Sériová výroba bojových vozidel Lynx v Maďarsku

Sériová výroba bojových vozidel Lynx v Maďarsku
Maďarský Lynx / honvedelem.hu (Zvětšit)

Německý koncern Rheinmetall oznámil začátek počáteční malosériové výroby bojových vozidel pěchoty (BVP) Lynx v maďarském průmyslovém komplexu ZalaZONE v Zalaegerszegu. Maďarská armáda první „domácí“ Lynxy převezme v příštím roce.

V továrně Rheinmetallu v komplexu ZalaZONE se nacházejí moderní montážní linky, lakovna, logistické systémy a automatizovaný sklad. K dalším zařízením patří zkušební stanoviště pohonných jednotek, komora elektromagnetické kompatibility (EMC), klimatická komora, podzemní střelnice a zkušební dráha.

Maďarská továrna tedy obstará především lakování svařenců korby a věže Lance 2.0, jejich zkompletování z dovezených dílů (část komponent jistě dodají maďarští výrobci), integraci modulu na korbu, oživení stroje a komplexní otestování všech systémů vozidla, včetně klimatických testů, pohonné jednotky, zbraní a jízdní zátěže. Plus továrna předá vozidla maďarské armádě a v průběhu let zajistí servis maďarských Lynxů. V každém případě jde o technologicky složité operace, které zajistí práci stovkám špičkových maďarských odborníků.

Tímto způsobem se Maďaři dostanou k modernímu know-how BVP (včetně technické dokumentace Lynxe), což jim v budoucnu umožní přicházet s vlastními konstrukčními řešeními pro různé typy vozidel na podvozku Lynx.


Jízdní polygon v ZalaZONE

Nejde však rozhodně o jedinou investici maďarského vojenského průmyslu. Budovaná muniční továrna Rheinmetall Hungary Munition ve Várpalotě od příštího roku 2024 (objevuje se i datum 2025) začne s výrobu ostré i cvičné munice ráže 30, 120 a 155 mm, v první fázi zejména munice ráže 30mm (včetně programovatelné) pro BVP Lynx. Pochopitelně je opět otázka, co přesně znamená „výroba”.

Podle informací maďarských médií továrna zajistí práci pro 200 lidí a vygeneruje roční tržby 300 až 350 milionů eur. Vzhledem k hladu evropských zemích po munici se očekává i „značný exportní potenciál” továrny.

„Budoucí exportní příležitosti společnosti Rheinmetall Hungary Munition samozřejmě nesouvisí s válkou na Ukrajině, protože maďarská vláda zastává stanovisko, že sousední zemi nepodporuje zbraněmi (pouze tzv. nesmrtícími zbraněmi), ale možným nákupem zbraní západními zeměmi,” píše maďarský list Fontos. A naznačuje, že půjde o velkou šanci pro Maďarsko, protože „v reakci na válku na Ukrajině nyní dochází k nárůstu potřeby každé [západní] národní armády doplnit své vlastní zásoby, a v rámci jejich pomoci válčící Ukrajině, potřebují v příštích letech doplnit velké množství zásob.“


Ostré střelby s maďarskými BVP Lynx

Připomeňme základní fakta o maďarském programu Lynx: V záři 2020 maďarské ministerstvo obrany objednalo 218 vozidel Lynx se souvisejícími produkty a službami v celkové hodnotě přes dvě miliardy euro.

Akvizice zahrnuje počáteční balík munice a logistickou podporu, včetně devíti vyprošťovacích vozidel Bergepanzer 3 Büffel na podvozku Leopard 2 a devět mobilních mostních souprav Titan AVLB (Armoured Vehicle Launched Bridge), plus 16 nákladních vozů RMMV HX2.

Maďarsko nakoupilo KF41 Lynx v sedmi variantách – BVP, mobilní velitelské stanoviště, průzkumné vozidlo, vozidlo návodčího palby, samohybný minomet a vozidla pro evakuaci zraněných. První dvě vozidly Lynx jsou již v rukou maďarské armády. Výrobu prvních 46 vozidel zajistí Německo, zbývajících 172 se vyrobí v ZalaZONE.


