Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

BVP-M má samostatný elektro-optický pozorovací senzor velitele; / MOSR

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).

BVP-1 a BVP- 2 se nacházejí ve výzbroji všech pěti mechanizovaných praporů slovenských pozemních sil. Slovenská 1. mechanizovaná brigáda provozuje modernější BVP-2 a 2. mechanizovaná brigáda straší BVP-1. Podle londýnského think-tanku IISS (International Institute for Strategic Studies (IISS) slovenská armáda má papírově ve výzbroji 148 BVP-1 a 91 BVP-2. Počet aktivních (bojeschopných) vozidel není znám.

 

Celkově slovenské ministerstvo obrany (MOSR) v letech 2016 až 2017 objednalo modernizaci 35 vozidel BPzV Svatava (Bojové průzkumné vozidlo Svatava) a BVP-1 za 44,5 milionu euro ‒ konkrétně jde o modernizaci 18 (z 58 BPzV Svatava ve výzbroji slovenské armády) vozidel na verzi BPsVI a 17 vozidel na verzi BVP-M. Podle tiskové zprávy MOSR již část modernizovaných BVP slouží k výcviku slovenských vojáků.

 

Vozidlo BPzV Svatava (průzkumná verze BVP-1) se vyrábělo na Slovensku v letech 1988 až 1990. Svatava se vizuálně podobá BVP-1, ale je vybaveno průzkumnými systémy československé výroby. Celkově vzniklo 200 BPzV Svatava, z toho 16 vozidel bylo dodáno do Polska.

 

Modernizovaná vozidla BPsVI získá průzkumný prapor ISTAR 2. prešovské mechanizované brigády, BVP-M pak 21. mechanizovaný prapor stejné brigády.
 

Vozidla BPzVI v praporu ISTAR zůstanou do příchodu moderních průzkumných vozidel 4×4 a poté budou přesunuty k mechanizovaným jednotkám. Podle článku Vladimíra Bednáre na Armádních novinách jeden mechanizovaný prapor potřebuje minimálně 32 bojových vozidel pěchoty ‒ deset BVP pro každou ze tří mechanizovaných rot, dvě BVP pro rotu velení a ještě čtyři průzkumné BVP pro průzkumnou četu a jedno vyprošťovací BVP. Počet vozidel BPsVI a BVP-M tak stačí na přezbrojení jednoho mechanizovaného praporu.
 

Podle ruského blogu BMPD, který se odvolává na slovenské zdroje, po příchodu vozidel 4×4 sady průzkumných systémů BPsVI se přesunou na nová kolová obrněná vozidla AMV 8×8 a BPsVI se přemění na klasická BMP-M.

 

„Od samého začátku deklarujeme potřebu modernizace našich ozbrojených sil a toto je jeden z kroků, kterým tento náš závazek reálně plníme. Životnost bojových vozidel pěchoty jsme jejich modernizací prodloužili minimálně o dalších 20 roků, přičemž nová vozidla tohoto typu by nás stála několikanásobně více, než řešení, které jsme zvolil,“ uvedl ministr obrany Peter Gajdoš.

 

Slavnostní převzetí BVP-M a BPsVI

 

Podle Gajdoše jedno vozidlo BPsVI stojí přibližně 1,1 milionu euro a BVP-M přibližně 1,5 milionu euro. Nové západní BVP přitom stojí okolo pět milionů euro, navíc zhruba polovina z celkové akviziční sumy jde na vybudování provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Za nákup 35 nových západních BVP by tak MOSR minimálně zaplatit 350 milionů euro.

 

Vozidla BPsVI a BVP-M jsou výsledkem vývojem firem EVPÚ (Elektrotechnický výskumný a projektový ústav), Konštrukta Defence (součást DMD Group) a MSM Group. Samotná přestavba proběhla v podniku ZTS Martin patřící pod MSM Group.

 

Středobodem modernizace obou verzí je instalace slovenského bezosádkového bojového modulu TURRA 30. Věž je standardně osazena automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Pro kanón 30 mm je k dispozici 330 nábojů, pro kulomet ráže 7,62 mm 600 kusů nábojů.

 

BPsVI  / MOSR

 

V případě přání zákazníka je možné do bojového modulu TURRA 30 instalovat americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

Stejný bojový modul obdrží i 81 nových kolových bojových vozidel pěchoty AMV 8×8, které slovenská armáda postupně obdrží v letech 2018 až 2024.

