Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Foto: JAS-39 Gripen / MO ČR
Švédský JAS-39 Gripen (2013) / U.S. Air Force

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské stíhačky JAS-39 Gripen. Podle Martin Glváča, ministra obrany Slovenské republiky, je pronájem švédských stíhaček nejlepší volbou.

Ochranu vzdušného prostoru Slovenska zajišťuje oficiálně 10 stíhaček MiG-29AS. K výcviku slouží dva cvičné dvojmístné stroje MiG-29UBS. V záloze je pak 8 nemodernizovaných letadel MiG-29A a jeden MiG-29UB.

Počet skutečně nasaditelných strojů MiG-29AS je však s velkou pravděpodobností nižší. Například bývalá slovenská premiérka Iveta Radičová mluvila pouze o dvou bojeschopných stíhačkách s tím, že třetí stroj je v záloze.

Slovenské letectvo je také v časové tísni. V roce 2016 končí technická životnost MiGů-29AS/UBS, přesněji končí servisní smlouva mezi Bratislavou a Moskvou. Slovensko nemá v úmyslu si MiGy-29 dále ponechat a smlouvu s Moskvou prodloužit.

Již několik let prosakují do médií informace o zájmu Slovenska pronajmout si švédské stíhačky JAS-39 Gripen. Tedy využít stejný model, jako sousední Česká republika nebo Maďarsko.

V pátek mediální dohady skončily. Slovenské ministerstvo obrany začíná oficiální rozhovory se švédskou stranou o pronájmu stíhaček JAS-39 Gripen. Informoval o tom ministr obrany Glvač, po páteční schůzce se svým švédským protějškem Petrem Hultqvistem.

"Dnešný deň by som označil ako prelomový už naozaj na otvorené rokovania o technických, legislatívnych a finančných možnostiach uskutočňovania tohto projektu," oznámil po schůzce Glváč. Podle ministra obrany Švédsko je jediné, které model pronajímání letových hodin na stíhačkách nabídlo.

Cenu pronájmu ani počet stíhaček ministr neupřesnil. Konkrétní čísla vzejdou z rozhovorů. "Tá cena by nemala byť výrazne vyššia ako dnes platíme za prevádzku našich súčasných lietadiel," vysvětluje Glvač.

Slovenské letectvo na provoz MiGů-29 každoročně vynaloží 30 milionů euro. Přitom Česká republika za pronájem 14 JAS-39C/D Gripen každoročně švédské straně platí 50 milionů euro. V ceně je zahrnutý servis, školení i přísun náhradních dílů.

Pdle Glváče potřebují Vzdušní síly Slovenské republiky k plnění svých úloh 1000 až 1200 letových hodin. Tento počet odpovídá 10 až 12 stíhačkám JAS-39C/D Gripen. Pro optimální výcvikový takt je přitom nutné uvažovat o dvou dvousedadlových strojích JAS-39D Gripen.

Oproti nákupu nových strojů nebo pronájmu jiných typů má „švédská cesta“ pro Slovensko řadu výhod. Při pronájmu gripenů lze s českou stranu uvažovat o finančně výhodném společném výcviku, servise nebo o společném střežení vzdušného prostoru. Stejně tak lze akcelerovat výcvik slovenských pilotů a pozemního personálu díky zkušenostem české strany s provozem JAS-39 Gripen.

Zdroj: SME, DenikN

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Gripen NG: Saab a Embraer společně

Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 ...

Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 ...

Gripeny naposledy vzlétly z islandského letiště Keflavík

AP Island - znak - finálVe čtvrtek 4. prosince 2014 v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • black hole
    14:25 12.06.2015

    Pre Jura 99, Slovenské Migy boli modernizované nie na A ale AS v počte 12 kusov, a sú kompatibilné, hlavne čo sa týka komunikácie s ostatnými lietadlami NATO, mimochodom aj Grippen bol nekompatibilný s leteckými útvarmi NATO, túto sposobilosť dosiahol až po dodatočných úpravách. Mig dokáže stále deklasovať jednomotorové stroje ako f 16 a Grippen , hlavne v leteckých súbojoch a v niektorých častiach BVR. Takže nehodnoť to tu ideologicky ale reálne, lebo aj tie české grippeny nie sú nejaký zázrak v leteckej technike.

  • butters
    02:11 21.03.2015

    tak uz mame gripen aj na slovensku :D

    http://www.sme.sk/c/7709502/ma...

  • ggtt
    09:35 05.02.2015

    Dakujem

  • Matesaax
    07:12 05.02.2015

    ggtt:Ne nikdo z těch co létají Gripen na Migu-29 nelétal,dokonce ani předchozí Mig-23 myslím ne a dnes je tam minimum těch co přešli z Mig-21,jinak většina už jsou piloti co létali pouze L-159 a Gripen.

  • flanker.jirka
    22:27 04.02.2015

    Podle maďarů se 1:1 ztrácí výhoda Gripenu v lepším radaru, R 73 se ukazuje spolu s přilbovým zaměřovačem lepší než AIM 9, nejspíš mají ve výzbroji hodně starou verzi AIM 9.
    Mig 29 Gripena umí utočit, slovenští piloti si předloni vyzkoušeli i dogfihty s Typhoony a prý se jim bez přídavné podtrupové nádrže daří držet krok, ale u mašiny bez FBW je to o chlapovi a jeho nalétaných hodinách na typu.

  • Luky
    17:08 04.02.2015
    Oblíbený příspěvek

    pro ggtt:

    Tak nejlíp porovnávat asi můžou Maďaři, protože provozují oba typy a také létají společné dogfajty...předvádějí to i na leteckých dnech (populárně).
    V podstatě referují tak, jak by se dalo čekat - Gripen má ostřejší první zatáčku (delta + kanardy), ale pokud by točení trvalodéle, začne ztrácet dech...tam má 29ka hrubší výkon na své straně.
    Tato výhoda Fulcruma se začne mazat při poji dva na dva, kdy si slabší stroje můžou pomáhat. Navíc ovladatelnost, přesnost míření kanonem je na straně Gripenu. 29 se hodně blbě ovládá, je líná na nízkých rychlostech (byť je to považováno za její +), potřebuje stále trimovat, nízký roll rate....
    Jinak Řekové si např. pro dogfajt víc považují Mirage2000 nad F-16, i když má slabší motor a v ustálené zatáčce ztrácí dech. Prostě si nashromáždí energii a F16 si rychle vytočí, "odpálí" a je to.

    V BVR je Gripen někde jinde. 29ka neodliší 2 těsně vedle sebe letící cíle. Stará poloaktivní R-27 je na tom dnes ve spolupráci se starým radarem hodně špatně. Bylo to nic moc už koncem 80tých let (29A+exportní Alamo)...to je nesrovnatelný

    Co se týče avioniky, ergonomie a ovladatelnosti, je na tom Gripen mnohem lépe. 29ka má taky hned palivo fuč...a když lítá s nádrží, má strašný omezení.

  • ggtt
    15:20 04.02.2015

    Lietali sucasni ceski piloti gripenov aj na mig29? (neviem aka bola navaznost)
    Ak ano, ako porovnali kvality oboch lietadiel?

  • Keso89
    23:08 03.02.2015

    Na zamyslenie by stála aj ponuka Mirage-2000-5F, s ktorou prišli Francúzi pre Kolumbiu. Nevýhodou však je využitie iba čisto francúzskej výzbroje. No jednalo by sa, ale o predaj na rozdiel od prenájmu v prípade Gripenu. http://www.militarybox.cz/news...

  • Lukas
    21:14 03.02.2015

    W Polsce Gripen nie ma szans...
    Mamy F-16 - i albo MON kupi kolejne (co moim zdaniem powinien już zrobić - kupić 12-16 F-16D bl 52+ za Su 22)

    Albo rozpisze przetarg na 32-48 maszyn - następców Su 22 i MiG 29...

    Sytuacja myśliwców w Polsce nie jest wcale dobra... - ale przynajmniej "alternatywy są jasne...
    Tylko skąd wziąć 1,5 mld USD? ;-)

  • Deutschmann
    20:18 03.02.2015

    Matesaxx to co si troufáte říci tak za to jsem ochoten dát ruku do ohně.
    Polsko nepůjde do neamerického letounu. Spíše pořídí další F-16.

    JF-17 je naprosto nereálný, protože je nekompatibilní.
    Kfir je sice více reálný, ale stále je to fikce.
    Ostatní státy budou volit mezi JAS 39 na staršími F16 a to kvůli ceně.

  • Matesaax
    19:59 03.02.2015

    Troufám si říci,že u Polska nákup Gripenu nehrozí,pokud opravdu dojde k nákupu letadel dalších letadel,tak to budou americké letouny.
    Ty nápady s JF-17 jsou spíše scifi,na druhou stranu s trochou pomoci např. Izraele by se to letadlo dalo překopat pro podmínky NATO a cena by jistě byla zajímavá.Oproti tomu čistě izraelský Kfir mi přijde dost drahý.Někdo tu zminoval 30 mil.USD,což mi přijde vysoká cena za letadlo,které roky odpočívá v poušti a přes veškeré vylepšení má jeho drak už hodně za sebou a nevěřím moc možnosti s tím létat ještě 30 let.

  • mu7705
    18:55 03.02.2015

    Ten český pokus o možnost výcvikové a servisního centra ve střední Evropě má asi širší perspektivu než jen V4. Přiznám se, že nevím na kolik bude Polsko ochotno nahradit Su-22 Gripenem, když v minulosti se řešil nákup bezpilotních prostředků, pro letky Su-22. Jelikož Polsko využívá již F-16, tak pochybuji, že se jich jen tak zbaví. Narozdíl od nás je má koupené.
    Rakousko šlo také do Typhoonů jako do vlastních a nevím nakolik by se jim podařilo je nějak efektivně prodat.
    Kde však vidím další perspektivu je Balkán. Asi největším želízkem v ohni je Chorvatsko, které náhradu za Mig-21 hledá. Slovinsko má malé letectvo a asi si stíhače jen tak nepořídí. Rumunsko si prý objednalo F-16 z Portugalska. Bulharsko provozuje poměrně staré stroje a několik modernizovaných Mig-29, což je podobné jako na Slovensku. Srbsko si prý objednalo ke svým Mig-29 6-8ks nových. Přesto jsou na Balkáně ještě šance, že se Gripen může také tady udat. Bosna a Hercegovina je takový zvláštní stát, ale jelikož má hodně výzbroje od USA, tak se dá předpokládat, že pokud by pořizovala proudová letadla, tak F-16 to jistí.

  • peterLuk
    18:11 03.02.2015

    JJ. Gripen otvára aj možnosti širšieho vyýitia V4 a spolupráce aj v letectve. Maďari a Češi už Gripeny majú, Slováci ich pravdepodobne prenajmú tiež a Poliaci budú o pár rokov hladať náhradu Su-22. Dostali by sme sa do stavu unifikácie, ktorý tu už bol v 90-tých rokoch s Migmi-21. Teoreticky byy potom nemusel byť problém cvičiť vojakov v zahranicí, organizovaž spoločné cvičenia, využívať navzájom svoje letiská a strelnice atď...Možností je veľa a v tomto ohľade by mohlo byť zavedenie Gripenu super. Otázka je akurát, či sa aj nejaká spolupráca organizovať bude, alebo nie, ale nato už my diskutéri nemáme dosah...

  • Deutschmann
    17:10 03.02.2015

    Jechus: mluvíte čistou pravdu. Nejde jen o letadlo, ale o celý systém.
    V středoevropském prostoru jsou ve výzbroji tato letadla:
    Mig 29 - Polsko+ Slovensko
    Jas 39 - ČR + Maďarsko
    EF 2000 - Rakousko
    F16 - Polsko

    Dle mého názoru by bylo ideální kdyby Slovensko pořídilo JAS 39 a rakušané vyměnili EF 2000 také za JAS 39. Pokud vím tak Rakouská armáda dost trpí drahým provozem EF 2000. Tímto by vznikl takový blok se stejnou leteckou výzbrojí. Mohly by vzniknout systém pro společné nákupy výzbroje apod.

