Scorpion: Francouzská armáda vstupuje do 21. století

EBRC Jaguár; Větší obrázek / Nexter

Francouzský program Scorpion je jedním z největších projektů pozemních sil v Evropě. Cílem programu není jen poskytnout francouzským vojákům novou generaci vozidel, ale také zavést nové prostředky komunikace a sdílení dat, systémy posilující situační povědomí posádek nebo vypracovat novou taktiku nasazení vozidel na bitevním poli.

Francouzská armáda v 21. století

Vedoucí firmou programu je konsorcium GME  (Groupement Momentané d'Entreprises) francouzských firem Nexter Systems, Renault Trucks Defense a Thales. Zatímco první dvě firmy řeší vývoj vozidel a zbraňových prostředků, Thales se soustředí na elektronické, senzorické a komunikační systémy.

GME dostala od francouzského ministerstva obrany zadání vytvořit rodinu vozidel schopných nasazení v konfliktech různé intenzity (od mírových operací, až po masové střety s vyspělým protivníkem) kdekoliv ve světě.

Francouzské ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (vývoj, nákup vozidel, testování) vydat 5 miliard euro (v delším časovém horizontu 10 miliard euro). Pro srovnání, Velká Británie vydá za 589 nových pásových vozidel Ajax (a jejich deriváty) necelých 3,5 miliardy liber (4,4 miliardy euro).

V rámci programu Scorpion vzniknou dvě vozidla, která nahradí ve francouzské armádě rozličné typy vozidel. Kolové bojové vozidlo EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) ponese ve francouzské armádě jméno Jaguár a kolový transportér VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role) pak Gryf.

První vozidla VBMR Gryf francouzští vojáci získají v roce 2018, od roku 2020 pak první stroje EBRC Jaguár. Celkově se počítá s nákupem 1722 vozidel Gryf ve verzi 6x6, 358 v konfiguraci 4x4 a 248 strojů Jaguár. Do roku 2025 francouzská armáda získá 780 vozidel Gryf a 110 vozidel Jaguár.

Zde stojí za připomenutí, že firma Nexter vyrábí rovněž velmi podobné vozidlo Titus na podvozku české Tatry. Na první pohled jsou VBMR Gryf a Titus (a ostatně i svým posláním) velmi podobná. Podobnosti si všimla i francouzská media, podle nich je ale Titus technicky nezávislým soukromým projektem firem Nexter a Tatra určený výhradně pro export.

Zatímco Gryf je poměrně “jednoduché” vozidlo, myšleno svým posláním (transport vojáků), Jaguár musí splnit celé spektrum úkolů. Francouzská armáda plánuje Jaguára nasadit pro přímou palebnou podporu sesednuvších vojáků, pro průzkumné úkoly a rovněž pro boj s obrněnými jednotkami protivníka. Taková šíře úkolů si vyžádá velmi širokou škálu výzbroje (munice), bohaté elektronické vybavení i velmi náročný výcvik posádek.


VBMR Gryf; Větší obrázek / Nexter

ERBC Jaguár

Jaké vlastnosti tedy ERBC Jaguár dostane do vínku?  Základní pancéřová ochrana dosahuje úrovně STANAG 4569 IV - poskytuje tedy ochranu proti kulometné munici ráže 14,5 mm a odolá výbuch 10 kg TNT pod koly nebo trupem.

Balistickou ochranu lze posílit přídavnými balistickým pláty. Jako všechny moderní vozidla Jaguár získá poslední systémy obrany “soft kill” (kouřové granáty, výstražné senzory) a teoreticky také “hard kill” (aktivní ničení munice protivníka).

Vozidlo pohání motor o výkonu 360 kW. Při hmotnosti 25 tun je jmenovitý výkon 14,4 kW na tunu. Dojezd s interními nádržemi na silnici je 800 km. Dobrých jízdních vlastností bylo dosaženo pomocí aktivního tlumení pérování, centrálního huštění pneumatik a použití kol velkého průměru, které díky ocelové vložce fungují i po průstřelu.

