Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk

Foto: UH-60 Black Hawk / Sikorsky
UH-60 Black Hawk / Sikorsky

Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko nyní dostalo ze Spojených států zajímavou nabídku. Američané nabízejí devět víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk v hodnotě 300 milionů euro.

Česká republika před několika lety dostala z Ruska nové střední vrtulníky Mi-171š. Česká strana si ruské vrtulníky rozhodla ponechat a modernizovat je.

Česká armáda mimo jiné plánuje nákup 18 nových vrtulníků, má jít však o lehčí víceúčelové stroje hmotnostně a výkonnostně spadající pod střední vrtulníky kategorie Mi-17 nebo UH-60 Black Hawk.

Ve slovenském letectvu léta jedenáct vrtulníků Mi-17. Ruským vrtulníkům však již za šest let končí technická životnost a slovenská strana uvažuje o jejich výměně.

Ministr obrany Martin Glváč, který nedávno navštívil Spojené státy, novinářům v Bratislavě řekl, že USA nabídly devět strojů UH-60 Black Hawk od firmy Sikorsky Aircraft Corporation. Američané nabízejí vrtulníky Slovensku vrtulníky skrze fond zahraniční vojenské pomoci FMS (Foreign Military Sales).

Fond FMS slouží k prodeji amerických vojenských technologií a služeb zahraničním vládám. Kupující nejedná přímo s výrobcem, ale s americkou Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).

Americká vláda od výrobce nakupuje vojenskou techniku a služby ve velkém množství, proto může zajistit lepší ceny. Zahraničním zájemcům poskytuje také případně výhodné možnosti školení, výcviku nebo poradenství.

„Slovensko nebo jiná země je schopná nakoupit vojenskou techniku, jako nakupují naše ozbrojené síly,“ řekl deníku SME Theodore Sedgwick , americký velvyslanec na Slovensku. „Protože nakupujeme ve velkém, dostáváme velké slevy.“

„Akvizice vrtulníků je pro nás prioritou. Po akvizici taktických letadel může dojít k akvizici víceúčelových vrtulníků, jejichž dodávka může nastat dříve než dodávka letadel. Pokud bychom přijali nabídku, tak (…) první dva vrtulníky by zde mohly být do roka,“ dodal Martin Glváč, slovenský ministr obrany.

Glavač však zdůraznil, že jde pouze o nabídku. Ve hře jsou také další možnosti (modernizace a prodloužení technické životnosti Mi-17) a typy vrtulníků, např. evropský EC725 Caracal.

Výhod nákupu vrtulníků UH-60 Black Hawk je však řada. Jde o roky prověřený stroj otestovaný v nejnáročnějších podmínkách po celém světě. Vrtulník je mimořádně modulární a může plnit řadu rolí – dopravu vojáků a materiálu, podporu speciálních operací, převoz zraněných, záchranné a pátrací operace, atd.

Nespornou výhodou nákupu UH-60 Black Hawk je také široké školicí a výcvikové zázemí. Dále pak snadná a stabilní dostupnost náhradních dílů.

Podle Glaváče je nákup vrtulníků první fázi modernizace slovenského letectva. Druhou fázi ministr nepřiblížil. Slovensko však dlouhodobě řeší obměnu svého stíhacího letectva. Ve hře je vytvoření společných leteckých jednotek s Českou republikou vyzbrojených stíhačkami JAS-39 Gripen.

Slovensko se v poslední době odhodlalo k zásadním nákupům vojenské techniky. Nynější vláda premiéra Roberta Fica na podzim například uzavřela kontrakt s italskou společností Alenia Aermacchi na dvě nová vojenská dopravní letadla C-27J Spartan.

Zdroj: SME

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Smrt slovenských vojáků v Afghánistánu

Černý pátek, tragické zakončení roku, tragédie v Afghánistánu. Takové titulky se objevily v médiích ...

Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci ...

NÁZOR: Slovenské prešľapovanie na mieste

V júni roku 2013 vydalo Ministerstvo obrany SR Bielu knihu o obrane. Kým príprava toho istého ...

ČZUB a EXCALIBUR otevírá na Slovensku nový závod

V úterý 15. července 2014 byl v prostorách areálu VOP Nováky, za přítomnosti premiérů České ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Ďuri
    17:09 29.04.2015

    Slovensko uz nezvazuje, ale nakupuje :
    http://www.ta3.com/clanok/1060...

  • Nesher
    16:15 02.03.2015

    Podle toho co píší na konkurečním webu militarybox.cz je hotovo, americký kongres dostal ke schválení kontrakt mezi USA a SK na dodávku 9 UH 60M + náhradní díly. Cituji "S vrtulníky Black Hawk bude na Slovensko dodáno celkem dvacet motorů T700-GE-701D, dvacet satelitních-inerciálních navigačních systémů, dvacet radiostanic ARC-231, jedenáct identifikačních systémů AN/APX-123, jedenáct přijímačů VOR / ILS ARN-147, jedenáct taktických navigačních systémů ARN-153, jedenáct radiostanic ARC-201D a dvě stanice plánování mise. Hodnota transakce je asi 450 milionů dolarů, přičemž vrtulníky budou dodány v rámci amerického vládního programu Foreign Military Sale řízeného agenturou pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency)."

  • peterLuk
    15:36 02.03.2015

    J.D., Migom končí životnosť a zmlvuy o rok a riešiť sa to začína len teraz. :D Pre zmenu...

