Slovensko zvažuje nákup českých letadel L-39NG

Slovensko zvažuje nákup českých letadel L-39NG
L-39NG / Aero Vodochody (Zvětšit)

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) hodlá získat nová cvičná proudová letadla. Zájem mají Britové, Italové a Češi, konkrétně česká Aero Vodochody s cvičným letadlem L-39NG.

V roce 2018 slovenská vláda rozhodla o nákupu 12 jednomístných bojových letadel F-16C Block 70 a o dvou cvičně-bojových dvoumístných F-16D Block 70 za 1,59 miliardy euro. První čtyři letouny (včetně dvou F-16D) Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky převezmou na podzim roku 2022. Letouny ale dočasně zůstanou ve Spojených státech na letecké základně Národní gardy Tucson (Arizona), kde postupně projde výcvikem 22 slovenských pilotů (výcvik, včetně letových hodin, je součástí nákupu). První čtveřice F-16 dorazí na Slovensko v březnu nebo dubnu roku 2023. Do konce téhož roku na Slovensko přiletí zbývající F-16C.

Počáteční i pokračovací výcvik prvních slovenských pilotů F-16 zajistí tedy Spojené státy. Z dlouhodobého hlediska ale slovenské letectvo hodlá převést výcvik na své území, což kromě jiného vyžaduje zavedení nové generace proudových cvičných letadel.

Po rozdělení Československa slovenské letectvo zdědilo 19 cvičných letadel L-39 Albatros. V současné době Slovensko provozuje jen šest L-39 (jeden L-39ZMA měl nehodu v říjnu 2018). Dvěma letounům přitom již letos končí životnost, proto slovenské letectvo letos získá další dva L-39 (evidenční čísla 4703 a 5254). Oba letouny prošly generální opravou v Leteckých opravnách Trenčín (LOTN) a mohou létat až do roku 2026.

Slovensko tedy nutně, ideálně tak, aby bylo možné plynule zahájit výcvik pilotů F-16 přímo na Slovensku, potřebuje vybudovat nový moderní systém pro výcvik pilotů špičkových bojových letadel. To zahrnuje i nákup moderních cvičných proudových letadel.


L-39NG

 „Zatím jsme ve fázi, že posloucháme výrobce, jaké nabídky jsou nám schopni připravit. Rozhodnutí o nákupu bychom chtěli udělat ještě během této vlády,“ uvedl současný ministr obrany Jaroslav Naď (OĽaNO). „Díky tomu naši příští piloti F-16 mohou velké množství letových hodin absolvovat na Slovensku a nemusí celým výcvikem projít v USA. Našemu státu to ušetří miliony eur.“

Ostatně stačí se podívat na náklady za letovou hodinu. Letová hodina F-16C, včetně servisních nákladů, paliva nebo platu pilota, stojí 22 000 dolarů. Letová hodina L-39NG je projektována na 2500 euro (2960 dolarů). Nejedná se o úplně srovnatelné ceny (každá zahrnuje zřejmě něco jiného), ale lze bezpečně říct, že provoz lehkých cvičných letadel je o řád levnější než výkonných bojových proudových letadel.

Na druhou stranu přináší výcvik v USA i své značné výhody. V USA lze snadno provádět cvičné lety nadzvukovou rychlostí, včetně nízkých letů u země, což je v Evropě v současné době velice složité prosazovat. I z těchto důvodů německa Luftwaffe přesunula letecký výcvik do USA.

MO SR hodlá získat osm až deset nových cvičných letadel. Počet odpovídá dvěma až čtyřem letounům vyhrazených vždy pro výcvik, dvěma až čtyřem záložním letounům a dvěma až čtyřem letounům, které budou vždy procházet servisní prohlídkou.

O slovenský tendr mají zájem firmy z České republiky, Velké Británie a Itálie. Češi pochopitelně nabízejí svůj nový L-39NG, britská BAE Systems pak letoun Hawk, italská Leonardo cvičný M-345 nebo výkonnější (ale notně dražší) M-346. Posledně jmenovaný je ale zřejmě bez šance, pokud tedy platí slova slovenského ministra obrany, podle kterých Bratislava hodlá zaplatit za nové cvičné letouny „desítky miliony euro“. M-346 je v podstatě lehká stíhačka v ceně 20 milionů euro. Při nákupu osmi M-346 je tedy nutné počítat s náklady okolo 320 milionů euro (160 milionů za letadla, stejná částka za provozní, výcvikové a servisní zázemí).


