Severní teritoria: Invaze na Ukrajinu znovu otevírá Japonsko-Ruský konflikt

Severní teritoria: Invaze na Ukrajinu znovu otevírá Japonsko-Ruský konflikt
Jižní Kurily / NASA, Public Domain (Zvětšit)

V reakci na ruskou invazi na Ukrajinu japonská vláda přehodnocuje svůj postoj vůči Rusku. Po několikaletém upozaďování vlastních územních sporů s Ruskem za vlády Šinzóa Abeho se administrativa premiéra Fumia Kišidy rozhodla znovu sporné ostrovy nazvat svým „tradičním územím.“

Východní Asie je regionem, kde mají územní spory vlastně všechny státy. Ten rusko-japonský se týká ostrovů Iturup, Kunašir, Šikotan a ostrůvků Habomai na severovýchod od ostrova Hokkaidó. Mimo Japonsko jsou tyto ostrovy známé jako Jižní Kurily, ale v Japonsku se o nich mluví jako o „Severních teritoriích“ (Hoppó rjódo), které geograficky náleží k Hokkaidu a nikoli ke zbytku Kuril. Kvůli tomuto sporu nebyla mezi Japonskem a Sovětským svazem (a potažmo Ruskem) od roku 1945 uzavřena mírová smlouva.

Současná vyjádření japonského premiéra jsou dle deníku Sankei šinbun reakcí na a zahrnutí Japonska na ruský seznam nepřátelských zemí a snahu o vytvoření ruské „zvláštní ekonomické zóny“ na ostrovech. Kišida není jediným japonským představitelem, který v posledních dnech volá po tvrdšímu přístupu k Rusku. Dle japonské státní televize NHK Japonský ministr zahraničí Jošimasa Hajaši prohlásil současnou situaci za „nelegální okupaci.“ Zároveň se jak z vládních řad, tak z řad opozice ozývají hlasy volající po zrušení zvláštního vládního postu pro ekonomickou spolupráci s Ruskem.

Tyto kroky představují odklon od smířlivější politiky administrativy Šinzóa Abeho. Administrativa Abeho kvůli dobrým vztahům s Ruskem status ostrovů neřešila. Kišida tedy resetoval vztahy před rok 2013, kdy Abe navštívil Moskvu. Kořeny sporu o tyto ostrovy ovšem sahají ještě hlouběji do historie.


Japonsko-ruské hranice na Kurilských ostrovech z let 1855, 1875 a 1945.

V Evropě se zapomíná na to, že historicky vliv japonského státu končil na severním pobřeží ostrova Honšú. Tento fakt se ovšem od cca roku 1500 prostřednictvím samurajského rodu Macumae začal díky kolonizaci Hokkaida měnit. Zde je určitá paralela s Ruskem: Zatímco Rusko kolonizovalo Sibiř, Japonsko kolonizovalo Hokkaidó. Hokkaidó a okolní ostrovy bylo v té době obývány převážně nejaponskými Ainuji (kteří v regionu stále žijí) a jediným střediskem japonské moci v regionu bylo město Hakodate, sídlo rodu Macumae. Kolonizační postup Ruska na východ a Japonska na sever ovšem v devatenáctém století našel své hranice. Ty byly roku 1855 vymezeny na východní straně mezi ostrovy Urup a Iturup, a na západní straně společnou správou ostrova Sachalin. Tato dohoda byla uzavřena ještě za šógunátu Tokugawa, dlouho před začátkem modernizace Japonska a obnovy císařské vlády v roce 1868.

Tento stav se nejprve změnil v roce 1875, kdy Japonsko získalo celý Kurilský ostrovní pás výměnou za nárok na Sachalin. Následně v roce 1905 Washingtonský mír, který ukončil Rusko-japonskou válku, přiznal Japonsku jižní polovinu Sachalinu.

Během posledních měsíců Druhé světové války ovšem Rudá armáda obsadila jak Sachalin, tak i všechny ostrovy na sever od Hokkaida. Zároveň došlo k odsunu japonského obyvatelstva z ostrovů, kteří byli nuceni zde zanechat své rodinné svatyně a hrobky (uctívání předků je důležitý prvek japonského náboženství). Zatímco Japonsko respektuje ruský nárok na Sachalin a většinu Kurilských ostrovů, Severní teritoria požaduje zpět. Tuto pozici drží pevně i přes normalizaci vztahů se SSSR v roce 1956. V tomto nároku Japonsko podporuje dlouhodobě i USA, která považuje obyvatele ostrovů za občany Japonska, a v posledních desetiletích i EU.


