Slovensko zvažuje nákup českých letadel L-39NG
- 19. 8. 2020
- 152 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) hodlá získat nová cvičná proudová letadla. Zájem mají Britové, Italové a Češi, konkrétně česká Aero Vodochody s cvičným letadlem L-39NG.
V roce 2018 slovenská vláda rozhodla o nákupu 12 jednomístných bojových letadel F-16C Block 70 a o dvou cvičně-bojových dvoumístných F-16D Block 70 za 1,59 miliardy euro. První čtyři letouny (včetně dvou F-16D) Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky převezmou na podzim roku 2022. Letouny ale dočasně zůstanou ve Spojených státech na letecké základně Národní gardy Tucson (Arizona), kde postupně projde výcvikem 22 slovenských pilotů (výcvik, včetně letových hodin, je součástí nákupu). První čtveřice F-16 dorazí na Slovensko v březnu nebo dubnu roku 2023. Do konce téhož roku na Slovensko přiletí zbývající F-16C.
Počáteční i pokračovací výcvik prvních slovenských pilotů F-16 zajistí tedy Spojené státy. Z dlouhodobého hlediska ale slovenské letectvo hodlá převést výcvik na své území, což kromě jiného vyžaduje zavedení nové generace proudových cvičných letadel.
Po rozdělení Československa slovenské letectvo zdědilo 19 cvičných letadel L-39 Albatros. V současné době Slovensko provozuje jen šest L-39 (jeden L-39ZMA měl nehodu v říjnu 2018). Dvěma letounům přitom již letos končí životnost, proto slovenské letectvo letos získá další dva L-39 (evidenční čísla 4703 a 5254). Oba letouny prošly generální opravou v Leteckých opravnách Trenčín (LOTN) a mohou létat až do roku 2026.
Slovensko tedy nutně, ideálně tak, aby bylo možné plynule zahájit výcvik pilotů F-16 přímo na Slovensku, potřebuje vybudovat nový moderní systém pro výcvik pilotů špičkových bojových letadel. To zahrnuje i nákup moderních cvičných proudových letadel.
L-39NG
„Zatím jsme ve fázi, že posloucháme výrobce, jaké nabídky jsou nám schopni připravit. Rozhodnutí o nákupu bychom chtěli udělat ještě během této vlády,“ uvedl současný ministr obrany Jaroslav Naď (OĽaNO). „Díky tomu naši příští piloti F-16 mohou velké množství letových hodin absolvovat na Slovensku a nemusí celým výcvikem projít v USA. Našemu státu to ušetří miliony eur.“
Ostatně stačí se podívat na náklady za letovou hodinu. Letová hodina F-16C, včetně servisních nákladů, paliva nebo platu pilota, stojí 22 000 dolarů. Letová hodina L-39NG je projektována na 2500 euro (2960 dolarů). Nejedná se o úplně srovnatelné ceny (každá zahrnuje zřejmě něco jiného), ale lze bezpečně říct, že provoz lehkých cvičných letadel je o řád levnější než výkonných bojových proudových letadel.
Na druhou stranu přináší výcvik v USA i své značné výhody. V USA lze snadno provádět cvičné lety nadzvukovou rychlostí, včetně nízkých letů u země, což je v Evropě v současné době velice složité prosazovat. I z těchto důvodů německa Luftwaffe přesunula letecký výcvik do USA.
MO SR hodlá získat osm až deset nových cvičných letadel. Počet odpovídá dvěma až čtyřem letounům vyhrazených vždy pro výcvik, dvěma až čtyřem záložním letounům a dvěma až čtyřem letounům, které budou vždy procházet servisní prohlídkou.
O slovenský tendr mají zájem firmy z České republiky, Velké Británie a Itálie. Češi pochopitelně nabízejí svůj nový L-39NG, britská BAE Systems pak letoun Hawk, italská Leonardo cvičný M-345 nebo výkonnější (ale notně dražší) M-346. Posledně jmenovaný je ale zřejmě bez šance, pokud tedy platí slova slovenského ministra obrany, podle kterých Bratislava hodlá zaplatit za nové cvičné letouny „desítky miliony euro“. M-346 je v podstatě lehká stíhačka v ceně 20 milionů euro. Při nákupu osmi M-346 je tedy nutné počítat s náklady okolo 320 milionů euro (160 milionů za letadla, stejná částka za provozní, výcvikové a servisní zázemí).
Výcvik slovenských pilotů v TSC; větší foto / MATC
Pochopitelně klíčem k úspěchu není jen výhodná cena a propracovaný systém výcviku (nejde jen o letadlo, ale o celý provozně-výcvikový ekosystém, včetně trenažerů a simulátorů), ale také nabídka průmyslové spolupráce se slovenskými partnery. Výhodou české nabídky je například možnost výcviku slovenských pilotů v Taktickém simulačním centru (TSC) v Pardubicích, jak na pokročilých simulátorech, tak na cvičných proudových letadlech. Mimochodem v TSC často dochází ke společnému výcviku pilotů z Maďarska, Chorvatska a Slovenska. Obecně mezi těmito třemi zeměmi a Českou republikou probíhá úzká spolupráce ve výcviku bojových pilotů.
Několik příslušníků slovenské 1. a 2. taktické letky ze Sliače, létajících na strojích MiG-29 a L-39, mělo ostatně v poslední době možnost absolvovat v pardubickém TSC výcvikový kurz vzdušného boje za hranicí viditelnosti BVR (Beyond Visual Range).
Další výhodou je úzká spolupráce mezi LOTN a Aero Vodochody. V případě nákupu L-39NG pro slovenské letectvo mohou LOTN velmi rychle získat kompetence k provádění servisních úkonů na L-39NG.
V TSC často probíhá společný výcvik pilotů z České republiky, Slovenska, Chorvatska a Maďarska; větší foto / MATC
„Aero Vodochody jako tradiční partner slovenských vzdušných sil představilo nabídku na dodávku osmi moderních cvičných proudových letounů L-39NG, jejíž součástí by byla významná průmyslová spolupráce, která počítá s rozsáhlým zapojením slovenských firem do výroby strukturálních celků nového letounu, dalších vývojových fází projektu L-39NG i do logistické podpory či budování pozemního výcvikového systému,“ uvedl ke slovenském tendru Jakub Hoda, viceprezident pro obchod a člen představenstva Aera Vodochody.
Vzhledem ke slovenským zkušenosti s provozem L-39, celkové blízkosti (faktické i přenesené) Slovenské a České republiky, je přirozeným favoritem český L-39NG. „Faktem je, že s letadly od Aera máme dlouhodobou zkušenost, s touto firmou těsně spolupracujeme i při opravách stávajících strojů, ale to nemusí nic znamenat. Zatím nemáme jasnou preferenci, kterou cestou jít,“ upozorňuje slovenský ministr obrany Naď. Je pochopitelné, že slovenská strana nehodlá vypsat bianko šek, ale hodlá maximalizovat nabídky zájemců o tendr.
Připomeňme, že Aero Vodochody vlastní český průmyslový holding Omnipol a maďarský podnikatel András Tombor. Vstup maďarského investora otevírá zakázky pro Aero Vodochody v celé střední a východní Evropě. Přirozeně se nabízí prodej L-39NG do zemí využívající zázemí TSC, tedy na Slovensko, Maďarsko a do Chorvatska.
Související články
Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.
Po sérii náročných pozemních zkoušek se první letový prototyp L-39NG od 14. září opět připojil k ...
- 23.09.2019
- 5 komentářů
- Tisková zpráva
Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) proběhl další test ze série pevnostních ...
- 05.03.2020
- 53 komentářů
- Tisková zpráva
Letoun L-39NG otevřel letovou obálku
Nový lehký proudový letoun L-39NG českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE absolvováním ...
- 27.03.2020
- 104 komentářů
- Tisková zpráva
Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu ...
- 03.06.2020
- 3 komentářů
- Tisková zpráva
Čisto zo zvedavosti otázka pre vzdelanejších v leteckej technike. Dal by sa A29N využiť ako väčší doplnok ku AH-1Z, vzhľadom na to, že je schopný niesť EO/IR čidlo (AN-AAQ 22), ...Zobrazit celý příspěvek
Čisto zo zvedavosti otázka pre vzdelanejších v leteckej technike.
Dal by sa A29N využiť ako väčší doplnok ku AH-1Z, vzhľadom na to, že je schopný niesť EO/IR čidlo (AN-AAQ 22), DATALINK a 4 GBU-38, ktorých SR kúpila 150?
Moja predstava je, že AH-1Z by našiel cieľ, zhodnotil, že Hellfire je naňho málo, poslal informáciu o ňom A29N, ktoré by vzlietlo s GBU-38, odhodilo ich 10 km pred frontovou líniou a vrátilo sa naspäť.
Samozrejme by sa dali využiť aj iné, lepšie guidance kity na Mk82. ale tento "už máme" tak operujem s týmto.Skrýt celý příspěvekMyslím si že áno, avšak otázka je, či VzS budú od A29N (poprípade iného cvičného lietadla) naozaj požadovať spôsobilosť na CAS operácie, keďže AH-1Z by v prípade nákupu prioritne ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím si že áno, avšak otázka je, či VzS budú od A29N (poprípade iného cvičného lietadla) naozaj požadovať spôsobilosť na CAS operácie, keďže AH-1Z by v prípade nákupu prioritne vyplnili tento priestor.Skrýt celý příspěvek
Budú požadovať spôsobilosť výcviku CAS operácií. Nie pri každom výcviku mechanizovaných práporov treba aby vzlietli F-16. Nacvičiť využitie leteckej podpory sa da aj s lietadlom ...Zobrazit celý příspěvek
Budú požadovať spôsobilosť výcviku CAS operácií.
Nie pri každom výcviku mechanizovaných práporov treba aby vzlietli F-16. Nacvičiť využitie leteckej podpory sa da aj s lietadlom na základný výcvik, samozrejme ak bude mať na to správnu výbavu, vrátane nočných operácií.
Nejakú formu datalinku, VzS sa rozhodli pre jednotnú platformu L16 pre cele VzS a simulačné technológie.Skrýt celý příspěvek
Kupovat 10 - 12 podzvukových cvičných letadel pro 14 F 16 je luxus. Nebo máte na Slovensku v plánu pořízení další letky bojových proudových letadel? Možná by bylo lepší mít k ...Zobrazit celý příspěvek
Kupovat 10 - 12 podzvukových cvičných letadel pro 14 F 16 je luxus. Nebo máte na Slovensku v plánu pořízení další letky bojových proudových letadel?
Možná by bylo lepší mít k dispozici pro přechod na F 16 několik L 159.Skrýt celý příspěvekNetreba nič zakladať, aj teraz je jedna celá 2. taktická letka 81, krídla zložená z L39CM a L39ZAM - tá sa iba prezbrojí na nové stroje. ;-)
Netreba nič zakladať, aj teraz je jedna celá 2. taktická letka 81, krídla zložená z L39CM a L39ZAM - tá sa iba prezbrojí na nové stroje. ;-)
A je to opravdu taktická letka? Jakou efektivitu si představujete u L 39 NG co by taktického letadla?
A je to opravdu taktická letka? Jakou efektivitu si představujete u L 39 NG co by taktického letadla?
V Európe nulovu.
Takticka ma označenie len zo zvyku.
Uz davno mala byť premenovaná na cvicnu letku.V Európe nulovu.
