SM-3IIA: Nová chlouba americké protiraketové obrany
- 14. 6. 2016
- 87 komentářů
- Jan Grohmann
Americká Agentura pro raketovou obranu MDA (Missile Defense Agency) a firma Raytheon otestují poslední model protiraketové střely SM-3 (Standard Missile 3). Nová střela SM-3 Block IIA (SM-3IIA) při testu zničí simulovanou balistickou raketu středního doletu v její střední fázi letu - v kosmickém prostoru.
Nová střela SM-3IIA je určená mimo jiné pro protiraketovou obranu NATO v Evropě. Střely budou (společně s radary) rozmístěny od roku 2018 na pozemních základnách v Polsku a Rumunsku. Ostatně před měsícem Američané zprovoznili vojenskou základnu s naváděcím radarem v Rumunsku.
Velký radar včasné výstrahy evropské protiraketové obrany vyroste v Turecku. Součástí deštníku budou i vojenské lodě se systémy Aegis plující ve Středozemním moři.
Střely SM-3 jsou určeny především k ničení balistických raket krátkého a středního doletu (3000 – 5500 km). SM-3 umí rovněž ničit satelity na oběžné dráze Země. V současné době SM-3 najdeme výhradně na amerických a japonských válečných lodích.
SM-3 má místo klasické tříštivé hlavice třetí stupeň s raketovým pohonem a manévrujícím tělesem LEAP (Light Exo-Atmospheric Projectile). Tento prostředek má infračervené navádění a svůj cíl ničí pouze kinetickou energií přímého zásahu. Magazín PR Newsire popisuje energii zásahu jako náraz nákladního auta o hmotnosti 10 tun, jedoucím rychlostí 1000 km/h, do betonové zdi.
Podle Američanů základny v Polsku a Rumunsku ochrání státy NATO před útoky balistickými raketami. Rozmístění raket v Polsku a Rumunsku je součástí širšího technického programu “Aegis na pevnině” (Aegis Ashore), který přenese protiraketové schopnosti lodí na pevninu.
Obecně hlavní komponenty systému Aegis tvoří řízené střely, jejich odpalovací zařízení, systém řízení palby a sofistikovaný radar. Aegis vznikl v době studené války pro obranu amerických úderných svazů (a zejména letadlových lodí) před hromadným útokem sovětských nadzvukových protilodních střel.
Samotné rozmístění antiraket v Evropě se řídí plánem Bílého Domu EPPA (European Phased Adaptive Approach), který je součástí budované komplexní protiraketé obrany NATO. V poslední fázi EPPA (2020) budoucí střely SM-3 Block IIB (SM-3IIB) ochrání Evropu i Spojené státy před balistickými střelami středního doletu i před mezikontinentálními balistickými raketami ICBM (Inter-Continental Ballistic Missile).
Zpět do současnosti. Nová třístupňová střela SM-3IIA navazuje na předchozí verzi SM-3 Block IB (SM-3IB). Obrovskou změnou je použití motorů stejného průměru u všech třech stupňů, což výrazně zlepší letové výkony. Střely série Block IIA ničí ve střední fázi všechny balistické rakety krátkého a středního dosahu. “Ukázkový” cíl tvoří například ruské rakety Iskander.
“Tohle je rozšíření schopností SM-3IB. Je to především kvůli tělu o větším průměru 21 palců (533 mm - pozn. red.). Dokážeme tak chránit mnohem větší prostor. Vložili jsme také nějaké nové schopnosti do naší kinetické bojové hlavice, takže máme větší citlivost - máme lepší vyhledávací senzor,” komentuje blížící se testy Amy Cohen, ředitelka oddělení raket SM-3 ve firmě Raytheon.
Testy nových raket SM-3IIA jsou naplánovány na konec roku. Při testech proti simulované balistické střele středního doletu se mimo jiné ověří, zda nový senzor skutečně dokáže vidět cíle ve větším zorném poli na větší vzdálenost.
Pentagon v minulém roce objednal za 543 milionů dolarů 17 střel SM-3IIA pro testování a počáteční rozmístění v Polsku a Rumunsku. Na výrobě střel SM-3 se podílí 50/50 Japonsko a USA, přičemž sestavení raket probíhá ve firmě Raytheon.
Ostatně také Japonsko plánuje rozmístit v rámci technického programu Aegis Ashore střely SM-3 na pevninu, jako obranu před možnými raketovými útoky z Číny a Severní Koreje.
Zdroj: National Interest
Související články
Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor
Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k ...
- 21.04.2016
- 51 komentářů
- Jan Grohmann
RS-28 Sarmat: Ruská super raketa pro konec světa
Moskva je podle ruských médií připravena otestovat novou mezikontinetální balistickou raketu ICBM ...
