Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II
- 15. 3. 2013
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
V poslední době se kolem programu stíhačky F-35 Lightning II vyrojilo mnoho negativních zpráv. Píše se jak o neustálém zdražování a zdržování programu, tak i o problémech technického rázu. Před pár dny však auditorská a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) uklidnila politiky i americké daňové poplatníky, když vydala optimistickou zprávu o pokroku ve vývoji a testovaní stíhačky F-35 Lightning II.
F-35 Lightning II – nejdražší vojenský program v historii
Hlavní výtky kritiků směřují samozřejmě k astronomickým finančním nákladům na celý program: částka vynaložená na vývoj, testování a nákup celkem 2443 letadel se nyní odhaduje téměř na 400 miliard dolarů (v přepočtu téměř 8 bilionů korun)! Suma zahrnuje veškeré výdaje od počátku vývoje stíhačky F-35 až po pořízení posledních letounů v roce 2037.
Jenomže program se neustále prodražuje. Důvodem je především fakt, že ačkoli nebylo stále dokončeno testování letadla, běží již výroba v rámci tzv. počáteční výrobní série LRIP (Low-Rate Initial Production). Vznikají tak dodatečné náklady v závislosti na tom, jak jsou postupně při testech objevovány nedostatky v systémech letadla. Na druhou stranu podobné výdaje zase klesají s každou nově vyrobenou sérií.
Podobný problém nastal nyní, kdy je v souvislosti s úpravou a modernizací vyrobených a vyráběných letadel (bohužel není specifikováno, o které úpravy jde) požadováno dalších 900 milionů dolarů. Celkově jde o 63 letadla prvních čtyř výrobních sérií. Tytéž úpravy se dotknou i následujících šesti výrobních sérií, což zdraží program o dalších 827 milionů dolarů.
Technické problémy F-35 Lightning II
Kromě "běžných" technických problémů zjištěných při testování letadel vyvstává největší problém s klíčovým prvkem celého systému F-35 – pokroková pilotní helma s průhledovým displejem. "Helma je rozhodující část, kterou je třeba vyřešit," potvrdil generál James Amos z US Marine Corps.
Přilbu pro stíhačky F-35 vyvíjí společnost Vision Systems International (VSI), což je společný podnik izraelské firmy Elbit Imaging a americké Rockwell Colling. Pokud firmy dovedou vývoj do konce, půjde o nejpokrokovější přilbu, lépe snad říci systém propojující člověka a stroj.
Video: Shrnutí programu F-35 Lightning II za rok 2012 / YouTube
Předpokládá se, že přilba bude na průhledovém displeji zobrazovat všechna letová a taktická data. Díky senzorům umístěným po celém trupu letounů bude moci pilot sledovat situaci kolem letounu v rozsahu 360°, tedy i přes podlahu kokpitu. Bohužel přilba se doposud potýká s technickými problémy, jako jsou například noční vidění, zpoždění a kvalita zobrazování informací.
Teoreticky lze použit jinou přilbu, ale pak stíhačka F-35 Lightning II doslova ztrácí smysl. Stěžejní předností F-35 je ta skutečnost, že prostřednictvím řady senzorů a přilby s průhledovým displejem získá pilot bezkonkurenčně nejlepší komplexní povědomí o taktické situaci kolem letounu.
Pozitivní zpráva do budoucna
Na druhou stranu pohlíží zpráva GAO na osud projektu optimisticky. "Navzdory všem problémům se program F-35 Joint Strike Fighter pohybuje správným směrem – i po všech těch dlouhých, drahých a náročných procesních zkušenostech," uvádí se ve zprávě GAO. "Do budoucna je zajištění dostupnosti – schopnost pořizovat letadla v dostatečném množství a udržovat je bojeschopná v průběhu celého životního cyklu – prvořadou záležitostí."
Zpráva zdůrazňuje, že v roce 2012 bylo splněno sedm z deseti hlavních cílů. Nepodařilo se především dodržet termíny dodávek letounů a dovést do zdárného konce některé úpravy v systému F-35. V současné době je rovněž ukončena 1/3 všech naplánovaných letových testů.
