Slovenská armáda získá samohybné houfnice Zuzana 2

Slovenská armáda získá samohybné houfnice Zuzana 2
Zuzana 2 / KONŠTRUKTA - Defence (Zvětšit)

Zástupci slovenského ministerstva obrany minulý týden v pátek podepsali s firmou KONŠTRUKTA - Defence smlouvu na dodávku 25 samohybných kolových houfnic (ShKH) Zuzana 2 za 172,2 milionu euro (4,5 miliardy korun) včetně DPH. Součástí dodávky je i dělostřelecká munice ráže 155 mm.

Dodávky jsou naplánovány do čtyř etap. První čtyři houfnice Zuzana 2 slovenská armáda převezem do konce června 2020, dalších pět kusů (včetně první dodávky muncie) do konce stejného roku, dalších osm houfnic do konce roku 2021 a posledních osm kusů do konce roku 2022.

Cena za 25 houfnic včetně organického příslušenství (kulomety, komunikační systémy, atd.) je 149 milionů euro. Jeden dělostřelecký oddíl bude tvořit 24 houfnic (tři baterie po osmi houfnicích) a jedna Zuzana 2 je určená pro výcvik. Hlavním úkolem houfnic Zuzana 2 bude podpora pěchotních a mechanizovaných jednotek, které při své činnosti musí podporovat palbou po dobu desítek minut až jedné hodiny.

Nové ShKH Zuzana 2 ve slovenské armádě nahradí 16 kusů houfnic Zuzana dodaných mezi roky 1998 až 2000. Zuzanu v počtu 12 kusů najdeme i v řecké armádě. Otázkou je důvod nákupu nových houfnic, když původní jsou staré pouze 20 let. Resp. proč se finanční prostředky směřují do nových houfnic a ne například do protivzdušné obrany. Nejčastěji se mluví o posílení schopností slovenské armády, ale i v předkládaném vládním materiálu se píše o podpoře domácího obranného průmyslu ‒ jednoduše pokud domácí zbrojní výrobek nekoupí vlastní armáda, nekoupí ho ani zahraniční zákazník.

„Realizací tohoto projektu se zároveň zvýší podpora exportního potenciálu slovenského obranného průmyslu, čímž se zajistí jeho konkurenceschopnost na světových trzích a možný prodej tohoto produktu v zahraničí,“ dočteme se ve vládním dokumnetu Návrh realizácie projektu 155 mm samohybná kanónová húfnica ZUZANA 2.

KONŠTRUKTA - Defence dodá rovněž vlastní dělostřeleckou munici. Konkrétně jde o 153 kusů tříštivo-trhavých střel 155-OFdM3-DV s dnovým výtokem plynů a 85 kusů klasické tříštivo-trhavé munice 155-OFdMK pro každou houfnici. Množství odpovídá 17 dnům bojových zásob DOS (Days of Supply) pro jednu houfnici. Za přibližně 6000 kusů munice slovenské ministerstvo obrany zaplatí 19,3 milionu euro.

Střela 155-OFdM3-DV s dnovým výtokem je určená pro střelbu na velmi dlouhou vzdálenost ‒ Zuzana 2 s tímto typem střely může zasahovat cíle vzdálené až 41 000 m. S klasickou (a tedy levnější) munici 155-OFdMK je dostřel 32 500 m.

KOMENTÁŘ: Dělostřelectvo nesmí opustit tanky a pěšáky v boji

Sekundární výzbroj Zuzany 2 tvoří lafetovaný kulomet ráže 12,7 mm a 500 kusů nábojů. Posádka má k dispozici i osobní zbraně, granáty a jeden kus RPG.

Součástí dodávky je také simulátor výcviku posádky. Simulátor se skládá ze dvou částí ‒ z pracoviště velitele dělostřelecké baterie a dvou simulátorů posádky vozidla (je možné zvýšit až na osm). Simulátor posádky vozidla obsahuje displeje, ovládací moduly i elektromechanický simulátor hlavní zbraně. Cena simulátoru je 800 000 euro. Součástí dohody je také výcvik a školení personálu v hodnotě 300 000 euro.

Zveřejněná smlouva nám také názorně ukazuje, kolik speciálního nářadí a náhradních dílů obsahuje každý nákup podobně složitého zbraňového systému. Seznam nářadí a náhradních dílů pro ShKH Zuzana 2 obsahuje přes 400 položek, a to od šroubků, přes montáží nářadí, kabely, náhradní ovládací moduly posádky, nabíjecí a startovací zdroje, elektroniku, elektrické systémy, navigační systémy až po náhradní měřič úsťové brzdy, atd. atd. Cena nářadí a náhradních dílů tvoří 2,9 milionu euro.

Vývoj houfnice Zuzana 2 začal v roce 2003. Hlavní odlišností ShKH Zuzana 2 oproti starší verzi Zuzana je použití hlavně dlouhé 52 kalibrů (8200 mm) slovenské výroby. Stejnou hlaveň používá i kolová houfnice EVA nabízení pro AČR. Rychlost palby je v automatickém režimu šest ran v první minutě nebo 16 ran v prvních třech minutách. V ručním režimu lze střílet rychlosti dvě rány za minutu.


Zuzana v akci. Podobné cvičení slovenská armáda uspořádala po 20 letech.

Minimální dostřel nepřímou palbou je 2000 m, maximální 41 000 m. Odměr zbraně je 360°, při střelbě ale musí být odměr hlavně maximálně +- 60° od podélné osy vozidla. Náměr je -3°až +70° a umožňuje tedy nepřímou i přímou palbu na cíl. Vozidlo převáží 40 střel.

Lůžka v nabíjecím automatu pojmou jakoukoliv dělostřeleckou munici ráže 155 mm NATO (do délky 1000 mm). Nedílnou součástí houfnice je i muniční vozidlo Tatrapan 8×8 se zásobou 120 kusů střel a stejným počtem prachových náplní. Zuzana 2 je také schopna střelby salvou MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), kdy na cíl současně dopadne více střel. Podle požadavku slovenské armády musí Zuzana 2 „zaujat palebné postavení a zaměřit cíl“ do dvou minut.

