Skyranger: Postrach bitevních letadel a vrtulníků

-
20. 9. 2018
-
64 komentářů
-
Jan Grohmann
Německá firma Rheinmetall na švýcarské střelnici Ochsenboden veřejně předvedla svůj nejnovější kanónový prostředek blízké protivzdušné obrany (PVO) Oerlikon Skyranger Boxer. Klíčovou součástí vozidla je 35mm automatický kanón švýcarské firmy Oerlikon. Rheinmetall tak reaguje na rostoucí poptávku po prostředcích PVO v Evropě.
V současné době neexistuje na Západě jediný moderní mobilní kanónový systém PVO velmi krátkého dosahu VSHORAD (Very Short Range Air Defense Missile System) a krátkého dosahu (Short Range Air Defense Missile System).
Mobilní kanónové prostředky VSOHRAD/SHORAD jsou ideální k ochraně manévrujících vojsk před útoky bitevních letadel, vrtulníků, dronů, ale i střel s plochou dráhou letu (i další letecké munice), ale nejnověji i proti minometné nebo dělostřelecké munici. Tyto mobilní prostředky mohou chranit vojska za pohybu, včetně vojenských konvojů, před leteckým útoky.
Kvůli rostoucímu zájmu o PVO v Evropě firma Rheinmetall vyvinula a mezi 18. až 19. záři ve Švýcarsku veřejně otestovala systém PVO krátkého dosahu Oerlikon Skyranger Boxer. Během testu ve švýcarském Ochsenbodenu dokázal prostředek ve dvou ukázkách sestřelit dva drony. První dron sestřelil 18. záři dávkou 24 střel, druhý dávkou pouze tří střel (viz video níže).
Základem prostředku je kolový obrněný transportér Boxer, na kterém je umístěn bojový modul Oerlikon Revolver Gun Mk3 s automatickým revolverovým kanonem Oerlikon 35/1000 ráže 35 mm. Modul Oerlikon Revolver Gun Mk3 lze však umístit prakticky na jakékoliv kolové nebo pásové vozidlo s potřebnou nosností.
Oerlikon Revolver Gun Mk3 vychází z velmi dobře známého stacionárního prostředku VSOHRAD/SHORAD Skyranger, který byl švýcarskou firmou Oerlikon představen v roce 2009 (vyvíjen je od roku 2006). Německá armáda od roku 2013 provozuje odvozený stacionární prostředek PVO krátkého dosahu MANTIS (Modular, Automatic and Network capable Targeting and Interception System), který je založen na švýcarském řešení Skyranger.
Německo navíc plánuje masivně investovat do systémů VSOHRAD/SHORAD – do roku 2025 má být na nákup vyčleněno 460 milionů euro. Celkově Německo do roku 2030 na nákup prostředků VSOHRAD/SHORAD vynaloží 3,3 miliardy euro.
Po vyřazení samohybných kanonových systémů Flakpanzer Gepard (2010) německá armáda rovněž hledá nový mobilní systém PVO krátkého dosahu. Vzhledem k již zavedeným systémům MANTIS je velmi pravděpodobný nákup technologicky příbuzných komplexů Oerlikon Skyranger Boxer.
Test Oerlikon Skyranger Boxer ve Švýcarsku.
Použitá kolová platforma Boxer 8×8 je dobře známá – vozidlo díky svému modulárním uspořádání pojme nejrůznější nástavby až do hmotnosti 15 tun. Do poloviny letošního roku byl dodáno Litvě, Německu a nizozemsku na 700 vozidel Boxer v konfiguraci obrněný transportér a bojové vozidlo pěchoty. Vozidlo Boxer nedávno vybrala také Austrálie.
Výzbroj věže Oerlikon Revolver Gun Mk3 tvoří automatický kanon střílející programovatelnou municí 35 × 228 mm. Kanon umí střílet jednotlivými náboji rychlostí až 200 ran za minutu, nebo dávkou s rychlostí palby 1000 ran za minutu. Účinný dostřel kanonu je 4000 m a lze s nim ničit vzdušné, ale i pozemní cíle. Bojový modul pojme 252 kusů munice.
Typická munice ráže 35 mm typu AHEAD (Advanced Hit Efficiency And Destruction) obsahuje 152 stabilizovaných wolframových projektilů (152 × 3,3 g), které jsou před cílem vymrštěný pomocí malé nálože. V současné době ale existují již čtyři verze munice AHEAD – zmíněná základní PMD062 se 152 projektily, PMD330 se 497 projektily, PMD375 s 860 projektily a „protidronová“ PMD428 s 600 projektily.
MANTIS v německé armádě.
K dispozici je ale také průbojná nebo tříštivo-trhavá munice, které se uplatní proti větším cílům, jako jsou bitevní vrtulníky a letadla. Oerlikon 35/1000 je schopen přijímat najednou dva nábojové pásy, takže operátor může rychle měnit typ munice.
