Simulace stealth protivníka: Americká letka agresorů dostane F-35

Simulace stealth protivníka: Americká letka agresorů dostane F-35
Letouny F-15 a F-16 simulující protivníky (2008) / USAF (Zvětšit)

Americké letectvo (USAF) plánuje reaktivovat jeden ze zvláštních leteckých útvarů, které představují během cvičení letouny protivníka. Šedesátá pátá letka agresorů (65th Aggressor Squadron), umístěná na letecké základně Nellis v Nevadě, dostane jako první stealth letouny F-35A Lightning II.

Vybavení letky agresorů letouny F-35 je vcelku logický krok. Technologie stealth se totiž ve světě šíří. Nejdůležitější potenciální protivníci Spojených států – Čína a Rusko už mají vlastní neviditelné letouny.

Spojené státy navíc mají množství F-35, které jsou kvůli nepříliš šťastnému systému zavádění do výzbroje nepoužitelné ve skutečném boji. Hraní nepřátelských letadel během výcviku pilotů však zvládnou. Americké letectvo (USAF) vydalo prohlášení, podle nějž s nápadem přišel šéf velitelství vzdušného boje generál Mike Holmes. Vzdušný boj se stealth protivníkem mají trénovat i piloti starších letounů čtvrté generace.

Ty budou ještě deset nebo patnáct let ve výzbroji amerických ozbrojených složek převažovat. „Letky agresorů vyostřovaly dovednosti pilotů letectva od začátku sedmdesátých let,“ řekl serveru The Aviationist náčelník štábu letectva David L. Goldfein. (Mimochodem, v roce 1999 sestřelila jeho F-16 srbská raketa země-vzduch a musel se katapultovat.). „Jejich role ve výcviku je zásadní. Tyto F-35 nám pomohou udržet si náskok před našimi protivníky v příštích letech.“

Nová kamufláž?

Podle serveru The Drive se F-35 Lightning II (v poslední době se ujímá přezdívka Panther) k simulování různých typů letounů protivníka skvěle hodí. Jeho software se totiž dá upravit tak, aby napodoboval skutečné možnosti nepřátelských letounů. Agresoři mohou mít během cvičení stejný dosah radaru, jako stíhačky, které představují. Pokud má letoun protivníka lepší senzory než F-35, může dostat informace od velitele cvičení pomocí datového spojení. Stealth stíhačky se dají vybavit i radarovými odražeči, které napodobují konkrétní typ letounu protivníka.

Po zveřejnění záměru USAF se na specializovaných serverech začalo hned diskutovat, jestli stíhačky F-35 v roli agresorů dostanou novou kamufláž. Letouny F-5 Freedom Fighter, F-16 Fighting Falcon, F-15 Eagle a další typy, které dosud hrály při leteckých cvičeních agresory, většinou létaly v barevných schématech protivníků (viz úvodní obrázek).

Nejčastěji to bylo zbarvení sovětských strojů. Cvičení tak bylo realističtější. Pokud došlo na vizuální kontakt, piloti viděli, jak budou vypadat nepřátelské letouny na pozadí krajiny a mraků. Letečtí fandové si libovali v kuriózních fotografiích amerických stíhaček s rudými pěticípými hvězdami.  

V případě stealth stíhaček ale není jasné, zda bude možné barevné schéma protivníka použít. Velitelství 57. letky (57th Wing Commander), pod kterou spadá 65. letka agresorů, ale na svých FaceBook stránkách bez bližšího vysvětlení ukázalo ne příliš kvalitní fotku F-35A simulující barevné schéma čínských stealth letadel.


F-35 jako čínský stealth letoun / 57th Wing Commander

Namáhání draku  

Letoun F-35 pronásledují neustálé technické problémy a funguje doslova jako černá díra na peníze. Bojovými schopnostmi však snadno překoná starší stíhačky čtvrté generace. Během cvičení Red Flag v roce 2017, v němž se cvičně střetly letouny F-35 a F-16, byl poměr mezi simulovanými sestřely F-16 a F-35 roven patnáct ku jedné. Panther má kromě stealth výhodu i v informačním systému, který integruje výstupy senzorů a poskytuje pilotovi jen fakta důležitá pro splnění úkolu. Pilot se tak může rychleji a lépe rozhodovat.

