Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35

F-35A Lightning II norského letectva; větší foto / Lockeed Martin

Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel Panavia Tornado německého letectva hovořilo o americkém stroji F-35A Lightning II od firmy Lockheed Martin. V polovině března byl však oznámen odchod velitele luftwaffe generálporučíka Karla Müllnera do výslužby. Důvodem nuceného odchodu měla být právě jeho hlasitá podpora pro nákup letounů F-35. 

Zprávu o Müllnerově odchodu do výslužby a jeho údajném důvodu přinesl server Jane’s. Informace se na veřejnost dostala jen dva dny poté, co byla dosavadní ministryně obrany Ursula von der Leyen jmenována i na další volební období. Šéf luftwaffe má svůj post opustit na konci května.

 

 

Müllner byl dlouhodobě aktivním zastáncem nákupu strojů F-35 jako náhrady za víceúčelové letouny Panavia Tornado, kterých Německo provozuje 115 a jejichž životnost má skončit v letech 2025–2030. Flotilu tvoří 87 bojových letadel Tornado IDS a 28 letadel pro průzkum a vedení radioelektronického boje Tornado ECR.
 

Kvůli své podpoře F-35 se šéf luftwaffe často dostával do střetů s ministerstvem obrany, které ve věci nástupce Tornad preferuje řešení zahrnující letouny Eurofighter Typhoon. Náměstek ministryně obrany Ralf Brauksiepe v prosinci minulého roku například uvedl, že názor vlády je preference eurofighteru jako primárního kandidáta a amerických strojů F-15E, F/A-18E/F a F-35 jako sekundárních možností.
 

Informace o možném Müllnerovu odvolání se objevily už na konci ledna. Tehdy bezpečnostní odborník Christan Thiels zveřejnil příspěvek na Twitteru , podle kterého bude velitel německých vzdušných sil odvolán, pokud ještě jednou řekne F-35 “. Dodal také, že politické vedení zřejmě podporuje „evropské řešení“ v podobě uzpůsobení eurofighterů k nošení jaderných zbraní nebo jiného evropského stroje.
 

Právě schopnost F-35 nést jaderné zbraně je jedním z hlavních argumentů pro jejich výběr. V současnosti k doručování amerických taktických jaderných pum B61 slouží letouny Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33). Jaderná otázka je však v Německu politicky velmi citlivá a politici se ji snaží veřejně příliš neotevírat.
 

Obecně se zdá, že německé ministerstvo obrany usiluje o evropské řešení v podobě eurofighteru zejména kvůli finančním výhodám, které plynou z německé účasti na vývoji a produkci letadla. Současné verze eurofighteru však nejsou uzpůsobené k nošení amerických jaderných zbraní a mají i omezené schopnosti útoku na pozemní cíle a vedení radioelektronického boje.

 

Zatímco v druhém případě již existují plány na náhradu Tornada ECR (byť zatím nekonkrétní), schopnost používat jaderné zbraně se zdá být odsunuta na vedlejší kolej. To je dáno nejen politickou citlivostí tématu, ale také preferencemi německého ministerstva obrany k výběru jaderně „neschopného“ eurofighteru.

 

Jaderný argument zaznívá hlavně od amerických komentátorů, a to v souvislosti s německým členstvím ve Skupině pro jaderné plánování NATO. Jejími členy jsou však všechny státy aliance s výjimkou Francie, a pro Německo ze členství tedy nevyplývají žádné podobné povinnosti.
 

Americké jaderné zbraně se nacházejí na vojenských základnách v Belgii, Německu, Itálii, Nizozemsku a v Turecku.

 

Další teorie Müllnerova odchodu do výslužby naznačuje, že nejde o žádnou dramatickou konspiraci, ale o obyčejný a špatně dojednaný odchod do důchodu. Müllnerovi je nyní 62 let, což se v luftwaffe považuje za běžný důchodový věk. Oba jeho předchůdci, Aarne Kreuzinger-Janik (2009–2012) a Klaus-Peter Stieglitz (2004–2009) do výslužby odešli právě ve 62 letech.

 

Zdroj: Jane´s, RT


 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...

Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu

Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu ...

Německo a Slovinsko neplní závazky NATO?

Minulý měsíc se ukázaly závažné nedostatky v ozbrojených silách hned dvou států NATO. Německým i ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Aloha
    10:26 28.03.2018

    Můj názor Evropa by měla zaprvé připravit pořádný modernizační balíček pro Typhoon, který ho posune ve všech oblastech dál (aerodynamika, avionika, motory), který mu přídá pár +++ a za druhé začít neprodleně dělat na vývoji let 6.gen (nebo třeba 5,5 to je jen jedno jak to pojmenujeme). Ano bude to drahý, ale za bezpečnost se platí a Evropa si rozhodně nemůže dovolit ztratit know how ve vývoji zbraní.

  • Proxy
    16:32 27.03.2018

    Nevím, jak moc souvisí odpadnutí českého vývoje s obecným zdražením letadel, ale přijde mi to jako světový problém. Nevím do toho, jako moc se Gripen nevyplatil, jestli je to špatné letadlo, ale z pohledu Švédska byl obrovský odpor lidí do vývoje investovat. Taky se mohlo stát, že Gripen nebude vůbec a švédský vývoj skončí.

    Evropský vývoj vyžaduje spolupráci větších zemích a i když je USA napřed, jak vývoj F-22 tak F-35 stál šíleně peněz. Tím chci říct, že by byla škoda, kdyby vývoj plnohodnotných letadel zůstal kvůli penězům a koordinaci v rukou USA, Ruska a Číny, ale nakoupení menšího množství F-35 je mimo jiné i gesto vděčnosti. Faktorů pro a proti jsou asi stovky, taková velká rozhodnutí lidem nezávidím.

  • Jara
    11:13 26.03.2018

    KOLT
    Trochu jsme si nerozuměli, myslel jsem to tak že angličané by nikdy neměli na type45 evropský systém, kdyby ho americký AEGIS překonával...

