Slovensko kupuje kolová bojová vozidla pěchoty

Slovensko kupuje kolová bojová vozidla pěchoty
Pandur II se slovenskou věží TURRA 30 / TDV (Tatra Defence Vehicle) (Zvětšit)

Slovenské ministerstvo obrany (MOSR) finalizuje nákup kolových obrněných bojových vozidel 8×8. Svou nabídku zaslalo pět zemí, včetně České republiky. V první fázi Bratislava poptává 76 vozidel, výhledově v celkově pěti akvizičních krocích 500 kolových bojových vozidel 8×8.

Vše potřebné o slovenské akvizici najdeme v dokumentu „Obstaranie Bojových obrnených vozidiel 8×8“ (BOV 8×8). V první etapě MOSR poptává 60 kolových bojových vozidel pěchoty (BOV 8×8), šest velitelských BOV 8×8 (BOV 8 × 8 V) a deset zdravotnických vozidel (BOV 8 × 8 AMBS). Celkově MOSR za první etapu, tedy za nákup 76 vozidel, provozních a podpůrných systémů, náhradních dílů, výcviku, školících pomůcek, technické podpory, dokumentace atd., hodlá vynaložit 332 milionů euro (8,1 miliardy Kč).

Podle slovenských podmínek nejdůležitější verze, tedy kolové bojové vozidlo pěchoty (KBVP; slovenské označení BOV 8×8), má kromě trojčlenné posádky převést jednou družstvo pěchoty (sedm vojáků). Výzbroj musí tvořit minimálně 30mm automatický kanon, spřažený kulomet ráže 7,62 mm a protitankový raketový komplet.

Dále se požaduje schopnost působit v prostředí nasazení zbraní hromadného ničení a napojení vozidla na automatizovaný systém velení a řízení kompatibilní se standardy NATO. Vezené zásoby musí umožnit jeden den autonomní bojové činnosti.

Celkově pět zemí – Česká republika, Finsko, Rumunsko, Španělsko a Spojené státy – podalo do konce minulého roku své nabídky.


VCR 8×8 Dragón se španělským bojovým modulem Guardián 30; větší foto / Španělské ministerstvo obrany

V následujících měsících na Slovensku proběhnou porovnávací zkoušky všech kandidátů. Testovací vozidla pro první porovnávací zkoušky v rámci marketingového průzkumu nebudou dodána podle finálních slovenských požadavků – půjde o demonstrátory ukazující schopnosti výrobců. Ostatně podobným způsobem si Bratislava „prohlédla“ v minulém roce kandidáty na pásová bojová vozidla pěchoty.

MOSR do konce března 2022 slovenské vládě doporučí nejlepší řešení vozidla 8×8. Letos tedy dojde k výběru vítězné firmy (resp. státu; viz dále), která současně v letošním roce musí dodat minimálně jeden prototyp BOV 8×8 (tedy již dle slovenských požadavků). Tento prototyp se zúčastní vojskových zkoušek. Sériová výroba a dodávky slovenským vojákům proběhnou v letech 2023 až 2025. Dodávky všech 500 vozidel ve 20 variantách skončí do roku 2035.

Hodnotícími kritérií bude cena (35 %), takticko-technické vlastnosti vozidel (30 %), zapojení slovenského průmyslu (25 %) a logistika / náklady na životní cyklus (10 %).

„Jsme o krok blíže k nové technice pro naše vojáky hodné jejich potřebám ve 21. století. Kromě toho platí, že důležitým kritériem je zapojení domácího průmyslu, a to minimálně 40 % z celkové ceny akvizice – trváme na tom. Právě proto jsou nabídky v rukou nominovaných odborníků nejen z resortu obrany, ale také hospodářství,“ uvedl ministr obrany SR Jaroslav Naď.


Rumunská Piranha V s izraelským bojovým modulem UT30MK2; větší foto / GDELS

Česká republika nabízí Slovensku vylepšené bojové vozidlo Pandur II. V Česku vyrobené různé verze vozidla Pandur II se podařilo exportovat na Filipíny a do Indonésie. Mimochodem Filipíny mají celkově deset Pandurů získat v letošním roce.

Podle slovenského portálu DennikN Finsko nabízí platformu AMV XP. Rumunsko a Španělsko přicházejí s obrněncem Piranha V – Madrid nabízí modifikaci VCR 8x8 Dragón. Obě země získaly výrobní licenční práva od firmy GDELS (General Dynamics European Land Systems). Od stejné firmy česká TDV získala před lety licenční práva na výrobu Pandurů II. Američané, tedy americká divize BAE Systems, nabízí vozidla Stryker.

Pochopitelně české čtenáře nejvíce zajímá případný úspěch české nabídky a možnost česko-slovenské spolupráce na vývoji a výrobě těchto vozidel. Česká strana podala nabídku skrze nově zřízenou Agenturu pro mezivládní obrannou spolupráci (AMOS).

Náměstek Sekce průmyslové spolupráce Ministerstva obrany ČR (MO ČR) Tomáš Kopečný v rozhovoru pro Armádní noviny o agentuře AMOS mimo jiné uvedl: „Agentura AMOS vzniká jako zcela nový nástroj pro podporu exportu, a to konkrétně pro případy prodeje vojenského materiálu na bázi vláda-vláda. Agentura, která bude spadat pod Ministerstvo obrany, bude zpracovávat tyto obchodní případy, přičemž bude mít za úkol zastřešit obchodní kontrakt mezivládní dohodou o vojensko-technické spolupráci a konsolidovat nabídku české firmy včetně koordinace technických záruk za kvalitu zboží.“


AMV XP s norským bojovým modulem Protector RT40; větší foto / Patria

Jana Zechmeisterová z tiskového oddělení MO ČR zapojení agentury AMOS před týdnem potvrdila: „V tuto chvíli mohu upřesnit, že nabídka České republiky obsahuje zapojení společnosti Tatra Defence Vehicle (dceřiná společnost CSG) a obsahuje vozidlo Pandur II, včetně zásadního zapojení slovenského obranného průmyslu. Česká republika patří mezi jednu z mála zemí, která produkuje platformy kolových obrněných vozidel 8×8 a umí vyvíjet a nabízet modulární varianty, jejichž uživatelem je také Armáda ČR.“

Firma TDV (Tatra Defence Vehicle) ve svých materiálech zdůrazňuje, že nejnovější česká verze Pandur II se od té původní konstrukčně odlišuje a jde tedy o český výrobek.

Nová česká verze vozidel Pandur II vychází z nejnovějších spojovacích a velitelských vozidel (KOVS a KOVVŠ). Balistická a protiminová ochrana dosahuje alianční úrovně STANAG 4569 Level 3/3a. Vozidlo tedy odolá průbojným ocelovým střelám ráží 7,62×51 mm a 7,62×54 mm. Posádka přežije explozi protitankové miny s náplní 8 kg TNT pod kterýmkoli z osmi kol.

Předností české nabídky je již připravená a otestovaná verze vozidla Pandur II se slovenskou bezosádkovou věží TURRA 30 (video níže). Věž je plně integrovaná, navíc vozidlo v minulém roce prošlo střeleckými testy na Slovensku. Ovšem Pandur II nabízí možnost integrace řady dalších věží, které splňují požadavky slovenské armády.


M1296 Strkyer Dragoon s norským bojovým modulem Protector RT40; větší foto / US Army

MOSR konkrétního výrobce modulu nezmiňuje (ani nemůže) ale je velmi pravděpodobné, že pokud chtějí firmy splnit podmínku 40% podílu slovenského průmyslu na akvizici, musí svá vozidla nabídnout s věží TURRA 30 od slovenské firmy EVPÚ Defence.

Žádní jiní kandidáti zatím moduly TURRA 30 nemají plně integrováný. Neúspěšný projekt finsko-slovenského vozidel Vydra sice využíval věž TURRA 30, ale na starším podvozku AMV. Finové nyní Slovensku nabízejí novou verzi AMV XP.

Největší výhodou české nabídky jsou rozsáhlé možnosti průmyslové spolupráce, a také spolupráce na úrovni obou armád. Ty jsou zásadně usnadněny geografickou, jazykovou a kulturní blízkostí obou zemí. Pokud slovenská armáda zvolí vozidla Pandur II, může čerpat ze zkušeností AČR, navíc lze sjednotit logistickou podporu pro obě armády, což přinese i finanční úspory u servisních úkonů a nákupu náhradních dílů. V případě vítězství by výrobu (a následnou technickou podporu) vozidel Pandur II mohla zajistit trenčínská Tatra Defence Slovakia (TDS). Mimochodem z kopřivnické TDV do trenčínské TDS je to pouze dvě hodiny cesty autem.

TDS již ohlásila záměr během dvou let zaměstnat 150 lidí a rozjet výrobu nákladních vozidel Tatra, zejména Tatra Force a Tatra Tactic. Tento krok má zvýšit šance TDS v tendru na 1500 nových nákladních vozidel pro slovenské ozbrojené síly.

Pandur II s bojovým modulem TURRA 30

Trenčínská firma také může potenciálně pro slovenskou armádu vyrobit 88 taktických vozidel 4×4 na základě platformy Patriot II. TDS tedy umí pokrýt prakticky jakékoliv potřeby slovenské armády po těžkých kolových vozidlech, ať už se jedná o nákladní vozidla, taktická obrněná vozidla 4×4 nebo bojová vozidla 8×8 (včetně speciálních verzí).

Podle Michala Baláža, generálního ředitele TDS, v případě zapojení slovenského průmyslu do dodávek kolové techniky do slovenské armády, může slovenská ekonomika získat stovky milionů euro. „Mluvíme o multiplikačním efektu, máme unikátní příležitost být soběstační, zachovat si celý produkční cyklus na Slovensku, od výzkumu a vývoje, přes výrobu, až po servis,“ uvedl Baláž.

Podle Baláže v případě výroby 100 kolových obrněných vozidel 8×8 v trenčínské TDS, slovenská ekonomika získá 470 milionů eur, přičemž zároveň vznikne 2897 pracovních míst. „Pokud budeme obrněná vozidla 8×8 vyrábět na Slovensku v Tatře, z každého investovaného eura se zpět do slovenské ekonomiky vrátí 1,8 eura,“ uvedl Baláž.

Pochopitelně spojený česko-slovenský vývoj a výroba vozidel na tatrováckém podvozku (nákladní a specializovaná vozidla Tatra, TITUS, Patriot II, Zuzuna 2, DITA atd.) a bojových vozidel Pandur II může výrazně zvýšit exportní šance jmenovaných vozidel, z čehož zpětně budou profitovat obě země. Potenciál pro spolupráci je tedy obrovský a dalece přesahuje vojenství. V případě naplnění takto rozsáhlé strategické spolupráce může na Slovensku vzniknout přímo i nepřímo tisíce nových pracovních míst.

Zdroj: DennikNPravda.sk, Zoznam.sk, MOSR

Galerie

TURRA 30 na vozidle Pandur II / TDV Pandur II s bojovým modulem TURRA 30 / TDV Pandur II s bojovým modulem TURRA 30 / TDV

Nahlásit chybu v článku


Související články

ROZHOVOR: Společnost Tatra Defence Vehicle je důležitou součástí českého obranného průmyslu

Společnost Tatra Defence Vehicle vznikla v roce 2016, a je výjimečná tím, že představuje první ...

Slovensko připravuje masivní nákup bojových vozidel

Slovenské ministerstvo obrany (MO SR), pod vedením Jaroslava Naďa, připravuje rychlou akvizici 500 ...

Pokročilá aktivní balistická ochrana vozidel

Na vojenské výstavě IDET 2021 brněnský Vojenský výzkumný ústav (VVÚ) prezentoval dokončený projekt ...