Výcvik slovenských pilotů v TSC; větší foto / MATC

Pochopitelně klíčem k úspěchu není jen výhodná cena a propracovaný systém výcviku (nejde jen o letadlo, ale o celý provozně-výcvikový ekosystém, včetně trenažerů a simulátorů), ale také nabídka průmyslové spolupráce se slovenskými partnery. Výhodou české nabídky je například možnost výcviku slovenských pilotů v Taktickém simulačním centru (TSC) v Pardubicích, jak na pokročilých simulátorech, tak na cvičných proudových letadlech. Mimochodem v TSC často dochází ke společnému výcviku pilotů z Maďarska, Chorvatska a Slovenska. Obecně mezi těmito třemi zeměmi a Českou republikou probíhá úzká spolupráce ve výcviku bojových pilotů.

Několik příslušníků slovenské 1. a 2. taktické letky ze Sliače, létajících na strojích MiG-29 a L-39, mělo ostatně v poslední době možnost absolvovat v pardubickém TSC výcvikový kurz vzdušného boje za hranicí viditelnosti BVR (Beyond Visual Range).

Další výhodou je úzká spolupráce mezi LOTN a Aero Vodochody. V případě nákupu L-39NG pro slovenské letectvo mohou LOTN velmi rychle získat kompetence k provádění servisních úkonů na L-39NG.


V TSC často probíhá společný výcvik pilotů z České republiky, Slovenska, Chorvatska a Maďarska; větší foto / MATC

„Aero Vodochody jako tradiční partner slovenských vzdušných sil představilo nabídku na dodávku osmi moderních cvičných proudových letounů L-39NG, jejíž součástí by byla významná průmyslová spolupráce, která počítá s rozsáhlým zapojením slovenských firem do výroby strukturálních celků nového letounu, dalších vývojových fází projektu L-39NG i do logistické podpory či budování pozemního výcvikového systému,“ uvedl ke slovenském tendru Jakub Hoda, viceprezident pro obchod a člen představenstva Aera Vodochody.

Vzhledem ke slovenským zkušenosti s provozem L-39, celkové blízkosti (faktické i přenesené) Slovenské a České republiky, je přirozeným favoritem český L-39NG. „Faktem je, že s letadly od Aera máme dlouhodobou zkušenost, s touto firmou těsně spolupracujeme i při opravách stávajících strojů, ale to nemusí nic znamenat. Zatím nemáme jasnou preferenci, kterou cestou jít,“ upozorňuje slovenský ministr obrany Naď. Je pochopitelné, že slovenská strana nehodlá vypsat bianko šek, ale hodlá maximalizovat nabídky zájemců o tendr.  

Připomeňme, že Aero Vodochody vlastní český průmyslový holding Omnipol a maďarský podnikatel András Tombor. Vstup maďarského investora otevírá zakázky pro Aero Vodochody v celé střední a východní Evropě. Přirozeně se nabízí prodej L-39NG do zemí využívající zázemí TSC, tedy na Slovensko, Maďarsko a do Chorvatska.

Zdroj: MATC, DennikN

Nahlásit chybu v článku


Související články

Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.

Po sérii náročných pozemních zkoušek se první letový prototyp L-39NG od 14. září opět připojil k ...

Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu 

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) proběhl další test ze série pevnostních ...

Letoun L-39NG otevřel letovou obálku

Nový lehký proudový letoun L-39NG českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE absolvováním ...

Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Arthur
    14:25 19.08.2020

    Spomínam si ako Náš minister na tlačovke s Vašim hovoril, že máme na stole viacero ponúk k nákupu cvičných lietadiel. P.S. to bola tá tlačovka, kde Nám bolo vysvetlené prečo ...Zobrazit celý příspěvek

    Spomínam si ako Náš minister na tlačovke s Vašim hovoril, že máme na stole viacero ponúk k nákupu cvičných lietadiel.

