Slovensko nekoupí polské Rosomaky. Šance pro Pandur?

Foto: Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio 8x8; větší foto / PGZ

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MOSR) couvá od nákupu bojových vozidel pěchoty Scipio, tedy polských vozidel Rosomak se slovenskou věží TURRA 30. Místo toho dostane přednost nákup menších obrněných vozidel 4×4.

Informace o odstoupení od nákupu přinesl slovenský deník SME.sk V rámci modernizace MOSR plánovalo nakoupit kolová bojová vozidla pěchoty Scipio pro dva prapory,  jako náhradu za obrněné transportéry OT-64.

„Rokovania o projekte bojových obrnených vozidiel 8×8 boli ukončené z dôvodov vojenskej a ekonomickej nevýhodnosti pre Slovenskú republiku,“ potvrdilo odstoupení od projektu MOSR.



Podle deníku SME jeden Rosomak, tedy ve verzi obrněný transportér, bez bojové věže a se základním vybavením, stojí 1,5 milionu euro (40 milionů Kč). Slovenská verze Scipio s kompletním vybavením a se slovenskou věží TURRA 30 přijde na 2,6 milionu euro (70 milionů Kč).  



Součásti nákupu měla být také reciproční dohoda o opravách polských houfnic DANA československé výroby na Slovensku.



Současně s odstoupením od nákupu, MOSR upravil priority modernizace pozemních sil slovenské armády. Nákup bojových vozidel pěchoty 8×8 bude vyřešen po roce 2018. V současné době dostane přednost nákup menších obrněných vozidel 4×4.



MOSR důvody “náhle” změny priorit nevysvětlilo. Podle analytika Jaroslava Naďa ze Slovenského institutu pro bezpečnostní politiku ministerstvo o nákupu vozidel 4×4 dříve nemluvilo. Naopak vojenský analytik Vladimír Bednár mluví smířlivěji: „Dostali sme sa totiž do stavu, keď armáda potrebuje vlastne všetko.“



Bednár ale dodal, že slovenská armáda potřebuje nejen nová vozidla 4×4, ale také kolová bojová vozidla 8×8 a také modernizovat pásová bojová vozidla pěchoty (BVP).



Jedním ze žhavých adeptů na nové obrněné vozidlo 4×4 je Aligator Master II od slovenské společnosti Kerametal. I když MOSR jistě vyhlásí veřejnou soutěž, Kerametal bude určitě jedním ze žhavých kandidátů - soutěž bude jistě požadovat maximální míru výroby vozidla na Slovensku. V tomto případě firmu Kerametal těžko někdo překoná.

Foto: Aligator Master II; větší foto / Kerametal

Kerametal o případnou soutěž již projevil zájem. Podle slov Igora Junase, generálního ředitele Kerametalu, společnost pro vozidlo již našla zákazníka v Asii. „Naša spoločnosť zatiaľ nemôže poskytnúť viac informácií vzhľadom na podmienky odberateľa,“ nechtěl zákazníka specifikovat Junas. Pro větší expanzi firmy do zahraničí je však nutné, aby bylo vozidlo zavedeno v domácích ozbrojených silách.

Vývoj první verze obrněného vozidla Aligator začal na Slovensku v roce 1995, prototyp byl dokončený o rok později. První kusy získala slovenská armáda po průtazích v roce 2005. V současné době je ve slovenské armádě zařazeno 42 Aligatorů, přitom úplně na začátku se mluvilo o 250 strojích.

 

Zájem o první generaci Aligatorů projevovala také česká a irská armáda. Avšak projekt slovenského obrněného vozidla se dostal do velkých potíží, a to technického, ekonomického, právního a nakonec i politického rázu.

Mimo to je zpráva u ukončení slovensko-polského projektu Scipio dobrou zprávu pro zbrojní skupinu Czechoslovak Group (CSG). Na výstavě IDEB slovenské firmy MSM Martin, EVPŮ a Konštrukta Defence představily nové kolové bojové vozidlo pěchoty Corsac 8×8. Vozidlo využívá licenčně vyráběné vozidlo Pandur II od CSG a slovenskou věž TURRA 30.



Scipio a Corsac mají prakticky stejnou bojovou hodnotu. Mezi oběma vozidly je však podstatný ekonomický rozdíl - CSG nabízí výrobu podvozků Corsac na Slovensku

Zdroj: SME.sk

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Boxer s 30mm kanónem pro litevskou armádu

Německo-nizozemská firma ARTEC předvedla litevské delegaci v Německu prototyp kolového bojového ...

Slovensko modernizuje bojová vozidla pěchoty

Slovenský DennikN včera informoval o záměru slovenského ministerstva obrany modernizovat 18 bojových ...