 

Původní pohonná jednotka UTD-20 (220 kW) byla v případě BPsVI/BVP-M zachována, ale vozidlo prošlo kompletní vnitřní ergonomickou přestavbou ‒ modernizován a „zlidštěn“ byl pracovní prostor posádky i výsadku.

 

Průzkumné verze BPsVI získala mimo jiné pozemní radiolokátor FLIR Ranger R20S s dosahem 30 km, který na tuto vzdálenost dokáže odhalit (samozřejmě v podmínkách přímé viditelnosti) jedoucí vozidlo nebo na vzdálenost 12 km pohybujícího se člověka. Krome dalších systémů, jako detektoru laserového ozáření nebo detekce min, posádka BPsVI může vypouštět mini drony Micro Falcon s výdrží ve vzduchu až tři hodiny.

 

BPsVI  / MOSR

 

BVP-M neni sice vybaveno radiolokátorem, má ale kruhové elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro velitele. Výrobce ani typ čidla není znám, ale jde pravděpodobně o výrobek izraelské firmy Elbit Systems. Obě vozidla rovněž získala komunikační systémy značky Harris nebo meteostanici a navigační zařízení Kestrel-5500.

 

Bojová hmotnost  BPsVI a BVP-M se zvýšila na zhruba 15,3 t (původní BPzV mělo hmotnost 13,8 t), takže pro zachování plavbyschopnosti jsou stroje vybaveny přídavnými bočními nafukovacími plováky.

 

Další osud vozidel BVP-1 a BV-2 slovenské armády není znám. Jisté však je, že slovenská armáda nové BVP kupovat nebude, takže je velmi pravděpodobná další modernizace BVP-1 a BVP-2 za použití bezosádkových věží TURRA 30.  

Zdroj: BMPDMOSR

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste

Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) ...

KOMENTÁŘ: Niekoľko mýtov okolo fínsko-slovenskej spolupráce na bojových vozidlách

Celý proces obstarania vozidiel BOV 8×8 je postavený na zavádzaní verejnosti zo strany slovenského ...

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
Stránka 1 z 5
  • Arthur
    01:52 03.07.2018

    BVP-M Laugaricio 2018
    zdroj: https://www.youtube.com/watch?...


    __________________


    ATM Č. 7/2018
    24 - 25 Slovenské ozbrojené sily prevzali 21 modernizovaných BVP
    zdroj: https://www.vydavatelstvo-mps....

  • Jura99
    16:56 02.07.2018

    Když vidím OT-64 Cobra, stále se najdou experti, kteří tvrdí, že místo nákupu Pandurů stačilo modernizovat OT-64. Nestačilo, stejné to je s BVP-M, které nezastoupí moderní BVP.

  • Arthur
    12:13 02.07.2018

    BPsVI na Tankových dňoch Laugarício 2018 – Deň s pozemnými silami

    link: http://www.gs.mil.sk/data/att/...
    link: http://www.gs.mil.sk/data/att/...

    OT-64 Cobra

    link: http://www.gs.mil.sk/data/att/...

    zdroj: http://www.gs.mil.sk/78972/?pg...

  • Double
    22:01 30.06.2018

    Kolt, pozorovacie pristroje by mohli zostat. Co sa tyka elektroniky a kanona, na tychto veciach sa pri Turre-30 aj tak setrilo, takze ich vymenenie je v blizkej buducnosti nevyhnutne.

    Stoji za zmienku, ze pri pouziti pasoveho podvozku, napr. Pumy, sa nebude musiet dbat na hmotnost samotnej veze (ako to je pri BOV 8x8/BVP-M kvoli plavbyschopnosti), takze jej ochrana sa patricne zvysi.

  • Flader
    18:28 30.06.2018

    Na bezne hospodarske jazdy je v OSSR zavedenych v i acero civilnych automobilov. Staci pozriet na stranky VP. Defiky u nas plnia tu istu rolu ako v ostatnych armadach, ich miesto je hlavne v terene.

  • Flader
    18:24 30.06.2018

    Tak prave GP s jej vlastniom by som moc nevytahoval. Ked tak uz radsej zbrane od ZVS.