Bojový modul je umístěn na upraveném podvozku, který vychází z podvozkového speciálu Tatra 815 VP31 8x8. Další viditelnou změnou je nová přední kabina, kde je místo pouze pro řidiče. Další tři členové posádky se nacházejí v bojovém modulu. Balistická odolnost bojového modulu z čela v rozsahu +- 30° dosahuje úrovně 4 (průbojná 14,5×114 mm) podle STANAG 4569.

Bojová hmotnost houfnice je 32 000 kg. Vozidlo pohání tatrovácký motor TATRA T3B-928.70 o objemu 12,7 litrů s maximálním výkonem 330 kW (449 koní). Převodovka je rovněž tatrovácká. V případě potřeby lze ale Zuzanu 2 vybavit motorem značky MAN. Maximální rychlost na pevné cestě je 80 km/h a dojezd s interními nádržemi (460 litrů) je 600 km.

Dodejme, že nové samohybné houfnice hledá také Armáda České republiky a Slovensko na vládní úrovní prodej těchto zbraní do Česka propaguje. „Vynikajícím příkladem pro možnou [česko-slovenskou] spolupráci jsou samohybné kanónové houfnice Zuzana 2, které jsou špičkovým produktem slovenského obranného průmyslu, ale zároveň základem jejich podvozku je vozidlo TATRA, což znamená, že by o ně mohla mít zájem i Česká republika,“ komentoval možnost česko-slovenské spolupráce v oblastí zbrojní výroby slovenský ministr obrany Peter Gajdoš.

EDIT: Upraveny počty nakupované munice

Zdroj: CRZ, KONŠTRUKTA - Defence, rokovania.sk

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR obnovuje dělostřelectvo: Houfnice DANA zůstává

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje modernizovat 33 samohybných kolových houfnic (ShKH) vz. 77 ...

Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu

Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném ...

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje

Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sergej7490
    18:34 05.06.2019

    K tomuto videu uz evidentne rychlu kameru nasli:
    https://vimeo.com/335478469... 01:24

    K tomuto videu uz evidentne rychlu kameru nasli:
    https://vimeo.com/335478469... 01:24

  • Sergej7490
    18:20 05.06.2019

    Konecne vieme preco sa zrazu robi sutaz na podvozky a ...Zobrazit celý příspěvek

    Konecne vieme preco sa zrazu robi sutaz na podvozky a nadstavby:
    https://dennikn.sk/1488099/sns...
    Pre tych co nemaju predplatne:
    "Keď sa ministerstvo obrany rozhodlo, že cez Konštruktu urobí aj nákup 25 nových húfnic, išlo len o pokračovanie v nastúpenom trende vyťažovania tejto spoločnosti. Správa o húfniciach však zaujala právnika Miroslava Cáka, ktorý spolupracuje s Nadáciou Zastavme korupciu.

    Cák si pozrel dostupné informácie o firme Konštukta a dospel k záveru, že pokiaľ ona sama dostáva štátne zákazky priamym zadaním ako štátom vlastnená spoločnosť, musí robiť súťaže na subdodávateľov podľa zákona o verejnom obstarávaní.

    „Pokiaľ by takéto súťaže nerobila, potom by si každé ministerstvo i každá obec mohli účelovo zakladať vlastné akciovky a cez ne prelievať zákazky ku skutočným dodávateľom a tým obchádzať zákon,“ hovorí Cák.

    Konštrukta ako stredne veľký vývojársky podnik totiž nebude schopná sama vyrobiť 25 húfnic. Z toho je teda zrejmé, že si na tieto práce bude musieť najať ďalších subdodávateľov."
    --------------------
    "Nadácia Zastavme korupciu v januári spísala podnet na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý v rovnakom čase a podľa svojho vyjadrenia z vlastnej iniciatívy začal konať. Obrátil sa na Konštruktu, aby zistil, v akom režime môže prideľovať štátne zákazky."
    --------------------
    "Podľa Konštrukty sa do jednej zo súťaží prihlásili tri a do druhej dokonca štyri firmy. V súčasnosti sa vyhodnocuje, či spĺňajú požadované kritériá."Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      18:49 05.06.2019

      Pri pohľade na počet súťažiacich ma napadlo, či je možné, že súťaž o podvozok nevyhrá Tatra. Cez prípadný slovensko-maďarský projekt húfnice na báze EVA sa totiž začínajú v obraze ...Zobrazit celý příspěvek

      Pri pohľade na počet súťažiacich ma napadlo, či je možné, že súťaž o podvozok nevyhrá Tatra. Cez prípadný slovensko-maďarský projekt húfnice na báze EVA sa totiž začínajú v obraze objavovať aj podvozky Rába.Skrýt celý příspěvek

      • Sergej7490
        19:35 05.06.2019

        Ak ma Rába vykyvne polnapravy... Zazneli aj nazory ze podvozok mal dodat TANAX (ex Tatra Banovce), ale neviem, nakolko to bolo realne, kedze momentalne len skladaju skladacku MAN ...Zobrazit celý příspěvek

        Ak ma Rába vykyvne polnapravy... Zazneli aj nazory ze podvozok mal dodat TANAX (ex Tatra Banovce), ale neviem, nakolko to bolo realne, kedze momentalne len skladaju skladacku MAN pod nazvom Aktis.Skrýt celý příspěvek

      • Gibon
        21:11 05.06.2019

        A preco nie Raba. Ved je to Man HX. Ak by nakupili Evy a zapojili nas do modernizacie BTR, reciprocne by som vymenil Raby za poruchove Tatry 815-7. Aapon by bola spolocna ...Zobrazit celý příspěvek

        A preco nie Raba. Ved je to Man HX.
        Ak by nakupili Evy a zapojili nas do modernizacie BTR, reciprocne by som vymenil Raby za poruchove Tatry 815-7.
        Aapon by bola spolocna suciastkova zakladna s Aktismi.Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          21:46 05.06.2019

          Pri modernizácii BTR nás podľa mňa nemajú veľkú možnosť obísť. Dokážu si sami pridať nejaké zariadenia a Currus zrt. prerába pôvodné BTR na rôzne špeciály, no s vežovými kompletmi ...Zobrazit celý příspěvek

          Pri modernizácii BTR nás podľa mňa nemajú veľkú možnosť obísť. Dokážu si sami pridať nejaké zariadenia a Currus zrt. prerába pôvodné BTR na rôzne špeciály, no s vežovými kompletmi a ich výzbrojou si už tak ľahko neporadia. S Ukrajincami sa príliš radi nemajú a na Rusov sú sankcie, tak kto ostáva? ;-)Skrýt celý příspěvek

          • Flader
            21:57 05.06.2019

            DVK-30 bola mimo iných ex-sovietskych strojov dimenzovaná aj pre BTR.

