Skyborg: Skutečný „R2-D2“ pro piloty bojových letadel

-
29. 3. 2019
-
18 komentářů
-
Jan Grohmann
Úlohu navigátora z dvoumístných bojových letadel může převzít umělá inteligence (AI). Vyvíjejí se také robotické stíhačky schopné létat ve formaci s pilotovanými letouny. Řídící systém, který zvládne obojí, vzniká už dnes. Jmenuje se Skyborg.
reklama}
Skutečný R2-D2
Americké letectvo chce ulevit pilotům a přenést část jejich úkolů na bedra AI. Do roku 2021 proto vznikne pokročilý řídící systém Skyborg s prvky AI. Skyborg dokáže sám ovládat bojové letadlo, jako například nedávno představený bojový dron XQ-58 Valkyrie.
Za další dva roky AI zvládne pilotáž i plnohodnotné stíhačky, třeba QF-16, bezpilotní verzi F-16 Fighting Falcon.
Skyborg nenahradí lidské piloty, ale usnadní jim práci. Will Roper, který v letectvu řeší akvizice, technologie a logistiku, přirovnal práci Skyborgu k robotovi R2-D2 ze světa Star Wars. R2-D2 asistoval Lukovi Skywalkerovi ve stíhačce X-wing. Stejně jako R2-D2 systém Skyborg pochopí hlasové povely.
Skyborg zvládne nejen práci navigátora a operátora zbraňových systémů, ale i pilotáž celého bojového letadla. Robotický letoun pak může působit jako wingman (vedený letoun) pilotovaného bojového letadla.
Dle Ropera AI zvýší důležitost lidských pilotů: „Budeme od nich požadovat ještě víc, než jen ovládat nebezpečně rychlé a smrtící letadlo. Musí ovládat letadlo a zároveň vést do útoku tým [robotických] letadel, který poletí s nimi. Myslím, že to udělá povolání pilota víc vzrušujícím.“
Nepřekonatelný tým člověk-stroj
O využití AI se uvažuje i v dalších oborech. Lidský mozek sice umí dělat složitá abstraktní rozhodnutí, pracuje však pomalu, dokáže najednou zpracovávat jen velmi omezené množství informací a brzo se unaví. AI může jeho schopnosti znásobit. Například v medicíně zvládne stroj během několika sekund porovnat tisíce rentgenových snímků, kdežto lidský lékař se unaví již po prostudování několika desítek. Nejlepší hráči šachů nejsou ani lidé, ani počítače, nýbrž týmy složené z člověka a stroje.
Jako pomocník pilota Skyborg kromě navigace a zbraní zvládne i obsluhu radaru a rozpoznávání cílů. Nejdůležitějším úkolem AI se ale stane zpracování ohromného množství dat ze senzorů, odfiltrování nepotřebných dat, hledání klíčových vzorů a následně předání klíčových informací pilotovi ve snadno srozumitelné formě. Jde o tzv. „fúzi dat“, kterou již v omezené formě využívají bojové letouny páté generace.
AI v kokpitu také zvýší šance pilota na přežití během leteckých bitev. Zvládne převzít řízení stroje, pokud pilot utrpí zranění nebo projeví příznaky hypoxie. Robot také rozpozná a upozorní na chyby v pilotáži. AI jednoduše osvobodí lidského pilota od únavných rutinních úkolů a dovolí pilotovi se koncentrovat na důležitá rozhodnutí.
Americké letectvo nasadí robotické bojové letouny do nejrizikovějších misí. Zároveň je to způsob, jak se vyhnout ztrátě drahého stroje. Jeden z klíčových požadavků letectva je totiž možnost umístit AI do platformy, která bude dostatečně levná („levná“ z pohledu Pentagonu), aby ji velitel mohl v boji riskovat nebo obětovat.
Onou „levnou“ platformou se může stát výše uvedená bezpilotní verze stíhačky F-16. Americké letectvo má ve výzbroji stále 1245 stíhaček F-16 (aktivních cca 700 ks), které začne s příchodem letounů F-35A Lightning II postupně vyřazovat.
První let QF-16 se udál v roce 2013
Rychlý vývoj a zavedení do aktivní služby
Letectvo požaduje u robotických letadel možnost snadného rozvoje (tedy otevřenou architekturu). Letouny s AI musí zvládnout start i přistání, létat za každého počasí a být dostatečně modulární, aby v budoucnu pojmuly jak nové zbraně a senzory, tak elektroniku a nový software. Robotická letadla navíc musí zvládnout ovládat i lidé, kteří sami nejsou piloti ani technici.