Použití F-35 v letce agresorů vzbuzuje i jednu drobnou pochybnost. Simulovaný boj je pro drak letounu velmi náročný. Americké letectvo před časem nakoupilo přímo pro letky agresorů specializovanou „agresorskou“ verzi stíhačky F-16, označovanou jako F-16N (vychází z F-16C/D Block 30).

Na křídlech letounů, které jsou navíc v případě F-16N zasílené, se však začaly vlivem zvýšené námahy při tréninku manévrového boje objevovat praskliny. Pravidelní čtenáři Armádních novin nejspíš vědí, že laboratorní zátěžové testy draku F-35 nedopadly právě nejlépe. Nezbývá než počkat, jak se v roli agresora osvědčí. Bude to ještě chvíli trvat. Pětašedesátá letka dostane letouny F-35 nejspíš až okolo roku 2022.


V letkách agresorů slouží ti nejlepší piloti

Konec monopolu

Zemí disponujícími stealth technologií přibývá. Ve středu patnáctého května prohlásil Ruský prezident Vladimir Putin na pravidelné poradě o ozbrojených silách, že Rusko nakoupí 76 stíhaček Su-57. Letoun Su-57 poprvé vzlétl v roce 2010. Rusům se od té doby podařilo vyrobit jen deset prototypů. Hodně médií proto psalo, že ruský průmysl není schopen sériové výroby této stíhačky. Největší problém byl s vývojem motorů, které mají umožnit Su-57 dosáhnout nadzvukových rychlostí bez přídavného spalování.

Zdá se, že potíž s motory dosud trvá. Podle zprávy agentury TASS dostanou první sériové stroje starší a méně výkonné motory čtvrté generace. Stealth letouny vyvíjí i Čína. Práce na stíhačce Chengdu J-20 je pravděpodobně ještě dál než Su-57. Číňané taky vyvíjejí menší stealth stíhačku Shenyang J-31 a bombardér Xian H-20, schopný nést jaderné zbraně.

Zatímco letoun J-20 Čína nejspíš nebude nabízet jiným zemím, J-31 bývá někdy označován přímo jako exportní model. Zájem o něj už projevil například Pákistán. O exportu se ostatně často píše i v souvislosti s ruským Su-57. Jako o možných zákaznících se už mluvilo o Indii, Turecku, a dokonce i Brazílii. Spojené státy si budou muset zvyknout, že už nemají na technologii stealth monopol. Američtí piloti se budou muset naučit čelit protivníkům, kteří ji používají.


F-35 v detailních záběrech

Vietnamské dědictví

Historie amerických letek agresorů sahá až do roku 1968. Spojené státy tehdy vedly válku ve Vietnamu. Šéf amerického námořnictva Thomas H. Moorer nebyl spokojený se ztrátami amerických letounů v soubojích se severovietnamskými MiGy. Pověřil proto kapitána Franka Aulta, aby vypracoval zprávu, která odhalí nejčastější příčiny ztrát. Jedním ze závěrů výzkumu bylo, že americkým pilotům chybí výcvik v leteckých soubojích. Námořnictvo proto založilo Školu pro zdokonalovací výcvik stíhačů (United States Navy Fighter Weapons School), známější jako TOPGUN.

Instruktoři v TOPGUNu používali v soubojích stejnou taktiku jako severovietnamští piloti. Sovětskou stíhačku MiG-17 Fresco představoval v TOPGUNu letoun A-4 Skyhawk. MiG-21 Fishbed hrál napřed T-38 Talon, později F-5 Freedom Fighter. Absolventi školy se vraceli ke svým jednotkám, kde pak působili jako experti na taktiku leteckých soubojů a instruktoři pro svoje kolegy.

Americké letectvo uvažovalo podobně jako námořnictvo. USAF vypracovala obdobu Aultovy zprávy. Byly to tři dokumenty, které nesly kódové označení Project Red Baron, na počest německého stíhacího esa z první světové války Manfreda von Richthofena (přezdívaného Rudý baron). Pod vlivem této studie pak letectvo založilo vlastní letky agresorů a začalo pořádat několikrát do roka už zmíněná cvičení Red Flag, která věrně napodobují skutečný boj ve vzduchu.