    Logik
    Ano neni AESA jako AESA vývoj běží a i v evropě.....
    A teď k těm motorům tak jak jste to navrhl se to srovnat nedá vyberte velikostně stejný motor jako má rafale nebo typhoon a srovnejte ho s ekvivalentem..... nemůžeme přeci srovnávat výkon motoru ford coyote V8 a třeba octavie RS ten je slabší protože je menší, ale je technologicky mnohem dál než ten americký v8 mimochodem:)

  • danny
    10:28 26.03.2018

    Osobně je mi pořád sympatičtější faceliftovat Rafaele a sypání peněz do získání dalších schopností u Typhoona. Ano, za stejné peníze by Evropa získala prostým nákupem v USA trochu víc muziky za stejné peníze. Ale ztráta schopností vlastního průmyslu vyprodukovat něco vlastního a i když ne nejlepšího, tak aspoň stále dost užitečného, vede ke změně vztahu mezi spojenci. Z partnera se čím dál víc stává něco mezi vazalem, chudým příbuzným a nevlastním mladším sourozencem. Tak to prostě je.
    Rozhodně víc vítám určitou emancipaci Francie a Německa v rámci transatlantické vazby, než když se dohadují mezi sebou. Určitá míra emancipace vůči USA by přispěla k harmonizaci vztahů, jejich posílení a zároveň racionalizaci mezinárodní politiky.
    O příznivém vlivu nákupu domácí techniky na německou ekonomiku a průmysl asi nemá cenu diskutovat.

  • logik
    03:29 26.03.2018

    Clanek: EFT je právě produkt konce studené války. Evropa si v devadesátých myslela, že zbrojit není třeba. Myslím, že teď už přišla na to, že je to bohužel jinak...

    flanker: +- viz damik

  • Clanek
    23:44 25.03.2018

    @KOLT
    EF je produkt studene valky, to az kdy doslo k zavedeni ukazuje znovu a znovu jen a pouze na to jak se v evrope blahove po rozpadu vychodniho bloku na vse vykaslalo. Planovat se zacal v 80 letech, prvni let demonstratoru '86 a zavedeni prvni oholene verze 2003? Obzvlaste smutne to vyzni kdyz si clovek uvedomi, ze USA zavedli Raptor do vyzbroje jen o 2 roky pozdeji. Raptor s AESA od zacatku, s plnohodnotnym stealth, s bezkonkurencnim supercruise, thrust vectoring... a pak se bavme (ne s vama) o tom ze evropa neni po zadu.

    Kdyz uz zminujete ty zavazi u rakusanu, docela sranda byla kdyz i UK uvazovalo, ze ze svych EF vymontuje jiz dodane palubni kanony, a to proto aby usporilo nejake drobne. V duchu hesla ze kanon uz dnes neni potreba, 1) pouceni z historie = nula a za 2) diky bohu ze od toho napadu nakonec upustili. Ale ti prave tehda taky zvazovali co za zavazi tam misto toho konanu dat. To mi hlava do dnes nebere, komu tohle mohlo prijit jako dobry napad.

  • damik
    23:29 25.03.2018

    >> logik co si mám představit tou vaší větou: "jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků?"

    sezenez nejrychlejsi HW DSP s co nejlepsim DA prevodnikem s minimalnim sumem; pak na tom par roku mastis SW ne jednom prvku; a pak na tom par dalsich roku mastis SW pro spolupraci vsech prvku; a pak dalsich par roku na tom pridelavas ostatni funkce jako REB, SAR, data links, odposlouchavani GSM a tak

    EU je tak 10 roku za USA; Rusko a Cina tak 20 roku ...

  • Tecka
    23:07 25.03.2018

    Trener
    Raczej wyglada na to,że kf-x nie powstanie ..

  • flanker.jirka
    22:59 25.03.2018

    logik co si mám představit tou vaší větou: "jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků?"

  • flanker.jirka
    22:52 25.03.2018

    KOLT: ty závaží jsem tu zmiňoval. V Rakousku je to tragedie, nejspíše tam politici dostali pořádně "nasypáno" teď pokukují po Gripenech. Jejich Typhoony bylo jako si koupit ten Mercedes a místo navigace v něm mít cihlu :-D
    K té manevrrovatelnosti, je úplně jedno kdo to jak zmiňuje, teď jste v komentu zmínil, že Typhoon Vipera rozstřílí, ale opravdu to není o dogfithech jeden na jednoho, právě integrace systémů a jejich propojením a spoluprácí se teprve ze stíhačky stává účinný nástroj a v tom jsou dle mého Vipery lepší, samozřjemě je to vždy o tom co si přeje zákazník.
    K čemu je Typhoonům, že vystřílí Gripeny a Vipery, když musí obstát proti sučkům, tam budou muset hodně spoléhat na BVR.

  • KOLT
    22:33 25.03.2018

    Ano, nejde o shazování Evropy, jde o to si přiznat skutečný stav a začít na sobě makat!

  • KOLT
    22:30 25.03.2018

    Jara, Type 45 sice mohl být ve výzbroji USN (a jiné evropské stroje se tam mohou záhy dostat), jenže AEGIS, jakžto i veškeré další elektronické vybavení, si vždy dodají Amíci vlastní! Kupují "jen" železo (a asi i motory a pohonnou soustavu vůbec, ap.). Čímž netvrdím, že Evropa neumí AESA technologii, jenže je rozdíl mezi umět a mít. A to nemluvím o tom, že je rozdíl mezi systémem PVO a radarem stíhačky...

    Clanek, jen drobnost – EF není produkt studené války (byť "filosoficky" samozřejmě začal vznikat na jejím konci), přecijen první let v půli 90. a zavedení počátkem 21. století, tedy něco přecijen Evropa od konce st. války zvládla (pomlčíme, že pravděpodobně jen proto, že s tím začala ještě za té studené války a nikdo nechtěl ztratit ty investice (navíc v době narůstajícího antiamerikanismu napříč západní Evropou bylo politicky přijatelnější dokonce i utrácet peníze za zbraně než kupovat v USA...).

    flanker.jirka, ještě mi došlo – Rakušané mají v Typhoonech balastní zátěž místo avionických systémů, ovšem pochybuji, že je díky tomu jejich *provoz* o tolik levnější než u Tr.2... čili kdyby nechaly své stroje dovybavit moderní avionikou (což by stálo hodně, to rozhodně; navíc by to nebylo vždy možné, neb Tr.1 je v tomto ohledu drobet krumpl), nešla by cena za provoz tak nahoru, zatímco schopnosti stroje by vzrostly možná násobně... Modernizovaný Typhoon modernizovanou F-16 prostě ve většině případů rozstřílí, stejně jako Gripena, tak to holt je a není na tom nic překvapivého ani to nijak nedehonestuje ty jednomotorové stroje. Mmchd, piloti Typhoonů o Gripenech prý říkají, že si je dávají ke svačině :-) Dokud tedy Gripeny nezapnou systémy elektronického boje, teprve pak prý začnou nepříjemně kousat, nicméně i pak "padají", jen s lepším poměrem ztrát...

