Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

ShKH Zuzana 2 / Konštrukta-Defence 

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) Zuzana 2 ráže 155 mm. Akviziční proces začne již v letošním roce.

„Na základě operačních potřeb OS SR je potřené rozšířit dělostřelecký oddíl o osm kusů 155mm ShKH Zuzana 2 na standardní dělostřelecký oddíl složený ze tří baterií,“ uvedla Dana Cápková, tisková mluvčí slovenského ministerstva obrany. Celkově OS SR, pokud s dalším nákupem udělí souhlas vláda, do roku 2022 nakoupí 25 ShKH Zuzana 2. Cena projektu (P1-3) je 175 milionů euro (4,45 miliardy Kč)

 

 

OS SR v současné době mají ve výzbroji 16 kusů ShKH vz. 2000 Zuzana a 25 modernizovaných raketometů RM vz. 70/80 Modular. Všechny houfnice Zuzana jsou umístěny v samohybném dělostřeleckém oddílu, který spadá pod 2. mechanizovanou brigádu. Oddíl má dvě palebné baterie, každou s osmi houfnicemi Zuzana. Nákup dalších osmi houfnic Zuzana 2 umožní vybudovat třetí palebnou baterii.

 

Od svého předchůdce se ShKH Zuzana 2 liší především jednomístnou kabinou a hlavní prodlouženou na 52 ráží (8200 mm). Zuzana 2 s dálkovým dělostřeleckým granátem ERFB-BB má dostřel 41 000 m.

 

Podle Cápkové OS SR plánuje nakoupit osvětlovací, zadýmovací nebo zápalnou munici. Uvažuje se dokonce o přesně naváděné munici. Výhodou přesné munice je rychlé ničení bodových cílů (často hned prvním zásahem), nevýhodou pak velká cena. Přesně naváděný granát M982 Excalibur stojí několik desítek tisíc dolarů. Existuje také jednoduší řešení v podobě naváděcí hlavice M1156 Precision Guidance Kit, která se šroubuje místo klasické rozbušky. Přesnost je menší než u M982, ale cena za sadu pro jeden granát je “pouze” 10 000 dolarů.

 

„Parametry přesně naváděné munice budou určeny na základě strategických požadavků a analýz získány na základě prací PESCO ‚EuroArtillery‘,“ dodala Capáková. Dodejme, že Slovensko je vedoucí zemí iniciativy EuroArtillery Evropské unie, která si klade za cíl vyvinout společnou “evropskou” samohybnou dělostřeleckou platformu a systém řízení palby.
 

Maximální rychlost palby ShKH Zuzana 2 v automatickém režimu je šest výstřelů v první minutě nebo 16 výstřelů v prvních třech minutách. Při ručním nabíjení je rychlost palby 2 výstřely za minutu.

 

Vladimír Bednár na svém blogu na SME.sk však upozorňuje, že problémem ShKH Zuzana 2 může být její zastaralost v kontextu rychlosti zahájení palby, rychlosti palby a schopnosti neprodleně opustit palebnou pozici. Tato zastaralost podle Bednára zabraňuje, aby se ShKH Zuzana 2 stala jednotnou evropskou dělostřeleckou platformou v rámci iniciativy EuroArtillery.

 

Bednár připomíná, že současné moderní dělostřelecké systémy uplatňují taktiku „vystřel a uteč“ (shoot and scoot). Cílem je vypálit v krátkém čase na cíl co největší počet granátů a okamžitě změnit pozici kvůli odvetné dělostřelecké palbě protivníka.

 

„Problém je, že tento čas je extrémně krátký. Po odpálení první střely v průběhu 3 až 6 sekund nepřátelské radiolokátory (např. AN/TPQ-36 nebo ARTHUR) zachytí vystřelenou střelu a ze zjištěných parametrů vypočítají přesnou polohu střílející houfnice,” vysvětluje Bednár na svém blogu. „Trvá dalších 10 sekund, než je tato informace předána automatizovaným systémům řízení palby dělostřeleckých sil, které jsou určeny k potlačování nepřátelské dělostřelecké palby. Po dalších 30 sekundách se nepřátelské dělostřelecké systémy připravují na zahájení protipalby, vystřelí první střely a po dalších 50 sekundách (doba letu 155mm střely na vzdálenost 24 km, na vzdálenost 40 km to je 90 sekund) dopadají první střely na místo, odkud byly zahájena palba.”

 

V těchto 90 až 100 sekundách musí tedy houfnice Zuzana 2 ukončit palbu, připravit se na přesun a vzdálit se od místa minimálně 300 m. Tato vzdálenost počítá se střední kruhovou odchylkou (CEP) klasické dělostřelecké munice a s balistickou ochranou ShKH Zuzana 2. V případě Zuzany 2 ukončení palby trvá 20 sekund a přesun o 300 m zhruba 40 sekund.

 

Pokud tedy jakýkoliv dělostřelecký systém neopustí po prvním výstřelu do 30 až 40 sekund svou pozici, tak bude nepřátelským dělostřelectvem (pokud se tedy střetne s rovnocenným protivníkem) prakticky jistě zničen.

 

Bednár však upozorňuje, že během této doby Zuzana 2 dokáže vypálit pouze 4 granáty. Německá pásová houfnice PzH 2000 (3 výstřely za devět sekund a 20 výstřelů za dvě minuty) a švédská kolová Archer FH77BW (20 výstřelů za 2 minuty) vypálí osm granátů. Bednár z toho vyvozuje, že bojovou hodnotu, jako mají čtyři ShKH Zuzana 2 mají dva moderní dělostřelecké systémy.

 

Díky tomu lze relativizovat nižší cenu slovenské houfnice Zuzana 2 oproti zahraničním konkurentům – například Norsko nakoupilo 24 kusů jihokorejských pásových samohybných houfnic K9 Tunder a šest kusů muničních vozidel K10 za 226,6 milionu euro.

Zdroj: SME.sk, Teraz

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS

Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...

Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste

Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) ...

Podnik VOP CZ podepsal novou servisní smlouvu na opravy tanků

V závěru loňského roku podepsali zástupci státního podniku VOP CZ a Ministerstva obrany České ...

KOMENTÁŘ: Niekoľko mýtov okolo fínsko-slovenskej spolupráce na bojových vozidlách

Celý proces obstarania vozidiel BOV 8×8 je postavený na zavádzaní verejnosti zo strany slovenského ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Sergej7490
    17:37 09.08.2019

    Tak nakoniec podvozok doda Tatra resp CSG a nadstavbu Matador - vlastni haly po ZTS Dubnica.
    https://dennikn.sk/1548049/uzn...
    >>Štátna Konštrukta vo februári vyhlásila dve konania, ktoré nazvala termínom „súťažný postup“, a to na dodávateľa podvozkov a na dodávateľa zbraňových veží.

    O druhú zákazku sa prihlásila fabrika Matador Industries z Dubnice nad Váhom, jedna z prevádzok Rosinovej skupiny Matador.
    Táto firma prevzala niektoré priestory po niekdajšom štátnom kolose ZŤS Dubnica nad Váhom, ktorý za minulého režimu vyrábal pôvodné húfnice DANA. Neskôr sa dubnická filiálka Matadoru podieľala aj na vývoji novej verzie Zuzana 2, ktorú dnes SNS nakupuje.

    „Do tohto projektu naša spoločnosť dodávala elevačné časti, časti z nabíjacieho automatu, ľavú vežu a ďalšie komponenty. Po skončení výroby týchto častí sa naši pracovníci podieľali aj na samotnej montáži prototypu vozidla Zuzana 2,“ vysvetľuje Matador dôvody, prečo sa o zákazku prihlásil.

  • Gibon
    23:22 17.05.2019

    A ked uz riesime Konstruktu Defence, tak MOSR zakontrahovalo u Konstrukty a Ustavu materialoveho vyskumu SAV vyvoj nanokompozitneho keramickeho materiálu pre
    balistickú ochranu.

    • Sergej7490
      14:48 20.05.2019

      To mali spravit pre 15 timi rokmi... Ale lepsie neskoro ako nikdy.

  • Jura99
    10:55 17.05.2019

    V ATM 5/2019 je zajímavá informace o způsobu splnění zakázky pro OSSR. Text článku dělá dojem, že Konštrukta nedisponuje kapacitou pro výrobu celého vozidla, protože veřejnou zakázkou poptává dodavatele věže bez kanonu a dodavatele podvozku či spíš celého strojového spodku. Tempo dodávek 25ks je poměrně pozvolné, první rok 4ks a zbytek za 3 roky. Ovšem divné to není, fabrika, která nic sériově nevyrábí, těžko bude držet lidi a výrobní objekt pro výrobu vozidel.

    • Gibon
      18:06 17.05.2019

      Ak je to pre teba novinka, tak je to asi nepochopenie ulohy Konstrukty Defence, co je to za spolocnost. Staci ist na ich stranku a hned z prveho popisu by si mal vsetko pochopit.

      Neviem odkial cerpa info ma ATM, ale zmluva je podpisana na ukoncenie dodavok do 15.12.2022. Dodavky od buduceho roka a dalej 9+8+8.
      Ta zmluva v diskusii uz je, ale pre istotu:
      https://www.crz.gov.sk/index.p...

      • Jura99
        19:49 17.05.2019

        Urcite neni typicke, aby 90% zbrojni zakazky dodal subdodavatel na zaklade vyberoveho rizeni, tedy hledaji kohokoliv, asi nevedi predem kdo to bude. To ma mnoho rizik napr. v konecne cene, kvalite, garanci atp.

        • Gibon
          21:35 17.05.2019

          Je skutocne take tazke kliknut na ich stranku? Konstrukta Defence predsa nie je vyrobny zavod.

          Taky odbornik na Slovensko a taketo zaklady netusi...
          Konstrukta je vyvojova spolocnost. Nikdy nic nevyrabala.

          Kedze povodny podvozok je stara konstrukcia Tatry, ktory treba nahradit. Ako inak ako férovou otvorenou sutazou to chcete spraviť? Ta priniesie renomovanych vyrobcov a kvalitu zapadnych produktov.

          • Jura99
            08:06 18.05.2019

            Aha, nevěděl jsem, že těch dosavadních několik Zuzan padalo z nebe. Jinak řečeno, OS SR objednaly houfnici u firmy, která ji umí pouze naprojektovat (resp. recyklovat starý projekt), ale už ne vyrobit ? To by až tak nevadilo, pokud by v rámci holdingu DMD byl výrobní podnik, který by větší část houfnice vyrobit uměl. Poptávat u cizích subjektů všechno mimo lauf je skutečně zvláštní, navíc až po získání zakázky, jak mohli seriozně určit cenu celého vozidla, aniž by si museli nechat rezervu, když přesně nemohou vědět za kolik jim kdo těch 90% vozidla dodá ?
            Jinak pro toho subdodavatele je to celkem šance se seznámit s výrobou houfnice a v případě zájmu si odvodit svoji vlastní, už bez Konštrukty. Tipoval bych to na někoho z CSG. Tak či onak je tempo výroby velice pomalé a pochybuju že by např. AČR vyhovovalo čekat na těch 50ks houfnic 10let. Ačkoliv už teď se asi 2roky o houfnicích mluví a zakázka nikde.