    P.S. to bola tá tlačovka, kde Nám bolo vysvetlené prečo Zuzana nie...Skrýt celý příspěvek

  • GlobeElement
    13:16 19.08.2020

    Koupit vojenskou techniku od česko-maďarské firmy, to by bylo od slovenské vlády odvážné řešení.

    Koupit vojenskou techniku od česko-maďarské firmy, to by bylo od slovenské vlády odvážné řešení.

    • alexa123
      16:14 19.08.2020

      Pretožeeeee ????

      Pretožeeeee ????

  • Clanek
    13:03 19.08.2020

    Doufam ze nebude vadit kdyz sem prilepim par dnu stary komentar od mikojan29, ktery drive postnul pod clanek o slovenskych F-16, ale zapada spise ...Zobrazit celý příspěvek

    Doufam ze nebude vadit kdyz sem prilepim par dnu stary komentar od mikojan29, ktery drive postnul pod clanek o slovenskych F-16, ale zapada spise sem:
    ***************************
    MO SR sa postupne pripravuje na výber cvičných/cvično-bojových lietadiel pre VzS OSSR:

    https://e.dennikn.sk/2002045/n...

    Made in ČSSR

    Obrana konkrétne hľadá nástupcu slávnych lietadiel L-39 Albatros, ktoré vyrábala československá, neskôr česká fabrika Aero Vodochody.

    Ide o najúspešnejšie prúdové výcvikové lietadlo, ktoré vyrobili v počte takmer 3000 kusov. Socialistické Československo ich vyvážalo do štyridsiatich krajín sveta. Slávu týchto lietadiel šírila aj košická akrobatická skupina Biele albatrosy, ktorá zanikla v roku 2004.

    Lietadlá L-39 využívajú budúci stíhači pred tým, než presadnú do pokročilejších nadzvukových strojov. Zároveň slúžia na kondičné lety už vycvičených pilotov, keďže lietanie na podzvukovom stroji je výrazne lacnejšie než let „veľkou“ stíhačkou.

    Vo svete sa albatrosy využívajú aj na pozorovacie lety či pri menších útokoch na pozemné ciele. V marci tohto roku obletela svetové médiá správa, že turecká stíhačka zostrelila jeden L-39 patriaci sýrskemu letectvu.

    Doplnok k F-16

    Slovenské letectvo má v aktívnej výzbroji sedem albatrosov, najmladšie z nich vyrobili v roku 1989. Podľa Naďa by ešte pár rokov vydržali, ich prevádzka je však čoraz drahšia.

    „Albatrosy nemajú primárny problém v tom, že by sa im končila životnosť. Potýkame sa však s tým, že musíme dávať značné peniaze do ich opráv a modernizácie,“ hovorí Naď.

    Úvahy o obmene albatrosov urýchlil aj nákup stíhacích lietadiel F-16, ktoré si objednala Pellegriniho vláda za viac než dve miliardy. Podzvukové lietadlá majú totiž slúžiť aj na výcvik novej generácie pilotov, ktorá bude lietať na amerických stíhačkách.

    Podľa ministerstva by preto bolo vhodné, aby sa čo najskôr nakúpili aj moderné tréningové stroje. Výcvikový program na F-16 by tak mohol prebiehať už na nich.

    „Vďaka tomu by naši budúci piloti F-16 mohli množstvo letových hodín absolvovať na Slovensku a nemuseli by si celým výcvikom prejsť v USA. Nášmu štátu by to ušetrilo milióny eur,“ dodáva Naď.

    Česi sa hlásia ako prví

    Na obrane sa aktuálne pohrávajú s myšlienkou kúpiť osem až desať nových podzvukových strojov. Ministerstvo sľubuje, že cena nákupu by mala byť „v desiatkach miliónov eur“. A to napriek tomu, že na trhu sa jednotková cena čo len jedného moderného lietadla pohybuje na úrovni 20 miliónov a viac.

    Eminentný záujem o tento projekt má česká letecká fabrika Aero Vodochody, ktorú niekoľko rokov vlastnila finančná skupina Penta. Pred pár mesiacmi ju však predala.