Ainuové; větší foto / Torbenbrinker, CC BY-SA 3.0

Shrňme si postoje obou stran. Argumentační linie podporující japonskou suverenitu nad Severními teritorii je založená na ruském uznání japonské vlády nad ostrovy dlouho před Druhou světovou válkou: Rusku ostrovy nikdy nepatřily, nekladlo si na ně ani nikdy nárok. Rusové japonský nárok v roce 1855 respektovali, Japonsko je nezískalo silou, a tudíž se na ně nevztahovala mírová smlouva s USA. Jejich okupace je tedy flagrantně proti mezinárodnímu právu. Ruská strana se naopak odvolává na Jaltské a Postdamské konference, podle nichž ostrovy jednoduše připadly Sovětskému svazu jako válečný zisk, a tím pro ně celá otázka končí. Rusové byli v době narovnání vztahů s Japonskem některé ostrovy ochotni prodat, ale pouze pokud Japonci předem uznají ruskou suverenitu nad nimi, což byla nepřijatelná podmínka. Celý konflikt je tudíž dlouhodobě zamrzlý a prochází opakovanými cykly eskalace a deeskalace.

Je nutné říct, že donedávna byl status quo pro mnoho japonských firem na Hokkaidu výhodný. Sporný status ostrovů a bezvízový přístup na ně je využíván například k pašování ojetin, které tímto způsobem unikají clům. Druhým směrem zase proudí mořské produkty, hlavně krabi, kteří jsou v Japonsku ceněnou lahůdkou. Pro obyvatele Hokkaida je obchod s Kurilami a Sachalinem ekonomicky významný a sporný status Severních teritorií jim vyhovuje.

Zatímco pro Japonce je hlavní důvod zájmu o ostrovy ideologický (ať už kvůli protiprávní povaze okupace, či kvůli zájmu o hřbitovy a svatostánky, které se na ostrovech nacházely) a ekonomický (rybolov, ochrana lovišť před ropným průmyslem), ruské zájmy jsou spojené hlavně s jejich strategickou polohou. Ostrovy Rusku umožňují kontrolu nad Ochotským mořem a tvoří obrannou linii pro pohyb plavidel Tichooceánského loďstva. Zároveň se na ostrově Iturup nachází ruská letecká základna s letadly Su-35 a nejspíše i systémy protiletadlové obrany S-300. Ruské síly na ostrově byly v posledních letech významně posilovány a představují jasnou hrozbu pro Japonskou bezpečnost na Hokkaidu.


Japonsko ukrajinské armádě poslalo letadlo s nákladem neprůstřelných vest a přileb.

Nedávná prohlášení se tedy dají chápat jako odpověď nejen na zařazení na ruský seznam nepřátelských zemí, ale také jako vyjádření asertivnější bezpečnostní politiky a znamení Rusům, že případné provokace nezůstanou bez odpovědi.

Otázkou ovšem zůstává, jaké konkrétní kroky může Japonsko reálně udělat k vyřešení tohoto konfliktu ve svůj prospěch.  Přitom držme na paměti japonskou pacifistickou ústavu (jakkoli byl za vlády Šinzóa Abeho v letech 2012-2020 japonský pacifismus oslaben). Představa nasazení vojenských sil v současnosti není reálná, i když se nedá popřít, že by takové nasazení nejspíše bylo pro Japonce technicky proveditelné. Místo toho je lepší chápat současná vyjádření jako prostředek vyvíjení tlaku na Ruský režim, a zároveň jako způsob, jak zasadit současné protiruské sankce do kontextu, který je japonské veřejnosti známý. Válka na Ukrajině je sice Japonci sledována s krajním znepokojením (stejně jako relativně početnou ruskou a ukrajinskou komunitou v Japonsku), ale stále je pro Japonce trochu vzdálená.

Je tedy zcela možné, že do budoucna budou Japonci podmiňovat konec sankcí právě vyřešením otázky Kuril. Případně při možném kolapsu ruské státní moci by byli schopni svůj nárok vymoci silou. Jakou politiku vláda premiéra Kišidy zvolí, bude záviset na tom, jak se bude situace vyvíjet v samotném Rusku.

