SIPRI: Nejúspěšnější zbrojní firmy roku 2018

SIPRI: Nejúspěšnější zbrojní firmy roku 2018
Výroba F-35 Lightning II / Lockheed Martim (Zvětšit)

Stockholmský mezinárodní institut pro výzkum míru SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) zveřejnil další roční žebříček 100 prodejně nejúspěšnějších vojensko-průmyslových společností. V žebříčku pro roku 2018 jasně dominují americké firmy. Chybí ale čínští zástupci, od kterých nebylo možné získat relevantní údaje.

Institut SIPRI sestavuje žebříček od roku 2002, protože v tomto roce poprvé získal relevantní údaje od ruských firem. 

V roce 2018 stovka prodejně nejúspěšnějších zbrojních společností podepsala zbrojní smlouvy za 420 miliard dolarů ‒ o 4,6 % více než v roce 2017 a o 47 % více než v roce 2002. Nárůst prodejů připadá na vrub hlavně pěti prvním americkým firmám Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon a General Dynamics.

Tyto firmy podepsaly zakázky za 148 miliard dolarů, což odpovídá 35% podílu na trhu a 7,2% nárůstu oproti roku 2017. Je to také poprvé od roku 2002, kdy prvních pět míst obsadily firmy výhradně ze Spojených států. Celkově 43 amerických zbrojních firem ze žebříčku prodalo zbraně za 246 miliard dolarů, což odpovídá 54 % trhu (bez Číny, viz níže).

Klíčovým trendem v americkém vojenském průmyslu byly konsolidace. Například Northrop Grumman a General Dynamics uskutečnily akvizice v řádu miliard dolarů. Podle dokumentu SIPRI se velké americké společnosti slučují, aby mohly vyrábět novou generaci zbraňových systémů a vylepšily si své šance získat multimiliardové kontrakty od americké vlády.


Podíl prodejů zbraní v roce 2018

Nejúspěšní americká firma Lockheed Martin v roce 2018 prodala zbraně za 47,26 miliardy dolarů, největší neamerická společnost BAE Systems za 21,21 miliardy dolarů, nejlepší evropská (kontinentální) Airbus za 11,62 miliardy dolarů a největší ruská Almaz-Antej za 9,67 miliardy dolarů. Připomeňme, že za rekordními úspěchy Lockheed Martin stojí především prodej letounů F-35 Lightning II.

Jak jsme uvedli v úvodu, seznam neobsahuje čínské firmy, které dlouhodobě neposkytují údaje o prodejích. Zpráva SIPRI však uvádí, že z veřejných informací lze odhadnout, že mezi deset prodejně nejúspěšnějších firem světa patří tří čínské, a to AVIC (Aviation Industry Corporation of China), NORINCO (China Ordnance Industries Group Corporation Limited) and CETC (China Electronics Technology Group Corporation). Dalších minimálně sedm čínských společností by se dostalo do žebříčku SIPRI.

Deset ruských firem (všechny vlastněné státem) z žebříčku prodalo zbraně za 36,2 miliardy dolarů, což je pokles o 0,4 % oproti roku 2017. Celkově ruské firmy v roce 2018 obsadily 8,6 % trhu, oproti 9,6 % v roce 2017. Pokles podílu je ale spíše dán větší úspěšností amerických a evropských firem.


Žebříček nejúspěšnějších firem; větší foto (1-41), (42-86), (87-100) / SIPRI

Největší ruská firma Almaz-Antej zajistila 27 % všech ruských prodejů. V případě Ruska, ač to není předmětem žebříčku SIPRI, je také nutné připomenout problém ziskovosti. Částka 36,2 miliardy dolarů samozřejmě představuje obrat, nikoliv zisk. Ruské zbrojní firmy, které prodávají zbraně přímo ruské armádě, je často prodávají s nulovým nebo pouze několikaprocentním ziskem. Na druhou stranu při prodeji zbraní do zahraničí, a to platí především pro velké prodeje kompletů S-400 společnosti Almaz-Antej do Číny, Turecka a Indie, mají ruské firmy marži jistě mnohem vyšší.

