Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP

AMVXP s bojovým modulem Hitfist-30P; větší foto; ilustrační foto / Patria

Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od finské Patrie. Podle tiskové zprávy Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) získají nejnovější variantu AMVXP.

Slovenské KBVP

Slovensko plánuje mezi roky 2018 až 2024 získat 81 vozidel AMVXP. Finská Patria společně se slovenskými podniky Konštrukta Defence a EVPÚ vyvinou novou verzi AMVXP se slovenským bezosádkovým bojovým modulem TURRA 30.

“V průběhu tohoto projektu – společně s EVPÚ, Konštruktou Defence a. s. a dalšími partnery slovenského obranného průmyslu – vyvineme novou verzi obojživelného obrněného AMVXP s integrovaným věžovým kompletem Turra, která splňuje požadavky slovenské i finské armády,” uvedl Mika Kari, obchodní ředitel firmy Patria.

“V naši výrobní síti produkujeme vozidla nepřetržitě od roku 2003, což nám dává schopnosti urychlit dodávky. Máme také velké zkušenosti s přenosem projektů a lokalizaci výroby, čímž se vytvoří pracovní a obchodní příležitosti na Slovensku, a to v čase, kdy se rozběhne sériová výroba,” upřesnil Kari.

V první fázi Patria a slovenské firmy postaví prototyp AMVXP s věží TURRA 30 (včetně protitankových řízených střel). Do konce roku 2018 slovenský ministr obrany předloží výsledky technických a vojskových zkoušek prototypu a teprve poté dojde k případnému zahájení dodávek vozidel pro OS SR.

Celkové náklady na vývoj a nákup 81 KBVP dosáhnou 417 milionů euro. Detaily smlouvy nebyly zveřejněny, ale dá se očekávat, že smlouva zahrnuje i dodávky kompletního provozního zázemí, náhradní díly, logistickou/technickou podporu, školení a výcvik.

Jelikož je materiál utajován, není jasné, v jaké míře se do vývoje/výrobí zapojí slovenské firmy. Výroba vozidel má probíhat na Slovensku. Ze začátku zřejmě půjde o montáž věží TURRA 30 na podvozek AMVXP dodaný z Finska. V další fázi mají na Slovensku vznikat i svařované korby vozidel. Celkově podíl dodávek slovenských firem dosáhne 70 %. 

Současně Slovensko chystá nákup taktických vozidel 404 4×4 za 783 milionů euro. Dodávky proběhnou mezi roky 2018 až 2029. Také v případě vozidel 4×4 se plánuje vývoj a výroba prototypu se zahraniční firmou "evropského" významu. Po technických a vojskových zkouškách prototypu začnou případné dodávky do OS SR.

“Vývoj vlastního vozidla (4×4 – pozn. red.) má být ukončen v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu, který se na výrobě bude podílet z více než 80 %,” uvedl ve středu slovenský ministr obrany Peter Gajdoš.

Na vývojové práce v obou programech (včetně stavby prototypů) slovenské ministerstvo obrany vyčlenilo 9 milionů euro. Projektovým koordinátorem dodávek vozidel 4×4 i 8×8 pro OS SR bude slovenská firma Konštrukta Defence.


Firemní prezentační video AMVXP

AMVXP

AMVXP je posledním modelem úspěšné řady obrněných vozidel Patria. Přímým předchůdcem vozidel AMV/AMVXP byl v 80. letech typ Patria Pasi (dříve Sisu Pasi). Vozidlo AMV bylo v roce 2006 nabízeno i Armádě ČR, ale ta nakonec dala přednost rakouskému Panduru II.

V sedmi zemích světa již jezdí 1600 obrněnců AMV. Vozidla již byla nasazená v bojových operacích v Čadu a Afghánistánu.

Nejnovější verze AMVXP si odbyla premiéru na výstavě Defence System Equipment International (DSEI) v roce 2013. AMVXP je klasické konstrukce se samonosnou skříni, pohonnou jednotkou v přední části, prostorem pro výsadek vzadu a zadní sklopnou rampou.

Zásadním vylepšením oproti AMV je schopnost nést větší užitečné zatížení. Jedná se o klíčový parametr všech moderních obrněných vozidel – díky větší nosnosti je v budoucnu možné instalovat nové zbraňové systémy, lepší balistickou ochranu nebo další vybavení.

Maximální bojová hmotnost AMVXP je 30 000 kg (prázdná hmotnost 17 000 kg), z toho 13 000 kg připadá na užitečné zatížení (pancíř, bojový modul, vnitřní vybavení, posádka, atd). Původní AMV měl prázndou hmotnost také 17 000 kg, ale maximální povolená hmotnost byla 27 000 kg.

AMVXP získal vylepšený a robustnější podvozek. Páteří podvozku je nezávisle odpružená rovnoběžníková náprava, běžně známá ze sportovních automobilů. V kombinaci s hydropneumatickým odpružením podvozek umožňuje kontrolovaný pohyb kola v rozsahu 0,5 m.

Pohon AMVXP zajišťuje dieselový motor o výkonu 450 kW. Dojezd je 600 až 1000 km, v závislosti na terénu a hmotnosti. AMVXP má tříčlennou posádku a uveze až osmičlenný výsadek.

Balistická ochrana je plně modulární. Základní korba chrání posádku před střelbou z ručních zbraní. Vzhledem k nosnosti a požadovaným úkolům lze AMVXP osadit modulárním pancířem, který bude boky chránit proti kulometné munici ráže 14,5 mm. Čelo vozidla (s přídavným pancířem) poskytuje ochranu proti průbojné munici ráže 30 mm. Podvozek chrání posádku před explozí miny/IED o síle až 10 kg TNT.

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské bojové vozidlo pěchoty BMP-3 Dragun dokončilo testy

Podle ruského deníku Izvestija firma Traktorové závody dokončila testování bojového vozidla pěchoty ...

MPF: Lehký tank pro americkou armádu

Americká armáda (US Army) v rámci programu MPF (Mobile Protected Firepower) hledá nové lehké obrněné ...

Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan

Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v ...

Modernizované BPzV - najmodernejší prírastok OS SR

V rámci prebiehajúceho modernizačného projektu označeného v Dlhodobom pláne rozvoja obrany ako ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Flader
    16:04 10.12.2017

    Zaujímavé bude, s akou výzbrojou pôjde vozidlo na skúšky do Fínska. Prípadne ak by ho naozaj chceli kúpiť tak s čím.

  • mikojan29
    14:52 10.12.2017

    No tak nám zostáva len čakať, kto prvý uverejní nejaké dôveryhodné technické informácie o "slovenskej" verzii. To čo bolo uverejnené na priemyselnom dni beriem ako zalepenie očí novinárom a verejnosti.

  • Alpacino36
    13:50 10.12.2017

    Neviem či zadnú natáčaciu nápravu môžme priradiť len k verzií xp, ked aj patria pre austráliu má natáčaciu nápravu a je označená ako amv35. Tu to môžte vidieť: https://www.youtube.com/watch?...

  • mikojan29
    20:19 09.12.2017

    Aj ja som si všimol, resp. porovnával foto AMV a XP, tiež mi čelný pohľad viac pripomína XP. Len by som chcel viac dôkazov, že to tak naozaj je.
    Ak zadné riaditeľné nápravy bránia plavbyschoponosti predstaveného vozidla a toto bol prototyp, ktorý má podvozok a kľúčové celky verzie XP, tak nebudem mať žiadne pripomienky. Stále mám ale pripomienky k hlavňovej výzbroji veže (2A42). Toto je konečne možnosť odstrihnúť sa od výzbroje bývalej Varšavskej zmluvy, ale zrejme to ostane pri "slovenskom" riešení, keďže máme licenciu.
    Stále je to všetko zahmlievané, informácií je ako šafranu. Všetko sa tají, aby náhodou neunikli dôležité informácie o tom, kto a ako bude profitovať na tomto obchode. Ešteže vybrali Patriu a nie Pandur.

  • Flader
    12:53 09.12.2017

    Mne osobne je trochu aj jedno ako to vozidlo bude vyzerat, či ako prototyp XP alebo ako radové AMV. Dôležité je aby malo vlastnosti z XP (nosnosť, ochrana). Tá zadná riaditeľná náprava (ktorá vyzerá, že chýba) môže byť na úkor plávatelnosti. Predsa len, prototyp XP nebol plávajúci. Tu nejde len pridať vlnolam a pohon, vozidlo musí by´t aj vyvážené.
    Inak keď sa pozriem na to vozidlo na fotkách zpredu a porovnám ho s čelným pohľadom na XP a na AMV tak mi podvozková časť viacej pripomína XP.

