Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen
Foto: JAS-39 Gripen; ilustrační foto / MO ČR

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci skončí slovenským stíhačkám životnost v roce 2016. Nejvyšší čas se porozhlédnout po jejich nástupci.

Vzdušné s í ly Ozbrojených s i l Slovensk é republiky disponuj í v současné době 21 stroji MiG-29. V roce 2005 se Slovensko rozhodlo provést částečnou modernizac i deseti MiG ů -29 za 2,2 miliardy tehdejších slovenských korun. Šlo zejména o výměnu spojovacích a některých avionických systémů. V současné době však léta pouze šest stíhaček – 4 MiGy-29AS a 2 MiGy-29UBS.

Slovensko dnes stojí před závažným rozhodnutím, jak pokračovat se svým stíhacím letectvem . V poslední době jdou slyšet hlasitěji hlasy mluvící o vzniku společné česko-slovenské jednotky, létající na švédských stíhačkách JAS-39 Gripen .

Máme hodně informací z české strany, abychom se vyvarovali problémů, které měli oni, a abychom dokázali navázat na jejich zkušenosti,“ řekl pro agenturu TSAR slovenský ministr obrany Martin Glváč. Podle Glaváče se s českou str a n o u o vzniku společné jednotky vedou rozhovory delší dobu. Výsledek jednání má být znám v první polovině tohoto roku.

Pozitivní směr jednání vedoucí ke vzniku společné letecké jednotky potvrdil před týdnem i m ístopředseda slovenské vlády a ministr zahraničí Miroslav Lajčák. „Jsme dohodě blíže, než kdykoli předtím,“ prohlásil Lajčák při návštěvě P rahy.

Nákup nových letounů a vznik společné jednotky jsou odlišné, ale provázané věci. V rámci spravedlivé mezinárodní soutěže musí Slovensko dat šanci více kandidátům.

Podle deníku SME připadají v úvahu pouze stíhačky JAS-39 Gripen a F-16 Fighting Falcon. V obou případech se jedná o jednomotorové lehké (levné) stíhačky. Nákup těžkých dvoumotorových strojů nebo velmi drahé F-35 Lightning II je nereálné.

Pokud však dojde ke vzniku společné česko-slovenské jednotky, je prakticky jisté, že si Slovensko pořídí stejné stíhačky jako Česká republika – tedy švédské JAS-39 Gripen. Zda půjde o nové stroje nebo stroje z přebytků švédského letectva je otázkou.

Ostatně č eská strana vznik společné jednotky podmiňuje provozem společného stroje. "Navrhli jsme společnou ochranu vzdušného prostoru, což ovšem představuje přejít na stejnou platformu letounů," řekl na veletrhu IDET 2013 v Brně náčelník generálního štábu Petr Pavel.

Slovenská armáda uvažuje o pronájmu šesti až osmi stíhaček. „Pravděpodobně půjdeme systémem, jakým šla Česká republika, a to pronájmem letových hodin “ citovala agentura TASR slovenského ministra obrany Martina Glváče

Obrovskou výhodou pro slovenské letectvo je, že se může opřít o zkušenosti české strany . Česká strana má navíc vybudované výcvikové zázemí, které mohou slovenští piloti využívat.

Idea sjednoceného vzdušného prostoru a jeho obrany vznikla již v roce 2002. Tehdejší premiér Vladimír Špidla představil plán Společné nebe, do kterého se původně kromě Česka a Slovenska mělo zapojit i Polsko a Maďarsko. Legislativní problémy a technologické rozdíly způsobily, že se smlouva neuzavřela.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container Carrier (CC). Automobil vyvinula firma VYVOJ Martin za úzké spolupráce se slovenskou armádou.

Cobra-13 – 601.skss a 5. pšu ve Freedonii

Největšího cvičení sil pro speciální operace, Cobra-13, které skončilo minulý týden, se účastnily i jednotky, které jsou našim čtenářům blízké a velmi známé. Jedná se o prostějovskou 601. skupinu ...

Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace

FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. Tiskové zprávy 601. skupiny speciálních sil hovoří o spolupráci s úkolovou jednotkou speciálních ...

