpráva pro evropský průmysl a evropské zaměstnance. V pátek Saúdská Arábie podepsala s Británií mezivládní memorandum o porozumění MOI (Memorandum of Intent) o případném nákupu 48 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon.

Eurofighter v Evropě živí 100 000 lidí

Finální smlouva zatím nebyla podepsaná, uzavření MOI je „pouze“ jedním z důležitých kroků nutných k uzavření finální smlouvy. Memorandum o porozumění podepsal saúdský korunní princ Mohamed bin Salmán na závěr své třídenní cesty do Velké Británie. Princ zastává mimo jiné funkci ministra obrany, je hlavou královského soudu a také předsedou Výboru pro ekonomické a rozvojové záležitosti (CEDA).

 

 

„Udělali jsme zásadní krok k dokončení objednávky dalších stíhaček Typhoon, které zvýší bezpečnost na Středním východě a podpoří britský průmysl a pracovní místa,“ sdělil novinářům britský ministr obrany Gavin Williamson po podpisu MOI. Celková výše předběžně uzavřených obchodních dohod a investic mezi Velkou Británií a Saúdskou Arábii dosáhla 65 miliard liber.

 

Výrobu stíhaček Eurofighter zastřešuje společnost Eurofighter Jagdflugzeug se sídlem v bavorském Hallbergmoosu Jejími dnešními podílníky jsou tři významní letečtí výrobci z celkem čtyř evropských států: BAE Systems (Velká Británie), Airbus (Německo a Španělsko) a Leonardo (Itálie).

 

Výroba Eurofighterů v Evropě přímo nebo nepřímo zaměstnává více než 100 000 lidí. Montážní továrny jsou ve Velké Británii, Itálii, Německu a Španělsku. Každá továrna vyrábí letouny pro vlastní letectvo a také pro některé zahraniční zákazníky. Itálie například zajišťuje výrobu Eurofighterů pro Kuvajt, britská továrna u městečka Warton (Lancashire) pro Oman, Katar a Saúdskou Arábii. Se zahraničním zákazníkem vyjednává ta země z konsorcia, která má v dané zemi nejlepší obchodně-politické kontakty.

 

Ve Velké Británii se na výrobě Eurofighterů podílí více 40 000 lidí, tedy zhruba dvakrát více než v ostatních třech zemích. Nicméně výroba je rozprostřena po celé Evropě: německá Premium AEROTEC vyrábí centrální část trupu; španělský Airbus Military (dříve EADS CASA) pravé křídlo, sloty křídel; britská BAE Systems přední část trupu (včetně kachních křídel), kryt pilotní kabiny, hřbet trupu, svislou ocasní plochu, vnitřní vztlakové klapky a zadní část trupu.

 

Italská firma Leonardo pak levé křídlo, vnější vztlakové klapky a zadní část trupu. Britská Rolls-Royce zajišťuje montáž (a výrobu velkého množství motorových dílů) proudových motorů Eurojet EJ200. Celkově má BAE Systems a britský dodavatelský řetězec podíl na výrobě stíhačky Eurofighter 37,5 % (z celkového finančního objemu).

 

Eurofighter Jagdflugzeug bojuje se snížením dodávek letadel Eurofighter, protože roste naplněnost dodávek pro hlavní čtyři země projektu. Britské letectvo (RAF) objednalo 160 Eurofighterů a získalo již 137 letadel. Minulý rok továrna  e Wartonu dodala RAF 20 letadel, ale letos to bude pouze 11 letadel. Kvůli snížení tempa výroby BAE Systems oznámila na začátku roku propuštění 2000 zaměstnanců.

 

Výrobní továrna v britském Wartonu.

 

Eurofighter Typhoon byl poprvé do služby zařazen v roce 2003 a zatím bylo závazně objednáno 623 letadel, z toho 200 v nejnovější výrobní série 3A (Tranche 3A), která má zejména rozšířené možnosti vést boj vzduch–země.

 

Saúdové zachraňují evropský letecký průmysl

Saúdská Arábie objednala prvních 72 stíhaček z britské výrobní linky 18. června 2006. Náklady (za posledních 10 let) za nákup letadel, vybudování kompletního provozního zázemí, dodávky zbraní, náhradních dílů a dlouhodobou technickou a výcvikovou podporu Mohamed bin Salmán odhaduje až na 20 miliard liber (při dnešním kurzu 582 miliard Kč).

 

Podle původní dohody BAE Systems v letech 2009 až 2011 dodala Saúdské Arábii 18 jednomístných a šest dvoumístných Eurofighterů výrobní série 2 (Tranche 2). Dalších 48 stíhaček mělo vzniknout v novém montážním závodu v Saúdské Arábii firmy Alsalam Aircraft Company (společný podnik společností Boeing, Saudi Arabian Airlines a Saudi Advanced Industries Company). Saúdské Arábii se však tento ambiciózní projekt nepodařilo dokončit, a proto se v roce 2014 obě strany dohodly na výrobě saúdských stíhaček v britském Wartonu (společně se zvýšením ceny).

 

Z této výroby 24 letadel (šest dvojmístných) zůstalo ve verzi Tranche 2 a teprve posledních 24 letadel patřilo do Tranche 3A. Dodávky Tranche 2 proběhly v letech 2013–2014 a dodávky 24 stíhaček Tranche 3A v letech 2015 až 2017.

 

Poslední výrobní série Tranche 3A může vést plnohodnotný boj vzduch-země.

 

I přesto ale BAE Systems zaměstnává přímo v Saúdské Arábii především v rámci provozní a technické podpory saúdských letadel Hawk, Tornado a Typhoon asi 6000 lidí – většinou místních. Letectvo Saúdské Arábie provozuje Eurofighter Typhoon ve třech letkách  (3., 10. a 80.) na letecké základně Taif.

 

Pokud dojde k podpisu smlouvy (obecně se věří, že k tomu dojde do několika měsíců), saúdské letectvo bude provozovat celkově 120 stíhaček Eurofighter.

 

I tentokrát se obě strany pokusí přenést část výroby přímo do Saúdské Arábie, a to v rámci saúdského modernizačního programu Vision 2030. Hlavou projektu, který má za cíl zbavit závislost saúdské ekonomiky na vývozu ropy a modernizovat společenské, ekonomické a občanské prostředí, je právě Mohamed bin Salmá.

