SHOT Show 2013 – útočná puška HK416A5

HK416A5
Foto: Foto: Puška HK416A5 se dodává se čtyřmi typy hlavní - 279, 368, 419 a 508 milimetrů /

Jako každý rok v lednu, i letos proběhla v Las Vegas výstava SHOT Show 2013. Jde o největší světové setkání výrobců sportovních, loveckých i armádních zbraní. Z nepřeberného množství novinek nás zaujala vylepšená útočná puška HK416A5, kterou si dnes blíže představíme.

 

 

HK416 - zbraň, která zabila Usámu bin Ládina

Pušku HK416 (5,56 mm) vyvinula německá firma Heckler & Koch během devadesátých let na popud americké speciální jednotky Delta Force, která hledala náhradu za své karabiny M4. Vývoj byl ukončen po roce 2000 a v roce 2004 Delta Force zavedla zbraně HK 416 do výzbroje. Od té doby si tyto zbraně našly cestu do celé řady speciálních jednotek po celém světě. Údajně byly také použity jednotkou SEAL při likvidaci Usámy bin Ládina.

Německá puška HK416 je vlastně zásadně modifikovaná karabina M4. Zbraně M4 (M16) jsou kritizovány zejména za to, že automatika zbraně pracuje na principu odebírání plynů z hlavně, které působí přímo na čelo závorníku. Tím dochází k průniku horkých plynů do těla zbraně, znečišťování mechanických součástí, což má za následek snížení spolehlivosti zbraně.

HK416

Foto: Původní HK416 / Heckler & Koch



Němci tento neduh odstranili použitím plynového pístu převzatého z pušky G36. Plyny tak působí nejprve na píst a ten teprve tlačí na závorník. Výsledkem je větší spolehlivost zbraně a delší intervaly mezí servisními odstávkami zbraně.

HK416A5

Němci vylepšili už tak moderní zbraň HK416 pro potřeby armády Spojeného království, která chce vyhlásit soutěž na nákup 30 000 nových karabin, označovaných jako MARS (Modular Assault Rifle System). Němci chtějí také se svou puškou HK416A5 uspět ve Francii, kde francouzská armáda hledá nástupce za své zbraně FAMAS.

Pojďme k technickým specifikacím. HK416A5 je vybaven dvoupolohovým regulátorem plynů. Jedna poloha je určena pro normální střelbu, druhá pro střelbu s tlumičem.

Video:HK416A5 na SHOT Show 2013 / YouTube



Táhlo závěru je podobně jako o M4/M16 v zádní části zbraně u pažby. Ovládací prvky jsou pro potřeby pravorukých i levorukých střelců zdvojené. Přepínač palby má tři režimy - zabezpečeno, polo-automatika a plná automatika. Po obou stranách je také pojistka zásobníku a vypouštěč závorníku. Pro M4/M16 a tedy i HK416 je typické, že část vratného ústroji je v trubkové pažbě, což znemožňuje sklopení pažby.

Jako předešlé varianty A2/A3 i nejnovější HK416A5 splňuje test „Over the Beach“, tedy bezproblémové střelby okamžitě po vynoření z vody. Dalším detailem je odstranění přechodu mezi kolejnicemi na horní části předpažbí a horním pouzdrem závěru. Nově je tak montážní kolejnice na horní straně pušky po celé délce nepřerušena. K demontáži zbraně pak již není zapotřebí šroubový, ale jen imbusový klíč.

Zvětšen byl lučík zbraně pro pohodlnější používání zbraně v zimních rukavicích. Šachta zásobníku je nově šikmě seříznutá, aby kromě standardních zásobníků STANAG bylo možné používat nejrůznější typy zásobníků, včetně plastových.

Zdroj: Altair, Wikipedia

Nahlásit chybu v článku


Související články

Deset nejlepších vojenských inovací za rok 2011

Americká armáda každoročně vybírá deset nepřínosnějších inovací (a jednoho absolutního vítěze) na ...

