Scipio se dvoří slovenské armádě

Foto: Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio; větší foto / PGZ
Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio; větší foto / PGZ

Minulý týden Polská zbrojní skupina (Polska Grupa Zbrojeniowa) ve slovenském výcvikovém prostoru Záhoří předvedla nové polsko-slovenské kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio. Nový stroj je primárně nabízen slovenské armádě jako náhrada za vyřazené transportéry OT-64 SKOT.

Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio veřejnost poprvé spatřila na letošní vojenské výstavě IDET 2015 v Brně. Základ stroje tvoří polská kolová platforma Rosomak (8x8) a dálkově ovládaná bojová věž Turra 30 od slovenské společnosti EVPÚ.

Věž Turra 30 původně vznikala pro vozidlo Šakal, hloubkově modernizované slovensko-české bojové vozidlo pěchoty BVP-1/2. Vozidlo Šakal se uchází o místo v české a slovenské armádě. Obě armády však zvažují další možnosti modernizace pásových bojových vozidel, včetně nákupu zcela nových strojů západní provenience.

Během prezentace ve výcvikovém prostoru Záhoří vozidlo Scipio prokazovalo své schopnosti jízdy v terénu i bojové možnosti. Vozidlo střílelo ze svého 30mm kanónu a 7,62mm kulometu na terče až do vzdálenosti 2000 m, v pohybu i klidu. Prezentace se zúčastnili přední zástupci slovenské armády a zbrojního průmyslu.

Polská zbrojní skupina (PGZ) vlastní kompletní práva na licenční výrobu finských vozidel AMV od firmy Patria, v Polsku známých jako Rosomak. Polský průmysl provedl na vozidle konstrukční změny a, podle tiskové zprávy PGZ, více než 200 vylepšení. PGZ nyní usiluje o export vozidla Rosomak na další trhy.

„Při tak rozsáhlých aktivitách se nemůžeme spoléhat pouze na smlouvy domácích zákazníků, tedy ministerstva obrany, ministerstva vnitra a jiných útvarů. Je tedy přirozené, že cílíme na zahraniční trhy," uvedl Wojciech Dąbrowski, generální ředitel PGZ. „Naše inovace změnily vozidlo a učinily ho jedním z nejlepších vozů ve své třídě, které můžete na světových trzích potkat."

V současné době není známo, zda a v jakém počtu Slovensko vozidla Scipio skutečně nakoupí. Počáteční objednávka se odhaduje na 30 kusů. Slovenská armáda poptává přibližně 100 nových klových transportérů a kolových bojových vozidel pěchoty.

Blíží informace přinesou až jednání mezi slovenskými ministrem obrany Martinem Glváčem a polským místopředsedou vlády Tomaszem Siemoniakiem. Zda Slovensko nakoupí polská vozidla přímo, rozhodne především rozsah zapojení slovenského průmyslu do programu. Pokud nebude polská nabídka pro Slovensko dostatečně zajímavá, vypíše se klasické výběrové řízení.

Prodej vozidel Rosomak je součástí širší strategie polské vlády. V jejím rámci se bude polská armáda šířeji angažovat v podpoře prodeje polských zbraní nejbližším sousedům. Součástí polské strategii jsou také výhodné půjčky na nákup polských zbraní.

Podle generála Wlodzimierza Nowaka, ředitel odboru politiky vyzbrojování na polském ministerstvu obrany, Polsko sleduje strategií tří cíle – posílit domácí zbrojní průmysl, dosáhnout nižší ceny zbraní díky výrobě větších sérií pro domácí i zahraniční zájemce a posílit vojenské schopnosti sousedů, čímž se posílí bezpečnost Polska.

Připomeňme, že vhodný produkt vlastní také česká společnost Excalibur Army. Na začátku roku 2015 Excalibur Army uzavřela dohodu o spolupráci s nadnárodním koncernem General Dynamics European Land Systems. V rámci této spolupráce společnost Excalibur Army získala exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel Pandur II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii.

Zdroj: RzecpospolitaPGZ

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?

Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o ...

Nová slovenská húfnica EVA

19. mája 2015 predstavil slovenský minister obrany Martin Glváč na veľtrhu IDET v Brne novú ľahkú ...

Slovensko modernizuje protivzdušný systém S-300 PMU

Premiér Robert Fico na návštěvě Moskvy potvrdil zájem Slovenska modernizovat protiletecký a ...

Slovak Challenge 2015 na Lešti

Vo Výcvikovom priestore Vojenského obvodu Lešť prebehlo v dňoch 15. až 18. júna taktické cvičenie ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 4
  • belkin
    17:16 09.07.2015

    stirling souhlas

  • stirling
    17:06 09.07.2015

    Navíc někdo udává pouze minimum, takže ve skutečnosti je odolnost vyšší. Fyzika ale je jasná pokud je to podobně těžké rozdíl musí být malé. Možná s nějakou hi-tech technologií by to šlo, ale to by byla také úplně jiná cena.

  • belkin
    15:13 09.07.2015

    Niko:Od toho jsou diskuze,náhodou to bylo poučné,já si taky myslem že level 4 vydrží víc a ono prd.

  • niko
    15:04 09.07.2015

    Ok. berem.

  • belkin
    14:52 09.07.2015

    Pěkně vysvětleno: STANAG 4569 Annex A - Lukáš Visingr
    Tj. 30 mm kanon rosfláká všechno, dodatečná ochrana je pouze kvůli těžším kulometům a rpg. Naprosto zbytečné porovnání Pandur Rosomak ( pravdu má jura)

  • belkin
    14:35 09.07.2015

    Tak co sem našel já: Level 4 - 14,5 x 114 mm ap kinetická, Level 4a protiminová, kola, 4b protiminová střed korby.
    Level 5 kinetická 25 mm apdst

  • niko
    14:02 09.07.2015

    Pre pana jana Jura99 vidim, ze mi neveris ked som pisal, ze som googloval 4 hodiny. Samozrejme, ze som si pozrel tabulku STANAG 4569. A tak isto ako ty, som aj ja nasiel, ze na wikipedii a ani na naj prilozenych linkoch neexistuje kategoria IV +. Iba Kategorie IV a a b. No to neznamena, ze ked to neje na wiki, ze to fakt neexistuje. A tiez to nevysvetluje to, co tymto pomenovanim myslel vyrobca. Cize stale nemame udaj o tom, co tym chcel basnik rici.

  • Jura99
    13:27 09.07.2015

    niko: nejlíp bys udělal, do specifikace STANAG 4569 se podívat. Zjistíš, že level 4+ vůbec neexistuje a level 5 odolá 25mm, takže i ten hypotetický 4+ by logicky nebyl lepší. Odolnost věže u otevřené koncepce Samson na Panduru je též nejspíš nepotřebný parametr.

  • belkin
    11:27 09.07.2015

    Dvě cca stejně velká a těžká vozidla (verze pro afghanistan) budou mít přibližně i stejnou odolnost. Pokud by to tak nebylo,muselo by mít jedno z vozidel výrazně horší a stejně těžké pancéřování ( asi z olova) což je přece blbost.

  • niko
    11:26 09.07.2015

    stirling vobec nie. Pravdu povediac googlujem tu po tom uz 4 hodiny a prechadzam vsetko co sa da. Ten link som tu hodil, kedze porovnava rosomaka s pandurom. Faktom ale je, ze na nete si mozes vybrat asi 85 % stranok pise, ze Rosomak v afganskej verzii ziskal opät odolnost voci 30 mm granatom. 10 % pise nepresne blbosti o celkovej odolnosti pomiesane Rosomak a Rosomak M1 niekde medzi 3 a 4 a jedine jeden link z defenceforumindia, kde pise jeden diskuter, ze STANAG IV+ znamena, ze je to zvysena odolnost voci RPG. Takze pravdu povediac si kazdy nieco najde.
    Podla mna je realita asi takato: STANAG 4 korba, STANAG 4+ celo a veza. Ci STANAG IV+ znamena, ze je odolny voci 30 mm granatom, alebo ze je to zvysena odolnost voci RPG neviem potvrdit.

