Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan

První slovenský C-27J Spartan / MO SR

Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v Kuchyni (dopravní křídlo generála M. R. Štefánika) převzaly první transportní letadlo C-27J Spartan od italské firmy Leonardo-Finmeccanica (dříve Alenia Aermacchi).

“Chci popřát našim pilotům mnoho šťastných letových hodin. Věřím, že nová moderní technika je bude motivovat k ještě lepšímu plnění úkolů," řekl při slavnostním předání prvního letadla slovenský ministr obrany Peter Gajdoš. Ministr zároveň zdůraznil, že C-27J poslouží nejen potřebám vojáků, ale v rámci záchranného systému i občanům Slovenské republiky.

“Je to pro mě a pro ozbrojené síly skutečně velká historická událost. Po předání vrtulníků UH-60 na letecké základně v Prešově nastala druhá skutečná modernizace Ozbrojených sil SR, na kterou jsme skutečně netrpělivě čekali,” dodal slovenský ministr obrany.

"Z hlediska nasaditelnosti je toto letadlo významným krokem vpřed. Je však nutné pokračovat ve vyzbrojování základní části našich ozbrojených sil, kterými jsou pozemní síly," uvedl Anton Hrnko, předseda Výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost.

"Schopnost přepravovat vojáky a materiál vzdušnou cestou je jednou z hlavních vlastností moderních armád. Jsem velmi rád, že se k nim opět přidáváme, neboť tuto schopnost jsme po vyřazení letadel typu AN (Antonov - pozn. red.) na čas ztratili. Věřím, že toto letadlo bude vždy dobře připravené pružně plnit aktuální požadavky," řekl při předání generál Milan Maxim, náčelník Generálního štábu OS SR.

Druhý stroj slovenské letectvo získá na počátku příštího roku. Oba C-27J Spartan nahradí u našich východních sousedů vyřazené stroje An-24 a An-26.

Smlouva na nákup dvou dopravních letadel C-27J pro VzS OS SR byla podepsána v roce 2014. Dlužno však dodat, že italská společnost Leonardo-Finmeccanica, resp. tehdy ještě Alenia Aermacchi, uspěla v slovenském tendru na dodávku obou letadel za 69 milionů euro již v roce 2008. Diskuze o nákupu C-27J přitom na Slovensku probíhaly od roku 2006, kdy došlo k tragické nehodě vojenského dopravního letadla An-24, při které zemřelo 42 lidí.


Slavnostní předání C-27J Spartan VzS OS SR

Bratislava ale z důvodu nedostatku peněz smlouvu s italskou firmou uzavřela až ve zmíněném roce 2014. Spolu s nákupem dvou C-27J Spartan si Bratislava objednala u dodavatele také logistickou podporu a výcvik personálu – za tyto služby zaplatí dalších 25 milionů euro.

C-27J Spartan patří do kategorie dvoumotorových turbovrtulových středních taktických transportních letounů pro středně dlouhé tratě. Jde o hornoplošník s klasickým uspořádáním ocasních ploch. Letovou posádku tvoří dva piloti a jeden technik nákladového prostoru.

Kromě tříčlenné posádky C-27J přepraví až 62 cestujících (46 výsadkářů). C-27J pojme tři nákladové palety NATO 463L o rozměrech 88×108 palců (cca 224×274 cm), které představují základní jednotku (v zemích NATO) v plánování přepravy materiálu. Dopravní letadlo C-295 CASA, které slouží v českém letectvu a které je často s C-27J porovnáváno, pojme díky delšímu trupu pět palet 463L.

C-27J tento handicap vyvažuje tím, že materiál lze na každou paletu skládat až do standardní výšky 211 cm (při výšce kabiny 225 cm), což kabina C-295M (výška 190 cm) neumožňuje. C-27J navíc díky širšímu nákladovému prostoru (333 cm) přepraví i dvě vozidla Humvee. V každém případě C-27J Spartan nabízí lepší přepravní kapacity (schopnosti) než C-295 CASA.

Letoun C-27J pohání dva motory Rolls&Royce AE-2100D2 o maximálním výkonu 2×3458 kW. Motory mají deklarovanou spotřebu paliva kolem 900 kg na hodinu letu. Cestovní rychlost C-27J je 580 km/h a podle výrobce letoun bez mezipřistání dopraví náklad o hmotnosti 5000 kg až do Afghánistánu. Maximální hmotnost nákladu je 11 000 kg.