Legenda pokračuje – Kalašnikov AK-12

Puška AK-12 je nejnovějším nositelem slavné značky „Kalašnikov“. V těchto dnech AK-12 podstupuje ...

Úspěšný test 50kW laserového děla

Energetické zbraně jsou opět blíže reálnému nasazení. V listopadu tohoto roku německá společnost ...

Německá armáda kupuje kulomety MG5 (HK121)

Německý Bundeswehr se údajně rozhodl vyměnit své víceúčelové kulomety MG3 ráže 7,62 mm za nové ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • zap
    14:38 23.01.2013

    Panove Deaddog a Wheeler; dekuji za vase pripominky! Moje zkusenost je se zbranemi typu M16 a M4, nikoliv HK416 a M27. Moje usudky tudiz mohou byt (krome toho co jsem si ...Zobrazit celý příspěvek

    Panove Deaddog a Wheeler; dekuji za vase pripominky!

    Moje zkusenost je se zbranemi typu M16 a M4, nikoliv HK416 a M27. Moje usudky tudiz mohou byt (krome toho co jsem si precetl a videl) nepresne a rad prijmu poznatek od znalejsich. Jde nakonec o vzajemne doplneni se a tim rozsireni vlastni znalosti. Ja povazuji puvodni prispevky tohoto blogu za obcas trochu prilis optimisticky ladene a proto k nim rad prihodim 'koreni' moderace. V uhrnu ale ocenuji praci editora.

    Pokud vim, verze zvana M27 (U.S. Marines koupili asi 6.5 tisice kusu coby castecnou nahradu za M249 a jsou tim krokem udajne spokojeni) je skutecne velmi podobna HK416 a operuje taktez s uzavrenym zaverem. Tudiz, pri zvysene hustote palby a v situacich kdy 'jde o vse' bude mit naklonnost se prehrivat (rychla vymena hlavne neexistuje). Ale to je prave tak reseno jiz u RPK a SA85 a pracuje to take, byt za cenu zvysene vahy. Zbrane typu spoustoveho mechanismu s prechodovym rezimem palby byly v minulosti konstruovane, ale momentalne me nenapada konkretni typ v pouziti. Temer vse je mozne, ale vzdy je s tim spojena urcita 'pokuta'.

    Ve veci 'kvality' jiste HK obstoji velmi dobre, ale to neznamena, ze vyrobky konkurence (Colt, FN a dalsi) by zaostavaly. Vsichni se snazi udrzet na trhu ac HK jak se zda maji v posledni dobe vice stesti. Je to asi take vysledek dlouhodobe cilevedomosti.

    zapSkrýt celý příspěvek

  • Wheeler
    12:22 23.01.2013

    zap: ale predsa z HK416 existuje verzia, zavedena v americkej Namornej Pechote ako M27 IAR, ktora je schopna palby z otvoreneho zaveru. Neviem naco by u beznej utocnej pusky mala ...Zobrazit celý příspěvek

    zap: ale predsa z HK416 existuje verzia, zavedena v americkej Namornej Pechote ako M27 IAR, ktora je schopna palby z otvoreneho zaveru. Neviem naco by u beznej utocnej pusky mala byt takato moznost...Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    08:58 23.01.2013

    zap : naprosty souhlas, navic je 2 az 3x drazsi nez Colt

    zap : naprosty souhlas, navic je 2 az 3x drazsi nez Colt

  • zap
    05:15 23.01.2013

    HK416 je z nouze ctnost. Mimo nej existuje cela prehrsel podobnych pusek, tedy s pistem namisto trubice. Zda se, ze vyvoj celosvetove ustrnul a nikdo se nema k nejake vyrazne ...Zobrazit celý příspěvek

    HK416 je z nouze ctnost. Mimo nej existuje cela prehrsel podobnych pusek, tedy s pistem namisto trubice. Zda se, ze vyvoj celosvetove ustrnul a nikdo se nema k nejake vyrazne investici, ktera by jej posunula dopredu. Ta slibovana "modularita" se take nejak nedostavuje. Totiz, zbran jako takova muze byt zmenena v ramci 'nominalni' pusky ci karabiny na kratsi ci delsi versi, ale jen po pouziti naradi a s urcitou casovou ztratou. Dale, jelikoz spoustovy mechanismus neni schopen palby z otevreneho zaveru, nelze ji pouzit doslova coby lehky kulomet/ podpurnou zbran druzstva.

