SHERPA Light a HIGUARD na tankodromu v Milovicích

SHERPA Light; větší foto / VOP CZ

Zastoupení RENAULT Trucks Defense pro Českou republiku připravilo na bývalém tankodromu v Milovicích ukázkové jízdy dvou vozidel z bohatého sortimentu firmy. Zástupci generálního štábu, vojenských útvarů a Ministerstva obrany si mohli vyzkoušet jízdu středním obrněným vozidlem HIGUARD a lehkým taktickým vozidlem SHERPA Light v úpravě pro speciální jednotky.

V prvních jízdách hostům vozidla předvedli profesionální řidiči francouzského výrobce, ale pak za volant usedli profesionálové Armády ČR. Všichni zúčastnění shodně vysoce hodnotili výjimečné jízdní vlastnosti obou předváděných vozidel a diskutovali o jejich možném využití v jednotkách Armády ČR.

Sherpa Light je lehké taktické vozidlo navržené pro pěchotu, paradesantní jednotky nebo bezpečnostní síly, kterým poskytuje vysoký výkon, mobilitu a přepravní kapacitu.

Sherpa Light je vybaven ochranou proti minám, improvizovaným výbušným systémům a balistickou ochranou podle CEN 1063 a STANAG 4569.

HIGUARD je středně těžké obrněné vozidlo s velkokapacitním chráněným trupem. Trvalý pohon 6x6 zajišťuje HIGUARD výjimečnou pohyblivost v obtížném terénu, zatímco jeho obrněný trup poskytuje účinnou balistickou ochranu podle STANAG 4569.

HIGUARD nabízí vynikající možnosti pro přepravu jednotek a je ideální pro umístění speciální zástavby. Může pak být využit také jako velitelský, štábní, spojovací nebo sanitní vůz.

Prezentace se účastnil také státní podnik VOP CZ, který je průmyslovým partnerem RENAULT Trucks Defense. Prvním výstupem navázané spolupráce mezi RENAULT Trucks Defense a VOP CZ Nový Jičín by měl být podíl českého partnera na výrobě předváděného vozidla HIGUARD.

Firma RENAULT Trucks Defense nabízí širokou škálu obrněných vozidel, která jsou určena pro armádu a bezpečnostní složky. Používá je francouzská armáda a také několik dalších armád NATO.

Jednotlivé řady vozidel RENAULT Trucks Defense mají vysoký podíl vzájemného využívání stejných komponent, což představuje velký benefit z pohledu následného zajištění náhradních dílů, logistiky a managementu životního cyklu techniky. Prezentovaná vozidla jsou velmi vhodnou alternativou pro modernizaci pozemní techniky Armády ČR.


HIGUARD ; větší foto / VOP CZ

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě ...

Zaměřeno na Armádu ČR: Vozidla Ajban 440A a NIMR RIV

Novojičínský podnik VOP CZ na začátku letošního roku podepsal smlouvu o spolupráci s firmou NIMR ze ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Jara
    14:12 25.02.2018

    Kolt
    Jinak do JLTV si pokaždé rejpnu protože se mi nezdá tak moc před konkurencí jako vám ostatním, kdyby se pro něj AČR rozhodla a měla ho za podobný peníz jako US army tak mi to žádné vrásky na čele ale nepřidělá:)

  • Jara
    14:02 25.02.2018

    Kolt
    Jen jsem na poukázal na jiný přístup Francouzů .... samotnému se mi více líbí Nimr například ....

  • KOLT
    13:51 25.02.2018

    Ten poslední příspěvek byl míněn k jinému článku, omlouvám se :-)

  • KOLT
    13:46 25.02.2018

    Na ježdění mezi posádkami a do výstrojáků ať si pořídí nějaké Fábie nebo klidně Yetti, ale náhrada za UAZ/Defender má být auto určené k plnění úkolů v boji. Ať už pro přesuny lehké pěchoty, štábní účely nebo třeba zásobování. A k tomu potřebujete zcela nutně klasický off-road.