          • Gibon
            10:04 18.05.2019

            Myslite ako pri Panduroch, kedy CR zaplatila licenciu, ale vyraba ich CSG?

            To si nemyslim, ze sa stane na Slovensku.

            Zuzany2000 boli vyrabane v uplne inej situacii, zbrojarske podniky boli 100% v statnych podnikoch.

            BVP-M je tiez projekt Konstrukty a modernuzacua sa robila v sukromnych spolocnostiach, alebo spolocnostiach ktore stat sukromnikom prenajal.
            Isli sme inou cestou ako vy, kedy hladate pre VOP zakazky, aby nebol stratovy. A vzhladom na rastuce zákazky aj zamestnanost v tych podnikoch, to bola dobra cesta.

          • Scotty
            10:45 18.05.2019

            Gibon
            CSG si licenci na Pandur koupilo u GDELS. Česká republika s tím neměla nic společného. Ta platila jen licenci na Pandury vyrobené u státní VOP CZ.

          • Gibon
            14:13 18.05.2019

            Scotty: tu v diskusii AN to bolo spominane inak. Tak kde je pravda?

            Jura99: este mi prosim vysvetli, ako si vyratal 50:9= 10 rokov?
            Ale ano, kludne to moze byt za 10 rokov. Pri tempe akym robi MOČR akvizicie, bude aj tych desat rokov uspech. ;-:

          • Scotty
            14:55 18.05.2019

            Gibon
            Nějakou dobu po vyrobení Pandurů pro AČR skončila VOPu licence a tu si neprodloužili protože na to neměli dost peněz. Potom přišel Strnad a licenci odkoupil od GDELS. V tomhle odchodu se český stát nijak neangažoval.

          • Jura99
            07:39 19.05.2019

            Gibon: BVP-M je kapitola sama pro sebe, pochybuju, že by měl někdo zájem si projekt tohoto vozidla vzít a vyrábět sám. 50:9 není 10, ovšem podle ATM je výroba Z2 plánována na 4 roky, takže 50ks by bylo 8let, k tomu nějaké to obvyklé zdržení a máme 10. Pokud se nepletu, VOP nikdy neměl licenci na výrobu Pandurů pro třetí strany. ČR objednala u Steyeru Pandury, jejichž finální montáž prováděl VOP, toť vše. Někdo to může nazývat licecní. Tipuju, že Zuzany bude kompletovat MSM, strojový spodek Tatra a věž kdoví. V tendru pro AČR tipuju buď vyhraje zahraniční houfnice nebo CSG nabídne "svůj" stroj, na bázi Z2.

          • Gibon
            11:54 19.05.2019

            Jura99:
            Ach ta tvoja dojmologia.
            1 rok na pripravu
            3 roky na vyrobu 25 ks

            Je uplne "logicke" to zdvojnasobit a nie preratat 1+3+3 na vyrobu 50ks. Ak by boli nejake zdrzenia, tak akurat na ceskej strane a na "kvalite" pripravovanych tendrov. A to zdrzi akehokolvek vyrobcu.

            Netreba zabudat, ze takyto prisun novych hufnic chceli OSSR, lebo im to tak vyhovuje. Kazdy rok jedna bateria. Ak bude AČR chciet ine dodavky... no bavime sa o horizonte 2025 a dalej. Skor to MOČR aj tak neda.

            Ja dúfam, ze to prave Tatra nebude. Ved uz aj AČR pochopila, ze vzhladom na stav tohto podniku, je nakup Tatier riziko. =>
            https://www.novinky.cz/domaci/...

            CSG uz teraz ponuka EVU.
            Poznas vyraz patentova ochrana? Ty "svuj stroj" :D

          • Jirosi
            13:00 19.05.2019

            "Nějakou dobu po vyrobení Pandurů pro AČR skončila VOPu licence a tu si neprodloužili protože na to neměli dost peněz. "

            Ta licence za ty prachy nebyl trvalá :O
            To už se těším na budoucí novinky ohledně licence na BVP.

            Opravdu je pak tak důležité si to vyrábět doma?

          • Jura99
            08:00 20.05.2019

            Jirosi: slyším poprvé, že by VOP měl někdy licenci na Pandury. Smlouvu na dodávku Pandurů nepodepsala ČR s VOP ale s General Dynamics, jež část výroby a finální montáž zakázky přenesla do VOP. Nevím nic o předání licence ve smyslu "projekt vozidla je váš, dělejte si s ním co uznáte za vhodné".
            Gibon: víc takovývh Gibonů, kteří bezmezně věří, že "čo robí stát, či státní firma, dobre robí" a každé zdržení je vlastně předem plánované. Pro mě je překvapením, že DMD nevyrobí alespoň celou věž a prakticky na celé vozidlo hledají výrobce.

          • Gibon
            13:24 20.05.2019

            Jura99:
            Ako vzdy, zase si si nasral do huby:
            Najprv to bolo:
            Konstrukta je statna spolocnost, kvalita vyroby nebude dobra, kedze je to statna spolocnost

            Teraz je zle, ze hufnice vyrobia sukromne spolocnosti.

            Len sa tu neustale strapnujes.

          • Sergej7490
            14:47 20.05.2019

            Kolko vyrobcov adekvatnych podvozkov s vykyvnymi, hnanymi polnapravami existuje ? Lebo ak naozaj len Tatra, tak ta sutaz je uplne zbytocna... Teda okrem PR pre plebs.
            To Jura99:
            Je uplne jasne kto co bude vyrabat, ta sutaz je len PR.
            Sranda by bola keby sa tam Tatra neprihlasila... :-D
            Tak ako pri "vyvoji" KOT 8x8, aj tu je Konstrukta zodpovednym integratorom, nakolko je to jedina statna spolocnost s akym-takym dusevnym potencialom.
            A kedze je statna, tak sa lahko kontroluju toky penazi...

          • Jura99
            09:40 21.05.2019

            Gibon: to jen nechápeš obsah psaného textu. Psal jsem, že mě zaráží, že DMD nemá vlastní výrobu aspoň celé věže (to usuzuju, když vypisuje vř na dodavatele), to jsem nevěděl. A když už to bude dodávat subdodavetel na základě vř, pak mě překvapuje, že subdodavatel nebyl vybrán ještě před uzavřením smlouvy s OSSR, protože cena nemůže být seriózně stanovená. Asi bude cenový rozdíl, jestli podvozek bude např. MAN nebo Tatra nebo něco jiného a zrovna tak věž se dá vyrobit za různé ceny.

        • Sergej7490
          15:04 20.05.2019

          Sucastou DMD Group je aj vyrobca https://www.dmdgroup.eu/en/our...
          Pochybujem ze sa do "sutaze" prihlasi niekto iny...

  • Flader
    20:11 22.12.2018

    Len doplním, že súčasťou nákupu ShKH Zuzana 2 je aj nákup munície. Na ˇkaždý kus húfnice by malo "do skladu" pribudnúť 238 kusov "diaľkových" granátov. S nimi by mala Zuzana 2 dosahovať dostrel nad 30, resp. nad 40km. Konkrétne sa jedná o 155-OFdM3-DV (153ks/Zuzana) a 155-OFdMK (85ks/Zuzana).

    • Hajo
      10:10 23.12.2018

      Veľmi pozitívne správy, dúfajme, že aj Zuzany vz. 2000 ostanú vo výzbroji tiež.

      • 11:58 23.12.2018

        Ja osobne si myslím, že pri zavádzaní Z2 bude "prekvapivo" oznámené, že Z1 ostávajú vo výzbroji. Bud vytvorením nového oddielu pre potreby 1.MB alebo transformáciou terajšieho raketometného oddielu.

    • Hajo
      16:08 23.12.2018

      Po obstaraní 25 ks Zuzán2 a ak by bola vôľa tak aj modernizovaní 16 ks Zuzán vz.2000, by sme mali spolu 41 Shkh v ráži 155 mm Nato. Pôsobivá sila pre našu obranu.... Zaujímavé by bolo popracovať v rámci Pesco s talianmi na projekte zvýšenia dostrelu vhodnou muníciou, neviete ako pokračuje spolupráca?

      • Gibon
        17:23 23.12.2018

        Pracuje sa na tom. Z2 bude schopna strielat projektily Vulcano od Leonarda.

  • mikojan29
    22:36 21.12.2018

    A je tu zmluva na nové húfnice Zuzana 2:

    https://www.crz.gov.sk/index.p...

  • kisam
    19:10 21.12.2018

    Vie niekto aký podvozok bude použitý v tých 25 zuzanách ktoré sme kúpili? Niekde som počul že firma ktorá vyrobila podvok ktorý je použitý na demonštrátore (na fotke v článku) už neexistuje. Použije sa podvozok ako má Eva? Vie niekto niečo bližšie? Vďaka

    • Sergej7490
      15:19 20.05.2019

      Konstrukta v zadani pre strojovy podvozok pozaduje dodavku podvozku s hnanymi vykyvnymi polnapravami. Osobne neviem o inom vyrobcovi ako Tatrovke. Ale mozno iba nemam patricny rozhlad.

  • mikojan29
    21:12 28.10.2018

    Keď sme pri tých húfniciach, pár informácií z OS SR:

    https://www.mod.gov.sk/42964-s...

  • Flader
    18:06 28.10.2018

    tak to som úprimne rád :)

  • skelet
    14:59 28.10.2018

    Tak to mam pro tebe dobrou zpravu. Tento typ Tater byl zrusen a budku uz bude mit ze sedmickove verze 815

  • Flader
    14:47 28.10.2018

    Ach jaj, ak sa niekomu nepáči kabína na Zuzane 2, tak nech si pozrie tú pancierovú kabínu na T810. Pri nej je kabína Z2 vrchol dizajnu.

  • mikojan29
    10:39 25.06.2018

    Konštrukta Defence a Leonardo budú spolupracovať na vývoji a integrácii presne navádzanej munície Vulcano do húfnice Zuzana 2 a spoločne ponúkať aj iným užívateľom.

    http://www.janes.com/article/8...
    http://www.leonardocompany.com...

  • 3RMO
    21:56 16.05.2018

    video eva 8x8 na IDEB 2018
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Flader
    14:32 11.05.2018

    V posledno čísle časopisu Obrana je článok vysvetľujúci celý "delostrelecký" projekt Pesco. V projekte primárne nejde o vytvorenie nejakej "eurohúfnice" ale o možnosť zjednotenia rôznych delostreleckých platforiem používaných v Európe.

    https://www.mod.gov.sk/data/di...

  • Jan Grohmann
    17:17 03.05.2018

    Lukas, Nesher - samozřejmě problém je i na straně ČR. Polsko si myslí, že díky své velikosti, politické a ekonomické síle by mělo přirozeně mít v jakémkoliv společném projektu vetší slovo než ČR. Ale ČR nemá Polsko za tak silné (ekonomicky, politicky, vojensky, průmyslově), aby Polsko mělo hlavní slovo. Polsko ale má zase ČR za natolik slabé, že prostě nemůže být rovný partner.
    V případě Německa to je jasné - Německo je natolik silné, že ČR akceptuje jeho vedoucí roli. Problém tedy je, že Polsko na jednu stranu chce být rovnocenný partner s Německem (to ale není), ale zároveň nemůže být rovnocenný partner s ČR nebo SR.