Pokrok také nastal v dodávkách letounů, jedné z kritizovaných a zásádních částí programu. GAO píše, že došlo ke zvýšení efektivity výroby a k poklesu pracovních hodin nutných k výrobě jednoho stroje F-35. To vzbuzuje naději, že bude firma Lockheed Martin dodávat letouny v dohodnutém množství a termínech.
Související články
VIDEO: F-35B Lightning II přistává na letadlové lodi
Pár dní nazpátek se udál významný milník v programu nového lehkého stíhače F-35 Lightning II. Verze ...
- 08.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: Testování stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje
Výroba a vývoj stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje. Právě před pár dny Pentagon uzavřel ...
- 10.12.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35 Lightning II nesmějí létat
Všechny stíhačky F-35 Lightning II jsou uzemněny a nesmějí do vzduchu. Zákaz platí pro všechny ...
- 27.02.2013
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Evropský Meteor pro Eurofighter Typhoon
Na počátku prosince minulého roku bylo uskutečněno první odpálení vyvíjené střely vzduch-vzduch ...
- 12.03.2013
- 1 komentářů
- Michal Polák
Zdá se mi neeektivní odkoupit letouny s částečně vyčerpanou životností a pak je modernizovat. Také kdybychom se účastnili vývojového programu, nesli bychom část rizika, že se ...Zobrazit celý příspěvek
Zdá se mi neeektivní odkoupit letouny s částečně vyčerpanou životností a pak je modernizovat. Také kdybychom se účastnili vývojového programu, nesli bychom část rizika, že se projekt protáhne-prodraží-nepovede. Ve výběrovém řízení na existující letoun člověk alespoň přesně ví, na čem je.Skrýt celý příspěvek
Tak to, že JAS-39 Gripen E/F vím, ale myslím si, že pokud by se ČR k tomu programu jako takovému přidala, mohla by pak nové letouny získat mnohem levněji. Ale těch možností je ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to, že JAS-39 Gripen E/F vím, ale myslím si, že pokud by se ČR k tomu programu jako takovému přidala, mohla by pak nové letouny získat mnohem levněji. Ale těch možností je víc, nabízí se i odkup současných letounů, postupně jejich modernizace atd. A je jen škoda, že se rozhodnutí nechalo až na poslední chvíli, ČR tak má zase mnohem menší manévrovací prostorSkrýt celý příspěvek
To: David Khol Gripen NG (JAS-39 E/F) ještě nejsou hotové. Ideální strategie přechodu by byla prodloužit leasing JAS-39C/D tak o 5 let a pořídit nové Gripeny, až budou dostupné. ...Zobrazit celý příspěvek
To: David Khol
Gripen NG (JAS-39 E/F) ještě nejsou hotové. Ideální strategie přechodu by byla prodloužit leasing JAS-39C/D tak o 5 let a pořídit nové Gripeny, až budou dostupné. Pro naši zemi jsou zřejmě ideální volbou, nicméně řádné výběrové řízení určitě pomůže srazit náklady.Skrýt celý příspěvekBohužel právě to ukázalo na úroveń politické prezentace ČR, kdy někdejší debata o stíhacím letectvu byla vedena argumentací "F-16 nebo Gripeny" a u těch F-16 se zapomínalo na ...Zobrazit celý příspěvek
Bohužel právě to ukázalo na úroveń politické prezentace ČR, kdy někdejší debata o stíhacím letectvu byla vedena argumentací "F-16 nebo Gripeny" a u těch F-16 se zapomínalo na fatální rozdíl mezi olétanými belgickými a jinými F-16, které i přes modernizační program MLU byly zastaralé - a mezi třeba F-16 block 52/60. A co se týče Gripenů - ano, souhlasím, měla být nějaká dohoda se Švédskem a Švýcarskem, to by především z dlouhodobého hlediska bylo velice efektivní řešeníSkrýt celý příspěvek
David Khol: To je pravda, F-16ky nejsou vůbec špatný stroje. F-16C/D Block 52 nebo E/F Block 60 by nad Českou republikou odváděli svojí práci taky velmi dobře, jako Gripen. Ale o ...Zobrazit celý příspěvek