  • KOLT
    13:44 25.02.2018

    Jara, máte pravdu stran spolehlivosti a bezúdržbovosti. Na druhou stranu, pokud je ono složitější řešení navrženo rozumně a dostatečně robustně, nepřináší o tolik vyšší náklady, zato přináší zásadní velké jízdních vlastností. Tuhé nápravy ať si používají chudé armády, technologicky zdatnější armáda by neměla mít problém s nezávislým zavěšením kol.
    Mmchd, horujete pro IFV Puma mimo jiné proto, že má pokročilejší "hydraulický" podvozek (jehož náročnost na výrobu i údržbu je o mnoho složitější než u klasiky s torzními tyčemi), zato tady vychvalujete pevné nápravy. Trochu schíza, ne? ;-)

  • Jara
    12:20 25.02.2018

    Jinak Sherpa je velice zajímavé vozidlo na rozdíl třeba od Nimru, ruského Tigru nebo Naprosto,úžasného, bezkonkurenčního,skvělého JLTV:)), si ponechává klasické tuhé nápravy. Samozřejmě tuhá náprava se nemůže co se týče vlastností vyrovnat nezávislému zavěšení ať už jsou to dvojité lichoběžníky nebo nějáký víceprvek, ale na druhou stranu jsou tuhé nápravy enormě spolehlivé, ověřené řešení, takže si sherpa může tímto získat velikou výhodu spolehlivosti a mnohem menčí náročnosti na servis.
    A nepište mi, že amici všechno testují do aleluja a že JLTV bude úplně stejně spolehlivé jako Sherpa. Nebude! Zkratka větší počet silentbloků a kloubů sebou ponese větší starosti ....

  • skelet
    22:48 24.02.2018

    Kolt: ti právníci jsou od toho, aby tu společnost "uklidili" na základě informací získaných nepřímo. A především nikdo neví, proč jim tu prověrku nechtějí vydat. Všechno jsou to spekulace, a pokud spekulujeme my, tak může spekulovat i Strnad, který bude mít i o trochu přesnější informace.
    A o tom, že něco nebo někoho bude muset obětovat není sporu.

  • KOLT
    22:35 24.02.2018

    skelet, jenže tady nepůjde ani tak o právníky, jako spíš o kamarády, co spolu mluví. A že NBÚ "umí" prověrky na přání (dát i nedat), už jsme párkrát viděli.... Pokud CSG nemá skutečně hodně nas*áno do bot, tak si myslím, že tu prověrku nakonec získá. Jen holt bude muset něco obětovat. Třeba se nexichtit na zrušenou modernizaci systémů DANA a nevybrání ASCODů.

    Nesher, s tou Vegou je problém, že ona tehdy ve versi 6x6 nebyla, což byl jeden z hlavních uváděných důvodů, proč MO upřednostnilo Titus. Ohledně smluv Tatry s Nexterem máte sice asi pravdu, nicméně pokud bude CSG postaveno před výběr Titus od Nexteru nebo Vega, co myslíte, že si zvolí? Každopádně si od začátku myslím, že má pravdu MALI. Titusy si AČR může pořídit i bez prověrky CSG, na výrobu podvozků ji Tatra nepotřebuje, prostě se zvolí jiný integrátor zakázky.

  • skelet
    22:06 24.02.2018

    Jo kdybych byl optimista nebo idealista, tak by to tak i mozna fungovalo :) ale pochybuju, ze to tak bude fungovat u mnoha miliardoveho imperia, kde je majitel kamos s prezidentem, ktery je kamos s premierem :))

  • Nesher
    21:54 24.02.2018

    Co no tak?
    Přečtěte si zákon,

  • skelet
    21:52 24.02.2018

    Nesher, ale no tak :))

  • Nesher
    21:34 24.02.2018

    Skelet
    V případě prověrky vám právníci mnoho nepomohou, to není něco na co máte nárok a není to ani soudní řízení. NBU nikomu nic nepředkládá ani nedokazuje. Prostě jen zhodnotí riziko a prověrku udělí nebo neudělí. Pokud ji neudělí, tak ani neřekne proč.

    Kolt
    Ano, Titus je lepší vozidlo, ale AČR už před lety potvrdila, že obě vozidla naplňují její požadavky.
    Jinak co se jiného dodavatele týče, pokud má CSG s Nexterem dobrou smlouvu ( vsadím se, že má), tak je prostě nepůjde obejít.

