Seznam amerických zbraní pro Saúdskou Arábii

Testovací odpal antirakety systému THAAD na Havaji (2013); větší foto / Public Domain

Saúdská Arábie během následující dekády plánuje nakoupit americké zbraně za 350 miliard dolarů - prozatím jsou podepsány zakázky za 110 miliard dolarů. Saúdská Arábie získá ze Spojených států i špičkové protiletadlové a protiraketové systémy dlouhého dosahu THAAD.

“Tento balík obranných systémů a služeb podporuje dlouhodobou bezpečnost Saúdské Arábie a oblasti Perského zálivu v souvislosti s neblahým íránským vlivem a hrozbami souvisejícími s Íránem. Kromě toho posiluje schopnost Království zajistit vlastní bezpečnost a dále přispívá k protiteroristickým operacím v celém regionu a snižuje zátěž amerických vojenských sil,” stojí v tiskovém prohlášení amerického ministerstva obrany.

V článku Konflikt v Jemenu – krize a kontroverze americké podpory Saúdské Arábie jsme si popsali politické pozadí obchodu, dnes se podíváme na konkrétní americké zbraně, které Saúdové nakoupí.

Dlužno dodat, že podobné obří kontrakty nejsou v americko-saúdských vztazích výjimkou. Za osmileté období prezidenta Baracka Obamy Saúdové nakoupili americké zbraně za 115 miliard dolarů, mimo jiné tanky M1A2S Abrams a víceúčelové stíhačky F-15SA Strike Eagles.

Hlavní podíl na nových dodávkách získají američtí zbrojní giganti Lockheed Martin, Boeing a Raytheon. Lockheed Martin dodá Saúdům zbraňové systémy, vybavení a služby za 28 miliard dolarů, firmy Raytheon a Boeing svůj podíl neuvedly.

Neexistuje žádný oficiální seznam prodávaných zbraní - blog Foxtrot Alpha ale získal z ministerstva zahraničí odkaz (nabídkové a přejímací listy; LOA), kde lze získat základní přehled o prodávaných zbraních v rámci vládního Programu pro vojenské prodeje do zahraničí FMS (Foreign Military Sales). Kromě prodej zbraní skrz FMS, který musí schválit americký Kongres, Saúdové nakoupí zbraně, vybavení a služby také přímo od amerických firem - tedy bez nutného schválení Kongresu.

Podle zaslaného odkazu Saúdská Arábie mimo jiné nakoupí 153 starších tanků M1A1/A2 - z toho 133 projde modernizací na saúdskou verzi M1A2S. Zbývajících 20 tanků nahradí tanky ztracené v bojích, pravděpodobně v Jemenu. S tanky Saúdové nakupují také obrněná vyprošťovací vozidla M88A1/A2 Hercules.

Společně s dalším vybavením, výcvikem a podporou Saúdové za posílení svého tankového vojska zaplatí Washingtonu 1,5 miliardy dolarů.

CH-47F Chinook dokáže v podvěsu přepravit 7 t nákladu na vzdálenost cca 100 km.

Společně s tanky Saúdové získají 153 těžkých kulometů M2 ráže 12,7 mm, 266 kulometů M240 ráže 7,62 mm, 153 kouřových granátometů M250, 169 termovizních pozorovacích přístrojů pro řidiče tanků Abrams AN/VAS-5 DVE-A, 133 brýlí pro noční vidění AN/PVS-7B, atd.

Saúdské vrtulníkové letectvo získá posilu v podobě 48 nejnovějších dopravních vrtulníků CH-47F Chinook.

Součástí dodávky je i 112 turbo-hřídelových motorů T55-GA-714A (pro vrtulníky plus 16 náhradních), 58 protiraketových přehledových a výstražných přijímačů AN/AAR-57 nebo 48 kulometů M240H ráže 7,62 mm. Za vrtulníky, vybavení a další spojené služby Saúdové pošlou do Washingtonu 3,5 miliardy dolarů.

