Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan

-
2. 11. 2017
-
135 komentářů
-
Jan Grohmann
Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v Kuchyni (dopravní křídlo generála M. R. Štefánika) převzaly první transportní letadlo C-27J Spartan od italské firmy Leonardo-Finmeccanica (dříve Alenia Aermacchi).
“Chci popřát našim pilotům mnoho šťastných letových hodin. Věřím, že nová moderní technika je bude motivovat k ještě lepšímu plnění úkolů," řekl při slavnostním předání prvního letadla slovenský ministr obrany Peter Gajdoš. Ministr zároveň zdůraznil, že C-27J poslouží nejen potřebám vojáků, ale v rámci záchranného systému i občanům Slovenské republiky.
“Je to pro mě a pro ozbrojené síly skutečně velká historická událost. Po předání vrtulníků UH-60 na letecké základně v Prešově nastala druhá skutečná modernizace Ozbrojených sil SR, na kterou jsme skutečně netrpělivě čekali,” dodal slovenský ministr obrany.
"Z hlediska nasaditelnosti je toto letadlo významným krokem vpřed. Je však nutné pokračovat ve vyzbrojování základní části našich ozbrojených sil, kterými jsou pozemní síly," uvedl Anton Hrnko, předseda Výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost.
"Schopnost přepravovat vojáky a materiál vzdušnou cestou je jednou z hlavních vlastností moderních armád. Jsem velmi rád, že se k nim opět přidáváme, neboť tuto schopnost jsme po vyřazení letadel typu AN (Antonov - pozn. red.) na čas ztratili. Věřím, že toto letadlo bude vždy dobře připravené pružně plnit aktuální požadavky," řekl při předání generál Milan Maxim, náčelník Generálního štábu OS SR.
Druhý stroj slovenské letectvo získá na počátku příštího roku. Oba C-27J Spartan nahradí u našich východních sousedů vyřazené stroje An-24 a An-26.
Smlouva na nákup dvou dopravních letadel C-27J pro VzS OS SR byla podepsána v roce 2014. Dlužno však dodat, že italská společnost Leonardo-Finmeccanica, resp. tehdy ještě Alenia Aermacchi, uspěla v slovenském tendru na dodávku obou letadel za 69 milionů euro již v roce 2008. Diskuze o nákupu C-27J přitom na Slovensku probíhaly od roku 2006, kdy došlo k tragické nehodě vojenského dopravního letadla An-24, při které zemřelo 42 lidí.
Slavnostní předání C-27J Spartan VzS OS SR
Bratislava ale z důvodu nedostatku peněz smlouvu s italskou firmou uzavřela až ve zmíněném roce 2014. Spolu s nákupem dvou C-27J Spartan si Bratislava objednala u dodavatele také logistickou podporu a výcvik personálu – za tyto služby zaplatí dalších 25 milionů euro.
C-27J Spartan patří do kategorie dvoumotorových turbovrtulových středních taktických transportních letounů pro středně dlouhé tratě. Jde o hornoplošník s klasickým uspořádáním ocasních ploch. Letovou posádku tvoří dva piloti a jeden technik nákladového prostoru.
Kromě tříčlenné posádky C-27J přepraví až 62 cestujících (46 výsadkářů). C-27J pojme tři nákladové palety NATO 463L o rozměrech 88×108 palců (cca 224×274 cm), které představují základní jednotku (v zemích NATO) v plánování přepravy materiálu. Dopravní letadlo C-295 CASA, které slouží v českém letectvu a které je často s C-27J porovnáváno, pojme díky delšímu trupu pět palet 463L.
C-27J tento handicap vyvažuje tím, že materiál lze na každou paletu skládat až do standardní výšky 211 cm (při výšce kabiny 225 cm), což kabina C-295M (výška 190 cm) neumožňuje. C-27J navíc díky širšímu nákladovému prostoru (333 cm) přepraví i dvě vozidla Humvee. V každém případě C-27J Spartan nabízí lepší přepravní kapacity (schopnosti) než C-295 CASA.