Za pozornost stojí z čelní strany balisticky nechráněná přední kola (podobně jako ruský Bumerang). To sice zvyšuje šanci průstřelu, ale také zlepšuje jízdní vlastnosti vozidla v terénu. Zadní náprava je říditelná, což výrazně zmenšuje poloměr otáčení stroje.

Řidič sedí v přední střední části a má k dispozici tři periskopy. Prostřední lze vybavit infračervným pozorovacím přístrojem. Další detaily o vnitřním uspořádání nebo celkové rozměry nejsou známy.

Více technických podrobností najdeme u výzbroje. EBCR Jaguár získá velice pokrokovou věž se zbraňovým systémem CTAS (Cased Telescoped Armament System). Ve věži je místo pro dva členy posádky - střelce a velitele.

Představení vozidel Gryf a Jaguár.

CTAS je vybaven 40mm rychlopalným kanónem CT 40 a nabíjecím systémem a zásobníkem AHS (Ammunition Handling System). Sekundární výzbroj tvoří spřažený kulomet ráže 7,62 mm a střely MMP (Missile Moyenne Portée).

Kanón měří na délku 2,8 m a má hmotnost pouze 340 kg. Dělo je určeno pro střelbu teleskopickou municí ráže 40 mm až na vzdálenost 4000 m. Munice ráže 40 mm poskytuje 3x až 4x větší výkon než munice ráže 30 mm a má tak dostatek síly k ničení posledních typů bojových vozidel pěchoty.

Náměr kanónu je -10° až 45°, odměr je celokruhový. Jaguár tak umí ničit nejen výše položené cíle, ale například i vzdušné cíle, jako bitevní vrtulníky. Pokročilý systém stabilizace umožní vést přesně mířenou střelbu i za jízdy v horším terénu.  

CTAS využívá unikátní rotační nábojovou komoru/závěr, do které je munice vkládaná pod pravým uhlem s osou hlavně. Nábojová komora/závěr se pak při každém výstřelu kyvadlově otáčí souměrně s osou hlavně. Výhodou takového řešení, kromě eliminace samovolného výstřelu, mají být především malé rozměry, nízká hmotnost celého zbraňového systému a lepší vyvážení.

Kadence kanónu je 200 ran za minutu. AHS je schopen zásobovat kanón dvěma druhy munice, včetně ve vzduchu explodující. Změna munice z jedné na druhou netrvá déle než 3 sec. AHS pojme pravděpodobně 48 kusů munice ráže 40 mm (některé zdroje hovoří až o 70 kusech).

CT 40 vyniká velmi kompaktními rozměry. / Archiv autora

CTAS dokáže používat celou škálu munice, od velmi levné cvičné, tříštivo-trhavé, ve vzduchu explodující i průbojnou. Jaguár získá například průbojnou munici ráže 40 mm s wolframovým penetrátorem schopným na 1500 m probít 140 mm homogenní oceli. Efektivní dostřel průbojné munice je 2500 m.

Munice tak má velmi slušnou šanci probít (případně vyrazit střepiny z pancíře do vnitřního prostoru) i boční pancíř starších tanků.

Ve vzduchu explodující munice má dostřel 3500 m a cíl (cíle) ničí pomocí 200 malých wolframových kuliček s efektivním rozptylem 125 m2. Pokračují také práce nad podobnou munici s dosahem až 4000 m určenou k ničení dronů, vrtulníků a letadel.

Pro ničení obrněné techniky jsou určeny střely MMP od firmy MBDA s doletem až 4000 m. MBDA plánuje také vývoj výkonnější verze MLP (Missile Longue Portée) s doletem až 8 km. Bojová hlavice MMP je vybavená tandemovou hlavici schopnou probít 1000 mm homogenní oceli nebo 2000 mm betonu.

Digitální modul řízení palby se skládá z pozorovacích a zaměřovacích přístrojů (den/noc/termovize), balistického počítače a dalších senzorů (laserové dálkoměry, atd.). Panoramatický pozorovací přístroj velitele získá vlastnost “hunter-killer” - velitel vyhledává na bojišti cíle a předává je střelci ke zničení, avšak palbu může vést i zcela samostatně.

