Soukromé bezpečnostní firmy organizují nepokoje na Ukrajině

Foto: Obsazování policejní stanice v Kramatorsku. / ČTK, autor: Maxim Dondyuk
Foto: Obsazování policejní stanice v Kramatorsku. / ČTK, autor: Maxim Dondyuk

Vláda v Kyjevě se snaží potlačit činnost polovojenských proruských jednotek na východě Ukrajiny. Mezitím se objevují informace, že polovojenské síly řídí členové soukromých bezpečnostních služeb s vazbami na bývalého prezidenta Viktora Janukoviče. Informaci přinesl prestižní vojenský magazín IHS Janes.

Role soukromých bezpečnostních firem

Před dvěma dny podnikla Ukrajinská bezpečnostní služba SBU (Служба Безпеки України) v Slavjansku akci proti proruským silám. Po krátké přestřelce padl jeden důstojník SBU a také neznámý počet proruských ozbrojenců.

 

Po skončení přestřelky místa bojů navštívili reportéři. Na místě reportéři našli terénní automobil patřící ukrajinské bezpečnostní službě Javir-2000 (ЯВИР-2000). Majitelé společnosti jsou bývalí poslanci Jevgenij Lihozon a Vladimir Sivkovič, který byl zástupce sekretáře Národního koncilu pro obranu a bezpečnost (Рада національної безпеки і оборони України) během éry prezidenta Janukoviče.

 

Na oficiálních stránkách firmy Javir-2000 se dočteme, že Lihozon byl členem Koordinačního koncilu na ministerstvu vnitřních věcí, rovněž za éry Janukoviče.

 

Již při ruské anexi Krymu povstalo podezření, že proruské síly podporují členové bezpečnostních služeb. Americké diplomatické zdroje obvinily ruskou bezpečnostní společnost Soukromá ochrana (Вневедомственная охрана) z účastí na obsazování ukrajinských vojenských základen v Simferopolu. Soukromá ochrana patří pod ruské ministerstvo vnitra.

Video: Proruské síly obsazují policejní stanici v Kramatorsku. / YouTube

Připomeňme, že ukrajinské nebo ruské bezpečnostní služby běžně přijímají do svých řad bývalé členy výsadkových, zpravodajských a speciálních jednotek (Specnaz).

 

Elitně vycvičení povstalci

Záběry z místa bojů ukazují velmi dobře vyzbrojené a organizované skupiny, které vedou polovojenské síly. Při obsazování policejních základen ve východukrajinských městech Slavjansk a Kramotorsk záběry ukázaly 10 až 15 těžce ozbrojených mužů.

 

Jednotka se chovala velmi organizovaně a využívala zásady Boje na krátkou vzdálenost CQB (Close Quarters Battle). Situace nápadně připomíná taktiku speciálních jednotek (např. amerických Zelených baretů), jejímž úkolem je infiltrace na území protivníka a poté vedení a podpora povstalců.

 

Video: Proruské síly obsazují policejní stanici v Slavjansku. / YouTube

Na sociálních sítích se také objevila fotka dobře vybaveného a vyzbrojeného ozbrojence. V rukou třímá pravděpodobně ukrajinskou útočnou pušku Z-10 odvozenou od zbraní řady AR. Také vesta je pravděpodobně od ukrajinské firmy STS.

 

Koláž ukazuje dvě fotografie. První byla vyfocená tiskovou agenturou AFP 18. března na Krymu v Simferopolu. Druhá údajně 12. dubna v Sloviansku. Na obou fotografiích je očividně stejný ozbrojenec.

 

Foto: Fotka ozbrojence pořízená v  Simferopolu a údajnÄ› v  Sloviansku o mÄ›síc pozdÄ›ji. / AFP, sociální sítÄ› Foto: Fotka ozbrojence pořízená v Simferopolu a druhá údajně v Sloviansku o měsíc později. / AFP, sociální sítě

Rusko se do věcí Ukrajiny nevměšuje

Podle ukrajinské bezpečnostní služby SBU se na Ukrajině angažuje ruská vojenská rozvědka GRU. Ukrajinci v pondělí na internetu zveřejnili několik telefonátů, které to mají dokazovat. Údajní příslušníci se ve zveřejněných hovorech baví o dodávkách zbraní a munice a zmiňují také úspěch nachystané léčky ve Slavjansku.