Pandur II jako perspektivní platforma pro armády Slovenska i Česka

Slovenské ministerstvo obrany v červenci 2021 oznámilo záměr nakoupit nová kolová bojová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Miro
    17:20 20.05.2022

    Boris Kollár si myslí, že slovenská armáda potrebuje urgentne prezbrojiť. Uviedol to v Tisovci počas návštevy firmy CSM Industry, ktorá sa bude vďaka spolupráci s fínskou Patriou ...Zobrazit celý příspěvek

    Boris Kollár si myslí, že slovenská armáda potrebuje urgentne prezbrojiť. Uviedol to v Tisovci počas návštevy firmy CSM Industry, ktorá sa bude vďaka spolupráci s fínskou Patriou podieľať na výrobe bojových obrnených vozidiel 8×8.

    „Doteraz sme boli na technike ešte zo sovietskej éry. Keďže vidíme, aká je bezpečnostná situácia v Európe a na Ukrajine, je najvyšší čas zmodernizovať celú armádu,“ povedal Kollár.

    V Tisovci sú podľa jeho slov schopní vyrábať dve vozidlá mesačne, počítajú vďaka tomu so vznikom 50 nových pracovných miest.Skrýt celý příspěvek

    • Miro
      17:34 20.05.2022

      2 ks za mesiac je podľa vás štandardná rýchlosť výroby? Príde mi to málo, prvá várka tak bude trvať cez 3 roky s tým, že Fíni vyrobia prvých 8 vozidiel...

      2 ks za mesiac je podľa vás štandardná rýchlosť výroby? Príde mi to málo, prvá várka tak bude trvať cez 3 roky s tým, že Fíni vyrobia prvých 8 vozidiel...

      • PavolR
        18:41 20.05.2022

        Na normálne tempo výroby by to bolo neakceptovateľne málo, ale medzi 2023-2025 je plánovaných zhruba toľkoto kusov, tak je to zrejme zámerne takto rozložené v čase.

        Na normálne tempo výroby by to bolo neakceptovateľne málo, ale medzi 2023-2025 je plánovaných zhruba toľkoto kusov, tak je to zrejme zámerne takto rozložené v čase.

    • Ján Paliga
      21:49 20.05.2022

      Najvyšší čas, aby sa Kollár pobral kade ľahšie z politiky.... Nemá tam čo hľadať s jeho charakterovou výbavou.

      Najvyšší čas, aby sa Kollár pobral kade ľahšie z politiky.... Nemá tam čo hľadať s jeho charakterovou výbavou.

  • Harvest
    13:05 10.05.2022

    Veľmi nerád tu ruším pekné číslo 666 komentárov, ale na IDEBe sa objavila aj patria amv s vežou turra a kanonom na ...Zobrazit celý příspěvek

    Veľmi nerád tu ruším pekné číslo 666 komentárov, ale na IDEBe sa objavila aj patria amv s vežou turra a kanonom na 30x173.

    https://twitter.com/RyszardJon... Skrýt celý příspěvek

    • janusinko
      15:21 10.05.2022

      To už je minimálne štvrtá varianta predných svetiel...

      To už je minimálne štvrtá varianta predných svetiel...

    • Clanek
      15:41 10.05.2022

      Strasne me vytaci jak je podvozek i vez kazde v jine zelene :D.

      Strasne me vytaci jak je podvozek i vez kazde v jine zelene :D.

    • mikojan29
      07:43 11.05.2022

      To je zrejme tá, ktorú porovnávali na Záhorí s Pandúrom. Inak teraz tam tiež stále niečo testujú, lebo v rádiu stále hovoria, že v nepravidelných intervaloch uzatvárajú cestu medzi ...Zobrazit celý příspěvek

      To je zrejme tá, ktorú porovnávali na Záhorí s Pandúrom. Inak teraz tam tiež stále niečo testujú, lebo v rádiu stále hovoria, že v nepravidelných intervaloch uzatvárajú cestu medzi Plav. Mikulášom a Lakšárskou Novou Vsou. Možno PBOV, vyhodnotenie by malo byť už o mesiach.Skrýt celý příspěvek

      • Flader
        14:53 11.05.2022

        Tento mesiac sú aj ostré streľby na leteckej strelnici. Tak možno aj kvôli tomu zatvárajú.

        Tento mesiac sú aj ostré streľby na leteckej strelnici. Tak možno aj kvôli tomu zatvárajú.

        • mikojan29
          23:21 11.05.2022

          Už boli, minulý týždeň.

          Už boli, minulý týždeň.

        • mikojan29
          21:21 11.05.2022

          Tak som mal pravdu. Aj kvôli tomu to uzatvárali.

          Tak som mal pravdu. Aj kvôli tomu to uzatvárali.

  • mikojan29
    17:56 09.04.2022

    Odborný komentár neodborného článku: https://komentare.sme.sk/c/228... "MANIPULATÍVNA A NEODBORNÁ ANALÝZA MARTINA KUGLU – ...Zobrazit celý příspěvek

    Odborný komentár neodborného článku:

    https://komentare.sme.sk/c/228...

    "MANIPULATÍVNA A NEODBORNÁ ANALÝZA MARTINA KUGLU – ODPOVEĎ NA ČLÁNOK
    Brigádny generál Peter Babiar je náčelník štábu strategického plánovania Generálneho štábu OS SR – a odpovedá na článok Martina Kuglu.
    Obsah analýzy o transportéroch je sporný.
    Žijeme v postfaktuálnej dobe, ktorej vládnu hoaxy, falošné správy a konšpiračné
    teórie.
    Definície predpokladajú, že nepravdivú alebo zmanipulovanú informáciu šíria najmä ľudia alebo organizácie, ktoré chcú zámerne zavádzať a uškodiť. Stane sa však, že manipulatívna informácia vznikne a začne sa šíriť aj ako produkt nešikovného neodborníka.
    Ani nie 24 hodín po rozhodnutí vlády sa k nákupu bojových obrnených vozidiel 8x8 vyjadril politológ Martin Kugla v autorskom texte „Naď robí, čo kritizoval, len vo väčšom (analýza)“.
    Odborná a aj žurnalistická hodnota tejto analýzy je sporná. A to až do takej miery, že podľa môjho názoru vo svojej analýze podáva informácie manipulatívnym spôsobom. Z odborného hľadiska v mnohých ohľadoch poukazuje na autorovu nedostatočnú informovanosť a medzery v odborných znalostiach.
    Z vlastnej práce viem, aké náročné je vypracovať analýzu, ktorá zvládne zrážku s kritickým okom odbornej verejnosti. Uznávam, že v dobe zmietanej globálnou pandémiou a vojnou za našimi humnami je extrémne náročné držať krok a nepremeškať čaro okamihu.
    Ale za akú cenu? Za cenu nekvalitnej žurnalistiky? Analýza patrí medzi racionálne publicistické žánre a podľa niektorých definícií sa približuje k žánrom vedeckej literatúry. Redakcia SME.sk odpustí, ak si ako dlhoročný abonent SME.sk nárokujem žiadať za svoje peniaze, aby text deklarovaný ako analýza bol analýzou, a nie jej nevydarenou karikatúrou.
    Tiež si dovolím očakávať, že autor analýzy, v tomto prípade Martin Kugla, si bude dávať pozor na chyby, bude dôkladne overovať fakty, nebude zbytočne preceňovať svoje odborné znalosti a že s pokorou, aká náleží každej analyzovanej problematike, bude venovať vypracovaniu analýzy dostatok času a energie. Inak my, ktorí tvoríme analýzy, riskujeme, že výsledkom našej práce bude insitný text plný chýb a nepresností, ktorý sa zverejnením nevyhnutne stáva manipulatívnou informáciou. Cítim povinnosť predložiť čitateľovi aspoň niektoré dôležité odborné argumenty
    odôvodňujúce moje postoje. Tu sú.
    ☝Kľúčové dokumenty
    Vládny materiál k nákupu bojových obrnených vozidiel 8x8 vychádza z kľúčových vojensko-strategických dokumentov, ktoré v posledných troch rokoch vypracoval generálny štáb a ktoré dostatočne detailne a komplexne analyzujú vojenské aspekty obrany Slovenska a definujú vojenské požiadavky vrátane kvantifikácie počtov bojovej a podpornej výzbroje a zdrojového zabezpečenia jej obstarania a prevádzky. Martin Kugla postupuje neprofesionálne, ak predpokladá, že keď o niečom nevie, tak to neexistuje. Inak by sa vo svojej analýze nedopúšťal školáckej a v tomto náročnom žurnalistickom žánri neakceptovateľnej chyby, keď čitateľovi podsúva vykonštruované závery o údajných deviatich manipuláciách. V rámci týchto procesov sme analyzovali požiadavky na hlavné zbraňové systémy ozbrojených síl. Rozhodovanie o tom, ktorý zbraňový systém bude umiestnený na akom druhu podvozku, je riešením rovnice s mnohými navzájom sa ovplyvňujúcimi premennými.
    Do úvahy sa berú najmä operačné, technologické, logistické, ekonomické, časové a bezpečnostné faktory, pričom vo výsledku napríklad vyjde, že podvozok 4x4 je síce lacnejší, je aj dostupnejší, ale na dosiahnutie požadovaného efektu by sme potrebovali týchto vozidiel kúpiť trikrát viac (a teda aj viac logistiky). Pri podporných vozidlách je často problematická priestorová náročnosť technológií, ktoré je potrebné integrovať do ich nadstavbovej časti. Niektoré štandardne používané technológie sa napríklad do vozidiel 4x4 jednoducho nezmestia. Vzniká tak problém, ako zabezpečiť adekvátne podvozky pre všetky potrebné spôsobilosti a zároveň zbytočne nezvyšovať počet druhov podvozkových platforiem.
    Ďalším faktorom pre určenie počtov jednotlivých podvozkových platforiem je schéma, ktorá sa použije pre tvorbu štruktúry bojových práporov. Aby sme aspoň približne dorovnali bojovú silu našich mechanizovaných práporov k štandardu NATO, navrhli sme zmenu doterajšej schémy 3-3-3 na schému 4-3-3.
    Výsledkom všetkých týchto opatrení sú upravené počty jednotlivých druhov podvozkových platforiem pre všetky útvary ozbrojených síl, ktorých sa to týka. Toto a aj ďalšie skutočnosti súvisiace s určovaním počtov podvozkových platforiem sa dajú overiť. Napríklad aj vo zverejnenom hodnotení Útvaru hodnoty za peniaze.
    ☝Rovnako dôležité priority
    Z vojenského hľadiska majú všetky vojenské požiadavky na zabezpečenie obrany štátu rovnako vysokú prioritu. To platí aj pre niekoľko desiatok medzinárodných vojenských záväzkov Slovenskej republiky, nie iba pre ťažkú mechanizovanú brigádu a Iniciatívu pripravenosti NATO (NRI).
    Opieram sa o zákon č. 321/2002 o ozbrojených silách, ktorý je v tom jednoznačný. V paragrafe 4 hovorí, že „hlavnou úlohou ozbrojených síl je brániť Slovenskú republiku pred napadnutím cudzou mocou, brániť jej zvrchovanosť, územnú celistvosť, nedotknuteľnosť hraníc a plniť záväzky vyplývajúce z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.“
    Na druhej strane, sú tu finančné možnosti štátu, ktoré významne determinujú časové a vecné aspekty projektov vyzbrojovania. Preto na generálnom štábe robíme vyvažovanie našich vojenských požiadaviek so zdrojovými možnosťami rezortu obrany.
    Výsledkom je vždy kompromis, ktorý sa externému analytikovi môže zdať nelogický alebo dokonca chybný. Nepoznám „úplne všetky zdroje z prostredia generality, diplomacie a aj NATO“, ktorými disponuje Martin Kugla, ale za 12 rokov praxe v obrannom plánovaní som nestretol obranného plánovača, ktorý by túto logiku čo i len náznakom popieral.
    Snažím sa porozumieť argumentácii, že pre vozidlá bojovej podpory a bojového zabezpečenia by sa nemuseli klásť rovnako náročné požiadavky ako pre ostatné vozidlá v bojovej zostave. A preto by podľa Martina Kuglu armáda mala pre tieto typy jednotiek požadovať „menej sofistikované, ale na dané potreby plne postačujúce vozidlá 8x8 (napr. u nás vyrábaný Tatrapan)...“.
    Martin Kugla však jedným dychom priznáva, že vozidlá bojovej podpory a bojového zabezpečenia sa môžu nachádzať v blízkosti bojovej línie, teda tam, kde budú aj „sofistikované“ bojové vozidlá. Kľúč k pochopeniu tohto logického nezmyslu je asi v kontexte slova „sofistikované“. Ten však Martin Kugla nevysvetľuje, čo mu však nebráni hovoriť o "štvrtej manipulácií"
    Podávané argumenty sa navzájom logicky negujú, niektoré podstatné časti argumentácie sú zámerne vynechané a na svete je vykonštruovaný dôkaz o domnelej manipulácii. Na ilustráciu dodám iba malý, ale nie nepodstatný detail, ktorý Martin Kugla vo svojej argumentácii pozabudol uviesť. Vozidlo TATRAPAN je konštrukcia z 90. rokov 20. storočia a dnes sa už nevyrába. Aj keby sa vyrábal, jeho parametre by v mnohých ohľadoch už nespĺňali požiadavky moderného bojiska.
    Konštruktéri, technológia a ekonómovia určite vysvetlia, čo by znamenalo (a koľko rokov by trvalo) obnoviť výrobu nejakej modernizovanej verzie dnes už technologicky dávno prekonaného Tatrapanu.
    ☝Ďalšie podmienky
    K „podmienke plávateľnosti“ vozidla 8x8. Martin Kugla sa ako keby snažil čitateľa presvedčiť, že táto podmienka bola zaradená preto, lebo dvaja výrobcovia mali „produkčne pripravené plávateľné vozidlo s ochranou“. Po prvé, plávateľnosť nie je „sporná výhoda“.
    Je to jedna z bežných operačných požiadaviek a je iba na vyspelosti výrobcu, ako sa dokáže s touto výzvou vyrovnať, teda ako dokáže odladiť celkovú konštrukciu svojho vozidla. Ozbrojené sily majú túto požiadavku dlhodobo, a to nie omylom alebo, aby bolo okolo čoho po večeroch splietať divoké konšpirácie o manipuláciách.
    Veža TURRA-30 od EVPU je slovenským výrobkom, ktorý je zavedený do užívania v ozbrojených silách. Integrovanie veže TURRA-30 ponúkol nielen fínsky, ale aj český výrobca s vozidlom PANDUR 2, a rovnako tak mohol urobiť každý výrobca, ktorý sa o zákazku pre Slovenskú republiku uchádzal. Veža TURRA-30 umožňuje integrovať nielen „východný kanón“ GTS-30/A (munícia 30x165mm), ale aj „západný kanón“,
    konkrétne automatický kanón MK44S Bushmaster II (munícia 30x173mm), a to všetko aj v poľných podmienkach, čo je možné označiť za konštrukčný unikát. Nezanedbateľná je aj informácia o vývoji modifikácie kanóna GTS-30 s možnosťou použitia „západnej“ munície 30x173mm, čo by ešte viac rozšírilo univerzálnosť veže TURRA-30 a zvýšilo podiel slovenského obranného priemyslu. Tieto všetky fakty sú verejnosti bežne dostupné, napríklad na internete.
    Martin Kugla sa žurnalisticky nekvalitnou analýzou pokúsil odhaliť údajné manipulácie pri rozhodovaní vlády k obstaraniu vozidiel 8x8. Namiesto toho ponúkol čitateľovi vykonštruovaný príbeh."Skrýt celý příspěvek