Propagační video C-27J Spartan

Přeletová vzdálenost prázdného C-27J je 5850 km a modelový náklad o hmotnosti 6000 kg C-27J přepraví na vzdálenost až 4130 km.

V souvislosti s nákupem italských dopravních letadel stojí za zmínku nedávné “demonstrativní” přihlášení slovenského premiéra Roberta Fica, prezidenta Andreje Kisky a předsedy parlamentu Andreje Danka o proevropském a proatlantickém směřování Slovenska. Již dříve Fico a ministr obrany Gajdoš uvedli, že při modernizaci OS SR dostanou přednost především evropské zbrojní firmy.

Premiér Fico proto vyzval Gajdoše, aby se ministerstvo obrany zapojilo do všech evropských vojenských iniciativ a zároveň ho požádal, aby při nákupu hledal evropské řešení. "Pokud chceme, aby Slovensko bylo v jádru EU, musíme našim partnerům ukázat, že umíme přijímat rozhodnutí, která jsou evropská a která říkají, že to myslíme s EU naprosto vážně,” uvedl Fico.

Dá se tak očekávat, že Bratislava při další modernizaci OS SR bude hledat výhradně evropské řešení.

Přepravní schopnosti C-27J a C-295M

 

 

C-27J Spartan

C-295M

Max. užitečné zatížení pro logistické operace

11 500 kg

9250 kg

Max. užitečné zatížení pro taktické operace

9000 kg

7050 kg

Max. šířka nákladového prostoru

3,33 m

2,70 m

Max. šířka podlahy

2,45 m

2,36 m

Délka nákladového prostoru bez rampy / s rampou

9,48 m / 11,43 m

12,69 m / 15,73 m

Plocha podlahy nákladového prostoru

21,03 m2

27,59 m2

Výška nákladového prostoru

2,60 m

1,90 m

Objem nákladového prostoru

47,30 m3

46,90 m3

Max. přepravní kapacita osob

62 osob

71 osob

Přepravní kapacita výsadkářů

46 výsadkářů

49 výsadkářů

Přepravní kapacita raněných

36 + 6 osob doprovod

24 + 3 doprovod

Počet palet 463L (88“ x 108“)

3 + 1 paleta 88“ x 54“

5

Bojová vozidla HMMWV

2 vozidla

nelze

Proudové motory pro taktické letouny

2 motory

3 motory

Výkony C-27J a C-295M

 

 

C-27J Spartan

Casa C-295M

Typ motoru

Rolls Royce AE-2100D2

Pratt&Whitney Canada PW-127G

Výkon motorů

3458 kW (4637 k)

2190 kW (2920 k)

Maximální cestovní rychlost

315 kts (584 km/h)

260 kts (482 km/h)

Praktický dostup

30 000 ft (9144 m)

30 000 ft (9144 m)

Max. dostup na jeden motor

18 500 ft (5608 m)

13 533 ft (4125 m)

Max. přeletový dolet

3200 NM (5926 km)

3040 NM (5630 km)

Dolet s nákladem 3450 kg

2872 NM (5319 km)

2477 NM (4587 km)

Dolet s nákladem 8000 kg

1620 NM (3000 km)

1160 NM (2150 km)

Délka vzletu do výšky 15 m

2100 ft (640 m) při hmotnosti 30,5 t

2769 ft (844 m) při hmotnosti 21 t

Délka přistání z výšky 15 m

2264 ft (690 m) při hmotnosti 27,5 t

2230 ft (680 m) při hmotnosti 20,7 t

Spotřeba paliva

900 kg/h

570 kg/h

Zdroj: MOSR

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ANALÝZA: Efektivita zbrojárskej výroby na Slovensku za čias budovania socializmu

Na Slovensku je u značného počtu obyvateľov predstava o tom, že bola za socializmu u nás obrovská ...

Slovensko chce nakupovat evropské zbraně

Slovenský premiér Robert Fico a ministr obrany Peter Gajdoš na společné tiskové konferenci (10. ...

Slovensko dodá hlavně minometů pro Thórovo kladivo

BAE Systems uzavřela se slovenskou zbrojovkou KONŠTRUKTA-Defence smlouvu o dodávkách 84 hlavní ráže ...

Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu

Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • mikojan29
    11:43 07.01.2019

    Je tu aj článok o LZ Kuchyňa:

    https://www.mod.gov.sk/data/di...

