Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen
Foto: JAS-39 Gripen; ilustrační foto / MO ČR

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci skončí slovenským stíhačkám životnost v roce 2016. Nejvyšší čas se porozhlédnout po jejich nástupci.

Vzdušné s í ly Ozbrojených s i l Slovensk é republiky disponuj í v současné době 21 stroji MiG-29. V roce 2005 se Slovensko rozhodlo provést částečnou modernizac i deseti MiG ů -29 za 2,2 miliardy tehdejších slovenských korun. Šlo zejména o výměnu spojovacích a některých avionických systémů. V současné době však léta pouze šest stíhaček – 4 MiGy-29AS a 2 MiGy-29UBS.

Slovensko dnes stojí před závažným rozhodnutím, jak pokračovat se svým stíhacím letectvem . V poslední době jdou slyšet hlasitěji hlasy mluvící o vzniku společné česko-slovenské jednotky, létající na švédských stíhačkách JAS-39 Gripen .

Máme hodně informací z české strany, abychom se vyvarovali problémů, které měli oni, a abychom dokázali navázat na jejich zkušenosti,“ řekl pro agenturu TSAR slovenský ministr obrany Martin Glváč. Podle Glaváče se s českou str a n o u o vzniku společné jednotky vedou rozhovory delší dobu. Výsledek jednání má být znám v první polovině tohoto roku.

Pozitivní směr jednání vedoucí ke vzniku společné letecké jednotky potvrdil před týdnem i m ístopředseda slovenské vlády a ministr zahraničí Miroslav Lajčák. „Jsme dohodě blíže, než kdykoli předtím,“ prohlásil Lajčák při návštěvě P rahy.

Nákup nových letounů a vznik společné jednotky jsou odlišné, ale provázané věci. V rámci spravedlivé mezinárodní soutěže musí Slovensko dat šanci více kandidátům.

Podle deníku SME připadají v úvahu pouze stíhačky JAS-39 Gripen a F-16 Fighting Falcon. V obou případech se jedná o jednomotorové lehké (levné) stíhačky. Nákup těžkých dvoumotorových strojů nebo velmi drahé F-35 Lightning II je nereálné.

Pokud však dojde ke vzniku společné česko-slovenské jednotky, je prakticky jisté, že si Slovensko pořídí stejné stíhačky jako Česká republika – tedy švédské JAS-39 Gripen. Zda půjde o nové stroje nebo stroje z přebytků švédského letectva je otázkou.

Ostatně č eská strana vznik společné jednotky podmiňuje provozem společného stroje. "Navrhli jsme společnou ochranu vzdušného prostoru, což ovšem představuje přejít na stejnou platformu letounů," řekl na veletrhu IDET 2013 v Brně náčelník generálního štábu Petr Pavel.

Slovenská armáda uvažuje o pronájmu šesti až osmi stíhaček. „Pravděpodobně půjdeme systémem, jakým šla Česká republika, a to pronájmem letových hodin “ citovala agentura TASR slovenského ministra obrany Martina Glváče

Obrovskou výhodou pro slovenské letectvo je, že se může opřít o zkušenosti české strany . Česká strana má navíc vybudované výcvikové zázemí, které mohou slovenští piloti využívat.

Idea sjednoceného vzdušného prostoru a jeho obrany vznikla již v roce 2002. Tehdejší premiér Vladimír Špidla představil plán Společné nebe, do kterého se původně kromě Česka a Slovenska mělo zapojit i Polsko a Maďarsko. Legislativní problémy a technologické rozdíly způsobily, že se smlouva neuzavřela.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container ...

Cobra-13 – 601.skss a 5. pšu ve Freedonii

Největšího cvičení sil pro speciální operace, Cobra-13, které skončilo minulý týden, se účastnily i ...

Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace

FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. ...

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • JirkaHlou
    10:46 11.01.2015

    Podle mě by si slovensko ještě pár let nechat Migy a postupně si budovat zázemí na Gripeny nebo něco jiného, protože už vidím jak se slovenští piloti stěhují do Čáslavi (protože se ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mě by si slovensko ještě pár let nechat Migy a postupně si budovat zázemí na Gripeny nebo něco jiného, protože už vidím jak se slovenští piloti stěhují do Čáslavi (protože se říká že by slovenští Gripeni byli v Časlavi a na Sliači by byla jen hotovost 2-3 gripenů) a proč by si Slovensko mělo kupovat/pronajímat letadla, která by byla v Časlavi (ČR). Doporučoval bych 8ks Jas-39C stím že by se piloti přeskušovali a cvičili na našich Déčkách za poplatek.Za druhé nevím jak chce slovensko vyřešit i výcvikové letectvo protože L-39CM a L-39ZAM bude končit životnost a kupovat popřípadně L-39NG na to aby se na nich ročně vycvičil 1 popřipadně 2 piloti mi přijde zbytečnéSkrýt celý příspěvek

