Slovenské letectvo: boj o přežití

Mig-29AS
Foto: Slovenský MiG-29 ve svém „digitálním nátěru“ / Łukasz Golowanow, Wikipedia

Dnes se podíváme na poslední letectvo našeho sousedství, a to slovenské, které je v současné době dokonce početně i bojově slabší než to naše. Hlavní roli v něm bezesporu hrají nadzvukové stíhací letouny MiG-29. Vzhledem k omezeným počtům se však Vzdušné síly Slovenské republiky mohou soustředit pouze na úlohu "air-policingu" a základní přepravu vojenských jednotek, i když taktéž ve velmi omezené míře.

Bojové letouny: MiG-29AS/UBS, Aero L-39 Albatros

Pro úkoly air-policingu (tedy k pohotovostním vzletům a hlídání vzdušného prostoru) používají Slováci stíhací letouny MiG-29. Ty původně sloužily v československém letectvu, ale po rozdělení nebyl o Migy-29 (v té době ještě moderní stroje) ze strany České republiky velký zájem, a proto si je v rámci dohod ponechali naši východní sousedé.

Slovenské letectvo má v současné době ve výzbroji 10 modernizovaných letadel MiG-29AS a 2 cvičné MiGy-29UBS. Modernizace původních MiGů-29 prováděly opravárny LOT Trenčín ve spolupráci s RSK MiG z Ruska. Součástí byla generální oprava a zajištění vyšší provozuschopnosti bez nutnosti neustálých kontrol a oprav. Vedle toho byly vyměněny a doplněny některé systémy, jako například identifikační zařízení podle standardu NATO, nové navigační přístroje a multifunkční LCD displej.

Dalších osm jednomístných MiGů-29A a jeden dvoumístný MiG-29UB jsou odstavené. Důvodem však není ve všech případech špatný technický stav, ale nedostatek finančních prostředků k jejich modernizaci na verzi AS/USB a na provoz samotný. V současné době jsou dokonce kvůli nedostatku financí v provozu podle některých zdrojů údajně už jen 4 MiGy-29, které spolykají většinu rozpočtu slovenského letectva.

L-39 Foto: L-39 Albatros slovenského letectva / FaceMePLS, Wikipedia

Jako cvičný letoun pak slouží ve slovenském letectvu Aero L-39 Albatros československé výroby. Ten je krom základního a pokročilého výcviku určen také k útokům na pozemní cíle. Vzhledem k malému počtu letounů je však případné nasazení strojů L-39 pro bojové úkoly prakticky vyloučené.

K dispozici mají Slováci 5 L-39ZAM a dalších 5 L-39CM. Přes podstatně levnější provoz oproti MiGům však nejsou schopny L-39 zajišťovat ochranu vzdušného prostoru.

Dopravní letouny: Antonov An-26, Let L-410 a očekávaný Spartan

Taktéž transportní letectvo na tom není nijak slavně. Ve „výzbroji“ má dvojici stárnoucích Antonovů An-26. Podle dostupných informací mají sloužit k výcviku leteckého personálu a základní přepravě. Je však nad míru jasné, že dva (dnes již nijak výkonné letouny) nemohou operovat s vidinou perspektivní budoucnosti.

C-27J Spartan Foto: C27J Spartan, jež by mohl nahradit Antonov An-26 / Dmitry A. Mottl, Wikipedia

Ostatně z tohoto důvodu Slovensko zvažovalo objednat dvojici moderních transportních letounů C-27J Spartan, které by mohly nahradit právě staré sovětské letouny. Jejich zařazení do výzbroje Slovenských vzdušných sil je však stále velmi nejisté.

Dalším typem transportního letounu, tentokráte kategoricky malého, je Let L-410 Turbolet. Ten slouží k transportu lehkých nákladů, výcviku parašutistů, fotografickému mapování a dokonce i VIP dopravě. Slovenské letectvo má přitom ve službě zařazeno 7 těchto letounů v celkem pěti různých variantách.

Článkem o slovenském letectvu také končí seriál pojednávající o „vzdušných silách“ našich sousedů. Doufáme, že naše články napomohly k získání lepšího povědomí o letectvech okolních zemí. U dalších článků nebo dalšího seriálu příště na viděnou.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?

Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila ...

Polské letectvo: Síla, se kterou je třeba počítat

Středoevropská letectva jsou svým způsobem specifická i tím, že v nich lze nalézt zároveň letouny ...