- 11.05.2016
- 51 komentářů
- Jan Grohmann
Ponorky nové generace Shortfin Barracuda pro Austrálii
Australský program budoucích ponorek (Future Submarine) zná vítěze. Stala se jím francouzská ...
- 31.05.2016
- 45 komentářů
- Václav Kopecký
Raketový deštník pro Turecko?
Systémy obrany proti balistickým řízeným střelám (Ballistic Missile Defense – BMD) patří k ...
- 02.06.2016
- 4 komentářů
- Ondřej Šupka
pro jarpe: Naprosto souhlasím! Jen si dovolím podotknout, že až tu někdo zase vytahne Kosovo jako argument ke Krymu – doufám, že mu to také podobně vytknete ;-)
pro jarpe: Naprosto souhlasím! Jen si dovolím podotknout, že až tu někdo zase vytahne Kosovo jako argument ke Krymu – doufám, že mu to také podobně vytknete ;-)
Chip: To je argumentace na dvě věci. To je jako kdybyste řekl, že když tamti sestřelili dopravní letadlo, tak všichni ostatní můžou taky.
Chip: To je argumentace na dvě věci. To je jako kdybyste řekl, že když tamti sestřelili dopravní letadlo, tak všichni ostatní můžou taky.
Pekne rusov okliestuju, ochvilu bude vojna a nato ich znici, o tom ziadna. No pri tych radoch by som byvat nechcel, tam poletia prve ruske rakety... Dobre ze to dali do polska a ...Zobrazit celý příspěvek
Pekne rusov okliestuju, ochvilu bude vojna a nato ich znici, o tom ziadna. No pri tych radoch by som byvat nechcel, tam poletia prve ruske rakety... Dobre ze to dali do polska a nie ceskaSkrýt celý příspěvek
mrakoplaš: pšt. ne tak nahlas :-) Samozřejmě právě nad faktem, že na takový rakety namontují amigos lusknutím prstu nukinu, která při přesnosti EKV sfoukne i nejmodernější ...Zobrazit celý příspěvek
mrakoplaš:
pšt. ne tak nahlas :-)
Samozřejmě právě nad faktem, že na takový rakety namontují amigos lusknutím prstu nukinu, která při přesnosti EKV sfoukne i nejmodernější manévrující ruské hlavice, se permanentně rozčilují. Ale to trpí paranoiu. Deštník proti Iránu je totiž třeba mít v Dánsku, Rumunsku a Polsku :-DSkrýt celý příspěvekOsobně se divím že se radši neupoužívají jaderné hlavice, jako byli na některých systémech v hloubi studené války. Stačila by malá malorážná třeba do 1kt. Aby se omezila možnost ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně se divím že se radši neupoužívají jaderné hlavice, jako byli na některých systémech v hloubi studené války. Stačila by malá malorážná třeba do 1kt. Aby se omezila možnost nějakých emp neplech.
přeci jen i když je hlavice protistřeli extrémně přesná, tak má jen jeden pokus a minout o půl centimetru je stejné jako o půl kilometru.
Takle se stačí dstat do blízkosti a pak nepřátelskou střelu odpařit.
Přeci jen lepší mít zkraktovaných pár satelitů na orbitě. A takové věci mít populaci mínus milion občanů.Skrýt celý příspěvekMě by spíš zajímalo, jak to mají udělaný, když je cíl proti slunci, jak ho detekují? Vždyť senzory musí být sluncem úplně zahlcený, a než se třeba pozice cíle změní kde slunce ...Zobrazit celý příspěvek
Mě by spíš zajímalo, jak to mají udělaný, když je cíl proti slunci, jak ho detekují? Vždyť senzory musí být sluncem úplně zahlcený, a než se třeba pozice cíle změní kde slunce nevadí, může už na zaměření a manévr být pozdě. Ale nevím, je to jen myšlenka.Skrýt celý příspěvek
Víte jak amerikáni testují své všechno antiharaburdí?To vystrelí ten nejpomalejší a největší terč,který vysílá silný navaděcí signál aby ho ta anti vůbec našla!I tak posledních ...Zobrazit celý příspěvek
Víte jak amerikáni testují své všechno antiharaburdí?To vystrelí ten nejpomalejší a největší terč,který vysílá silný navaděcí signál aby ho ta anti vůbec našla!I tak posledních 100km ji musí navádět ručně a terč spravidla odpálí z velínu,aby jakože byl test úspěšný!