 

„Dnešní zprávy (uzavření MOI – pozn. red.) jsou pozitivním krokem směrem k uzavření kontraktu s naším váženým zákazníkem Královstvím Saúdské Arábie. Jsme odhodláni podporovat království, protože modernizuje saúdské ozbrojené síly a rozvíjí klíčové rozhodující průmyslové schopnosti Vision 2030,“ řekl Charles Woodburn, výkonný ředitel BAE Systems.

 

Eurofighter dokáže používat nejmodernější zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země.

 

V loňském roce Britové prodali 24 Eurofighterů do Kataru za přibližně pět miliard liber. V případě Kataru došlo k uzavření smlouvy pouze tři měsíce od podpisu MOI.

 

Dodávky letadel jsou ale ve Velké Británii pod palbou kritiky opozice. Kate Osamorová, stínová ministryně zahraničí britské opozice, uvedla, že dohoda „zesměšnila“ Británii (ve smyslu boje za lidská práva) a Theresa Mayová by měla u Mohameda bin Salmána spíše lobbovat, aby saúdské letectvo přestalo bombardovat civilisty v Jemenu a aby Saúdská Arábie přestala používá hladovění jako válečnou zbraň.

 

V každém případě Velká Británie i další evropské státy stojí před závažnou otázkou, jak bude vypadat evropský vojenský letecký program po ukončení výroby letounů Typhoon. I když objednávky Kuvajtu a Saúdské Arábie problém posunuly o několik let, budoucnost evropské vojenské letecké výroby je nutné řešit právě nyní. Existují dvě možnosti: buď evropské země vyvinou vlastní stíhací letoun nové generace, nebo budou zcela závislé na dodávkách letecké techniky od amerických firem, kterým však jde (i přes deklarované transatlantické přátelství) především o zisk. Ostatně na příkladu firmy Lockheed Martin lze vidět, že firma je schopná finančně „oškubávat“ i vlastní letectvo.

 

Dlužno dodat, že další roky „k dobru“ může evropskému leteckému průmyslu poskytnout Německo. Berlín plánuje nahradit flotilu 85 útočných letadel Tornado. Ač se dříve spekulovalo o nákupu stíhaček F-35 Lightning II, podle posledních zpráv hlavním favoritem je stíhačka Eurofighter. Důvodem je právě udržení schopností vyrábět stíhací letadla v Evropě.

Zdroj: BMPD, Defense News, BBC

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské a americké protivzdušné systémy S-400 a THAAD pro Saúdskou Arábii

Saúdská Arábie zvolila netradiční cestu modernizace své protivzdušné obrany (PVO). Saúdové projevili ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Beld
    17:19 14.03.2018

    Tak v iranu se alespon nepopravuje opozice s politickych duvodu , viz nedavna poprava nekolika desitek siitskych duchovnich v SA .

  • Jirosi
    22:09 13.03.2018

    Fenri: Já, když něco tvrdím tak sem tě citoval. Přestaň laskavě vkládat lidem do úst něco co nenapsaly!

    Já, sem žádné dané číslo přebral stejně jako si ho přebral ty pro Irán/SA. Jen sem si dohledal čísla pro USA co vyvracelo tvé tvrzení, které sem v daném příspěvku citoval.

    Počet poprav je závislí hlavně na tom zda je v dané zemi uzákoněn trest smrti, a zda dochází k jeho udělován. Tedy je nesmysl porovnávat dvě země kde v jedné je, a v druhé není. Potom dost záleží zda daná země uvádí počty rozsudků, případně provedených trestů.

  • danny
    20:41 13.03.2018

    k Jemenu jsou dva zajímavé články v aktuálním ATM. Vysvětlují význam zapojení afrických státečků do koalice. SA posila finanční injekce a z Afriky proudí kanonfutr...
    A pak je tam ještě zajímavé pojednání o západní kazetové munici, část z ní prokazatelně v Jemenu vesele používané. Takže na ty chytré zbraně v rukou SA bych byl opatrný...

  • fenri
    20:07 13.03.2018

    Pardon (fci EDIT, prosím!) 1000 poprav pro Irán uvádí Jirosi i Logik shodně 1000, moje nepozornost. SA pak 150, Vietnam a Čína ještě víc a to celkem dává 1062 :-))

  • fenri
    20:05 13.03.2018

    Mimochodem přijde mi komické, jak tu na jedné straně honíte čísla z AI o zlém Iránu (1500 poprav za rok podle Jirosi, 1000 podle Logik) a hodné SA a zároveň ta samá AI uvádí 1062 poprav (2016) na celém světě. Takže ano, pojďme do sebe bušit čísly z AI ve stylu "Ročně se na celém světě popraví 1062 lidí, z toho 1500 v Iránu.", ale mě z toho vynechte.
    To jen abyste viděli, jak ty vaše komické "benchmarky" nebezpečnosti režimu poprava/rok/počet.obyvatel stojí na vodě.

    Troufnu si říct, že na většině planety se většina popravených do žádných statistik AI ani nikoho jiného ani nedostane. Ale hoňte si dál zlomky procent.
    Jak malý kluci...
    Je to tu OT

  • fenri
    19:58 13.03.2018

    Jirosi, vaše neschopnost číst je ozdobou tohoto fora, takže je mi potěšením napsat vám to potřetí:

    -počet poprav NEVYPOVÍDÁ o ničem, z hlediska nebezpečnosti, či demokratičnosti státu. V Rusku trest smrti není. Je tedy se 150 mil. osob a 0 popravami ročně cca 11x bezpečnější, slušnější, demokratičtější, než USA? Fakt?

    KDE, milé Jirosi, píši o USA jako o krvavém státě? Aha, nikde, že?
    Jaký výrok o popravování se vám nezdá? 2 popravy za měsíc (a dříve mnohem více( je vám málo? Vezměte Texas. Je to nejzlejší stát USA? Na popravy ve vztahu k počtu obyvatel je celkem drsný...