Chinook kromě tříčlenné posádky unese až 33 vojáků. Vrtulník pohání dva motory 55-GA-714A, které stroji dovolí cestovat rychlostí téměř 300 km/h.

Kromě toho Lockheed Martin se saúdskou firmou Taqnia (mimo prodej FMS) založí společný podnik v Saúdské Arábii, kde bude smontováno 150 vrtulníků S-70 Black Hawk (komerční verze UH-60 BlackHawk) pro saúdskou vládu. Montáž vrtulníků je součástí ambiciozního saúdského programu Vision 2030, který si klade za cíl zmenšit závislost Saúdské Arábie na vývozu ropy a soustředit se na vývoj a výrobu produktů s vysokou přidanou hodnotou.

Saúdové mají rovněž zájem o nákup protilodních a protiponorkových letounů Boeing P-8 Poseidon. Bližší detaily ale nejsou známy.


MMSC (Multi-Mission Surface Combatant); větší foto / Lockheed Martin

Rijád dále získá systémy protivzdušné obrany (PVO) Patriot PAC-3.  Nejkontroverznější je ale prodej špičkových systémů PVO dlouhého dosahu THAAD (Terminal High Altitude Area Defense). THAAD ničí balistické rakety krátkého, středního a dlouhého dosahu v jejich sestupné fázi. Dálkový dosah antiraket systému THAAD je 200 km a výškový 150 km.

Detaily o saúdském nákupu systému THAAD nejsou prozatím známy. Jedná baterie THAAD, kromě radarů a kompletů řízení a velení, obsahuje šest odpalovacích vozidel s osmi antiraketami. Americká armáda plánuje za jednu baterii THAAD utratit 800 milionů dolarů.

Rijád má rovněž zájem o čtyři americké fregaty MMSC (Multi-Mission Surface Combatant), které vycházejí z lodí LCS (Littorial Combat Ship) třídy Freedom. Dosah lodí MMSC je 9260 km a cestovní rychlost 55 km/h.

MMSC jsou vybaveny námořním dělem OTO Melara ráže 76 mm a raketovými systémy pro boj s letadly, plavidly i ponorkami protivníka.

Pro lodě Saúdové nakoupí 48 protilodních střel RGM-84 Harpoon, 532 střel PVO RIM-162, 188 střel PVO RIM-116C a také celkově pět systémů (jeden náhradní) PVO velmi krátkého dosahu ráže 20 mm SeaRAM (CIWS, použitelné i proti lodím).

Zdroj: Foxtrot Alpha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ohrožují čistky v turecké armádě její bojeschopnost?

Od červencového převratu, který se minulý rok odehrál v Turecku uběhl již téměř rok, ale čistky ...

Mezinárodní sankce proti Al-Kajdě a svévole velmocí v OSN

Sankce Rady bezpečnosti OSN jsou právně závazné pro celou mezinárodní komunitu a na Al-Kajdu byly ...

Warrior Competition 2017 v Jordánsku

Firma 4M Systems se kromě vývoje balistických ochranných prostředků a jejich následného prodeje ...

Konflikt v Jemenu – krize a kontroverze americké podpory Saúdské Arábie

Americký prezident Donald Trump vykonal v minulém týdnu svou první zahraniční návštěvu. Volba ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Nesher
    12:26 08.06.2017