Pokud se bavíme o 27 evropských firmách v žebříčku, včetně britsko-americké BAE Systems, prodeje dosáhly 102 miliard dolarů, o 0,7 % více než v roce 2017. Celkově evropské firmy, konkrétně osm firem z Velké Británie, šest z Francie, čtyři z Německa, dvě z Itálie a po jedné z Polska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Ukrajiny, obsadily 24 % trhu.

Kromě toho se do žebříčku dostalo také šest firem z Japonska, tři z Izraele, Indie a Jižní Koreje, dvě z Turecka a po jedné z Austrálie, Kanady a Singapuru. Celkově tyto neevropské, neamerické a neruské firmy prodaly zbraně za 36,2 miliardy dolarů. Japonsko, jako největší výrobce zbraní z této skupiny, prodalo zbraně za 9,9 miliardy dolarů.

Zdroj: SIPRI

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské schizma: Zahraniční politika vs. vojenský průmysl

Podle ruského Vojensko-průmyslového kurýru (VPK) existuje mezi ruskou zahraniční politikou a ...

Česko nabízí Thajsku letadla L-39NG a investice do leteckého průmyslu

Thajsko v 90. letech nakoupilo 38 cvičně-bojových českých letadel L-39ZA/ART. V současné době stále ...

ROZHOVOR: Společnost Tatra Defence Vehicle je důležitou součástí českého obranného průmyslu

Společnost Tatra Defence Vehicle vznikla v roce 2016, a je výjimečná tím, že představuje první ...

General Dynamics – globální partner pro český průmysl

Mezi uchazeče o kontrakt na nová bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR náleží i společnost General ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • palo satko
    09:45 11.12.2019

    Udaj o velkosti predaja obsahuje v sebe dva podstatne momenty: štrukturu zakaznikov a politicky vplyv. Je lahke pre USA predat Saudom superdrahe zbrane a zložitejšie pre Iran predat vôbec niečo jemenskym vzburencom (asi im to Revolučne gardy daruju aj s obsluhou). V tomto vykaze predaja by tieto dva predaje predstavovali prepastny rozdiel. Lenže, čo sa tyka uspechov na bojisku, že by Saudi boli až tak priepastne lepši vojaci ako jemesky rebeli sa nezda.

  • technik
    19:28 10.12.2019

    Nemůžu si odepřít jednu debilni poznamku.
    Imperialistickými zbraněmi k trvalému udržení míru. :)))
    Co by ti kluci ušatí vyráběli nebýt válek?
    Jinak celkem zklamání z Evropy myslel jsem že ten podíl máme větší.

    • PavolR
      20:46 10.12.2019

      Vtip je v tom, že úplne najväčším hráčom môžu byť vojny ukradnuté, najviac totiž ťažia z obmien vojenskej techniky alebo geopolitických nákupov (prípady F-35 alebo S-400). ;-p

      • technik
        21:06 10.12.2019

        no vlastně máš pravdu, když si člověk uvědomí kam jsou tlačeny státy NATO tak to dává smysl

        • Scotty
          21:17 10.12.2019

          Státy NATO nejsou tlačeny k ničemu k čemu by se samy nerozhodly. Pokud se tedy jedná o to zdůrazňované zvýšení výdajů na 2% HDP.

          • technik
            22:55 10.12.2019

            :)) tak tomu asi sám nevěříš. Je pravda že jejich produkty jsou špičkové ale výhrůžka sankcí v případě nákupu východní techniky? 2% ano samozřejmě už to je tlačení do nákupu jejich techniky, vlády by jen těžko utratily tak velké sumy u evropských výrobců kteří by kapacitně nestíhala vyrábět a dodávat a servisovat. Nehledě že snad kromě německých a francouzských zbrojovek většinu vlastní američtí vlastníci.

          • Migi
            00:39 11.12.2019
            Oblíbený příspěvek

            Technik: To je dobrá blbost. Třeba my by jsme zvládli v pohodě utrácet 2% třeba 10 let, bez toho aby jsme nakoupili jediný kus americké techniky... Už jenom oprava nemovitky, nákup munice a základní výstroje by nám na pěkných pár let vydržel...
            A co se týče evropských výrobců, oni by klidně a velmi rádi rozšířili kapacity na výrobu a servis, ale to by za a) museli dodávat srovnatelný produkty jako USA (ahoj F-35) a za b) hlavně by ty evropský státy museli mít rozpočty na obranu, aby to těm evropských firmám zaplatili.... Kde je poptávka, objeví se i nabídka, to je základní princip trhu....

