Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Foto: JAS-39 Gripen / MO ČR
Švédský JAS-39 Gripen (2013) / U.S. Air Force

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské stíhačky JAS-39 Gripen. Podle Martin Glváča, ministra obrany Slovenské republiky, je pronájem švédských stíhaček nejlepší volbou.

Ochranu vzdušného prostoru Slovenska zajišťuje oficiálně 10 stíhaček MiG-29AS. K výcviku slouží dva cvičné dvojmístné stroje MiG-29UBS. V záloze je pak 8 nemodernizovaných letadel MiG-29A a jeden MiG-29UB.

Počet skutečně nasaditelných strojů MiG-29AS je však s velkou pravděpodobností nižší. Například bývalá slovenská premiérka Iveta Radičová mluvila pouze o dvou bojeschopných stíhačkách s tím, že třetí stroj je v záloze.

Slovenské letectvo je také v časové tísni. V roce 2016 končí technická životnost MiGů-29AS/UBS, přesněji končí servisní smlouva mezi Bratislavou a Moskvou. Slovensko nemá v úmyslu si MiGy-29 dále ponechat a smlouvu s Moskvou prodloužit.

Již několik let prosakují do médií informace o zájmu Slovenska pronajmout si švédské stíhačky JAS-39 Gripen. Tedy využít stejný model, jako sousední Česká republika nebo Maďarsko.

V pátek mediální dohady skončily. Slovenské ministerstvo obrany začíná oficiální rozhovory se švédskou stranou o pronájmu stíhaček JAS-39 Gripen. Informoval o tom ministr obrany Glvač, po páteční schůzce se svým švédským protějškem Petrem Hultqvistem.

"Dnešný deň by som označil ako prelomový už naozaj na otvorené rokovania o technických, legislatívnych a finančných možnostiach uskutočňovania tohto projektu," oznámil po schůzce Glváč. Podle ministra obrany Švédsko je jediné, které model pronajímání letových hodin na stíhačkách nabídlo.

Cenu pronájmu ani počet stíhaček ministr neupřesnil. Konkrétní čísla vzejdou z rozhovorů. "Tá cena by nemala byť výrazne vyššia ako dnes platíme za prevádzku našich súčasných lietadiel," vysvětluje Glvač.

Slovenské letectvo na provoz MiGů-29 každoročně vynaloží 30 milionů euro. Přitom Česká republika za pronájem 14 JAS-39C/D Gripen každoročně švédské straně platí 50 milionů euro. V ceně je zahrnutý servis, školení i přísun náhradních dílů.

Pdle Glváče potřebují Vzdušní síly Slovenské republiky k plnění svých úloh 1000 až 1200 letových hodin. Tento počet odpovídá 10 až 12 stíhačkám JAS-39C/D Gripen. Pro optimální výcvikový takt je přitom nutné uvažovat o dvou dvousedadlových strojích JAS-39D Gripen.

Oproti nákupu nových strojů nebo pronájmu jiných typů má „švédská cesta“ pro Slovensko řadu výhod. Při pronájmu gripenů lze s českou stranu uvažovat o finančně výhodném společném výcviku, servise nebo o společném střežení vzdušného prostoru. Stejně tak lze akcelerovat výcvik slovenských pilotů a pozemního personálu díky zkušenostem české strany s provozem JAS-39 Gripen.

Zdroj: SME, DenikN

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Gripen NG: Saab a Embraer společně

Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 ...

Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 ...

Gripeny naposledy vzlétly z islandského letiště Keflavík

AP Island - znak - finálVe čtvrtek 4. prosince 2014 v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
Stránka 1 z 3
  • black hole
    14:25 12.06.2015

    Pre Jura 99, Slovenské Migy boli modernizované nie na A ale AS v počte 12 kusov, a sú kompatibilné, hlavne čo sa týka komunikácie s ostatnými lietadlami NATO, mimochodom aj Grippen bol nekompatibilný s leteckými útvarmi NATO, túto sposobilosť dosiahol až po dodatočných úpravách. Mig dokáže stále deklasovať jednomotorové stroje ako f 16 a Grippen , hlavne v leteckých súbojoch a v niektorých častiach BVR. Takže nehodnoť to tu ideologicky ale reálne, lebo aj tie české grippeny nie sú nejaký zázrak v leteckej technike.

  • butters
    02:11 21.03.2015

    tak uz mame gripen aj na slovensku :D

    http://www.sme.sk/c/7709502/ma...

  • ggtt
    09:35 05.02.2015

    Dakujem

  • Matesaax
    07:12 05.02.2015

    ggtt:Ne nikdo z těch co létají Gripen na Migu-29 nelétal,dokonce ani předchozí Mig-23 myslím ne a dnes je tam minimum těch co přešli z Mig-21,jinak většina už jsou piloti co létali pouze L-159 a Gripen.