    rasto12
    O těch zbrojních "obchodech" z dob ČSSR opravdu mnoho nevíte, to bylo ztrátové téměř vždy. Např. jeden z velkých prvních obchodů, který po puči v roce 48 bolševici uskutečnili, byla slavná dohoda s Egyptem, kdy ČSR dodala tanky, letadla, děla atd. v ohromných počtech, přičemž část dodávek pocházela ze SSSR a ČSR za to Rusům normálně musela zaplatit. Egypt pak celou ohromnou dodávku splácel v surové bavlně. Vzhledem k tomu, že tolik bavlny nebyla schopna ČSR zpracovat, tak ji většinu vrhla na trh, následkem toho trh s bavlnou prudce poklesl (převis nabídky nad poptávkou) a celý ten obchod byl ztrátový.
    Nebo další případ, dodávky zbraní na Kubu v 60 letech, částečně formou daru, částečně placené dodávkami nekvalitních zemědělských výrobků.
    Nebo o obchody ani nešlo, ČSR ty zbraně dodávala různým levicovým teroristům či vládám zdarma (FLN, OOP, Etiopie....)
    Jinak, Izrael o dodávkách do SA ví a nemívá s tím problém, budete se divit, ale Izrael nepovažuje SA a celý arabsko-sunnitský blok za větší problém, na rozdíl od Íránu. Jak se SA , tak i SAE má neoficiální kontakty a dohody. Tedy pokud bude Írán bojovat proxy války s Araby, tak Izrael s tím bude jen spokojen.

    Nedy
    Možná si přečtěte co jsem napsal, v tamním regionu si nevyberete, tam nejsou hodní a zlí, jen zlí a zlí. A vůbec nejde o náboženství, ale moc a vliv mezi dvěma bloky, které jsou jeden za 18 a druhý bez dvou za 20. A do toho samozřejmě vstupují další hráči se svými zájmy (Rusko, Turecko, USA...). V současné době tam běží dvě proxy války, jedna v Sýrii, kterou krom zcela nešťastné a neadekvátní reakce Assada a jeho lidí na protesty syrských občanů zcela jistě vyvolal zájem arabského bloku na odstavení syrského režimu (coby spojence Íránu) od moci a Jemen, kde zase vládnoucí proarabský režim chce pomocích svých šíitských spojenců odstranit Írán. V obou případech to mělo za následek intervenci (Íránu v Sýrii a Arabskou v Jemenu).

  • nedy68
    11:43 08.06.2017

    Nesher - Asad není svatoušek, ale ani Hitler. Takových režimů co se nemazli s oponenty je víc. Ale v Sýrii byl klid. Klasicky se udělala, vycvičila, vyzbrojila a dovezla "Opozice" a začal boj. A myslet si, že když padne Asadův režim že tam bude klid a mír? A demokracie? To vidím třeba v Lybii.

    A preventivně píšu nejsem agent Ruska ani Sputniku.

  • rasto12
    01:28 05.06.2017

    "Nesher" neviem kam patríte, ale ak USA odobria ten zbrojný balíček pre SA , tak to bude šupa. Bude to pre región značné pozdvižení - Izrael, Irán...Izrael sa tvári,že je nad vecou ,ale toto ho môže prekvapiť a on nemá v regióne spojencov. Irán je v pohode nepriateľ sa nemení, len troška ustupuje.

  • rasto12
    01:13 05.06.2017

    "Možná by tu mohli místní internacionální socialisté neboli komouši něco povyprávět o tom, kam tehdejší ČSSR vyvážela zbraně, kolik dluhů po těch Moskvou řízených akcích zůstalo a kdo nakonec celou tu naivní srandu na vývoz bolševických revolucí do zemí třetího světa zaplatil."

    Bože to urážanie. Viete čo napr. robila spoločnosť Koospol ? Niekto nakúpil zbrane,ale za to odobral poľnohospodárske stroje a iné civilné produkty. Kto to zaplatil ? Oni , až na prelome 80. rokov vznikol dlh a my sme si ho nedali vyplatiť, lebo sme nevedeli ako , nastala zmena politiky. Príklad - RF uznalo voči SR dlh. Mal byť minutý na ciklotrónonvé centrum, likvidáciu odpadu, z hliníka, modernizáciu PVO, ....nič ..chopili sa toho borci a minuli všetko na pár vozidiel a chabú opravu Mig-29. A to isté bol záväzok voči Líbyi .

    Kde ČSSR vyvážalo len tak bez spetného efektu ako dnes napr. USA do Izraela, Egypta...