 

Rusko však nařčení o vměšování odmítá a obviňuje Západ z pokrytectví. „Násilí na náměstí Nezávislosti, jehož oběťmi se staly desítky lidí, označují za demokracii, a mírové protesty na jihovýchodě – za terorismus, a vyhlašují o svém rozhodnutí použít armády pro uskutečnění tzv. protiteroristické operace. To je vyložené pokrytectví,“ cituje Hlas Ruska ministra zahraničních věcí Ruska Sergeje Lavrova.

 

Není v zájmu Ruska destabilizovat situaci na Ukrajině. V jeho zájmu je, aby byla Ukrajina jednotná, a aby všechny bez výjimky národní skupiny, všechny bez výjimky regiony se cítily v této zemi rovnoprávnými. Právě toto odpovídá ruským zájmům: celistvá, jednotná, přátelská a bratrská Ukrajina, jejíž občané žijí klidně a užívají svých práv,“ dodal Lavarov.

 

Podobná slova zazněla však také dva měsíce nazpět, těsně před ruskou anexí Krymu. „Potvrdili jsme náš zásadní postoj nezasahování do vnitřních ukrajinských záležitostí. Počítáme s tím, že se stejnou logikou budou řídit všichni,“ řekl ministr pár dní předtím než proruské síly začaly obsazovat klíčové posty na Krymu.

 

Zdroj: IHS Janes, Česká televize

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Moskva má obavu o ruskou menšinu v Estonsku

Podle agentury Reuters Moskva ve středu signalizovala znepokojení nad jazykovými právy ruské menšiny ...

Krym: Kdyby...

V neděli 16. března 2014 se na Krymu uskutečnilo referendum, ve kterém byla obyvatelům tohoto ...

Současný stav ukrajinských pozemních sil

Po anexi Krymu se začala ruská vojska shromažďovat na východní hranici Ukrajiny. Ač se nyní napětí ...

Polsko požaduje 10 000 vojáků NATO na svém území

Na současnou ukrajinskou krizi reagují státy různým způsobem. Nejaktivněji vystupuje jednoznačně ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Hrobař
    10:54 25.04.2014

    Jedná se o soukromé bezpečnostní agentury. Co tedy pouvažovat o tom že si je najali SOUKROMÉ mocenské subjekty. Každý movitější "podnikatel" na Ukrajině si může postavit malou armádu. Západní stejně jako východní společnosti také mají tuhle možnost i motivy. Můj názor je že se věc vymkla státní kontrole. Ani Ukrajina, ani Rusko nebo USA ale soukromí kapitál.

  • David
    13:54 23.04.2014

    Tak já neříkám, že by došlo k nějaké zásadní proměně. Je to ostatně spíš otázka jednotlivců, ostatně KDU-ČSL jako taková se k té aktivitě staví spíše neutrálně. Ale už to, že se objevují takoví lidé ukazuje na určitou změnu situace. Je to mnohem lepší než ty směšné pacifistické řeči, které se vedly před lety při akvizici stíhaček. A samozřejmě jakákoliv změna společnosti a jejího ducha je vždy otázkou především výrazných jedinců.
    A jinak - i ta dnešní situace ukazuje, že soukromé bezpečnostní firmy rozhodně nemohou být univerzálním řešením. Stejně tak i rádoby populární outsorcing. V době míru to vypadá efektně (hlavně že ušetříme), ale v krizových situacích ona levná řešení spíše selhávají

  • xawer
    13:23 23.04.2014

    Můžete prosím někdo identifikovat, co má ten "aktivista" na rameni za "rouru", mně napadá poute RPO Šmel?

    http://zpravy.idnes.cz/foto.as...

