Smí švédské stíhačky sdílet data se systémy NATO?

JAS-39 Gripen; ilustrační foto / army.cz

Na 14 švédských letounech JAS 39 Gripen vyrobených společností SAAB, kterými jsou vyzbrojeny Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR), proběhly od března do dubna letošního roku modernizace na software MS20. Vylepšení mimo jiné zahrnuje i začlenění standardního datalinku NATO Link 16.

Nedávno nastolili čeští zástupci aliančního bezpečnostního výboru pro protivzdušnou a protiraketovou obranu ASAB (Air and Missile Defence Command and Control Security Acreditation Board) téma, zda do systémů NATO mohou být připojeny systémy řízení a velení pozemní protivzdušné obrany (PVO) i vzdušných sil, které nepochází z členských států NATO.

 

 
Důvodem je skutečnost, že NATO nemá schválený žádný oficiální soubor postupů pro posouzení vojenských technologií, které nepochází se států NATO. Zástupci dalších zemí upozornili, že mají také podobný problém, a téma bylo projednáno.
 

Na základě diskuse byl předseda výboru ASAB pověřen návrhem a nastavením postupů v případech, kdy členské země NATO kupují technologie pozemní a protivzdušné PVO z nečlenské země. Je důležité upozornit, že dva členové ASAB zaujali negativní stanovisko, tedy že zapojení systémů nepocházející ze států NATO není možné.

 

„Zde [v ASAB ‒ pozn. red. ] byl zástupce české strany informován, že podle výboru není přípustné, aby do systému NATO byl zapojen systém, který nepochází z členské země NATO,“ uvedlo podle ČTK ministerstvo obrany. Důvodem mají být podle ČTK případná bezpečnostní rizika, která s sebou nesou necertifikované softwarové systémy.
 

V případě Armády ČR se problém týkat zejména záměru pořídit osm izraelských víceúčelových radiolokátorů ELM 2084 MMR (Multi Mission Radar) od firmy ELTA Systems a plánu jejich začlenění do roku 2020 do obrany vzdušného prostoru České republiky.
 

Téma nevyhnutelně však zasahuje i stíhačky Gripen českého letectva, které byly nedávno modernizovány na softwarový standard MS20. Nový programový balíček umožňuje českým Gripenům používat přesně naváděnou munici vzduch-země a díky novým funkcím radiolokátoru rozšířit možnosti vedení boje vzduch-vzduch. Dále jde o integraci zaměřovacího a průzkumného kontejneru Litening III. Stíhačky Gripeny nově obdržely alianční datalink Link 16 pro přenos dat a kryptomoduly pro utajenou komunikaci.

 

Zamítavé stanovisko ASAB však nastoluje otázku, zda české Gripeny (vyráběné a modernizované v nečlenské zemi NATO) mohou být v současné době součástí PVO NATO. Připomeňme, že stíhačky Gripen již řadu let bez problémů fungují v aliančním integrovaném systému protivzdušné a protiraketové obrany NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System) a nikdo je jistě ze systému NATINAMDS odpojovat nebude.
 

Tisková zpráva firmy Retia, která se má podílet na dodávkách izraelských radiolokátorů pro Armádu ČR, uvádí, že „v řadě zemí NATO fungují elektronické systémy řízení, velení a průzkumu či zbraně, které nejsou vyrobeny státy NATO, a přesto jsou do architektury NATO dlouhodobě a úspěšně zapojeny. Řadu příkladů lze uvést přímo v ČR: radary sovětského původu P-37, stíhací letouny JAS 39 Gripen či systém protivzdušné obrany RBS-70.“

Radiolokátory izraelské firmy ELTA Systems jsou navíc vybaveny letouny systému včasné výstrahy italského letectva CAEW Gulfstream 550, které se již účastnily aliančních cvičení a posílaly data do aliančních systémů.
 