  • Kruan
    22:58 02.06.2017

    Možná by tu mohli místní internacionální socialisté neboli komouši něco povyprávět o tom, kam tehdejší ČSSR vyvážela zbraně, kolik dluhů po těch Moskvou řízených akcích zůstalo a kdo nakonec celou tu naivní srandu na vývoz bolševických revolucí do zemí třetího světa zaplatil.

  • ImreSVK
    10:32 02.06.2017

    pre dusan, 31.05.2017 o 16:20

    Odporúčam si občas prečítať niečo aj "z druhej strany barikády". Nie je všetko v Izraeli čierno - biele, tak ako sa tu snažíte prezentovať.

    Podobný postoj mal aj istý liberálny americký novinár Hunter Stuart, ktorý navštívil Izrael v roku 2015. Ten svoj "propalestínsky" postoj zmenil akonáhle sa stretol osobne s týmito ľuďmi. Jeho skrátený preložený článok nájdete v časopise ISSN: 1211-2917, ročník 23, číslo Březen 2017, str. 16 - 18.
    Originál článok v The Jerusalem Post nájdete tuším tu: http://www.jpost.com/Jerusalem...
    Ďalšie články na zamyslenie ohľadom Izraela nájdete v archíve časopisu Slovo z Jeruzalema na tomto linku: http://www.icej.cz/lang_cs/cla...

    PS: môžem odporúčať jednu knihu na zamyslenie priamo od "palestínčana" Tass Saada: Sloužil jsem Arafatovi (ISBN: 9788090586307).

    Všetkým prajem pokojný deň.

  • Grull
    11:52 01.06.2017

    Charlie - Nebo druhá varianta, udělat náš stát tak bohatý, abychom si mohli koupit co chcem :-)

    Zbylo pod Kašperkama ještě nějaký zlato? V Jáchymově uran nebo co ten kopec plnej lithia? Neříkejte, že by na tom stát nemohl něco trhnout :-P

    Co tak poslat pana Presidenta na výlet na jih do tepla? Třeba by udal nějaký Alky nebo Téčka ze skladů?
    Dáme vám 3 Téčka a vy nám jednoho Abramse :-))

  • Charlie
    08:01 01.06.2017

    Jen tak mimochodem: tady (v Evropě) se dělá kvůli každýmu nákupu techniky, kterej neprošel deseti kolama supertransparentních výběrovek, hrozný haló, a Američanům stačí, aby jejich prezident zajel do SA, tam místnímu mocipánovi řekne "potřebuju spravit schodek, co kdybys něco koupil" a bez nějaký výběrovky se nakupujou tanky, lodě, rakety...

    Proč tohle kurva neumí evropský státy, dojet do nějaký bohatý prdele a natlačit tam naší techniku? Nebo fakt potřebujeme, aby evropský zbrojovky regulérně porazily všechnu konkurenci a my z toho měli dobrej pocit? Tohle hraní na poslední spravedlivý nás stojí trochu moc na můj vkus. A jestli se někde v nějakým velbloudistánu místňáci rozhodnou, že si navzájem podřežou krky, tak dobře, je to jejich volba, já bychjim ty kudly klidně prodal.

    Mimochodem - tenhle prodej celkem určitě srazí jednotkovou cenu pro vlastní armádu (hlavně u THAADů a munice) a zároveň umožní zbavit se starých zásob, které vážou finance (ty repasované tanky jsou fakt výhra).

    Jinak k vývoji situace na střením východě: Saudi začínají vystrkovat růžky, te´d zkusili něco v Jemenu, kde dostali tak trochu přes prsty, nevadí, peněz je (zatím) dost, ztráty doplníme, bude následovat období konsolidace, dky se bodou (nebo taky ne) zapracovávat zkušenosti a uvidíme, co z toho bude pak, jestli se rozjede další dobrodružství (ať už proxy, nebo plnotučnej konflikt)... každopádně určitě se budou doma chtít zbavit těch největších raikálů a horkejch hlav, takže je zase někam vyšlou, ať tam dělaj bordel.