  • stirling
    11:15 09.07.2015

    niko: a myslíš, že tento zdroj je opravdu správný? bereš jeden článek jako by to byla oficiální zpráva.
    Já když jsem se tu hádal, že ta věž stojí za starou bačkoru "musel" dokládat info o tom co vlastně vše má věž u pandura tak jsem šel zkopíroval oficiální info z webu mo a ty sem házíš jako argument odkaz na nějaký článek....

  • niko
    11:06 09.07.2015

    Inak snazil som sa vypatrat, ci ten udaj o odolnosti voci 30 mm je fakt prebraty z Patrie, alebo plati. No marne.Faktom ale je, ze celny pancier na Rosomakovy, ktory je odolny voci 14,5 mm AP v zaklade je vyditelne este zosilneny o pridavne pancierovanie.

  • niko
    10:05 09.07.2015

    Rosomak ma vo verzii M1 celny pancier a pancier veze o sile STANAG IV+ nie STANAG IV. Teda odolava 30 mm municii. Zbytok je o sile STANAG IV.
    vid.: http://www.onwar.eu/tag/rosoma...

    Cize Rosomak ma oproti Pandurovy II vyhodu silnejsieho celneho a vezoveho panciera. Inak odolnost voci 14,5 mm - celo a 7,62 mm boky v zakladnej verzii bez pridavneho pancierovania maju aj Strikery, BTR 90, atd.. Zda sa, ze to nie je nic vynimocne, skor standard.

  • Jura99
    09:49 09.07.2015

    niko: pokud se nepletu tak Pandur ve verzi M1 pro Afghánistán má přídavnou keramiku na Stanag level IV a Rosomak, který má v základu čelo Stanag IV, má doplněné na level IV i zbytek vozidla, takže odolnost by u obou měla být stejná. Odolnost 30mm má originální Patria.

  • niko
    09:11 09.07.2015

    to Jura99: Ano myslel som tie darovane od USA. Nikde som netvrdil, ze ich OS SR kupila.

    Inak Rosomak, podla informacii, ktore sa mi za posledny cas podarilo vygooglit v afganskej verzii odolava: celny pancier 30 mm strela APFSDS, boky 14,5 mm strela AP, spodok 10 kg TNT. RPG siete by mali zachytavat do 65 % striel.
    Cize 20 mm strele na celny pancier by Rosomak teoreticky odolal.

    Aka je odolnost Pandura II po doplneni pridavneho pancierovania ? Niekde som pocul, ze dookola 14,5 mm a z dola 6 kg TNT. Sedi to ?

  • Jura99
    17:38 08.07.2015

    KOLT: podvozek Pandur II má podle veřejně dostupných údajů (např. valka.cz) lepší parametry než Rosomak téměř ve všech ohledech (světlá výška 448mm/430mm, svah 32°/27°, boční náklon 18°/16°, překročivost 2,2m/2,1m, výstupnost 0,6m/0,7m, jízdní dosah silnice 700km/600km) - údaj před lomítkem Pandur, za lomítkem Rosomak
    Zde hojně propíráná horší balistická odolnost se týká čela a boků, spodek je stejný. Čelo a boky se snadno doplní přídavnou balistikou, ale zvýšení na STANAG 3/4 stejně nic neřeší. Rám proti RPG dělá službu stejnou na obou vozidlech a proti střele např. z kanonu 20mm neodolá ani Rosomak.

    Karlos73: že Excalibur přišel s nabídkou až po podpisu s Poláky naopak není zajímavé vůbec. Pokud je něco zajímavé, tak to, že slovenská státní správa hojně obchází vyhlašování VŘ. Ve státní správě nemá soukromý výrobce bez výzvy k podání nabídky vůbec nárok proč obtěžovat úřad svými nabídkami, tam se funguje trochu jinak než v soukromém sektoru. Naopak to že slovenská obrana potutelně jednala s Poláky a pak se vytasila rovnou s podepsanou smlouvou, je obcházení pravidel.

    niko: nevím že by OSSR nakoupily MRAPy, pokud nemyslíte půjčené resp. darované Maxxpro od Američanů.