„Účelový výklad, že do systémů NATO můžou být zapojeny jen systémy vyrobené na území států NATO, neodpovídá současné realitě a v praxi by vedl k vyloučení výrobců nejen radarů, ale i letounů a pokročilých zbraňových systémů např. z Brazílie, Izraele, Jižní Korey a také ze zemí EU, které nejsou členy NATO, čímž míním zejména Švédsko,“ říká v tiskové zprávě firmy Retia Tomáš Pojar, bezpečnostní expert a bývalý velvyslanec ČR v Izraeli. „Navíc není znám žádný dokument, který by stanovisko ASAB, o němž zatím veřejně informovalo jenom MO ČR, definoval jako oficiální alianční politiku.“

Zdroj: Tisková zpráva RETIA

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...

Čeští stíhači si z mezinárodního cvičení NATO Tiger Meet 2018 odnášejí třetí místo

V pátek 25. května 2018 končí mezinárodní cvičení NATO Tiger Meet 2018, které se konalo od 14. ...

Bude mít nové obrněné pásové vozidlo AČR české jméno?

ARMÁDNÍ NOVINY a ARMYWEB, dva nejčtenější české webové portály zabývající se vojenskou technikou, se ...

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • TF_HU
    09:55 21.06.2018

    ...zadne zamitave stanovisko ASAB neexistuje...kdo jej videl?

  • TF_HU
    09:22 21.06.2018

    SofF

    Vyhnul bych se spekulacim. Vybor ASAB je jednim z podvyboru NATO, clenove pochazi z aliancnich statu. Presto, jedna se o NATO agendu, ne narodni.

    Zadny tlak v tomto smeru neni a nebyl, nemelte nesmysly. Predvadite klasicky cesky projev neznalosti, neznate a presto vyvozujete spatne zavery a verite jim. To je dosti nebezpecne a zvlaste zde v diskuzi, kde pak zapadne real a lide diskutuji nesmyslne konspirace.

  • SofF
    02:06 21.06.2018

    A jeden z těch členů byl 100% z USA a druhý buď Kanada nebo Německo. Státy tlačí víc na ziskovost z OTAN, takže prioritně bude tlak na odběr americké techniky. Slováci už asi porozuměli takže se nadějně rýsuje kontrakt na F-16.

  • TF_HU
    10:09 20.06.2018

    kazd a D.i.p.
    věřte mi, že si nikdo nikde nevyskakuje. Jedná se o mediálně špatně interpretovanou informaci.

  • Takeda
    12:52 19.06.2018

    TF_HU: Díky.

  • givicz
    12:42 19.06.2018

    Radary z Izraele nesmíte zapojit do systému NATO, vzkázal výbor Aliance
    Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/madr-r...
    "Mobilní radary pro armádu, které chce Česko nakoupit z Izraele, nemohou být zapojeny do komplexního systému NATO. Takové je stanovisko zvláštního bezpečnostního výboru Aliance. Hlavní překážkou přitom je, že pochází právě z Izraele, tedy země, která není členskou zemí NATO"

    Šlechtová: V zakázce na radary jsou pochybení, bude to řešit policie
    Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/zakazk...

    Inspekce ministerstva obrany zjistila podle šéfky resortu Karly Šlechtové v souvislosti se zakázkou na mobilní radary za několik miliard korun „extrémně závažné nálezy“. Ministryně se proto obrátila na Vojenskou policii.

  • vlasto
    12:28 19.06.2018

    Veci fungujú spravidla dovtedy, kým sa na ich fungovanie niekto neopýta odborníkov združených v nejakej komisii :)

  • D.i.p
    11:50 19.06.2018

    Já myslím, že míra nafouknutí je přímo úměrná snaze neuspěšných lobistů a jejich politických přidsmrdovačů (Šlechtová v hlavní roli) ten nákup shodit.