  • Strategist
    22:00 31.05.2017

    cejkis: jenom bych rád objasnil, proč je celé youtube plné zásahů TOW, protože ti povstalci to mají nařízené že každou vystřelenou raketu musí mít nahranou, kvůli nějaké inventuře, jinak více méně souhlasím s tím co napsal Nesher, můj osobní postoj je takový, že Saudi si dělají něco v Jemenu a Iran si dělá něco v Sýrii, takže já to beru jako 1:1

  • cejkis
    21:23 31.05.2017

    Nesher, díky za skvělý komentář.

    Opravdu nehledám dobré a zlé a už vůbec nesdílím názor, že USA je symbolem dobra a Rusko symbolem zla či naopak. Světem hýbou zájmy globálních finančníků, kteří platí volební kampaně.

  • Nesher
    21:14 31.05.2017

    Cejkis
    Váš problém je, že v tomto regionu hledáte hodné a zlé. Tam nic takového není, syrské vládní síly a jejich iránští či libanonští spojenci vraždí lidi zcela stejně jako různé prosaudské či vím já jaké další skupiny. Tam si prostě nevyberete.
    Navíc označovat relativně liberální (na arabské poměry) marocký režim za líheň teroristů je přinejmenším přehnané.
    To co se teď děje v na blízkém východě je (byť si uvědomuji, že paralely s evropskou historií kulhají na obě nohy) počátek místní verze 30. leté války, tj. mocenský konflikt, pod rouškou náboženského sporu, o budoucí uspořádání regionu mezi arabským blokem vedeným Saudskou Arábií a Iránem s jeho spojenci. Plus, jako ostatně téměř všude a vždy do toho vstupují další hráči se svými zájmy (Turecko, Rusko, USA.......). Prostě žádný hodný Asad podporovaný ochráncem konzervativních hodnot Voloďou Putinem a zlá FSA podporovaná fanatiky z řad vládnoucích arabských dynastií a imperialistickou juntou v USA, či naopak. To podle toho zda dáváte přednost Sputniku a Russia Today nebo Washington Post a Wall Street Journal, ale stará dobrá proxy válka v níž jde o peníze a moc až v první řadě.

  • cejkis
    21:09 31.05.2017

    Strategist
    THAAD je schválen pro Jižní Koreu ba co více, dokonce již funkční a předmětem sporů s Čínou. Japonsko dalo přednost Aegis.

  • cejkis
    21:06 31.05.2017

    baraka
    Balík munice o kterém píšete je jiný seznam. Je to předešlá dodávka podepsaná Obamou.

  • cejkis
    21:04 31.05.2017

    Pro dokreslení tragikomické světové situace se Saudy doplním na odlehčení tématu, že tato země předsedá Radě pro lidská práva při OSN čehož pravidelně zenužívá v Syrském konfliktu. A jako poslední hit je hlasování OSN včetně ČR, které přiřklo předsednictví komise pro lidská práva žen Saudům ačkoliv tato muslimská země zakazuje ženám i řídit automobil.

    OSN je nástorojem globalistů. A mezi globalisty patří Saudská královská rodina.

  • otecko
    20:58 31.05.2017

    SA je odporná monarchie s nejdrsnější formou islámu. A to, co provádí v Jemenu už i OSN nazývá genocidou... není žádné ospravedlnění pro jejich ostudné angažmá v této zemi, stejně jako v Syrii.

  • cejkis
    20:29 31.05.2017

    Nesher, Strategist, Luky

    Můj komentář je provokující do té míry než se začnete koukat na věc v dlouhodobém horizontu.

    Fakt, že Saudové, Katar, Izrael, Turecko, USA, EU platí, mentorují a vyzbrojují fanatické islamisty či nájemné žoldáky v rámci operace na svržení Asada je znám již léta. Mimochodem výborně pokryté mediální krytí v podobě SOHR a WhiteHelmets.