NÁZOR: Jak Slovensko nakoupilo pistole CZ-75 a Glock 17

Záměr slovenských ministerstev vnitra a obrany nakoupit nové pistole byl poprvé veřejně diskutován ...

Armáda ČR se zajímá o španělské tanky Leopard 2A4

Minulý týden navštívila česká armádní delegace španělskou vojenskou základnu u města Zaragoza. Zde ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Sergej7490
    15:42 01.08.2016

    Pokracovanie telenovely: http://www.aktuality.sk/clanok...

  • Sergej7490
    20:23 27.07.2016

    Ta vymenena MIG29A bola najkrajsim kusom v zbierke VHM. prakticky kompletna. Kolegovia z CZ si este fotili kokpit aby z nej nahodou nieco nezmizlo... Zato sme dostali totalne vykuchanu IL-28. Je vsak pravdou ze nebolo z coho vyberat.
    K teme:
    Aligator Master je uz hotovy niekolko rokov a armada sa doteraz tvarila ze neexistuje, takze je dost mozne, ze uvahy o nejakej nahrade OT prave Aligatorom su naozaj iba zhoda okolnosti sposobenej nahlym prebudenim sa na ministerstve.
    Ze padol projekt Scipio povazujem za uplne spravne, s poliakmi jakziv ziadna spolupraca nedopadla, vid kauzu https://dennikn.sk/326158/pluk... Pokial Polsko chce za kazdu cenu udrziavat zakazky doma, malo by sa o to snazit aj Slovensko. Aspon tam kde je to ekonomicky mozne a vyhodne.
    Pokial by bol Pandur od MSM objektivne porovnatelny s inymi BVP, je to pre nas asi najlepsia volba, a profitovat z toho bude aj CR (korba).

  • Luky
    13:02 25.07.2016

    Lukas napsal:
    Nawet w FR nie inwestują w MiGi...

    :-D
    to byl fórek

  • mikojan29
    11:53 25.07.2016

    Je smutné, že sa "veľkohubo" prezentujú rôzne "projekty", ktoré sa narýchlo spichli v poslednom období a s naozajstnou koncepčnou modrnizáciou OS SR sa nič nerobí.
    Všetko je asi len o tom, kto má koho (lobistov) za sebou a potom sa začnú riešiť nákupy z ich ponuky. Ale ako celok sú naše OS SR pre iné armády na smiech. Stále len prešľapujeme na mieste v roku 1989, keďže väčšina výzbroje je spred tohoto obdobia. Tých pár vecí, čo sa obstaralo je buď nedoriešených (MOKYS), alebo sa posunuli do stratena (skoro všetky druhy techniky okrem áut). Chýba tu koncepcia a hlavne vôľa urobiť rázne rozhodnutie a nielen písanie knižiek, s ktorými si po pár rokoch môžete akurát tak vytrieť zadok. Som z toho celkovo sklamaný.

  • Lukas
    21:12 23.07.2016

    Z MiGami to faktycznie trudny temat.
    Ale zauważcie że nie są one specjalnie popularne - kto je ma w NATO?
    Polska i Słowacja, Bułgaria (wycofuje), Rumunia wycofała...

    Nawet w FR nie inwestują w MiGi...

    Dziwnie przy tym wyglądają zapowiedzi zakupu UH-60M... Lepiej aby OSSR utrzymywały nadal Mi 17 i załatwiły problem samolotów (albo opl) - bo to jest ważne... Kilka śmigłowców z made in ZSSR/FR to nie jest problem dla OSSR - zwłaszcza że Mi 17 jest popularny nawet w NATO

    A wracając do Aligatorów a OSSR - zawsze można je uzbroić w M230 - mix "Chain Gun" i ppk to nie jest ersatz na bojowe wozy piechoty - ale zawsze większa siła ognia dla piechoty zmotoryzowanej.

  • Jura99
    14:13 23.07.2016

    ten muzejní Mig-29A totiž pochází ještě z ČSLA a těch 10ks z ČSLA se už (nejspíš) neprovozuje, popř. slouží ke kanibalizaci. Provozuje se přísně tajný počet ks ;) z 10ks získaných z deblokace ruského dluhu (resp. 8ks po ztrátě 2ks havarovaných), také verze A, ale částečně modernizovaných přidáním navigace, radia a identifikace a přeznačených na verzi AS. Ovšem vyřadit letoun s náletem 237hod je celkem plýtvání penězi, i když nevíme, jak dalece se letoun případně znehodnotil kanibalizací (což je také trestuhodné), že uvedení do provozu by stálo majlant. Ale ve skutečnosti majlant stojí provoz těchto provozně velmi drahých strojů, každý den jejich provozu v OSSR jsou vyhozené peníze, za které se mohlo koupit něco užitečnějšího.