Letoun C-27J pohání dva motory Rolls&Royce AE-2100D2 o maximálním výkonu 2×3458 kW. Motory mají deklarovanou spotřebu paliva kolem 900 kg na hodinu letu. Cestovní rychlost C-27J je 580 km/h a podle výrobce letoun bez mezipřistání dopraví náklad o hmotnosti 5000 kg až do Afghánistánu. Maximální hmotnost nákladu je 11 000 kg.
Propagační video C-27J Spartan
Přeletová vzdálenost prázdného C-27J je 5850 km a modelový náklad o hmotnosti 6000 kg C-27J přepraví na vzdálenost až 4130 km.
V souvislosti s nákupem italských dopravních letadel stojí za zmínku nedávné “demonstrativní” přihlášení slovenského premiéra Roberta Fica, prezidenta Andreje Kisky a předsedy parlamentu Andreje Danka o proevropském a proatlantickém směřování Slovenska. Již dříve Fico a ministr obrany Gajdoš uvedli, že při modernizaci OS SR dostanou přednost především evropské zbrojní firmy.
Premiér Fico proto vyzval Gajdoše, aby se ministerstvo obrany zapojilo do všech evropských vojenských iniciativ a zároveň ho požádal, aby při nákupu hledal evropské řešení. "Pokud chceme, aby Slovensko bylo v jádru EU, musíme našim partnerům ukázat, že umíme přijímat rozhodnutí, která jsou evropská a která říkají, že to myslíme s EU naprosto vážně,” uvedl Fico.
Dá se tak očekávat, že Bratislava při další modernizaci OS SR bude hledat výhradně evropské řešení.
Přepravní schopnosti C-27J a C-295M
|
C-27J Spartan |
C-295M |
Max. užitečné zatížení pro logistické operace |
11 500 kg |
9250 kg |
Max. užitečné zatížení pro taktické operace |
9000 kg |
7050 kg |
Max. šířka nákladového prostoru |
3,33 m |
2,70 m |
Max. šířka podlahy |
2,45 m |
2,36 m |
Délka nákladového prostoru bez rampy / s rampou |
9,48 m / 11,43 m |
12,69 m / 15,73 m |
Plocha podlahy nákladového prostoru |
21,03 m2 |
27,59 m2 |
Výška nákladového prostoru |
2,60 m |
1,90 m |
Objem nákladového prostoru |
47,30 m3 |
46,90 m3 |
Max. přepravní kapacita osob |
62 osob |
71 osob |
Přepravní kapacita výsadkářů |
46 výsadkářů |
49 výsadkářů |
Přepravní kapacita raněných |
36 + 6 osob doprovod |
24 + 3 doprovod |
Počet palet 463L (88“ x 108“) |
3 + 1 paleta 88“ x 54“ |
5 |
Bojová vozidla HMMWV |
2 vozidla |
nelze |
Proudové motory pro taktické letouny |
2 motory |
3 motory |
Výkony C-27J a C-295M
|
C-27J Spartan |
Casa C-295M |
Typ motoru |
Rolls Royce AE-2100D2 |
Pratt&Whitney Canada PW-127G |
Výkon motorů |
3458 kW (4637 k) |
2190 kW (2920 k) |
Maximální cestovní rychlost |
315 kts (584 km/h) |
260 kts (482 km/h) |
Praktický dostup |
30 000 ft (9144 m) |
30 000 ft (9144 m) |
Max. dostup na jeden motor |
18 500 ft (5608 m) |
13 533 ft (4125 m) |
Max. přeletový dolet |
3200 NM (5926 km) |
3040 NM (5630 km) |
Dolet s nákladem 3450 kg |
2872 NM (5319 km) |
2477 NM (4587 km) |
Dolet s nákladem 8000 kg |
1620 NM (3000 km) |
1160 NM (2150 km) |
Délka vzletu do výšky 15 m |
2100 ft (640 m) při hmotnosti 30,5 t |
2769 ft (844 m) při hmotnosti 21 t |
Délka přistání z výšky 15 m |
2264 ft (690 m) při hmotnosti 27,5 t |
2230 ft (680 m) při hmotnosti 20,7 t |
Spotřeba paliva |
900 kg/h |
570 kg/h |
Zdroj: MOSR
Související články
ANALÝZA: Efektivita zbrojárskej výroby na Slovensku za čias budovania socializmu
Na Slovensku je u značného počtu obyvateľov predstava o tom, že bola za socializmu u nás obrovská ...
