Slovensko modernizuje bojová vozidla pěchoty

Foto: Bojové vozidlo pěchoty BVP-2 slovenské armády. Ministerstvo obrany Slovenské republiky rozhodlo modernizovat 18 vozidel; ilustrační foto / MO SR
Bojové vozidlo pěchoty (BVP-2) slovenské armády. Ministerstvo obrany Slovenské republiky rozhodlo modernizovat 18 vozidel; ilustrační foto / MO SR

Slovenský DennikN včera informoval o záměru slovenského ministerstva obrany modernizovat 18 bojových vozidel pěchoty BVP za 27 milionů euro. Kontrakt podepsal čtyři dny před svým odchodem z úřadu bývalý slovenský ministr obrany Martin Glváč.

Slovensko, podobně jako Česká republika nebo Polsko, dlouhodobě řeší náhradu nebo modernizaci svých letitých bojových vozidel pěchoty (BVP) sovětské konstrukce. Zatímco Česká republika a Polsko kupují nová pásová vozidla pěchoty, Slovensko naopak modernizuje minimálně část původních BVP.

Původně o modernizaci sovětských BVP uvažovalo také Ministerstvo obrany ČR. Na zájem českého i slovenského ministerstva reagovala česká firma Czechoslovak Grop (dříve Excalibour Group) a slovenské VOP Trenčín a EVPÚ.

Zmíněné firmy představily modernizaci sovětských BVP označovanou jako BVP Šakal (původně BVP-M2 SKCZ).

Technologický demonstrátor BVP Šakal má větší korbu (pro silnější protiminovou ochranu a větší prostor pro výsadek), novou pohonnou jednotku, kompletně nové vnitřní vybavení a zcela novou výzbroj. Technologický demonstrátor byl viděn se slovenskou věží TURRA-30 nebo izraelskou Samson Mk II.

Zásadní nevýhodou modernizace Šakal jsou omezení původní konstrukce, především v oblasti protiminové ochrany a celkové balistické ochrany.

Zvýšená korba umožnila instalaci přidávaného pancéřování, přesto odolnost podvozku vozidla BVP Šakal proti minám dosahuje pouze Level 1 (ruční granáty, dělostřelecká submunice a podobně silné výbušniny) podle NATO normy STANAG 4569 a Level 2a (6 kg TNT) při výbuchu pod pásy.

Například švédské bojové vozidlo pěchoty CV90, které zvažuje česká i polská armáda, dosahuje úrovně Level 4 podle STANAG 4569 - ochranu proti explozi 10 kg TNT kdekoliv pod podvozkem nebo pojezdovými koly.

Navíc je zde i otázka původního podvozku, který je nastaven na určitou přípustnou hmotnost. Jak připomíná slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár na svém blogu, během testování BVP Šakal například praskaly torzní tyče přetíženého podvozku. Hmotnostní omezení původního podvozku tak neumožňuje instalovat těžké pancéřování nebo další vybavení.

I přes nejlepší snahu není možné konstrukční omezení původních sovětských BVP obejít. Samozřejmě pro modernizace typu BVP Šakal hraje cena - modernizace (podle rozsahu) sovětských BVP vyjde 2x až 3x levněji než nákup nových vozidel.

Nemluvě o tom, že v případě modernizace vozidel domácím průmyslem roste šance na export do zahraničí a navíc část peněz se do rozpočtu vrací ve formě daní.


Modernizované vozidlo BVP Šakal se slovenskou věží TURRA 30. Lze před
pokládat, že slovenská modernizace, vzhledem k zapojeným firmám, se nebude příliš odlišovat. / Czechoslovak Group

Slovenská modernizace

Podle DennikuN Martin Glváč těsně před svým odchodem z funkce podepsal smlouvu na modernizaci 18 vozidel za 27 milionů euro. Jedná se o třetí největší zbrojní projekt slovenské armády, po nákupu vrtulníků Black Hawk (235 milionů euro) a dopravních letadel Spartan (100 milionů euro).

V současné době jsou BVP-1 a BVP-2 ve výzbroje všech pěti praporů slovenských pozemních sil. Slovenská 1. mechanizovaná brigáda má ve výzbroji modernější BVP-2 a 2. mechanizovaná brigáda straší BVP-1.

Vladimír Bednár na svém blogu píše, že jeden mechanizovaný prapor potřebuje minimálně 32 bojových vozidel pěchoty - 10 BVP pro každou ze tří mechanizovaných rot, dvě BVP pro rotu velení a ještě čtyři průzkumné BVP pro průzkumnou četu a jedno vyprošťovací BVP.

Zmiňovaný počet modernizovaných vozidel tak nestačí na obměnu techniky ani jednoho praporu. Podle DennikuN mohou nová vozidla sloužit právě u průzkumných čet.

Pokud pomineme technickou a ekonomickou stránku věci, včetně podpory domácího průmyslu, nákup provázejí kontroverze.O modernizaci nevyšla nikde žádná tisková zpráva a DennikN získal informaci o smlouvě až tři měsíce po podpisu.

„Modernizácia bojových vozidiel zvýši operačné spôsobilosti našich jednotiek. Zmluva bola uzatvorená 1. marca 2016 v režime utajenia,“ odpověděla DennikuN Danka Capáková, tisková mluvčí slovenského ministerstva obrany.

„Požiadavka na uvedenú vojenskú techniku vychádzala priamo z ozbrojených síl a súvisí so splnením cieľov voči NATO,“ uvedl na dotaz bývalý ministr obrany Glváč. „Tento program bol jediným východiskom pre deklarovanie špecifických spôsobilostí v rámci cieľa pre mechanizovanú brigádu.“

Modernizace sovětských BVP má velký exportní potenciál. Ale jako ve všech jiných případech, podmínkou exportního úspěchu je zavedení produktu do vlastních ozbrojených sil.

Není ani jasné, v jakém rozsahu budou vozidla modernizována. „Zmluva podlieha zákonu o utajovaných skutočnostiach,“ uvedla tisková mluvčí Capáková.

Papírově vychází na jedno modernizované vozidlo 1,5 milionů euro - nové pásové bojové vozidlo pěchoty lze přitom koupit za cca 4 miliony euro. Otázkou však je, kolik peněz poputuje přímo do modernizace a kolik do vybudování nezbytného výcvikového, servisního a logistického zázemí, nebo do pořízení náhradních dílů a munice.

Cena za munici se přitom může značně vyšplhat, pokud v rámci modernizace dojde i k nakoupení protitankových řízených střel (PTŘS). Právě se schopností používat moderní PTŘS počítaly předchozí návrhy modernizace BVP.

Dlužno dodat, že slovenské ministerstvo obrany neuveřejnilo rozsah modernizace ani seznam zapojených firem. Podle DennikuN však modernizaci zastřeší slovenský státní podnik DMD Holding.

Opoziční poslanci Národní rady Lubomír Galko a Richard Vašečka již iniciovali zasedání Výboru Národní rady pro obranu a bezpečnost. Oba poslanci chtějí diskutovat o modernizaci BVP a chtějí pozvat současného ministra obrany Petra Gajdoša, aby vysvětlil pozadí zakázky.

Galko a Vašečka zároveň požádají Nejvyšší národní kontrolní úřad k prošetření zakázky Poslanci také zvažují podaní trestného oznámení pro podezření ze spáchaní trestného činu porušování práv při správě cizího majetku.

Dodejme, že modernizace slovenských BVP se připravuje již řadu let. Již v roce 2013 právě Glvač mluvil o nezbytnosti modernizovat BVP ve výzbroji slovenské armády.

Zdroj: DennikN

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vozidla Corsac 8x8 pro slovenskou armádu?

Slovenská společnost MSM Group představila na letošní výstavě IDEB (International Defence Exhibition ...

Lynx: Nové bojové vozilo pěchoty z Německa

Německá Rheinmetall na výstavě EUROSATORY představila nové bojové vozidlo pěchoty Lynx. Nový ...

Mariňáci vyhlíží první obojživelná vozidla ACV

Americká námořní pěchota (US Marine Corps) v rámci programu nových obojživelných vozidel ACV ...

Boxer s 30mm kanónem pro litevskou armádu

Německo-nizozemská firma ARTEC předvedla litevské delegaci v Německu prototyp kolového bojového ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tesil
    18:13 12.07.2017

    V mém případě se jedná tak trochu o nostalgii.Najezdili jsme v BVP stovky kilometrů v několika výcvikových prostorech za každého počasí,mimo jiné i na Slovensku u průzkumných jednotek.Vždy bez poruch.
    Samozřejmě vše se posunulo kupředu,ale přece jen průchodnost terénem,nízká silueta,možnost plavby to vše zůstalo.
    Slovákům držím palce a doufám,že celá akce neskončí fiaskem.

  • PavolR
    17:46 12.07.2017

    Gibon: Nie nezabudol som, ale nejako v tom nevidím perspektívu, zvlášť keď ani Rusi so svojou modernizáciou nejako zvlášť neryžujú. Africké krajiny Šakala nepotrebujú, im stačí vymeniť vežu a por komponentov a hotovo (súdiac podľa toho, čo sa tam doteraz predalo).

    Artur: nie, to určite nie, Šakal by klesol na dno ako kameň. :-)

  • Arthur
    17:15 12.07.2017

    Vie sa už vôbec ako reálne vypadá tých 18ks modernizovaných BPsV Svatava pre prápor ISTAR ako tzv. modernizované BPsVI ?

    OS SR sa s nimi nejak nevystatuje, keď vo výročnej správe VTSÚ sa píše, že 4ks už boli dodané resp. mali byť všetky dodané do 6/2017.
    Podľa tej fotografie to, ale na Šakala nevypadá.

    http://www.vtsu.sk/vyrocna_spr...