  • mikojan29
    21:17 08.12.2017

    Ja viem, že na dizajne až tak nezáleží, prečo teda nepredvádzali XP ako ho prezentujú aj s odlišným dizajnom po svete?
    Žeby to bol ďalší vývojový skok? :-D
    Ak to naozaj zoberú a dovyvíjajú Fíni aj pre seba, tak to snáď bude ok. Ale ak to bude len mediálna bublina, tak to bude zase jeden veľký podvod a diametrálne iný ako "nástenkový tender".
    V kútiku duše dúfam, že to bude to XP, no prvú prezentáciu odflákli.

  • PavolR
    21:08 08.12.2017

    mikojan29:
    Dizajn je vec, ktorú možno poľahky oželieť výmenou za to, že tie vozy fakt kúpia aj Fíni (a chceli by dizajnovo podobné vozidlá k tým, čo už majú). Tým pádom by sme mali aj určitú záruku, že aspoň niekto poctivo dohliadne na dokončenie vývoja a dostaneme vozy, čo za tie peniaze +- skutočne budú stáť.

  • mikojan29
    20:36 08.12.2017

    Lukas

    Ďakujem za doplňujúce informácie. Je to všetko nové, všetko sa tu tají, preto vznikajú rôzne dohady aký typ to vlastne je - či klasické AMV/Rosomak alebo nová verzia XP.
    Ľudí zmiatol dizajn, keďže poznajú dizajn XP.
    Snáď sa to všetko vykrištalizuje, lebo ja osobne som tiež sklamaný z prezentácie niečoho, čo sa vydáva za verziu XP, ale stále je to dizajnovo vo verzii klasického AMV. A ešte je tu podvozok, kde pri predvádzanom "prototype" slovenskej verzie XP sa nenatáčajú zadné kolesá a prototyp od výrobcu ich má. Dúfam, že to nakoniec bude verzia XP aj s dizajnom XP, lebo inak je to zase ďalší podvod na daňových poplatníkoch.

  • Alpacino36
    12:15 08.12.2017

    Lukas:
    Rosomak xp má aké zmeny oproti amv xp.

  • Lukas
    10:57 08.12.2017

    Tutaj ciekawa fotka - prototyp Rosomaka R-2 (rozpoznawczy) z modułami wypornościowymi - innymi niż w Rosomaku-M

    http://www.janes.com/images/as...
    Podobny?

  • Lukas
    10:52 08.12.2017

    W Bułgarii dwa razy był AMV
    W 2012 - był to Rosomak - który specjalnie przyleciał na pokładzie Ił-76
    Ostatnio (w 2017) była Patria - AMV
    Inny temat to film na youtube gdzie jest Rosomak + Turra...

    To co Polska oferowała Słowacji - Scipio to był Rosomak-M z Turra
    http://www.magnum-x.pl/files/2...
    To co teraz oferuje Patria to właśnie
    Od XP prezentowanego na MSPO (obok naszego Rosomaka-M - http://www.janes.com/images/as... różni się modułami pancerza (ma dodatkowy moduł na przedniej, górnej płycie, oraz szersze burty )
    No i pływa

    Temat nie jest prosty bowiem od 2013 na mocy porozumienia między Siemianowicami a Patrią Oy Finowie uzyskali prawo do polskich modyfikacji (w tym specjalnych modułów wypornościowych )
    W zamian dostaliśmy przedłużenie umowy licencyjnej oraz niesienie pewnych ograniczeń (Np. teraz możemy dowolnie przerabiać Rosomaka bezy pytania o zgodę )
    Finowie chcieli tych patentów bo startowali w konkursie na wóz dla USMC
    Od tego czasu bardzo dużo pracują na pojazdem który będzie pływał i który będzie miał masę w ok. 25-27 ton

    I w produkcje dla Słowacji to widać...
    Z resztą każdy AMV jest inny i nie ma dwóch państw które używa takich samych AMV.

    A to kto będzie faktycznie produkował kadłuby - cóż Siemianowice nie chcą odpowiedzieć

  • Rase
    08:33 08.12.2017

    Alpacino36:
    vlastně bych se ani nedivil. Je velice pravděpodobné, že to co bylo v Bulharsku, nyní je na slovensku, je Rosomak XP (nebo M) a oficiálně ho nabízí Patria. Přeci jen ty vazby mezi Patrií a Polskem jsou docela zajímavé a nejsem si jistý, zda je ve finsku vůbec ještě výrobní linka. Aby to tedy nebylo tak, že Slovensko sice nechtělo původního Rosomaka, ale smontuje si doma nového Rosomaka XP (nebo M), jen pojmenovaného Patria a oficiálně řešeného s Finy. Přeci jen poláci asi věděli, že slováky naštvali s tím že si u nich nenechali oplátkou zmodernizovat Dany, tak je oficiálně zastoupili finové.

  • mikojan29
    08:15 08.12.2017

    Zostáva len čakať, čo sa "dovyvíja" na tomto prototype a aká bude konečná konfigurácia.

  • Alpacino36
    18:06 07.12.2017

    Tak ale bolo by trochu divné, že by to patria zverejnila aj na oficialnom webe, keby nešlo o xp verziu. https://www.patria.fi/en/media...

  • mikojan29
    09:47 07.12.2017

    Alpacino36, 6.12.2017 22:21

    Ty veríš pánovi Hoľkovi, že vie o čom hovorí a že hovorí pravdu? Keď sa ho ktokoľvek opýta na nejakú detailnejšiu vec ohľadom BOV 8x8, zahmlieva a dookola omieľa naučené frázy.
    Podľa videa, ktoré je všade rovnaké ( aj z dronu ), je predvádzané vozidlo niečo medzi klasickou AMV a XP, len sa nič nevie, čo je tam z XP. Je to dhlšie ako klasické AMV, širšie ako klasické AMV, ale nenatáčajú sa na tom zadné kolesá ako na XP. Motor by to mohlo mať výkonnejší ako AMV.
    Nemá niekto detailnejšie fotografie z tejto akcie, tam by sa dali porovnať rozdiely medzi klasickou AMV a XP.

    Márten

    Aligátor Master II by mal mať podvozok vyvinutý v ČR. Z Ivecom LMV by to nemalo mať nič spoločné. To bolo pri prvom Aligátore, boli tam prevodovky ako v Ivecu LMV.

    Osobne som z BOV 8x8 sklamaný, dúfal som, že to bude na podvozku XP aj keď je to zatiaľ len "vývoj" do včerajšieho dňa. Takisto som sklamaný z výzbroje na veži, dúfal som, že tam bude NATO kaliber 30 x 173 mm a nie ZSSR kaliber 30 x 165 mm, Takisto tam neboli inštalované žiadne PTRS, len nejaké smiešne úchyty na mieste, kde by tie strely mali byť.
    Čo k tomu dodať, len to, že z toho zase pozerá nejaká zlodejina a ľuďom (laikom) sa snažia nabaláchať, že to je akože najmodernejšie čo je v ponuke (podvozok) a u nás vyvinuté zbraňové systémy. Neostáva nám len čakať, že sa to zmení aspoň v podvozkovej časti, veža asi už lepšia nebude. :-)

    BOV/VTV 4x4 - keď som si pozrel videá, kde bola väčšina vozidiel na tej predvádzacej dráhe, páčil sa mi Eagle V, aj keď som včera písal, že by som rád videl Aligátor v OS SR. Má lepšie nájazdové uhly pri priečnej prekážke ako napr. Aligátor a aj "Patriot", takisto na bočnom náklone sa javil lepšou stabilitou. Je pravda, že oproti Eaglu má Aligátor menšie pneu a aj disky, ale nájazdové uhly by mal mať iné, aspoň vzadu. Tiež mi Aligátor pripadal oproti ostatným trochu ťažkopádny. V tomto sa ešte uvidí, čo zase "odborníci" z MO SR vyberú (dohodnú).

  • Lukas
    08:15 07.12.2017

    Flader - ja wiem. Ale może Słowacy chcą nowy samobieżny moździerz. (Przy okazji współpracy ze Szwedami )

    Wóz ma dodatkowe niestandardowe panele na burtach kadłuba (jest szerszy od standardowego AMV), przebudowany właz kierowcy i dłuższy tylni moduł...

    Drzwi/ rampa - hydrauliczne jak w słoweńskim Svarun

  • Rase
    22:50 06.12.2017

    Nesher:
    tak VEGA je už mrtvý projekt, ale co může otřást Strnadem je nakoupit místo Titusů vozidla od VOP CZ, které nabízí obdobná vozidla HIGUARD od Renaultu. Mě sice moc nebere, ale asi vědí proč ho sem vzali, navíc jsem vždycky radši pro státní podnik, což VOP CZ je a CSG ne. Jak říkám, Titus je moc pěkný, ale pokud se výrobce chová samolibě, tak proč je v tom nevyráchat - ideálně s nákupem počkat pokud to jde. Přeci jen co jsem to jednou počítal, tak mi Titus vycházel v podstatě stejně jako Griffin pro francouzskou armádu.
    Ta teorie výměny 4x4 za houfnice není můj výmysl, ale už to dřív někdo zmínil, tak uvidíme. Osobně bych nebyl nadšeny - Eva byla propadák a z druhé strany Husar je taky divný (krabicový tvar a středový panel přes půlku podlahy).