    Díky všem...

  • Ezekyl
    10:42 18.04.2014

    Nesher : Ono hypotetické vysvětlení se dá snadno odpozorovat už z dnešních reakcí našich politiků (političek).

    "...navzdory naší dlouholeté snaze (ve skutečnosti neexistující) o konsolidaci rozpočtu pro MO, se nám v tomto projektu projevila nešťastná dědicvtí minulých (čti opozičních) vlád..." - tak, a vina je "na nich"...

    Jediné řešení budou asi doopravdy ty soukromé bezpečnostní agentury.

    A nebo budeme organizovat sbírky "na boty vojákům" "na přilby vojákům" "na trenýrky vojákům" - tím nechci zlehčovat náklady AČR, spíš se tím snažím poukázat na tristní situaci, kdy armáda nemá ani na uniformy, nedej bože na výzbroj...

    A jak víme, když už se nějaké ty peníze najdou, zaplatí se 3x tolik zprotředkovatelské (čti vlastněné politiky) firmě, než kolik si účtuje výrobce, který by rád podal přímou nabídku, ale nemůže, protože "pan ministr" si chce namastit kapsu.

    Je to k pláči...

  • Nesher
    10:28 18.04.2014

    To David
    Kéž byste měl pravdu, ale např. reakce našeho premiéra na návrh poslanůc KDU na postupné zvyšovaní rozpočtu MO byla více než negativní.
    Prý nám nic nehrozí a důležitá jsou pracovní místa a sociální stát.
    Jen nevím, pokud se v budoucnu něco semele, jak budeme vysvětlovat, že se nemůžeme zapojist protože "pracovní místa a sociální stát"

  • Nesher
    10:28 18.04.2014

    To David
    Kéž byste měl pravdu, ale např. reakce našeho premiéra na návrh poslanůc KDU na postupné zvyšovaní rozpočtu MO byla více než negativní.
    Prý nám nic nehrozí a důležitá jsou pracovní místa a sociální stát.
    Jen nevím, pokud se v budoucnu něco semele, jak budeme vysvětlovat, že se nemůžeme zapojist protože "pracovní místa a sociální stát"

  • David
    10:11 18.04.2014

    To Nesher - tak těchto negativ si jsem vědom, ale řekl bych, že i ta dnešní situace na Ukrajině mnohé vyléčila z naivity. Ono něco jiného je mít konflikt ve vzdáleném Afghánistánu, který je většině lidí ukradený - a něco jiného na Ukrajině, která je doslova "za humny"

  • Nesher
    14:38 17.04.2014

    To Ezekyl
    Jsem rád, že jsme se nakonec shodli :-)
    To David
    To se nestane, teď už jde o reálnou vojenskou sílu a ochotu ji nejen použít, ale i akceptovat ztráty, toho podle mého názoru nejsou evrospké společnosti (až na vyjímky jako Polsko, Rumunsko, Pobaltí a GB) schopny. Tři generece pacifistické výchovy, socialistického liberalismu a sociálního státu takřka zničily evropskou vůli určovat svůj vlastní osud třeba i za cenu války.

  • David
    14:18 17.04.2014

    Myslím, že i ta současná krize způsobí to, že Evropa, resp. EU bude chtít hrát čím dál vyšší roli -a nebude tedy jen nějakým přívěskem USA, jak je někdy předkládáno. Nepředpokládám vznik nějaké evropské armády, to je asi nereálné. Ale vyšší diplomatická aktivita bude určitě - i vzhledem k tomu, že situace bude i nadále problematická a bude mít zřejmě další ohniska (Moldávie atd)

  • Ezekyl
    13:43 17.04.2014

    Máte pravdu, dvojí metr jsem opravdu použil já. A děkuji za upozornění. Je pravdou že se musí stanovit cíl - samostatná ČR - a tomu podřídit vše a tedy teď vyvinout úsilí o zastavení Rusa tam, kde je a ještě lépe ho zatlačit zpět.