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké společnosti Draken International. Jde o jednu z největších amerických firem poskytující letecké služby ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • JirkaHlou
    10:46 11.01.2015

    Podle mě by si slovensko ještě pár let nechat Migy a postupně si budovat zázemí na Gripeny nebo něco jiného, protože už vidím jak se slovenští piloti stěhují do Čáslavi (protože se říká že by slovenští Gripeni byli v Časlavi a na Sliači by byla jen hotovost 2-3 gripenů) a proč by si Slovensko mělo kupovat/pronajímat letadla, která by byla v Časlavi (ČR). Doporučoval bych 8ks Jas-39C stím že by se piloti přeskušovali a cvičili na našich Déčkách za poplatek.Za druhé nevím jak chce slovensko vyřešit i výcvikové letectvo protože L-39CM a L-39ZAM bude končit životnost a kupovat popřípadně L-39NG na to aby se na nich ročně vycvičil 1 popřipadně 2 piloti mi přijde zbytečné

  • kikoš13
    06:10 25.01.2014

    proč slováci proč nebut´te blbí jako my nechtesi migi-29 igdiš jsou migi zastaralí(vše se dá modernizovat)

  • flanker.jirka
    16:10 17.01.2014

    Nesher: je to uvedeno v Janes, předpokládám, že náklady na provoz nebudou tvořeny jen palivem a údržbou o motor navíc, elektronika na starších mašinách je většinou na analogové bázi a hodně z toho je tak opravitelné na místě, kdežto u moderních letounů vyjme obsluha celý blok a pošle přes půl Země, aby v bloku kolikrát vyměnili jednu součástku za dolar, ale ve výsledku uživateli naúčtují nový blok, plus oprava a přeprava ranec.
    Podobnou situaci najdete třeba i vrtulníků malý W3A Sokol má tak drahou generální opravu jako stojí generálka dvou Mi 171. více nadjete zde: http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/politika/pristrizena-vladni-letka-armade-chybi-miliarda-na-opravy_252029.html

  • David
    14:34 16.01.2014

    Ale třeba právě v tom vidím zásadní problém. Docela dobře si pamatuji časy společného státu, kdy Češi nadávali, že doplácejí na Slováky - a Slováci nadávali, že doplácejí na Čechy. Vedlo to až k rozpadu společného státu. Nyní máme skvělé vzájemné vztahy - a já se obávám, že paradoxně právě přehnaná snaha o spolupráci by ty vztahy mohla narušit

  • Nesher
    13:59 16.01.2014

    To jakub
    To už je ovšem jiná otázka :-)

  • Jakub Mareš
    12:22 16.01.2014

    nevím proč my bychom měli platit většinu výdajů na ochranu slovenského nebe

  • Nesher
    23:11 15.01.2014

    To flanker
    Nezlobte se, ale statistiky se mi zdají nějaké divné, nevěřím, že by ruské dvoumotorové letadlo bylo tak "levné" na provoz. A rozhodně si nejsem jist zda jsou SK migy schopné údržby dle stavu.
    K té alianci, nikdo netvrdí, že všichni musí mít stejnou výzbroj, ostatně Gripen je také mimo aliančního původu, já jenom tvrdím, že ruský ekonomický či politický vliv je pro každou zemi velkou hrozbou, pro člena NATO obzvlášť. Zvlášť v situaci kdy se Rusko vymezuje vůči NATO vyslovně nepřátelsky a pořádá každý rok u hranic baltských zemích cvičení s námětem "rychlé obsazení Estonska"
    Nicméně se obávám, že tato debata je spíše akademická, Slovensko si Gripeny nepořídí, nemá za co. Pokud není schopné udržet v provozu více než pár postarších Migů, těžko sežene peníze na nákup či pronájem a následný provoz nových letadel. Spíše se provoz bojových letadel v OS SR zruší zcela a ochranu jejich nebe převezmou VZ AČR, Slovensko bude něco málo přispívat na provoz.