-
30.07.2017
-
125 komentářů
-
Dušan Mihálik
Slovensko chce nakupovat evropské zbraně
Slovenský premiér Robert Fico a ministr obrany Peter Gajdoš na společné tiskové konferenci (10. ...
-
18.08.2017
-
148 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovensko dodá hlavně minometů pro Thórovo kladivo
BAE Systems uzavřela se slovenskou zbrojovkou KONŠTRUKTA-Defence smlouvu o dodávkách 84 hlavní ráže ...
-
15.09.2017
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu
Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit ...
-
18.10.2017
-
219 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Zmluva na Integrovanú logistickú podporu (ILS) pre lietadlá C 27J Spartan https://www.crz.gov.sk/data/at... Cena je 42 mil.€ s DPH na 4 roky. Za prvý rok je cena bez ...Zobrazit celý příspěvek
Zmluva na Integrovanú logistickú podporu (ILS)
pre lietadlá C 27J Spartan https://www.crz.gov.sk/data/at...
Cena je 42 mil.€ s DPH na 4 roky.
Za prvý rok je cena bez DPH: 12,9 mil.€, v ďalších 3 rokoch po 7,392 mil.€ ročne.Skrýt celý příspěvekJe tu aj článok o LZ Kuchyňa:
https://www.mod.gov.sk/data/di...Je tu aj článok o LZ Kuchyňa:
https://www.mod.gov.sk/data/di...Aktuálne zo Správ RTVS: Ani jeden zo Spartanov nie je momentálne v prevádzke. Druhý z dodaných bol poslaný na reklamáciu a prvý je v servise po tom, čo počas údržby došlo ešte k ...Zobrazit celý příspěvek
Aktuálne zo Správ RTVS: Ani jeden zo Spartanov nie je momentálne v prevádzke. Druhý z dodaných bol poslaný na reklamáciu a prvý je v servise po tom, čo počas údržby došlo ešte k väčšiemu poškodeniu. Veľkým problémom pre ich udržiavanie v dobrom technickom stave je, že pre ne stále nie je vhodný hangár.Skrýt celý příspěvek
Ako píšeš, je to skôr želanie chalanov z Kuchyne. Snáď dovybavie DASS-om tieto dve a keď "motyka vystrelí", možno časom dokúpia ešte jedno.
Ako píšeš, je to skôr želanie chalanov z Kuchyne. Snáď dovybavie DASS-om tieto dve a keď "motyka vystrelí", možno časom dokúpia ešte jedno.
Info priamo od zdroja, systém DASS nemá ani jeden stroj, je predpríprava, teda káble. Miesta na senzory sú zablendované, mám foto chvosta. Podľa vyjadrenia letového personálu ale ...Zobrazit celý příspěvek
Info priamo od zdroja, systém DASS nemá ani jeden stroj, je predpríprava, teda káble. Miesta na senzory sú zablendované, mám foto chvosta. Podľa vyjadrenia letového personálu ale budú žiadať o dovybavenie, ak by mali lietať napr. do Afganistánu.