  • flanker.jirka
    22:27 04.02.2015

    Podle maďarů se 1:1 ztrácí výhoda Gripenu v lepším radaru, R 73 se ukazuje spolu s přilbovým zaměřovačem lepší než AIM 9, nejspíš mají ve výzbroji hodně starou verzi AIM 9.
    Mig 29 Gripena umí utočit, slovenští piloti si předloni vyzkoušeli i dogfihty s Typhoony a prý se jim bez přídavné podtrupové nádrže daří držet krok, ale u mašiny bez FBW je to o chlapovi a jeho nalétaných hodinách na typu.

  • Luky
    17:08 04.02.2015
    Oblíbený příspěvek

    pro ggtt:

    Tak nejlíp porovnávat asi můžou Maďaři, protože provozují oba typy a také létají společné dogfajty...předvádějí to i na leteckých dnech (populárně).
    V podstatě referují tak, jak by se dalo čekat - Gripen má ostřejší první zatáčku (delta + kanardy), ale pokud by točení trvalodéle, začne ztrácet dech...tam má 29ka hrubší výkon na své straně.
    Tato výhoda Fulcruma se začne mazat při poji dva na dva, kdy si slabší stroje můžou pomáhat. Navíc ovladatelnost, přesnost míření kanonem je na straně Gripenu. 29 se hodně blbě ovládá, je líná na nízkých rychlostech (byť je to považováno za její +), potřebuje stále trimovat, nízký roll rate....
    Jinak Řekové si např. pro dogfajt víc považují Mirage2000 nad F-16, i když má slabší motor a v ustálené zatáčce ztrácí dech. Prostě si nashromáždí energii a F16 si rychle vytočí, "odpálí" a je to.

    V BVR je Gripen někde jinde. 29ka neodliší 2 těsně vedle sebe letící cíle. Stará poloaktivní R-27 je na tom dnes ve spolupráci se starým radarem hodně špatně. Bylo to nic moc už koncem 80tých let (29A+exportní Alamo)...to je nesrovnatelný

    Co se týče avioniky, ergonomie a ovladatelnosti, je na tom Gripen mnohem lépe. 29ka má taky hned palivo fuč...a když lítá s nádrží, má strašný omezení.

  • ggtt
    15:20 04.02.2015

    Lietali sucasni ceski piloti gripenov aj na mig29? (neviem aka bola navaznost)
    Ak ano, ako porovnali kvality oboch lietadiel?

  • Keso89
    23:08 03.02.2015

    Na zamyslenie by stála aj ponuka Mirage-2000-5F, s ktorou prišli Francúzi pre Kolumbiu. Nevýhodou však je využitie iba čisto francúzskej výzbroje. No jednalo by sa, ale o predaj na rozdiel od prenájmu v prípade Gripenu. http://www.militarybox.cz/news...

  • Lukas
    21:14 03.02.2015

    W Polsce Gripen nie ma szans...
    Mamy F-16 - i albo MON kupi kolejne (co moim zdaniem powinien już zrobić - kupić 12-16 F-16D bl 52+ za Su 22)

    Albo rozpisze przetarg na 32-48 maszyn - następców Su 22 i MiG 29...

    Sytuacja myśliwców w Polsce nie jest wcale dobra... - ale przynajmniej "alternatywy są jasne...
    Tylko skąd wziąć 1,5 mld USD? ;-)

  • Deutschmann
    20:18 03.02.2015

    Matesaxx to co si troufáte říci tak za to jsem ochoten dát ruku do ohně.
    Polsko nepůjde do neamerického letounu. Spíše pořídí další F-16.

    JF-17 je naprosto nereálný, protože je nekompatibilní.
    Kfir je sice více reálný, ale stále je to fikce.
    Ostatní státy budou volit mezi JAS 39 na staršími F16 a to kvůli ceně.

  • Matesaax
    19:59 03.02.2015

    Troufám si říci,že u Polska nákup Gripenu nehrozí,pokud opravdu dojde k nákupu letadel dalších letadel,tak to budou americké letouny.
    Ty nápady s JF-17 jsou spíše scifi,na druhou stranu s trochou pomoci např. Izraele by se to letadlo dalo překopat pro podmínky NATO a cena by jistě byla zajímavá.Oproti tomu čistě izraelský Kfir mi přijde dost drahý.Někdo tu zminoval 30 mil.USD,což mi přijde vysoká cena za letadlo,které roky odpočívá v poušti a přes veškeré vylepšení má jeho drak už hodně za sebou a nevěřím moc možnosti s tím létat ještě 30 let.