  • flanker.jirka
    22:19 15.01.2014

    Zdravím! Možná se budu opakovat, podle údajů z Janes se letová hodina Gripenu pohybuje na úrovni 4700 USD, u Migů 29 (po přechodu na údržbu podle stavu a ne podle náletu) je to 5500 USD (u F 16 uváděli 7000USD), všechny údaje jsou z roku 2012. Když vezmete v potaz, že pro Gripen budou slováci potřebovat vše nové, nemají pro něj ani náboj do kanonu, na tož raketu nebo pozemní vybavení. Na air policing jim ty mašiny vystačí. Pak budou muse hodně počítat.
    Co se týká ruského přístupu k zákazníkům, tak v poslední době prodaj všechno všem, tak jako ostatní zbrojovky, profit je tu až na prvním místě.

    pro Nesher: aliance není jen o jednotnosti výzbroje (toto je spíše zástupný důvod lobbistů,aby se nakrmili jejich vlastní zbrojovky) spojence zajímá hlavně to čím dokáže stát přispět do společné obrany, ocení hlavně nezávislost a zachování schopnosti slovenského letectva a ne to s jakou herkou lítají.

  • Nesher
    20:33 15.01.2014

    To David
    Jednak Slovensko není Polsko, MIG 29 je oproti Gripenu prostě provozně mnohem dražší.
    A ohledně ruského zájmu, to je přeci to co jsem zmiňoval, ruský vliv je pro každou zemi smrtící, pro člena NATO to pak platí ještě v mnohem větší míře.

  • Jura99
    18:51 15.01.2014

    Matesaax: Modernizovat se dá kdejaký střep, ale Slováci už v letech 2005-2006 modernizovali 10ks za nemalou sumu 2,2mld. SK. A že by ta modernizace po 7letech už byla zralá na další modernizaci ? (!)

  • David
    13:56 15.01.2014

    Tak MiGy-29 má ve výzbroji i Polsko, které přeci má s Ruskem tradičně mnohem horší vztahy. A ničemu to nevadí. A dnes Rusové dodávají rychle a spolehlivě, doba devadesátých let je už dávno pryč. A třeba právě z politických důvodů by Rusko mělo velký zájem na udržení vlivu na Slovensko

  • Nesher
    21:35 14.01.2014

    Ono to není jen o modernizaci, ale např. i o dodávkách náhradních dílů atp. A s tím mají Rusové tu a tam potíže.
    Navíc, Slovensko je přeci jen člen NATO, i když současná slovenská vládní garnitura je zcela nepochopitelně (často i proti zájmům vlastní země) proruská, tedy by nemělo, pokud možno, používat techniku od potencionálního protivníka.

  • liberal shark
    21:10 14.01.2014

    To Matesaax :
    Indické MiG-29 jsou novější než ty naše.

  • Jan Grohmann
    20:18 14.01.2014

    Otázkou je, jaké jsou politicko-vojenské ambice Slovenska. Potřebuje stíhačky jen na "air policing" nebo má větší ambice? Zapojení se do zahraničních misí? Útoky na pozemní cíle, atd.

  • Matesaax
    20:09 14.01.2014

    Ono to s tím Migem -29 není tak tragické,jak nám např. slovenská media nyní snaží tvrdit.Pokud se na letounu provede modernizace ve stylu indického upgradu,tak je z Migu-29 velice účinný stroj s perspektivou provozu dalších 15 let.

  • liberal shark
    18:05 14.01.2014

    pár tvrdých faktů:
    MiG-29 A (i 9-13) je dnes beznadějně zastaralý, drahý na provoz a bezperspektivní. Jak zde bylo zmíněno, Polsko je používá proto, aby jim Rusové zbytečně nerozkryli nové F-16C/D blok 52.
    Cvičné letouny typu FA-50 či M-346 nemohou plnit roli plnohodnotného víceúčelového bojového letounu a už vůbec tuto roli nemůže plnit L-159A.
    F-35 Lightning II, Typhoon nebo Rafale jsou pro státy našeho regionu nepřijatelně drahé.
    Takže zbývá jediné - kombinace klasických jednoúčelových cvičných letadel a univerzálních bojových letounů s co nejmenšími provozními náklady.

