Servisní noční můra: Dvě třetiny stíhaček F/A-18 není bojeschopných

Dvojice F/A-18E Super Hornet amerického námořnictva; větší foto / Public Domain

Podle informací deníku Defense News dvě třetiny amerických palubních stíhaček F/A-18 Hornet a F/A-18 Super Hornet není bojeschopných. Část uzemněných letadel prochází náročnou pravidelnou údržbou nebo čekají na náhradní díly. Situaci komplikuje nedostatek peněz v rozpočtu námořnictva.   

Americké námořnictvo oficiálně provozuje 314 víceúčelových stíhaček F/A-18 Hornet a 342 víceúčelových F/A-18E/F Super Hornet. Letouny operují z letadlových lodí a představují hlavní leteckou bojovou sílu amerického námořnictva a hlavní expediční leteckou sílu Spojených států.

Každá americká letadlová loď může pojmout až 130 stíhaček F/A-18 - typicky ale nese jednu letku (12 až 14) stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a dvě letky (2x 10 až 12) stíhaček F-18C/D Hornet. Počet a mix letadel záleží na aktuální misi letadlové lodě.

Podle posledních zpráv 27 % stíhaček F/A-18 prochází nutnou technickou údržbou a 35 % čeká na náhradní díly. Celkově nelétá 53 % všech strojů námořnictva z celkového počtu 1700 letadel a vrtulníků.

Dlužno připomenout, že při běžném provozu je velká část bojových letadel (ať už se jedná o jakékoliv letectvo) neustále na servisních prohlídkách a opravách. Norma amerického námořnictva přitom počítá s trvalou odstávkou čtvrtiny až jedné třetiny letadel - tedy dvakrát méně, než je tomu nyní.

Navíc v případě námořnictva jsou nároky na letadla mnohem náročnější. Stroje se musí vypořádat s drsným přistáním na letadlové lodi i s korozivním mořským prostředím.

„V současné době 53 % všech letadel, patřících vojenské námořní flotile, nemůže létat. Tento počet zahrnuje bojová letadla, hlídková a dopravní letadla a také vrtulníky,” uvádí ve svém článku Defense News. Hlavním problémem je nedostatek peněz.

Podle deníku Defense News má nedostatek peněz v armádě na svědomí zákon Budget Control Act o rozpočtových škrtech federální vlády Spojených států. Zákon přijal v dohodě s Kongresem v roce 2011 Barack Obama s cílem do roku 2021 ušetřit 2 bilionů dolarů a zkrotit obří amerických státní dluh.


 Jednou z nejnáročnějších, nejdražších a časově nejnáročnějších servisních operací je údržba a oprava motorů stíhaček.

V Ozbrojených silách Spojených států se škrty projevily především na servisu a údržbě vojenské techniky. Kromě mediálně nejznámějšího případu se stíhačkami F/A-18 jsou problémy i u jiné techniky. Například z flotily 147 těžkých transportních vrtulníků CH-53E Super Stallion americké námořní pěchoty léta pouze 42 strojů.

V současné době ale Donald Trump a nový ministr obrany James Mattis usilují v následujících letech o navýšení obranného rozpočtu. Mattis uvedl, že finanční revize rozpočtu se týká nejen roku 2017, ale i následujícího roku a také obranného programu na léta 2019-2023.

„Naše priority se jednoznačně soustředí na připravenost (k plnění úkolů) — je nutné, aby naše letadla dokázala létat, lodě a ponorky plout, aby námořníci byli vycvičeni a připraveni, řekl jeden z úředníků amerického vojenského námořnictva.

Na celou věc se dá dívat ale i z jiného úhlu pohledu. Podle některých ruských médií byla zpráva o neschopnosti stíhačka F/A-18 účelově zveřejněna námořnictvem, s cílem vyvinout mediální a společenský tlak na Kongres a získat více peněz do svého rozpočtu.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Cena programu F-35 ne tak úplně „mimo kontrolu“

Nedávno jsme přinesli zprávu o tom, jak se budoucí prezident USA Donald Trump ostře vymezil proti ...

Cena stíhačky F-35A poprvé pod 100 milionů dolarů

Americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin je před uzavřením dohody o dodávce desáté výrobní ...