  • mu7705
    18:55 03.02.2015

    Ten český pokus o možnost výcvikové a servisního centra ve střední Evropě má asi širší perspektivu než jen V4. Přiznám se, že nevím na kolik bude Polsko ochotno nahradit Su-22 Gripenem, když v minulosti se řešil nákup bezpilotních prostředků, pro letky Su-22. Jelikož Polsko využívá již F-16, tak pochybuji, že se jich jen tak zbaví. Narozdíl od nás je má koupené.
    Rakousko šlo také do Typhoonů jako do vlastních a nevím nakolik by se jim podařilo je nějak efektivně prodat.
    Kde však vidím další perspektivu je Balkán. Asi největším želízkem v ohni je Chorvatsko, které náhradu za Mig-21 hledá. Slovinsko má malé letectvo a asi si stíhače jen tak nepořídí. Rumunsko si prý objednalo F-16 z Portugalska. Bulharsko provozuje poměrně staré stroje a několik modernizovaných Mig-29, což je podobné jako na Slovensku. Srbsko si prý objednalo ke svým Mig-29 6-8ks nových. Přesto jsou na Balkáně ještě šance, že se Gripen může také tady udat. Bosna a Hercegovina je takový zvláštní stát, ale jelikož má hodně výzbroje od USA, tak se dá předpokládat, že pokud by pořizovala proudová letadla, tak F-16 to jistí.

  • peterLuk
    18:11 03.02.2015

    JJ. Gripen otvára aj možnosti širšieho vyýitia V4 a spolupráce aj v letectve. Maďari a Češi už Gripeny majú, Slováci ich pravdepodobne prenajmú tiež a Poliaci budú o pár rokov hladať náhradu Su-22. Dostali by sme sa do stavu unifikácie, ktorý tu už bol v 90-tých rokoch s Migmi-21. Teoreticky byy potom nemusel byť problém cvičiť vojakov v zahranicí, organizovaž spoločné cvičenia, využívať navzájom svoje letiská a strelnice atď...Možností je veľa a v tomto ohľade by mohlo byť zavedenie Gripenu super. Otázka je akurát, či sa aj nejaká spolupráca organizovať bude, alebo nie, ale nato už my diskutéri nemáme dosah...

  • Deutschmann
    17:10 03.02.2015

    Jechus: mluvíte čistou pravdu. Nejde jen o letadlo, ale o celý systém.
    V středoevropském prostoru jsou ve výzbroji tato letadla:
    Mig 29 - Polsko+ Slovensko
    Jas 39 - ČR + Maďarsko
    EF 2000 - Rakousko
    F16 - Polsko

    Dle mého názoru by bylo ideální kdyby Slovensko pořídilo JAS 39 a rakušané vyměnili EF 2000 také za JAS 39. Pokud vím tak Rakouská armáda dost trpí drahým provozem EF 2000. Tímto by vznikl takový blok se stejnou leteckou výzbrojí. Mohly by vzniknout systém pro společné nákupy výzbroje apod.

  • Jecchus
    16:36 03.02.2015

    Myslím, že mnoho navrhovatelů toho či onoho letadla zde v diskuzi silně podceňuje jeden aspekt a tím, je rozšířenost daného typu v našem prostoru a ve světě. Ono se totiž nekupuje/nepronajímá jen letadlo, ale celý "systém letadla". Takže pouhé porovnání parametrů jednoho stroje oproti druhému je naprosto neodstačující v hodnocení, co pořídit. K tomu stroji potřebuju ještě zbraňové systémy, zaměřovací a průzkumné kontejnery, náhradní díly, letadlo musí být certifikováno pro tankování z konkrétních typů tankovacích letadel atd. atd. A jaké budou v tomto směru možnosti u např. F-16, JAS-39, Kfiru, Tejasu nebo JF-17? Také budu muste u minoritních typů držet větší počet náhradních (nejenom množství, ale i druhy). Když se bude válčit, tak se spíše dostanu (i nějak nouzově) k náhradním dílům pro F-16 než např. pro Kfir apod.

    Pro státy jako je ČR nebo SR se mi jeví lepší jít vyšlapanější cestou po které jde pokud možno co nejvíc relevantních parťáků, než vymýšlet technicky úžasná řešení, která ale v praxi přináší shora nastíněné problémy.

    S ohledem na to, že již Gripeny máme, jsem pak rád, že i ten začíná být variantou "prošlapanější cesty", než byl v době, kdy jsme je původně pořizovali...

  • peterLuk
    16:13 03.02.2015

    Ono tu je problém, že predpokladám, že naša vláda bude jednať predovšetkým s európskymi a americkými výrobcami, lietadlá z Ázie či Afriky... Asi by tu boli asi problémy s plnením úloh, servisom a kompatibilitou vrámci NATO... Ale je to zaujíkmavé a osobne sa tomu nebránim... V dôsledku by sme mohli dostať pre nás výhodnejšie lietadlá a ešte pomôcť nášmu priemyslu. Len si myslím, že by to neprešlo v parlamente a v NATO...