David Khol:
To je pravda, F-16ky nejsou vůbec špatný stroje. F-16C/D Block 52 nebo E/F Block 60 by nad Českou republikou odváděli svojí práci taky velmi dobře, jako Gripen. Ale o tyto verze strojů by se v našem případě jistě nejednalo. Jednalo by se o starší, olétané F-16C/D Block (tipuji) 25/30/32 a ty se jaksi s Gripenem už nedají srovnávat. Nehledě na fakt, že provoz F-16 je mnohem dražší než provoz Gripenu. Saab JAS 39C/D Gripen je vážně ideální stroj pro ČR. Jen mě trochu mrzí, že jsme se nějak nedomluvili se Švýcarskem a nekoupili s nima verze JAS 39E/F Gripen. To by jsme měli starosti o vzdušný prostor na hodně hodně dlouhou dobu vyřešené ;)Skrýt celý příspěvekMyslím, že nad tím by se měli zamýšlet hlavně ti chytráci, kteří před lety odsuzovali Gripeny, chtěli pro Českou republiku olétané F-16 (a draze je modernizovat) a pak je nahradit ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že nad tím by se měli zamýšlet hlavně ti chytráci, kteří před lety odsuzovali Gripeny, chtěli pro Českou republiku olétané F-16 (a draze je modernizovat) a pak je nahradit právě F-35Skrýt celý příspěvek
Někteří magoři :-) nevidí letadlo jako systém, ale stále jen jako kus železa co ponese kanón a raketu kamsi až na cíl. Letoun F-35 se prodražuje, prodlužuje se doba, ale má to své ...Zobrazit celý příspěvek
Někteří magoři :-) nevidí letadlo jako systém, ale stále jen jako kus železa co ponese kanón a raketu kamsi až na cíl. Letoun F-35 se prodražuje, prodlužuje se doba, ale má to své důvody...a až bude zaveden, koncept tohoto letounu nebude mít konkurenta. Letoun jako prostředek, bude součástí operačního prostředí s dalšími prvky jako budou UCAS, JSTARs systémy a podobně.
Obávám se, že v tomto směru žádného konkurenta mít nebude...Skrýt celý příspěvekhovorka11 : ty seš strašně chytrej, především tvůj komentář že GB překročili 7x svůj rozpočet operací v Libyii, musím se ti smát jen ale piš dál at se pobavíme a linkuj :D
hovorka11 : ty seš strašně chytrej, především tvůj komentář že GB překročili 7x svůj rozpočet operací v Libyii, musím se ti smát jen ale piš dál at se pobavíme a linkuj :D
Kanada: "F-35 je program asi sedm let pozadu a odhaduje na nejméně 70 procent dražší, než se původně ...Zobrazit celý příspěvek
Kanada:
"F-35 je program asi sedm let pozadu a odhaduje na nejméně 70 procent dražší, než se původně předpokládalo."
http://www.spacedaily.com/repo...
------------------------------------
Zajímavé je, že uvažují za výhodnější koupi F18 Hornet za poloviční cenu (55 mil. dolarů), který však skoro všemi parametry již zaostává za novými Suchoji
http://www.ausairpower.net/DT-... Skrýt celý příspěvek111 mil dolarů je skutečně astronomická částka. F35 nesplňuje výkonnostními parametry stoupavosti se zrychlením a schopnost nést větší zátěž soudobé požadavky na univerzálnost ...Zobrazit celý příspěvek
111 mil dolarů je skutečně astronomická částka.
F35 nesplňuje výkonnostními parametry stoupavosti se zrychlením a schopnost nést větší zátěž soudobé požadavky na univerzálnost stroje, ani na vrcholové parametry pro manévrový souboj.
Schopnostmi stíhače je daleko za F22, a schopností pozemních činností daleko za F15. To samé platí i vůči Suchojům a novým MIG 29.
Není divu, že např. v Austrálii by nejradši od koupě tohoto stroje odstoupila, stejně jako zřejmě většina ostatních států, kteří na něj mají opci. Ukončení výroby F22 je tak krokem zpět. Jsou to zbytečně složité stroje a zcela jistě nejsou nástupcem povedených a jednoduchých strojů F16.
http://www.ausairpower.net/APA...
http://www.ausairpower.net/APA... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...