    Rase
    S Perunem 6x6 jako náhradou Titusů to bude šum. Co se povídá ( stále to může být jpp) tak se rozhodně mluví o Veze.
    A aby CSG nedělalo problémy, tak by jí mělo údajně MO naznačit, že buď podvozky dodá anebo už si ani neškrtne. Ale jak říkám, jsou to chodbové řeči z MO.
    Komponenty budou identické s těmi co budou na vyráběných Pandurech se stejným určením.

  • MALI
    21:08 24.02.2018

    To KOLT:
    pokud CSG nedostane prověrku, tak podle mého stačí MO ČR jednoduše za úkolovat "svůj" státní podnik VOP CZ, který AČR dodá vše požadované a ty podvozky (vlastně celá vozidla Titus, ale bez výbavy) si na to koupí přímo od Tatry. Kdyby na to náhodou technologicky nestačil (myslím tím ty do vozidel montované technologie), tak MO ČR má ještě k dispozici VTÚ

  • KOLT
    20:58 24.02.2018

    Titus především není vyřazený, stačí zvolit jiného koordinátora projektu než CSG a může být do AČR vesele zaveden. Koordinátorem může být VOP, VTU, Nexter, nebo třeba firma, která bude dodávat elektroniku, jež u těchhle aut stejně bude to hlavní. Mmchd, tušíte, jaké firmy se budou podílet na dodávkách právě elektronických komponent?

    Nesher, dovolím si nesouhlasit. Jednak i to velitelské auto musí mít slušnou průchodnost terénem, v čemž IMHO Titus bude Vegu 6x6 převyšovat minimálně o třídu. Jednak když něco kupuji, přemýšlím i nad případným dalším využitím. A Titus je podstatně universálnější platforma než Vega, čili by dle mého byla AČR úplně pitomá, kdyby tohle nezohlednila. Podle mě by, pokud CSG nedostane prověrku, bylo nejlepší oslovit přímo Nexter...

  • Jara
    20:49 24.02.2018

    Tatra neznamená CSG i když ji teď patří, Tatra už přežila větší mizérie než je pan Strnad a jeho CSG......

  • skelet
    20:43 24.02.2018

    Coz take muze vyvrcholit tim, ze ACR zacne nakupovat zebrinaky. A nemyslim si, ze by Strnad uprednostnil sve ego, pred penezi ;)
    Navic pocitam s tim, ze CSG nakonec tu proverku dostane. Divil bych se opaku ( od toho ma drahe pravniky)

  • PavolR
    20:32 24.02.2018

    Flander: No tak zrovna Vegu môže Tatrovka ako konkurenta zdecimovať nedodaním podvozkov. ;-) Aj kohokoľvek iného. Gordický uzol, čo môže pretnúť iba zmena legislatívy.

  • Flader
    20:00 24.02.2018

    Ja som len chcel poukázať, že to trvanie na podvozku Tatra je len teória. Takže ak AČR respektíve MOČR nebude chcieť nakupovať Titus, tak to nemusí hneď znamenať nákup Vegy. Hlavne ak sú k dispozícii teda iné podvozky vyrábané taktiež v ČR.

  • tomas.kotnour
    19:54 24.02.2018

    Flader:
    Těžko můžete chtít po výrobci, aby vyrobil střední a těžký nákladní automobil na stejné součástkové základně. Ale můžete třeba nakoupit všechny těžké podvozky pro prapor na jednom modelovém roku a použitelné původní dát ostatním praporům, ale na to musíte mít peníze. Pokud je nemáte, tak jste rád, že koupíte aspoň něco, ale vozový park máte roztahaný na modelech, které dělí 30 let.

  • skelet
    19:50 24.02.2018

    čiže unifikace je dána v tom, že pro těžké a částečně střední nákladní vozy armáda požaduje podvozky, které nepřenášejí namáhání na korbu. Což splňuje prakticky jen tatrovácká koncepce.
    A po pravdě nechápu, proč by v AČR měly jezdit MANy, Renaulty nebo jiné žebřiňáky.