Rakouské letectvo: Nebe střeží Eurofightery, jinak v útlumu

Letectvo našeho jižního souseda patří v středoevropském regionu dlouhodobě k nejslabším, co se týče ...

Luftwaffe: Nejsilnější z našich sousedů

Početně největší a zároveň nejsilnější letectvo z našich sousedů má Německo. Jeho Luftwaffe, vzdušné ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • sada
    14:20 29.07.2012

    Belgie,Nizozemí,Izrael a další podobné malé země, mají rozhodně jiný rozpočet a HDP. Máme finanční problémy kde se podíváme, a to nemyslím jen ČR a SR. Armáda s letectvem u nás musí jít do pozadí. Ale tím myslím dostatečný počet stíhaček na air policing, nejlépe jednomotorových, s co nejmenšími výdaji, přesto technicky vyspělých (Gripeny). Transport je jasný,možná modernizovat...Zaměřit se spíš na tyto dvě složky. ČR ještě vydrží nějaké 159 a 24, ale už jen symbolicky a pro uchování úrovně na cvičení NATO, k ničemu dalšímu to už bohužel dávno není. Nejsme československo v brzkých 90. letech, aby z naší výzbroje měl bobky celý západ. A už vůbec ne nějaké letecké zásahy v Afghánistánu, nebo F-35 či F-15 ve výzbroji. Celá EU jde někam a na armádě se šetří, ale to není chyba dnešních dnů, ale hodně dávná. Jsme v dluhové pasti, a přitom se zadlužujeme. Snad toho nevyužijí v budoucnu nějací Arabáši nebo Čína... fuj, radši si jdu zalétat nějaký pořádný simulátor.

  • HU
    21:01 25.05.2012

    Peter, Mig 29 se sice vyráběl současně nebo později jak F 16, 15, a 18, ale tím všechna srovnání končí. kdo do toho trochu vidí, ví v jakém stavu je naše a hlavně vaše letectvo. My pomalu a jistě směřujeme k tomu stavu, kde jste dnes vy :-)

    ..kecy o tom, že někdo zastřelí dozorčího a vezme zbraň a půjde domů, jsou na odborného lékaře. Nechci být zlej, ale to může napadnout fakt někoho u 4.brn. Za toho stavu by šli ke zdi :-) ale to je jedno. Máš pravdu v tom, že jdeme směrem od devíti k pěti.

    Zbytek je na delší debatu...

  • Dip
    18:52 25.05.2012

    Ach jo, nechte si ty stupidní řeči o malosti naší země. Můžu jmenovat snad i nekolik desítek stejně velkých, nebo i menších států jejichž armády rozhodně nejsou zanedbatelný. Jen pro začátek: Belgie, Nizozemí (to má trochu víc obyvatel), Švédsko, Finsko (to je srovnatelné se Slovenskem), Švýcarsko, stát na který by se nemělo zapomenout je jistě Izrael. Možná by nebylo špatné rozjet seriál o armádách/letectev států se srovnatelným lidským potenciálem, aby některý mudrcové už konečně přestali s těmi jejich žvástami o malosti naší malý mikrozemičky.

  • vanhouten
    15:37 25.05.2012

    nahodou migy vypadaly ve velice dobre kondici na dnech nato :-) otazka je to je v reale :-)

  • Peter
    23:56 24.05.2012

    jaaaj, prepáč, to som nevedel :D :)

  • Left
    23:48 24.05.2012

    Jasný. Já jsem to nemyslel vážně :)

  • Peter
    22:54 24.05.2012

    Left: Vidím, že o lietadlách vieš velké hnedé, MIG- 29 sú stroje rovnako staré, dokonca o pár rokov novšie, ako také F-16, F-15 alebo F-18, dokonca sa ešte stále vyrábajú! A faktom je aj to, že tie naše prešli kompletnou modernizáciou, čo sa týka motorov, avioniky, komunikačných systémov a bola aj spevnená konštrukcia.....

  • Left
    21:48 24.05.2012

    To aby jsme se začali klepat, až nám budou vaše polorozpadlý Migy padat na hlavu. :)

  • BeeeNe
    19:03 24.05.2012

    Len pre info, súčasná situácia: http://www.topky.sk/cl/10/1311...

  • Jirka
    06:42 24.05.2012

    Jen tak pro představu, kolik procent rozpočtu armády spolkne nadzvukové letectvo?