  • butters
    14:24 08.07.2015

    nie nekupi, ale necha si opravit hufnice DANA

    "Poľsko dodá Slovensku obrnené vozy a objedná si u nás opravu bojovej techniky. Čambalík spresnil, že by mohlo ísť o opravu samohybných kanónových húfnic DANA, bojových vozidiel pechoty (BVP), tankov a kanónov."

  • 3RMO
    14:07 08.07.2015

    do teď všechny projekty ve zbrojení v rámci V4 je scipio (poslední projekt 3D radar) první vlaštovkou. škoda že neznáme podrobnosti nabídek poláků a čechů. Možná zas poláci koupi evy...

  • belkin
    13:02 08.07.2015

    Rosomak je těžší,jeho podvozek je dimenzován na vyšší zátěž,má silnější motor
    a teoreticky by měl být dražší než Pandur (ten ale zase má elektronicky řízenou trakci kol), ale i tak by cena holého Panduru měla být nížší.

  • hurvo
    12:31 08.07.2015

    Slovensko nepotrebuje mrapy a uz vobec nie vegu. Naco?
    Ascod ano, rosomak ano ale s inou vezou, pandur ano ale bie za cesku cenu.

  • Rase
    12:22 08.07.2015

    Otázkou je zda Glaváč vůbec porovnával nějaké nabídky, nebo se jen koukl na wikipedii na cenu Rosomáka (pro polskou armádu) a cenu Pandura II (pro AČR), načež rovnou nekontaktoval Polskou stranu ohledně dalších možností...

  • Jenda
    12:06 08.07.2015

    Myslím, že to jestli je vozidlo svařeno celé z 8mm plechu (Pandur) nebo má někde na čele navařený kus tlustší desky (Rosomák) je skutečně tím nejdůležitějším kritériem kvality. Zvlášť když na obě jde namontovat přídavný pancíř.....

  • niko
    11:06 08.07.2015

    stirling MRAPy uz mame. ;) Aj ked samozrejme nie v mechanizovanych utvaroch.

    Podla mna autor zverejnil ponuku Exkaliburu, ktorou sa MO zaoberalo pri rozhodovani ci ist do Rosomaka, alebo Pandura II. Pochybujem, ze je to este aktualne. No na druhej strane, podpisane LOI je pravne nezaväzne.Takze minimalne pravna moznost zvolit inu cestu tu je.

  • butters
    11:01 08.07.2015

    myslim ze redaktor nema problem s jednotlivymi vozidlami, ale s tym, ze nebolo vypisane vyberove riadenie...

  • stirling
    11:00 08.07.2015

    A je to zpět - ano je lepší pokud hodnotíte balistickou ochranu (má prý stejnou jako puma..:) - opravdu tohle je jediné kritérium, které rozhoduje? Pokud tohle potřebuje slovensko tak, ale kupuje úplně špatný typ vozidla, potřebuje totiž MRAP.

  • Karlos73
    10:29 08.07.2015

    Ďalší z článkov Denníka N , ktorý múti vodu...Je zaujímavé, že Excallibur vyšiel s ponukou až po podpise predbežnej zmluvy s Poľskou stranou, dovtedy o nich nebolo počuť! MO SR (cez ministra Glváča), sa vyjadrili, že rokovali s viacerými stranami... ""My sme zvažovali viacero možností, avšak v pomere cena, kvalita, podpora domáceho zbrojárskeho priemyslu, naši odborníci vyhodnotili, že ide o najlepšie možné riešenie...." Z toho vychádza, že Česká strana a Excallibur nedali Slovenskej strane takúto ponuku! Je zaujímavé, že redaktor Vladimír Šnídl tu píše v prospech Pandurov a firmy Excallibur, ale ešte v roku 2010 písal ako sa Pandury absolútne nehodia do konfliktu v Afganistane, pre ich slabú ochranu... LOL. http://domaci.ihned.cz/c1-4080... http://zpravy.aktualne.cz/doma...
    Jura99, už sa opakuješ a s tebou viacerí. V základnej verzii je Rosomák/Patria (Scipio) lepšia ako Pandur II (máš to aj v tom článku od Šnídla, včom Pandur zaostáva za Rosomakom...) Ale odporúčam ti článok od Dušana Rovenského... http://www.onwar.eu/tag/rosoma...
    -