Bojový modul Oerlikon Revolver Gun Mk3 k zaměřování cílů používá sledovací radiolokátor, elektro-optické senzory a také prostředky radioelektronického průzkumu. Velitelský a řídící systém je převzatý z norského komplexu PVO krátkého dosahu NASMAS (Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System).
Vozidlo lze také ovládat na dálku – prostředky řízení a velení v rámci jedné baterie PVO umí řídit střelbu až z osmi vozidel Oerlikon Skyranger Boxer. Rheinmetall v rámci rodiny Skyranger plánuje na vozidla Boxer instalovat také rakety krátkého dosahu (Stingery nebo Cheetahy) nebo přehledový radiolokátor s dosahem zhruba 25 km.
Oerlikon Skyranger Boxer umí samozřejmě zpracovat údaje o poloze cíle z externích senzorů, včetně 2D i 3D radiolokátorů. Automatika věže mimo jiné také umožňuje sledovat určitý výsek vzdušného prostoru a následně automaticky zaměřit nepřátelské cíle. Podle tiskové zprávy Oerlikon Skyranger Boxer ničí prakticky jakékoliv blízké vzdušné cíle, včetně raketové, dělostřelecké a minometné RAM (Rocket, Artillery, and Mortar) munice.
Související články
Obrněný český Patriot na podvozku Tatra
Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...
-
14.06.2018
-
37 komentářů
-
Redakce AN
Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu
Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...
-
27.06.2018
-
44 komentářů
-
Redakce AN
LAND 400 Phase 2: Austrálie kupuje bojová vozidla Boxer
Před několika dny australská vláda podepsala smlouvu v hodnotě 2,1 miliardy euro (3,3 miliardy ...
-
20.08.2018
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
LAND 400 Phase 3: Bojová vozidla pěchoty pro Austrálii
Po zvolení vítěze programu LAND 400 Phase 2 australská armáda pokračuje ve svém ambiciózním projektu ...
-
05.09.2018
-
45 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Jak to tu sepsal ARES...pánové, přeci se tu nebudeme rozplývat nad snahou reinkarnace AHEAD munice, kterou univerzálnější ABM pomalu ale jistě pohřbí.
Jak to tu sepsal ARES...pánové, přeci se tu nebudeme rozplývat nad snahou reinkarnace AHEAD munice, kterou univerzálnější ABM pomalu ale jistě pohřbí.
ARES, díky za informaci, projekt STYX jsem zaznamenal, ale netušil jsem, že se uvažovalo nad takovým množstvím. Mohu se zeptat, co je vlastně na celém systému to nejdražší? Samotný ...Zobrazit celý příspěvek
ARES, díky za informaci, projekt STYX jsem zaznamenal, ale netušil jsem, že se uvažovalo nad takovým množstvím. Mohu se zeptat, co je vlastně na celém systému to nejdražší? Samotný kanón nebude zrovna láce, ale ten by cenu zdaleka tak vysoko nevyhnal, čili předpokládám, že jednak radar a jednak SŘP. Nebo ještě něco dalšího?
Mmchd, 16 tisíc Kč za jeden náboj? Pokud budou v takových cenách i náboje do nových BVP, tak si chlapci a děvčata moc nezastřílí :-/ Ve světle takovýchto částek už ty rakety nevypadají ani tak drahé...Skrýt celý příspěvekProxy, jen technická, nová BVP pravděpodobně budou mít ráži jako Bushmaster II, ale ještě mnohem pravděpodobnější je, že to nebude tento kanón. Němci nabízejí o poznání lepší ...Zobrazit celý příspěvek
Proxy, jen technická, nová BVP pravděpodobně budou mít ráži jako Bushmaster II, ale ještě mnohem pravděpodobnější je, že to nebude tento kanón. Němci nabízejí o poznání lepší techniku. Jak jsou na tom Švédi, to netuším. Nicméně Bushmastera nabízí jen GDELS na ASCODu, přičemž ten momentálně spíše na chvostu pelotonu. A pokud by byl vybrán, vůbec bych se nedivil, kdybychom požadovali změnu věže nebo alespoň kanónu.Skrýt celý příspěvek
V podstatě se nenabízí nic nového. Jde jen o nové uplatnění téměř 25 let staré koncepce 35/1000 revolverového kanónu Oerlikon/Contraves. Novinkou je samozřejmě platforma kolového ...Zobrazit celý příspěvek
V podstatě se nenabízí nic nového. Jde jen o nové uplatnění téměř 25 let staré koncepce 35/1000 revolverového kanónu Oerlikon/Contraves. Novinkou je samozřejmě platforma kolového OT, soudobý SŘP a více druhů střeliva AHEAD. Zatím se systém především uplatnil u bojových plavidel.