  • Jecchus
    16:36 03.02.2015

    Myslím, že mnoho navrhovatelů toho či onoho letadla zde v diskuzi silně podceňuje jeden aspekt a tím, je rozšířenost daného typu v našem prostoru a ve světě. Ono se totiž nekupuje/nepronajímá jen letadlo, ale celý "systém letadla". Takže pouhé porovnání parametrů jednoho stroje oproti druhému je naprosto neodstačující v hodnocení, co pořídit. K tomu stroji potřebuju ještě zbraňové systémy, zaměřovací a průzkumné kontejnery, náhradní díly, letadlo musí být certifikováno pro tankování z konkrétních typů tankovacích letadel atd. atd. A jaké budou v tomto směru možnosti u např. F-16, JAS-39, Kfiru, Tejasu nebo JF-17? Také budu muste u minoritních typů držet větší počet náhradních (nejenom množství, ale i druhy). Když se bude válčit, tak se spíše dostanu (i nějak nouzově) k náhradním dílům pro F-16 než např. pro Kfir apod.

    Pro státy jako je ČR nebo SR se mi jeví lepší jít vyšlapanější cestou po které jde pokud možno co nejvíc relevantních parťáků, než vymýšlet technicky úžasná řešení, která ale v praxi přináší shora nastíněné problémy.

    S ohledem na to, že již Gripeny máme, jsem pak rád, že i ten začíná být variantou "prošlapanější cesty", než byl v době, kdy jsme je původně pořizovali...

  • peterLuk
    16:13 03.02.2015

    Ono tu je problém, že predpokladám, že naša vláda bude jednať predovšetkým s európskymi a americkými výrobcami, lietadlá z Ázie či Afriky... Asi by tu boli asi problémy s plnením úloh, servisom a kompatibilitou vrámci NATO... Ale je to zaujíkmavé a osobne sa tomu nebránim... V dôsledku by sme mohli dostať pre nás výhodnejšie lietadlá a ešte pomôcť nášmu priemyslu. Len si myslím, že by to neprešlo v parlamente a v NATO...

  • David
    13:49 03.02.2015

    Byl zde několikrát zmíněn JF-17. Když už budeme takto fantazírovat, podle mne by lepší byl indický Tejas, o kterém se na AN nedávno psalo. i ten je poměrně malý, lehký, levný. A Slovensko by mohlo s Indií udělat cosi jako výměnný obchod - za Tejasy by dodalo SHD Zuzana, které se ostatně účastnilo indického tendru na modernizaci dělostřelectva. Možná úlet, ale možná také odvážná politika, ze které by mohlo Slovensko poměrně dobře profitovat

  • Karlos73
    12:47 03.02.2015

    Jura99 ta pokuta nie je prilis vysoka (11mil. euro za stroj), mal som skor pouzit argument proti prenajmu a to, ze stat sa nemoze uplne samostatne rozhodovat o nasadeni tychto strojov, mal by tam byt aj suhlas svedskej strany (ale to by mala riesit dvojstranna zmluva), stat nemoze svojvolne nakladat s tymto lietadlom (nejaky upgrade na sposob Izraela a jeho techniky), predaj tretej strane, atd.
    Jura99,Lukas, nemyslim si, ze Slovensko nepotrebuje riesit svoje stihacie letectvo. Praveze je to velmi akutne, kedze zivotnost viacerych strojov a aj zmluva s ruzkou stranou skonci v roku 2016~. Dalsou polozkou je radarova technika, tej tiez konci zivotnost a zmluvne vztahy v roku 2016~ a toto su klucove obranne prvky nasho statu, povinnost v NATO, chranit si vlastne nebo....vyzbrojenie brigady tazkou technikou zatial pocka, ale bude. Tu sa teraz spekuluje, ci ist do pasovej techniky, alebo do kolesovej. Ako som zachytil informacie z MOSR, a aj po poslednom spolocnom cviveni s Polskom, tak Slovensku sa velmi pacil polsky KTO Rosomak, postaveny na platforme Patria AMV....uvidime.
    Pozemna technika (tazka) sa bude riesit postupne, ta este vydrzi, letectvo a radary su teraz akutne. Slovensko ma relativne zmodernizovane delostrelectvo, teraz zacina obnovovat vozovy park... http://www.noviny.sk/c/slovens...

  • Lukas
    11:21 03.02.2015

    Jura99 - żaden problem
    Nie kupujcie Blackhawków za 300 mln Euro - kupcie KTO (na 1 brygadę wystarczy...)

    Myśliwce musicie miec tak czy siak...

  • Jura99
    09:01 03.02.2015

    V situaci Slovenska by modernizace letectva měla být odsunuta na později a klidně dočasně zrušit. Potřebnější jsou jiné investice, za cenu pronájmu Gripenů by šlo nově vyzbrojit 1-2 obrněné brigády.
    Karlo73: Cena za zničení gripenu vám přijde vysoká ? Při ceně letadla cca 30mil$ je to suma nízká. Při zničení vlastního, zakoupeného gripenu je ztráta ve výši pořizovací ceny.

  • Karlos73
    18:50 02.02.2015

    reen_korytnacka: Vsetko ma svoje vyhody aj nevyhody. Podpisat zmluvu priamo so Svedskom a prenajat si hodiny - 1200hodin, co je cca 12 strojov, je ekonomicky vyhodne. Svedsko je spolahlivy partner, garantuje v zmluve 12 letuschopnych strojov na rok, cize vsetok servis, pripadne nezavinene opravy hradi svedska strana, v cene je skolenie letcov a letisneho personalu. Cize idealne lietadlo pre air policing a pripadne mensie vojenske operacie v sucinnosti so spojencami NATO. Pokial by bolo Slovensko vo vojnovom konflikte, bol by tu asi problem, co musi riesit Slovensko-Svedska zmluva o prenajme. Rovanko zavinene znicenie lietadla slovenskou stranou, tak ako tu viaceri spominaju (pokuta 300 milionov Kč.) V tomto pripade by bolo asi lepsie, ak by bol stat vlastnikom tejto stihacky... je to na zvazenie.
    Nasiel som starsie clanky, ktore pripajam k mojim prvym dvom prispevkom v tomto vlakne.
    http://www.ainonline.com/aviat... - Clanok o sutazi s podmienkami pre Svajciarske vojenske letectvo. Zamer na 22 Gripen NG, vyberali si z troch lietadiel Gripen, Rafale a EF 2000. Jasnym vitazom sa vo svajciarskej sutazi stal francuzsky Rafale. Kriteria vyberu na stihacku boli: air policing, defenzivny vzdusny boj,ofenzivny vzdusny boj-prepad,utok na pozemny ciel, prieskum. Gripen nebol najlepsi ani v jednom. Svojich superov prevysil jedine v servise, v lacnejsej prevadzke,a Svedskych garanciach na Svajciarsko (Offset)
    K nakladom na prevadzku: http://www.stratpost.com/gripe...
    Co sa tyka Izraelsky Kfir Block 60, je to velmi dobra stihacka, bitevnik, ale treba si uvedomit jedno, ze pocet Kfir vychadza z volnych Mirage F1, Mirage III. Toto nieje uplne nove lietadlo, Izrael ho prestavuje (tuniguje) zo starsich lietanych francuzskych Mirage. Izrael na to vyuziva jednak svoje vlastne Mirage III a zaroven skupuje tieto lietadla od uzivatelov (naposledy od Spanielov zakupili ich Mirage F1). Cize je to taka Izraelska skladacka zo starsich francuzskych lietadiel...ale celkom vydarena. (aj cenovo a vykonostne)

  • Lukas
    16:48 02.02.2015

    Mam ciekawą informacjie

    Francja zaoferowala Kolumbi 18 używanych Mirage 2000-5
    18 maszyn za 350 milonów Euro
    za kolejne 150 milionów pakiet logistyczny...


    To niezła oferta...
    (porównajcie z np. 12 F-16 dla Rumuni...)

  • peterLuk
    14:16 02.02.2015

    V tomto ohľade by to pre nás bolo výhodné, nemuselo by sa opakovať, že niektoré stroje sú letuschopné, nieje dostatok dielov či snáď kanibalizácia iných strojov.

  • Charlie
    13:51 02.02.2015

    korytnačka: teď budu trochu vařit z vody, protože progooglovat ty mraky článků nemám čas, ale v principu jde o to, že ten pronájem je o chlup levnější než kdybychom platili "na dřevo" celá letadla, ale hlavně je výhoda v servisním zázemí. Těch necelých 20 letadel není nic moc a držet pro ně skladem všechny náhradní díly, případně zajišťovat si u Švédů servis by bylo poměrně drahé, takhle máme v pronájmu zahrnut i servis u švédské strany s tím, že potřebné díly (až na naprostý základ) skladují oni a buď nám je na vyžádání pošlou, nebo se letadla přelítnou k nim a opraví to tam. Navíc celá řada úkonů údržby je zahrnutá v ceně, takže je neplatíme.

    V minulé smlouvě bylo zahrnut i určitý objem upgradů, Gripeny dostávaly několikrát nový FW u výrobce a něco z toho jsme neplatili.

    Celkově tahle smlouva je jedna z těch dobrých, možná to bylo i tím, že se nás Švédi nesnažili prvoplánově odrbat, protože Gripenů měli nadbytek a potřebovali je udat do zahraničí, přičemž nechtěli rušit dohodnutý objem výroby u SAABu a můj názor je, že chtěli zároveň ukázat jiným potenciálním zákazníkům, že tohle umí a dokážou nabídnout fér podmínky i drobným uživatelům, kteří mají hluboko do kapsy.

  • green_korytnacka
    13:19 02.02.2015

    nerozumiem v com ma byt prenajom vyhodnejsi.
    to nam to daju svedi lacnejsie, akokeby sme to kupili? pochybujem, prenajmy su vzdy drahsie a pritom stale nic nevlastnime.

  • flanker.jirka
    11:18 02.02.2015

    to Lukas: hodně se mi líbí polská modernizace migů, radar modernizovali ukrajinci a taktické hračky izraelci.

    JF 17 pro Slovensko by asi neprošel, na Turecko se taky vyvíjí tlak, aby nekoupilo činskou kopii S 300.
    Ale provoz JF 17 by byl pro Slovensko zajímavý, používá stejný motor jako Mig 29 a ruský kanon GŠ-23-2 .

  • flanker.jirka
    11:12 02.02.2015

    to Jura99: když si srovnáte k čemu posledních 10 let používáme Gripeny, tak to je můžem také rovnou zrušit, nikdy nevíte kdy dojde k jakému konfliktu a nebo krizi ve které budete potřebovat stíhače.

    Srovnávat tu Mig 29 A s JAS 39 C/D je jako srovnání jablek s hruškami, Ačko migu vstoupilo do služby na začátku 80. let, tomu odpovídá úroveň avioniky a radaru. Na druhou stranu vyzbrojen raketami R 73 a přilbovým zaměřovačem prokázal při testech v Německu dobré schopnosti oproti F 16 C 2:1 a F 18 1,5:1. Pro srovnání s JAS 39 C/D bychom museli použít generačné obdobnou verzi Mig 29 SMT.

    to Maxismus: Gripen vybavený radarem AESA (ES-05 Raven ) pro švýcary začínal na ceně 95 mil USD. Navíc Gripen E/F stále létá jen jako demonstrátor. Švédsko plánuje na tuto verzi přestavě některé své C/D.
    Kfir je schopný provozu mimo letiště, obdobně jako ruské letouny v 70. a 80. letech, napovídá tomu použití brzdícího padáku, nasávací otvory motoru má taky dostatečně vysoko a se svou prázdnou hmotností 7500 kg patří k lehčím letounům. Je to spíš na použití jako stíhacího bombarderu.

