Slovensko nabízí Ukrajině samohybné houfnice Eva

Slovensko nabízí Ukrajině samohybné houfnice Eva
Samohybná houfnice Eva na tatrováckém podvozku 8×8 / Konštrukta Defense (Zvětšit)

Slovenská ZVS Holding nabízí Ukrajině pomoc s vývojem a výrobou samohybných houfnic. Mluví se také o možných dodávkách houfnic Eva ráže 155 mm. Nabídku ukrajinskému portálu Defense Express potvrdili zástupci ZVS Holding.

Ukrajinské ministerstvo obrany před pár dny rozhodlo o nákupu 26 českých samohybných houfnic DANA M2 a spekuluje se také o kompletním přechodu ukrajinské armády na tatrovácké podvozky. Tatry mohou v ukrajinské armádě nahradit podvozky bankrotující ukrajinské automobilky KrAZ, ale také podvozky MAZ z nepříliš spolehlivého Běloruska.

V případě nabídky ZVS Holding jde zřejmě o čistě soukromou záležitost slovenského průmyslu. Nabídka ZVS Holding také nereflektuje přímý zájem ukrajinského ministerstva obrany nebo ukrajinské armády jde o PR připomenutí slovenské nabídky v ukrajinském tisku, možná právě v souvislosti s akvizicí houfnic DANA M2 a podvozků Tatra.

Slovenský průmysl již před lety nabídl spolupráci Kramatorskému závodu těžkého strojírenství (KZTS), který je zodpovědný za vývoj ukrajinské houfnice 2S22 Bohdana. Dle zástupců ZVS Holding ukrajinská strana zatím na nabídku pozitivně nereagovala.

ZVS Holding společně s dalšími slovenskými firmami, zejména ZTS-Špeciál a Konštrukta-Defense, ukrajinské armádě a průmyslu nabízejí technologická řešení použitá u samohybné houfnice Eva ráže 155 mm. V případě zájmu lze ukrajinské armádě dodat přímo samohybné houfnice Eva. U již dříve představených prototypů houfnice Eva lze vysledovat i české stopy – byly použity podvozky Tatra 6×6 a 8×8, u druhého provedení i pancéřovaná kabina z produkce Tatra Defence Vehicle (TDV).

Prototyp samohybné houfnice Bohdana v KZTS

Připomeňme, že v ZVS Holding polovinu akcií vlastní slovenský holding DMD Group, druhou pak MSM Group, slovenská větev holdingu Czechoslovak Group (CSG). 

Houfnice Eva ráže 155 mm (52 kalibrů) měla premiéru v roce 2015 na brněnské výstavě IDET. Konstrukce dělostřelecké nástavby je zjednodušená a převzatá ze slovenské samohybné houfnice Zuzana 2.

Maximální rychlost houfnice Eva je po pevné cestě 90 km/h, po polní 55 km/h. Dojezd je 600 km a hmotnost celého systému 22 tun. Posádka může sedět v obrněné kabině a houfnici lze osadit moderními komunikačními systémy, systémy řízení palby a boje. Posádku tvoří tři osoby.

Dělostřelecká nástavba s hlavní se může natočit až 40° na každou stranu od podélné osy vozidla. Ovládání zbraně lze provést z kabiny nebo pomocí dálkového ovládání. Eva je vybavena nabíjecím automatem s 12 náboji ráže 155 mm. Náboje a prachové náplně najdeme ve dvou postranních boxech. Na korbě je připraveno dalších 12 granátů ráže 155 mm a příslušné množství prachových náplní.


V levém boxu jsou prachové náplně, v pravém střely ráže 155 mm; větší foto / Konštrukta Defense

Houfnice Eva ale není dokončený sériový produkt (s připraveným výrobním zázemím pro hromadnou výrobu) a jde v podstatě o technologický demonstrátor ‒ ukazuje konstrukční možnosti slovenské společnosti Konštrukta-Defense. Samotné uspořádaní houfnice Eva je navíc kontroverzní, zejména z hlediska malé zásoby munice a složitého ručního nabíjení.

Po vystřílení 12 střel ze zásobníku je nutné houfnici nabíjet ručně (jedna střela váží přes 40 kg!) nebo začít přebíjet zásobník automatu. Pokud zvážíme palbu pomocí klasického tříštivo-trhavého (HE) střeliva, tak zásoba 12 kusů munice nedovoluje provést nebo dokončit některé základní palebné úlohy.