Jaguár bude začleněn “vše objímacího” a provázaného digitálního systému velení, řízení, spojení, počítače, zpravodajství, sledování, zaměřování cílů a průzkum C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance) francouzské armády. Kvalitní C4ISTAR zajišťuje nadvládu ve schopnosti rychle a přesně získávat informace, rozhodovat se a splnit zadaný úkol, co nejefektivněji, a s co nejmenšími prostředky.

Gryf a Jaguár nahradí celou rodinu starších francouzských klolových vozidel.

Použití vozidla Jaguár na bojišti

Francouzi na rozdíl od jiných armádn emají kromě hlavních bojových tanků Leclerc zavedeno ve výzbroji žádné pásové bojové vozidlo pěchoty nebo pásový obrněný transportér.  Z těžších vozidel najdeme ve francouzské armádě 630 kolových bojových vozidel pěchoty VBCI (kanón 25 mm), 248 obrněných vozidel AMX-10 RC (dělo 105 mm), 110 obrněných vozidel ERC 90 Sagaie (dělo 90 mm) a 3135 víceúčelových vozidel VAB.

Pásová vozidla mají zásadně lepší průchodnost terénem a tedy širší možnosti vést rychlý manévrový boj v různorodém prostředí. Nevýhodou pásových vozidel je ale velká cena, drahý provoz, menší životnost hlavních částí, náročnější logistika (větší počet náhradních dílů) a náročnější opravy.

Francouzská armád po většinu 20. století a začátku 21. století vedla bojové operace v Africe, především ve svých bývalých koloniích. Z toho důvodu Francie využívá především kolová vozidla, která lze nejen velmi snadno přepravit na dlouhé vzdálenosti (např. Francie-Mali), ale dokáží za přijatelné náklady překonávat po vlastní ose velké vzdálenosti.

Kolová vozidla oproti pásovým vynikají rovněž výrazně větší mírou samostatnosti - menšími nároky na doplňování paliva, delší dobou mezi poruchami, jednodušší údržbou.

Francie proto v případě vozidla Jaguár zůstala u kolové platformy, nejen kvůli svým mocenským závazkům v Africe, ale také díky zkušenostem (armády i průmyslu) a propracované taktice s provozem a nasazením kolových vozidel. Kolová platforma také umožňuje využít stávající výcvikové a logistické kapacity francouzské armády.

Vozidla Jaguár nejsou určena k boji proti hlavním silám protivníka, ale k podpoře pěchoty nebo provádění rychlých obklíčujících manévrů a útoků na týlové jednotky hlavních sil protivníka. Důležitými úkoly se stanou také průzkumné operace a následné navádění vlastního dělostřelectva a letectva na pozice protivníka.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Radary GM200 a GM400: Francouzské řešení pro Armádu ČR

V současné době je v plném proudu výběrové řízení na nákup nových mobilních 3D radarů protivzdušné ...

Francie plánuje ukončení mise ve Středoafrické republice

Podle francouzského ministra obrany Jean-Yves Le Driana, Francie plánuje ukončit svou misi ve ...

Evropský bojový dron: Velká Británie a Francie společně

Velká Británie a Francie podepsaly dohodu o společném vývoji bojového bezpilotního letounu. Vývoj ...

Francouzské dělostřelecké systémy pro indickou armádu

Francouzská společnost Nexter podala finální nabídku ve výši jedné miliardy Euro do indického tendru ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Laci
    17:21 26.04.2016

    Neni to Jaguár, ale Jaguar.
    Jak je dobře známo, francouzština nemá české písmeno "á" v abecedě. Jaguar si e znamená jaguár, ale F-16 se taky nenazývá "bojující sokol".

  • svang
    17:55 21.04.2016

    jan.malicek:
    3 rozbita Humvee z cca 25 vozidel ... hodne nevydarene cviceni vysadku na padaku, ten nadpis je dost vystizny
    The 173rd Airborne Brigade forgot how to Airborne...
    No jeste, ze to neshodili na Domazlice :)

  • Rase
    15:56 21.04.2016

    Koukal jsem, že cena za Tituse má být 23 mil.Kč, což je hodně příznivá cena (i pokud se jedná jen o očesaný stroj bez elektroniky a vybavení).