  • Sergej7490
    13:09 12.07.2017

    To Gibon:
    Poviem Ti ako to s tym prieskumom bolo. Tak ako pises ze: "niekto si spravil..." to by platilo u nejakej zapadnej firmy, V nasich podmienkach sa prieskum trhu konal na ministerstve obrany za zatvorenymi dverami s obalkovou metodou a prislubom dalsich obalok ked sa dielo podari. Na MO sa zaradovali z dvojakeho uzitku - niekto im pod nos strcil hotovu vec, pri ktorej nemusia vymyslat specifikacie a porovnavacie skusky a za druhe prislub nejakej prace pre domace, ale hlavne ceske, firmy. Sakal nebol vyvinuty na slovensku ale v cz, modernizacia agregatov sa takisto robi v cz, pancier detto. takze tu sa na to akurat namontuje veza so 40 rocnym kanonom, natre na zeleno a sfusuju sa vojskove skusky.
    Je to smutne ale Slovensko momentalne nema na to, aby svojpomocne zastresilo ani len komplexnu modernizaciu BVP, nieto este samo vyprojektovalo a vyrobilo. (Pozri sa na hufnicu EVA - na IDETE prisla africka delegacia a tak im chceli predstavit nabijaci automat. Nemohli ho rozbehat dobru hodinu.) Mentalne dokazeme ukocirovat vyvoj (od napadu po realizaciu) roznych ISO kontajnerov a pod. Vyrobit sice dokazeme cokolvek, ale s napadom musi prist niekto iny a aj to zastresit organizacne a financne. Druha vec je na taketo veci tu ani nie su poziadavky z MO, lebo tam zas mentalne ziju v 80tych rokoch a co nedostanu rozkazom z NATO tak toho sa ani nechytia.
    Som ochotny sa stavit ze o Sakala a jeho odvodeniny neprejavi zaujem nikto, mozno nejaka africka krajina, ak by sme im ho dodavali zdarma. Vsetci relevantny partneri pojdu do sudobych konstrukcii a s max podporou svojho priemyslu.
    Dovody preco sa Sakal realizuje, su relativne akutna potreba BVP za ktore sa nebudeme na misii v Litve (alebo kam to idu) az tak velmi hanbit a to ze Strnad presvedcil MO ze chce chce zarobit prave on a s nim to bude najlahsie/najziskovejsie.

  • Gibon
    11:14 12.07.2017

    PavolR: zabudas vsak na trh. Niekto si asi spravil prieskum trhu a v tychto modernizaciach vidi sancu.
    Ak by to vyslo, dokáže to zarobit peniaze na dalsi vyskum.

    Ano kupit licenciu je to najednoduchsie riesenie. Ked mas odbyt v stovkach kusov. To si moze dovolit Polska armada. Rentabilita proste zacina od nejakych odberov.

    Uvidime co predstavia, ked to bude hotove, v akom rozsahu to bude modernizovane.

  • Gibon
    11:06 12.07.2017

    Kozlus: s tymto postojom sa teda na obranu statu mozes efektivne vysrat. Ci myslis, ze kolko by si dokazal vzdorovat trebárs aj s pumami a vycvicenou armadou o 16tich tis. vojakov hordam kriciacim "...URRRAAAAA"

    Ak si myslis, ze ti NATO na nieco bude, tak sa mylis. NATO je strasiak, zavazky sa vsak pri vojne s dnes jedinym moznym nepriatelom plnit nebudu.

  • Kozlus
    21:51 11.07.2017

    Uaaa, nechte uz ten smejd na smetisti dejin a orestante ten nepodarek furt vytahovat.

    "Lebo pri skutocnej hrozbe, potrebujeme aby nase zbrojovky dokazali chrlit obrnencov, delostrelecke systemy a podobne v dostatocnom mnozstve a kvalite pre moderne bojisko. "

    To je nesmysl. Jake zbrojovky? A za co? Kdyz na to nejsou penize za desetileti miru, tak se urcite najdou penize v krizi. Navic, dneska proste nejsou linky, co dakazou vyrobit 1000 tanku/BVP za mesic. Ani za rok. Tak mozna za deset let. A dalsi vec je posadka. Na poradne zvladnuti moderni techniky je potreba dukladnej vycvik, jinak posilas lidi na smrt. Na to v dobe, kdy k tomu bude politicka vule, nebude uz cas.

  • Flader
    21:26 11.07.2017

    Nie som fanúšik Šakala, ale skôr toho aby sa modernizácia armády konečne rozbehla poriadne. Tú modernizáciu vidím len ako najschodnejšie riešenie (financie, plus politická výhovorka na podporu domáceho priemyslu...).
    Vlčiak by bol síce veľmi pekná predstava, ale stále je iba na papieri, modernizácie BVP už aspoň v podobe skušobných kusov jazdia. Ale ak by ho naozaj dotiahli úspešne do konca a hlavne za priaznivú cenu tak by to mohlo byť veľmi zaujímavé.

  • PavolR
    21:17 11.07.2017

    Čo, že sa dnes objavilo toľko fanúšikov Šakala? :-D

    Ako je to dávno, čo sme vyrobili posledné bvp? O koľko by ho predražilo odstránenie chýb prestavbu každého jedného stroja a o koľko by trvala dlhšie, než stavba fungl nového? A čo rozdiel v životnosti medzi prestavaným Šakalom a novým bvp? Keby sme fakt chceli obnoviť tradíciu domácej výroby, tak to už by bolo lepšie mať poriadne psisko a proste si kúpiť dokumentáciu Wolfdoga, než sa trápiť tuningom starej sovietskej konštrukcie.

  • Flader
    14:45 11.07.2017

    Ja mám podobný názor. Akákoľvek modernizácia BVP1-2 nieje síce žiadna výhra, ale je to momentálne asi najvýhodnejšie riešenie. Bohužiaľ je treba modernizovať a vymieňať momentálne skoro všetko tak ako dočasné riešenie (na pár rokov) to nieje také zlé. Stále je to aspoň trochu posun niekam ďalej, než kde sú momentálne klasické BVP. Samozrejme, že sa nevyrovnajú moderným strojom ako CV90, ASCOD a podobne, ale na tie aj tak najbližších pár rokov peniaze tak, či tak nebudú. Zrieknuť sa úplne pásov a prejsť na kolesovú platformu aj u 1.MB by taktiež nebolo najlepšie riešenie.

  • Gibon
    14:33 11.07.2017

    Myslim, ze sa na Šakala pozerate zo zleho uhlu.
    Konecne sa zacalo pracovat na modernizacii armady. Samozrejme rozne nakupy vytvaraju rozne kobtroverzie, ale to je uplne normalne a v demokracii zdrave.
    To co slovenske hospodarstvo nevie vyrobit treba nakupit a vybrat to najlepsie co na trhu pre nasu armadu a nase potreby he.
    To co vsak vie vyrobut, treba robit doma. Pretoze ak k tomu konfliktu raz dojdu, tak 100 pasovych BVP nebude stacit a bude treba chrlit dalsie. Samozrejme tu budu vlady, ktore Vam budu ochotne zbrane dodat, este Vam na to aj pozicaju. Akurat jedno BVP nebude stat 4 miliony, ale 8.

    Udrzanie slovenskeho zbrojarskeho priemyslu, je jednym z najvacsich prispevkov k obranyschopnosti statu.
    Lebo pri skutocnej hrozbe, potrebujeme aby nase zbrojovky dokazali chrlit obrnencov, delostrelecke systemy a podobne v dostatocnom mnozstve a kvalite pre moderne bojisko.

    Sakal je taky medzi stupen, kde na konci by malo by/moze byt uplne nove BVP.
    Je to produkt, ktory moze zaujat mnozstvo krajín, ktore BVP2 a BVP1 maju. Tychto strojov su tisice a predaj sakalov moze zarobit na stavnu noveho pasoveho BVP.
    Takisto chyby, ktore sakal mal su odstranitelne. Urcite si konstruktery vedia dat rady zo silnejsimi, pevnejsimi torznymi tycami. Aj dojazd sa da poriesit.
    Samozrejme ochrana podvozku ostava slaba, no vsetko ostatne sa lepsi.

    Som si isty, ze sami keby ste dostali na vyber medzi sakalom a BVP2, si do bojovej akcie vyberiete sakala. Uz len kvoli automatickej vezi.

    Dnes pri nakupe do 500 kolesovych bvp, aktisov, landroverov, vrtulnikov, dopravnych lietadiel, stihaciek, na pasove bvp neostava dostatok penazi. Sakal za 1,5mil €, je tak dobrou volbou.

  • Nesher
    11:40 04.07.2016

    Rase
    A není ten rozdíl v ceně mezi Ajaxem a CV90 dán hlavně tím, že Ajax není primárně BVP, ale spíš průzkumně-bojové vozidlo, které bude nacpané nejmodernější elektronikou ke sledování bojiště, odhalení pozic protivníka a jejich označení pro další jednotky, které takto odhaleného protivníka zničí (dělestřelectvo, tanky, BVP či letectvo)? Je to spíše vozidlo ISTAR než to co shání AČR (byť část těch uvažovaných 210 vozidel bude mít i obdobnou výbavu jako Ajax).

  • KOLT
    10:49 04.07.2016

    Rase, proč myslíte, že je ASCOD o tolik lepší než CV90? Ohledně ceny myslím, že máte do značné míry pravdu. Navíc velkou část ceny tvoří systémy, které se do vozidel namontují – železo kolikrát netvoří ani polovinu celkové ceny!

  • Rase
    10:20 04.07.2016

    Puma je sice drahá, ale to ostatní vozidla také. Záleží na konfiguraci. Přeci jen ASCOD pro brity (Ajax) byl ještě dražší než Puma (!). Pokud chceme to nejlepší co je na trhu, tak bych vozidla seřadil takto: Puma, ASCOD, mezera, CV90, K21, Lynx a někde daleko Šakal. - mělo by to sedět i podle ceny.
    Moderní stroje jsou na tom hodně podobně, dají se libovolně upravit a není problém z nich vytvořit pořádně masivní stroje. Záleží jen na tom, jak bytelný je základ (což vyřazuje Šakala , a možná i plavbyschopný, lehký K21). Záleží tedy co přesně bude AČR od stroje chtít. Cena samotného stroje není tak důležitá, vzhledem k tomu, kolik stojí vybudovat zázemí, servisní podmínky atd. tak ten rozdíl v ceně se ztratí

  • niko
    10:00 04.07.2016

    peterLuk: Tak ono koncepcia rozvoje OS SR sa chysta. Gajdos sa vyjadril, ze bude hotova v july. Co znamena, ze bude hotova v septembri. Nasledne sa ma spustit objednavanie techniky, pricom OS SR vyslovene vyzaduju v prvej varke 1 prapor obrnencov 4x4 a jeden prapor obrnencov 8x8.