Zdroje: Popular Mechanics, F-16, War History, AF History, TASS, The Drive, The Drive

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky ...

Turecko obdrželo první stíhačky F-35A Lightning II

Před několika dny ve výrobním závodě firmy Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas) zástupci turecké ...

Krize amerického letectva: Polovina stíhaček F-35A a F-22A není bojeschopná

Americké letectvo (USAF) trápí klesající počet operačně nasaditelných letadel ‒ v minulém roce mohlo ...

Stíhačky F-15X pro americké letectvo neohrozí nákup F-35A Lightning II

Generál David Goldfein, náčelník generálního štábu amerického letectva (USAF), potvrdil zájem ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Trener
    21:00 17.05.2019

    U té 65th Aggressor Squadron je zajímavý kamuflážní schéma, jak píšou má to připravit US pilota na střet s protivníkem. Zajímalo by mě jaké by to bylo, kdyby nepřítel přešel na NATO kamufláž, nebo něco podobného. Vždycky bude hrát roli tvar letadla. Teď jsem si vzpomněl jak dvě F-15 v roce 1994 sundali nad sev. Irákem dva vlastní Blackhawky, protože si piloti mysleli, že to jsou dvě MI-24.

    https://dotyk.denik.cz/publici...

    • dusan
      11:43 19.05.2019

      Vizuálna identifikácia je pri väčších vzdialenostiach o ničom ... v princípe úplný nezmysel.

      V histórii je xy-prípadov, kedy i skúsení piloti videl hotové "zázraky" ....

      Z vlastnej skúsenosti poviem, že som "videl" kométu ... úplne jasne s pekným chvostom. Až po upozornení som zistil, že to len bliká pozičné svetlo nejakého lietadla či vrtuľníka. A prečo som to videl ? .. lebo to som čakal ....

      A toto presne sa stalo x-krát v histórii - i v tomto prípade. Pilot jednoducho niečo predpokladá a následne to "uvidí" ....

      Iné je samozrejme, keď je možné letieť krídlo vedľa krídla .... tam je to samozrejme niečo iné.

      • madrabbit
        20:20 19.05.2019

        Od toho jsou dneska zaměřovací kontejnery - Gripeny je buou nosit právě nejčastěji pro identifikaci "civilů".

        • Jirosi
          14:34 20.05.2019

          Zaměřovací kontejner je jen náplastí na to co letounu chybí. Sice zlepší schopnosti, ale letoun za to platí zhoršenými výkony a menším počtem volných závěsů.

    • PavolR
      08:03 20.05.2019

      A kamufláž má práve sťažiť schopnosť rozoznať tvar lietadla tým, že ho vizuálne rozloží.

  • alexa123
    16:06 17.05.2019

    V podstate nechápem zmysel existencie takýchto leteckých škôl, kde piloti trénujú "psie súboje" a v podstate nechápem ani zmysel supermanevrovateľnosti lietadiel 5 generácie. Podľa mňa éra leteckých súbojov z čias Vietnamu a vojen Izrael-Egypt-Sýria príchodom dnešných výkonných leteckých radarov, AWACSOV, datalinkov, zosieťovania a pod. a striel A-A poslednej generácie stredného prípadne veľkého doletu ale aj supermanevrujúcich striel krátkeho doletu skončila. Psie súboje nad Vietnamom a Sinajom boli iba dôsledkom nedokonalej elektroniky tej doby ale dnes je výpočtový výkon lacného mobilu väčší, ako výpočtový výkon výpočtového strediska NASA, keď Armstrong pristal na mesiaci. Podobne nechápem, aký ešte v dnešnej dobe majú zmysel letecké kanóny - je to zbytočný balast v lietadle, ktorý by sa dal využiť efektívnejšie. Chcem tým povedať, že dnes by sa nepriateľské lietadlá vôbec nemali stretnúť, pretože sa budú zostreľovať na vzdialenosť cca 100km a ak predsa sa len z nejakého stretnú, tak dielo skazy by mali dokonať supermanevrujúce A-A rakety kategórie Sidewinder. Nechce sa mi pátrať po internete, ale asi existujú štatistiky, koľko lietadiel bolo zostrelených od roku cca 1990 raketami kategórie Sidewinder, kategórie AMRAAM a koľko leteckými kanónmi. Podľa sú čísla jednoznačné ale dám sa poučiť.

