Scorpion: Stíhačka pro neregulérní válku

Stíhačka Scorpion
Foto: Stíhačka Scorpion / Textron AirLand

Americké firmy Textron a AirLand dva dny nazpět představily médiím projekt lehké stíhačky Scorpion. Cílem projektu je vytvořit novou leteckou platformu, jenž zaplní mezeru mezi vrtulovými bitevními letouny a drahými nadzvukovými stíhačkami.

Scorpion: Posláním je průzkum

Nová lehká stíhačka Scorpion je určená pro asymetrické války, jenž budou podle vojenských odborníků dominovat konfliktům 21. století. Posláním nové stíhačky je především provádět průzkumnou a výzvědnou činnost a v omezené míře plnit bojové úkoly – především vést protipovstalecký boj.

Asymetrická válka je takový konflikt, jejíž strany se výrazně liší svými vojenskými silami nebo se výrazně liší jejich taktika. Pro asymetrickou válku je typické, že zatímco pro jednu ze stran se zpravidla jedná pouze o omezený konflikt, ve kterém bojuje o dosažení nějakého svého partikulárního zájmu, pro druhou stranu se zpravidla jedná o boj o vlastní přežití. "Slabší" strana nemůže válku vyhrát obvyklým způsobem, tj. poražením protivníka na bojišti, jelikož její kapacity jsou nesrovnatelně nižší. Jejím cílem (a dosažení tohoto cíle pro ně odpovídá vítězství) je vytrvat takovou dobu, aby došlo k vyčerpání protivníkovy vůle nadále se konfliktu účastnit a jeho následnému stažení z bojových operací. Dochází tak často k zaměření na různé teroristické akce, podkopávající soupeřovu morálku či podle možností k šíření protiválečných nálad v protivníkově zázemí. Wikipedia

Vývoj stíhačky trval pouze 24 měsíců. Do konce letošního roku má vzlétnout první prototyp a od roku 2015 se plánuje spuštění sériové výroby letounu. Rychlost vývoje byla dosažena především širokým využitím komerčních komponentů. Samotný letoun je pak postaven na základě proudových biz-jetů Citation od firmy Cessna (dceřiná společnost Textronu).

Scorpion je lehká podzvuková stíhačka (5320 kg), již pohání dvojice proudových motorů od společnosti Honeywell. Motory s celkovým tahem 36 kN dokáží stíhačce udělit rychlost až 833 km/h. Posláním stíhačky však není bořit rychlostní rekordy, ale především provádět průzkumnou a výzvědnou činnost.

Stíhačka Scorpion Foto: Stíhačka Scorpion / Textron AirLand

Stíhačka dokáže pojmout libovolné elektronické vybavení díky rozměrné „pumovnici“.  Technici mohou v polních podmínkách umístit do pumovnice modul (až do hmotností 1360 kg) s nejrůznějšími senzory nebo vybavením – komunikační, průzkumné a zpravodajské moduly nebo zařízení pro radioelektronický boj.

Škála možností je opravdu široká. Počítá se například s instalaci modulu s kulovým optoelektronickým pouzdrem. Letoun tak kromě pozorování cílové oblasti může zaměřovat cíle pro ostatní zbraňové systémy - dělostřelectvo, další letadla.

Scorpion je díky své modularitě ideální pro sledování hranic, námořní dopravy, pro sledování klimatických a průmyslových katastrof velkého rozsahu nebo pro boj proti pašerákům a výrobcům drog.

Scorpion: Levný bojovník

Scorpion dokáže rovněž plnit omezenou roli bojové stíhačky. Na celkově šesti závěsnících umístěných pod křídly je schopen unést zbraně o hmotnosti až 2721 kg. Na křídla lze umístit zbraně vzduch-vzduch, vzduch-země nebo kontejnery s kulomety či kanóny.

Foto: Zkouška motorů stíhačky Scorpion. / YouTube

Letoun je ideální k zachycování nízkoletících a pomalých letadel – ať už pilotovaných nebo nepilotovaných. Může se jednat o malé výzvědné bezpilotní letouny nebo vrtulová letadla drogových dealerů. Podobnou roli plní například brazilské A-29 Super Tucana, jenž vedou boj proti pašerákům drog v Amazonském pralese.