  • kikoš13
    06:10 25.01.2014

    proč slováci proč nebut´te blbí jako my nechtesi migi-29 igdiš jsou migi zastaralí(vše se dá modernizovat)

    proč slováci proč nebut´te blbí jako my nechtesi migi-29 igdiš jsou migi zastaralí(vše se dá modernizovat)

  • flanker.jirka
    16:10 17.01.2014

    Nesher: je to uvedeno v Janes, předpokládám, že náklady na provoz nebudou tvořeny jen palivem a údržbou o motor navíc, elektronika na starších mašinách je většinou na analogové ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: je to uvedeno v Janes, předpokládám, že náklady na provoz nebudou tvořeny jen palivem a údržbou o motor navíc, elektronika na starších mašinách je většinou na analogové bázi a hodně z toho je tak opravitelné na místě, kdežto u moderních letounů vyjme obsluha celý blok a pošle přes půl Země, aby v bloku kolikrát vyměnili jednu součástku za dolar, ale ve výsledku uživateli naúčtují nový blok, plus oprava a přeprava ranec.
    Podobnou situaci najdete třeba i vrtulníků malý W3A Sokol má tak drahou generální opravu jako stojí generálka dvou Mi 171. více nadjete zde: http://www.tyden.cz/rubriky/do... Skrýt celý příspěvek

  • David
    14:34 16.01.2014

    Ale třeba právě v tom vidím zásadní problém. Docela dobře si pamatuji časy společného státu, kdy Češi nadávali, že doplácejí na Slováky - a Slováci nadávali, že doplácejí na Čechy. ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale třeba právě v tom vidím zásadní problém. Docela dobře si pamatuji časy společného státu, kdy Češi nadávali, že doplácejí na Slováky - a Slováci nadávali, že doplácejí na Čechy. Vedlo to až k rozpadu společného státu. Nyní máme skvělé vzájemné vztahy - a já se obávám, že paradoxně právě přehnaná snaha o spolupráci by ty vztahy mohla narušitSkrýt celý příspěvek

  • Nesher
    13:59 16.01.2014

    To jakub
    To už je ovšem jiná otázka :-)

    To jakub
    To už je ovšem jiná otázka :-)

  • Jakub Mareš
    12:22 16.01.2014

    nevím proč my bychom měli platit většinu výdajů na ochranu slovenského nebe

    nevím proč my bychom měli platit většinu výdajů na ochranu slovenského nebe

  • Nesher
    23:11 15.01.2014

    To flanker Nezlobte se, ale statistiky se mi zdají nějaké divné, nevěřím, že by ruské dvoumotorové letadlo bylo tak "levné" na provoz. A rozhodně si nejsem jist zda jsou SK migy ...Zobrazit celý příspěvek

    To flanker
    Nezlobte se, ale statistiky se mi zdají nějaké divné, nevěřím, že by ruské dvoumotorové letadlo bylo tak "levné" na provoz. A rozhodně si nejsem jist zda jsou SK migy schopné údržby dle stavu.
    K té alianci, nikdo netvrdí, že všichni musí mít stejnou výzbroj, ostatně Gripen je také mimo aliančního původu, já jenom tvrdím, že ruský ekonomický či politický vliv je pro každou zemi velkou hrozbou, pro člena NATO obzvlášť. Zvlášť v situaci kdy se Rusko vymezuje vůči NATO vyslovně nepřátelsky a pořádá každý rok u hranic baltských zemích cvičení s námětem "rychlé obsazení Estonska"
    Nicméně se obávám, že tato debata je spíše akademická, Slovensko si Gripeny nepořídí, nemá za co. Pokud není schopné udržet v provozu více než pár postarších Migů, těžko sežene peníze na nákup či pronájem a následný provoz nových letadel. Spíše se provoz bojových letadel v OS SR zruší zcela a ochranu jejich nebe převezmou VZ AČR, Slovensko bude něco málo přispívat na provoz.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:19 15.01.2014