  • Flader
    19:43 24.02.2018

    Čiže unifikácia je len v tom, že AČR je závislá pri dodávkach dielov na ťažké aj stredné nákladné automobily od jedného výrobcu/dodávateľa.

  • skelet
    19:39 24.02.2018

    shoda mezi 815-7 a 810 je přesně nula procent.

  • Flader
    19:10 24.02.2018

    Ono unifikovať podvozky je super nápad. Ale reálne, do akej miery sú zhodné podvozky 815-7 a 810? Prípadne ešte staršie podvozky Tatra.

  • Rase
    19:04 24.02.2018

    Ještě k tomu SVOS. Pokud MO obnovilo jednání, tak se nejspíš nebude jednat o Vegu, ale Perun 6x6 (viz odkaz). Vega je mrtvý projekt kvůli podvozku - tak nějak se CSG nekamarádí. Osobně se mi Perun nelíbí, a větší verze taky nevypadá líp, ale tohle je projekt na kterém podnik maká a vidí v něm budoucnost. Podvozek ale není Tatra, pro podnik je to tak mnohem jednodušší, ale otázkou co na to snaha o unifikaci podvozků.

    https://media.novinky.cz/628/6...

  • PavolR
    17:54 24.02.2018

    No, pozrel som sa na v komentároch toľko spomínanú VEGU 6x6 a musím povedať, že sa mi riešenie podvozku vozidla vôbec nepáči (nakoniec podobne ako konštrukcia podvozku HIGUARDu). Som toho názoru, že takéto vozidlo by malo mať podvozok riešený tak, aby bol čo najmobilnejší, keď mu povedzme mína urve koleso. Pogvozok Titusu mu príde z tohoto pohľadu o niečo lepší, ale úplne najviac sa mi páčia riešenia podvozkov Tatrapanu alebo Kamaz Typhoon. Vrátane umiestnenia pohonu.

  • Nesher
    09:56 24.02.2018

    Mali
    Já netvrdím, že je Titus out, jen říkám, že se zvažuje (zatím asi jen per huba) obnovit jednání se Svos. Pokud by CSG kývlo na to, že jen vyrobí auto, ale finálním dodavatelem bude např. VTU, tak není problém. Pokud, ale budou hrát stejně jako doposud, tak je Vega jediný možný kandidát. A znovu opakuji, armáda nechce OT, ale obrněné terénní auto pro velitele a spojaře, takže to, že Vega není tak cool jako Titus nehraje roli.

  • Jara
    09:19 24.02.2018

    Kolt
    Jj to jsem nikdy nezpochybňoval, na první pohled je Titus více “promyšlený”... narážel jsem na to jestli se takovýhle MRAP hodí pro účely,pro které ho chceme. Jinak Titus se mi samotnému líbí, v NEXTERu holt umí....

  • Rase
    09:16 24.02.2018

    však jo, Titus je ideální mašina. Mě osobně se nejvíc líbí, že může dost dobře fungovat právě jako KOT, pro přesuny pěchoty (v případě mobilizace bych jel asi radši v něm). Byla by škoda takto zajímavé vozidlo nechat plavat, tak snad se podaří CSG dotáhnout ke kompromisu.

  • KOLT
    00:17 24.02.2018

    Jara, Titus má oproti Veze 6x6 úplně jiný, mnohem pokročilejší a pro vojenské účely IMHO mnohem vhodnější podvozek. Vega 6x6 je takový náklaďák, Titus má mnohem blíže k tomu OT. Což by bylo využitelné nejen pro spojařská a velitelská vozidla, ale i pro zásobování poblíž první linie, pro speciální nástavby atd.

    Nesher, souhlas, podvozek Tatra a maximalizace výroby v ČR jsou validní požadavky.

  • MALI
    00:15 24.02.2018

    To Nesher:
    ...přesně tak, pro střední a těžké kolové automobily bude AČR chtít podvozek Tatra (především z logistických důvodů), teoretické diskuze o nějakém jiném podvozku jsou v podstatě OT.