„Nechci, aby to [Skyborg] byl laboratorní projekt, který žije a umírá na Petriho misce,“ prohlásil Roper. „Během několika let chci vidět reálnou, provozuschopnou demonstraci.“
Připomeňme, že Pentagon chystal něco podobného už před časem. V roce 1998 vyhlásil soutěž na stavbu autonomního bojového letadla J-UCAS (Joint Unmanned Combat Air Systems). Přihlásily se firmy Boeing s dronem X-45A a Northrop Grumman s větším X-47A Pegasus (neplést si s X-47B) . Boeing s X-45 uspěl u letectva, Northrop s X-47 (resp. později s námořní verzí X-47B) u námořnictva.
Boeing X-45A
Rozhodovat má člověk
V roce 2003 nařídil Pentagon spojit oba programy do jednoho. Obě robotická letadla tak dostala software „Dice“ vyvinutý Boeingem. Pentagon posléze dal přednost letounu X-47 a po Boeingu dokonce chtěl, aby zničil rozestavěné prototypy. V roce 2006 pak americké ministerstvo obrany projekt J-UCAS zrušilo a později pokračovalo pouze s testováním X-47B v rámci programu UCAS-D (Unmanned Combat Air System Demonstrator) amerického námořnictva.
„Důvodem bylo, že jsme v klíčových oblastech byli příliš dobří,“ citoval server Wired nejmenovaného zaměstnance Boeingu. Pentagon se podle něj obával o budoucnost stíhaček F-22A Raptor a F-35 Lightning II.
Software Dice byl údajně skutečně pokročilý. Robotický letoun s ním dokázal vzlétnout, najít nepřátelský radar, zeptat se operátora, jestli ho smí zničit, udělat to a zase přistát. To samé, nebo něco velmi podobného, zvládne i systém Skyborg. Podle serveru The Drive se však zdá, že Skyborg vznikl nezávisle na Dice.
Spolupráce člověka se strojem slibuje nové pojetí vzdušného boje. Zatím se nepočítá, že robot sám rozhodne o použití zbraní bez lidské účasti. I v případě plně autonomních bojových letounů má mít v situacích, kdy může dojít ke zranění nebo zabití jiných lidí, vždy poslední slovo lidský operátor.
Zdroje: The Drive, Popular Mechanics, C4ISRNET, Wired
Související články
Americké letectvo posílá do boje robotické stíhačky F-16
Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (US Air Force Research Laboratories) v bojových testech ...
-
18.05.2017
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Valkyrie II: Nástupce legendárního hypersonického bombardéru XB-70 Valkyrie?
Boeing minulý týden představil návrh nového hypersonického letounu Valkyrie II. Hlavní konkurenční ...
-
13.02.2018
-
46 komentářů
-
Jan Buchar
Budoucnost leteckého průzkumu: Drony a umělá inteligence
Americké letectvo (USAF) v rámci nové „cestovní mapy“ Next Generation ISR Dominance Flight Plan ...
-
07.08.2018
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Airpower Teaming System: Robotický wingman stíhaček
Firma Boeing na výstavě Australian International Airshow v australském Avalonu představila model ...
-
28.02.2019
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
dexnom: zase bych se tolik nebál. Současná generace AI má své limity, které jsou zakódovány přímo v její koncepci, v jejím DNA a ty jsou nepřekročitelné. Výborně se hodí pro řešení ...Zobrazit celý příspěvek
dexnom: zase bych se tolik nebál. Současná generace AI má své limity, které jsou zakódovány přímo v její koncepci, v jejím DNA a ty jsou nepřekročitelné. Výborně se hodí pro řešení složitých úloh, kdy je potřeba zpracovat velké množství dat. Dobře funguje v podpůrných procesech a k podpoře lidského rozhodování.
Přesně to vystihuje i tvrzení v článku - nejlepších výsledků dosahuje tým člověk + AI. Takže přesně koncept, ve kterém se použije osvědčený, spolehlivý a relativně laciný mechanický základ a ten se přestaví na wingmana dává smysl.