Takticka ma označenie len zo zvyku.
Uz davno mala byť premenovaná na cvicnu letku.flanker: spolu s F-16 pride aj Dčkovy simulátor, budú mať kde trénovať.
Výcvik v špeciálnom výcvikom stredisku zabezpečí aj využitie ETTS.flanker: spolu s F-16 pride aj Dčkovy simulátor, budú mať kde trénovať.
Výcvik v špeciálnom výcvikom stredisku zabezpečí aj využitie ETTS.
Ponuky sú zo štyroch štátov - Česka, Talianska, Brazílie a Južnej Kórei
Dnešné správy RTVS od 4. minúty:
https://www.facebook.com/watch...Ponuky sú zo štyroch štátov - Česka, Talianska, Brazílie a Južnej Kórei
Dnešné správy RTVS od 4. minúty:
https://www.facebook.com/watch...Takže je v hre aj turbovrtuľové lietadlo? O tom sa ešte nehovorilo zatiaľ.
Takže je v hre aj turbovrtuľové lietadlo? O tom sa ešte nehovorilo zatiaľ.
VzS si ho vedia predstaviť prevádzkovať a dôležité bude, či si Brazília vie predstaviť zase Zuzanu vo svojej armáde.
VzS si ho vedia predstaviť prevádzkovať a dôležité bude, či si Brazília vie predstaviť zase Zuzanu vo svojej armáde.
Osobne by som radšej videl 39NG. Cenovka, aj prevádzkové náklady budú veľmi podobné.
Osobne by som radšej videl 39NG. Cenovka, aj prevádzkové náklady budú veľmi podobné.
Tiež zdieľam tento názor. ČR je geograficky hneď vedľa, problém s náhradnými dielmi by nebol žiadny, máme dobré vzťahy a týmto by sa ešte posilnili. Predpokladám, že časť výroby / ...Zobrazit celý příspěvek
Tiež zdieľam tento názor. ČR je geograficky hneď vedľa, problém s náhradnými dielmi by nebol žiadny, máme dobré vzťahy a týmto by sa ešte posilnili. Predpokladám, že časť výroby / servisu by mohol byť realizovaný v LOTN. Dôležitá by bola možnosť mať cvično-bojovú verziu.Skrýt celý příspěvek
ČR si vie predstaviť prevádzkovať dva kusy C-390, nevidel by som problém s geografickou blízkosťou či vzdialenosťou. ČR je jediná krajina na svete, s ktorou nepotrebujeme ...Zobrazit celý příspěvek
ČR si vie predstaviť prevádzkovať dva kusy C-390, nevidel by som problém s geografickou blízkosťou či vzdialenosťou. ČR je jediná krajina na svete, s ktorou nepotrebujeme vylepšovať vzťahy.
L39 by však určite bola lepšia voľba, ale ak Brazília zvoli Zuzany s podmienkou vzájomného nákupu, cena je +/- rovnaká, potom ekonomika nákupu nepustí a ÚHP neschváli iný variant nákupu.
Časť výroby L-39 už aktuálne prebieha v LOTN. Niet čo získať viac. https://www.letectvosr.sk/slov... Skrýt celý příspěvekTo Hevonen: O odbyt Zuzany2 nemám obavu, Ukrajina by ich nakúpila aj viac, ak by sa navýšila výroba. A je to náš sused a istý dlhodobý odberateľ. Brazília je nepravdepodobná. A ...Zobrazit celý příspěvek
To Hevonen:
O odbyt Zuzany2 nemám obavu, Ukrajina by ich nakúpila aj viac, ak by sa navýšila výroba. A je to náš sused a istý dlhodobý odberateľ. Brazília je nepravdepodobná.
A ohľadom LOTN a výroby k L39NG.... Je stále čo zlepšovať a hlavne prehlbovať vzťahy. Ak by sme objednali NGčka automaticky by objem pri tomto segmente výroby v LOTN narástol. A čo si vieme doma čiastočne vyrobiť, to sa počíta.Skrýt celý příspěvekHajo: pravdepodobnosť by som aktuálne neriešil, situácia je nasledovná. Zuzana v brazilskom tendri postupila do ďalšieho kola a Brazília dala na stôl podmienky. Ofset a transfer ...Zobrazit celý příspěvek
Hajo: pravdepodobnosť by som aktuálne neriešil, situácia je nasledovná.
Zuzana v brazilskom tendri postupila do ďalšieho kola a Brazília dala na stôl podmienky. Ofset a transfer technológií.
Obe sme ochotní splniť a o C-390 záujem nemáme. (To ze sa nam C-390 Scotty snaží natlačiť miesto Tukana, nie je nahoda). Práve ochota prenosu technológií je naša konkurenčná vyhoda, lebo Frantici, Čína ani Izrael k tomuto nie su moc zdielni. Vieme, že musíme ponúknuť viac a Brazília ma možnosť získať licenciu pre juhoamerický trh. Zuzana si v bojoch na Ukrajine spravila skvelé meno.
Pôvodne sme chceli letku cvicne-bojovu a v hre boli M345/6, Hawk, T/FA-50 a L-39. Najväčšiu šancu uspieť mal prave L39. Situácia sa zmenila a Brazília je v realnou alternatívou.
Cvične bojovu letku sme chceli pre nedostatok CAS sposobilosti u VzS, 14ks F-16 je minimum. Avšak budúci prichod AH-1Z zmenil situaciu a už nepotrebujeme bojovy segment pri cvičnej letke.
Turbovrtulove stroje na základný vycvik používa množstvo letectiev a medzi nimi aj tie najkvalitnejšie letectva na svete. US Air force, US Navy, Izrael, Francuzsko, Kanada, Grécko, Švajčiarsko, Portugalsko a ďalšie. Učme sa od najlepších.
Po novom by mal základný výcvik prebehnúť na turbovrtulakovch, počas neho by sa vyselektovali povahy vhodné na rolu stíhacieho pilota a pokračovali by vo vycviku na jednej z kvalitných výcvikových zariadeni (USA, Kanada, Taliansko), ktoré dokážu zabezpečiť takú úroveň výcviku, ktorá doma ani v blizkom okolí jednoducho nie je.
Ako to celé dopadne je samozrejme momentálne vo hviezdach, Cina ci Francúzsko môžu ponúknuť určite oveľa viac ako SR, ale veril by som súčasnému vedeniu (je pokračovaním Naďovho) že to vyberu najvhodnejšie riešenie.Skrýt celý příspěvekHevonen: ANO, turbovrtulové stroje používá ve výcviku kdekdo, ALE oni nad nimi mají ještě další stupeň, nepřecházejí z vrtuláčů na F16 atp... Jinak proti zbytku nic nemám, jen ten ...Zobrazit celý příspěvek
Hevonen: ANO, turbovrtulové stroje používá ve výcviku kdekdo, ALE oni nad nimi mají ještě další stupeň, nepřecházejí z vrtuláčů na F16 atp...
Jinak proti zbytku nic nemám, jen ten fakt že je používá "kdekdo".Skrýt celý příspěvekSYN_ niekto z OSSR povedal, ze turbovrtulace budú používané na pokracovaci výcvik? Nemôžme diskutovať štýlom, ze tu niekto trepne "tak pak holt bude lítat pokračovací výcvik ve ...Zobrazit celý příspěvek
SYN_ niekto z OSSR povedal, ze turbovrtulace budú používané na pokracovaci výcvik?
Nemôžme diskutovať štýlom, ze tu niekto trepne
"tak pak holt bude lítat pokračovací výcvik ve vrtuláku"
a my dané tvrdenie dotyčného zoberieme ako fakt a začneme sa okolo toho točiť.
Naopak, ministerstvo viackrát avizovalo, že zmyslom je ušetriť na vycviku a posielať do USA (ci inde) pilotov vo fáze pripravených na prechod na nadzvukovy T-38.
Aj ten L39 je na pokracovaci vycvik na prechod na F-16 vyslovene nevhodný. L39 je veľmi stabilný a F-16 vôbec. Stále tam chýba medzičlánok.Skrýt celý příspěvek
Joo když to chce někdo hrát na 100% reciprocitu, aby jeho produkty měly alespoň nějaký úspěch, tak pak holt bude lítat pokračovací výcvik ve vrtuláku, který v Evropě zatím nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
Joo když to chce někdo hrát na 100% reciprocitu, aby jeho produkty měly alespoň nějaký úspěch, tak pak holt bude lítat pokračovací výcvik ve vrtuláku, který v Evropě zatím nikdo pořádně neviděl.Skrýt celý příspěvek
Požadovanie 100% ofsetov Brazíliou je vo svete štandardná záležitosť. :-) V Európe ani vo svete by sme určite neboli jediný s prevádzkou vrtuláku pre základný výcvik. Francúzi, ...Zobrazit celý příspěvek
Požadovanie 100% ofsetov Brazíliou je vo svete štandardná záležitosť. :-)
V Európe ani vo svete by sme určite neboli jediný s prevádzkou vrtuláku pre základný výcvik. Francúzi, Portugalci, Španieli a samozrejme US Air Force :)Skrýt celý příspěvekHlavně pro ty kde ta konkurenceschopnost krapet hapruje... Jestliže chcete mít i ten pokročilejší na vrtuláku. Prosím. Nepsalo se náhodou o tom, že tohle by měla dostat ta letka, ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavně pro ty kde ta konkurenceschopnost krapet hapruje... Jestliže chcete mít i ten pokročilejší na vrtuláku. Prosím. Nepsalo se náhodou o tom, že tohle by měla dostat ta letka, co má za úkol pokračovací výcvik a případně i boj? :-)Skrýt celý příspěvek
Len ako čistá zaujímavosť, Portugalsko plánuje nákup letky A-29 na bojové účely. Preto aj vzniká verzia A-29N, ktorá by mala byť v súlade so štandardmi NATO a vyrábaná v ...Zobrazit celý příspěvek
Len ako čistá zaujímavosť, Portugalsko plánuje nákup letky A-29 na bojové účely. Preto aj vzniká verzia A-29N, ktorá by mala byť v súlade so štandardmi NATO a vyrábaná v Portugalsku.Skrýt celý příspěvek
No nevím, snad proti dronům leda? Nebo kdyby Baskové přešli do partyzánského způsobu boje??
No nevím, snad proti dronům leda? Nebo kdyby Baskové přešli do partyzánského způsobu boje??
A Tucano sa nám tu bolo aj osobne predstaviť pred pár ...Zobrazit celý příspěvek
A Tucano sa nám tu bolo aj osobne predstaviť pred pár dňami.
https://www.facebook.com/21504... Skrýt celý příspěvekNa Slovensku narazili na ropu? Kupovat 10 - 12 cvičných letadel pro 14 F16 je luxus. Nebo máte na Slovensku v plánu pořízení další letky bojových proudových letadel? Možná by bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Na Slovensku narazili na ropu? Kupovat 10 - 12 cvičných letadel pro 14 F16 je luxus. Nebo máte na Slovensku v plánu pořízení další letky bojových proudových letadel?