  • Flader
    22:36 06.12.2017

    Doble, tuším na SME je video z dronu, tam by to mohlo byť vidieť, či sa natáča aj zadná náprava.

  • mafky
    22:31 06.12.2017

    podla mna by sa kritika mala zamerat na vezu, kedze ako tu uz bolo spomenute, podvozok je viac menej XP, len v starom kabate. Verzia turry, ktora je na tom namontovana je neospravedlnitelna, kedze existuje uz aj s Bushmasterom

  • Double
    22:30 06.12.2017

    flader, nevsimol som si, ze by sa otacaly zadne osy vozidla, takze asi to je len normalne amv s lepsim motorom

  • Márten
    22:28 06.12.2017

    Nesher:
    Někde tu proběhlo, že Aligátor má podvozek z Iveca, se kterým jsou údajně problémy.
    Tak proč místo podvozku z Itálie nedovézt osvědčený z Tatry?

  • Flader
    22:25 06.12.2017

    Motor by mal byť 450kW ako má XP.

  • Alpacino36
    22:21 06.12.2017

    Ale ono to môže byť aj patria xp keď Holko hovoril že podvozok je iný oproti poľskému, len výzorovo to vyzerá ako starší model. Kto vie ako to je, keby dali k tomu bližšie špecifikácie. Ohľadom motora a nejaké rozmery.

  • Nesher
    22:18 06.12.2017

    Rase
    Jste si jistý? Nedovedu si představit jak by to vysvětlili lidem, že odmítli slovenský Aligátor (byť na videu z dnešní předváděčky vypadal poněkud těžkopádně) a místo něj koupili české auto jehož hlavní komponenty se budou dovážet a na Slovensku proběhne jen finální montáž, a to výměnou za 17 kusů houfnic s nejistým výhledem, že se jich v budoucnu koupí více.
    Navíc moc nevěřím, že by v tom figuroval srbský Alexandr. Jednak v tomhle mají Slováci dostatečné know-how doma a jednak by to asi znamenalo účast CSG, které je jak na MO, tak hlavně na gen štábu méně a méně populární. Což je ostatně jeden z důvodů proč se vleče smlouva na Titusy. Strnad zkusil jednat z pozice síly, tak se MO rozhodlo ho nechat trochu vycukat. Od léta, kdy to schválila vláda, proběhlo snad jen jedno kolo jednání a teď se čeká až se Stranad vrátí na zem a dále až si vyřeší problém některých svých firem s NBÚ stran bezpečnostních prověrek. Moc bych nedal, že pár lidí lituje. že se nevybraly Vegy.

  • mafky
    22:09 06.12.2017

    to tam mohli dat aj 73 mm 2a28, aj ten je stale v nato :D

  • PavolR
    21:56 06.12.2017

    mafky:
    "NATO kaliber" vs. "kaliber, ktorý je v NATO" ;-)

  • Rase
    21:51 06.12.2017

    Jura99:
    jestli je to pravda, tak mají daňové poplatníky za úplné pitomce. Přeci jen AMV v jakékoliv podobě už prošlo tolika zkouškami u různých států, že na tom není co vychytávat za mouchy. Jediné co můžou řešit je Turra 30 a tady si taky myslím, že když ji osadili na schválené pásáky, tak taky mě nenapadá co víc řešit. Pokud ještě chtějí řešit výměnu světlometů, tak pak asi jo :D

    Nesher:
    kuchtí nám onu novou houfnici v ráži 155 mm pro český tendr. Patrně oplátkou za nákup Patriotů (Husar) 4x4. Když vidím čemu všemu se dneska říká vývoj, tak bych se ani nedivil, pokud by jen osadili srbskou houfnici Alexandar (pěkná mašinka) na tatrovácký podvozek.

  • Flader
    21:40 06.12.2017

    Lukas PRAM-S je je samohybný mínomet z 80. rokov.

  • mafky
    21:35 06.12.2017

    Generalny tajomnik Holko v Teme dna (od 48:50):
    https://www.ta3.com/clanok/111...

    najzaujimavejsie konstatovanie ohladom Turry v case od 1:01:37; "ta Turra 30 s celym tym zbranovym systemom a odpoveda to kalibru, ktory je v NATO"

    Vymysla si ten clovek alebo tomu len nerozumie?

  • Lukas
    21:34 06.12.2017

    A czy ten PRAM-S nie ma związku z produkcją przez KONŠTRUKTA luf do szwedzkich moździerzy Mjölner?

  • Jura99
    20:17 06.12.2017

    Fascinuje mě údajný výrok Gajdoše "Samozrejme, ešte neprešiel vojskovými skúškami a až následne, keď sa odstránia všetky nedostatky, budeme vedieť, čo to vozidlo musí mať na sebe navešané." Co to ten člověk blábolí ? Dosavadní zhruba dvouletý výběr vozidla 8x8 je tragická ukázka diletantizmu.

  • Flader
    19:47 06.12.2017

    Minulý rok vytiahli vo VTSU zo skladu BRAMS, tak aby bola zmena vytiahli tentokrát PRAM-S. Ono by to bola pekná akcia už len keby všetky tie poklady čo sú tam skryté vytiahli naraz na svetlo sveta.

  • Nesher
    19:43 06.12.2017

    Sergej

    že by šlo o tohle? Cituji z Palby: V ramci PESCO deklarovala Slovenska republika dna 24.10.2017 viesť projekt nepriamej palebnej podpory v pozícii vedúcej krajiny s cieľom vyvinúť presnú mobilnú delostreleckú platformu s dlhým dostrelom.
    Slovensko zaroven zvazuje podielat sa na dalsom vyvojovom projekte inej krajiny.

    https://www.slov-lex.sk/legisl... ... P-2017-799

  • Sergej7490
    19:33 06.12.2017

    Trochu OT:
    Na videu z https://www.aktuality.sk/clano... v 0:58 vidiet SHM Pram-S. Nevie niekto co tam robil ?

  • Karlos73
    19:08 06.12.2017

    Lukas, ďakujem za upresnenie.

  • Lukas
    19:01 06.12.2017

    Pro Karlos73 - to co Patria prezentowała Bułgarom to właśnie Rosomak + Turra :D

    A to co widać na "Słowacji" to nie AMV (XC-360), nie Rosomak (XC-360P) nie jest to też XC361...
    Prawdopodobnie jest to wóz (kadłub) testowany przez USMC - HAVOC

    Ale za mało zdjęć

  • Flader
    18:26 06.12.2017

    Asi :D

    Inak tá streľba z toho 8x8 vyzerá výrazne presnejšie ako v tom bulharskom videu.

  • PavolR
    18:22 06.12.2017

    Flander:
    Majú obavy, aby to ani náhodou nikomu neevokovalo Maďarov. :-D

  • Flader
    18:02 06.12.2017

    Takže Husar sa premenoval na Patriot-a? :D

  • Karlos73
    17:49 06.12.2017

    No a už sú aj známi uchádzači o armádné autá 4x4... https://www.aktuality.sk/clano...

  • Karlos73
    17:36 06.12.2017

    Lukas, ok. Ide o verziu AMV, ale nie je to AMV XP. Demonštrátor by mohol byť ten, ktorý prezentovali Bulharom, aj so staršou slovenskou vežou Turra30
    https://www.youtube.com/watch?...
    Tu osadili vežu ako z BPsVI... Pre mňa je to aj tak sklamanie, očakával som za tie prachy AMV XP + Turra30(NATO).

  • Flader
    17:33 06.12.2017

    Ono je ale otázka aký je vlastne rozdiel medzi AMV a AMV XP. Lebo tými TTD to dosť pripomína to XP. Veď pri ňom bola najdôležitejšia zmena práve v motore a ten tu je použitý práve z XP. Zvýšená balistická ochrana oproti AMV bola požadovaná tiež.

  • mafky
    17:16 06.12.2017

    Suhlasim s Karlos73, ono to vazne vyzera tak, ze este nemaju hotovy skutocny prototyp. Ako inak sa to da vysvetlit, ked aj sama Patria potvrdila dodanie verzie XP.

  • Lukas
    16:38 06.12.2017

    Pro Karlos73 na 100% to nie Rosomak - Scipio

  • Arthur
    16:36 06.12.2017

    Krásny úlovok Arten-a.

    http://www.palba.cz/album/disp...
    http://www.palba.cz/album/disp...
    http://www.palba.cz/album/disp...
    http://www.palba.cz/album/disp...

    BPsVI s TURRA-30 za 1,3 mil EUR na Priemyselenom dni úplne zatienilo ten fínsko-slovenské BOV 8x8 s TURRA-30 za 4 mil. EUR.