  • logik
    22:30 25.03.2018

    Jara:
    ad AESA není AESA jako AESA. Ta technologie se vyvíjí. Jednak jsou nové materiály (GaN), jednak se řeší vlastnosti starých materiálů (ztráty, zahřívání atd....), jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků.

    A jak píšou ostatní, něco jiného je mít technologii a něco jiného mít stovky letadel s produkční verzí radaru.

    ad Motory: jaký je nesilnější evropský motor a jaký P&W? A to nemluvím o tom, že už je za dveřmi motor s proměnným cyklem.

    Nechci shazovat Evropu - ale je třeba si přiznat, že jsme zaspali...

  • Clanek
    20:34 25.03.2018

    @Jara
    Mit technologie (mozna) k dispozici nestaci. Nikdo nikdy nevyhral zadnou valku, ani jen bitvu, protoze "mel k dispozici technologie". Navic je sakra rozdil 1) mit neco na papire nebo zavedeno v malych poctech a ucastnit se kdyz dobre cviceni, a 2) neco uplne jinehoje mit vyrobeno stovky/tisice kusu, mit je v ostrem nasazeni uz nemalo let a mit k tomu prispusobeno vse, od zazemi az po taktiku.
    Evropa je v tomhle vsem jednoznacne za USA pozadu, to neni na debatu, to je bohuzel prosty fakt. Coz by jeste furt slo, USA je nakonec nas spojenec. Ale pomalu se zacina zdat ze jsme pozadu uz i za Ruskem a Cinou, ktere zavadeji sve sltealth (a mozna i jinyma vlastnostma) 5gen letadla, a to uz tak v pohode neni. My se tu ted chlalochime tim, ze "mame technologie", ze nakreslit stealth letadlo prece taky svedeme, ale kdyz vystoupime z toho sveta predstav do sveta skutecnych letadel tak to nejlepsi co jsme do ted predvedli je EF a... ale, to bych jen opakoval, on uz to napsal KOLT jak se veci maji, co skutecne mame.

    Tou neochotou platit to vsechno je, ano, ale nepodavejme to jakoby to diky tomu byl mensi problem. Tady neni podstatna pricina, ale nasledek. Tou neochotou platit jsme zustali zasekly na konci studene valky, takze ze stejne startovni pozice: my Tornada + EF, USA F-16 + F-15, Rusko Su-27 jsme se posunuli k: my EF (jen vylepseny, jen nekdo), Rusko k Su-35 + Su-34 zavedeno + Su-57 pred zavedenim, USA k F-22 zavedeno uz drahne let a F-35 zavedeno taky (co si kuti v cine nikdo poradne moc nevi a ikdyz maji obri problemy tak ty skoky v jejich podani jsou neco neuveritelneho).

    Nevim jak vam, ale mne je z toho vseho docela smutno, stydno a ne uplne komfortne.

  • Trener
    19:35 25.03.2018

    Taková malá zajímavost k nové generaci letadel, tentokráte z J. Korei: https://www.securitymagazin.cz...

  • Jara
    19:23 25.03.2018

    Kolt
    Jo jen jeden letecký AESA radar v Rafale (a Typhoon tranche 3)já myslel technologii AESA radaru ten se používá i u systému protiraketové obrany a tam nemám pocit, že systémy MBDA v něčem zaostávají, mají je i anglani na Type 45 a ty mohli jít klidně do amerického AEGISU...... ano to použití a s tím plynoucí jiná taktika při vzdušném boji tam budem asi opravdu pozadu, ale to je zas jen o té neochotě platit svoji obranu ne technologické zaostalosti....

  • KOLT
    18:59 25.03.2018

    f.j, já tu poznámku míříl spíš na příznivce ruské školy, která na manévrovatelnosti velice staví a je ochotná jí ledasco podřídit (třeba stealth). Ti by měli křičet, že Typhoon je přeci mnoooohem lepší než F-16V, vždyť je to Raptor-killer ;-) S porovnáním F-16 v Typhoon, jak ho podal Clanek, vcelku souhlasím.

    Jara, USA operačně provozuje několik typů AESA radarů, první už někdy od roku 2007, mají je v nových i starých modelech.... Evropa má jeden typ v Rafale, který je operačně provozován od roku 2012 či 14, druhý v Typhoonu, který teprve zavádí UK, ostatní evropští partneři ho snad ještě ani neobjednali. Vážně máte dojem, že USA nejsou napřed? Ono to není jen o technologiích (i tam ale jsou v USA napřed), ale o zavedení do výroby, vychytání much v ní, dosahnutí operačních schopností, vychytání údržby, získání a zavedení doktríny použití takových letadel, atd. A v tomhle jsme minimálně 10 let pozadu, přičemž Amíci zrychlují, my zatím moc ne. Něco z toho některé státy dokáží získat participací na JSF, ale zrovna Německo ne. Prostě nám ujíždí vlak, a jestli se rychle neprobudíme, tak ho budeme jen velmi těžko dohánět....

  • Jara
    18:39 25.03.2018

    Logik
    1, v čem přesně jsou AESA radary z Evropy zaostalejší? A motory ? V motorech se používají moderní materiály a elektronické řízení mame v Evropě už od Concordu ...

    2, ano prototypová a sériová ( spíše hromadná v letectví) výroba je velký rozdíl stejný rozdíl pro Evropu i US. Co mají v US vyřešeno lépe?