  • Lukas
    19:29 12.01.2014

    Do flanker.jirka
    FA 50 Golden Eagle raczej nie da się porównać do Gripena

    U nas MON zrezygnowal z LIFT bo po analizie możliwości maszyn i ich cenie uznał że to jest bez sensu

    Za te 30 mln$ to i Szwedzi Grpiena sprzedadzą...
    Może nie nowego - ale z małym przebiegiem...

  • Matesaax
    17:44 12.01.2014

    Je otázka zda pro 6-8 pronajatých Gripenů jsou vůbec potřeba nějaké cvičné letouny.To vychází,že by na nich létalo cca 10 pilotů a pokud by bylo potřeba nějaké nové piloty,tak by se jednalo tak max. o 2 piloty za dva roky,ty se klidně můžou cvičit např. u nás.

  • flanker.jirka
    17:28 12.01.2014

    Možná by se mohlo Slovensko poohlédnout i zcela jinde, když už u nich vyrábí korejská auta, mohli do výběru zahrnout i FA 50 Golden Eagle. Na air policing to vystačí, umí až 1840 km/h. Hmotnostně a výkonově je to de facto Gripen za nižší cenu, dokonce používá i stejný typ motoru. Na wiki deklarují cenu za kus v roce 2012 30 mil. USD.

  • David
    16:30 12.01.2014

    Nemyslím si, že by L-159 by pro Slovensko bylo špatným řešením. Pokud by je nakoupilo za cenu nabízenou jako Drakenu a následně přestavělo na cvičnou verzi L-159 T1, tak by to bylo docela efektivní cvičné letadlo - a tedy vhodná náhrada za L-39.
    A dobrým tahem by byl i nákup JAS-39 Gripen, které mají oproti MiG-29 levnější provoz.
    A jiank - ano, každý stát si vždycky bude prosazovat své svébytné zájmy, snahy o zavedení jednotného stroje tu byly, ale nikdy se to nenaplnilo, už třeba proto, že mnohé evropské státy nechtějí být závislé na USA, další prosazují ryze evropské řešení, Francie si hraje na velmoc atd.

  • green_korytnacka
    20:36 11.01.2014

    ake su celkove naklady na prenajom a celkove naklady v pripade nakupu tych lietadiel?

    preco sa nakupy lietadiel neriesia v ramci celeho nato? to maju jednotlive staty tak vyrazne odlisne poziadavky na lahke stihacky?

  • flanker.jirka
    18:29 11.01.2014

    Slováci budou muset hodně počítat co je pro ně v současné době výhodnější, rozhodně bych jim přál soběstačnost v hlídání vzdušného prostoru. S Gripeny nešlápnou vedle, ale nezatracoval bych ani možnost reinkarnaci Migů 29 za pomocí modernizací a výměnu motorů, vše spojené s přechodem na údržbu podle stavu, to již dnes rusové a ukrajinci umožňují.
    Mají pro tyto stroje hotové zázemí, ve skladech jistě i výzbroj. Jen výměna pozemní infrastruktury a nová munice bude stát ranec peněz. AČR dodnes "žije" díky tomu, že se dostala hodně levně k raketám AIM 9 Sidewinder starší verze (sotva srovnatelnou s ruskou R 73) a když budou chtít slováci pořídit i střely středního dosahu, tak zjistí, že jedna raketa dnes vyjde dráž jak dobře uložená L 159 :-D
    ...Polsko moc dobře ví, proč se Migů nezbavuje.

  • Hubňa
    14:09 11.01.2014

    Matesaax:

    Nejde mi o to, že je kupuje zrovna Gruzie, i když by pro ni byly nepochybně zajímavý. Spíš mi jde o tu cenu. Kus cca 25 let starého (sice z části počátkem tisíciletí modernizovaného) stroje za cenu zhruba víc než 4 krát vyšší než je cena L-159?

  • cejkis
    13:15 11.01.2014

    4ikari

    Psal jsem o masovém zavádění F35 za 12 let a smál jste se. Nejdále je na tom Norsko. Již má ve výrobě 4ks a tamní parlament schálil nákup dalších strojů.