  • peterLuk
    16:24 03.07.2016

    Je treba uznať, že keď sa stal ministrom Glváč, Slovensko akoby znovu od vstupu do NATO zistilo že má niečo ako OSSR. Konečne mal o ne niekto záujem. Toto a toto jediné naozaj oceňujem. Spôsob, akým k modernizácii a rozširovaniu našej armády dochádza ale už nie. Glváč sa všade oháňa ako kupujeme to najlepšie, ako vyvíjame najlepšiu techniku na svete, ako sa lacnejšie kupovať nedá, ako to odborníci považujú za skvelý krok apod. Ale keď má niečo ukázať, tak nie.... Žiadne výberové konanie, žiadne porovnania, nič. Keby aspoň ukázal nejaké akože grafy, keby sa aspoň pokúsil naznačiť že sa vyberá, porovnáva, že skutočne ide o kvalitu, ale on sa zo dňa na deň rozhodne že toto potrebujeme a že to kúpime v takej konfigurácii a kúpi od takej firmy. A potom podpíše zmluvu štyri dni pred svojim odchodom. On sa ani nepokúša tváriť, že tu ide o to čo naozaj potrebujeme... Áno, niektoré modernizácie naozaj pomôžu, nové zbrane, nové vrtulníky, ale s formou ako sa nakupujú a ako ich vybrali nemôžem súhlasiť. O nejakej koncepcií, vízí tu nemôžeme ani hovoriť. A čo viacerých prípadoch si myslím, že by bolo lepšie radšej nekupovať a neplatiť nič, ako tie peniaze vyhadzovať. Je snáď jedno, či máme (sorry za výraz) hovno, alebo naleštené hovno, stále je to to isté. Som zvedavý, čo z toho bude, že pôjde o Šakala našťastie ešte nieje potvrdené, ale bojím sa, že aj pokiaľ nie, takto veľmi lepšie asi byť ani nebude môcť... Osobne by som videl ako najlepšiu možnosť nákup pár CV-90 a "ľahkú modernizáciu" (lepšia elektronika, aktívna obrana a zbraňové systémy) súčasných BVP-čiek. Rozsiahlou modernizáciou v štýle Šakala si veľmi nepomôžeme...

  • KOLT
    15:09 03.07.2016

    pro TrewSx: Puma je asi skutečně mimo naše možnosti. Ono Puma pro Bundeswehr je drahá mimo jiné kvůli elektronice, možná by ji šlo pořídit levněji v nějaké "sociální" versi ;-) Každopádně nákup BVP je v plánu, takže je logické, že se dělá "sondáž" trhu. Jak moc budeme postupovat ve spolupráci s Polskem je otázka. Poláci přecijen mají trochu jiné požadavky než my. S ohledem na dostupné typy a na snahu jejich výrobců, jsou v podstatě dva favorité – ASCOD a CV90. První tlačí CSG (bývalý Excalibur), druhý tuším VOP. Oboje by nebyla špatná volba. Další možností je nedávno v článku popisovaný Lynx. Osobně moc nevěřím na exotiku typu korejských strojů.

  • beepee
    15:08 03.07.2016

    TrewSx - V té reportáži nikdo z armády ani MO nemluvil o konkrétních typech, byla tam jen ukázána tabulka s možnými kandidáty. Kromě PUMY tam byla dvojice ASCOD/CV90 a (pánbůhnáschraň) taky ŠAKAL. Doufám, že si ty obrázky jenom vygůglil nějaký snaživý reportér. Ta PUMA je evidentně mimo naše možnosti a o ŠAKALOVI snad nikdo soudný a alespoň trochu čestný neuvažuje.

  • strikehawk
    18:48 02.07.2016

    hurvo
    omlouvám se, v tvým případě jsem přestřelil

  • TrewSx
    18:40 02.07.2016

    Mel bych dotaz, ktery tak nejak nesouvisi s clankem, ale i tak bych se rad optal na Vas nazor.
    Asi tak pred tydnej jsem videl na CT24 ve hlavnich zpravach, ze ACR se zajima o nemecke Pumy. Nejdrive jsem se hlasite zasmal a pak jsem si zasel na wiki a porovnal ceny lehkych bojovych vozidel a MBT. Puma vychazi draz nez nejaky Leopard 2, Abrams, atd.
    Toto ma byt spolecny nakup Polska a CR, ale i tak si nedokazu predstavit, ze by si nase armada se smesnym ropoctem mohla dovolit nakup Pum. Pokud jsou nasi predstavitele aspon trosicku soudni tak proc premysleji o nakupu techniky, kterou si nemuzou dovolit.
    Rad bych videl Pumy zarazene do nasi armady, ale jaka je sance, ze k tomu doopravdy dojde ?

  • strikehawk
    16:43 02.07.2016

    Vzdy me na tomto diskusním portále fascinovali individua typu nick KOLT. Nikdy se nevyjadruji k podstatě diskuse nebo článku, neprispivaji názorem ani technickým nebo jiným pouze nevybíravě napadají ostatní s jiným názorem který jim nesedí. Nejhorší na tom je to ze tito idioti mají ještě tu drzost svoje oponenty obviňovat s údajne placené práce pro nějakou mocnost což je samozřejmě úplně směšné kdyby to rada diskutujících zde, pod vlivem zhovadilych plku našich tajných služeb, plytvajici kapacity na manželské trojuhelniky - viz kauza Nečasová, nebrala
    smrtelne vázne. Vím ze pan Grohmann to má těžké, ale neškodilo by cas od času temto jedincům připomenout aby se věnovali vecne kritice nebo problému a nenapadali další diskutujici

    Hurvo je trochu mírnější slovenský odvar

  • KOLT
    08:26 02.07.2016

    pro hurvo: Světonázor je třeba dávat najevo co nejčastěji a nejhlasitěji, stokrát opakovaná lež se přeci také může stát pravdou...

  • hurvo
    21:51 01.07.2016
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    tak oni by mohli tento nastroj sovietskej imperialnej politiky urceny na zotrocenie slobodnych narodov mohli nahradit niecim normalnym napr. CV9035, aby sme boli schopni ubranit seba a spojencov pred ruskou imperialnou politikou s cielom zotrocit kazdeho naokolo.
    Co strikehawk znie to takto lepsie? Alebo ta to rozculuje tak ako normalnych ludi tie tvoje poznamky smerom k NATO?

  • strikehawk
    21:12 01.07.2016

    Pokud bude modernizace pojmuta rozumne bez zbytečných pokusů překonstruovat BVP na kočkopes podle západní filozofie, může to být nakonec vcelku rozumný krok. Rozumným myslím nové přístrojové vybavení vč termokamery a systému řízení palby, nové PTŘS, možná motor a automat. převodovka. Pokud se u modernizovaného BVP nepočítá s nasazením v koloniálních válkách pod patronací NATO ale ryze pro defenzivní a manévrový způsob boje na domácím území, může se směle vypustit protiminová ochrana apod....
    Myslím si ale že to bratia zvorají stejně jako my a nechají si vnutit něco co nepotřebují za astronomickou cenu

  • niko
    08:53 01.07.2016

    Mna by inak celkom zaujimalo ake BVP sa budu modernizovat. Ci "nove" BVP 2, alebo sa pristupi logickejsie k modernizacii BVP 1, ktorych ma Slovensko aj ako ulozeniek haba fuk.

    hurvo: Tak objektivne treba povedat, ze nejake utvary vznikli. Aj v zverejnenych poctoch vojakov cisla rastu. Netvrdim, ze nejako dramaticky, no po 10rocnom obdobi suchot, je to aspon nieco.

  • hurvo
    08:14 01.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Jura99: mne je v zásade uplne jedno kto tie tatry vyrobil/zmontoval a pod akou značkou keď majú takéto nedostatky.
    Niko: počet vojakov a útvarov rastie možno tak na papieri, niečo ako ten ad-hoc prápor s putovnou výzbrojou a vystrojou, ktorý certifikuje vždy v inom meste.

  • niko
    07:17 01.07.2016

    No uz ked sme pri tom Murphy, obrnene traktory v OS SR skutocne chybaju.

    Ale k podstate veci. 10 rokov sa nekupovalo nic. Ked tak clny bez motorov. Teraz sa rozbehlo par, skutocne len par projektov proti ktore su vynimajuc Brena a Sakala v podstate ok. Plus sa konecne za 13 rokov buduju nove jednotky a rastie pocet vojakov. Takze nie uplne chapem toto tu vyplakavanie.

  • Jura99
    05:03 01.07.2016

    hurvo: Tatry T-815-7, do kterých jak píšeš prý teče, vyrobil (resp. smontoval) VOP Trenčín.

  • Sgt Murphy
    00:42 01.07.2016

    No áno, je to smutné, ale aspoň nejaký klad to má. Tiež sme mohli stavať obrnené Zetory, že :D

  • niko
    00:03 01.07.2016

    Chlapi co placete. Budte radi, ze sa aspon nieco kupuje. Aj ked s touto modernizaciou BVP prestrelili. V rokoch 2005 az 2012 nekupili absolutne nic. Chlapi si vAfgane maskace menit museli.

  • niko
    00:00 01.07.2016

    Hurvo podla mna pleties dve veci. FMS je zvyhodneny nakup, ako si spravne napisal. No m4 a dalsich x veci pre 5. psu islo ako dar. Ako sa ten program vola vygooglujem rano. Ale su to dva od seba nezavysle programy..
    Pri poslednom nakupe cez FMS zaciatkom roka dostali OSSR takto 50 % "zlavu" resp. financovanie cez ten dotacny fond USA.