Jedním ze základních palebných úkolů dělostřelectva je umlčování živé síly. Při dálce střelby 10 km proti nekryté živé síle je třeba vypálit 35 ran na jeden hektar, při dálce 15 km 45 ran a dálce 20 km nejméně 65 ran. Na opěrný bod (zákopy, opevnění) je norma spotřeby minimálně 130 ran na hektar, takže při rozměrech opěrného bodu 400×400 m bude třeba k jeho umlčení vypálit více než 2000 ran, tj. více než činí pohyblivá zásoba střeliva dělostřeleckého oddílu (3×8 houfnic), která je 1440 ran (při denním palebném průměru 60 kusů munice pro jednu houfnici).


Eva

Houfnice Eva vypálí 12 ran během počátečních tří minut, pak je nutné za neznámý čas přebít zásobník nebo vést palbu pomocí nouzového ručního nabíjení rychlostí dva výstřely za minutu. Při ručním nabíjení je nutné vytáhnout střelu z boxu v přední části korby, zanést ji dozadu, podat dalšímu člověku, který střelu vloží do vysunutého podavače střel. Stejný postup vyžadují prachové náplně. Přitom pořád mluvíme o trojčlenné posádce.

Jedna baterie houfnic Eva umí vypálit na cíl pouze 96 střel, což například postačí k umlčení nekryté živé síly na ploše 120×120 m (~1,5 ha) na vzdálenost 20 km. Poté se výrazně sníží rychlost palby nebo dojde k dlouhému (z hlediska dělostřelecké podpory) odstavení houfnic.

Zatímco v případě houfnice CAESAR je ruční nabíjení maximálně ulehčeno, v případě Evy je ruční nabíjení kostrbaté, zdlouhavé, vysilující a náchylné k nehodám. Vždyť přes 40 kg těžké střely je nutné přenášet kolem hydraulických podpěr a poté pomocí schůdků je vynést nebo položit na zadní část korby. Rizikové je zejména ruční nabíjení v noci, v dešti, blátě nebo při silném mrazu a větru.

EVA se tak spíše hodí pro podporu vysoce mobilních lehkých pěších nebo motorizovaných jednotek, a to v konfliktech nízké intenzity v Africe. V poziční a mechanizované válce na východě Ukrajiny jsou mnohem výhodnější slovenské houfnice Zuzana 2 nebo pásové Diana. Na druhou stranu Ukrajinci mohou nakoupit slovenská technická řešení použité u houfnic Eva a přizpůsobit si je svým potřebám.

Současně ZVS Holding nabízí Ukrajině pomoc s vývojem samohybných minometů a dodávky hlavní nejrůznějších kalibrů, včetně hlavní ráže 155 mm. Zástupci ZVS Holding například mluví o umístění automatizovaných minometů na pásový podvozek 2S1 Gvozdika.

Zdroj: Defense Express

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová slovenská húfnica EVA

19. mája 2015 predstavil slovenský minister obrany Martin Glváč na veľtrhu IDET v Brne novú ľahkú ...

DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje

Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty ...

Modernizovaná houfnice DANA-M ve výzbroji polské armády

Na polské vojenské výstavě MSPO 2020 polská armáda představila první modernizovanou kolovou ...

Ukrajina nakoupí 26 českých samohybných houfnic DANA M2

Podle ukrajinských médií ukrajinský státní koncern Ukrspecexport objednal u české společnosti ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Nesher
    15:37 24.11.2020

    To zase bude diskuse. Zvlášť až si slovenští kolegové přečtou to o tom technologickém demonstrátoru a Africe.

    To zase bude diskuse. Zvlášť až si slovenští kolegové přečtou to o tom technologickém demonstrátoru a Africe.

    • Miroslav
      17:28 24.11.2020

      Veď jednu takú ,,Africkú" ste si s veľkou pompou vybrali takže ja by som problém nevidel...

      Veď jednu takú ,,Africkú" ste si s veľkou pompou vybrali takže ja by som problém nevidel...

      • Nesher
        18:20 24.11.2020

        Však jo, stejně jako třeba Dánové, Izraelci a teď podobnou "africkou" chtějí i Američané. Evidentně to není zase tak špatné řešení. Problém je a o tom byl můj příspěvek, že jakmile ...Zobrazit celý příspěvek

        Však jo, stejně jako třeba Dánové, Izraelci a teď podobnou "africkou" chtějí i Američané. Evidentně to není zase tak špatné řešení. Problém je a o tom byl můj příspěvek, že jakmile se někdo trochu otřeno slovenská děla, většina Slováků začne vidět rudě a diskuze dle toho vypadá.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          18:25 24.11.2020

          Ty Amiky bych tam nezahálí, do výběru se přihlásil i Archer.
          Je to především levné řešení.