Marcel Koníček (* 1992 v Pardubicích) je český japanista. Vystudoval angličtinu a japonštinu na Masarykově univerzitě a posléze japonská studia na Univerzitě Karlově. V letech 2014-15 jako vládní stipendista studoval na univerzitě Ricumeikan v japonském Kjótě a v letech 2020-22 na Tokijské univerzitě. V současnosti se jako doktorand zkoumá fantastické prvky v moderní japonské literatuře, konkrétně v dílech Kenzaburóa Óeho, Harukiho Murakamiho, Šuna Medorumy a Jóko Tawadové. Věnuje se také pedagogické a překladatelské činnosti.

Zdroje: Jomiuri, Sankei, Reuters

Nahlásit chybu v článku


Související články

Japonsko převzalo první konvertoplány V-22B Osprey

Minulý týden na mariňáckou základnu Iwakuni (Marine Corps Air Station Iwakuni) v Japonsku dorazily ...

Tanky, houfnice a stíhače tanků pro japonskou armádu

Japonské ministerstvo obrany letos nakoupí nové tanky Typ 10, kolové stíhače tanků Typ 16 a ...

Zdvojnásobí Japonsko vojenské výdaje?

Poslední říjnový den proběhnou v Japonsku 49. parlamentní volby. Jednoznačně největší šanci na ...

PREMIUM Střely s plochou dráhou letu pro japonské ponorky

Japonská média přinesla zprávu o možnosti vyzbrojení současných a budoucích ponorek Japonských ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • danny
    10:21 15.03.2022

    Respekt. Krásná, obsáhlá, komplexní analýza a spousta nových detailů. Díky!

    Respekt. Krásná, obsáhlá, komplexní analýza a spousta nových detailů. Díky!

    • Mortles
      05:03 16.03.2022

      Díky, aspoň snad těch deset let, co se Japonsku věnuju k něčemu je. Ono by šlo jít dál do podrobností, ale pak by se to komplikovalo. Jinak musím hlavně poukázat na učitele, bez ...Zobrazit celý příspěvek

      Díky, aspoň snad těch deset let, co se Japonsku věnuju k něčemu je. Ono by šlo jít dál do podrobností, ale pak by se to komplikovalo. Jinak musím hlavně poukázat na učitele, bez kterých bych tohle prostě neznal, hlavně na doc. Jana Sýkoru a dr. Davida Labuse, ti jsou na historii Japonska (Labus) a politiku (Sýkora) odborníci na slovo vzatí a občas jsou v televizi nebo dělají různě přednášky.

      Pak se prostě vyplatí umět číst japonské noviny a poslouchat televizi. Nevěřte nikomu, kdo o sobě říká, že je expert na něco, ale potřebuje tlumočníka (koreanisti jsou kvůli tomuhle zlí na kolegyni Špitálníkovou a její knížky o Severní Koreji).

      Mě osobně teďka hlavně záleží na tom, abych se na konci měsíce úspěšně vrátil z Japonska, pak nějak doklepal dizertaci, dostal to PhD a pak si našel někde nějaké místo na trhu, kde budu moct dál učit děti japonsky, číst divné knížky a nebudu muset překládat manuály ke strojům a podobně.Skrýt celý příspěvek

      • danny
        16:32 16.03.2022

        Mohu Vás ujistit, že mělo:-) Japonsko má v našem vnímání trochu snovou, pozitivní auru. Je pak občas vtipné poslouchat rozčarování expertů zvyklých z německého korporátu z tamních ...Zobrazit celý příspěvek

        Mohu Vás ujistit, že mělo:-) Japonsko má v našem vnímání trochu snovou, pozitivní auru. Je pak občas vtipné poslouchat rozčarování expertů zvyklých z německého korporátu z tamních společenských specifik. Z Vašeho textu je ten vliv znalosti historie, jazyka a kultury dost znát. Proto jsem si dovolil použít výrazu "komplexní". Chápu, jak těžké musí být udržet se u tématu a nezaexhibovat rozsahem znalostí, které by ale obsah sdělení spíše zamlžily. Držím palce, ať to klapne!Skrýt celý příspěvek

  • alter01
    07:51 15.03.2022

    Putin ani netuší čo spôsobil Rusku . Ten človek naozaj čakal pred bránami Kijeva nastúpených vďačných usmiatych ukrajincov z chlebom a soľov , kvetmi , krepčiacich kozačok so ...Zobrazit celý příspěvek