  • fulcrum
    16:55 20.01.2015

    AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW-139M.
    http://www.janes.com/article/4...

  • Blake
    23:12 18.01.2015

    ggtt:
    porovnaním údajov o rozmeroch BH z wikipedie s údajnými rozmermi nákladového priestoru Spartana tu:

    http://www.globalsecurity.org/...
    http://www.military-today.com/...

    to vyzerá, že chvost je privysoký, ale ten je, ak sa nemýlim, skladací, kvôli preprave Herculesom a ten má, podľa wikipedie cargo hold dokonca o pár centi užší, čiže s veľkou pravdepodobnosťou áno, Black Hawk pôjde prepraviť Spartanom, jedine, že by bol aj po príprave na transport stále vyšší, než 2,25m.

  • J.D.
    20:29 18.01.2015

    no je ale super že Slováci myslí takhle dopředu, životnost jim končí až za šest let ale oni schání už teď :D

  • ggtt
    16:07 16.01.2015

    podla toho, co vravel americky velvyslanec, ak je to naozaj ako vyberat si z jedalneho listka, ktory je stale k dispozicii, by sa vlastne dalo vzdy spravit vyberove konanie s priamym porovnavanim z polozkami z FMS. a to plati nie len pre vrtulniky, ale pre cokolvek.. ?
    http://www.ta3.com/clanok/1054...

  • apache
    13:36 16.01.2015

    Strikehawk, co to kecáte za blbosti? Z jakých důvodů by nám USA stoply přísun ND? Třeba když bychom odešli z Áčka? Nebo nepodpořili sankce? Nesnažte se jim podsouvat principy, které zde byly za komančů, kdy si nikdo v naší vládě nemohl bez souhlasu z Kremlu ani uprdnout, a velitelství armády jsme měli v Moskvě. Dnes jsme suverénní stát. Jsme v NATO, ale armádu si řídíme sami, podle rozhodnutí vlády. Američani můžou remcat, ale nejsou to rusáci, aby nás vydírali nebo posílali tanky na Václavák, protože je nechceme v něčem poslouchat. Smiřte se s tím.

  • ggtt
    11:21 16.01.2015

    mozno zla otazka..
    ak sa nasadi BH v zahranici.. bude tam presunuty pravdepedobne nejakym lietadlom. zmesti sa BH do Spartanu?

  • strikehawk
    08:18 16.01.2015

    mu7705

    a nebyl problém spíš v tom, že naše MO kupovalo ND přes X-prostředníků zcela obskurní pověsti? Pokud vím, tak jakmile byla navázána spolupráce přímo z výrobcem přes LOM, tak žádné problémy nejsou.

    ND a opravy vám mohou odříznout i USA. Prostě přestanete poslouchat a začnou problémy. O exportu vyřazené techniky bez jejich souhlasu si můžete nechat leda zdát.

    Pokud jsou nové vrtulníky potřeba, třebas i náhrada Mi-17, tak je nutno přijmout evropské řešení....

  • semtam
    21:56 15.01.2015

    Myslím, že vidíme dobrý tah na krále...
    Sankce EU můžou vyřadit stroje MI-17 z provozu i trhu. Státy bývalého východního bloku se pomalu ale jistě blíží k výměně stárnoucích MI-8/17. Západní Evropa nakupuje nově vyvinuté NH90. Chudší východ, pokud by nebylo pnutí Rusko-NATO, tak by některé země mohli buďto sáhnout k modernizaci, nebo dokonce z důvodů ceny pro nákup nových MI.
    Nová ruská technika politicky nepřijatelná a provoz současných strojů se může ukončit díky sankcím. To je pro všechny uživatele ( země bývalé VS i Jugoslávie) velký tlak. Nabídky Sikorského pro Polsko a Slovensko (je patrné, že neskončí jen u těchto zemí) přichází velmi vhodně načasované. Není tajemstvím, že nové státy NATO čeká výměna pomalu komplet celé techniky. Díky politickému pnutí v Evropě se zájem vlád zaměřuje na zastaralé armády. Obměna techniky si nyní žádá míň času než se plánovalo a vše vyžaduje nemalé finance. Evropští výrobci mohou konkurovat jen z Agusty-Westland díky ceně, NH-90 je drahý a ještě dražší pro ty, kteří obměňují více druhů vojsk. BH má svůj zenit za sebou (i když je to stále dobrý stroj) a světová poptávka po něm klesá. Velká šance pro něj jsou nové členské státy NATO, které se nyní dostali do tlaku ohledně výzbroje a Sikorsky může ještě výrazně zabodovat v exportu. Proto ty současné nabídky.

  • mu7705
    21:15 15.01.2015

    Provozování Mi-17/171 je do budoucna zcela zcestné. Rusko od roku 1989 již několikrát mělo období, kde se s nimi nedalo domluvit a několikrát prakticky uzemnili některé typy techniky. V 90. letech byla třeba aféra, že nám Rusové dodali jako nové náhradní díly součástky, které byly již použité. Týkalo se to třeba rotorových listů na Mi-24 a Mi-17 atd. Pokud se kupují součástky jinde než v Rusku, tak jsou 100% demontovány z nelétající techniky. Pokud Rusko deklaruje, že nám součástky neprodá, tak si také může být každý jistý, že i cena použitých součástek na trhu bude raketově stoupat. Nákup ruských vrtulníků byl chybou. Stejně tak by bylo chybou nakoupit cokoliv jiného z Ruska, protože by to byl stejný problém.
    Otázkou je, nakolik se obdobný problém neprojeví ze strany USA. Zažil to například Irán, který jen s vypětím všech možných sil dokázal nouzově provozovat flotilu amerických letadel.

