SMX-Ocean: Nejpokročilejší hybridní ponorka

SMX-Ocean
Ponorka SMX Ocean. / DCNS Group

Francouzská společnost DCNS Group představila projekt nejnovější hybridní diesel-elektrické ponorky SMX-Ocean. Ponorka má ambici nahradit jaderné ponorky a stát se nejtišší ponorkou vůbec.

Pohonný systém nového typu ponorky využívá k napájení elektromotorů jak dieselové motory, tak vodíkové palivové články a obří li-ion baterie.

První historicky doloženou ponorkou bylo plavidlo zkonstruované během roku 1624 holandským konstruktérem Corneliusem van Drebelem.

Ke skutečnému průlomu ve vývoji ponorek došlo ale až v roce 1928, kdy americká konstrukční kancelář Bureau of Steam Engineering navrhla první skutečný diesel-elektrický pohonný systém pro ponorky.

Diesel-elektrické ponorky mají oproti jaderným několik výhod a jednu zásadní nevýhodu. Výhodou je velmi tichý provoz a nízká cena. V případě potřeby diesel-elektrická ponorka funguje pouze na baterie a jedinou pohybující částí ponorky (vydávající hluk) je elektromotor, hřídel a lodní šroub... celý článek si přečtete na HYBRID.CZ

Celý článek si přečtete na HYBRID.CZ

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nejnovější senzory a výzbroj pro ruskou ponorku Novosibirsk

V pátek 26. 7. 2013 byly položeny v ruských loděnicích Sevmaš v Bílém moři základy ponorky ...

Nejslavnější ponorka Alvin se do důchodu nechystá

Ponorka Alvin vyplula poprvé v roce 1964 a proslavila se zejména první lidskou misí k vraku Titanku ...

C Sword 90 : Nová francouzská stealth korveta

Tento týden proběhla v Paříži každoroční námořní výstava Euronaval 2014. Na výstavě si mohli ...

TANAN 300: Bezpilotní vrtulník pro bojové lodě

Evropská společnost Airbus Defense & Space a francouzský zbrojní koncern DCNS podepsali dohodu o ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PetrL
    16:07 12.11.2014

    Já se s vámi vůbec nehádám, že logicky musí být ty jaderné hlučnější, jediný problém je v tom, že podle všech zdrojů i těch oficiálních jsou Jaderné ponorky tišší, právě proto jsem rozepisoval, jak je to možné.

  • mattea
    12:52 12.11.2014

    PetrL: máte pravdu, přestřelil jsem. Omlouvám se. Mou myšlenkou lépe vyjádřil Charlie hned prvním odstavcem.

  • Charlie
    08:02 12.11.2014

    PetrL: nic proti, ale obsah vašich příspěvků by se dal shrnout do jedné věty - modernější třída ponorek je řádově tišší než starší třída ponorek. Jenže to není žádný velký objev.

    Obecně byla za etalon tichosti dlouho pokládána třída Los Angeles, než se přišlo na to, že sovětská Kila při provozu na bateriích neprodukují téměř nic a dlouho Kilo platilo za nejlepší dieselelektriku na světě (jistě, byla tu Německá a Španělská konkurence, záleží na vkusu a straně, která o ponorkách zrovna psala).

    Jenže pohon je možná zdrojem hluku, ale dieselelektrika na AIP nebo na bateriích neprodukuje téměř nic, pak záleží na úrovni konstrukce šroubu, oproti tomu atomovka jede neustále na reaktor.

    Největší výhodou "klasik" jsou menší rozměry a cena, největší výhodou atomu je delší vytrvalost a větší rozměry (že si odporuji? ale vůbec, záleží na tom, k čemu ponorku chcete používat).

    Ultramarinus - ne všechny atomky mají balistické střely.

  • z.a.p
    00:51 12.11.2014

    Prvni znamou ponorkou (i kdyz jen castecnou) ve vojenskem pouziti byla Hunley - ve sluzbe Konfederace. Skutecne dokazala potopit jednu lod Unie behem blokady Charlestonu, S.C, kde take vzpoura Jihu zacala.
    http://en.wikipedia.org/wiki/H...

    Jinak behem 1.s.v. meli Nemci jiz dobre vyvunute diesel elektricke ponorky, kterymi znacne ztizili Britum zivot. Jejich predchudem byla tato 'potvurka' (potvora-ponorka), ktera byla prodana Rusku a pouzita ve valce s Japonskem.
    http://en.wikipedia.org/wiki/R...
    Byla vyrazena z provozu v r.1910.

    Francouzi umi delat 'dobre' veci, ale ne s tou mirou uspechu jako Nemci - viz jejich momentalni prace uzasu: .http://en.wikipedia.org/wiki/D...