    Putin ani netuší čo spôsobil Rusku . Ten človek naozaj čakal pred bránami Kijeva nastúpených vďačných usmiatych ukrajincov z chlebom a soľov , kvetmi , krepčiacich kozačok so Zelenským v medvedej klietke na traktorovom prívese.
    Pri tom nemá ani na znovu postavenie toho čo rozbil , aby zalepil oči ohovaračom .
    Dnes je Rusko veľmi zraniteľné . Stav armády je taký ako vidíme . Na východe si ťajne robia nádeje japonci , číňania na návrat ich hustorických území . Pri tom rus má iba iba jedinú spojnicu východ-západ Trassibírsku magistrálu , ktorej prerušenie paralýzuje Rusko na mesiace až nie roky . Stačilo pár tisíc ČS Legionárov a paralyzovali Rusko . Keby ich boľševici nepresvedčili aby odišli do Vladivostoku /asi peniazmi , zlatom ? / , keď vojenský nedokázali , tak sme pánmi ruskej chrbtovej kosti do dnes!
    Po Putinovom vzore môžu aj číňania a japonci urobiť referendum . Ke´d im sľúbia čínske platy , japonské platy výsledok je už istý !Skrýt celý příspěvek

  • SYN_
    22:29 14.03.2022

    Rusi se rozhodli porušit status quo, takže nevidím žádný důvod proč se nebavit i o těchto "dárcích" za druhou světovou válku, absolutně žádný jiný důvod proč na nich sedí ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusi se rozhodli porušit status quo, takže nevidím žádný důvod proč se nebavit i o těchto "dárcích" za druhou světovou válku, absolutně žádný jiný důvod proč na nich sedí neexistuje... a když už se překresluje, odkud berou přesvědčení že na tom musí vždycky jen vydělat?Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      13:49 15.03.2022

      Odpověděl jsem na špatný příspěvek, viz níže.
      editováno

      Odpověděl jsem na špatný příspěvek, viz níže.
      editováno

  • peto150
    20:26 14.03.2022

    nj na Japoncov už dlho nikto nedrbol atomovku asi im to chýba .....

    nj na Japoncov už dlho nikto nedrbol atomovku asi im to chýba .....

    • Pavel 1
      20:52 14.03.2022

      Covidový strašpytel puťka to nebude.

      Covidový strašpytel puťka to nebude.

    • alter01
      07:52 15.03.2022

      Atomovky by si chcel na niekoho hodiť , tovarišč? To už si naozaj v koncoch , ako potkan zahnaný do kúta ?

      Atomovky by si chcel na niekoho hodiť , tovarišč? To už si naozaj v koncoch , ako potkan zahnaný do kúta ?

    • Ján Paliga
      12:03 15.03.2022

      Russkij vojennyj karabl idi na .... ukrajinskoje morozenoje ...

      Russkij vojennyj karabl idi na .... ukrajinskoje morozenoje ...

    • Poly
      13:50 15.03.2022

      Podle takové úchylné teorie by Putin vlastně mohl všechny okolo, kteří nemají atomovku, zabrat, jinak už letí raketa, ne? Čili s touhle teorií by stačilo vyhnout se NATO a Číně a ...Zobrazit celý příspěvek

      Podle takové úchylné teorie by Putin vlastně mohl všechny okolo, kteří nemají atomovku, zabrat, jinak už letí raketa, ne? Čili s touhle teorií by stačilo vyhnout se NATO a Číně a schramstnout všechny XYZstány kromě Pákistánu, klidně i ten Írán, kus Mongolska....Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      17:23 15.03.2022

      Lidi jako ty petříku by si měli pravidelně chladit vercajk ledovou vodou ;)

      Lidi jako ty petříku by si měli pravidelně chladit vercajk ledovou vodou ;)

  • Mortles
    14:43 14.03.2022

    Jo, jako autor mám poznámku: to etnikum na severu Japonska a na Sachalinu (všude jinde snad už vymřeli) jsou v originále "Ainu," já jim v množném čísle říkám Ainuové, kolegyně, co ...Zobrazit celý příspěvek

    Jo, jako autor mám poznámku: to etnikum na severu Japonska a na Sachalinu (všude jinde snad už vymřeli) jsou v originále "Ainu," já jim v množném čísle říkám Ainuové, kolegyně, co snad dokonce ainujsky umí, jim říká Ainové, každopádně v popisku toho obrázku s lidmi v tradičním oblečení je malá chyba. Jinak kdo z vás viděl Princeznu Mononoke, tak tam se mluví o "kmenu Emiši", což je starý název pro to samé etnikum, i když existují určité spory o to, jestli ti historičtí Emišové byli vlastně ta samá skupina, nebo to byla jiná, dnes už vymřelá, skupina. Každopádně v Mononoke vypadají jako ti lidi na obrázku. Pro Čechy asi nejslavnější Ainu je Toširó Mifune, dvorní herec Kurosawy.