  • Nesher
    15:16 03.05.2018

    Lukas
    My si asi nerozumíme, já neříkám, že za všechno může Polsko, ale že konkrétně v případě BVP byl neúspěch jednání způsoben hlavně polskou stranou.

    Ohledně kolových OT nemohu říci co za tím bylo, nebyl jsem u toho. Ale pokud si dobře vybavuji, tak obě země řešily nákup v jiném čase a každá chtěla i něco jiného. Navíc, my jsme si Pandury montovali doma, dnes na ně má CSG licenci, pokud bychom do toho šli s Polskem, tak bychom si museli koupit Patrie vyrobené v Polsku a maximálně doma osadit vlastní věží (od počátku jsme chtěli bezosádkovou věž s integrovanými PTŘS), komunikačním systémem a optikou. Tedy plus pro Polsko a spíše mínus pro nás. Bylo by Polsko ochotno to kompenzovat nějak jinak? Např. Místo Jelcze koupit Tatry? To si nemyslím.
    Na to proč slovenský průmysl nenabízí své výrobky v Polsku už vůbec nedovedu odpovědět. Možná mají pocit, že nemají šanci, že všechno musí být "made in PGZ"
    Ohledně spolupráce obou armád, nevím jaké máte informace, ale ta reálně běží, 43. výsadkový prapor cvičí pravidelně s polskými kolegy, v roce 2016 byla společná V4 EU battle group a chystá se další. Zástupce velitele Mnohonárodní divize severovýchod v polském Elblagu je český generál Řehka.
    Nicméně je přirozené, že pro AČR (a obecně ČR) je jako partner důležitější Bundeswehr nebo US Army. Prostě ve spolupráci se západními armádami se toho naučíme víc než ve spolupráci s WP, které řeší to samé jako my, tj. transformaci na západní systém armády.

  • Lukas
    13:04 03.05.2018

    Pro Nesher - współpraca nie kończy się na BWP.
    Ale faktem jest w Warszawie od wielu lat trwa "wojna" na koncepcje BWPa
    W samym Sztabie Generalnym są trzy wizje programu pancernego....

    No ale jak mówię - to tylko jeden z wielu tematów w którym można było podjąć współprace. (Gdyby była chęć)

    Przykład Krabów nie jest trafiony - ten program miał większy problem z "polityczną etykietą" niż techniczne.
    Bo haubica była gotowa do produkcji już w 2002 roku...
    Oczywiście inna haubica niż obecny Krab bo de facto to inne konstrukcje. Jedyne wspólne elementy to skorupa wieży oraz zamek z komorą nabojową działa - wszystko inne jest nowe.

    Ale powiedz mi Nesher - dlaczego my kupiliśmy AMV a wy Pandura?

    Dlaczego czeski i słowacki przemysł nie ma proponuje swoich rozwiązań w PL.
    Nigdy widziałem aby Słowacy proponowali swoją wieże jako propozycje modernizacji BMP-1 (A widziałem nawet wieże CV90 na BWP-1)
    Aligatora Master - też nie pokazali (choć przecież mogą prezentować się jako propozycja na LOSP albo na w programie Kleszcz )

    Dopiero od niedawna wspomina się o ofercie na RPG-75 (przeniesienia produkcji do PL jeśli MON kupi) - wszystko fajne tyle ze taki norweski Nammo to od kilku lat kupuje opinie publiczną "jaki to M72 jest cudowny"

    Z programem przeciwlotniczym też się "nie dogadamy" mimo, iż wymagania/ oczekiwania na systemy SHORAD będziemy mieli podobne...

    Nawet współpraca czysto wojskowa w ramach NATO nie wychodzi - były pomysły jednostek Polsko-Czesko-Słowackich i co? I nic...

    Oczywiście możemy zrzucać wine na "drugą stronę". Ale moim zdanie sprawa jest prostsza...

    Do tanga trzeba dwojga....

  • Clanek
    12:23 03.05.2018

    Ja bych z toho skrtnul to "obavam se", ja v to naopak doufam. Precijen delostrelectvo musi byt v kvalite i poctech, jinak cele to nakladne cviceni s pandury a pumama bude postradat smysl kdyz si je necha ACR rozmlatit dely / raketami nepritele (ktere se nebudou muset bat reciprocni palby). Dela musi byt pro kazde pozemni sily priorita (a raketove delostrelectvo jakbysmet) a pokud tohle vedeni ACR prehodnoti a vycleni tomu odpovidajici prostredky, ja tomu jen zatleskam.

  • Nesher
    11:43 03.05.2018

    Clanek
    Obávám se, že pokud chce AČR houfnici s automatickým nabíjením (a vzhledem k počtu vojáků v Jincích jí ani nic jiného nezbývá), tak to dopadne stejně jako s těmi dodatečnými Pandury co teď vyrábí CSG, prostě MO bude muset přitlačit. Silně pochybují, že by se nová houfnice s požadovanými parametry dala sehnat levněji než za co to asi nabídnou Slováci.

  • Clanek
    11:25 03.05.2018

    Pokud ACR chce 50 kusu a pokud slovensko prijdou zuzany 2 na cca 6mil Euro za kus, pak to vychazi na 7,5mld jen za masiny, bez munice. Jen tezko to ACR vyjde levneji nez to bude stat Slovensko. Pokud se odrazime od castek co za dela pro ACR do ted mame (a opravte me, pokud mezicasem nekdo z MO oficialni cestou vypustil castku jinou), tedy 4mld za vse (tehda jeste modernizace dana + 17 novych 155mm), tak:
    Cokoliv zapadniho na pasech => naprosta utopie
    Zuzana 2 na pasech aka Diana => naprosta utopie
    Zuzana 2 na kolech => utopie
    Kombinace Zuzana 2 (25ks) + EVA (25ks) => furt to nevychazi, ale uz se aspon blizime
    EVA => snad, mozna, doufejme (ale furt to bude bez munice).

    Bez toho aby MO vypustilo nejaky novy odhad co chce a kolik za to je ochotno zaplatit nema tahle debata dal smysl, protoze se hybeme od extremu (neni ani na evu) k extremu (snime o 50ks modernich zapadnich houfnic, samozrejme lepsich nez zuzana 2, ktera je minimalne napul srot).

    Takze k tomu dulezitemu: vypustilo uz MO nejakou novou cifru a pokud ano tak jakou?

  • mikojan29
    11:24 03.05.2018

    Ak by niekto chcel info o EVE 8x8, neviem, či sa otvorí odkaz...tam sú aj fotky.

    https://www.epredplatne.sk/kni...

    EVA 8x8 kalibru 155/52 mm
    Zatiaľ posledným samohybným veľkokalibrovým kanónovým systémom z dielní slovenskej akciovej
    spoločnosti KONŠTRUKTA – Defence
    Samohybný delostrelecký systém EVA, známy aj pod anglojazyčným označením 155/52 mm TMG (Truck Mounted Gun) EVA, sme spoznali už pred pár rokmi. V prípade prvotnej verzie projektu kanónovej húfnice EVA na automobilovom podvozku sa kládol dôraz na leteckú prepraviteľnosť strojom C-130 alebo väčším typom. Vzhľadom na objem nákladného priestoru lietadla C-130 (letecký transportný etalón NATO) a jeho únosnosť bola EVA nainštalovaná na trojnápravovú podvozkovú skupinu Tatra 815-6x6.1R s pohonom všetkých kolies. Pohotovostná hmotnosť tejto konštrukcie bola len 20,2 t a jej bojová hmotnosť dosiahla 22 t. Ako každé ľudské riešenie aj toto bolo kompromisom: konštruktérom sa podarilo zmenšiť vonkajšie rozmery aj udržať celkovú hmotnosť v rozsahu nosnosti transportného lietadla.Ale predná náprava podvozkovej skupiny zbraňového systému bola na hranici únosnosti, čo znižovalo celkovú mobilitu systému. Inovovaný samohybný delostrelecký systém EVA je nainštalovaný na nový, štvornápravový automobilový podvozok T815-7 8x8 s novou opancierovanou kabínou so žľabom pre hlaveň, pričom delostrelecká časť ostala identická ako pri predošlej onštrukcii. Ide o delostreleckú časť systému ZUZANA-2 lafetovanú v otvorenej zbraňovej nadstavbe. Po bokoch lafety sú umiestnené zásobníky striel a náplní – kapacita každého je 12 kusov. Súčasťou nabíjacieho mechanizmu je zásobník pre 31 kusov iniciačných nábojok. Celá plošina s kanónom, zásobníkmi pre muníciu a nabíjacím mechanizmom je otočne nainštalovaná spolu s veľkorozmerovým ložiskom na kompaktnom ráme. V jeho zadnej časti sú uchytené hydraulicky ovládané opory. Rám je autonómny a možno ho fakticky nainštalovať na akýkoľvek automobilový podvozok so zodpovedajúcimi ozmermi a únosnosťou. V strednej časti vozidla sú ďalšie schránky pre muníciu. Na jednej strane sa prepravuje 12 striel a na druhej strane 12 náplní. EVA 8x8 má dĺžku 11,5 m, výšku v pochodovej polohe 3,28 m a maximálnu šírku 2,7 m. Pohotovostná hmotnosť je 26,8 t a bojová hmotnosť je 28 t. Posádka je troj- členná. Hmotnosť systému EVA 8x8 vzrástla, ale radikálne sa zlepšila jeho mobilita v teréne. Letecká prepraviteľnosť väčšími typmi transportných lietadiel zostala zachovaná. Kanónová húfnica EVA na automobilovom podvozku je vyzbrojená zbraňou kalibru 155 mm s hlavňou dlhou 52 kalibrov a nábo- jovou komorou s objemom 23 l. Úsťová rýchlosť kanónovej húfnice je 935 m/s, maximálny dostrel pri použití munície s dnovým generátorom je 41,4 km. Mechanický rozsah pohybu zbraňovej nadstavby je ±60°. Celkový rozsah námeru (elevačných uhlov) streľby je od –3,5° do +75°. Minimálna vzdialenosť streľby je 5 km. Vďaka automatizácii bojovej činnosti dokáže posádka vozidla vystreliť 12 výstrelov bez opustenia kabíny. Tempo streľby v automatickom pracovnom móde je päť výstrelov v prvej minúte, 13 výstrelov za tri minúty. Pri ručnom pracovnom móde je tempo streľby dva výstrely za minútu. Pre priamu streľbu slúži optronický modul Sagem CM3, nainštalovaný na ľavej strane zbrane. Na ľavej strane nadstavby je záložné pracovisko pre ručné navedenie zbrane a ovládanie streľby. V jeho vybavení je periskopický zameriavač PP-81.

  • Tecka
    11:16 03.05.2018

    Nesher
    To nie jest już model...ale tez nie końcowy prototyp. Przedprototyp pewnie będzie na MSPO18 . Jest jeszcze coś takiego jak pełny dostęp do dokumentacji produktu... wy jej nie będziecie mieć jak już coś kupicie a my musimy mieć w tym wypadku. Patrz: Rosomak
    Co do współpracy regionalnej to prawda leży po środku . Jedni nie wiedzieli co chcieli a drudzy chcieli za dużo... dużo by o tym pisać.

  • skelet
    11:08 03.05.2018

    Rase: na pásovou houfnici zapomeň. V AČR je to blbost! Nemáme s tím zkušenosti (leda s Gvozdikou a Pionem), museli by se k tomu nakoupit podvalníky, tahače.. prostě vše.