  • KOLT
    18:23 30.06.2018

    Double, to bych vám rozhodně přál, bez jakékoliv ironie! Nicméně v tu chvíli padá argument, že ty věže za nějakou dobu můžete přehodit na nová pásová BVP. Po výměně pozorovacích systémů, elektroniky i kanónu by z té věže moc nezbylo...

  • KOLT
    18:19 30.06.2018

    Arthur, ve vojenském autě airbag nemá co dělat, umíte si představit, že v terénu někde "ťuknete" autem, načež bum a vyletí vám airbag? Prostě hovadina. Pokud armáda používá svoje 4x4 (LR, UAZ) k běžným pojížďkám po silnici (mezi prapory, do skladů ap.), tak je to především chyba v organizaci. Samozřejmě se ta auta dostávají na silnici, když jedou do VVP, nicméně to zpravidla jezdí v koloně, kde by riziko mělo být dosti omezené. Vemte si, že spousta vojáků v takovém případě jezdí na korbě náklaďáku... Zkuste výsadkářům navrhnout, aby si do Kajmanů nechali namontovat airbagy, protože bezpečnost :-))

  • Double
    18:16 30.06.2018

    Vyvoj bude aj nadalej pokracovat a vdaka zakazkam v OSSR este rychlejsim tempom ako doteraz.

    10 rokov je dlha doba, realne to vidim na Turru-40, s licencnym alebo domacim 40mm kanonom.

  • Jura99
    16:52 30.06.2018

    PavolR: Jak by to v praxi vypadalo? Jako že za 10let koupíte třeba Pumy bez věží a nasadíte na ně deset let staré Turry s 2A42? To by byla obrovská škoda degradovat sofistikovaný hypermoderní podvozek. Rád bych věřil, že Turra bude za 10let celkem jiná, když už by musela být na těch budoucích BVP slovenská věž. Zajímavý paradox, že věž musí být domácí ať už je jakákoliv, zatímco třeba pistole, které slovenský GP umí, se kupují v cizině.

  • Arthur
    10:15 30.06.2018

    KOLT: Pozor nebavíme sa o BOV/VTV 4x4. Takže aký vtip?,
    To povedzte tým vojakom čo sa s Land Rover Defender 110 SW premiestňujú v kolónach a pod. Civilisti detto, ale to len tak naokraj. A to sme sa ešte nezačali baviť o spoľahlivosti resp. poruchovosti...

    Paradoxne ako práve pozerám dokonca aj Rusáci, ktorí v aktívnej a pasívnej bezpečnosti svojich aut boli vždy generácie za svetom a hľa čo majú pri špeciálnych automobiloch UAZ Patriot ako prvé:
    zdroj: https://uaz.cz/vozidla/suv/spe...

    Preto opätovne zdôrazňujem, že ak tu niekto oprávnene kritizuje protimínovú ochranu napr. modernizovanom BVP - M (BPsV-I) v hypotetickom konflikte resp. pri cvičení... nech sa zamyslí a používa rovnaký meter pre dennodenné používanie LR Defender 110 SW nielen v silničnom provoze vojakmi OS SR (a iných armád) kde v prípade nehody nasadzujú svoje krky (skôr hlavy) a ďalšie časti končatín a tela...

  • KOLT
    08:15 30.06.2018

    Arthur, airbagy do vojenských aut? Dobrý vtip :-)

  • Jara
    08:01 30.06.2018

    PavolIR
    Ale i ta Turra je nešťastná volba, jiná situace by nastala pokud by jste jí zaváděly s bushmasterem a střelami SPIKE, ale zavádět do výzbroje teď nevýkoný kanon na sovětskou ráži je prostě nesmysl, ikdyž nám se ten kanón například osvědčil ...při střelbě do vlastních je fakt že nepůsobí takové škody spíše výhoda :))

  • Hajo
    07:59 30.06.2018

    Takto som to tiež myslel. Vežu a prístroje znovu využiť ak sa bude dať.

  • PavolR
    07:31 30.06.2018

    Jura99:
    Ale veď použité veže (a časť elektroniky) budú slúžiť podstatne dlhšie, ako podvozky, na ktoré boli teraz namontované ... keďže v OSSR bude Turra-30 montovaná nasledujúce desaťročia na prakticky všetkom, čo ju uvezie. Bude ich možné buď rovno prehodiť na nové vozidlá (vyhodí sa nanajvýš modul pre Konkurzy), alebo postupne zkanibalizovať z úloženiek, čo je v našich končinách rozšírená prax. :-) Čiže je treba cenu toho modernizačného balíka rozdeliť na dve časti.