  • stirling
    10:10 08.07.2015

    No hlavně to ukazuje zase to, že nepřítomnost výběrového řízení je nelogická a minimálně mohlo byt zase krásné srovnání pro nás.
    Ve finále by to výběrko vyhrál "nexter bumerang" ten by se k té věži i hodil.:o)

  • KOLT
    09:45 08.07.2015

    "...Rosomak nemá po stránce technických parametrů nic lepšího co nabídnout (spíš naopak)..."

    To je hodně odvážné tvrzení...

  • Jura99
    06:22 08.07.2015

    S tou nabídkou Excaliburu to bude zajímavé, resp. se to Glváčovi bude špatně vysvětlovat. Se slovenskou věží může být cena klidně stejná nebo nižší než u Rosomaka a navíc bude nejspíš nabídnuta výroba i podvozku na Slovensku, takže zapojení domácího průmyslu, se kterým Glváč tak operoval. Rosomak nemá po stránce technických parametrů nic lepšího co nabídnout (spíš naopak), takže je to pouze věc ceny a místa výroby.

  • butters
    21:36 07.07.2015

    Myslel som to samozrejme ironicky, v clanku je ze chcu "prebit " aktualnu ponuku, tak musia predstavit nieco zaujimavejsie. Cena za ktoru ho kupila ACR bola samozrejme premrstena.

  • Petr M
    21:33 07.07.2015

    butters. Silně pochybuji, že by pandur byl levnější než rosomák...vzhledem k ceně, za jakou ho koupila ačr, a ceně za jakou poláci koupili patrie.

  • butters
    21:19 07.07.2015

    Excalibur ponukol Pandurov, ale myslim ze aj keby ponukli polovicnu cenu oproti poliakom, nasi su uz dohodnuti a provizie rozdelene :)

    https://dennikn.sk/181173/cesi...

  • KOLT
    07:36 07.07.2015

    Je to trochu mimo téma, ale když jsem v té reportáži slyšel komentář mistra Bulanta, otevírala se mi kudla v kapse...

  • 3RMO
    00:34 07.07.2015

    v roce 2017 tohle posune pandur mezi špičku. ..
    http://m.youtube.com/watch?v=n...

  • stirling
    00:18 07.07.2015

    Souhlas s tím, že od poláků dostanou dobré vozidlo a to ostatní už je na slovensku. Sám jsem zvědav jaký bude výsledek. Kolik vůbec stoji Turra 30? V "ruské" a v "západní" variantě?
    Ohledně věží na cz pandurech doufám, že zůstaneme u RCWS-30, myslím že pro takovéto vozidlo je to ideální verze. Samson Mk I RWS můžou osadit např. na ascod jestli někdy bude...

  • hurvo
    21:35 06.07.2015

    Ano optika pre velitela vozidla sa tam domontovat da , ano bola na fotkach prveho prototypu bvp m2SKCZ na idete. ale potom co acr zistila ake kvality ma vytvor excaliburu a vysrala sa na celeho sakala uz nikde nebola veza prezentovana s optikou pre velitela, ani na vojskovych skuskach sakala u ossr.
    Ano na idete bola veza turra s mk44. Otazne je co to vlastne pod tou maskovackou bolo. funkcna vzorka alebo maketa s laufom z mk44.
    Moznost ze sa dodatocne nakupia kanony mk44 a prehodi sa to so starymi 2A42 je podla mna asi taka pravdepodobna ako ze sa nakupia do armady plosne termo predsadky skeetir na samopaly, ano da sa to namontovat na unikat z brodu ale realne to nie je.