Maďarský Lynx

Maďarský KF41 Lynx má osádkový bojový modul Lance 2.0 s automatickým kanonem MK 30-2/ABM ráže 30 milimetrů, s kadencí až 200 ran za minutu, schopný střílet i programovatelnou municí.

Hlavním senzorem velitele je dálkově ovládaný střešní bojový modul MSSA (Main Sensor Slaved Armament) s kulometem ráže 7,62 mm. MSSA je vybaven optoelektronickou senzorovou hlavicí SEOSS-2P s denní, noční a termovizní kamerou, plus laserovým dálkoměrem. MSSA má schopnost „lovec-zabiják“ (hunter-killer) a „zabiják-zabiják“ (killer-killer).

Zda vozidla v dohledné době dostanou i duální odpalovač protitankových řízených střel Spike LR2, který si Maďarsko také objednalo, není jasné. Naproti tomu všechna vozidla budou integrována se systémem aktivní ochrany vozidel StrikeShield.

Německý obranný průmysl dodá v příštích letech maďarským pozemním silám také 44 tanků Leopard 2A7HU (dříve bylo dodáno 12 tanků Leopard 2A4 pro výcvik) a 24 samohybných houfnic PzH 2000 ráže 155 mm, přičemž již 13 houfnic PzH 2000 je v rukou maďarské armády, včetně jednoho vyprošťovacího vozidla Büffel. První tanky Leopard 2A7HU Maďarsko získá letos, poslední v roce 2025.

EDIT 13:30. Odstranění informací o svařování – korby Lynxů se možná budou v Maďarsku skutečně vyrábět. V továrně v ZalaZONE je údajně instalovaná 360° svařovací stolice dostatečně velká pro svařování korby. Plus upřesněné počty o dodaných houfnicích PzH 2000.

Zdroj: Novekedes, Rheinmetall

Nahlásit chybu v článku


Související články

Maďarská armáda kupuje německá bojová vozidla pěchoty Lynx

Maďarské ministerstvo obrany pokračuje v působivé akviziční jízdě ‒ od německé společnosti ...

Brave Warrior 2020: Maďarsko představuje bojové vozidlo pěchoty Lynx

Během mezinárodního vojenského cvičení Brave Warrior 2020 v regionu Bakony maďarská armáda předvedla ...

Mobilita a palebná síla: Rheinmetall představil mechanizované vozidlo palebné podpory Lynx 120

Společnost Rheinmetall právě představila nejnovější přírůstek do rodiny bojových vozidel nové ...

Maďarská armáda má první bojové vozidlo pěchoty KF41 Lynx

Maďarské ozbrojené síly převzaly první bojové vozidlo pěchoty (BVP) KF41 Lynx od německé firmy ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    14:44 23.12.2023

    Prvý v Maďarsku vyrobený Lynx:
    https://telex.hu/belfold/2023/...

    Prvý v Maďarsku vyrobený Lynx:
    https://telex.hu/belfold/2023/...

  • PavolR
    12:44 09.11.2023

    Maďarská prezidentka a minister vlastibrany si zajazdili na Lynxoch.
    Čo poviete na zvuky, ktoré vydávajú?
    https://www.youtube.com/watch?...

    Maďarská prezidentka a minister vlastibrany si zajazdili na Lynxoch.
    Čo poviete na zvuky, ktoré vydávajú?
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Mejla
    12:03 15.01.2023

    Všiml jsem si, že u Lynxu se musí natočit věž, aby mohl nastoupit/vystoupit řidič. Je to tak i CV90?

    Všiml jsem si, že u Lynxu se musí natočit věž, aby mohl nastoupit/vystoupit řidič. Je to tak i CV90?