    • alexa123
      16:28 17.05.2019

      Aký je Balm tvoj názor na môj názor?

    • Scotty
      16:29 17.05.2019

      Například Red Flag není absolutně o dogfightech, ale o co nejvěrnější simulaci současného leteckého boje proti vyspělému protivníkovi.

      • alexa123
        16:35 17.05.2019

        Mám tomu rozumieť tak, že Red Flag súhlasí s mojim názorom?

      • Jirosi
        17:49 17.05.2019

        Scotty: Trénují i ten. Nikdy nevíš co se bude skutečně hodit.

        • Scotty
          22:39 17.05.2019

          Trénují to co se bude hodit v případě střetu s nepřítelem. To co jsem myslel je že dogfight není rozhodně jeho hlavní náplň.

        • Jirosi
          10:18 19.05.2019

          To určitě ne, ale z čeho máme ty slavné porážky F-22. Tedy z boje s omezením, aby došlo k boji na blízko.

    • balm
      17:03 17.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Zkušenosti z Vietnamu neuvěřitelně posunuli USA kupředu. Plánují, testují a velmi dobře odhadují s jakým nepřítelem se utkají v příštích 30 - 50 letech a jaké prostředky k tomu budou potřebovat.
      Nebojí se investovat miliardy dolarů do jednotek jako 65th Aggressor Squadron a zúročit všechny nabité zkušenosti a informace.

      Dnes jsou F-22 a F-35 zcela dominantní stroje, o dva kroky před všemi protivníky, ale to neznamená, že se za 10 - 15 let situace nezmění. Naopak je už dnes jasné, že F-22 a F-35 přestanou stačit a poměr sil se při leteckých operacích začne postupně měnit a vyrovnávat. Položte si otázku, co by nastalo, kdyby se prostě na 100km neviděli? Je velice pravděpodobné, že během následujících 20 let se k sobě letouny budou pomalu přibližovat. Problémem současné 4 - 4,5. generace strojů tkví ve vyrovnanosti. Všechny disponují plus mínus stejnými schopnosti a efektivitou, respektive nenajdete propast, jako v případě nasazení F-22/F-35 proti letectvu současných protivníků. V okamžiku, kdy propast zmizí, dojde zákonitě k vyrovnání sil až do doby, než přijde nový letoun, který bude o dva kroky napřed a celý proces se restartuje.

      • alexa123
        17:18 17.05.2019

        ... Položte si otázku, co by nastalo, kdyby se prostě na 100km neviděli?

        OK, ale to sa môže stať už aj dnes. Ale na toto je predsa napr. špičkový Python-5 pripadne ďalšie podobné rakety ktoré určite vzniknú o niekoľko rokov. Supermanevrovateľnosť týchto rakiet podľa mňa logicky nahradí supermanevrovateľnosť samotného lietadla. Na nosenie podobných rakiet stačí aj reinkarnovaný F-4 Phantom s dnešnou elektronikou.

        • Jirosi
          17:54 17.05.2019

          Pro lepší představu, každý voják si bere sebou do boje nůž. Trénuje boj muže proti muži. I když většina se k tomuhle boji nikdy nedostane.

          • alexa123
            12:44 18.05.2019

            Ano. Reinkarnovany F-4 si vezme dva Pythony.

          • Jirosi
            10:11 19.05.2019

            To je jako vzít si klacek a přidělat si na něj "Kolimátor". Pro lepší trefu.