  • Márty
    19:05 23.05.2012

    to Ondra. Tak samozřejně to nemyslim doslova ,ale 10 stíhaček a pár tisíc v celku bojeschopních vojáků ? Myslíš že by to něco zachránilo. Stejnak za pár let zůstane jenom hradní stráž a pár ůtvarů co budou jezdit ven :)

  • Márty
    19:03 23.05.2012

    UH : VD a mužu ti říct že to není vyhoření ,ale pohled na ůtvarovou realitu, kterou se nikde nedočteš. Schopnost lidí ,dejme tomu z ůtvaru cca 500 členů. 350 je jich tam jenom že platěj alimenty a ten zbytek už něco umí a trochu rozumí vývoji v boji a technice. Pak příjde trouba se zlatem a aby se blejsknul tak se dělají ty sam věci jako v 85 roce . Mám zkušenosti jen z 4.brn tak se bavím o ní jo.
    Když se zeptáš lidí co něco umí tak ti řeknou že v případě konfliktu v čr zastřelej dozorčího vyberou zbraně a jedou domu. to je realita dnešních ůtvarů ( doufám že né všude). Jsem profík a nelituju, kdybych si měl vybrat šel bych znovu ,ale už by se to mělo trochu pohnout a né aby jsme si kvalitní vybaven kupovali sami, civil to nevid ,ale ročně to je cca 30 tis a to se držim při dole. Samozřejmě pokud je někdo řidič tak potřebuje prdlajs ,ale bojaři jsou na tom trochu jinak.

  • HU
    16:53 23.05.2012

    to marty: a na jake pozici jsi v ACR? Jen pro zajímavost, protoze z toho co pises na me pusobi spise jako ztrata motivace, nechut nad poslednim vyvojem nez nejaka normalni myslenka nad zpusobem vedeni vojenskzch operaci. To, ze se dnes nejak "valci" v ISAF neznamena, ze se zitra nebude valcit jinde jinak nebo klasicky...

  • Ondřej Lacina
    16:48 23.05.2012

    Koukám že Marty to vidí jak Hurvínek válku... Zakopat se do betonu a čekat v lesích na nepřítele... Tahle taktika boje funguje tak možná tak u talibanu a 1. světový války..

  • vanhouten
    16:14 23.05.2012

    Marty: k tomu poslednimu neni co dodat, pekne napsano a receno.

  • Márty
    21:06 22.05.2012

    Chápu ,že někteří si myslí že je zapotřebý mít neskutečně nejdokonalejší techniku ve všem, ale ja bych se spíše soustředil na jiný druh boje než je ten vzdušný. Správně bylo podotknuto že vzdušná podpora je nenahraditelná ,ale pro potřebu obrany ( komu se chceme bránit ,když všichni mají početnější převahu a ten kdo jí nemá ten nestojí v aero boji za řeč. ) Otázka přepravních kapacit je taky správná , jak to dopadlo s letad. Místo toho aby se koupili ostřílené C-130 tak máme CASA krámi. A poslední věcí je naše rozloha, ruku na srdce na příč za 2 hodiny a na délku za 4. Jsme malí stát a musíme se soustředit v obraně na to v čem vynikáme viz. 1.rep a betonové kryty a nepropustnost pohoří. Vemte jak málo máme lidí v armádě oproti ostatním a to se bude ještě o cca 5000 snižovat. když se rozhodnou v Číně že nás obsadí, tak potáhnou celou evropou a ještě jich zbyde dost aby nás umlátili čepicema a o Slovensku nemluvě,.

  • Márty
    20:53 22.05.2012

    pro asdf : Nemusim chodit na web ,když v armádě sloužim a vydim to ........................................