  • David
    13:49 03.02.2015

    Byl zde několikrát zmíněn JF-17. Když už budeme takto fantazírovat, podle mne by lepší byl indický Tejas, o kterém se na AN nedávno psalo. i ten je poměrně malý, lehký, levný. A Slovensko by mohlo s Indií udělat cosi jako výměnný obchod - za Tejasy by dodalo SHD Zuzana, které se ostatně účastnilo indického tendru na modernizaci dělostřelectva. Možná úlet, ale možná také odvážná politika, ze které by mohlo Slovensko poměrně dobře profitovat

  • Karlos73
    12:47 03.02.2015

    Jura99 ta pokuta nie je prilis vysoka (11mil. euro za stroj), mal som skor pouzit argument proti prenajmu a to, ze stat sa nemoze uplne samostatne rozhodovat o nasadeni tychto strojov, mal by tam byt aj suhlas svedskej strany (ale to by mala riesit dvojstranna zmluva), stat nemoze svojvolne nakladat s tymto lietadlom (nejaky upgrade na sposob Izraela a jeho techniky), predaj tretej strane, atd.
    Jura99,Lukas, nemyslim si, ze Slovensko nepotrebuje riesit svoje stihacie letectvo. Praveze je to velmi akutne, kedze zivotnost viacerych strojov a aj zmluva s ruzkou stranou skonci v roku 2016~. Dalsou polozkou je radarova technika, tej tiez konci zivotnost a zmluvne vztahy v roku 2016~ a toto su klucove obranne prvky nasho statu, povinnost v NATO, chranit si vlastne nebo....vyzbrojenie brigady tazkou technikou zatial pocka, ale bude. Tu sa teraz spekuluje, ci ist do pasovej techniky, alebo do kolesovej. Ako som zachytil informacie z MOSR, a aj po poslednom spolocnom cviveni s Polskom, tak Slovensku sa velmi pacil polsky KTO Rosomak, postaveny na platforme Patria AMV....uvidime.
    Pozemna technika (tazka) sa bude riesit postupne, ta este vydrzi, letectvo a radary su teraz akutne. Slovensko ma relativne zmodernizovane delostrelectvo, teraz zacina obnovovat vozovy park... http://www.noviny.sk/c/slovens...

  • Lukas
    11:21 03.02.2015

    Jura99 - żaden problem
    Nie kupujcie Blackhawków za 300 mln Euro - kupcie KTO (na 1 brygadę wystarczy...)

    Myśliwce musicie miec tak czy siak...

  • Jura99
    09:01 03.02.2015

    V situaci Slovenska by modernizace letectva měla být odsunuta na později a klidně dočasně zrušit. Potřebnější jsou jiné investice, za cenu pronájmu Gripenů by šlo nově vyzbrojit 1-2 obrněné brigády.
    Karlo73: Cena za zničení gripenu vám přijde vysoká ? Při ceně letadla cca 30mil$ je to suma nízká. Při zničení vlastního, zakoupeného gripenu je ztráta ve výši pořizovací ceny.

  • Karlos73
    18:50 02.02.2015

    reen_korytnacka: Vsetko ma svoje vyhody aj nevyhody. Podpisat zmluvu priamo so Svedskom a prenajat si hodiny - 1200hodin, co je cca 12 strojov, je ekonomicky vyhodne. Svedsko je spolahlivy partner, garantuje v zmluve 12 letuschopnych strojov na rok, cize vsetok servis, pripadne nezavinene opravy hradi svedska strana, v cene je skolenie letcov a letisneho personalu. Cize idealne lietadlo pre air policing a pripadne mensie vojenske operacie v sucinnosti so spojencami NATO. Pokial by bolo Slovensko vo vojnovom konflikte, bol by tu asi problem, co musi riesit Slovensko-Svedska zmluva o prenajme. Rovanko zavinene znicenie lietadla slovenskou stranou, tak ako tu viaceri spominaju (pokuta 300 milionov Kč.) V tomto pripade by bolo asi lepsie, ak by bol stat vlastnikom tejto stihacky... je to na zvazenie.
    Nasiel som starsie clanky, ktore pripajam k mojim prvym dvom prispevkom v tomto vlakne.
    http://www.ainonline.com/aviat... - Clanok o sutazi s podmienkami pre Svajciarske vojenske letectvo. Zamer na 22 Gripen NG, vyberali si z troch lietadiel Gripen, Rafale a EF 2000. Jasnym vitazom sa vo svajciarskej sutazi stal francuzsky Rafale. Kriteria vyberu na stihacku boli: air policing, defenzivny vzdusny boj,ofenzivny vzdusny boj-prepad,utok na pozemny ciel, prieskum. Gripen nebol najlepsi ani v jednom. Svojich superov prevysil jedine v servise, v lacnejsej prevadzke,a Svedskych garanciach na Svajciarsko (Offset)
    K nakladom na prevadzku: http://www.stratpost.com/gripe...
    Co sa tyka Izraelsky Kfir Block 60, je to velmi dobra stihacka, bitevnik, ale treba si uvedomit jedno, ze pocet Kfir vychadza z volnych Mirage F1, Mirage III. Toto nieje uplne nove lietadlo, Izrael ho prestavuje (tuniguje) zo starsich lietanych francuzskych Mirage. Izrael na to vyuziva jednak svoje vlastne Mirage III a zaroven skupuje tieto lietadla od uzivatelov (naposledy od Spanielov zakupili ich Mirage F1). Cize je to taka Izraelska skladacka zo starsich francuzskych lietadiel...ale celkom vydarena. (aj cenovo a vykonostne)

