Slovensko chce nakupovat evropské zbraně

Slovensko musí v nejbližších letech najít náhradu za stíhačky MiG-29. Řešení příjde podle Fica z Evropy. / OSSR

Slovenský premiér Robert Fico a ministr obrany Peter Gajdoš na společné tiskové konferenci (10. srpna) zdůraznili nutnost modernizovat pozemní i letecké síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (OSSR). Podle Fica při modernizaci dostanou přednost především evropské zbrojní firmy.

OSSR v následujících letech čekají nevyhnutelné investice v řádu miliard euro do modernizace leteckých a pozemních sil. Podle Roberta Fica je přitom určující, aby Slovensko nevypadlo z rozhovorů o jádru EU a spolupracovalo s nejdůležitějšími zeměmi Evropské unie - Francií a Německem.

"První oblastí, kde se od nás očekává evropské chování, jsou vojenské kapacity," uvedl Fico s tím, že EU na podzim spustí evropský obranný fond (European Defence Fund) na pomoc zemím, které chtějí více spolupracovat v obraně. Podle Fica Slovensko nemůže zaváhat a musí se stát součástí této iniciativy.

Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč) na spolufinancování v oblasti společného mezinárodního výzkumu, vývoje a akvizic vojenského materiálu. Členské státy mohou například společně investovat do vývoje technologií bezpilotních prostředků, satelitní komunikace nebo hromadně pořizovat vrtulníky, aby snížily náklady. Samozřejmě způsobilé budou jen společné mezistátní vojenské projekty.

“Odhaduje se, že nedostatečná spolupráce mezi členskými státy v oblasti obrany a bezpečnosti s sebou nese náklady ve výši 25 až 100 miliard eur ročně. Jelikož 80 % zakázek a více než 90 % výzkumu a technologického rozvoje probíhá na vnitrostátní úrovn2 , sdruženým zadáváním veřejných zakázek by se dalo ročně ušetřit až 30 % výdajů na obranu,” dočteme se na stránkách Evropské komise.

Premiér Fico proto vyzval ministra obrany Gajdoše, aby se ministerstvo obrany na podzim zapojilo do všech evropských vojenských iniciativ a zároveň ho požádal, aby při nákupu hledal evropské řešení. "Pokud chceme, aby Slovensko bylo v jádru EU, musíme našim partnerům ukázat, že umíme přijímat rozhodnutí, která jsou evropská a která říkají, že to myslíme s EU naprosto vážně,” uvedl Fico.

Ministr obrany na konferenci připomněl, že Slovensko nechce budovat společné evropské ozbrojené síly ani evropskou armádu. V rámci probíhající spolupráce však chce Bratislava rozvíjet společné obranné schopnosti EU. Gajdoš dodal, že je třeba mít vybudované vlastní ozbrojené síly a následně lze jejich schopnosti nabízet do společných vojenských iniciativ EU.


Společná tisková konference Roberta Fica a Petera Gajdoše.

Slovensko musí v dohledné době především najít náhradu za stíhačky MiG-29. V případě evropského řešení se pro OSSR nabízí evropské stíhačky Eurofighter, Rafale a Gripen. Vzhledem k pořizovacím a provozním nákladům, i zkušenostem okolních zemí, je jasným favoritem švédská stíhačka JAS-39 Gripen. Konečně rozhodnutí padne v záři, kdy ministerstvo obrany dokončí posouzení vhodných kandidátů.

Nejbližším velkým modernizačním projektem OSSR je nákup 81 kolových bojových vozidel pěchoty na podvozku 8×8 a 404 víceúčelových taktických obrněných vozidel na podvozku 4×4. OSSR plánuje na nákup všech vozidel vynaložit až 1,2 miliardy euro. V případě vozidel 4×4 je favoritem domácí stroj Aligator Master II.

“Máme vyčleněny prostředky na nákup obrněných transportérů a také musíme v dohledné době vyřešit nákup letadel,” uvedl Fico.


Přílet BlackHawků na leteckou základnu v Prešově.