  • Jara
    18:36 13.03.2018

    Pánové to nemyslíte vážně, ono je rozdíl popravit odsouzeného vraha (který i tak měl právo na obhajobu, jak je to v demokracii normální a zaručené ústavou) a nebo ukamenovat ženu protože ráda soulouži ...... což se v zemích jako zaostalá Saúdská Arábie děje....

  • Jirosi
    17:04 13.03.2018

    Fenri: Co si provést trošku srovnání k počtu obyvatel ?

    SA: 32milionu, 150 poprav
    Irán: 80milionu, 1000 poprav
    USA: 320 milionu, 24(2016)... opravdu krvelačná stát. Aby se to dalo srovnat z Iránem museli by tam popravit 4000 lidí ročně, se SA 1500.

    Mně nešlo o to hodnotit režimy, ale váš výrok o popravování. Ten byl silně zavádějící.

  • fenri
    16:58 13.03.2018

    Jirosi: to je dost, ne?
    Ale přiznám se, že nevím, od kolika poprav per capita je stát hodný a od kolika zlý. A nějak mám pocit, že to moc nesouvisí.

  • Kozlus
    16:54 13.03.2018

    logiku, samozrejme, ze me vadi, kdyz tam prodava zbrane kdokoliv.

    Obrovskej problem SA je jejich financni podpora muslimskych skol v Evrope a vyuka te nejtvrdsi verze islamu mezi pristehovalci. Tohle je nasobne vetsi riziko, nez Iran nebo Syrie kdy bude.

  • Jirosi
    16:31 13.03.2018

    Fenri: "V USA se popravuje fest,"

    Cca 1500 lidi od roku 1976.
    https://zpravy.idnes.cz/foto.a...

  • fenri
    16:15 13.03.2018

    logik:
    a.) Měl bych rozdíl ale zcela irelevantní. Počet popravených prostě není ukazetel ničeho. V USA se popravuje fest, v Rusku se nepopravuje. Bingo, Rusko je demokratičtější a lepší režim, než USA? No, asi ne, že...
    b.) Argumentaci údaji AI neberu, nic ve zlém. Ta organizace je prostě zkorumpovaný levičácký spolek. Přečtěte si, co píší o nás, o Polsku a před čím zavírají oči jinde. Podle AI jsme horší stát, než třeba ta SA. Tak to zkuste jinak. Ale ještě jednou - je to irelevantní. Počet poprav o ničem nesvědčí. Pokud se nepletu, tak ve veřejných popravách se v Iránu preferuje věšení a v SA stínání. Oboje, je-li provedeno profesionálně, je bezbolestné a oboje, je-li provedeno špatně (ať už scválně, či neumětelstvím) je bolavý masakr. Rozdíl nevidím.
    Za další tvrdit, že v Iránu se popravuje nejvíc je nesmysl. Z řady zemí prostě statistiky nejsou a nebo jsou v hrubém nesouladu s realitou.
    d.) Hizballáh je dokonce o fous lepší než al-Kaidá. Obecně se vyznačuje menší bestialitou (já prostě vidím rozdíl mezi střelou do týla a upálením), za další neutočí na Západ. Ale ano, je to rozdíl jako cholera či tyfus.
    A tom, zda je podpora skrytá či není jsem už psal. Nezáleží na tom. Podstatné je, že SA přímo a aktivně rozvrací Evropu, zatímco Iránu je Evropa zela ukradená, kromě občasných silných řečí, a nic proti ní nepodniká.
    A kdybych si měl vybrat mezi perskými a arabskými imigranty, tak neváhám ani vteřinu.

  • logik
    14:21 13.03.2018

    fenri, kolt:
    a) kdyby byl rozdíl v 0.3%, tak bys měl rozdíl. Jenže rozdíl je ve většině let násobný a dělá Irán zemí s největším počtem poprav na velikost obyvatelstva. A mimořádně vysoké počty poprav jsou atributem totalitních režimů a dokumentují přísnost justice v dané zemi - což se promítá i do přísnosti politické perzekuce.

    Bez zajímavosti také není forma trestu: pravda, obě země mají v trestním řádu kamenování. Ovšem v SA alespoň odsouzeného předtím zdrogují - a poslední takový vykonaný rozsudek je co jsem našel skoro dvacet let starý...

    b) vysvětlit rozdíl drogama je dobrej pokus, ale založenej na špatnejch domněnkách. 47% poprav v SA v 2014-2015 bylo pro drogové delikty.
    https://www.amnesty.org/en/lat...
    Tedy +- stejné procento, jako drogových poprav v Iránu.

    c) to, v čem máš dost pravdu jsou ty jaderné zbraně, tam se opravdu SA paktuje s Pakistánem.

    d) Hizballáh opravdu není horší než Al-Kaida. Podstatný rozdíl je ovšem v tom, že zatímco Írán podporuje Hizballáh naprosto veřejně a oficiálně, tak podpora SA Al-Kaidě je skrytá a neposkytuje ji s největší pravděpodobností přímo režim, SA pouze nebrání "soukromým firmám" ve financování terorismu. Což je o dost slabší kafe.
    SA se evidentně někdy neštítí teroristy "využít", nebo nad tím alespoň přivře oči. Irán teroristickou skupinu vybudoval a používá a řídí.

  • Miroslav
    13:50 13.03.2018

    Clanek: Ja zase netvrdím, že projekt Eurofighteru je zbytočný. Naopak, výborný nápad ale asi je niekde chyba keď cena eurofighteru je 150% F-35 ktorý je o generáciu vyššie. V prvom rade by sa do projektu malo zapojiť viac krajín a vytvoriť záväzný plán objednávok aby tá cena mohla úmerne klesať. Ako sa zaplatí miliardový vývoj keď EF objedná pár krajín a ešte z toho odoberú len polovicu? To potom vytvára nekonečnú špirálu ekonomickej neefektívnosti.