  • Lukas
    16:48 02.02.2015

    Mam ciekawą informacjie

    Francja zaoferowala Kolumbi 18 używanych Mirage 2000-5
    18 maszyn za 350 milonów Euro
    za kolejne 150 milionów pakiet logistyczny...


    To niezła oferta...
    (porównajcie z np. 12 F-16 dla Rumuni...)

  • peterLuk
    14:16 02.02.2015

    V tomto ohľade by to pre nás bolo výhodné, nemuselo by sa opakovať, že niektoré stroje sú letuschopné, nieje dostatok dielov či snáď kanibalizácia iných strojov.

  • Charlie
    13:51 02.02.2015

    korytnačka: teď budu trochu vařit z vody, protože progooglovat ty mraky článků nemám čas, ale v principu jde o to, že ten pronájem je o chlup levnější než kdybychom platili "na dřevo" celá letadla, ale hlavně je výhoda v servisním zázemí. Těch necelých 20 letadel není nic moc a držet pro ně skladem všechny náhradní díly, případně zajišťovat si u Švédů servis by bylo poměrně drahé, takhle máme v pronájmu zahrnut i servis u švédské strany s tím, že potřebné díly (až na naprostý základ) skladují oni a buď nám je na vyžádání pošlou, nebo se letadla přelítnou k nim a opraví to tam. Navíc celá řada úkonů údržby je zahrnutá v ceně, takže je neplatíme.

    V minulé smlouvě bylo zahrnut i určitý objem upgradů, Gripeny dostávaly několikrát nový FW u výrobce a něco z toho jsme neplatili.

    Celkově tahle smlouva je jedna z těch dobrých, možná to bylo i tím, že se nás Švédi nesnažili prvoplánově odrbat, protože Gripenů měli nadbytek a potřebovali je udat do zahraničí, přičemž nechtěli rušit dohodnutý objem výroby u SAABu a můj názor je, že chtěli zároveň ukázat jiným potenciálním zákazníkům, že tohle umí a dokážou nabídnout fér podmínky i drobným uživatelům, kteří mají hluboko do kapsy.

  • green_korytnacka
    13:19 02.02.2015

    nerozumiem v com ma byt prenajom vyhodnejsi.
    to nam to daju svedi lacnejsie, akokeby sme to kupili? pochybujem, prenajmy su vzdy drahsie a pritom stale nic nevlastnime.

  • flanker.jirka
    11:18 02.02.2015

    to Lukas: hodně se mi líbí polská modernizace migů, radar modernizovali ukrajinci a taktické hračky izraelci.

    JF 17 pro Slovensko by asi neprošel, na Turecko se taky vyvíjí tlak, aby nekoupilo činskou kopii S 300.
    Ale provoz JF 17 by byl pro Slovensko zajímavý, používá stejný motor jako Mig 29 a ruský kanon GŠ-23-2 .

  • flanker.jirka
    11:12 02.02.2015

    to Jura99: když si srovnáte k čemu posledních 10 let používáme Gripeny, tak to je můžem také rovnou zrušit, nikdy nevíte kdy dojde k jakému konfliktu a nebo krizi ve které budete potřebovat stíhače.

    Srovnávat tu Mig 29 A s JAS 39 C/D je jako srovnání jablek s hruškami, Ačko migu vstoupilo do služby na začátku 80. let, tomu odpovídá úroveň avioniky a radaru. Na druhou stranu vyzbrojen raketami R 73 a přilbovým zaměřovačem prokázal při testech v Německu dobré schopnosti oproti F 16 C 2:1 a F 18 1,5:1. Pro srovnání s JAS 39 C/D bychom museli použít generačné obdobnou verzi Mig 29 SMT.

    to Maxismus: Gripen vybavený radarem AESA (ES-05 Raven ) pro švýcary začínal na ceně 95 mil USD. Navíc Gripen E/F stále létá jen jako demonstrátor. Švédsko plánuje na tuto verzi přestavě některé své C/D.
    Kfir je schopný provozu mimo letiště, obdobně jako ruské letouny v 70. a 80. letech, napovídá tomu použití brzdícího padáku, nasávací otvory motoru má taky dostatečně vysoko a se svou prázdnou hmotností 7500 kg patří k lehčím letounům. Je to spíš na použití jako stíhacího bombarderu.