Možná by bylo lepší mít k dispozici pro přechod na F 16 několik L 159.Skrýt celý příspěvek
The Hungarian is only the owner (about 50%), otherwise the plane does not even have a screw from Hungary
The Hungarian is only the owner (about 50%), otherwise the plane does not even have a screw from Hungary
and yet, half the return will end up in HU :)
and yet, half the return will end up in HU :)
If there is a return, half of the losses in Hungary may also end up. And if there is a return, we will still be better off, before the change of owner, the entire return would go ...Zobrazit celý příspěvek
If there is a return, half of the losses in Hungary may also end up. And if there is a return, we will still be better off, before the change of owner, the entire return would go to Slovakia ;-)Skrýt celý příspěvek
Taliansko tiež zacítilo príležitosť, začínajú sa marketingové preteky. Nie je to síce M-346, ale konkurencia L-39NG viac než ...Zobrazit celý příspěvek
Taliansko tiež zacítilo príležitosť, začínajú sa marketingové preteky. Nie je to síce M-346, ale konkurencia L-39NG viac než primeraná:
https://www.siaf.sk/aktuality/... Skrýt celý příspěvekV súvislosti s M-346 ma napadla taká vec, či sa na ne Naď nezameral iba kvôli Poľsku, ale povedzme aj pre to, že by z nich mohlo nakúpiť Rakúsko: ...Zobrazit celý příspěvek
V súvislosti s M-346 ma napadla taká vec, či sa na ne Naď nezameral iba kvôli Poľsku, ale povedzme aj pre to, že by z nich mohlo nakúpiť Rakúsko: https://www.blogbeforeflight.n...
... a keď už dám fantázii úplne voľný priebeh, tak by do nich pasovali aj slovenské motory - teda ak by ešte bolo možné znova spustiť ich výrobu ...Skrýt celý příspěvekNa motor zabudni, ten je mrtvy a jeho vyrobca rovnako. Zivotnost tragicka (500 neskor 1000h), principy udrzby rovnako. Pokus to bol pekny ale neuchytil sa ani u plynovych ...Zobrazit celý příspěvek
Na motor zabudni, ten je mrtvy a jeho vyrobca rovnako. Zivotnost tragicka (500 neskor 1000h), principy udrzby rovnako. Pokus to bol pekny ale neuchytil sa ani u plynovych elektrarni.
A M345 s nim nikdy neratal (jak130 ano). Ale ako tu uz Balm davnejsie vysvetlil su to dost odlisne lietadla.Skrýt celý příspěvekNieco zo zakulisia:
http://www.pujckypraha.cz/lete...Nieco zo zakulisia:
http://www.pujckypraha.cz/lete...
Jenže ten článek spekuluje o tom, že by Rakousko mohlo prodat své Eurofightery a koupit místo nich M-346FA. To by samozřejmě nebyl pro Naďe příliž dobrý nápad přikoupit k F-16C/D ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže ten článek spekuluje o tom, že by Rakousko mohlo prodat své Eurofightery a koupit místo nich M-346FA. To by samozřejmě nebyl pro Naďe příliž dobrý nápad přikoupit k F-16C/D ještě další bojový typ (M-346FA), který by patrně zvládl airpolicing. Už tak byly v době nákupu F-16 hlasy o zbytečném luxusu a o lepší (levnější) volbě v podobě TA-50. To by byl pro voliče nepochopitelný tragikomický paradox, kdyby se nakonec koupily varinaty defakto obě :-).Skrýt celý příspěvek
A kto o tých TA-50 hovoril? Leda tak určití diskutéri na tomto a podobných weboch. Oficiálne sa hovorilo len o JAS 39 Gripen C/D a F-16 C/D Block 70/72. V hre je viacero možností, ...Zobrazit celý příspěvek
A kto o tých TA-50 hovoril? Leda tak určití diskutéri na tomto a podobných weboch. Oficiálne sa hovorilo len o JAS 39 Gripen C/D a F-16 C/D Block 70/72. V hre je viacero možností, nech sa výrobcovia pobijú o zákazku.Skrýt celý příspěvek
Část odborné veřejnosti (např. Vladimír Bednár) a část voličů (podle diskusí pod články) by vzala levné nadzvukové řešení a tehdy mluvila o FA-50. Nyní by se k F-16C přikoupily ...Zobrazit celý příspěvek
Část odborné veřejnosti (např. Vladimír Bednár) a část voličů (podle diskusí pod články) by vzala levné nadzvukové řešení a tehdy mluvila o FA-50. Nyní by se k F-16C přikoupily stroje obdobné FA-50, to by asi vyvolalo opět otázky.Skrýt celý příspěvek
Bednár má od odborníka veľmi ďaleko, aj keď sa tak prezentuje. Radšej by sa mal doučiť slovenskú gramatiku, keď chce niečo prezentovať, lebo tá jeho je na zaplakanie. Myslíš, že ...Zobrazit celý příspěvek
Bednár má od odborníka veľmi ďaleko, aj keď sa tak prezentuje. Radšej by sa mal doučiť slovenskú gramatiku, keď chce niečo prezentovať, lebo tá jeho je na zaplakanie.
Myslíš, že politici sa budú pýtať voličov, aké zbrane by mali kupovať? Tak to nefunguje ani u Vás.
Ohľadne lietadiel, MO SR si robí prieskum trhu, my tu špekulujeme a výsledok môže byť úplne iný, ako napr. pri F-16, kde bol dovtedy veľký favorit Gripen.Skrýt celý příspěvekpolitici se orientovat podle nálad voličů nemusí, ale ti jim to pak při volbách spočítají. Myslím, že priority OSSR by měly být jinde, než pořídit další bojovou letku. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek
politici se orientovat podle nálad voličů nemusí, ale ti jim to pak při volbách spočítají. Myslím, že priority OSSR by měly být jinde, než pořídit další bojovou letku. Pokud pohrdáš Bednárem, myslím že i gen. Macko psal o tom, že do domu teče, ale koupí se místo střechy Mercedes. A teď by se k Mercedesu přikoupila ještě další kára, ale do toho domu pořád teče.Skrýt celý příspěvek
To je údel politikov. Ak chceli robiť politikov, musia preukázať svoju šikovnosť. Do domu tečie už dlho a stojí stále. Ja dúfam, že sa konečne začne aj ten dom opravovať a stavať ...Zobrazit celý příspěvek
To je údel politikov. Ak chceli robiť politikov, musia preukázať svoju šikovnosť.
Do domu tečie už dlho a stojí stále.
Ja dúfam, že sa konečne začne aj ten dom opravovať a stavať poriadna garáž, aby sa tam tie "káry" dobre parkovali.Skrýt celý příspěvek
Myslite ze by M-346FA zvladlo aj Airpolicing dopravneho lietadla? ma sice vacsiu maximalku, ale trvalo by to o dost dlhsie kim by vystupalo do potrebnej vyssky a dobehlo dopravne ...Zobrazit celý příspěvek
Myslite ze by M-346FA zvladlo aj Airpolicing dopravneho lietadla? ma sice vacsiu maximalku, ale trvalo by to o dost dlhsie kim by vystupalo do potrebnej vyssky a dobehlo dopravne lietadlo, to by podla mna za kratsi cas uz zvladol aj Saab 35 draken, ktory mali este pred EF2000.Skrýt celý příspěvek
Ne, že bych některému z výrobců cvičných strojů nepřál kšeft, ale nápad na vznik či obnovu cvičné letky OSSR na první pohled nevypadá ekonomicky dobře. Postavit kvalitní letku a ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, že bych některému z výrobců cvičných strojů nepřál kšeft, ale nápad na vznik či obnovu cvičné letky OSSR na první pohled nevypadá ekonomicky dobře. Postavit kvalitní letku a výcvikové centrum pro základní i pokračovací výcvik levné nebude, určitě nebude levnější než nákup výcviku jinde. K tomu nejspíš příštích 15-20let nebude nutné cvičit na F-16 žádného nováčka, záleží jaká bude fluktuace u první skupiny pilotů vycvičených v USA. Kombinovat cvičné a bojové stroje je také úkol s mnoha neznámými, navíc by si to žádalo držet další letku vycvičených pilotů pro bitevní úkoly. Samozřejmě je tu problém, že bude pár pilotů, včetně bývalých pilotů Mig-29 a pár "kancelářských krys", které na F-16 pustit nepůjde a potřebovali by si přitom na jakémkoliv tryskáči občas zalétat, aby si udělal fajfku v udržení letové způsobilosti. To je ale služba pro službu, obraně to ničím nepomůže a držet "nějaké" tryskáče bude stát peníze. Mě tedy vychází držet stávající L-39 v provozu co nejdéle (včetně zvážení levnější přestavby na NG), výcvik pro F-16 outsourcovat (USA, Polsko, případně základní v ČR a pokračovací na F-16D) a peníze raději investovat do vzniku letky bezpilotních strojů.Skrýt celý příspěvek
.....a jen se zeptám Aera :-) Kam zapadl Striker (F/A - 259)?
Už u L159 jsem se bavil nad slovy o bitevníku...teď slyším o CAS s L39NG a nevěřím vlastnímu očím :-).....a jen se zeptám Aera :-) Kam zapadl Striker (F/A - 259)?
Už u L159 jsem se bavil nad slovy o bitevníku...teď slyším o CAS s L39NG a nevěřím vlastnímu očím :-)Ten bude ve stejném šuplíku jako Ruská letadlovka. Byl tam beztak od počátku. Oni moc dobře věděli, že to letadlo nabídli dávno po termínu registrace a jen se na tendru snažili ...Zobrazit celý příspěvek
Ten bude ve stejném šuplíku jako Ruská letadlovka. Byl tam beztak od počátku. Oni moc dobře věděli, že to letadlo nabídli dávno po termínu registrace a jen se na tendru snažili přiživit a udat nějaká NGčka.Skrýt celý příspěvek
Tak je jasné že jde o takový kompromis v rámci jejich finančních možností, ale zas k smichu mi to nepřijde, naopak je fajn,že i nadále chtějí mít na Sliaci dvě letky proudových ...Zobrazit celý příspěvek
Tak je jasné že jde o takový kompromis v rámci jejich finančních možností, ale zas k smichu mi to nepřijde, naopak je fajn,že i nadále chtějí mít na Sliaci dvě letky proudových letadel. Když by se to vzalo čiste ekonomicky, tak pro tu jednu letku F-16 by ty cvičné stroje ani nepotřebovali. První piloty jim vycvici v USA a pak na to doplnění odcházející lidi by jim sem tam někoho nás LOM klidně v cvičil.Skrýt celý příspěvek
Cvičit piloty v zahraničí je drahý špás...zvláště v USA, na základě informací z MATC i u nás :-) Do nějakého výcviku se u nás V4 nehrne...to bylo prohlášení o "pooling and sharing" ...Zobrazit celý příspěvek
Cvičit piloty v zahraničí je drahý špás...zvláště v USA, na základě informací z MATC i u nás :-) Do nějakého výcviku se u nás V4 nehrne...to bylo prohlášení o "pooling and sharing" a "smart defence" a skutek?Skrýt celý příspěvek
Do 8 pilatusov PC 21 by stačilo a basta.. :D nech sa trénujú čo najlacnejšie, aj tak F 16 je úplne iný stroj ako všetky podzvukáče.. L39NG nieje certifikovaný na použitie ...Zobrazit celý příspěvek
Do 8 pilatusov PC 21 by stačilo a basta.. :D nech sa trénujú čo najlacnejšie, aj tak F 16 je úplne iný stroj ako všetky podzvukáče.. L39NG nieje certifikovaný na použitie výzbroje tak čo...Skrýt celý příspěvek
Berte informace na webu czechairforce.com trochu s nadhledem. Všimněte si, že autoři mají "nadstandartní informace a přístup k nim" http://czechairforce.com/autho... A vytěžují ...Zobrazit celý příspěvek
Berte informace na webu czechairforce.com trochu s nadhledem.