  • Jura99
    06:20 30.06.2018

    Hajo: dočasné řešení (modernizace BVP) musí sloužit těch 20let, jinak to byly vyhozené peníze. Vaše přísloví o dece je zajímavé, existují lepší, např. "Kdo kupuje levně, platí dvakrát" nebo "Nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci". Co je pro vás dočasné? 5-10let ? Podělte si cenu modernizace dobou takto krátké služby a totéž u nového vozidla a dobou 30let. Vyjde vám zajímavé číslo pro srovnání ceny za rok.
    Rase: Poláci modernizovat BWP-1 nebudou. A brát jako argument, že v jiném státě také provozují staré střepy neplatí. Poláci mají aspoň mraky Rosomaků, takže mají čím jezdit a na novém BVP (už bohužel dlouho) pracují.

  • Arthur
    00:03 30.06.2018

    Len jedna poznámka resp. príklad: OS SR resp. MO SR obmenilo v priebehu minulých rokov cca 140 kusov UAZ-ov za Land Rover Defender 110 SW v cene cca 64 000 EUR bez DPH / ks s dodatkom, ktorí politici radi používajú: "Nákupy prebiehali cez akvizičnú agentúru NATO, čo im malo zabezpečiť férovosť." Žiaľ v slove férovosť a spokojne použime aj transparentnosť (aj tie radi politici papúškujú) nikde nenachádzame HODNOTU ZA PENIAZE inými slovami hospodárnosť a efektívnosť.

    Čo na tom, že tie LR Defendery sa onedlho prestali vyrábať a vychádzali z koncepcie niekoľko desiatok rokov dozadu, kde bezpečnosť by si okrem iných prvkom pasívnej a aktívnej bezpečnosti vyžiadali v tomto desaťročí a po dobu čo ich budú v OS SR používať aspoň tie AIRBAGY...
    https://dennikn.sk/27302/zbroj...

    Pri tejto príležitosti bezpečnosti dennodenného používania LR Defender 110 SW nielen v silničnom provoze vojakmi OS SR kde v prípade nehody nasadzujú svoje krky (skôr hlavy) a ďalšie časti končatín a tela sa vždy pousmejem (z hľadiska štatistiky resp. pravdepodobnosti) keď niekto byť oprávnene kritizuje protimínovú ochranu napr. modernizovanom BVP - M (BPsV-I) v hypotetickom konflikte resp. pri cvičení...

    P.S. len z recesie som sa pozrel či sa vôbec tie UAZy ešte vyrábajú a čuduj sa svete oni sa dokonca aj predávajú v EU /ČR/ :-)))

    zdroj: https://uaz.cz/vozidla/suv/hun...

  • KOLT
    23:42 29.06.2018

    Deutschmann, těch rozdílů je víc. Někde jsem postřehl údaj, že předělat 2A42 na ráži 30x173 mm by znamenalo vyvinout nový kanón. Ale nejsem konstruktér zbraní, tak to berte s reservou.

    Rase, tak zatím to vypadá, že minimálně ráže bude 30x173 mm :-/ Aspoň, aby byla programovatelná.

    S těmi kanóny to vidím tak, že teď v míru se vyplatí vyvíjet kanón jen tomu, kdo jich prostě má šanci prodat dost. Což nikdo v ČR není (SR je na tom o něco lépe). Za války by pak nikdo neřešil, jestli máme nebo nemáme licenci, prostě bychom vyráběli vše, co bychom dokázali. Buď by nám výrobní dokumentaci poskytl výrobce/stát, který ji má (samo, že ne zadarmo), nebo holt reversní inženýrství – zrovna u malého kanónu by to asi nebyl až takový problém, programovatelnost je jiná věc, tam by to tak snadno asi nešlo. Jasně, asi bychom nezvládli dělat hlavně v nějak úžasné kvalitě, nicméně s ohledem na to, že by vozidlo pravděpodobně stejně zdechlo dřív než by se hlaveň opotřebovala, by to bylo jedno ;-)

  • Flader
    21:53 29.06.2018

    UAZ-y sa menili a meniť aj ďalej budú. Zrejme náhrada zase budú len LR. Je možné, že to bude ten nástupca defíku, ale môže to byť aj Discovery. Ten je taktiež už zavedený.