  • Lukas
    09:03 02.02.2015

    Nie spodziewałem się ze ktoś tu Kfir Block 60 zaproponuje...
    A może jeszcze JF-17 Thunder - ten jest przynajmniej nowy?

    Wiecie ile "spadło" Kolumbijskich block 60?

    ^To już lepiej modernizować MiGa (wstawić termonamiernik i zintegrować z AIM-9 albo IRIS-T/ MICA) - przynajmniej kadłuby są dużo młodsze...

    Dla was nie ma lepszej drogi - albo używane Gripeny, albo dużo starsze F-16 z pustyni - ktore ani tańsze ani lepsze nie są... (Bo używane EF 2000T1 to bardzo droga rzecz)

    Zamiast rozdzielać małe kwoty na rożne programy - zrealizujcie porządnie 1 program...

    Zamiast wydać 300 mln na śmigłowce lepiej zrealizować 1 program...

  • dusan
    08:26 02.02.2015

    Jura99 - ešte bitka o Britániu ..

    Nechce sa mi to sledovať od začiatku ale myslím, že pravda je na oboch stranách ...

    Pre Anglánov bola bitka o Britániu životne dôležitá ... Hitlera veľmi netrápila ...

    On už bol dávno sústredený na Sojuz ... a neprežíval to až tak veľmi ....jeho primárny cieľ bol boj o "životný priestor na východe" .....

  • dusan
    08:23 02.02.2015

    Jura99 .. súhlas


    Najlepšie riešenie sa mi zdá jednoducho vyradiť MiG-y 29 bez náhrady a zabezpečiť ochranu zmluvne napr. s ČR ... najlepšie za protihodnotu prenesenia napr. základného výcviku k nám ...

    Stačilo by jedno letisko .. napr. Malacky, ktoré by pokrylo obe naše štáty ..

    My by sme za ušetrené peniaze mohli zmodernizovať obrnené jednotky .. lebo staré T-72M1 a BVP-1/2 je už dnes zúfalstvo ....

  • Jura99
    07:14 02.02.2015

    Karlos73: moc vtipně a typicky jsi to "uzavřel", že chybně chápeš napsaný text vlastně můžu opět já. Bitva o Británii byla první německou porážkou ve válce a pro VB je totéž co pro Rusy Stalingrad, to není "úchylné" vypíchnutí nějakého bezvýznamného období. Tehdy měl každý vycvičený stíhací pilot cenu zlata. V dalších fázích války už Britové vycvičili desítky tisíc vlastních leteckých posádek a naši či Poláci už nebyli jazýčkem na vahách. Link mi k ničemu není o válce jsem přečetl všechno, co kdy vyšlo.
     
    Držte se tématu. Děkuji. Admin

  • Maximus
    02:15 02.02.2015

    S těmi "novýni" Kfiry a budoucí 30 letou službou to nebude tak horké:
    http://www.militarybox.cz/news...

    A kdo je hlavním kandidátem na nástupce Kfiru - no přece JAS-39 :-).

  • Maximus
    01:56 02.02.2015

    Kfir Block 60 stojí minimálně 30 mil dolarů (ceny jdou stále nahoru, takže ceny uváděné před deseti lety jsou opravdu minulost) a bohužel neznám jeho schopnost operovat ze záložních letišť.
    V případě rizika konfliktu se silným nepřítelem (jako je třeba Rusko) je ponechání letadel na několika málo stávajících vojenských letištích rovno jejich sešrotování.

    Je fakt, že Kfir i přes sporný další potenciál k modernizaci a omezeními danými historickou konstrukcí - Positive Limit Load Factor pouze 7,5 G, nemá Fly by Wire, etc. může svých 30 let životnosti plnit více než dostatečně roli Air Policing a díky moderním technologiím má větší bojovou hodnotu než nemodernizovaný nebo jen částečně modernizovaný Mig-29.

    Nicméně tu zaznívá hlavní kritika JAS-39C/D jen ohledně absence AESA radaru, tak není nic složitého požadovat v rámci prodeje/pronájmu variantu se stejným radarem, jakým se modernizují stroje švédského letectva. Samozřejmě to jsou náklady navíc a stojí za úvahu, zda se to vzhledem k primárnímu určení této "hrstky" letadel vyplatí či si to dát až do požadavků při případném dalším prodlužování pronájmu.

  • Karlos73
    01:22 02.02.2015

    Jura99, ja som to uzavrel, neriesim to uz. Vypichnes bitku o Britaniu, s tym, ze tam bojoval len jeden slovak, mi pride uchylne...aky to malo vyznam pre tuto diskusiu? Dal som ti link , kde sa pise o posobeni slovakov v RAF... nemam co dalej k tomu dodat.