    Pri uvazeni sluzebniho cyklu minimalne 30let bude kazdy pripadny zakaznik 'zaseknut' na toto obdobi, bez moznosti dalsiho technickeho vyvoje. Tak je to ale vzdy a se vsim.Skrýt celý příspěvek

  • JaM
    00:12 23.01.2013

    Ultramarinus: "kalachy" nemaju ani zdaleka vacsiu vydrz. AKM napr vydrzi cosi okolo 4500 vystrelov bez poruchy, kym HK416 dosahuje 35-40.000 vystrelov bez poruchy. Novsie AK-10X ...Zobrazit celý příspěvek

    Ultramarinus: "kalachy" nemaju ani zdaleka vacsiu vydrz. AKM napr vydrzi cosi okolo 4500 vystrelov bez poruchy, kym HK416 dosahuje 35-40.000 vystrelov bez poruchy. Novsie AK-10X su na tom lepsie ako AKM,no nie vyrazne,co je aj jeden z dovodov preco sa Ruska armada zacala pozerat aj po inych zbraniach..Skrýt celý příspěvek

  • Castle
    17:34 22.01.2013

    Co vím tak jedna HK416 se prodala u nás v okrese v samonabíjecí verzi za něco přes 80000 Kč, CZ 805 mají v zeleném za 98 300 Kč.

    Co vím tak jedna HK416 se prodala u nás v okrese v samonabíjecí verzi za něco přes 80000 Kč, CZ 805 mají v zeleném za 98 300 Kč.

  • CerVus
    16:48 22.01.2013

    By mě zajímala cena za kus, protože ve srovnání s tím krumplem z Uherského Brodu se v tomto případě platí za kvalitu a užitnou hodnotu ne za tunel někam na Krétu.

    By mě zajímala cena za kus, protože ve srovnání s tím krumplem z Uherského Brodu se v tomto případě platí za kvalitu a užitnou hodnotu ne za tunel někam na Krétu.

  • Wheeler
    11:55 22.01.2013

    BeeeNe: proprietarny zasobnik je taky, ktory vyraba vyrobca ku svojej zbrani, do ktorej nejde pouzit ziadny iny. (napriklad polymerove zasobniky CZ805 alebo G36)

    BeeeNe: proprietarny zasobnik je taky, ktory vyraba vyrobca ku svojej zbrani, do ktorej nejde pouzit ziadny iny. (napriklad polymerove zasobniky CZ805 alebo G36)

  • Ultramarinus
    08:13 22.01.2013

    Hekler a Koch vyrábějí skutečně vyjímečné zbraně o velmi slušné kvalitě a výdrži (mp5, mp7, gs3, atd) lepší "výdrž" mají nejspíš kalachy, u těch je ale zase trochu jinde přesnost, ...Zobrazit celý příspěvek

    Hekler a Koch vyrábějí skutečně vyjímečné zbraně o velmi slušné kvalitě a výdrži (mp5, mp7, gs3, atd) lepší "výdrž" mají nejspíš kalachy, u těch je ale zase trochu jinde přesnost, použité materiály a další parametry.
    Kdybych si měl vybrat mezi nějákou zbraní od Colta, Heklerů, nebo rusů, asi bych šáhl po německé. Narozdíl od amerických konstrukcí ty německé útočné pušky vydrží i střetnutí s reálnými bojovými podmínkami aniž by přišly o přiměřenou míru spolehlivosti. Narozdíl od těch ruských jsou vyráběné moderními technologiemi, díky čemuž jsou přesnější, ergonomičtější a odpovídají víc západním doktrýnám boje (ikoliv klasické "hurá, nás mnógo" taktice, na kterou východ tak dlouho sázel.
    Takže možná nejsou "nejlepší" ani v jednom z těchto dvou parametrů (přesnost a spolehlivost), ale jsou nadprůměrné v obou najednou a to je hlavní. Jeden bez druhého je totiž k ničemu. Když se sebepřesnější puška rozsype při privní představě méně časté údržby a prašného prostředí, vojákovi moc neposlouží.
    Když máš nejspolehlivější pušku světa, ale střílí stylem "ať padne kam padne", taky to asi není pro vojáka ono - on potřebuje trefit nepřítele.Skrýt celý příspěvek