    Jej novými vlastníkmi sa stali česká zbrojárska skupina Omnipol a maďarský podnikateľ András Tombor, ktorý má blízko k premiérovi Viktorovi Orbánovi.

    Záujem Aera je prirodzený. Ide o výrobcu pôvodných albatrosov, ktorý v roku 2014 ohlásil vývoj ich modernej verzie s názvom L-39 NG (New Generation).

    V decembri 2018 absolvoval prototyp tohto lietadla prvé úspešné lety. Odvtedy sa Česi snažia tento model ponúkať primárne štátom typu Slovenska ako náhradu za prvú generáciu lietadiel L-39.

    „Faktom je, že s lietadlami od Aera máme dlhodobú skúsenosť, s touto firmou tesne spolupracujeme aj pri opravách súčasných strojov, ale to nemusí nič znamenať. Zatiaľ nemáme jasnú preferenciu, ktorou cestou ísť,“ hovorí Naď.

    Pozvánka pre ministra

    O záujme Aera svedčí aj to, že jeho manažéri si Naďa pozvali k sebe do fabriky počas jeho júnovej návštevy Česka.

    Jemu a jeho delegácii prezentovali výhody novej verzie stroja L-39, slovenského ministra nechali aj posedieť v jeho kokpite, aby si prototyp mohol trochu „ohmatať“.

    „Ako tradičný partner slovenských vzdušných síl sme predstavili ponuku na osem lietadiel L-39 NG. Súčasťou ponuky by bola aj významná priemyselná spolupráca, ktorá počíta s rozsiahlym zapojením slovenských firiem do výroby, vývoja, logistickej podpory i výcviku,“ povedal pri Naďovej návšteve viceprezident Aera Jakub Hoda.

    Naď dnes hovorí, že česká ponuka znie na prvé počutie zaujímavo. Aero ponúka, že časť výroby by mohlo uskutočniť v štátnom podniku Letecké opravovne Trenčín (LOTN), ktorý sa aktuálne borí s nedostatkom práce.

    „Áno, dali nám komplexný návrh. Ponúkajú výrobu v našej LOT-ke, čo by pomohlo dlhodobému udržaniu tohto podniku,“ potvrdzuje Naď.

    Aero zákazku potrebuje

    Česká fabrika má veľkú motiváciu, aby si Slovensko vybralo práve jej lietadlá. Novú generáciu lietadla L-39 zatiaľ nikomu nepredali napriek tomu, že manažment firmy sa pred dvoma rokmi chválil, že eviduje záujem až o štyridsať strojov.

    Lietadlo si doteraz neobjednalo ani české ministerstvo obrany, ktoré pôvodne zvažovalo nákup štyroch kusov pre štátny podnik LOM Praha, ktorý má vlastné výcvikové centrum. Napokon však tento plán odložilo.

    Do toho prišla korona, ktorá Aeru zabránila dokončiť sľubne naštartovaný predaj lietadiel L-39 NG v Senegale.

    „Bohužiaľ, Senegal nám radosť nerobí. Finalizáciu kontraktu výrazne narušili obmedzenia, ktoré súviseli s COVID-19,“ poznamenal pre týždenník Euro námestník českého ministra obrany Tomáš Kopečný.

    Výsledkom je, že Aero Vodochody má vyrobených pár prototypov, ale žiadny známy podpísaný obchod. Slovensko ako členská krajina NATO by pre neho mohlo byť mimoriadne cennou referenciou.

    Talianska a britská alternatíva

    Lobing zo strany Aera naštartoval slovenské ministerstvo k tomu, aby začalo zisťovať, aké sú možnosti u ďalších dodávateľov.

    „Našťastie, konkurencia v tomto segmente je značná, čo nám dáva dobré predpoklady, aby sme si vedeli dohodnúť čo najlepšie podmienky,“ hovorí minister.

    Rokovaniami o tomto nákupe poveril svojho štátneho tajomníka Mariana Majera. Majer Denníku E potvrdil, že ministerstvo už oslovilo dve ďalšie zbrojovky.