  • jj284b
    14:12 21.04.2016

    a hlavne dnes sa zvacsa pouzivaju strely s navedenim po laseri, ci s mm-wave seekerom a proti tomu je STORA nanic. STORA je uzitocna proti starsim strelam.. takze podla mna je lepsi napad pouzit system ktory vie zasahovat proti co najsirsiemu spektru navedenia na ciel, ako plytvat hmotnostou na specializovany system proti nekodovanemu IR... (ved uz aj Rusi so STOROu velmi u novych vozidiel nepocitaju.)

  • logik
    11:36 21.04.2016

    juhelak: to sice jo, ale zas proti novejm raketám s kódovanym IR štora už nefunguje.

  • stirling
    10:46 21.04.2016

    Z tituse mám také dobrý pocit a tahle koncepce to vlastně potvrzuje, protože gryf je hodně podobný. Pokud si titus zachová příznivou cenu i kvalitu, tak by bylo fajn, aby v budoucnu nahradil z části iveca lmv a dinga či jestli máme ještě jiné mrap. Nikdy to nebude plnohodnotný OT, ale myslím, že je to dobré řešení pro spoustu úloh se zapojením českého průmyslu. Ostatně i policie pokud bude chtít někdy nahrazovat OT (jestli tedy ještě nějaké má) by mohla po něm sáhnout.
    Jinak ví někdo, proč francie která má skoro vše postavené na kolech upřednostňuje vozidla 6x6 oproti 8x8?

  • juhelak
    10:41 21.04.2016

    hm ale tak třeba ruská štora nevypada moc draze..a myslim ze cesti inzenyri by ji dokazali rozebrat a vyrobit vlastní kopii během par mesicu. Stacila by trocha snahy..pres velvyslanectvi v syrii rozhodit par set dolaru a někdo z SAA by jim tu krabici prinesl az do baraku :)

  • Rase
    09:38 21.04.2016

    juhelak:
    Namontovat na vozidlo aktivní ochranu není problém, hodně zbrojovek má vlastní konstrukci (KMW, i my v ČR atd), problém je ale v ceně. Ta je tak vysoká, že je reálně používají jenom Izraelci, kteří ji taky jediní potřebují. Stejné je to s přídavným pancířem.
    Ukazuje se, že vybrání Tituse na úkor Vegy nebyl vůbec špatný krok, když obdobné "velké náklaďáky" chtějí zavést i vyspělejší státy

  • juhelak
    08:43 21.04.2016

    porovnávat Tituse s Gryfem moc nejde..Titus se uz prohani po poli..kdyby na tom byl gryf pohobne tak tu nejsou jen obrazky.
    je dost mozne ze Titus jim slouží jako tester na gryfa. Drazsi asi bude uz jen proto ze tam je kupni sila a cena práce mnohem vyssi. Kvalitou to byt uplne nemusi.

    Obecne mi u obou chybi nejaka aktivni obrana proti ptřs. V jednom aute muze byt kolem deseti vojaku a měli by byt chraneni vic nez jen nejakym plechem.

  • Rase
    07:50 21.04.2016

    svang:
    Jo, ale i ten M8 Thunderbolt AGS lehký tank (který by se mohl vrátit do nabídky pro armádu USA), není určený k výsadku na padáku, ale primárně pro leteckou přepravu.
    Američané na padáku vysazují tak akorát pancéřové automobily, to je tak všechno

    http://www.combatreform.org/li...

  • jan.malicek
    07:38 21.04.2016

    ospravedlnujem sa vopred za off topic.

    nieco k tomu vysadku na zapade: https://www.facebook.com/usawt... :)

  • svang
    00:54 21.04.2016

    Rase:
    "...výsadek na padáku se na Západe nereší (tohle preferují rusové)."