    Každopádně v posledních desetiletích se dostává ze strany japonské vlády výrazně větší zájem o Ainuje včetně právního uznání a snahy o záchranu jejich (dost ohroženého) jazyka. Existuje normálně Ainujská literatura (většinou psaná japonsky, či dvojjazyčně), hlavně jejich lidová slovesnost, ságy jukar, dá se to zkoumat. Ve spojení s takovým trendem vývoje "regionálních identit" se založily různý muzea, ono na Hokkaidu má ainujskou krev každý druhý (výsledek asimilace místního obyvatelstva s kolonisty z jihu), tak na to lidi jsou zas hrdý. Když jsem před deseti lety začínal s Japonštinou, tak o to tak velký zájem rozhodně nebyl.

    Rád bych zchladil taky vaše nadšení, jak říkám, obsazení těch ostrovů je nejspíš technicky providitelné, Japonsko na to, že "nemá armádu", má docela silnou armádu, ale nikdo nikdy to neudělá. Nejenom, že Japonsku otevřený konflikt za to nestojí, ale celkově válku by si přáli jenom takoví pravicoví magoři (pár takových strejců znám osobně, ale zas tak moc lidí to nebude). Spíš jak jsem psal jde o vaření vlastní polívčičky a je to znamení i domácímu publiku.

    Ale jestli v Rusku dojde k nějakému kolapsu (což není pravděpodobné) tak neočekávám, že by se Japonci nějak upejpali. Ono tam žije stejně jenom tak 30 tisíc lidí, kterým by asi úplně nevadilo žít z Tokijských daní, i když s písmem by asi měli problém (jako všichni).

    Jinak kdybyste měli jakékoli otázky, tak já vám je rád zodpovím.Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      15:06 14.03.2022

      Jo, jinak se zdá, že se v národovectví v Japonsku předhání už všichni, teďka se koukám na nějaký internetový pořad Fudži TV a zdá se, že japonští komunisté, což je taková silně ...Zobrazit celý příspěvek

      Jo, jinak se zdá, že se v národovectví v Japonsku předhání už všichni, teďka se koukám na nějaký internetový pořad Fudži TV a zdá se, že japonští komunisté, což je taková silně opoziční, silně prosociální, poměrně woke, pacifistická strana by chtěla požadovat Kurily rovnou celé, což jsem opravdu nečekal. Ale stejně jsem nečekal, že budou Japonci přijímat uprchlíky z Ukrajiny, a stejně je berou a nejspíš budou brát na japonské poměry hodně.

      Vysvětlení: Prý proto, že neuznávají válku jako prostředek změny hranic státu, chtěli by tedy navrátit stav do poslední podoby, která byla rozhodnutá na základě diplomacie, tedy do roku 1875.Skrýt celý příspěvek

  • memo
    13:50 14.03.2022

    Mohla by se přidat i Čína. Celý Přímořský kraj je vlastně Vnější Mandžusko a stejně tak Chabarovský kraj. Samozřejmě celý Sachalin byl Číny. Změnilo se to v 18. století ve prospěch ...Zobrazit celý příspěvek

    Mohla by se přidat i Čína. Celý Přímořský kraj je vlastně Vnější Mandžusko a stejně tak Chabarovský kraj. Samozřejmě celý Sachalin byl Číny. Změnilo se to v 18. století ve prospěch Ruska a ve století 21. se to zase změní zpět ve prospěch původního majitele.
    Japonsko by mělo později získat i ty severní části Kuril a také Kamčatku a Čukotku. Sibiřský protektorát pod ochranou Pekingu. Rozpad Ruska do mnoha Lidových republik podle současných kremelských not třeba něco jako Volgogradská lidová republika, Moskevská lidová republika, Petersburská lidová republika, Murmanská lidová republika, Petrozavodská lidová republika. Možná ještě tak
    é nějaký Uralský svaz lidových republik a Severokavkazský svaz lidových republik navíc. Snad by v Kremlu pak mohlo by jen muzeum a místo Moskvy jako hlavní město třeba Archangelsk pro Moskalskou lidovou.Skrýt celý příspěvek