  • logik
    17:58 25.03.2018

    Jara:
    1) Zdaleka ne všechny technologie máme. Např. v oblasti motorů či AESA radarů jsme bohužel pozadu za USA.

    2) Samotné technologie nestačí. Potřeba je také patřičná zkušenost s těmito technologiemi, které se získávají až průmyslovou výrobou. Je velkej rozdíl udělat jeden prototyp a udělat sériově vyrobitelný éro. Todle je oblast, kde budeme USA bohužel dohánět desítky let.

    3) "Rozdíl je jen v tom, že US investuje miliardy dolarů". Ano, to je "jedinej rozdíl". Jenže je danej tím, že USA ty miliardy dolarů investuje již desítky let. To se nedá ani zdaleka dohnat jednorázovou injekcí.
    Koukni se koneckonců na Čínu, kolik do toho leje a furt je pozadu, byť náskok podstatně stáhla.

  • Jara
    17:08 25.03.2018

    Clanek
    Evropa nemusí nic dohánět potřebné technologie má stačí nám jen vůle a ochota investovat do obrany. Představa že US je vědecky a technologicky před Evropou nebo že jsme zaspali je mylná. Je to jen o tom že US investuje miliardy dolarů aby si zajistilo vedoucí postavení mezi velmocemi( vojenskou/politickou silou ovládla oblasti s cennými surovinami)

  • Clanek
    16:21 25.03.2018

    @Jara
    To ze Francie pracuje na faceliftu Rafale si stavim hned vedle USA, ktere taky pracuji na vylepsovani F-18, F-16, F-15 atd. Takze to je cinnost zasluzna, ale furt je to toceni se kolem stare generace, ktere zaklady byli polozeny nekdy v osmdesatkach. Dohaneni toho co ostatni uz bud zalitavaji (Rusko / Cina) nebo rovnou maji (USA) si teda predstavuju trochu jinak. Tohle mi jako dukaz toho ze evropa nespi nestaci, tohle je za me prave dukaz toho, ze evropa nepekne zaspala a az Obama, a jeho neochota dat na armadu finance, a Trump, a jeho neochota dotovat NATO z vetsi casti sam vyustena az v tlak na evropske spojence, nam zacina otvirat oci. Furt jsme ale o generaci pozadu.
    Skelet pise ze jednani bezi, hledame partnery atd. a fOE pise ze pred 5 lety bylo pozde, ale i tak lepsi nez nic.

  • flanker.jirka
    15:44 25.03.2018

    Shania: od toho datalinky jsou, aby dostali informací k uživatelům i z důvodu toho, že chtějí být potichu. Poznámku k datalinky jsem měl já, v reakci na vaše rozvedení vysvětlování svazu csg v rádiovém tichu. Jde o to že link 16 má nějaký dosah a musí se provádět retranslace. A tu už beprovedete bez vysílání.

  • flanker.jirka
    15:39 25.03.2018

    KOLT: měl jsem na mysli vaši poznámku o zásadních manévrovatelnosti letadel :-)

  • Jara
    15:36 25.03.2018

    http://www.armadninoviny.cz/fr...

    Jen tak na okraj tady je jasně vidět, že Evropa nespí !!
    S EF to bude velice podobné, proto jsem psal že uzpůsobit Typhoon pro Německé účely nebude problém.... vývoj a zdokonalování běží na plné obrátky během celého životního cyklu stíhače ( jinak to ani nejde)

  • Clanek
    15:22 25.03.2018

    V analogii melo byt misto te druhe F-16 samozrejme F-35 (soucasne C Klasse).

  • Clanek
    13:12 25.03.2018

    flanker.jirka
    Nejde o to co si myslim, ale Raptor orezany (takze spolupracovat muze, jen ne plnohodnotne) Link16 minimalne mel, pokud vim porad i ma. Proc to americani dopustili je otazka asi na ne, jestli to bylo Obamovou administrativou uprimne netusim.

    Ano, rec by mela byt spis o F-35, taky jsem o ni od zacatku psal, ze by se mi v DE libila. Obhajobu existence Typhoonu se tu pak rozjela proto, ze jste sem vnesl myslenku porovnani F-16 vs. EF, coz v utocnych ulohach (vlastni i F-35) je porovnani spravne (proto i ja v teto uloze uprednostnim F-35), ale neznamena to, ze by letadla kategorie EF v AA konfiguraci byli redundantni. Nejsou. Naopak, prave stroj schopny zabezpecit svuj vlastni vzdusny prostor je stezejni, utocne ukoly prichazeji az pak. Proto jsem nadnesl myslenku ze utocny stroj at evropa klidne kupuje z USA, ale at pracuje na svem vlastnim nastupci EF, kde prioritou opet musi byt schopnost poradit si s tim nejlepsim co ma protivnik. S Su-35, Su-57, F-22 atd.

    Ze je pomer cena/vykon na strane jednomotoraku je, zvlaste pak v case miru, jasne. Na druhou stranu nemalou soucasti vysledne ceny vzdusnych sil jako systemu jsou piloti. A ti kdyz se nam pak budou vracet z AA bojovych misi v pomeru treba 3:1 (btw. tohoto skore dosahlo pri nekterem z minulych redflagu Rafale vs. F16, 6x vyhral Rafale, pouze 2x F-16), tak uz ta ekonomicnost jednomotoraku bude vypadat zase trosku jinak. Jednomotoraky ano, pro male staty na vse, pro velke staty jako utocna letadla (tady je EF zbytecny overkill), ale pro AA velkych statu jako DE, FR, UK, IT musi jit i v budoucnu o premotorovanou mrchu schopnost nest vse, ve velkem poctu, mit kompletni senzoricke vybaveni, nejlepsi povedomi, stealth atd. A je jedno ze za tech treba 20% vykonu dle papirovych parametru zaplati onen stat treba o 50% vic. Oni o 20% horsi parametry automaticky nezabezpeci, ze sve ukoly splnime jen o 20% hur, ze se budeme vracet jako porazeni jen z o 20% vic boj. letu. Tech 20% klidne muze stat za tim, ze si pak ani neskrtneme.
    Je to zde, pod clankem o tom co nemci koupi jako utocny letoun nahrazujici tornada tezky off topic, ale F-16 nerovna se EF, ten EF ma proste i sve vyhody.