    • PavolR
      12:22 15.01.2023

      Nie, v CV90 sa poklop otvára doľava a je tam dosť miesta, napriek tomu, že je kanón vysunutý trocha do tej strany. Aj pri Lynxe to skúsia riešiť zmenou otvárania poklopu.

      Nie, v CV90 sa poklop otvára doľava a je tam dosť miesta, napriek tomu, že je kanón vysunutý trocha do tej strany. Aj pri Lynxe to skúsia riešiť zmenou otvárania poklopu.

      • Mejla
        13:48 15.01.2023

        Jojo, už jsem taky koukal. Díky.

        Jojo, už jsem taky koukal. Díky.

    • flanker.jirka
      19:25 15.01.2023

      Už jsme to tu kdysi řešili, to je ten generační pokrok v konstrukci :-)

      Už jsme to tu kdysi řešili, to je ten generační pokrok v konstrukci :-)

      • Mejla
        10:33 16.01.2023

        Tak generační pokrok, já vám nevím. Je to jen evoluce Marderu že sedumsesátých let. Aspoň teda po mechanický stránce:)

        Tak generační pokrok, já vám nevím. Je to jen evoluce Marderu že sedumsesátých let. Aspoň teda po mechanický stránce:)

        • flanker.jirka
          18:40 16.01.2023

          Ale jak krásně o tom umí výrobce sáhodlouze povídat :-D

          Ale jak krásně o tom umí výrobce sáhodlouze povídat :-D

        • Grugh
          23:03 16.01.2023

          Ohledně evoluce marderu, ten měl přece panty řidičova poklopu vpravo a periskopy nebyly součástí poklopu. Problém je podle mě spíše v té použité věži, resp. v tom předsazeném ...Zobrazit celý příspěvek

          Ohledně evoluce marderu, ten měl přece panty řidičova poklopu vpravo a periskopy nebyly součástí poklopu.
          Problém je podle mě spíše v té použité věži, resp. v tom předsazeném (zřejmě) zaměřovači.
          Původně předváděný typ (např. první video na stránce) s tím problém neměl. Ostatně těch rozdílů oproti dříve předváděnému typu je na můj vkus trochu moc.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    10:23 15.01.2023

    Vypadá to s Lynxem v Maďarsku dobře. I německý výrobce musí být rád, že už to má uživatele. Jen na tom posledním videu se na to ti přítomní moc netvaří. Tváří se doslova tak, jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to s Lynxem v Maďarsku dobře. I německý výrobce musí být rád, že už to má uživatele.
    Jen na tom posledním videu se na to ti přítomní moc netvaří. Tváří se doslova tak, jako by na ně někdo mluvil maďarsky, nebo jako by měli na oslavu tohoto nákupu k obědu slovenské halušky.Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      11:00 16.01.2023

      Mnohí cudzinci majú z bryndzových halušiek na Slovensku riadnu traumu... :D

      Mnohí cudzinci majú z bryndzových halušiek na Slovensku riadnu traumu... :D

      • Mejla
        15:26 16.01.2023

        To bude tím, že málokomu chutnají;)

        To bude tím, že málokomu chutnají;)

        • raven66
          16:02 16.01.2023

          Zavisi od povodu bryndze :)

          Zavisi od povodu bryndze :)

        • Ján Paliga
          12:11 17.01.2023

          Najprv odradí pohľad na to, ako to vyzerá... :)

          Najprv odradí pohľad na to, ako to vyzerá... :)

  • SpiritWar
    19:53 14.01.2023

    To by uz bolo velmi smutne keby im to nemci nedali ani len pozvarat... Ta "stolica" bude obyc polohovadlo i ked poriadne velke mozno im ho vyroby slovenska firma kovako ktora ...Zobrazit celý příspěvek

    To by uz bolo velmi smutne keby im to nemci nedali ani len pozvarat...
    Ta "stolica" bude obyc polohovadlo i ked poriadne velke mozno im ho vyroby slovenska firma kovako ktora dodavala podobne polsken stalowej woli na zvaranie korieb tankov.Skrýt celý příspěvek