            DVK-30 bola mimo iných ex-sovietskych strojov dimenzovaná aj pre BTR.

        • Sergej7490
          22:07 05.06.2019

          Pretoze v zadani na podvozok sa pise o vykyvnych polnapravach. A MAN HX ma tuhe napravy. A nenasiel som tam moznost ze by pripustali ine riesenie podvozku. Ale mozno som tomu len ...Zobrazit celý příspěvek

          Pretoze v zadani na podvozok sa pise o vykyvnych polnapravach. A MAN HX ma tuhe napravy. A nenasiel som tam moznost ze by pripustali ine riesenie podvozku. Ale mozno som tomu len neporozumel tym spravnym sposobom...Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            22:17 05.06.2019

            Na stranku konstrukty ma uz nejaky ten piatok nechce antivirak pustit :-/
            Neviem sa dostat k zadaniu, ako bolo napisane.

            Na stranku konstrukty ma uz nejaky ten piatok nechce antivirak pustit :-/
            Neviem sa dostat k zadaniu, ako bolo napisane.

          • Sergej7490
            09:47 06.06.2019

            Na stranke Konstrukty to nenajdes, ktosi tu daval odkaz na dokument bud v nejakom registri zmluv alebo na MOSR.

            Na stranke Konstrukty to nenajdes, ktosi tu daval odkaz na dokument bud v nejakom registri zmluv alebo na MOSR.

          • Gibon
            21:02 06.06.2019

            Tatry sa treba zbavit.
            Je to bezpecnostne riziko.

            Tatry sa treba zbavit.
            Je to bezpecnostne riziko.

          • Jura99
            07:55 07.06.2019

            Gibon: tak určitě. Nejbezpečnější bude kupovat náklaďáky od Majského :D.

            Gibon: tak určitě. Nejbezpečnější bude kupovat náklaďáky od Majského :D.

          • Gibon
            11:30 07.06.2019

            Najbezpecnejsie bude kupovat nakladaky od renomovaneho vyrobcu. Nie od krachujuceho podniku, s prisernou kvalitou a zlym motorom. Ci to bude Man, Scania, Renault, Sisu by mal ...Zobrazit celý příspěvek

            Najbezpecnejsie bude kupovat nakladaky od renomovaneho vyrobcu.
            Nie od krachujuceho podniku, s prisernou kvalitou a zlym motorom.

            Ci to bude Man, Scania, Renault, Sisu by mal rozhodnut tender.Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            11:32 07.06.2019

            A ak Madari kupia Evy, tak reciprocne kludne Raba.

            Neexistuje jediny racionalny dovod nakupovat Tatry.

            A ak Madari kupia Evy, tak reciprocne kludne Raba.

            Neexistuje jediny racionalny dovod nakupovat Tatry.

          • Jura99
            14:30 07.06.2019

            Gibon: zato exituje racionální důvod proč Tatry nekupovat - jsou české. Paradoxně ti auta Tatra od údajně "krachujícího" podniku (který je přitom stále v černých číslech) vadí, ale ...Zobrazit celý příspěvek

            Gibon: zato exituje racionální důvod proč Tatry nekupovat - jsou české. Paradoxně ti auta Tatra od údajně "krachujícího" podniku (který je přitom stále v černých číslech) vadí, ale Gerlach od podniku v červených číslech bys bral všemi deseti. Nemusíš psát proč to tak je, napsal jsem to už v první větě :-).Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            16:12 07.06.2019

            Nema to nic spolocne s tym, ze su ceske. To je tvoje projekcia. Ty mas problem so Slovakmi. To by mi potom vadil aj Gerlach, ktoreho podvozok sa bude vyrabat v Brne a zvysok nie je ...Zobrazit celý příspěvek

            Nema to nic spolocne s tym, ze su ceske. To je tvoje projekcia. Ty mas problem so Slovakmi.
            To by mi potom vadil aj Gerlach, ktoreho podvozok sa bude vyrabat v Brne a zvysok nie je zatial isty.
            Gerlach je vsak vozidlo s vybornymi parametrami, s nemeckym motorom a prevodovkou.

            Mimochodom Zetor Engineering Slovakia je spolocnost v ciernych cislach a s rastúcimi trzbami.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    10:44 14.04.2019

    Promo video Konstrukta defence s detailom prace nabijacieho mechanizmu Zuzany/Evy. Tiez ukazali strelbu MRSI.

    https://vimeo.com/329880035...

    Promo video Konstrukta defence s detailom prace nabijacieho mechanizmu Zuzany/Evy. Tiez ukazali strelbu MRSI.

    https://vimeo.com/329880035...

    • Clanek
      11:59 15.04.2019

      Diky za obe videa. PS: Nekdo by uz ale vazne mohl klukum v Konstrukte koupit vysocesnimkovou kamerku, zaplatit nejaky rychlokurz delani videa (kazdy amater co si dnes zalozi ...Zobrazit celý příspěvek

      Diky za obe videa.
      PS: Nekdo by uz ale vazne mohl klukum v Konstrukte koupit vysocesnimkovou kamerku, zaplatit nejaky rychlokurz delani videa (kazdy amater co si dnes zalozi youtube porad o autech zvlada praci s kamerou a strih lip) a taky jim rict, ze ta radobydrsnacka hudba do videa v roce 2019 (i kdyz, ani o dekadu starsiho) proste nepatri. Produkt treba muze byt i na urovni, ale ta prezentace kulha a kulha :/Skrýt celý příspěvek

      • Gibon
        19:42 15.04.2019

        Je to tak. No som rad, ze aspon kvapka, ked uz netecie. Konstrukta ma novy web, tak hadam casom pridu na rad aj kvalitnejsie videa. Mimochodom Zuzana 2 skutocne presla faceliftom ...Zobrazit celý příspěvek

        Je to tak. No som rad, ze aspon kvapka, ked uz netecie.
        Konstrukta ma novy web, tak hadam casom pridu na rad aj kvalitnejsie videa.