  • Nesher
    11:05 03.05.2018

    Rase
    Takový projekt (Zuzka na pásech) už existuje v prototypu, jmenuje se to Diana, používá polský podvozek na bázi T 72, který byl původně vyvinut pro polskou houfnici Krab, ale polská armáda ho nakonec odmítla a šla cestou nákupu licence na jihokorejské podvozky.

  • Nesher
    10:49 03.05.2018

    Tecka
    Tuhle maketu samozřejmě znám, nicméně to co jsem tu napsal je fakt, opravdu jsem toho jednání byl za český průmysl účasten. Tři roky se o tom jednalo, problém byl v tom, že polská strana nevěděla co chce, ale měla pocit, že může Praze diktovat. ČR zase trvala na svém (tedy na nákupu již prověřené platformy a její společné výrobě). Což je podle mého soudu jediné logické řešení, nevěřím, že by obě země společně (natož Polsko samo) dokázaly vyvinout v relativně krátké době BVP, které by bylo na úrovni německé či švédské produkce. Takže to nakonec dopadlo ještě relativně dobře, my si koupíme těžké BVP na Západě, vy se budete dalších x let plácat s Borsukem a nakonec si stejně budete (jako v případě Kraba) koupit nejdůležitější komponenty v cizině.

  • Rase
    10:43 03.05.2018

    Nesher:
    Tak ono by šlo osadit věž z houfnice Zuzana 2 i na pásový podvozek, ať již nového BVP, nebo MBT (pokud někdy budou), případně provizorně na T-72. Pro 7. brigádu by to bylo asi hodně v pohodě řešení. Jinak souhlasím.
    ps. pokud se opravdu koupí 50 kolových houfnic Eva, tak to bude docela slušná síla (v rámci Evropy)

  • Tecka
    10:26 03.05.2018

    Nesher
    Przepraszam ale to są opowieści z „krainy mchu i paproci” ,nawet dzieci mogły pooglądać ,oczywiście nie wersje docelową bo nie wszystko będzie pływać... ;)
    http://stw24.pl/wp-content/gal...

  • Nesher
    10:25 02.05.2018

    Rase
    Ohledně houfnice EVA, ten nabíjecí mechanismus není "patrně" převzatý ze Zuzany 2, je to tak zcela jistě. EVA není nic jiného než Zuzana bez věže. Dělo, lafeta, nabíjecí mechanismus, to vše je stejné. Proto si myslím, že pokud půjde AČR slovenskou cestou při modernizaci dělostřelectva, tak bychom mohli nakoupit oba dva systémy (logisticky by to nebyl problém), kdy Zuzana by byla primárně určena pro podporu 7. brigády a Eva (klidně jen na podvozku 6x6) pro podporu 4. brigády. Stálo by to o něco více, ale dávalo by to větší smysl než mít na podporu těžkého mechanizovaného BÚU lehkou houfnici.

  • Rase
    10:03 02.05.2018

    Lukas:
    díky za odpověď
    pokud jde o houfnice, tak jsem velice rád, že AČR a MO upustili od modernizace houfnic DANA a radši pořídí 50 nových houfnic. Problém je v tom, že vyčlenili na nákup relativně málo peněz, ty vyjdou akorát tak na lehkou kolovou houfnici. Z potencionálních nabídek zatím vypadá nejlépe slovenská houfnice EVA na podvozku Tatra. Jelikož má alespoň automatické nabíjení (patrně převzaté z houfnice ZUZANA 2). Fotka sice nic moc, ale pro představu dobré:

    http://www.palba.cz/album/disp...

  • Nesher
    23:39 01.05.2018

    Lukas
    Konkrétně v případě náhrady BVP 1/2 Praha o spolupráci stála a hodně, trochu jsem se o kolo toho motal takže dobře vím o čem mluvím. Problém byl v tom, že polská strana, pominu-li fakt, že se Varšava chovala při jednání jak velmoc, kterou rozhodně není, nevěděla co chce a měnila názor na podobu vozidla, použité know-how a podíl obou partnerů na výrobě co čtvrt roku. Jednou to mělo plavat, po druhé zase ne, jednou se měla koupit licence v zahraniční, pak se to mělo zase celé vyvinout na zelené louce, prostě totální chaos. Pozice ČR byla od začátku stejná a celkem realistická, tj. kupme společně prověřenou platformu na západě, každý partner si postaví svoji montážní linku, což umožní, že výbava nemusí být v obou zemích stejná. Přičemž se o výrobu jednotlivých komponent podělme dle schopností té které země, což pravda mírně zvýhodňovalo Česko, které má přeci jen mnohem delší průmyslovou tradici a tím pádem i rozvinutější a kvalitnější produkci v některých oblastech. Ten návrh na nákup licence vycházel z toho, že ani jedna země nemá reálně na to, aby vyvinula skutečně kvalitní bvp sama, ČR to know-how dávno ztratila a Polsko ho nikdy nemělo. Tři roky se bezvýsledně jednalo, až jsme to museli vzdát a jít vlastní cestou. Takže my časem, dá-li pánbůh, koupíme kvalitní BVP a vy se budete ještě roky plácat s Borsukem, který v nejlepším případě dotáhnete do sériové výroby tak za deset let, přičemž to kvalitní BVP nikdy nebude, podívejte se třeba na to jak dlouho trval vývoj Kraba a nakonec je z toho naprosto průměrná houfnice s minimálním exportním potencionálem a to jste stejně nakonec všechny základní komponenty od podvozku, přes věž až po dělo museli koupit v cizině. Můj osobní tip je, že s Borsukem to nakonec dopadne stejně.

  • Lukas
    22:54 01.05.2018

    Aha - nie czytajcie komentarzy na defence 24 - szkoda czasu
    Raz że "niepoprawne" są cenzurowane (moderacja wycina posty)

    Dwa - piszą je ludzie nie mający nic wspólnego z tematem (często nastolatkowie którzy nie odróżniają Rosomaka od Strykera )

  • Lukas
    22:50 01.05.2018

    Pro Rase - rozmawialiśmy o tym
    Było kilka dobrych okazji do "współpracy"
    Nikt nie chciał - ani Praga ani Warszawa...

    Do współpracy trzeba chęci obu stron - a tutaj każdy patrzy nieufnie na drugą stronę (i liczy kto kogo wykorzysta )

    A tak się nie da...
    Inna sprawa to fakt, że ostatecznie tracimy równolegle realizując te same programy ale inaczej.

    Ale widać tak musi być - i nie ma co tutaj szukać "dziwnych Polaków" czy "egoistycznych Czechów"


    Nie wiem jaki widzicie problem przy haubicach - one już są...

    A Borsuk... Cóż... faktycznie lepiej abyście się trzymali daleko od tego programu...
    Z resztą MON ma dziś inny problem.
    "Najlepszy sojusznik" zawiódł nasz zaufanie - jak zwykle

  • skelet
    22:31 01.05.2018

    Teda oni tam spíš toho svého Borsuka kritizují, než že by ho prosazovali. Pochopil jsem to jako sarkasmus.

  • Jara
    22:20 01.05.2018

    Rase
    Pro nás jedině dobře, že například do experimentu typu Borsuk s Poláky nejdeme.....
    Nechapu kde berou pocit že je to správná cesta, vyvinuli vůbec někdy něco obrněného ???? Já si prostě myslím že projekt Borsuk půjde do kytek a ty “polské” houfnice budou provázet velké potíže .....
    Pustit se z nuly do vývoje takhle složitých věci je buď veliká odvaha a důvěra ve své schopnosti nebo jen slepá naivní blbost......

  • Rase
    20:36 01.05.2018

    Poláci jsou zvláštní - chtějí všechno vlastní, ale pak na to nadávají (a taky jsou jejich projekty podfinancované, což je znát). V diskuzi o nových českých BVP tam taky řeší, že nemáme zájem o Borsuk a podobně. Přitom snaha o společnou cestu zde byla, ale oni chtěli stroj nový - my zavedený. Celé ty debaty jsou tak nějak divné a jsem vlastně i rád, že se nemusíme vázat jen na V4, jelikož všechny ty státy se plácají ve stejných problémech jako my...

    http://www.defence24.pl/czechy...

  • Clanek
    18:07 01.05.2018

    @Nesher
    S Polaky mam zkusenost jen s temi "mimopolskymi", at uz pracujici v CR, DE nebo kde. A tam tendece "Jedine Polsko" nepozoruji, ale klidne vam budu verit, ze to tak vazne je. Ja jen ze zrovna tenhle clanek nebyl dobry priklad na to to demonstrovat.


    @Flader
    Diky za upresneni.

  • Nesher
    17:51 01.05.2018

    článek
    Nevím jaké máš zkušenosti se spolupráci s Poláky (já značné), ale to není podstatné. Doporučuji navštěvovat defence24.pl (je to velmi kvalitní server) pravidelně a uvidíš co mám na mysli. Oni nadávají na svoji produkci skoro vždy, ale zkus jim tam napsat, že se mýlí, že Zuzana za prvé není konkurencí pro KRYL, tou je Eva a za druhé, že je v něčem lepší než jejich Krab (např. automatické nabíjení) a že Krab je skládačka z cizího know-how a polské jsou jenom ruce co ji vyrobily (což je neoddiskutovatelný fakt) a uvidíš. Najdi si třeba články o L 39 NG, to samé. A to je diskuze na odborném periodiku!

  • Flader
    17:49 01.05.2018

    Clanek, prvých 8 húfnic má byť použitých pre novobudovanú tretiu batériu ShDO, ďalších 16 má nahradiť stávajúce Zuzany vz. 2000 u tohto oddielu, jedna na výcvik. Už dávnejšie MOSR informovalo, že Zuzany vz. 2000 budú použité pre potreby OSSR. Čiže nejdú ani do šrotu ani na predaj. Za tou formuláciou môže by´t ale skryté čokoľvek od ich uloženia do mobilizačných skladov, cez prípadné použitie AZ, až po vytvorenie delostreleckých batérii u terajšieho raketometného oddielu (ten tvorí momentálne delostrelectvo 1. mechanizovanej brigády), prípadne vytvorenie druhého delostreleckého oddielu.