  • KOLT
    13:15 13.03.2018

    fenri: "nezáleží na tom, jestli je něco otevřené či skryté, ale na výsledku a reálných činech. A ve vztahu k Evropě je třeba činnost SA nesrovnatelně škodlivější"

    Tesat do kamene.


    logik, počet poprav fakt o demokracii nevypovídá nic, kdyby vypovídal, patří USA k naprosto nedemokratickým zemím (a Luky by chrochtal blahem ;-) ). I v dalších věcech souhlasím spíše s fenrim. V čem ale máte podle mě pravdu, je, že "liberálnost" společnosti nevypovídá o nebezpečnosti režimu. Je tedy pochopitelné, že Izrael brojí proti Íránu, kteréhož oficiální politikou je likvidace Izraele. Arabové už možná mají dost zkušeností na to, aby jim bylo jasné, že za současné situace proti němu nemají šanci. U Íránu si nejsem jistý, jestli by si to velká část estabilishmentu s chutí nezkusila....


    Shania: "Dokud bude Iran v rukou IRGC (už ani klerici nemají moc se jim postavit),..."

    Až tak? Hm, v tom případě to s občanskou válkou nebude plané strašení :-( A Íráncům to fakt nepřeju.

  • Shania
    12:49 13.03.2018

    Luky: říkám jen, že SA a spol používají letectvo (a celkově armádu) naprosto jiným způsobem... řekněme, že ho používají víc na taktické urovni jako západní státy, mají na to technologie i výcvik.

    To neznamená, že je zajímají vedlejší ztráty, utok na svatbu je jasný důkaz, že pro eliminaci pár důstojníků jsou ochotní obětovat i jejich rodiny a západní bombardování má na svědomí obrovské množství mrtvých civilistů... tyhle čísla by ale byla uplně někde jinde za použití neřízené munice (a to by bylo vidět) a uplně jinde za použití jiné doktriny bez ohledu na typ munice (a to by bylo vidět...).

    SA a spol taky bojují uplně za jiné cíle než režim v syrii.... a SA musí brát i ohledy na západní podporu, protože i tu jen limit toho co si můžou dovolit/koupit... Naproti tomu režim má odzkoušené hranice toho, kam může až zajít (a to hodně daleko)...
    To jestli SA něco trápí morálně je už uplně jiná věc.

    Rusové ani režim po civilistech samozřejmě nestřílí, v jejích očích tam ani žádní nejsou. Likvidace infrastruktury potřebné pro přežití teroristů je primární cíl SyAF a RuAF.

    A podívej se, ani režim nechce všechny zabít, on jen chce mít ty lidi pod kontrolou (a ty co nemůže odsunout jinam), zničit vše co by mohlo představovat politickou alternativu a lidi donutit odejít.

  • fenri
    12:14 13.03.2018

    Logik: nehodlám ztrácet čas, ale:
    -SA chtějí ZHN a není to jen o penězích. Zbytek viz Shania.
    -Hizballáh je libanonské hnutí, nikoliv iránské. Máte v tom hokej. Ano, je Iránem podporován, ale různé teroristické skupiny a frančízy al-Kaidy jsou zase podporovány SA a jsou mnohem krutější a více "středověkké". Navíc a znovu - útočí i na západní cíle, což Hizballáh nedělá
    -Hizballáh není o nic horší než al-Kaidá. Oboje chtějí genocidu lidí jiné víry.
    -Irán leží na opiové cestě. Logicky počet poprav je tam vyšší, než v SA, které jsou izolované. A jestli se chcete hádat a složitě dokazovat, že i tak je v SA o 0.326% méně poprav a tudíž jsou SA lepší zemí, tak si to užijte. Budete za šaška.
    -ještě jednou: Irán v Syrii vede proxy válku (a nikoliv Hizballáhem, ale spíše Revolučními gardami). Stejně jako jí tam vede (vedla) SA přes různé an-Nusry a podobnou "demokratickou" havěť. Kromě toho ale vede SA ještě nanejvýš trapnou regulérní válku. Ano, irán jednu stranu podporuje, ale SA tam válčí. To je prostě velký rozdíl.
    -nezáleží na tom, jestli je něco otevřené či skryté, ale na výsledku a reálných činech. A ve vztahu k Evropě je třeba činnost SA nesrovnatelně škodlivější

  • Luky
    12:04 13.03.2018

    Co by bylo vidět? Jakože by už měli vyhráno nebo jak jsi to myslel?
    Takže zase mantra o tom, jak Syřani a Rusové střílí na potkání civilní obyvatelstvo, ale Saudové mají zábrany....
    To si děláš srandu.

  • Shania
    11:57 13.03.2018

    logik: SA má defakto atomovky má přes Pakistán.

    V SA byli za poslední roky výrazné změny/čistky/reformy...

    SA rozhodně nemá tu stejnou politiku jako před 10-20 lety... takže aspoň zde je nějaký posun a snaha o pomalou změnu.

    Dokud bude Iran v rukou IRGC (už ani klerici nemají moc se jim postavit), situace se pro lidi bude jen zhoršovat, než to nakonec bouchne a vypukne dalsi obcanská válka...

    SA a spol vojenské angažmá v Jemenu není fiasko a vedou si velmi dobře... šli tam jen s 40000 muži proti mnohonásobné přesile a Hutínové měli na své straně víc jak polovinu ex jemenské armády.

    Hutínové bojují v extrémně těžkém terénu, partyzánským způsobem a ve velkém používají miny a podobně, žádný rychlý posun tam není možný a zabezpečit pozemní komunikace by se nepodařilo zajistit nikomu.

    Určitě byla chyba se do konfliktu zapojit, podporovat nesprávného může atd. Ale vojensky to fiasko ani náhodou není.

    Co se týká letecké kampaně, SA koalice tam má víc palebné síly než kdokoliv v regionu (s vyjimkou CENTCOMu). Kdyby se chovali stejným způsobem jako SyAF a RuAF v Syrii, bylo by to vidět.... ty dva konflikty jsou nakonec hodně odlišné...

  • logik
    11:40 13.03.2018

    fenri:
    Jinak co se týče poprav, v Íránu jich je za rok cca 1000. V SA cca 150, v přepočtu na obyvatele je jich v Íránu za rok dvojnásobek, co v SA.

    danny: ale jasně, že v Íránu je společnost modernější. Ale jak jsem psal, modernější společnost byla i v nacistickém Německu.