Všimněte si, že autoři mají "nadstandartní informace a přístup k nim"
http://czechairforce.com/autho...
A vytěžují i airspottery z okolí některých letiš´t.
Můžeme důvodně předpokládat s vysokou prvděpodobností, že jsou na výplatních listinách MO a jakýkoliv kritický pohled na L-39NG, či firmu Aero od nich nečekejme.Skrýt celý příspěvekNG na trávě:
http://czechairforce.com/news/...NG na trávě:
http://czechairforce.com/news/...Nemůžu si pomoct, ale Aeru by určitě pomohlo, kdyby do NG implementovala nějaký elektro-optický senzor. Přeci jen většina kandidátů v Americkém zrušeném tendru na lehká útočná ...Zobrazit celý příspěvek
Nemůžu si pomoct, ale Aeru by určitě pomohlo, kdyby do NG implementovala nějaký elektro-optický senzor. Přeci jen většina kandidátů v Americkém zrušeném tendru na lehká útočná letadla jím disponovala. U letadla s tak malým počtem nosníků, nijak extra výkonem a nosností se relativně velký 200kg zaměřovací kontajner sakra podepíše na možnostech.Skrýt celý příspěvek
K čemu by to bylo dobré? Z L-39NG bojový letoun nebude. Přidávat optoelektronické systémy by mělo smysl v případě, že byste integroval např.: BAE Striker II a přidal další ...Zobrazit celý příspěvek
K čemu by to bylo dobré?
Z L-39NG bojový letoun nebude. Přidávat optoelektronické systémy by mělo smysl v případě, že byste integroval např.: BAE Striker II a přidal další avioniku - výrazné navýšení ceny, zdržení ve vývoji sériového stroje a samozřejmě zásah do dodavatelského řetězce. To se nestane.
Nedává to smysl, s takovými požadavky si můžete rovnou před objednat Boeing T-X s variabilní konfigurací, která umožňuje splnit přání koncového uživatele. Od integrovaných zbraňových systémů s pestrou paletou munice až po senzory všeho druhy, včetně onoho zmíněného optoelektronického systému. Stroj T-X musí obsahovat vše, co bude budoucí pilot 5.5 - 6. generace potřebovat. Jen prvotní série přesáhne 120 strojů (násobně více, než kolik se kdy 39NG vyrobí) a ani to nebude stačit k uspokojení poptávky USAF, natož zahraničních zákazníků.Skrýt celý příspěvekSmysl to dává, pokud Aero nabízí letadlo jako lehký bitevník. Už to označení u Alcy je k pousmání, ale to letadlo k tomu alespoň má výbavu. Tohle ale není nijak daleko od 25 let ...Zobrazit celý příspěvek
Smysl to dává, pokud Aero nabízí letadlo jako lehký bitevník. Už to označení u Alcy je k pousmání, ale to letadlo k tomu alespoň má výbavu. Tohle ale není nijak daleko od 25 let starého L-39ZA a i to si může dovolit tu roli plnit pouze když protivník nemá nic čím ho může ohrozit.
Možnosti použít NG jako pozorovací platformu, která umožní nějakou reakci by letadlo posunulo bojovou použitelností alespoň na úroveň mnohem dražších dronů. Nebo už opravdu stačí pro CAS a COIN, aby letadlo zvládlo z bezpečné výšky odhazovat neřízené bomby a střílet z podvěsného kanonu? A toho je schopná drtivá většina letadel.Skrýt celý příspěvekJak píše Balm nemá to žádný smysl a jen by to prodražilo a zpomalilo vývoj.Díky středovému závěsníku tam možnost podvěsit nějaký kontejner pro průzkum je.Ono se stačí podívat na ...Zobrazit celý příspěvek
Jak píše Balm nemá to žádný smysl a jen by to prodražilo a zpomalilo vývoj.Díky středovému závěsníku tam možnost podvěsit nějaký kontejner pro průzkum je.Ono se stačí podívat na konkurenční Pc-21 či M-345,které nic takového nemají..Skrýt celý příspěvek
Jenže u těch výrobci neuvádějí: can also perform a variety of other missions including light combat, close air support, counterinsurgency and reconnaissance.
Jenže u těch výrobci neuvádějí: can also perform a variety of other missions including light combat, close air support, counterinsurgency and reconnaissance.
Bohužel, představuješ si to jako "Hurvínek válku". V rámci NATO máme nějaké soubory požadavků, které certifikují stroje, respektive celou letku, pro plnění zadaných úkolů. ...Zobrazit celý příspěvek
Bohužel, představuješ si to jako "Hurvínek válku".
V rámci NATO máme nějaké soubory požadavků, které certifikují stroje, respektive celou letku, pro plnění zadaných úkolů. L-39NG, stejně jako přímá konkurence těmto požadavkům neodpovídá a není to jen o přidání nějakého elektrooptického senzoru, integraci průzkumně - zaměřovacího kontejneru a zbraní. Vlastní parametry letounu zkrátka neodpovídají (konstrukčně) požadavkům. Zákazníka na "lehký bitevník" v rámci NATO si to prostě nezíská, včetně AČR.
Zbývá nějaká nízkorozpočtová banánová republika, která by snad mohla ... a proto nabízejí "možnost", integrovat např.: zbraně a zaměřovací kontejner 3. strany. Tedy jako teoretická možnost, nikoliv standard.
Smiřte se s tím, že z L-39NG lehký bitevní letoun neuděláte. Ano, můžete pro zákazníka nakoupit např.: Izraelské kontejnery a nechat je integrovat (pokud zákazník zaplatí), ale tím to končí.Skrýt celý příspěvek
Este by sa dalo uvazovat oslovit Pilatus. Taka PC21 je sice draha ale prudovy motor v NG tiez a cena moze byt podobna ale prevadzka urcite lacnejsia ako Jet. V L+K bol o tom ...Zobrazit celý příspěvek
Este by sa dalo uvazovat oslovit Pilatus. Taka PC21 je sice draha ale prudovy motor v NG tiez a cena moze byt podobna ale prevadzka urcite lacnejsia ako Jet. V L+K bol o tom clanok ze je presne robena na F16 vratane ovladania kokpitu a prepracovaneho vycviku od zakladu az po priamy prechod na Viper.
NG som povazoval za logicke pokracovanie po delfinoch a albikoch ale vsetko raz asi moze skoncit. Vyrobca teraz neni celkom OK, tato zakazka by mu dost pomohla ale co o Aere citam nieje dobre.
Ale ekonomika prevadzky asi nepusti mozme prejst na turboprop s novou filozofiou.
Vy Ste si tiez vybrali nieco nove a z hladiska ceny lepsie.
Riesit cenu nemeckej pasovej hufnice a kolovej od hocikoho je divne. Cena prace v nemecku...a najma take ze kolko stoja take pasy na tu hufnicu, kolko vydrzia ale najma kto ich vyraba. A neviem ci ich napr. Madari budu vyrabat. Skor draho od Germanov nakupovat...Skrýt celý příspěvekJenže to není vyzbrojené letadlo. A oni chtějí aby bylo schopné CAS. To už dává větší smysl T-6B / AT-6B od Texanu. To může být vybaveno širokou škálu senzorů umožnující používat ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže to není vyzbrojené letadlo. A oni chtějí aby bylo schopné CAS. To už dává větší smysl T-6B / AT-6B od Texanu. To může být vybaveno širokou škálu senzorů umožnující používat naváděnou munici.Skrýt celý příspěvek
Veľká vďaka za zhrnutie informácií, osviežujúce čítanie,) Nové stroje pre 2. Taktickú Letku nebudú slúžiť len na pokračujúci výcvik Stíhacích Pilotov F-16V Block 70/72, ale aj ...Zobrazit celý příspěvek
Veľká vďaka za zhrnutie informácií, osviežujúce čítanie,)
Nové stroje pre 2. Taktickú Letku nebudú slúžiť len na pokračujúci výcvik Stíhacích Pilotov F-16V Block 70/72, ale aj na plnohodnotnú operačnú činnosť 2. Taktickej Letky Sliač (CAS) a COMAO (Combined Air Operation)
Pre ilustráciu,)
https://www.vydavatelstvo-mps....
Rozhodujúcim faktorom je pomer Cena/Výkon
Pre mňa je jasným favoritom Albik
Je to dlhotrvajúca láska k tomuto dokonalému stroju, nová generácia je pôsobivá, pevné verím, že AERO vypracuje konkurencie schopnú ponuku, ktorá bude spĺňať všetky operačné spôsobilosti, ktoré Vzdušné Sily Slovanskej Republiky od nového stroja požadujú.
Majú na to kopec času nakoľko sa bavíme o horizonte 6 až 18 mesiacov.
Konečne slovo bude mať úrad Vlády Slovenskej Republiky, ktorý chce túto situáciu vyriešiť a prijať zodpovedné rozhodnutie.
Pre budúcnosť Vzdušných Síl Slovenskej Republiky je prioritne zachovať 2. plnohodnotné letky vyzbrojené dostatočným množstvom moderných a hlavne dostupných Strojov, ktoré budú plniť rozsiahle činnosti v rámci spoločných operácií NATO momentálna situácia je len ťažko udržateľná a nedovoľuje plnohodnotnú činnosť.
Obrovský Rešpekt pre príslušníkov Technickej letky opráv a predpísaných prác (TLOPP) ktorá dokáže čeliť tejto neľahkej situácii a udržuje základné spôsobilosti 1. A 2. Taktickej Letky Vzdušných Síl Slovenskej Republiky.
Príjemný zvyšok týždňa všetkým,)Skrýt celý příspěvekZdravím ťa. Len taká otázka. Ak je tak dôležitá aj funkcia bojová, prečo sa neuvažovalo o L-159 ktorý má o 2 závesníky viac a vyšší výkon. O radare nehovoriac.
Zdravím ťa. Len taká otázka. Ak je tak dôležitá aj funkcia bojová, prečo sa neuvažovalo o L-159 ktorý má o 2 závesníky viac a vyšší výkon. O radare nehovoriac.
Zdravím a prajem príjemný deň Miroslav, sme na začiatku príprav na obstarávanie, predkladanie ponúk na jednotlivé stroje môžeme očakávať v priebehu nasledujúceho roka, ALCA je ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím a prajem príjemný deň Miroslav, sme na začiatku príprav na obstarávanie, predkladanie ponúk na jednotlivé stroje môžeme očakávať v priebehu nasledujúceho roka, ALCA je skvelý stroj, nespĺňa však základnú požiadavku na nový drak pričom AERO ponúka NG osobne sa teším na konfiguráciu ktorú navrhnú.Skrýt celý příspěvek
Miroslav, L159 je po rozpade dodávateľského reťazca nevyrobitelna. Iné by to bolo, keby sa s ňou udialo to isté čo s L39NG - kompletne prekonštruovanie.
Miroslav, L159 je po rozpade dodávateľského reťazca nevyrobitelna. Iné by to bolo, keby sa s ňou udialo to isté čo s L39NG - kompletne prekonštruovanie.