    Ad ma analogie, trosku ji upravim.
    F-16V je Mercedes C Klasse minule generace. EF je Mercedes E Klasse minule generace, no a F-16 je pak "pouhe" Cecko, ale generace soucasne, se vsim co generacni posun prinasi, ikdyz hrubou silu jak to ne zas tak stare Ecko furt jeste nema.
    Oktavka je gripen C/D.

  • KOLT
    11:50 25.03.2018

    On Raptor vůbec z důvodu škrtů (díky, pane Obamo...) nemá některé věci, které jsou u odladěných strojů 4. generace vcelku běžné (obousměrný link 16, přilbový zaměřovač...). Pak holt vznikají ty zkazky o Typhoonech hravě likvidujících F-22...

    f.j, úplně nevím, v čem mám mít Clanek přečteného :-o Já s ním ohledně srovnání Typhoon x Viper víceméně souhlasím. F-35 je Tesla ;-)
    Nicméně myslím, že máte pravdu stran integrace avioniky ap., tam bude v současné situaci F-16 dál, protože holt s tím mají za Velkou louží podstatně větší zkušenosti. Proto si myslím, že by do toho Evropa měla nalít víc peněz, domluvit širší spolupráci a v rámci vývoje nového letadla (nebo letadel) 5. či 6. generace zkoušet integraci pokročilé avioniky do Typhoonu. Amíci to udělali obráceně – vyvinuli nové letadlo nové generace, načež zkušenosti z tohoto projektu zúročili jednak při vývoji dalšího letounu (konstrukčně jednoduššího (pomíjím teď variantu B), "avionicky" složitějšího), jednak v upgradech starších strojů. Evropa zaspala*, proto bude muset jít jinou cestou.

    *) Ono tedy se tomu zaspání není až tolik co divit, když jednak je ochota investovat do zbraní obecně malá, jednak Typhoon byl ve chvíli zavedení poměrně moderní letoun, jen holt hned pak přišel Raptor... A v Evropě v té době nikdo neměl dostatečné zkušenosti s konstrukcí stealth, dost možná ani nikdo neočekával (v souvislosti se znalostmi F-117), jak moc velký gamechanger to bude.

  • Shania
    10:56 25.03.2018

    F-22 v minulosti nemohla vysilat pres link 16, ale mohla prijimat. bylo treba vysilat pres treti stranu pres idfl (a nebo se proste vyuzivalo radio). viz debata vedle, kde si nekdo mysli ze pro prijem datalinku je treba vysilat....

    ale myslim ze ted uz ma a nebo brzy dostane schopnost link 16 vysilat.

    raptory meli vzdycky obrovskou prevahu v situacnim povedomi, vysilat link 16 to jen umoznuje snadneji predat jinym strojum.

    typhoon ma nad f16 ziskava vyhodu hlavne nad 30k stop.

  • flanker.jirka
    01:07 25.03.2018

    Clanek: mám na to odlišný názor, protože při srovnání efektivity vs cena stroje a cena letové hodiny bude EF zbytečné dražší. Viz váš pozdrav do Rakouska a to mají v Rakousku ořezanou verzi bez některých čidel místo kterých mají v draku z důvodu vyvážení závaží.
    KOLT vás má asi přečteného, když vidím chvalozpěvy na srovnání letových obálek :-)

    Vážně si myslíte, že Raptor není vybaven datalinkami pro spolupráci s vlastními silami? Vždyť by Amíci byli sami proti sobě při integraci do systému. A spíše by se slušelo sem psát o F 35 než F 22, tím asi tornáda nahrazovat nechtějí.
    Když srovnáte letadla jako auta, jakou značku dáte k F 35?

  • Clanek
    23:38 24.03.2018

    flanker.jirka
    Ja o o rad mensim RCS nic nepsal, ja prave psal ze maji RCS cca stejne (coz je u vetsiho letadla, kterym EF je i tak plus). Rozdily stoupavosti jsem nasel u jineho zdroje jine (250m/s), coz je proti 315m/s rozdil 26% => proto pisu 20-30%, o tretine jsem nic nepsal. Mozna ale slo o nektery z predeslych (vykonove slabsich) bloku. I tak ale kde F-16 moznosti posunu uz pravdepodobne vycerpala a vykony jednomotorove konfigurace ma uz na hrane, EF je vykonove nad i tak a rezervy ve sve dvoumotorove konfiguraci bude mit vetsi.
    Kazdopadne nechapu proc jsme ve sporu. Ja od zacatku tvrdim ze EF je lepsi, vy ze rozdily proti posledni inkarnaci F-16 nejsou zasadni, nakonec ale jen dokazujete ze tam rozdil je, uplne ve vsem. Kdyz to zjednodusim, tak ze souboje by jednoduse casteji odchazel jako porazeny pilot F-16. Coz je prirozene. F-16 je od zacatku multirole, dnes uz legendarni multirole, ktery se rozhodne nenecha dostat snadno a ktery bych ja osobne treba strasne rad videl na Slovensku. EF je ale letadlo primarne staveno na AA, kteremu az dodatecne jdeme multirole vnucovat. AA je jeho domena, to je to kde exceluje a kde se mu vykonove F-16 nevyrovna. Btw. myslim ze Shania sem sveho casu daval zajimave informace o tom co vsechno si musi ovesena F-16 odpustit, jake jine limity G ma, jakou nizsi stoupavost a maximalni rychlost dosahuje. Skutecne agilni letadlo je to jen se sidewinderama a jednou centralni pridavnou nadrzi (jeji AA konfigurace). EF ma protitomu stejny pomer vahy a tahu jako Raptor, supercruise sice nizsi (ale i v AA konfiguraci furt nad 1,3M), ale v akceleraci raptor predci. Ovesena F-16 jde s maximalkou k 1,6M, to je na dohled toho co zvladne EF bez pridavneho spalovani...

