Slovensko kupuje další dva vrtulníky UH-60M Black Hawk pro speciální síly

Slovensko kupuje další dva vrtulníky UH-60M Black Hawk pro speciální síly
Slovenský UH-60M Black Hawk / Mossback, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Slovenská armáda rozšíří flotilu devíti vrtulníků UH-60M Black Hawk o další dva stroje. Současně čtyři vrtulníky (včetně dvou nových) získají výstroj a výzbroj pro operace speciálních sil. Slovensko pro nákup využije americký dar 50 milionů dolarů z programu ERIP (European Recapitalization Incentive Program).

Slovenská armáda již rok provozuje všech devět objednaných víceúčelových vrtulníků UH-60M Black Hawk. Vrtulníky slouží u Vrtulníkového křídla generálplukovníka Jána Ambruše v Prešově.

Ministerstvo obrany SR (MO SR) vrtulníky zamluvilo v roce 2015 prostřednictvím amerického programu zahraničního prodeje FMS (Foreign Military Sales). Akviziční částka 261 milionů dolarů (5,6 miliardy Kč; 215 milionů euro) zahrnuje devět vrtulníků, výcvik leteckého a technického personálu, přepravu vrtulníků na Slovensko a logistickou a technickou podporu na dva roky.

Slovensko, podobě jako Česká republika, také počítá s nákupem lehčích, a tedy provozně výrazně levnějších vrtulníků. Ostatně koncept rozvoje slovenského vrtulníkového letectva již roky počítá s provozem devíti lehčích a devíti „těžkých“ vrtulníků.

Také současný slovenský ministr obrany Jaroslav Naď hovoří o nutnosti získat lehčí vrtulníky. Dříve se spekulovalo o nákupu vrtulníků UH-72 Lakota nebo militarizovaných Bell 429. Vrtulník UH-72 Lakota je v podsadě v Americe vyráběný model Airbus H145M, který slouží v maďarské armádě. Americká Lakota ale nenese žádné zbraně a slouží především pro výcvikové, logistické a podpůrné mise v rámci území Spojených států, včetně řešení přírodních katastrof, národní bezpečnosti a lékařské evakuace.


Slovenská armáda hledá piloty Black Hawků

„Za vyčleněný balík peněz můžeme nakoupit šest až sedm vrtulníků lehčího typu,“ uváděl v létě minulého roku Naď. Pro některé úkoly jsou těžší vrtulníky jednoduše naddimenzované, jako je třeba hlídkování, pátraní a záchrana SAR (Search and Rescue) nebo civilní přeprava osob a materiálu (např. v rámci řešení pandemie Covid-19, viz dále).

Vladimír Bednár pro DennikN uvedl, že letová hodina vrtulníku Black Hawk (včetně servisu) stojí 3500 dolarů (91 000 Kč). Není ale úplně jasné, zda cena odpovídá provozu ve slovenských podmínkách, kde je například výrazně levnější pracovní síla a služby.

Podobnou částku ale pro zahraniční uživatele (FMS) uvádí dokument úřadu podtajemníka amerického ministra obrany pro finanční kontrolu USD (C) (Under Secretary of Defense (Comptroller)) pro fiskální rok (FY) 2021. Stejný dokument pak uvádí pro Armádou ČR nakupované útočné vrtulníky AH-1Z Viper cenu 4744 dolarů za hodinu a pro UH-1Y Venom 8556 dolarů za hodinu. Vzpomínány UH-72A pak létá za 2583 dolarů za hodinu a dvourotorový CH-47F Chinook 6415 dolarů za hodinu.

Jak ceny odpovídají skutečným nákladům v českých / slovenských podmínkách není jasné, ale je poněkud překvapující, že provoz UH-1Y stojí více než provoz UH-60M. Je však pravda, že UH-1Y má v základu elektro-optický senzor a také zbraňové systémy, včetně řízených střel. Americké Venomy / Vipery také povětšinou operují z výsadkových lodí, což dále může ovlivnit provozní náklady.