Nové motory pro ruskou stíhačku T-50 (Su-50) po roce 2020

Oproti dřívějším informacím ruských médií, i tiskovým zprávám z ruského průmyslu, vývoj ruské ...

US Navy: Hlavní nástroj americké dominance posiluje

Americké námořnictvo (US Navy) plánuje rozšířit flotilu bojových plavidel na 355 lodí a ponorek. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jj284b
    07:10 06.03.2017

    " 2 nezavisli US Airforce servisaci ti tvrdi " - pravdepodobne myslene tak, ze to neboli kolegovia z rovnakeho hangaru ktory sa mohli dohodnut co povedia...

  • Kozlus
    00:21 10.02.2017

    " 2 nezavisli US Airforce servisaci ti tvrdi "
    Nezavyslej servisak Airforce? Co to je? To jako, ze se letectvu po hangarech mota nekdo nezavyslej na vlade/vyrobci a pri tom je plnej vyskolenej na ten stroj? :) Hlavne klikej minusy.

  • KOLT
    09:48 09.02.2017

    Olivav, však ano, souhlas. Damika nekomentuji, s trolly se nemá smysl hádat ;-)

  • Olivav
    09:45 09.02.2017

    KOLTe,

    já s tebou souhlasím. Jen mě fascinuje, že napíši jak je zajímavé, co dokáží udělat s F35 a to vede k reakci jako bych to letadlo hanil či co. To není modla je to systém, který je zajímavé sledovat. ALIS plně funkční není a to s tím CD je sice staré, ale demostruje to, že ten systém může mít výpadky (je komplikovaný a odlaďovat se bude asi i nadále). Samozřejmě, že při konstrukci letadel se uvažuje i o jejich snažší údržbě viz to co jsem psal. Navíc tak se to snaží dělat všude pokud to nejsou masochisti nenáidějící techniky. Např. Kamov u Ka-50 se o to snažil. Západní tanky a powerpack atd.... Vše co nejjednodušeji.

    Jen Damik zase začne posílat texty a mele něco o ALIS. Jinak to CD zajímalo Shaniu, tak jsem to tu dal, když ho to zajímalo. Ovšem bude zajímavé jak bude udržovaná CR u F35 s počtem letových hodin. I tam předpokládám a psal jsem, že bude lepší. Bylo by smutné kdyby 5gen s koncepcí F35 na tom byla hůře.

    Jak píšeš takto upgradovat údržbu u 4gen by bylo asi obtížné, ale možná by bylo zajímavé alespoň něco ze zkušeností s F35 aplikovat na kritické oblasti u 4gen ať to není letecký lazaret.

  • KOLT
    09:34 09.02.2017

    Olivav, ona snazší udržovatelnost F-35 není jen o ALIS. Technici se obecně shodují, že letadlo bylo postaveno tak, aby bylo snadno udržitelné. Přístup ke komponentám, především těm často udržovaným, je údajně mnohem snazší než u starších letadel. Krom toho zabudovat do těchto letadel obdobné samodiagnostické schopnosti by asi také nebylo zrovna snadné a levné. Takže bych se o CR F-35 až tak nebál, přestože udržovat moderní letadlo by z principu mělo být obtížnější.

  • jj284b
    09:01 09.02.2017

    LM uvadza ze ELIS je funkcny na 95% dalsia funkcionalita pribudne s 3F

  • Olivav
    08:51 09.02.2017

    Damiku,

    ty ubožáčku. Překlad od tebe nikdy. A jinak mohl bys mi někde najít text, kde píši, že F35 se opravuje hůře než 4th gen. Jinak pouč i Shaniu, že ALIS je plně funkční ty ťulpasi. Nauč se číst, protože tobě dělá problém i čeština a to je fakt ostuda hochu. I kdybych neuměl anglicky (nevím jak mohu komunikovat s kolegy ze západu a jak jsem mohl pracovat ve výzkumu v USA) tak pořád je to menší průšvih nerozumět rodnému jazyku :)

  • Olivav
    20:17 08.02.2017

    Jo a to IOC se taky snižovalo aby se to stihlo https://theaviationist.com/201...

  • Olivav
    20:14 08.02.2017

    Damiku,

    anglicky umím. Denně s ní mám co dočinění. Mám státnici a píši odborné texty v tomto jazyce :) Jsi fakt tupý jak bambus. Combat ready znamená, že to letadlo může letět.