    Zkratka mi to prijde jako porovnavat oktavku s mercedesem. Ona ta oktavka zvladne vsechno se cti, je overena, je na ni spoleh a ve spravnych rukou potrapi kazdeho...
    ... jenze on ten mercedes je proste ve vsem jeste lepsi. Nekde o 2%, nekde o 20%, ale je. Jedine v cem "kulha" je cena, ale kdo chce to nejlepsi si proste priplati a vi za co priplaci.

    PS: EF ma plne integrovany Link16 (coz treba raptor myslim nema), takze treba umi letet bez sveho radaru, prebrat informace o cili z awacsu po datalinku, zamerit a poslat raketu ciste podle informaci z awacsu bez toho aby EF cokoli vyzaroval a na svou pritomnost dal upozornoval. Viper pokud vim ma taky Link16 (nevim jestli je nejaka jeste vyssi verze nez plna co ma EF).

  • flanker.jirka
    22:32 24.03.2018

    Clanek: větši rozdíly s RCS jsou pak evidentní při jakékoliv podvěšené výzbroji. Klasické letadla jsou "vidět" kdežto stealth u F 35 zůstane zachován.

  • flanker.jirka
    22:27 24.03.2018

    KOLT: také si myslím, že Viper má lepší integraci všeho. S tou manévrovatelností jste to trefil :-)

    Clanek: Rozdíly v RCS jsou, ale jaké? Co to je o řád větší? Našel jsem jeden zdroj, věrohodnost ponechám na každém, nic jiného jsem nenašel. Tam uvádí hodnoty 1.2 a 0.5 metrů. To je rozdíl v detekční vzdálenosti cca 18%. (Když změníte RCS na polovinu, tak klesne dosah pouze o 16%)
    A stoupavost o třetinu rozdílná?! To určitě ne, je to nějakých 275 m/s proti 315. Zase tak velké rozdíly tam nejsou.
    https://www.globalsecurity.org...

  • KOLT
    21:05 24.03.2018

    Clanek, je technická – F-16 má větší RCS než Typhoon (dost možná o řád, záleží na tom, o kolik se ji u Viperu podařilo snížit) a Rafale je mnohem víc stavěn jako universální stíhač než Typhoon.

  • skelet
    19:57 24.03.2018

    vtip je v tom, že tříštit se nic nebude, protože to stejně musí udělat. Tedy pokud nebudou chtít z Typhoonu hromadu létajícího šrotu, o čemž pochybuji.

  • Clanek
    19:31 24.03.2018

    @flanker.jirka
    Do podobneho porovnani bych se nerad poustel, na to tu jsou povolanejsi. Ale typhoon (F-15, Su-35...) vs. F-16 jsou jako dve ruzne vahove kategorie v boxu. Nebavme se ted o senzorovem nebo zbranovem vybaveni, to nakonec muzou mit identicke, ale prave ty vykony na ktere byl EF staven F-16 myslim dosahovat nikdy nebude. EF umi supercruise, dokonce i v AA konfiguraci, ne jen holy. Ma o 20-30% lepsi stoupavost, ikdyz je vetsi tak RCS ma porovnatelne s F-16, unese toho vic, vzdy bude mit vic energie, kdyz na oba povesime stejne vyzbroje EF si s tim bude moct dovolit vic... zkratka je to stroj spolu s Rafale na vybudovani vzdusne prevahy vhodnejsi. Prirozene. Cenou za to je jeho cena, zdravim do Rakouska. :)

    @Skelet
    O tom do ceho se zapoji nebo nezapoji UK se myslim bude teprve rozhodovat. Docela bych se divil kdyby opoustejic EU a vedouc tvrda jednani o budouci forme spoluprace, uz na cokoli kyvli. Korea snad, Japonsko snad, tam jsou ale vazby spis na USA a to u obou. Minimalne jednoho si USA pretahne.
    Kdyz neumi vse co umi tornato tak tornado dnes plne nahradit neumi, jen o tom pisu. Ted se bude certifikovat na pouziti B61, k tomu se prihodi, komfortni nadrze a jeste nejake drobnosti a nakonec cena tech par kusu novo vyrobenych typhoonu se zapoctenim vyvoje bude kolik, 100mil E / kus, nebo 150? 200? Tady se to jevi jako "snadne a levne", ale to se umi snadno zvrtnout k "ne tak snadne a uz vubec ne levne". Jak jsem psal, nemam problem aby se s EF dal pracovalo, to letadlo tu s nama jeste dobre 3 dekady bude a pozornost si zaslouzi. Jen jsem vyjadril obavu jestli to nebude tristit pozornost a zdroje. Ani USA nevyvijelo / nezavadelo sve 5gen letadla najednou, tak se trosku bojim jestli si neukusujeme zbytecne velke sousto. A to vychazi z me predstavy ze na nastupci Typhoonu by bylo dobre zacit pracovat hned.

  • KOLT
    19:23 24.03.2018

    f.j, teď by měli začít hlasitě ječet všichni příznivci myšlenky, že manévrovací schopnosti letadla jsou zcela zásadní atd., atp. ;-) Protože v tom Typhoon jednoznačně F-16 překonává. Jak je to s avionikou je otázka. S ohledem na zkušenosti s AESA, sensor fussion... za oceánem, se obávám, že v tom může Viper Typhoona klidně i překonat. RCS bude mít asi Typhoon menší, možná i o řád. Viper je sice optimalizovaný oproti starším versím, nicméně Typhoon už byl konstruován s tendencí radarovou signaturu výrazně snížit.

  • flanker.jirka
    18:04 24.03.2018

    Článek: jak velký rozdíl je mezi Typhoonem a posledními blocky F 16? Podle mne minimální. To důležitější je propracovaná technologie stealth u F 35. Možná mi to někdo bude mít za zlé, ale mezi poslední verze F16 a Typhoonem bych dal i rovnítko.
    A vůbec bych se neohlížel na to co má kolik motorů. Pokud by jednomotorové mašiny nefungovaly, tak se nevyrábí.