        • balm
          18:21 19.05.2019

          Tajemství střely Python 5 tkví v kombinované naváděcí hlavici, která používá 3 režimy navedení optický, ultrafialový a infračervený senzor, s vysokým rozlišením 340 x 300 pixelů (pro srovnání Iris-T disponuje 128 x 128px senzorem), včetně porovnání obrazu s uloženou databází vzdušných cílů. Díky výpočetnímu výkonu a minimálnímu požadavku na chlazení, mohli uspořit hmotnost a prostor pro vývoj dokonalejší hlavice. Střela analyzuje pohyb cíle (přibližuje se v pomyslném trychtýři, přepočítává trajektorii a analyzuje obraz cíle vůči pozadí). Díky tomu se střela nezabývá nejteplejšími místy, ale protože "vidí" celý cíl, může útočit na nejcitlivější místo letounu - překrytu kabiny a tím dosáhnout zničení letounu namísto poškození a oklamání pomocí světlic, infračervených rušiček apod.
          Pro vyšší spolehlivost a manévrovací schopnosti bylo nezbytné redukovat konstrukci (mj. nezabývat se vektorováním) maximálně aerodynamicky nestabilní, protože usměrnění proudění a velké podélné vztlakové plochy zvyšují ovladatelnost při vysokých úhlech náběhu a střela neztrácí tolik energie (ve srovnání se 4. generací střel vybavených vektorováním motoru). První trojúhelníkové plochy (nepohyblivé) usměrňují proudění na ovládací kormidla a směrování na obdélníková kormidla sloužící ke stabilizaci a ovládání pohybu okolo podélné osy. Dlouhé vztlakové plochy jsou až za nimi a úplně na konec si nechali čtveřici volných kormidel, které se otáčejí okolo výtokové trysky raketového motoru. Tím vznikla pověstná aerodynamická nestabilita a bezkonkurenční výkonost.

          Pro plný potenciál moderních střel jako Python 5 a Iris-T potřebujete letoun jako Eurofighter Typhoon, nebo F-35I (mj. i proto si Izrael dodává vlastní avioniku) s integrací přilbových zaměřovačů např.: BAE Striker, protože 360° pokrytí IR senzorů (počítají se i protiraketové obranné a výstražné systémy letounů) můžete střelu neustále ovládat a snižujete reakční čas střely, protože s pomocí datalinku neustále předáváte střele další telemetrické informace a nemusíte spoléhat na omezenější autonomní výpočetní výkon střely. Nevím jak AIM-9X, ale minimálně Python 5 a Iris-T tyto režimy podporují. Střely MICA s IR hlavicemi zase plně spolupracují s obranným systémem Spectra (standardní součást Rafale) a mohou být odpálený na letouny, nebo nepřátelské řízené střely.

      • Larry
        20:15 18.05.2019

        Do budoucna, v krátkém časovém horizontu převaha letounů 5 generace bude ztrácet na významu, více se bude prosazovat elektronický boj v kyberprostoru, důsledek zasí´tování bojiště, masivní nasazení optoelektronických systémů, bude stoupat význam dronů a robotických zbraní, zbrojní systémy začnou více působit v kosmu a na nízké oběžné dráze. Ruský systém S-500 má být schopen působit proti satelitům na nízké oběžné dráze.
        Zásadní strategickou výhodu oproti letounům 5. generace získá ten, kdo ovládne kyberprostor a frekvenční spektrum, bude disponovat vyspělými systémy PVO. Je to drahé, ale vyjde to levněji než jít cestou letounů 5G. Rusům jde už jen o jedno: Najít Achillovu patu F35. A že tam budou "weak points" je více než jisté u natolik složitého zařízení. A možná že už Rusové i něco mají..... zrovna v Sýrii se jejich REB velice snažil. A prostředky mají také https://www.foi.se/rest-api/re...

        • Jirosi
          10:16 19.05.2019

          "Zásadní strategickou výhodu oproti letounům 5. generace získá ten, kdo ovládne kyberprostor a frekvenční spektrum, bude disponovat vyspělými systémy PVO. Je to drahé, ale vyjde to levněji než jít cestou letounů 5G. "

          Bez nejmodernějších letounů nemáte tu PVO na čem trénovat. Pokud nemáte nové letouny, nezískáte představu o jejich schopnostech. Neuvidíte slabá místa své PVO.

          • madrabbit
            21:18 19.05.2019

            Kde PVO zastavila útok letectva, jen tak pro zajímavost?

          • Jirosi
            21:57 19.05.2019

            Podle mně nikde, ale rozporoval sem schopnost vytvořit kvalitní PVO, bez zkušenosti z nejnovějšími letouny.