    To tady píší, že by F35 neměla do Sýrie ani Iráku např tak jaký Combat Ready? http://www.defensenews.com/sto...

    Jo F35A je IOC no a co. http://www.defensenews.com/sto... (Ten samý co podepsal IOC v textu výše nedoporučuje posla F35 do Sýrie a Iráku - divné ne?). Nikdo tu nezpochybňuje výsledky z Red Flag. Tak nevím co tu meleš. ALIS má problémy to je fakt no a co? To, že se F35 udržuje lépe než 4gen je co jen to, že je to krok kupředu. Za ty peníze a čas by to tak mělo být.

    Otázka zněla jestli by i 4gen při takové diagnostice mohla dosahovat lepšího počtu bojeschopných strojů. To byl ten Combat ready ( z Red Flag to není nic jako IOC. Nepleť to. Pokud jim ale ALIS klekne tak to budou hledat s příručkou. To je taky fakt. Možná pak ocení i to CD. Spíše by bylo zajímavé něco z toho implementovat na 4gen, aby to nebyl takový lazaret.

    Chápeš Damik?

  • damik
    20:11 08.02.2017

    Sorry ze jsem to neprolozil pro Olivku, naseho Brouka Pytlika:

    http://www.388fw.acc.af.mil/Ne...

    “This jet is proving to be one of the most reliable combat aircraft I’ve ever seen,” said Master Sgt. Kyle Kutcher, a maintenance section chief with the 419th Aircraft Maintenance Squadron. Kutcher has maintained four different fighter aircraft and has attended seven Red Flags.

    Tenhle tryskac dokazuje ze je jednim z nejvice spolehlivych bojovych letounu, co jsem kdy videl ...

  • damik
    19:46 08.02.2017

    Olivave - fakt se prosim te nauc Anglicky, protoze tapetovanim clanku z roku 2015 o DVDs tady moc nepobavis. Lidi maji tady celkem slusnou uroven znalosti.

    http://www.388fw.acc.af.mil/Ne...

    F-35A, maintainers proving reliable at Red Flag
    ...
    When it comes to the F-35A, much is made of the edge its fifth-generation technology gives pilots, but America’s newest fighter aircraft is also proving capable in the hands of maintainers.
    ...
    Part of the success is due to the maintainer-friendly design of the jet, an improvement over fourth generation aircraft.
    ...
    “The repair process is smoother with most issues we encounter than with other aircraft I’ve worked on. The jet’s systems specifically identify a break and we’re able to correct the issue and return the aircraft to service very quickly,” said Senior Master Sgt. Robert Soto, lead production superintendent for the 34th Aircraft Maintenance Unit, a career maintainer who has worked during several Red Flags.
    ...
    On Thursday, one F-35A’s generator failed. If this were an older jet – like the F-16 – maintainers would have to break out a fault-isolation manual and go through a lengthy troubleshooting process. With the F-35A, the Autonomic Logistics Information System identified the exact part that caused the generator failure, and the Airmen could quickly perform the repair and return the aircraft to service.
    ...
    “This jet is proving to be one of the most reliable combat aircraft I’ve ever seen,” said Master Sgt. Kyle Kutcher, a maintenance section chief with the 419th Aircraft Maintenance Squadron. Kutcher has maintained four different fighter aircraft and has attended seven Red Flags. “This jet makes it really easy for my maintainers because it’s designed to streamline maintenance procedures.”


    Ti servisaci si libuji a vychvaluji, jak je ta F35 radikalne lepsi na udrzbu a opravy nez libovolna 4th generace / F16. A v combat readiness. O to dneska, ne za rok nebo za 5, ale dneska 8/2/2017. To ze se to letadlo bude vylepsovat (hlavne v SW) pristich 50 let je samozrejme a je to taky jeho hlavni prednost. Sami piloti tomu rikaji ze je to mobilni telefon se stovkami applikaci.

    Ale asi tomu rozumis lip, nez ti lidi co se tim zivi, protoze ty jses takovej nas brouk pytlik ...

  • Olivav
    19:02 08.02.2017

    Damiku,

    ty máš přisednuté vedení. Dovolím si citovat Shaniu, snad se neurazí:
    ALIS funguje už dlouho, ale je tam spousta nefunkčních funkcí a různých workaroundu, což se průběžně mění podle verze. Největší + bude až integrují i modul pro motory. Postupně by se tedy měla situace zlepšovat.