  • Karlos73
    22:48 30.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Je mi jasné že je tu tlak a lobing Strnada, Beljajeva, Výbocha a ďalších zbrojárskych žralokov... je evidentné, že odtiaľto fúka vietor pri modernizácii BVP-2...a majú to posvetené potrebou OS SR...

  • Sgt Murphy
    22:29 30.06.2016

    Snáď si nemyslíš, že by takýto nezmyselný nákup požadovala armáda. Armáda požaduje obmenu na nové stroje. O nákupe rozhoduje vláda.

  • Sgt Murphy
    22:17 30.06.2016

    Armáda by mala ostať apolitická, to máš pravdu, škoda že to tak v reále nie je. Snáď nákupy podpisuje armáda a Glváč je generál? V 2014 sa spravila schôdza predstaviteľov NATO a vlády SR, potom sa hneď začalo písať o navýšení nášho rozpočtu. Pred Walesom Glváč navýšenie rozpočtu na podnet Kisku odmietol. A pozri sa v ktorom podniku sa modernizú tie BVP. Celé to smrdí politikou a úplatkami.

  • hurvo
    22:16 30.06.2016

    karlos> ja fakt neviem co je lepsie ci vlada co sere na armadu, alebo vlada co nakupuje picoviny za absurdne ceny.
    Pri jednych vies ze si zebrak a budes zebrak.
    Pri druhych vies ze kriznik potemkin pluje dalej, a zle nakupy sa nezmenia lebo vsak peniaze uz boli vynalozene.

  • Karlos73
    22:10 30.06.2016

    Sorry...QWERTY a anglická klávestnica... Často máš dobré argumenty, ale odosobni sa od politiky...armáda je apolitická a taká by mala aj ostať!

  • Karlos73
    22:09 30.06.2016

    Sorry Sgt Murphy , ale velká časť štátov ani po Walese nenavýšila svoje rozpočty na obranu... Na Slovensku je dohoda relevantných politických strán, odbornej verejnosti, že treba modernizovaťa tak sa aj deje , ale dejen sa tak až za vlády SMERu ( a to ich kritizujem). Pravica si zakaždým na úkor armády riešila svoje rozpočtové dogmy, na armadu kašlali, a to je žiaľ fakt! (ak neberiem korupciu a zbabrané pravicové modernizacie TOKOS a MOKYS, kde sa utopili miliardy SKK) +Casto m83 dobr0 argumenty, ale odosobni sa od politiky...armáda je apolitická a taká by mala aj ostať!

  • Sgt Murphy
    22:08 30.06.2016

    Pardon, v OS SR nie, v našej vláde.

  • Sgt Murphy
    22:07 30.06.2016

    Bolo nám pohrozené aj vystúpením z NATO pokiaľ s našou armádou niečo nespravíme. SMER len nevie čo rýchlo nakúpiť. Nepamätám si že by existovala nejaká koncepcia rozvoja našej armády, kedy načo prebehne aké výberové konanie niekoľko rokov dopredu. Všetko sa len urýchlene zbastlí v utajení a vymyslí pekný príbeh, ako sa to pripravovalo už niekoľko vlád dozadu, zas pod rúškom utajenia.

    Hurvo to zhrnul presne tak, ako to v OS SR chodí.

  • hurvo
    22:05 30.06.2016

    niko> FMS je udelene spojencom ktori nieco urobili pre spolocnu vec,
    5psu- podporovalo realne US v afghanistane, zato dostali darom vybavu pre FACov a M4Sopmod.
    Slovensko podporovalo US v afghanistane zato mozu nakupit blackhawky za cenu ako pre US army,

  • Sgt Murphy
    21:59 30.06.2016

    Rozpočet sa od 2014 nezvyšuje kvôli Smeru, ale kvôli tomu, že sa vo Walese dohodlo, že sa rozpočty armád NATO musia kvôli zhoršenej bezpečnostnej situácii navýšiť. Keby Rusko neanektuje Krym a nebojuje sa na východe Ukrajiny, armáda sa rozoberá ďalej.

    http://www.nato.int/cps/en/nat...

    The Alliance’s 28 leaders agreed at their Wales Summit on Friday (5 September 2014) to reverse the trend of declining defence budgets and raise them over the coming decade, a move that will further strengthen the transatlantic bond. “In this dangerous world we recognise that we need to invest additional effort and money so today the Alliance made a pledge on defence investment,” said NATO Secretary General Anders Fogh Rasmussen.

  • niko
    21:52 30.06.2016

    Nieje to tak, ze u FMS musis zobrat tovar za urcitu cenu, aby ti bola dana zlava ? Aspon tak to zaciatkom roku prezentovalo MO pri poslednom nakupe v USA.


    Karlos suhlas. Nakupy, vytvaranie novych jednotiek, zvysovanie rozpoctu ako aj prve bojove nasadenie OSSR po vojne bolo za vlady Smeru. Teraz sa ich nezastavam, kedze mi politicky nepasuju, ale toto je fakt.

  • hurvo
    21:16 30.06.2016

    pravda je taka ze vsetky nakupy smeru pre OSSR spadaju do dvoch kategorii. :
    1) FMS foreign military sales- Blackhawky, M4 SOPMOD, vybava pre FACov, atd... mame to skoro zadarmo tak bereme
    2) Co nam kapne do vrecka > CZG-Tatra, CZUB-breny, MAGIC- Tadiran. atd. atd.
    3) FMS + napchame tam nieco aby to splnalo podmienky FMS a nabalime sa.

  • Karlos73
    20:52 30.06.2016

    Nechápem hádku medzi Sgt Murphy a niko. Pravda je taká, že OS SR sa začali modernizovať až za vlady SMERu (môžete nesôhlasiť ale to je asi tak všetko! Za Radičovej vlády klesla podpora pod 0,9% HDP na armádu (za ministrovania Galka), čo bol rekord úpadku podpory!
    Nie som nadšený z modernizácie a vrážania peňazí do BVP-2, ale podnet prišiel z OS SR...buď sú v našej armáde idioti, alebo korupcia ako v Zimbabwe.... (nahováram si, že možno majú armádny odborníci argument, že prečo a po vzore Fínska sme sa rozhodli modernizovať túto morálne a fyzicky zastaralú koncepciu... ). Doterajšie modernizacie, k torým sa vyjadrovala armáda - Alenia C-27J Spartan, Sikorsky UH-60M Black Hawk,... boli racionálnáne a odborne odkomunikované voľby. Slovensko začalo výraznejšie modernizovať a navyšovať rozpočet na armádu až po zasadnutí NATO vo Walese (2014),v súčastnosti necelých 1,2% HDP, záväzok 1,6% z HDP do roku 2020....Súhlasím s viacerými, že budeme musieť nakupovať výzbroj v značných počtoch a tým pádom v radikálnej modernizačnej zmebne OS SR.... uvidíme.HDP na OS SR sa po rokoch začínajú navyšovať!

  • Argonaut.CZ
    20:23 30.06.2016

    smutný příběh je to, že stát (ČSSR) vyprodukoval desetitisíce BVP. Sice v licenci, ale vyráběl je. Prostor pro modernizaci byl před 10 lety, ale dneska?

    Osobně se mi BVP líbí pro svou rychlost a průchodnost terénem. Plave a má nízkou siluetu. Těžkou balistiku na to nikdo nenalepí, aby nepřišel o výše uvedené.

    Jedinou možností je proto koupit nové konstrukce a BVP dát do záloh. Protože kdyby šlo jednou do tuhého, tak BVP zprovozní svářečka a kladivo:)

    Bylo by ideální, kdyby si pásové transportéry vybralo CZ a SK stejné a vyráběly se zde, v našem prostoru.

  • Sgt Murphy
    20:15 30.06.2016

    Mimochodom Niko, vysvetli mi toto. Citujem tvoj príspevok zo začiatku diskusie:

    "Objedna sa 18 modernizacii, takze ich OS SR budu mat dokopy 19. Zvysne BVP sa uz modernizovat nebudu a o 3-4 roky sa kupia aj tak nove BVP. 27 milionov splachnutych do zachodu."

    Najprv píšeš, ako Glváč spláchne milióny eur do záchodu, no a keď sa následne pripomeniem, že tento nákup je neefektívny, a naši vláda robí aj ďalšie takéto "špinavé" obchody tak následne si začneš protirečiť a takéto nákupy obhajovať. Zrejme nemáš ani potuchy, koľko to je peňazí a kam inam by sa dalo investovať, než robiť takéto nákupy.

    Ale nedá sa večne modernizovať spôsobom "kúpime niečo, aby bolo, ale hlavne že si naplníme vlastné vrecká." Teda dá, ale potom to aj tak bude vyzerať.

  • Sgt Murphy
    17:56 30.06.2016

    A to nehovorím o tom, že tých vozidiel sa plánovalo kúpiť viac, a pre potreby OS SR by ich bolo treba ešte viac.

  • Sgt Murphy
    17:53 30.06.2016

    Vtedajší minister obrany Baška ich predal 5. pšu v počte 10. A myslíš že tento počet je dostatočný pre tento útvar, alebo že tento typ vozidla je správne riešenie pre špeciálne sily?

  • niko
    17:35 30.06.2016

    Turra 30 na modernizacii BVP 2 urcite bude. Zaroven zozere takmer polovicu ceny na modernizaciu u jednotliveho kusu.

  • hurvo
    17:34 30.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    maros1126: Keby to malo byt zadarmo tak budem mat radsej brena ako 58 (nooo nie tak celkom) sakala radsej ako bvp, atd.
    Ked vsak za cenu brena sa daju kupit 4 m4a1 alebo 2G36. Za cenu sakala 2 rosomaky KTO. Tak to cloveka nasere.
    Ano budme radi ze mame modular od alpu lebo alternativa bola sustakova vesta z bojnic. Budme radi ze mame tatry 815-7 lebo alternativa bola nemat nic.
    Ale ked to cistonovej tatry tecie voda, ohne sa pod tebou lavicka lebo je na picu navrhnuta, a poloautomat je peklo pre ludi na korbe, tak ta to nasere.