Obrovskou výhodou nové stíhačky je nízká cena a velmi levný provoz. Podle údajů Pentagonu z června letošního roku, jedna letová hodina stíhačky F-16 přijde na 25 000 dolarů. Naproti tomu jedná letová hodina stíhačky Scorpion vyjde, alepoň podle údajů z oficiálních stránek,  „pouze“ na 3000 dolarů.

Scorpion plní de facto stejnou funkci jako zmíněné protipovstalecké letadlo Embraer A-29 Super Tucano. Scorpion má však větší dolet, rychlost, větší užitečnou nosnost a díky výkonným motorům i dostatečně dimenzovaný zdroj elektrické energie na palubě - nutný pro napájení sofistikovaných elektronických přístrojů. Podle firmy Textron má jejich letoun také vynikající stabilitu při nízkých rychlostech, čímž konkuruje pomalejším vrtulovým letadlům.

Podle jednoho z představitelů firmy Textron, je cílem firmy stlačit jednotkovou cenu za letoun pod cenu starších strojů jako je AV-8B Harrier II, A-10 Thunderbolt II, A-6 Intruder, nebo A-4 Skyhawk. Tyto letouny v současné době lze pořídit za cenu od 25 do 50 miliónů dolarů.

Textron AirLand Scorpion

Posádka

1 pilot

Délka

13,3 m

Šířka

14,4 m

Výška

4,3 m

Prázdna hmotnost

5320 kg

Maximální vzletová hmotnost

9639 kg

Hmotnost vnitřního nákladu

1360 kg

Hmotnost vnějšího nákladu

2721 kg

Tah

36 kN

Maximální rychlost

833 km/h

Dostup

13 716 m

Dolet

4445 km

Výdrž ve vzduchu

5 hodin

Zdroj: Textron - AirLand

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force

Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl ...

Nechtěný bitevník L-159 ALCA

České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se ...

Bitevní A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Americká firma Sierra Nevada Corporation (SNC) znovu vyhrála s letadlem A-29 Super Tucano soutěž na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • toman
    15:35 03.10.2013

    L 159 with less powerful engine (trust of 28.2 kN) is faster, and have only slightly smaller max. load on hardpoints (but there is radar as additional weight).
    Scorpion as new designe, only can prove that L 159 (10 year older design), is excellent and not obsolete.
    And how much is cost of Scorpion (2 engines)?
    Regards

  • Matesaax
    19:34 20.09.2013

    Javelin je proti Scorpionu lehoučký letounek pro bojové podmínky ne moc vhodný,byl zamýšlen spíše na výcvik,i když jeho výkony byly hodně dobré,rychlost dokonce vyšší než Scorpion.
    Nějaké podpoře státu nevěřím a už vůbec ne,že by USA tenhle stroj zavedlo do výzbroje.

  • David
    10:22 20.09.2013

    Já si třeba vzpomínám na projekt letounu Javelin - ten se objevil cca před deseti lety, příliš si na to už nevzpomínám. také byly vychvalovány u něj nízké náklady a nízká cena - a poměrně brzy celý projekt skončil. Tak si říkám, jestli v tomto případě to nebude podobné - bez dostatečné podpory ze strany státu to určitě nepůjde.
    A souhlasím, že takový letoun nemůže nahradit A-10, ovšem nikde jsem nenašel informaci, že takto by byl zamýšlen

  • Matesaax
    16:46 19.09.2013

    Myslím,že nahrazovaní A-10 timhle letounem je hodně předčasné.Scorpion je taková soukromá inicativa dvou firem,které doufají,že ten letoun někoho zaujme a koupí si ho.Reálně je spíše pravděpodobnější,že to nikoho nezaujme a skončí to u jednoho prototypu.V USA různých takových projektů vzniká poměrně dost.Jedna firma dokonce zvažovala výrobu letounu P-51 Mustang jako lehký vrtulový bitevník ve stylu Tucana.
    Letoun F-5 může nahradit pouze částečně,protože je to podzvukový letoun což je v některých ohledech dost limitující,zejména v roli stíhacího stroje.Celkově z dnešního pohledu je letoun F-5 takový malý zázrak,který už těžko někdo vyrobí.Levné letadlo s vůbec ne drahým provozem a navíc poměrně výkonné a účinné.Ani jeho nevyráběný nástupce F-20 by už asi nebyl tak levný a jednoduchý.
    Zajímavé je,že výrobce vůbec neplánuje Scorpion využít jako cvičný letoun.