    Naopak právě ta modernější společnost dělá ten režim horší! Protože pokud jsou někde (jako v SA) kulturně v předminulém století a tamní společnosti to vyhovuje, tak je to daleko menší zlo, než když v Iránu drží relativně liberální společnost režim "pod krkem".
    To znamená, že ten režim musí být pro udržení stejné míry poslušnosti brutálnější a že jeho představitelé mají méně zábran. Pořád není tak hrozné, když se někdo někde snaží udržet tradiční společnost, než když už liberální společnost násilím vrací o sto let v historii zpět.

  • logik
    11:34 13.03.2018

    fenri:
    - SA se prostě nesnaží vyrábět zbraně hromadného ničení. Možná o tom sněj, ale praktické kroky, narozdíl od Íránu, v podstatě nedělají. Výmluva, že na to nemají mozky, je blbost. Peněz maj dost a kde jsou peníze, tak se mozky najdou vždy.
    - SA nepodporuje oficiálně a veřejně hnutí, snažící se o genocidu (Hizballáh)
    - i ta podpora terorismu je na straně Iránu horší, protože opět SA nepodporuje terorismus oficiálně. Irán ano. Režim SA má tedy větší zábrany, než režim Iránský.

    Argument, že SA vede full válku, zatímco Íran ne je nevypovídající - zaprve Irák vede také regulérní válku v Sýrii (tam se už nedá mluvit o "proxy válce", na to je Hizballáh příliš napojen na Irán), jednak v Jemenu, kde válčí SA, to začala "proíránská strana" a Irán se tam angažuje také - začal s tam angažovat dříve, než SA, takže od ní je to pouze reakce a Írán, byť silnější formou než jakou se tam Írán angažuje.

    Nemám o SA iluze, co se týče "lidských práv u nich doma", a v podstatě ani iluze o jejich zahraniční politice, ale furt oproti Iránu to není tak agresivní stát, a to jak rétorikou, tak i konkrétními činy.

  • danny
    11:20 13.03.2018

    Rase: co vidím jako nejpodstatnější rozdíl, tak když se bavíš s Íránci, otevřeně Ajatolláhy kritizují. Znají historii, hlásí se k zoroastrismu jako kultuře formující jejich dějiny. K Izraeli, Západu a křesťanství mají přátelský vztah. Na Rezavé Pohlaví nevzpominaji úplně s láskou, že nuda pláže ještě jo, ale svatby gay párů už bzlz trochu moc. Ale hlavně mu vyčítají nepředvídatelný teror a vraždy páchané jeho tajnou policií.
    Tu kombinaci tolerance, vzdělanosti a otevřenosti prostě v SA nenajdeš.

  • Rase
    11:02 13.03.2018

    Tak pokud jde o sekulární režim v Íránu, tak plukovník Rezá Chán se inspiroval tureckým důstojníkem Mustafou Kemalem - tyhle revoluční hnutí vznikaly ve stejný čas. Ani v jedné z těchto zemí nové státní zřízení nevydrželo. To že jsou Peršané fajn lidi a fandím jim ohledně reforem, tak to neznamená, že obavy Izraele a USA z aktuálního režimu jsou neodůvodnitelné. Tak je to ale s každou diktaturou (zvlášť náboženskou)

  • fenri
    10:35 13.03.2018

    Nemyslím si, že Irán je horší stát, než SA. Oboje pěstují veřejné popravy za drogové a náboženské delikty (v míre řekněme srovnatelné, u Iránu to bude o něco více u drog kvůli poloze).
    SA podporuje teroristické a salafistické skupiny po celém světě, Irán má svůj Hizballáh (který se ale do Evropy moc necpe).
    Irán vede proxy války, SA vede proxy a full válku fascinující koktejlem vojenské impotence, krutosti k civilům a ignorace této krutosti Západem (srovnej se Syrií).
    Postavení žen je v iránu spíše lepší
    Vědecká a vdělanostní kapacita iránu je podstatně vyšší než u SA.
    I SA chtějí ZHN (jenom na to nemají mozky).
    Zhrnuto - oba státy stojí za vyliž, ale Irán má určité "vzpomínky" na "demokracii" a je intelektuálně o století před SA. Do Evropy se moc nemontuje. Na druhou stranu z mnoha důvodů nekupuje naše zbraně a zboží, takže kamarádi jsou SA.

  • logik
    10:16 13.03.2018

    kolt: Souhlasím s tím, že společnost v Íránu je té evropské bližší - koneckonců, nejsou to Arabové (Semité), ale Peršané - tedy furt Indoevropané. A i tam už existoval režim poměrně blízký evropským demokraciím, než to tam uchopily ajatoláhové. Potud naprosto souhlasím.

    Jenže u "nebezpečnosti režimů" nejde o o, jaká je společnost, ale kdo tam vládne. Nacisté vznikly v evropské demokratické kultuře, a byl to snad nejzvrhlejší režim, co kdy byl.

    Stejnětak ač je Írán kulturně Evropě bližší než SA, tak co se týče krutosti režimu, nad SA vítězí. Možná právě proto, že SA je "arabsky tradiční", takže na udržení tradičního islámu tam stačí používat menší míru násilí, než v Iránu.

    Nicméně rozdíl není pouze ve společnosti a tedy nutné míře síly pro udržení režimu. Další podstatné kritérium, ve kterém Irán nad SA vyhrává je zahraničněpolitická agresivita. Jasně, proxy války vedou obě země. Nějaká forma podpory teroristů jde zřejmě také z obou zemí. Nicméně: SA nepodporuje tak otevřeně hnutí snažící se zničit jiná náboženství (Hizballáh a jeho postoj k Izraeli), SA se nesnaží o výrobu ZHN atd...
    Když porovnávám tyto dva režimy, tak mi podle těchto kritérií přijde Irán podstatně horší. SA je "tradiční islámská země", která zůstala trčet o dvě stě let pozadu. Irán podstatně načichl komunismem a ač se od něj radikálně odvrátil, vzal si z něj to nejhorší: "revoluční nadšení" exportované do zemí okolo sebe.

    ==

    Jinak obecně souhlas - nebylo by dobré rezignovat na vojenskou výrobu v EU. To podle mne ale není ve sporu s nákupem F35 - nemáme šanci vyvinout konkurenceschopnou stíhačku tak rychle, aby byla "současníkem F35".