    Kulturně politický vliv USA na naši společnost je věc která se mi nemusí líbit a proti které můžeme bojovat sami a neze zbraní (udržování tradic, preference domácí výroby, udržení národní měny, ...), ale nastartované tanky na ruských hranicích je věc proti které se musí něco podniknout. A je pravdou že českých 30 tanků a 15 letadel to "asi" nedá. Takže nezbývá než se přidat na stranu NATO, potažmo USA a uvědomit si, že nikdo není dokonalý a tak i na tomto spojenectví budou "mouchy".

  • Nesher
    13:21 17.04.2014

    Jenže Vy srovnáváte nesrovnatelné.
    Jednak, krom jednoho nešťastného rozhodnutí, nikdo Rusům a rusifikovaným Ukrajincům nic špatného neudělal, to referendum proběhlo pod ruskými bodáky, na Majdanu žádní cizí (snad vyjímkou ruských) vojáci nebyli.
    Tedy o demokracii se mluvit rozhodně nedá, navíc se připravují volby v němž mají samozřejmě možnost volit i proruští občané Ukrajiny z východu (zdaleka ne všchni obyvatelé východu jsou proruští). A myslím, že to je hlavní důvod toho co se nyní odehrává, Rusko v žádné případě o volby nestojí neb se nedá čekat vítězství proruských sil, proto se jim snaží zabránit provokováním "lidového" povstání za účasti důstojníků GRU a FSB.
    A nepoužívám dvojí, ale pouze český metr, v nejbytostnějším zájmu mé země je prozápadní Ukrajina a zatlačení Ruska co nejdále na východ.

  • Ezekyl
    13:09 17.04.2014

    Nesher : Samozřejmě, ale stále používáme dvojí metr. Majdanu pomáhal celý svět (západní), jen aby se zdravá revolta udržela. Pak se to zvrhlo a k násilím docházelo na obou stranách (policisté zapálení molotevem mě budou strašit déle, než otlučení protestující). A pak se to zvrhlo ještě víc a byli mrtví, dodnes nikdo neví, kdo střílel, obě strany se obviňují navzájem.

    Padl prezident, "zakopla" vláda a dočela vstoupili nevolení představitelé. Zatím dobré. Jenže pak se začala východní část Ukrajiny, v čele s Krymem bouřit proti nacionalistickým rozhodnutím. A karta se obrátila.

    Krym protestoval, vyhlásil referendum a odhlasoval připojení k Rusku. Demokraticky se rozhodli odtrhnout. A najednou bylo vše špatně. Rusko podporující toto proruské rozhodnutí se stalo dle médií okupanty. Ale i to nakonec utichlo. Jenže se začaly bouřit další východní oblasti. Vláda Ukrajiny je označila za teroristy (dvojí metr? Majdan byl "správný" a teď je to "špatné). Ale aby to nebylo složité málo, Rusko se zjevně aktivně zapojuje do této podpory a to víc než jen jako materiální a politický podporovatel. Stejně jako vláda Ukrajiny tedy nehrají čistě.

    Ale zatímco Ukrajinská vláda, která část obyvatel označuje za teroristy jen proto, že s nimi nesouhlasí (a sama z takového hnutí vzešla), západ vnímá jako špatného JEN Rusko.

    Nemyslím si, že by Rusko znamenalo nutně hlad, jednou už tu u nás byli (a stačilo, nechcem více), ale hlad tu nebyl. Jak je to dnes v Rusku s útlakem nevím, nebyl jsem tam. Rusofilové tvrdí že je to všechno OK, rusofobové že je všechno KO... Takže nevím, ale bude to asi tak 50/50

    Ale samozřejmě předpokládaná životní úroveň je v USA stále vyšší (i když, Detroit... ) A i když se mi to třeba nelíbí, je třeba respektovat platná spojenectví, závazky a dohody, jako je např. NATO. Ale žádný radar nebo základnu, prosím...