  • redrou
    20:13 15.01.2015

    pre Jura99 http://zpravy.idnes.cz/miliard... ..pisem sa tam aj o viacucelovych vrtulnikoch....tak sa uvidi.

  • Jura99
    19:45 15.01.2015

    redrou: problém je v tom, že AČR hledá stroje pro jiné účely (bitevní), protože Mi-171Š se při troše štěstí, když Rus bude dodávat ND, budou provozovat ještě řadu let, jsou celkem nové a průběžně modernizované. Jinak u UH-60 mi tak trochu schází nákladová rampa, je to spíš vrtulník pro dopravu osob než nákladu. Co tak se podívat po něčem jako NH90 ? Ale chápu, že když dá Američan cenu, tak to bude UH-60. Nakonec rádi budou i ve Vodochodech, kde se (pokud se nepletu) vyrábí podstatná část tohoto vrtulníku.

  • redrou
    18:35 15.01.2015

    a teraz som sa docital na idnes ze cesky minister obrany behom 1-2 mesiacov vyhlasi tender na nove vrtulniky. cize mi podla vas gripeny a vy BlackHawk/UH60M. ked ze budeme mat spolocne nebo tak nech mame spolocne aj stroje.

  • redrou
    18:21 15.01.2015

    GGTT pre teba...lebo nasi chcu mat spolocne zbarne s cechmi a za to otvori CZ zavod na slovensku.

  • redrou
    18:17 15.01.2015

    dnes o 1950 na ta3 bude rozhovor ohladom vrtulnikov s americkym velvyslancom na svk. sa zas dozvieme viac ze co a ako s tymi BLACK HAWK.

  • HibbsCZ
    17:17 15.01.2015

    Pokud Slovensko plánuje pronájem Gripenů, tak by bylo lepší využít Americký fond zahraniční vojenské pomoci na nákup řízených střel a data Linku 16. Peníze uspořené s provozu Gripenů oproti drahým Migům 29 se dají použít na modernizaci vrtulníků nebo později i nákup jiných strojů.

  • CerVus
    16:06 15.01.2015

    ggtt: Myslí, že odpověď zná v našich dvou zemích už každý :D
    I lobisté a páni politici musí z něčeho přeci vyžít a že mají velice vysoké náklady.

  • ggtt
    15:00 15.01.2015

    pozrel som si tu reprizu.
    nejak mi nejde do hlavy, preco kritizuje doterajsie nevyuzivanie FMS. za kolko kupuju americania svoje rucne zbrane? preco to nevyuzil a rovno odklepol cesku zbrojovku?

  • redrou
    14:00 15.01.2015

    vcera bol na ta3 min.obrany. dnes to opakuju na ta3 o 1430hod. a hovoril o tych vrtulnikov...cena je do 280 000 000dolarov. s toho treba odratat dph 20percent(dph ostava na svk) 280mil - 56mildph=224 000 000. 224 000 000-162 000 000=62 000 000 (cena je 18 000 000 za kus 9x18 000 000 cena 162 000 000) ostava 62 000 000 to je na servis,skolenie,zranovy system+rakety a vybavu vrtulnikov podla specifikacie. myslim si ze celkom je to vyhodne pre svk. a to nenavidim smerakov a ich tunelarov. len ten to krat je to asi prvy krat co zariadili ferovu cenu za vyzbroj.

  • RiMr71
    11:38 15.01.2015

    Ale to už se občas přece něco vyjevilo:

    Zpráva z tisku z 5.12.14
    "LOM PRAHA, který opravuje vrtulníky ruské výroby, dostává náhradní díly z Ruska se zpožděním, nebo je nedostává vůbec. Na jednání sněmovního branného výboru 12.11.2014 to řekla ředitelka odboru řízení organizací ministerstva obrany Marta Kopecká. Válka na východě Ukrajiny podle Kopecké ohrožuje samotnou existenci LOM Praha. Neoficiálním důvodem zpožděných nebo neuskutečněných dodávek náhradních dílů údajně je, že ruští dodavatelé dostali "doporučení z vyšších míst" dodávky omezit. LOM PRAHA proto hledá jiné způsoby, jak náhradní díly do Česka dostat. Za významnější riziko pro existenci podniku Kopecká považuje nizozemský požadavek z nedávné doby, aby byly sankce EU proti Rusku rozšířeny i na společnost Russian Helicopters, která zastřešuje ruské podniky z vrtulníkového průmyslu. Schválení těchto sankcí by podle Kopecké mohlo vést až k narušení obranyschopnosti Česka. Armádě by totiž po několika měsících došly náhradní díly na provozované vrtulníky ruské výroby řady Mi. Ministerstvo obrany proto přes ministerstvo zahraničních věcí apelovalo, aby takový sankční návrh nebyl přijat. Problémy s dodávkami náhradních dílů stojí podle Kopecké za předpokládanou ztrátou, kterou LOM PRAHA na konci roku očekává. Pohybovat by se měla kolem 30 milionů korun. Loni byl podnik v zisku 27 milionů korun."