  • Clanek
    17:36 01.05.2018

    Celkove je tam 12 komentu, z toho:
    1. asi jediny pesimisticky koment ve vztahu k zuzane 2, ale stejne pesimisticky i ve vztahu k vlastni polske produkci
    2. mluvi ze v tom mnozstvi je to jen o udrzeni prumyslu a radi se soustredit na nadzvuky (nic o druhorade slovenske produkci)
    3. mluvi o moznem zajmu SR koupit F-16 (nic o druhorade slovenske produkci)
    4. Snad nekdy bude i Kryl (nic o druhorade slovenske produkci)
    5. cituje z clanku a gratuluje Slovensku k vedeni PESCO, coz je pry dobre i z pohledu Polska, ktere prebira slovenskou technologii produkce 155mm munice (nic o druhorade slovenske produkci)
    6. "Znacznie lepsze rozwiązanie niż ten niewydarzony Kryl. " ani nepotrebuje preklad (nic o druhorade slovenske produkci)
    7. mluvi o tom ze V4 potrebuje tanky a ze mame koupit licenci na K2 (nic o druhorade slovenske produkci)
    8. mluvi o tom ze polsky prumysl neprodukuje moderni zbrane, jen stoji danove poplatniky (nic o druhorade slovenske produkci)
    9. radi vzit zuzanu 2 a nebabrat se s Krylem (nic o druhorade slovenske produkci)
    10. mluvi o vysoke jednotkove cene za starou konstrukci, coz prirovnava k tomu co se deje v Polsku
    11. mluvi o vysoke jednotkove cene a pochybuje o rychlosti zuzany 2 hlavne kvuli vzperam (dle nej vysunuti az 2 minuty)
    12. radi vzit Zuzanu 2 misto Kryla, pry levnejsi a lepsi reseni (nic o druhorade slovenske produkci)

    Ja vidim za 1) diskusi ala novinky, ani tu jednotkovou cenu si tam neumi spocitat, milion euro sem tam... jeste ze to maji explicitne v clanku uvedeno, ze nemalych 20mil euro jde na munici. Za 2) vidim komenty, kde z 12 oznaci slovenskou produkci jako "zcela druhoradou" mozna u 3 z 12. Dalsi 3 zase mluvi o tom, ze je zuzana 2 lepsi nez to co maji / planuji polaci. No a rovna polovina komentu (6) se vyjadruje pesimisticky vuci Polskemu Krylu nebo polskemu zbrojnimu prumyslu jako takovemu.

    Asi tam kazdy cteme neco jineho, ale ja tam vidim predevsim dost pesimisticke mluvy na vlastni polskou produkci. Slovenska produkce je tam vnimana stejne negativne jako pozitivne (a ne ze by to vypovidalo o cemkoliv teda... na zaklade tohoto bych si nedovolil vyvozovat "mysleni druhe strany" ani omylem).

  • Nesher
    16:52 01.05.2018

    článek
    Diskuse je zajímavá tím jak Poláci vnímají slovenskou zbrojní produkci (jako zcela druhořadou, alespoň v tomto duchu se nese nemalá část příspěvků), pořád tu někdo volá po spolupráci s Polskem, tak tady je ukázka myšlení druhé strany.

  • Clanek
    16:43 01.05.2018

    Diskuse mi nicim zajimava neprisla, ale clanek samotny, ktery mluvi o tom ze se maji puvodni zuzany novyma nahradit (ne jen doplnit) je zajimavy. Treba by je slo jeste za dobre nabidnout ACR... :))

  • Nesher
    15:53 01.05.2018

    Pohled od severních sousedů, s pomocí Google překladače srozumitelné i pro t\ co polsky nerozumí, obzvlášť diskuse je zajímavá:
    http://www.defence24.pl/slowac...

  • Flader
    21:12 08.04.2018

    V medzirezortnom pripomienkovom konaní už je návrh na obstaranie 25ks ShKH Zuzana 2.

    https://www.slov-lex.sk/legisl...

  • MALI
    21:35 03.03.2018

    Pokud vím, tak Zuzana zatím střílí pouze klasickou HE munici a to ještě pouze slovenské výroby. Pro OSSR to nemusí být problém, ale pro případný export musí být zajištěna (a prakticky ověřena) její kompatibilita s jinými typy munice jiných výrobců.

    Když už je diskuze o ShKH EVA: mě se EVA líbí mnohem víc (ne designově - to je mi jedno, ale parametry). Těch 12 ran v jejím zásobníku u zbraně při správné taktice vedení boje stačí, pokud by byla zajištěna výše uvedená kompatibilita zbraně s municí NATO, posadila se na moderní podvozek Tatry s novou pancéřovanou kabinou, dotáhly se na ní nějaké ty konstrukční detaily a měla přijatelnou cenu, případně by se domluvily nějaké reciproční zakázky, viděl bych ji jako vhodné dělo i pro AČR. Taktické komunikační prostředky a SŘP by si AČR stejně musela dodat svoje.

  • tryskac
    18:24 02.03.2018

    Ad vyskum a vyvoj: Zuzana2 absolvovala vojskove skusky a oficialne je zavedena vo vyzbroji. K nakupu doteraz nedoslo.
    Ad EVA: v zasobniku je vezenych 12ks municiu+prachu, falsich 12ks je vezenych na korbe. Udajne nebol problem zvysit mnozstvo vezenej municie na 18ks. Osobne vidim hmotnostne obmedzenie pri poziadavku na prepravitelnost C130.
    Problem rychlosti strelby nie je len v konstrukcii nabijacieho automatu, ale podstatna je aj otazka utlmenia kmitov hlavne po vystrele. Je znacny rozdiel objemu nabojovej komory, ked DANA ho ma tusim 11L a ZUZANA2 21(3)L.

  • Flader
    16:21 02.03.2018

    Tak ono sa o tom nákupe šepká už troch dlšie a oficiálne bol ten záver zverejnený tiež už plánoch rozvoja. Tak počítam že ten výskum a vývoj už prebieha, nie sa len s ním začína.

  • Jura99
    16:14 02.03.2018

    Starlight: kladeš dobře mířené otázky. Zuzana 2 je prototyp, nejméně 10let starý. Pokud OSSR objedná novou výrobu, nejspíš se začne s "výzkumem a vývojem", aby se stroj přizpůsobil dnešku. Takže celkem risk něco takového koupit.

  • Starlight
    16:02 02.03.2018

    Pár zamyšlení, pokud by někdo tuto houfnici rád viděl u AČR. V článku se píše:

    „Podle Cápkové OS SR plánuje nakoupit osvětlovací, zadýmovací nebo zápalnou munici. Uvažuje se dokonce o přesně naváděné munici…. „Parametry přesně naváděné munice budou určeny na základě strategických požadavků a analýz získány na základě prací PESCO ‚EuroArtillery‘…“.

    Mám tomu rozumět tak, že Zuzana, marketovaná jako moderní houfnice ráže 155 mm nemá dosud integrovánu a odzkoušenu žádnou moderní přesnou munici? Jak jsou tedy parametry těchto střel naprogramovány do balistického počítače? A jakou munici mají vůbec naprogramovánu? Jen tu, co vyrábí na Slovensku?

    Nákupu osvětlovací, zadýmovací nebo zápalnou munici mám rozumět, že tuto munici už mají integrovanou nebo také ne?

    Jakou to vozidlo má tato houfnice vůbec elektronickou výbavu, ví to někdo? Co tam je za balistický počítač, senzory polohy, atd..?

    Jaký má houfnice systém řízení palby ve smyslu informačně štábního systému včetně přenosu dat o cílech ale i meteo správ. Jak je to nějak kompatibilní s někým v NATO?

    Jakou mají hlavně životnost? Je srovnatelné s moderními západními houfnicemi? A používá se stejná metodika pro stanovení opotřebení a životnosti (poznámka Vz.77 DANA od stejného výrobce nic srovnatelného nepoužívá).

  • stirling
    13:37 02.03.2018

    skelet: souhlas také se mě více zamlouvá myšlenka, že celá posádka sedí v pancéřové kabině (viz velká kabina tatra) a za zády mají dálkově ovládanou věž (eva), takže opravdu by se na výsledném stroji mohl podílet i český průmysl (tatra - snad se nějak vyřeší ty prověrky) s tím, že by nejen dodala auto, ale například i vyvinula modernější a rychlejší vzpěry - to samozřejmě může i jiná firma. Slováci doladí evu včetně zvětšení zásobníků aspoň na dvojnásobek a myslím, že by to bylo pěkné řešení. pro mise by se mohlo vytvořit i pár ks na podvozku 6x6 právě s tou současnou kapacitou zásobníku. Takže aspoň ta slova v tom slovenském prohlášení o té spolupráci na evě mě dává naději že to dle zdejších info nakonec nebude caesar s poloautomatem (tedy spíše jen podavačem) kde budeme místo tří vojáků potřebovat 5-6 a ještě tam chudáci při střelbě budou čekat nechráneni na nějakou střepinu....

  • Double
    12:44 02.03.2018

    Jura, praveze je vlastna hlava, preto sa pokracuje v zenskych menach a nie skratkach ako to bolo pocas ceskoslovenska. Som zvedavy, ci podobne nazvu aj BOV 8x8.

  • skelet
    08:40 02.03.2018

    pro AČR by se mi líbila kombinace Evy a Zuzky. Tedy bezosádková věž s velkým palebným průměrem. Vlastně takový slovenský AGM :)

  • Jura99
    08:28 02.03.2018

    Flader: proč zrovna inspirace v ruských? To není vlastní hlava? Ty zkratky, které zdánlivě něco znamenají, je domácí tradice, proč v ní nepokračovat? SKOT, DANA ale i TITUS jsou zkratky. Příkladů je více. Ale vymyslet zkratku, která má druhý význam, dá práci. Rusové mají houfnice s rostlinnými jmény (karafiát (gvozdika), akát (akacija), pivoňka (pion)), teď se odlišili koalicí (Koalicija), předtím zase Msta je název nespíš podle řeky.

  • Flader
    08:13 02.03.2018

    Skratku všetci poznáme. On to ten niekto asi aj domyslel, ale chceli z toho asi urobiť "tradíciu" tak ako sú označované aj ruské húfnice.

  • Jura99
    08:07 02.03.2018

    EVA je krásně kompaktní stroj, myšlenka dobrá, provedení (zatím) takové sešívané na koleně. Jinak k tomu marketingu, začíná to už názvem, např. Zuzana je pro zahraničního zákazníka dost neuchopitelný název. Ten kdo rozhodl používat ženská jména po Daně, možná nedomyslel, že DANA není ženské jméno, ale zkratka DěloAutomobilníNabíjenéAutomaticky.

  • PavolR
    19:00 01.03.2018

    tryskac:
    Ona je tá EVA taká prepadová expedičná húfnica - po 12 výstreloch treba paľbu aj tak prerušiť a doládovať automat. Zakopaná v pozícii s pristaveným muničným vozidlom by síce technicky mohla viesť aj klasickú nepretržitú manuálnu paľbu, no neviem, ako to budú traja muži (+ prípadne osadenstvo muničného vozidla) zvládať.

  • Flader
    18:58 01.03.2018

    Marketing je zákaladný problém DMD Group. Nevedia svoje výrobky predať aj keď určite nepatria medzi najhoršie. Tým zostáva málo peňazí na ďalší vývoj. Je to začarovaný kruh. Keby DMD malo aspoň také marketingové oddelenie ako ma CSG tak by to bolo naozaj sper.

  • tryskac
    18:35 01.03.2018

    material EVA:
    https://www.kotadef.sk/downloa...

    Pri citani "tiskovych sprav" resp. "PR clankov" je zrejme, ze na propagaciu v statnom podniku DMD Group prilis nedbaju. Tak aspon fanusikovia zasobuju laicku verejnost...

  • JP--
    15:04 01.03.2018

    Já bych se se poloautomatu nebál. Hlavně ať to umí střílet řízenou munici, což je největší problém automatů. Cokoliv s pořádnym systémem řízení střelby a moderní municí bude krok vpřed 50 kousků je na naší armádu akorát. Do tažený bych nešel byť US army i třeba Indové s nimi nadále počítají na naše poměry je to luxus moc lidí provozně je 4-5 maníků obsluhy je tak akorát, 3 mě příjde zas dost málo.