  • mikojan29
    21:12 29.06.2018

    Opravujem UAZ 469. :-)

  • mikojan29
    21:11 29.06.2018

    Hajo

    UAZ 465 by sa mal meniť za adekvátnu náhradu akou je on sám. Keď sa ešte vyrábal LR Defender, tak to bol on. BOV/ 4x4 je už úplne iná liga.
    Inak UAZ 465, ak na ňom vieš jazdiť, je celkom dobré auto v teréne, čudoval by si sa, čo dokáže, aj napr. v piesku (u nás Záhorie).

    Ak by sa časom obstarávali nové BVP, tak určite by mali byť osadené novým perspektívnym kanónom 40 mm s programovateľnou muníciou. Som toho názoru, že radšej menej, ale kvalitnej techniky.

  • Hajo
    17:04 29.06.2018

    Nesher: Samozrejme beriem vašu argumentáciu v prípade licencie. Muselo by sa to ekonomicky oplatiť.
    Trocha odbočím od témy, dnes som videl presun niekoľkých vojenských vozidiel a medzi nimi UAZ 452. No najvyšší čas dokončiť výber nových BOV 4 x 4 pre OSSR.

  • tomas.kotnour
    16:23 29.06.2018

    @tryskac

    Pokud by AČR měla odpovídat velikosti našeho státu a být porovnatelná s dalšími armádami NATO, musela by mít cca 35 000+ vojáků, tedy o 50% více než dnes.

    http://www.palba.cz/viewtopic....

  • Nesher
    16:08 29.06.2018

    Rase
    Ta licence je nesmysl, to by nikdo nezaplatil, vývoj nového kanónu je také spíše méně pravděpodobný, náklady velké, možnost exportu relativně malé. A domácí potřeba to rozhodně nepokryje.

    Tryskáč
    I těch 30 000 je na počet obyvatel stále relativně málo, cca 0,29%, to i těch vašich (byť nenaplněných) 18 000 je více, cca 0,33%. Takže o militarizaci bych nemluvil.

  • Deutschmann
    15:48 29.06.2018

    Rase:
    Mě napadl jen rozdíl je v rozměrech a tlak v hlavni po výstřelu.

    Právě proto se ptám co ještě jiného.

  • tryskac
    15:42 29.06.2018

    to Jara: vyrobu ste nemali presuvat, aspon by ste mali armadu nezamestnanych, ako tomu bolo na SK po pade komunizmu a strate odbytu...No a mozno keby ste nevyhnali Nemcov po WW2...kdyby jsou chyby.
    Ale ano, vacsinou su diskusne prispevky k veci, zaujimave ako sa CR militarizuje, po novom ma mat armada nie 24000, ale 30000 vojakov, to uz je celkom dost na dnesnu dobu. OSSR nevedia momentalne naplnit ani tabulkove pocty, namiesto 18000 sluzi tusim 12500 (pisem z hlavy, ospravedlnte mozne male nepresnosti). V dnesnej dobe na Slovensku to remeslo uz zjavne nie je zaujimave...

  • Rase
    15:38 29.06.2018

    PavolR:
    Pořád je ale lepší, než pořídit BVP jen ve verzi OT (APC). Velká výhoda té věže je, že OSSR ji bude mít prakticky na všem.
    U AČR by měla být prioritou co nejlepší a dost velká věž (ideálně Lance), napěchovaná elektronikou. Samotný podvozek je už jedno - osobně mám rád Pumu / KF-31, ale i CV90 jde). U OSSR je věž jasná, tak ať je dost velký a bytelný alespoň ten podvozek

    Deutschmann:
    pravděpodobněji vidím, že si Slováci zkonstruují nový kanón NATO ráže, případně pořídí licenci. Oboje je ale risk a nejistá investice. Upravovat stávající kanón nemá smysl a myslím že by to ani nefungovalo (není to jen o samotném průměru hlavně)

  • Nesher
    15:11 29.06.2018

    Hajo
    S tou licencí je to nesmysl, pokud bude SR v dohledné době kupovat nové BVP, tak jich nebude více jako 100, kupovat licenci, vybudovat linku, vyrobit jich sto a pak tu a tam pár dalších (podle opotřebení) je ekonomická sebevražda. Náklady na jednotku by byly astronomické, pro takto malé série je výrazně lepší koupit to rovnou od výrobce.