    • pjaro77
      18:07 09.04.2022

      Kugla je vo vojenských veciach diletant, neviem, kto mu stále dáva priestor v médiách.

      Kugla je vo vojenských veciach diletant, neviem, kto mu stále dáva priestor v médiách.

      • Ján Paliga
        21:03 09.04.2022

        Je to sociológ :)

        Je to sociológ :)

        • mikojan29
          21:14 09.04.2022

          To hovorí za všetko. Dnes je každý odborník aj na jadrovú fyziku, ak je to momentálne v kurze.

          To hovorí za všetko. Dnes je každý odborník aj na jadrovú fyziku, ak je to momentálne v kurze.

  • Clanek
    21:47 08.04.2022

    Jen sem hodim link s rozhovorem s Nadem, kde potvrzuje NATO razi a domaci kanon. https://www.postoj.sk/103328/s... Zobrazit celý příspěvek

    Jen sem hodim link s rozhovorem s Nadem, kde potvrzuje NATO razi a domaci kanon.
    https://www.postoj.sk/103328/s... Skrýt celý příspěvek

    • mikojan29
      23:15 08.04.2022

      A bude to zrejme spomínaný GTS-30/N.

      A bude to zrejme spomínaný GTS-30/N.

      • Clanek
        05:31 09.04.2022

        Coz je asi nejlepsi kompromis. Zavede se kanon v Nato razi, a i kdyz neovereny, s limity a detskymi nemocemi, ale zase doma vyrobeny a levnejsi.

        Coz je asi nejlepsi kompromis. Zavede se kanon v Nato razi, a i kdyz neovereny, s limity a detskymi nemocemi, ale zase doma vyrobeny a levnejsi.

        • mudry.udrzbar
          20:22 09.04.2022

          trochu sa obavam, ci sa ten kanon skutocne stihne vyvinut a vyrobit. Bude to prvý 30x173mm samonabijaci kanon na svete, vsetky zapadne su mechanicky pohanane.

          trochu sa obavam, ci sa ten kanon skutocne stihne vyvinut a vyrobit. Bude to prvý 30x173mm samonabijaci kanon na svete, vsetky zapadne su mechanicky pohanane.

          • Sergej7490
            06:39 10.04.2022

            Napocitat silnejsiu pruzinu snad dokazu… Ako sa tu uz spominalo, nove strelivo je vykonnejsie asi o 10%. Samotna strela u nato je kratsia, lahsia, preto leti rychlejsie. Celkova ...Zobrazit celý příspěvek

            Napocitat silnejsiu pruzinu snad dokazu… Ako sa tu uz spominalo, nove strelivo je vykonnejsie asi o 10%. Samotna strela u nato je kratsia, lahsia, preto leti rychlejsie. Celkova dlzka oboch nabojov je prakticky totozna.
            Takze si myslim, ze upravy kanona nebudu nejak fatalne. Zmeny sa budu pravdepodobne tykat podavacieho mechanizmu a hlavne.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:01 07.04.2022

    Vo včerajšej téme dňa sa preberali 8x8:
    https://www.ta3.com/relacia/23...

    Vo včerajšej téme dňa sa preberali 8x8:
    https://www.ta3.com/relacia/23...

  • michaltinkint
    23:21 04.04.2022

    minister Naď postavil osud celej modernizácie na experimentálnom kanóne, ktorý ešte ani nebol otestovaný a nikto ho ešte ani nevidel. toto je škandál. svet sa hemží kvalitnými a ...Zobrazit celý příspěvek

    minister Naď postavil osud celej modernizácie na experimentálnom kanóne, ktorý ešte ani nebol otestovaný a nikto ho ešte ani nevidel. toto je škandál. svet sa hemží kvalitnými a odskúšanými kanónmi, o ktorých licenčnú výrobu by sme sa mohli uchádzať. ale nie. Naď vo svojom laickom fanatizme pre SK "vývoj" presadil takúto hlúposť. na SK vyvíjaný kanón nemá žiadnu perspektívu. je to prekomorovaná stará ruská rachotina. nikto nevie, či ten silnejší náboj bude fungovať s mechanizmom odoberania plynov z hlavne. a akú to bude mať životnosť. na 40mm môžeme definitívne zabudnúť a o programovateľnej munícii môžeme len snívať. zas ale vyjde nás to tri krát drahšie ako kupovať bushmaster.Skrýt celý příspěvek

    • janusinko
      06:55 05.04.2022

      Kam prosím Ťa chodíš na tieto výplody? Jediné, s čím sa dá súhlasiť je, že môžeme definitívne zabudnúť na 40 mm, pričom táto varianta bola málo pravdepodobná už od začiatku ...Zobrazit celý příspěvek

      Kam prosím Ťa chodíš na tieto výplody? Jediné, s čím sa dá súhlasiť je, že môžeme definitívne zabudnúť na 40 mm, pričom táto varianta bola málo pravdepodobná už od začiatku vzhľadom na cenu a malú zásobu munície.Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        07:41 05.04.2022

        rovněž ta programovatelná munice tam nebude možná. Podporuju myšlenku výroby na SK, ale musí tam být aspoň stejné parametry s konkurencí, kromě toho kanon 2A42 je z druhé strany ...Zobrazit celý příspěvek

        rovněž ta programovatelná munice tam nebude možná. Podporuju myšlenku výroby na SK, ale musí tam být aspoň stejné parametry s konkurencí, kromě toho kanon 2A42 je z druhé strany fronty. Nijak zvlášť jsem nového vítěze tendru nezkoumal, ale je tam vůbec rozdíl proti 8x8 Vydra, které ministr Naď kritizoval a zrušil ? Odstranily se novým tendrem důvody, proč byl tendr Vydra zrušen ?Skrýt celý příspěvek

        • janusinko
          09:18 05.04.2022

          Samozrejme, najväčšia kritika bola na netransparentnosť a cenu.

          Samozrejme, najväčšia kritika bola na netransparentnosť a cenu.

          • michaltinkint
            13:27 05.04.2022

            A v čom Naď postupoval transparentnejšie v porovnaní so SNS? Spravil snáď otvorenú súťaž alebo rokoval tiež vláda-vláda ako SNS? Stanovil snáď kritériá a počkal, ako ich ...Zobrazit celý příspěvek

            A v čom Naď postupoval transparentnejšie v porovnaní so SNS? Spravil snáď otvorenú súťaž alebo rokoval tiež vláda-vláda ako SNS? Stanovil snáď kritériá a počkal, ako ich dodávatelia naplnia alebo vopred určil, že veža bude Turra 30 a kanón že bude z SK "vývoja", ako to spravili v SNS? O koľko je nižšia cena tohoto KBVP od tej Gajdošovej Vydry? A aký je rozdiel v cene, keď zarátame náklady na dodatočnú výmenu kanóna za Bushmaster o päť rokov?
            V čom presne je Naď transparentnejší ako Gajdoš a o koľko lepšiu cenu vyjednal? Inak tá predstava o Naďovej transparentnosti ma veľmi zaujíma. Naď sa veľkými písmenami zapísal tým, že za netransparentný označil spoločný NSPA nákup striel Spike viacerými EU krajinami naraz. No, a tak.Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            14:42 05.04.2022

            Neklam, nefabuluj. Naď neoznačil za netransparentný nákup cez NSPA ale to, že nákup bol realizovaný po prehratých voľbách a potom čo SNS vypadla z parlamentu, čím voliči rozhodli, ...Zobrazit celý příspěvek

            Neklam, nefabuluj.
            Naď neoznačil za netransparentný nákup cez NSPA ale to, že nákup bol realizovaný po prehratých voľbách a potom čo SNS vypadla z parlamentu, čím voliči rozhodli, že si neželajú aby SNS čokoľvek riadila.Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            15:38 05.04.2022

            Nákup protitankového raketového systému Spike a striel LR2 považuje bezpečnostný analytik a novozvolený poslanec z hnutia OĽaNO Jaroslav Naď za "absolútne neštandardný". Kritizuje, ...Zobrazit celý příspěvek

            Nákup protitankového raketového systému Spike a striel LR2 považuje bezpečnostný analytik a novozvolený poslanec z hnutia OĽaNO Jaroslav Naď za "absolútne neštandardný". Kritizuje, že kontrakt uzavrelo Ministerstvo obrany (MO) SR tesne po voľbách.