@SKmartinTO Nechci ti brát iluze. Ale to, že se v roce 2017, tedy 13 let po vstupu do Slovenska do NATO, piloti slovenského taktického letectva poprvé účastnili nácviku operaci ...Zobrazit celý příspěvek
@SKmartinTO
Nechci ti brát iluze. Ale to, že se v roce 2017, tedy 13 let po vstupu do Slovenska do NATO, piloti slovenského taktického letectva poprvé účastnili nácviku operaci COMAO a k tomu použili 30+ let staré cvičné stroje L-39 nelze brát zrovna jako důkaz toho, že cvičné stroje kategorie L-39 jsou určeny pro COMAO operace NATO. Ostatně ani autor toho článku už dnes není u letectva, ale přešel do soukromé sféry - CLV Pardubice.
Protože taktické letky AČR se nácviků operací COMAO účastní o jedno desetiletí déle, tak je tak nějak známo, že pro skutečné bojové COMAO letecké operace je v NATO podmínkou nutnou stroj, který má minimálně tyto parametry: S podvěsy/výzbrojí udrží cestovní rychlost okolo 0,8 Machu; bude mít bez doplňování paliva za letu výdrž 2 hodiny + 30 minut jako rezervu + bude schopen doplňování paliva za letu ve dne i v noci. Dále bude vybaven aliančním datalinkem LINK 16 a IFF systémem s Módem 4/5 ; utajenou a rušení odolnou komunikací typu HAVE QUICK II a podobně. Bude schopen působit proti cílům přesnou naváděnou výzbrojí a to jak ve dne, tak i v noci a to i za špatného počasí. Atd, atd.
Letadlo, které toto všechno bude v OSSR splňovat, se jmenuje F-16C/D Block 70. Zapomeň, že letouny kategorie L-39NG, M-345 a podobné by se těmto požadovaným minimům byť jenom přiblížili.
A vhodná technika je pouze začátek, pak je to organizace a výcvik. A to nejen pilotů, ale celé letky a křídla jako bojeschopné vojenské jednotky. AČR za 20 let v NATO má pro alianční ostré nasazení certifikovanou pouze jedinou taktickou letku s JAS-39, která je specializována pouze na úkoly protivzdušní obrany v rámci systému NATINADS. Cvičí sice více úloh a mají ambice jít i ještě dál (viz nákup pum GBU-12), ale to se teprve uvidí.
Největší NATO cvičení s nejpropracovanější simulací letecké války (i s misemi COMAO) je tradičně RED FLAG na základně Nellis v USA. Na letošní, v pořadí již druhé, cvičení se tam sletěl výkvět evropských letectev NATO. https://youtu.be/K0KPHZqmpVU... A teď si představ, k čemu by tam v takové COMAO misi byly malé pomalé cvičné letouny.Skrýt celý příspěvek@Starlight Ďakujem za tvoje pripomienky,) Nemajú obavu môj príspevok nie je žiadnou Ilúziou ,) Sú to reálne požiadavky a schopnosti, ktoré Slovenské Vzdušné sily cvičia už ...Zobrazit celý příspěvek
@Starlight
Ďakujem za tvoje pripomienky,)
Nemajú obavu môj príspevok nie je žiadnou Ilúziou ,)
Sú to reálne požiadavky a schopnosti, ktoré Slovenské Vzdušné sily cvičia už niekoľko rokov a spomínaný článok hovorí o našej prvej zahraničnej účasti, ten sarkazmus, s ktorým si to zhodnotil vypovedá o všetkom, ak ťa zaujímajú spôsobilosti Slovenských Vzdušných Síl obráť sa na náš tlačový odbor s radosťou ťa oboznámia ,)
https://www.mod.gov.sk/kontakt...
Mal som predstavu, že si konštruktívny prispievateľ nakoľko sa s tebou zhodnem v nejednej otázke
Nechápem ten apatizmus???
Áno požiadavky, ktoré si uviedol sú oficiálne a práve k ním bude smerovať pripravovaný nákup nových lietadiel.
Snažíme sa budovať Vzdušné Sily a prekonať rokmi zanedbané problémy, ktoré sa stali skutočnou výzvou.
Každému je jasné, že to bude trvať niekoľko rokov, motívom tohto nákupu je zachovať 2. Taktické Krídlo.
ACR si vybralo svoju cestu a spokojnosť s Saab JAS 39C Gripen je všeobecne známa.
OSSR sa rozhodli ísť cestou F-16C/D Block 70/72 a spoluprácou s USAF, čo zahŕňa výcvik a samozrejme aj spoločnú stratégiu a operácie v rámci NATO
Ďakujem všetkým pozitívne nabudeným príslušníkom OSSR, ktorí to nevzdali a pracujú na budovaní a modernizácii Vzdušných Síl Slovenskej Republiky
Úspešný týždeň Všetkým,)Skrýt celý příspěvekSKmartinTO ,tak potom ja nechápem vaše nadšenie pre L-39NG? CAS a COMAO s týmto lietadlom, srandujete? Veď to nemá dokončenú certifikáciu, nik to zatiaľ reálne nekúpil. Zo ...Zobrazit celý příspěvek
SKmartinTO ,tak potom ja nechápem vaše nadšenie pre L-39NG? CAS a COMAO s týmto lietadlom, srandujete? Veď to nemá dokončenú certifikáciu, nik to zatiaľ reálne nekúpil. Zo súčasných (Advanced trainer) to spĺňa len M-346 Master, Hawk, KAI T-50 Golden Eagle a od roku 2023 zavedené do výzbroje USA - Boeing T-7 Red Hawk. Z tých ponúk ktoré v súčastnosti Slovensko má, to spĺňa len Leonardo a BAE, Areo určite nie, nespĺňa požiadavky, nemá parametre na CAS/COMAO.Skrýt celý příspěvek
@SKmartinTO Bože, to jsou zase prohlášení. To si opravdu myslíš, že AČR nezažila něco podobného. Letky, které byly a cvičily jenom proto, aby byly. Ale skutek utek (ve smyslu ...Zobrazit celý příspěvek
@SKmartinTO
Bože, to jsou zase prohlášení.
To si opravdu myslíš, že AČR nezažila něco podobného. Letky, které byly a cvičily jenom proto, aby byly. Ale skutek utek (ve smyslu reálné bojeschopnosti). Ještě před několika lety AČR měla stejně jako vy letku L-39ZA. Dnes už není a vlastně nikomu nechybí. 20 let máme L-159 a zase se cvičí jenom, aby se cvičilo. Nikam se to za ta léta neposunulo (opět z hlediska opravdu reálné bojeschopnosti letectva v NATO). Loni alespoň přišla nějaká protizemní munice.
Výsledkem je, že čím dále častěji se z AČR ozývají hlasy a to včetně lidí od L-159, že jedna nadzvuková letka se 14 letouny je málo a že by se mělo investovat jenom do nadzvuků. Minimálně ve smyslu jejich rozšíření. A kdo dobře poslouchal, tak i z nadzvukové komunity mohl veřejně zaslechnout hlasy, že salámová metoda rozšiřování schopností našich JAS-39 byla špatná a mělo se postupovat polskou cestou (nyní i slovenskou). Teď na MO ČR dokonce funguje komise, která studuje naše možnosti, jak dál s taktických letectvem AČR před koncem tohoto desetiletí.
Nemusíš my opakovat, jak špatně na tom taktické letectvo OSSSR je. Podle všeho řešíte situaci minutu před dvanáctou. Loňská přiznání MO SR, že po 15 letech v NATO stále nemá stíhací piloty s dostatečnou úrovní angličtiny, bylo letos korunované (po loňské zbytečné havárii MiGu-29) dalším přiznáním, že máte pouhých 8 vycvičených pilotů MiG-29 (a bylo jich i méně), kteří zabezpečují PVO Slovenska. Tedy, i kdyby byl považováni za perspektivní, tak je nelze pustit na několikaleté přeškolení na F-16. Proto do USA pojedou hlavně úplní nováčci. To pochopitelně vyvolává logickou otázku, jestli dosavadní čistě slovenská cesta, kdy Slováci doma cvičí další Slováky, není jednou z možných příčin některých problémů s úrovní výcviku.
Jinak já nemám problém s tím, když se MO SR/OSSR rozhodne, že je potřeba udržet plnou zaměstnanost 2. taktické letky. Nebo, že je potřeba podržet zaměstnanost ve státních LOTN. Nemám problém s přiznáním, že je potřeba takový letoun pro udržovací výcvikem stíhacích pilotů, kteří nedosáhli na F-16 (nebylo by lepší je přeškolit na transportní letouny a vrtulníky?). Nemám problém se záměrem, že nákupem levných cvičných proudových letounů pro základní výcvik jako je L-39NG do budoucna pokryjete základní výcvik stíhacích pilotů. Nemám problém, když někdo tyto letouny bude používat také jako nástroj pro výcvik pozemních leteckých návodčí (JTAC).
Ale opravdu nemám rád, když někdo bude urážet moji inteligenci nesmysly typu, že letoun jako je L-39NG je letoun vhodný pro pokračovací a operační výcvik budoucích stíhacích pilotů letounů F-16C/D Block 70. Nebo, že L-39NG je vhodný letoun jako NATO bojová platforma pro CAS, COMAO, atd. Stejně tak hesla jako plnohodnotná letka – k tomu je potřeba zakoupit okolo 14 letounů, aby po odečtení strojů v dlouhodobých pracech/rezervě jich tak 10 zůstalo k dispozici letce. Jinak se bavíme maximálně o síle dvou rojů.
Mě jako spojence, kterému „kryjete“ východní hranice, zajímá vaše skutečná bojeschopnost – a tam vidím jen vaši budoucí F-16C/D Block 70 v kombinaci s výcvikem řízeným USAF. Takže za mě – za těch cca 100 mil EUR si raději kupte 2 F-16D a piloty posílejte do zahraničí. Pokud nechcete za moře, máte to ze Slovenska kousek (L-410 co by vrtulí dohodil) do Radomi, kde Poláci, kteří prošli výcvikem u USAF, vybudovali výcvikovou divizi s vysokou školou, dvěma základnamy s turbovrtulovými Orlíky a výkonnými M-346 a spoustou simulátorů.Skrýt celý příspěvek,) Wáú Tak tomu hovorím preraziť dno ,))) Už ti je lepšie ??? Tie tvoje primitvne klamstvá a narážky nemá zmysel komentovať, dúfam že si zo sebou spokojný ...Zobrazit celý příspěvek
,)
Wáú
Tak tomu hovorím preraziť dno ,)))
Už ti je lepšie ???
Tie tvoje primitvne klamstvá a narážky nemá zmysel komentovať, dúfam že si zo sebou spokojný ,)
https://www.defencenews.sk/akt... Skrýt celý příspěvek@SKmartinTO Co? Jsi nějaký zmatený: https://youtu.be/DrBw-bUzWok... A stejně jako postava v tom klipu, očividně neznáš nejvyšší představené MO SR a Vzdušných sil OSSR. Takže pokud ...Zobrazit celý příspěvek
@SKmartinTO
Co? Jsi nějaký zmatený: https://youtu.be/DrBw-bUzWok...
A stejně jako postava v tom klipu, očividně neznáš nejvyšší představené MO SR a Vzdušných sil OSSR. Takže pokud chceš slyšet z úst MO ČR velitele VzS OS SR, kolik má vycvičených pilotů MiGu-29 a kolik mají roční nálet, tak si poslechni tiskovou konferenci MO SR z července 2020 o závěrech vyšetřování havárie Migu-29 v roce 2019: https://www.ta3.com/clanok/118...