  • cejkis
    23:07 14.01.2015

    Asi by bylo opravdu dobré, aby Rusko zastavilo dodávky náhradních dílů. Možná by to posléze všichni pochopili :-)

  • apache
    22:33 14.01.2015

    Jednou věcí, kterou u nových Mi-171š vůbec neberete v úvahu, je nezbytná modernizace, aby byly schopny operovat v aliančním prostředí. A ta není levná. Argument nízké ceny tedy dost pokulhává.

  • Charlie
    19:07 14.01.2015

    CerVus: však já také neříkám, že musíme vyvíjet zbrusu nový stroj revoluční koncepce s 70% podlem kompozitů v konstrukci, spíše sem měl na mysli derivát Mi-17. V minulosti se tu vyráběly podobně komplexní letecké konstrukce (MiG-15,19, 21, Albatrosy, Alcy), konstrukci známe, avioniku z části máme, řešit by se musela pohonná soustava (tj. náhrada Isotovů).

    Že se jedná o těžké sci-fi vím a vhodná doba už dávno minula.

    Karlos73: bohužel musím souhlasit se strikehawkem, že pokud jde o čistě přepravní kapacity, jedná se v případě UH-60 o downgrade. Nosnost nákladů na háku je sice velmi podobná, ale pokud jde o možnost transportu v kabině, je UH-60 díky odlišné koncepci někde zcela jinde. Bude tedy záležet na SR, jaké priority zvolí a zda mu bude schopnost přepravy rozměrných nákladů v kabině chybět či nikoliv. Naopak, pro jiné mise bude BlackHawk zase vhodnější.

    Podpora tak, jak ji popisujete, je velmi slušná a pokud bude opravdu zahrnuta v ceně, nejedná se o nijak špatný obchod a bude to minimálně tlak na evropskou konkurenci. Nové "sedmnáctky" by sice byly nejspíš levnější, ale jsou politicky neprůchodné.

  • CerVus
    16:47 14.01.2015

    Charlie: opravdu si nemyslím, že máme na to sestrojit zbrusu nový střední vrtulník.
    Jediné Polsko je vyrábí a to v podobě už poněkud obstarožních i když u letecké záchranky oblíbených Sokolů. Stejně jak u nové stíhačky by si to vyžádalo obrovské sumy peněz a nejspíše by to vše spadlo na bedra Polské strany. Vývoj zbraní prostě není ta správná cesta pro levně a kvalitně vyzbrojenou armádu viz modernizace t72, Alca, Šakal.

  • Karlos73
    16:37 14.01.2015

    Charlie, zatial je to ponuka z Americkej strany...
    V prvej faze by malo ist o 9x nove stroje asi typ S-70i™ BLACK HAWK, podla Slovenskych specifikacii. Cena by mala byt maximalne do 300mil. euro. V cene bude minimalne dvoj rocny servis a nahradne diely, vycvik a skolenie pilotov a technickeho personalu. LOT (Trencin) by malo ziskat sposobilost na servis a opravy tychto strojov.
    Slovenska strana dala specifikaciu na multifunkcny stroj
    http://www.sikorsky.com/Pages/...
    Asi po vzore Rakuska a jeho specifikacii - Utility (misie, zakladny transport) ,Medevac (odvoz ranenych), Search and Rescue platform (pátranie a záchranna platforma), Additional Missions (civilne misiie, ako hasenie poziaru, humanitarne zasobovanie,atd.), pripadne Armed (protitankova verzia) co je najdrahsia uprava a nepredpokladam, ze Slovenska armada si ju objedna... uvidime s cim pride konkurencia od Europskych vyrobcov, s akymi cenami a moznostami....

  • Charlie
    15:41 14.01.2015

    Každopádně Slovensko by si před nákupem mělo vyjadnit pár technických otázek:

    1) Bude nám stačit možnost transportu nákladů v podvěsu, nebo chceme zachovat možnost transportu v kabině?

    2) Máme rozumně fyzicky a finančně dostupné servisní zázemí?

    3) Co pro nás znamená zásadní změna logistického zabezpečení v případě přechodu na jiný typ?

    Jak už tu kdosi správně poznamenal, pokud chce SR čisté "náklaďáky", je pro ní UH-60 né úplně vhodný a možná až "příliš luxusní" stroj. Naopak v jiných úlohách (medevac, přeprava výsadku) by byly vynikající. Další věc je, co je v těch 300 mega zahrnuto - bude dodaná i výzbroj, nebo ji budou muset obstarat zvlášť (což se prodraží)? Co náhradní díly?

    Možná by stálo za zvážení, abychom spolu s Poláky zkusili na bázi Mi-17 vyvinout něco vlastního, co by nebylo tolik závislé na dílech z Ruska. Poláci mají s vývojem vrtulníků zkušenosti a my máme zase prolezlý Mi-17 do posledního nýtku. Při objednávkách v rámci V4 už by se mohlo jednat o zajímavé počty strojů.

  • Karlos73
    13:44 14.01.2015

    Strikehawk, co sa tyka charakteristiky spoluprace armad statov V4 a Rakuska s tebou suhlasim. Cesko a Slovensku su zial lobisticky a politicky previazane, je to vidiet na obstaravani rucnych zbrani pre armadu. Kde to na Slovensku vyzeralo do roku 2010, ze bude modernizovat na nemecku G36,teraz je to ceska Bren a CZ75. Spolocny nakup Iveco LMV...