  • skelet
    16:20 24.03.2018

    Clanek: ono to je trošku jinak. Prvně Francie a Německá vláda už oznámila vývoj letounu šesté generace, který bude provádět Airbus. Dá se celkem předpokládat, že v současné době probíhají jednání Airbusu s japonskou a britskou vládou, které uvažují o vývoji stejné generace, a které do toho nechtějí jít sami (a Amíky taky moc nechtějí po předchozích zkušenostech). Takže je jasné, že v rámci tohoto tady Airbus žádné F-35 nechce. Rázem by mu zmizelo z hlavního trhu pár desítek letounů.
    Za další Typhoon už umí Tornado nahradit už dnes. Má certifikované velké spetrum výzbroje, kterou má již dnes Tornado. A má ji už i bojově odzkoušenou - Brimstone, Paveway, HARM, KEPD350, JDAM atd.
    Co nemá a co potřebuje Luftwaffe je certifikát na nošení jaderných bomb B61. To si musí dodělat. A aby stíhala na F-35, tak si musí dodělat "situační povědomí".
    A to "situační povědomí" musí Airbus dodělat stejně i v rámci modernizačního balíčku pro Typhoon tak jako tak...

    Předpokládám, že z vnějšku bude tento Typhoon vypadat tak, že bude mít konformní nádrže (ty už jsou vyvinuty) a pod trupem bude mít "přilepenou" pumovnici. Žádný krasavec to pravda nebude, ale ..

  • Clanek
    13:28 24.03.2018

    Ano, v evrope F-35 mame, ale nemame ji v DE a FR, coz po odchodu GB z EU budou nositele budouciho vyvoje evropskeho nosneho stroje. F-35 ma nemalo evropskych statu, ale pro ne je tento kompromis tim nejvic na co kdy dosahnou (moznost mit jak letadlo na vybojovani vzdusne prevahy, tak dalsi na provadeni uderu na zem u nich na stole nikdy nelezela a pri jejich velikosti je to i dobre). F-35 jako nahrada za F-16 je bez debat vynikajici, generacni skok vpred. Ale jako nahrada za dvoumotorovy typhoon+tornada? Na to F-35 nikdy zamyslena nebyla a takove ukoly by plnila kompromisne. Navic, jestli budou chtit / maji pravo sdilet technologie s Nemeckem, to si nejsem upln jist.
    Italove si muzou dovolit vic => italove jako jedini z EU maji jak EF tak F-35, navic i s pristupem k vyrobnim technologiim, ano, ale aby meli F-35 i nemci primo u sebe by to knowhow zase posunulo dal, predevsim tim, ze by se ted nezacal plytvat cas drahym vyvojem modifikace stroje, ruku na srdce, brzo za zenitem.
    Me se jednoduse nepozdava ta premisa, ze aktualni z nouze cnost prestavbou Typhoonu na utocnou verzi nemecko vazne chrani sve zajmy. Mozna, ted, kratkodobe, ale ikdyby koupilo F-35, mohlo by z toho ve strednedobem/dlouhodobem horizontu tezit minimalne stejne, ne li vic.

    Ted se evrope dari udat Typhoony nebo Rafale tu a tam Indii, na blizkem vychode atd., jenze konkurence nespi ani v Cine, ani v Rusku a nakonec nebude spat ani v USA. Az USA postavi nastupce Raptora, a projednou svuj nosni stihac zase uvolni i k vyvozu jako byla uvolnen predchudce Raptora, F-15, tak po evrope zasekle v 4++++, ale za ceny 5th gen nestekne ani pes. Kdo bude mit penize koupi u USA, kdo ne u Ruska nebo Ciny.

    Za me se zkratka chovame kratkozrace, ikdyz se na prvni pohled muze jevit, a zjevne i nemeckym politikum jevi, presne opacne.

  • flanker.jirka
    12:27 24.03.2018

    Clanek: to že německo chce hájit své zájmy neznamená, že porkočilejší letadla v NATO a EU nejsou, F 35 už mají dánové, holanďané, italové - tam se i vyrábí, norové a britové. Mít v u nás politickou vůli a nebát se vydat něco z kasičky navíc, tak bych byl také pro F 35 před Typhoonem, v současné době máme de facto ekonomicky příznivější letadlo podobné kategorie v podobě Gripenu.

  • Clanek
    10:23 24.03.2018

    Sice jsem ti zadny hlas dolu nedal, celkove to hlasovani zde je takove usmevne, ale L-159 je tu tezky offtopic, ikdyz mas principielne pravdu v tom cos napsal a tak prejdu k tomu "Jsem přesvědčen že upravit Typhoon pro požadavky Luftwafe nebude problém" komentu:
    No, tady bych byl opatrny, ono se to muze zdat ze pouha uprava letounu nebude tak nakladna, ale co v evrope nebylo posledne 2 dekady nakladne? Navic pokud o takto upraveny EF bude mit zajem jen Nemecko, tak aby jednotkova cena nakonec nebyla 2x takova proti uvazovane F-35. A nakonec, role kterou to letadlo ma plnit, k tomu je proste F-35 jednoznacne vhodnejsi stroj. EF to zastane temer urcite lip nez tornado, ale taky hur nez dalsi stroj co se nabizi. Nedivim se ze ne kazdy je s timto rozhodnutim spokojeny. A ani ta otazka politicke / ekonomicke spravnosti za me neni tak jednoznacna. Evropa by se mela postupne pustit do vyvoje vlastniho noveho stroje. Nahrada za tornada se potrebuje hned, to uz neni sance stihnout vlastnim vyvojem od 0. Ale vyhledove bude potreba nahradit i ten Typhoon a na tom by bylo dobre zacit pracovat jiz dnes. Takze me by treba vubec nevadilo kdyby Nemecko v omezenem poctu F-35 zavedlo, uz jen proto aby to co se nauci (nac chodit kolem horke kase, to co by z toho mohlo vytezit /okopirovat) pak mohlo aplikovat na nastupci Typhoonu.
    Misto toho abychom si nejake knowhow koupili a resili uz to dulezitejsi (stihac pro vyboojovani vzdusne nadvlady) a dotahli se tak alespon na vyhledovou uroven Ruska, tak se budeme pachtit, utracet penize a zamestnavat lidske zdroje, v upravach EF na v podstate F-15 Strike Eagle (cti letadlo co svou ulohu zastane, ale uz neperspektivni). To jsme meli delat tak pred 10 lety.