Pro připomínku. Armáda ČR v roce 1995 začala zvažovat nabídku samohybného protiletadlového kompletu (ShPLK) jako náhradu za stále ještě používaný, ale zcela nevyhovující ShPLDvK "Ještěrka". Jednalo se o nabídku švýcarské firmy Oerlikon Contraves AG (nyní Rheinmetall Air Defence AG) ve spolupráci se Škodou Plzeň pod názvem STYX Škoda / Oerlikon-Contraves. Nabízený PL prostředek kombinoval 35/1000 revolverový kanón Oerlikon/Contraves s kadencí 1000 ran/min (v té době novinka) jako otočná věž na podvozku Tatra 8x8. SŘP měl být řešen ve spolupráci s firmou Retia Pardubice. Součástí nabídky byl rovněž nový druh munice, časovací náboj se střepinovým účinkem AHEAD (Advanced Hit Efficiency And Destruction).
TECHNICKÁ DATA „STYX“
Délka 9900 mm
Šířka 2950 mm
Výška 3300 mm
Úsťová rychlost AHEAD 1 050 m/s
Úsťová rychlost HEI 1 175 m/s
Úsťová rychlost APTS/T 1 440 m/s
Cena ShPLK se odhadovala na 150 až 200 milionů Kč, cena jednoho náboje 35 mm AHEAD na 16 tisíc Kč (normální HEI 3000 Kč a protipancéřový APTS/T 6000 Kč), vše v cenách roku 1995.
Zpět do českých 90. let. V té době měla AČR představu o zavedení 50 až 60 ks těchto kompletů do výzbroje (stupeň prapor, ochrana letišť). armády. Pro nemožnost finančně zabezpečit vývoj a pro neujasněnou koncepci PVO Armády ČR byla nabídka ukončena na úrovní vstupního ideového projektu.
Systémy VSHORAD jsou velmi nákladným zbraňovým systémem, např. stacionární systém Mantis. Cena dvou kompletů, každý o dvou 35/1000 PLK a radiolokátoru s řídící jednotkou, s municí a výcvikovým servisem přišel Bundeswehr na 4 miliardy Kč. Proto byl zatím zaveden v počtu jen těchto 2 jednotek. I při střízlivém odhadu, i při podílu českého průmyslu na výrobě samohybného PLK kompletu pro VSHORAD, by jeden kus samohybného kompletu přišel nejméně na 200 i více milionů Kč.Skrýt celý příspěvekNení nutné utíkat od 30mm Bushmaster, důležitá je bych řekl ta datová integrace a potřebná elektronika okolo. Kolové platformy máme místní a zavedené, pásové snad budou, hlavně aby ...Zobrazit celý příspěvek
Není nutné utíkat od 30mm Bushmaster, důležitá je bych řekl ta datová integrace a potřebná elektronika okolo. Kolové platformy máme místní a zavedené, pásové snad budou, hlavně aby si prvky dokázaly povidat a rozdělit práci.Skrýt celý příspěvek
RaSe: Skyranger mi připomíná i turecký Korkut
https://www.globalsecurity.org...RaSe: Skyranger mi připomíná i turecký Korkut
https://www.globalsecurity.org...VlaLand: takový dárek je nutné zakopat hodně hluboko, aby to někoho nenapadlo použít v nějakém bílém trhacím kalendáři. Pokud by se čirou náhodou na MO spletli a přeci jen něco ...Zobrazit celý příspěvek
VlaLand: takový dárek je nutné zakopat hodně hluboko, aby to někoho nenapadlo použít v nějakém bílém trhacím kalendáři.
Pokud by se čirou náhodou na MO spletli a přeci jen něco tak pěkného, jako je Skyranger, pořídili, tak by se měli zamyslet i nad strukturou, taková výzbroj patří přímo k těm koho mají bránit. Ve Strakonicích by tak mohli ke kurzům CLS přidat i kurzy vyšívání a paličkování.
(nemluvě o tom, že to BVP krom kanonu unese i rakety VSHORAD a mohl by z toho být pěkný hybridní prostředek)
Třeba něco jako toto:
https://www.moddb.com/groups/a... Skrýt celý příspěvekRaSe: souhlas, do BVP stačí 35 mm nebo něco teleskopického skrze palebný průměr, ale pokud to bude vozidlo pro PVO, tak může být věž se zásobníky kapacitně dobrá i při větší ráži. ...Zobrazit celý příspěvek
RaSe: souhlas, do BVP stačí 35 mm nebo něco teleskopického skrze palebný průměr, ale pokud to bude vozidlo pro PVO, tak může být věž se zásobníky kapacitně dobrá i při větší ráži. Na munici ORKA se mi líbí, že stačí jedinný "náboj" a máte skoro takový efekt jako raketa z RBS.Skrýt celý příspěvek
Otázkou je, jaký bude rozdíl v ceně programovatelné munice ráže 30 a 35 mm. Němci mají v BVP 30mm, tudíž bych čekal, že s ohledem na její kvantitativní i velikostní výhody (myšleno ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je, jaký bude rozdíl v ceně programovatelné munice ráže 30 a 35 mm. Němci mají v BVP 30mm, tudíž bych čekal, že s ohledem na její kvantitativní i velikostní výhody (myšleno menší, tedy levnější), čekal bych, že 30mm munice bude o poznání levnější. Pokud ovšem zavedou ve větší míře i 35mm (a PVO jí z principu nevystřílí málo), nemusí ten rozdíl být až tak veliký.Skrýt celý příspěvek
Mate nekdo tuseni proc Nemci vyradili Gepardy? Osobne sem to mel za velice dobrej stroj a jedinej duvod co me napada je ze by narazili na svuj modernizacni potencial.