  • Uncleoftom
    13:57 23.07.2016

    To Jura99: Moc to toho nevidím, ale ten MIG 29A išiel do ČR z VHU Piešťany. Čiže už bol vyradený a išiel z múzea do múzea. Bol vymenený za IL 28. A ešte tam nejaké 3-4 ks sú. Len tolko k tomu divnému hospodáreniu v ASR.

  • Jura99
    06:34 23.07.2016

    Rozpočet slovenské obrany je posledních 10let zhruba polovina rozpočtu české obrany. Laickou matematikou to je v pořádku (SR je počtem obyvatel poloviční) a stejnou laickou matematikou by Slovensko mělo mít už pár let aspoň cca 50ks Pandurů, 15ks modernizovaných tanků, 36ks bitevních letadel, 7 Gripenů, funkční vrtulníky, 2ks CASA a další. Proč to tak není? Záhadou totiž je, že zatímco kapitálové výdaje rozpočtu obrany (tedy výdaje na investice) tvořily v ČR posledních deset let průměrně 20% z rozpočtu, tak na Slovensku to je pouhých 1,6% (!). Takřka celý rozpočet šel tedy na běžné výdaje a "požral se". Schopnost přetvářet veřejné peníze na vzduch je tedy na Slovensku podstatně větší. V nastavení hospodaření OSSR je tedy nějaká chyba i ve srovnání s AČR, do které se přitom každý strefuje, že hospodaří špatně. K tématu stíhacího letectva. Kdo si myslí, že zachováním vlastních Mig-29AS se šetří peníze, tak se plete. Nevím sice, jestli je ještě platná ta servisní smlouva, ale podle ní se za servis Mig-29 paušálně platila suma, která nebyla o mnoho nižší, než pronájem Gripenu ! Při započítání polovičních provozních výdajů na Gripen a zejména započítání pořizovací ceny Mig-29 by to vyšlo tak, že Mig-29 vyjde mnohem dráž než Gripen. Rovněž se s těmi stroji zvláštně hospodaří. Do muzea v Praze šel ze Slovenska stroj Mig-29A, který měl nalétáno pouhých 237hodin. Na jednu stranu chápu, že tyto stroje už opravdu patří do muzea, ale do první generálky by měly nalétat asi 600hodin (nechce se mi hledat přesné číslo).
    Blake: já zase nevidím důvod, proč by se 200 Aligátorů prodat mělo. Podobně jako se věřilo, že se prodá VEGA od SVOSu a za pět let se neprodal ani volant.

  • Karlos73
    23:03 22.07.2016

    MO SR , varí z toho čo má. Z rozpočtu 1,16% z HDP (vždy je to lepšie ako za vlády Radičovej, keď bol rozpočet menej ako 0,9% HDP) sa veľa vody nenamúti. Chýba mi tu koncept... 4x4 sa doteraz vôbec nespomínal, zaváňa to korupciou, tlakom lobistov, prepojením na politické špičky... Strnad, Beliajev, Výboh a aj Junas si môžu medliť ruky. Ako Niko píše, OS SR potrebujú aj 4x4... ale slovenská armáda potrebuje všetko! Očakávam, že najbližšie budú nakupovať húfnice EVA, ...aby podporili potencionálny vývoz...

  • skelet
    21:12 22.07.2016

    Slovensko není Lichtenštejnsko, aby její nejtěžší obrněnec byl Aligator.
    No začínám být ráda za naše ministerstvo obrany. Projekty jsou sice předražené, nedotažené (např. L-159, T-72M4), ale dá se na nich stavět

  • Lukas
    21:04 22.07.2016

    200 Aligatorów - w wersji rozpoznawczej, "chemicznej", wozy dowodzenia jako niszczyciel czołgów (z wyrzutniami ATGM) itd. akurat przydałby się OSSR (jedna zunifikowana platforma 4x4)

    Tyle że nie mieszajmy "gruszek z jabłkami" - to jest inny temat.
    Wprowadzenie nowoczesnego wozu piechoty (nieważne czy kołowy czy gąsienicowy)
    da nową jakość... Jako ze budżet jest mały to lepiej postawić na pojazdy kołowe...

  • Blake
    16:19 22.07.2016

    jura, nevidim dovod, preco by sa nemohlo vyrobit 200 a viac aligatorov. Ak by uspel v domacom vybere a nasledne v nejakom azijskom, pokojne by to byt mohlo. Samozrejme, to je optimizmus, ale nic nerealne.