    Takže Damiku na 100% funkční není. Až bude tak to bude super. Pokud ovšem vypadne tak musí hurá do manuálu nebo na to CD. Tak se prober. Že to na testech vykazuje zlepšení je pravda, ale ještě to není odladěné a pokud chybí plně funkční modul pro motory, tak to je docela škoda ne? Motor totiž zajistí, že to letadlo poletí a F35 má jen jeden :) Takže u motoru to bude horší, ale s manuálem a mozkem to opraví i bez ALIS.

  • damik
    18:10 08.02.2017

    tom75 - Kdyby se ciste nahodou utkali v boji izr. F35 a us F35 jak by to probihalo? Zajimalo by me jestli pilot F35 uvidi nepratelskou F35 nebo by se spolehali na vlastni zrak?

    Zajimave US AirForce zatim necvici F/22 F/35 proti sobe, ale pouze proti letadlum 4th generace. Argumentuji ze Rusko/Cina v dohledne dobe 5h generic mit nebude.

    Uvidime jak jim to dlouho vydrzi ... 5/10/20 let ???

  • jj284b
    17:54 08.02.2017

    lemkin: F35 je uz vo sluzbe cca 200... to je 4x viac ako Rusi maju Su-35s...

  • damik
    17:46 08.02.2017

    Olivave - ty asi neumis cist Anglicky vid; 2 nezavisli US Airforce servisaci ti tvrdi ze F-35 ve VSECH aspektech udrzby a servisu jsou lepsi nez co mnela cela AirForce predtim; a hlavne diky ALISu; a jsou combat ready; ty ale argumentujes ze je to stejne na prd, protoze pred 2 roky museli pouzit DVD ...

    Ja bych rek ze tvuj problem sedi mezi klavesnici a zidli ...

  • stirling
    16:29 08.02.2017

    tom75: snížená zjistitelnost neznamená, že není vidět na radaru, jen prostě je vidět později (na kratší vzdálenost), takže f35 určitě na radaru uvidí jinou f35 před tím než přijdou na vizuální kontakt.

  • stirling
    16:22 08.02.2017

    lemkin: Ano, 200 ks to je nic....
    Určitě zajímavější statistika by bylo kolik opravdu schází letadel na lodích, které jsou ve službě. Každopádně bude zajímavé jestli námořnictvo konečně zvedne objednávky na céčka, nebo bude stále vyčkávat a lepit to co má.

  • lemkin
    15:40 08.02.2017

    Tak krmit tady s daty o nasaditelnosti F-35, což je úplně nový stroj vyrobený v počtu pár kusů, které mají nalétáno tolik, co Hornet nacouváno v Hangáru letadlové lodi je dosti zavádějící.

    Pokud jsou problémem finance, tak F-35 nebude zrovna výhra. Vidím to tak na 35% nasaditelnosti při stejném stáří a počtech jako nynější Hornety.

    Papírově bude mít nyní i v blízké budoucnosti F-35 nasaditelnost jistě vyšší, protože jich bude poměrně málo a nebude tak možné si dovolit je nechat stát v hangárech jako Hornety, které v těchto počtech aktuálně nepotřebují. Stejně tak počty provozuschopných strojů degradují ty, které se kanibalizují ve prospěch jiných strojů.

  • tom75
    15:24 08.02.2017

    Mam otazecku letadlum moc nerozumim asi jako damik.
    Kdyby se ciste nahodou utkali v boji izr. F35 a us F35 jak by to probihalo? Zajimalo by me jestli pilot F35 uvidi nepratelskou F35 nebo by se spolehali na vlastni zrak?

  • Olivav
    15:09 08.02.2017

    Pokud je mi známo a nepletu-li se, tak ALIS byl a je nejvíce ve skluzu co se SW a obsluhy F35 týká. Jen mě to s tím CD docela zaujalo. Možná to bylo tou kvalitou sítě. Ovšem použití "civilní" WiFi je fakt docela nářez, pokud to tak bylo.

    Stejně lze předpokládat, že bude i pro F35 dobré mít "top" sevisáky co to dají i s tím manuálem, kdyby náhodou ALIS stávkoval.