        Mimochodom Zuzana 2 skutocne presla faceliftom a kabina vodica dostala moderny dizajn.
        http://www.kotadef.sk/sutaz/po... Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      19:20 06.01.2019

      Duvod predrazeni houfnic bude urcite utajovana skutecnost.

      Duvod predrazeni houfnic bude urcite utajovana skutecnost.

    • Gibon
      23:22 06.01.2019

      V roku 2008 mala OSSR dostat do daru 2ks Zuzany 2. Kazda v cene 6,5mil €. Mozme si pozriet inflaciu od roku 2008 do dnes a zistit, ze sa kupilo lacnejsie. Preco Zuzana 2000 stala ...Zobrazit celý příspěvek

      V roku 2008 mala OSSR dostat do daru 2ks Zuzany 2. Kazda v cene 6,5mil €. Mozme si pozriet inflaciu od roku 2008 do dnes a zistit, ze sa kupilo lacnejsie.

      Preco Zuzana 2000 stala o tolko menej? No primarne preto, ze je to povodne vz.77 DANA do ktoreho bolo namontovane nove delo, elektronika,.. Nebola to ziadna novovyroba. Ale to by byvaly minister obrany mal vediet. Samozrejme kebyze sa za svoje kratke posobenie venoval tomu, co sa v armade deje, tak by to aj vedel a tiez, ze kontrarozviedka odpocuva novinarov, politikov a jeho vlastnu sekretarku. Za co bol odideny a je nehoraznost, ze vobec dalej posobi ako poslanec.
      A preco teda vlastne potrebujeme nove Zuzany? No lebo tie povodne su z cca roku 1977, okrem kanonu.Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        08:09 07.01.2019

        Důležitý je spokojený odběratel (daňový poplatník) s cenou. Jsou případy, že i nákup předražených hrnců od tzv. šmejdů si mnozí chválí jako dobrý nákup. Jinak co se týká ceny ...Zobrazit celý příspěvek

        Důležitý je spokojený odběratel (daňový poplatník) s cenou. Jsou případy, že i nákup předražených hrnců od tzv. šmejdů si mnozí chválí jako dobrý nákup.
        Jinak co se týká ceny houfnice, tak Zuzana 2000 měla cenovku pro zahraniční zákazníky 3,4mil. USD a pro MO SR měla být cena 60% z té částky (tj. méně než 2mil. €) https://www.sme.sk/c/2069342/c...
        Když si cenu 6mil.€ rozebereš selským rozumem, tak s rezervou je za 1mil. € podvozek, s velkou rezervou 1mil. € střelecký počítač a elektronika, a kolik by mělo stát dělo s nabíjením ? Max. 2-3mil. Takže zhruba 1-2mil. € na kusu je v ceně navíc.
        Mýlíš se, pokud označuješ Zuzanu 2000 za Danu. Zuzana 2000 a Zuzana 2 se liší pouze delší hlavní a střeleckým počítačem, který zřejmě dovolil ubrat člověka na obsluze, takže to má menší kabinu. DANA byla v roce 1985 překonstruována na Ondavu, která má celospalitelnou nábojku a Zuzana 2000 je Ondava v NATO ráži.
        Pro zajímavost Archer stojí nějakých 3,8mil. € a je to také plný automat. Nelíbí se mi moc ten jeho dizajn stavebního stroje, ale při rozhodování Archer vs. Z2 je to jasné. Jednak cena o 1/3 nižší u Archera, jednak záruka kvality a počet vyrobených kusů a o generaci modernější konstrukce automatu mluví jasně.
        Jan doufám, že jak je v tom článku na sme psáno, že Z2000 pro MO SR má cenu 60%, že to už neplatí. Na světového trhu by si s cenou Zuzuana 2 10mil. € ani neškrtli :-).Skrýt celý příspěvek

        • Clanek
          09:06 07.01.2019

          Pate pres devate... 1) O predrazenosti tu zatim pisete jen vy, opet, jako u vseho co se na Slovensku v posledni dobe nakupovalo / planovalo nakoupit. Cena je 6mil E vcetne dane, ...Zobrazit celý příspěvek

          Pate pres devate...

          1) O predrazenosti tu zatim pisete jen vy, opet, jako u vseho co se na Slovensku v posledni dobe nakupovalo / planovalo nakoupit. Cena je 6mil E vcetne dane, to za maloseriovou novovyrobu je cena... jaka? Uprimne netusim, a zjevne netusite ani vy. Ohanite se zde Archerem, ktery je asi tak uspesny projekt, ze jej jedna ze zemi puvodu projistotu odmitla odebrat a svedove se tech prebytecnych 12-24 kusu, co museli vzit kdyz tomu projektu dali Norove vale, snazi zbavit. To neznamena, ze v roce 2019-2022 bude nove vyrobenej archer pro potreby treba ACR nejak levnejsi nez tech 5mil E bez dane. Ano, muzete v to doufat.
          2) Ten rozbor ceny "selskym rozumem" je skutecne kouzelny :))
          3) Archer a Zuzana maji kvality jinde. Archer tak jak je zname se treba nemuze rovnat Zuzana2 v ochrane posadky. On je dost zasadni rozdil byt odolny z predni polosfery na urovni STANAG 4 vs. jen STANAG 2 v pripade Archru. Zuzana veze 2x takovou zasobu munice. I pri vetsi vezene zasobe munice a vyrazne vetsi odolnosti je Zuzana2 tezsi jen o 2t proti Archeru. Strategicka mobilita je tak na podobne urovni (podobne, ne stejne, neb Archer byl staven s tim aby byl prepravitelny A400M, Zuzana2 samozrejme ne).
          4) Vazne u cenove kalkulace Zuzany 2 efektivne dodane kolem roku 2020 checete vychazet z clanku o Zuzana2000 z roku 1997? To je skoro lepsi nez ten selsky rozum z bodu 2.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            11:55 07.01.2019