    Prvým je britsko-americký gigant BAE Systems, ktorý vyrába cvičné lietadlá Hawk. Ide o úspešný model, ktorý dnes využíva trinásť štátov vrátane napríklad Kanady alebo Fínska.

    Druhým osloveným výrobcom je talianska zbrojárska skupina Leonardo. Taliani vyrábajú cvičné stroje s názvom Aermacchi M-346, ktoré si objednalo napríklad Poľsko.

    Od skupiny Leonardo už slovenské ministerstvo za éry Martina Glváča zo Smeru kúpilo dve dopravné lietadlá typu Spartan.

    Súčasný minister Naď si predstavuje, že Taliani by mohli mať záujem predložiť ponuku aj na cvičné M-346, ktorá by zahŕňala otvorenie spoločného servisného strediska pre oba typy lietadiel.

    Naďovej garnitúre totiž prekáža, že Glváč pri nákupe dopravných spartanov nedohodol ich opravy v štátnom podniku v Trenčíne. Prikúpenie cvičných strojov by tak mohlo Talianov motivovať, aby časť týchto servisných prác zverili aj Slovensku.

    „Možno od Talianov príde zaujímavá ponuka urobiť spoločné servisné stredisko ako pre nové podzvukové lietadlá, tak aj pre dopravné spartany. Tým by sme ušetrili peniaze na prevádzke jedných aj druhých,“ hovorí Naď.

    Len sondážne rokovanie

    Ministerstvo zdôrazňuje, že zatiaľ podniklo len neoficiálne sondážne rokovania, ktoré mu majú umožniť získať bližšie predstavy.

    „Firmy nám iniciatívne robia prezentácie. My si na základe toho budeme vedieť lepšie zadefinovať požiadavky pre budúci tender,“ hovorí Naď.

    Ďalšie podrobnosti zvažovaného nákupu ministerstvo nezverejnilo. V túto chvíľu je však pravdepodobné, že nové lietadlá by vytendrovali ešte počas Matovičovej vlády, pričom splácať by sa začali až neskôr.

    Podobným príbehom je aj nákup stíhačiek F-16, ktorý podpísala ešte bývalá vláda, pričom peniaze na zostávajúcu časť splátok musí hľadať tá súčasná.

    Neviem či v článku nie je preklep: M-346 namiesto M-345. Môj osobný favorit pri neúčasti M-346 je BAe Hawk v najnovšej verzii.
    ***************************Skrýt celý příspěvek

    • Lukas123
      13:23 19.08.2020

      Dakujem ze ste to sem dal, ja som ten clanok uz cital a pride mi dobre spomenúť prave moznost obstarania lietadiel od talianov a využiť to k priemyslovej spolupraci aj pri udrzbe ...Zobrazit celý příspěvek

      Dakujem ze ste to sem dal, ja som ten clanok uz cital a pride mi dobre spomenúť prave moznost obstarania lietadiel od talianov a využiť to k priemyslovej spolupraci aj pri udrzbe Spartanov. Skoda ze to nebolo spomenute aj v tomto článku.Skrýt celý příspěvek

    • mikojan29
      17:36 19.08.2020

      Nevadí, vtedy ešte tento článok nebol. Ja mám svojich favoritov - 1. Master, 2. Hawk, 3. NG, pri neúčasti Mastera 1. Hawk, 2. M-345 a 3. NG. Myslím, že v tomto segmente majú ...Zobrazit celý příspěvek

      Nevadí, vtedy ešte tento článok nebol.
      Ja mám svojich favoritov - 1. Master, 2. Hawk, 3. NG, pri neúčasti Mastera 1. Hawk, 2. M-345 a 3. NG.
      Myslím, že v tomto segmente majú viacej čo ponúknuť iné fy ako Aero. Opravy a výcvik určite ponúknu aj ostatní. Navyše Aero chce udať lietadlo, ktoré ešte nikto neobstaral, ani domáce letectvo a ono samé oslovilo pri návšteve nášho ministra obrany v ČR. Ak ide o priemyselnú spoluprácu či už pri BAe alebo Leonardovi, sú to silnejší hráči, či už v EU alebo vo svete, majú väčšie portfólio aj v iných oblastiach vojenského priemyslu, čiže väčšia ponuka na budúcu spoluprácu. Neviem, čo v tomto smere môže ponúknuť Aero?Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        17:41 19.08.2020