  • BeeeNe
    06:30 22.01.2013

    Prosím Vás, mohli by ste mi vysvetliť pojem "proprietalny H&K zasobnik"?
    Děkuji

    Prosím Vás, mohli by ste mi vysvetliť pojem "proprietalny H&K zasobnik"?
    Děkuji

  • Ondřej Lacina
    23:09 21.01.2013

    Deadog: "Zbraně M4 (M16) jsou kritizovány zejména za to, že automatika zbraně pracuje na principu odebírání plynů z hlavně, které působí přímo na čelo závorníku. Tím dochází k ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog: "Zbraně M4 (M16) jsou kritizovány zejména za to, že automatika zbraně pracuje na principu odebírání plynů z hlavně, které působí přímo na čelo závorníku. Tím dochází k průniku horkých plynů do těla zbraně, znečišťování mechanických součástí, což má za následek snížení spolehlivosti zbraně."
    To je asi hlavní důvod, proč jsou HK416 "nadřazené" puškám typu AR-15. Nehledě na spolehlivost německých pušek nad americkými, vylepšená ergonomie, materiály atd.. To že si jsou podobné, no a co? Proč měnit něco, co je ověřené, oblíbené a zaběhnuté?Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    20:35 21.01.2013

    Zajimalo by me , vcem se HK lisi od ostatnich klonu pusek typu AR15 ? Material ?Kvalita zpracovani? Vsechny ty veci co sou popisovany v clanku jako ,moznost plastovych zasobniku ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajimalo by me , vcem se HK lisi od ostatnich klonu pusek typu AR15 ? Material ?Kvalita zpracovani?
    Vsechny ty veci co sou popisovany v clanku jako ,moznost plastovych zasobniku ,prubezna picatiny lista, oboustranne ovladani nebo pistovy mechanismus je uz standart (bez pistu to snad uz ani nikdo nevyrabi).
    Nerikam ,ze je spatna ,ale nejak nevidim rozdil. Kolik stoji ?Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    20:27 21.01.2013

    to by me zajmalo jestli budete nekdy taky kritizovat cenu Brenu, ti co kritizuji cenu 416

    Tim nerikam ze 416 nemaji jednu z nejvetsich cen z pusek...

    to by me zajmalo jestli budete nekdy taky kritizovat cenu Brenu, ti co kritizuji cenu 416

    Tim nerikam ze 416 nemaji jednu z nejvetsich cen z pusek...

  • Márty
    19:50 21.01.2013

    Nádherný kousek ..

    Nádherný kousek ..

  • Wheeler
    18:44 21.01.2013

    el: no u civilnej verzie je ta cena hodne vysoka pre bezneho cloveka :) kazdopadne ta nutnost proprietarnych HK zasobnikov sa mi nejako nezda. Napriklad Emag alebo gen III Pmag od ...Zobrazit celý příspěvek

    el: no u civilnej verzie je ta cena hodne vysoka pre bezneho cloveka :) kazdopadne ta nutnost proprietarnych HK zasobnikov sa mi nejako nezda. Napriklad Emag alebo gen III Pmag od Magpulu by tam vojst mali...Skrýt celý příspěvek

  • el
    13:57 21.01.2013

    len ta cena...len ta cena.
    a u civilnej verzie nutnost proprietalnych H&K zasobnikov...

    len ta cena...len ta cena.
    a u civilnej verzie nutnost proprietalnych H&K zasobnikov...

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2