Dále náklady zveřejněné USD(C) se v průběhu let dosti zásadně mění a provozní částky jsou tak pro daný rok (2018, 2019, 2020) unikátní. Dokument například pro FY2020 uvádí cenu za letovou hodinu pro UH-60M 3148 dolarů, ale pro rok 2019 dokonce 4346 dolarů. Je tedy jasné, že cenu ovlivňuje aktuální technický stav flotily a unikátní roční servisní náklady. Provozní náklady Venomu jsou ale vždy podstatně vyšší.


Hodinové náklady pro americké vojenské vrtulníky (FY 2021); větší fotocomptroller.defense.gov

Je také si dobré uvědomit, že lehčí vrtulníky šetří letové hodiny těžších vrtulníků a odkládají nutné a náročné technické prohlídky, nákup drahých náhradních dílů či generální opravy. To vše je přitom u lehčích vrtulníků výrazně levnější. Na druhou stranu v případě jednoho typu odpadá nutnost udržovat dva výcvikové programy, dva servisní týmy a dvě provozní zázemí.

V každém případě před Vánocemi Naď upřednostnil nákup dalších dvou vrtulníků Black Hawk, místo nákupu lehčích strojů. Oba vrtulníky mají získat plnou výbavu, výstroj a výzbroj a podporovat operace slovenských speciálních sil. Na stejnou úroveň pak mají být modernizovány dva již sloužící slovenské Black Hawky.

Důvod amerického výběru je prostý – Američané skrze program ERIP darovali Slovensku 50 milionů euro na nákup amerických zbraní. Slovensko musí v kontraktu doplatit polovinu. Takže Bratislava na nákup vrtulníků může vynaložit 100 milionů dolarů (2,145 miliardy Kč; 82 milionů euro), přičemž Washington zaplatí polovinu.


HH-60G Pave Hawk speciálních sil amerického letectva; větší foto / USAF

Slovenská armáda nakupuje Black Hawky pro budovanou těžkou 1. mechanizovanou brigádu Topoľčany. Slovensko, jako další středoevropské země, se pro potřeby NATO zavázalo vybudovat, vyzbrojit a vybavit jednu těžkou brigádu.

„Naše závazky zahrnují i víceúčelové vrtulníky potřebné pro vzdušnou podporu pozemních sil včetně nasazení vrtulníků speciálních sil,“ uvádí tiskové oddělení MO SR. „Při zachování podpory jedné vrtulníkové platformy odpadá i potřeba zakázek specifického podpůrného vybavení, jako je kontrolní a měřící technika, nářadí, přípravky a prostředky pozemního zabezpečení. Výhodou je také optimalizace výcviku létajícího a technického personálu.“

Současně MO SR zdůrazňuje pozdější nákup zřejmě devíti lehčích vrtulníků pro zabezpečení letecké záchranné služby na území Slovenska. Nyní tento úkol nonstop zajišťují vrtulníky Mi-17. Nejčastěji se skloňují zmíněné UH-72A nebo militarizovaný Bell 429.

Ale také výkonné Black Hawky se zapojují do řešení civilních krizových situací v rámci Slovenska. Zúčastnily se například hašení požárů nebo zajistily transport plicních ventilátorů či zdravotnických pomůcek.


Slovak Training Academy

V každém případě budou dva nové slovenské Black Hawky a dva již provozované vybaveny systémy pro operace speciálních sil. Není ale jasné, jaké senzory, vybavení a zbraně slovenské Black Hawky získají. Klíčové bude, zda se v nabídce objeví především přední elektro-optický senzor s termovizní kamerou.

Obecně se dá odhadnout jednotková cena holého UH-60M na 15 milionů dolarů. Slovensko tak může až 70 milionů dolarů využít na nákup senzorů, elektroniky, avioniky, vybavení vrtulníků a pilotů, výstroje a výzbroje. Částka zřejmě dovolí i nákup bočních závěsníků pro nesení přídavných nádrží či raketové výzbroje. Ale jde čistě o spekulace – MO SR žádná specifika vylepšených UH-60M zatím oficiálně nezveřejnilo. Není také jasné, zda MO SR využije celou částku pro nákup vrtulníků a vybavení.

