ScanEagle vstupuje do výzbroje Armády ČR

Foto: Letoun ScanEagle na startovacím katapultu SuperWedge. / Public domain
Letoun ScanEagle na startovacím katapultu SuperWedge; větší foto / Public domain

Čeští vojáci již v dubnu získají výkonné bezpilotní letouny ScanEagle. Drony nejprve projdou ročním nasazením v Afghánistánu, kde pomohou českým vojákům s ostrahou letecké základny Bagram.  

Spojenecká pomoc

Armáda ČR získá jeden komplet systému ScanEagle. Půjde celkově o deset letounů ScanEagle, jedno startovací a jedno přistávací zařízení. Počítá se také se sadou náhradních dílů umožňující pokrýt 1200 letových hodin.

Čeští daňoví poplatníci za letadla nezaplatí ani korunu. Armáda ČR dostane drony v rámci programu „Section 1206", který je součástí amerického obranného zákonu NDAA (National Defense Authorization Act). Zákon NDAA specifikuje především rozpočet a výdaje amerického ministerstva obrany a schvaluje se v upravené podobě každý rok.

Pro fiskální rok 2014 američtí zákonodárci v rámci „programu 1206" schválili mimo jiné prodej jednoho kompletu ScanEagle Armádě České republiky za 9,6 milionu dolarů (235 milionů Kč).

V rámci programu Section 1206 americké ministerstvo obrany poskytlo v roce 2014 spojencům vybavení a výcvik za 314 milionů dolarů. Detaily o programu Section 1204 i seznam zemí s výši finanční pomoci si lze přečíst v dokumentu Security Assistance Reform: "Section 1206" Background and Issues for Congress.

Armáda ČR dostane drony především pro vylepšení schopností ostrahy letecké základny Bagram v Afghánistánu. Mandát nasazení ScanEagle je do března příštího roku, pak lze použít letadla dle libosti.

ScanEagle v akci

ScanEagle do války i míru

Pořízený komplet obsahuje sedm letadel s denními senzory a tři pro noční průzkum. Startování letadel zajišťuje pneumatický katapult SuperWedge. Přistání, resp. zachycení, se děje pomocí záchytného lana přistávacího systému SkyHook.

Letouny ScanEagle nejsou ozbrojené a jsou určené především pro zpravodajské, průzkumné a sledovací ISR (Intelligence, Reconnaissance and Surveillance) úkoly a také k laserovému značkování cílů pro navedení přesných zbraní.

ScanEagle lze navíc, ostatně jako jiné bezpilotní stroje, využít v součinnosti s protitankovými řízenými střelami Spike-LR na kolových vozidlech Pandur II. Střely Spike-LR lze vystřelit na slepo a navést je na cíl v součinnosti s údaji z bezpilotních letadel. Jde o unikátní možnost ničit cíle nalézající se například za kopcem nebo budovami.

Stroje však lze použít i v době míru v rámci českého integrovaného záchranného systému. Typickým příkladem použití je zajištění sledování masivních přírodních katastrof (povodně), průmyslových havárií nebo například sledování společenských akcí mezinárodního významu.

Vypuštění a přistání, včetně záběrů z palubních senzorů.

O provoz systému ScanEagle se postarají vojáci z 102. průzkumného praporu z Prostějova spadající pod 53. pluk průzkumu a elektronického boje Opava. Celkově 16 vojáků z Prostějova projde výcvikem ve Spojených státech. Pro obsluhu systému jsou přitom nutní dva operátoři.

Vojáci z Prostějova již používají šest malých bezpilotních letounů Raven a dva větší izraelské Skylark II. ScanEagle je však po všech stránkách výrazně výkonnější typ.

Pojďme se krátce podívat na technické parametry. ScanEagle vyrábí firma Insitu patřící zbrojnímu gigantu Boeing. Výdrž ve vzduchu je 20 hodin a dolet 60 až 100 km je omezen především rádiovým dosahem. ScanEagle tedy nemá satelitní komunikaci umožňující provoz letounu mimo přímou viditelnost.