  • David
    14:22 19.09.2013

    Myslím, že srovnání s L-159 není ´plně nejšťastnější - a to především z hlediska politického.
    Osobně si myslím, že právě pro USA může být takováto konstrukce hodně zajímavá. Nemyslím tím, že by byla vhodná pro USAF - to se zjevně orientuje na výkonnější letouny a tento trend bude patrně dál pokračovat. Ale USA mají celou řadu spojenců v rozvojovém světě - často jde o méně bohaté státy, které přitom potřebují nové zbraně a i nová letadla.Tyto státy si přitom nemohou dovolit relativně drahé a náročné F-16. USA od ukončení výroby F-5 nedisponují letounem, který by pro tyto státy byl odpovídající - je ostatně příznačné, že řada států stále udržuje i letité F-5 v provozu. A tak si myslím, že tento letoun bude koncipován především jako exportní konstrukce, cílená na dosavadní uživatele F-5 a dodávaná třeba i v rámci vojenské pomoci.
    Samozřejmě -otázkou je konkurenční konstrukce F/A-50, který využívá řadu amerických komponentů

  • Charlie
    11:42 19.09.2013

    Matesaax: mea culpa, americkej je motor (?) nebo už si pamatuju fakt uplný prd... :/

    flash666: tak oni chteji A-10 nahradit kdejakou plečkou co se vznese do vzduchu, aktuálně sem něco slyšel o F-35

    Jan Grohmann: však jo, nejdůležitější je jak velkej je ten koncern a jak moc tlačej na kupujícíc stranu domácí politici.

    Přijde mi že do západních zemí nemá ALCA šanci kvůlivá konkurenci a do těch, kde má AERO tradici (celej střední východ a půlka Afriky třeba) nám to zase nedovolej prodávat "spojenci".

  • Jorlas
    08:42 19.09.2013

    U naší L159 bude taky problém s doletem. Na průzkum to chce něco co vydrží déle ve vzduchu :-( U téhle mašinky píšou 4500km což je násobek L159

  • D.i.p
    21:38 18.09.2013

    No. tak to je Aero napřed :). Možná by jim někdo měl zavolat, že jsme s tím moc velkou díru do světa neudělali. Ale třeba to ještě může přijít..., možná doba takovýchto letadel teprve nastane.

    Jak 130, Master, s jejich bojovýma verzema je to takový nijaký.

    Gripen do války v Libyji taky neměl bojové nasazení.

  • Voodoo
    21:28 18.09.2013

    Charlie: Zásadní roli taky hraje fakt, že Alcy nemají žádné bojové nasazení a tím by případný zájemce kupoval v podstatě zajíce v pytly.

  • flash666
    19:00 18.09.2013

    jasne a-10 tim nahradit... a ted tu o karkulce

  • Matesaax
    16:53 18.09.2013

    Charlie:Právě ten radar je jedna z mála věco co americká není.Radiolokator Grifo L je od italského Fiaru a ve své kategorii se jedná o špičkový výrobek.
    Aero těžko může konkurovat velkým hráčům jako je např. britský BAE.Ten nabízí zákazníkům takové podmínky,že Aero jako malá firma nemá šanci.

  • Jan Grohmann
    16:15 18.09.2013

    Pro Charlie. U zbrojních zakázek málo kdy rozhoduje skutečná kvalita. Více než samotná kvalita produktu často rozhodují obchodní schopnosti.

  • Matesaax
    15:57 18.09.2013

    Je to docela hezké letadlo,celkem i podobné nedávno zminovanému polskému projektu Grot-2.Mít o něco vyšší rychlost,tak by bylo i vhodné jako stíhací letoun pro air policing pro řadu menších států.
    Otázka je,zda Scorpion nezůstane pouze u prototypu jako řada podobných projektů.Na trhu je dnes řada letounů s podobnými výkony at náš L-159,Jak-130/Master nebo čínský L-15.

  • Charlie
    15:45 18.09.2013

    Nejni náhodou tohle nemlich to samý jako ALCA? Pokud ano, je otázka, co je příčinou jejího neúspěchu na zahraničních trzích (kromě toho, že nám to američani nikam nedovolej prodat kvůli jejich radaru, kterej beztak nejni žádnej výkřik techniky), jestli spíš politika, nebo nezájem vedení AERA (nebo kombinace obojího).

    Jak vlastně dopadla ta zakázka pro Irák?