    Zdravím! Možná se budu opakovat, podle údajů z Janes se letová hodina Gripenu pohybuje na úrovni 4700 USD, u Migů 29 (po přechodu na údržbu podle stavu a ne podle náletu) je to ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím! Možná se budu opakovat, podle údajů z Janes se letová hodina Gripenu pohybuje na úrovni 4700 USD, u Migů 29 (po přechodu na údržbu podle stavu a ne podle náletu) je to 5500 USD (u F 16 uváděli 7000USD), všechny údaje jsou z roku 2012. Když vezmete v potaz, že pro Gripen budou slováci potřebovat vše nové, nemají pro něj ani náboj do kanonu, na tož raketu nebo pozemní vybavení. Na air policing jim ty mašiny vystačí. Pak budou muse hodně počítat.
    Co se týká ruského přístupu k zákazníkům, tak v poslední době prodaj všechno všem, tak jako ostatní zbrojovky, profit je tu až na prvním místě.

    pro Nesher: aliance není jen o jednotnosti výzbroje (toto je spíše zástupný důvod lobbistů,aby se nakrmili jejich vlastní zbrojovky) spojence zajímá hlavně to čím dokáže stát přispět do společné obrany, ocení hlavně nezávislost a zachování schopnosti slovenského letectva a ne to s jakou herkou lítají.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    20:33 15.01.2014

    To David Jednak Slovensko není Polsko, MIG 29 je oproti Gripenu prostě provozně mnohem dražší. A ohledně ruského zájmu, to je přeci to co jsem zmiňoval, ruský vliv je pro každou ...Zobrazit celý příspěvek

    To David
    Jednak Slovensko není Polsko, MIG 29 je oproti Gripenu prostě provozně mnohem dražší.
    A ohledně ruského zájmu, to je přeci to co jsem zmiňoval, ruský vliv je pro každou zemi smrtící, pro člena NATO to pak platí ještě v mnohem větší míře.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    18:51 15.01.2014

    Matesaax: Modernizovat se dá kdejaký střep, ale Slováci už v letech 2005-2006 modernizovali 10ks za nemalou sumu 2,2mld. SK. A že by ta modernizace po 7letech už byla zralá na ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax: Modernizovat se dá kdejaký střep, ale Slováci už v letech 2005-2006 modernizovali 10ks za nemalou sumu 2,2mld. SK. A že by ta modernizace po 7letech už byla zralá na další modernizaci ? (!)Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:56 15.01.2014

    Tak MiGy-29 má ve výzbroji i Polsko, které přeci má s Ruskem tradičně mnohem horší vztahy. A ničemu to nevadí. A dnes Rusové dodávají rychle a spolehlivě, doba devadesátých let je ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak MiGy-29 má ve výzbroji i Polsko, které přeci má s Ruskem tradičně mnohem horší vztahy. A ničemu to nevadí. A dnes Rusové dodávají rychle a spolehlivě, doba devadesátých let je už dávno pryč. A třeba právě z politických důvodů by Rusko mělo velký zájem na udržení vlivu na SlovenskoSkrýt celý příspěvek

  • Nesher
    21:35 14.01.2014

    Ono to není jen o modernizaci, ale např. i o dodávkách náhradních dílů atp. A s tím mají Rusové tu a tam potíže. Navíc, Slovensko je přeci jen člen NATO, i když současná slovenská ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to není jen o modernizaci, ale např. i o dodávkách náhradních dílů atp. A s tím mají Rusové tu a tam potíže.
    Navíc, Slovensko je přeci jen člen NATO, i když současná slovenská vládní garnitura je zcela nepochopitelně (často i proti zájmům vlastní země) proruská, tedy by nemělo, pokud možno, používat techniku od potencionálního protivníka.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    21:10 14.01.2014

    To Matesaax :
    Indické MiG-29 jsou novější než ty naše.

    To Matesaax :
    Indické MiG-29 jsou novější než ty naše.