Smlouva na nákup dvou plně vybavených Black Hawků a modernizace dvou stávajících může být podepsána letos. Bratislava již poslala Washingtonu akviziční poptávku a americká strana na jaře pošle cenovou nabídku. Poté bude jasnější, jak Bratislava „vyšperkuje“ své Black Hawky.

V této věci za pozornost nepochybně stojí činnost soukromého výcvikového střediska Slovak Training Academy v Košicích. Centrum provozuje čtyři vrtulníky UH-60A Black Hawk a je jediným soukromým provozovatelem vrtulníků Black Hawk v Evropě. V Košicích se mimo jiné připravují a cvičí piloti a mechanici slovenské armády. Slovensko tak má vybudovanou kvalitní infrastrukturu a zázemí pro výcvik pilotů a provoz Black Hawků.

Zdroj: DennikN

Nahlásit chybu v článku


Související články

Výzbroj pre slovenské vrtuľníky UH-60M Black Hawk

Slovensko obstaralo v roku 2015 deväť vrtuľníkov UH-60M, ktoré sú dodávané bez výzbroje. Nikdy ...

Armáda ČR: UH-60M Black Hawk vs. UH-1Y Venom / AH-1Z Viper

Armáda ČR porovnává dvě americké nabídky na nové vojenské vrtulníky. V úvahu připadá UH-60M Black ...

UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?

České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků ...

Nové motory pro vrtulníky AH-64E Guardian a UH-60M Black Hawk

Americká společnosti Boeing začne s integraci zcela nových turbohřídelových motorů General Electric ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Miroslav
    14:44 01.02.2021

    Treba doplniť, že stratégia rozvoja vrtuľníkového letectva počíta aj útočnými strojmi a tiež ťažšími na prepravu nákladu s rampou ktoré nahradia Mi-17. Skôr to však nevidím reálne, ...Zobrazit celý příspěvek

    Treba doplniť, že stratégia rozvoja vrtuľníkového letectva počíta aj útočnými strojmi a tiež ťažšími na prepravu nákladu s rampou ktoré nahradia Mi-17. Skôr to však nevidím reálne, že by sa prevádzkovali 3 typy vrtákov. Útočnými sa zrejme myslia ľahké, ozbrojené PTRS a guľometom. Osobne by sa mi páčil AW-109 vo verzii Military.Skrýt celý příspěvek

    • Torong
      15:20 01.02.2021

      Civilní vrtulník natřený nazeleno?

      Civilní vrtulník natřený nazeleno?

      • Scotty
        15:44 01.02.2021

        To je v podstatě každý LUH.

        To je v podstatě každý LUH.

      • CerVus
        15:51 01.02.2021

        KW byl nejefektivnější vrtulník při působení v Iráku. Pro doprovody konvojů a průzkum ideální stroj.

        KW byl nejefektivnější vrtulník při působení v Iráku. Pro doprovody konvojů a průzkum ideální stroj.

      • Miroslav
        16:07 01.02.2021

        A prečo nie? Má oproti konkurencii vynikajúce parametre, napríklad dolet, vysokú rýchlosť a hlavne máme ich na Slovensku zavedené v civilnom sektore. Máme tu pre ne dokonca ...Zobrazit celý příspěvek

        A prečo nie? Má oproti konkurencii vynikajúce parametre, napríklad dolet, vysokú rýchlosť a hlavne máme ich na Slovensku zavedené v civilnom sektore. Máme tu pre ne dokonca servisné stredisko. Oproti H-145M či Bell-429 tam nevidím nič v čom by AW zaostávalaSkrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      15:35 01.02.2021

      V roli útočného vrtuľníku by som si veľmi rád predstavil špecializovanú ozbrojenú verziu UH-60M vo verzii DAP s pylónmi MLASS, aké používa 160th SOAR, teda už integrovaný a bojom ...Zobrazit celý příspěvek

      V roli útočného vrtuľníku by som si veľmi rád predstavil špecializovanú ozbrojenú verziu UH-60M vo verzii DAP s pylónmi MLASS, aké používa 160th SOAR, teda už integrovaný a bojom preverený systém.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        15:43 01.02.2021