  • Lukas
    09:03 02.02.2015

    Nie spodziewałem się ze ktoś tu Kfir Block 60 zaproponuje...
    A może jeszcze JF-17 Thunder - ten jest przynajmniej nowy?

    Wiecie ile "spadło" Kolumbijskich block 60?

    ^To już lepiej modernizować MiGa (wstawić termonamiernik i zintegrować z AIM-9 albo IRIS-T/ MICA) - przynajmniej kadłuby są dużo młodsze...

    Dla was nie ma lepszej drogi - albo używane Gripeny, albo dużo starsze F-16 z pustyni - ktore ani tańsze ani lepsze nie są... (Bo używane EF 2000T1 to bardzo droga rzecz)

    Zamiast rozdzielać małe kwoty na rożne programy - zrealizujcie porządnie 1 program...

    Zamiast wydać 300 mln na śmigłowce lepiej zrealizować 1 program...

  • dusan
    08:26 02.02.2015

    Jura99 - ešte bitka o Britániu ..

    Nechce sa mi to sledovať od začiatku ale myslím, že pravda je na oboch stranách ...

    Pre Anglánov bola bitka o Britániu životne dôležitá ... Hitlera veľmi netrápila ...

    On už bol dávno sústredený na Sojuz ... a neprežíval to až tak veľmi ....jeho primárny cieľ bol boj o "životný priestor na východe" .....

  • dusan
    08:23 02.02.2015

    Jura99 .. súhlas


    Najlepšie riešenie sa mi zdá jednoducho vyradiť MiG-y 29 bez náhrady a zabezpečiť ochranu zmluvne napr. s ČR ... najlepšie za protihodnotu prenesenia napr. základného výcviku k nám ...

    Stačilo by jedno letisko .. napr. Malacky, ktoré by pokrylo obe naše štáty ..

    My by sme za ušetrené peniaze mohli zmodernizovať obrnené jednotky .. lebo staré T-72M1 a BVP-1/2 je už dnes zúfalstvo ....

  • Jura99
    07:14 02.02.2015

    Karlos73: moc vtipně a typicky jsi to "uzavřel", že chybně chápeš napsaný text vlastně můžu opět já. Bitva o Británii byla první německou porážkou ve válce a pro VB je totéž co pro Rusy Stalingrad, to není "úchylné" vypíchnutí nějakého bezvýznamného období. Tehdy měl každý vycvičený stíhací pilot cenu zlata. V dalších fázích války už Britové vycvičili desítky tisíc vlastních leteckých posádek a naši či Poláci už nebyli jazýčkem na vahách. Link mi k ničemu není o válce jsem přečetl všechno, co kdy vyšlo.
     
    Držte se tématu. Děkuji. Admin

  • Maximus
    02:15 02.02.2015

    S těmi "novýni" Kfiry a budoucí 30 letou službou to nebude tak horké:
    http://www.militarybox.cz/news...

    A kdo je hlavním kandidátem na nástupce Kfiru - no přece JAS-39 :-).

  • Maximus
    01:56 02.02.2015

    Kfir Block 60 stojí minimálně 30 mil dolarů (ceny jdou stále nahoru, takže ceny uváděné před deseti lety jsou opravdu minulost) a bohužel neznám jeho schopnost operovat ze záložních letišť.
    V případě rizika konfliktu se silným nepřítelem (jako je třeba Rusko) je ponechání letadel na několika málo stávajících vojenských letištích rovno jejich sešrotování.

    Je fakt, že Kfir i přes sporný další potenciál k modernizaci a omezeními danými historickou konstrukcí - Positive Limit Load Factor pouze 7,5 G, nemá Fly by Wire, etc. může svých 30 let životnosti plnit více než dostatečně roli Air Policing a díky moderním technologiím má větší bojovou hodnotu než nemodernizovaný nebo jen částečně modernizovaný Mig-29.

    Nicméně tu zaznívá hlavní kritika JAS-39C/D jen ohledně absence AESA radaru, tak není nic složitého požadovat v rámci prodeje/pronájmu variantu se stejným radarem, jakým se modernizují stroje švédského letectva. Samozřejmě to jsou náklady navíc a stojí za úvahu, zda se to vzhledem k primárnímu určení této "hrstky" letadel vyplatí či si to dát až do požadavků při případném dalším prodlužování pronájmu.

  • Karlos73
    01:22 02.02.2015

    Jura99, ja som to uzavrel, neriesim to uz. Vypichnes bitku o Britaniu, s tym, ze tam bojoval len jeden slovak, mi pride uchylne...aky to malo vyznam pre tuto diskusiu? Dal som ti link , kde sa pise o posobeni slovakov v RAF... nemam co dalej k tomu dodat.

  • Jura99
    01:12 02.02.2015

    Vestly: to je hloupá otázka. Pochopitelně, že o generaci novější zbraň se na bojišti uplatní zcela jinak než Mig29A, který je spíš cvičným cílem. Skvělé letadlo pro OS SR by bylo třeba F-35A,ale zpět na zem a pouvažovat, jestli jsou finance vůbec na nějaké letadlo.
    Kolem Brenu bylo mnoho řečí v době jeho zavedení, hlavně pokud jde o zásobník, udělalo se pár úprav a je klid. Že je Francouzi a Indové "nechců" asi víte jako první na světě, tak se pochlubte s detaily.

  • Vestly
    00:52 02.02.2015

    Jura: A myslis, ze by si tych 12 Gripenov vo vojne skrtlo ? Vo vzduchu by nevydrzali o moc dlhsie ako nase stare migy.

    Kfir by bolo skvele lietadlo pre nase letectvo, skoda, že je uz pomaly rozhodnute o Gripenoch. A k tym brenom, ty nasi politici by uz mali zabudnut na byvale Cesko-Slovensko. Francuzi a Indovia ho nechcu z jasnych dovodov. Na trhu je tolko zbrani a oni musia vybrat zrovna bren.

  • Sgt Murphy
    00:10 02.02.2015

    pjek: no ono musíte čítať práve o tom Block 60, nie o starom Kfire, potom tie technologické zmeny zaznamenáte... Píšem, napríklad AESA radar, má stará migina AESA radar? Ani Gripen C/D nie. A na samotných Kfiroch sa moc nelietalo, píšem že životnosť ďaľších 40 rokov.

  • Jura99
    00:06 02.02.2015

    pjek: zjednodušeně řečeno, dnes má Mig29A stejnou hodnotu , jako T72M1 před modernizací na T72M4CZ, tedy hodnotu celkem minimální. Mig29A vidí vzdušný cíl na 30-70km, zatímco Gripen na 120km bez ohledu na vertikální polohu cíle. Mig29A se ve válce vůbec neuplatní, může fungovat jen v rámci air policing. Nikoliv náhodou si irácké či srbské Mig29 ve válce ani neťukly, podobně by dopadly ty slovenské. Prostě co den jejich provozu, to vyhozené peníze.

  • pjek
    23:55 01.02.2015

    ->Murphy: Jak starý je drak Kfiru Block 60? Že by ještě starší než u 29ky? Technologické změny jsem nezaznamenal...

  • Jura99
    23:53 01.02.2015

    Karlos73: Přece jen mi to nedá a musím zareagovat ještě na jeden váš nesmysl, na tzv. "Havlův tank" resp. "Havlův tygr". Vy Slováci nenecháte na prezidentu Havlovi nit suchou, ale přestavba BVP-1 na OT-90 nebyla žádnou "modernizací". Jednalo se o vynucenou akci spojenou se snižováním stavů konvenční techniky, nic víc nic míň. Ano z dnešního pohledu se ty BVP-1 měly rozpálit autogenem a nedělat OT-90, tak aby se vlk nažral a koza zůstala celá, ale Havel s tím neměl lautr nic společného!!

  • pjek
    23:50 01.02.2015

    ->Jura99: Je otázka, co vydrží drak Migů 29. Rusové z něj postavili 35ku a i 29ku modernizují na export, takže potenciál áčkový drak musí mít, zvláště pokud nebyl bojově namáhán. Jinak bych z Rusů nedělal nepřítele ani potenciálního, jejich obrana národních zájmů má jaksi řádově menší radius než ta v USA a NATO. Něco v NATO smrdí...

  • peterLuk
    23:49 01.02.2015

    Neviem, ale ja osobne by som už len z dôvodu, že takmer všetky štáty síhacie lietectvo majú a boli by sme dobrovoľne "horší" ako Češi či Maďari (vrámci súťaživosti) bol proti zrušeniu stíhacieho letectva.

    Čo sa Migov-29 týka - je to svkelé lietadlo, ale ž má svoj vek a nato aby bolo naozaj dobré treba aj, aby sa doň čosi investovalo, pravdielne servisovalo a malo modernú avioniku a výzbroj. To žial OSSR zabezpečiť schopná nebola...

  • Sgt Murphy
    23:49 01.02.2015

    Kfir Block 60 je celkom zaujímavá ponuka, ktorá strčí do vrecka toho Gripena bez problémov. Za takú cenu (wiki píše 20 mil. dolárov za kus) a AESA radarom... na 40 rokov... Len politici by mali byť múdrejší.

  • pjek
    23:44 01.02.2015

    Pokud stíhače na malé území a pro malé rozpočty, tak Gripen nemá konkurenci. Rozhodně lepší než si domů nechat nalézt cizí letectvo.

  • Jura99
    23:39 01.02.2015

    Jsem též pro věnování se tématu, jen měl celkem mrzí (ale nepřekvapuje a jen potvrzuje moje přesvědčení), že když uvedu statistický údaj, tak mě Karlos73 označí za lháře a další za nacionalistu. Karlos73 se mi ani neomluví a nejspíš teď googluje, aby se doučil co to vlastně byla bitva o británii a kdo v ní sloužil.

    flanker: nemůžu si pomoct, ale Kalousek, byť ho nemám rád, správně (možná nevědomky) odhadnul, že 10ks Mig29 je k ničemu, tehdy nehrozila válka a pro stejnou funkci tehdy AČR disponovala Mig21, Mig23, Su-22. Zbavit se Mig29 bylo vysloveně správné řešení, můžeme jen polemizovat, jestli 10ks Sokolů byla adekvátní cena. Ale když zhodnotíme, jakou službu udělaly Sokoly Česku a Mig29 Slovensku, tak jasně vítězí Sokoly. Dnes má Mig29A hodnotu šrotu, i kdyby nebyl výrobkem potenciálního nepřítele.
    Jinak domnívám se, že SR by měla stíhací letectvo na 20let zrušit a ušetřené peníze investovat do PLŘS a PTŘS. Řeči o přerušení stíhací dovednosti jsou liché, např. Švédové vycvičili českého stíhače z nuly, že nemusel mít žádné dosavadní zkušenosti a pokud nebude stíhací letectvo existovat 20let, neznamená to, že jej nelze znovu později z nuly založit (infrastruktura a modernizace letiště se stejně nově prováděla).

  • Maximus
    23:30 01.02.2015

    Máš pravdu, že cena JAS-39 C/D jde až k 70 mil dolarů, ale nově dodané stroje by už mohly mít AESA radary - Švédové sijimi svoje stoje modernizují.

    Nicméně se mi nepodařilo dohledat ohledně Kfiru potřebnou délku přistávací dráhy a schopnost operovat i z nouzových letišť.