  • kazd
    11:04 19.06.2018

    Míra nafouknutí bubliny je přímo úměrná velikosti zakázky a váze protistran.
    U zakázky na kompletní PVO na úrovni vláda vláda ČR a Izraell by si nikdo někde na výboru netroufl vyskakovat, resp. vyskakování by se řešilo na jné úrovni.

  • Starlight
    11:01 19.06.2018

    Otázka ohledně napojení Gripenů přes LINK-16 je dávno vyřešena a MO ČR/AČR moc dobře ví, že to není jednoduché.

    Palubní terminály LINKu-16 typu MIDS-LVT (Multifunctional Information Distribution Systém - Low Volume Terminal) amerického výrobce Viasat Inc nedodává MO ČR švédská strana, ale vláda USA přes program FMS. Součástí FMS kontraktu je také pouze americká logistická podpora na tato zařízení, která budou majetkem MO ČR a po ukončení pronájmu a vrácení Gripenů švédskému letectvu zůstanou v ČR.

    Jinými slovy – švédský Gripen MS 20 posílá do americké černé krabičky data, který terminál MIDS přechroupá do standardního komunikačního protokolu LINK-16 a naopak. V hardware a firmware certifikovaného terminálu se nikdo mimo USA/výrobce nehrabe. Všechno bude mít vyšší stupeň utajení včetně kódů/software, který se bude do terminálu nahrávat před letem.

  • TF_HU
    10:59 19.06.2018

    Jen bych chtěl říci, že ANo mohou, proč by nemohly. Zvláště poté, co se šwédské JAS39 účastnili operací proti Libyi.

    Jura99
    Procedura zapojení a spol, neleží na bedrech výrobce, ale na bedrech národních úřadů uživatele.

    Takeda a sokolvojtech
    ...vyslovení poznámky nebylo motivováno žádným konkurečním bojem. To si jsem jist.

    Kazd
    Názor respektuji, ale nemyslím si, že by byl úplně pravdivý. O tom, že existuje podmínka o zapojování do NATO systému se ví od počátku VŘ. Osobně si myslím, že se jedná o nafouklou bublinu.

  • D.i.p
    10:08 19.06.2018

    Jsme moc posraní. Prostě bych to koupil a postavil je před hotovou věc. Přeci si uprostřed Evropy nenechaj tmu. :-)

  • Takeda
    10:00 19.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    To by mě zajímalo, které 2 země byly proti. Předpokládám ty, které nám chtějí prodat své radary místo izraelských:-)

  • sokol.vojtech@gmail.com
    09:58 19.06.2018

    "...dva členové ASAB zaujali negativní stanovisko..."

    Zajimalo by mne zduvodneni negativniho stanoviska - samozrejme ne to oficialni, ale realne.

    Neprijde mi nepravdepodobne, ze dva clenove, kteri zaujali negativni stanovisko, byli Francie a Velka Britanie. Shodou nahod jsou to zrovna staty NATO, odkud pochazeji dve firmy neuspesne v tendru na ceske MADRy.

  • kazd
    09:41 19.06.2018

    Musím zde off topic odložit opakovaně svůj názor, že toto je přímý důsledek rozkouskování PVO do samostatných VŘ a dědictví neschopy Stropnického.
    Každé VŘ je pak pod tlakem jakéhokoli nýmanda, co by se možná do komplexního VŘ ani nepřihlásil. Případně by kvalita jeho nabídky odpovídala tomu co předvedli francouzi u Temelínu a VŘ na vrtulníky.

  • D.i.p
    09:28 19.06.2018

    Jura99:
    To už sedm let není pravda.

  • Jura99
    08:52 19.06.2018

    Případ Gripen není totožný s případem izraelských radarů. Společnost SAAB vlastní (je největším akcionářem) spol. BAE Systems, tedy vlastník je z členského státu NATO a měl by zajistit všechny náležitosti. Pokud bychom ze hry vyloučili všechny firmy, které více či méně vyrábějí na území nečlena NATO, tak by nevyhověla žádná technika.