    • Oliver
      23:52 14.03.2022

      jenže i ruský názor má něco do sebe, jde ale hlavně o trofejní území co umožňuje kontrolu vnitřního moře, to jsou hned dva velké argumenty proč k předání nemůže dojít. Původně ...Zobrazit celý příspěvek

      jenže i ruský názor má něco do sebe, jde ale hlavně o trofejní území co umožňuje kontrolu vnitřního moře, to jsou hned dva velké argumenty proč k předání nemůže dojít. Původně sověti chtěli zabrat alespoň Hokkaido ale v rámci nedráždění pronazi frakce v USA se spokojili jen s těmito ostrůvky, to byla dobrá vůle ale i kalkul.
      A co se týče Číny, zrovna ti by měli mlčet a šoupat nohama protože dobyté území na Kuantungské armádě si klidně mohli ponechat. Obyvatelstvo částí území bylo smíšené a bylo díky ruskému elementu největší evropskou enklávou na chanském teritoriu. Jenže Stalin chtěl Čínu jako spojence či minimálně neutrála tak nejen že se plně z území stáhl ale dodal čínskému vojsku spoustu výzbroje a dodal i další pomoc ikdyž SSSR by ji potřeboval spíš sám pro sebe.Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        06:21 15.03.2022

        No, a právě o toto jde - je normální aby vítěz v nějaké válce "bral celý svět"? To je přece úhlavní motivace věst války, a měli bysme (myslím mezinárodní společenství) udělat vše ...Zobrazit celý příspěvek

        No, a právě o toto jde - je normální aby vítěz v nějaké válce "bral celý svět"? To je přece úhlavní motivace věst války, a měli bysme (myslím mezinárodní společenství) udělat vše pro to aby tato motivace už konečně odešla do dějin...Skrýt celý příspěvek

        • Oliver
          12:56 15.03.2022

          je normální že vítěz bere nějakou platbu za prolitou krev. Někdy stačí reparace a jindy i kus území, byť velikostně symbolické.

          je normální že vítěz bere nějakou platbu za prolitou krev. Někdy stačí reparace a jindy i kus území, byť velikostně symbolické.

          • Torong
            14:51 15.03.2022

            Prosím? To skutečně myslíš vážně?

            Prosím? To skutečně myslíš vážně?

          • Oliver
            00:52 16.03.2022

            tak jsme snad na vojenském webu? Myslel jsem že proto i přes odlišné názory ty základní věci budou pochopitelné. Pokud někde zařve x-tisíc vojáků tak je důležité získat vyjma peněz ...Zobrazit celý příspěvek

            tak jsme snad na vojenském webu? Myslel jsem že proto i přes odlišné názory ty základní věci budou pochopitelné. Pokud někde zařve x-tisíc vojáků tak je důležité získat vyjma peněz a drobných materiálních hodnot to co zvěční ten úspěch v těžké válce za hektolitry prolité krve - krev není voda, to by vojáci a bojovní měli znát nejlíp. Ostatně i český stát si v minulosti vydobyl velká území na severu které pak za vlády německo-habsburské císařovny tak ostudně pozbyl.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            08:15 16.03.2022

            Jenže nejsme v 18-tém století. Už po první světové válce bylo přesně z tohoto důvodu založeno ON, po druhé světové pak OSN a bylo definováno mezinárodní právo. Přesně proto, aby ...Zobrazit celý příspěvek

            Jenže nejsme v 18-tém století. Už po první světové válce bylo přesně z tohoto důvodu založeno ON, po druhé světové pak OSN a bylo definováno mezinárodní právo. Přesně proto, aby státy přestaly používat válku k dobývání území. A všechny státy to pochopily, samozřejmě kromě Ruska, které jako JEDINÉ získává po roce 1945 nové území dobyvačnou válkou. Všechno co tu popisuješ je naprostý nesmysl, který nemá v civilizovaném světě co dělat. Jenže Rusko a jeho obhájci prostě mentálně zamrzli ve středověku.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            12:03 20.03.2022