  • flanker.jirka
    22:59 01.02.2015

    to Jura 99 - to že se ČR zbavila Migů 29, ktéré měly dražší provoz než jednomotorové Migy 23 a 21 byl sice krok z ekonomického hlediska pěkný, ale se zbytkem vašeho tvrzení si dovolím nesouhlasit. Darovali jsme jim 10 mašin, které byly 4 a 5 let staré, neměly nalétánou ani polovinu resursu do první generální opravy, k tomu polsko dostalo 6 nových motorů ze skladů a rakety R 27 více verzí a R 73. Některé bývalé naše Migy, tuším že 7 kusů, lítají a mají prodlouženou životnost do roku 2022 a 2026, při posledním střídání Gripenů na baltu tam dokonce "naše" Gripeny střídaly poláky se dvěmi trupovými čísly původem z čech.
    V té době ty mašiny měly mnohem větší cenu než 10 malých dopravních mixérů použitelných právě pro přepravu, ani nejsou dodnes vybaveny, tak aby se daly použít jako armádní stroje.
    Zhlediska ekonomiky provozu v celku pochopitelné, ale z hlediska způsobu prodeje to byla magořina, jenom zam vymontované motory bychom na trhu tehdy dostali více, to nezmiňuji draky, radary, IRST, sedačky, ...

    to Maximus: ten Kfir je hodně dobrej, v situaci, kdy se většina situací odehrává BVR pak záleží na podvěšené výzbroji a radaru, v případě blocku 60 s radarem AESA je ten stroj o krok dále než Gripen C/D. A je to rovněž víceúčelový stroj. Když zmiňujete cenu Gripenu C/D tak pokud se nemýlím, JAR pořizovala jeden kus za 68 mil USD, samozřejmě v lepší konfiguraci než má pronajatou ČR.
    Při troše fantazie si dokážu představit i pořízení FA 50 Golden Eagle jen jako základní core pro instalaci radarů, RWR a jiných udělátek z L 159, ty sešrotovat a udělat z nich pomník našim politikům.

  • Maximus
    22:55 01.02.2015

    Zajímavé porovnání nákladů JAS39 vs. F-16 vs. Rafale vs. ...
    http://www.stratpost.com/gripe...

  • peterLuk
    22:35 01.02.2015

    Čo sa Gripenov NG týka - pochybujem, že si naša armáda zoženie vôbec večší počet lietadiel s dostatočnou výzbrojou, nieto potom najnovšiu verziu ktorá je ešte vo vývoji. Na to proste niesu peniaze...

  • peterLuk
    22:33 01.02.2015

    Pravda!

    Neexistuje - SAAB využil prázdny trh, keď Migy-21, Mirage a F-16 zastarali a tieto firmy nevyvynuli vhodných nástupcov. So zmenou politckej a ekonomickej situácie v malých Európskych, ale aj Afrických a Ázijských štátoch by pre ne bol výhodný práve stroj typu Miga-21, ale nový. Rusko nemá - a Dassault s Lockeedom tiež nie. SAAB túto situáciu využil a okrem Ázisjkýcha Afrických strojov, ktoré sa ale takého veľkého rozšírenia, hlavne v Európe určite nedočkajú, nemá konkurenciu.

  • Maximus
    22:29 01.02.2015

    Pokud by Izraelci dokázali udělat opravdu cenově zajímavý balíček 12+2 Kfir Block60+náhradní díly+výcvik pilotů v Izraeli+garanci dlouhodobějšího servisu dodaných strojů+nějaký základní komplet protiletecké a protipozemní výzbroje, tak by Švédům nějaké ty zakázky mohli "vyfouknout". Nicméně Kfir je stále jen variace na Mirage III, což je konstrukce z 50. let, která je určitě nadčasová, ale pořizovat si letoun této konstrukce v roce +- 2017 s výhledem minimálně na dalších 30 let služby je hodně na zváženou. Nicméně je fakt, že Kolumbijci na cvičení Red Flag 2012 dokázali svými Kfiry být důstojným soupeřem i pro nejnovější verze F-16.a nároky na servis také byly znatelně nižší.

  • RiMr71
    21:51 01.02.2015

    ...a kdy se budou dodávat Gripeny NG? Nedosáhli by na ně bratia?

    Gripen se pomalu stává velmi úspěšným typem. Existuje jiný neamerický a neruský letoun stejné kategorie s takovým rozšířením a perspektivou? Marně přemýšlím o jiném takovém "nešikmookém" hightechu pro "chudé"...?

  • J.D.
    21:43 01.02.2015

    Gripen má svoji výhodu podle mě v "jednoduchosti" oproti ostatním strojům, když by jednoho dne přišel konflikt ( a já věřím že většina z nás doufá že ne) tak pro US ale i Rusko a Čínu příjde problém co se bude týkat provozu všech těch náročných strojů, a hlavně počtu kvalifikovaného personálu, zatímco Švédsko se svým letectvo bude co se týče tohohle o trochu klidnější.. plus si myslím že taková Litva, Estonsko a Island by dali za takový stroj snad i duši,,, jak rád říkám v jednoduchosti je někdy větší síla než jeden čeká

  • Maximus
    21:37 01.02.2015

    Kfir "Block 60" je jistě zajímavý stroj a patří rozhodně v současnosti mezi nejlepší letadla poměr cena/výkon - jeho současná cena je kolem 30 mil dolarů. KAI FA-50 Golden Eagle vyšel nedávno Filipíny za 38 mil dolarů za kus a cena JAS-39 C/D je kolem 43 mil dolarů a osobně mi příjde Gripen jako lepší volba pro evropské země. Co se týká provozních nákladů, tak tyto letouny jsou na tom velmi podobně, nicméně je potřeba zvážit cenu a dostupnost servisu, náklady na výcvik, bojové schopnosti, perspektivy modernizace, etc.

  • J.D.
    21:35 01.02.2015

    no nenecháme historii a politiky stranou??? radši se budeme věnovat Gripenům co vy na to, nechtěl sem se někoho nějak dotknou pánové takže se omlouvám jestli se mi to povedlo, ale trochu mě vytočil názor že všechno zlo jde z našeho národa....

  • Jura99
    21:11 01.02.2015

    flanker: zkušenost z UA ukazuje, že Migy29 verze A jsou na frontě pouze snadnou kořistí. Nehodí se pro nic jiného než air policing, který by ale levněji zastal i Mig21. Kalousek, patrně aniž by si to uvědomil, udělal v roce 1994 velmi správnou věc, pokud naše Migy29 vyměnil za Sokoly, které za 20 let odvedly moře práce při povodních a na LZS. SK platí hříšné peníze za servisní smlouvu, která je navíc plněna kanibalizací druhých strojů. Cokoliv jiného bude lepší než stávající stav a každý den provozu slovenských Mig29 jsou vyhozené peníze.

  • flanker.jirka
    20:04 01.02.2015

    Mimo Gripenů, evropských a amerických letadel je tu možná i jiná varianta. Izrael nabízí letouny KFIR v modernizované variantě i s radarem AESA, především pro uživatele v jižní americe, kde se Kfiry osvědčili.
    Další možnou a levnou variantou může být jihokorejský FA 50 Golden Eagle, ten svými parametry připomíná právě Gripen, ale je levnější jak pořizovací cena tak provoz.
    Na air policing by obě varianty bohatě stačili. V tak malém počtu stejně nepůjde ani o vyšší ambice ve víceúčelovosti. Deset let provozu Gripenu v ČR to jasně dokazuje, o ostatních schopnostech se teprve jedná.
    Hlavně v SK neztrácet hlavu a nezbavovat se Migů, i kdyby je měli uzemnit a posléze používat jen jako stíhací bombardery s neřízenou municí, tak mají pořád výhodu, že neřízené střely a pumy mají ve skladech, pokud to neprodali nějaké privátní firmě :-D Pro jakékoliv jiné nové mašiny budou mít problém, šrajtofle se jim prohne i při nákupu kanonové munice.

  • Maximus
    19:55 01.02.2015

    Opravdu jsem nečekal, že zde svým příspěvkem takto rozjitřím vášně na téma česko-slovenských vztahů. Nicméně není snad náplní tohoto vlákna přesvědčovat lidi, proč jsou vazby mezi Čechy a Slováky mnohem pevnější než třeba s Poláky či Maďary. Navíc se orbánovské Maďarsko svými nadstandartními vazbami na Rusko samo vyšachovalo z úvah o nějakých bližších/nadstandartních obranných vazbách.

    Vyvolávání nacionalistických hemzů z české či slovenské strany je jen projevem nedostatku historických znalostí, nadhledu a pragmatických vizí, které by pomohly našim početně menším národům pomoct v tvrdém konkurenčním boji.

    Samozřejmě, že korupčníci, lobbysti a tupí nacionalisti mohou torpédovat snahy o nastolení zcela logických politicko-ekonomicko-vojenských vazeb mezi ČR a SR, ale je na občanech zda budou dávat stále dokola mandát politikům, kteří takovéto chování tolerují či dokonce podporují . Nicméně chci věřit tomu, že časem zdravý rozum a pragmatický přístup dostanou zelenou.

  • Jura99
    16:49 01.02.2015

    Karlos73: Kde jsi přišel na to, že tvrdím, že v RAF bojoval jediný Slovák ? Termínem "bitva o Británii" se označuje období leteckého střetu nad Británií v roce 1940, kdy Anglie zažívala obrovský tlak a měla nejblíže k porážce. V tomto krátkém časovém úseku byli čeští stíhači se zkušenostmi z FR asi nejpotřebnější z celé války. Početně byli ze zahraničních účastníků BB na druhém místě za Poláky. A pokud jde o toho jednoho Slováka, byl jím mjr. Ján Ambruš, který dosáhl jednoho sestřelu (bohužel tím sestřeleným byl britský letoun). Někde jsem četl, že tehdejší období čeští letci v žertu nazývali "české letectvo a Ambruš". V roce 1940 prožívalo SK radost z nabyté samostatnosti a málokdo by si vsadil, že za pět let přijde porážka, proto do exilu tehdy odcházeli zpravidla jen čechoslovakisti.

  • peterLuk
    16:48 01.02.2015

    Ľudia, prosím vás, nerobte tu z toho ďalšiu hádk uči je lepšie Slvoensk alebo Česko... Korupcia je všade a hlavne na Slvoensku. Spolupráca ČR - SR je logická, keďže máme podobnú reč, sme príbuzní, susedia a máme spoločnú históriu. To je jasné, netreba sem do toho zaťahovať nejaké Uhorsko či druhú svetovú. Z rovnaké dôvodu pôsobia aj České firmy na Slvoensk ua Slvoenské v Česku. Ono, z tohoto pohľadu je to výhodné. Len, keďže máme politkov akých máme, takmer vždy ide hlavne o prachy a na nejakú výhodnosť pre armádu, testy a skúsenosti či domáci priemysel sa kašle. My (diskutéri) zato nemôžeme a príde mi zbytočné hádať sa, či za to môže Česká alebo Slvoenská strana alebo súkromné firmy alebo JaT alebo ktokoľvek... Nezmeníme to, snáď len pri voľbách..

  • semtam
    16:17 01.02.2015

    Karlos73

    Tohle je docela jednoduché, každá armáda má svůj rozpočet a plánování o důležitosti pořizované techniky. Maďarsko si pronajalo Gripeny, když v Česku ještě nebylo jasno o letounu a navíc se předpokládala klasická koupě. Po ukončení výběrového řízení a nedostatku financí, se rozhodlo cestou pronájmu, jako má Maďarsko. Je problém si načasovat koupi techniky a další nemenší problém je o jaký typ vlastně půjde. Další problém vzniká, pokud je jasno co a kdy,tak vyvstává problém s logistikou či případnou výrobou komponentů, kdy každý stát chce utrhnout co největší kus. Společné nákupy jsou proto výhodné jen někdy. Určitě bych podle nich nehodnotil ekonomičnost hospodaření státu.

  • Luky
    16:09 01.02.2015

    ....protože jsme ve válce s Maďarskem roku 1919 vyhráli Slovensko, to je jasný, ne?