  • Deutschmann
    15:10 29.06.2018

    Pánové, mám dotaz.
    Jaký velký je problém předělat 2A42 z ráže 30*165 na 30*173?
    Rozdíl délky je jen 6 mm.

  • Flader
    14:58 29.06.2018

    Hajo, aj na BVP-M sa podľa toho "plánu 2030" plánuje prechod na iné PTRS a keďže už sú na Turre integrované strely Spike tak zrejme na ne. Teraz sa asi len využijú skladové zásoby Konkurzov.

  • Hajo
    14:54 29.06.2018

    Rase: Súhlasím, Ascod by bolo dobré riešenie pre ťažšie BVP, pre prvosledové jednotky s kanónom 35 - 40 mm a integrovanými PTRS Spike, alebo podobnými. K Turre: nie je predsa napísané že sa nepodarí navrhnúť aj verziu pre 35 - 40mm kanón. Platforma, teda základ existuje a nepochybujem, že konštruktér by to zvládol, musí však existovať požiadavka na takýto vývoj, napr. objednávka na ťažké BVP typu Ascod a pod. Samozrejme zakúpenie vhodnej licencie na výrobu kanónu v štandarde Nato. Na naších Svatavách sú osadené PTRS Konkurs, viac by sa hodili Spike....

  • Jara
    14:44 29.06.2018

    PavolIR
    Myslím že u nás umíme max ráži 20 mm..... no jo no, jsme k vám tu výrobu hlavní neměli ze Škodovky přesouvat ;)

  • PavolR
    14:30 29.06.2018

    Hajo:
    AČR má momentálne zázemie ako pre Mk.44, tak i pre 2A42, pričom ani jeden z týchto kanónov sa v Čechách nevyrába. Existuje však český kanón CZ30 (nejaká modifikácia 2A42), ktorý je možné tiež dať do Turra-30. ;-)

    Rase: Dali by sme Turra-30 aj na Pumu. :-D

  • Jara
    14:28 29.06.2018

    Rase
    Také bych pro nová bvp u nás raději vyšší ráži než 30 mm, hrozně mě například prekvapil rozdíl v celkové mohutnost kanónů 30mm a35 mm, na vedle sebe stojících vozidlech Cv90 norských a nizozemských pozemních sil.

    V kontrastu s tím a současným trendem vyších ráží působí Turra30 jako špatný vtip nemluvě o tom že NATácký 30 mm je podstatně vykonější než 2A42 , 2a42 navíc nemůže střílet programovatelnou munici, dále KBVP budou vyzbrojena stejně a to všechno znamená že v příštích dvaceti letech bude palebná síla slovenských mech praporů mnohem slabší než bude v NATO obvyklé, v pidstatě ta palebná síla bude stejná jako teď.

  • Flader
    14:21 29.06.2018

    Rase, ono zrovna na ASCODe by dizajnovo tá Turra vyzerala celkom dobre :D

  • Rase
    14:12 29.06.2018

    mě by přišlo pro OSSR vlastně docela zajímavé, pokud by pořídili třeba ASCOD 42 a osadili ho věží Turra-30. Její hlavní výhodu vidím v tom, že nezasahuje do interiéru vozidla a tak by počet výsadku zůstal na nadprůměru. V podstatě by mohly dlouho sloužit souběžně s oněmi modernizovanými BVP. Místo tanků by pak v pohodě stačila vozidla palebné podpory na stejném podvozku.
    schválně píšu pro OSSR, jelikož pro AČR se mi víc líbí trochu jiný koncept: Rozměrově měnší BVP, s kanónem větší ráže a menším výsadkem. Uvídíme co MO nakonec pořídí, ale myslím že moje představa to nebude :-D
    OSSR taky očividně chce velké 4x4, pro AČR bych radši viděl střední vozidlo atd. Těžká pancéřovaná kolová houfnice pro OSSR a lehčí pro AČR atd. přijde mi zajímavé, jak se každá armáda ubírá trochu jiným směrem.