  • danny
    10:08 13.03.2018

    Logik: nedá mi to, a přidám se ke KOLT. Vím, že zařazení Íránu do osy zla je v našich zeměpisných šířkách součástí oficiální doktríny i folklóru, ale fakt doporučuji konfrontovat teorii se zkušeností. Letenka do Teheránu se dá u Pegas Air sehnat kolem šesti tisíc, náklady na pobyt nižší, než dovolená v Česku. Uvidíš úchvatné památky, fungují infrastrukturu a potkáš neuvěřitelné lidi. Asi žádná cesta ve mě dosud nezanechala tak silný dojem.

  • Clanek
    09:17 13.03.2018

    @Miroslav
    Proc draze dotujeme (a clem chranime) francouzke , nemecke, ceske, slovesnke atd. zemedelce kdyz v Africe by se dalo vypestovat vse a i s dovozem by to vyslo lip?
    Protoze (ikdyz pominu benefity zamestnanosti atd. tak predevsim) byt potravinove sobestacni je strategicky zajem a dalsi forma bezpecnosti. Potraviny jsou zdroj cenny jako pitna voda, nebo jakakoli jina komodita. Neco bez ceho nejsme schopni prezit a oblast, v ktere kdyz bude existovat zavislost tak ji nepritel (at uz to bude stat ktery to sem dovazi - tedy samotna afrika, nebo treti strana - treba blokadou namornich cest) okamzite vyuzije.

    A stejny princip plati i ve zbrojarstvi. Stat se cistym dovozcem (vyvoje i vyroby) zbrani znamena vzdat se casti sve suverenity. Vyvijet a vyrabet za neefektivni a nekonkurenceschopne ceny taky neni idealni, ale jako takove nas to stoji jen penize a tech ma evropa dost, zatim.
    Takze zamyslet se nad tim jestli to nedelame blbe klidne ano, ale rozdelil bych to na 3 casti:
    1) Vyroba musi byt bezpodminecne v Evrope, vzdy, ikdyz je nerentabilni.
    2) Vyvoj muze byt (minimalne castecte) i zahranicni. Neprijde mi vubec spatna cesta Japonska, licencne vyrabene F-15, vlastni polo-vyvoj F-2 / licence F-16. Jednoduse netreba za kazdou cenu znovu draze vynalezat kolo. Pokud existuje nejaky prvek (treba osvedceny motor, radar...) vhodny pro ten ktery typ techniky, klidne jit cestou licence a ne se snazit absolutne vse ukutit v evrope jen abychom pak tomu mohli s velkou slavou dat predponu "euro", eurofighter, eurocopter... budu dost prekvapen kdyz Leo3 bude Leo3 a ne eurocosi

  • Rase
    09:06 13.03.2018

    pajo:
    6. generace má mít oproti dřívějším strojům trup bez ocasu (tedy jen samokřídlo), inteligentní povrch (dokáže se měnit a funguje jako AESA radar) - což společně vytváří pokročilý stealth. Celý povrch letounu bude pokryt tisíci miniaturních senzorů (zrníčka o rozměrech menších než 1 mm³), které pokryjí trup letounu a díky nim získá pilot širokou škálu informací o tom, co se děje v jeho blízkém okolí. Zabudované senzory také odhalí případné mechanické poškození trupu. Pohon zajistí motory s proměnným cyklem, nižší spotřebou a vyšším výkonem. Bude pilotovaná a nepilotovaná verze (myslím že se mluvilo i o autonomní), výzbroj v podobě laseru a hypersonických střel. Top elektroniku asi zmiňovat nemusím.

    Na rok 2018 si US Air Force vyžádalo 295 milionů dolarů, aby mohla pokračovat ve vývoji programu PCA a dalším upřesňování konstrukčních, technologických a jiných specifikací. Když půjde vše podle plánu, letoun šesté generace by se měl stát součástí amerických leteckých sil kolem poloviny 30.let

  • palo satko
    09:03 13.03.2018

    Plne chapem, že Saudom sa nedodavaju uplne najnovšie modely. Ale podla toho čo sa deje v Jemene, si myslim, že dodavat im lietadla, ktore dokažu trafit bombou alebo raketou len civilne objekty mi pripada nefer.

  • KOLT
    08:48 13.03.2018

    Kozlus, logik – osobně také nejsem moc nadšený z toho, že prodáváme špičkové zbraně Saudům. Nicméně nedělejme si iluze – neprodáme my, prodají jiní. Rusové s tím nemají problém, Čína také ne. Rusové mají v tomhle výhodu, neb pravděpodobnost, že by se s některým z tamních režimů dostali do válečného konfliktu, je skutečně malá. Oproti tomu Čína, USA a Evropa mají zájmy, které se s těmi saudskými kříží. A může jich být časem víc a víc.

    logik, Írán sice není kdovíjak úžasný režim, ale z hlediska blízkosti naší civilizaci, je o míle před SA. Především tamní společnost, pokud by dostala možnost zbavit se nadvlády ajatolláhů, by asi až tolik neváhala. A následně by z ní mohla být poměrně svobodná společnost. Nic takového v případě SA nehrozí, to jsou v podstatě novodobí arabští otrokáři :-/

  • KOLT
    08:43 13.03.2018

    Miroslav, nj. jenže když budeme všechno kupovat z USA, tak a) za nimi budeme zaostávat stále více; b) na nich budeme závislí stále více. Ani jedno ani druhé není tak ouplně žádoucí. A to říkám jakožto člověk, který by velmi často upřednostnil americkou techniku před evropskou, a který rozhodně není žádný fanatický anti-ami. Nehledě na to, že by se mohlo stát, že za chvíli bude stíhačky vyrábět jen Lockheed a Suchoj, což by pro nás rozhodně dobré nebylo...

    Ad generace, to je otázka. Nicméně s čím by třeba mohl nový evropský letoun již v konstrukci počítat, je bezpilotní varianta. Není problém udělat letadlo jedno či dvoumístné. Stejně tak by nemělo být až tak složité udělat variantu bezpilotní. A nejde o to nutně ji dostat do výroby ve stejnou dobu jako pilotovanou, jen s tím prostě počítat, mít na to připravenou konstrukci. Detailnější vývoj pak může začít, až budou práce na pilotované variantě z většiny hotové.