    • Flader
      13:18 07.01.2019

      Iba dávam do pozornosti záver článku. Veliteľ VzS by bol rád ak by sa v budúcnosti podarilo obstarať ešte 2 kusy C-27J.

  • PavolR
    19:22 21.11.2018

    Aktuálne zo Správ RTVS: Ani jeden zo Spartanov nie je momentálne v prevádzke. Druhý z dodaných bol poslaný na reklamáciu a prvý je v servise po tom, čo počas údržby došlo ešte k väčšiemu poškodeniu. Veľkým problémom pre ich udržiavanie v dobrom technickom stave je, že pre ne stále nie je vhodný hangár.

  • mikojan29
    22:19 12.06.2018

    Ako píšeš, je to skôr želanie chalanov z Kuchyne. Snáď dovybavie DASS-om tieto dve a keď "motyka vystrelí", možno časom dokúpia ešte jedno.

  • Flader
    22:36 11.06.2018

    Zišli by sa znamená, že sa nad tým už uvažuje, alebo chalani v Kuchyni síce chcú ďalšie ale zatiaľ ich nik nepočúva?

  • mikojan29
    22:32 11.06.2018

    Info priamo od zdroja, systém DASS nemá ani jeden stroj, je predpríprava, teda káble. Miesta na senzory sú zablendované, mám foto chvosta. Podľa vyjadrenia letového personálu ale budú žiadať o dovybavenie, ak by mali lietať napr. do Afganistánu.
    Ešte jedna kuloárna info, zišli by sa ešte ďalšie 2. :-)
    Ďalej som si vypočul rozhovor pilota BH a ten si ho veľmi pochvaľoval.

  • Jara
    19:17 18.04.2018

    PavolIR
    Asi nic dramatického to se prostě stává, proto mluvit o získávání nových schopností a nákupy vojenské techniky v jednotkových počtech je nesmysl tu schopnost prostě nejste schopni držet při počtu 1,2,5 kusů techniky, jsou to stroje vyžadují údržbu a porouchavaji se .....

  • PavolR
    18:59 18.04.2018
  • Flader
    21:36 17.04.2018

    Priamo od zdroja by to bolo najlepšie. Isté je len jedno, stroje úplne bez ochrany vyzerajú inak, je to vidieť na chvoste, aj nad zadným podvozkom (miesto na výmetnice klamných cieľov) čo určite chýba je RWR.

  • mikojan29
    21:16 17.04.2018

    Tak ja si myslím, že aspoň predpríprava tam je. Pokúsim sa zistiť nejaké info priamo od prameňa.

  • Flader
    09:05 17.04.2018

    Vyzerá to, že niečo áno. Tu sú pohromade odkazy na fotky na porovnanie:

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • mikojan29
    22:48 16.04.2018

    Máme tam aspoň niečo málo z toho?

  • mikojan29
    22:47 16.04.2018

    https://www.facebook.com/Turin...

    Detail "zadku" C27J Talianských vzdušných síl aj so senzormi.

  • Flader
    08:15 10.04.2018

    Tak ja vám neviem páni:

    a, na niektorých fotkách je vidieť, že to čierne "čudo" pod prednými oknami nie je len krytka, ale že vo vnútri je nejaký senzor
    b, rovnaký je podobné zariadenie vidieť aj na fotkách toho čierneho krytu za chvostom - "prázdny kryt" vyzerá inak
    c, na videu zo slávnostného odovzdania Spartana je na pravej strane vidieť niečo, čo podľa popisu lietadla májú byť odpaľovače klamných cieľov
    d, presne rovnaký tvar a na mieste kde podľa popisu majú byť tiež odpaľovače klamných cieľov je vidieť aj na tom čiernom kryte za chvostom - opakujem "prázdny kryt" vyzerá inak.

    Neviem, ale mne z toho vychádza, že im chýba RWR ale MWS majú. Čiže nei sú bez ochranných systémov. Bežne sa spartany robia aj bez ochranných prvok a tie nemajú žiadne krytky a predprípravy (minimálne niektoré grécke a americkej pobrežnej stráže).

    Na definitívne rozlúsknutie asi budeme musieť ale počkať na SIAD alebo DOD v Malackách.

  • Flader
    21:35 09.04.2018

    Páni, čo sú tie dva šedé štvorce na chvoste?