  • Pekuc
    18:53 06.07.2015

    hurvo a to jste našel kde?

    Pokud to souhlasí, Samson Mk I RWS pandurů je na tom s kapacitou hůř než turra,
    200 kanon, 230 kulomet
    http://www.rafael.co.il/market...

  • Pekuc
    18:47 06.07.2015

    Docela by mě zajímaly podrobné informace o věži turra 30, nikde jsem je nenašel.

    Konkurs-M sv. spike lr
    penetrační schopnost obou je více než 700 milimetrů, dostřel 4 km.
    Z mého pohledu je to celkem jedno, levné Konkurs-M jim na turry s ruským kanonem stačí.

    na naše pandury, které bude v budoucnu ačr pořizovat bych očekával Samson Mk II RWS
    http://www.rafael.co.il/market...

  • hurvo
    18:38 06.07.2015

    300 do kanona a 600 do pkt. To je celkom solidny downgrade oproti bvp2.

  • Lukas
    18:00 06.07.2015

    MSBS przeszedł wosjowe testy - w tym roku ponoć pojawi sie w armii
    Ale dużych zakupów nie bedzie - wojsko czeka na "Tytana" (polski program żolnierza przyszłości).
    MSBSy będą kupowane w ramach zestawu "Tytan"

    Wieża to problem słowacki - moim zadniem nie potrzeba nowego działka, a nowoczesnych systemów obserwacji terenu (termowizja, dodatkowe kamery)
    oraz nowoczesne pociski przeciwpancerne

    My sprzedajemy Rosomaka - czyli XC-360P - czyli modułową platforme 8x8
    A to co zamontuje klient - jego sprawa...

    My kupiliśmy Hitfista 30P bo w Polsce nie produkowano żadnej wieży
    Hitfist 30P oferował dobrą relacje między poziomem ochorny a wagą...
    Ma swoje wady - ale i zalety też ma...

    Od 2005 roku MON palnuje zakup wieży bezzałogowej (conajmniej 122 wieże). Chciano kupić zagraniczne - izraelski RCWS-30 byl faworytem....
    Ale nie przeszedł testów klimatycznych (przy - 20 stopniach wieża miała problemy z mechanizmami oraz elektoroniką)
    http://www.altair.com.pl/news/...

    Oferowano też Hitfista OWS, który miał być nie tylko produkowany w Polsce, ale też Polska miala mieć wyłączność na sprzedaż tej wieży.
    Ale ostatecznie MON nie chciał jej kupić... I teraz oracujemy nad własną wieżą...
    https://pbs.twimg.com/media/CF...
    (Bardziej przypomina Protector MCT niż RCWS-30)
    http://www.defence24.pl/news_m...
    A tutaj kilka słów o możliwościach dalszego rozwoju Rosomaka...

    Generalnie przed Rosomakiem jest dalsza perspektywa roswoju. Mapy pełnie praw - mamy doświadczenia z eksploatacji (W Afganistanie Rosomaki były w reżimie wojennym - odblokowana w pelni moc silników, pelne obciążenie dopuszczalne itd...), ponad 400 dokonanych poprawek...


    Ja się nie dziwie Słowakom - wydali $ na UH-60M (moim zdaniem inwestycja bez sensu), potrzebują nowoczesnych pojazdów - i kupują je tam gdzie jest tanio i z kredytem....
    A jest tanio bo kupiliśmy tanio licencjie, oraz wyprodukujemy prawie 1000 pojazdów dla WP.


    Czesi nie mogą zaoferować takich warunków - tak samo jak nie mogą sobie pozwolić na zakup 100 nowych CV90/ASCOD w najnowszym (najcięższym) wariancie..
    Proste...

  • saracen
    17:55 06.07.2015

    Hurvo:
    Rád by som vedel čo je to nedostatočný palebný priemer, nakoľko som nikde nenašiel žiadne relevantné údaje o množstve munície vo veži. BVP-2 má v zásobníkoch cca. 500 ks 30 mm nábojov.