            Som veľký zástanca nákupu cez NSPA (NATO Support and Procurement Agency), povedal Naď.Skrýt celý příspěvek

          • janusinko
            17:14 05.04.2022

            michaltinkint
            Keby si si prečítal materiály štúdia uskutočniteľnosti BOV 8x8, tak by si sa nemusel pýtať všetky tieto zbytočné otázky.

            michaltinkint
            Keby si si prečítal materiály štúdia uskutočniteľnosti BOV 8x8, tak by si sa nemusel pýtať všetky tieto zbytočné otázky.

          • janusinko
            17:15 05.04.2022

            Hevonen
            Nájdem Ti video kde to povedal? A nebolo to len raz, hovoril to pravidelne pri každom rozhovore.

            Hevonen
            Nájdem Ti video kde to povedal? A nebolo to len raz, hovoril to pravidelne pri každom rozhovore.

          • Hevonen
            10:14 06.04.2022

            Janusinko: Ty hovoríš o nákupe Vydry 8x8, ja odpovedám na: "Naď sa veľkými písmenami zapísal tým, že za netransparentný označil spoločný NSPA nákup striel Spike viacerými EU ...Zobrazit celý příspěvek

            Janusinko:
            Ty hovoríš o nákupe Vydry 8x8, ja odpovedám na:
            "Naď sa veľkými písmenami zapísal tým, že za netransparentný označil spoločný NSPA nákup striel Spike viacerými EU krajinami naraz. No, a tak."Skrýt celý příspěvek

        • Hevonen
          13:07 05.04.2022

          Jura99: Prečo by tam programovateľná munícia nebola možná? Už aj GTS-30A mal upravenú úsťovú brzdu, tak aby sa programovateľná munícia dala použiť. 2A42 je z druhej strany fronty, ...Zobrazit celý příspěvek

          Jura99: Prečo by tam programovateľná munícia nebola možná?
          Už aj GTS-30A mal upravenú úsťovú brzdu, tak aby sa programovateľná munícia dala použiť.

          2A42 je z druhej strany fronty, avšak GTS30 nie.

          Naď nekritizoval vybrané vozidlo. Nikto nespochybňoval kvality platformy AMV. Naď kritizoval spôsob výberu a spôsob zapojenia mecenášov SNS do tohto výberu.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            18:21 05.04.2022

            jako že by někdo investoval do vývoje programovatelného granátu 30x165 do 2A42 ? To se mi nezdá jako dobrý nápad, byl by to bílý slon, nikdo v NATO ty kanony nemá.

            jako že by někdo investoval do vývoje programovatelného granátu 30x165 do 2A42 ? To se mi nezdá jako dobrý nápad, byl by to bílý slon, nikdo v NATO ty kanony nemá.

          • mikojan29
            21:57 05.04.2022

            Má tam byť GTS 30/N - t.z. v ráži 30 x 173 NATO. A-čko sa porovnávalo preto, lebo N-ko ešte nemá ukončený vývoj.
            A program. muníciu to nebude vedieť ani v NATO ráži.

            Má tam byť GTS 30/N - t.z. v ráži 30 x 173 NATO. A-čko sa porovnávalo preto, lebo N-ko ešte nemá ukončený vývoj.
            A program. muníciu to nebude vedieť ani v NATO ráži.

          • Hevonen
            08:22 06.04.2022

            Jura99: Vzhľadom na to že náboj je skladačka z jednotlivých súčiastok, tak by sa nejednalo o žiaden zložitý vývoj. Tu vidíš airburst súčiastku do stredu tela náboja, použitá v ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99:
            Vzhľadom na to že náboj je skladačka z jednotlivých súčiastok, tak by sa nejednalo o žiaden zložitý vývoj.
            Tu vidíš airburst súčiastku do stredu tela náboja, použitá v šiestich rôznych nábojoch.
            https://www.overtdefense.com/w...

            Už dávno sa nevyvíja všetko od nuly u každého jedného výrobcu munície. A tak napríklad ZVS síce nevyrába "proximity fuze" pre svoju delostreleckú muníciu, ale bežne ju dodáva.

            Debata je to však čisto akademická, keďže kanón bude v kalibri 30x173.
            Aj kanón aj veža vedia spolupracovať s programovateľnou muníciou.Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            08:32 06.04.2022

            Mikojan: Je to o nadstavci na úsťovú brdzu. https://www.youtube.com/watch?... A následne o peniazoch a ochote investovať. Zatiaľ sa nezdá, že by takáto ochota bola v ...Zobrazit celý příspěvek

            Mikojan:
            Je to o nadstavci na úsťovú brdzu. https://www.youtube.com/watch?...
            A následne o peniazoch a ochote investovať. Zatiaľ sa nezdá, že by takáto ochota bola v okolitých krajinách.Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            10:41 06.04.2022

            Hevonen Ja tvrdím len to, čo som vyčítal zo správy a viem, že je to od nadstavci na úsťovú brzdu, viď Mk44S. Samozrejme, keď sa chce a je to technicky možné, dá sa všetko. Otázka ...Zobrazit celý příspěvek

            Hevonen
            Ja tvrdím len to, čo som vyčítal zo správy a viem, že je to od nadstavci na úsťovú brzdu, viď Mk44S.
            Samozrejme, keď sa chce a je to technicky možné, dá sa všetko.
            Otázka je, či je to technicky možné?Skrýt celý příspěvek

          • mudry.udrzbar
            20:23 09.04.2022

            podla mna je problem v tom, že GTS 30/N ma byt samonabijaci a vsetky zapadne v razi 30 x 173 NATO su mechanicky pohanane

            podla mna je problem v tom, že GTS 30/N ma byt samonabijaci a vsetky zapadne v razi 30 x 173 NATO su mechanicky pohanane

      • michaltinkint
        13:16 05.04.2022

        prezradím ti, kde na ne chodím. ale nemyslím, že ti to pomôže. ak si fanúšik naďa, tak zrejme nebudeš vedieť uplatniť potrebné myšlienkové postupy. ja si čítam správy vo všeobecnej ...Zobrazit celý příspěvek

        prezradím ti, kde na ne chodím. ale nemyslím, že ti to pomôže. ak si fanúšik naďa, tak zrejme nebudeš vedieť uplatniť potrebné myšlienkové postupy. ja si čítam správy vo všeobecnej tlači, v špecializovaných periodikách a čítam si komentáre užívateľov. tieto spájam v čase. na základe informácií z ďalších zdrojov o nejakej osobe (napr. priamy kontakt) si vytvorím niekoľko bodov matrice fungovania toho človeka a metódou indukcie stanovujem, ako sa ten človek zachová v niektorej situácii. Napr. už pred covidom som písal o tom, že použijú starú rachotinu z ruska ako kanón pre SK KBVP. dá sa to tu nájsť. vtedy som bol rovnako za blba, a vy, poniektorí osvietení diskutéri na AN, ste mi vypisovali, kde na tie výplody chodím. keď sa už nejaká situácia udeje, tak si metódou dedukcie overujem, či sa vrátim k tým základným bodom matrice fungovania nejakého človeka, čo spomínam vyššie.
        A ty, janusinko, prosím ťa, ty kde chodíš na tie tvoje výplody? Pýtaš sa priamo Naďa? Alebo robíš v Patrii? Alebo odkiaľ máš svoje zaručené informácie, ktoré sú bezpochyby jedinou pravdou v tomto vesmíre, inak by si ich sem určite nepísal?Skrýt celý příspěvek

        • HEKTOR
          13:45 05.04.2022

          michaltinkint - tiež mám dojem ako keby tu niektorí experti boli priamo zainteresovaný v tendroch...a potom sa človek rozpráva s ľudmi čo používajú aligátor,iveco,bvp-m,zuzana a ...Zobrazit celý příspěvek

          michaltinkint - tiež mám dojem ako keby tu niektorí experti boli priamo zainteresovaný v tendroch...a potom sa človek rozpráva s ľudmi čo používajú aligátor,iveco,bvp-m,zuzana a zrazu má celkom iný obraz...a verím že príde aj na patriu/gts-30/n...
          lenže takéto info sa von nedostanú (pre objektivitu je treba povedať že toto sa deje aj čr,pl,atď.)...a nedával by som to za vinu zase ani naďovi,tiež sa mu nedostanú všetky info...Skrýt celý příspěvek

    • Hevonen
      13:10 05.04.2022

      "Zas ale vyjde nás to tri krát drahšie ako kupovať bushmaster."

      Až na to, že to ušetrí 20mil € len na cene kanona

      Inak znôška nezmyslov.

      "Zas ale vyjde nás to tri krát drahšie ako kupovať bushmaster."

      Až na to, že to ušetrí 20mil € len na cene kanona

      Inak znôška nezmyslov.

      • HEKTOR
        13:46 05.04.2022

        určite sa ušetrí.... :)))))))))))

        určite sa ušetrí.... :)))))))))))

        • Hevonen
          14:24 05.04.2022

          Keď si vezmem, že z ceny kanóna ostane v SR cca 40% na daniach a odvodoch a zisk ostáva v štátnej spoločnosti, tak áno ušetrí nad rámec tých 20 miliónov ďalšie milióny eur.

          Keď si vezmem, že z ceny kanóna ostane v SR cca 40% na daniach a odvodoch a zisk ostáva v štátnej spoločnosti, tak áno ušetrí nad rámec tých 20 miliónov ďalšie milióny eur.

  • ggtt
    10:35 04.04.2022

    Jedna vec mi vrta v hlave: Preco vzdy, ked vidim AMV XP s Turrou 30 - ma to vozidlo cumak vzdy namiereny nahor, akoby chcelo vzlietnut. Nema to nejak zle rozlozenu hmotnost?

    Jedna vec mi vrta v hlave: Preco vzdy, ked vidim AMV XP s Turrou 30 - ma to vozidlo cumak vzdy namiereny nahor, akoby chcelo vzlietnut. Nema to nejak zle rozlozenu hmotnost?

      • ggtt
        13:34 04.04.2022

        Mozno je to len moj pocit. Asi vo mne nadmieru ostalo video s Vydrou - ked to vozidlo nejde do zakruty, nejde dole kopcom alebo nebrzdi. Napriklad https://youtu.be/J1f2PZ-mvvw... v ...Zobrazit celý příspěvek

        Mozno je to len moj pocit.
        Asi vo mne nadmieru ostalo video s Vydrou - ked to vozidlo nejde do zakruty, nejde dole kopcom alebo nebrzdi. Napriklad https://youtu.be/J1f2PZ-mvvw... v casoch
        0:58+
        1:42+
        2:11+
        https://youtu.be/J1f2PZ-mvvw...
        Ked sa porovna priestor nad zadnymi kolesami s tymi vpredu je to lahko vidno.

        A ak sa to porovna s tymto videom https://youtu.be/-TtuOP04wqI... kde je AMX XP s inou vezou, ktora je zda sa aj v inej casti vozidla, tak taky efekt tam nevidim.
        cas
        1:38+
        V podstate aj na fotke v tomto clanku, kde ma vezu Protector RT40 je vidiet prevazenie vzadu. A to, predpokladam, este bez vysadku.Skrýt celý příspěvek

        • ggtt
          13:38 04.04.2022

          Moja chyba.. to jedno video je tam dvakrat.

          Moja chyba.. to jedno video je tam dvakrat.

        • ggtt
          14:07 04.04.2022

          Ta poznamka o rozdielnom umiestneni nie je spravna. Veza je standardne nad druhou napravou odzadu.

          Ta poznamka o rozdielnom umiestneni nie je spravna. Veza je standardne nad druhou napravou odzadu.