  • Karlos73
    15:40 06.12.2017

    Rase súhlasím, MO SR na čele s Gajdošom a Hoľkom si z nás robí dobrý deň... https://www.aktuality.sk/clano...
    Predviedli tam klasické Patria AMV , s klasickou vežou Turra 30 s exsovietským kanónom....a s Ministrovým vyjadrením k 8x8, že " ...je to v určitom štádiu vývoja...bude pokračovať ďalej až do úplného zvládnutia...do vykonania vojskových skúšok..."
    https://www.ta3.com/clanok/111...
    No vyzerá to tak, že oni ten AMV XP + Turra30 (NATO výzbroj) idú ešte len skladať, novinárom dnes išli zalepiť oči prototypom ktorý bol pripravený ešte do projektu Rosomak-Scipio 8x8. Osobne som nasraný na týchto diletantov z SNS, súhlasím, že je to premárnená šanca.

  • Flader
    15:39 06.12.2017

    Lukas, ďakujeme za doplňujúce informácie.

  • Lukas
    15:23 06.12.2017

    Turra -30 - z dodatkowym pancerzem + niezależny przyrżad obserwacyjny dla dowódcy

    To nie jest standardowy AMV - prawdopodobnie wersja L (długi - jak dla Arabii Saudyjskiej)

    Jest też szerszy - pewnie między pancerzem dodatkowa kadłubem jest specjalna pianka wypornościowa...

  • stirling
    14:16 06.12.2017

    Rase: díky za info
    Tak to jsou teda okurky, to si mohli vzít rovnou to scipio... tohle fakt nechápu, je vidět, že jsem pořád jako jeden stát, když se kradlo v čr při pořízení 8x8 tak si tu příležitost nenechají ujít ani slováci.
    Mohli vzít opravdu xp a západní výzbroj a bylo by to vozidlo o 2 třídy jinde.... navíc i tak by se to dalo předražit aby něco zůstalo na přilepšenou pro pány zadavatele.

  • Rase
    13:40 06.12.2017

    Tak je to zase jen AMV, možná vylepšené, ale rozhodně to nevypadá na AMV XP. Věž je taky obyčejná Turra 30 s exsovětským laufem... další promarněná šance ale za poněkud přehnané peníze.

    http://www.palba.cz/album/disp...

    http://www.palba.cz/album/disp...

  • Flader
    13:19 06.12.2017
  • mikojan29
    11:56 06.12.2017

    V kategórii 4x4 je veľa možností, ale tiež by som bol asi za Master 2, ale už bez detských nemocí a problémov ako mal pôvodný Aligátor.
    Pri podvozku 8x8 nás to posúva do 21. storočia, otázka je veža. Podobne by nás to malo posunúť aj v prípade 4x4. Ak ale bude niektorá ponuka technologicky lepšia ako Master 2, prečo nie. Vyrábať sa to bude aj tak u nás.
    Ešte je otázka obligátnych 20%...potom sa všetko ľahšie odsúhlasuje... :-D

  • Flader
    09:34 06.12.2017

    Na tú výzbroj čakajú asi všetci.

    Tie 4x4 budú naozaj tiež zaujímavé. Oficiálne z tých, v materiáloch porovnávaných, automobilov nesplňoval požiadavky úplne ani jeden. Tak som zvedavý na tie ostatné vozidlá. Osobne by som najradšej ako 4x4 videl Master 2. Tak uvidíme.

  • mikojan29
    08:30 06.12.2017

    Flader

    Neočakávam zásadné zmeny v koncepcii podvozku, skôr ma zaujíma veža - hlavňová výzbroj, PTRS, senzory a aj potencionálni uchádzači o 4x4...

  • Flader
    08:20 06.12.2017

    Ja len dúfam, že naozaj dnes ukážu aj ten prototyp 8x8. Ale ak by mal skúškami u nás prejsť túto zimu a zároveň zaćiatkom roka ísť na skúšky do Fínska tak by už mohol byť naozaj hotový. Zase nejaké veľké úpravy a vývoj to nebudú.

  • mikojan29
    07:29 06.12.2017

    No uvidíme, čo dnes prinesie Mikuláš na Záhorie... :-)

  • PavolR
    22:28 05.12.2017

    mafky:
    Je to vizualizácia z článku z polovice júna 2017:
    http://www.romaniajournal.ro/t...
    Zobrali korbu AMV28, dali na ňu svetlomety a prednú časť AMVxp a na vrch Turru30.

  • mafky
    22:09 05.12.2017

    Vizualizacia noveho vozidla:
    http://www.romaniajournal.ro/w...

    Prezradim spoiler; v Turre je Bushmaster :D

  • Double
    13:42 27.11.2017

    Prvy den tam budu novinari

  • mikojan29
    13:25 27.11.2017

    ...v hermeticky uzavretom vojenskom priestore, keď je to také utajované... :-D

  • mikojan29
    13:22 27.11.2017

    A nebude to len pre "pozvaných"?

  • Sergej7490
    12:36 27.11.2017

    Bude niekto na predvadzacke ? Mne to bohuzial vybuchlo...

  • PavolR
    11:28 27.11.2017

    Už sa iba 8x vyspíme, kým ... nám povedia, že ten prototyp ešte nestihli dokončiť. :-D

    Na stránke Patrie zatiaľ žiadna vizualizácia, či foto.

  • mikojan29
    10:27 27.11.2017

    Nejaké novinky? Či ticho pred "Mikulášom"? :-D

  • niko
    17:56 26.11.2017

    Flader: Materiál z MO o nakupe vozidiel 8x8 vraj pocital s ich vyrobou v Krupine u Way Industries.

  • niko
    17:53 26.11.2017

    Momentalne ma nasa armada 9 vozidiel Iveco LMV. Vsetko sluziace u 5. pluku.

  • Sergej7490
    09:00 24.11.2017

    To benter:
    Armada stopla nakup Aligatorov pretoze sa kazili, hlavne problemy s prevodovkami, ktore jej vyrobca odmietal riesit, problemy s pneu a pod. V Martine z toho mali dost tazku hlavu, navyse sa vozidla museli vyrabat vo VOP Trencin, ktory na to nebol celkom mentalne pripraveny. A teda s odovodnenim ze su kazove, nepripravene (co ale cakat od prvej seriovej varky a malom pocte kusov) ministerstvo zrusilo nakup a nakupili Iveco s rovnakou prevodovkou, pneu a pod...

  • Flader
    20:10 23.11.2017

    PavolR, to je asi tých 30ks, čo sa niekde spomína na nete. Raz je tam že máme 10s, inokedy 40, ba dokonca už som niekde videl aj 70, ale to sa mi fakt nepozdávalo.

  • PavolR
    20:03 23.11.2017

    V časopise Obrana 11/2012 sa v článku o vozidlách 4x4 spomínalo ešte iba 10 vozidiel IVECO, nakúpených vedno s Čechmi v roku 2008. Z toho si trúfam vyvodzovať, že sa už potom v nepokračovalo v nákupe. 5.PŠU boli odovzdané v máji 2010

    https://www.cas.sk/clanok/1643...

    Možno to bude súvisieť s tým, že Slovensko ešte pokračovalo v rokovaní aj po tom, čo Česko už podpísalo zmluvu a médiá automaticky preberajú informáciu o počtoch ktoré mali obe krajiny nakúpiť súčasne ...

  • benter
    20:02 23.11.2017

    DJW: vedel by si konkrétne napísať načo pri tých Ivecach nadávajú ? to by ma zaujímalo

  • Flader
    14:33 23.11.2017

    To už som tiež počul. Preto som chcel vedieť koľko ich nakoniec je.

  • DJW_
    14:23 23.11.2017

    Flader: na tie Iveca hlavne nasi pekne nadavaju. Staci sa opytat vacsiny, co u nich sluzia.

  • PavolR
    13:24 23.11.2017

    Skôr hra o money. Familiári začínajú rozdávať ponuky, ktoré sa neodmietajú. :-)

  • Jura99
    12:34 23.11.2017

    Prodej strojírny schopné svařovat korby krátce před výrobou transportérů tak nějak klade otázku, že to nemusí být náhoda. Dosavadní vlastník strojírny dostane své peníze za podnik s dosud problematickou perspektivou a nový vlastník strojírny (ten správný), postaví strojírny na nohy a čirou náhodou získá onu státní zakázku. Všichni budou spokojení.

  • Flader
    10:19 23.11.2017

    Máme to teda jasnovidcov tých našich novinárov. Keď už teraz vedia, kde sa má, resp. nemá vyrábať...

  • mikojan29
    10:10 23.11.2017
  • Wirbelwind
    20:47 22.11.2017

    Som zvedavy na tie ATGM. Francuzsko zavadza MDBA MMP, co vraj ma byt 5. generacia ATGM (a nahrada za MILAN) - http://www.mbda-systems.com/pr... Vyzera to celkom zaujimavo, hlavicu vyraba SAAB. Tak snad u nas nenakupime nieco, co uz vcera bolo zastarane...