  • niko
    15:38 06.07.2015

    Oprava. IDET 2015 som myslel.

  • niko
    15:38 06.07.2015

    - pozorovaci pristroj velitela sa da domontovat. Deklaroval to aj vyrobca. To, ze ho nemal demonstrator v principe neznamena nic.
    - na IDET 2012 bola prezentovana Turra 30 s Mk 44. Takze montaz mozna je. Vid link:
    http://www.militarybox.cz/news...
    - rakety Spike nepovazujem za problem namontovat-delkaruje aj vyrobca
    - tak isto doplnenie elektronickymi vymozenostami - je to vecou ceny, na co zakaznik ma

    - nedostatocnu zasobu municie povazujem ale za realny problem veze.

  • hurvo
    15:27 06.07.2015

    Problem s vezickami bol no neboli to vezicky zrds ale nieco zbuchane zo starych platov z befka. Zacul som nieco o nevyvazeni ze sa vezicka nedala otocit pokial neboli kolesa v rovine.
    Co sa turry tyka
    Stary kanon
    Nie je k tomu moderna municia
    Stabilizator z bvp2
    Stare ptrs
    Nedostatocny palebny priemer
    Absencia zaloznych zameriavacov
    Velitel nema optiku
    A deklarovana zamenitelnost za iny kanon je podla mna len reklamny zvast ktory realne neexistuje podobne ako multirazovost brena

  • Karlos73
    15:05 06.07.2015

    belkin - Odkiaľ máš túto sprostosť, že pri Iveco LMV "Aby to neskončilo jako u iveca, kde chtělo slovensko ušetřit a místo norských věží namontovali slovenské (mám dojem že stejný výrobce jako turra),aby pak zjistili, že věž prekračuje hmotnostní konstrukční limity vozidla a je tedy nepoužitená (v ráži 12,7)" ???
    Niko ma predbehol s reakciou....
    Kde chodíte na tieto hlúposti? To si myslite, že EVPU si môže niečo svojvoľne namontovať a nemať to odkonzultované od výrobcu Iveco LMV? Ako píše Niko, 5. PSU v Žiline ich prevádzkujú v pohode...

  • niko
    14:47 06.07.2015

    belkin odkial mas, ze gulomentna veza od EVPU nie je pouzitelna na IVECO s gulometom raze 12,7 mm ? 5. psu ich bezne pouziva od roku 2010. Zatial som ziadne vyzne vyhrady nepocul.

  • belkin
    13:50 06.07.2015

    hurvo:aby jsme si rozuměli Rosomak Scipio je super vozidlo,pokud turra dodá kvalitní a dostačující optiku máte perfektní zbraň, o tom není pochyb.
    Tady pouze vznikl malicherný spor o to, která platforma je lepší.
    Lepší je samozřejmě Pandur s izraelskou věží, ale taky podstatně dražší.

  • belkin
    13:41 06.07.2015

    hurvo:Takže nevíte jak je polská puška dobrá. Co je pouze bezpečně známo je to, že se podařilo snížit váhu z prototypu ze 4 kg na současných 3,6 kg.

  • hurvo
    13:37 06.07.2015

    Ono poliaci cely predaj rosomakov asi skor beru ako reklamnu akciu. Predali rosomaka velmi lacno a financuje to polska vlada nasi to maju na splatky, pristali na skoro 100% offset. A dovolili na to namontovat ten bazmek zo sakala. Toto naznacuje ze poliaci velmi stali o referenciu rosomaka od inej armady nato.

  • belkin
    13:34 06.07.2015

    Nic ve zlém,jen si trochu rýpnu. Aby to neskončilo jako u iveca, kde chtělo slovensko ušetřit a místo norských věží namontovali slovenské (mám dojem že stejný výrobce jako turra),aby pak zjistili, že věž prekračuje hmotnostní konstrukční limity vozidla a je tedy nepoužitená (v ráži 12,7) Takže pozor na Turru, je to jen pořádně nevyzkoušený prototyp.

Stránka 1 z 4