  • Jura99
    01:12 02.02.2015

    Vestly: to je hloupá otázka. Pochopitelně, že o generaci novější zbraň se na bojišti uplatní zcela jinak než Mig29A, který je spíš cvičným cílem. Skvělé letadlo pro OS SR by bylo třeba F-35A,ale zpět na zem a pouvažovat, jestli jsou finance vůbec na nějaké letadlo.
    Kolem Brenu bylo mnoho řečí v době jeho zavedení, hlavně pokud jde o zásobník, udělalo se pár úprav a je klid. Že je Francouzi a Indové "nechců" asi víte jako první na světě, tak se pochlubte s detaily.

  • Vestly
    00:52 02.02.2015

    Jura: A myslis, ze by si tych 12 Gripenov vo vojne skrtlo ? Vo vzduchu by nevydrzali o moc dlhsie ako nase stare migy.

    Kfir by bolo skvele lietadlo pre nase letectvo, skoda, že je uz pomaly rozhodnute o Gripenoch. A k tym brenom, ty nasi politici by uz mali zabudnut na byvale Cesko-Slovensko. Francuzi a Indovia ho nechcu z jasnych dovodov. Na trhu je tolko zbrani a oni musia vybrat zrovna bren.

  • Sgt Murphy
    00:10 02.02.2015

    pjek: no ono musíte čítať práve o tom Block 60, nie o starom Kfire, potom tie technologické zmeny zaznamenáte... Píšem, napríklad AESA radar, má stará migina AESA radar? Ani Gripen C/D nie. A na samotných Kfiroch sa moc nelietalo, píšem že životnosť ďaľších 40 rokov.

  • Jura99
    00:06 02.02.2015

    pjek: zjednodušeně řečeno, dnes má Mig29A stejnou hodnotu , jako T72M1 před modernizací na T72M4CZ, tedy hodnotu celkem minimální. Mig29A vidí vzdušný cíl na 30-70km, zatímco Gripen na 120km bez ohledu na vertikální polohu cíle. Mig29A se ve válce vůbec neuplatní, může fungovat jen v rámci air policing. Nikoliv náhodou si irácké či srbské Mig29 ve válce ani neťukly, podobně by dopadly ty slovenské. Prostě co den jejich provozu, to vyhozené peníze.

  • pjek
    23:55 01.02.2015

    ->Murphy: Jak starý je drak Kfiru Block 60? Že by ještě starší než u 29ky? Technologické změny jsem nezaznamenal...

  • Jura99
    23:53 01.02.2015

    Karlos73: Přece jen mi to nedá a musím zareagovat ještě na jeden váš nesmysl, na tzv. "Havlův tank" resp. "Havlův tygr". Vy Slováci nenecháte na prezidentu Havlovi nit suchou, ale přestavba BVP-1 na OT-90 nebyla žádnou "modernizací". Jednalo se o vynucenou akci spojenou se snižováním stavů konvenční techniky, nic víc nic míň. Ano z dnešního pohledu se ty BVP-1 měly rozpálit autogenem a nedělat OT-90, tak aby se vlk nažral a koza zůstala celá, ale Havel s tím neměl lautr nic společného!!

  • pjek
    23:50 01.02.2015

    ->Jura99: Je otázka, co vydrží drak Migů 29. Rusové z něj postavili 35ku a i 29ku modernizují na export, takže potenciál áčkový drak musí mít, zvláště pokud nebyl bojově namáhán. Jinak bych z Rusů nedělal nepřítele ani potenciálního, jejich obrana národních zájmů má jaksi řádově menší radius než ta v USA a NATO. Něco v NATO smrdí...

  • peterLuk
    23:49 01.02.2015

    Neviem, ale ja osobne by som už len z dôvodu, že takmer všetky štáty síhacie lietectvo majú a boli by sme dobrovoľne "horší" ako Češi či Maďari (vrámci súťaživosti) bol proti zrušeniu stíhacieho letectva.

    Čo sa Migov-29 týka - je to svkelé lietadlo, ale ž má svoj vek a nato aby bolo naozaj dobré treba aj, aby sa doň čosi investovalo, pravdielne servisovalo a malo modernú avioniku a výzbroj. To žial OSSR zabezpečiť schopná nebola...

  • Sgt Murphy
    23:49 01.02.2015

    Kfir Block 60 je celkom zaujímavá ponuka, ktorá strčí do vrecka toho Gripena bez problémov. Za takú cenu (wiki píše 20 mil. dolárov za kus) a AESA radarom... na 40 rokov... Len politici by mali byť múdrejší.

  • pjek
    23:44 01.02.2015

    Pokud stíhače na malé území a pro malé rozpočty, tak Gripen nemá konkurenci. Rozhodně lepší než si domů nechat nalézt cizí letectvo.