  • stirling
    16:01 22.07.2016

    Nedělal bych ze slováků žádné chudáky pokud by byla vůle tak mají v pohodě na moderní transportéry jak kolové tak pásové. Chápu, že obrněná vozidla jsou potřeba viz u nás iveco lmv, ale určitě bych upřednostnil klasická ot s kanónem a PTŘS. Bohužel se asi dostali do situace kdy potřebují opravdu vše a nejde to. K našem nákupům mám spousty výhrad a stálo nás to minimálně o 1/4 více než mělo, ale jsem rád aspoň za to málo a doufám, že se to bude zlepšovat i když teď se už nesmyslně táhnou i malé zakázky jako je titus a další pandur a o radarech a vrtulnících ani nemluvím. tak snad se někdo u nás probere ať nedopadneme stejně.

  • Jura99
    15:38 22.07.2016

    Možná by ten Aligator unesl i tankovou věž ;). Samozřejmě žertuju, ale nedá mi, pokud se ve zdejší diskusi "plánuje" výroba stovek aligátorů a substituce za klasické KOT. Každý stroj má svou funkci úměrnou parametrům a snaha něco zlomit přes koleno nedopadá dobře (viz. náš bitevní letoun ze cvičného). Takže zapomenout stavět mechanizované vojsko na Aligátorovi a rychle se poohlédnout po náhradě za nerealizované Scipio. Podpora domácího průmyslu je fajn věc, ale třeba podpora výrobce náklaďáků Actis z něj neudělala továrnu na náklaďáky. V civilu takový náklaďák vidět není a armáda si asi moc neprospěla (Actis má horší průchodivost terénem než např. T810)

  • Bajkal
    14:38 22.07.2016

    Gripeny vyzerá, že asi z toho nič nebude a neostalo nám už len to drahšie rozhodnutie F-16? Na druhej strane kúpiť a mať vlastné F-16 a z toho vyplývajúce výhody v podobe podpory od výrobcu a modernizácie ako spomína Lukas by stáli za zváženie. Otázne či nové alebo používané v akej kondícii. K tankom, momentálne počty a základná verzia T-72 M1 je skôr na smiech ako na vážne úvahy čo s tým...

  • rintintin
    14:34 22.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    To: RiMr71 Kvoli OT skusim strucne: na to kde to konci nazor nam, ale to sem nepatri. Avsak v kazdej z tebou spominanich oblasti za CR viac (skoly, cesty, nemocnice, dlh) alebo menej (dochodky) zaostavame. Ak sa vsak na to pozrieme cez HDP na hlavu, nevychadza SR oproti CR az tak zle. V CR sa ale realizovalo mnozstvo projektov (L-159, JAS-39, T-72M4 CZ, Pandur, RBS 70, Snezka, ARTHUR, C-295, W-3, aktivne zalohy atd.). Nasa armada nema nove nic (auta fakt nepocitam). Neozbrojene vrtulniky Black Hawk tiez zapadaju do pomoci pri poziaroch a zaplavach :-)

  • Lukas
    14:05 22.07.2016

    Już kiedyś pisałem - moim zdaniem priorytety do dla OSSR
    - następcy MiG 29 - to najważniejsze i najdroższe zadanie... Realne są albo używane F-16 abo Gripeny - powiedzmy 8 używanych F-16 + podstawowa modernizacja 700 mln USD (Ciekaw jestem ile kosztują szkolno-bojowe maszyny w stylu FA-50 czy M-346 Master FT)

    - 3 baterie SHORAD NASAMS albo CAMM ok. 300 mln $
    - 120 KTO (różne wersje - dla 1 brygady) - 250 mln $
    - środki przeciwpancerne (ATGM, granatniki ppanc) - ok. 150 mln $

    Tylko "podstawowe" wydatki to wydatek ok. 1,4 mld $... Przy budżecie OSSR to dość dużo (A przydałoby się więcej haubic i MLRS - nie wspominając o czołgach i BVP)

  • Bajkal
    13:01 22.07.2016

    Pre rintintin ; jediný dôvod prečo sa robia z môjho pohľadu také hlúpe rozhodnutia raz to raz ono chcú kúpiť je to ako uvádzate o nezáujme a udržiavacom rozpočte.

  • RiMr71
    12:59 22.07.2016

    A to je to SLovensko na tom hospodářsky tak bídně? Nebo není a ušetřené peníze se používají na snižování schodku? Nebo kam to jde? Korupce, OK, tu tady máme taky, ale ta snad nedosahuje takové výše aby "nezbylo" na armádu? Pokud se ty peníze nedávají na armádu, tak buď prostě nejsou a spoří se (OK), nebo jsou a dávají se jinam - do silnic, školství, zdravotnictví, do důchodců... Vždyť jde z celonárodního hlediska o drobné, kde je problém?