            Ten "zásadní" rozdíl v ochraně posádky má odůvodňovat o třetinu větší cenu ? 20let stará cena Zuzany 2000 samozřejmě zajímavá stále je, protože máme veličinu, která odráží změnu ...Zobrazit celý příspěvek

            Ten "zásadní" rozdíl v ochraně posádky má odůvodňovat o třetinu větší cenu ? 20let stará cena Zuzany 2000 samozřejmě zajímavá stále je, protože máme veličinu, která odráží změnu ceny v čase a sice inflaci. U dopravní techniky, oceli a strojů asi nedošlo k nárůstu o 200% (tj. z 2mil€ na 6mil€). Také je z toho článku zajímavý tehdejší údajný princip že MO mělo dostat slevu 40%, jestli to už neplatí, proč to neplatí, proč to tehdy vůbec platilo? (nevím ptám se)
            A nakonec oblíbený selský rozum, který bohužel mnozí nepoužívají :). Caesar na Tatře stojí nějakých 3,4mil. € od renomovaného západního výrobce. V čem se technicky (a nákladově) liší od Z2 ? Podvozek Tatra +/- může být stejný, střelecký počítač a řízení palby může být +/- stejné, kanon (hlaveň, závěr, brzdovratné zařízení, pohon) +/- stejné, liší se podávání střely a nábojek a pancéřová krabice přes to. Tento rozdíl tedy dělá těch 2,6mil. € ?Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            12:28 07.01.2019

            Vyborne, vdaka za clanok: Takze 3,6mil USD z toho cena pre OSSR = 60% = 2,16mil USD Vtedajsi kurz 35SKK za USD = 75,6mil SKK Co je 2,51mil € a po zaratani inflacie za 20 rokov ...Zobrazit celý příspěvek

            Vyborne, vdaka za clanok:
            Takze 3,6mil USD z toho cena pre OSSR = 60% = 2,16mil USD
            Vtedajsi kurz 35SKK za USD = 75,6mil SKK
            Co je 2,51mil € a po zaratani inflacie za 20 rokov 5,35mil €
            Za hufnicu s akou odolnostou Stanag? S akou dlzkou hlavne? S akou automatizaciou, dostrelom? S moznostou coskoro pouzivat strely Vulcano od Leonarda.
            Co len dokazuje, ze ziadne predrazenie tam nie je a OSSR dostavaju cenu ako pred 20 rokmi.Skrýt celý příspěvek

      • Sergej7490
        14:25 07.01.2019

        To trochu prehanas. Z Dany ostal len podvozok, inak ma Z2000 novy/prekonstruovany nabijaci automat (nielen z dovodu inej raze, stary bol chronicky nespolahlivy), samozrejme kanon, ...Zobrazit celý příspěvek

        To trochu prehanas.
        Z Dany ostal len podvozok, inak ma Z2000 novy/prekonstruovany nabijaci automat (nielen z dovodu inej raze, stary bol chronicky nespolahlivy), samozrejme kanon, novy SRP s moznostou dialkoveho zadania prvkov strelby cez system Delsys (Delosys je jeho novsia a dokoncena sucasna varianta) a v neposlednom rade nove brzdovratne ustrojenstvo. Samozrejme vacsia budka na strelivo a dopravnik streliva.
        Moj osobny nazor je, ze medzi Z2000 a Z2 je mensi rozdiel ako medzi vz.77 a Z2000.
        Co sa tyka tej novovyroby, tak stare mohli byt max podvozky, ostatne museli vyrobit nanovo. A neviem ci mali navyrabanych tolko podvozkou do zasoby, ked sa uz v roku 86-87 vedelo ze v 90+ sa nepreda ani jedna Dana. Navyse nieco zhltli prototypy Ondavy, Brams-u a pod.Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    23:24 05.01.2019

    Opýtam sa erudovanejších - je zaužívané, že sa ťažké brigády vyzbrojujú kolesovými húfnicami? Argument nášho MO je, že Zuzana 2 má byť súčasťou požadovanej a (vraj) budovanej ...Zobrazit celý příspěvek

    Opýtam sa erudovanejších - je zaužívané, že sa ťažké brigády vyzbrojujú kolesovými húfnicami? Argument nášho MO je, že Zuzana 2 má byť súčasťou požadovanej a (vraj) budovanej ťažkej brigády.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      21:10 06.01.2019

      většna houfnic je na pásovém podvozku (na západě jsou kolové jen ty určené pro letecký transport). V ČR a SR s nimi máme dobré zkušenosti již skoro 40let, tak není důvod to měnit.

      většna houfnic je na pásovém podvozku (na západě jsou kolové jen ty určené pro letecký transport). V ČR a SR s nimi máme dobré zkušenosti již skoro 40let, tak není důvod to měnit.

    • vlasto
      10:11 10.01.2019

      Tak po troche googlenia to vyzerá, že okrem Švédov (Archer) používajú armády ako ťažkú verziu delostrelectva húfnicu na pásovom podvozku. V československom priestore je teda taký ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak po troche googlenia to vyzerá, že okrem Švédov (Archer) používajú armády ako ťažkú verziu delostrelectva húfnicu na pásovom podvozku. V československom priestore je teda taký úzus, že na našom území sa dá dostatočne operovať aj kolesovými húfnicami. Že nie je potrebná pásová platforma. Dá sa to tak chápať?Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    10:57 05.01.2019

    Nie nepodstatná správa je : 155 MM 52 KAL. SHKH ZUZANA 2 ... Systém prešiel kompletnými užívateľskými skúškami v OS SR a náročnými užívateľskými skúškami v Indii. ... ...Zobrazit celý příspěvek

    Nie nepodstatná správa je :

    155 MM 52 KAL. SHKH ZUZANA 2
    ...
    Systém prešiel kompletnými užívateľskými skúškami v OS SR a náročnými užívateľskými skúškami v Indii.
    ...
    kotadef.skSkrýt celý příspěvek

    • PavolR
      12:35 05.01.2019

      Takže sú ešte stále v hre o indický tender na samohybné húfnice ... ... a toto by mohlo Zuzanám v konkurenčnom boji celkom ...Zobrazit celý příspěvek

      Takže sú ešte stále v hre o indický tender na samohybné húfnice ...