  • Karlos73
    16:04 01.02.2015

    Doplnim...Otazka na Cesku stranu, preco taketo spolocne obstaravanie, vycvik, logistiku, nakup zbrojnych systemov nevyuzivate spolu s Madarskom? Ktore si cely program Gripen riesi vo vlastnej rezii.... preco ste doteraz nepresvedcili Madarsko a nespojili ste sa s nim?
    Vie mi na toto niekdo odpovedat?

  • Karlos73
    16:00 01.02.2015

    semtam, suhlasim, ano, je to v prvom rade problem Slovenska, jeho politickej reprezentacie, rovnako je to o statocnosto odbornej verejnosti (vojakov), aby sa ozvali, ked si myslia, ze ide o nevyhodny zbranovy system...
    Ja som reagoval na konkretnych ludi, ktori si vymyslali, pisali nepravdu, ako o slovakoch v RAF, ako o tom nezavdacnosti Slovakov a ine hluposti...to ma vie nahnevat... nase staty maju k sebe najblizsie, jazykovo a aj kusom historie, rozumny ludia sa budu zvdy inspirovat tym dobrym, z tpho zleho sa poucia a vydiskutuju si to...
    Zopakujem to co napisal Maximus, je tu moznost pre oba staty, vyuzit spolocne vycviky, logistiku, servis, vyzbrojovanie pri kupe roznych podvesov a zariadeni... Slovensko jedna priamo so Svedskou stranou, a nie s CR. S CR sa snazime zdielat skusenost z pouzivania tejto stihacky a spolupracou. Pozrime sa na to pragmaticky, a nie cez prsty....

  • semtam
    15:43 01.02.2015

    Ono je to jen Vaše rozhodnutí. To, jaké lobby u Vás převládne je jenom Vaše vůle. My taky můžeme neoprávněně nadávat na Rakušáky, že nám prodali Pandur protože AMV je lepší. Oprávněná kritika jde na stranu Česka a ne na Steyr. Rakousko asi podmázlo vlivné lidi. Ale že se tak stalo není problém Rakouska, ale náš. To, že u Vás asi bude zaveden Bren jaký je v Česku silně kritizován... Je důsledek vašich politiků, CZUB má dobrou lobby ale ta sama o sobě, jestli jsou vlivní lidé spravedlivý a důslední nemá moc šancí na úspěch.
    Prostě si o tom rozhodujete sami a žádní Češi nebo Maďaři a ani Poláci nebo Ukrajinci.
    To, že proběhnul jeden společný nákup vozidel Iveco, jaké chtěli oba státy, tak hned říkat, že chudáci Slováci byly jen berličkou pro Čechy je úchylné. Co máme společné je bordel na vyšších místech. Svádět svoje vlastní chyby na jiné, je jen známkou malosti. Pro méně chápavé, nemyslím Slováky či jiný národ, ale lidi co se tímto opíjí.

  • Luky
    15:33 01.02.2015

    Left napsal:
    Do diskuze: Pronájem letových hodin je ještě větší extrém, než ten nás pronájem, ne? My tam přece žádný maximální limit nemáme. Kdo všechno vlastně musí dát souhlas s bojovým nasazením "našich" Gripenů? Švédsko nebo BAE?

    Já mám někde vzadu zasunuto, že ty letové hodiny se také počítají. Co si pamatuji tak nálet hodin byl úměrný době pronájmu a přesně to sedělo. V určité fázi to dělalo myslím 10 000 hodin - že by po pěti letech? a dalších 10K na dalších pět let?...
    Já v tom problém nevidím.

    Spíš je srandovní to "formální" schválení švédským parlamentem. Mohl by někdo znalý potvrdit, že to není "nutné" v případě obrany v rámci ČR?

  • hurvo
    15:16 01.02.2015

    Bol by som rad keby to bolo len nase rozhodnutie , zatial to vyzera na rozhodnutie czub kvoli tendrom v indii a francuzsku. V indii ich uz poslali kade lahsie a o francuzskej sutaci si nerobia iluzie hadam ani v uherskom brode.

  • semtam
    15:08 01.02.2015

    hurvo

    Jaké máte pořídit pušky je jen Vaše rozhodnutí. Korupce jako taková nepotřebuje československé projekty. Korupce může být všude a bohužel také je. Pokud někdo správně vyhlásí výběrové řízení, tak je jen na něm, zda si průhlednost onoho řízení zachová či ne.

  • Karlos73
    15:04 01.02.2015

    Jura99, je to mimo temu, ale neviem kde chodis na tieto Jiraskoviny...
    Kde si prisiel na to, ze v RAF bojoval len jeden jediny slovak? Bez debaty, z byvaleho CSR bojovalo v RAF najviac Cechov a Moravakov, Slovakov bojovalo v RAF asi 14%. Dost ich bojovalo aj v polskych perutiach, okrem ceskoslovenskych. Cize z Ciech bolo v RAF tak 86%.
    http://www.slovenskyportal.sk/...
    Tiez nie som zastanca spolocnej armady, bolo by to kontrapruduktivne. Suhlasim s Maximus, tak ako pise, je mozne zdielat vzajomny vycvik, servis, spolocne nakupy pri vyzbroji (lepsie mnozstevne ceny), atd.
    J.D., co to tu blabolis (ako zvyknete vy cesi pisat), ved uz od roku 2000 bol znami vitaz na nove utocne pusky a to nemecka G36, politici to stopli, lobisti vyhrali, ked presadili kazovy a vyvojovo nedkonceny BREN, len preto, ze sa to hodi ceskej strane, ze dalsia krajina ju zavadza do vyzbroje...to iste pistole CZ, to priam krici lobbingom v prospech ceskych zbrojoviek... Spolocne zbrojne programy, nakupy sa riesili vzdy len vtedy, pokial to bolo v prospech CR, Slovensko ste vyuzivali len ako barlicku pri mnozstevnych zlavach (IVECO). Staci sa pozriet ako dopadol program z 90 rokov,modernizacie T-72 (Slovensko nakoniec do toho neslo, kedze nase kapacity CR vyzit nemienila, spravili ste si to vo vlastnej rezii, Havlov tank (modernizacia BVP-2), ponukal sa vam spolocny modernizacny program hufnic,... Modernizacne programy na Mi-24 skoncili kvoli CR a Polsku, to iste novy radar...suhlasim s Hurvom.
    Ale toto nema vyznam tu riesit, su to obchodne zlezitosti a hlavne lobbing zbrojnej mafie...

  • hurvo
    14:56 01.02.2015

    To sme sa nepochopili , ja netvrdim ze korupcia u nas nie je, prave naopak, je a vyuzivaju sa na nu ceskoslovenske projekty.
    Unifikacia pusiek? Kludne. Ale preco s ceskom preco nie s polskom? Poliaci maju podstatne vyspelejsiu armadu. A ak s ceskom kludne , mame v ossr zavedenu vynikajucu pusku hk 416, bol by to velky kvalitativny skok pre acr.

  • karloscz
    14:49 01.02.2015

    Češi vs Slováci
    Přijde mi to tu jak na pískovišti. Za chvíli začnete měřit, kdo má delší... dálnici třeba.
    Češi uvědomme si, že Slováci nás pragmaticky využívali do té doby, než si založili vlastní stát. Pobrali co mohli a nelze jim to vyčítat, udělali bychom to samé. Slováci uvědomte si, že v době První republiky, která vás po válce odloučila od Uher, jste oproti Česku a Moravě obývali koruny stromů. Co máte, jste si vzali od nás. Bez výčitek, je to historie a měla by historií zůstat. Stejně jako zrada před druhou válkou. My jsme se k vám chovali z výše popsaných důvodů jako k nižší kastě, což logicky nepřekousla ta odrostlá většina, co s minulostí nemá krom předků nic společného. A zcela logicky se jí takové chování nelíbilo. Máte tedy samostatnost, my taky. Myslím, že prvotní zájem by měl být aby to tak zůstalo. A aby tomu tak zůstalo, musíme spolupracovat. Používat blbé hlášky o Asii na východ od Břeclavi nebo naopak o korupci zbrojních zakázek velkého rozsahu, která na Slovensku není (protože tam nejsou zbrojní zakázky velkého rozsahu), je pitomé. Naopak unifikace co největší části techniky rozhodně pitomost není. Kdyby se tak chovala celé EU, tak by to společenstvo mělo aspoň nějaký smysl. Jen si představte, že by se veškeré dotace na vyrovnávání rozdílů v zemědělství a tlak na regulace v automobilovém průmyslu (jen příklady) místo toho soustředil na společnou obranu. Vzhledem k lidským zdrojům Evropy by takový celek tvořil naprosto vyrovnaného partnera USA. Jestli je na celé té socialistické podobě současné EU vůbec něco dobré, tak právě její schopnost válcovat trh vytyčeným směrem.

  • semtam
    14:26 01.02.2015

    hurvo

    Ze země svatojířské vlajky nejsem, tak angličtinu dost dobře neovládám.

  • semtam
    14:24 01.02.2015

    hurvo

    Promiňte, ale nezdá se Vám, že to přeháníte. Ve stylu Vašeho myšlení by někdo mohl zase Vás obvinit z nacionalismu, že říkáte, že s náma je jenom korupce...
    Navíc, Jura99 se ničeho v této diskuzi nedopustil a to, že konstatoval fakt, ho přece neřadí mezi šovinisty vůči Slovákům. Spíše přehnané reakce na konstatování nějaké věci, svědčí o šovinismu daného jedince.

    Jsem rodilý český mluvčí. Angličtinu mám stěží průměrnou s ohledem k mému okolí.

  • MarcusMaximusVictus
    14:02 01.02.2015

    688 kusov a len pre ISTAR
    www.webnoviny.sk/slovensko/cla...
    GLVÁČ: Nejde o prezbrojenie, ale unifikáciu so spojencami
    www.teraz.sk/slovensko/armada-...

    Sovinizmov proti Slovakom si tu na AN vsimam celkom dost.

  • hurvo
    13:37 01.02.2015

    kecy typu slovakum se nezavdeci, dali sme vam pusky aby ste meli z ceho strilet, v bitve o britanii bojoval jen jeden jediny, a celkovo ten ton komunikacie ako s 5 rocnym zaostalym nevdacnym deckom.

    Vy semtam mate za avatara symbol z vasej vlajky. Kludne majte , a vasa cestina je dost dobra, to vam musim pochvalit.

  • peterLuk
    13:03 01.02.2015

    Čo sa tej klorupcie týka - je to ako u nás, tak u vás aj medzištátmi. Holt, máme politikov akých máme... :P

  • peterLuk
    13:02 01.02.2015

    Ináč, ešte k tým Migom, tu je zoznam ktorý stroj je v akom stave a či lieta. Neviem na koľko sú údaje, presné, ale je to momentálne asi najlepší zdroj. Malo by ich teda byť 8.

    http://sk.wikipedia.org/wiki/Z...

    PS: ja som reagoval nato, že niesú peniaze a že z čoho sa to zaplatí ;) Myslím, že spoulpráce s AČR je super, len sa žial večšina projektou skončila neúspechom a je obostretá korupciou, to je proste fakt... Ona, spolupráca vrámci nadzvukového letectva by nemusel byť len s Čechmi, ale vrámci V4 aj s Maďarmi. ;)

  • J.D.
    12:59 01.02.2015

    ok 16 000 to nebude al 600 taky ne http://www.novinky.cz/zahranic...

    to že je okolo každého tendru korupce, jo to je neříkám že ne, ale to i u Vás, Bren je příběh sám o sobě, ale věřím že sem jim ho pomalu daří zprovoznit podle představ....

  • semtam
    12:49 01.02.2015

    hurvo

    Můžete mi prosím osvětlit v čem spočívá Vámi zmíněný nacionalismus u přispěvatele Jura 99 a také J.D. i když u něj asi tuším co Vás k němu vede, ale o to víc nechápu co Vás vede takto označovat Juru 99.