  • rintintin
    12:28 22.07.2016

    Suhlasim Bajkal, ale tanky su uz na sklade tym padom su "zadarmo". Masovejsie zavedenie novych obrnenych vozidiel by pri dlhodobom rozpocne 2% HDP bolo asi mozne - ale nikto vo vedeni statu to s armadou nemysli vazne (minimalne poslednych 20 rokov). Mam pocit ze hlavnou ulohou je air policing, pomoc pri zaplavach a poziaroch. Rozpocet je udrziavaci - umoznuje udrzat zamestnanost pri najnizsej moznej miere nakladov . . .

  • Bajkal
    11:58 22.07.2016

    Nie je to skôr zbytočné plytvanie ponechať si "spôsobilosť" na tankové vojsko v počte 20 ks T-72 ? Nebolo by efektívnejšie vybudovať prápory ťažkých obrnených transportérov s PTRS a stíhačov tankov, vhodná a potrebná si myslím je aj artiléria, Zuzany máme. Spôsobov ako vybudovať efektívnu armádu pre špecifické podmienky SR je asi určite viac,mám pocit že akosi sa k tomu verchuška nemá...

  • rintintin
    11:22 22.07.2016

    Podla najnovsej "koncepcie" si tanky zachovat chcu - tusim okolo 20 ks. Otazka ci na to mame je komplikovana :-) . Ekonomicky na to mame - len SMERovanie prostriedkov je take ake je. Armadny rozpocet na urovni 1.15% HDP v tomto roku (mohutne zvysenie na 1,16% (!!!) v roku buducom . . .)v situacii ked zivotnost konci vacsine techniky velky dovod na optimizmus nedava. Je proste X oblasti ktore budu mas vyssiu prioritu. Predpokladam zachovanie nemodernizovanych T-72 M1.

  • mattea
    11:02 22.07.2016

    Bajkal: všechny státy mezi Německem a Ruskem jsou brány jako nárazníkový pás v případném sporu NATOxRusko; z tohoto pohledu by bylo vhodnější zaměřit armády ČR a SR na protipovstalecký boj, napadání silnějšího nepřítele na vlastním území a PVO.
    Takže silné pěší a mechanizované jednotky, silné PVO a slušné dělostřelectvo.

  • Bajkal
    10:50 22.07.2016

    Neviete náhodou či OS SR si chce naďalej zachovať tankové vojsko? Otázka znie máme vôbec na to? Aká by bola vhodná koncepcia zloženia pozemných vojsk, čo si myslíte?

  • Rase
    09:35 22.07.2016

    Slovenští prodejci by se asi měli zaměřit hlavně na blízké trhy, jako je Maďarsko, balkánské státy, tam by mohl být zájem, snad i nějaký jiný stát v Evropě (možná i to Irsko). Samozřejmě Malajsie.
    Lukas:
    Marketing a prodej v ČR, SR moc neumíme. Prezentace v zahraničí je většinou dost bídná - proč to nevím.

  • Lukas
    09:27 22.07.2016

    Rosomak S.A. nie będzie budował z Niemacami (RMMV) transportera 6x6.
    Inna rzecz że to był inny program (w zasadzie to tylko inicjatywa zakładu)

    Tutaj mowa o następcy BRDM - czyli program o kryptonimie "Kleszcz"
    Tu potrzeba pojazdu pływającego o dużym zasięgu i mobilnego w terenie


    Oncilla (Dozor B) nie nadaje się - pomijam problemy techniczne...

    Generalnie ja tylko sugeruje. W wielu dyskusjach o współpracy zarzuca się Polsce, że nic nie oferuje tylko chce wszystko "dla siebie". Problem polega na tym że przemysł czeski czy słowacki nie wykazuje aktywności...

    Przykładowo - my od 2008 roku myślimy o lekkiej samobieżnej haubicy - następcy wz 77 Dana - 2014 pokazliśmy demonstrator... Gdzie była Konstrukra, która przecież mogła dogadać się chociażby z WB Electronic (dostawca artyleryjskich systemów kierowania ogniem TOPAZ) i spróbować swoich sił z EVA? (Tak wiem EVA pokazano dopiero w zeszłym roku - ale przecież projekt nie pojawił się "wczoraj" i pewnie jakieś założenia powstały już kilka lat wcześniej)

    Podobnie z lekkimi pojazdami 4x4, który w w PL nie ma kto produkować (AMZ Kutno produkuje złom ) a które są opracowywane u Was...

    Tylko potrzebny jest marketing oraz silne lobbowanie (promocja + szukanie polskich kooperantów )

  • Blake
    08:59 22.07.2016

    V podstate suhlasim, asi je to wishful thinking na mojej strane.