Jediné co bravurně amíci dokáží sestřelovat jsou velká dopravní letadla,i to z bezprostřední blízkosti!Považují to za tak obrovský úspěch,že kapitán sestřelovač bývá obvykle povýšen a vyznamenán tím největším a nejbarevnějším metálem!Skrýt celý příspěvekKolt: shania ti to napsala dobře. Ta raketa musí vyletět mimo atmosféru, nebo se rozpadne (je od počátku dělaná pro maximální C a tudíž její pláš´t mnoho nevydrží). Pokud vyletí ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt:
shania ti to napsala dobře. Ta raketa musí vyletět mimo atmosféru, nebo se rozpadne (je od počátku dělaná pro maximální C a tudíž její pláš´t mnoho nevydrží). Pokud vyletí mimo atmosféru, tak sice může letět zpátky na pozemní cíl, ale nemá reentry vehicle, nýbrž EKV a to vypadá takto
http://www.globalsecurity.org/...
tohle návrat atmosférou nepřežije a i kdyby, tak se to tak nepředvídatelně vychýlí, že netrefíš ani město, natož loď v pohybu. A ve finále, koncová rychlost bude tak malá (pod 5M), že spolu s nízkou hmotností to zásadnější škody plavidlu neudělá.
RiMr71:
ani ne. SSSR měl satelity zabijáky už v 70tých letech a tito uměli doletět i na GEO a tam cíl sejmout. Celý princip je v tom, že se jedná o primárně a jedině určenou pro mimoatmosférické cíle. Díky tomu má na vojenskou střelu velmi vysoké C (podobné ICBM), ale nízkou příčnou pevnost. Těch 1500km je pak doslova vrh kolmý vzhůru. Čím dál musí cíl zachytit, tím je její účinná výška menší.
Ale na to jak je střela "lehká" se jedná o vynikající techniku motorů na TPH.Skrýt celý příspěvek1500 km výškový dostup?
Přátelé... ISS létá ve 400 km... Jestli je tomu tak, tak jde opravdu vzhledem k jejím rozměrům o úctyhodnou zbraň, takřka hvězdných válek...!1500 km výškový dostup?
Přátelé... ISS létá ve 400 km... Jestli je tomu tak, tak jde opravdu vzhledem k jejím rozměrům o úctyhodnou zbraň, takřka hvězdných válek...!Fyzika je dosť podstatná pri ničení cieľov na zemi. Terminálne rýchlosť gule s priemerov 500 mm aj keby bola z olova dosiahne rýchlosť niekde na úrovni rýchlosti zvuku. Takéto ...Zobrazit celý příspěvek
Fyzika je dosť podstatná pri ničení cieľov na zemi. Terminálne rýchlosť gule
s priemerov 500 mm aj keby bola z olova dosiahne rýchlosť niekde na úrovni rýchlosti
zvuku. Takéto teleso by malo energiu asi na úrovni ekvivalentu 10-15 kg TNT.
To je dosť málo nevraviac o tom že SM uričte nemá nosnosť 750 kg.Skrýt celý příspěvekKOLT: Mach 15 mimo atmosféru (max výška 1500km).... ta hlavice není použitelná v atmosféře.. I kdyby to bylo použitelné jako balistická raketa a třetí stupeň se neoddělil, tak ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: Mach 15 mimo atmosféru (max výška 1500km).... ta hlavice není použitelná v atmosféře..
I kdyby to bylo použitelné jako balistická raketa a třetí stupeň se neoddělil, tak rychlost při sestupu atmosférou bude mnohem nižší.
SM-6 ma např max letovou hladinu na 30km...Skrýt celý příspěvekKaždopádně jeto fenomenální raketa tedy antiraketa. A ve vývoji půjdou dal, věřím že během třech až pěti let přijdou ještě z dokonalejší když se ohlednu do minulosti a podívám na ...Zobrazit celý příspěvek
Každopádně jeto fenomenální raketa tedy antiraketa. A ve vývoji půjdou dal, věřím že během třech až pěti let přijdou ještě z dokonalejší když se ohlednu do minulosti a podívám na vývoj raket ať SM-2 či SM-3.a bude i univerzálnejsi.Skrýt celý příspěvek
Ono zase ak to trafi raketu, urcite by to vedelo trafit aj AWACS, pripadne nejaky väcsi menej manevrujucy ciel. Mna by inak zaujimalo ci v spojitosti s novou SM 3 ozije aj ...Zobrazit celý příspěvek
Ono zase ak to trafi raketu, urcite by to vedelo trafit aj AWACS, pripadne nejaky väcsi menej manevrujucy ciel.
Mna by inak zaujimalo ci v spojitosti s novou SM 3 ozije aj system Multiple Kill Vehicle.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...