          • satai
            08:10 20.05.2019

            @madrabit

            V Sýrii přece.
            Hned jak to nainstalovali, tak psali, že od teď se Izraelci ani neopováží vzlétnout nad svá letiště.

          • Clanek
            12:24 20.05.2019

            @madrabbit

            Inu, v podstate se to povedlo Egyptu behem Yom Kippurske valky, alespon behem prvnich dnu. Tehda se Egyptu ze zajistenych pozit a fakticky bez letectva, jen s PVO povedlo dosahnout jak 1) velkych ztrat na izraelskych letadlech tak 2) zabranit uplnemu ovladnuti vzdusneho prostoru Izraelem a pripravit izrael o jednu ze svych hlavnich zbrani.
            Ze Egypt tu valku nakonec stejne projel, za to si mohl sam tim co predvedl na zemi.

            Obecne ale souhlasim jen PVO bez letectva bude vzdy tahat za kratsi konec. Kousat muze, muze kousat poradne, ale nakonec stejne padne.

    • Aja1984
      15:35 24.05.2019

      Je vidět, že nechápete... V případě střetu srovnatelně vybavených letounů se jakýkoli souboj rozhoduje na blízkou vzdálenost a i při boji na velkou vzdálenost je manévrovatelnost více, než důležitá. Pokud vás protivník pošle do defenzívy pomocí odpálené střely na velkou vzdálenost, tak právě manévrovatelnost rozhoduje o tom, kdy pomocí notchování (letem bokem) buď uniknete z locku rakety, nebo vyčerpáte její kinetickou energii abyste mohli opět zacílit na protivníka. Pak je důležité aby letouny měli dostatek vhodné výzbroje k udržení protivníka v defenzivě pro přiblížení a střet se mnohdy rozhoduje na velmi malých vzdálenostech.

  • SKmartinTO
    14:55 17.05.2019

    .) Zaujímavý názor Astor .) Aj keď pravdou ostáva že tie problémy okolo F-35 Lightning II (v poslední době se ujímá přezdívka Panther .) sú úplne normálne .) Je to nádherný nadčasový stroj ktorý si vybojoval rešpekt.

    PAKFA a jej Čínsky klon sú pekné prototypy ale od operačného nasadenia sú ešte ďaleko , takých 15 rokov .) HHhh

    Parádny článok AN .)

  • astor
    12:44 17.05.2019
    • (14)

    Inu, není všechno zlato, co se třpytí... Alespoň se odsunula agrese USA proti případným rovnocenným protivníkům, tak 10 - 15 patnáct let, než se Velkému bílému otci za Velkou louží podaří odstranit několik docela malých mušek této jinak špičkové, dokonalé techniky. Jak už to dlouho zavádějí do výzbroje? Patnáct let?

    • Pepin Nešpor
      13:32 17.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Prosimtě to je komentář.
      Aspoň mají reálu opravdový letoun 5generace a né jeden narozdíl od Číny a Ruska. Jejich letouny opravdu nemůžeme právem řadit mezi opravdu 5generaci.A nemysli ty problémy mají i oni akorát se tolik nedostane na povrch páč by hrdost klesla.
      Mouchy vychytají a bude. Jak je to dlouho co povídali o malé obratnosti a dnes můžeš čumět na videa jak jí to jde te 35tce i s velkým prebitkem tahu.

    • RiMr71
      14:00 17.05.2019
      • (3)
      Oblíbený příspěvek

      Hele ty rusotrdlo, amíci budou mít zřejmě v jedné cvičné letce víc letounů 5. generace než celé Rusko ve svém letectvu. I když zatím jde o 5. generaci u Rusů jen podle jejich klasického nabubřelého chvástání.. Tvoje pinožení se v prachu putinových bot je zábavné i smutné zároveň, takovým tím utrpným způsobem...

  • Lukash
    11:50 17.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Nie je to tak dávno čo ruské dezinformačné weby šírili hoax o amerických lietadlách vo farbe ruských VVS čo sa chystaju bombardovať sýriu a svaliť ten útok na rusov....