Dostup letounů je téměř 6000 metrů. Dvouválcový spalovací motor o výkonu 1,4 kW (1,9 koní) umožňuje dosáhnout rychlost až 90 km/h. Maximální startovací hmotnost stroje je 22 kg, na užitečný náklad připadá 3,4 kg.

Zdroj: PraguePost, Armáda ČR

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bezpilotní UH-60 OPBH Black Hawk

Americká armáda (U.S. Army) a firma Sikorsky pracuji společně na vrtulníkovém programu MURAL ...

REPORTÁŽ: Bezpečnost budoucnosti – budoucnost bezpečí

Dne 17. února 2015 proběhla v Poslanecké sněmovně jednodenní konference na výše jmenované téma. Není ...

STANOVISKO: Servis letounů Airbus A-318-115 CJ

Ve včerejším vydání deníku E15 se objevil článek, který spekuluje o plánech Ministerstva obrany ČR ...

Bezpilotní prostředky amerického námořnictva

Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje ve vývoji vlastních bezpilotních prostředků. V různých ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    18:46 16.01.2020

    Viete mi odporučiť nejaký dobrý článok o dronovom prápore AČR? ...Zobrazit celý příspěvek

    Viete mi odporučiť nejaký dobrý článok o dronovom prápore AČR? https://svet.sme.sk/c/22304046... Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    12:22 08.03.2015

    to Larry
    Raven není z Izraele, ale z USA.

    to Larry
    Raven není z Izraele, ale z USA.

  • Larry
    11:26 08.03.2015

    Položme si otázku: po přečtení článku si říkám, na co platíme z našich daní tento podnik??? http://vtusp.upgates.com/vtula... Když nakupujeme (dostáváme) ze zahraničních ...Zobrazit celý příspěvek

    Položme si otázku:
    po přečtení článku si říkám, na co platíme z našich daní tento podnik???
    http://vtusp.upgates.com/vtula...
    Když nakupujeme (dostáváme) ze zahraničních zdrojů.
    Dalším příkladem je nedávný nákup RQ-11B Raven z Izraele pro potřeby AČR.

    Není rozpočet MO ještě zbytečně vysoký, nebo "levá neví co dělá pravá" ???
    Potom tedy.
    Projekty "Brus, Optoelektron, Sokol" = vyhozené peníze daňových poplatníků.

    Možná by bylo dobré se zeptat pana ředitele přímo.
    Kontakt najdete na webu.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:10 06.03.2015

    Maximus: Já souhlasím a mám za to, že problém rozhodně není sestrojit samotné letadlo či katapult (i když sojka ho měla nějaký divný - snad pomocí rakety či tak něco), ale to aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus: Já souhlasím a mám za to, že problém rozhodně není sestrojit samotné letadlo či katapult (i když sojka ho měla nějaký divný - snad pomocí rakety či tak něco), ale to aby to letadlo bylo co nejefektivnější (nejmenší a co nejdéle vydželo ve vzduchu) už podle mě vyžaduje delší vývoj (peníze) a pak jsou tu samozřejmě všechny senzory a zpracování signálu. V takovém případě nemá něco takového smysl pokud by to zase utopilo moc peněz a bylo to nekonkurenceschopné na světovém trhu. Možná by byl zajímavý článek o budoucích bezpilotních letadlech v acr a třeba porovnání nejnovějšího přírůstku s tím nejlepším co jsme do teď měli.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    12:18 05.03.2015

    Také by mne zajímal důvod konce projektu Sojka III. Je mi smutno z toho, že tato země s dlouhou tradicí výroby vrtulových i proudových letadel, v současnosti je velmoc při produkci ...Zobrazit celý příspěvek