      ... a toto by mohlo Zuzanám v konkurenčnom boji celkom pomôcť:
      http://www.indiastrategic.in/2... Skrýt celý příspěvek

      • tryskac
        12:57 05.01.2019

        Pomôže najmä zavedenie do ASR, bonus by bola ACR,a nezabudal by som na vhodné zlaté! darčeky pre vplyvných funkcionárov. To v Indii vždy funguje..

        Pomôže najmä zavedenie do ASR, bonus by bola ACR,a nezabudal by som na vhodné zlaté! darčeky pre vplyvných funkcionárov. To v Indii vždy funguje..

  • hurvo
    17:34 04.01.2019

    Vie niekto nieco o tom ze ACR nakupuje M4 Carl-Gustaf?

    Vie niekto nieco o tom ze ACR nakupuje M4 Carl-Gustaf?

    • Nesher
      09:45 05.01.2019

      A to máte odkud? Podle toho co je známo, tak zatím jedinou věc, kterou má M4 společnou s ČR je to, že zaměřovač (red dot) vyrábí Meopta.

      A to máte odkud? Podle toho co je známo, tak zatím jedinou věc, kterou má M4 společnou s ČR je to, že zaměřovač (red dot) vyrábí Meopta.

  • Jura99
    13:47 03.01.2019

    Cena 6mil. €/ks nakonec žádný zázrak není. Nabíjecí automat je šikovný pro války minulého století, kde se prováděla palebná příprava či přehrada přibližně do nějakého prostoru. ...Zobrazit celý příspěvek

    Cena 6mil. €/ks nakonec žádný zázrak není. Nabíjecí automat je šikovný pro války minulého století, kde se prováděla palebná příprava či přehrada přibližně do nějakého prostoru. Nejsem si jist, jak to bude fungovat s přesnou palbou na cíl, když se množství prachových nábojek nedá v zásobníku snadno operativně změnit, stejně jako se nedá snadno změnit typ granátu v zásobníku, na rozdíl od houfnic s částečně ruční obsluhou (Caesar).Skrýt celý příspěvek

    • Sergej7490
      17:24 03.01.2019

      Pocet nabojok sa menit opertivne da, ale nie je to nic automaticke. Pocita sa s tym ze nabijac moze odobrat nabojky co su navyse. So strelami je to ako v tanku - dopredu je dany ...Zobrazit celý příspěvek

      Pocet nabojok sa menit opertivne da, ale nie je to nic automaticke. Pocita sa s tym ze nabijac moze odobrat nabojky co su navyse. So strelami je to ako v tanku - dopredu je dany pocet a pozicia roznych druhov a automat si vyberie co potrebuje.Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        18:19 03.01.2019

        Dík za info.

        Dík za info.

  • Rase
    18:27 28.12.2018

    Když si vezmeme, že 50 houfnic Zuzana 2 by nás vyšlo na 2x149 mil euro = 298 mil euro, tedy přibližně 7,7 mld Kč. Myslím že by to byla super cena (+ munice a další věci). ...Zobrazit celý příspěvek

    Když si vezmeme, že 50 houfnic Zuzana 2 by nás vyšlo na 2x149 mil euro = 298 mil euro, tedy přibližně 7,7 mld Kč. Myslím že by to byla super cena (+ munice a další věci). Pochybuju, že by EVA 2 8x8 vyšla nějak levněji, natož zahraniční houfnice. Balistická ochrana osádky, množství vezené munice a celkově kompaktnost, je jednoznačně na straně slovenské houfnice. Pokud má smysl kupovat nějaké zbraně ze Slovenska, tak jsou to rozhodně houfnice - přesněji Zuzana 2Skrýt celý příspěvek

    • Arthur
      20:37 28.12.2018

      Tak to je 54% cenový nárast oproti plánovano-vyčleneným zdrojom 5 mld Kč na nové samohybné húfnice. Stačí sa chovať jednoducho rozpočtovo zodpovedne tj. 34 ks ShKH Zuzana 2 = cca ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak to je 54% cenový nárast oproti plánovano-vyčleneným zdrojom 5 mld Kč na nové samohybné húfnice.
      Stačí sa chovať jednoducho rozpočtovo zodpovedne tj. 34 ks ShKH Zuzana 2 = cca 4,93 mld Kč.Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        21:09 28.12.2018

        Tak ono by se do té ceny beztak vešlo těch 50 kousků EVA 2. Pokud jde o ty Zuzany, tak jde o 3 mld, což je částka, která se normálně vrací do rozpočtu jako neprofinancovaná, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak ono by se do té ceny beztak vešlo těch 50 kousků EVA 2. Pokud jde o ty Zuzany, tak jde o 3 mld, což je částka, která se normálně vrací do rozpočtu jako neprofinancovaná, nebo se narychlo utrácí před koncem roku za munici nebo blbiny. Snad ta částka není závazná, ale obávám se že je.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      18:35 29.12.2018

      Ještě by se tu mohla vyskytnout i jiná zajímavá nabídka, CSG má mít nějaké aktiva v Srbsku, poslední verze Nora houfnice vypadá dobře. Mají mít v testu houfnici s větší komorou.

      Ještě by se tu mohla vyskytnout i jiná zajímavá nabídka, CSG má mít nějaké aktiva v Srbsku, poslední verze Nora houfnice vypadá dobře. Mají mít v testu houfnici s větší komorou.