          Ty Amiky bych tam nezahálí, do výběru se přihlásil i Archer.
          Je to především levné řešení.

          • Nesher
            18:32 24.11.2020

            V tom výběru je kde co. Uvidíme. Nicméně je fakt, že lehké kolové automatické houfnice jsou zatím obchodní propadák. Archer koupili jen v zemi původu, Z2 totéž. EVA vůbec nikdo. ...Zobrazit celý příspěvek

            V tom výběru je kde co. Uvidíme. Nicméně je fakt, že lehké kolové automatické houfnice jsou zatím obchodní propadák. Archer koupili jen v zemi původu, Z2 totéž. EVA vůbec nikdo. Caesar a Atmos jsou naopak obchodně úspěšné.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            18:41 24.11.2020

            Cena cena cena cena

            Cena cena cena cena

          • Jura99
            18:43 24.11.2020

            "Africkou" si vybrali i Japonci. Type19.

            "Africkou" si vybrali i Japonci. Type19.

          • Jura99
            18:48 24.11.2020

            Archer si původně vybrali i Norové. Posléze ovšem vycouvali a vzali jiný automat - K9.

            Archer si původně vybrali i Norové. Posléze ovšem vycouvali a vzali jiný automat - K9.

          • Nesher
            18:57 24.11.2020

            skelet Však právě, když bych se vrátil k tomu příměru s restaurací, tak i restaurace může mít plno. Ale musí oproti tomu stánku s hot dogem nabídnout lepší služby, lepší kvalitu ...Zobrazit celý příspěvek

            skelet
            Však právě, když bych se vrátil k tomu příměru s restaurací, tak i restaurace může mít plno. Ale musí oproti tomu stánku s hot dogem nabídnout lepší služby, lepší kvalitu jídla, suroviny, obsluhu atd. Pak si může účtovat vyšší cenu. Jenže tady dostaneš ten samý hot dog (a to jsem ještě optimista) a k němu o něco více pečiva. Což by ještě bylo fér, jenže co už není fér je cena. Ta odpovídá spíše té restauraci.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            19:04 24.11.2020

            Nikdy nedostaneš stejnou cenu. Vyšší míra automatizace, větší odběry z toho vyplývající složitost oper, to vše ti udělá vyšší cenu.

            Nikdy nedostaneš stejnou cenu. Vyšší míra automatizace, větší odběry z toho vyplývající složitost oper, to vše ti udělá vyšší cenu.

          • Nesher
            19:38 24.11.2020

            Skelet Dostaneš, dostřelí to stejně, máš lepší munici. Účinek v cíli stejný. Kvalita výroby asi také (by´ť tady bych sázel na NEXTER) A hlavně, pravděpodobně Nexter tu bude i za ...Zobrazit celý příspěvek

            Skelet
            Dostaneš, dostřelí to stejně, máš lepší munici. Účinek v cíli stejný. Kvalita výroby asi také (by´ť tady bych sázel na NEXTER) A hlavně, pravděpodobně Nexter tu bude i za třicet let, jak dlouho bude ještě vládu SR bavit dotovat Konštruktu je celkem nejasné.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:38 24.11.2020

            1) nedostaneš 2) dostřel je +-stejný, 3) odměr máš u Caesara malý 4) rozsah nábojů je papírová vojna. Protože všechny typy jsou postavené na munici dle NATO. Za třicet let tu ...Zobrazit celý příspěvek

            1) nedostaneš
            2) dostřel je +-stejný,
            3) odměr máš u Caesara malý
            4) rozsah nábojů je papírová vojna. Protože všechny typy jsou postavené na munici dle NATO.
            Za třicet let tu nemusí být ani Nexter. Dokonce se za třicet let nemusíme bavit ani s Francií. A? A nic. Je to houfnice, ne stíhačka. Do houfnic už dneska fušuje i CSG.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            20:48 24.11.2020

            skelet Jasně, vše je nejisté. Ale U koho je to riziko větší? U Nexteru nebo u Konštrukty, která co se děl týče, prakticky žádné klienty nemá? AČR by měla eliminovat rizika co to ...Zobrazit celý příspěvek

            skelet
            Jasně, vše je nejisté. Ale U koho je to riziko větší? U Nexteru nebo u Konštrukty, která co se děl týče, prakticky žádné klienty nemá?
            AČR by měla eliminovat rizika co to jen jde.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            21:21 24.11.2020

            Až se bude řešit modernizace těch našich Caesarův, tak ti jí nabídne Elbit, CSG, Nexter a beztak i Poláci. Je to houfnice. Jestli bude za třicet let existovat výrobce je fuk.