    No a ten Damikuv odstavec mě přivádí k otázce na kolik je combat ready stav u F35 závislý na ALISU a autodiagnostice? Jinýmy slovy pokud by 4th gen měla stejnou autodiagnostiku, jestli by se nedostala též na úroveň F35? Spíše to nepředpokládám vzhledem k tomu jakou má životnost motor F35.

  • Olivav
    14:59 08.02.2017

    Shania,

    já netvrdil, že to s tím CD je aktuální. Jen že tu byl i takový incident. Proto jsem se tě ptal jak na tom ten ALIS je. Jaká je funkce toho systému to vím nepotřebuji Damika :) jen pokud ten systém není 100% funkční, tak jak psal j284b postřehy z Red Flag, tak do budoucna to bude se 100% funkčním ALISem ještě lepší. Navíc to zlepší globálně distribuci potřebných dílů atd... To, že to F35 dává i bez ALIS je jasné, ale pro obsluhu je a bude ALIS tím co je pro ně zajímavé.

    Damiku,

    ty jsi fakt jelito. To co mi tu píšeš podsouváš je trochu trapné ne? ALIS byl pro obsluhu tím hlavním co mělo vše usnadnit zejména pro "globální" flotilu F35. Opravit to mohou i bez, ale problémy tam byly a otázka jestli ještě nejsou. Diagnostika je určitě na vyšší úrovni než u 4gen to je asi vše na tom letadle. Snad je s vyjímkou, pokud jej neporovnáváš dle letových charakteristik s některými top 4gen letadly, které mají určité výhody v někerých aspektech své letové obálky při porovnání s F35. No ale nechci tu zase rozjet flame, takže tímo bych to ukončil.

  • damik
    14:42 08.02.2017

    Hmm, tady taky zase pisou jak se F-35 super udrzuje a opravuje; tak nevim, treba maji hodne DVD nebo si koupili flesku ... :)))

    http://www.388fw.acc.af.mil/Ne...

    “This jet [F-35] is proving to be one of the most reliable combat aircraft I’ve ever seen,” said Master Sgt. Kyle Kutcher, a maintenance section chief with the 419th Aircraft Maintenance Squadron. Kutcher has maintained four different fighter aircraft and has attended seven Red Flags. “This jet makes it really easy for my maintainers because it’s designed to streamline maintenance procedures.”
    ...
    With a legacy platform, the responses to many of these potential problems are set in stone, or generate hours of troubleshooting, and have been for years, but for F-35A maintainers, they are learning and growing with each opportunity.

  • Shania
    14:28 08.02.2017

    Olivav: To je z OT-1 na LHD v květnu 2015, asi neměli v tu dobu dostatečnou infrastrukturu na přenos těch dat přes zabezpečenou síť. Chtělo by to vědět aktuální stav.

    Ten poslední odstavec co sem dal damik je jedna z částí co ten systém má dělat, sledovat životnost dílů napříč flotilou (globalní) a diagnostikovat stav. Takže pro techniky by melo být snadnější najít problém.

  • damik
    14:18 08.02.2017

    To je divny Olivave; tady si Americani pochvaluji jak se F-35 lepe opravuje a udrzuje nez jejich vlastni 4th generace letadel [F-16]. Asi tomu nerozumi, treba bys jim mel radeji zavolat ... ale taky to muze byt nepratelska propaganda :)))

    http://theaviationgeekclub.com...

    Part of the success is due to the maintainer-friendly design of the jet [F-35], an improvement over fourth generation aircraft.

    “The repair process is smoother with most issues we encounter than with other aircraft I’ve worked on. The jet’s systems specifically identify a break and we’re able to correct the issue and return the aircraft to service very quickly,” said Senior Master Sgt. Robert Soto, lead production superintendent for the 34th Aircraft Maintenance Unit, a career maintainer who has worked during several Red Flags.

    On Thursday, one F-35A’s generator failed. If this were an older jet – like the F-16 – maintainers would have to break out a fault-isolation manual and go through a lengthy troubleshooting process. With the F-35A, the Autonomic Logistics Information System identified the exact part that caused the generator failure, and the Airmen could quickly perform the repair and return the aircraft to service.