  • Hajo
    13:51 29.06.2018

    Pozrel som si video z "Bahen 2018" a videl som tam jazdiť BVP AČR, tak oproti našej Svatave resp. BMP-M je to fakt historický kúsok. Presne taký v akom som mal možnosť jazdiť ešte na ZVS. Jazdili sme v podhorskom teréne a v priestore výsadku by som bez nasadenej prilby skončil z rozbitou hlavou :). Úrčite to nebolo pohodlné a komfortné, ale BVP má nesporne výhodu prejazdnosti takýmto terénom. A k Turre 30 - máte takú istú príležitosť na vývoj vlastnej veže, tak dajte podnet na jej realizáciu. Turra má modifikovateľnú výzbroj buď kanón 2A42/ Bushmaster II. Záujemca sa môže slobodne rozhodnúť. Predpokladám že pre naše potreby bolo výhodnejšie využiť licenciu na 2A42, s výrobou ktorého máme skúsenosti, zázemie, servis.....Každá modernizácia armády je predovšetkým otázkou financií. Na moderné pásové vozidlo (puma, ascod a pod.) nie sú asi vyčlenené fin. prostriedky. Rieši sa veľa nákupov novej techniky, tak to berme ako dočasné riešenie. Jedno naše príslovie hovorí: Prikrývaj sa iba takou perinou na akú máš......Dodám k tomu: momentálne....

  • mikojan29
    11:57 29.06.2018

    Rase

    Viem o tom, len mi už pretiekol pohár trpezlivosti s nickom Jura99, lebo podľa neho je všetko, čo sa má nejakú spojitosť zo SR podpriemerné, keď nie zlé.
    Vaše komenty si vysoko vážim, lebo majú hlavu a pätu a očividne máte o problematike dosť naštudované.

  • Rase
    11:24 29.06.2018

    mikojan29:
    co mají říkat takoví Poláci, kteří drandí úplně stará BMP-1. Chtějí je taky modernizovat, tak jsem zvědavý co z nich chtějí ukuchtit. Ohoblované jsou už nemálo... a Borsuk taky v nedohlednu

  • mikojan29
    11:04 29.06.2018

    Jura99

    V našej armáde treba obmeniť všetku techniku. Žiaľ nečinnosť a nezáujem politikov za ostatných 25 rokov vyústila až do tohto stavu, keď je skoro všetka hlavná bojová technika tesne pred koncom alebo po životnosti. Tiež nie som nadšený, že sa modernizujú stroje, ktoré by už mali patriť len do NZ, ak nie do múzea a nie ako hlavný bojový prostriedok. Lenže financií nie je nazvyš, robia sa veľké aj keď niekedy "zvláštne" akvizície novej techniky a týmto sa na určitý čas zaplátala diera, aby bolo aspoň na niečom modernejšom cvičiť. Dúfam, že časom sa budú obstarávať nové BVP, ale zatiaľ nám to musí stačiť.
    Ak je BVP vizitkou armády, ako píšete, tak tá Vaša na tom nie je bohvieako lepšie, nákup sa síce chystá, ale to je ešte len na úplnom začiatku a koniec je zatiaľ v nedohľadne. SR doteraz spalo, ale snaží sa v poslednom období aspoň trochu dobehnúť rozbehnutý vlak, tak sa prosím nenavážajte do všetkého, čo ma aspoň trochu spojitosť so slovom "slovenský".

  • Jonn
    09:06 29.06.2018

    Mik nedeklaroval ze budú slúžiť v prvej línii 20 rokov.Budú postupne nahradzovane zatial 8x8 a po roku cca2023 novými bvp na ktorych spolupracujeme spolu s Talianskom.Konstrukta pracuje na novej veži.

  • Jonn
    09:06 29.06.2018

    Mik nedeklaroval ze budú slúžiť v prvej línii 20 rokov.Budú postupne nahradzovane zatial 8x8 a po roku cca2023 novými bvp na ktorych spolupracujeme spolu s Talianskom.Konstrukta pracuje na novej veži.

  • Jonn
    09:06 29.06.2018

    Mik nedeklaroval ze budú slúžiť v prvej línii 20 rokov.Budú postupne nahradzovane zatial 8x8 a po roku cca2023 novými bvp na ktorych spolupracujeme spolu s Talianskom.Konstrukta pracuje na novej veži.