        vtip je v tom, že Aero bude nejlevnější a technicky nejlepší, to se těžko hledají důvody proč jej nevzít. M-346 je samozřejmě nesmysl, když máte 2ks spárky F-16, koupil by ...Zobrazit celý příspěvek

        vtip je v tom, že Aero bude nejlevnější a technicky nejlepší, to se těžko hledají důvody proč jej nevzít. M-346 je samozřejmě nesmysl, když máte 2ks spárky F-16, koupil by výkonného a drahého trenéra jen člověk padlý na hlavu.Skrýt celý příspěvek

        • gangut
          19:16 19.08.2020

          Aero hlavne nie je nikde zavedené. Technickej spolupráci neverím. Tá nefunguje ani doteraz. LO Trenčín sú za súčasnej vlády odsúdené na likvidáciu. VŠ Košice nefunguje. Oveľa vačší ...Zobrazit celý příspěvek

          Aero hlavne nie je nikde zavedené. Technickej spolupráci neverím. Tá nefunguje ani doteraz. LO Trenčín sú za súčasnej vlády odsúdené na likvidáciu. VŠ Košice nefunguje. Oveľa vačší zmysel by mal nákup výkonnejšieho viacúčelového lietadla. Škoda že nevyšiel projekt Jakov 130 s DV-2...Skrýt celý příspěvek

        • HEKTOR
          19:58 19.08.2020

          Jura99 - ale veď keby sa kupoval (čo sa určite neudeje) M-346,tak by to bolo niečo podobné ako bol L-39 ZA...nejednalo by sa čiste len o cvičný stroj...

          Jura99 - ale veď keby sa kupoval (čo sa určite neudeje) M-346,tak by to bolo niečo podobné ako bol L-39 ZA...nejednalo by sa čiste len o cvičný stroj...

          • Jura99
            08:10 20.08.2020

            M-346 by skutečně splnil roli lehkého bojového letadla, ale jeho cena je přes 22mil USD pouze za stroj, takže 44mil. USD za systém a těžko říct jestli je 440tis. USD cena, která se ...Zobrazit celý příspěvek

            M-346 by skutečně splnil roli lehkého bojového letadla, ale jeho cena je přes 22mil USD pouze za stroj, takže 44mil. USD za systém a těžko říct jestli je 440tis. USD cena, která se má nyní do toho investovat, jestli nejsou potřebnější BVP, tanky, atp. Rovněž by to znamenalo držet letku pilotů, kteří by se na stroji pouze neučili ale už jej jako bojový stroj i létali, takže další dáklady atd. Myslím že to je neprůchodné, lidi (voliči) by asi nepochopili, proč kupovat další nadzvukový stroj a proč nestačil jen jeden, třeba zrovna jen ten M-346.Skrýt celý příspěvek

      • Lukas123
        17:54 19.08.2020

        Súhlasím s vami co sa týka tej priemyselnej spolupráce, ale osobne by som to skorej videl na M-345, nakoľko Master je otrochu ina liga, a M-345 ponuka všetko co potrebujeme a ...Zobrazit celý příspěvek

        Súhlasím s vami co sa týka tej priemyselnej spolupráce, ale osobne by som to skorej videl na M-345, nakoľko Master je otrochu ina liga, a M-345 ponuka všetko co potrebujeme a vyzerá to ze bude mať aj integrované zbrane takže dobra nahrada za L-39.Skrýt celý příspěvek

  • IS-3
    13:03 19.08.2020

    Po tom, co se nekoupily Zuzany (ano, byl k tomu důvod), by mě to teda hodně překvapilo...

    Po tom, co se nekoupily Zuzany (ano, byl k tomu důvod), by mě to teda hodně překvapilo...