    Akvizice vojenské techniky jsou u nás velkou bolístkou. Někdy je to sice přehnané, ale problém tu ( myšleno korupce,apod.) Ovšem takovéto věci jsou poměrně ve světě časté. Na SK to funguje také. Viz třeba nákup služebních pistolí a pan Kuracina. SK má korupci u vojenské techniky menší hlavně z důvodů doposud nenakoupené techniky. Navíc má větší šanci si po zkušenostech z Česka se vyhnout problémovým zadání. Další hodně důležitou složkou je žurnalistika. Bez ní bychom neměli ani tucha, zda se někde kradlo či nikoli.

  • peterLuk
    12:42 01.02.2015

    Jura99, máš pravdu. Ale povedzme si: bolo len otázkou času, kedy sa veci dajú do pohybu, pretože ministertvo spalo. Neberiem im, že nemajú peniaze, to chápem, ale všetci vieme, kde večšina z nich skončila - u Majského, v JaT, v Pente.

    Ale výzbroj slovenskej armády sa za ten čas tak zredukovala a zastarala, že už bolo modernizáciu treba a teraz je n apohľad obrovská - ale to preto, lebo taká Česká či Poľská armáída modernizovala priebežne. U nšá sa akurát zmodernizovali Migy, Mily a Albíky, ale to len aby sa nepovedali, aby vôbec mohli lietať, polovičná robota (nič proti zúčastneným, ale je to tak).

    A názor, že by sme mali nadzvukové letectvo zrušiť, no... Ktorá armáda dnes nemá nadzvukové letectvo? Z Európy snáď len Chorvátsko či Rumunsko sú na tom horšie keď prevádzkujú staré Migy-21, ale tam čakám tiež Gripeny či Mirage. A zrušiť ho? Teda dobrovoľne byť horší ako Češi a Maďari (nič proti nim, ale je tu aj "bratská súťaživosť") a nechať ich chránťi náše územie, byť nesebestačný?

    Peniaze sa samé od seba nezoberú, lenže ani sa samé od seba neprepadnú pod zem - a o tom Glváč aj Galko dobre vedia.

  • hurvo
    12:05 01.02.2015

    Tak tomu so hovori butthurt,

    Dodavka 16000 pusiek? zatial sa hovorilo o 600, mate nejake insider info? O "kvalite" brenu tu toho bolo popisane dost. Zatial bren vynika medzi puskami len cenou aj to negativne.

    Sakal bol projekt orchestrovany hlavne firmou excalibur a MSM martin, takze skutocne cesko-slovensky projekt so vsetkymi negativami.

    Taktiez nemam obavu ze akykolvek vycvik a skolenia na gripeny bude zadarmo.

    Co sa ivec tyka, ako znela ta veta z odposluchu? "Slovaci stejne maj hovno, a nekoupi nic," (alebo nieco v tom zmysle ze cela zmluva je len obidenie verejneho obstaravania)



    Zatial vsetky vyznamne akvizicie vojenskej techniky a materialu v CR mali okolo seba aureolu korupcie a zakulisnych tlakov. A po kazdom takomto uspesnom obchode sa skor ci neskor zjavi nejaky cesko-slovensky projekt ktory sa snazi presadit rovnaku vec v SR. Preto mam dojem ze cesko-slovenske projekty sluzia len na predanie inde neuspesnych smejdov za extremnu marzu, a obhajuje sa to nostalgiou.

    J.D. a jura99 tie svoje nacionalisticke recicky si mozete rozpravat kolko chcete, je mi to jedno. To ze budeme mat zavedene nefunkcne smejdy ktore nikto nechce mi jedno nie je.

  • J.D.
    11:37 01.02.2015

    hurvo ... jak vidím Slovákům se asi jeden nezavděčí, naše armáda vám pučila doktory, nejspíš i výcvikové centrum aby jste na těch Gripenech uměli vůbec létat, přenechali vám dodávku 16 000 útočných pušek, aby jste měli vůbec z čeho střílet, a pokud vím bvp m2skcz byl česko-SLOVENSKÝ projekt takže neúspěch neházejte jen na naší stranu, i když je fakt že vlastně Slováci tam dělali sotva něco s věží tak se asi moc nepodepsali na tvorbě no.... , to že asi neumíte Iveca využívat je Váš problém, ty AČR byli v Afgánistánu několikrát, omlouvám se těm Slovákům (kromě Vás) kterých se to dotklo ale nenechám aby nikdo házel bordel na moji zem, není dokonalá, ale člověk ji nesmí nechat pomlouvat...

  • J.D.
    11:36 01.02.2015

    hurvo ... jak vidím Slovákům se asi jeden nezavděčí, naše armáda vám pučila doktory, nejspíš i výcvikové centrum aby jste na těch Gripenech uměli vůbec létat, přenechali vám dodávku 16 000 útočných pušek, aby jste měli vůbec z čeho střílet, a pokud vím bvp m2skcz byl česko-SLOVENSKÝ projekt takže neúspěch neházejte jen na naší stranu, i když je fakt že vlastně Slováci tam dělali sotva něco s věží tak se asi moc nepodepsali na tvorbě no.... , to že asi neumíte Iveca využívat je Váš problém, ty AČR byli v Afgánistánu několikrát, omlouvám se těm Slovákům (kromě Vás) kterých se to dotklo ale nenechám aby nikdo házel bordel na moji zem, není dokonalá, ale člověk ji nesmí nechat pomlouvat...

  • Luky
    11:23 01.02.2015

    to Lukas:
    ..jo monkey see, monkey do - já jsem nejdřív napsal "F-16 je dáma a motá se kolem ní 9 techniků" ale pak jsem nechtěl, aby mě tu někdo zbytečně nařknul z dehonestace US techniků, tak jsem to před odesláním změnil na "kmitá".. :D

    Takže říkáte, že by to zvládli třeba v pěti nebo i méně? Dovolí to Američani spojencům, nebo musíte respektovat jejich standardní postupy?

  • GAVL
    10:15 01.02.2015

    Co se týče společným nákupů, tak vždy společný nákup či pronájem vyjde lépe, ale aby mohl být společný nákup, tak musí být v daný okamžik shodné priority armád. Aby mohli být shodné priority tak bychom zde v podstatě museli mít, jednu společnou armádu. Pokud ne společnou armádu, tak společně domluvenou doktrínu vyzbrojování (Něco jako bílá kniha Vondrova). V tu chvíli nastává situace , kdy by se zas někdo ozval, že ten nebo onen nás nutí nakoupit to či ono a přitom potřebujeme zrovna teď něco jiného.

    Vždyť i samotný společný pronájem , by byl mnohem výhodnější dozajista pokud by byl řešen pro obě země dohromady. Jenže taková možnost padla již ve chvíli, kdy jsme zcela nesmyslně zahodily naše Mig-29 za vrtulníky Sokol a Slovensko se zcela logicky rozhodlo stejnou blbost nedělat.
    Nyní se to opět opakovalo , revidovali jsme smlouvu o pronájmu, ale až teď extra Slovensko řeší zavedení Gripenů.

  • hurvo
    09:56 01.02.2015

    Suhlas s jura99, OSSR by sa malo vyhybat spolocnym nakupom s ceskom. Vzdy ked k niecomu takemu doslo alebo sa chystalo bola v tom bud korupcia , alebo šmejd vyrobok ktory bybsa inak nepresadil, vid priklad bvp m2skcz, odposluchy bartaka o nakupoch iveco lmv, nakup vyrobkov czub.

  • Lukas
    09:55 01.02.2015

    Taka jedna uwaga...

    Liczna obsługa techniczna F-16 wynika z "filozofii" Amerykanów - u nich obsługę szkolą w myśl zasady - "Monkey see monkey do..." - każdy "specjalizuje się" w bardzo wąskiej dziedzinie - jeden tankuje maszyne - i tylko tankuje maszyne! itd...

    Np. U nas zmniejszono ilość techników - gdyż uznano ten "system" za zbytnią rozrzutność...

  • Maximus
    09:38 01.02.2015

    Však já nepíšu nic o společné armádě, ta v stávající geopolitické situaci nemá smysl. Spíše jsem uvažoval v kontextu spolupráce v úrovni společných akvizic výzbroje a výstroje za účelem šetření finančních prostředků a určité unifikace výzbroje, pořádání společných cvičení (s důrazem na kvalitu i kvantitu), bezpečnostní spolupráce, koordinace zahraničně-politických stanovisek (samozřejmě ne za každou cenu), výrazněji spolupracovat na realizaci zahraničních misí ve smyslu zvýšení efektivity a snížení nákladů.

    Rozdělení ČSFR bylo dost výrazně manežováno ze zahraničí a samozřejmě figurám jako byl Klaus, Mečiar, Kováč, etc. to hrálo do karet jejich osobních prospěchářských her. Nicméně je to nyní jak to je, ale to neznamená, že by měla být zahozena a zcela zpřetrhána naše společná minulost a naopak by měly být zachovány a posilovány nadstandartní mezinárodní vztahy.

    Byla by to "deviza" pro budoucnost, protože středoevropskýprostor má svá specifika, zájmy, společné nepřátele, historické i kulturní vazby, takže vojensko-politicko-ekonomická spolupráce je logickým krokem a pokud tomu tak není a nebude, tak se ptám Cui bono?

    Vrátím se k meritu věci, společná participace na JAS-39 ve smyslu koordinace pronájmu, nákupu munice a další výbavy (přilbový zaměřovač by jistě posunul bojovou efektivitu těchto strojů zase o kus dál), určité sdílení výcvikových a servisních kapacit, společný výcvik letek AČR a OS SR a cvičení by mohly být nejen velmi přínosné ve smyslu zvýšení bojové připravenosti obou letectev, ale i příkladem možné spolupráce v dalších oblastech.

    Je potřeba si uvědomit, že OS SR kryje ČR od nejnebezpečnější strany - východu a je zcela i v pragmatickém zájmu České republiky, aby Slovensko mělo funkční armádu - stíhací letectvo, PVO i pozemní síly.

  • J.D.
    09:28 01.02.2015

    ještě bych ale všechny ty plány společných nákupů cvičení nechal chvíli u ledu, teprve jednají takže buch ví jak to dopadne

  • Jura99
    08:06 01.02.2015

    maximus: společný typ stíhačky by mohl být integračním prvkem mezi AČR a OSSR, ale bylo by lepší, kdyby zůstal jediným. Vysloveně "společnou" armádu by paralyzovaly hádky, mj. kdo co zaplatí, kdo bude velet a kdo je lepší. Každý by též podléhal jiným zákonům atd., prostě by to nefungovalo. Fungovat může spolupráce dvou zcela nezávislých armád, kdy každá účelově přidělí do společné jednotky svůj samostatný útvar. Na okraj k té historii, v legiích v Rusku bylo méně než 8% Slováků a např. v bitvě o Británii bojoval jen jeden jediný (Čechů přes 90). Prostě Slováci chtěli a chtějí svůj stát, svoji armádu, tak jim to nechme.
    Jinak ohlášené modernizační projekty OSSR vypadají, jako kdyby se na Slovensku našlo velké ložisko ropy. Už jen nákup dopravních letadel, vrtulníků a gripeny musí dělat víc, než roční suma určená na techniku (88mil €),