  • Rase
    08:51 22.07.2016

    Mě se Aligator II líbí, jen měl přijít před cca pěti lety, ideálně krátce po tom, co se ukázalo že původní stroj nestojí za nic. Dnes si podobné stroje vyrábí téměř každý stát sám pro sebe.

  • Blake
    08:44 22.07.2016

    Rase, uplne by som to nezavrhoval, ak by sucasne prace na nahrade neuspeli (co mozu), pokojne by sa mohla dat prednost spolupraci v ramci v4. Montovat aligator v Polsku by sa teoreticky stale mohlo oplatit, kedze kopa komponentov je slovenskych.

    konkurencieschopnost je druha vec...

  • Rase
    08:40 22.07.2016

    Lukas:
    V Polsku vyrábí Mista obdobné vozidlo, má licenci na Ukrajinský Dozor-B. Ten je asi podobnější původnímu Aligatoru, ale hlavně je vyráběný v Polsku. Pochybuju že by slovenská Aligator II mohl konkurovat polským výrobkům, zvlášť když na náhradě BRDM už pracuje nějaká polská firma s Němci.

  • Blake
    08:19 22.07.2016

    Lukas, podla vyrobcu ma Master II odolnost panciera do levelu III a podvozku do levelu IIa, ci to znamena cely pancier v 'zakladnej vybave', alebo iba casti, to si nie som isty.

    Rychlost ma do 130 km/h (145 na nieco ako WEP), rychlost v terene sa neuvadza, co chapem, kedze to absolutne zavisi od terenu. Rychlost vo vode je 5,5 km/h, ale pisu, ze schopnost plavby ma, ak sa objedna 'integracia kitu pre obojzivelny rezim'. Ako sa zmeni nosnost, a ci sa pri tom zachova ochrana, to nepisu.

    Dojazd sa pise minimalny 700 km, v zavislosti od terenu
    Kabina pojme 2-9 osob, podla konfiguracie, predpokladam, ze prieskumna verzia by stale mohla tych 3, mozno aj 4 odviezt, tu by vsetko zalezalo od pouzitej elektroniky a vybavy, uprimne nemam ponatia, kolko miesta by Polskom pozadovany system zaberal

  • Lukas
    07:50 22.07.2016

    Nie zgodzę się z tezą że KTO 8x8 są niepotrzebne - wręcz przeciwnie ze względu na niższe koszty eksploatacji oraz charakterystyki (wysoka mobilność na drogach, duży zasięg) wozy te są bardzo przydatne i OSSR powinna mieć 1 brygadę...

    Kwestia czy 2A42 czy mk44 jest mało istotna - istotny jest ATGM... (to są koszty)

    Ktoś może mi powiedzieć czy tego Aligatora da się "przebudować" pod następujące wymagania
    - odporność (STANAG 4569)
    - level 3 ( pociski p-panc 7,62x54R (B32) z 30 m )
    - level 2a (miny 6kg pod kołem)
    - level 4 (przeciwko IED)
    Prędkość 110 km/h (w terenie 50 km/h), zasięg 1000/500 km

    załoga 3-4 osoby + miejsce na sprzęt rozpoznawczy (min radar pola walki)
    Oczywiści ma pływać...

    Wówczas ten wóz miałby szanse aby wystartować w PL w przetargu na następce BRDM
    Dobry słowacki manager dogadałby się np. z polskim PCO (producent głowic obserwacyjnych) i innymi polskimi kooperantami (to ma być wóz rozpoznawczy więc musi być też wyposażenie)
    I wystartowałby z Aligatorem jako polsko - słowackim produktem (Rozumiecie - dziś prócz produktu trzeba jeszcze umieć go sprzedać )

  • baraka1974
    21:22 21.07.2016

    blake pravda, dokonca som nasiel az 1400 kg - budu to musiet chlapci v dubnici upravit alebo pridat dalsi par kol a bude master III.

  • Rase
    21:09 21.07.2016

    U Slovenské armády mi přijde ona vševojskovost zbytečná. Pokud chtějí zachovat pásovou techniku, tak asi bude vhodné počkat jak dopadne tendr na nové BVP u AČR, nebo v Polsku. Co se kolových vozidel týče, tak Aligator II by mohl stačit jako hlavní kolové vozidlo armády. V různých variantách a úpravách (tak jako u AČR Iveca + nějaká ta dálkově ovládaná věžička). Víc se tím podpoří domácí průmysl k dalšímu vývoji. Osmikolové OT asi nemá moc smysl, nebo jen v malých počtech (věc priorit). Kombinace nových pásových BVP a čtyřkolových Aligator II si umím představit jako základ vojska + Tatrapany a Tatrovky, pro převoz větších věcí. Když chcete hodně muziky za málo peněz + když je potřeba vyměnit v podstatě celou armádu, tak je to jedna z možností.