    • Clanek
      13:06 19.08.2020

      Aktualni slovenska vlada si hraje na transparentnost, ferovost, vazeni si penez danoveho poplatnika. Jinak receno Aero nejspis vyhraje, bude-li jeho nabidka nejlepsi. Toliko ...Zobrazit celý příspěvek

      Aktualni slovenska vlada si hraje na transparentnost, ferovost, vazeni si penez danoveho poplatnika. Jinak receno Aero nejspis vyhraje, bude-li jeho nabidka nejlepsi.
      Toliko teorie, ted se jeste ona "cista vlada" musi osvedcit a vznesene reci pretavit v prax.Skrýt celý příspěvek

      • HEKTOR
        20:05 19.08.2020

        Clanek - prečo by bolo v rozpore s "čistotou" vlády,keby nakúpili M-345.???ak sa to dohodne s aleniou a budú z toho benefity,tak v nákupe nevidím žiaden problém že by bol nákup ...Zobrazit celý příspěvek

        Clanek - prečo by bolo v rozpore s "čistotou" vlády,keby nakúpili M-345.???ak sa to dohodne s aleniou a budú z toho benefity,tak v nákupe nevidím žiaden problém že by bol nákup neférový či netransparentný...
        osobne by som bol za M-346,ale jasné,budem realista a úplne postačí L-39NG...Skrýt celý příspěvek

        • Clanek
          21:47 19.08.2020

          Proc se me ptate na neco co nepisu? Nahore je koment o tom ze je aero mozna ze hry "naoplatku za dela" . Ja pisu ze ze hry by byt nemelo neb aktualni vlada o sobe tvrdi ze je ...Zobrazit celý příspěvek

          Proc se me ptate na neco co nepisu? Nahore je koment o tom ze je aero mozna ze hry "naoplatku za dela" . Ja pisu ze ze hry by byt nemelo neb aktualni vlada o sobe tvrdi ze je transparentni a vybere to nejlepsi, a POKUD bude nejlepsi aero, pak by nejen melo byt ve hre ale i vybrano. Nikde nepisu ze aero nejlepsi je, nikde nepisu ze je v rozporu s cistotou nakup M-345 nebo cehokoliv.
          Naopak, pokud bude nejlepsi nabidka z IT, pak by cista vlada mela vzit ji. Podstatne je, ze pokud vlada cista vazne bude, nebude na tom tratit danovy poplatnik, ktery dostane za sve penize to nej (at uz to je cokoliv).

          Ted uz jen aby ty nadeje aktualni vlada umela pretavit v podpisy.Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            08:54 25.08.2020

            Clanek - preto,lebo som z vašeho komentu pochopil,že ak sa nevyberie L-39,tak to bude svedčiť o transparentnosti vlády + pomsta za nekúpenie Z2... a hlavne je tam veľa "pokud" ...Zobrazit celý příspěvek

            Clanek - preto,lebo som z vašeho komentu pochopil,že ak sa nevyberie L-39,tak to bude svedčiť o transparentnosti vlády + pomsta za nekúpenie Z2...
            a hlavne je tam veľa "pokud" ,to že bude niečo lacnejšie ešte neznamená,že aj najvýhodnejšie...
            a to teraz nemyslím prípad caesar vs Z2...lebo aj keď si myslím že Z2 je dobrá húfnica,za tú stanovenú cenu by musela mať o min. 3 hlavne vo veži...Skrýt celý příspěvek

    • MartinM
      17:50 19.08.2020

      Pokial nasim vojakom L39NG co len trochu vyhovuje, ja by som bol osobne vsetkymi 10timi preto aby sme ho kupili, ci ste od nas kupili Zuzany, alebo nie. Myslim si, ze pribuzna ...Zobrazit celý příspěvek

      Pokial nasim vojakom L39NG co len trochu vyhovuje, ja by som bol osobne vsetkymi 10timi preto aby sme ho kupili, ci ste od nas kupili Zuzany, alebo nie. Myslim si, ze pribuzna mentalita, prakticky ziadna jazykova bariera, predpokladam ze aj najlepsia cena, su velmy velke +. Popravde jedine co mi na tom vadi je ze Aero je vlastnene fy Penta Investments, ktora sa na Slovensku preslavila hlavne krupcnymi kauzami, kde maju svoju historiu aj clenovia terajsej vlady.Skrýt celý příspěvek

      • Conquer
        18:00 19.08.2020

        To už vám vadiť nemusí. Penta svoj podiel predala. https://www.idnes.cz/zpravy/do...