        • Hevonen
          13:23 05.04.2022

          0:58+ pozeraj ďalej do diaľky a vidíš zvlnenie terénu
          1:42 detto
          2:11 detto

          0:58+ pozeraj ďalej do diaľky a vidíš zvlnenie terénu
          1:42 detto
          2:11 detto

          • ggtt
            14:42 05.04.2022

            Nesuhlasim. Ani v jednom pripade pod vozidlom, ktore ide ustalenou rychlostou nevidim ziadne relevantne zvlnenie terenu. Len tazky zadok a cumak hore. To, ze to tam ja vidim a ty ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesuhlasim. Ani v jednom pripade pod vozidlom, ktore ide ustalenou rychlostou nevidim ziadne relevantne zvlnenie terenu. Len tazky zadok a cumak hore.
            To, ze to tam ja vidim a ty nie je v poriadku. Predpokladam, ze ti, co to vyberali ich videli na zivo a nie len v par minutach videa.
            A na zaver - dufam, ze sa mylim - a nase vozidla nebudu mat problem s pretazenymi zadnymi napravami, praskajucimi zadnymi kolesami a tak podobne.Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            15:10 05.04.2022

            ggtt: bol si niekedy na danej strelnici?

            Vzhľadom na to, že veža je zo zvažovaných najľahšia a to už nevravím oproti posádkovej, netreba mať obavy.

            ggtt: bol si niekedy na danej strelnici?

            Vzhľadom na to, že veža je zo zvažovaných najľahšia a to už nevravím oproti posádkovej, netreba mať obavy.

          • ggtt
            17:30 05.04.2022

            @Hevonen: Ano bol. S tou vezou a jej hmotnostou mas podla vsetkeho pravdu. Ako som pisal vyssie, dufam, ze sa mylim. V buducnosti si to nase AMV XP skontrolujem. Nie, ze by to ...Zobrazit celý příspěvek

            @Hevonen: Ano bol. S tou vezou a jej hmotnostou mas podla vsetkeho pravdu. Ako som pisal vyssie, dufam, ze sa mylim. V buducnosti si to nase AMV XP skontrolujem. Nie, ze by to nieco zmenilo.Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    20:00 01.04.2022

    zaujímavé porovnanie... https://slovaksecurity.org/akt... ale keďže ten nemecký šmejd nepláva,nemal v našej krajine 1000 jazier a riek ...Zobrazit celý příspěvek

    zaujímavé porovnanie...

    https://slovaksecurity.org/akt...

    ale keďže ten nemecký šmejd nepláva,nemal v našej krajine 1000 jazier a riek pochopiteľne šancu...Skrýt celý příspěvek

    • BobDylan
      12:12 02.04.2022

      Už tu bolo spomenuté, že do celkovej ceny litovského Boxera treba zarátať aj samostatný kontrakt na izraelské veže, ktorý jednotkovú cenu zdvihne nad hranicu, ktorú je MO ochotné ...Zobrazit celý příspěvek

      Už tu bolo spomenuté, že do celkovej ceny litovského Boxera treba zarátať aj samostatný kontrakt na izraelské veže, ktorý jednotkovú cenu zdvihne nad hranicu, ktorú je MO ochotné zaplatiť. (aspoň podľa mňa to tak je)Skrýt celý příspěvek

    • janusinko
      12:45 02.04.2022

      Boxer je podstatne drahší, veď bol aj porovnávaný v materiáloch na tender 8x8, strana 27.
      https://www.mosr.sk/data/files...

      Boxer je podstatne drahší, veď bol aj porovnávaný v materiáloch na tender 8x8, strana 27.
      https://www.mosr.sk/data/files...

      • HEKTOR
        21:39 02.04.2022

        janusinko - boxer je v prvom rade podstatne lepší...
        cena za ks 5,3 mil. € bez dph nie je zase až taký rozdiel...za kvalitu sa platí...

        janusinko - boxer je v prvom rade podstatne lepší...
        cena za ks 5,3 mil. € bez dph nie je zase až taký rozdiel...za kvalitu sa platí...

        • BobDylan
          21:50 02.04.2022

          V čom konkrétne je lepší?

          V čom konkrétne je lepší?

          • Sgt Murphy
            07:49 03.04.2022

            To by ma tiež zaujímalo v čom je akože Boxer lepší. Jasne, ak oba vozidlá vyšperkujeme na maximum ako to bolo v tendri pre Austráliu, tak v nejakých parametroch určite bude Boxer ...Zobrazit celý příspěvek

            To by ma tiež zaujímalo v čom je akože Boxer lepší. Jasne, ak oba vozidlá vyšperkujeme na maximum ako to bolo v tendri pre Austráliu, tak v nejakých parametroch určite bude Boxer prevyšovať Patriu XP. Ale nie v našej požadovanej low cost verzii, tam za cenu low cost boxeru môžeme mať už celkom slušne vybavenú Patriu XP. Pripomínam že napriek Hektorovým poznámkam skutočne súťažila Patria XP čo dokladá zvýšená nosnosť podvozku a výkonnejší motor len nemala tie svetielka po facelifte :(Skrýt celý příspěvek

          • janusinko
            15:45 03.04.2022

            Sgt Murphy Aj Lynx KF41 na testoch vyzeral/vyzerá inak ako v sériovej podobe. Celkom by ma ale zaujímalo, či to bude mať dvojicu alebo štvoricu predných svetiel, keďže vystavovali ...Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy
            Aj Lynx KF41 na testoch vyzeral/vyzerá inak ako v sériovej podobe. Celkom by ma ale zaujímalo, či to bude mať dvojicu alebo štvoricu predných svetiel, keďže vystavovali obe varianty.Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            17:37 03.04.2022

            v čom konkrétne je lepší.??? no keď si pozrieme link čo je vyššie,tak praktický vo všetkom...akurát patria "pláva",čo bola vyfabulovaná podmienka mosr ktorá v praxi asi tiež nebude ...Zobrazit celý příspěvek

            v čom konkrétne je lepší.??? no keď si pozrieme link čo je vyššie,tak praktický vo všetkom...akurát patria "pláva",čo bola vyfabulovaná podmienka mosr ktorá v praxi asi tiež nebude dodržaná...
            a samozrejme by som rád videl seriózne porovnanie kanónu gts-30/n s konkurenciou...aby to nebolo tak,že už teraz prekonáva konkurenciu vo všetkom...podobne ako tank t-14 prekonáva papierovo všetky tanky na svete...Skrýt celý příspěvek

          • BobDylan
            23:44 03.04.2022

            Hektor: 1. V samotnej štúdií uskutočniteľnosti sa spomína, že Boxer stojí 5,3M EUR za kus bez veže, kanóna a KIS. Už len tento fakt by ti mal ukázať, že prečo Boxer nie. ...Zobrazit celý příspěvek

            Hektor:

            1. V samotnej štúdií uskutočniteľnosti sa spomína, že Boxer stojí 5,3M EUR za kus bez veže, kanóna a KIS. Už len tento fakt by ti mal ukázať, že prečo Boxer nie. Jednoducho niet naňho popri všetkom peňazí.
            2. V čom konkrétne je lepší? Lebo v tom tvojom linku sa spomína len, že má Boxer lepšiu protimínovu ochranu, a ani to nie je pravda, lebo v štúdii má v tabuľkách Patria takisto 4/4a. Balistickú ochranu pri porovnaní s plavbyschopným vozidlom riešiť nebudem. Takisto veža je zvolená s dôrazom na pomyselné percentá domácej výroby.
            3. Požiadavka na plavbyschopnosť sa ti páčiť nemusí, ale evidentne GŠ na tom trvá. Napríklad aj teraz Zmeko medzi rečou Tódovej povedal, že dôvod prečo to požadujú je, že cez Slovensko preteká 7 riek zo severu na juh a máme 2 priehrady, ktoré chceme využívať.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            23:56 03.04.2022

            janusinko Áno je rozdiel požičať na "ukážku" predvádzací prototyp na niekoľko dní alebo ako v prípade Austrálie dodať tri prototypy vozidiel v plnej bojovej konfigurácii presne ...Zobrazit celý příspěvek

            janusinko Áno je rozdiel požičať na "ukážku" predvádzací prototyp na niekoľko dní alebo ako v prípade Austrálie dodať tri prototypy vozidiel v plnej bojovej konfigurácii presne podľa požiadaviek armády v podobe aké budú vyzerať v sériovej výrobe a sú podrobené sérii záťažových testov po dobu 12 mesiacov ukončenou skúškou balistickej ochrany.

            Čo sa týka výzbroje veže Lance 2.0 u vozidla Lynx KF41 tam je už na zákazníkovi či chce 30 mm alebo 35 mm kanón (moja reakcia na tvoj príspevok 13:06 02.04.2022)

            HEKTOR tak mi to prosím ťa zhrň prečo Patria XP je horšia než Boxer lebo fakt z tvojho článku plného fabulácií to dočítať neviem. Protimínová ochrana u Patrie AMV XP je max level 4 tak isto aj Boxer, pancierovanie korby level 5 tak isto aj Boxer, maximálny dojazd je papierový, nevieme v akej konfigurácii ho vozidlo dosiahlo, prekonávanie terénnych prekážok je to isté, výkon motora je u Patrie AMV nižší lenže aj vozidlo je ľahšie, výzbroj môže byť použitá podľa konfigurácie tá istá...Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            00:28 04.04.2022

            BobDylan Patria AMV XP má proti mínovú ochranu podľa požadovanej konfigurácie max level 4 resp. level 3 a ušetrí sa 600 kg pancierovania. Požiadavka na plavbyschopnosť že máme 2 ...Zobrazit celý příspěvek

            BobDylan Patria AMV XP má proti mínovú ochranu podľa požadovanej konfigurácie max level 4 resp. level 3 a ušetrí sa 600 kg pancierovania.

            Požiadavka na plavbyschopnosť že máme 2 priehrady a 7 riek? :D WTF? Som sa skoro došťal počúvať tohto pajáca. Ok, pochopím napríklad vo verzii pre prieskum, tam to naozaj môže byť reálnou požiadavkou, niekde sa to možno zíde. Ale všetky KBVP? Lebo vodné priehrady? Ideme snáď robiť veľkú vyloďovaciu operáciu na Liptovskej Mare po vzore USMC? https://www.youtube.com/watch?... ... Alebo neexistujú pontónové mosty na prekročenie tých 7 riek? https://www.youtube.com/watch?... ... Spýtam sa, z tých 7 riek koľko má brehy umožňujúce 30 tonovému vozidlu bezpečne sa dostať do rieky a vyjsť z neho na druhej strane bez rizika zapadnutia v riečnych nánosoch alebo sa vyškriabe cez hrádze von bez potrebnej úpravy brehov ženijnou technikou na oboch stranách riečneho toku. Pravdepodobne žiadna. Áno, kedysi v časoch ČSLA mali niektoré riečne toky v SR na pár miestach skutočne upravené brehy betónovými panelmi umožňujúce rýchly presun techniky cez riečny rok v prípade plánovaného rýchleho útoku na západ tzv. Sedem dní k rieke Rýn. To fakt naša armáda funguje podľa príručiek z roku 1979?Skrýt celý příspěvek

          • BobDylan
            06:10 04.04.2022

            Sgt. Murphy

            Ja neviem. Ja len opakujem čo som počul.

            Sgt. Murphy

            Ja neviem. Ja len opakujem čo som počul.

          • HEKTOR
            12:39 05.04.2022

            BobDylan / Sgt Murphy - no pokiaľ je problém si prečítať TTÚ ,tak fakt neviem ako vám viac pomôžem...lebo tie údaje hovoria celkom jasne...a ešte viac to bude horšie pre patriu keď ...Zobrazit celý příspěvek

            BobDylan / Sgt Murphy - no pokiaľ je problém si prečítať TTÚ ,tak fakt neviem ako vám viac pomôžem...lebo tie údaje hovoria celkom jasne...a ešte viac to bude horšie pre patriu keď sa zvolí "ťažšia" verzia,keďže porovnávka bola stanag 3 patria vs 4-5 boxer...