    Lukas, Slovensko ma v hladaciku polske KTO Rosomak (pripadne Patria AMV), ministerstvo obrany sa vyjadrilo (na poslednom vojenskom cviceni spolu s Polskom sa o Rosomaka zaujimal aj minister obrany), ze by to bol idealny tip IFV pre slovensku armadu...uvidime.

    Vestly, nesuhlasim s touto tvojou konstrukciou, ze by sme mali radsej kupovat nieco ine za tie peniaze...Ta cena je velmi dobra (vyjadrili sa viaceri bespecnostni experti), pokial chceme multifunkcny stroj s dostatocnou nosnostou. Dokonca europsky konkurent EC 725 Caracal je o nieco drahsi ako zakladna verzia UH-60 Black Hawk. A ten je osvedceny vo viacerych verziach, od Additional Missions, Medevac, az po Armed upravu. Teraz nam konci zivotnost vrtulnikov, radary, stihacie letectvo, treba to teraz riesit...pozemna technika je zial totalne zastarala a nemoderna, bude sa asi zatial riesit v malom a neskor, prezbroji sa spolu s novymi utocnymi puskami Bren, ako sucast cesko-slovenskeho a V4 Battle Group... Si predstav, ze ked pride na radu stihacie letectvo, tak to bude este vacsia ciatka ako do 300 mil. US$. Toto musi riesit stat a hlavne Narodna banka, (prva narodna banka VB bola zalozena prave za ucelom financovania armady a vojny...)

  • CerVus
    13:23 14.01.2015

    nj ale oni teď potřebují vrtulníky. K čemu jsou armádě piloti a vyškolený personál, když jim bude chybět to hlavní. Pozemní síly ještě chvilku musí vydržet. Jezdilo to 50 let, tak to holt bude muset jezdit 60.

  • Vestly
    12:36 14.01.2015

    Osobne si myslim, ze to su zbytocne vyhodene peniaze. 9 blackhawkov nic nezmeni a tych 300 mil sa da lepsie vyuzit na nove tanky/obrnene transporteri atd.

  • Vestly
    12:32 14.01.2015

    Kubo, az na to, ze vtedy velke velmoci bojovali proti malym statom a vobec sa necitili ohrozene. Ak NATO zautoci na Rusko, tak Rusi tie zbrane pouziju, kedze v podstate budu zahnani do kuta.

  • 12:01 14.01.2015

    Neviem, čo máte všetci s tými jadrovými zbraňami. Ja si osobne myslím, že protivník by ich použil skôr len v tom najnutnejšiom prípade, napr. zahnanie do kúta, bezvýchodisková situácia a pod. Pretože každá vojna má svoj význam, či už pre suroviny, územie a iné. To neplatí však ak sa jedná o napr. kultúrnu otázku. A ani to byť nemusí, pretože to záleží od ľudí. Ako napr. taká Kórea, kde Truman jasne stopol použitie jadrových zbrani proti Číne a KĽDR, ktoré navrhol generál McDouglas.

    Alebo Vietnam, kde tiež Francúzi chceli proti Viet Minhu použiť jadrové zbrane, ale USA im to jasne stopli. A vtedy bola studená vojna, kde to niekedy pekne vrelo.

  • Lukas
    10:59 14.01.2015

    W przypadku ACR czy OSSR problem "pochodzenia" Mi17 jest marginalny...

    To że maszyna jest rosyjska nie musi wcale w Was uderzyć...
    Nie macie wielu maszyn - spokojnie możecie zabezpieczyć się na wypadek embarga...
    Zwłaszcza że nie ma problemu z wykonywaniem serwisu poza FR, oraz nie ma problemu z symulatorami do szkolenia pilotów...

    Co innego mieć 20 maszyn a co innego 60...

    Nie wiem czy jest sens szybkiego przezbrajania się na nowy śmigłowiec - chyba są ważniejsze wydatki...

    Za te 300 mln Euro Słowacja mogłaby kupić na przykład 120-150 Rosomaków i zamontować w nich wlasną wieże - na przykład Turra 30 (akurat jest o 1 tone lżejsza więc Rosomak by pływał i byl lepiej opancerzony ;) )

    Albo ponegocjaować ze Szwedami o Gripenach...
    Albo kupić przeciwpancerne pociski kierowane

  • apache
    10:45 14.01.2015

    Rusko nemá na seznamu ČR jako individuálního nepřítele?... to je jen další naprosto naivní myšlenka, velice vzdálená od pravdy. Ujišťuji vás, že Rusko má naši zemi ve svých vojenských plánech hezky a detailně prozkoumanou. Všechny vojenské cíle, stejně jako klíčovou infrastrukturu a místa státní moci mají hezky zmapované, aby strategické i taktické síly měly podklady a nemuseli se orientovat podle turistických map jako v osmašedesátém. To, že jsme všichni "bratři Slovani" je vážně nepálí, pro ně jsme od osmašedesátého potenciálně nepřátelskou zemí a tím jsme si až dodnes vysloužili čestné místo v oblasti jejich vojenského plánování.