Mate nekdo tuseni proc Nemci vyradili Gepardy? Osobne sem to mel za velice dobrej stroj a jedinej duvod co me napada je ze by narazili na svuj modernizacni potencial.
liberal shark: pro AČR je drahé úplně všechno, proto se radši nic nekupuje... Jirosi: pokud jde o ten dron, tak já bych řekl, že je to fakt dýmovnice, aby pak ten sestřelený ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark:
pro AČR je drahé úplně všechno, proto se radši nic nekupuje...
Jirosi:
pokud jde o ten dron, tak já bych řekl, že je to fakt dýmovnice, aby pak ten sestřelený dron snáz našli a mohli prozkoumat škodu.
Packal:
naposled to neznělo tak jednoznačně, radši bych viděl větší ráži mno, ale nejspíš bude fakt mít jen ráži 30 mm, příčinu ale vidím spíš v tom, že ji má Pandur, ne že by to byla dokonalá ráže pro naše potřeby.Skrýt celý příspěvekto Rase:
Ona ta munice 35 mm AHEAD bude pekelně drahá, tak bych ji do BVP asi nedával. V Čáslavi jim prý leze do peněz i "normální" 27 mm munice do kanónu u Gripenů.to Rase:
Ona ta munice 35 mm AHEAD bude pekelně drahá, tak bych ji do BVP asi nedával. V Čáslavi jim prý leze do peněz i "normální" 27 mm munice do kanónu u Gripenů.flanker.jirka: "trochu by mně zajímalo z čeho byla ta stuha dýmu z takového prcka, zda tam neměli pro efekt dýmovnici :-D"
Ještě nikdy si neviděl únik oleje na motor?flanker.jirka: "trochu by mně zajímalo z čeho byla ta stuha dýmu z takového prcka, zda tam neměli pro efekt dýmovnici :-D"
Ještě nikdy si neviděl únik oleje na motor?flanker.jirka - jj, souhlas. Svého času mi podřízení k narozeninám dali "Antikoncepci AČR". bylo to velmi detailně zpracované a velmi vtipné (zejm. části týkající se sudlic, ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka - jj, souhlas. Svého času mi podřízení k narozeninám dali "Antikoncepci AČR". bylo to velmi detailně zpracované a velmi vtipné (zejm. části týkající se sudlic, ponorek a letadlových lodí...). :-)Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka: tento systém má kanón ráže 35 mm, nevím jak moc je kompatibilní, ale pokud by se někdy pořídil k C-RAM nebo VSHORAD, bylo by ideální, pokud by stejnou munici ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka:
tento systém má kanón ráže 35 mm, nevím jak moc je kompatibilní, ale pokud by se někdy pořídil k C-RAM nebo VSHORAD, bylo by ideální, pokud by stejnou munici používalo i budoucí nové BVP. Přeci jen je to docela použitelná ráže jak k C-RAM (slabší už je málo) a zároveň je nadprůměrnou u BVP. Větší munici nemá smysl do bojových vozidel pěchoty cpát (s vyjímkou teleskopické, která je ale stejně dlouhá). Zachová se tak ještě slušný počet vezené munice při více než dostatečném účinku na cíl. Doufám že plánovači MO a AČR alespoň zvážili tuto možnost. Kompabilita totiž neznamená že se koupí jen ráže co už má AČR na Pandurech, je potřeba myslet dál :-)Skrýt celý příspěvekRaSe: vypadáto sice pěkně, ale asi bych byl náročný, když bych chtěl vidět účinnost proti RAM munici. Takový ukázkový let dronu a sestřel, trochu by mně zajímalo z čeho byla ta ...Zobrazit celý příspěvek
RaSe: vypadáto sice pěkně, ale asi bych byl náročný, když bych chtěl vidět účinnost proti RAM munici. Takový ukázkový let dronu a sestřel, trochu by mně zajímalo z čeho byla ta stuha dýmu z takového prcka, zda tam neměli pro efekt dýmovnici :-DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...