          • technik
            07:16 11.12.2019

            No já o koze ty voze. AČR rozjíždí teď dost akvizici, co se bude kupovat či nikoliv nemá cenu komentovat ale důležitý je pozadí těch obchodu, to pozadí ktere se většinou odehrává mezi 4 očima např, Trump vs Babiš a podobně.
            Když budeme mluvit o evropských nákupech např. Tatra, pořád tam máš Cummins a není vůbec levný, takže ať koupíš to či ono vzhledem k tomu že USA je leader ve světě tak či tak budou vydělávat obrovské peníze. To je pointa, ne to jestli koupíš munici od SB ( Brazílie) nebo munici do podvěsu od amerických municek. Ten koláč je jasné vypovídající a EU nemá dle mého názoru šanci to zvrátit pokud se o to nepricini vrcholní politici a to by trumpetu asi jeblo. Něco jako Nordstream, tam na EU taky nikdo netlačí že?

          • PavolR
            08:13 11.12.2019

            technik: Aké sankcie za nákup východnej techniky? Neviem o tom, že by niekto bránil nákupu povedzme od Číny alebo Južnej Kóreje, Turecka. Rusko je iná vec, s tým sme v stave studenej vojny. Nebudeme predsa nakupovať zbrane od niekoho, koho chceme dotlačiť k stiahnutiu vojsk z Krymu, to dá rozum. :-D
            Čo sa týka "dohôd medzi štyrmi očami", to nemá s NATO nič spoločné, ide skôr o úplatok za prižmúrenie očí a nekritizovanie stavov vo vnútornej politike.

          • Scotty
            08:46 11.12.2019

            techník
            Přečtěte si tenhle článek a pochopíte proč nebude Evropa nikdy leader ve zbrojní výrobě.
            https://echo24.cz/a/Sd4Xf/odzb...
            Jinak nevím čemu nemám věřit. S tím že budeme vynakládat 2% HDP na obranu jsme se zavázali při vstupu do NATO a nejakou dobu i plnili. Že se naše výdaje vrátí na ty 2% procenta jsme se optět zavázali v roce 2014. Jste patrně jediný voják který zpochybňuje potřebu zvyšování výdajů na obranu.
            Navíc v naší armádě jsou poravdu americké zbraně ve výrazné menšině. Vlastně první významější nákup budou americké vrtulníky.

          • technik
            09:55 11.12.2019

            To scoty
            To vůbec, právě naopak. Jen si představuji trochu jiné vynakládání prostředků viz vrtulníky. Ne že by nebyly potřeba ale myslím že jsou důležitější obměny např, PVO. Prostředků máme zatím dostatek, problém je zákon o veřejných zakázkách viz nákup maskacu.
            No k tvýmu článku, myslím že není moc směrodatný ale každopádně smutný obrázek. Bohužel věc na kterou zde neustále poukazují nová technika je tolik nákladná že ani státy jako Německo nemá náklady na údržbu. Zkuste si jako politik prosadit v tomto stabilním prostředí navýšení rozpočtu obrany na úkor jiných ministerstev. Pak se najdou strany které ve volebním boji naslibuji snížení a voliči na to slyší. Co pak s tou technikou?
            Jinak je pro mě opravdu novinka že jsme ve stavu studené války :))) co se tady člověk nedozví.

          • Migi
            00:19 12.12.2019

            Technik: Tak teď už to vůbec nechápu - na jednu stranu píšeš, že tlak na závazek 2% je dílo US zbrojního průmyslu, protože evropské zbrojovky nemají co za ty peníze dodat a na druhou stranu píšeš že třeba Německo nemá peníze na to aby servisovalo vlastní leopardy. Jedno v podstatě popírá to druhé.
            A hledat v dnešním globálně propojením světě hledat původ komponentů a pak tvrdit, že si na něčem namastí kapsu amíci, jenom protože je tam nějaký komponent, nebo součástka z ameriky je už úplná demagogie. To by jsi taky mohl tvrdit, že za požadavky na 2% je čína, protože dost pravděpodobně skoro v každé technice najdeš něco původem z číny....