    Také by mne zajímal důvod konce projektu Sojka III. Je mi smutno z toho, že tato země s dlouhou tradicí výroby vrtulových i proudových letadel, v současnosti je velmoc při produkci UL letadel a nedokáže sama produkovat podobné technologicky "jednoduché" stroje. Problémy bych chápal u strojů vyžadujích satelitní přenos, širokou aplikaci stealh technologií či jiných hi-tech technologií, ale kde je problém u "strojku" s motorem skoro dvakrát slabším než má moje motorová pila a létajích v dosahu radiového vysílače operátora?Skrýt celý příspěvek

  • midlum75
    11:44 05.03.2015

    Sojka se těžko může zařadit, když ji vyřadili koem roku 2010.....víte někdo proč? ve služby byly asi jen 10 let......byl to jen přechodový typ, nebo tomu skončila technická ...Zobrazit celý příspěvek

    Sojka se těžko může zařadit, když ji vyřadili koem roku 2010.....víte někdo proč?
    ve služby byly asi jen 10 let......byl to jen přechodový typ, nebo tomu skončila
    technická životnost....co jsme viděl ve zprácách UK, tak tam používali
    mnohem starší UAV pro průzkum.... Tupolev- 1XX ...Rejs, nebo jak se ten krám jmenujeSkrýt celý příspěvek

  • juhelak
    09:17 05.03.2015

    Cejkis: tak tyhle americky letadýlka nás nestály ani korunu. Je jich jen deset. Myslim že sojka se může v klidu zařadit. Navíc mají ted k ruce moderní techniku..hodne veci z toho ...Zobrazit celý příspěvek

    Cejkis: tak tyhle americky letadýlka nás nestály ani korunu. Je jich jen deset. Myslim že sojka se může v klidu zařadit. Navíc mají ted k ruce moderní techniku..hodne veci z toho muzou okoukat pro tu sojku.Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    23:08 04.03.2015

    Co třeba náš bezpilotní letoun Sokol? Na seznámení s našich vojáku s technikou je to dobré... Jinak 10 těchto "hraček" má stejnou cenu jako 15 našich bitevníků l-159, které ...Zobrazit celý příspěvek

    Co třeba náš bezpilotní letoun Sokol?

    Na seznámení s našich vojáku s technikou je to dobré...

    Jinak 10 těchto "hraček" má stejnou cenu jako 15 našich bitevníků l-159, které jsme "darovali" do USA., to je docela směšné.

    Aby USA za tento dárek třeba pak nechtěly na našem území základnu, jak se dnes objevilo v médiích...Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:25 04.03.2015

    Tento článek je ve skutečnosti ukázkovým příkladem jak v ČR vyhazují peníze na výzkum. Jak dlouho vyvíjel Vojenský výzkumný ústav projekt Sojka ? Kolik to stálo peněz ? Když to ...Zobrazit celý příspěvek

    Tento článek je ve skutečnosti ukázkovým příkladem jak v ČR vyhazují peníze na výzkum.
    Jak dlouho vyvíjel Vojenský výzkumný ústav projekt Sojka ? Kolik to stálo peněz ?

    Když to AČR potřebovala, koupil se ze zahraničí jiný výrobek.

    Kdo byl manažerem projektu Sojka ? Kde nyní na MO pracuje ? Chci hlavu!!!Skrýt celý příspěvek

  • midlum75
    12:47 04.03.2015

    pro vlastně AČR vyřadila Sojky ? to už byly zastaralé ?

    pro vlastně AČR vyřadila Sojky ? to už byly zastaralé ?

