Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP

AMVXP s bojovým modulem Hitfist-30P; větší foto; ilustrační foto / Patria

Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od finské Patrie. Podle tiskové zprávy Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) získají nejnovější variantu AMVXP.

Slovenské KBVP

Slovensko plánuje mezi roky 2018 až 2024 získat 81 vozidel AMVXP. Finská Patria společně se slovenskými podniky Konštrukta Defence a EVPÚ vyvinou novou verzi AMVXP se slovenským bezosádkovým bojovým modulem TURRA 30.

“V průběhu tohoto projektu – společně s EVPÚ, Konštruktou Defence a. s. a dalšími partnery slovenského obranného průmyslu – vyvineme novou verzi obojživelného obrněného AMVXP s integrovaným věžovým kompletem Turra, která splňuje požadavky slovenské i finské armády,” uvedl Mika Kari, obchodní ředitel firmy Patria.

“V naši výrobní síti produkujeme vozidla nepřetržitě od roku 2003, což nám dává schopnosti urychlit dodávky. Máme také velké zkušenosti s přenosem projektů a lokalizaci výroby, čímž se vytvoří pracovní a obchodní příležitosti na Slovensku, a to v čase, kdy se rozběhne sériová výroba,” upřesnil Kari.

V první fázi Patria a slovenské firmy postaví prototyp AMVXP s věží TURRA 30 (včetně protitankových řízených střel). Do konce roku 2018 slovenský ministr obrany předloží výsledky technických a vojskových zkoušek prototypu a teprve poté dojde k případnému zahájení dodávek vozidel pro OS SR.

Celkové náklady na vývoj a nákup 81 KBVP dosáhnou 417 milionů euro. Detaily smlouvy nebyly zveřejněny, ale dá se očekávat, že smlouva zahrnuje i dodávky kompletního provozního zázemí, náhradní díly, logistickou/technickou podporu, školení a výcvik.

Jelikož je materiál utajován, není jasné, v jaké míře se do vývoje/výrobí zapojí slovenské firmy. Výroba vozidel má probíhat na Slovensku. Ze začátku zřejmě půjde o montáž věží TURRA 30 na podvozek AMVXP dodaný z Finska. V další fázi mají na Slovensku vznikat i svařované korby vozidel. Celkově podíl dodávek slovenských firem dosáhne 70 %. 

Současně Slovensko chystá nákup taktických vozidel 404 4×4 za 783 milionů euro. Dodávky proběhnou mezi roky 2018 až 2029. Také v případě vozidel 4×4 se plánuje vývoj a výroba prototypu se zahraniční firmou "evropského" významu. Po technických a vojskových zkouškách prototypu začnou případné dodávky do OS SR.

“Vývoj vlastního vozidla (4×4 – pozn. red.) má být ukončen v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu, který se na výrobě bude podílet z více než 80 %,” uvedl ve středu slovenský ministr obrany Peter Gajdoš.

Na vývojové práce v obou programech (včetně stavby prototypů) slovenské ministerstvo obrany vyčlenilo 9 milionů euro. Projektovým koordinátorem dodávek vozidel 4×4 i 8×8 pro OS SR bude slovenská firma Konštrukta Defence.


Firemní prezentační video AMVXP

AMVXP

AMVXP je posledním modelem úspěšné řady obrněných vozidel Patria. Přímým předchůdcem vozidel AMV/AMVXP byl v 80. letech typ Patria Pasi (dříve Sisu Pasi). Vozidlo AMV bylo v roce 2006 nabízeno i Armádě ČR, ale ta nakonec dala přednost rakouskému Panduru II.

V sedmi zemích světa již jezdí 1600 obrněnců AMV. Vozidla již byla nasazená v bojových operacích v Čadu a Afghánistánu.

Nejnovější verze AMVXP si odbyla premiéru na výstavě Defence System Equipment International (DSEI) v roce 2013. AMVXP je klasické konstrukce se samonosnou skříni, pohonnou jednotkou v přední části, prostorem pro výsadek vzadu a zadní sklopnou rampou.

Zásadním vylepšením oproti AMV je schopnost nést větší užitečné zatížení. Jedná se o klíčový parametr všech moderních obrněných vozidel – díky větší nosnosti je v budoucnu možné instalovat nové zbraňové systémy, lepší balistickou ochranu nebo další vybavení.

Maximální bojová hmotnost AMVXP je 30 000 kg (prázdná hmotnost 17 000 kg), z toho 13 000 kg připadá na užitečné zatížení (pancíř, bojový modul, vnitřní vybavení, posádka, atd). Původní AMV měl prázndou hmotnost také 17 000 kg, ale maximální povolená hmotnost byla 27 000 kg.

AMVXP získal vylepšený a robustnější podvozek. Páteří podvozku je nezávisle odpružená rovnoběžníková náprava, běžně známá ze sportovních automobilů. V kombinaci s hydropneumatickým odpružením podvozek umožňuje kontrolovaný pohyb kola v rozsahu 0,5 m.

Pohon AMVXP zajišťuje dieselový motor o výkonu 450 kW. Dojezd je 600 až 1000 km, v závislosti na terénu a hmotnosti. AMVXP má tříčlennou posádku a uveze až osmičlenný výsadek.

Balistická ochrana je plně modulární. Základní korba chrání posádku před střelbou z ručních zbraní. Vzhledem k nosnosti a požadovaným úkolům lze AMVXP osadit modulárním pancířem, který bude boky chránit proti kulometné munici ráže 14,5 mm. Čelo vozidla (s přídavným pancířem) poskytuje ochranu proti průbojné munici ráže 30 mm. Podvozek chrání posádku před explozí miny/IED o síle až 10 kg TNT.

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské bojové vozidlo pěchoty BMP-3 Dragun dokončilo testy

Podle ruského deníku Izvestija firma Traktorové závody dokončila testování bojového vozidla pěchoty ...

MPF: Lehký tank pro americkou armádu

Americká armáda (US Army) v rámci programu MPF (Mobile Protected Firepower) hledá nové lehké obrněné ...

Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan

Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v ...

Modernizované BPzV - najmodernejší prírastok OS SR

V rámci prebiehajúceho modernizačného projektu označeného v Dlhodobom pláne rozvoja obrany ako ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!