            Tedy po této válce, ve které Rusko hrdě převzalo roli fašistů, a ve které doufám bude poraženo, a jako náhradu za prolitou krev Ukrajinců (útočníkova se nepočítá, tak jako ...Zobrazit celý příspěvek

            Tedy po této válce, ve které Rusko hrdě převzalo roli fašistů, a ve které doufám bude poraženo, a jako náhradu za prolitou krev Ukrajinců (útočníkova se nepočítá, tak jako nepočítali německou), bude tedy na místě Rusko oškubat na kost, vedení (přeživší) stíhat před mezinárodním tribunálem, půlku jich pověsit rovnou druhou zavřít na mnoho let, armádu odzbrojit, vojenské letectvu a loďstvo zlikvidovat...
            Říkáte přece že tak to patří, že?Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        07:48 15.03.2022

        "Trofejní území" Děkuji Olivery, že jsi takto nevědomky přesně popsal Ruskou mentalitu a skutečný důvod, proč jednak 2 světovou válku vyvolali a jednak proč pokračovali i za ...Zobrazit celý příspěvek

        "Trofejní území"
        Děkuji Olivery, že jsi takto nevědomky přesně popsal Ruskou mentalitu a skutečný důvod, proč jednak 2 světovou válku vyvolali a jednak proč pokračovali i za hranice Ruska z roku 1938. Šlo jim o dobytí dalšího "trofejního území".Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          12:10 15.03.2022

          Nechal sa súdruh uniesť emóciami ... Teraz si v Piteri trhá vlasy....

          Nechal sa súdruh uniesť emóciami ... Teraz si v Piteri trhá vlasy....

  • petres
    12:10 14.03.2022

    Útok na Ukrajinu otevřel Pandořinu skřínku. Rusové sklidí, co zaseli.

    Útok na Ukrajinu otevřel Pandořinu skřínku. Rusové sklidí, co zaseli.

    • liberal shark
      12:42 14.03.2022

      Přesně tak Když holt pravidla neplatí, tak neplatí. Japonci mohou argumentovat úplně stejně jako Rusové. Není sporu, že ruská vojenská zařízení na Iturupu představují přímé ...Zobrazit celý příspěvek

      Přesně tak Když holt pravidla neplatí, tak neplatí. Japonci mohou argumentovat úplně stejně jako Rusové. Není sporu, že ruská vojenská zařízení na Iturupu představují přímé vojenské ohrožení japonského území. Podle mapky by ta hranice měla být někde mezi Urupem a Simushirem. Na Iturup bych poslal několik tisíc neoznačených žlutých mužíků :-).Skrýt celý příspěvek

    • Oliver
      00:04 15.03.2022

      kdepak, američani sklízí "plody Kosova", tam je počátek odtrhávání celých regionů, jenže ta americká byla hodně přímočará - jednoduše potřebovali místo na velkou základnu ze které ...Zobrazit celý příspěvek

      kdepak, američani sklízí "plody Kosova", tam je počátek odtrhávání celých regionů, jenže ta americká byla hodně přímočará - jednoduše potřebovali místo na velkou základnu ze které by kontrolovali prostor celé býv. Jugoslávie. Jasné bylo že Srbové to nedovolí, tak podpořili nespokojené Albánce a jejich teror, obchod s drogy lidmi i orgány byl velkoryse pardonován.Skrýt celý příspěvek

      • Mortles
        05:57 15.03.2022

        To už můžete rovnou říct, že sklízíme plody Versailské smlouvy, a že idea sebeurčení (které nemůže existovat s puškou u hlavy, samozřejmě) je naprosto mylná. Podívejte se, jak ...Zobrazit celý příspěvek

        To už můžete rovnou říct, že sklízíme plody Versailské smlouvy, a že idea sebeurčení (které nemůže existovat s puškou u hlavy, samozřejmě) je naprosto mylná. Podívejte se, jak Čechoslováci (uměle vytvořený národ) utlačují Němce v Sudetech a jak jim to Francouzi pardonují!

        S celým Balkánem je mimochodem ten problém, že si tam vymýšlejí různé protichůdné mýty, kterými se obhajují (ona ta představa "autochtonního obyvatelstva" je mylná pro úplně všechny současné skupiny, snad kromě Řeků) všechny strany a cesta k dřívějšímu soužití není dnes úplně jasná. Takže prioritou je hlavně udržet stav, kdy nejezdí bandy vojáků od vesnice k vesnici a nedělají čistky. Nejen pro ně ale i pro nás.Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        07:43 15.03.2022

        Není ti hanba lhát takhle hloupě?