    Zejména Saudové nakupují po celém světě. V Sýrii jsou zbraně z Chorvatska, Srbska, Číny, ČR, Francie a USA. Zejména Saudy dodané americké střely TOW do rukou islamistů zaplnily youtube a zastavily nejden vládní postup. A to je prosím zbraň podléhající vývozní licenci.

    Fragaty a PVO potvrzené za Trumpa jak píšete nejsou určeny FSA a jiným umírněným uřezávačům hlav. Jsou totiž určeny pro boj v Jemenu, kde Saudové přišli o mnoho techniky a kde se boje zvrhávají v souboj Saudů s Íránem. Není to tak dávno co Hutiové trefili střelou Točka saudskou základnu a zabili desítky Saudů.

    Mohu ještě připomenout Obamou podepsané dodávky tanků do islámského Maroka, které je rovněž líhní džihádistů.Z tohoto kroku bylo Alžírsko a Thajsko "nadšeno". Ještě mohu připomenout tanečky Obamy s Egyptem, kde za vlády Muslimského bratrstva Obama chtěl dodávat zbraně a podepsal. Po éře Muslimského bratrstva dodávkám vystavil ban.

    A jsem rád, že souvislost výbuchů ve Vrběticích se zametáním "chybějící" munice napadla i někoho jiného.

  • baraka
    20:19 31.05.2017

    V príspevku nie je spomenutý ten ,,balík" leteckej munície , ktorý má nahradiť čo Saudi stihli zo skladov nahádzať na Jemen. Asi toho veľa minuly na ten pohreb.

  • Luky
    19:57 31.05.2017

    Strategist napsal
    "...jak píše Nesher FSA určitě nepoužívá používá Patrioty a fregaty, takže váš komentář je zbytečně provokující.."
    -----------------
    Ale používá velké množství TOW.

    Nesher napsal:
    To co je určeno pro FSA či jiné Saúdské klienty, případně provládní síly v Jemenu (podporované arabskou koalicí) se nekupuje v USA, ale ve Střední a Východní Evropě.
    ----------------------------------
    Transparentní to není, jak je ostatně uvedeno. Přenosných PT a PL raket ze států v tom může být spousta. Ale máš pravdu, že východní Evropa džihádisty krz Saudy vyzbrojuje. Na čí žádost asi? Nedělám si iluze, že vyprázdnění našich zbrojních skladů (kolik těch výbuchů + ofiko transportů bylo?) proběhlo pouze do Kurdských rukou. Byla spousta fotek džihádistických fousáčů v různých částech země s RPG-75.....

  • leviathan
    19:02 31.05.2017

    strategist: tam bude asi rozdiel v raketach, ci nie? Pochybujem, ze im dodaju tu istu silu, ako maju doma.

  • Strategist
    16:36 31.05.2017

    Celkem se divím, že USA prodává THAAD, Patrioty jasně ty má kde kdo, ale THAAD, kdyť to nemají ani jejich nejbližší spojenci(Japonsko, VB, Austrálie) a dát to zrovna na blízký východ. Osobně si myslím, že to Kongres neschválí.

  • Strategist
    16:32 31.05.2017

    cejkis: jak píše Nesher FSA určitě nepoužívá používá Patrioty a fregaty, takže váš komentář je zbytečně provokující

  • palo satko
    16:27 31.05.2017

    Jedna sa vlasten o taky oblastny chosraščot (pamätnici vedia o čom to je). Velmi sofistikovanu finančnu kompenzaciu straty pri vyvoze zbrani do Izraela. :) Saudi zaplatia plnu cenu a Izrael dostane to iste (alebo lepšie) temer zadarmo.

  • dusan
    16:20 31.05.2017

    RiMr71

    Z bezpečného paneláku v Čechách je pohľad na polastínsky terorizmus či "terorizmus" trochu iný ako pohľad z baráku v Palestíne, kde Izrael postavil plot na palestínskom území ... a bráni vlastníkom užívať ich majetok, lebo ten je "za plotom" ...sem tam Vám židovskí radikáli zlikvidujú úrodu a ak sa na nich siahne ... tak nabehne židovská armáda ...