    Neadresně:
    osobně si nemyslím, že by byl Titus mimo hru, jde jen o to, změnit systémového integrátora, neboli finálního dodavatele do AČR,; v podstatě půjde o to, zda to vedení CSG "překousne".
    Dále: když si uvědomíme, na jakém podvozku byla VEGA (na podvozku Tatra), tak všem musí být jasné, proč nemohla v konkurenci s Titusem vyhrát - vůbec to nakonec nebylo o technických parametrech, nebo o ceně.

  • Nesher
    22:46 23.02.2018

    Rase
    Potenciál k čemu? Opakuji, je to obrněné terénní auto pro velitele a spojaře. Nikoliv bojové vozidlo, ve spoustě armád se to řeší náklaďákem se skříňovou nástavbou.
    Jinak se určitě bude vybírat jen z těchto dvou, podmínkou je výroba v Česku a podvozek Tatra.

  • Rase
    22:42 23.02.2018

    Jara:
    no nevím zda je to porovnatelná kategorie, ale když si vezmu, jak velké jsou obrněné 4x4, tak tenhle TAPV není až tak mimo (spíš naopak). od něj je to blízko k JAIS 4x4. Pokud by se TAPV postavil proti Husaru, Ajbanu, Sherpovi atd. tak hodně v pohodě. Postavit jej proti 6x6 tak nevím, zda má dost vnitřního prostoru, aby uvezl všechno vybavení pro ty speciální verze. Ono vlastně ani nevím co AČR chce. Osobně bych se ale podobnému průniku kategorií nebránil.
    ps. osobně mi ona obrněná vozidla 6x6 už taky přijdou poněkud velká

  • Jara
    22:28 23.02.2018

    Ano pro novou výběrovku bych byl také přidal bych ještě jednoho kandidáta :)

    http://www.armadninoviny.cz/ta...

  • Rase
    22:12 23.02.2018

    KOLT:
    osobně bych byl rád pro klasické výběrové řízení. On ten Titus nebyl o moc levnější ani než francouzský Griffon (!) byť se pořád mluvilo o tom, že je výrazně levnější. Byl bych tedy rád za přímé srovnání s vozidly jako JAIS, Griffon, Higuard, atd. ať zkrátka vyhraje ten nejlepší.

    Nesher:
    Vega je koncepcí a konstrukcí minimálně 10 let stará a projekt se jinak zvlášť neposunul. Pokud by se vybíralo jen z těch dvou mašin (jako doposud) tak bych přimhouřil oči ve prospěch Tituse. Tam vidím mnohem větší potenciál.

  • Nesher
    22:10 23.02.2018

    Kolt
    To je pravda, ale dnes už verzi 6x6 mají a vyrobit těch pár desítek kusů by zvládli. Titus je samozřejmě lepší, ale pokud by to stálo tak, že buď Vega nebo nic, tak je to myslím snadné.
    Jako velitelské nebo spojařské auto je to naprosto ok.

  • KOLT
    22:05 23.02.2018

    A právě z pohledu "lehčího OT" mi Titus přijde jako mnohem lepší volba než Vega...

  • Nesher
    22:05 23.02.2018

    Kolt
    To leda ten VOP, armáda chce výrobu i údržbu kompletně u nás. Otázka je jak to má CSG s Nexterem smluvně ošetřené.

  • Jara
    22:05 23.02.2018

    Představa dvou kolových podvozku v AČR je nesmysl.... koho to zas napadlo,nehledě na to že i podvozky Tater se mezi sebou liší o motorech nemluvě....
    zavést ještě jedno lehčí OT nemůže ničemu uškodit

  • KOLT
    22:04 23.02.2018

    Problémů Vegy bylo víc, celkově to nebylo zdaleka tak dotažené jako Titus, nebyla to v té době ani šestikolka, byly sporné výrobní kapacity... Mmchd, řešení podvozku 6x6 u Titusu se mi líbí víc než u Vegy.