    Země v Evropě, které oslovily USA o možnost dodávek F35 či se na programu přímo podílejí:
    Dánsko
    Belgie
    Nizozemi
    Norsko - již objednáno
    Španělsko
    Finsko
    UK

  • Matesaax
    11:59 11.01.2014

    Gruzie kupuje Su-25,protože jediný výrobní závod na jednomístné Su-25 byl právě v Gruzii,takže je to pro ně letoun s kterým mají největší zkušenosti.Druhý závod v Rusku vyráběl pouze spárky.Do Gruzie se prodala i většina našich a slovenských Su-25.
    Nemyslím,že L-159 je jako cvičný stroj zastaralý,např. Angličani si to také o svém Hawku nemyslí a hrdě se s ním cpou do každého vyběrového řízení.Nebo čínský K 8 je stroj na úrovni L-39 z 80 let a v Africe už ho má snad polovina států.

  • Nemo
    10:59 11.01.2014

    ano, nedostatek financí, na tom je krásně vidět jak hospodářství býv. ČSR šlo do kytek - dříve se zvládly stovky letounů a dnes je problém ufinancovat i jen jednu jedinou letku. Bohužel tou korupcí se naše státy mohou směle zařadit po bok afrických bananistánů - a i tam mnohdy ufinancují více slušných letadel.
    Jak už padly návrhy že tak málo letadel je k ničemu a nejlepší by bylo stíhací letectvo zrušit - sice na první pohled vypadají logicky jenže by se vytratila odbornost která by třeba za 10-20let mohla chybět. Takhle tu bude pořád určité zázemí které v případě ohrožení významně urychlý zvětšení letecké síly.
    A zrovna ty MIGy nepatří mezi nějak drahé stroje, ale slovenským pohlavárům je asi milejší ulívat si peníze na svá soukromá konta....

  • Hubňa
    10:10 11.01.2014

    Trochu to upřesním. Slovenské Migy sice prošly modernizací, ta se ale netýkala motorů. Právě těm končí v roce 2016 životnost. Jejich výměna by stála velký peníze.
    Pronájem Gripenů je asi nejlepší varianta, je ale možné, že dojde k nákupu či pronájmu i jiného stroje, jak už někdo zmínil, třeba olítaných F-16tek z Beneluxu...
    K L-159, nemyslím si, že by ji Slováci brali, budou mít soutva peníze na utáhnutí těch nadzvukových letadel. Bohužel, asi je všechny prodáme pod cenou do USA, přitom, nepochybuju, že kdybychom je i za dvakrát takovou cenu někomu nabídli, jen by se po nich zaprášilo (třeba Gruzie teď koupila starý bulharský Su-25, 4 miliony eur za jeden...). USA ale asi prostě nechtějí dát souhlas s prodejem...

  • BoudiSVK
    08:15 11.01.2014

    Taky maly detail, Mig-29 nekonči v roku 2016 životnost ale zmluva o servise stihaciek s ruskom. Naša vlada je však moc debilna na podpis novej zmluvy, tak radšej ideme tunelovat.

  • Nesher
    01:49 11.01.2014

    To Petr M
    To o těch L 159 je scifi, Slováci neufinancuj ani 8 Migů a budou ještě k tomu platit jednoúčelové Alcy, už se všichni smiřte s tím, že L 159 ve verzi \\\\\\\\\\\a je omyl a ve verzi B je přeci jen orpti moderním cvyčným letadlům zastaralá

  • OMFG
    01:22 11.01.2014

    Kubo, zato ty svojim prispevkom, citovanim "srandovneho" Slotu a nadmernym pouzivanim emotikonov budis lepsi dojem :)

    Ad S-300: vzhladom na cenu rakiet (a absenciu adekvatnych strelnic - vid realizaciu strelieb s 2K12 KUB na strelnici Ustka v Polsku) nie je prekvapive, ze k tomu dodnes nedoslo. Aj dalsi clen NATO vlastniaci tento komplet - Grecko - ho po prvy krat ostro testovalo az v roku 2013, po od zaradenia.