  • niko
    17:30 30.06.2016

    Stg. Murphy: 9. Je ich presne 9 tych Ivec. Z toho 3 s vezou od EVPU.

  • maros1126
    17:26 30.06.2016

    Keby som si mal vybrat v com mam sediet ci bvp2, alebo Sakal, urcite vyhra Sakal. A zbytocne tu budeme pisat ze MOSR malo zabezpecit nieco lepsie. Smola, nezabezpecili a tak nemame navyber. Lepsie ako nic. A aj tak sa realne Sakal nedostane dalej, ako na nejake cvicenie NATO. Do bojov sa nikdy nezapoji.

  • Sgt Murphy
    17:24 30.06.2016

    Niko, keď už nič iné, tak si aspoň pozri napr. videá z cvičení, potom tu mudruj o 5. pšu alebo celkovo o našich ozbrojených silách. Mimochodom pochybujem, že ty vieš presný počet vozidiel Iveco LMV, keď napíšeš, že tých zo pár Humvee čo používajú na cvičeniach na Lešti majú oficiálne vo výzbroji v nejakých hojných počtoch, aby to pokrylo pokrylo potreby útvaru.

  • hurvo
    17:19 30.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    BVP-M2SKCZ malo downgradeovaneho naslednika sakala potom co CZ army odmietla podielat sa na tomto stroji. Potom co sakal nepresiel vojskovymi skuskami a vdaka svojej absurdne vysokej cene tak upadol do zabudnutia a jeho jediny prototyp sa ukazuje na zahori ako exoticka zaujimavost (vid navsteva americkeho konvoja na zahori).
    Modernizacia BVP ktoru podpisal glvac urcite nebude sakal, ten totiz je podstatne drahsi ako 1.5 mil EUR.
    A zaroven nie je sanca aby to bolo nieco ine ako turra 30 , aspon nie za sucastnej smerackej garnitury.

    Pisat sa da toho vela ale kazdy chce byt este schopny splacat hypoteku, ze?

  • niko
    17:10 30.06.2016

    Huhrvo: treba ale podotknut, ze Sakal na IDETE bol demonstrator vo vyvoji. Od sucasnej modernizacie sa moze lisit.

  • niko
    17:08 30.06.2016

    Murphy ty si ma tu minule presviecal o tom, ze OSSR maju 40 Iveco LMV a dneska ma poucujes o 5.psu. Ach jaj. Dobre clovece, uz na to kasli a chod si uzivat prazdniny. S tebou sa proste neda pisat.

  • Arassuil
    17:03 30.06.2016

    hurvo: Jasně, no já zase slyšel že Berlínskou zeď pomáhali rozebírat The Who...

  • kpt.america
    17:00 30.06.2016

    Indové si velice pochvalují ukrajince jako nejlepší na modernizace!Poslali tam 100 letadel a dostali zpátky 60!Kdyby tam slováci poslali modernizovat své obrněnce,tak by po staré známosti,poslali třicet a vrátilo by se padesát!Za pokus to stojí!

  • hurvo
    16:59 30.06.2016

    pocul od ludi co boli pri tom

  • Sgt Murphy
    16:58 30.06.2016

    Niko, ty tu porovnávaš jednotlivo špeciálne jednotky a ich výzbroj, navyše z tabuliek wikipedie čo poukazuje na tvoj amaterizmus, pretože mnohé zbrane napr. vo výzbroji 601. skss už nie sú, teda obmenené za nové, alebo zas u 5. pšu sú darom alebo v nedostatočnom množstve. To isté s technikou. Tiež nehovorím že sa neobmieňa, hovorím že pomaly a neefektívne.

    Ja tu naopak pripomínam aktuálnu celkovú kvalitu nášho vojska voči kvalite AČR, množstvo elitných útvarov, ich vybavenie a výcvik, a množstvo a efektivitu výberových konaní v ĆR voči tým, ktoré realizuje naša vláda. A to v AČR tiež neprebieha všetko dokonale. Po rozpade Česko-Slovenska sme mali možnosť modernizovať armádu tak isto, ako oni, a to oni ju rozobrali tiež dostatočne, s takými istými prostriedkami. Len výsledky sú ako si dnes odlišné.

  • Arassuil
    16:54 30.06.2016

    hurvo: takže jsi počul jak Jedna Paní Povídala nebo jsi to i někde viděl napsané?

  • hurvo
    16:51 30.06.2016

    a hdd nahradili SSD. ale aj tak je to pekne idiotske zmyslanie ktore ich doviedlo k tomu to tam dat v prvom rade.

  • hurvo
    16:51 30.06.2016

    co som pocul tak xp odstranili a uz je tam iba win 7

  • niko
    16:50 30.06.2016

    Arrasuil: To s tym Windowsom a turre mi uz tolko ludi rozpravalo, ze uz tomu verim.

  • Arassuil
    16:45 30.06.2016

    hurvo: Zrovna Turra 30 mi přijde z celého toho modernizačního balíčku jako ta lepší část. Má i vývozní potenciál, ale nejprve se musí prosadit na domácím trhu. Nerozporuji, že má i svoje mouchy (pouze dual zásobování municí, snad i zastaralá ráže), ale po světě se zatím válí dost a dost 2A42 a potřebné munice. A na exportní trhy směrem na východ (je jasné, že na západě nemá šanci se prosadit) je i celkem dobře vybavená.

    Spíš by mě zajímalo, odkud přesně máš informaci, že běží na Windows XP a HDD, tomu snad sám nevěříš. RCWS není domácí PC.

  • hurvo
    16:16 30.06.2016

    no kazdopadne na sk nie je ina moznost ako turra 30, kdekolvek sa pozries , akekolvek vozidlo je navrhnute stale ma na chrbte turru, ak toto nie je zaplatena vec tak potom je nakup pandurov a brenov cisty ako lalia.

  • Rase
    16:10 30.06.2016

    Pár kolových KBVP s pořádnou výzbrojí (klidně i ten Corsac) by asi bylo lepší volbou (asi i v terénu stabilnější a odolnější) než tihle Šakalové... je docela škoda, že i ti Litevci budou mít ve výsledku lépe vyzbrojenou armádu než Slovensko.

  • niko
    16:10 30.06.2016

    Hej hurvo. Ale predstava, ze niekde v sklade ma sukromna firma ulozenych 30 vezi a preto robia vsetko preto aby sa ich zbavili a podplacaju politikov je tiez nie uplne realna. CSG sa dohodla podla mna s vladou na to, ze si chce urobit cesticku na modernizaciu obrnenej techniky OS SR v buducnosti. No a aby mali nohu medzi dverami, dostali takuto divnu zakazku.

  • niko
    16:06 30.06.2016

    Stg. Murphy: Ja o voze, ty o koze. Raz je tema porovnavanie utvarov, potom zase politicka vola. Dobre, nechajme to uz tak. Toto nikam nevedie.

  • Sgt Murphy
    16:01 30.06.2016

    Niko, nevylučujem možnosť že zajtra sa naši politici vo vláde prebudia a začnú robiť svoju prácu tak ako mali už od 93. roku a naše ozbrojené sily budú mať min. Breny s modernou optikou v postačujúcom množstve pre celú armádu, vz. 58 budú v skladoch pre zálohy a nie predané za pár Eur v Afrike, modernú balistiku a nové kevlarové helmy, konečne obmeníme UAZy a V3S, bude dostatok financií napr. na ASCODy alebo CV90 a moderné tankové vojsko, obmeníme tie naše až tri letuschopné Mig-y za moderné stíhače vo väčšom počte, možno vytvoríme výsadkový prápor, budeme mať nové radary a možno spoločnú modernú PVO s niektorých nám susediacich štátov, špeciálne sily nebudú dostávať výstroj darom ale nakúpime pre ne poriadnu výstroj, výzbroj a dostatok techniky aby sa mohli porovnávať s tými zo Západu - že celý útvar bude mať moderné vesty, helmy, zbrane nie len časť z nich, budú mať termovízie, nočné videnia, dróny, moderné vozidlá, možnosť vzdušnej podpory, budeme mať viac peňazí na pravidelné veľké zahraničné cvičenia so zahraničnými vojskami a na útvaroch to nebude vyzerať ako z fotiek v Černobyľu, potom Glváč alebo iný minister obrany môže do médií vyjadriť spôsobom, že už nemáme čo modernizovať. A to mi ver Niko, že modernizovať sa bude dať vždy čo.

  • hurvo
    15:58 30.06.2016

    no pozor , to co vie verejnost teraz vedeli hlavni hraci uz pred nejakou dobou.

  • niko
    15:52 30.06.2016

    Hurvo: Ako ale mohli v marci vediet, ze z Scipia, alebo Corsaca nic nebude. Podla mna sa proste za kazdu cenu snazia nastartovat zbrojarsky priemysel. Aj ked ako pises, vysoku uroven nema.

  • hurvo
    15:47 30.06.2016

    cervus neboj sa sakal pri svojej cenovke je definitivne zabudnuty, teraz ide len o to co s vyrobenymi vezami turra 30, scipio padlo, corsac nie je isty , tak to aspon nastrkaju do befiek , abrakadabra, downgradovane bvp-2 je na svete.

  • niko
    15:46 30.06.2016

    Murphy teba mat za manzelku, tak sa rozvediem o mesiac. :) Silno chces mat pravdu, len o nej nevies nikoho presvecit.

    Takze podme este raz a po poriadku.