  • strikehawk
    10:05 14.01.2015

    Todomatch

    Rusko nemá na seznamu ČR jako individuálního nepřítele ale NATO což je u nich synonym pro USA ( které beztak NATO politicky zcela ovládá to si řekněme narovinu ). Vzhledem k řadě nepřátelských akci proti Rusku ze strany NATO - počínaje PRO, krize na Ukrajině, Gruzie atd...je to racionální postoj a žádná země by se v jejich pozici nechovala jinak ( bráno z velmocenského pohledu )

    v hypotetickém konfliktu NATO s Ruskem je skutečně jedno jaké přepravní vrtulníky naše armáda bude mít, protože Rusko na NATO nezaútočí ... v konvenčních zbraních má NATO značnou přesilu. A v případě, že zaútočí NATO tak Rusko použije jaderné zbraně - minimálně taktické a v tom případě poletíme všichni - doufám že do nebe :-)

    OK, jsem ochoten připustit, že v ofenzivních a důležitých zbraních ( no moc jich sice nemáme ) jako např OT, tanky, stíhací letadla můžeme uplatňovat jistou selekci ( ale to uplatňujeme již teď ). Ale v přepravních vrtulnících ??? Zbytečnost.

  • Todomatch
    09:45 14.01.2015

    to strikehawk:

    Rusko dodá zbraně opravdu každému, klidně i oběma stranám konfliktu. Ovšem s jedinou výjimkou a to je, pokud by byla daná země v konfliktu s ním. Viz třeba Ukrajina. To je ovšem základní faktor, protože nás má Rusko na seznamu cílů, mohlo by to pro nás být velmi nepříjemné prozření. Právě ve chvíli, kdy bychom potřebovali dodávky a servis by nám je logicky utnuli. Vlastně by mohla nastat situace, že jsme dlouhá léta platili svého potenciálního nepřítele a navíc za to získali pro daný konflikt nepoužitelné zbraně. To není moc rozumné řešení.

  • strikehawk
    09:38 14.01.2015
    Oblíbený příspěvek

    Karlos73

    v hodnocení spolupráce V4 s tebou naprosto souhlasím. Chyba není vůbec pouze v SR ale V4 je nefungujícím svazkem a ukrajinská krize to neúprosně odhalila :

    Polsko má svoje zájmy na Ukrajině a v Pobaltí, je až extrémně protiruské, obchodní zájmy v Rusku má malé nebo se je snaží maximálně utlumovat. Při jakékoliv spolupráci automaticky ( a částečně oprávněně ) požaduje největší ( někdy až maximalistický ) podíl. Český technologicko/technický náskok v průmyslu ( který ovšem v posledních letech dramaticky upadl ) není takový aby přilákal Polsko ke společnému vývoji a tak radši fanaticky skupují licence nebo přímý nákup s offsety s nulovým prospěchem pro rozvoj vlastní VTZ ( vědeckotechnické základny )....

    Maďarsko , Slovensko, ČR a Rakousko mají k ukrajinské krizi rezervovaný postoj a dokonce sdílejí částečně ruský pohled na vznik krize, nynější politickou reprezentaci na Ukrajině apod......

    Z této 3 (4 vč Rakouska ) má :

    Maďarsko holou pr..el a dojednávat nebo koordinovat s ním nyní jakékoliv větší akvizice nemá smysl. Přesto ( anebo právě proto ) dokázali dojednat lepší kontrakt na Gripeny než ČR.

    Rakousko se stále hledá s neutralitou. Podrobně jako ČR má velké obchodní zájmy v Rusku. Ukrajinský srab zná velmi dobře a americký přiblblý operace jim lezou krkem. Spolupráce byla dosud jednostranná ze strany ČR ( viz nákup Pandur ). Na adekvátní odpověď ze strany Rakouska stále čekáme ( ALCA ).....

    Slovensko mělo značný odpor ke koordinaci s ČR ( možná pod dojmem naprosté korupce a lobingu u akvizic v ČR ) a na armádu uvolňovalo skutečně minimální finance. Situace se mění až nyní ale vypadá to, že si hodlá účelově vybírat pouze to co je výhodné pro ni ( společná letka Gripen ) a v žádném případě neposkytovat protihodnotu....

    ČR - korupce, lobing, totální neschopnost z trosek vybudovat nový adekvátní vojenskoprůmyslový komplex s rozumným zaměřením...politická podpora pro spolupráci na úrovni V4 na úrovni hospodských žvástů......

    Tak asi takhle....

  • CerVus
    09:21 14.01.2015

    Tak Slovensko má jednu velkou výhodu. Jejich ekonomika na rozdíl od té naší (která padá jak šutr) solidně roste, tudíž věřím, že za pár let budou mít lépe vybavenou armádu. Gripeny bych sem netahal, ty nám nepatří a za pár let budeme zase za draho hledat náhradu , takže jediné co máme u nás lepšího jsou novější ruské vrtulníky (potencionální logistické riziko) a nijak zvlášť spolehlivé pandury.
    Ohledně nákupů dílů ve větším počtu pro naší letku Mi. To je bez šance, armáda na to nemá peníze a sotva se drží nad vodou. LOM je firma žijící ze zakázek armády, ty také nebudou poslední dobou nijak závratné, takže ani lom se nemůže předzásobit.
    Problém je, že se snažíme jít neustále cestou nejmodernějších zbraní, které si ve větším počtu nemůžeme dovolit(letadla na leasing, zbytečně pře-vybavené pandury) popřípadě zavádíme do služby nikým nevyzkoušené zbraně a podílíme se na jejich vývoji. Přitom by jsme se měli držet nějakého vyzkoušeného průměru s rozumnými provozními náklady.
    Tak doufám, že alespoň Slovensko se z našich chyb poučí.A když nic jiného, tak jejich vojáci alespoň nemusí chodit v několik let starých, roztrhaných maskáčích.