  • kubo4747
    16:10 03.03.2015

    Keď že je v nadpise AČR alebo OS SR, tak hneď tu bude plno múdrych príspevkov o tom, ako je to zlé alebo dobré, ale ináč je to sranda, keď je niekde AČR, OS SR, tak hneď je všade ...Zobrazit celý příspěvek

    Keď že je v nadpise AČR alebo OS SR, tak hneď tu bude plno múdrych príspevkov o tom, ako je to zlé alebo dobré, ale ináč je to sranda, keď je niekde AČR, OS SR, tak hneď je všade stovky komentov.... :D Hej, len spamujem... :DSkrýt celý příspěvek

  • Eiffelos
    15:56 03.03.2015

    Patriot nebrat, ale pozemní verze Aegis, to by se mohlo hodit :D

    Patriot nebrat, ale pozemní verze Aegis, to by se mohlo hodit :D

  • Deutschmann
    15:36 03.03.2015

    Liberal Shark: Ano přesně tuto.

    Arccos: Přesně tak, v hornatějším terénu plném ptáků vůbec nezjistíte že něco takového nad Vámi letí.

    Liberal Shark: Ano přesně tuto.

    Arccos: Přesně tak, v hornatějším terénu plném ptáků vůbec nezjistíte že něco takového nad Vámi letí.

  • Arccos
    14:51 03.03.2015

    U takovýchto letadélek je možná větším problémem vůbec odtušit, že je potřeba něco sestřelit. Při operační výšce několika km je velmi snadné bezpiltoní letadlo zkrátka nezjistit ...Zobrazit celý příspěvek

    U takovýchto letadélek je možná větším problémem vůbec odtušit, že je potřeba něco sestřelit. Při operační výšce několika km je velmi snadné bezpiltoní letadlo zkrátka nezjistit nebo přehlédnout.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    14:51 03.03.2015

    Deutschmann: diky za info.

    Deutschmann: diky za info.

  • liberal shark
    14:44 03.03.2015

    to Deutschmann
    myslíte tu modernizaci SA-6 se střelami Sparrow nebo s Aspide ?

    to Deutschmann
    myslíte tu modernizaci SA-6 se střelami Sparrow nebo s Aspide ?

  • Deutschmann
    13:58 03.03.2015

    Juhelak: RBS 70 je schopen sestřelit mnohem menší cíl než je tento drobek s rozpětím bezmála 4 m. Někde na internetu jsou videa jak sestřelují letadýlka o rozpětí maximálně 1,5 ...Zobrazit celý příspěvek

    Juhelak:
    RBS 70 je schopen sestřelit mnohem menší cíl než je tento drobek s rozpětím bezmála 4 m.
    Někde na internetu jsou videa jak sestřelují letadýlka o rozpětí maximálně 1,5 m. Ten co to letadýlko řídil říkal že je to složité jim uniknout.

    Patrioty neeeee

    Když už tak poskytnout finance na modernizaci Kubu (vývoj je hotový) už jen investovat peníze do nákupu střel a provedení modernizace.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    13:44 03.03.2015

    Hezký dárek. Podle parametrů je to o dost kvalitnější než to co létá nad UK a armáda zas získá kvalitní schopnost navic..až se secvičí soušinost s těmi pandury, tak by to mohlo být ...Zobrazit celý příspěvek

    Hezký dárek. Podle parametrů je to o dost kvalitnější než to co létá nad UK a armáda zas získá kvalitní schopnost navic..až se secvičí soušinost s těmi pandury, tak by to mohlo být velice efektivní. Neví někdo jestli tyhle male stroje detekují a sestřelují systemy jako je třeba sosna nebo je to moc malé?
    Jinak napřesrok by nám mohli darovat třeba system patriot nebo nějakou ponorku :)) (joke)Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    13:37 03.03.2015

    odkaz na ten dokument nejak nefunguje....

    odkaz na ten dokument nejak nefunguje....

  • stirling
    12:39 03.03.2015

    Pěkné, tohle je rozhodně směr. Přesný průzkum je na dnešním bojišti opravdu cenný. Snad nezůstane jen u jednoho kompletu.

    Pěkné, tohle je rozhodně směr. Přesný průzkum je na dnešním bojišti opravdu cenný. Snad nezůstane jen u jednoho kompletu.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2