  • mikojan29
    21:30 09.04.2018

    V Kuchyni robievajú okolo MDD "Deň otvoreného letiska", skúsim sa potom popýtať. :-)
    Možno mi to "tajomstvo" niekto prezradí. :-D

  • Flader
    21:24 09.04.2018

    Páni, neviem, či hľadám zle, ale ja som tie fléry nenašiel ani na jednej fotke Spartana na nete :D

  • niko
    21:18 09.04.2018

    Flery tam podla vsetkeho nie su, ale to v predu aj v zadu je MWS. Ci je funkcny aj s databazou atd. podla obrazku nemozno urcit. Ale systém vyzera, ze tam je.

  • Flader
    21:15 09.04.2018

    Práve, že keď si pozrieš fotky tak je vidieť, že to nie sú len krytky. Predprípravy na senzory nemajú všetky Spartany - stačí si pozrie´t grécke, či americkej pobrežnej stráže. Fléry by mali podla nákresu byť z hornej strany toho čierneho krytu za smerovkou, čiže od spodu neviditelné.

  • mikojan29
    21:06 09.04.2018

    Myslím, že nejaká predpríprava na DASS v našich lietadlách už je (minimálne kabeláž), ale dôležité sú samotné senzory, a výmetnice klamných svetlíc (flér), ktoré na nich podľa foto nie sú. Možno ak budú nejaké eurá vystávať :-))), prikúpi sa aj tento systém.
    Dôležité je, že sú už konečne oba stroje doma a môže sa začať poriadne lietať.

  • Flader
    20:40 09.04.2018

    "Prázdny" chvost lietadla vyzerá inak ako ten slovenský.

    http://www.mosr.sk/data/att/41...
    http://www.defenceturkey.com/f...

  • niko
    20:30 09.04.2018

    Tak podla rezu Spartanu je to Missile warning system.

  • Flader
    20:23 09.04.2018

    Tuná je vidieť po priblížení, že pri chvoste to vyzerá tak isto.

    http://www.mosr.sk/data/att/41...

    Podobne ako slovenské vyzerajú podľa fotiek na nete aj australské Spartany.

  • Clanek
    20:00 09.04.2018

    Takhle vypada Spartan pokud ma DAAS
    http://www.airshow.cz/web_file...
    Takze pokud neco ten Slovensky kus ma (nikde jsem necetl o tom ze by se dala objednat jen nejaka oklestena verze chranici jen proti necemu), tak DAAS to nebude.

    Na druhou stranu mel by jit bez vetsich zasahu doobjednat:
    Defensive Aids Sub System (DASS) (Option)
    Survivability is enhanced with the inclusion of a self-protection suite (option). The Defensive Aids subsystem (DASS) developed as part of the Aeronautica Militare Italiana (Italian Air Force) C-27J configuration includes the following components:

    •Radar Warning Receiver
    •Missile Warning System
    •Laser Warning System
    •Counter Measures Dispensing System

    The self-protection suite is integrated with the C-27J avionics system to provide the pilots with complete situational awareness of the threat environment. Each aircraft is equipped with the provisions (wiring, avionics structure, etc...) for t
    he DASS, the actual DASS system is an option on the aircraft.

  • Flader
    19:42 09.04.2018

    http://www.teraz.sk/fotodennik...

    Akože mne to nepripadá, že by to boli len krytky. Mne to pripadá, že minimálne určitý stupeň ochrany Spartany majú.

  • Flader
    16:04 09.04.2018

    Hej, už som našiel na fotkách z Cypru. Doteraz mal na všetkých fotkách len krytku. Preto sa pytam, čo to je. Mne to niečo pripomína, ale radšej si chcem overiť.

  • niko
    16:01 09.04.2018

    Flader rovnake cidlo ma aj prvy Spartan 1931.

  • Flader
    15:57 09.04.2018

    Páni, čo je prosím vás to odkrytované "čidlo" pred spodnými oknami? http://www.mosr.sk/data/att/41...

  • Flader
    14:25 09.04.2018

    Zatiaľ sa o jej využití nehovorí. Podľa všetkého to nie ej na porade dňa. V podstate sa to všade prezentuje, že dopravné letectvo je už zmodernizované a teraz sú na rade ďalšie zložky.

    http://www.mosr.sk/41653-sk/-n...