  • strikehawk
    09:07 14.01.2015

    Nevím o žádném státu, kterému by Rusko v posledních 20 letech odepřelo dodávat ND. Impuls o přerušení spolupráce vždy vycházel buď z politické reprezentace daného státu nebo se jednoduše podvolil nátlaku USA.

    UH-60 není pro náhradu Mi-17 optimální typ, protože se v základní věci tzn. přepravní kapacitě jedná o zcela odlišné typy s diametrálně odlišnými vlastnostmi a o nic jiného než o přepravní kapacitě v Slovenské armádě nejde. Nebo si snad tady vskutku někdo myslí, že předmětem dodávky z celkem 9 ks (!) budou specializované verze Battlehawk, Silenthawk, Pavehawk atd...?????

    Pokuď by Slovensko vážně uvažovalo o náhradě Mi-17 s alespoň částečně srovnatelnými přepravními vlastnostmi muselo by šáhnout minimálně po NH90 a ještě lépe po EH101 - pak ano. Slovensko by si bezesporu zvýšilo svoje možnosti v oblasti přepravy , SAR apod ...

    Ale s UH-60 ? Ani náhodou .....

    Věřím, že odpovědní lidé na Slovensku a OSSR musí dojít ke stejným závěrům - Mi-17 dnes nemá finančně rozumnou alternativu ...

  • juhelak
    08:05 14.01.2015

    Vrtulníky sou to určitě kvalitní, akorát si říkam jestli to slováci nevzali za špatný konec. Modernizovat od toho nejnákladnějšího s tim že pak mohou zjistit ze uz nemají na modernizaci základních potřeb. U AČR bych byl nejradši, aby s navýšením rozpočtu na obranu nejdriv investovali napríklad do nového typu maskování a obnovy základní výstroje. To je jednorázovka. Pak muzou řešit techniku..Takhle nakoupi letadla, vrtulníky a nebudou mit penize ani na palivo :)

  • Karlos73
    00:20 14.01.2015

    Suhlasim s apache. To ze CR investovala do Mi-171š, v case ked Ruska federacia bola za kamosov (za to iste ich mali Francuzi s ich lodami Mistral, Nemci pri budovani spickoveho vycvikoveho trenazera, Americania s programom raketovych motorov,atd.) Situacia sa zmenila, dnes je Rusko agresorom, napadlo suverenny stat zabralo si uzemie suverenneho statu, okupuje a vojensky zasahuje na uzemi cudzeho statu. Ale to na inu geopoliticku diskusiu... Zial, CR sa dostala do rizika, tato investicia je znacne ohrozena, ako clena NATO a EU, s ktorymi je Rusko v konflikte (zatial v politickej rovine). Viacero statov pouzivajucich rusku techniku sa dostalo do situacie , kde EU zaradila na ciernu listinu ruske vojenske firmy, ktore sa angazuju v konflikte na Ukrajine, tym padom nemozu s tymito firmami obchodovat a servisovat svoju vojensku techniku. Slovensko sa dostalo do podobnej situacii, nase Mig-29,Mi-17, radary, S-300PMU,raketova technika je odsudena na dozitie, alebo druha moznost nahradit ju technikou a zbranami spojencov z NATO. Viaceri tu spominate kupu Alenia C-27J Spartan Slovenskom, ze preco sa nepridalo k CR, ktore kupovalo EADS CASA C-295? Slovenska specifikacia bola, ze lietadlo musi odviest standartne vojenske kontajnery (plus ine specifikacie), co EADS CASA C-295 nedokaze. Povazujem tuto kupu za jednu z tych lepsich, ktore sa v poslednej dobe v OSSR udiali. Otazka na CR, preco sa potom nepridala k Polsku, ktore kupovalo 17 strojov EADS CASA C-295? Najvacsiu chybu v spolocnom obstaravani statov V4 vidim na neuveritelnom nacionalizme a hrani sa na vlastnom piesocku kazdeho statu, ako je to komu vyhodne. Preto stroskotali spocne modernizacne programy Mi-17, Mi-24, spolocny vyvoj a kupa radarov, modernizacia BVP-1,...

  • semtam
    00:14 14.01.2015

    apache

    Ukrajina si stopla vojensko-technickou spolupráci s Ruskem sama (nebo na něčí popud). Jinak Rusku dodávalo Ukrajině přinejmenším náboje ráže 5.45x39 mm. A to i v době bojů na Donbase, protože továrna byla na území separatistů. Po vypovězení spolupráce, se projevil nedostatek nábojů této ráže.
    Je pravdou, že Rusko jako takové sankce prakticky nepoužívá. Pokud by náhodou došlo k tomu, že nebudou chtít dávat náhradní díly na MI-171, tak se můžem obrátit na jiné provozovatele, nebo rovnou na Čínu, kde běží licenční výroba a je z medií známo, že ČR má s Čínou dobré vztahy...