  • Jura99
    23:39 01.02.2015

    Jsem též pro věnování se tématu, jen měl celkem mrzí (ale nepřekvapuje a jen potvrzuje moje přesvědčení), že když uvedu statistický údaj, tak mě Karlos73 označí za lháře a další za nacionalistu. Karlos73 se mi ani neomluví a nejspíš teď googluje, aby se doučil co to vlastně byla bitva o británii a kdo v ní sloužil.

    flanker: nemůžu si pomoct, ale Kalousek, byť ho nemám rád, správně (možná nevědomky) odhadnul, že 10ks Mig29 je k ničemu, tehdy nehrozila válka a pro stejnou funkci tehdy AČR disponovala Mig21, Mig23, Su-22. Zbavit se Mig29 bylo vysloveně správné řešení, můžeme jen polemizovat, jestli 10ks Sokolů byla adekvátní cena. Ale když zhodnotíme, jakou službu udělaly Sokoly Česku a Mig29 Slovensku, tak jasně vítězí Sokoly. Dnes má Mig29A hodnotu šrotu, i kdyby nebyl výrobkem potenciálního nepřítele.
    Jinak domnívám se, že SR by měla stíhací letectvo na 20let zrušit a ušetřené peníze investovat do PLŘS a PTŘS. Řeči o přerušení stíhací dovednosti jsou liché, např. Švédové vycvičili českého stíhače z nuly, že nemusel mít žádné dosavadní zkušenosti a pokud nebude stíhací letectvo existovat 20let, neznamená to, že jej nelze znovu později z nuly založit (infrastruktura a modernizace letiště se stejně nově prováděla).

  • Maximus
    23:30 01.02.2015

    Máš pravdu, že cena JAS-39 C/D jde až k 70 mil dolarů, ale nově dodané stroje by už mohly mít AESA radary - Švédové sijimi svoje stoje modernizují.

    Nicméně se mi nepodařilo dohledat ohledně Kfiru potřebnou délku přistávací dráhy a schopnost operovat i z nouzových letišť.

  • flanker.jirka
    22:59 01.02.2015

    to Jura 99 - to že se ČR zbavila Migů 29, ktéré měly dražší provoz než jednomotorové Migy 23 a 21 byl sice krok z ekonomického hlediska pěkný, ale se zbytkem vašeho tvrzení si dovolím nesouhlasit. Darovali jsme jim 10 mašin, které byly 4 a 5 let staré, neměly nalétánou ani polovinu resursu do první generální opravy, k tomu polsko dostalo 6 nových motorů ze skladů a rakety R 27 více verzí a R 73. Některé bývalé naše Migy, tuším že 7 kusů, lítají a mají prodlouženou životnost do roku 2022 a 2026, při posledním střídání Gripenů na baltu tam dokonce "naše" Gripeny střídaly poláky se dvěmi trupovými čísly původem z čech.
    V té době ty mašiny měly mnohem větší cenu než 10 malých dopravních mixérů použitelných právě pro přepravu, ani nejsou dodnes vybaveny, tak aby se daly použít jako armádní stroje.
    Zhlediska ekonomiky provozu v celku pochopitelné, ale z hlediska způsobu prodeje to byla magořina, jenom zam vymontované motory bychom na trhu tehdy dostali více, to nezmiňuji draky, radary, IRST, sedačky, ...

    to Maximus: ten Kfir je hodně dobrej, v situaci, kdy se většina situací odehrává BVR pak záleží na podvěšené výzbroji a radaru, v případě blocku 60 s radarem AESA je ten stroj o krok dále než Gripen C/D. A je to rovněž víceúčelový stroj. Když zmiňujete cenu Gripenu C/D tak pokud se nemýlím, JAR pořizovala jeden kus za 68 mil USD, samozřejmě v lepší konfiguraci než má pronajatou ČR.
    Při troše fantazie si dokážu představit i pořízení FA 50 Golden Eagle jen jako základní core pro instalaci radarů, RWR a jiných udělátek z L 159, ty sešrotovat a udělat z nich pomník našim politikům.

  • Maximus
    22:55 01.02.2015

    Zajímavé porovnání nákladů JAS39 vs. F-16 vs. Rafale vs. ...
    http://www.stratpost.com/gripe...

  • peterLuk
    22:35 01.02.2015

    Čo sa Gripenov NG týka - pochybujem, že si naša armáda zoženie vôbec večší počet lietadiel s dostatočnou výzbrojou, nieto potom najnovšiu verziu ktorá je ešte vo vývoji. Na to proste niesu peniaze...

  • peterLuk
    22:33 01.02.2015

    Pravda!

    Neexistuje - SAAB využil prázdny trh, keď Migy-21, Mirage a F-16 zastarali a tieto firmy nevyvynuli vhodných nástupcov. So zmenou politckej a ekonomickej situácie v malých Európskych, ale aj Afrických a Ázijských štátoch by pre ne bol výhodný práve stroj typu Miga-21, ale nový. Rusko nemá - a Dassault s Lockeedom tiež nie. SAAB túto situáciu využil a okrem Ázisjkýcha Afrických strojov, ktoré sa ale takého veľkého rozšírenia, hlavne v Európe určite nedočkajú, nemá konkurenciu.

Stránka 1 z 3