  • Olivav
    13:18 08.02.2017

    Kouknul jsem na to přes search v dokumentu ale nečetl jsem to celé. Možná tě to bude zajímat. Já až takový fanda nejsem :)

  • Olivav
    13:16 08.02.2017

    Omluva za dlouhý post

    strana 36

    D-17

    Another aircraft, BF-42 from MCAS Beaufort, was swapped for BF-24 due to the
    fuel float valve discrepancy on BF-24. Prior to deploying to the ship, the pilot
    signed paper release forms for BF-42 and accepted a CD with all aircraft data files
    to upload onto the Wasp SOU upon landing. Although this CD transfer had far
    fewer discrepancies than the initial aircraft data transfer at the start of the
    deployment. the Marines reported it worked more smoothly only due to extensive
    coordination to ensure that the MCAS Beaufort SOU and Wasp SOU were in the
    exact same configuration, and found the overall process labor intensive.

  • Olivav
    13:14 08.02.2017

    Shania,

    http://www.pogoarchives.org/st...

    strana 21 příloha D1

    Consolidated Afloat Networks and Enterprise Services (CANES) network from
    both of these servers was extremely slow and would not have allowed flight
    operations at the home units to continue, requiring the ALIS transfer team to find an
    alternative method of getting the 400 to 800 Megabyte aircraft data files onboard the
    D-1
    Wasp. To complete the data transfer, the ALIS transfer team on the ship proceeded
    off base and used commercial Wi-Fi access to download the aircraft files, burned
    them to CDs, and then manually uploaded the data into the Wasp SOU,
    accomplishing the transfer within the needed timelines

  • Olivav
    13:12 08.02.2017

    Shania,

    ne DVD ale CD a bylo to zde:
    http://www.dailymail.co.uk/sci...

    So far, the software has been so flawed that maintenance crews have had to resort labour-intensive alternatives.
    According to National Interest, in one instance maintainers had to manually burn data onto CDs and to send the massive files across a civilian WiFi network.

    tohle mi příjde jako novinářská šílenost s tím civilian WiFi

    a odkazovali na tento:
    http://nationalinterest.org/bl...
    In one instance, maintainers even had to manually burn data onto CDs and drive off base to send the massive files across a civilian WiFi network.
    okaz jde zde - http://www.pogoarchives.org/st... to už jsem neprocházel

  • warspite
    13:11 08.02.2017

    Viem že to tu moc nepatrí, ale prvé výsledky F-35 na Red Flagu sú tu:

    https://ukdefencejournal.org.u...

  • Shania
    12:44 08.02.2017

    marfolodej: Trump uz je s F-35 kamoš, přivlastnil si zásluhy ceny, takže je to ok. + to má další příznivý efekt http://elementsofpower.blogspo...

    E/F zůstávají, C/D nahradí F-35.

    Olivav: ALIS funguje už dlouho, ale je tam spousta nefunkčních funkcí a různých workaroundu, což se průběžně mění podle verze. Největší + bude až integrují i modul pro motory. Postupně by se tedy měla situace zlepšovat.

    O nahrávání na DVD jsme nic neslyšel, máš link?

  • Pepin Nešpor
    12:37 08.02.2017

    Chlapy zas tak neblbnete. Super hornety jsou vyborna letadla! Ano stare hornety jsou uz dosluhujici stroje, ale stale tech '53%'stroju je malo?? Furt jeto dost ve svetovem meritku a za dva, tri roky uz situace bude jina. Mimochodem F-18 Hornet je stale vinajici letoun ano opraveny :-), ale jeho cas nadesel. Furt jsou na tom lepe jak jine velmoce, ktere maji teze neli vetsi problemy!!

  • marfolodej
    11:55 08.02.2017

    potom by trochu dávalo smysl, pro Trump šije do F-35 a chce více od Boeingu...s tím se dá souhlasit, staré F18C/D vyřadit a nahradit novými F18E/F místo F-35...

    Myslím, že nikdo netuší co F-35 operující z CVN vydrží, u F-18 mají zkušenosti.
    F-35 je asi fakt super, ale nejsem jejich fanda.
    Osobně bych u F-18E/F/G zůstal a vyřadil staré C/D.

    Co pamatuju, tak dříve USN používala tolik typů letal, že snad ani nevěděli, kde maj pro všechny díly. Dnes to zjednodušili. Podle mě to dělají dobře.