        Vyššie som dával dokument kde sa píše, že s tou alternatívou sa uvažuje. Citujem: Z hľadiska možností a potrieb Vzdušných síl OS SR možno za najefektívnejšie riešenie považovať ...Zobrazit celý příspěvek

        Vyššie som dával dokument kde sa píše, že s tou alternatívou sa uvažuje. Citujem:

        Z hľadiska možností a potrieb Vzdušných síl OS SR možno za najefektívnejšie riešenie považovať dokúpenie bojovej verzie vrtuľníkov UH-60 pod označením BattleHawk. Minimálny počiatočný počet takýchto strojov sa odhaduje na 4-6 kusov (nad rámec stanoveného počtu 18 viacúčelových vrtuľníkov), pričom v prípade iného typu by minimálne počty bojových vrtuľníkov museli byť vyššie, čo by bolo finančne náročné.

        Čiže s takou alternatívou minister uvažuje avšak v tomto momente nemáme ešte ani tých 18 ks obyčajných BH nad rámec ktorých by mali byť bojové.Skrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          16:02 01.02.2021

          Pardon Miro, už som si tvoj príspevok prečítal. Tento vrtuľník si myslím bol ideály pre naše potreby, bojom preverený stroj, vyššia nosnosť než akýkoľvek LUH pre zbraňové systémy ...Zobrazit celý příspěvek

          Pardon Miro, už som si tvoj príspevok prečítal. Tento vrtuľník si myslím bol ideály pre naše potreby, bojom preverený stroj, vyššia nosnosť než akýkoľvek LUH pre zbraňové systémy teda počet nesených protitankových riadených/neriadených rakiet plus munície do kanónov/guľometov, plus pancierovanie kabíny a možno tiež pokročilý výcvik posádok v USA.

          Moja predstava:
          - min. 4x AH-60 (DAP, raketová a kanónová výzbroj)
          - min. 4x MH-60 (verzia pre špeciálne operácie s flir, výzbroj guľomety)
          - min. 2x HH (verzia pre CSAR, ktorú nemôže zastávať žiadna LUH bez výzbroje a pancierovania podlahy)
          - min. 4x klasická UH-60 s guľometmi na transport pechoty, zásobovanie atď.
          - min. 4x klasická CASEVAC verzia, ktorú môže zastávať aj ľahký LUH (UH-72)

          ... a sme na počte 18 ks viacúčelových vrtuľníkov.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:18 01.02.2021

            Osobne (z reálnych riešení) by som bol rád aj za 18x UH-60 akejkoľvek verzii + 6-8 ťažších transportných s rampou (AW-101, S-92). Treba si uvedomiť, že nákup LUH má len zalepiť oči ...Zobrazit celý příspěvek

            Osobne (z reálnych riešení) by som bol rád aj za 18x UH-60 akejkoľvek verzii + 6-8 ťažších transportných s rampou (AW-101, S-92). Treba si uvedomiť, že nákup LUH má len zalepiť oči lebo stredných sa kúpila polovica. Tak aby im v súčte vyšlo tých 18 ks. Ale keď sa kúpi LUH tak tretí typ už asi nebudeSkrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            21:15 01.02.2021

            Prioritne by som kľudne na určitý čas väčšie vrtuľníky s rampou aj zatiaľ vyradil a zameral sa na jednotky špeciálnych operácií, ktoré vrtuľníky budú potrebovať najviac, takže aby ...Zobrazit celý příspěvek

            Prioritne by som kľudne na určitý čas väčšie vrtuľníky s rampou aj zatiaľ vyradil a zameral sa na jednotky špeciálnych operácií, ktoré vrtuľníky budú potrebovať najviac, takže aby boli so všetkým potrebným vybavením takéto operácie vykonávať a nie len tak na oko zavesiť guľomety tj. puzdro s flir kamerou na nose, TF/TA multi mode radar (terrain following/terrain avoidance, meteo radar), detekčné a ochranné, komunikačné systémy, navijak, nočné videnia, výzbroj atď. ... Fakt som zvedavý čím chce MO tie vrtuľníky vybaviť.Skrýt celý příspěvek

      • Kfir
        15:44 01.02.2021

        To by bolo ideálne riešenie.