    Utocne pusky:
    5. psu: HK 416, Bushmaster M4, vz 58
    601. sk: Bushlaster M4, Neviem ako sa vola ten Sig a vz. 58
    Pistole:
    obe jednotky Glock 17
    PTzbrane:
    5. psu: CG 3, CG 4 a RPG 75
    601. sk.: CG 3 a RPG 75 a RPG 7
    PTRS:
    5. pluk: Fagot, Konkurz
    601. sk.: Jevelin, Fagot, Konkurz
    Ostrelovacie pusky hadam vypisovat nechces.. Oba utvary ich maju neurekom.
    Samopale:
    5.psu: HKM
    601.sk: MP5
    Gulomety:
    5.psu: minimi, mk 48, vz. 59
    601.sk: m 60, mk 48, vz.59, PKM
    Tazke gulomety v podstate identicke.
    Drony:
    5.psu: Elbyt Skylark 1
    601 sk.: neviem, doplnte ma

    Automobilova technika:
    5.psu: LR Defender, IVECO LMV, GMV
    601: Dingo, Tatry Kajmany atd.

    Neviem ci uz si prisiel na to, aky nezmysel si zacal porovnavanim tychto jednotiek. Mi to pride jak debata so stredoskolakom, ktore specialne jednotky su lepsie. :) Proste jedni maju nieco naviac, druhy nieco ine. Oba utvary su bojaschopne a dobre pripravene.

  • hurvo
    15:44 30.06.2016

    KOLT : praveze si srandu nerobim. To ze je to amaterizmus nie je prekvapive, v Cesko-Slovenskom priestore za poslednych xx rokov nebola vymyslena jedina konkurencieschopna vojenska zbran, a v poslednej dobe to je uprimne jedna velka tragedia, sakal,turra 30, breny, alcy, aligator, laugo-skorpion evo , T-72 M2 moderna (alebo M4CZ).
    Vsetko zbrane mimoriadne ambiociozne, s agresivnym marketingom, velkohube vyhlasenia, potom ubohe predaje aj to len v CZ-SK v minimalnom mnozstve a nasledne upadnutie do zabudnutia.
    Schvalne kolko clankov o CZ-SK zbraniach sa zacina vetami o mimoriadnom vyrobku svetovej extratriedy, ktory caka jasna buducnost. Kto ma doma archiv ATM staci si kazdy mesiac prejst 5-6 rokov stare cislo a garantujem vam ze tak ste sa este nezasmiali.


    jo a mimochodom zimbio co keby si si svoj alternativny nazor strcil do alternativnej dierky a odpalil do svojej alternativnej krajiny kde maju alternativu blahobytu.

  • CerVus
    15:42 30.06.2016

    Sakra, jestli to dokázali uplatit na Slovensku, tak mám obavu, že ty šakaly protlačí ještě ve větších počtech i u nás. Přiznejme si, že kvalita politické reprezentace je na úplně stejné úrovní. To jest tragická.

  • Sgt Murphy
    15:30 30.06.2016

    Mimochodom na tvoju otázku, čo má 43. vpr a 601 skss a postupne sa rozširuje do celej armády ČR a čo oproti tomu v 5. pšu a u ISTAR nie je alebo je nedostatok, a u ostatných útvarov ešte dlho bude zrejme sci-fi, som už odpovedal v predchádzajúcich príspevkoch. Tak čítaj.

  • Sgt Murphy
    15:24 30.06.2016

    Zimbio, hajlujúceho človeka ktorý hlási pre radikálne riešenia menšín, oblieka si fašistickú uniformu, nosí znaky poukazujúce na fašizmus, propaguje fašistický režim prvej slovenskej republiky považujem za fašistu a taký by mali patriť do cely, nie do vlády.

    Niko, máš zlé informácie, ďalej sa nevyjadrujem.

  • niko
    15:20 30.06.2016

    Stg. Murphy: Fakt neviem preco mi tu vylievas tvoje politicke srdce. Mna fakt vobec nezaujimaju. Pre mna nic pisat nepotrebujes. Teda okrem toho co som sa pytal. Co ma 43. vysadkovy prapor vo vyzbroji, co 5. psu nema. Alebo mi rovno povec, co ma 601. sk co 5. psu nema. Teda okrem tej mnou spomynanej tazkej techniky. Toto ma zaujima. Nie to, co si myslis o Brexite.

  • Sgt Murphy
    15:11 30.06.2016

    Off topic ale dodám pre Nika,

    Skôr som sa tiež na AN vyjadril o odchode z NATO alebo EU, čo môže pripomenúť názory Kotlebu, ale naznačil som, že ostať v aliancii je pre nás obrovskou výhodou, pokiaľ tvorí obranný pakt a má zdravé vedenie, ako Petr Pavel. Pokiaľ sa vedenie zmení a NATO bude hlásať o vojnu s Ruskom, jednou s najväčších mocností, nie som za to aby moje deti vyrastali vo vojne. Ostať v EU pre nás má výhod nespočet, pokiaľ ich je viac než nevýhod a pokiaľ prejde reformou. S Brexitom nesúhlasím, prieskumy ukázali že ho volili najmenej vzdelaný a konzervatívnejšia staršia generácia, nemysliac na tú mladšiu a o ich budúcnosti. "Sloxit" mi príjemne nevyznie.

  • niko
    14:52 30.06.2016

    Jura dobre pises, len si to mal adresovat Stg. Murphymu. Ja som 43. prapor s 5. psu neporovnaval.

    Stg. Murphy: uprimne povedane ma tvoj politicky nazor nezaujima.Ak o nom chces diskutovat, musis si najst niekoho ineho.
    K tomu tvojmu oblubenemu 5. psu. Ten ma k dispozicii taktiez Carl Gustav 3, najnovsie uz aj CG 4. Nove gulomety, ostrelovacky, granatomety a barz co. Okrem ineho aj bezpilotne lietadla. Teda ako pises drony. To vsetko maju k dispozicii niekolko rokov. Takze fakt neviem ako si prisiel nato, ze 43. vysadkovy je lepsie vybaveny ako as 5. psu. Alebo inak napis mi skor co maju a co 5. psu nema. Teda samozrejme okrem tej mnou spominanej tazkej techniky.

  • KOLT
    14:48 30.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Pan administrátor by měl především zamáznout nějakého zimbia, protože takový troll tu už dlouho nebyl. A ano, kotleba JE fašista!

  • KOLT
    14:47 30.06.2016

    hurvo, prosím, že si děláte srandu... Nebo to vážně použili dvě verse "operačního systému" v jednom produktu? A k tomu HDD? Jestli ano, tak dobrý amatérismus...

  • zimbio
    14:44 30.06.2016

    seržante márfy,a odkedy je Majo Kotleba fašistom?Administrátor by mal fakt banánovať nesvojprávných!Ak trúsite taký idiotský a dětinský "názor",tak za čo stoja i tie ďalšie,vaše"názory"!

  • Sgt Murphy
    14:15 30.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Niko, napísať že som hrdý Slovák je patriotizmus, nie fašizmus. Tiež nie som zástancom korupcie, rozkrádania, mafie a prakticky všetkým spojeným s našou aktuálnou vládou. To tiež ale neznamená, že zastávam v našej vláde fašistov a radikalizmus.

  • Jura99
    14:00 30.06.2016

    niko: jen na okraj, srovnáváš rotu s praporem a rovněž 5.pšu není co do početního stavu totéž co 601.skss. Navíc 43. nejsou průzkumníci, ale "klasický" výsadkářský bojový prapor typu komando. Nevím jestli má OS SR ekvivalent, pokud se nepletu, tak nikoliv.

    ASCODy jsou hudba budoucnosti, do doby jejich případného nákupu stihnout tyto Šakaly posloužit a také dosloužit. OS SR musí skokově nakoupit téměř všechno a ASCODy nebudou prioritou.

  • Sgt Murphy
    14:00 30.06.2016

    Naozaj niko? Tak to asi žijeme v rozdielnych galaxiách alebo čo. Jednotky som porovnával výbavou, nie určením. ISTAR porovnávaj so 102. prieskumným, obdoba 43. vpr u nás nieje, spoločné len tie Breny (mimochodom okrem Brenu má 43. vpr aj M4, o ostreľovačoch s DT radšej pomlčím, taktiež o guľometoch Carl Gustav, LR-kách..), novo 43. vpr dostáva dróny a digitalizuje bojisko. Modernú výstroj a výzbroj u 5. pšu vidíš len na ukážkach alebo na misiách. Aj tú zväčša dostali darom alebo z vlastných vreciek.

  • Juraj
    13:58 30.06.2016

    Sgt Murphy ma pravdu paragany z ačr su natom ovela lepsie uz len ten pocet

  • hurvo
    13:54 30.06.2016

    novy motor a prevodovka tazko, bol by problem s logistikou. Turra 30 a mozno uz nebude vo vezi windows XP a windows 7, ale iba windows 7, a harddisky vo vezi nahradia SSD aby sa in to neresetovalo na kazdej nerovnosti.

  • niko
    13:49 30.06.2016

    Hurvo: Podla mna novy motor + prevodovka a Turra 30 s modernou elektronikou + system riadenia palby. Ale komplet Sakal to nebude.

  • niko
    13:48 30.06.2016

    No k modernizacii: Skupina poslancov zvolala bezpecnostny vybor a budu sa snazit zrusit rozhodnutie byvaleho vedenia MO. No aj keby nezrusili, podla mna sa nic strasidelne nedeje. Kym sa dokupia ASCODy, proste sa zmodernizuje 19 BVP. Ziadna tragedia.

    Neviem preco sa navazas prave do 5.psu. Porovnania 5 psu a 43. vysadkovy prapor ACR je uplne mimo misu. Su to dve rozdielne jednotky s rozdielnym sposobom pouzitia. Ked, tak ich radsej zrovnavaj s rotou hlbkoveho prieskumu ISTAR. A tam mas vyzbroj uplne identicku. Aj s tymi skvelimi Brenmi.

    Porovnanie 5.psu a 601.sk tiez nie je nic strasidelne. 5 psu ma oproti 601. skupine hlavne menej tazkej techniky. Inak su obydve tieto jednotky porovnatelne.

  • hurvo
    13:45 30.06.2016

    Ked vyroba sakala stala vraj 5 mil. EUR, tak co mozu chciet za ubohych 1.5 mil EUR.
    Drbnu na stare podvozky bez upravy, veze turra ktore boli nachystane pre biznis so sakalmi a doteraz im stoja v sklade niekde v dubnici.