          • technik
            06:59 12.12.2019

            Co na tom nechápeš. Z 29 členů plní závazek 3 státy. Jeden z těch státu je věčné krachující Řecko. Kromě trampa žádné vrcholný politik nato netlačí ostatní do plnění závazků. Trump chce tento závazek navýšit na 4 procenta, což se mu ale nepodaří prosadit. To že jsou státy rozpočtové odpovědné na rozdíl od USA je zřejmé právě na zbylých 26 státech co závazek neplní. Trump pohrozil že pokud nebudou státy závazek plnit odejde USA z nato. Tohle jsou fakta. Další fakt jsou sankce pro Turecko za S400, to je další nátlak.
            Co se týká mě demagogie, kdyby všechny státy od příštího roku zvedly rozpočty na 2% tak je to tak obrovský nátlak na evropské zbrojovky že by nedokázali plnit své závazky. Armády beru teď jejich akviziční pracoviště by nestacily tyto finance v systémech výběrového řízení utrácet a už vůbec je fyzicky provádět. Docházelo by k nesystemovym nákupům jen proto aby se utratil rozpočet. Takže je logické že musí probíhat pozvolné navyšování. Chápu že z vašeho pohledu by jste rozhazovali miliardama ale provést dobře akvizici aniž by vás někdo nepopotahoval za úplatky vidíme dnes a denně v reálu. Takže opět opakují nemám rozhodně problém s 2% ale pomalu systematicky. Líbí se mi jako clenu nato Ruska technika fajn je fér aby ostatní členové drželi klapacku. Nebo snad nato popírá suverenitu státu? V globálu proti nám teď nikdo nestojí, to neznamená že nemáme udržovat armádu fit ale raději budu mít 30 t72 ale budu moct se spolehnout na české zdravotnictví které je špička v Evropě.

          • Migi
            22:03 12.12.2019

            Nechápu ten jasný rozpor který jsi tu postupem času provedl.
            Ano Trump tlačí (a dle mého názoru správně) na 2%
            Ne Trump neřekl že pokud nebudou státy dávat 2% tak USA odejde z NATO (už jenom že o tomhle nerozhoduje on, minimálně ne on jediný).
            To, že neplnění 2% je znakem rozpočtové odpovědnosti státu (pokud jsem tě dobře pochopil) je asi myšleno jako vtip, ne?
            Co jsi ale hlavně napsal za kravinu je "2% ano samozřejmě už to je tlačení do nákupu jejich techniky, vlády by jen těžko utratily tak velké sumy u evropských výrobců kteří by kapacitně nestíhala vyrábět a dodávat a servisovat", to je prostě nesmysl. Většina armád NATO má obrovský vnitřní dluh to nejenom na technice, ale na spoustě dalších věcí a i při plnění 2% by trvalo roky, než by to zalepily a velká část takových to výdajů jde v pohodě provést bez USA. Ostatně o tom i později sám píšeš.
            Ano nákupy jsou problém z mnoha důvodů, ale větší fin. prostředky ty problémy spíš snižují, než zvyšují.
            A ad ruská technika - provozovat cokoliv, kam náhradní díly musíš brát od státu, který tě považuje za nepřítele je nesmysl a je úplně jedno, jestli je to třeba diamantový....

          • technik
            06:37 13.12.2019

            https://www.denik.cz/ze_sveta/...

            https://blisty.cz/art/97930-po...

            https://www.lidovky.cz/svet/tr...

            Mohl bych pokračovat ale nemám důvod se zde na tohle téma už rozepisovat

        • Riiiederner
          12:49 11.12.2019

          Techniku od kdy nema německo na údržbu zbraní ? Pleteš si zakladní věc a to podfinancování armády a nedostatek financí.

          • technik
            13:52 11.12.2019

            No do údržby se počítá i generální oprava a dle vyjádření tankových mechaniku byl například u leopardu tento druh údržby omezen. Co se týká ostatních dílů mají stejně dlouhé dodací lhůty jako u nás cca 4 měsíce. Nic co sem si vycucal z prstu. Možná máš lepší info.

    • satai
      07:00 11.12.2019

      Vyráběli by prakticky to samé jako teď. Když se podíváš na podíl na HDP, tak to zas tak dechberoucí není.

      A máš pravdu, ta nepdepřená poznámka byla debilní.