        To by bolo ideálne riešenie.

      • kosa2668
        10:30 02.02.2021

        Ten battlehawk vyzera super ale utočny vrtulnik musí byť premotorovaný s prebytkom vztlaku a agilný čo uh 60M DAP nieje Je pomalší kôli odporu krídel a podvesenej municie tažší a ...Zobrazit celý příspěvek

        Ten battlehawk vyzera super ale utočny vrtulnik musí byť premotorovaný s prebytkom vztlaku a agilný čo uh 60M DAP nieje
        Je pomalší kôli odporu krídel a podvesenej municie tažší a takisto mu pri vysení krídla odmedzujú výkon
        Na druhú stranu pri lete vysokou rýchlosťou vztlak pridávaju a pri eskorte klasickych uh 60 Po vysadení výsadku by im nestíhal
        Je to vrtulník na podporu specialnych síl niečo ako mi 24 alebo Mi 8 ATMŠh v prostredí bez pvo protivníka super
        Ideál by bol AH 64 ale to je nerealne
        Potom je tu agusta 129 ale to bude tiež nereálne Tiger sa ukazal ako nespolahlivý takže radšej nie
        Jedine nejaký LUH s podvesenými riadenými strelami ktorý je agilnejší
        Tak pre doplnenie super stroj ale ako nahrada čiste bojových strojov nieje vhodnýSkrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          13:09 02.02.2021

          Čistokrvné bojové vrtuľníky by boli určite zaujímavou debatou do ďalekej budúcnosti, ale určite nie v aktuálnej situácii ozbrojených síl. Za tie neexistuje náhrada v žiadnej podobe ...Zobrazit celý příspěvek

          Čistokrvné bojové vrtuľníky by boli určite zaujímavou debatou do ďalekej budúcnosti, ale určite nie v aktuálnej situácii ozbrojených síl. Za tie neexistuje náhrada v žiadnej podobe stredných alebo ľahkých "univerzálnych" helikoptér. Vysoká nosnosť UH-60M dáva dostatočný prebytok výkonu oproti ľahkým helikoptéram pri oveľa väčšej záťaži výzbrojou a širšej palete nesených zbraní, s prídavnými nádržami či už internou alebo externou aj vyšší dolet oproti LUH. Ostatnému tak celkovo nechápem, prečo by mal "ujsť" vyzbrojený UH tomu nevyzbrojenému alebo naopak, to sú nezmysly, u letiek pre leteckú podporu SOF tie helikoptéry lietajú bok po boku. Jednotky pre špeciálne operácie sú odkázané na leteckú podporu keďže sami operujú v malých skupinách a bez ťažkej výzbroje, takže ako "doplnok" určite najvhodnejší typ práve ťažko vyzbrojený UH-60M. V prostredí pokročilej PVO protivníka si asi málo ktorý protivník "škrtne", po zásahu riadenou strelou majú také isté šance na prežitie všetky typy, teda takmer nulové, oba ale nesú tie isté ochranné a výstražné systémy. V mnohých roliach má však čistokrvný AH vďaka silnému pancierovaniu, vysokej nosnosti a rôznym elektronickým systémom nezastupiteľnú úlohu, o tom niet pochýb, žiaľ aktuálne mimo možnosti.Skrýt celý příspěvek

          • kosa2668
            12:15 03.02.2021

            Jednoducho preto lebo má väčší čelný odpor oproti čistej UH tak bude pomalší To iste ako f16 s bagmi na chrbte nieje tak obratna ani rýchla ako čista f16 Elementarna aerodynamika Zobrazit celý příspěvek

            Jednoducho preto lebo má väčší čelný odpor oproti čistej UH tak bude pomalší
            To iste ako f16 s bagmi na chrbte nieje tak obratna ani rýchla ako čista f16
            Elementarna aerodynamikaSkrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            17:29 03.02.2021

            kosa2668, takže ak "ozbrojený" UH bude mať väčší odpor a poletí pomenšie, tak ten "neozbrojený" mu nevie prispôsobiť rýchlosť letu vo formácii, jednoducho ak má raz cestovnú ...Zobrazit celý příspěvek

            kosa2668, takže ak "ozbrojený" UH bude mať väčší odpor a poletí pomenšie, tak ten "neozbrojený" mu nevie prispôsobiť rýchlosť letu vo formácii, jednoducho ak má raz cestovnú rýchlosť 280 km/h tak predsa nepoletí pomenšie a tomu druhému ujde :D čo sa ja nedozviem (facepalm) ... myslím že elementárna logika u teba príliš nefunguje.Skrýt celý příspěvek