Za pozornost také stojí také dokument MO SR číslo SEMI-19/5-36/2018-OdRP, který byl projednám na Bezpečnostnej radě Slovenskej republiky v červenci 2018. Cituji z neutajované části, které se dá běžně stáhnout: „Prvou problémovou oblasťou je požiadavka na 500 letových hodín na prúdových lietadlách. Túto požiadavku spĺňa len 5 pilotov (zvyšných 6 pilotov má nálet na prúdových lietadlách menej ako 250 hodín). Druhým vážnym problémom je požiadavka jazykovej spôsobilosti – STANAG 6001, Level 3. Túto požiadavku nespĺňa žiadny pilot. Dosiahnutie Levelu 3 je pritom v krátkom časovom horizonte nereálne.“
Ano dá se říci, že taktické letectvo VzS OS SR dosáhlo pomyslného dna. Pokud máš problém s tím, že nejvyšší představitelé MO SR a VzS OS SR ti veřejně lžou v přímém přenosu, tak si to vyřiď s nimi u Vás doma. Sem nám to na druhý břeh řeky Moravy prosím netahej. Podle toho, že očividně nemáš přehled o tom, co se u vás událo, tak buď příště opatrný s hodnocením mých informací. A bohužel musím konstatovat, že je krajně nepravděpodobné, že by diskuse s tebou přinesla nějaké nové světlo do problematiky zájmu MO SR o řešení problematiky nahrazení stávajících L-39.Skrýt celý příspěvekVeľmi Vtipné Máš pravdu, diskusia s tebou nemá žiadny zmysel nakoľko téma nákupu nových lietadiel pre Vzdušné sily Slovenskej Republiky ťa očividne irituje ,) Tvoje informácie ...Zobrazit celý příspěvek
Veľmi Vtipné
Máš pravdu, diskusia s tebou nemá žiadny zmysel nakoľko téma nákupu nových lietadiel pre Vzdušné sily Slovenskej Republiky ťa očividne irituje ,)
Tvoje informácie sú neaktualne, vytrhnuté z kontextu s jediným cieľom dokázať tvoju múdrosť, a poukázať na problémy ktoré riešim každý jeden deň mojej profesionálnej služby vlasti.
Na tejto strane Moravy takých ako ti Starlight?,))) Voláme Mudrosráč
Čo je pre teba ťažšie, pozerať sa na náš úspech v oblasti modernizácia Nadzvukového Letectva alebo to že o NG nevieš absolútne nič a tvoj názor je absolútne bezcenný ? ,)
Skrátka o mňa ,) si chujko pysk nešuchaj a tie nezmysly, ktorými si na mňa reagoval si ešte aspoň 5x prečítaj, možno keď si vytiahneš hlavu zo svojho zadku niečo s toho čo som chcel vyjadriť pochopíš a nebudeš mať potrebu opäť útočiť a robiť zo seba kkt ,)
https://youtu.be/runQo_hRRrs... Skrýt celý příspěvekZdravím starlighte, ospravedlňujem sa za Sk martinTo, ver tomu, že nie sme všetci taký ješitný.Je tu aj mnoho ľudí, ktorí sa dokážu povzniesť nad svoju hrdosť a brať veci ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím starlighte, ospravedlňujem sa za Sk martinTo, ver tomu, že nie sme všetci taký ješitný.Je tu aj mnoho ľudí, ktorí sa dokážu povzniesť nad svoju hrdosť a brať veci konštruktívne.
Inak súhlasím vo všetkom akurát tých spárok by bolo kúpiť aspoň ešte štyri a naozaj brať vážne spoluprácu s Poliakmi. Ja osobne mam s kooperácia mi s nimi veľmi dobré skúsenosti, aj keď majú tendencie Poľsko na prvom mieste. Preto ak, by som kupoval tak na rozlietanie Pilatusi a pokračovať v Poľsku, ak by nevidalo ostať z výcvikom v USA min. kvôli angličtine. Veď načo je mi spojenec, ktorému nerozumiem.Skrýt celý příspěvekCo? Jsi nějaký zmatený ,)))
https://ac.nato.int/archive/20...Co? Jsi nějaký zmatený ,)))
https://ac.nato.int/archive/20...
3. Dôvody prečo L-39NG nie: 1. Minister Naď povedal, že si ako najlepšie riešenie predstavuje Talianov, ak nám k tomu prihodia okrem lietadiel aj opravu Spartanov. 2. ...Zobrazit celý příspěvek
3. Dôvody prečo L-39NG nie:
1. Minister Naď povedal, že si ako najlepšie riešenie predstavuje Talianov, ak nám k tomu prihodia okrem lietadiel aj opravu Spartanov.
2. L-39NG nie je nikde zavedená, nejdem to ďalej rozvádzať, ale ani AČR ju nechce, plánoval ju kúpiť len LOM, prečo potom my a k tomu prvý?
3. Nulový politický zisk. My už máme Slováka premiérom v ČR a sme bratské národy, čo viac by sme získali?
Ale zblíženie sa s Talianskom, kde po odchode UK z únie získa väčšiu váhu mi dáva zmysel. Úplne tá istá argumentácia ako v prípade húfnic.
Aj časť nášho politického spektra sa kamaráti s nimi..
Tento vlastenecký článok je pekný, aj v Maďarsku píšu ako budú lynx-i predávať do Čiech či dokonca do Poľska, a realita bude iná..
To, že cvičíme u Vás, neznamená, že to nemôžme na simulátoroch aj na inom stroji alebo, že nám Taliani nedodajú simulátory vlastné, predsa len v Košiciach cvičia na vrtuliach oveľa viac ako 3 štáty a keď už sú kontakty na zahraničné letectvá, tak prečo to tam neposilniť???Skrýt celý příspěvekAle jo, to se vyplatí koupit něco o půlku dráž, hlavně když si (možná) budete dělat servis i servis na Spartan :-). V Košicích má vrtulníkovou školu soukromník, ale nebylo by ...Zobrazit celý příspěvek
Ale jo, to se vyplatí koupit něco o půlku dráž, hlavně když si (možná) budete dělat servis i servis na Spartan :-). V Košicích má vrtulníkovou školu soukromník, ale nebylo by nakonec od věci, kdyby přbral pár L-39 a vy jste si u něj kupovali výcvik. Je fakt, že důvod podporovat český průmysl asi nemusíte mít žádný a také se tomu snažíte vyhýbat, stejně jako český turista nemusí podporovat vaše ubytovací kapacity, ale přesto to dělá.Skrýt celý příspěvek
Jenže to letadlo je vyjma výcviku k prdu. A Slovensko nemá k tem 14ks F-16 dalších 22ks L-159T1 jako AČR. U nás máme mnohem více pilotů a 159 jsou beztak diky absenci výzbroje jen ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže to letadlo je vyjma výcviku k prdu. A Slovensko nemá k tem 14ks F-16 dalších 22ks L-159T1 jako AČR. U nás máme mnohem více pilotů a 159 jsou beztak diky absenci výzbroje jen takové pokročilejší tréninkové stroje. Jim se hodí stroj, který můžou použít i k boji, aby vyrovnali nižší počet F-16.Skrýt celý příspěvek
Jenže to je jim pak k prdu i M 345 (stejná kategorie jako NG) a na M 346 nebudou mít peníze, ve variantě cvičně-bojové už tuplem ne. Např. v Polsku mají Mastery (z finančních ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže to je jim pak k prdu i M 345 (stejná kategorie jako NG) a na M 346 nebudou mít peníze, ve variantě cvičně-bojové už tuplem ne. Např. v Polsku mají Mastery (z finančních důvodů) jen v čistě cvičné variantě. Zbývá Hawk, ale ten taky za desítky mil. Eur jak plánují nebude. A teď co s tím?Skrýt celý příspěvek
O polku drahšie? NG nevieme presne koˇľko bude stáť, ešte nedokončili testovanie.. A hlavne s akou výbavou, je to len tak plácnutá cena 12 mil EUR. NG má horšiu avioniku ako M345 ...Zobrazit celý příspěvek
O polku drahšie?
NG nevieme presne koˇľko bude stáť, ešte nedokončili testovanie..
A hlavne s akou výbavou, je to len tak plácnutá cena 12 mil EUR.
NG má horšiu avioniku ako M345 - koľko by stálo NG s rovnakou???
Koľko bude stáť údržba NG, keď ho prakticky dnes nikto neplánuje kúpiť ??
M345+346 má dodaných a záväzne podpísaných cca 100 ks a je v hre o obrovské množstvo západných kontraktov???Skrýt celý příspěvekNG bude mít jednodušší avioniku oproti M345 to je fakt. Italské letadlo těží ohledně avioniky z většího bratra M346. U našeho letadla šlo právě o to nabídnout relativně levné ...Zobrazit celý příspěvek
NG bude mít jednodušší avioniku oproti M345 to je fakt. Italské letadlo těží ohledně avioniky z většího bratra M346. U našeho letadla šlo právě o to nabídnout relativně levné letadlo, které bude mit avioniku, která nepodléhá různým sankcí při prodeji do některých zemi. Na druhou stranu NG od počátku počítá s možností nesené výzbroje, což u italského stroje není úplně samozřejme, i větší Master má bojovou verzi zatím pouze jako prototyp. Ohledně prodeje, nevím přesně jak na tom je Master, ale menší 345 zatím kupuje pouze Itálie a ostatní zájemci se zatím nerozhodli, nebo davaj přednost Pc-21(Francie).Skrýt celý příspěvek
M345 dokončila svoju prvotnú certifikáciu len v máji, je jasné, že okrem domovského Talianska nemohla nikam inam.. Ale má avioniku z M346, tej sa predalo 80+ kúskov.. M345 má ...Zobrazit celý příspěvek
M345 dokončila svoju prvotnú certifikáciu len v máji, je jasné, že okrem domovského Talianska nemohla nikam inam..
Ale má avioniku z M346, tej sa predalo 80+ kúskov..
M345 má zoznam výzbroje podobný, ak nie dlhší ako NG..
Pylony má tiež od začiatku, tým sa akože "chlubiť" je meh..
M345 s pokročilejšou avionikou znamená, že môžeš toho oveľa viac nacvičiť, predsa len tam v F-16 dostaneme 5 gen radar, tak asi pokročilejšiu avioniku by sme tiež potrebovali..
PC-21 nie je prúdové lietadlo..Skrýt celý příspěvek
2. Není to o tom že je AČR nechce, ale ona je nepotřebuje. Na pokračovací výcvik má L-159T2 a základní výcvik zajišťuje CLV. Proto bude L-39NG kupovat pouze CLV.
2. Není to o tom že je AČR nechce, ale ona je nepotřebuje. Na pokračovací výcvik má L-159T2 a základní výcvik zajišťuje CLV. Proto bude L-39NG kupovat pouze CLV.