  • Jura99
    08:37 29.06.2018

    tryskáč: hledáte pozitiva na něčem, kde nejsou. BMP je koncepce 50let stará a OSSR se bůhvíproč rozhodly ji provozovat ještě dalších 20let. U Pragy V3S se to dá se zavřením obou očí pochopit, ale u prvosledového vozidla, které má být hlavním typem pozemní bojové techniky celé armády? BVP je vizitkou armády, skrze něj lze hodnotit, jak na tom armáda je. BMP nemá výhodu vůbec žádnou, ani tu jízdu terénem. Vypadá hrozně, jako na přehlídce historických vozidel. Je to piksla, do které se voják ani nevejde a než dojede na bojiště, je jízdou umlácen víc než činností nepřítele. Když porovnám cenu modernizace a cenu nového či lehce jetého moderního vozidla, jímá mě hrůza z tak hloupého rozhodnutí BMP modernizovat.

  • tryskac
    22:31 28.06.2018

    pozor, ja nespochybnujem zastaralost BVP. Ale prave na stredoeuropskom bojisku moze mat manever z necakaneho smeru isty uspech. Neviem to akej miery ovplyvnuje skryte manevre moznost prieskumu dronmi a pod....
    V tom videu sa najzdilo na zahorii pri malackach - SR a to je stredoeuropsky teren. A myslim ze ide o to ..nie ako rychlo prejdes, ale ci to prejdes...

  • Jara
    22:26 28.06.2018

    Skákání,houpání, motor co dává výkon stylem všechno nebo nic, převodovka která při každém přeřazení vydá obrovskou ránu a silný otřes projede celým bvp, skoro to vypada jako ný do toho keplu nikdo obrovskou silou kopnul..... ne já opravdu netoužím se “povozit” navíc při mých dvou metrech celou dobu v bobiku.... omlácený a poblitý:))

  • KOLT
    22:16 28.06.2018

    Jejda, tak snad nikdo nezpochybňuje průjezdnost terénem u BMP, ne? Koneckonců to pěkně popsal MALI v komentáři k testům, které se loni dělaly u nás – BMP prostě dokázalo testovací polygon projet velmi rychle, byť stylem chvíli po pásech, chvíli ve vzduchu :-) Jedno nejmenované, ale každý si domyslí, dokázalo téměř to samé, jen vynechalo tu vzdušnou akrobacii ;-) A zbylá to tak nějak projela víceméně nastejno, o poznání pomaleji. Co byste také čekal, když BMP váží 14 t, zatímco ostatní vozidla 34 t a více?

    Průjezdnost terénem je pochopitelně důležitá věc, nicméně ve středoevropských podmínkách zdaleka ne tak, jako v ruských. Navíc BMP mělo jinou doktrínu nasazení než mají západní BVP, čemuž odpovídalo i jiné celkové pojetí vozidla.

    A tak dále a tak podobně. Prostě smiřte se s tím, že to vozidlo je zastaralé. A nic moc s tím nejde dělat, i kdybyste se rozkrájel. Rusko ho modernizuje jen, protože nemá peníze na nákup Kurgaňců a T-15. Vy ho modernizujete, protože nemáte peníze na nákup nových západních BVP, neb kupujete KBVP, vrtulníky, transportní letouny, stíhačky.... vše vám zastaralo najednou. My zas nekupujeme nové tanky, ačkoliv by akutně potřebovaly obměnit, protože na ně taky nemáme. Amíci modernizují M1 i M2/3. Britové Warriory. Všichni přitom ví, že by si ta vozidla obměnu zasloužila. Ale peněz není nikdy dost. Vsjo.

  • tryskac
    21:44 28.06.2018

    ad videa: bohvie ako by si dane vozidla poradili na takomto terene, video z VVP Zahorie...jazdy s BVP. Urcite ste sa aj vy radi povozili. Ale ta bezpecnost....
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Jara
    20:00 28.06.2018

    Jura99
    Věřte mi že v reálu je ten rozdíl mnohem výraznější než na videu :)) vystihl jste to presně.

    Zkratka bvp patří do muzea

  • Jura99
    19:56 28.06.2018

    Arthur: na tom videu z Bahna následuje hned po vašem BVP nějaký ASCOD, asi ULAN. Nic ve zlém, ale tam je už od pohledu vidět rozdíl mezi plechovou hračkou a bojovým vozidlem, a to už má ULAN taky nějakých 15let.

Stránka 1 z 5