        To už vám vadiť nemusí. Penta svoj podiel predala. https://www.idnes.cz/zpravy/do...

        • MartinM
          18:15 19.08.2020

          Tak potom este lepsie, pozeral som Wikipediu, maju tam este stare info.

          Tak potom este lepsie, pozeral som Wikipediu, maju tam este stare info.

      • Miroslav
        20:29 19.08.2020

        Terajšia vláda je spájaná s Pentou? To fakt? Ale, že fakt? Nerád by som tu ťahal politiku ktorej naši českí priatelia ani nerozumejú ale kto to pil kolu s Haščákom na Vazovovej? A ...Zobrazit celý příspěvek

        Terajšia vláda je spájaná s Pentou? To fakt? Ale, že fakt? Nerád by som tu ťahal politiku ktorej naši českí priatelia ani nerozumejú ale kto to pil kolu s Haščákom na Vazovovej? A kto chodí na súd vypovedať so smerákmi? Nie je to Haščák? A nebol to Haščák o ktorom bola reč v rozhovore Trnka - Kočner? Sa zobuď chlape z toho sna.Skrýt celý příspěvek

        • MartinM
          21:39 19.08.2020

          Nechcem Vam kazit iluziu, ale mna uz tato vlada vyliecila s toho ze je ina ako ta predosla. Kto sa stretaval pravidelne s Kocnerom? V 2010 Sulik aj Matovic mali spis Gorila, nielen ...Zobrazit celý příspěvek

          Nechcem Vam kazit iluziu, ale mna uz tato vlada vyliecila s toho ze je ina ako ta predosla. Kto sa stretaval pravidelne s Kocnerom? V 2010 Sulik aj Matovic mali spis Gorila, nielen ze ho nezverejnili ale nemali ani problem ist do koalicie s hlavnymi aktermi, Dvojka Sme rodina Krajniak je priamy akter v Gorile v mojich ociah moralne klesli tam kde je Smer, jediny rozdiel je, ze doteraz boli dalej od valova, ale verte mi ze rad sa Vam ospravedlnim ak sa casom ukaze ze sa milim, zatial to skor vyzera, ze ten kto tu sniva ste Vy. Ale mate pravdu politiku sem netahajme.Skrýt celý příspěvek

          • mudry.udrzbar
            17:34 24.08.2020

            omg, Matovič mi lezie na nervy, lebo je to sebestredny kkt, ale vycitat mu Kocnera je na urovni Blahovej propagandy. A Sulik? Ved kazdemu kto vie napocitat do 10 musi byt jasne, ze ...Zobrazit celý příspěvek

            omg, Matovič mi lezie na nervy, lebo je to sebestredny kkt, ale vycitat mu Kocnera je na urovni Blahovej propagandy. A Sulik? Ved kazdemu kto vie napocitat do 10 musi byt jasne, ze to Kocner so smerackou bandou na neho nahrali a potom zverejnili. Naopak to video a hlavne jeho zverejnenie poukazuje akurat na to, ze Sulika potreboval Kocner a Smeracka mafia zdiskreditovat.Skrýt celý příspěvek

          • MartinM
            21:38 24.08.2020

            pre mudry.udrzbar 17:34 24.08.2020 Dobre, to o com sa bavil Kocner so Sulikom a Matovicom sa mozme dohadovat, jednak nebolo vsetko zeverejnene a jednak je to slovo proti slovu a ...Zobrazit celý příspěvek

            pre mudry.udrzbar 17:34 24.08.2020

            Dobre, to o com sa bavil Kocner so Sulikom a Matovicom sa mozme dohadovat, jednak nebolo vsetko zeverejnene a jednak je to slovo proti slovu a Sulik sa predsa ospravedlnil tak je to v poriadku.
            Ale s tim ze Sulik aj Matovic mali v roku 2010 spis Gorila a nielen ze ho nezverejnili ale isli s Radicovou do vlady teda beriete ako fakt na tom nerozporujete nic.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2