  • Blake
    21:08 21.07.2016

    baraka, turra 30 ma cez tonu, aligator ma na vezu nosnost okolo pol tony, ak sa nemylim

  • Blake
    20:56 21.07.2016

    vyroba stoviek vozidiel doma nie je blabol, ale moznost na par rokov zamestnat par ludi v regione, ktory to potrebuje, ale hlavne to umozni miestnej firme nabrat dych a dat jej prostriedky na rozvoj. Dnes Aligator, o desat rokov sestkolka, o 25 mozno slusne bevko. (priklad)

  • baraka1974
    20:55 21.07.2016

    ak mam spravnu vedomost tak 2A42 v TURRE stale vyrabame v licencii - ak sa nechystame do globalnej akcii v ruskych stepiach by to mohlo stacit. plus robime aj municiu tak sa moze kupit programovaci modul na koniec hlavne vyhladovo. neviem ako vyroba konkurs? napiste kto viete viac. o kolko je bushmaster vikonnejsi? 10%? o kolko stoji viac? plus dajte - TURRA opat ak si spravne pamatam je v zaklade chranena pancierom - montaz na ceskych kolesovych OT je pancierovana? ak nie je co potom jeden s AK47 na 50m?
    nedavno tu bol clanok o Aligatorovi master - myslim ze vykonnovo postupil tak, ze bude mozne TURRU namontovat na strechu - myslim , ze ju nepenetruje. potom ju moze ovladat velitel a vzadu ostane miesto a kapacita na urcity roj - cca 4 max 8 vojaci.
    z hladiska balistickej a minovej odolnosti po pridavnom pancieri potom rovnako ako pandur/rosomak/patria - ok ak na mine pride o predne kolo tak konci. mensi ciel ale nalozite to do CASA/Spartan aj s pridavnym pancierom.
    slovensko na boxera alebo pumu nikdy nebude mat, preco nevyuzit ak nieco je doma?
    o prudovom letectve je to na dlho ale mame urcite kapacity 12+ulozene, maju dva motory oproti jednemu - grpen nema sancu, mame na to zabezpeceny vycvik vo vlastej rezii plus aj nejake strely. naco ,,stare" grpeny C/D. ak do toho ist tak do new generation - nech to ma aspon supercruise.

  • dusan
    20:44 21.07.2016

    Zasa "klasika" .... rozhodujú politici a lobisti ... a tak to potom vyzerá ... T-72M2 Moderna vozí akurát návštevníkovo na akciách ... Aligátor je raritný "exot" ... a okrem pár tatrapanov slúžia stroje zo socíku, ktoré sú už dávno morálne zastaralé .... a v modernom boji nemajú šancu na prežitie.

    Mali by pozvať výrobcov na predvedenie vojakov a tí by mali vedieť, že s tým im pôjde o ich ctené zadky a čo vyberú ... v tom prežijú ...alebo zomrú.

    Cena samozrejme hrá rolu, ale mala by byť na druhom mieste. Možnosť výroby na Slovensku je pre mňa bezvýznamný blábol s ktorým politici obhajujú ináč nepredajné šroty .... dôležitý je servis, ale nie výroba.

  • niko
    20:24 21.07.2016

    Jura99: Neviem odkial mas taku hlupost. Vozidla 4x4 kategorie Aligator slovenska armada pozaduje uz niekolko rokov. Su aj v obydvoch bielych knihach. Dokonca existuje prapor 23. mopr, ktory na nich caka. Urcite tieto vozidla OSSR potrebuje viac ako 8x8.

    Hurvo: Skusky Bushmastera s Turrou 30 su uspesne ukoncene. Ak dostane Turra 2A42, tak len z ekonomickych dovodov.

  • Jura99
    20:07 21.07.2016

    Aligator i bez ohledu na jeho kvality ci nekvality, je spis ta vec, ze na tento typ vozidla armada zrovna neceka. Potrebuje 8x8 OT nebo aspon neco jak Titus. Aligator snad pro pruzkum nebo chemiky, ale i tak je to spis policejni auto.

  • hurvo
    18:04 21.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    aligator master , nech sa paci, ale najprv dokladne vojskove skusky a pre zmenu aj s moznostou odmietnut ak je vozidlo na draka. U prveho aligatora bolo na draka vsetko od sposobu vyroby (retazec 20 ci kolko firiem), kvalita vyroby (praskajuce zvary), ceny, vnutornych rozmerov, balistickej odolnosti (vyriesene pridavnym pancierom) az po technicke riesenia ( ploche dno korby, nevyhovojuci vyhlad z vozidla).

    bushmaster nikto nenakupi , raz bolo dane ze tam bude 2A42 tak tam bude aj keby bol z cokolady a strielal bonpari. Okrem toho turra iny kanon nezvladne.
    AK niekedy bude zavedene nove vozidlo , tak nech by to bol pandur, ascod, alebo aj CV90 aj tak tam najebu turru.