L-39NG je určena pro základní a pokračovací výcvik. Tento typ letadel AČR vyřadila spolu s L-39ZA a soustředí se pouze na pokračovací výcvik s letouny L-159T. Základní výcvik si ...Zobrazit celý příspěvek
L-39NG je určena pro základní a pokračovací výcvik. Tento typ letadel AČR vyřadila spolu s L-39ZA a soustředí se pouze na pokračovací výcvik s letouny L-159T. Základní výcvik si AČR obstarává u společnosti LOM.Skrýt celý příspěvek
Tu ide o iné ako o porovnanie tech parameov a "cennikovych" cien. Tu ide o to, že keď už sú zriadené neviem aké komisie, tak tam mala padnúť aspoň rámcová, neformálna dohoda na ...Zobrazit celý příspěvek
Tu ide o iné ako o porovnanie tech parameov a "cennikovych" cien. Tu ide o to, že keď už sú zriadené neviem aké komisie, tak tam mala padnúť aspoň rámcová, neformálna dohoda na vysokej úrovni a následne mala byť dohodnuta transakciu na úrovni vláda-vláda. Ale to by iste vplyve skupiny prišli skrátka...Skrýt celý příspěvek
Nekoupili jsme od Slováků děla, tak oni nekoupí letadla.
Nekoupili jsme od Slováků děla, tak oni nekoupí letadla.
...jenže my jim zřejmě nebudeme NG nabízet za cenu M343, takže to stejný případ jako se Zuzanou není...
...jenže my jim zřejmě nebudeme NG nabízet za cenu M343, takže to stejný případ jako se Zuzanou není...
To, že se spletl v čísle ještě neznamená, že nemá pravdu. Kupovat od slovenské státní firmy Z2 za cenu snad i převyšující PhZ 2000 (tedy systém mnohem lepší), aby jim možná (zatím ...Zobrazit celý příspěvek
To, že se spletl v čísle ještě neznamená, že nemá pravdu. Kupovat od slovenské státní firmy Z2 za cenu snad i převyšující PhZ 2000 (tedy systém mnohem lepší), aby jim možná (zatím nic nekupují) soukromá česko-maďarská firma mohla prodat pravděpodobně nejlevnější reálně dostupný systém, to opravdu nezní jako fair business.Skrýt celý příspěvek
V prvom rade neporovnávaj len cenu, ale aj to, čo za to dostaneš. Porovnávaš holú húfnicu na podvozku (v podstate ako keby ťahanú) s ťažko opancierovanou vežovou húfnicou s ...Zobrazit celý příspěvek
V prvom rade neporovnávaj len cenu, ale aj to, čo za to dostaneš. Porovnávaš holú húfnicu na podvozku (v podstate ako keby ťahanú) s ťažko opancierovanou vežovou húfnicou s automatom. Vybrali ste si lacnejšie riešenie. Vaša vec. Ale nebudem riešiť cenový rozdiel dvoch úplne rozdielnych koncepcií.Skrýt celý příspěvek
Clanek Vám 180 mil. Kč za Z 2 nepřijde jako loupež za bílého dne? Za ty peníze koupili Maďaři PhZ 2000, K9 pak Norsko ještě levněji. Oba dva systémy jsou kvalitou někde ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Vám 180 mil. Kč za Z 2 nepřijde jako loupež za bílého dne? Za ty peníze koupili Maďaři PhZ 2000, K9 pak Norsko ještě levněji. Oba dva systémy jsou kvalitou někde jinde.
Celý ten problém je v tom, že Z2 tu cenu nemá. Jinak proč píši snad a možná je skutečnost, že Slovensko oficiálně žádná letadla nepoptává. Takže celá debata je poněkud virtuální. Nicméně opravdu nevím proč by měla AČR na takovém obchodu participovat.Skrýt celý příspěvekMiroslav Problém není v tom, že je Ceasar výrazně levnější, to je logické. Problém je, že stejně drahý, nebo dokonce dražší, než systémy výrazně lepší, tedy PzH 2000 a K9. A to už ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
Problém není v tom, že je Ceasar výrazně levnější, to je logické. Problém je, že stejně drahý, nebo dokonce dražší, než systémy výrazně lepší, tedy PzH 2000 a K9. A to už logické není. Tedy pokud by AČR chtěla těžkou houfnici, mohla by za ty peníze mít kvalitnější PzH 2000.
To je stejné jako by vám Aero nabídlo L 39NG za cenu M 346, koupili byste to? Asi těžko, tak nechápu proč to čekáte od nás.Skrýt celý příspěvek@Nesher Ona nekde byla nakonec uverejnena cena za kolik HU poridilo PzH? Pokud vim vime jen co uverejnila nemecka ministerstva jako povoleni na vyvoz, a jelikoz se na vsech ...Zobrazit celý příspěvek
@Nesher
Ona nekde byla nakonec uverejnena cena za kolik HU poridilo PzH? Pokud vim vime jen co uverejnila nemecka ministerstva jako povoleni na vyvoz, a jelikoz se na vsech zakazkach (dela, tanky, i dalsi vozidla) podilel jak Rheinmetall tak KMW, tak zname jen to na kolik si prisla ktera z techto firem, ale ne co kolik stalo. Cela zakazka cca 870mil E, a dal uz jen tipujeme, hadame. A propo, tohle je suma bez nemecke 19% MwSt, tu jste jiste nezapomel pricist kdyz tu operujete s cenou Zuzana2, kde onech 172-180mil Kc byla i vcetne slovenske 20% DPH.
A presne na to se mi hodi ta vase slova "snad, mozna, pravdepodobne", takova mistni urban legend, jak je PzH2000 levnejsi nez Zuzana.Skrýt celý příspěvekClanek: cenu maďarské houfnice píšou třeba zde http://www.army-guide.com/eng/... v částce 165mil USD, nevím kde to vyčenichali. I bez znalosti ceny si stačí porovnat ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: cenu maďarské houfnice píšou třeba zde http://www.army-guide.com/eng/... v částce 165mil USD, nevím kde to vyčenichali.
I bez znalosti ceny si stačí porovnat Caesar se Z2 a zjistí se, že a) podvozek je +/- stejně drahý (budka u Caesaru tipuju bude dražší), b) dělo je +/- stejné, c) elektronika musí být +/- stejná, u Caesaru tipuju kvůli renomované firmě bude důmyslnější, lepší a dražší, c) mechanika podávání munice se technicky liší, ale projekčně, výrobně, materiálově půjde o +/- stejně nákladné zařízení.
V čem se obě houfnice liší je pancéřová budka věže, kterou Caesar nemá. Ať si každý odpoví sám, jestli 5ks pancéřových plechů má stát 80mil. Kč.Skrýt celý příspěvekMiroslav: Caesar není "v podstatě tažená" houfnice. Je to plnohodnotná TMH a toto provedení je plně v souladu s trendem, kde se ShH nacházeji. Neptejte se zde na diskusi, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: Caesar není "v podstatě tažená" houfnice. Je to plnohodnotná TMH a toto provedení je plně v souladu s trendem, kde se ShH nacházeji. Neptejte se zde na diskusi, ale zeptejte se světových armád a výrobců, proč ráčí na kolech kupovat a vyrábět různé druhy houfnic s odkrytou architekturou, proč věžové dávají výhradně na pásy a proč věžovou na kolech vyrábí prakticky jen jedna firma na Slovensku, stále se nacházející po 30letech po rozpadu VS v takovém polospánku a proč tu její houfnici nikdo nekupuje, když je to ten správný výrobek ?Skrýt celý příspěvek
@Nesher: Problém je, že húfnica nie je zemiak. Nemôžeš len tak prísť do Lidlu, pozrieť na cenovku a zobrať či nezobrať. Je to ako s našimi F-16. Okrem samotných lietadiel je tam ...Zobrazit celý příspěvek
@Nesher: Problém je, že húfnica nie je zemiak. Nemôžeš len tak prísť do Lidlu, pozrieť na cenovku a zobrať či nezobrať. Je to ako s našimi F-16. Okrem samotných lietadiel je tam munícia, pár Amraamov, nejaký výcvik, nejaké doplnky, nejaké náhradné diely, nejaký servis a ani jeden analytik sa nezhodne s iným, koľko to vlastne stojí to lietadlo. No proste nie je jednotková cena.
Ja som pri tých rokovaniach nebol. Neviem povedať, čo všetko spadalo do tej ceny za Zuzu ako ju tu uvádzate. Zamrzelo má, že ju nechcete, ale špagát si za to nehodím. My možno od vás kúpime unikát. Lietadlo ktoré ešte nik iný nekúpil, ani vlastné domovské letectvo. A tiež si možno bude každý ťukať na čelo, že čo sme to kúpiliSkrýt celý příspěvekClanek Jura v podstatě odpověděl za mě, ano je to známo a Z2 je dražší a horší. Miroslav Evidentně si nerozumíme, já tu nevolám po tom abyste koupili NG (které nikdy VS AČR ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Jura v podstatě odpověděl za mě, ano je to známo a Z2 je dražší a horší.
Miroslav
Evidentně si nerozumíme, já tu nevolám po tom abyste koupili NG (které nikdy VS AČR nekoupí, koupí ho CLV LOM, to není totéž), ale irituje mě, že důvodem by měla být pomsta za houfnice, přičemž nikdo ani slovem nikdy nenaznačil, že je koupit chceme. Kupte si to co vám vyjde jako nejlepší nabídka ve smyslu peněz a spolupráce s danou firmou. Tedy čistý pragmatismus, když to bu NG, fajn. Když to bude M 345, taky fajn. My jsme to udělali naprosto stejně, žádné emoce v tom nejsou.Skrýt celý příspěvekclanok je o l-39ng, neviem na co tu vytahujete klaun fiestu menom ceasar, ktora je technologicky tak ako aj jej meno napoveda priblizne z 1 storocia pred nasim letopoctom. Halo, ...Zobrazit celý příspěvek
clanok je o l-39ng, neviem na co tu vytahujete klaun fiestu menom ceasar, ktora je technologicky tak ako aj jej meno napoveda priblizne z 1 storocia pred nasim letopoctom. Halo, zijeme v 21 storoci. Manualne nabijanie hufnic bolo in velmi davno.Skrýt celý příspěvek
"M343? tak ty sa teda vyznas" ..tak jsem se na mobilu sede na mise ukliknul... to nic nemeni na tom, co jsem mel na mysli a co je bezpochyby zrejme. Mimochodem kritizovat zrejmy ...Zobrazit celý příspěvek
"M343? tak ty sa teda vyznas"
..tak jsem se na mobilu sede na mise ukliknul... to nic nemeni na tom, co jsem mel na mysli a co je bezpochyby zrejme.
Mimochodem kritizovat zrejmy preklep jednoho cisla od nekym kdo neumi ani spravne napsat vetu o par slovech je komicke...Skrýt celý příspěvek
Jsou slováci opravdu takový ,ze jim na tom záleží ? Osobně mně co koupí je jedno ,ale pokud to nebude to co je pro ně nejvýhodnější a i pokud by to bylo třeba NG jen pro emoce pak ...Zobrazit celý příspěvek
Jsou slováci opravdu takový ,ze jim na tom záleží ? Osobně mně co koupí je jedno ,ale pokud to nebude to co je pro ně nejvýhodnější a i pokud by to bylo třeba NG jen pro emoce pak jsou tak trochu tydýti.Skrýt celý příspěvek
Ale prosim ta, pri takychto veciach rozhoduju lobisti a provizie, nie emocie. Len nechapem preco ani na urovni CR - SR nie su vlady schopne dojednat zakazky pre vlastne zbrojarske ...Zobrazit celý příspěvek
Ale prosim ta, pri takychto veciach rozhoduju lobisti a provizie, nie emocie. Len nechapem preco ani na urovni CR - SR nie su vlady schopne dojednat zakazky pre vlastne zbrojarske podniky formou "nieco za nieco" a podporit tak domaci priemysel a udrzat vyrobne kapacity. Konkretne u Zuzany to slovenska strana uplne "zazdila" nezmyselnou cenovou ponukou.