  • Nesher
    12:34 17.04.2014

    Ezekyl
    Jenže právě země jako ČR si chtě nechtě musí vybrat, a jak sám uznáváte, být součástí americké (v našem případě i německé) zóny vlivu je nesrovnatelně lepší než být součástí té ruské.
    Neb západ znamená relativní svobodu a většinou i prosperitu, Rusko jen útlak a hlad.
    Proto např. ruzumím lidem z Majdanu a jejich revoltě proti zkorumpovanému režimu, který byť legálně zvolený, chtěl jejich zemi připoutat k Rusku.
    Západ pro ně znamená právě tu svobodu a naději, že jednou, třeba, budou mít i tu prosperitu. Janukovyč a jeho ruské řešení znamená nesvobodu a konec jakýmkoli nadějím, že by se to někdy mohlo zlepšit.
    Z tohoto důvodu byl jejich postup legitimní, stejně jako by byl v případě našich občanů pokud by nějaká vláda chtěla zařadit ČR k ruskému impériu.

  • Ezekyl
    12:06 17.04.2014

    Škoda, já jsem se těšil na souboj argumentů, prohra v něm znamená obohacení se o nové informace. Nevadí.

    Jen abych to dokončil. Jsou stejní z aktuálního pohledu ČR. Pokud bych dostal na výběr jestli se odstěhovat do Ruska nebo do USA, tak bez debat vyhrají pruhy s hvězdami. Kdo byl v Rusku, nevrací se tam. Kdo byl v USA, zůstal tam :-)

    Ale dokud žiji v ČR, odmítám vměšování z jakékoliv strany.

    A řízek si raději ohřeju v americké mikrovlnce a sním si ho u sledování dokumentu o Rusku :-D

  • RiMr71
    11:25 17.04.2014

    Ezekyl - děkuji, to mi stačí :)
    Už chápu, proč je zde tak málo příspěvků kolidujících (nejen) s Vašimi názory. To je prostě ztráta času.
    Pokud ty rozdíly mezi západním a východním blokem skutečně nevidíte, tak... hlavně si přisedněte ten řízek :)

  • Ezekyl
    11:14 17.04.2014

    Jen takové ochutnávky té jejich "rozdílnosti" :

    Jestli pak víte, kdo financoval v 70.a 80. letech slavnou Al-Kajdu? No ano, chlapci s hvězdami a pruhy, oni mudžahedíni totiž tenkrát právě v Afghánistánu bojovali s chlapci v pruhovaných trikách (výsadkáři SSSR). A hádejte kdo stál za radikalizací Iránu? No ti samí chlapci, pomohli s pučem, dosadili proamerického pána který zprivatizoval státní podniky pro západní investory a tak trochu odložil Iránce na druhou kolej. No a tak přišel na řadu slavný duchovní vůdce a palič pruhovaných vlajek, který měl (světe dive se) podporu většiny obyvatelstva. Aby si je ještě víc naklonil, znárodnil podniky a tak si trochu naštval investory ze západu. No nebylo to tenkrát potřeba? Vždyť Egypt a Izrael uzavřeli mír, tak s kým by se tam sakra bojovalo a komu by investoři ze západu dodávali ty zbraně?

    Ale Rusáci pozadu samozřejmě nebyli. V Afghánistánu si zkoušeli takový Irán po svém, všem nepřátelům Izraele horlivě dodávali zbraně prakticky zadarmo, hlavně když to bylo proti spojencům usáků. Také se podívali do Československa, protože to tam začlo vypadat lépe než u nich a v socialismu jsme si přece všichni rovni, tak šup a zatnout tipec - co by to bylo za pořádek. Když si nějaká místní skupinka nadšenců začla říkat revoluční, hle kalašnikovy jak zázrakem začaly proudit rychleji, než vyzbrojení revolucionáři umírali. A když to bylo hodně špatné, i poradci se přijeli podívat. Někdy to celkem vyšlo, koho zajímá původní obyvatelstvo nějakého Vietnamu. A někdy zase ne, tak budeme na tu Jižní Koreu naštvaní na věky.