    • Jura99
      08:34 30.12.2018

      Ve stejné ceně +/- 6mil. € se pohybují i houfnice jako Caesar, Archer apod. Dražší jsou pásové Pzh2000, K9 asi za 8-10mil.€. Takže cena by zde neměla být hlavní motiv výběru. ...Zobrazit celý příspěvek

      Ve stejné ceně +/- 6mil. € se pohybují i houfnice jako Caesar, Archer apod. Dražší jsou pásové Pzh2000, K9 asi za 8-10mil.€. Takže cena by zde neměla být hlavní motiv výběru. Zuzana je coby automat dobrý stroj, co je velká neznámá jsou rychlost dodávky a kvalita výroby. Zuzaně by také prospěl facelift a posun věže o něco dozadu, kvůli delší hlavni se o dost prodloužila celková délka vozidla, přestože je s věží kam couvat (pokud se nepletu, žádná jiná kolová houfnice nemá věž takto uprostřed podvozku).Skrýt celý příspěvek

      • Gibon
        09:03 30.12.2018

        Ziadna ina tebou spominana kolesova hufnica, nie je schopna priamej strelby.

        Ziadna ina tebou spominana kolesova hufnica, nie je schopna priamej strelby.

        • Jura99
          10:01 30.12.2018

          Není to pravda, přímé střelby jsou schopné samozřejmě ty pásové, ale i Archer.

          Není to pravda, přímé střelby jsou schopné samozřejmě ty pásové, ale i Archer.

          • Gibon
            14:02 30.12.2018

            Pasaky samozrejme ano.
            Preto pisem "kolesova hufnica".
            U Archera som si tym nie moc isty, este som nenatrafil na takyto popis/video. Mas k tomu zdroj?

            Pasaky samozrejme ano.
            Preto pisem "kolesova hufnica".
            U Archera som si tym nie moc isty, este som nenatrafil na takyto popis/video. Mas k tomu zdroj?

          • Jura99
            09:03 02.01.2019

            O schopnosti přímé střelby Archeru se dočteš prakticky v každém jeho popisu, např. přímo na stránkách BAE, dej si to do googlu.

            O schopnosti přímé střelby Archeru se dočteš prakticky v každém jeho popisu, např. přímo na stránkách BAE, dej si to do googlu.

          • Jura99
            09:08 02.01.2019

            A Caesar má zrovna tak schopnost přímé střelby.

            A Caesar má zrovna tak schopnost přímé střelby.

      • flanker.jirka
        12:50 30.12.2018

        Couvání s věží na tomto podvozku možná nepůjde, vzadu je totiž motor. Bylo krásný vidět i jiné výběrové kriteria, mimo pořizovací cenu. Zhodnotit to vše v rámci systému, pokud ...Zobrazit celý příspěvek

        Couvání s věží na tomto podvozku možná nepůjde, vzadu je totiž motor.
        Bylo krásný vidět i jiné výběrové kriteria, mimo pořizovací cenu. Zhodnotit to vše v rámci systému, pokud pořídím houfnice a budu počítat s nějakým SŘP, který budu krmit daty z navigačních, meteorologických, radarových čidel a dalšího průzkumu, tak by bylo dobré vědět jak který typ houfnice si s tím poradí a bude vést co nejpřesnější palbu. Přece jen, vládnoucí jelita ČR se asi neproberou a nezačnou budovat další oddíly přímo u moravské brigády. Když už tedy malé množství houfnic, tak v co nejlepší kvalitě. Máme možnost ptát se poláků proč Krab a ne něco jiného, i oni mají naše Dany a používali je i v misích.Skrýt celý příspěvek

        • Gibon
          14:04 30.12.2018

          Tak tak. Ale obstaravat zbran ucelene ako system, u nas ani u Vas este neprislo do mody.

          Teda okrem tych Zuzan mozno.

          Tak tak. Ale obstaravat zbran ucelene ako system, u nas ani u Vas este neprislo do mody.

          Teda okrem tych Zuzan mozno.

  • mikojan29
    14:48 28.12.2018

    Zmluva na nákup SHkH Zuzana 2: https://www.crz.gov.sk/index.p... Môžete si pozrieť zmluvu, je tam všetko rozpísané, môžete si urobiť predstavu o vozidle a ...Zobrazit celý příspěvek

    Zmluva na nákup SHkH Zuzana 2:

    https://www.crz.gov.sk/index.p...

    Môžete si pozrieť zmluvu, je tam všetko rozpísané, môžete si urobiť predstavu o vozidle a nadstavbe.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    19:44 27.12.2018

    Pokud by to mělo mít jiný podvozek tak podle mě by to odrážel aspoň drobně upravený název. Obávám se, že to to zůstane přesně takové jaké to bylo navrženo, tatra to dá dohromady ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by to mělo mít jiný podvozek tak podle mě by to odrážel aspoň drobně upravený název. Obávám se, že to to zůstane přesně takové jaké to bylo navrženo, tatra to dá dohromady asi relativně bez problému jedná se ks výrobu rozloženou do dlouhé doby.Skrýt celý příspěvek

    • tryskac
      13:09 28.12.2018

      A ako by ste videli porovnanie Eva 8x8 vs ZUZANA2? Ja z fotos co som videl odvodzujem nasledovne: podvozok Evy bude mech menej odolný - videli ste vypustené vzduch mechy na výstave ...Zobrazit celý příspěvek

      A ako by ste videli porovnanie Eva 8x8 vs ZUZANA2? Ja z fotos co som videl odvodzujem nasledovne: podvozok Evy bude mech menej odolný - videli ste vypustené vzduch mechy na výstave Ideb? Podstatne menšia zásoba streliva, nemožnosť palby cez kabínu v priamom smere a 0deg elevacii, nižšia balisticka odolnosť. To všetko pri hmotnosti len o 4-5t nižšej ako ZUZANA2. Je zrejmé, že Eva 8x8 bola vyvijana podľa predstáv csg a ACR, csg ju má vo svojom portfóliu, na stránke kotadef. sk ju nenájdete. Napísal by som, že ide len o marketingové cvičenie,kedy vzhľad nevyvazi nedostatky z neho plynúcich. Keď už tak, mal byť rozpracovaný variant Eva 6x6 pri zachovaní strategickej mobility,tam by moderný podvozok 815-7 6x6 mal miesto.Skrýt celý příspěvek

      • tryskac
        13:56 28.12.2018

        Oprava, Evu 8x8 na stránke kotadef nájdete.

        Oprava, Evu 8x8 na stránke kotadef nájdete.