    • Kfir
      15:42 01.02.2021

      Osobne by som preferoval Bell 429. Nakupovať zbrane v Európe podľa mňa nemá zmysel. Briti z EÚ vycúvali, Francúzov stredná a východná Európa nezaujíma a Nemci lezú Rusom do ...Zobrazit celý příspěvek

      Osobne by som preferoval Bell 429. Nakupovať zbrane v Európe podľa mňa nemá zmysel. Briti z EÚ vycúvali, Francúzov stredná a východná Európa nezaujíma a Nemci lezú Rusom do postele. Radšej by som nakúpil politické body v USA.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        15:49 01.02.2021

        Práveže ten Bell je asi na poslednom mieste

        Práveže ten Bell je asi na poslednom mieste

        • Kfir
          16:02 01.02.2021

          Už ich pár prevádzkuje polícia a horská služba myslím tiež. Mohla by aj armáda. Ideálne by boli UH-60 BattleHawk, ale to je asi nepriechodné z finančného hľadiska.

          Už ich pár prevádzkuje polícia a horská služba myslím tiež. Mohla by aj armáda. Ideálne by boli UH-60 BattleHawk, ale to je asi nepriechodné z finančného hľadiska.

          • Miroslav
            16:21 01.02.2021

            Polícia mala 2 ks ale jeden hneď padol, to isté aj u záchranárov. Úplne nové stroje

            Polícia mala 2 ks ale jeden hneď padol, to isté aj u záchranárov. Úplne nové stroje

          • Flader
            16:22 01.02.2021

            Polícia má jeden B429, prevádzkovateľ LZS firma ATE modelom 429 nahradzuje svoje AW109.

            Polícia má jeden B429, prevádzkovateľ LZS firma ATE modelom 429 nahradzuje svoje AW109.

          • Kfir
            19:30 01.02.2021

            Miroslav Vyšetrovanie oboch prípadov neodhalilo chybu stroja, ale žiaľ chybu na strane pilota. Záchranársky spadol v noci pri zásahu v ťažkom teréne. Zavadil o stromy pri odlete. ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Vyšetrovanie oboch prípadov neodhalilo chybu stroja, ale žiaľ chybu na strane pilota. Záchranársky spadol v noci pri zásahu v ťažkom teréne. Zavadil o stromy pri odlete. Policajný spadol z dôvodu náklonu pri zlom vyvážení. Pilot čelí obžalobe.
            Samozrejme neviním pilotov. Boli to skúsení profesionáli. Mali veľa nalietané. Nehoda sa môže prihodiť aj skúsenému pilotovi. Žiaľ v letectve končia väčšinou fatálne.
            Píšem to skôr preto, lebo tvoj koment vyznel ako by to bola chyba vrtuľníkov, čo vyšetrovanie vyvrátilo.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    14:40 01.02.2021

    To, že MO počíta stále ešte aj s nákupom ľahších strojov je za mňa pozitívna správa.

    To, že MO počíta stále ešte aj s nákupom ľahších strojov je za mňa pozitívna správa.

    • Miroslav
      14:58 01.02.2021

      V hre by mali byť 3 typy: Airbus Helicopters H145M, Agusta Westland AW109 LUH a Bell 429 GlobalRanger. Ale ťažko povedať ako to nakoniec dopadne. MO by chcelo obnoviť aj útočné ...Zobrazit celý příspěvek

      V hre by mali byť 3 typy: Airbus Helicopters H145M, Agusta Westland AW109 LUH a Bell 429 GlobalRanger. Ale ťažko povedať ako to nakoniec dopadne. MO by chcelo obnoviť aj útočné vrtuľníky avšak na to asi nebudú peniaze.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2