    No a kam přišli, tam vyvěsili rudou, rozdali srpy a kladiva a kdo byl proti, tak se přestal ukazovat na ulici. A když se po dlouhé době z několikaleté dovolené vrátil pěkně pohublý a za noci vydávající mdlé světlo, tak už byl pěkně pro. Zatímco v jednom Ukrajinském mětečku produkovali víc energie, než dokázali za pětiletku spotřebovat, zabavili všude intenzimetry a dozimetry a vyhlásili dny pěkného počasí, s bio zatěží 8. Jakmile se narodila děcka deformovaná tou hrouznou zátěží, bylo jasno, může za to brouk s hvězdami a pruhy!

    Stejná pakáž je to všechno, jde jim jen o vliv. Jedni finanční, druzí ideologický, ale stejně...

  • Ezekyl
    11:10 17.04.2014

    RiMr71 : Přečtěte si knihu "Zelená zóna" a aplikujte popsané postupy na všechny země, kam se severoatlantický západ "podíval".

    Je hezké, že stát je nadále "autonomní" a "demokratický", když veškeré podniky jsou vlastněné zahraničím, politické vedení je dosazené a místní infrastruktura opravovaná opět společnostmi ze zahraničí. Přesně tohle se stalo v Iráku (popisuje kniha) a v Afghánistánu.

    Něco ve stylu - nechám vám vaší vesnici. Vyberete si starostu z těchle tří chlapů, ostatní nejsou košer, rozpočet utratíte za opravu silnic mojí firmou, krámek bude spravovat moje firma, a tuhle továrničku, kde všichni pracujete, tu budu vlastnit také já, zmodernizujeme vám tu telefonní a elektrické vedení, oboje samozřejmě dodá moje firma. A zaplatíte to vy, přece se chcete postavit na vlastní nohy, ne? Dotace nebudou, a když bude krize, sebereme platy vám, vítejte ve světě ;-)

    Ale "východ" v tomhle samozřejmě lepší není (jen používají odlišné metody) - proto, "která velmoc taková není?"...

  • RiMr71
    10:26 17.04.2014

    Cituji:
    "Která velmoc taková není?"

    Která jiná velmoc v poválečném světě porušuje své vlastní dohody, vojensky obsadila/obsazuje/obsadí a ukradne část sousedního státu a začlení ho do svého území?

    Odpovím si sám - Jakákoliv jiná, demokratická, severoatlantická?

  • Jan Grohmann
    09:55 17.04.2014

    Tak pro WalterCZ: No, v Rusko je dostatečný počet inteligentních lidí. Zase bych byl hodně opatrný, všechny házet do jednoho pytle.
    Putin, cynicky řečeno, se chová vypočítavě a celkem logicky. Je to prostě prezident velmoci, která che rozšiřovat svůj vliv. Která velmoc taková není?
    Otázkou je, zda je nynější konání Ruska ve prospěch Evropy a hlavně ČR.