Ešte jedna kuloárna info, zišli by sa ešte ďalšie 2. :-)
Ďalej som si vypočul rozhovor pilota BH a ten si ho veľmi pochvaľoval.Skrýt celý příspěvekPavolIR Asi nic dramatického to se prostě stává, proto mluvit o získávání nových schopností a nákupy vojenské techniky v jednotkových počtech je nesmysl tu schopnost prostě ...Zobrazit celý příspěvek
PavolIR
Asi nic dramatického to se prostě stává, proto mluvit o získávání nových schopností a nákupy vojenské techniky v jednotkových počtech je nesmysl tu schopnost prostě nejste schopni držet při počtu 1,2,5 kusů techniky, jsou to stroje vyžadují údržbu a porouchavaji se .....Skrýt celý příspěvekPriamo od zdroja by to bolo najlepšie. Isté je len jedno, stroje úplne bez ochrany vyzerajú inak, je to vidieť na chvoste, aj nad zadným podvozkom (miesto na výmetnice klamných ...Zobrazit celý příspěvek
Priamo od zdroja by to bolo najlepšie. Isté je len jedno, stroje úplne bez ochrany vyzerajú inak, je to vidieť na chvoste, aj nad zadným podvozkom (miesto na výmetnice klamných cieľov) čo určite chýba je RWR.Skrýt celý příspěvek
Vyzerá to, že niečo áno. Tu sú pohromade odkazy na fotky na porovnanie:
http://palba.cz/viewtopic.php?...Vyzerá to, že niečo áno. Tu sú pohromade odkazy na fotky na porovnanie:
http://palba.cz/viewtopic.php?...https://www.facebook.com/Turin...
Detail "zadku" C27J Talianských vzdušných síl aj so senzormi.https://www.facebook.com/Turin...
Detail "zadku" C27J Talianských vzdušných síl aj so senzormi.Tak ja vám neviem páni: a, na niektorých fotkách je vidieť, že to čierne "čudo" pod prednými oknami nie je len krytka, ale že vo vnútri je nejaký senzor b, rovnaký je podobné ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ja vám neviem páni:
a, na niektorých fotkách je vidieť, že to čierne "čudo" pod prednými oknami nie je len krytka, ale že vo vnútri je nejaký senzor
b, rovnaký je podobné zariadenie vidieť aj na fotkách toho čierneho krytu za chvostom - "prázdny kryt" vyzerá inak
c, na videu zo slávnostného odovzdania Spartana je na pravej strane vidieť niečo, čo podľa popisu lietadla májú byť odpaľovače klamných cieľov
d, presne rovnaký tvar a na mieste kde podľa popisu majú byť tiež odpaľovače klamných cieľov je vidieť aj na tom čiernom kryte za chvostom - opakujem "prázdny kryt" vyzerá inak.
Neviem, ale mne z toho vychádza, že im chýba RWR ale MWS majú. Čiže nei sú bez ochranných systémov. Bežne sa spartany robia aj bez ochranných prvok a tie nemajú žiadne krytky a predprípravy (minimálne niektoré grécke a americkej pobrežnej stráže).
Na definitívne rozlúsknutie asi budeme musieť ale počkať na SIAD alebo DOD v Malackách.Skrýt celý příspěvekFlery tam podla vsetkeho nie su, ale to v predu aj v zadu je MWS. Ci je funkcny aj s databazou atd. podla obrazku nemozno urcit. Ale systém vyzera, ze tam je.
Flery tam podla vsetkeho nie su, ale to v predu aj v zadu je MWS. Ci je funkcny aj s databazou atd. podla obrazku nemozno urcit. Ale systém vyzera, ze tam je.
Práve, že keď si pozrieš fotky tak je vidieť, že to nie sú len krytky. Predprípravy na senzory nemajú všetky Spartany - stačí si pozrie´t grécke, či americkej pobrežnej stráže. ...Zobrazit celý příspěvek
Práve, že keď si pozrieš fotky tak je vidieť, že to nie sú len krytky. Predprípravy na senzory nemajú všetky Spartany - stačí si pozrie´t grécke, či americkej pobrežnej stráže. Fléry by mali podla nákresu byť z hornej strany toho čierneho krytu za smerovkou, čiže od spodu neviditelné.Skrýt celý příspěvek
Myslím, že nejaká predpríprava na DASS v našich lietadlách už je (minimálne kabeláž), ale dôležité sú samotné senzory, a výmetnice klamných svetlíc (flér), ktoré na nich podľa foto ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že nejaká predpríprava na DASS v našich lietadlách už je (minimálne kabeláž), ale dôležité sú samotné senzory, a výmetnice klamných svetlíc (flér), ktoré na nich podľa foto nie sú. Možno ak budú nejaké eurá vystávať :-))), prikúpi sa aj tento systém.
Dôležité je, že sú už konečne oba stroje doma a môže sa začať poriadne lietať.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...