  • Olivav
    11:53 08.02.2017

    jj284b

    možná jsem to napsal blbě - kdyby poslali na red flag průměrný vzorek 4th gen tak ta čísla combat ready budou horší

  • Olivav
    11:51 08.02.2017

    jj284b

    no to na ten Red Flag neposlali neudržovanou 4th gen. takže to je v podstatě horší a ukazuje to na fakt, že by měli pospíšit s náhradou těch létajících dědečků.


    Shania,

    má už F35 vyřešený ten ALIS systém? Byla doba, kdy to "nahrávali na DVD a pak posílali přes wifi". Možná to média přehnala, ale tak nějak se vyjadřovala. Pokud na tom Red Flag nebyl ALIS funkční, tak by po jeho plné aktivaci ta čísla co postnul jj284b mohla být ještě lepší nebo by se alespoň opravy urychlily.

  • CerVus
    11:46 08.02.2017

    Škrtnout údržbu a nákup náhradních dílů.. To mi něco připomíná. Co dělají naše poslední dvě vlády?

  • stetula
    11:32 08.02.2017

    hlavní problém je , že demokratické vlády USA ( clinton a obama ) obrovsky zadlužily federální rozpočet, v současné době jde 18% federálního rozpočtu jen na úhradu úroků !!!!!!!!

    to se potom blbě hledají peníze na ostatní věci v neposlední ředě na armádu

    no a ted v jejich situaci máte snížený rozpočet , jede Vám několik velmi nákladných projektů a na vše se nedostává , tak koho skrouhnete ?

    vojáky ( mzdy ) ? nemůžete nebo se vzbouří
    utnete zahraniční mise do kterých jste nalily biliony dolarů ? nemůžete nebo Vás kongres zahluší
    zrušíte nákup drahé techniky kdy vývoj stál stovky miliard ? nemůžete protože příště už Vám kongres nepošle ani dolar

    no tak jediné řešení je pomalu skrouhnout údržbu a nákup náhradních dílů, sice vytváříte vnitřní dluh pro příští generace , ale Vás to v současnosti nepálí

  • CerVus
    11:23 08.02.2017

    Hmm tak proto amíci zdarma dají Izraeli desítky použitých F15 nad rámec dohodnuté zbrojní pomoci.

  • raziel87
    11:13 08.02.2017

    omlouvám se, jsem slepej - píšeš o Red Flagu. Tím spíš je tebou uvedená informace jasnější - USAF si koriguje, co jde do tisku

  • raziel87
    11:10 08.02.2017

    2 jj284b
    a co to má značit milý Wattsone? ještě aby o 30 let novější letadlo mělo o 10% nižší okamžitou připravenost k boji :-) také by se slušelo poznamenat, že vycházíš z porovnávání desítek Lighteningů vůči tisícům letadel 4. gen

  • RiMr71
    11:08 08.02.2017

    ...nastříkal bych těm zaprášeným rozstykovaným érům na kozách na směrovky nápis "Obamacare"...

  • jj284b
    11:06 08.02.2017

    na posledom Red Flagu mali F35 92% combat ready cisla, kym ostatne 4gen sa dostali na 70-85%...

  • raziel87
    10:56 08.02.2017

    +1
    ale víš jak - šokující nadpis je šokující nadpis ;)

  • Shania
    10:33 08.02.2017

    Doporučuji kouknout přímo hearing of the House Armed Services Committee: https://www.c-span.org/video/?...

    Problem s Hornety je ten, že jsou už za svou životností, 30 let staré stroje, jejich udržba trvá 2x tak dlouho.

    USMC a USN nenakupovali dlouho nové stroje už pěkně dlouho a čekalo se na F-35, která má 5-7 let zpoždění...

    Tohle neplatí u USN pro Super Hornety....

    Další věc je, že ta nízka nebojeschopnost je napříč celou flotilou, ale čísla u strojů co jsou na operačních CVN jsou samozřejmě jiná.

    USAF stejně tak nenakupovali nové F-16, F-15 a flotila je dost stará.

    Takže zrovna teď nejsou v nejlepší pozici... mají nejmenší flotilu a přitom mají problém ji udržet.

    A samozřejmě všechny tři složky chtějí zrušit sequestration a mít víc zdrojů, pro víc lidí, lepší trénink a víc strojů.