  • Flader
    14:16 01.03.2018

    Rase, tak o ťahaných sa snáď vás nehovorilo nikdy oficiálne.

  • Rase
    14:10 01.03.2018

    nj. peníze jsou až na prvním místě :D
    ale na druhou stranu, Caesar je pořád lepší než vlečená houfnice, která byla dřív taky zmiňována, tak to není vlastně tak špatné .)) přijde mi škoda, že se už nebere ohled na ochranu osádky před NBC atd. dost tedy souhlasím s Dušanem, ale to se asi shodneme všichni.

  • Dušan
    13:49 01.03.2018

    Já doufám, že na našem MO nebo GŠ budou mít konečně rozum a koupí pořádné 155mm děla s plně automatickým nabíjením a obsluhou uvnitř, tedy ne Caesar, ten je dobrý tak pro expediční síly do Mali nebo Afghánistánu, ne na středoevropské válčiště.
    Když si vezmete jaké měli Ukrajinci největší ztráty, tak právě díky okamžité dělostřelecké palbě navedené ruskými Zooparky a drony.
    AČR je malá a nemůže si dovolit výraznější ztráty, navíc naše dělostřelectvo bez raketometů je také velmi slabé a kdyby se koupily tyhle Caesary, tak těmi té dělostřelecké podpory naše jednotky mít tedy mnoho nebudou.
    Pokud bychom měli třeba 4 brigády a ke každé jeden oddíl Caesar, tak ak asi možná klidně, ale jestli těch nových děl 155mm má být 50 a z toho 2 budou na výcvik a u jednotek jen 48 kusů, tak je rozumné koupit plnohodnotný systém, který bude moct AČR provozovat bez problémů 30-40 let, tj. něměcký AGM nebo Archer. Obojí jde usadit na Tatru 8x8 a oba splňují vše, co Caesaru, případně Zuzaně 2 chybí.

  • MALI
    13:21 01.03.2018

    To Rase, to Hyena:
    tomas.kotnour to napsal naprosto přesně...

  • tomas.kotnour
    12:21 01.03.2018

    @stirling
    Kolik z těch 100 milionů argumentů ve prospěch Caesaru chcete slyšet? :-)

  • stirling
    11:46 01.03.2018

    No snad nikoho nenapadne pořizovat něco jako caesar když máme tak malou armádu. Jinak zuzana v tom pdf má obsluhu 4?

  • Hyena
    11:46 01.03.2018

    V com je potom Zuzana 2 tak zla a v com je Caesar lepsi?

  • Rase
    08:25 01.03.2018

    MALI:
    "Zuzana-2 je v nejlepším případě až druhá v pořadí"
    neříkáte to moc nadšeně, tak se zdá, že vede nějaká levná munuálně nabíjená houfnice na kolech... Caesar se tedy těší větší oblibě než by se dalo čekat - chápu to dobře ? :D

  • mikojan29
    08:14 01.03.2018
    Oblíbený příspěvek

    Ako sa hovorí, účel svätí prostriedky, Dizajn je síce obstarožnejší, ale spĺňa balistickú odolnosť STANAG 4569 úroveň 4. Možno pri novovýrobe sa niečo zľahka prepracuje. Pri výrobe novej série bude asi podvozková časť odvodená od 7-čkovej rady, snáď nedubú repasovať staré podvozky z Dán.
    Zuzana 2 síce nie je naj hi-tech, ale určite to nie je ani nejaký podpriemerný zbraňový systém. Ak sa zavedie séria pre OSSR, bude to signál pre ďalších potencionálnych zákazníkov pri ich rozhodovaní. Čo sa týka AČR, je na nich, čo si zvolia, ponuka je dostatočná, aj keď kolesových húfnic riešených komplexne ako DANA/ZUZANA nie je až tak veľa.

  • Jura99
    08:13 01.03.2018

    Hyena: reciprocita v nákupech zavání tím, že vezmu horší výrobek, který by ve výběrku neuspěl, jenom kvůli tomu, že jej vyrábí sousedé, kteří na oplátku od nás vezmou taky horší výrobek, jen proto, že se vyrábí u nás. A pokud je ten výrobek naopak vynikající, žádnou reciprocitu nepotřebuje. To je nejspíš případ L-39NG, kde vaše VS moc jiných možností nemají, než vzít toto letadlo.
    Nápad s modernizací Dana nebyl až tak nesmyslný, ale když koupí houfnice nové, směle do toho.

  • MALI
    07:45 01.03.2018

    To tomas.kotnour:
    Podle mého názoru je to o koncepci: pokud někdo slučuje palebné a logistické vozidlo do jednoho, tak jsem toho názoru, že kdyby byla ta kabina na Tatře, nyní určené pro převoz 120 mm PRAM-L ještě o dvě místa delší, stejně by byla plná materiálu...
    Srovnejte si to například s německým 120 mm Samohybným minometem Wiesel 2 LePzMrs, který váží ani ne 1/4 hmotnosti, co má "nejmodenější minomet" AČR, vejde se do transportního vrtulníku (do naší Casy by se vešly dva tyto minomety úplně v pohodě) a ten minomet v BW klidně funguje (to jako ten německý voják toho potřebuje k životu a k boji tak málo?), přitom je v něm obsluha při transportu i při střelbě plně kryta pod pancéřovou ochranou a když si srovnáte reálné časy dosahované při střelbě, tak je i přes svoji papírově nižší kadenci (6 ran/min) minimálně 2x efektivnější, než ten náš paskvil. Jsou v něm tři vojáci, takže ten čtvrtý (který je u nás člen obsluhy) může řídit muniční/logistické vozidlo, což může být klidně nějaký menší a nepancéřovaný nákladní automobil, kam se toho materiálu vejde určitě víc, než do pancéřové kabiny naší Tatry (i kdyby to byl teď už v podstatě nemožný LR130, tak odveze víc). Chce to jenom trošku kreativně přemýšlet, nebo, když kreativita chybí: se podívat k sousedům (to není myšleno na Vás, ale na AČR).

  • tomas.kotnour
    00:34 01.03.2018

    @MALI

    Proběhlo nějaké zkoumání CAESARU u Dánů? Když si vezmu, co všechno se nacpalo do kabiny k minometům, tak mám pochybnost, že se do obdobně velké vejde ještě jeden člověk.

    Pak jsem se chtěl ještě zeptat, zda kolem Vás neproběhly nějaké drby, co že to Retia měla dělat pro ty Ukrajince? Objem 1,1 mld. $ je jako 40x MADR nebo westernizace 28 baterií KUB, resp. je to obrat Retie v řádu desetiletí.

  • MALI
    23:50 28.02.2018

    To Hyena:
    1. Pokud bude palebný prostředek řešen jako "autonomní dělo" tak nepřítel dopředu nic nezjistí, protože příprava na střelbu z jakékoli obecné pozice může být hotova do jedné minuty, pak jedna minuta střelby a do 30 s až do jedné minuty odjezd. To je u moderních děl již realita.

    2. Původní plán AČR byl nákup nových 155 mm děl, pak jistá firma "zalobbovala" a byla z toho modernizace 152 mm ShKH, teď naštěstí převážil rozumný pohled (nebo spíš se vliv jisté firmy už tak moc neprojevuje), takže se naštěstí situace zase obrací ve prospěch ráže 155 mm.

    3. Pokud to beru čistě technicko-ekonomicky, tak pro AČR je Zuzana-2 (bohužel) v nejlepším případě až druhá v pořadí (u OSSR je situace jiná - tam je naopak Zuzana "jasná volba" protože je domácí výroby). Pořadím by mohly zamíchat jen reciproční zakázky.

  • Hyena
    21:00 28.02.2018

    Jura99. Samozrejme, ze osadka musi byt kryta, ked sa ocakava odvetna palba. Co ak nepriatel zisti prieskumnymi prostriedkami lokalitu, z kadial sa bude strielat a zacne palit prvy kym sa bude osadka pripravovat na palbu? A co sa tyka ACR, tak povodny plan bol zmodernizovat podvozky a nechat stary kanon s dostrelom 21km kvoli zasobe starej municie. Nastastie ste od toho upustili. Ale pomerovo cena/vykon vychadzaju slovenske Zuzany najlepsie. Suhlasim s Clankom, ze netreba opat vymyslat koleso a staci kupit hotovy system z V4. Tiez dufam, ze VS nakupia L-39NG a nebudu robit ofuky.

  • Jura99
    19:32 28.02.2018

    Hyeno že jste nečetl článek? Nepoučuje vás ČR "se starými Danami", ale pan Bednár (Slovák) na svém blogu, ze kterého článek cituje. ČR ty staré Dany má měnit za 50ks nových. Tak pokud se někdo na MO rozhoupe a podepíše to, raději moc na ČR nemachrujte, 50ks je slušná zakázka.

    Ještě k té kryté obsluze. Pokud houfnice působí pár desítek km v týlu, asi bych neviděl krytí obsluhy nutně. Samozřejmě musí mít místo v chráněné kabině, kam nastoupí k přesunu. Ovšem když je automat, je krytá obsluha samo sebou. U poloautomatu obsluha musí pochopitelně zase běhat.

  • tryskac
    19:22 28.02.2018
  • stirling
    15:55 28.02.2018

    Jsem také pro nákup pokud to bude výhodné pro AČR a zásadně jsem proti nějakému zabalování do čr přebalu alá "slovenská" amv.. Prostě je jasné, že to bude na tatře a to ostatní neumíme tak to nakoupíme.
    Eva nevím asi to bude mít parametry jako zuzana 2 jen s menší zásobou munice což zrovna nevím jestli potřebujeme, spíše bych byl pro řešení na klasickém podvozku 8x8 s větší zásobou munice. Možná většina bude na 8x8 se zvětšeným zásobníkem a pak se nakoupí pár lehčích na 6x6 což by mohla být i výhoda. Moderní rychlé vzpěry se dají určitě dovyvinout případně i nějaká část technologie nakoupit a hned asi se zkrátí dobra na opuštění pozice.

  • Clanek
    15:06 28.02.2018

    "spolecny projekt" je hloupost samozrejme, ale reciprocni projekt by to byt mohl.
    CR potrebuje delostrelectvo, SR bude brzo potrebovat nahradu za sve letite L-39. L-39 NG se ma zacit zaletavat letos. Krasne si umim predstavit ze CR se nebude hrat na vlastni vyvoj neceho co ma soused a proste to jen nakoupi, zatimco SR nebude delat caviky s vlastnim vyvojem a rovnou veme L-39NG v nejakem aspon trochu rozumnem cisle (4?). Cloveku se chce napsat "Vlastni vyvoj letadla na SVK?! co je to za hloupost", ale nenechme se milit, aktualni slovenska vlada je schopna tuhle nalepku nalepit na cokoliv, az se divim ze na Slovensku neletaji vlastni blackhawky a vlastni Spartany (ikdyz urovni oholenosti jsou svym spusobem "sve").

  • Rase
    14:39 28.02.2018

    niko:
    tak pak s tím nemám problém a je to v pohodě.