    Armada USA pozaduje vozidla pro pechotu schopna vysadku na padaku. Osm firem doda prototypy pro nove pruzkumne vozidlo pechoty.

    http://breakingdefense.com/201...
    http://www.popsci.com/technolo...

  • Mrakoplaš
    00:37 21.04.2016

    Delší pěkná věc u toho gryfa jsou ty dva lehké kulomety vzadu u poklopů.
    To může být dost užitečná věc. Jen se divím že to rovnou nepředstavili s nějakou ochranou pro střelce? (překáželo by to hlavní věži?)
    Přeci jen je to dnes už skoro stadart a minimáně nějaká (třeba i)sklopná z přední polosfery,nebo štít kterým by byl ten kulomet prostrčen případně noco podobného té celokruhové jako byla u některých m113.
    Přeci jen hlavně ve městě nebo padnutí hlídkování u chekpointů by to bylo asi užitečné. A zvýšilo by to ochranu toho chlápka co u toho sedí.

  • Rase
    21:47 20.04.2016

    Přijde mi, že i podvozky u Gryfa a Jaguára jsou stejné, jeden je jen víc vozidlo palebné podpory a druhý víc transportér pěšáků. Ani ta váha 25 t dneska nic neznamená a váha je tak na hranici, kdy je možné vodní toky překonávat (viz třeba korejský K-21). V letadle jde přepravovat i Puma (byla k tomu zkonstruovaná), výsadek na padáku se na Západě neřeší (tohle preferují rusové). Puma a Ajax jsou váhově úplně někde jinde.
    Překvapilo mě, jak drobný ten CT kanón je (stejný je na Ajaxovi) - v tom je budoucnost.
    Těším se na porovnání Gryfa a Tituse. Přeci jen Titus je víc hrubší, možná má méně elektroniky (ta se dá libovolně přidat), ale podvozek mi přijde lépe rozvržený (a je jedno že to je Tatra). Titus je taky relativně "levný", tak jsem zvědavý, jak velký bude rozdíl oproti Gryfovi (kde čekám cenu vyšší).

  • svang
    20:32 20.04.2016

    Hmm, pekny macek, 25 tun. Obojzivelny neni a na airdrop bude potreba hoodne padaku.

  • Mrakoplaš
    18:44 20.04.2016

    Pěkná vozítka vzhled vypadá dobře a jistě budou pro francouze platnou posilou
    jenom poznámka a otázka
    OT bumerang už určitou ochranu kol z přední polosfery dostal aspoň dle fotek z nějaké letošní přípravy na vojeskou přehlídku.(+ pár delších změn třeba ta "vyboulenina mezi 2 a 3 kolem)
    https://77rus.smugmug.com/Mili...

    Podvozky mají tyhle vozidla stejné? Vypadá to totiž tak. Jestli ano tak je to pro armádu určitě supr a ušetří jim to plno nákladů na provoz i pořízení-

  • CerVus
    18:24 20.04.2016

    To překonávání vodních toků ale strašně zvyšuje cenu. Nebýt toho tak jsou naše pandury o třetinu levnější. A je navíc otázkou jestli to ty naše krumply vůbec umí. Stačí že rok co rok musíme na bahnech sledovat, jak jim stále blbnou ty věže. Občas mám dojem že i panther byl ve srovnání s nimi etalon spolehlivosti.

  • Argonaut.CZ
    17:43 20.04.2016

    S 25 t je to prakticky dvojnásobná váha proti Ot-64 nebo BVP-1, které mají kolem 13t.
    Bezpečnost jde tedy velmi nahoru.
    Horší to bude s např. překonáním vodních toků, i když to může být řešeno nějakými vaky. Nicméně vypadají krutopřísně:)

  • CerVus
    15:09 20.04.2016

    Pokud je řiditelná i zadní náprava, tak odpadá nutnost poskytnout té přední balistickou ochranu. Při ztrátě kola se bude moci vozidlo i tak bezpečně stáhnut.
    Ostatně jsem něke viděl i fotku německé Sdkfz 234/2 Puma jak se stahovala před útočící sovětskou armádou bez jednoho z předních kol. Takže to zas takový nedostatek nebude.