    Za me by nase evropske priority meli vypadat takto:
    1) Zaspali jsme => kupme omezeny pocet F-35, tak 36-48ks, jako letadlo jiz vyvinute a zavedene v uloze co potrebujeme (ve vysledku mozna i levnejsi) a zavedme ji co nejdriv, idealne do 2025.
    2) Na EF uz pracujme jen na upgradech, ktere pak budou prenesitelne do pristi generace evropskeho nosneho stroje, AESA radar, senzorove vybaveni, casti avioniky... takove upgrady EF mi davaji smysl, ale jeste vetsi smysl bude kdyz nepujde o vyvoj ktery se pouzije jen na EF.
    3) Do/Od 2020 je potreba rozbehnout program nastupce EF, vytezit znalosti z F-35, vytezit co pujde z EF (treba motory jen evoluce?) a 2030-2035 zalitavat novy stroj.
    At chceme nebo ne, to uz je tak v budoucnosti ze i Rusove svuj Su-57 jiz budou mit dokonceny a zavedeny a ikdyby jen v malych poctech tak to na evropskem bojisti muze byt game changer, a my ted nemame a zatim ani neplanujeme mit cim reagovat.

  • Jara
    21:29 23.03.2018

    Tak koukám že moje příspěvky sklízejí palce dolů tak jen do mě, můžeme rozjet diskuzy......

  • Trener
    20:57 23.03.2018

    Taky se přikláním k tomu, aby "Evropa" nepřišla o svoje vývojové kapacity, i za cenu že by prozatím vytvořila o trošku horší produkt než USA. Ale velké státy jako Německo a Francie by se měly lépe chovat k těm okolním menším, nebo ti dají přednost technice z USA. Ale tady to bude těžký, take proto, že USA má značný technol., časový a asi i cenový náskok. Ale ono to je i podmíněno tím, že malý stát nemusí chtít z bezpečnostních důvodů koupit techniku od sousedního.

  • RiMr71
    15:49 23.03.2018

    ...soudruhovi generálovi to nemyslelo moc politicky. Racionalita v současném lumíkovském Německu - tak to bychom moc nepotřebovali, ja?

  • flanker.jirka
    15:16 23.03.2018

    Asi nebude Typhoon stále tak vychytaný, když si němec raději vybere americký stroj. Zatím mají relativně čas na výběr a mohou se dostat k informacím napříklade z Itálie, která má jak Typhoony, tak F 35. A Evropa by se měla probrat, Čína roste a Rusko ji nebude schopné vzdorovat.
    Typhoon se začal vyvíjet přece jen jako jiný koncept než novější F 35. Do budoucna budou stejně dnešní technologie stealth překonatelné IR čidly a kvantovými radary. Pokud by to byl totální gam changer, tak si nemyslím, že by jej USA nabízelo všude po světě i pochybným režimům.

  • Jara
    14:14 23.03.2018

    Rád bych aby se tenhle diletantský přístup naší politické reprezentace a ministerstva obrany změnil

  • Jara
    14:12 23.03.2018

    Dál upgrade a dovyzbrojení L159!!!! Po dvaceti letech !!!

  • Jara
    14:12 23.03.2018

    Jestli se chcem zapojit do evropských zbrojních programů musíme si tu podporu průmyslu vyřešit nejdřív Národně ..... to se nám sakra nedaří, když zůstaneme u letadel co L39 NG na jeho vývoj a případné zařazeni do vzdušných sil se naprosto sere....

  • VojtaM
    14:02 23.03.2018

    Vlastně jsem chtěl napsat, že zvládneme! Bylo by skvělé se podílet na společném evropském vojenském projektu.
    Jako je třeba na každém vztahu (spolu)pracovat aby trval, tak je třeba spolupracovat i na vztazích v rámci EU i s EU jako celkem a to i ve vojenské oblasti. Doufám, že toho budu v dohledné době svědkem, byť samozřejmě každý člen má své národní zájmy i co se týče vojenského průmyslu.

  • Jara
    13:53 23.03.2018

    VojtaM
    Jsem přesvědčen že upravit Typhoon pro požadavky Luftwafe nebude problém jde hlavně o AESA radar a asi výkonnější datalinky pro zlepšení povědomí situace.
    A správně jste napsal že Evropané se zbavují schopností které se ostatní snaží pracně budovat.
    Evropa prostě strká hlavu do opratky naprosto dobrovolně

  • VojtaM
    13:27 23.03.2018

    Za mě je tedy jednoznačně správné rozhodnutí, že Německo nechce F-35 a politicky preferují Typhoona. Je nesmírně důležité si v Evropě ponechat vývoj i stíhaček. Vždyť hromada států se snaží k tomuto stavu dopracovat (Korea, Turecko, Japonsko, Indonésie, Pákistán) a taková technologická velmoc jako státy EU, by na to rezignovalo. Blbost. Možná to nebude tak dobrý stroj jako F-22, F-35, byť kdo z nás vůbec ví, jaké ty mašiny jsou, ale třeba jo a nebo ještě lepší. Amerika taky od nikoho nic nekoupí a když ano, tak šup všechno musí přenést tam k nim. Stejně jako Čína. EU má obrovský potenciál to zvládnout. A já doufám, že to zvládnou. B-)

  • Tecka
    13:07 23.03.2018
  • alea206
    11:29 23.03.2018

    Tak pokud by Nemci prosadili a zaplatili vyvoj a vyrobu nove verze Typhoonu, tak je to pro Evropsky letecky prumysl jedine dobre. V tuto chvili mu totiz akutne hrozi zamrznuti a ztrata schopnosti vytvorit stroj dalsi generace. Pokud by soucasti modernizacniho balicku bylo i stealth zbranove pouzdro, jako ma novy Hornet, a konformni nadrze, bylo by to uplne super.

  • Jara
    18:18 22.03.2018

    Tak preference Eurofighteru je celkem logická, ale inspirující pro náš GŠ muže být jak se “voják” může snažit aktivně prosazovat podle sebe správnou věc i proti politické reprezentaci země.

  • Iceman8241
    17:54 22.03.2018

    No, hodně štěstí s Typhoonem v oblastech s mnohovrstevnatou pokročilou PVO.