  • apache
    23:54 13.01.2015

    ArgonautCZ: Prosím, nech si takovéto idiotské komentáře, tady nejsme na novinkách, abychom absenci argumentu doháněli sarkasmem. Rusko nebude váhat ani minutu, pokud by nastala situace, že by se proti sobě mohla postavit vojska NATO a RF, a zavede takové embargo na všechny státy NATO, které využívají ruskou techniku. A taková hrozba přímé konfrontace ani není nutná, klidně k tomu může jednoduše dojít kolotočem sankcí. Třeba Ukrajina má co se zbrojního průmyslu týče už utrum. Rusko nekoupí ani neprodá. A Rusové? Ti sami sobě zakáží dovoz potravin z ciziny a ještě to komentují slovy, že klidně budou žrát trávu. Tak proč by nám nemohli utnout toto, oni si před domácím publikem dokáží zdůvodnit úplně všechno... Ale to už se odkláníme od tématu.

    Pointou je, že závislost na Rusku v obranném průmyslu je pro ČR strategickým rizikem, bez ohledu na sympatie některých jedinců k té, či oné straně. Spojené státy jsou na rozdíl od Ruska našimi spojenci, kdežto Rusko na nás jakožto na člena NATO pohlíží jako na nepřítele. To je prostý fakt, ať už se to snažíte okecat jakkoliv.

  • flanker.jirka
    23:36 13.01.2015

    Slovensko má před sebou vcelku těžkou volbu, vyhodí značnou sumu peněz za Spartany, na které se bude koukat pouze na základnách a leteckých dnech. Jak tu píše Pepe 33, tak pozemní síly jsou totálně zanedbané, to je mnohem větší problém.
    V letecké technice vidím jedinou rozumnou šanci v připojení se k pronájmu Gripenů, pořízením jiných stíhaček nebo vrtulníků vyrobených na západ od jejich hranic se dostanou do situace, kdy sice ušetří kupříkladu na spotřebě paliva, ale vynaloží mnohem větší peníze za náhradní díly a servis strojů, nebudou mít peníze na to si pořídit takovou úroveň údržby, jakou mají u ruských strojů (poláci toto zjistili při porovnání provozu F 16 a našich Migů 29). Obdobně si "užívají" provozu Typhoonu a Blackhawku v Rakousku, tam je na pořadu dne orientace na evropské výrobce vrtulníků.
    Na druhou stranu jsou v pasti, protože společně s EU a NATO vedou s ruskem obchodní válku.

    Když už tu někdo chce řešit i případné pořízení vrtulníků pro AČR, tak bych se osobně přimlouval za účast na projektech co mají opravdu budoucnost. Hodně slibně vypadají koncepce protiběžných nosných rotorů s tlačnou vrtulí, napříkad Sikorski S 97 Raider, posouvá to možnosti zase o kus dále, díky vyšší cestovní rychlosti.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Lukas
    23:11 13.01.2015

    S-70 to eksport, na który nie trzeba miec zgody kongresu - bo nie posiada wielu "kluczowych" technologi
    I wszystko jasne...

    A co konkretnie? - wszystko - od systemów łączności w maszynie po silniki i łopaty które są innych wersji i ktore mają dużo słabsze parametry np. MTOW UH-60 jest inny niż S-70

    S-70 przy UH-60 to tak jakby porownywąc T-72A z T-72B3
    Niby oba to czołgi T-72 - niby podobne
    Ale inne...

    Ja bym się USA zapytał o F-16

  • Argonaut.CZ
    22:35 13.01.2015

    Na embarga je ale odborník západ :) viz aktuální embargo.

  • apache
    22:04 13.01.2015

    ArgonautCZ: Nejde o nějaké vydírání, ale o to, že Rusové když budou chtít, tak prostě uvalí embargo a jsme v háji. Že potřebují cash? Nebuďte naivní, celá tahle záležitost je v jejich rozpočtu jako zrno písku na pískovišti. A že by jejich technika byla nahrazena západní je vůbec netrápí za předpokladu, že by tam byl stejně ztracen jejich vliv, což by nastalo při transferu technologií, viz co jsem již psal.

    Left: Nejsem si jist, ale řada S je snad jen nové exportní označení, výbava jako taková u nových strojů vždy závisí na konkrétních požadavcích, které mohou být velice rozmanité.

  • Pepe33
    21:53 13.01.2015

    som príslušník OS SR.Na jednej stránke je dobre,že postupne sa rozbieha modernizácia,na stránke druhej-posledné dva veľké modernizačné projekty patrili vzdušným silám.Vrtuľníkom kočí technická životnosť, a čo také PV3S PAD,ŠA, PV3S POKA,T815?Tým už dávno skončila.Nebyť veľkého zanietenia,táto technika by aspoň na útvare,kde slúžim,dávno nejazdila. Niekto by si mohol spomenúť,že nielen vzdušné sily sú v slovenskej armáde,ale aj pozemné

  • Argonaut.CZ
    21:47 13.01.2015

    To Nesher: samozřejmě nevím, zda se naše MO ptalo, co a kdy jim Rusové jsou ochotní dodat s potenciálem vytvořit si zásoby. Ale počítám, že už nejsou divoká devadesátá léta, kdy zkoušeli dodat použité díly. Z mé laické znalosti moc velké možnosti vydírání s nedodávkou dílů nemají. Jednak potřebují cash, dále v případě konfliktu by se lítalo tak jako tak a navíc by jakýmikoli problémy s dodávkou nahrávali těm, co chtějí techniku vyměnit za západnější.

    Co zatím vidím, je strategie všech dodavatelů stejná. Pokud možno levně / cenově přijatelně dodat a dohnat to na servisu. Jak se jednou vybuduje logistická základna, těžko se opouští.

Stránka 1 z 2