  • Jan Grohmann
    20:18 14.01.2014

    Otázkou je, jaké jsou politicko-vojenské ambice Slovenska. Potřebuje stíhačky jen na "air policing" nebo má větší ambice? Zapojení se do zahraničních misí? Útoky na pozemní cíle, ...Zobrazit celý příspěvek

    Otázkou je, jaké jsou politicko-vojenské ambice Slovenska. Potřebuje stíhačky jen na "air policing" nebo má větší ambice? Zapojení se do zahraničních misí? Útoky na pozemní cíle, atd.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    20:09 14.01.2014

    Ono to s tím Migem -29 není tak tragické,jak nám např. slovenská media nyní snaží tvrdit.Pokud se na letounu provede modernizace ve stylu indického upgradu,tak je z Migu-29 velice ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to s tím Migem -29 není tak tragické,jak nám např. slovenská media nyní snaží tvrdit.Pokud se na letounu provede modernizace ve stylu indického upgradu,tak je z Migu-29 velice účinný stroj s perspektivou provozu dalších 15 let.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    18:05 14.01.2014

    pár tvrdých faktů: MiG-29 A (i 9-13) je dnes beznadějně zastaralý, drahý na provoz a bezperspektivní. Jak zde bylo zmíněno, Polsko je používá proto, aby jim Rusové zbytečně ...Zobrazit celý příspěvek

    pár tvrdých faktů:
    MiG-29 A (i 9-13) je dnes beznadějně zastaralý, drahý na provoz a bezperspektivní. Jak zde bylo zmíněno, Polsko je používá proto, aby jim Rusové zbytečně nerozkryli nové F-16C/D blok 52.
    Cvičné letouny typu FA-50 či M-346 nemohou plnit roli plnohodnotného víceúčelového bojového letounu a už vůbec tuto roli nemůže plnit L-159A.
    F-35 Lightning II, Typhoon nebo Rafale jsou pro státy našeho regionu nepřijatelně drahé.
    Takže zbývá jediné - kombinace klasických jednoúčelových cvičných letadel a univerzálních bojových letounů s co nejmenšími provozními náklady.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    19:29 12.01.2014

    Do flanker.jirka FA 50 Golden Eagle raczej nie da się porównać do Gripena U nas MON zrezygnowal z LIFT bo po analizie możliwości maszyn i ich cenie uznał że to jest bez sensu ...Zobrazit celý příspěvek

    Do flanker.jirka
    FA 50 Golden Eagle raczej nie da się porównać do Gripena

    U nas MON zrezygnowal z LIFT bo po analizie możliwości maszyn i ich cenie uznał że to jest bez sensu

    Za te 30 mln$ to i Szwedzi Grpiena sprzedadzą...
    Może nie nowego - ale z małym przebiegiem...Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    17:44 12.01.2014

    Je otázka zda pro 6-8 pronajatých Gripenů jsou vůbec potřeba nějaké cvičné letouny.To vychází,že by na nich létalo cca 10 pilotů a pokud by bylo potřeba nějaké nové piloty,tak by ...Zobrazit celý příspěvek

    Je otázka zda pro 6-8 pronajatých Gripenů jsou vůbec potřeba nějaké cvičné letouny.To vychází,že by na nich létalo cca 10 pilotů a pokud by bylo potřeba nějaké nové piloty,tak by se jednalo tak max. o 2 piloty za dva roky,ty se klidně můžou cvičit např. u nás.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:28 12.01.2014

    Možná by se mohlo Slovensko poohlédnout i zcela jinde, když už u nich vyrábí korejská auta, mohli do výběru zahrnout i FA 50 Golden Eagle. Na air policing to vystačí, umí až 1840 ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná by se mohlo Slovensko poohlédnout i zcela jinde, když už u nich vyrábí korejská auta, mohli do výběru zahrnout i FA 50 Golden Eagle. Na air policing to vystačí, umí až 1840 km/h. Hmotnostně a výkonově je to de facto Gripen za nižší cenu, dokonce používá i stejný typ motoru. Na wiki deklarují cenu za kus v roce 2012 30 mil. USD.Skrýt celý příspěvek

  • David
    16:30 12.01.2014

    Nemyslím si, že by L-159 by pro Slovensko bylo špatným řešením. Pokud by je nakoupilo za cenu nabízenou jako Drakenu a následně přestavělo na cvičnou verzi L-159 T1, tak by to bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslím si, že by L-159 by pro Slovensko bylo špatným řešením. Pokud by je nakoupilo za cenu nabízenou jako Drakenu a následně přestavělo na cvičnou verzi L-159 T1, tak by to bylo docela efektivní cvičné letadlo - a tedy vhodná náhrada za L-39.
    A dobrým tahem by byl i nákup JAS-39 Gripen, které mají oproti MiG-29 levnější provoz.
    A jiank - ano, každý stát si vždycky bude prosazovat své svébytné zájmy, snahy o zavedení jednotného stroje tu byly, ale nikdy se to nenaplnilo, už třeba proto, že mnohé evropské státy nechtějí být závislé na USA, další prosazují ryze evropské řešení, Francie si hraje na velmoc atd.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3