    Ad "pripadna obrana": Princip kolektivnej obrany, premena uloh OS, NATINADS...skratka a dobre tych 6-8 strojov Slovensku na plnenie sucasnych uloh bohato staci.

    Ad tanky: Galko ich planoval poslat do srotu, Glvac mal opacnu mienku. Podla mojho skromneho nazoru T-72 nie je vhodnou platformou do buducnosti (od zastaranosti az po celkovy dizajn - vid nedavnu tunajsiu pomerne obsiahlu diskusiu o tankovych skolach rozputanu Zbrojirem), no na akviziciu modernych zapadnych MBTs - napriklad po vzore Polska - nie su financie. Dalsie negativa z dovody ich kvantity su prehladne zhrnute v pripevku plk. Galatika: www.as4u.cz/filemanager/files/file.php?file=6389‎


    P.S.: V minulorocnej Bielej knihe o obrane o tankoch nie je ani zmienka. Vid napr.:

    "[Pozemné sily] Budú zahŕňať prieskumné sily, pechotu na viacúčelových taktických vozidlách a bojových obrnených vozidlách s vysokou mobilitou, bojovú podporu a bojové zabezpečenie (delostrelectvo, ženijná podpora, radiačná, chemická a biologická ochrana, komunikačné a informačné systémy, spravodajstvo a prostriedky elektronického boja, logistika, zdravotnícka podpora, civilno-vojenská spolupráca a psychologické operácie)."

  • ikari
    01:11 11.01.2014

    cejkis: masové zavádění F-35? xD to bych chtěl vidět xDD.... ne - nic takového evropě doufám nehrozí

  • Petr M
    00:16 11.01.2014

    Pokud by Slovensko vzalo gripeny, jednalo by se o společnou obranu vzdušného prostoru a výcvik pilotů, využívání výcvikového zázemí ČR, klidně bychom Slovensku mohli za symbolickou cenu nebo i zdarma nabídnout nevyužívané l-159, které se mají prodat za cenu šrotu do USA. (jen motor motor F124-GA-100 má cenu 40-50 milionů Kč a AČR prodává celý letoun za 15 milionů Kč, to je vážně nepochopitelné.)

    Na nějaké přechodné období by vzdušný prostor Slovenska mohly hlídat i naše gripeny, než si pořídí vlastní stroje.

  • kubo4747
    21:23 10.01.2014

    Jura99 prosím ťa, netrep také nezmysly, ukazuje to len tvoju inteligenciu šumiacej trávy.

    To naše letectvo... letectvo ani není. Tých 6, či 8 stíhačiek, čo lieta. To na prípadnú obranu vôbec nestačí. Navyše naša armáda ani ešte na ostro vo výcviku nevyskúšala S-300, ani raz nevystrelili z toho, teraz sa niečo chystá, ale ten systém není extra z modernizovaný, ak aj vôbec nejako modernizovaný je, ale 1 batéria, čo je to? Nič. Síce nám Slovákom to stačí, kto už by chcel tak skorumpovanú a špinavú krajinu. :D A to ani nevravím o 30 boja schopných tankov T-72, z toho sú 4 zmodernizované a to sa tuším využívajú iba 2 tie zmodernizované, pričom tá modernizácia stále 100 miliónov na jeden tank za starých korún! Tá naša armáda by mala takú účínnosť, ako keby sme si fúkli práškového cukru do zadku. :D

    A najlepšie sú Slotové výroky alebo vízie, nikto ich neberie vážne, ale teno ma predsa len dostal, ako aj ostatné.

    "Slovensko by sa neubránilo ani proti maďarským polovníkom a už tak nie proti pravidelnej armáde." :D :D :D

    Alebo, keď Maďari tiež kupvoali Gripeny. "Tie stíhačky sú špičkové, ale škoda, že si nemôžeme dovoliť ani len to jedno krídlo a už tak nie stíhačku."
    :D :D :D

    Sranda s tým Slotom

  • Lukas
    21:08 10.01.2014

    Chciałbym tylko przypomieć że Rumuni sporo zapłacą za te F-16.