  • PetrL
    21:09 10.11.2014

    Co se týče zdrojů, jestli považujete Janes Defence a Encyklopedii válečných lodí (Naše Vojsko) za nedůvěryhodné zdroje, tak kde to tedy mám hledat?-na wikipedii, ale tam jste to nehledal, protože když jsem si teď díval na wikipedii zjistil jsem že má čísla celkem souhlasí.

  • mattea
    20:47 10.11.2014

    PetrL: krom neověřené ceny, osobního názoru na diesel vs jádro a krom velmi hrubého odhadu hluku z kategorie "na Nově říkali" jsem se z těch 27(!) řádků Vašich příspěvků nedozvěděl zhola nic. Prosím, zkuste omezit své texty na diskutérům co nejpřínosnější a hlavně ověřené zprávy. Diskuze se tím zkvalitní a značně zpřehlední. Děkuji.

  • PetrL
    18:35 10.11.2014

    Já neříkám že musí být silnější, já pouze říkám, že dnešní jaderné ponorky mají silnější výzbroj (tím netvrdím, že nemůže vzniknout AIP ponorka se silnější výzbrojí), osobně by mně zajímalo, kolik by asi stála jaderná ponorka, která by byla stelně velká a měla stejnou výzbroj jak S-80.

    Osobně mě taky překvapilo, že jsou jaderné ponorky tišší než jejich AIP kolegové, je možné, že to mají nějakým způsobem lépe odhlučněné, ono údajně drtivou většinu hluku produkuje lodní šroub, je také možné že u jaderné ponorky za 1mld liber nehraje odhlučnění motoru za 100milionů tak velký primát v ceně.

  • Ultramarinus
    18:04 10.11.2014

    Celkem klasicka AIP s nekolika vylepsenimi. Zadna prevratna a zcela nova technologie, presto velmi zajimave vykony.

    S nazorem, ze atomove ponorky jsou tissi bohuzel nelze zcela souhlasit, provoz reaktoru (cerpadla chladiciho media, pohyb moderacnich tyci, prevod tepelne energie v chladici kapaline na elektrickou prostrednictvim "vrtule" - tj dalsi, nezbytne neustale se pohybujici soucasti) to vse JE hlucnejsi nez baterie. Kdyz ma AIP zapnuty motor, muze byt situace zase o necem jinem. Lodni sroub nezminuji, ten maji oba typy ponorek.

    Take bych nerekl, ze atomova ponorka musi byt nezbytne "silnejsi". Jiste, ma tezsi vyzbroj, ale balisticke strely se z nekolika duvodu proste nepouzivaji, coz preklopi silu a mnozstvi skutecne POUZIVANE vyzbroje ve prospech AIP.

  • PetrL
    17:46 10.11.2014

    Poslední verze ponorek třídy Los Angeles má být tišší než německý typ-214 a podle USA jsou ponorky třídy Virginia a Seawolf několikanásobně tišší (neoficiální zdroje uvádějí 10x) než poslední třídy Los Angeles britové se zase chlubí, že Astute je tišší než Virginia, ale nikdo neříká kolikrát, asi je to tajný?

  • lorgarius
    17:21 10.11.2014

    PetrL mohli by ste prosím bližšie špecifikovať koľko je to několikanásobně tišší ež všechny diesel-elektrické ponorky? inak to vyznie iba ako argument typu discovery chanel.

  • PetrL
    16:56 10.11.2014

    Články na Hibrid.cz je nutno vždy brát s rezervou (o velikosti břicha průměrného američana, nebo tichého oceánu), je to ten tipycký propagandistický web Greenpeacáků kde se dozvíte že se lidstvo zbavuje závislosti na naftě a kupuje si míň aut-hurá a o dva články dál se dozvíte, že přibývá lidí co si kupují auta a je nutno to zastavit-do ulic.

    Jaderné ponorky mají nad těmi diesel-elektrickými jasnou převahu: v tichosti-třída Virginia je několikanásobně tišší než všechny diesel-elektrické ponorky a Astute je údajně dvakrát tišší než Virginia.
    ve výzbroji: Třída Virginia nese 39 dlouhých zbraní, Astute o jednu méně.
    o dosahu a rychlosti ani nemluvě.

    Často je zmiňována cena, pravda je však taková, že čím více se diesel-elektrické ponorky přibližují aspoň trochu výkony těm jaderným roste enormně cena: Výrobní cena první Astute byla 1,100mil. GBP, cena 3. jednotky Artful již byla 950mil. GBP a od 4. jednotky by cena měla být 700mil. GBP. Europnorka S-80 má stát (podle optimistů) 700mil. USD tj. cca 400mil GBP a to si přiznejme, že supermoderní Astute by potopila všechny jednotky čtyřčlenné třídy za hodinu.