V záři ministerstvo obrany předloží vládě strategický plán dlouhodobého rozvoje OSSR. Kromě nových stíhaček a obrněných vozidel jsou největšími zbrojním projekty nákup/provoz dopravních letadel C-27J Spartan, nové radary (MADR) a nákup/provoz víceúčelových vrtulníků UH-60M Black Hawk. V případě C-27J a UH-60M jsou splátky rozloženy do několika let a Bratislava již se splácením začala.

OSSR získá dva letouny C-27J (s opcí na další kus) - první v říjnu letošního roku. Cena za dvě letadla je 69 milionů euro, samozřejmě včetně pozemního zabezpečení. 

Za devět vrtulníků UH-60M Bratislava zaplatí 261 milionů dolarů. První dva vrtulníky dorazily na Slovensko v červnu. Další dva Black Hawky OSSR získají příští rok a posledních pět kusů bude dodáno v roce 2019. Slovensko ministerstvo obrany také v současné době studuje možnost vybavit vrtulníky palubními zbraněmi.

Zdroj: Europa.euPravda

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou

Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...

České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V ...

Slovenská armáda získá obrněná vozidla za miliardu euro

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) připravuje obří nákup obrněných vozidel. Za více než ...

ANALÝZA: Efektivita zbrojárskej výroby na Slovensku za čias budovania socializmu

Na Slovensku je u značného počtu obyvateľov predstava o tom, že bola za socializmu u nás obrovská ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • PavolR
    18:53 30.09.2017

    Zaujímavý článok o našich Migoch: https://komentare.sme.sk/c/206...

  • mikojan29
    07:48 22.09.2017

    Rase

    Táto teória o JAIS, aj keď má vežu TURRA 30, nezdopovedá požiadavkám na KBVP pre OS SR. Zameraním je to skôr niečo ako Titus, len tu je navyše väčšia veža z KBVP. Mne to pripadá skôr ako MRAP a tam má OS SR zastúpenie v podobe nie síce najnovšieho, ale zatiaľ dostatočného Tatrapanu.

  • Rase
    21:19 21.09.2017

    Teoreticky by mohli lidé od VOP CZ, nabídnout pro OSSR obrněný transportér JAIS (N35) 6x6, na který koupil licenci NIMR. právě VOP CZ má se společností NIMR domluvené zastoupení pro střední evropu (V4). Byla by to zajímavá konkurence tuzemskému Corsacu co nabízí CSG. Licenci k výrobě koupili u NIMR od společnosti Denel (BAE). Na začátku roku 2017 bylo vozidlo představeno s věží Turra 30.

    https://21stcenturyasianarmsra...

  • mikojan29
    08:03 21.09.2017

    Ako som predpokladal, zase sa ukázala slovenská nátura. Nejde im o zlepšenie situácie s prestarnutou technikou, ale o svoje ego a naplnenie si vreciek od provízií. Stále sa tu všetko zatajuje, ututláva, hovorí klišé, nie je tu žiadna odborná diskusia, len kusé informácie, ktoré keby niekde nevykutrali novinári, človek by o ničom nevedel. Stále je to ako v socializme - všetko čo sa týka problematiky armády je tajné.
    Ak boli ponúknuté F16V tak by mali byť ako ekvivalent ponúknuté Gripeny E/F. Je to najnovšia verzia, ponúkaná aj iným letectvám. Iné ponuky sú pre nás ekonomicky nevýhodné z dôvodu vyšších nákladov na prevádzku. Dúfam, že vyberú racionálne riešenie, aby z toho nebola nejaká slovenská blamáž, ktorá tu teraz prebieha.