  • Miroslav
    07:13 13.03.2018

    Jirosi: Ja sa skôr zamýšľam nad tým, či je high-tech zbrojárska výroba v Európe vôbec efektívna a konkurencieschopná. Eurofighter a Rafale sú najdrahšie stíhačky sveta. A-400 vo svojej triede tiež extrémne drahý stroj. Ešteže strategické lietadlá (C-5, An-124...) nerobíme v Európe vôbec, to by boli straty ako hrom.

  • Miroslav
    07:05 13.03.2018

    Šiesta generácia bude mať v základnej výbave samovar

  • pajo
    01:15 13.03.2018

    Rád by som sa opýtal, čo nového ma priniesť nové šiesta generácia? Zlepšenia, čo priniesla piata generácia oproti štvrtej podľa môjho názoru sú nasledovné: AESA radar, supercruise, data fusion, stealth. Či sa mýlim?

  • julius
    01:00 13.03.2018

    No to je opravdu skvělá zpráva. Najodpornějšímu středověkému režimu dodáváme supermoderní stroje na vraždění jemenských pastevců!
    Jak povznášející evropského ducha humanizmu.
    A ten titulek svědčí hlavně o autorovi, že žide!

  • Jirosi
    22:44 12.03.2018

    Miroslav: Každá armáda je jen politický projekt daného státu.
    Nesmýš se na vše dívat optikou výkonu SR/CR, a procent co dávají na armádu.

    Ono kdyby se platily ty 2%Hdp. Tak by pro nás i EF, nebyl úplně nedostupný, stejně jako F35. Tohle je jen o prioritách.

  • Jara
    22:41 12.03.2018

    Každý zbrojní program takového rozměru je politické rozhodnutí a to, že němečtí politici a zástupci průmyslu chtějí tornáda nahradit typhoonem a ne F35 je pragmatické a podle mého i správné

  • Flader
    22:31 12.03.2018

    Cena možno je šialená, ale zachovanie pracovných miest určite nie je dôvod, pre ktorý ich lieta viac ako o veľa lacnejších Gripenov.

  • Miroslav
    22:27 12.03.2018

    Ďalší vývoj eurofighteru je dobrý akurát tak na zachovanie kontinuity a určitej prestíže ale nepokladám to za efektívne riešenie. Cena eurofighteru je šialená a keby nešlo o politický projekt, tak ten stroj by sa nikdy do výroby nedostal. Môj názor

  • Jirosi
    22:20 12.03.2018

    Miroslav: To je pak problém, debata není o náhradě stroje v CR. Ale o tom jestli si Evropa dovolí vývoj nástupce Eurofighteru. Případně kdo se na něm bude podílet a které jiné státy koketují s podobnou myšlenkou.

  • Miroslav
    22:19 12.03.2018

    F-22 sa nevyváža, okrem toho, je to úplne iná kategória ako F-35. F-35 má na to byť najlepší univerzál ale myslím, že na to si ešte nejaký čas počkáme. Rafale je iste výborný stroj ale má jednu zásadnú nevýhodu. V Európe ju má len Francúzsko a nikdy nebojovala s plnohodnotným protivníkom. SU-35 je derivátom SU-27/30. Iste tiež výborný stroj ale v našich podmienkach predimenzovaný stroj ktorý je najviac politicky neprechodný.

  • Jirosi
    22:02 12.03.2018

    Miroslav:"Nie najlepší, nie práve najlacnejší ale náš."

    Tak ono není nejlepší? Zbývá jen F35/(F22 - tu už se ale nevyrábí!)

    Vše ostatní je buď podobné F15/Rafale/Su35, nebo horší jednomotorové stroje.

  • Miroslav
    21:50 12.03.2018

    Na trhu ešte nie je pomaly plnohodnotný stroj 5. generácie a vy tu už blúznite o šiestej. Eurofighter je politický projekt a nie vojenský. Mne celý ten projekt Typhoonu príde ako keď si harant chce hrať na frajera tak všetky prachy z brigády vrazí do kúpy Passata. Síce to nie je najlepší voz na trhu a stojí kopu peňazí ale aspoň môže robiť formu. Presne taký je aj eurofighter. Nie najlepší, nie práve najlacnejší ale náš.

  • Jirosi
    20:09 12.03.2018

    Logic: Asi sem to napsal blbě. Ale myšleno to bylo, tak že žádný nástupce na trhu pro tyto dvou motorové stroje neexistuje. A že klasické pojetí stíhače narazilo na limit v generaci 4.

    Dalším státem toužícím po takových letadlech je i Izrael.

  • logik
    19:39 12.03.2018

    Kozlus:
    1) Nejtotalitnější stát v oblasti není Saudská Arábie, ale Írán. Měřeno např. počtem poprav.
    2) Protestuješ také tolik, když se Saudskou Arábií obchoduje Rusko?

    Jirosi:
    Na úrovni F15 jsou Eurofightery, a ty má dost států v Evropě. Ne všichni v moderních verzích (a chtělo by to už dovyvinout AESA radar), ale EFT F15 v nemálo ohledech převyšuje.
    Co se týče ekvivalentu F22, tak F35 nebude poskytovat o tolik méně: jo, má nižší nosnost a horší T/W, nicméně pokud nepůjde o dogfight (kde zas dosti drží krok EFT), tak zastane podobnou práci - je to o deset+ let mladší stroj.

    Obecně - pokud bychom chtěli vyvíjet stíhačku, tak ji můžeme očekávat v prvních prototypech někdy v roce 35+. Takže IMHO prostor pro nákup F35 je, ale zároveň by se měl začít financovat vývoj. Představa, že si Airbus zpytlkuje něco sám bez masivní účasti a financování států je mimo. Vývoj stíhače je naprsoto mimo možnosti soukromého sektoru - a hlavně to ten soukromý sektor nemá důvod dělat.

  • Kozlus
    19:24 12.03.2018

    *zbrojare

  • Kozlus
    19:23 12.03.2018

    Nejtotalitnejsi stat v te oblasti kupuje nase spickove stihacky. To neni v zadnem pripade dobra zprava pro Evropu, ale jen pro zrojare.