  • Clanek
    14:20 09.04.2018

    Jak to vypada s opci na 3. kus? Byla soucasti puvodne vyjednaneho kontraktu, ale mluvi se o tom nejak / planuje se opci vyuzit?

  • mikojan29
    13:39 09.04.2018

    https://spravy.pravda.sk/domac...

    Tak už aj druhý je doma.

  • Flader
    12:37 26.03.2018

    To, ako veľmi podobné lietadlá chýbali doklada aj to pomerne rýchle zaradenie do služby. V októbri dodané a v marci už bežné operačné lety.

  • mikojan29
    10:49 26.03.2018

    Tieto lietadlá majú sklz celkovo do 10 rokov, takže je najvyšší čas ich konečne používať. Druhý sa už chystá čoskoro na prelet do Kuchyne.

  • Flader
    09:09 26.03.2018

    Nové dopravné lietadlo Spartan už plní úlohy, slovenským vojakom na Cypre vozí materiál:

    http://www.mosr.sk/41568-sk/no...

  • Flader
    14:40 15.03.2018

    Tak C27J VzS (reg. č. 1931) má za sebou prvé reálne nasadenie. Práve sa vracia z Cypru kam dopravil materiál pre slovenský kontingent.

    http://www.mil.sk/75803/?pg=1...

  • Flader
    20:58 28.02.2018

    Druhý Spartan už je vo vzduchu (zatiaľ iba nad Turínom):

    https://www.facebook.com/Turin...

  • PavolR
    13:07 26.01.2018
  • mikojan29
    21:34 27.11.2017

    Flader:

    No veď práve záleží, aké bude mať AČR priority.

  • Flader
    19:06 27.11.2017

    mikolaj29, záleží asi na tom, či AČR má byť expedičnou armádou, alebo teritoriálnou.

  • mikojan29
    10:19 27.11.2017

    Pekné lietadlo to Kawasaki, len neviem, či to nie je až príliš veľké sústo. To, že sa to niekomu páči, neznamená, že si to aj hneď kúpi. Ak by sa to zrealizovalo, malo by to využitie?

  • Flader
    20:11 26.11.2017

    Nebola by tá KC-390 lepšia? Predsa len, keď už sa na jej vývoji podieľa aj Aero.

  • stirling
    19:08 26.11.2017

    Nenašel jsem vhodnější téma, zde se řešila i přepravní kapacita AČR, takto by výrazně narostla a to letadlo vypadá super: https://www.euro.cz/byznys/pra...

  • PavolR
    15:28 19.11.2017

    No veď práve. Možno je za občasným zdôraznením z prostredia MO, že pre podmienky Slovenska je potrebné dvojmotorové lietadlo, práve zámer, že niekto blízky SNS skúpi (alebo už aj skúpil) firmy, ku ktorým by potom išli zákazky na motory a pod. pre slovenské F-CK-16V :-) + využili by sa aj eurofondy.
    Možno aj vypýtanie si cenovej ponuky na MIG-35 bol iba manéver na odpútanie pozornosti od skutočného zámeru.
    Budú potom ale ešte musieť nejako vyšachovať z hry Gripen.

  • skelet
    15:05 19.11.2017

    Ching Kuo je mix F-16, F/A-18 a F-20. Je to poměrně šikovné letadlo.. a pohánějí ho deriváty motorů L-159 ;)

  • PavolR
    14:48 19.11.2017

    Inak, teraz pozerám, že Taiwanci už niečo podobné s F-16 urobili a dali tomu názov F-CK-1 (nie, to nie je vtip :-) ) :
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • PavolR
    21:04 16.11.2017

    ... lebo na náhradu pôvodného amerického motora treba dva slovenské ... ak by obnovili výrobu v Považskej Bystrici ... :-D
    https://dennikn.sk/439032/moto...

  • mikojan29
    20:59 16.11.2017

    Potom to môžeme exportovať naspäť do USA :-D

  • Jonn
    20:50 16.11.2017

    A postavíme si ju sami :-)

  • Flader
    20:45 16.11.2017

    Zeby? :D

  • PavolR
    20:42 16.11.2017

    Flander:
    Čo my vieme, či neplánujú vyvíjať aj vlastnú slovenskú stíhačku, pridaním druhého motora do F-16. :-D

  • Flader
    20:36 16.11.2017

    O kvalite clanku hovoria uz len tie dvojmotorove f-16...

Stránka 1 z 3