  • Flader
    21:23 20.09.2017

    Už som to písal na Palbe:

    Čo ak to predlžovanie a naťahovanie je schválne, aby sme sa dostali do úplnej časovej tiesne. Nie však preto, aby sme podpisovali ďalšie zmluvy s Ruskom. Čo ak ide o to, aby sa v tiesni kúpil iný stroj ako sa doteraz uvažovalo. Doteraz sa stále hovorilo, že MO chce novovyrobené jednomotorové stroje. Ale ak bude čas naozaj súriť tak to môžu zrazu kľudne už byť aj nejaké olietané modernizované ktoré by teraz asi neprešli. Predsa len tých "lietaniek" je momentálne na trhu dosť. F-16, Gripen, MiG-35 sú len zverejnené oficiálne priznané ponuky. Neoficiálnych (alebo zatiaľ neopriznaných) môže byť viac. To podporuje aj to dnešné vyhlásenie, že sa rokuje s viacerými európskymi krajinami.

  • PavolR
    19:28 20.09.2017

    V dnešných hlavných správach RTVS pokračovanie ...

    Osobne začínam pochybovať, či Slovenskej národnej strake ide pri stíhačkách iba o vydieranie ohľadom obmeny kolesových vozidiel, pretože Gajdoš a spol. mali toho času sami vyžiadať cenovú ponuku na Mig-35 a následne začať púšťať reči o tom, že nové stíhačky by mali byť dvojmotorové, lebo ... Skôr sa mi zdá, že to celé naťahujú v nádeji, že budú zrušené sankcie EÚ voči Rusku.
    Na vláde sa zatiaľ o odklade nerokovalo, tak dúfam, že sa vyhúta nejaký spôsob ako poriadne zatočiť so SNS a čo možno naviac ich ponížiť.

  • Flader
    12:11 19.09.2017

    Teraz bdue záležať na tom, ako veľmi chcú smeráci dotiahnuť gripenovský obchod. Ak by veľmi chceli tak by sa to snáď ešte mohlo rozbehnúť. On už včera bolo neskoro nielen na tie stíhačky ale v podstate na všetko, čo je v tom pláne budovania ozbrojených síl.

  • mikojan29
    09:56 19.09.2017

    https://www.rtvs.sk/televizia/...

    Tu je tá správa.

    Neviem, čo zase špekulujú, už včera bolo neskoro, ale to je tá blbá politika.
    Z týchto informácií jasne vyplýva, že by sa malo rozhodnúť do júna 2018. Alibizmus Dlhodobého plánu je asi kamufláž, ako píše Flader a kým sa neodklepnú 8x8 a 4x4 od tej "správnej firmy", stíhačky zatiaľ nepustia ďalej.
    Gripen je asi jasný favorit, ale isté je len to, že každý raz zomrie. V politike nie je isté nič. MiG 35 je pasé z dôvodu NATO, F16 - cena nepustí a záležalo by aj na verzii. To isté bude záležeť aj pri Gripene, tam sa hovorí o verzii C/D - bohužiaľ. E/F by bola super, ale je zrejmé, že za tie peniaze to asi nebude možné. Dosť záleží aj aká výzbroj sa kúpi. Potešujúca je správa, že by ich malo byť 14.

  • Flader
    21:01 18.09.2017

    tak to je na ... :/ Asi dokedy neodsúhlasia obmenu kolesovej tak dovtedy bude zase blokovať stíhačky :/

  • PavolR
    20:39 18.09.2017

    Pozrite si v dnešných hlavných správach RTVS až budú v archíve.
    Zhrnutie:
    Gajdoš požiadal, aby padlo rozhodnutie v roku 2018 namiesto konca tohoto septembra. To by malo údajne znamenať predĺženie zmluvy o údržbe Migov-29, lebo nikto vraj nestihne dodať lietadlá za menej než dva roky. Musí to ešte schváliť vláda. Údajne sú tri ponuky - F-16, Gripen, Mig-35. Na základe objemu prostriedkov, vyčlenených na nákup, však F-16 zrejme vypadávajú z hry.

  • Flader
    19:58 18.09.2017

    Nejaké bližšie info???

  • PavolR
    19:47 18.09.2017

    No super ... Gajdoš žiada o odloženie rozhodnutia o nákupe stíhačiek na rok 2018...