  • Jirosi
    19:04 12.03.2018

    Rase: Ani UK, ani Itálie nemají stroje na úrovni F15/F22. Takže poptávka je. Přijde mi realističtější, že se opět spojí do jednoho projektu Ger/Fra/UK/Ita, možná i Korea, Jap. I když mi je jasné že s toho nevyjde jediné letadlo. Ale více podobných strojů.

  • Rase
    18:47 12.03.2018

    Starlight:
    však říkám že nový stroj není primárně náhrada za Tornado (tam čekám částečné prodlužování životnosti - třeba na 5 let), ale primárně za Typhoon a Rafala. Osobně si myslím, že aktuální problém vyřeší nákupem dalších Typhoonů - možná i nějak upravené pro víc elektronický boj nebo přepravu těžkých pum. Až by dosloužily Tornada, s prodlouženou životností, tak by je nahradily ony upravené Typhoony. Typhoony Tranche 1 by později byly nahrazovány letounem nové generace.

    Myslím, že 25 let na IOC je moc, přeci jen se vývoj a výroba má z čeho poučit a z čeho vycházet. Navíc dva státy se rozhodnou rychleji než 4, nebo tři složky armády jako v USA. Pravděpodobněji vidím třeba 20 let. Tedy něco už Airbus má vykoumaného, a pokud bude do roku 2020 rozhodnuto o výrobě (část peněz už myslím nalili, nebo se Paříž a Berlín dohodly že pošlou), tak IOC by mohlo být řekněme 2040. Manažer společnosti Airbus, Dirk Hoke, zmiňoval, že pokud bude rozhodnuto do 2020, IOC bude bude do 2035. Tedy reálněji plácnu 2035-40 je myslím možné.

    Já zkrátka nevěřím tomu, že Němci pořídí F-35, tak jako Francie o ně nikdy neměli zájem a nepodílí se na programu. Smysl to pro ně nemá. Je ale jasné, že F-35 je skvělá náhrada za Tornado, ale i F-16 a podobně. U španělů vidím dost pravděpodobně Typhoon + F-35 (jako mají Italové a Britové).

    Clanek:
    japoncům nejspíš helfnou Britové (už pomalu řeší společné projekty - viz rakety). byla by sranda, kdyby měl Airbus 5. generace a japonsko-britský stroj stejný motor (od Rolls-Royce) ale jen trochu jiný vzhled .))
    Pokud jde o ony osekané verze od Evropanů, tak myslím že to nikdo moc neřeší. Němci s kým mají problém, tak mu to jednoduše neprodají (viz leopardy pro Saudy, modernizace leopardů a motory na Altay pro turky atd.). Francouzi jsou s tím mnohem vstřícnější a myslím že prodají kde komu cokoliv. Tedy pokud vyloženě nejsou proti nim sankce atd. Mistraly pro Rusy určitě nebyly nějak šizené nebo tak něco. Francouzská a Německá technika je drahá a nelajzli by si prodávat za tu cenu šmejd - příště by zákazník koupil jinde (!)

  • Starlight
    18:06 12.03.2018

    @Rase
    K tvému příspěvku ze 12.03.2018 v 10:21. Luftwaffe má v plánu mít 143 Eurofighterů. 33 Tranche 1, 79 Tranche 2, 31 Tranche 3A. Poslední Eurofighter mají převzít letos.

    Vývoj Eurofighteru Tranche 1 až 3a stál do roku 2016 přibližně 34 miliard USD (vyjádřeno v cenách roku 2016). O tyto náklady se podělili 4 evropští partneři. Německo platilo cca 25-30%. Zahájení vývoje bylo v roce 1983, vzlet prvního demonstrátoru v roce 1991, vzlet prvního prototypu v roce 2004, dodání prvního sériového letounu v roce 2003 v ořezaném provedení Tranche 1, IOC 2005.

    Pro srovnání vývoj tří verzí F-35 stojí dohromady cca 60 mld. USD. Program začal v roce 1992, vzlet demonstrátorů v roce 2000, vzlet prvního prototypu v roce 2006, předání prvního sériového letounu 2011, IOC v letech 2015-16.

    Německo nemá moc na výběr. Výroba dílu a podsestav pro ostatní partnery programu, kteří ještě odebírají nebo exportují, sice poběží, ale německá finální montážní linka bude bez práce na nových Eurofighterech. Letectvo chce F-35, ale průmysl a politici domácí Eurofighter. Možné je všechno, včetně rozdělení nákupu mezi oba typy, kde F-35 bude určitě určen pro nejnáročnější průnikové mise.

    Pokud Německo spustí vývoj zcela nového bojového letounu, tak první sériové letouny budou vyrobeny tak za 20 let. Přezbrojení celkem 80 letounů a dosáhnutí FOC pak potrvá ještě další léta. Takže se reálně bavíme o 25 letech od spuštění projektu, než by nový letoun nahradil stávající Tornada.

    Poslední Tornádo bylo vyrobeno ale v polovině 90. let. Je sice v německých silách je udržovat ještě hodně dlouho, ale bude to čím dál dražší, protože na to už budou sami. A navíc už Tornado nebude efektivní bojový prostředek, který bude schopen pronikat moderní integrovanou protivzdušnou obranou. Něco možná pořeší moderní stealth střely s plochou dráhou letu, ale nikoliv právě jaderné údery. Nový letoun by tedy časově spíše seděl jako nástupce Eurofighteru, zejména jeho starších verzí.

    Finančně to sami Němci neutáhnou. Z ostatních partnerů programu Tornado/Eurofighter už Velká Británie a Itálie dala přednost F-35. V příštím desetiletí Španělé budou muset rozhodnout o náhradě za F/A-18 letectva a AV-8B námořnictva. Na vývoj nového stroje ale asi už čekat nebudou. Mají jen možnosti Eurofighter, F-35, nebo jejich kombinace (hlavně námořnictvo bude tlačit na F-35B).

    Zůstává proto otázka, jestli nebude lepší nový evropský bojový letoun zamýšlet a prosazovat jako budoucí náhradu Eurofighteru a Rafale. A na to nalákat tradiční evropské partnery a nové asijské. Ale problém německých Tornad to časově neřeší.

Stránka 1 z 2