  • Flader
    20:18 22.11.2017

    Koľko kusov Iveco LMV sa nakoniec nakúpilo?

  • Karlos73
    17:01 22.11.2017

    PavolR, uvidíme čo OS SR bude predstavené na Mikuláša vo VO Záhorie... licenčnú výrobu by zvládlo viacero výrobcov na Slovensku...určite budú chcieť zalepiť "hrdosť" firmám z ZBOP SR (Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu SR). Tých vozidiel 4x4 sa bude obstarávať viacero typov....mám obavu, aby z toho nebol "arabský vozový park" Už teraz OS SR vlastnia - Aligator, Iveco LMV, RG-32 Scout, (v Afganistane sme dostali americké MRAP)
    vozidlá bez ochrany Mercedes-Benz G-Class, Land Rover Defender 110 SW, Nissan Navara, Nissan Pathfinder,... a UAZ.
    Som strašne zvedaví čo bude predvedené 6.12.2017...

  • Flader
    14:50 22.11.2017

    To by aj mňa zaujímalo. Podľa správy "Hodnoty za peniaze" bolo toto jedno z vozidiel v potenciálnom výbere 4x4.

    Inak v porovnaní s ostatnými tu vyzeral Maser II ako najlepšie riešenie. Jednak najnižšia cena, ale porovnateľná ochrana oproti ostatnými (keď nerátam Dingo 2 a turecký Ejder). Zároveň by nebol problém so zapojením slovenského priemyslu.

  • PavolR
    13:32 22.11.2017

    Mimochodom, neviete niekto ako to dopadlo s plánmi stredoeurópskej výroby RG-32M na Slovensku? Resp. ak nijako nedopadlo, tak prečo?

  • Starlight
    22:40 21.11.2017

    Starlight čerpal přímo ze smlouvy mezi MO ČR a dodavatelem :-).

    OT: Mě nejvíce zarazilo, že první dodávky v rámci první smlouvy na Pandury nepočítaly s cvičnou municí (myšleno hlavně u ráže 30 mm). Z mé zkušenosti takto vypadá kontrakt dělaný na politické a lobbistické úrovni, který je nepobílený experty na problematiku zavádění nových zbrojních systémů do výzbroje.

  • KOLT
    17:14 21.11.2017

    A taky v tom budou svítící náboje ap., ty asi také něco na ceně přidají. Takže do jaké míry je to cena neobvyklá, skutečně neumím posoudit :-/

  • KOLT
    17:10 21.11.2017

    RiMr, tak na to jsem se tehdá Starlighta ptal taky :-) Ona ani 12.7 za víc jak 200 Kč není láce, nicméně tam ten rozdíl oproti MC není tak razantní. Je mi jasné, že se asi nekupují nejlevnější Barnauly či Partizany, ale 60 Kč mi přijde fakt hodně. Něco bude asi přidávat osazení v pásu. Ale i tak je to cena luxusních loveckých nábojů, což mi za M80 (předpokládám) v takovémhle množství přijde trochu dost. Ale ono není vyloučené, že jsou v tom ještě nějaké další věci, takže přepočet na kusy nemusí být úplně košer.

  • Flader
    16:46 21.11.2017

    ... Do Turry moze ist aj Bushmaster 40mm. To aspon prezentovali na IDETe 2017 ...

    Tak taka Turra 40 alebo aspoň Turra 35 by mohla byť zaujímavá :)

  • RiMr71
    15:40 21.11.2017

    Munice 7,62 mm (186 190 kusů) po 58,91 Kč bez DPH

    ...to je co za speciální munici?

  • Clanek
    15:27 21.11.2017

    Tohle me minulo, dekuji.

  • tomas.kotnour
    14:46 21.11.2017

    Clanek: Cenu jednotlivých kusů munice tady už psal Starlight, který ji nejspíše čerpal z palby, která zase čerpala z časopisu HPM, který zase čerpal z 1. zakázky na KBVP

    - Protitanková řízen střela SPIKE (27 kusů) po 3,47 mil Kč bez DPH
    - Munice 30 mm tříštivotrhavá (16 350 kusů) po 4 746 kč bez DPH
    - Munice 30 mm podkaliberní (10 850 kusů) po 6 007 kč bez DPH
    - Munice 12,7 mm (26 950 kusů) po 226,6 Kč bez DPH
    - Munice 7,62 mm (186 190 kusů) po 58,91 Kč bez DPH
    - Dýmový granát (1 478 kusů) po 5 930 kč bez DPH

    Ty počty tedy nejsou relevantní, ale můžeme se aspoň odrazit od ceny (SPIKE za 3+ mil. Kč je potvrzen z více zdrojů), navíc zde není uvedena školní a cvičná munice.

    Palebný průměr je 2x Spike, 350x 30mm, 1500x 7,62mm a 8 dým. granátů, což nám dá 10+ mil. Kč na vozidlo, takže za těch 1,2 mld Kč máme tak jeden palebný průměr na každý. Armáda by ráda pro Pandury měla na skladě Spike za 5 mld a za další 1+ mld. Kč zbytek typů munice, což ještě chvilku nebude, jestli vůbec někdy.

    MALI: To moje srovnání AMV napříč výběrkama beru zpět, oči to viděli, mozek odmítal uvěřit.

  • Hyena
    13:41 21.11.2017

    Rase: Do Turry moze ist aj Bushmaster 40mm. To aspon prezentovali na IDETe 2017.

  • PavolR
    12:42 21.11.2017

    Len aby reč nestála:
    https://www.aktuality.sk/clano...

  • Jonn
    12:26 21.11.2017

    Je ratane s 500 000€ na vyzbroj pre jeden kus tak za to sa už dá daco slušné bud kúpiť licenciu alebo modernizovat TURRA 30.

  • strikehawk
    11:55 21.11.2017

    Clanek

    Izrael navíc sám žádné BVP nepoužívá a proto ani nemůže mít zkušenosti

  • strikehawk
    11:52 21.11.2017

    Clanek

    Klasický případ je věž SAMSON na našem Panduru II - naprosto nevhodná pro podmínky v ČR a vlastně kdekoliv kde se počítá se skutečným bojovým nasazením.......ostatně nikdo další do budoucna nepočítá s bezvěžovou lafetací, trendem jsou bezosádkové věže.......SAMSON je pořádný úlet

  • Sgt Murphy
    11:02 21.11.2017

    Prečo nie. Ja som za. Ale rozpočet na tie vozidlá je tiež obmedzený a tiež to popiera fakt, že Slováci by tie vozidlá chceli najlepšie zadarmo.

  • Wirbelwind
    10:52 21.11.2017

    Takze motor, prevodovka, optika, senzory, elektronika, hydraulika to bude vsetko vyrobene v SR? Aj tie ATGM 3. generacie? :)
    A preco sa NATO alebo programovatelna municia nemoze vyrabat v SR? Preco sa nemozu v SR vyrabat v licencii kanony pre NATO municiu? Preco nikto neinvestoval ani cent, aby prestaval 30mm kanony na NATO municiu? To sa potom podnika...

  • Sgt Murphy
    10:16 21.11.2017

    Poviem to takto. Keby tie vozidlá boli vyrobené v zahraničí a náš zbrojársky priemysel by krachoval ďalej, robili predražený servis v zahraničí, veže kúpili Lance, programovateľnú muníciu a dali do toho ešte o dva milióny Eur viac za vozidlo a škrtli niektoré iné nákupy MO, ale v prípade konfliktu by tie vozidlá stáli rozbité lebo by neboli náhradné diely ani munícia, tak by to bol zrejme podľa vašej logiky ideál. To ani nestojí za komentár.

  • PavolR
    10:14 21.11.2017

    O Turru-30 by som sa zasa až tak nebál, dostane teraz podobné finančné injekcie ako Bren, čím by mala byť schopná dotiahnuť tradične najkritizovanejšie časti. Obzvlášť, keď má teraz takú nádej na presadenie sa v zahraničí, ako doteraz nikdy - a nielen v tomto projekte a v modernizácii BVP.

    Pokútnosti hrozia najskôr v priestore medzi vežou a podvozkom a to hlavne z pohľadu znevýhodnenia tých domácich dodávateľov, ktorí nebudú dostatočne "blízky" - bez ohľadu na reálne schopnosti.

  • Clanek
    10:13 21.11.2017

    Byl bych opatrny v nazyvanim cehokoliv z izraele pochazejiciho paskvilem (ikdyz mysleno ciste designove). Za 1) "na vzhled to nejezdi" plati u vojenske techniky vic nez kde jinde, a za 2) malokdo (tim spis ne Slovensko) ma tolik bojovych zkusenosti jako Izrael, v tom co vypada dobre ne na papire anebo na cvicisti, ale co nasledne i funguje v realnych bojovych podminkach. Jaka cast vybaveni, pancerovani atd. je prospesna a jaka spis na obtiz.
    Tuto studnici vedomosti muze sebelepe vypadajici Turra, a tym lidi za ni stojici, jedine zavidet.