  • mikojan29
    15:12 16.09.2017

    mafky

    Tiež ma zaujíma, či bude výzbroj v sovietskej alebo NATO ráži. Ide hlavne o 8x8 veže či 2A42 alebo Bushmaster?
    Taktiež kedy a za čo bude vymenený vz. 58? Aj toto sú dôležité modernizačné akvizície, ale nikde som o nich nevidel žiadnu informáciu.
    Zatiaľ máme náčrt, konkrétne projekty sa budú asi čoskoro odhaľovať z "rúška tajomstva".

  • Flader
    21:21 15.09.2017

    Belly mali stat nejakých 150M ale dolárov, takže by to +- sedelo. V materiály sa píše o nákupe bojových alebo viac kusov BH podla rozhodnutia.
    Navyšovať tabuľkové kapacity momentálne veľký význam nemá, zakiaľ sú neni naplnené už stávajúce. Výstavba 23. motorizovaného práporu stále ešte prebieha, plus začne výstavba tankového práporu a ďalšie.

  • mafky
    21:19 15.09.2017

    Inak vie niekto ci je stale v plane vyzbroj v sovietskej razi, alebo uz v razi nato? Navyse nikde som necital o novych puskach, gulometoch... To budeme pouzivat 58 az kym nebudu mat 100 rokov?

  • mafky
    21:09 15.09.2017

    Tie 429 mali stat tusim stat skoro 200 mil. V plane sa pise len o 130, aj ked to nie je velky rozdiel. Plane sa ale niekolkokrat uvadza nakup eu zbrani. Pokial si pamatam hovorilo aj o bojovych vrtulnikovh. Mozno sa kupia LUH s vyzbrojou

    Flader, nejasal by som velmi, ak sa to vsetko splni, jedine co sa stane je, ze sa obnovi vybavenie. Nic navyse, ziadne navysenie kapacit. V case ked vsetci zbroja ako na vojnu, je to smutne. Treba ale povedat, ze plan je to velmi realny

  • Flader
    16:54 15.09.2017

    mikojan29

    Pri tých ľahkých vrtuľníkoch tuším + - sedí aj tá cena za tie Belly z toho tajomného dopytu ku ktorému sa nik nehlásil.

  • Flader
    16:08 15.09.2017

    Tak, ak sa toto všetko podarí, bolo by to super. Plán to je myslím dosť reálny.

  • mikojan29
    15:49 15.09.2017

    Dúfajme, že sa to prenesie aj do reality, aby to zase nebolo len písomné cvičenie ako boli tie minulé.
    Počet stíhačiek ma potešil, otázka je, aké to budú, aká verzia a aká výzbroj bude nakúpená. Aby to nebolo ako v ČR s Alcami alebo aj Gripemni.
    Zaujímajú ma aj tie cvičné lietadlá a ľahké vrtuľníky. Vrtuľníky budú asi Belly 429, to je tá info, ku ktorej sa nechce nikto z MO priznať. Cvičné (cvično-bojové?) - vyzerá to na L39NG.
    Radary - angažuje sa tu dosť BAE, výrobca Commandera a ostatná ponuka bude asi tá istá ako v ČR.
    Protitankové systémy - čo to konkrétne má byť?
    Ešte je zaujímavá info o BVP - dúfam, že to nebude nejaká variácia a lá Šakal...

  • mafky
    20:16 14.09.2017

    Stihaciek sa najnovsie planuje 14 za 1,1 mld

    https://www.slov-lex.sk/legisl...
    (priloha č.2)

  • mikojan29
    15:58 14.09.2017
  • Jura99
    09:19 31.08.2017

    Tak dosud se zdál být jasný kandidát 4x4 Aligator Master, kupodivu ten se zdá být najednou vyloučený. Že by do obměny 4x4 nakonec počítali i s výměnou kategorie UAZ ? Se stíhačkami je to jasné, pokud rozhoduje rozum, jsou jen tři varianty a) JAS39 b) f16 c) dočasně zrušit stíhací letectvo. Dvoumotoráky jsou drahé a v malém počtu neefektivní. Celkem kuriózně vypadá snění o F15 a F18, což jsou letadla pro vybojování vzdušné nadvlády, když se má pořizovat max. 12ks. Pokud jsou omezené zdroje, raději než vševojskovou armádu, soustředit se na jednu dvě schopnosti a ty vyzbrojit a vycvičit na maximální úrovni.