  • KOLT
    22:01 23.02.2018

    Ohledně Titusů – pokud by to bylo tak, že Nexter (nebo někdo třetí, klidně VOP) bude řešitelem a Tatra Trucks pouze dodavatelem podvozku, nikdo s tím problémy mít nebude. Tatra Trucks není ten, kdo by potřeboval mít prověrku na kdovíjakou bezpečnostní úroveň. Čili bych Titusy stále neodepisoval. Ale může se stát, že celá soutěž proběhne znovu... Nicméně požadavek na podvozek Tatra bych stále považoval nejen za pravděpodobný, nýbrž i za velice rozumný. Nechat si od CSG dodat tu citlivou elektroniku již ne.

  • Nesher
    21:57 23.02.2018

    Zatím je to JPP, ale na to co armáda chce ( velitelské a spojařské vozidlo) je kabina naprosto ok. A problémy s cenou podvozků od CSG by armáda mohla vyřešit lehkým tlakem směrem k CSG ve smyslu jestli si chcete ještě někdy škrtnout, tak.......
    Rozhodně se nechce zavádět další podvozek, ať už odkudkoliv.

  • Rase
    21:50 23.02.2018

    Titus se měl kupovat, kvůli nižší ceně než Pandur. Navíc na Titusech měly jít k pásákům, tak nebylo potřeba aby byly všechny na podvozku Panduru. Já si říkám, co třeba JAIS N35 6x6 od NIMR. Přeci jen je to kvalitní mašina s původem u BAE a pořádnou nosností. Mě přijde jako vhodná alternativa k Titusu.

    Nesher:
    VEGA už snad né, přeci jen tam byl problém s podvozkem, kdy je Tatra nechtěla dodat za smysluplnou cenu. Nástavba taky není dobrá (hodně out)

  • Jara
    21:46 23.02.2018

    Vega mi bohužel nepřipadá jako kvalitní stroj vypadá jako by jí někdo zbouchal ve stodole....

  • Jara
    21:44 23.02.2018

    Nesher
    A co třeba VAB?když jsme u téma Renault Truck, který spolupracuje s VOP, nic proti Panduru, ale do druhého sledu pro spojaře nebo velení je to zbytečně moc odolné a drahé řešení. Něco jednodušiho jako VAB nebo kanadské TAPV je pro tyto účely ideální ....

  • Nesher
    21:38 23.02.2018

    Jára
    Jaké OT? Jediné, které by připadaly v úvahu jsou Pandurů a tam je stejný problém jako u Titusů, CSG.
    Jinak AČR chce, aby se tyto stroje vyráběly doma a začíná uvažovat o obnovení jednání se SVOS o Vegách.

  • Jara
    21:24 23.02.2018

    Jinak nezapomínáte na T810 ?..... Renault truck už se u nás dávno usadil

  • Jara
    21:22 23.02.2018

    Titus jsme měli kupovat jako velitelská a spojovací vozidla pokud se nemýlím ted když je Titus out nechápu proč by takové úkoly měli plnit vozidla MRAP a ne klasické OT... a tech pár MRAPu co potřebujeme na mise můžeme koupit klidně u frantíků proč taky ne na mise půjde o pár kousků

  • Rase
    21:08 23.02.2018

    Mno pokud jde o lehké 4x4 tak proč ne. když se zdá že Titus nebude, tak HIGUARD je pořád lepší než VEGA, tedy taky s tím nemám problém - nebo spíš jej vítám. Sherpa mi pořád ale tak nějak nesedí. Nevím jak se mu daří v terénu, proti jiným vozidlům, ale Ajban mi tak nějak přijde zajímavější. Koncem roku 2017 mi přišlo divné, proč se sem Renault cpe, ale teď už všechno začíná dávat smysl

  • PavolR
    20:53 23.02.2018

    No, páni, čo si o možnom prieniku Renaultu do AČR myslíte o štvrť roka neskôr, vo svetle dnešných vedomosti?

  • Rase
    06:17 22.11.2017

    Zrovna u te ctyrkolky bych se nedivil, kdyby neco rychle ukuchtili, tak jako u Husara.
    Po te co si CSG pretahlo k sobe vyrobu Panduru od statniho podniku, tak uz neveim vubec nicemu. Je klidne mozne VOP CZ pozdeji zase ostrouha a CSG bude vyrabet i pasy. Je smutne, ze sukromy podnik ma vetsi statni podporu nez podnik statni.

Stránka 1 z 2