    12 używanych Block 15 za 630 mln Euro

    Za 800 mln $ można kupić nowe 12 F-16 block 52 i latać przez 30-40 lat...
    (Za tyle kupił Oman )

    Naprawde nie wiem co o tym myślić...

  • cejkis
    20:46 10.01.2014

    Optimálním řešením je vybrat si levnější variantu mezi nákupem použitých F16 z Belgie či Španělska (aktuální pro Rumunsko) a pronájem.

    Současně však je nutné během 2-3 let vypsat výběrové řízení na dodávku nových strojů po ukončení 12letého kontraktu . Češi ani Slováci to neudělají a tak již nyní víme, že po ukončení pronájmu budou mít Češi zase na výběr - přechod na olétanou F16 a investice do zázemí a nebo zustat u olétaného Gripenu. V této době však již ostatní země NATO budou masově zavádět F35 objednané v následujících letech.

    Tedy v roce 2024 to bude v ČR vypadat následovně:
    a) debata zda potřebujeme letadla
    b) zjištění, že nové stroje nestihne výrobce dodat
    c) konstatování, že zustaneme u oletaných Gripenů

  • cejkis
    20:40 10.01.2014

    1)Řešit nové stroje 2 roky před vyřazením stávajících je pozdě.
    - pokud to bude Gripen, tak bude z inventáře švédského letectva
    - pokud to bude F16, tak to bude jeden z vyřazovaných strojů.
    - F35 je scifi, dodací lhůta 6let pokud by si to SK vyjednalo, jinak delší

    2)Společná jednotka je šidítko na voliče.
    - bude pouze společný servis a výcvik
    - stroje musí být dislokované na obou stranách hranice pro reakční časy
    - servis od určitého lvl je stejně řešen u výrobce a tak společná jednotka mnoho zdrojů nešetří

  • Vestly
    19:59 10.01.2014

    Už si viem predstavit tu zmlumu na Gripeny s 2x takou cenou ako maju Česi... Nechapem ich logiku , kedže mat vlastne stihačky je vždy lepšie ako mat prenajate. A je snad jasne , že ak by konečne poriadne modernizovali Migy , a nezacali ich po pol roku rozkradat , tak by to bolo o moc lacnejsie a aj efektivnejsie ako prenajat si par Gripenov.

  • Jura99
    19:44 10.01.2014

    Nejsem si jistý, že bychom Slovákům měli zdarma pomáhat se zkušenostmi nebo službami, které jsme tvrdě zaplatili. Co z toho budeme mít ? Že by opět výroky Slováků, že jsou lepší a že jsme je vždycky okrádali ? Na druhou stranu je to od nich jen vypouštění bublin, vlastní letectvo budou schopni řešit cca až v době, kdy nám bude končit druhý pronájem Gripenů.

  • Lukas
    18:56 10.01.2014

    lorgarius
    Nie...
    Godzina latania MiG 29 nie jest tańsza...
    Na Litwe wysyłamy te maszyny bo do tego są zdatne (innych zdolności nie mają )

    Staramy się aby piloci z różnych eskadr - nieważne czy F-16 czy MiG mieli okazjie brać udziął w międzynarodowych ćwiczeniach i misjach... (Na np. Red Flag mamy MiGi posłać? )

    A na koniec - nie chcemy by Rosjaie zbyt dobrze mogli sobie pooglądać nasze F-16

  • A.M.
    18:36 10.01.2014

    podľa mňa pri súčasnej finančnej situácii OS SR je vlastné stíhacie letectvo drahý a zbytočný špás, nebol by som proti, keby sa zrušilo a vzdušný priestor by nám zabezpečovala iná krajina NATO, ktorá má dostatočný počet síl a prostriedkov

  • lorgarius
    18:16 10.01.2014

    k tej nakladnosti -poliaci nasadzovali v pobalti k hliadkovaniu mig29 a nie f16, s odovodnenim, ze letova hodina je pri tazkom dvojmotorovom migu lacnejsia?