  • WalterCZ
    02:07 17.04.2014

    Rusové že nemají žádnou potřebu a motiv na destabilizované Ukrajině? To si nevidí do pusy, jak průhledné bláboly melou? Je snad i dítěti jasné, že jakmile východní část dostatečně destabilizují pomocí svých infiltrovaných "rozdmýchávačů", vtrhnou tam s armádou a už nikdy se nestáhnou, přivlastní si části východního a jižního území stejně jako Krym.
    To, co se děje na Ukrajině mi připadá, jako kdyby si Putin vzal naší českou učebnici dějepisu, přečetl si kapitolu o roku 1938 a do puntíku přesně aplikoval postup Hitlera. Že to zbytek světa neprokoukl? Dobrá, bylo to před 70ti lety. Ale krym byl před 3 týdny dny a teď, když se opakuje hodně podobný scénář si toho opět nikdo nevšimne? Kriste Pane!
    Co jsem vážně nepochopil je, jak může vůbec ještě dneska někdo věřit rusům a Putinovi jediné slovo. Před 3 týdny se dušovali a ujišťovali celý svět, že ti perfektně vyzbrojení vojáci s taktickou výstrojí, moderní výzbrojí a vozovým parkem VŮŮBEC nejsou ruští vojáci. Skutečnost, jak již dnes víme, byla přesně opačná a rusové tedy vědomě a ustavičně lhali (něco jako miliony v krabice od vína tady u nás :D). Teď se pět dušují, že "se zhoršující se situací na východě Ukrajiny nemají nic společného", že jejich jediný zájem je klid a mír na vždy po celé planetě. Za kolik dní se ukáže, že opět záměrně lhali a mistifikovali? Veď takový vždycky byli, prolhaní parchanti co se musí držet pod krkem jaderními hlavicemi, jinak se rozlezou po celé Evropě!

  • Takeda
    21:26 16.04.2014

    Ezekyl: Tu pobídku ke spekulaci jsem přehlédl, omlouvám se.

    Vidím to trochu jinak: Ukrajinu samotnou neberu jako třetí stranu. Máme tu Rusko a Ukrajinu. Dvě strany konfliktu. Třetí stranou je Západ. Nepřipravený přihlížející, rukojmí.

    Kdyby byl západ hlavním hybatelem, jak tu naznačují někteří konspirátoři, tak by to byla ta nejhorší politická rošáda vůbec. Podařilo by se nám zvednout si ceny plynu a zmrazit export do Ruska, což vážně poškodí naši ekonomiku. Výborně.

    A nebo že by samy zlé USA? Můžou vydělat na prodeji břidlicového plynu do EU. Ale k tomu se schylovalo i bez poslední krize. Teď musí proti své původní strategii zaměřující se na oblast Pacifiku ujišťovat svoje neschopné evropské spojence o tom, že je neopustí a štěpit tak svoje síly.
    Znovu výborně.

    K těm soukromým armádám: Ve světle posledních událostí, kdy část ukrajinských sil přechází na stranu Ruska, tak bych si být Ukrajinskou vládou asi taky někoho najal. Jenže holt ono asi nebude moc za co. Pro Rusko je to výhodné, financování soukromé armády se dá vždycky věrohodně popřít.

    Co se týče různých oligarchů, tak pro ně to nemá význam. Těm stačí počkat jak to dopadne a domluvit se s vítězem. Bohatí vždycky zůstanou alespoň na svém, spíš si vydělají.

  • Dawidoff
    13:52 16.04.2014

    - NATO dohodli na balíček dalších opatření k posílení vojenskou obranu svých členů - řekl generální tajemník NATO Anders Fogh Rasmussen.
    V Bruselu se konalo setkání velvyslanců NATO v souvislosti s ukrajinskou krizí.

    - Budeme mít více letadel ve vzduchu, další lodě ve vodách a větší ochotě na zemi - řekl Rasmussen novinářům po setkání Północnoatlatyckiej.

    Dodal, že revidované a posílené obranné plány jsou rovněž členy aliance. Podle Rasmussena, bude provádění těchto akcí ihned začít. - Nasazení začne v nejbližších dnech - řekl.


    Je mi líto, takový malý info.

  • Ezekyl
    13:51 16.04.2014

    MarcusMaximusVictus : Nezbývá než souhlasit, přiznám se, že sám bych musel "googlit"...

  • David
    13:49 16.04.2014

    To Ezekyl - uzbrojení SSSR bylo zřejmé již na počátku osmdesátých let. SSSR vydával na zbrojení neúměrně mnoho financí, které pak pochopitelně chyběly v civilním sektoru.
    Irák byl pro USA nesrovnatelně menším protivníkem. A konflikt si Irákem byl až poté, co studená válka skončila - byť de facto vzápětí po ní.
    Ano, pro Rusy nebylo těžké vyrobit nový tank, ale pokud si ho chtěli koupit, museli na něj vynaložit finance. A příjmy z exportu vojenské techniky byly nízké, protože různým státům prodával SSSR vojenskou techniku na dluh (v mnoha případech dosud nesplacený - Kuba, Irák, Etiopie atd.) anebo zdarma v rámci vojenské pomoci.