  • Maximus
    21:37 31.01.2015

    Doufám, že OS SR se podaří dojednat se Švédy dostatečně výhodné podmínky na pronájem JAS-39. Gripen je pro státy, které z ekonomických hledisek musí zvažovat, zda si vůbec mohou dovolit zachovat nadzvukové letectvo, asi nejlepší volba.
    Pokud při výběru letadel jsou z pochopitelných důvodů vyřazeny stroje ruské produkce, tak alternativní nabídky v podobě olétaných F-16 či F-18 mají v podstatě jen smysl v podobě zlepšení vyjednávací pozice se Švédy.
    Praktické zkušenosti z Polska či Kanady s americkými stroji ukazují, že provozní náklady, nároky na množství personálu, logistiku, etc. jsou prostě oproti JAS-39 výrazně větší.
    Dle informací jsou náklady na letovou hodinu Gripenu nižší než u L-159 a to jsou bezesporu nesrovnatelné letadla a samozřejmě v neprospěch Alky, která není výkonově nic jiného, než variace na téma A-4, který v USA vzlétl už v roce 1954.
    Zástupci ze Slovenska by měli konzultovat vyjednávání v ČR a poučit se z chyb české strany.
    V každém případě bude na akvizici supersoniků SR navazovat i nákup PLŘS, což by mohla být příležitost pro společný nákup s ČR, která by měla výhledově doplit zásoby PL raket pro svoje letectvo.
    Zajímavou alternativou by bylo spojit tento nákup s pořízením několika PLRK Spyder, který používá vynikající letecké PLŘS Python 5 a Derby, které patří do portfolia PLŘS certifikovaných pro JAS-39.
    Byla by to zajímavá ekonomická „synergie“, kdy oba typy PLŘS by byly ve výzbroji stíhacích letadel i systémů PVO a zakoupené rakety by mohly být postupně používány na letadlech, kdy počet letových hodin v podvěsu je omezen, ale takto „olétaná“ raketa může být nadále používána po dobu své životnosti u PLRK.
    Navíc baterie Spyderů by mohly plnit roli logistické podpory z hlediska zásobování Gripenů rozptýlených po záložních letištích potřebnými PLŘS.
    AČR i OS SR kromě stíhacího letectva mají ještě větší problém s totální zastaralostí pozemní PVO, takže určitý počet izraelských kompletů Spyder (samozřejmě na podvozkové platformě Tatra) by byl vhodným doplňkem protivzdušné obrany s výše uvedeným „bonusem“.
    Společný hromadný nákup má logicky potenciál v ušetření finančních prostředků v obou zemích, samozřejmě předchozí reálie korupce a klientelismu v obou zemích by měly být varováním, aby si zodpovědné politické a odborné kruhy pohlídali podmínky výběrových řízení.
    JAS-39 by mohl být zajímavým integračním prvkem mezi AČR a OS SR. Vzhledem k dalšímu kolu studené války, historickým zkušenostem našich zemí i dosti nejisté situaci v Evropě (mluvím o geopolitické situaci za 10 či 15 let) by mohla být úzká vojenská – politická – ekonomická spolupráce v regionu střední Evropy odpovědí pro dobu příští.
    Samozřejmě spolupráce obou států nesmí být pouze krycím manévrem pro korupci a kamarádské kšefty posunuté na mezinárodní úroveň. Bylo by to pošlapání slavné společné minulosti, kterou žádný nacionalista nemůže popřít - samostatnost a nezávislost ČSR a vlastně tak i jeho nástupců byla v naprosté většině vybojována společně – od čs. legií v Rusku, čs. jednotek v Británii a SSSR až po „český“ podíl na SNP.

  • Clint
    20:01 31.01.2015

    To s tou F-16 přece nemůžete myslet vážně? Gripen je podle mě ideálním řešením pro státy jako je SK nebo CZ. A to nemluvím o Maďarsku.

  • mu7705
    19:55 31.01.2015

    No, pokud údaje zde uvedené jsou teoreticky správné, tak ČR má za 50 mil. ročně 14 letadel s kompletním servisem vč. náhradních dílů atd. Slovensko má za 30 mil. ročně 12 Migů 29 s tím, že je letuschopných 6-8ks. Jednoduchými počty dojdeme k tomu, že ČR za roční provoz jednoho Gripenu zaplatí cca 3,6 milionu Kč. Základní cena pro Slovensko u Migu je 2,5 mil. Kč za rok. Pokud však reálně Slovensko provozuje 8ks a ty ostatní jsou kanibalizovány, tak je jednotková roční cena 3,75 mil. Kč a při 6ks je to dokonce 5 mil. Kč za rok za jeden letoun. Každopádně při provozovaném počtu 8ks mi to už vychází, že provozovat Gripeny je efektivnější. Je to modernější letoun s tím, že piloti jsou vycvičeni na úrovni obdobné západní techniky, takže když by došlo na lámání chleba, tak jsou schopni mnohem rychleji přejít na jiný západní letoun. Mig-29, který je provozován na Slovensku je pořád mašina z dob SSSR s drobnými úpravami pro provoz v západní části světa. Co do bojových schopností se do modernizace nevrazila ani pětikoruna - použité střely, radiolokátor, "software" atd. jsou stále na úrovni SSSR. Takže podle mne je provozování Migu-29 naprosto neefektivní.
    Nesmíme také zapomenout, že Švédsko začne postupně vyřazovat letouny i třídy C/D, tj. které teď provozujeme a pořizovat si letouny třídy E/F.
    Podle toho co jsem slyšel, tak Rakušákům se provoz Typhoonů pořádně zajídá, protože je prý dost drahý a dvoumotorové mašiny prostě jsou nákladné. Stejně tak se Švýcaři dívají na F/A-18 Hornet, kdy litují, že pořídili dvoumotorové mašiny, které mají neskutečně veliké náklady. Takže malé země, kam naše oba státy patří jednoznačně potřebují jednomotorové stroje, protože dvoumotorové mašiny odčerpávají z armády strašné peníze.
    Co se týká F-16, tak když se řešily Gripeny, tak USA došly s tím, že nám prodají zakonzervované F-16 A/B z Mojavské pouště s tím, že si je na naše náklady můžeme nechat nějak u výrobce modernizovat. Osobně bych amíkům při tom jednání řekl, jestli se nechtějí opláchnout studenou vodou, aby se trochu probrali. Nabízet k modernizaci staré vraky, když nám někdo za podobnou cenu nabízí letadlo 4. nebo 5. generace, je dost z cesty. Za pár let bude situace trochu jiná. Dnes začínají konečně přicházet do služby F-35, takže v dohledné době bude mít USAF přetlak F-16 C/D, ale zde je třeba říci, že různých úrovní. Těžko říci co pak. Mám však takový pocit, že to bude stejně jako s těmi F-16 A/B. Aby americkému průmyslu nekazili kšefty, tak ty mašiny nechají stát v poušti a nabídnou je k prodeji jen za předpokladu, že si na nich někdo nechá udělat drahou modernizaci od americké firmy.
    Švédové prý dobře fungují. Díky za to. S americkými firmami mám zkušenost, že mají velkou hubu, jak, jsou nejlepší na světě, ale pak když chci něco dodat, tak nemají čas nebo chuť. Mám obavu, že když bychom měli F-16, tak by se mohlo klidně také stát, že nám budou chybět náhradní díly, protože dodavatel bude mít urgentní dodávku pro USAF. Zažil jsem to několikrát, že výrobci v USA plní přednostně pro domácí ozbrojené síly a pokud člověk chce tak se může zařadit do pořadníku, až budou mít čas. Jenže to může znamenat i rok či více. Je to s USA běžná praxe.

  • lalalik
    19:30 31.01.2015

    Proč tu někteří pánové píší o BAE. Tato firma z našemi gripeny společné pouze to, že je vyrobila jedna z jejích divizí. Gripeny českého letectva jsou majetkem Švédského království a jako takové také byly objednány do výroby. Švédská vláda je pak vyjmula z dodávek pro švédské letectvo a pronajala je Česku. Proto byly tehdy tak rychle dodány a nemuseli jsme na ně čekat. BAE nemá co mluvit do způsobu nasazení gripenů českým letectvem a také nemluví. Podmínky pro nasazení jsou zakotveny ve smlouvě se Švédským královstvím, takže se velení letectva nemusí nikoho dotazovat, včetně zahraničních misí a bojového použití v souvislosti s obranou českého vzdušného prostoru nebo v rámci operací NATO. Vše, co je nad rámec smlouvy projednávájí zástupci české a švédské vlády a švédská vláda je pak formálně schvaluje, nicméně švédská vláda nemůže blokovat jakékoliv nasazení českých gripenů v případech ohrožení České republiky. Nikdo také nezakazoval implementaci map, digitální mapy má totiž každé letectvo své a je to jedna z věcí, která se neposkytuje, každý si je musí vytvořit sám, platí to i pro Česko. Gripeny a alcy je tak dostaly, až je voj. kartografický úřad vytvořil.

  • Left
    18:48 31.01.2015

    1) V naší smlouvě o pronájmu Gripenů je za zničení stroje pokuta cca 300 milionů Kč. Co se týče nahrazení, tak to nevím…
    2) 8 lítajících Mig29 je optimistické číslo (přeloženo: jej jich méně)
    3)To Karlos: Ty Gripeny ve Švýcarsku ne, že neodhlasoval parlament, ale neprošly přes referendum. Upřímně řečeno absolutně přímá demokracie je fakt na hlavu - proč o těchto věcech mají rozhodovat i ti, kteří o nich absolutně nic nevědí…

    Do diskuze: Pronájem letových hodin je ještě větší extrém, než ten nás pronájem, ne? My tam přece žádný maximální limit nemáme. Kdo všechno vlastně musí dát souhlas s bojovým nasazením "našich" Gripenů? Švédsko nebo BAE?

  • Charlie
    18:43 31.01.2015

    Koukám tady se to rozjelo, Gripeny jsou nahouby, pronájem taky...

    1) Larry kde jste vzal informaci, že nám BAE zakázalo nahrát mapové podklady? Navíc - proč by to BAE dělalo? Mapové podklady a další sw není dle mého bráno jako upgrade palubního softwaru.

    2) Ani se strojem, který máte ve vlastnictví nemůžete dělat psí kusy, každý zásah do konstrukce nebo softwaru musí projít nějakými certifikacemi, schválením výrobce... viz Mi-171Š, kde se větší upgrady také řešily s fabrikou.

    3) Pronájem je výhodný zejména v tom, že velké servisy dělá Švédská strana, nemusíme tudíž držet skladem nebo nakupovat všechny náhradní díly,a le máme základní sady a zbytek buď objednáváme u Švédů, nebo přelítneme Gripeny na velké údržby tam. V tom malém počtu letounů, které náš stát provozuje, to je lepší řešení, protože ty objemy dílů jsou hrozně malé. Jo kdybychom měli flotilu 30 nebo více strojů, už by stálo za to uvažovat o nějaém větším servisním zázemí.

    4) Jestli bych se měl rozhodovat mezi jednomístnýmy, témeř nelítanými Gripeny, nebo olítanými F-18 (s jejich dražším provozem), tak taky sáhnu po Gripenu. Rafale by byla zajímavá volba, ale ví tu někdo, kolik za ně Frantíci chtějí?

  • juro78
    18:00 31.01.2015

    tak nech to spravia vymenou nam f18 ukrajine nase mig29 a boli by vstci spokojny:-D,a ano v obrane som to cital.

  • Karlos73
    17:41 31.01.2015

    Juro78, je to pravda, pisalo sa to aj v casopise Obrana. Kanadla ponukla na prenajom F18, Ukrajina tuto pomoc odmietla, vzhladom na to, ze nema skusenost s tymto strojom, nema logistiku, personal... je celkom mozne ze Ukrajina ziska postupne vyradovane ruske Mig-29 vychodoeuropskych statov...

  • juro78
    17:33 31.01.2015

    niekde som cital ze kanada chcela poskitnut ukrajine 20 olietanych f18a,b.nikto neuvazoval nad takouto ponukou,ja viem olietane ale stale by boli nase.pokial viem ukrajina to odmietla kedze oni nevedia z takto vybavenymi masinami lietat.a tie lietadla im chceli dat zadarmo!