  • Left
    20:49 22.05.2012

    To admin: Vaše myšlenka je asi určitě moc radikální. Technickou proveditelnost si moc nedokážu představit a na druhou stranu by se vše muselo totálně překopat, kvůli interoperabilitě se ostatními v NATO. Nejvhodnějším prostředkem, nebo spíše vhodným kompromisem mezi výkonem a cenou provozu by byla L-159 Alca. Škoda, že jsme je do Afghanistánu nenasadili. Byl by to dobrý výcvik pro piloty, zkouška pro techniku, logistické zázemí, komunikaci s ostatními spojenci, kteří by naší přítomnost určitě ocenili, protože právě tato technika často tahá alianční vojáky z problémů.
    Další věcí jsou vrtulníky, které by měli být páteří moderní armády. Mi-17 a Mi-24 mají již svá nejlepší léta dávno za sebou a je potřeba je vyměnit. Nedavno problesklo médii něco o možnosti nákupu AH-6 Little Bird (nová útočná verze z roku 2009), což mi nepřipadá jako uplně tak špatný nápad, protože by se to bezpochyb hodilo na operace typu Afghanistán a údržba by byla mnohonásobně levnější než u našich "em-íček". Ovšem byla by potřeba nějaká přepravní kapacita, kterou by museli zajišťovat stroje typu NH90.
    Co se týče nadzvukových strojů, které by měli na starosti ochranu našeho vzdušného prostoru, tak je pro všechny případy potřeba něco solidního, co by nám zajistilo vzdušnou převahu nad potenciálním protivníkem - v žádném případě nemám na mysli početní, ale technologickou převahu.
    Vkládám docela velké naděje ve společné nákupy techniky mezi námy, Polskem, Slovenskem a Maďarskem (pokud se nemýlím). Bylo by to pro nás všechny výhodné z mnoha důvodů. A - Jelikož by se jednalo o nákupy ve větším počtu, tak by jsme měli lepší vyjednávací pozici, což by pomohlo sníčit cenu. B - Mohli by probíhat společné výckviky. C-Společná logistická podpora usnadní situaci a sníží náklady.
    Nějak jsem se rozepsal a to nejsem ani v polovině :D Asi budu muset napsat svůj vlastní článek ...

  • Jan Grohmann
    19:45 22.05.2012

    Pro Márty: Podle mého názoru by Česku bohatě stačily olétané F-16 (max modernizované, třeba z Nizozemska) a jak píšete, vrtulové stroje.
    Možná to je moc radikální myšlenka, ale proč nevyzbrojit L-410 nebo nový stroj EV-55 Otback - třeba kulomety Plamen nebo řízenými střelami Hellfire? Letadlo má dostatečnou nosnost i pro bohaté senzorické vybavení. Takové stroje by byly pro protiteroristické operace naprosto ideální.

  • asdf
    16:59 22.05.2012

    Márty: jasne nadzvukove stihacky nepotrebujem :D miluju lidi co maji takove nazory a lezou na weby o armade :D

  • Pjotr Razpilin
    15:12 22.05.2012

    hrůza, na to se myslím vztahuje paragraf a určití zodpovědní by za to měli být potrestáni u nás je to paragraf 310/1/a + c. Myslím že do lochu by se podíval asi každej z našich politiků

  • Márty
    11:54 22.05.2012

    Slovensko a Česko jsou tak malé státy že by jsme se měli opravdu zajmat jen o kvalitní vrtulníky a né o nadzvukové stíhačky. Po dlouhých letech zbytečného financován se USA taky rozhodlo nasazovat v zahraničí vrtulové stroje nové generace a to jim nedošlo blbcům dřív že ty jejich nadzvukové mašiny třeba v ISAFU nikdo nebude honit. Zbytečně vyhozený peníze, mohli by házet bomby třeba i z větroňů a jediný odpor který by ve vzduchu potkali by byl protivítr :)

  • RossCZ
    10:09 22.05.2012

    David: Vrtuľníkové krídlo generálplukovníka Jána Ambruša, základna v Prešově. Skládá se z 1.letky (bitevní vrtulníky), 2.letky (transportní vrtulníky), výcvikové 3.letky a SAR jednotky.
    1.letka je v současnosti deaktivovaná, 2. letka má ve výzbroji 10 strojů Mil Mi-17M, z toho čtyři stroje jsou na stálo přiděleny k jednotce SAR a 3.letka by měla provozovat 6 strojů Mil Mi-2.
    Dále 1 stroj Mil Mi-8 by mělo mít k dispozici smíšené letecké křídlo na Sliači.

    1.letka bitevních vrtulníků měla ve výzbroji původně 9 vrtulníků Mi-24V a dalších 7 Mi-24D, ovšem když byla loni rušena, zbývalo jí posledních 8 strojů, z toho byla polovina bojeschopných.

    Takže celkem bída...

  • Jakub Mareš
    09:08 22.05.2012

    Česká republika nejevila zájem o Mig-29, diť je vymenili s Poláky za Sokoly ne?

  • palo
    08:59 22.05.2012

    pred par rokmi sa tu hovorilo ze mame migy29 len 3 a z toho iba jeden plne funkcny pripraveny na zasah :) ale zato tu mame po celom slovensku plno velkych domov, kazdy za desiatky milionov eur patriace rychlozbohatlikom na statnom rozpocte

    david: vrtulniky su na tom rovnako zle :D

  • David
    06:36 22.05.2012

    A nevíte někdo jak jsou na tom slováci z vrtulníký ?