Dalej nechapem, preco CR a SR nie je schopna postupovat spolocne pri nakupe techniky napr. BVP, PVO a pod. vacsia zakazka mi predsa logicky dava lepsi vyjednavaci priestor, mozem vybudovat zdielane servisne stredisko, spolocne jednotky a pod. Nepochopitelne....Skrýt celý příspěvek
Vzhledem k počtu pilotů a reálnému využití těch strojů by spíše než L-39 měli vybrat něco, co je víc univerzální a je schopné plnit i funkci lehkého bitevníka.
Vzhledem k počtu pilotů a reálnému využití těch strojů by spíše než L-39 měli vybrat něco, co je víc univerzální a je schopné plnit i funkci lehkého bitevníka.
Záleží co je pravým účelem udržení cvičné letky. Pochybuju, že by to byl jen výcvik nováčků pro F-16, to by se asi nevyplatilo držet 10 strojů, instruktory a další náležitosti ...Zobrazit celý příspěvek
Záleží co je pravým účelem udržení cvičné letky. Pochybuju, že by to byl jen výcvik nováčků pro F-16, to by se asi nevyplatilo držet 10 strojů, instruktory a další náležitosti kvůli jednomu či dvěma nováčkům ročně, asi by stále přišel levněji výcvik v USA nebo třeba Polsku. Tipuju však, že mnozí uzemnění důstojníci, inspektoři a další "kancelářské" profese si potřebují občas udělat kolečko na tryskáči kolem letiště kvůli udržení letové způsobilosti a také se dost možná bude roční nálet na F-16 bude kvůli úsporám "ředit" přenosem části náletu na levný cvičný stroj.
Účelem by ale mohl být i vznik cvičně-bojové letky, pak by dobrým kandidátem byl M-346, což ale není levný nákup a těžko by se pozemním silám vysvětlovalo, že peníze jsou na zbytná letadla, ale na tanky už ne.Skrýt celý příspěvekVidím to podobně, pokud by se mělo jednat jen o výcvik pilotů pro F 16, tak při počtu 1-2 nových ročně (často také žádného) by nemělo smysl držet cvičná letadla.
Vidím to podobně, pokud by se mělo jednat jen o výcvik pilotů pro F 16, tak při počtu 1-2 nových ročně (často také žádného) by nemělo smysl držet cvičná letadla.
Pro létání stabnich krys ty letadla nejspíš také budou, ale že by na nich trénovali i piloti F-16 moc nevěřím, tohle už se dnes nedělá a je zbytečne komplikované a ve finále i ...Zobrazit celý příspěvek
Pro létání stabnich krys ty letadla nejspíš také budou, ale že by na nich trénovali i piloti F-16 moc nevěřím, tohle už se dnes nedělá a je zbytečne komplikované a ve finále i drahé školit piloty na oba typy. Jinak já myslím, že i současná letka L-39 je brana jako taková cvičné bojová, takže to nejspíš bude i tak dál. Ostatně je pěkné, že pokračují dal v proudových cvičných strojích, to samé Maďaři výhledově. Když vidím Francii či Španělsko, které již rezignovali na proudové cvičné stroje tak je mi smutno trochu.Skrýt celý příspěvek
Odkiaľ prosím ťa máš ten údaj, že 1-2 piloti ročne? Na F-16 bude pilotov nedostatok. Piloti ktorí dnes lietajú na MiG-29 už do F-16 nesadnú. Ani jeden. Bolo jasne povedané, že ...Zobrazit celý příspěvek
Odkiaľ prosím ťa máš ten údaj, že 1-2 piloti ročne? Na F-16 bude pilotov nedostatok. Piloti ktorí dnes lietajú na MiG-29 už do F-16 nesadnú. Ani jeden. Bolo jasne povedané, že poloti F-16 budú všetko nováčikovia. 22 pilotov vycvičených v USA v rámci zmluvy je rozhodne menej ako je potreba. Tiež musia mať zabezpečené kondičné lety. Lietať si len tak pre srandu na F-16 je drahý špásSkrýt celý příspěvek
Tohle rozhodnuti, ze se budou cvicit jen novacci mi neprijde zrovna stastne. 1) prvni a to nejdulezitejsi bude vyskolit nekolik pilotu na uroven instruktor, a to si neumim uplne ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle rozhodnuti, ze se budou cvicit jen novacci mi neprijde zrovna stastne.
1) prvni a to nejdulezitejsi bude vyskolit nekolik pilotu na uroven instruktor, a to si neumim uplne dobre predstavit, ucho instruktorem co pak bude instuovat jina ucha...?
2) pilotu bude celkove nekde mezi 20 az 30, bliz spis k te dvacitce. Ti se ted vyberou z rad novacku, tedy budou v cca stejnem veku(?), behem tri let vycviku se fakticky naplni kapacita potrebna pro F-16 a pak co? Bude se cekat treba i par let nez nekdo zemre pri nehode, nebo odejde do civilu, aby se uvolnilo misto pro dalsiho? A co za 20 let az vsem temhle cca stejne starym pilotum zacne zvonit konecna? Dekady nic, boj o sporadicka mista, a pak najednou hrrr zase v par letech potreba vyskolit 20 novych pilotu?
Piloty co jsou rel. mladi/novi na devetadvacitkach bych zkratka nevyloucil, pokud pred sebou maji jeste treb 10-15 let letani. Naopak, mel by to byt prvni turnus na preskoleni na F-16. Neco uz maj nalitano, maji mozna nejake zvyky z MiGu co nejsou zadouci, ale taky maji zkusenosti co zadouci naopak jsou. A predevsim by to udrzelo nejakou vekovou / zkusenostni skladbu. Tohle co planuji udelat mi prijde jako budovani nadzvukoveho letectva na zelene louce (nedejboze jestli se podobne pristoupi i k pozemnimu personalu), zbytecne vzdani se kontinuity. Tezko hledam pozitiva.Skrýt celý příspěvekTo bol v podstate jediný argument prečo z MiG nikto nepôjde do F-16, že si prinesú návyky ktoré sú nežiadúce. A lepšie bude vybudovať letku z pilotov úplne nových, čo nikdy ...Zobrazit celý příspěvek
To bol v podstate jediný argument prečo z MiG nikto nepôjde do F-16, že si prinesú návyky ktoré sú nežiadúce. A lepšie bude vybudovať letku z pilotov úplne nových, čo nikdy nelietali.
Neviem však odborne posúdiť, čo je to správny prístupSkrýt celý příspěvekV tom sa hlavne lisili ponuky USA a SWE. SWE ponukali fakticky len preskolenie na Grippen, kedy po nas chceli dodat 10-20 pilotov 1, triedy. USA chceli pilotov po zakladnom ...Zobrazit celý příspěvek
V tom sa hlavne lisili ponuky USA a SWE. SWE ponukali fakticky len preskolenie na Grippen, kedy po nas chceli dodat 10-20 pilotov 1, triedy. USA chceli pilotov po zakladnom vycviku, s nejakou urovnou anglictiny - fakticky studentov. A nejde len o zvladnutie lietadla, ale aj o sposob boja, sposob prevadzky, myslenie...
Skor sa obavam aby tito piloti po prichode domov neprepadli depresii po styku s nasou armádnou byrokraciou, nezaujmom, zavistou, pripadne uz len technickym zazemim.Skrýt celý příspěvek
Počet 22 pilotů na letku je správný, myslím že podobný počet pilotů má i AČR na stejný počet gripenů. No a pak si odpověz, kolik let pilot odslouží, normálně max 20, řekněme ...Zobrazit celý příspěvek
Počet 22 pilotů na letku je správný, myslím že podobný počet pilotů má i AČR na stejný počet gripenů. No a pak si odpověz, kolik let pilot odslouží, normálně max 20, řekněme 10-20let, takže už elementární matematikou zjistíš, že ročně potřebuješ 1-2 nového pilota.
Ty "kondiční lety" být musí, za normálních okolností by byly na F-16 (na čem jiném taky ?), ale též už od doby, kdy se tento nákup oznámil předpokládám, že se bude šetřit jako u Mig-29, takže se bude létat málo, pokud možno na něčem jiném a levném a nebude se kupovat munice.Skrýt celý příspěvek"předpokládám, že se bude šetřit jako u Mig-29, takže se bude létat málo . . . . " Tak zas. Tych zhruba 40 mil Euro rocne na prevadzku 12 MiG-ov je malo ze to nazyvate setrenim? ...Zobrazit celý příspěvek
"předpokládám, že se bude šetřit jako u Mig-29, takže se bude létat málo . . . . "
Tak zas. Tych zhruba 40 mil Euro rocne na prevadzku 12 MiG-ov je malo ze to nazyvate setrenim? (33 len udrzba, s palivom, mazivami platmi . .. ) Kolko by bolo primerane? 70 mil, 100 mil alebo viac? Viac hodin nie je moznych bez ohladu na peniaze lebo lebo 1. su to haraburdy a 2.rusi nie su shopni (ochotni) pripravit stroje na viac ako 750 hodin rocne. Za rovnake peniaze sa v F-16 da nalietat (pri cene hodiny 20k) 2000 hodin. Elementarna matematika, vsak? Nelieta s rovnakym poctom strojom podobny pocet hodin aj ACR? Mne to pride tak akurat.Skrýt celý příspěvek
Clanek odpověděl za mě, vzhledem k tomu, že si první generaci vyškolíte komplet v USA, tak budete jen doplňovat přirozený úbytek. Takže někdy jednoho, někdy dva a někdy nikoho.
Clanek odpověděl za mě, vzhledem k tomu, že si první generaci vyškolíte komplet v USA, tak budete jen doplňovat přirozený úbytek. Takže někdy jednoho, někdy dva a někdy nikoho.
Pokud by Slovensko chtělo kupovat britský Hawk, tak by od nás mělo tedy preferovat spíše L-159 v nejnovější verzi než lehký L-39. Navíc Hawk bude určitě dražší než L-159.Na druhou ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by Slovensko chtělo kupovat britský Hawk, tak by od nás mělo tedy preferovat spíše L-159 v nejnovější verzi než lehký L-39. Navíc Hawk bude určitě dražší než L-159.Na druhou stranu ještě můžou Britové překvapit, výroba Hawku má končit a hrozí zavření továrny, takže třeba Slovákům udělají pěknou nabídku.Skrýt celý příspěvek
Len to by tie L-159 musel niekto aj ponúkať. Aero stavilo všetko na L-39NG.
Len to by tie L-159 musel niekto aj ponúkať. Aero stavilo všetko na L-39NG.
Ono to tak bohužel je. L-159 je historie, teď máme L-39NG.
Ono to tak bohužel je. L-159 je historie, teď máme L-39NG.
Stále ma neprestávajú fascinovat tie pálky za prevádzku armády. 6000 USD za výstrel z hufnice, 22000 za hodinu letu stíhačky, 100000 za výstrel z hufnice "smart" muníciou, 2miliony ...Zobrazit celý příspěvek
Stále ma neprestávajú fascinovat tie pálky za prevádzku armády. 6000 USD za výstrel z hufnice, 22000 za hodinu letu stíhačky, 100000 za výstrel z hufnice "smart" muníciou, 2miliony za let tomahawku... Sa čudujem, že vôbec nejaká krajina sa pri takýchto nákladoch hrnie do vojny.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...