        Není ti hanba lhát takhle hloupě?

        • Oliver
          00:57 16.03.2022

          wtf?? Při rozkladu sovětského bloku i jugošky se respektovaly i západem administrativní hranice republik svazů, ale vytvořit si z kraje srbské republiky nový stát to byla americká ...Zobrazit celý příspěvek

          wtf?? Při rozkladu sovětského bloku i jugošky se respektovaly i západem administrativní hranice republik svazů, ale vytvořit si z kraje srbské republiky nový stát to byla americká novota která všechny možnosti otevřela. Jen chamtivost nic víc a pak se diví že se rus opováží jednat podobně.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            08:21 16.03.2022

            Ne. To byla naprostá nutnost. Jak přesně si představuješ, že by vypadalo soužití Kosovců a Srbů v jednom státě po veškerých zvěrstvech, kterých se obě strany dopouštěly? Začalo s ...Zobrazit celý příspěvek

            Ne. To byla naprostá nutnost. Jak přesně si představuješ, že by vypadalo soužití Kosovců a Srbů v jednom státě po veškerých zvěrstvech, kterých se obě strany dopouštěly? Začalo s tím Srbskou Miloševičovou snahou o etnické vyčištění Kosova a logicky Kosovci odpověděli terorem. Takže vytvoření Kosova má naprosto stejnou logiku, jako u nás odsun Němců po roce 1945. Taky si nedokážu představit, že by byl možný klidný život v jednom státě. Ale i kdyby jsi nakrásně měl pravdu, jakože nemáš, tak to, že Pepíček rozbije okno, neznamená, že Jiříček může taky. Víš je vcelku zajímavé, že vám Ruským slouhům naprosto nevadí vyvražďování lidí, ale je strašně zle, když někdo viníka potrestá.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            09:21 16.03.2022

            Kosovo je následok vraždenia rozputaneho Milosevicovym sovinizmom. Kosovo vzniknúť nemuselo. Vzniklo následkom veľkosrbskej sovinistickej idey ... Mimochodom, Kosovo pripadlo ku ...Zobrazit celý příspěvek

            Kosovo je následok vraždenia rozputaneho Milosevicovym sovinizmom. Kosovo vzniknúť nemuselo. Vzniklo následkom veľkosrbskej sovinistickej idey ... Mimochodom, Kosovo pripadlo ku bývalej Juhoslavii až v roku 1918... Tak tu neplač. Chamtivi boli Srbi vedení Milosevicom a na svoju chamtivosť na mocibaznost doplatili životnou úrovňou a rozpadom Juhoslavie, kde s nimi nikto pricetny nechcel mať nič spoločné ...Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        12:15 15.03.2022

        "Plody Kosova" sú len a len dielom sovinistu Milosevica a jeho hrdlorezov. Aj rozpad Juhoslavie je len a len dôsledok jeho sovinizmu. Vďaka Milosevicovi sú Srbi žobráci, ktorí ...Zobrazit celý příspěvek

        "Plody Kosova" sú len a len dielom sovinistu Milosevica a jeho hrdlorezov. Aj rozpad Juhoslavie je len a len dôsledok jeho sovinizmu. Vďaka Milosevicovi sú Srbi žobráci, ktorí nevedia, či majú dať prednosť prosperite z EÚ, či mocibaznosti vedenej Ruskom... Čistá schizofrénia ...Skrýt celý příspěvek

        • Torong
          08:26 16.03.2022

          Však se taky současný prezident Srbska (ani nevím co za šaška to je) vyjádřil o Ruské invazi "nikdy jsem neměl horší náladu". Je mu totiž naprosto jasné, že veškeré jeho naděje na ...Zobrazit celý příspěvek

          Však se taky současný prezident Srbska (ani nevím co za šaška to je) vyjádřil o Ruské invazi "nikdy jsem neměl horší náladu". Je mu totiž naprosto jasné, že veškeré jeho naděje na to, že by zase vlítnul Bosny a začal vytvářet "Velké Srbsko" jsou v tahu.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            09:23 16.03.2022

            Je to riadna schizofrénia - buď európska životná úroveň alebo Veľké Srbsko ...

            Je to riadna schizofrénia - buď európska životná úroveň alebo Veľké Srbsko ...

Načítám diskuzi...