  • Jura99
    16:59 21.07.2016

    To je dobra zprava, Scipio byl divny hybrid moderniho podvozku s ruskym kanonem. Corsac je sice totez, ale snad nez na nej dojde, kdosi to preobjedna na ten bushmaster.

  • niko
    16:15 21.07.2016

    Vlasto to neje argument. Vies kolko veci takto nakupuju armady, resp. este lepsi priklad je specialne jednotky. Ak splni poziadavky, nech ho zavedu. Aspon budu mat ludia robotu. A mozno aj co to do zahranicia predaju.

  • vlasto
    15:10 21.07.2016

    niko, tak zrovna kupit M4 od Coltu si viem predstavit. ale kupovat od Coltu terenne auto, to uz mi ide tazsie do hlavy..

  • niko
    14:09 21.07.2016

    Vlasto to je taky argument ako by si povedal, ze nekupim si M4 od Coltu, lebo ten robil dlhe roky iba pistole. Ak je vyrobok dobry, prejde vojskovymi skuskami a fabrika ho vie dodat v pozadovanom mnozstve je uplne jedno, aky segment na trhu maju. Koniec koncov najdeme viacero prikladov toho, kedy armady zaviedli produkty za podobnach podmienok.

  • vlasto
    13:59 21.07.2016

    Myslite, ze moze firma typu Kerametal, ktora vyvija jediny typ vozidla (Aligator), v spolahlivosti konkurovat s firmami, ktore vyrabaju velke portfolio (Iveco, Oshkosh) a z tohoto portfolia mozu cerpat? Kerametal musi mat o niekolko radov nizsiu vyskumnu zakladnu. Je standard, ze vozidla 4x4 dodavaju armadam firmy, pre ktore je dodavane vozidlo jedinym vyrobkom v oblasti automobilov? Nebolo by pre nas priemysel vacsou pomocou nakupit napr. Iveco s licencnou vyrobou u nas? To by sa taky Kerametal mal aspon sancu pozriet, ako sa take auto vyraba. Pri vsetkej ucte, Kerametal je sro, ktora ma sirsie produktove portfolio ako ktorakolvek renomovana zbrojarska firma kotovana na burze. Od vyroby municie, cez letecke simulatory, hufnice, systemy riadenia palby po auto 4x4.. Tazko sa mi stotoznuje s predstavou hufnice znacky Oshkosh. Na Slovensku to ale ocividne nie je problem :)

  • Lukas
    12:59 21.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Typowa "walka" za kulisami...

    Wiecie co? Najlepiej zróbcie normalny otwarty przetarg na dostawy 100-120 transporterów w latach 2017-20...

    I nie będzie nieporozumień

  • skelet
    12:16 21.07.2016

    Škoda, že Slováci se s námi nedomluvili, abychom k prodloužení pronájmu nepřibrali další 4 Gripeny. Tož mají smolíka.

    Jinak jak to tak pozoruju, tak jsem rád za naše nákupčí. Oni aspoň "vybírají" aspoň trochu koncepčně :)

  • Blake
    11:48 21.07.2016

    parametre aligator ma, aj potencial na nadstavby, skor by som si nebol isty spolahlivostou, ale tu by som zastaval ideu podporit domaci priemysel, aby sa rozhybal, aj za cenu toho, ze by sa doladovali technicke problemy nejaku dobu po zavedeni, to predsa nie je pri vojenskej technike nic divne. Predsa len ten vyvoj Aligatora nie je vyvoj Brenu.

  • niko
    11:13 21.07.2016

    No tie technicke udaje v tom linku su trochu povedzme, ze nepresne. :) No na IDEBe hovorili ludia od Aligatora, ze maju predane tusim 3 alebo 4 kusy do zahranicia.

    V kazdom pripade si myslim, ze by bolo rozumne cerpat z vlastnej konstrukcie a nekupovat zahranicny vyrobok. Hlavne, ked sa bavime o takej relativne jednoduchej veci ako je kolesove vozidlo 4x4. Na druhej strane ma Aligator celkom slusne parametre, takze preco nie. Okrem toho 23. mepr. caka na stvorkolky uz vyse roka.

    S Gripenami uvidime. Gajdos raz pustil pre sme hlasku o F 16. Uprimne si myslim, ze tuto este nie je vobec rozhodnute.

Stránka 1 z 2