  • mikojan29
    23:16 30.08.2017

    Gripen je dosť tlačený do VzS OS SR, ale ešte nemá vyhrané. Myslím, že debata o ostatných riešeniach je, ako som písal,na zníženie ceny, aby si Švédi nemysleli, že sú jediní čo ponúkajú stíhacie lietadlá. Verzia, ak to bude Gripen, bude C/D, lepšia by bola E/F, ale tú nám asi neponúkajú, lebo ju ešte nevyrábajú ani pre seba. Ak C/D, tak dúfam, že v nej budú zakomponované všetky systému hneď, aby sa nemuselo čakať, ako v prípad ČR. Ale to je zase iný systém.
    8x8 - Patria vs Pandur, ostatní v tomto "slovenskom tendri" už asi nebudú. 4x4 sa zamotáva keďže "kapitán" by si chcel tiež pomastiť brucho a vynárajú sa rôzne zákulisné špekulácie, kto by sa chcel podieľať na tomto koláči.
    My tu tiež len špekulujeme, predkladáme akože zaručené informácie, ale tie pravé sú už asi dávno dohodnuté. Až sa bojím, čo z tohto všetkého vzíde, lebo transparentné, ako sľubovali to už vôbec nie je. Predložia ľuďom výsledky a daňový poplatní plať.
    Inak na SIAFe dobre prezentoval Gripena Ivo Kardoš - český display pilot, Tajfún je pre nás zbytočné drahý stroj, ale výkonovo dobrý, len by musel byť v Tranche 3 a nie 1. F16 - prezentácia v podaní Soloturka - dobrá, ale videl som aj lepšie. Inak mal dobrého komentátora, patrí mu môj obdiv, naučiť sa prezentáciu v slovenčine a tak pútavo ju podať, klobúk dole.

  • Flader
    17:59 28.08.2017

    Práve tá cena mal byť dôvod, prečo Gajdoš ten kontrakt rozjednaný Glvačom nepodpísal. ČO som kdesi čítal, tak si za 8 Gripenov C/D pýtali ako keby ich malo byť 12.

  • puuupava
    14:40 28.08.2017

    No práve. Asi nám ich nikto ani neponúkne. A F15 už vôbec nie. Neviem kde sa berú takéto tipy. Ja som to len preto písal lebo tu niekto stále rieši prevádzkové náklady ako keby je to jediné kritérium. A podľa niekoho je to tak že keď má lietadlo dva motory má automaticky násobne náklady. Ale dosť dôležitá je aj cena toho lietadla. Keby nám Švédi ponúknu aspoň gripen E/F tak nepoviem ani slovo. Mali by sme na 30 rokov pokoj. Ale dať také veľké peniaze za verziu C/D čo už tiež nie je výkrik najnovšej techniky, A je zrovnatelny možno s f16. Preto mi už príde rozumnejšie rumunská cesta. A počkať možno na nejakú európsku F35ku. A možno sa aj podieľať na jej vývoji/výrobe cez ten európsky fond :)

  • Flader
    13:40 28.08.2017

    Len pokiaľ
    mi je známe tak reálne nám tie F18 nik neponúkal, takže nevieme skutočnú cenu. ČI nebodaj hej???

  • Luky
    13:38 28.08.2017

    A proto po světě brečí, jak se jim ty céčkový Hornety sypou....asi bys měl začít rátať technické zázemí...ale jo, užijte si to, aspoň bude na dnech různorodá technika...jestli konečně přiletíte.

    Svýcaři F-35 zavrhli.

    Nevím co vidíte na té dvoumotorové koncepci...při velikosti Slovenska snad doklouzáte. Jeden Čehůn přistál tři krát s jednadvacítkou bez motoru, měl pecha, ale byl šikovnej. A ta má hrozný vlastnosti.