    Palestína je politcký problém a pokým ho nechce Izrael riešiť politicky (výstavba nových osád je jasným dôkazom) - tak tam žiadna bezpečnosť nebude ....
    Pripomínam, že jediný izraelský premiér čo bol zabitý extrémistom bol obeťou židovského teroristu ....
    Že EÚ nerobí úplne čistú politiku je fakt ... oproti americkému bráneniu všetkého čo robí Izrael je to však len smiešny odvar.
    Bezpečnosť nikdy nemôže byť na 100 % ... ale odstránením politickým príčin sa dá podstatne zvýšiť. Určite lacnejšie a rýchlejšie ako xy-bezpečnostnými opatreniami, ktoré i tak nemôžu zabrániť všetkým útokom.
    Pripomínam, že židovskí blázni sa zúrivo bránili i vráteniu Sinajského poloostrova pri mierovom procese v roku 1982 .... a založili už i nelegálne osady. Potom ich "vykopli" - politicky sa dohodli ... a je "relatívne" kľud.
    V Palestíne treba zastaviť výstavbu nových osád, dohodnúť sa na fungovaní existujúcich a určite sa to dá ... len treba chcieť. Evidentne však židovská strana stavila na postupné "vyplnenie" vhodných miest - je to oficiálna politika a pokým má Izrael podporu USA tak to nemá dôvod meniť.
    Ale jedno musím uznať, Izrael má neuveriteľne vynikajúci spravodlivý súdny systém. V takom prostredí vášní robiť také rozhodnutia aké robí izraelská spravodlivosť ...klobúk dole. O takom môžu snívať nie len v arabských štátoch ... ale i v našich končinách.

  • Nesher
    15:50 31.05.2017

    cejkis
    To silně přeháníte, to co je tu prezentováno (tanky, vrtulníky, lodě, systémy protivzdušné obrany a fregaty) zcela jistě není určeno pro Saudy podporované síly v Sýrii a ani nikde jinde. To jsou jednoznačně dodávky určení pro Saúdské ozbrojené síly (armádu, letectvo, námořnictvo a národní gardu). Co by asi tak nějaké milice v Sýrii či Jemenu dělaly s Patrioty, Thaad či Chinooky? Nemají na to vycvičené lidi a těžko by to udrželi v provozu.
    To co je určeno pro FSA či jiné Saúdské klienty, případně provládní síly v Jemenu (podporované arabskou koalicí) se nekupuje v USA, ale ve Střední a Východní Evropě. Tj. jedná se většinou o starší a jednoduché zbraně sovětského typu. Tedy takové systémy, které místní díky své jednoduchosti udrží v provozu a na něž jsou zvyklí, navíc to jejich sponzory stojí v podstatě pakatel.
    Např. nedávno bylo vyfoceno několik zgenerálkovaných OT 64 na palubě nizozemské lodi mířící do SAE. Původ je jasný (ČR, SR nebo PL).

  • RiMr71
    15:25 31.05.2017

    JO, není to úplně košer...
    Ale mě osobně 100x víc se*e financování palestinských teroristů z rozpočtu EU...

    Jenže se vždycky snáze ohrnuje nos nad cizím špinavým prádlem než nad tím vlastním..

  • dusan
    15:22 31.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Trošku komédia ...

    Trump šíri samú paniku pred muslimskými utečencami a "zlými" muslimskými krajinami ... a zároveň s veľkou slávou prezentuje priateľstvo s najkontroverznejším režimom v danej oblasti ... skrátka o peniaze ide v prvom rade.

    Čo sa týka strát tankov Abrams ... tak samozrejme ide o Jemen.

  • cejkis
    14:55 31.05.2017

    Americká podpora terorismu v celé své nahotě. Naopak by na Rijád mělo být embargo a to i na náhradní díly všeho, co používá tamní armáda či na vybavení, kterým zásobuje FSA a další umírněné uřezávače hlav.

  • Libertz
    10:46 31.05.2017

    ASAKATAHALA