            BobDylan - "treba zarátať aj samostatný kontrakt na izraelské veže" - ako môžme vedieť cenu napr. veže,keď vývoj ešte neskončil.???či prípadné náklady pri nejakej komplikácii uhradí výrobca veže..??
            ak patria pôjde na 4/4a,tak určite doplávala...očakávam v budúcnosti vyhlásenie typu -na základe udalostí na ukrajine si ideme vojakov viac chrániť, berieme lepšie pancierovanie a preto schopnosť plavby už nepotrebujeme...
            "Požiadavka na plavbyschopnosť sa ti páčiť nemusí" - tu nejde o to čo sa mne páči,alebo nie...ale práve táto smiešna podmienka v minulosti vyradila z tendra konkurenciu...

            Sgt Murphy - "z tvojho článku plného fabulácií" - pobavil si... :))
            "Protimínová ochrana u Patrie AMV XP je max level 4 tak isto aj Boxer, pancierovanie korby level 5 tak isto aj Boxer" - tam je spomenutá 3jka,nie 4rka...
            "maximálny dojazd je papierový" - čooo žééé :))))
            " výkon motora je u Patrie AMV nižší lenže aj vozidlo je ľahšie" to by asi malo byť naopak,nie..? a to je pri level 3jke...
            "výzbroj môže byť použitá podľa konfigurácie tá istá" - určite môže,ale nebude...
            s príspevkom z 00:28 04.04.2022 ohľadne vody súhlasím do bodky...

            je zvláštne že poniektorí slováci tu snívajú o f-35 čo je momentálne topka,ale pri pozemnej technike nám stačí aj niečo "lacnejšie"...Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            20:29 05.04.2022

            Krista HEKTOR tam máš Patria XP ale v slovenskej konfigurácii podľa požiadaviek MO VYDRA 8x8 z kadiaľ ty ťaháš tie parametre, nauč sa konečne čítať a hlavne používať mozog. Vidíš ...Zobrazit celý příspěvek

            Krista HEKTOR tam máš Patria XP ale v slovenskej konfigurácii podľa požiadaviek MO VYDRA 8x8 z kadiaľ ty ťaháš tie parametre, nauč sa konečne čítať a hlavne používať mozog. Vidíš ten rozdiel? Ja píšem o Patria XP, ty o Vydra 8x8. Mám ti to kurva nakresliť aby si to pochopil?Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            21:31 05.04.2022

            Áno, článku plného fabulácií napríklad ohľadom cien vozidiel. Píše sa tam, že Austrália vybrala 211 ks Boxer CRV za 3,2 mld Eur. Ja vidím cenovku 5,2 miliardy AUD, čo je 3,6 ...Zobrazit celý příspěvek

            Áno, článku plného fabulácií napríklad ohľadom cien vozidiel. Píše sa tam, že Austrália vybrala 211 ks Boxer CRV za 3,2 mld Eur. Ja vidím cenovku 5,2 miliardy AUD, čo je 3,6 miliardy Eur. Potom sa tam píše, že Litva kupovala 88 ks Boxer za 390 miliónov Eur. Áno, Litva objednala 88 ks prázdnych podvozkov od Rheinmetallu v auguste 2016. Potom v septembri 2016 objednala 88 ks veží Samson a rakety Spike za ďalších 400 mil. € a nehovorím o tom, že za koľko kupovali napríklad muníciu 30 mm, komunikačné systémy od Harrisu, či tam sú započítané napr. cena ochranných systémov vozidla (detekcia ožiarenia laserom a zadýmovacie granáty), Boh vie či v tej pôvodnej cenovke od Rheinmetallu započítali aj náhradné diely. Ďalej sa píše, že Poľsko nám ponúklo vozidlá Rosomak za 1 mil. € / ks, áno lenže znovu, jednalo sa o prázdny podvozok! Cena Rosomak (teda starej Patrie AMV), za ktorú kupovalo vozidlá Poľské MO je niekoľkonásobne vyššia. Takže áno, amatérsky článok na úrovni ktorý by dokázal zbúchať dokopy aj 12 ročný fanúšik bojovej techniky.

            Áno, Patria AMV XP má ochranu podvozku level 4 a ochranu korby level 5. Takto vybavené vozidlo súťažilo aj v Austrálii. Lenže ty píšeš o špecifikácii Vydra 8x8 Krista aspoň rozmýšľaš prv než píšeš bludy?

            Áno, porovnávaš maximálny dojazd. Tj. Boxer bez bojového modulu a v základnom pancierovaní AMAP s váhou 24 t. Lenže bojová hmotnosť Boxeru s modulom a pancierom je 36,5 t a maximálna 38,5 t!

            Áno, AMV XP váži podľa papierov Patrie max. 32 t, tj. 14 kw/t, Boxer váži max. 38,5 t tj. 13,7 kw/t.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:32 01.04.2022

    ten Naď ve svých verbálních projevech tak trochu vypadá, jakoby si na chvíli odskočil od lopaty :-) ...Zobrazit celý příspěvek

    ten Naď ve svých verbálních projevech tak trochu vypadá, jakoby si na chvíli odskočil od lopaty :-) https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      21:50 01.04.2022

      Vymyslel, ak si dobre pamätám, pomenovanie "dezoláti" :)

      Vymyslel, ak si dobre pamätám, pomenovanie "dezoláti" :)

      • Sergej7490
        10:51 03.04.2022

        Myslim ze pojem "dezolat" je od autora Cynickej obludy
        https://cynickaobluda.sme.sk/2...

        Myslim ze pojem "dezolat" je od autora Cynickej obludy
        https://cynickaobluda.sme.sk/2...

        • Ján Paliga
          15:00 03.04.2022

          Vďaka. Ja som počul len reakcie mojich putinofilov na to, ked Nad nazval tú skupinu dezolatmi. Preto som to mal zafixované s ním.

          Vďaka. Ja som počul len reakcie mojich putinofilov na to, ked Nad nazval tú skupinu dezolatmi. Preto som to mal zafixované s ním.

  • BobDylan
    16:14 31.03.2022

    Ja len, že minister na svojom FB v komentároch pod príspevkom „Prečo je pozemná technika kľúčová?" povedal, že kanón bude GTS-30/N.

    Ja len, že minister na svojom FB v komentároch pod príspevkom „Prečo je pozemná technika kľúčová?" povedal, že kanón bude GTS-30/N.

    • HEKTOR
      17:10 31.03.2022

      BobDylan - určite raz bude,len asi nepovedal kedy... :)

      BobDylan - určite raz bude,len asi nepovedal kedy... :)

      • janusinko
        10:16 01.04.2022

        Len poopravím BobDylana, minister Naď písal v prítomnom čase, nie budúcom.

        Len poopravím BobDylana, minister Naď písal v prítomnom čase, nie budúcom.

      • mudry.udrzbar
        13:41 01.04.2022

        opakovane to potvrdil, ze nove OT budu mat od zaciatku kanony v razi NATO

        opakovane to potvrdil, ze nove OT budu mat od zaciatku kanony v razi NATO

  • Danik
    13:42 31.03.2022

    Ještě si tak říkám, jestli budou Maďaři transparentní, pokud by se objevily dětské nemoci u Lynxu.

    Ještě si tak říkám, jestli budou Maďaři transparentní, pokud by se objevily dětské nemoci u Lynxu.

  • NXS0
    08:31 31.03.2022

    Slovensko bude súťažiť v zahraničných tendroch s vlastnými osemkolkami. Vďaka fínskej ...Zobrazit celý příspěvek

    Slovensko bude súťažiť v zahraničných tendroch s vlastnými osemkolkami. Vďaka fínskej Patrii.

    https://finweb.hnonline.sk/eko... Skrýt celý příspěvek

    • HEKTOR
      09:26 31.03.2022

      :)))))))) hej hej,určite...
      takéto vyhlásenia mával svojho času p.gajdoš....až som mal dojem že ideme prezbrojiť us marines...

      :)))))))) hej hej,určite...
      takéto vyhlásenia mával svojho času p.gajdoš....až som mal dojem že ideme prezbrojiť us marines...

      • Sergej7490
        10:37 31.03.2022

        A Zuzany 2 detto. Cely svet sa o ne bije ale my nechceme predat a nechceme…

        A Zuzany 2 detto. Cely svet sa o ne bije ale my nechceme predat a nechceme…

        • Clanek
          11:02 31.03.2022

          Pozval bych na SVK par ukrajinskych delostrelcu a techniku, dal jim par mesicni intenzivni trenink a pak je i s jednou baterii zuzana 2 poslal zpet, i s dostatkem munice a ...Zobrazit celý příspěvek

          Pozval bych na SVK par ukrajinskych delostrelcu a techniku, dal jim par mesicni intenzivni trenink a pak je i s jednou baterii zuzana 2 poslal zpet, i s dostatkem munice a nahradnich dilu. V idealnim pripade by to byl marketing ala bayraktar a i kdyby ne, tak by se minimalne odhalila kazda mucha kterou ten system ma a tak jako tak by z toho OSSR profitovala.
          Stesti je potreba jit oproti, i takhle odvazne.Skrýt celý příspěvek

          • Sergej7490
            14:10 31.03.2022

            Plny suhlas, ale to by to muselo niekoho napadnut. A ked aj napadlo, tak sa uspesne ubranil. Vyhovoriek preco sa to neda sa isto nasla cela rada :-) Akcia by to bola pekna, hlavne ...Zobrazit celý příspěvek

            Plny suhlas, ale to by to muselo niekoho napadnut. A ked aj napadlo, tak sa uspesne ubranil. Vyhovoriek preco sa to neda sa isto nasla cela rada :-)
            Akcia by to bola pekna, hlavne pekne draha…Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            13:10 01.04.2022

            Konkretne 48 milionov dôvodov by to bolo. To je totižto cena jednej batérie.

            Konkretne 48 milionov dôvodov by to bolo. To je totižto cena jednej batérie.

          • mudry.udrzbar
            13:43 01.04.2022

            to je logisticka blbot, Ukrajinci potrebuju kanony v razi 152 mm a hlavne municiu, pliest tam par kusov 155 by nemalo ziaden vyznam

            to je logisticka blbot, Ukrajinci potrebuju kanony v razi 152 mm a hlavne municiu, pliest tam par kusov 155 by nemalo ziaden vyznam

          • Clanek
            15:21 01.04.2022

            @mudry.udrzbar logisticka hloupost to bude jen do casu nez se tam toho zacne lifrovat vic, coz se driv nebo pozdeji zacne. Nakonec, uz to zacalo tim, ze tam maju rucni zbrane i v ...Zobrazit celý příspěvek

            @mudry.udrzbar
            logisticka hloupost to bude jen do casu nez se tam toho zacne lifrovat vic, coz se driv nebo pozdeji zacne. Nakonec, uz to zacalo tim, ze tam maju rucni zbrane i v razich NATO. Dulezite bude bud 1) vcas naskocit na ten vlak az se konecne da do pohybu, anebo jeste lip 2) projednou necekat na to nez nam trendy urci jini, ale zacit urcovat trendy sam, treba i tou jednou baterii Zuzany 2.
            Apropo, uz tam SVK stejne poslalo material za vic nez kolik by ta baterie stala a reklama k nezaplaceni. jeste bych k tomu UA pribalil co nejvic granatu s doletem 40km a idealne i navedenim. Vim, draha sranda, ale kolik parady by s tim UA svedla udelat? Opet: k nezaplaceni.Skrýt celý příspěvek

          • pjaro77
            12:52 03.04.2022

            @Clanek Ukrajinci vyrábajú vlastnú navádzanú muníciu - Kvitnik. Málokto o tom vedel.