  • puuupava
    13:19 28.08.2017

    A ešte toľko keď sa tu stále riešia prevádzkové náklady. Tie lietadlá nám nikto nedá zadarmo. Takže dosť dôležitá je aj cena. Nový gripen okolo 70 miliónov. Modernizovana Španielska f 18 okolo 45 miliónov ako tu bolo už písané. Čiže pri dvanástich kusoch je to 300 miliónov len na lietadlách úspora. Čo je zhruba 10 rokov prevádzky zadarmo keď to tak zoberiem. A to nerátam technické zázemie.

  • puuupava
    11:39 28.08.2017

    A zase tu niekto mudruje O prevádzkových nákladoch f18. A pritom ani netuší aké sú. Vraj niekolkonasobne väčšie proti 29tke. A to máš odkiaľ. A aké náklady má gripen? Podľa teba určite niekoľkonásobne menšie :) A Švajčiari sa isto nezbavujú f18 koli nákladom ale pretože rozmýšľajú nad f35. A ten má isto O dosť väčšie náklady ako f18. Len toľko K lietadlami. A ten článok čo si tu dal má asi takú výpovednú hodnotu ako táto diskusia. Samé JPP. Jediné čo tam je možno isté že sa možno rokuje s patriou. A to ostatné nič. Ja len dúfam že na ministerstve majú toľko rozumu že to nedajú zbastlit nejakému slovenskému zlepencu len aby sa vytvorilo pár pracovných miest pre Ukrajincov asi. A potom to bude stáť vyše V garáži pokazené ako jazdiť.

  • Sergej7490
    09:52 28.08.2017

    A na F18 laskavo zabudnite, vzhladom na prevadzkove naklady sa ich chystaju vyradovat aj Svajciari. to iste F15. Nedokazeme servisovat ani tych par MIG29, co je v principe lacne lietadlo a ktosi tu sniva o lietadle nasobne drahsom na prevadzku.

  • Sergej7490
    09:32 28.08.2017

    Podla JPP, je Aligator z kola von, vraj je prilis tazky: https://www.aktuality.sk/clano...
    Zacinam sa bat ze Ficove Europske riesenie znamena ze dame zarobit vsetkym ostatnym len nie vlastnym. Co by bolo v poriadku keby sa tak spravali aj ostatny okolo nas. Ale ako vieme, tak nespravaju...

  • puuupava
    22:53 27.08.2017

    Len tam nejde O to či Danko niečo dostane. Ale O to aby on ukázal aký je chlap. Takže keď on s Gajdošom povie že stíhačky počkajú tak počkajú. A ešte kutomu že sa tu stále rieši že dvojmotorové stíhačky by boli drahé na prevádzku. Myslím že tam až takú úlohu nehrá či má lietadlo jeden alebo dva motory, aj keď samozrejme nejakú hej. A keď sme za Mečiara vedeli prevádzkovať vyše 100 stíhačiek, bojové vrtuľníky A iné, tak teraz tých 12 stíhačiek hádam nejak utiahneme aj keby sú dvojmotorové. Stále by ich prevádzka stála polovicu toho čo stoja ročne Ficove vlaky zadarmo!

  • Flader
    22:46 27.08.2017

    Neviem si reálne predstaviť, že by bolo možné tú zmluvu predĺžiť. Jedine ak by bolo možné nejako obchádzať sankcie, čo by bolo asi naďalej politicky nepriechodné. Najmä ak chceme byť v centre EÚ :D

  • Falko
    22:45 27.08.2017

    Nenapisal som to dobre Tak este raz: Gripen mi pride obratnejší a v avionike nezaostava.....inak k ostatnym nakupom aligator je myslím jasny.A osemkola za mna by bola naj patria amv xp ,montovana u nas alebo finsku,s turou v eu raži.