Představa autonomně fungujícího komplexního samoučícího se systému zatím funguje jen v prezentacích firem, které ještě nic reálně nedodaly a pak v článcích novinářů, kteří ty prezentace čtou. Jak pak vypadá reálné nasazení můžeme vidět např. na kauze 737 maxe.Skrýt celý příspěvekNeměl jsem na mysli autonomní AI, ale dálkově řízené roboty, kdy posádka sedí někde daleko v bezpečí nebo mimo dostřel. Už nějakou dobu USA řeší, že jejich operátoři dronů mají ...Zobrazit celý příspěvek
Neměl jsem na mysli autonomní AI, ale dálkově řízené roboty, kdy posádka sedí někde daleko v bezpečí nebo mimo dostřel.
Už nějakou dobu USA řeší, že jejich operátoři dronů mají psychické problémy s oproštěním se od smrti, tím, že je to vše jen na obrazovce. Je o tom mnoho studií. Proto mají zavedený systém několikanásobného potvrzení útoku..ale.
Ve filmu Sleep Dealer byl tenhle problém v rámci celé společnosti moc pěkne předveden.Skrýt celý příspěvek
Moc pěkné video letounů s AI
https://www.youtube.com/watch?...Moc pěkné video letounů s AI
https://www.youtube.com/watch?...Všechna tahle robotizace je velmi nebezpečná pro naši budoucnost. Jedna z hlavních brzd velkého konfliktu jsou ztráty. Pokud by bojovali roboti, tahle brzda zmizí a bude snadné ...Zobrazit celý příspěvek
Všechna tahle robotizace je velmi nebezpečná pro naši budoucnost.
Jedna z hlavních brzd velkého konfliktu jsou ztráty. Pokud by bojovali roboti, tahle brzda zmizí a bude snadné vydat rozkaz. Je to jako počítačová hra. Nikdo neumírá. Co, ale až se roboti vyčerpají? Řeknou si prostě konec, nebo budou dál pokračovat s lidmi jako dnes?Skrýt celý příspěvekSouhlas, ubyde vojenských ztrát, ale pokud budou drony, nebo roboti dostatečně autonomní, tak v pokročilém stádiu konfliktu jim nic nezabrání aby hromadně vyvražďovali civilní ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas, ubyde vojenských ztrát, ale pokud budou drony, nebo roboti dostatečně autonomní, tak v pokročilém stádiu konfliktu jim nic nezabrání aby hromadně vyvražďovali civilní obyvatelstvo, protože drony, nebo roboti asi nebudou řešit, jestli je morální zničit město s milionem obyvatel a to je ideální čas na genocidu určitých skupin lidí, nebo celých národů. Drony jsou ok, ale pokud budou umět myslet sami, tak se máme na co těšit a možná brzo budou bojovat lidé proti robotům. RUR asi dost předběhlo dobuSkrýt celý příspěvek
Vypada to ze uz dnes je AI skoro lepsi fighter pilot nez clovek: https://www.newsweek.com/artif... ALPHA has gone on to defeat ...Zobrazit celý příspěvek
Vypada to ze uz dnes je AI skoro lepsi fighter pilot nez clovek:
https://www.newsweek.com/artif...
ALPHA has gone on to defeat other expert fighter pilots in what is being hailed as a significant breakthrough in unmanned flight.
Lee, who has battled AI opponents in simulated environments for more than 30 years, noted that after hours-long sessions with ALPHA, he felt “tired, drained and mentally exhausted,” whereas the AI was as sharp as the first battle.
He also noted that it was the first time he had seen an AI consistently beat a human pilot in tests.
“I was surprised at how aware and reactive it was,” Lee said. “It seemed to be aware of my intentions and reacting instantly to my changes in flight and missile deployment. It knew how to defeat the shot I was taking. It moved instantly between defensive and offensive actions as needed.Skrýt celý příspěvekTo je slušný pokrok, do budoucna do toho jistě vstoupí i fakt, že lze takové letadla postavit s jiným konstrukčním omezením, fyziologie limituje člověka na nějakých 9 g. Robot, ...Zobrazit celý příspěvek
To je slušný pokrok, do budoucna do toho jistě vstoupí i fakt, že lze takové letadla postavit s jiným konstrukčním omezením, fyziologie limituje člověka na nějakých 9 g. Robot, pokud bude pevnější snese to co snese konstrukce, to samé platí ve výdrži na nějakém násobku. Už jen tou výdrží tak může porazit pilota.
Jen doufám, že se budou držet při vývoji všech zákonů robotiky, snad dostane bezpečnost přednost před chamtivostí.Skrýt celý příspěvek
Vzdy ma taketo clanky utvrdia, ako dobre sme spravili s vyberom F-16.