            @Clanek Ukrajinci vyrábajú vlastnú navádzanú muníciu - Kvitnik. Málokto o tom vedel.

          • Sergej7490
            18:03 03.04.2022

            Ale takisto maju pred dokoncenim vlastnu hufnicu 155mm. Takze s prechodom na NATO rozmer pocitaju...

            Ale takisto maju pred dokoncenim vlastnu hufnicu 155mm. Takze s prechodom na NATO rozmer pocitaju...

    • PavolR
      15:33 31.03.2022

      Je v platenej polovici článku niečo zaujímavé? Ak, tak by to mohol niekto aspoň zhrnúť?

      Je v platenej polovici článku niečo zaujímavé? Ak, tak by to mohol niekto aspoň zhrnúť?

  • Harvest
    15:51 30.03.2022

    https://twitter.com/JaroNad/st... Ministerstvo obrany bude o viac než 400-miliónovej zákazke nákup obrnených bojových vozidiel ...Zobrazit celý příspěvek

    https://twitter.com/JaroNad/st...

    Ministerstvo obrany bude o viac než 400-miliónovej zákazke nákup obrnených bojových vozidiel rokovať s fínskou vládou. Vláda schválila materiál, ktorý označil za najvýhodnejšiu ponuku vozidla PatriaSkrýt celý příspěvek

    • HEKTOR
      19:42 30.03.2022

      takže kupujeme model xp v koži amv...stále som sa nikde nedočítal prečo to je tak prezentované... terajší minister ma v tomto sklamal...kupujeme tú vydru,ktorej nákup bol zastavený ...Zobrazit celý příspěvek

      takže kupujeme model xp v koži amv...stále som sa nikde nedočítal prečo to je tak prezentované...
      terajší minister ma v tomto sklamal...kupujeme tú vydru,ktorej nákup bol zastavený ako netransparentný...teraz je už nie len transparentný,ale už aj drahší...Skrýt celý příspěvek

      • Martinos
        20:15 30.03.2022

        Ako si na prisiel, ze to je amv bez xp?

        Ako si na prisiel, ze to je amv bez xp?

        • HEKTOR
          21:07 30.03.2022

          Martinos - neviem ako vy,ale ja som si nevšimol,že to čo je prezentované ako to,čo ideme kupovať,že vyzerá ako "toto" ...Zobrazit celý příspěvek

          Martinos - neviem ako vy,ale ja som si nevšimol,že to čo je prezentované ako to,čo ideme kupovať,že vyzerá ako "toto" :
          https://www.edrmagazine.eu/pat...

          ale skôr ako toto:
          https://en.wikipedia.org/wiki/...

          aj tu sa to riešilo :
          https://www.armadninoviny.cz/s... Skrýt celý příspěvek

          • Martinos
            10:27 31.03.2022

            Fini pisu ze nam predavaju AMV XP, v materialoch je AMV XP tak hadam dostaneme AMV XP.

            Fini pisu ze nam predavaju AMV XP, v materialoch je AMV XP tak hadam dostaneme AMV XP.

          • Jura99
            10:38 31.03.2022

            tak i Vydra byla údajně AMV XP, akorát ve starším dizajnu. Takže se uvidí.

            tak i Vydra byla údajně AMV XP, akorát ve starším dizajnu. Takže se uvidí.

          • HEKTOR
            11:11 31.03.2022

            Martinos - o patrii už nemám extra mienku keď si dokázali záhadne tlapnúť s minulým vedením mosr... Jura99 - https://www.youtube.com/watch?... .....asi takto .... ...Zobrazit celý příspěvek

            Martinos - o patrii už nemám extra mienku keď si dokázali záhadne tlapnúť s minulým vedením mosr...

            Jura99 - https://www.youtube.com/watch?... .....asi takto .... :)Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            17:21 31.03.2022

            Hektor, koľko máš rokov?

            Hektor, koľko máš rokov?

          • HEKTOR
            18:16 31.03.2022

            Hevonen - nemám dojem že sme na nejakej zoznamke,aby som tu vypisoval vek...dokonca si ani nespomínam že sme si potykali...

            Hevonen - nemám dojem že sme na nejakej zoznamke,aby som tu vypisoval vek...dokonca si ani nespomínam že sme si potykali...

          • Hevonen
            18:33 31.03.2022

            hmmm myslel som si...

            Keď chceš kľudne mi vykaj.

            hmmm myslel som si...

            Keď chceš kľudne mi vykaj.

          • HEKTOR
            19:03 31.03.2022

            Hevonen - myslieť znamená hovno vedieť...

            Hevonen - myslieť znamená hovno vedieť...

          • Sgt Murphy
            02:29 01.04.2022

            HEKTOR: http://fighting-vehicles.com/w... ... KTO Rosomak vs Rosomak XP. Tiež asi na prvý pohľad nerozoznáš rozdiely podľa toho čo píšeš, ...Zobrazit celý příspěvek

            HEKTOR: http://fighting-vehicles.com/w... ... KTO Rosomak vs Rosomak XP. Tiež asi na prvý pohľad nerozoznáš rozdiely podľa toho čo píšeš, pretože rozdiely sú v podvozku a v motore, nie vo svetlách. Ďalšie krajiny, ktorým bola ponúkaná už Patria AMV XP bola napríklad Austrália v programe Land 400, tam vozidlo nieslo názov Patria AMV35.

            Jediné čo ma mrzí je tá vyberaná konfigurácia pancierovania/výzbroje, ale to sú požiadavky nášho MO SR nie Patrie, tá len dodá čo si zákazník objedná...Skrýt celý příspěvek

          • pjaro77
            10:46 01.04.2022

            Hektor, myslieť znamená hovno vedieť platí hlavne o tebe. Majú nám predávať AMVXP a ty tu špekuluješ, že to možno bude inak.

            Hektor, myslieť znamená hovno vedieť platí hlavne o tebe. Majú nám predávať AMVXP a ty tu špekuluješ, že to možno bude inak.

          • HEKTOR
            19:34 01.04.2022

            Sgt Murphy - možno čítam nepozorne,ale v austrálii bola patria amw/amw35...nikde nevidím v článku,že by tam bola verzia amvxp...ale zase nejdem tomu venovať 3 dni...takže niekde to ...Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy - možno čítam nepozorne,ale v austrálii bola patria amw/amw35...nikde nevidím v článku,že by tam bola verzia amvxp...ale zase nejdem tomu venovať 3 dni...takže niekde to možno bude...

            https://www.patriagroup.com/ne...

            https://www.baesystems.com/en/...

            keď dám do google - patria amvxp ,tak jednoducho vyhodí len facelift verziu a kde je spomenutý nákup pre ossr,tak je tam vždy stará verzia...

            https://www.google.sk/search?q...

            bulhari - https://www.joint-forces.com/d...

            takže bulhari kupujú "novú" kasňu,ale horší podvozok a motor ako slovensko..?.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            20:30 01.04.2022

            Jasne Hektor, Patria šla v Austrálii v 2018 proti Boxeru a hralo sa o dodanie stoviek vozidiel za 5,2 miliardy $. Preto im logicky dali testovať staršiu verziu, keď XP majú v ...Zobrazit celý příspěvek

            Jasne Hektor, Patria šla v Austrálii v 2018 proti Boxeru a hralo sa o dodanie stoviek vozidiel za 5,2 miliardy $. Preto im logicky dali testovať staršiu verziu, keď XP majú v ponuje od 2013 :D Všetky XPčka sú po facelifte, jasne... dal som ti tu hneď dva prípady, kedy nie sú, ďalší je Rosomak XP z Poľska, ty proste ignore lebo také neexistuje... Bulhari nakupujú vozidlá Piranha V okrem iného takže neviem čo točíš, to čo si poslal je predvádzací prototyp, ktorý sa objavil aj na IDEBe
            https://www.patriagroup.com/ne... Skrýt celý příspěvek

          • janusinko
            13:06 02.04.2022

            Sgt Murphy To, že sa na predvádzačkách objavuje nefaceliftovaná Patria, ešte neznamená, že tak bude vyzerať aj séria. Podobne to bolo aj u ShKH Zuzana 2 alebo najnovšie Lynx KF41, ...Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy
            To, že sa na predvádzačkách objavuje nefaceliftovaná Patria, ešte neznamená, že tak bude vyzerať aj séria. Podobne to bolo aj u ShKH Zuzana 2 alebo najnovšie Lynx KF41, ktorý má na testoch iný kanón ako v sériovej podobe.Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            21:42 02.04.2022

            janusinko - na predvádzačke a hlavne na testovaní by sa malo objavovať to,čo budeme používať...bavíme sa o vojenskej technike,tam môže rozhodovať každý detail...

            janusinko - na predvádzačke a hlavne na testovaní by sa malo objavovať to,čo budeme používať...bavíme sa o vojenskej technike,tam môže rozhodovať každý detail...

        • Antistrojar
          10:08 01.04.2022

          XP

          XP

      • PavolR
        21:36 30.03.2022

        Nie je to to isté, lebo
        1.- veža bude TURRA-30 MK44S s Bushmasterom
        2.- vozidlo má názov Patria AMVXP-32, čo zrejme naznačuje, že sa maximálna nosnosť voči Vydre zvýšila o 4 tony

        Nie je to to isté, lebo
        1.- veža bude TURRA-30 MK44S s Bushmasterom
        2.- vozidlo má názov Patria AMVXP-32, čo zrejme naznačuje, že sa maximálna nosnosť voči Vydre zvýšila o 4 tony

        • HEKTOR
          22:05 30.03.2022

          PavolR - na FB ossr dnes o 18.30 admin účtu napísal - "Dobrý deň, pôjde o slovenskú variantu kanóna 2A42 na náboj 30x165. Múniciu si dokážeme v prípade krízy produkovať sami" ...Zobrazit celý příspěvek

          PavolR - na FB ossr dnes o 18.30 admin účtu napísal - "Dobrý deň, pôjde o slovenskú variantu kanóna 2A42 na náboj 30x165. Múniciu si dokážeme v prípade krízy produkovať sami" ...
          takže len dúfam že má staré info...Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            23:21 30.03.2022

            Hmm, tak teraz som v pochybách. Na streleckých testoch bola istotne veža s Bushmasterom a vraj bola vybraná ponuka stojaca cez 400M - a verzia s GTS-30 mala byť lacnejšia.

            Hmm, tak teraz som v pochybách. Na streleckých testoch bola istotne veža s Bushmasterom a vraj bola vybraná ponuka stojaca cez 400M - a verzia s GTS-30 mala byť lacnejšia.

          • PavolR
            23:29 30.03.2022

            ... a skutočne, za 447M všeho všudy je variant 2 s GTS-30 ...

            ... a skutočne, za 447M všeho všudy je variant 2 s GTS-30 ...

          • Ján Paliga
            21:27 31.03.2022

            Ako keby sa nedala zakúpiť licencia na muníciu NATO, keď už tam sme.... Holandsko modernizuje svoje CV, kde ich vybavuje raketami Spike a systémom Iron Fist... To naši vyberači ...Zobrazit celý příspěvek

            Ako keby sa nedala zakúpiť licencia na muníciu NATO, keď už tam sme....

            Holandsko modernizuje svoje CV, kde ich vybavuje raketami Spike a systémom Iron Fist... To naši vyberači mohli vybrať tiež...Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            07:42 01.04.2022

            Ján Paliga - No tak čisto teoreticky by presun výroby munície mohol v rámci svojej ponuky na CV-90 predostrieť aj BAE Systems ... má ju vo svojom portfóliu.

            Ján Paliga - No tak čisto teoreticky by presun výroby munície mohol v rámci svojej ponuky na CV-90 predostrieť aj BAE Systems ... má ju vo svojom portfóliu.