            Až se bude řešit modernizace těch našich Caesarův, tak ti jí nabídne Elbit, CSG, Nexter a beztak i Poláci. Je to houfnice. Jestli bude za třicet let existovat výrobce je fuk.

          • Nesher
            21:43 24.11.2020

            Skelet Nejde o modernizaci, jde i o prostou servisní podporu. Konštrukta tu nemusí být už za pár let. A co potom, dělo, které existuje v pár kouscích. To ti u Francouzů hrozí o ...Zobrazit celý příspěvek

            Skelet
            Nejde o modernizaci, jde i o prostou servisní podporu. Konštrukta tu nemusí být už za pár let. A co potom, dělo, které existuje v pár kouscích. To ti u Francouzů hrozí o poznání méně. Slovenská cesta při modernizaci dělostřelectva je prostě riziková.
            Ty prostě vidíš je ty technické aspekty a ještě je přeceňuješ. To ostatní tě nezajímá. Jenže takhle se zbraně nekupují, nikde na světě.Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          18:37 24.11.2020

          Hlavným dôvodom zavádzania húfnice s otvorenou architektúrou je použitie v expedičných operáciách aj za cenu zvýšeného rizika pre osádku. Takou mantrou sa stala prepraviteľnosť v ...Zobrazit celý příspěvek

          Hlavným dôvodom zavádzania húfnice s otvorenou architektúrou je použitie v expedičných operáciách aj za cenu zvýšeného rizika pre osádku. Takou mantrou sa stala prepraviteľnosť v C-130. U Francúzska a USA sa to dá chápať, u AČR menej. Nič iné za tým hľadať netreba.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            19:02 24.11.2020

            Dánové ji koupili v době když NATO jasně deklarovalo ústup od expedic. A Izraelci ani expedice neřeší. Kolová těžká houfnice, navíc s automatem je prostě slepá ulička. Když takový ...Zobrazit celý příspěvek

            Dánové ji koupili v době když NATO jasně deklarovalo ústup od expedic. A Izraelci ani expedice neřeší.
            Kolová těžká houfnice, navíc s automatem je prostě slepá ulička. Když takový systém, tak na pásech.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            19:07 24.11.2020

            Všimnul sis už konečně, že Caesar 8x8 a Zuzana 2 jsou stejně těžké?
            Rozdíl je jen v automatu a poloautomatů.

            Všimnul sis už konečně, že Caesar 8x8 a Zuzana 2 jsou stejně těžké?
            Rozdíl je jen v automatu a poloautomatů.

          • Miroslav
            19:42 24.11.2020

            Nie je to len o nosnosti toho lietadla. Musí sa to tam aj fyzicky zmestiť. Zuzanu proste do Hurkulesu nenarveš, EVU alebo Caesara áno.

            Nie je to len o nosnosti toho lietadla. Musí sa to tam aj fyzicky zmestiť. Zuzanu proste do Hurkulesu nenarveš, EVU alebo Caesara áno.

          • Nesher
            20:05 24.11.2020

            Skelet Skoro stejně těžký :-) Na Z2 mi vadí kromě ceny (srovnatelná s K9), výrobce (za pár let tu nemusí být) hlavně ta šíleně přečuhující hlaveň, to je podle mě větší problém než ...Zobrazit celý příspěvek

            Skelet
            Skoro stejně těžký :-)
            Na Z2 mi vadí kromě ceny (srovnatelná s K9), výrobce (za pár let tu nemusí být) hlavně ta šíleně přečuhující hlaveň, to je podle mě větší problém než poloautomatické nabíjení. To je jen otázka času až to někdo někde urazí.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:34 24.11.2020

            Zuzka i Caesar 8x8 jsou prakticky stejně těžké. Ten šílený lauf.. ta krásná mantra. Čouhá z pásových houfnic, čouhá ze Zuzky 2000, čouhá z Dany.. a světe div se.. nic. Má to ...Zobrazit celý příspěvek

            Zuzka i Caesar 8x8 jsou prakticky stejně těžké. Ten šílený lauf.. ta krásná mantra. Čouhá z pásových houfnic, čouhá ze Zuzky 2000, čouhá z Dany.. a světe div se.. nic. Má to stejnou relevanci, jako tvrdit o Merkavě, že je naprd jelikož sem tam spadne z podvalu.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            20:43 24.11.2020

            Skelet
            Dana má o poznání kratší lauf než Z2. U pásové houfnice to částečně kompenzuje větší obratnost (otočí se na pětníku).
            To s tou Merkavou je zbytečná demagogie.