    Sergej7490:
    tak pokud by české firmy dodaly jen podvozek z klasické nákladní Tatry, s pancéřovou kabinou, tak to snad ani nestojí za řeč. Podíl na vývoji houfnice by za českou stranu byl nulový. Ony všechny zbraňové části co jsou na houfnicích jsou konstruované jako moduly a jdou tedy osadit na všelijaký podvozek (i pásy). Já v tom že dodáme podvozek, přínos z české strany moc nevidím. Tím ale neříkám že by to měl být problém. Klidně ať má AČR houfnici (EVA nebo ZUZANA 2) ze Slovenska. myslím že zaobalovat to do slova "společný projekt" je zbytečné - byť dnes moderní

  • Sergej7490
    14:33 28.02.2018

    To Flader 28.02.2018:
    Nova kabina je predovsetkym lahsie a tym padom stupla zasoba vezenej municie.
    Primarny dovodom zmeny bolo vyhodit jedneho clena osadky a odlahcit kabinu. Osobne by som v kabine aspon jedno nudzove miesto navyse pozadoval.
    Ze je vyslovene skareda o tom ziadna.

  • Sergej7490
    14:15 28.02.2018

    Rase: "Tak nějak jsem si myslel, že je to mrtvý projekt, navíc bez zapojení českého průmyslu"
    Ono sa uz Tatra nevyraba v CZ ?
    Netreba sudit podla zlepeneho predvadzacieho prototypu, kde zobrali odlozeny podvozok z RM70. Nove hufnice, toboz ak by boli pre CZ, by urcite boli na niecom sudobom.
    V com ale musim suhlasit, je rychlost pripravy k strelbe. Ked som videl ako vysuva podpery Eva na IDEB-e, prislo mi to velmi velmi pomale.
    Naopak automaticky nabijac mi prisiel rychly dostatocne, nemyslim si (ale je to osobny pocit) ze by to rucne slo rychlejsie.

  • Sergej7490
    14:07 28.02.2018

    MRSI (5 striel) zvladala uz povodna verzia Zuzany.

  • skelet
    14:07 28.02.2018

    Rase zásah cíle více granáty v jeden čas uměla už první generace Zuzany.

  • niko
    13:42 28.02.2018

    Rase pokial viem Zuzana by mala zvladat strelbu viacerymi granatmi do jedneho miesta v jeden cas.

  • Slavoslav
    13:19 28.02.2018

    Tie radary sú určite hrozba, ale zas na reálnom bojisku až tak účinné nebudú kvôli rušeniu.

    Rusi na Ukrajine podľa USA úspešne rušili tieto radary pri delostreleckých prepadoch zo strany separatistov.

    http://www.armadninoviny.cz/el...

  • Rase
    13:17 28.02.2018

    jediný reálný problém u Zuzany 2 co mě napadá, je že asi nezvládá zásah více granáty do jednoho místa (ve stejný čas). těch drobností co by houfnice mohla mít je víc (APU atd.), ale v rámci kolových houfnic bych ji hodnotil hodně vysoko. Pokud ty vady vyváží příznivá cena, tak proč ne.

    Papa Golf:
    že by přeci jen tedy ta EVA pro AČR ? Tak nějak jsem si myslel, že je to mrtvý projekt, navíc bez zapojení českého průmyslu

  • Clanek
    13:01 28.02.2018

    Nikdo tu nekritizuje nakup, parametry nebo design zuzany 2 protoze je slovenska, ale protoze v nekterych vecech objektivne zaostava. Nebyt tak vztahovacny a nevidet za vsim kritiku "protoze slovensko" (btw. plati i obracene) a clovek s komentama pod timto clankem zatim nemohl mit problem.

  • Hyena
    12:41 28.02.2018

    Opat sa tu riesia hluposti ako je vzhlad a nie podstatne veci. Kabina vyzera otrasne ale je funkcna a ma STANAG 4 . Pocet osadky -super, cena - super, domaca vyroba -super, rychlost strelby - porovnatelna s najnovsimi ShKH, dostrel - svetova trieda 41km !!! Tak o com nas tu ide CR poucovat so starymi Danami? Je to jeden z mala logickych krokov MOSR, kde to vyzera, ze nepojde o klasicku slovensku rozkradacku. Ostava len dufat, ze stale moderne Zuzany 1 (s dostrelom 39km) sa nevyradia, ale budu pripadne zaradene pod 1.mb. Nech sa paci bratia Cesi, mozete zacat minuskovat.

  • Papa Golf
    12:38 28.02.2018

    Odkaz na clanok z 13.2.2018:
    https://euractiv.sk/section/ob...

    ... v tomto roku chceme začať dopĺňať svoje zbraňové systémy o najnovší moderný systém ZUZANA 2. Spoločne s Českou republikou navyše vyvíjame aj ľahkú kolesovú verziu 155 húfnice EVA a spolu s Poľskom verziu 155 mm húfnice DIANA na pásovom podvozku. ...

  • Jura99
    12:20 28.02.2018

    Tak pro případ nákupu houfnic do AČR bych se o Zuzanu 2 určitě zajímal, alespoň stejně, jako se OSSR zajímaly při nákupu BOV 8x8 o Pandury z TDV ;-). Už bez ironie, v SR je nákup Zuzany 2 logický krok, stát nakupuje od domácí státní firmy celkem kvalitní zbraň. ČR je v trochu jiné pozici, podvozek Tatra půjde na každou nástavbu, takže nástavbu nechť dodá ten nejlepší.

  • petris
    12:11 28.02.2018

    alexa123: Aj klasická ťahaná húfnica dokáže byť prekvapujúco rýchla pri dobre nacvičenej obsluhe. Strelecké normy a vycvičenosť delostreleckých jednotiek ešte za ČSFR bola taká že batéria štandardne opúšťala pozíciu po 1,5 až 2 minútach od prvého výstrelu vedúceho dela s odstrielanou celou položkou. Reagovať na príchodziu paľbu do 2 minút, hoci aj so streleckým radarom, nie je žiadna sranda, obzvlášť ak výstup z radaru automaticky nekoriguje nastavenie dela ale ide to cez ľudskú obsluhu.
    Oproti samohybným húfniciam je tiež o niečo spolahlivejšia (pri poruche samohybky je celá húfnica vyradená z činnosti do opravy. Pri poruche ťahača ťahanej húfnice sa jednoducho prepriahne).

  • PavolR
    11:49 28.02.2018

    alexa123:
    Oni tie delostrelecké radary nie sú ešte nejako extra rozšírené a v niektorých častiach sveta ešte nejaký čas ani nebudú (a možno ich priebežne ničiť), čiže ani každý nepotrebuje schopnosť rýchleho "zdekovania sa". A tiež sa niekto môže spoliehať na to, že rôzne typy použije rôzne v závislosti od bojiska a radšej potom volí viac hlavní, ako drahšie samohybné húfnice.

  • danny
    11:46 28.02.2018

    Opravdu Arthur zachytí střelu 3 - 6 sekund po odpálení? Pokud ta k místu dopadu letí cca 50 vteřin, není pravděpodobnější, že ji aktivní radar zachytí až někde v půli cesty?
    Navíc si úplně nedovedu představit, že bude dělostřelecký radar nonstop v aktivním režimu. Spíše předpokládám, že ho ze stand-by aktivují až po dopadu prvních granátů. Neví někdo, jak to v reálu funguje?

  • alexa123
    11:33 28.02.2018

    U samohybných húfnic sa stále zdôrazňuje rýchlosť zmiznutia po niekoľkých prvých cca 10 výstreloch pretože ak do minúty-dvoch od zahájenia paľby nezmiznú, tak ich delostrelecké radary typu Arthur zamerajú a je to ich koniec. OK, prečo sa potom v takom prípade vyrábajú ťahané húfnice ktoré nemajú žiadnu šancu zmiznúť po niekoľkých výstreloch.

  • JiriR
    10:40 28.02.2018

    Ten design jste chlapci slovenští opravdu něvychytali. Právě proto, že s takovým strojem je potřeba zdrhat a rychle projíždět členitým terénem je potřeba mít bezvadný výhled přes pancéřové skla nové generace- viz. Dana M2. Dále rozhoduje rychlost aretace+ aretace -. PS: co se plánuje s těmi starými Zuzanami (Zuzana 2000) ?

  • stirling
    10:22 28.02.2018

    tomas.kotnour: díky za info
    Ohledně AČR asi bude tedy primárně záležet na ceně a životnosti. Posádku 3 splní asi každý automat a podvozek to bude asi jasná tatra s novou odolnou kabinou.
    Slováci asi dostanou i nějaké kladné boby za to, že chceme udržovat dobré vztahy jen snad nepřistoupíme na to koupit zuzanu 2 včetně kabiny a podvozku to opravdu vypadá jak když je to nějaký restaurovaný veterán.

  • Flader
    09:52 28.02.2018

    Počítam, že chceli aj vizuálne odlíšiť Zuzanu vz. 2000 a "Zuzanu 2". Kábína mala byť v prvom rade účelná a chrániť vodiča (STANAG 4). Ak zákazník bude chcieť tak asi nie je problém požiť "starú" kabínu ako má DANA alebo Zuzana vz. 2000. Prípadne aj tú od CSG.

  • hurvo
    09:37 28.02.2018

    Mali tam nechať plnohodnotnú kabínu. Na prevoz osobných veci, ďalšich osôb na odpocinok. Ak má byť pokrčený vodič v jednomiestnej kabíne niekoľko hodín tak umrie na trombozu skôr ako dôjde na bojisko.

  • Flader
    09:26 28.02.2018

    Dušan, Pri húfnici EVA nemusí obsluha opustiť kabínu vozidla - dokáže pracovať v auitomatickom režime. Sedadlo strelca je tam vonku kvôli použitiu v manuálnom režime. Teda aspoň takto to bolo prezentované.

  • PavolR
    09:04 28.02.2018

    Čo máte proti dizajnu? Ja by som ho nazval odvážnym. :-) Aj konkurenčný RWG-52 má podobný ...

    Len tak mimochodom, o priebehu indických tendrov vie niekto niečo novšie, než je tu? https://www.defenseindustrydai...

    Dušan: Pokiaľ viem, pri EVA nemusí byť obsluha vonku ... alebo hej?

  • Dušan
    08:45 28.02.2018

    Pokud by AČR kupovala ShKH Zuzana 2, tak jejich velkou nevýhodou je nízká životnost hlavní. Technologicky to není žádná legrace vykovat 155mm hlaveň s délkou 52 ráží v tvrdochromu, své o tom vědí Poláci, kteří se s tímto problémem potýkali velmi dlouho a neustále měnili pro své houfnice dodavatele hlavní.
    Každopádně pokud vybere AČR pro své dělostřelce novou houfnici, tak ať to je hlavně plnohodnotný automat kdy je obsluha plně kryta uvnitř vozidla, nemusí při střelbě být mimo něj a po odstřílení salvy může okamžitě opustit své palebné stanoviště.

    Z tohoto důvodu jsem proti nákupu houfnic Caesar nebo Eva do AČR, které toto nesplňují. To raději už tu Zuzanu 2, která sice vypadá obludně a nemá ve srovnání s jinými západními typy moc dobré střelecké parametry, ale alespoň má tu obsluhu uvnitř.