          • mikojan29
            09:55 01.04.2022

            Výroba munície 30x173 do GTS 30/N sa bude robiť tiež u nás. Bolo to spomínané aj v tomto ...Zobrazit celý příspěvek

            Výroba munície 30x173 do GTS 30/N sa bude robiť tiež u nás. Bolo to spomínané aj v tomto dokumente:
            https://www.mosr.sk/data/files...
            A možno to má spojitosť aj s CV-90.Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            13:13 01.04.2022

            Jano vysvetlíš mi, na čo by sme kupovali licenciu na muníciu, ktorú si vieme sami vyvinúť?

            Jano vysvetlíš mi, na čo by sme kupovali licenciu na muníciu, ktorú si vieme sami vyvinúť?

          • HEKTOR
            19:37 01.04.2022

            národné moto slovenska - vyvíjať vyvinuté - :))))
            pre tento náš mikro trh...nevadí že to bude drahé a asi aj horšie...hlavne že tam bude napísané- made in slovakia...

            národné moto slovenska - vyvíjať vyvinuté - :))))
            pre tento náš mikro trh...nevadí že to bude drahé a asi aj horšie...hlavne že tam bude napísané- made in slovakia...

          • Ján Paliga
            21:55 01.04.2022

            @ Hevonen

            No ak si ju vieme vyvinúť, mali sme ju už dávno mať.... Nie sme prvý rok v NATO...

            Ak si ju vyvinúť nevieme, mali sme kúpiť licenciu...

            @ Hevonen

            No ak si ju vieme vyvinúť, mali sme ju už dávno mať.... Nie sme prvý rok v NATO...

            Ak si ju vyvinúť nevieme, mali sme kúpiť licenciu...

        • mikojan29
          22:26 30.03.2022

          Veža by mala byť s GTS 30 zatiaľ , s výhľadom GTS 30/N po ukončení vývoja.

          Veža by mala byť s GTS 30 zatiaľ , s výhľadom GTS 30/N po ukončení vývoja.

          • HEKTOR
            09:32 31.03.2022

            tu český bratia môžete v praxi vidieť,že horšie ako vyberať techniku v tendroch x rokov (výber pásov do ačr) je vyberať ju x rokov a nakoniec ju nakúpiť s iným kanónom ako ju ...Zobrazit celý příspěvek

            tu český bratia môžete v praxi vidieť,že horšie ako vyberať techniku v tendroch x rokov (výber pásov do ačr) je vyberať ju x rokov a nakoniec ju nakúpiť s iným kanónom ako ju chceme používať,lebo ten finálny sa ešte musí dovyvíjať...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            10:44 31.03.2022

            Pro pásové BVP bude taky GTS 30? Protože jestli ne tak to bude ještě víc postavené na hlavu než to už je.

            Pro pásové BVP bude taky GTS 30? Protože jestli ne tak to bude ještě víc postavené na hlavu než to už je.

          • Hevonen
            16:45 31.03.2022

            Hektor: čo chceš ty používať je ľuďom na OS úplne jedno. Vybrali si oni a vybrali si široký variant zabezpečenia munície a náhradných dielov. Vozidlo bude schopné pôsobiť ako s ...Zobrazit celý příspěvek

            Hektor:
            čo chceš ty používať je ľuďom na OS úplne jedno.
            Vybrali si oni a vybrali si široký variant zabezpečenia munície a náhradných dielov. Vozidlo bude schopné pôsobiť ako s muníciou 30x165, ktorej sú plné sklady tak po jednoduchej výmene súčiastky s muníciou 30x173.

            Zmluva ma byť podpísaná do 30.9., prvé vozidlo na skúšky tento rok a výroba od budúceho. Keďže GTS30N je hotový, akurát ho čakajú testy, nevidím v tom žiaden problém.
            Tie milióny € v munícii v skladoch treba treba použiť pri výcviku a sklady plniť už len novou muníciou.

            Kto to nechápe nerozhodoval ani len o vlastných nákupoch s vlastnej peňaženky a doteraz evidentne používa len tú rodičovskú.Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            17:30 31.03.2022

            Hevonen - problém len je,že nevyberali vojaci...ale opäť - ako vždy "odborníci" z ministerstva... tu nejde o to čo chcem ja,ale čo by bolo logickejšie... "po jednoduchej výmene ...Zobrazit celý příspěvek

            Hevonen - problém len je,že nevyberali vojaci...ale opäť - ako vždy "odborníci" z ministerstva...
            tu nejde o to čo chcem ja,ale čo by bolo logickejšie...

            "po jednoduchej výmene súčiastky" - to ako vážne.??? :)))
            takže nebude vadiť že pri 30x173 bude (asi) vyšší tlak.??? len vymením súčiastku...
            to už rovno napíšte že druhý kanón bude vezený vo veži a bude ich možné meniť vrámci potreby priamo počas bojovej činnosti....

            "Keďže GTS30N je hotový, akurát ho čakajú testy, nevidím v tom žiaden problém." - to že v tom vy konkrétne nevidíte problém bude vojakom úplne jedno,ale určite ich to upokojilo...

            "Tie milióny € v munícii v skladoch treba treba použiť pri výcviku a sklady plniť už len novou muníciou." - máte vôbec prehľad koľko je munície v skladoch.??? asi nie...

            "Kto to nechápe nerozhodoval ani len o vlastných nákupoch s vlastnej peňaženky a doteraz evidentne používa len tú rodičovskú." - toto bola perla :)))
            keď vidím ako sa hospodári/hospodárilo v jednotlivých rezortoch,tak mi je hneď jasné že vždy išlo len o to,aby sa hospodárilo maximálne úsporne a samozrejme efektívne... :))))))Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            17:54 31.03.2022

            Vyberali vojaci. Od začiatku vyberali vojaci, od začiatku sa ide po tom čo chceli a chcú vojaci. Áno mám prehľad koľko munície je v skladoch. Ty? Niekto hovorí o úspornom a ...Zobrazit celý příspěvek

            Vyberali vojaci. Od začiatku vyberali vojaci, od začiatku sa ide po tom čo chceli a chcú vojaci.

            Áno mám prehľad koľko munície je v skladoch. Ty?

            Niekto hovorí o úspornom a efektívnom hospodárení a zároveň chce nakúpiť kanón o 300tis € drahší a ešte k tomu zo zahraničia a platiť jeho prevádzku 40 rokov... :DSkrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            18:24 31.03.2022

            Hevonen - hej,vždy vyberali a hodnotili vojaci...či už išlo o maskáče,alebo vozidlá :))) "Áno mám prehľad koľko munície je v skladoch. Ty?" - očividne hej.... "platiť jeho ...Zobrazit celý příspěvek

            Hevonen - hej,vždy vyberali a hodnotili vojaci...či už išlo o maskáče,alebo vozidlá :)))
            "Áno mám prehľad koľko munície je v skladoch. Ty?" - očividne hej....

            "platiť jeho prevádzku 40 rokov" - čo budeme platiť 40r .???

            ja chcem pre ossr kanón,ktorí bude fungovať a bude aj s muníciou ktorú používajú spojenci...
            slovenské riešenie - a preto sa uvažovalo o kanóne 2a42 - lebo máme fabriku na muníciu,len neviem čo by bolo keby ju zbombardovali...

            asi sa bavím s človekom ktorí možno aj pracuje na mosr,ale asi len v kancli a odtiaľ vyberá materiál pre chalanov čo potom na útvaroch pičujú...Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            18:40 31.03.2022

            Vždy nie. (čo je samozrejme chyba) Patria je však výber vojakov. Pandur odmietli dávno, aktuálne nám ho neodporúča ani samotné MOČR. Spočiatku bol k Turre dešpekt (veď aj mala ...Zobrazit celý příspěvek

            Vždy nie. (čo je samozrejme chyba)

            Patria je však výber vojakov.
            Pandur odmietli dávno, aktuálne nám ho neodporúča ani samotné MOČR.

            Spočiatku bol k Turre dešpekt (veď aj mala svoje detské choroby), dnes nemajú výhrady. Výber domáceho kanóna a domácej munície je správny. Neboj sa bude aj vo verzii N.
            A je to správne rozhodnutie, lafetovať sa bude dať na všetky BVP-2, ktoré vo svete ešte jazdia a ďalšie roky jazdiť budú.Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            19:25 31.03.2022

            Hevonen - určite je to výber vojakov... a jasné,bola petícia že nechcú pandur... pýtal som sa a odpovede nikde... "po jednoduchej výmene súčiastky" - to ako vážne.??? :))) takže ...Zobrazit celý příspěvek

            Hevonen - určite je to výber vojakov... a jasné,bola petícia že nechcú pandur...

            pýtal som sa a odpovede nikde...

            "po jednoduchej výmene súčiastky" - to ako vážne.??? :)))
            takže nebude vadiť že pri 30x173 bude (asi) vyšší tlak.??? len vymením súčiastku...

            "platiť jeho prevádzku 40 rokov" - čo budeme platiť 40r .???


            A je to správne rozhodnutie, lafetovať sa bude dať na všetky BVP-2, ktoré vo svete ešte jazdia a ďalšie roky jazdiť budú. - takže celý svet čaká ako im vypeckujeme ich bvp naším kanónom...určite už o tom uvažujú aj v ačr...

            Spočiatku bol k Turre dešpekt (veď aj mala svoje detské choroby), dnes nemajú výhrady. - ako nikdy v histórii "neboli" výhrady k ničomu čo "odborníci" z mosr vybrali...

            ale som rád za radových vojakov,že ossr má na ministerstve odborníkov ktorí vždy vyberú to najlepšie...

            táto debata už nikam nevedie,takže ju ukončím...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:00 31.03.2022

            /Pandur odmietli dávno, aktuálne nám ho neodporúča ani samotné MOČR./
            :)) Tak to určitě.

            /Pandur odmietli dávno, aktuálne nám ho neodporúča ani samotné MOČR./
            :)) Tak to určitě.

          • mikojan29
            21:36 31.03.2022

            To čo hovorí Hevonen o Pandurovi môžem potvrdiť.

            To čo hovorí Hevonen o Pandurovi môžem potvrdiť.

          • mudry.udrzbar
            13:46 01.04.2022

            mikojan29

            Nie je to pravda, veža bude od zaciatku vylucne s kanonom v razi NATO teda GTS30/N sovietska raž sa instalovat nebude, už to Naď potvrdil x-krat

            mikojan29

            Nie je to pravda, veža bude od zaciatku vylucne s kanonom v razi NATO teda GTS30/N sovietska raž sa instalovat nebude, už to Naď potvrdil x-krat

          • mikojan29
            19:09 01.04.2022

            mudry.udrzbar
            Toto som postoval, keď som videl len ten dokument, Viem o tom, sledujem informácie od Naďa.

            mudry.udrzbar
            Toto som postoval, keď som videl len ten dokument, Viem o tom, sledujem informácie od Naďa.

      • HEKTOR
        20:50 01.04.2022

        Sgt Murphy - máš pravdu,evidentne nevieš o čom točím...
        "Všetky XPčka sú po facelifte, jasne..." - asi nevieš čo znamená facelift...

        Sgt Murphy - máš pravdu,evidentne nevieš o čom točím...
        "Všetky XPčka sú po facelifte, jasne..." - asi nevieš čo znamená facelift...

  • Danik
    03:54 17.03.2022
  • Danik
    22:13 16.03.2022

    Tak bratia, plány jsou to velmi pěkné a ambiciózní. Už se těším na něco podobného (s Patriemi a třeba HK nebo Breny) u Vás ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak bratia, plány jsou to velmi pěkné a ambiciózní. Už se těším na něco podobného (s Patriemi a třeba HK nebo Breny) u Vás :)

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

    A u nás by jsme vládu měli chytit za koule a snažit se navyšovat rozpočet rychlým tempem + dokončit akvizici BVP, aby "těžká" brigáda nemusela dělat promo s IVECY.

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4