            Skelet
            Dana má o poznání kratší lauf než Z2. U pásové houfnice to částečně kompenzuje větší obratnost (otočí se na pětníku).
            To s tou Merkavou je zbytečná demagogie.

          • skelet
            21:19 24.11.2020

            Není. Jen prostě hledáte problémy, kde nejsou :)

            Není. Jen prostě hledáte problémy, kde nejsou :)

          • Nesher
            21:44 24.11.2020

            skelet
            Nebo jsou, jen je nechceš vidět.

            skelet
            Nebo jsou, jen je nechceš vidět.

          • Clanek
            02:45 25.11.2020

            Nesher Vazne bych chtel videt ten teren, ktery by byl pro zuzanu nesjizdny, ale caesar si tam profrci bezproblemu. Teren, kde to bude prave o pul metru mensi vzdalenost stromu ten ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Vazne bych chtel videt ten teren, ktery by byl pro zuzanu nesjizdny, ale caesar si tam profrci bezproblemu. Teren, kde to bude prave o pul metru mensi vzdalenost stromu ten vetsi problem nez omezeni vyplivajici z koloveho podvozku.
            To neni o tom ze "nechceme videt", to je o tom ze tahle argumentace je proste komicka.

            A jinak Nexter vs Konstrukta. Jiste mate pravdu ze sance ze tu bude Nexter je vetsi, ale zrovnatak je vetsi i sance ze spise Francie, ne Slovensko, pouzije treba i podobne vazby na prosazovani politicke vule. Jinak receno spis prijdete o podporu ze strany francie kdyz nezahlasujete za treba nejaky utecenecky zakon, nez ze strany Slovenska, a bude uplne jedno zds tu Nexter je nebo neni. Je to problem? No neni, neb jak spravne pise skelet houfnici udrzi CR v chodu s kymkoliv, klidne i jen s CSG. Tim spis konstrukcne levne houfnice, jako caesar.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            07:52 25.11.2020

            Clanek
            K čemu by nám byla dobrá podpora Slovenska?

            Clanek
            K čemu by nám byla dobrá podpora Slovenska?

          • mikojan29
            08:10 25.11.2020

            Nesher 24.11.2020 20.43
            DANA má kratšiu hlaveň a tým aj menší výkon (dostrel). Treba porovnávať rovnaké systémy a nechytať sa slamky, keď už dochádzajú argumenty.

            Nesher 24.11.2020 20.43
            DANA má kratšiu hlaveň a tým aj menší výkon (dostrel). Treba porovnávať rovnaké systémy a nechytať sa slamky, keď už dochádzajú argumenty.

          • Clanek
            08:12 25.11.2020

            @Scotty Nerozumime si. Ja nepisu o podpore ze Slovenska. Pisu o tom ze kde Slovensko je slaby spojenec, je i slaby partner. CR nakupem ze Slovenska neziska zadne plusove body, ale ...Zobrazit celý příspěvek

            @Scotty
            Nerozumime si. Ja nepisu o podpore ze Slovenska. Pisu o tom ze kde Slovensko je slaby spojenec, je i slaby partner. CR nakupem ze Slovenska neziska zadne plusove body, ale taky neriskuje ze ten nakup proti ni nekdo nekdy pouzije. Jste si jist i u Francie, ze v pripade nejakeho vaznejsiho sporu treba na pude EU, ze nevyuzije sve paky (kam klidne muze zapadnout i Nexter) pro prosazeni sve vule? Jednoduse pri nakupu od Francie ziskavate silnejsiho spojence, ale vase vyjednavaci sila s nim je nepomerne slabsi nez pri nakupu ze Slovenska, ktere jako spojenec na mezinarodni scene ani nema smysl zminovat, ale zase nakupem ziskavate mnohem lepsi vyjednavaci pozici + kupujete od nekoho kdo vam je nazorove blizsi a to dlouhodobe.
            Nahore zaznela otazka jestli tu Konstrukta za 5 let bude. Mozna bude, mozna nebude. Otazka ale taky je jestli za 5 let budeme s Francii zadobre nebo nanoze. Vzhledem k tomu ze CR je dlouhodobe spise euroskepticka a Francie zase silne prointegracni tech trecich ploch tam muze byt vice nez dost.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            08:49 25.11.2020