  • Falko
    22:30 27.08.2017

    Sme na Slovensku,tu je mozne vsetko(aj EF,aj predĺženie abonetnej zmluvy :)...ale bol si na SIAF-e ,videl si tu lobby.A snad aj ten rozdiel v obratnosti gripenu voci F-16.Ja viem nehra to prim.No myslim ,ze avionicky je gripen na tom rovnako ako Polske C/Dblok 52+.Inak F 16 co tam boli z USA,su take chudiatka a co sa tyka stavu neboli odchodnejsie od nasich 29tok..

  • Flader
    21:57 27.08.2017

    Myslím, že ak Danko dostane svoje (nákup kolesovej techniky v plnom rozsahu) tak stíhačky blokovať nebude.

  • puuupava
    21:52 27.08.2017

    Flader no ja sa obávam že pri stíhačkách bude veľké prekvapenie, ale dosť nemilé. A to že tu zostanú migy ešte minimálne 10 rokov. Kapitán Danko sa vymkol Z rúk A ak ho Fico bude chcieť mať aspoň trošku pod kontrolou bude mu musieť aspoň V niečom ustúpiť A stíhačky sú taká najpravdepodobnejsia obeť. Najmenej bolestivá.

  • Flader
    20:47 27.08.2017

    Falko

    Ja by som si tým Gripenom stále nebol úplne istý, aby sme nakoniec neboli prekvapení...

  • Falko
    20:23 27.08.2017

    Tryskac uplne súhlasím ,ten rakusky eurofighter tranche 1 sa predviedol nadhera ...ten vystaveny nemecky to bola aspon tranche 2 ci sa mylim ?a s tou F-18 napálili aj mna .Nebol som tam ochotny ist na 10tu isiel som tam s celou rodinou.Velmi ma potesilo,ze sa dal doslova osahat UH-60M,vonal novotou.Dobry pocit ,ze sa kupilo nieco osvedcene a zaroven nove.Aj ked kusok opodial stal nadherny Mi-171š,len ten už pre nas jednoducho nie je vhodny....ospravrdlnujem sa za OT.Aj ja som tajne dufal ,ze ohlasia nove bojove lietadlo.Ale podla tej,lobby v prospech gripenu si myslim ,ze vitaz je jasny.Aj ked som osobne sprvoti fandil F-16,tak ma gripen presvedcil za tie roky,ze pre nas je to najlepšie....vidno,ze je to novsi stroj.....Na F-16 strasne vidno ,ze najlepsie casy ma za sebou,aj ked na vyhodenie este stale nie je.

  • Flader
    19:08 27.08.2017

    Ja som si zase stále nie istý či to naozaj bude tá Patria. Osobne by sa mi veľmi páčila, ale silne pochybujem :/

  • puuupava
    16:34 27.08.2017

    No podľa mňa to že Poliaci majú licenciu na AMV xp neznamená že by sme ju nemohli mať aj my. A dosť pochybujem že patria pre nás by sa vyrábala V Poľsku. A ešte som si neni istý že rosomak Xp je to isté ako AMV XP. Niečo také Poliaci vystavovali aj s turrou ešte V Bratislave na ideb 2015. A bolo to niečo úplne iné.

  • Jura99
    14:57 27.08.2017

    O dvoumotoráku snad nikdo soudný neuvažuje. Pokud se nekoupí >50ks tak využití malého počtu strojů v případě války je spíš komplikace pro koalici než pomocí. Spojenci ocení spíš skvěle vyzbrojenou a vycvičenou mechanizovanou brigádu než 6 či 12 strojů, v podstatě už zastaralých (např. F-16 z druhé ruky). Proto stíhačky když už ano, tak výhradně pro air-policing a s co nejlevnějším pořízením a provozem. Ušetřené peníze investovat do pozemní techniky.