        • stirling
          15:47 28.12.2018

          Na podvozek Tatra odborník nejsem to ti odpoví asi někdo jinej, ale u těch měchů je asi snadná opravitelnost (výměna), takže ve finále to může být výhodnější i pro bojová vozidla. ...Zobrazit celý příspěvek

          Na podvozek Tatra odborník nejsem to ti odpoví asi někdo jinej, ale u těch měchů je asi snadná opravitelnost (výměna), takže ve finále to může být výhodnější i pro bojová vozidla.
          Pokud mám porovnat evu a zuzanu tak je jasné, že zuzana má lepší parametry, více výstřelů, větší kapacitu to je pro houfnici zásadní. U evy vidím jediné pozitivum v tom, že celá posádka sedí v jedné kabině a primárně je stavěná pouze pro tři jinak je Zuzana lepší.Skrýt celý příspěvek

      • Hajo
        09:45 29.12.2018

        EVA mi pripadá skôr ako expedičná húfnica, ľahší podvozok, lepšia mobilita na úkor palebného priemeru a pancierovej ochrany. Hodí sa skôr na tretie trhy (Ázia, Afrika...)

        EVA mi pripadá skôr ako expedičná húfnica, ľahší podvozok, lepšia mobilita na úkor palebného priemeru a pancierovej ochrany. Hodí sa skôr na tretie trhy (Ázia, Afrika...)

      • segal7
        18:38 29.12.2018

        Mě tam teda vychází mnohem větší váhový rozdíl...?

        Mě tam teda vychází mnohem větší váhový rozdíl...?

        • tryskac
          18:54 29.12.2018

          Eva 8x8 uvadzaju bojovú hmotnosť 28t,Zuzana2 bojová hmotnosť 33t, vid valka.cz

          Eva 8x8 uvadzaju bojovú hmotnosť 28t,Zuzana2 bojová hmotnosť 33t, vid valka.cz

          • segal7
            21:16 29.12.2018

            Se mi to nějak nezdá...CSG uvádí i u 8x8 20,2t, a i kdyby se v prospektu sekli, tak rozdíl 8t mezi 6x6 a 8x8 je prostě moc

            Se mi to nějak nezdá...CSG uvádí i u 8x8 20,2t, a i kdyby se v prospektu sekli, tak rozdíl 8t mezi 6x6 a 8x8 je prostě moc

  • NeoXII
    16:44 27.12.2018

    Ale ste ten web do..li. Viac nefunguje, ako funguje a logiku to nemá žiadnu. Vráťťe to naspäť!

    Ale ste ten web do..li. Viac nefunguje, ako funguje a logiku to nemá žiadnu. Vráťťe to naspäť!

    • Gibon
      17:22 27.12.2018

      Je to hroza.

      Je to hroza.

    • Clanek
      19:14 27.12.2018

      Ne, takto nedoladeny web by se nemel dostat ven. Ano, je tu spooooouuuusta chyb, ale... ... ale, za sebe reknu ze tohle je posun vpred, ktery jeste potrebuje hodne doladit (a nejde ...Zobrazit celý příspěvek

      Ne, takto nedoladeny web by se nemel dostat ven. Ano, je tu spooooouuuusta chyb, ale...
      ... ale, za sebe reknu ze tohle je posun vpred, ktery jeste potrebuje hodne doladit (a nejde jen o diskuse, treba s mozzilou ani poradne nevidim horni panel a tlacitko "prihlasit se"), ale ma jednoznacne vetsi potencial nez ten design z devadesatek co tu byl predtim. Ja redakci za zmenu dekuji a doufam, ze nepolevi ve vychytavani much a zlepsovani prehlednosti diskusniho fora. Inspirovat by se mohla na jinych forech kde stromova struktura diskuse normalne a prehledneji funguje, treba auto.cz atd.Skrýt celý příspěvek

      • Jan Grohmann
        19:47 27.12.2018

        Díky, vychytávat mouchy samozřejmě budeme průběžně a neustále.. Všechny návrhy a kritiku můžete psát zde: https://www.armadninoviny.cz/a... nebo ...Zobrazit celý příspěvek

        Díky, vychytávat mouchy samozřejmě budeme průběžně a neustále.. Všechny návrhy a kritiku můžete psát zde: https://www.armadninoviny.cz/a... nebo posílat na redakce@armadninoviny.cz

        Co se týče diskuze, budeme ji graficky ladit po Novém roce. Zatím vyřešen problém s tlačítkem a reagováním bez přihlášení.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    13:35 27.12.2018

    Když vidím tu rychlost dodávek, tak snad vybereme někde jinde.

    Když vidím tu rychlost dodávek, tak snad vybereme někde jinde.

  • 2A42
    12:18 27.12.2018

    Tak v úvode článku je preklep, takto naplánovaná dodávka Z2 nie je 25 ks. V zmluve sa píše, že posledná a predposledná dodávka bude po 8 ks. Ďalej sa v zmluve píše, že by sa do ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak v úvode článku je preklep, takto naplánovaná dodávka Z2 nie je 25 ks. V zmluve sa píše, že posledná a predposledná dodávka bude po 8 ks.
    Ďalej sa v zmluve píše, že by sa do vozidla mala zmestiť osádka do 4 príslušníkov a v prípade potreby by Z2 mali stačiť 3príslušníci osádky..takže to asi nebude jednomiestna kabína.Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      12:51 27.12.2018

      Zuzana 2 má čtyřčlennou osádku standardně i při té jednomístné kabině. Ostatní pracují ve věži.

      Zuzana 2 má čtyřčlennou osádku standardně i při té jednomístné kabině. Ostatní pracují ve věži.

      • 2A42
        12:59 27.12.2018

        Tak to my ušlo. Ochrana osádky má byť zabezpečená na Level 3 a protimínové Level 1 a preto sa požadujú protimínové sedačky...takže ak by tam šla dvojmiestne kabína tak niečo nové.. Zobrazit celý příspěvek

        Tak to my ušlo.
        Ochrana osádky má byť zabezpečená na Level 3 a protimínové Level 1 a preto sa požadujú protimínové sedačky...takže ak by tam šla dvojmiestne kabína tak niečo nové..Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3