    • Miroslav
      11:55 17.05.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Tomu žiaden príčetný človek nemôže uveriť. Veď tie lietadla odniekiaľ musia štartovať a niekde pristáť. To sa proste nedá utajiť. Nehľadiac na to, že F-15 nikdy nepremaľuješ na SU-30.

      • Lukash
        11:59 17.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Ruske hoaxy ani niesu urcene pre pricetnych ludi :) oni maju svoje cielove publikum a ti veria kadecomu...

        • astor
          12:48 17.05.2019
          • (12)

          Komu byly ale jen určeny hoaxy o tom, že Rusáci nejsou schopni sériové produkce jejich Su-57? Tipuji podobně nepříčetné bezmozky.

          • Magister_Peditum
            12:50 17.05.2019

            Povíme si za pár let. Takových prohlášení jsme už z ruské strany slyšeli..

          • astor
            12:58 17.05.2019

            Magister_Peditum
            Koneckonců z té opačné strany taktéž.

          • Lukash
            13:07 17.05.2019

            Su 57bude plnohodnotné ked bude mat nove motory, zatial sú to len prázdne reči a plány. Uvidíme. Ja sa na su 57 teším lebo sa mi osobne páči. Seriový stroj je zatial hotový 1 a druhý bude o rok, uvidíme kedy a kolko bude dalších.

          • balm
            16:04 17.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            A jsou? Prozatím sériová produkce nezapočala a žádné bližší informace o stavu dodavatelského řetězce a logistiky nejsou. Prozatím ani jeden prototyp není vybaven plně vyvinutou a sériově vyráběnou avionikou a motory. Prototypy se testují, dlouho se testují a ještě déle zavadí, bez ohledu na vlajku státu, ve kterém vznikají. Budou-li schopni dokončit vývoj motorů v roce 2023, sériová produkce Su-57 může přibližně do dvou let od ukončení vývoje s připraveností pro sériovou výrobu.

            Nelze proto napadnout pravdivé tvrzení o neschopnosti sériové produkce, protože k dnešnímu dni a blízké budoucnosti (6 - 24 měsíců) se sériová výroba plně vybavených sériových strojů nerozběhne.

          • Jirosi
            17:38 17.05.2019

            Lukash: "Seriový stroj je zatial hotový 1 a druhý bude o rok"

            Teprve v září bude 1 kus předá.

      • GlobeElement
        12:04 17.05.2019

        Ve skutečnosti se dá původ letadel poznat velmi snadno. Když bombardují islamisty, jsou to stateční ruští vojáci, když civilisty, jsou to zbabělí imperialističtí vrazi z Wall Steet.

        • astor
          12:55 17.05.2019
          • (12)

          Přitom je to jen o tom, že americké a natistické bombardování má vždy jen charakter humanitární, kdežto Rusáci a jejich případní spojenci si zásadně vybírají jako své cíle nemocnice, školy, školky, případně dětské nemocnice, jak všichni víme díky Bellingcatu...

        • Zvonik
          14:56 17.05.2019

          GlobeElemente, mrtvejch civilistů není nikdy dost. Když je necháš naživu, budou řádit v Evropě. - Poznámka: To není z mé hlavy, to je strategie Amíků! Proto oficiálně řvou, že civilisty bombardují Rusáci!

          • Scotty
            15:57 17.05.2019

            Vy máte taky dost. Poslední dobou je tady na AN trollů víc než obvykle, asi se množí dělením.

      • satai
        12:37 17.05.2019

        Přeceňuješ cílovou skupinu.

    • GlobeElement
      12:03 17.05.2019

      Já tedy viděl na obloze už mnoho letadel, ale nikdy jsem nebyl schopen rozpoznat, jestli jsou pomalované a čím.

  • Civil
    11:28 17.05.2019

    A skutecny duvod?
    Uklidi se tam stare kusy, kterym nechteji platit upgrady, a bojove letky dostanou nove.
    https://www.snafu-solomon.com/...

    • logik
      13:28 17.05.2019

      Ono to tak i bude, ale přijde mi to jako vcelku racionální rozhodnutí. Koneckonců cvičit proti stealth je velmi rozumné a F-35 z prvních LRIPů jsou "nejlevnější" letoun, který k takovému účelu mohou použít.