    A nakoniec to bude vyzerat mozno takto uboho http://galerie.valka.cz/data/1...

  • Sgt Murphy
    13:38 30.06.2016

    K spomínanej modernizácii som sa vyjadril. Mali by to riadne prešetriť a zrušiť, prípadne niekomu dať pokutu alebo postať do chládku. 18 Šakalov je blbosť ako hrom.

  • Sgt Murphy
    13:36 30.06.2016

    Nie, Kotlebu som nevolil, fašista nie som.

  • Sgt Murphy
    13:35 30.06.2016

    Niko, to čo má 5. pšu by mal byť štandard v celej OS SR, nie len u špecialistov a ani tí toho nemajú veľa. Pozri sa na akej úrovni je spomínaná 601. skss a 43. vpr. a potom hodnoť, my ich takto nedobehneme ani za 10 rokov.

  • niko
    13:35 30.06.2016

    Murphy uz hovoris ako volic Kotlebu. Mne je uplne jedno, co Slovakov taha do armady. Tu sa bavime o modernizacii slovenskych BVP 2.

  • Sgt Murphy
    13:31 30.06.2016

    Nechcem dehonestovať našu armádu na verejnom fóre Niko, Juraj asi tiež to nemá v úmysle, ale daj za pravdu že to nieje v poriadku. Asi jediné, čo môže Slováka lákať do armády je len vlastné presvedčenie, že môže niečo spraviť pre svoj štát a pre občanov. Ja som hrdý Slovák, ale pre to že som zo slovenska, z krásnej krajiny a poznám tu veľa dobrých ľudí, a nie pre to kam vláda našu krajinu smeruje.

  • niko
    13:28 30.06.2016

    Stg Murphy: Prave Glvac objednal z USA mesiac pred svojim odchodom material pre 5. psu za 10 mil. $ a pretlacil cez vladu jeho restrukturalizaciu zo 60 mil €. Cize nadavat na Glvaca v spojitosti s 5. psu nie je velmi na mieste.

  • Juraj
    13:28 30.06.2016

    Niko: odporucam policajtom ktory si prikladaju zbran ku spanku v robote lebo nevieda co od nudy dakujem.

  • Sgt Murphy
    13:24 30.06.2016

    Keď sa dívam napríklad na 43. výsadkový prápor z Chrudimi, tak len slintám, a to nehovorím o 601. skss. naši im nesiahajú ani po kolená výbavou. Keď chlapi z 5. pluku nosia často ešte staré 58.-čky, staré kevlarky na hlavách a na modernú balistiku nie je peňazí, čo by malo byť štandard v celej armáde. A na čo chcú lákať ostatné útvary? Na 25 rokov služby do dôchodku, keď väčšinu prepustia po 15? Tiež som zvedavý chcú poriešiť AZ a všetky problémy spojené (cvičenia, príspevky, výstroj atď.)

  • niko
    13:12 30.06.2016

    Arassuil: Nebral by som to uplne fixne ten blog. OS SR zle nadefinovali parametre ? Pokial viem, OS SR nevedelo ani na IDETE co vsetko v tom vozidle chce mat. Treba si pockat s cim nakoniec pridu. Teda co s toho Sakala nakoniec do modernizacie BVP prevezmu.

    Juraj: Odporucam psychologicke vysetrenie. Okrem toho ak ti niekto tuto tvoju poslednu vetu nahlasi policii a kukne ti IPcku, tak so zbrojakom, alebo armadou sa mozes rozlucit. Takze ak mas viac ako 18 rokov, vazil by som slova na verejnych diskusiach.

  • Sgt Murphy
    13:06 30.06.2016

    Pred dvoma rokmi Kiska navrhol navýšenie rozpočtu na obranu. Čo na to Glváč? Citujem: "Ja by som ani reálne nevedel, ako účelne minúť za rok navýšenie 0,3 percenta HDP," tak by som ho poslal po útvaroch nech sa díva, ako je naša armáda "premodernizovaná".

  • Juraj
    13:02 30.06.2016

    Sgt Murphy pravdu hovoris mne je zase do placu ako ludia stale protestuju a nic ine sa nedeje len to ze su poticky s policiou nic viac to chce poriadnu pusku a optiku na takych tchorov !

  • Sgt Murphy
    12:58 30.06.2016

    Naša armáda potrebuje výrazne navýšiť rozpočet, minimálne na plánovaných 1,6% , taktiež polícia. A Smer už nech niekam ide do riti s prepáčením aj s tými ich ľudmi, však ich aj volilo len početné zastúpenie starých komunistov. Jediná istota ktorú nám Fico dáva je, že naisto pôjdeme všetci niekam do ...Tých ľudí by som dal do chládku za vlastizradu, takto rozkradnúť štát.

  • Sgt Murphy
    12:38 30.06.2016

    BVP je konštrukčne zastarané vozidlo s minimálnou možnosťou modernizácie, čo sa u Šakala aj prejavilo, viz. torzné tyče, čo bol asi najzávažnejší problém, malý dosah sa už nezvýši, vyššiu protimínovú ochranu alebo silnejšie pancierovanie podvozok nepustí, vlastne ani motor, potom by bolo vozidlo výrazne podmotorované a zas by šiel dole dosah. Tuším boli problémy aj s riadením palby, ale to už snáď zvládli. Počet plánovaných vozidiel smiešny. Kupuje sa len tak, aby sme sa mali čím chváliť, že niečo modernizujeme. Vláda na našu armádu kašle, mali by sa čo najskôr prebudiť.

    Nesúhlasím ani s nákupmi vrtuľníkov alebo lietadiel, zas sa nakupovalo len tak, aby bolo niečo. Kto lepšie zaplatil ministrovi do vrecka, od toho bol nákup zaručený. Aj keď samozrejme lepšie niečo ako nič.

  • Juraj
    12:29 30.06.2016

    Velmi smutne a ja debil sa este hlasim k armade boha

  • Arassuil
    12:18 30.06.2016

    niko: AN se rozhodly vyhodit mě z rozepsaného příspěvku, takže podruhé.

    Hezký článek, ale nepřináší téměř nic nového. Všechny nedostatky během podnikových a vojskových zkoušek jsou zmíněny jen neoficiálně (byť nepopírám, že existují) s výjimkou dvou - totiž malého dojezdu a praskání torzních tyčí. Malý dojezd se snad dá předpokládat, když zvýším hmotnost BVP o několik tun, dám tam výkonnější (žravější) motor a zvětším vnitřní prostor posádky (tj. zmenším nádrže). Praskání torzních tyčí jen potvrzuje, že modernizace BVP (Šakala nevyjímaje) mají v podvozku Achillovu patu, se kterou si nikdo neví rady (resp. ví, ale málokdo si to zaplatí).

    Co se týče koncepčních nedostatků - je tam zmíněno, že za většinu z nich může zmatečná a nepřesná specifikace OS SR, tady si Slováci kálejí na vlastní hlavu, pokud si na tyto chyby stěžují. V podstatě jim vadí, že ta věc splňuje jejich požadavky.

    Přiznávám svoji chybu ohledně financování v posledních letech - ale MO SR se začalo podílet na spolufinancování v podstatě v závěrečné fázi projektu.

    Aby bylo jasno - já tady Šakala neobhajuji, ale právě naopak. Nedělám si iluze o tom, co tato modernizace (nebo modernizace z ní vycházející) dokáže a co nedokáže. Podobných konceptů už bylo představeno víc a vždy to dopadlo špatně - nebo snad někde po světě jezdí BVP vz. 2.0?

  • niko
    11:31 30.06.2016

    Arassuil:
    Neuraz sa, nemyslim to v zlom, ale vidim, ze nemas velmi prehlad ohladom projektu Sakal. Takze:
    Co se týče vojskových zkoušek - je to technologický demonstrátor postavený soukromými firmami z jejich vlastní iniciativy a ne prototyp postavený na základě nějakých armádních požadavků.

    Sakal bola prerabla vozidla BVP, ktore bolo a stale je majetkom MO SR. Teda nejedna sa o sukromnu iniciativu bez ucasi slovenskeho ministerstva.

    Myslíš, že by si Excalibur Army dovolil prezentovat na veletrhu totální šrot? Samozřejmě, že ho prezentovali v tom nejlepším možném stavu ...

    No neprezentovali. Sakal mal niekolko velmi vaznych technickych problemov o ktorych sa dlhodobo rozpravalo. Neviem, ci to tu zase dookola rozpisovat, ked sa to uz tolko krat diskutovalo. No urcite najdes vela clankov o tom, ako zla cela ta konstrukcia bola.

    citaj tu:
    http://vladimirbednar.blog.sme...

  • skelet
    11:24 30.06.2016

    Jaké má ASR vlastně průzkumné schopnosti? AČR má LOVPZ, LOS-M, Sněžku, KBV-PZ Pandur II a KBV-PZLOK Pandur II.
    Má ASR podobné spektrum nebo je odkázáno na Svatavy?

  • Jura99
    11:22 30.06.2016

    Lepší něco než nic. Je jasné, že pokud SR do armády nedávala posledních 25let skoro ani kačku investičních nákladů (resp. možná dávala, ale kdovíkam), tak absolutně není ve finančních možnostech Slovenska armádu vybavit novými stroji v řádech jednotek roků. Takže pokud se teď kupují vrtulníky, transportní letadla, osobní letadla, OT, ruční zbraně, náklaďáky, tak na něco prostě nezbydou peníze. Než čekat na nová BVP 15let, tak raději Šakala.
    Jinak mistrovský kousek CSG a pana Strnada, v podstatě to také napovídá, kdo bude dodávat kolové OT. Sbohem Rosomáku.

  • Arassuil
    11:20 30.06.2016

    Myslíš, že by si Excalibur Army dovolil prezentovat na veletrhu totální šrot? Samozřejmě, že ho prezentovali v tom nejlepším možném stavu, do jakého se jim podařilo ho dostat - už jen proto, aby ukázali, co všechno bude v budoucnosti možné od firmy požadovat.