  • strikehawk
    09:35 21.11.2017

    Sgt Murphy

    taky nevím odkud se bere skepse ohledně řešení a výkonů TURRA 30. Jak píšeš po technické stránce nemůže nikdo nic říct, protože nebylo ještě v podstatě nic zveřejněno. Spíš si myslím, že se k tomu vážou negativní asociace ohledně vlastníků výrobce a jejich napojení na politickou scénu.....

    Pokud ovšem ohlédneme od výše uvedených klientelistických propojení tak zapojení domácího výrobce je naprosto legitimní a žádoucí i kdyby měli být parametry o trochu horší.... což ovšem nemusí být právě tento příklad.

    Čistě designově se mě TURRA 30 líbí mnohem víc než otřesné izraelské paskvily, které se nám snaží vnutit na pásové BVP......jedině co ji překonává je německá LANCE která je na Pumě vyloženě sexy :-)

  • hurvo
    09:20 21.11.2017

    Ked na prototype tak na prototype. Uvidi sa ked zacnu dodavat seriove turry do armady. Nemusi byt rovno made in usa (jak ta krabicka sirek) stacilo by priblizit sa na dosah mauseru/veza lancer, s programovatelnym airburstom a trackovanim ciela / automaticky vypocet balistiky.

  • Clanek
    09:13 21.11.2017

    @tomas.kotnour
    - cena za munici: 1,216 mld. Kč

    Mate k tomu nejake dalsi info? O jakou munici slo / v jakem mnozstvi?

  • Rase
    08:57 21.11.2017

    Jura99:
    co si budem povídat. Na jedné tiskovce v podstatě řekli, že žádná soutěž nebude a pokud ten prototyp bude fungovat, tak ho koupí. Jediné, co by mohlo nákup zvyklat je nějaká významná porucha při ukázce (před novináři), s tím ale spíš nepočítám. Dneska je paradoxně jasné co koupí, jen není úplně jasné jak to bude vypadat. Zajímavější bude pořízení 4x4, kde by už měla být klasičtější soutěž.

    Pokud jde o Turru, tak si myslím, že výrobce přijde s nějakou novou verzí. Dost možná oplácaná přídavným pancířem a lepší elektronikou. Celkově si myslím, že si s ní dají záležet, zvlášť pokud chtějí ta vozidla nabízet Finům a dál. Ještě mě ale zajímá, Turra zvládá jen kanón ráže 30 mm nebo i něco silnějšího ? (35,40) přeci jen většina moderních věží onu rezervu má.

  • Flader
    08:56 21.11.2017

    Tiež by ma zaujímalo, v čom je Boxer o toľko lepší. V Austrálii je v súťaži dokonca so staršou verziou AMV.

  • Sgt Murphy
    08:56 21.11.2017

    Viem že dostal cenovú ponuku od výrobcu stíhačiek Mig. Koľko stojí nové lietadlo, infraštruktúra, výcvik a pod. Ale nie, že MO malo záujem tie lietadlá kupovať. To je bulvárny výmysel s ktorým vy tu argumentujete.

    Boxer je iný level proti Patrii XP... nemyslím si.

    Win XP bol použitý na prototype veže pred x rokmi dozadu. Ale jasné, keď nie pancier, tak operačný systém, keď nie ten tak bude zlá aj farba, lebo je to vyrobené doma. Keby to spravili MADE IN USA, tak by to bol pre vás trhák.

    A zas tu ideme vyťahovať povyšovanie Gajdošom, lebo to nejako súvisí zo stíhačkami? ...

  • Alpacino36
    08:48 21.11.2017

    A v čom je boxer iný level. To ze ma vyssiu balisticku ochranu je iba kôli tomu ze nedokaze plávať.

  • Jura99
    08:28 21.11.2017

    Sgt Murphy: to není bulvár, že má Gajdoš nabídku na Mig-35, to přiznal on sám...Litva nakonec nekoupila Stryker, ale Boxer. Cena za litevský Boxer je sice také celkem vysoká, asi 4,5mil. €, ale Boxer je jiný level proti Patrii a má izraelskou věž s Bushmasterem.
    Počkejme si na finální cenu a konfiguraci slovenských 8x8 (pokud to nebude tajné). Vozidla ještě objednaná nejsou, diskutujeme tu nad nepřehledným plánem cosi koupit. Není ani jasné, jestli se ten prototyp utká v soutěži s konkurencí nebo jestli mu to dají bez soutěže přímo.

  • Flader
    08:15 21.11.2017

    Hurvo, máš overené, že "sériová" Turra 30 beží na Win XP? Alebo je to len dedukcia na základe toho, že prototyp mal bežať pod týmto OS?

  • PavolR
    07:48 21.11.2017

    Sgt Murphy: Aké slovo môže mať na MO taký Gajdoš, ktorý môže byť stranou, čo ho nominovala kedykoľvek odvolaný, ale hlavne by ho ani nenominovali, keby nevedeli, že im pôjde na ruku. Po povyšovaní politických funkcionárov do dôstojníckych hodností, je predstava Gajdoša ako autonómne a čisto odborné rozhodnutia robiaceho profesionála iba prejavom zúfalej naivity. S priemerným hercom by to celé vyšlo narovnako.

  • hurvo
    04:57 21.11.2017

    sgt. murphy> no tak si predstav situaciu ze ti veza zblbne lebo spadol windows xp na ktorom bezi. To je lenivost a lakomost zbuchat vo visual c++ aplikaciu , narvat to na windows XP a nechat riadit vezu. To uz mozes dat rovno aplikaciu na google play a kazdy operator si pripoji vlastny telefon, vyjde to nastejno.

  • Sgt Murphy
    23:30 20.11.2017

    PavolR: Myslím že by si nebol toľko zmätený, keby si nečítal bulvár a mediálne hry, ktoré sa toľko okolo týchto nákupov šíria ale držal sa aspoň doposiaľ známych faktov. A napokon, aké slovo v nákupe stíhačiek asi môžu mať Danko s Hoľkom. To sú asi prvotriedny odborníci, ktorý sa tomu rozumejú a sami robia pre MO analýzy. Niečo povedali a médiá z toho spravili okamžite neskutočný povyk.

  • Jonn
    22:58 20.11.2017

    Do volieb stihnú všetko kšeft je kšeft

  • PavolR
    22:44 20.11.2017

    Sgt Murphy:
    Čo ich viedlo k vyžiadaniu si cenovej ponuky od Migu, ktorý je pod EU sankciami? Prečo sa ozývajú hlasy o dvojmotorovej stíhačke, keď sa má rozhodovať hlavne medzi Gripenom a F-16? Nakoniec, za určený obnos peňazí ani veľmi iné nejde kúpiť. Iba také drobnosti a pochybnosti vyvolávajúce nezrovnalosti, ktorým by mohli ľahko predísť, no z nejakého dôvodu tak nečinia.

  • Sgt Murphy
    22:27 20.11.2017

    PavolR: "Dovoľujem si mať podozrenie..." tak to je teda argument ako hrom. "Keby verejne odkomunikovali..." Čo by si presne chcel na nákupe viacúčelových stíhačiek prekomunikovať.

  • Sgt Murphy
    22:21 20.11.2017

    K veži Turra 30:

    Vie mi niekto tu z kritizujúcich odpovedať, prečo by táto veža mala byť "šrot, unikát ktorý nepotrebuje koment" a pod?? Akože má k dispozícii zatiaľ pre verejnosť tajnú dokumentáciu k veži, ktorá to dokazuje, alebo sa snáď ako príslušník OS SR zúčastnil na ostrých streľbách z veže alebo je vo vývojárskom týme, ktorý na tom pracuje a vie že je to celé prepadák? Alebo sú to len výkriky do tmy od "klávesnicových bojovníkov".

    Pripomínam že argument o pancierovanej ochrane veže v základe podľa štandardu NATO STANAG level 1 je irelevantný, tá veža sa dá modulárne pancierovať. V základe má pancierovanie na level 1 napr. aj veža MCT-30, ktorú dáva US Army na svoje Strykery M1296 "Dragoon".

    O výzbroji debatovať nejdem, keďže to je kapitola sama o sebe a s vežou nemá nič spoločné. MO zatiaľ ani žiadne bližšie informácie v tomto smere neposkytlo. Mimochodom na tá veža sa dá osadiť aj kanónmi Mk44 Bushmaster II a PTRS Spike.

  • Dušan
    22:16 20.11.2017

    Z toho co se u těch kolových OT pro SR nabízelo podvozkově velice dobrá volba. Hlavní je mít kvalitní základ, to ostatní přijde časem samo - výzbroj, vybavení apod. Jsem rád, že se Slováci rozhodli jít touto cestou, přeci jen to stále vypadalo, že zůstanou i s podvozky víc při zemi (viz. např. ta nepochopitelná modernizace zastaralých BPzV Svatava - ta je v roce 2017 pro stát NATO už docela mimo mísu).