  • Flader
    13:47 27.08.2017

    Tak najsilnejší na SIAFe je asi ten EF :D

  • tryskac
    13:42 27.08.2017

    Ked sa na to pozrieme z pohladu minulosti, cesi lietali na mig23, potom na mih21, jednomotorove stroje. Z toho pohladu je zrejme, ze prechodom na jednomotorovy stroj by slo svojim sposobom o degradaciu. Najma pri uvazeni faktu, ze gripen nie je nijako premotorovany stroj - tah 80kN. F16 ma cca 120kN+ podla variantu, aj mig23 mal temer 130kN. Gripen tento handicap dohana spominanou prepracovanou aerodynamikou, ktora mu umoznuje byt efektivna vo velkych vyskach. No z pohladu pilota je jasne, ze chcu mat co najsilnejsiu masinu, najma z pohladu, ze ich nasadenie ma spocivat najma na par letov k dporavakom a nejake tie letecke dni - v podstate na paradu ...

  • Flader
    13:14 27.08.2017

    Možno to bude trochu konšpiračné, ale kľudne to naozaj môže byť aj tak, že časť MO naozaj chcela ísť smerom F-xx (najskôr 16, možno aj naozaj 15:D) ale Ficom boli teraz "uSMERnený správnym SMERom" na sever (alebo možno aj západ).
    September ej predo dvermi, tak sa to všetko čo najskôr rozuzlí. Podstatné je aby to nebol nakoneic nejaký polovičatý nákup v podobe 8 kusov, ale naozaj plnohodnotná letka 12 kusov. ČR má k v tomto výhodu, že má k dispozícii aspoň tie L-159 okrem Gripenov, ale SR zostanú už len L-39 ktorým tiež o chvíľku začnú problémy so životnosťou.

  • tryskac
    11:44 27.08.2017

    Luky: presne tak, v podstate by slo o udrzanie sucasneho stavu, s rozdielom, ze nove (staronove) stroje by boli spolahlivejsie a menej narocne na udrzbu. Dost bolo zvyraznovane ze napr. spanielsky kus ef18m je upraveny na skor na air2air ako na utocne misie. Co si pod tym mysliet...? Dalej cena, niekde som sa dozvedel ze cena ef18m je niekde v rozmedzi 50-60mil usd/kus.
    Inak som si obzrel aj sk uh60m, je to naozaj nadherny stroj este sa ligotal novotou - ked som to porovnal s opodial stojacou mi171s - rozdiel bol hned patrny, dalsieho komentaru sa ale zdrzim.

  • Flader
    11:02 27.08.2017

    Otázne je, čo má po posledných ficových vyjadreniach prednosť- či podpora domáceho obranného priemyslu alebo "proeurópske" riešenie. Pokiaľ tá podpora priemyslu, tak to bude Corsac ako sa predpokladalo, pokiaľ "proeurópske riešenie" tak možno Boxer, alebo á Patria. Ako kombinácia oboch by mohol byť ten VBCI ale otázne je, či by boli Francúzi ochotný kvôli relatívne pár kusom vôbec umožniť výrobu u nás.
    Ja osobne si stále myslím, že to bude Corsac. Možno tá Patria ak majú teda naši novinári konečne aj správne informácie a naozaj sa s nimi potajomky jedná.

  • PavolR
    10:52 27.08.2017

    Flander:
    ... a keďže na Boxera zrejme dostanú licenciu a vlastnú výrobnú linku Rumuni, ostávala by snáď ešte šanca pre VBCI-2, zvlášť keď Nexter už má v tomto regióne pár želiezok v ohni. Má síce iba 6-členný výsadok, ako Corsac, ale zato 40mm CTI a kto vie, ak by sa vyvinula bezposádková veža ...

  • Flader
    10:39 27.08.2017

    PavolR

    Škoda, ale predstava by to bola pekná.

  • Luky
    10:25 27.08.2017

    To jako, že by slovenští piloti upřednostnili céčkovýho Horneta před vším dalším?
    Proboha, vždyť se jim to všude "sype", to by bylo v letuschopnosti asi vážně nejvíc podobný současnýmu stavu....
    Výhoda Hornetů je v obrovské paletě výzbroje a nosnosti, ale vy to budete mít stejně hlavně na air policing, protože pokročilou AG výzbroj za miliardy stejně brát nebudete.

Stránka 1 z 3