    • Pavka
      13:08 15.01.2023

      Myslím že nešlo o svářecí stolici, ale o i v článku původně zmíněnou žíhací pec, kde převážet tak velký a těžký "kus železa" na delší vzdálenost a zpět na žíhání po heftování není ...Zobrazit celý příspěvek

      Myslím že nešlo o svářecí stolici, ale o i v článku původně zmíněnou žíhací pec, kde převážet tak velký a těžký "kus železa" na delší vzdálenost a zpět na žíhání po heftování není optimální. Byť ani ta pec není něco, co by se nedalo zvládnout v místě realizovat, ale musí být v místě přiveden plyn nebo hodně silné elektrické vedení.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        15:42 15.01.2023

        Tak to do kazde továrny dělajíci tuhle práci.

        Tak to do kazde továrny dělajíci tuhle práci.

      • SpiritWar
        17:43 15.01.2023

        Ziha sa po kompletnom zvareni korby, viac menej je to primitivny proces, ale kvoli energiam patricne drahy, pri takom velkom rame z legovanych oceli namahany dynamickymi silamy je ...Zobrazit celý příspěvek

        Ziha sa po kompletnom zvareni korby, viac menej je to primitivny proces, ale kvoli energiam patricne drahy, pri takom velkom rame z legovanych oceli namahany dynamickymi silamy je nevyhnutny.Skrýt celý příspěvek

  • Splasher
    19:52 13.01.2023

    Jsem zvědav zda bude i u nás dostatečně velká “svařovací stolice” pro CV-90.

    Jsem zvědav zda bude i u nás dostatečně velká “svařovací stolice” pro CV-90.

    • Jirosi
      22:01 13.01.2023

      Osobně by me spise zajímaly ty další systémy jako termivize, řízení palby, atd. na které dojeli M4.

      Osobně by me spise zajímaly ty další systémy jako termivize, řízení palby, atd. na které dojeli M4.

  • PavolR
    13:04 13.01.2023

    K tým odpaľovačom - RM uzatvoril dvojročný kontrakt na dodanie 84 kusov: https://supashock.com/en/new-d... ... a Maďarsko objednalo "iba" 209 kompletov ...Zobrazit celý příspěvek

    K tým odpaľovačom - RM uzatvoril dvojročný kontrakt na dodanie 84 kusov:
    https://supashock.com/en/new-d...

    ... a Maďarsko objednalo "iba" 209 kompletov StrykeShield.Skrýt celý příspěvek

  • michaltinkint
    12:03 13.01.2023

    Nemáte niekto info, ako to vyzerá s výrobou munície na Slovensku aj v súvislosti s vojnou na UA ale aj v súvislosti s nákupom 35mm CV90? Na Slovensku asi nemôžeme čakať, že budeme ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemáte niekto info, ako to vyzerá s výrobou munície na Slovensku aj v súvislosti s vojnou na UA ale aj v súvislosti s nákupom 35mm CV90? Na Slovensku asi nemôžeme čakať, že budeme montovať tanky a stíhačky, ale vo výrobe munície by sme si mohli nájsť priestor. Sú nejaké info o tom, že by sa na SK rozširovala výroba munície? Od 5,56 po 155 mm ;)Skrýt celý příspěvek

    • Sergej7490
      14:02 13.01.2023

      Od roku 2024 ma byt v Snine v prevadzke nova hala pre vyrobu tiel 155mm municie az na kapacitu 100k ks rocne. Momentalne bezi linka so zvysenou kapacitou 20 az 25k ks rocne, pred ...Zobrazit celý příspěvek

      Od roku 2024 ma byt v Snine v prevadzke nova hala pre vyrobu tiel 155mm municie az na kapacitu 100k ks rocne.
      Momentalne bezi linka so zvysenou kapacitou 20 az 25k ks rocne, pred konfliktom mali rocnu produkciu 19k ks/rok.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...