  • tryskac
    22:09 20.11.2017

    Na tento obchod sa treba pozerat z viacerych hladisiek. Vozidlo Patria AMV / Rosomak bolo favoritom OSSR uz od zaciatku, zodpovedni sa tak neraz verejne vyjadrovali. Povodne bolo vybrate vozidlo SCIPIO v spolupraci s Poliakmi. Po tom ako sa v Polsku zmenila vlada a nastali kroky ako prepadnutie slovenskej vojenskej/diplomatickej misie vo Varsave Polskymi organmi sa atmosfera radikalne zmenila. Nech tento nakup sluzi ako riadna facka najma Poliakom - tak by som videl aj zahranicno-politicke hladisko. Vnutro-politicke hladisko vidim v podpore Slovenskeho priemyslu. Viete si vobec predstavit ake chvalospevy by sa minimalne tu pisali, keby sa podobny obchod podaril v CR? To by bolo pepickovania minimalne na 180 komentarov. Podpora a protezovanie domaceho priemyslu v CR sa deje na takej urovni akej sa nam na SR ani nesnivalo, Aero, LetKunovice (AI), Evektor - bez statnej pomoci by to vsetko skrachovalo, Tatra... A konecne, to vozidlo nie je zle, vyrobit ho na Slovensku dokazu minimalne v zrovnatelnej kvalite ako vo Finsku (alebo je Audi Q7 a Porsche Cayenne vyrobene v DE?).
    Ti co kritizuju ex-sovietsku zbran asi zabudaju na vyvozne restrikcie zo strany USA - kanon Bushmaster - alebo ste zabudli na pripad L159? Horko-tazko sa to podarilo predat do Iraku - aj tam musel lobovat CR premier u UK premiera aby to vobec povolil...Kanon 2A42 je dostatocny, mozno nie najlepsi, ale dostatocny. Co je dome se pocita...

  • PavolR
    22:03 20.11.2017

    Sgt Murphy:
    Áno je už teraz časová tieseň, ale robí sa snáď niečo pre to, aby sa zmiernila? Ešte viac sa to naťahuje a dovoľujem si mať podozrenie, že nie preto, že "dobre prešvihli sme aj tento deathline, do nasledujúceho môžeme kľudne ďalej analyzovať".
    Keby otvorene odkomunikovali, o čo im vlastne ide, nemusel by som ich podozrievať.

  • Sgt Murphy
    21:32 20.11.2017

    Add. k cene vozidiel Patria AMV XP kupovaného Slovenskom.

    Aj v minulom článku autor spomínal ceny v podobe - niekde v tisku sa spomínalo.. bez akýchkoľvek podrobností, čo v cene kontraktu bolo zahrnuté, resp. zakladal článok na svojich domnienkach. Nejdem sa ja oháňať týmito údajmi, ktoré sú krajne nepresné.

    Pre mňa jediný objektívny zdroj informácií o cenách kolesových vozidiel je Defense Security Cooperation Agency, kde človek môže vidieť koľko stojí vozidlo Stryker v rôznych konfiguráciách, inak postavené na základe pomerne starého vozidla LAV III resp. Mowag Piranha IIIH 8x8.

    V Decembri 2016 Washington schválil predaj používaných vozidiel Stryker po generálnej oprave do Peru. Cena obchodu dosahovala 668 mil. $, tj. 3,75 mil $/ks. V cene nákupu boli obsiahnuté tieto položky:
    - 178 podvozkov Stryker
    - 178 ťažkých guľometov M2
    - 178 "ľahkých" diaľkovo ovládaných veží
    - Zadýmovacie granáty M6
    - GPS navigácie AN/PSN-13 DAGR
    - AN/VIC-3 (vehicular intercommunication set) komunikačný systém pre vozidlá
    Vybudovanie prevádzkového zázemia, náhradné diely, logistickú a technickú podporu, školenie a výcvik.

    V novembri 2015 Washington schválil predaj nových vozidiel Stryker do Litvy. Cena obchodu dosahovala 599 mil. $, tj. 7,13 mil. $/ks. V cene nákupu boli obsiahnuté tieto položky:

    84 podvozkov Stryker
    84 "ťažkých" diaľkovo ovládaných veží
    84 kanónov Mk44 Bushmaster II
    84 "ľahkých" diaľkovo ovládaných veží
    84 ťažkých guľometov M2
    2 rádiá na vozidlo AN/PRC-152 od spoločnosti Harris
    GPS navigácie AN/PSN-13 DAGR
    AN/VIC-3 (vehicular intercommunication set) komunikačný systém pre vozidlá
    Vybudovanie prevádzkového zázemia, náhradné diely, logistickú a technickú podporu, školenie a výcvik.

    Tu sa dá tiež porovnať, koľko stojí "oholená" verzia vozidla a verzia s príslušnou bojovou výbavou (no stále tam chýba napr. detektor ožiarenia, ktoré dostávajú aj naše modernizované BVP).

    Závery si spravte sami.

    K tej časovej tiesni ohľadom nákupu stíhačiek - PavolR teda hovoríš že MO v časovej tiesni nie je? A kedy tie stíhačky teda majú byť dodané, keď už teraz je neskoro a predpokladá sa že budú dodané až "po funuse" MIGov? (facepalm) Trochu logiky by neuškodilo...

  • MALI
    21:18 20.11.2017

    To tomas.kotnour:
    Já osobně to nevím, a nevím zda to vůbec někdo srovnával. Výsledky by totiž vůbec nemusely být relevantní. V ČR se srovnávala dvě vozidla, to srovnání už relevantní bylo, o to víc mne překvapilo, s kým byla smlouva na dodávky nakonec uzavřena.

  • PavolR
    20:27 20.11.2017

    Arthur:
    Mohli by sa ešte pozrieť na vlastníkov firiem robiacich do leteckej techniky, lebo v aj pri nákupoch stíhačiek sa snaží SNS všemožne vytvoriť "časovú tieseň".

  • tomas.kotnour
    20:21 20.11.2017

    MALI: Na vrtání se v tom jsou tady jiní, co mají aspoň nějaká kontakty, Jediné, co by mě skutečně zajímalo, jde za Patrií a souvisí s výsledky AMV u nás v porovnání s výsledky v Portugalsku či Polsku...

  • Arthur
    20:17 20.11.2017

    dennik-u n to nedá a investigatívne pátra:

    https://dennikn.sk/947340/na-n...

    Inak zaujímavé interview: https://www.expres.sk/123169/m...

  • hurvo
    20:15 20.11.2017

    Pavolir : definícia je jedna vec ale co si predstavuje pod týmto pojmom mosr je nedefinovane. Takisto v zadaní na slovlexe sa nepíše kanon v razí 30x173 ale iba kanon 30mm. Pri takom zadaní sa tam môže nasadiť kľudne aj kanon z jesterky a ešte sa ušetrí lebo má dva kanóny pre dve turry.
    Takže ptrs tretej generácie môže byt hocičo nie nutne to čo sa všeobecne uznávané za ptrs 3 gen.

  • Clanek
    20:08 20.11.2017

    @Jura99
    To ja ty pandury zminovat prave milerad budu, uz kvuli tomu ze i ona soudne propirana vyska uplatku (do 10%) nijak vyrazne nesnizi cenu nakupu systemu pandur do ACR. Nakonec, jestli to bude 5mil/kus nebo 4,5mil je docela jedno, bo slo o nakup v jinem case a v jinych poctech a rozdily v takovych procentech (rekneme do 20%) jsou opodstatnene uz jen tim.
    Samozrejme ze se MO SR inspiruje tim co se udalo v CR, tenhle medved je rozporcovany jak v CR tak SR, dokonce neni nerealne aby se na tom nepodileli stejni lide. Proto me prekvapil onen vykrik o dodavce stejného množství vozidel rozebraných na náhradní díly. Tohle, bohuzel, neplatilo ani v CR a tim spis to nebude platit na dnesnim Ficovskem Slovensku.

    A znovu, neustale operujete s "podprumernou vezi", tenhle budoucnohled bych taky rad, ja si ted, pri tom "mnozstvi" informaci ktere mame, treba vubec netroufnu rict jakou vez (cim osazenou, jak chranenou) nakonec to slovenske KBVP bude mit. Gratuluju ze vy uz to vite.

  • MALI
    19:57 20.11.2017

    To tomas.kotnour:
    AČR nakupuje vždy s DPH, to znamená, že ty Vámi uváděné ceny jsou s DPH, ale Pandury berte jako odstrašující příklad a raději se v tom moc "nehrabte", lidi, co se tomu v ČR snažili přijít na kloub, už nejsou mezi námi...