  • Karlos73
    16:57 31.01.2015

    Sgt Murphy suhlasim. Rusko si to pohnojilo na plnej ciare, jeho technika je pre staty NATO tabu, out...Vacsina statov vychodnej Europy sa jej zbavuje a vymiena ju za zapadnu...
    Tiez by som bol radsej, ak by Slovensko preslo na F-16E/F, a vyuzili moznost spolu s Polskom, ktore ma zazemie logisticke, vyzvikove, a iste opravne kapacity (ta sa nam tiez ponukala a Slovensko bolo (je) v jednani s Poslkou stranou ohladom F-16. Viedli sa dvojstranne rokovania na urovni ministrov...)
    Osobne by som bol ale za francuzsky Rafale, ktory v poslednych vojnovych konfliktoch (Irak,Lybia,Mali, teraz boj proti IS) preukazal svoju univerzalnost - stihac a bitevnik v jednom. Ked prebiehala sutaz na novu stihacku vo Svajciarsku (Gripen,Rafale,EF2000), vyhral to Rafale, Gripen skoncil posledny...nasledne vlada uprednostnila Gripen, kvoli cene a politickym dohodam (nakoniec to ale neodsuhlasil parlament)

  • Luky
    16:48 31.01.2015

    Osobně jsem za Gripeny rád. Myslím, že skvěle zapadá do potřeb našich států (smlouvu teď neřeším). Provozní náklady jsou vedle lehkosti stroje a podpory provozu z dálnic a podobných nouzových letišť od fáze návrhu hlavními důvody mojich sympatií k tomu stroji. Rozhodně v něm vidím větší modernizační potenciál, než v také skvělé a úspěšné F-16.
    Vždycky si vzpomenu na report našich vojáků z jednoho cvičení, kde prohlásili, že F-16 je dáma, kolem které vytíženě kmitá 9 techniků, zatímco oni Gripena zvládnou ve třech.
    Když jedu k rodičům do podkrkonoší, vždycky sleduju dogfajty nad barákem. Ta první utažená zatáčka je fenomenální...

  • peterLuk
    16:45 31.01.2015

    Preto píšem, že tak by som to chcel JA, a že to nieje reálne. ;) Ja som si toho edomý, aj to píšem.

  • Sgt Murphy
    16:34 31.01.2015

    Migov môžme mať modernizovaných dvanásť, ale lieta iba polovica a tá druhá je na súčiastky. Ostatné sú v múzeách alebo niekde na šrote. Dva Migy sú neustále v pohotovosti ešte s málo kusmi Albatrosov.

    Nejaké čísla typu najradšej by som videl... 16,18 ks... Eurofighter, Rafale..Vlhké sny... Lieatadlá z východu prosím neťahať do diskusie. To sa zamieta samo.

    Reálna je tak polovica. Stroje F-16 alebo Gripen. Ja som radšej za F-16. Je to starší, ale nadčasový stroj so skvelými schopnosťami a v modernizáciách patrí ešte stále k špičke. Aj keď na dvojmotoráky nemá... No ak sa dáme na staršie Gripeny a iba ich prenájom... Chytám sa za hlavu.

  • J.D.
    16:17 31.01.2015

    no ale časem by mohli ČR i Slovensko nabídnou, že za nějakou už menší částku letouny odkoupit

  • Echo
    15:55 31.01.2015

    Larry: Suhlasim, ako 100% vlastnik mozem so strojom robit co chcem, kedy chcem a ako chcem. Keby to bol aspon ten leasing, tak to este ako tak beriem, ale obycajny prenajom? Vyhodene peniaze. Prenajmut sa oplati tak limuzinu na svadbu a karavan na dovolenku, teda veci co potrebujem raz za zivot, maximalne 2x do roka. Pri veciach, ktore su potrebne prakticky denne sa dlhodoby prenajom neoplati. Skuste napriklad pokazit zbijacku z pozicovne. Kym funguje tak je vsetko OK, ak sa pokazi, tak v pozicovni Vam povedia, ze je to len a len Vasa chyba a nasledna nahrada skody je velmi neprijemna.

  • peterLuk
    15:46 31.01.2015

    Ináč, ja osobne by som bol najradšej za kúpu 16-18 strojov Mig-29M2/Mig-35 alebo 16-18 Eurofighterov Typhoon/Dassault Rafale. Lenže ako vieme, toto nieje reálne a z trojice F-16-Mirage-Gripen je v súčasnosti fakt Gripen asi najvýhodnejší... F-16 a Mirage sú staršie a zbytok sú potom večšie dvojmotoráky... Vpodstate SAAB využil prázdny trh keď Dassault ani Mig nezkonštruovali nástupcov Mirage/Migu-21.

  • peterLuk
    15:40 31.01.2015

    Migov máme 12 modernizovaných, zbytok je vyradený v múzeách. Z toho dva stroje sú v systéme ochrany štátu pripravené v prípade potreby okamžite vzlietnuť, zbytok lieta pri výcviku a show. Reči o dvoch letuschopných strojoch sˇu mýtus ľudí čo sa do toho nevyznajú, pravda je, že veľa peňazí na armádu nejde, ale už len z toho čo možno vídať nad Sliačom a na show vidieť, že ich je viac. ;)

  • Luky
    15:38 31.01.2015

    Já jsem se tu ve vláknu o novém vrtulníčku pro AČR snažil na zmiňovaný problém a omezení pronájmu strojů upozornit a "dobře informovaný" insider mě okamžitě začal poučovat, že je to nesmysl. Nehádal jsem se.

  • Karlos73
    15:36 31.01.2015

    Jura99, na to bola v historii vytvorena Narodna banka (Velka Britania), aby stat mohol financovat vojnu, zbrojenie, armadu,atd... Slovensky rezort ma svoj rozpocet, hlada rezervy a popri tom velka cast modernizacnych programov ide z kapitoli Ministerstva financii. Velmi pomohlo, ze Eurozona zaviedla pravidlo, ze investicie do armady (nakup techniky) sa berie akokeby investicie do vedy a rozvoja statu, nezapocitavaju sa do dlhu.
    Slovensko ma z povodne 24 Mig-29 (o tri prislo havariami) funkcnych cca 12 strojov, z nich 8 lieta, ostatne stroje sa kanibalizuju... To co tvrdila Radicova (ktora nemala absolutne paru o vojenskej technike), ze funkcne su 2 stroje, tak to bolo vtedy, ked jej ukazali pohotovostnu letku dvoch plne vyzbrojenych Mig-29 (stroje kedykolvek a za kazdeho pocasia pripravene startovat na zasah)
    Co sa tyka JAS-39C/D Gripen, osobne nie som nadsenec tejto stihacky, ale Slovensko naozaj nema na kupu novych strojov, a my potrebujeme zachovat tuto sposobilost a plnit si povinnosti v ramci NATO. Gripen sa hrdi najnizsimi prevadzkovymi nakladmi, ale v realy je ta cena za cely program znacne premrstena, staci si pozriet ceny za ake bol Gripen vysutazeny vo Svajciarsku, v Brazilii. V oboch pripadoch, ale islo uz o nove stihacky Gripen NG... Ale aj tak vykonostne tento stroj nema na francuzsky Rafale, a dalsie moderne zavadzane stroje spojencami v NATO. Chcem verit odbornikom na MOSR, ze vybrali najlepsie mozne riesenie (ponuka bola aj na F-16E/F, naposledy ked bol Glvac v USA, dostal znova tuto ponuku)

  • Larry
    15:13 31.01.2015

    P.S.leasing a pronájem bojové techniky je vždy problém. Stát by měl bojovou techniku kupovat a tudíž 100% vlastnit. Potom odpadají různé "souhlasy a omezení"

  • Larry
    15:09 31.01.2015

    Jen tak na okraj....
    záleží co si Slovenská reprezentace vyjedná za smlouvu.
    Přesné obsahy a definice takových smlouv jsou zpravidla v jistém režimu utajení.
    Na LKCV, kde je dislokována 211. TL dodnes působí technici a poradci výrobce. V podstatě si hlídají "on line" majetek své firmy....
    1/ O veškerém bojovém nasazení a misích nerozhoduje jen vláda a armádní velení, ale je nutný souhlas majitele (BAE)
    2/ výše uvedené tvrzení jsme viděli na pobaltských misích air policingu.
    Zatímco Rusové přesně znali polohu svých letadel, tak ačkoliv kartografové v Dobrušce přesně zpracovali mapové podklady k nainstalování do palubních počítačů, BAE nedali souhlas k "upgrade"
    Tento "drobný nedostatek" byl značně limitující v operačních schopnostech JAS-39.

  • Jura99
    14:56 31.01.2015

    alexa123: za zničení gripenu je ve smlouvě pokuta asi 280mil. Kč, tedy žádné násobné přeplacení ceny stroje. Je dobré si uvědomit, že finanční ztrátou je i zničení stoje, který by byl zakoupený do vlastnictví.
    Jinak provoz jednomotorového stroje bude skutečně dražší, než provoz zastaralého dvoumotorového, který už je nejspíš zcela amortizován (proto v ceně nebude započítáno pořízení stroje). I přesto je servisní smlouva na slovenské Mig29 slušně předražená, že pronájem Gripenů paradoxně není výrazně dražší.
    Mě by spíš zajímala jiná věc, kde OS SR vezmou peníze, prý mají ročně na novou výzbroj a údržbu stávající 88mil. €, ČR platí za Gripeny ročně 60mil. €, takže zbývá nějakých 30mil € na zbylé ambiciózní projekty jako vrtulníky, ruční zbraně, auta, nákladní letadla, bvp a údržbu stávající výzbroje a atd.

  • alexa123
    14:40 31.01.2015

    Cenu pronájmu ani počet stíhaček ministr neupřesnil. Konkrétní čísla vzejdou z rozhovorů. "Tá cena by nemala byť výrazne vyššia ako dnes platíme za prevádzku našich súčasných lietadiel," vysvětluje Glvač.

    Podľa toho je prevádzka jednomotorového lietadla drahšia ako dvojmotorového MIG-29. Zaujímavé. Otázka znie, čo je v tej letovej hodine započítané.

  • alexa123
    14:38 31.01.2015

    Ak sa podari rozbit nejaky prenajaty Gripen cakaju podla mna SR so svedskym Saabom pekne tahanice, kde ten stroj 3-4x preplatime.

    Toto je predsa otázka zmluvy. Češi tento problem predsa museli riešiť tiež.

  • Echo
    14:05 31.01.2015

    Tiez sa mi ten prenajom velmi nepozdava. Slovenske letectvo stihlo za 20 mierovych rokov z 24 Mig-29 rozbit 3 stroje. Stalo sa, bodka. Ak sa podari rozbit nejaky prenajaty Gripen cakaju podla mna SR so svedskym Saabom pekne tahanice, kde ten stroj 3-4x preplatime.

  • Nemo
    13:18 31.01.2015

    Tyhle pronájmy strategické techniky mi přijdou jako pěkná hloupost.
    Dost by mě zajímalo jak je šetřená ztráta letounu - buďto sestřelem nebo chybou pilota jako se to stalo teď ve Španělsku.

  • Juraj
    13:07 31.01.2015

    Pokial nic nehrozi tak nad Slovenskom poletuju jeden alebo dva pary a preto si ludia stale myslia ze ich viac nieje su ale ako som uz napisal pokial nic nehrozi zbytok je na zemi

  • juro78
    13:06 31.01.2015

    nechce sa mi verit ze by ine zoskupenia nevedeli ponuknut tiez niaky prenajom,zase je v tom cista politika a nie zaujmi armady smutne.

  • Redman
    12:42 31.01.2015

    Reálne vždy okolo 6 s tým že tých strojov v prevádzke je viac len vždy su nejake servisované ....
    podla mna žiaden odpredaj nehrozí a ostanú uzemnené ako aj maďarské

  • J.D.
    12:21 31.01.2015

    nevíte někdo kolik jím toho tedy doopravdy létá????
    plus by mě zajímalo co udělají s migy až si gripeny pronajmou, jestli si je ponechaj v záloze nebo odprodaj.. jsem docela zvědaví