    Co se týče vojskových zkoušek - je to technologický demonstrátor postavený soukromými firmami z jejich vlastní iniciativy a ne prototyp postavený na základě nějakých armádních požadavků. Od technologického demonstrátoru k předsériovému prototypu je ještě dlouhá cesta.

    Souhlasím s tím, že nedostatky antiminové ochrany se dají obejít - ale pouze naprosto zásadním zásahem do konstrukce původního BVP. A tady narážíme na již zmiňovaný problém - modernizace takového rozsahu už není modernizace, ale v podstatě stavba nového podvozku. A s cenou 1 milion euro za celou modernizaci se s něčím takovým nedá počítat. Nějaká dražší modernizace by byla ještě větší blbost, než už to je - za 2 miliony euro mohou mít nové KBVP...

  • Vestly
    11:15 30.06.2016

    Glváč je na takéto dementné nákupy jednoducho expert..

  • niko
    11:06 30.06.2016

    Sakal prezentovyny v najvyssej a najlepsej konfiguracii ? :))))))) Chlape tak to by si si ho fakt mal lepsie pozriet. Sakal bol nefunkcny demonstrator z hromadou chyb. Ak OS SR kupila nejaku modernizaciu, je sice pravdepodobne, ze bude suvisiet s demonstratorom Sakal, no je vysoko nepravdepodobne, ze to bude to iste. Uz len z toho dovodu, ze pri vojskovych skuskach Sakal vyhorel a OS SR mala celkom slusny zoznam pripomienok. Proste prevezmu niektore prvky + vezu ale vysledny produkt nepozname.
    Nedostatky antiminovej ochrany sa v podstate obist daju. Ma to ale vyrazny vplyv na podvozok. Co je aj slabina Sakala. Prave toto, spolu so systemom riadenia palby budu urcite veci na ktore je kazdy zvedavy ako to zvladli.

    Aby som to zhrnul. Hodnotime vec, ktoru nepozname. To, ze modernizacia slovenskych BVP bude suvisiet s demonstratorom Sakal je pravdepodobne, no do akej miery a co vsetko prevezmu a teda ako to bude nakoniec vyzerat sa zatial hodnotit neda.

  • Arassuil
    10:45 30.06.2016

    niko: Ano, ale vzhledem k firmám, které mají modernizaci na starosti, lze předpokládat s pravděpodobností hraničící s jistotou, že se modernizace nebude od Šakala nijak výrazně odlišovat - ostatně co jiného by se tam mělo vymyslet? Jediný výraznější rozdíl může nastat v případě, že Slováci budou chtít šetřit (což se vzhledem k omezenému rozpočtu modernizace klidně může stát) a nevyužijí plně všechny možnosti představeného demonstrátoru (Šakal), který je samozřejmě prezentován v nejvyšší, nejlepší (a nejdražší) možné konfiguraci.

    Co se týče možností antiminové ochrany - v článku jsou několikrát zmíněny omezení a nedostatky sovětské konstrukce, které prostě neobejdeš, to už by jsi totiž více stavěl než modernizoval. Podobnému problému čelí kdokoliv, kdo uvažuje o možnosti modernizace BVP - Češi, Slováci i Poláci. A ostatně slabou protiminovou ochranu řeší pomalu každý článek, který se modernizací BVP zabývá - a zatím nikdo nepřišel na to, jak zvednout odolnost třeba na STANAG 4 - ono to totiž nejde.

  • Arassuil
    10:45 30.06.2016

    niko: Ano, ale vzhledem k firmám, které mají modernizaci na starosti, lze předpokládat s pravděpodobností hraničící s jistotou, že se modernizace nebude od Šakala nijak výrazně odlišovat - ostatně co jiného by se tam mělo vymyslet? Jediný výraznější rozdíl může nastat v případě, že Slováci budou chtít šetřit (což se vzhledem k omezenému rozpočtu modernizace klidně může stát) a nevyužijí plně všechny možnosti představeného demonstrátoru (Šakal), který je samozřejmě prezentován v nejvyšší, nejlepší (a nejdražší) možné konfiguraci.

    Co se týče možností antiminové ochrany - v článku jsou několikrát zmíněny omezení a nedostatky sovětské konstrukce, které prostě neobejdeš, to už by jsi totiž více stavěl než modernizoval. Podobnému problému čelí kdokoliv, kdo uvažuje o možnosti modernizace BVP - Češi, Slováci i Poláci. A ostatně slabou protiminovou ochranu řeší pomalu každý článek, který se modernizací BVP zabývá - a zatím nikdo nepřišel na to, jak zvednout odolnost třeba ba STANAG 4 - ono to totiž nejde.

  • niko
    10:23 30.06.2016

    Vid:
    Vozidlá zavrú do opravárenských hál, kde na ne nainštalujú niekoľko moderných doplnkov. Čo všetko sa na transportéry dokúpi a od akých firiem, však zostáva podľa Denníka N tajné. "Zmluva podlieha zákonu o utajovaných skutočnostiach," odkázala Capáková.

    https://hnonline.sk/slovensko/...

  • niko
    10:20 30.06.2016

    No jsem zvědavý, jak se uvnitř budou cítit slovenští vojáci s vědomím, že podvozek odolá maximálně ručnímu granátu - v době, kdy není problém potkat IED v ráži 155 mm.

    Ano ? A je to tak ? Tento clanok vehementne hovori o Sakalovi, no zmluva Ministerstva je podla dennika N uzavreta na modernizaciu BVP 2. Jej rozsah nie je znami. Resp. je tajny. Takze informacia, ze to bude presne Sakal s vlastnostami prezentovanymi na IDETE je zatial len domnienka novinarov.

  • Arassuil
    10:04 30.06.2016

    No jsem zvědavý, jak se uvnitř budou cítit slovenští vojáci s vědomím, že podvozek odolá maximálně ručnímu granátu - v době, kdy není problém potkat IED v ráži 155 mm.

    Uniká mi přínos modernizace v počtu 18 strojů - papírově to vypadá hezky, prakticky se armáda nijak nezmodernizovala. Ale chápu, že třeba na náborová videa nebo plakáty je to potřeba. Šakal (nebo jakákoliv podobná modernizace) má k dokonalosti daleko a obávám se, že prvních 18 vlaštovek zůstane ve slovenské armádě značně osamělých.

    To je vážně takový problém za cenu 18 modernizovaných šakalů nakoupit 5 "tréninkových" ASCODů, CV-90 nebo něčeho podobného a následně každý rok dovybavit stejnými vozidly jednu rotu? Když už tedy musí OS SR ze všech různých problémů řešit zrovna bojová vozidla pěchoty...

  • juhelak
    09:54 30.06.2016

    Kolt: nebudu tu jitřit vztahy. ja se neposmívám. Sokol aspoň svoji funkci plní a je přínosná..i když než modernizace by byl lepsi nový stroj. Tohle bude pořád stát tam kde to stojí do ťed, nic navíc to neprinese, 18 kusů nic neřeší, na mise to posílat nebudou. Za ty peníze by mohl co se týče výstroje nebo pušek udělat mnohem přínosnější nákupy. Tohle proste vypadá, že něco někomu slíbil a musí to ještě splnit aby si nevykoledoval kulku.

  • apache
    09:45 30.06.2016

    Podepsáno 4 dny před odchodem ministra? Aneb dokurvit na poslední chvíli, co se ještě dá a shrábnout prachy. Kdybych byl Slovák, asi bych brečel.

  • niko
    09:43 30.06.2016

    Aj ked asi ako väcsina ludi nie som fanusikom SMERU, musim uznat, ze Glvac ako minister obrany nebol zly. Po desiatkach rokov nastartoval niekolko modernizacnych procesov - nakup Black Hawkov, Spartanov, prezbrojenie pistoli, modernizacia a rozsirenie 5. psu+ jeho 5 rocne nasadenie v Afganistane, vytvorenie praporu ISTAR, 23.mpr., nakup nakladnych a osobnych automobilov a kopec dalsich mensich veci. Rozbehol tendrer na radary. K tym povedzme hlupostiam urcite patri hlavne nakup mensieho mnozstva utocnych pusiek Bren a tento Sakal. Tazko posudit, no v porovnani s predchadzajucimi ministrami, alebo s terajsim, ktori beha po utvaroch a kontroluje lekarnicky bol urcite lepsi.

  • Clanek
    09:31 30.06.2016

    @Gron
    Tady si dovolim nesouhlasit, nez koupit tohle to radeji nekupovat nic. Toto jsou opravdu penize vyhozene z okna.
    A na otazku "co vy tam mate ve vlade?". No coby, jen lidi co si radi zahraji malou domu, a jelikoz vzesli z demokratickych voleb tak nutno dodat, ze mame presne to co si zaslouzime.

  • KOLT
    09:21 30.06.2016

    pro juhelak: Zase nutno přiznat, že to docela připomíná modernizaci Sokolů ;-) Co my to máme ve vládě....

  • Gorn
    09:20 30.06.2016

    juhelak: Ač modernizace asi neni nejlepší nápad tak je to pořád lepší než roky rozjímat a nic nekoupit. Viz. nové BVP a vrtulníky v AČR. Takže by bylo asi na místě to takhle nekomentovat

  • juhelak
    08:59 30.06.2016

    Pro slovenskou armádu je škoda že dnes není 1. dubna. Co vy tam máte ve vládě to zůstává rozum stát.

  • niko
    08:59 30.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Objedna sa 18 modernizacii, takze ich OS SR budu mat dokopy 19. Zvysne BVP sa uz modernizovat nebudu a o 3-4 roky sa kupia aj tak nove BVP. 27 milionov splachnutych do zachodu.

  • Clanek
    08:47 30.06.2016

    Dalsi evidentne podmazle rozhodnuti SMERu, ktere je vyhodne tak maximalne pro firmu co to bude zastitovat, ne pro armadu, ale lidi budou dal tupe volit "jistoty". Chce se mi zvracet.