  • Jura99
    08:09 28.02.2018

    Na to, že to je konstrukce z poloviny 80tých let (poupravená Ondava s dlouhou hlavní a NATO ráží), tak ty parametry jsou stále dost slušné. Samozřejmě pokud má pan Bednár pravdu, je to přesně o tom, jestli chceme "ušetřit" a ve finále nakoupit sice levnější houfnice, ale ve větším počtu, aby odvedly stejnou službu jako menší počet houfnic s lepšími parametry (pokud má pan Bednár pravdu). Totéž platí pro počet členů osádky, kdy každý člen navíc jsou peníze na mzdách a souvisejících nákladech. Zuzana 2 má už redukovanou osádku, tuším na 3.
    V každém případě je Zuzana 2 horkým kandidátem i pro AČR, dost možná tato objednávka OSSR má světu připomenout, že Zuzazna 2 stále žije. Akorát bych se přimlouval, aby jim CSG udělal podvozek a budku, na kterou se dá dívat. Toto je něco strašného, vypadá to, jak ještěrka z 50tých let.

  • Clanek
    07:51 28.02.2018

    I MRSI bude mit rychlejsi system lepsi. Bud vysle na cil stejny pocet granatu za kratsi cas, anebo za stejny cas vetsi pocet = vetsi nicivou silu. V obou pripadech pak mensi pocet, treba tri, rychlejsich systemu zastane stejnou praci vetsiho poctu, treba ctyr, Zuzan 2.

    To nepisu ve smyslu ze by se SR mela divat jinde, ale mel by byt tlak ze strany statu posunout zuzanu 2 zase o kus dal aby dohnala nejmodernejsi systemi na trhu (nakup 25 kousku by k takovemu vyvoji mohl poskytnout nejake ty finance) a vysledkem by mela byt Zuzana 3, strilejici zase o kus dal, zase o kus rychleji a idealne vypadajic trosku vic soucasne.

  • shero
    07:35 28.02.2018

    presne tak, schopnost MRSI vyrovnava hendikep Zuzany a co sa tyka dizajnu ... dolezita je odolnost

  • pet.rok
    02:07 28.02.2018

    prakticky vyznam schopnosti vystrelit viac granatov nez 4 v jednom palebnom prepade nie je prilis vysoky.

    najvyssi ucinok ma vzdy prvy dopad a s kazdym dalsim ucinok postupne klesa.
    preto sa vyuziva MRSI a v ramci dostupnej balistiky je odhadovany pocet granatov v salve prave 3-4 pri dialke 20-25km.

    cize vyhoda vo vyssej rychlosti strelby u konkurencie je viac marketingova nez realna.

  • Karlos73
    23:02 27.02.2018

    Konštrukta-Defence, a.s., by si v prvom rade mala dobudovať oddelenie dizajnu, lebo Zuzana 2 ma dizajn ako zo 70 rokov. Mali by popracovať na redizajne tohoto zbraňového systéme, okrem iného aj na modernizácii nabíjacieho systému, elektroniky... to čo napísal v svojom blogu Vladimír Bednár https://vladimirbednar.blog.sm... , tak z veľkej časti musím súhlasiť. ShKH Zuzana 2 je taký priemer na súčasnom bojisku. Pre OS SR je to ale lepšie ako nič.

  • Flader
    22:22 27.02.2018

    To neviem. Ale ak môžem tipovať tak už budú vyradené, tak ako 2S1 a Dany.

  • Miroslav
    22:17 27.02.2018

    A s ostatnými RM-70/85 je čo? Počíta sa s nimi alebo už sú vyhradené?

  • Flader
    22:05 27.02.2018

    Mala by byť uložená. Počítam, že to bude hlavne personálny problém - do Rožňavy sa asi príliš nik nehrnie.

  • Clanek
    22:03 27.02.2018

    Proc jsou aktivni jen 2 baterie, ta treti se jen ulozila nebo se odprodavala (komu)?

  • Flader
    21:38 27.02.2018

    Nie, na verziu Modular bolo modernizovaných 25ks + nejaké muničné vozidlá. Aktívne sú dve batérie (dohromady cca 17ks).

  • Miroslav
    21:34 27.02.2018

    Čo sa týka tých RM-70, nebolo náhodou modernizovaných na verziu Modular 87 ks? Čo sa s nimi stalo keď článok uvádza 25 ks?

  • flanker.jirka
    19:58 27.02.2018

    Tomáš.kotnour: šance tu vždy nějaká je, samozřejmě, že na cíl jako Arthur se vyplatí použít dražší munice, pokud ovšem budete mít velmi moderním známou polohu radaru, triangulace pozemních EW na to stačit nemusí. musí to být spojeno s dalším průzkumem a spolupráci. Dobře takový způsob ukazuje EW ruské armády v Sýrii a na východě Ukrajiny - kde jim k tomu stačí prostředky ve vzduchu ještě v ruském vzdušném prostoru

  • tomas.kotnour
    18:54 27.02.2018

    @flanker.jirka

    To je pěkná teorie. Problém ale je, že za těch 30+ sekund se ta Tatra nedostane dále jak 500 metrů od místa vysílání, i kdyby "stál řidič na spojce". Což je pořád kruh, který dokáže Grad na těch 40 km díky své nepřesnosti pokrýt (jenom střepinami). Spíše by se ale na takto důležitý cíl použila submunice s koncovým naváděním pálená baterií houfnic. Kdyby to znamenalo třeba 32x BONUS, dokázala by submunice najít cíl v kruhu o poloměru 700 metrů.

  • flanker.jirka
    18:05 27.02.2018

    KOLT: radary musí být mobilni, střídat se mezi sebou, proto má AČR minimálně tri. Pokud to poletí na radar a poletí to přes 30 sekund, tak se dá stihnout s Tatrou ujet, anténa Arthuru není velká, aby bylo nutné ji složit dolů na střechu. Jen na to obsluha musí být připravena a mít vzduch v brzdach podvozku.
    Částečně může radar stát i v pozici Stand off. Soudobé radary mají slušný dosah na všechny druhy munice a k vypoctu nepotřebuji celou dráhu letu munice. Mohou být částečně "za kopcem" šišky lítají vysoko tak že se nad horizontem objeví.
    A konečně, ani první salvou mířenou na radar nezabraňuje tomu, aby nestihl radar předat informace o pozici míst výstřelů a tím opětovat palbu.

  • KOLT
    17:37 27.02.2018

    tomas.kotnour, přesně ta otázka, tedy jak dlouho ty radary v boji vydrží, mě napadla také... budou to hned další cíle po radarech PVO, pro dělostřelectvo ještě důležitější.

  • tomas.kotnour
    17:25 27.02.2018

    @stirling:
    ZUZANA 2 třikrát během 24 s nebo čtyřikrát během 36 sekund.
    EVA je marná.
    Archer 5 ran za prvních 30 s, ale jenom 20 kusů munice.
    AGM 4 výstřely v 30 sekundách.

    Jestli to bude vše a Tatře, utíkat budou stejnou dobu.
    Pokud byste měl zájem, toto téma jsem se pokusil loni popsat:

    http://www.palba.cz/viewtopic....
    Jenom kontejnerová munice s protitankovými minami by musela být zakázková, abychom jsme se vešli do limitů. Tedy mina i s padákem aspoň 4 kg.

  • Clanek
    17:20 27.02.2018
    Oblíbený příspěvek

    S tou cenou to v clanku neni moc jasne. Je to 175m Euro za ted porizovanych 8 kusu nebo za vsech planovanych 25 kusu (Cena projektu (P1-3))?
    Jinak pokud by ty pocty klapli, tak mit celkem 3 baterie Zuzana 2 + dalsi 2 baterie Zuzana 2000 + 3 baterie raketoveho delostrelectva... to by byla asi prvni slozka OSSR s dostatecnym poctem rel. moderni techniky. Snad prvni vlastovka.

  • tryskac
    17:20 27.02.2018
    Oblíbený příspěvek

    Zrovnania len technickych parametrov su vzdy problematicke. Co potom zrovnania parametrov ako spolahlivost, cas medzi poruchami? Opravitelnost, skusenosti s pouzivanim..? Je jasne, ze na SK by nic ine ako evolucia nepripadala do uvahy. Dostrel to ma slusny, plne na urovni doby, pocetnost obsluhy -3 je vynikajuca. Skoda tej relativne pomalsej strelby, nabijaci automat bude asi tazkopadnejsi. Ale pri dlhodobej strelbe to nehra rolu, tam je problem s tepelnou odolnostou hlavne a to je tiez neznamy parameter.
    Btw. ta kabina je mozno skareda /navrhovala ju zena mimochodom/, ale ma odolnost stanag xxxx level 4....tak mozno preto. Koniec koncov, sedi tam len vodic, ostatni 2 clenovia posadky sedia vo vezi, co inak pri jazde musi byt pocit ako na mori...

  • Flader
    17:16 27.02.2018

    stirling

    Zatiaľ bližšie info nie sú zverejnené. Pri dodávkach Zuzany vz. 2000 boli k nim aj muničné vozidlá. Či to bude aj teraz neviem.

  • stirling
    17:12 27.02.2018

    Určitě by tohle byl velice zajímavý článek hlavně z pohledu AČR, která dle nejnovějších plánů bude nakupovat hned několik desítek nových houfnic, ale souhlasím, že to srovnání není dotažené úplně Archer x Zuzana 2 x Eva x AGM atd. Moc zajímavé by bylo kolik toho dokáží vystřílet do těch 50 či 90 sekund. tedy včetně odjezdu.
    Už se ví co vše bude součástí dodávky nebo opravdu 7 mil euro stojí 1 ks?

  • fenri
    17:07 27.02.2018

    No to obluda. Ten čumák je jak ze 30. let. Maximálně tak Saxon... Proč tam nenechali boudu z Dany/Zuzany?

  • tomas.kotnour
    17:04 27.02.2018
    Oblíbený příspěvek

    Docela rád bych věděl, jak dlouhou životnost v boji bude mít aktivně vysílající radar v dosahu palby dělostřeleckých prostředků. I naše armáda plánuje nasadit Arthury jenom obalené baterií C-RAM systémů (které nemáme) a to pořád neřeší problém 320 122mm raket, které na něj poletí. A pak už si dělostřelecké systémy mohou střílet, jak chtějí dlouho.

  • palo satko
    16:52 27.02.2018

    Klasicky Bednar. Sice napíše za kolko sekund od prveho vystrelu musi Zuzana zbalit a utiect 300 metrov. Ale tieto parametre sa nedozviete pri Archer - FH77BW a Panzerhaubitze 2000 s ktorymi Zuzanu porovnava.

  • Flader
    16:43 27.02.2018

    Jedna otázka:

    Ako vlastne budú riešiť stret s rovnocenným nepriateľom jednotky vybavené M777, M119 či podobnými delostreleckými systémami?

  • Flader
    16:39 27.02.2018

    Pán Bednár by sa najprv mohol naučiť aj písať. Jeho články sú vždy plné pravopisných chýb a preklepov. Nezaškodilo by ich pred zverejnením aj skontrolovať.

    Inak čo sa týka jeho kritiky. Tak počet hlavní nášho delostrelectva je žalostný. Pri nákupe kusov Zuzán 2 sa jednak konečne delostrelecký oddiel dostane na normálny počet troch palebných batérii. Taktiež Zuzany vz. 2000 neskončia určite v šrote ale na ich základe je možne neskôr stavať ďalší delostrelecký útvar. Prípadne aj na platforme aktívnych záloh.