Ten mozny pristup k technologiam je a vzdy bude siahodlhy.Vzdy ma taketo clanky utvrdia, ako dobre sme spravili s vyberom F-16.
Ten mozny pristup k technologiam je a vzdy bude siahodlhy.este by som dvakrat od radosti neskakal, nikdy nevies ako sa Danko dnes vyspi a napadne ho ze cely obchod je protislovensky a narusuje nasu suverenitu...
este by som dvakrat od radosti neskakal, nikdy nevies ako sa Danko dnes vyspi a napadne ho ze cely obchod je protislovensky a narusuje nasu suverenitu...
aj ked treba dodat, ze osobne mam ten pocit, ze F16ky vybrali len preto aby si potom tie AESA radary mohli kamarati z Moskvy poriadne prezriet, pripadne si stiahnut software... a ...Zobrazit celý příspěvek
aj ked treba dodat, ze osobne mam ten pocit, ze F16ky vybrali len preto aby si potom tie AESA radary mohli kamarati z Moskvy poriadne prezriet, pripadne si stiahnut software... a tak teraz umelo vytvorili problem s pritomnostou americkych technikov na Slovensku.. lebo o nikoho ineho ani nemohlo ist...Skrýt celý příspěvek
To pochybujem. Jednak taky dosah MOSR nema. Na Sliaci by v tom muselo byt zapojenych velmi vela ludi a takyto cin je vlastizradou. Do 2025 budu na Sliaci prítomni technici z ...Zobrazit celý příspěvek
To pochybujem.
Jednak taky dosah MOSR nema. Na Sliaci by v tom muselo byt zapojenych velmi vela ludi a takyto cin je vlastizradou.
Do 2025 budu na Sliaci prítomni technici z Ameriky.
Pravdepodobnost, ze SNS dostane MOSR aj po buducorocnych volbach, sa podla mna limitne blizi k nule.Skrýt celý příspěveksnad mas pravdu.. aj ked po vcerajsom a dnesnom hlasovani v parlamente.. kludne sa moze stat, ze sa daju dokopy s Kotlebom, Smerom a zasa zostavia vladu... a potom potopa..
snad mas pravdu.. aj ked po vcerajsom a dnesnom hlasovani v parlamente.. kludne sa moze stat, ze sa daju dokopy s Kotlebom, Smerom a zasa zostavia vladu... a potom potopa..
Ano, Fico si otvara dvere. Tato troska je schopna vsetkeho. Ale zrejme ani kombinacia SMER, SNS a LSNS vacsinu neziska. Uvidíme, takto o rok budeme mudrejsi. A ak aj ano, ista cast ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, Fico si otvara dvere. Tato troska je schopna vsetkeho.
Ale zrejme ani kombinacia SMER, SNS a LSNS vacsinu neziska. Uvidíme, takto o rok budeme mudrejsi.
A ak aj ano, ista cast Smerakov by takuto vladu nepodporilo.Skrýt celý příspěvek
Nie, F-16 vybrali hlavne pre to, že Mig-35 (na ktoré si MO len tak mimochodom tiež vypýtalo cenovú ponuku) ešte stále nemožno nakúpiť, tak týmto spôsobom aspoň udržia Mig-29 vo ...Zobrazit celý příspěvek
Nie, F-16 vybrali hlavne pre to, že Mig-35 (na ktoré si MO len tak mimochodom tiež vypýtalo cenovú ponuku) ešte stále nemožno nakúpiť, tak týmto spôsobom aspoň udržia Mig-29 vo vzduchu ešte o nejaký ten rôčik dlhšie, zmetúc pri tom zo stola akúkoľvek inú možnosť, než platenie Rusom za ich servis.Skrýt celý příspěvek
Takový letecký útok na nějakou zemi pomoci starých vyřazených stíhaček řízenými AI , by asi docela počechralo PVO bez ztráty posádek.
Takový letecký útok na nějakou zemi pomoci starých vyřazených stíhaček řízenými AI , by asi docela počechralo PVO bez ztráty posádek.
To neni zádna novinka jedna firma prodala americanum pri valce v iraku letadla do kterych amici narvaly autopiloty a poslaly ja nad irak aby Sadam odkryl protileteckou obranu .
To neni zádna novinka jedna firma prodala americanum pri valce v iraku letadla do kterych amici narvaly autopiloty a poslaly ja nad irak aby Sadam odkryl protileteckou obranu .
Načítám diskuzi...