  • Matesaax
    18:02 10.01.2014

    Nemo/paradox je,ze ty Migy jsou po modernizaci.probehla v roce 2006 a zahrnovala vylepseni letounu pro provoz v podminkach Nato a moznosti provozu do roku 2025.Vinou nedostatku financi a kanibalizaci nekterych stroju je dnes letuschopna tak pulka z 12 stroju.Je otazka zda 6-8 Gripenu ma vubec cenu provozovat a proste nadzvuky radeji zrusit.pouzivat zakladnu pro roj stihacek je drahy spas..

  • OMFG
    17:39 10.01.2014

    V prvom rade cakam opat raz plodnu debatu, plnu fundovanych prispevkov najma zo slovenskej strany, ako to tu uz byva zvykom :) /irony

    A teraz k veci: viac-menej jedina moznost, pokial sa nechceme bavit o zaniku nadzvukoveho letectva - ine jednomotorove stroje 4,5. generacie zapadnej proveniencie neexistuju (a dovolim si tvrdit, ze ani tej "vychodnej"). Slusny pomer cena/vykon, vyhoda svedskych prebytkov verzii C a D, pomerne mlada platforma s modernizacnym potencialom, moznost kooperacie so susedmi...
    Pri poslednom bode by som sa rad zastavil.

    Nie je uz jasne, kedy prisli na svet prve spekulacie o vytvoreni tzv. Gripenzony, ktora by zahrnala niekolko statov Strednej Europy. Kostra vsak bola jasna - Cesko a Madarsko, pricom sa spekulovalo o Slovensku (konciace a nakladne MiG-29), Polsku (nakoniec isli do F-16), Chorvatsku (koniec zivotnosti a zastaranost MiG-21), Rumunsku (rozhodli sa nahradit MiG-21 kupou F-16 z druhej ruky od Portugalska) ci Rakuska (nakladnost dvojmotorovych Typhoonov). Okrem posledneho menovaneho statu clenovia NATO, kompaktnost ich uzemia a coraz vacsia nakladnost novych strojov - tieto faktory priam podnecuju uvahy o spolupraci. Otazna je ale rovina takejto kooperacie. Jedna vec je usporiadavat spolocne cvicenia, ina vec je mat povedzme spolocne opravarenske a logisticke zazemie (co vsak pri prenajme nie je prilis relevantne) a uplne ina vec je vytvorenie spolocnych letiek...


    Na zaver dve poznamky:
    1) Do konca mesiaca by MO SR malo predlozit koncepciu rozvoja letectva, osobne som zvedavy najma na perspektivu vrtulnikov.
    2) V pripadne akvizicie JAS-39 predpokladam opatovne rozvirenie debat o kupe/prenajme L-159.

  • Nemo
    17:19 10.01.2014

    Tak nějak nechápu důvody těchto úvah - mohou modernizovat MiGy - vždyť třeba Indům tam v Rusku také dávají na přání západní přístroje. A hlavně, ta letadla budou jejich majetkem, pronajímat si bojová letadla je blbost na entou.

  • kenumis
    17:18 10.01.2014

    Těší mě snaha Slováků pokročit ve výzbroji. Ono ty MiG 29 už pravda nejsou co bývaly....ale upřímně neumim si představit spojení našeho a slovenského letectva. A zároveň se obávám, že bychom my na ně ještě dopláceli....

  • liberal shark
    17:15 10.01.2014

    Pronájem Gripenů je z ekonomického hlediska zřejmě nejvýhodnější. Ideální by bylo 6 JAS-39 E (3 dvojice) a 2 JAS-39 F na výcvik. Alespoň by pro nás Slováci prošlápli novou generaci Gripenů :-).

  • Nesher
    16:55 10.01.2014

    Fajn nápad, na první pohled. Ale nedovedu si představit, jak řešit problémy ohledně možných zásahů během air policingu či přímo nasazení do konfliktu.
    Např. v ČR je potřeba sestřelit letadlo, ale hotovost má v rámci společné letky slovenský pilot, může mu český ministr obrany vydat rozkaz k zásahu?
    Nebo, SR chce nasadit letadla do nějakého konfliktu, ale CR se konfliktu neúčastní, většina pilotů jsou Češi, stejně tak pozemní personál, zázemí je v Čáslavi. A co teď?