            Clanek: k té délce hlavně před kabinou, určitě to nevyřeší korekce jízdy o půl metru. Caesar nemá před kabinou nic, takže křivka zatáčení je vyznačená rohem kabiny a nedaleko od ...Zobrazit celý příspěvek

            Clanek: k té délce hlavně před kabinou, určitě to nevyřeší korekce jízdy o půl metru. Caesar nemá před kabinou nic, takže křivka zatáčení je vyznačená rohem kabiny a nedaleko od řiditelné nápravy. Zuzana má před kabinou asi 4m lauf a řiditelnou nápravu ještě o kus vzadu. To jsou úplně jiné jízdní vlastnosti, kreslí při zatáčení větší obrys a je možné, že např. přes řadu kruháčů by Z2 vůbec neprojela, posekala by všechny lampy. O jízdě na lesní cestě nemluvě.

            Mikojan29: tak to asi každý chápe, že konstruktéři DANA neviděli v délce hlavně problém, ale noví konstruktéři neměli opisovat 45let starý projekt, měli ho dát do souladu se změněnými vlastnostmi.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            09:13 25.11.2020

            Clanek Pokud půjdeme do nějakého sporu s Francií, tedy s tvrdým jádrem EU a ten spor bude tak vyhrocený, že dojde k embargu na zbraně (tahle argumentace je sama o sobě mimo, jediný ...Zobrazit celý příspěvek

            Clanek
            Pokud půjdeme do nějakého sporu s Francií, tedy s tvrdým jádrem EU a ten spor bude tak vyhrocený, že dojde k embargu na zbraně (tahle argumentace je sama o sobě mimo, jediný způsob jak tohle riziko eleminovat je vyrábět vše doma protože spor můžeme mít s kýmkoliv, od USA po Německo), tak Francie bude tlačit i na ostatní státy, aby se přiklonily na její stranu. A co si tak myslíte, že Slovensko, malá země, člen Eurozóny udělá? Bude riskovat konflikt s Paříží (v tvém příkladů s většinou EU? To asi těžko. Jiným slovy, naším zájmem by mělo být nedostávat se se zbytkem EU do zcela zbytečných konfliktů kvůli domácí politice. Nestojí to za to.
            Takže abych to shrnul, AČR slovenské řešení nechce, průmysl (CSG) je také nechce. A jediní lidé, kteří to podporují je pár nostalgiků, kteří mají ke Slovensku s sentimentální vztah. Což je sice hezké, ale nesmyslné, Slovensko je prostě jen sousední stát a nevidím jediný důvod, aby se i němu přistupovalo nějak jinak. Státy nemají přátele a nepřátele, státy mají prostě zájmy. A je v zájmu AČR, potažmo ČR vynakládat omezené zdroje, které máme na záchranu slovenské výroby děl? Nemyslím si to.

            Mikojan
            To nikdo nerozporuje, jen to výkonnější dělo, díky tomu, že v Konštruktě zarytě trvají na koncepci DANA (nebo nic lepšího neumí) vadí víc než kratší dělo DANA. A nejde ani tak o les, jako o různé úzké zatáčky mezi domy. Tam Caesar, Archer případně pásová houfnice projedou, Z2 s těmi 4 metry navíc bude mít problém.
            To není nic proti Slovensku, já to chápu, jste na to hrdí, je to to nejlepší co máte. Ale to pro ČR není důležité, AČR prostě slovenské řešení nechce a celkem rozumím proč.Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            14:03 25.11.2020

            Nesher Neviem, či vy budete robiť nejaký meststký alebo dedinský slalom, ja si myslím, že tieto stroje budú mať prieskumom vopred určenú trasu kade sa majú presúvať. "Kto chce psa ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Neviem, či vy budete robiť nejaký meststký alebo dedinský slalom, ja si myslím, že tieto stroje budú mať prieskumom vopred určenú trasu kade sa majú presúvať. "Kto chce psa biť, palicu si nájde."
            Jura99
            Škoda reagovať, ideš ako pokazený gramofón, stále dookola to isté.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2