  • PavolR
    19:43 20.11.2017

    Jura99:
    Dobre, tak nechajme Pandury cz plávať a pozrime sa na dnešné stavy a porovnateľnú ( ;-p ) techniku:
    IFV Vilkas - 385,6 Eur za 87 ks
    Patria AMVxp/SK - 324 Eur za 81 ks (zatiaľ deklarovaná cena)
    ... čím samozrejme netvrdím, že tá cena nebudí vôbec žiadne podozrenie z predraženia (videl by som to reálnejšie pod 300 za celé), ale ani nedáva (zatiaľ!) priestor k až takým prehnaným prehláseniam, keďže PatriaXP je nesporne kvalitatívne rovnocenným súperom Boxera.

  • Jura99
    19:08 20.11.2017

    10 let starým nákupem Pandurů, o kterém si vrabci na střeše cvrlikali, že nebyl čistý, bych vůbec neargumentoval. Ten má naopak sloužit jako odstrašující příklad. Nicméně cena z roku 2006 (Kühnlova smlouva) vyšla původně níž, okolo 105mil Kč/ks (199ks za 21mld.Kč), cenu později vylepšila Topolánkova vláda na asi 135mil. Kč/ks (14,4mld za 107ks). MO SR se nejspíš inspirují tou vyšší cenou a ještě k tomu bude jejich vozidlo osazené podprůměrnou věží.

  • PavolR
    19:06 20.11.2017

    hurvo:

    Third-generation guidance systems rely on a laser, electro-optical imager (IIR) seeker or a W band radar seeker in the nose of the missile. Once the target is identified, the missile needs no further guidance during flight; it is "fire-and-forget", and the missile operator is free to retreat. However, fire-and-forget missiles are more subject to electronic countermeasures than MCLOS and SACLOS missiles. Examples include the German PARS 3 LR, Spike and the Indian Nag.

    zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Clanek
    18:52 20.11.2017

    Rase: Smyslem meho komentu nebylo porovnavat "kdo ma vetsi", ale ze slo v celkovych cislech o cca stejne castky. Kdyz se tady clovek dozvi "Cena za kus 5,14mil. € je přímo hrozná, zhruba dvojnásobná" tak se musim zeptat, jestli teda dnes je bezne nakupovat modernejsi KBVP za cenu polovicni nez jak tomu bylo kdysi, anebo obracene, zda i ACR tehda dostala "v ceně byla dodávka stejného množství vozidel rozebraných na náhradní díly". Jinak mi podobne vykriky nedavaji nejmensi smysl.
     
    Co ted vime je, ze podvozek byl zvolen nejspis nejlip jak slo (za predpokladu ze to takhle uz zustane, u OSSR clovek nikdy nevi, takze jako uplne definitivni to jeste neber). Podvozek sam o sobe je jen zaklad, dulezite bude co vse se na ten podvozek (ne)osadi. No a to nam ukaze az cas. Az ten cas prijde, az se uvidi jakou vez s jakou ochranou (co umi turra 30 dnes neznamena ze bude ta verze osazena na tyto vozidla, budme optimisti, treba tohle vazne bude zaminka (a financni injekce) na dokonceni vyvoje na uroven jinych, modernich vezi), jaky kanon, jake ptrs, jake senzorove vybaveni... to bude mit, pak bude mit smysl vynaset nejake soudy nad jednotkovou cenou vozidla. Ne nad cenou kontraktu, tam bude potreba znat jak infrastrukturu, tak zasoby munice, zaruky, nahradni dily atd. Jednoduse hodnotit cenu ted je predcasne, u jura99 ale nic necekane. :))

  • Flader
    18:46 20.11.2017

    U nás sa ráta cena vozidiel na cca 324 000 000€, to je cca 4 000 000€/vozidlo

  • tomas.kotnour
    18:29 20.11.2017

    Protože jsem věděl, že toto téma přijde na přetřes, tak jsem se zeptal pana Smíška na ceny našich Pandurů a zda jsou s DPH.

    Celková cena kontraktu (smluvní): 14,399 mld. Kč, z toho (všechny ceny jsou v DPH):
    - cena za vozidla: 12,333 mld. Kč
    - cena za munici: 1,216 mld. Kč
    - cena učebně-výcvikové základny a školení: 445 mil. Kč
    - cena prvků logistické podpory: 405 mil. Kč

    KBVP: 73 114 254 Kč
    KBV-VR: 74 170 746 Kč
    KBV-PZLOK: 124 379 663 Kč
    KBV-PZ: 95 781 059 Kč
    KOT-Ž: 51 166 290 Kč
    KOT-Zdr: 44 792 726 Kč

    Což dá vzhledem k příslušnému pořizovanému počtu vozidel částku 8,225 mld. Kč. A zde se neví, zda jsou ty ceny včetně DPH, pokud ne, tak je to dalších +21%, což už by bylo cca 10 mld. Kč za holá vozidla.

  • Rase
    18:21 20.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    Clanek:
    Nechci se nákupu Pandurů zastávat, ale už je to více jak 10 let, co se to začalo řešit. Tehdy taky nebylo z čeho pořádně vybírat. I kvalitativní rozdíl musí být znát, přeci jen Pandur II byl představen v roce 2001 a AMV XP v roce 2016. OSSR přeju, aby nakoupili časem víc vozidel a povedl se i prodej do zahraničí

  • hurvo
    17:57 20.11.2017

    Patria XP - super. Cena - ehm ehm problém . Turra 30 - doslova unikát nepotrebuje komentár. 2A42- blud. A ptrs 3 gen- copak si predstavujete pod pojmom 3 generace kefaline.

  • Arthur
    17:47 20.11.2017

    vlasto

    To sa nikdy nedozvieme (tak ako aj prípadne iné ponuky) na BOV 8x8 viď. článok napr. v hospodárskych novinách:

    zdroj: http://slovensko.hnonline.sk/1...

  • Clanek
    17:41 20.11.2017

    @Double
    Jake rakety splnuji tohle zadani "min. ptrs 3 generacie"?

    @Jura99
    Nakup Panduru v CR
    cena zakazky 14400mil Kc za 107ks => 134,58mil Kc / kus. Kurz CZK / Euro v roce podepsani kontraktu (rok 2009) byl 1 EUR = 26.445 Kc => 1 pandur vysel ceskeho danoveho poplatnika na 5,09mil Euro vs. planovanych 5.14mil Euro u SVK. A to se ta cena jeste jevi opticky mensi nez skutecne byla, bo ji tlacilo smerem dolu 1) vetsi objem zakazky a 2) nakup pred 8 lety, po zapocteni inflace byl tehdejsi jeden pandur drazsi nez jedno chystane AMVXP pro OSSR, nehlede na bod 1).
    Cim se konecne dostavam ke sve otazce: CR taky dostala dodávku stejného množství vozidel rozebraných na náhradní díly?

  • vlasto
    16:49 20.11.2017

    5,148 mil euri za kus, aj so vsetkym zazemim. Zaujimalo by ma, kolko by s rovnakym zazemim vysiel jeden hotovy kus priamo od patrie aj s vezou obdobnou ako Turra30, keby nebolo treba platit slovensky "vyvoj".

  • strikehawk
    16:47 20.11.2017

    Výběr dobrý....zde Slovaci v rámci možností za 1
    Kooperace a zapojení vlastního průmyslu rovněž cením ( vlastní věž )
    Systémová cena je skutečně hodně vysoká ale uvidíme co se postupně zveřejní

    Nejvíce mě vadí, a situace na Slovensku se zdá nápadně podobná s tou českou, že podstatné prvky, počet a vlastně celý kontrakt je utajován..............samozřejmě nikoliv před potenciálním nepřítelem, ten má spoustu možností jak se k detailní specifikaci dostat, ale před vlastní veřejností......

  • Double
    16:27 20.11.2017

    to si cital zle, daju tam min. ptrs 3 generacie..

  • jj284b
    16:22 20.11.2017

    cital som niekde ze jedna z alternativ je Konkurs, ktory ma SACLOS navedenie a tym padom nutnost priamej viditelnosti na ciel a drzanie ciela v zameriavaci obsluhou.. Javelin/Spike umoznuju stroju po odpale zmyznut z dosahu, zbytocne sa nevystavovat odvetnej palbe.. navyse Spyke umoznuje aj navedenie na ciel po odpale cez kameru v hlavici kde vobec nie je nutna priama viditelnost na ciel...

  • Jura99
    16:20 20.11.2017

    Podvozek dobrý, ale co ta věž, která to celé degraduje? Cena za kus 5,14mil. € je přímo hrozná, zhruba dvojnásobná, tak jedině že by v ceně byla dodávka stejného množství vozidel rozebraných na náhradní díly.

  • Flader
    16:10 20.11.2017

    vozidlá majú mať PTRS minimálne 3. generácie ...

  • jj284b
    15:51 20.11.2017

    bez Spikeov to bude cele nanic... aku asi bude mat ten stroj sancu prezit 20-25 sekund v priamej viditelnosti voci postrelovanemu tanku?