  • MarcusMaximusVictus
    13:02 16.04.2014

    Ezekyl
    A doporučoval bych vám se setkat s průměrným Američanem, co v životě neopustil státy - zeptejte se ho kde je Ukrajina a padnete smíchy (tolik k informovanosti).

    A skúste povedať priemernému Európanovi nech na mape ukáže kde je Ohio, Nikaragua, Haity, Mjanmarsko, SAR a stavím sa že nebudete práve hrdý že ste obyvateľ starého kontinentu. Dovolím si povedať že aj s lokalizáciou tej vojnou zmietanej Sýrie kde sú ľudia "masakrovaní" chemickými zbraňami by mal priemerný občan EU "malý" problém.

  • Ezekyl
    12:18 16.04.2014

    Takeda: Přečtěte si diskuzi a dojde vám, že jsem byl vyzván ke spekulaci "komu to prospěje".

    Politici se stejně jako každý jiný chytají příležitosti. Tím neříkám, že to tak je, ale že by "mohlo být".

    Otázkou je zda-li bylo Rusko v 90 letech opravdu uzbrojeno. On totiž Sovětský svaz padl až po konci studené války, v době kdy v USA už nového nepřítele měli (Např. Irák - 91). Ale samozřejmě, že to jsou "kdyby". A Sovětský svaz to možmá měl ekonomicky spečetěné už dávno před tím. Studená válka se v 80-tých letech ohřála a na závěr desetiletí skončila. Tím samozřejmě opadla vůle zbrojit, to zastavilo ekonomiku celého východního bloku. A konec vlivu SSSR v satelitech (Československo a další) znamenal narušení řetězce. Tyto státy nejen že produkovaly suroviny, díly a celé technologia akompletní výrobky pro celý východní blok, ale také se jednalo o odbytiště. A ne zrovna malá.

    Pokud pánové v SSSR vyrobili nový tank bylo na tuty jasné, že se prodá - ani tenkrát to nebylo zadarmo. A pokud se dařilo takhle živit ekonomiku (protože do konce 80 let byl východní blok soběstačný / byť leckde "zaostalý") - nebyl problém. A SSSR byl vždy o těžkém + zbrojařském průmyslu. Takže "hypoteticky" Rusko nebylo uzbrojeno v pravém slova smyslu. Na druhou stranu, pokud by v SSSR chtěli, asi by si nového nepřítele vytvořili. A navíc, možná, že kdyby nedocházel dech ať už jedné nebo oběma stranám, studená válka by se neohřála...

    Ale jak to bylo doopravdy (a teď nemyslím oficiální prohlášení) se stejně nikdy nedovíme, takže se vždy bude jednat o spekulace a "konspiračky".

    A doporučoval bych vám se setkat s průměrným Američanem, co v životě neopustil státy - zeptejte se ho kde je Ukrajina a padnete smíchy (tolik k informovanosti). Nemluvě o totální sebestřednosti (cílené?) kdy jejich média často "opomenou" prezentovat celé mezinárodní události? Ale v RF to bude z tohoto pohledu minimálně stejné, nedělám si iluze. Jsou to světy samy pro sebe (USA i RF i Čína, koneckonců).

    A třetí strany konfliktu jsem naznačil poměrně konkrétně - soukromé společnosti, a popřípadě sama Ukrajina (respektive její politické vedení).

    Ale vzhledem k tomu, že se právě jedná pouze o diskuzi, dovoluji si zde navrhovat jiné náhledy, než prezentují média. Svoje argumenty samozřejmě nemám jak podložit - to nikdo tady z nás. To nezastírám. Ale kdybychom se měli pevně spoléhat jen na obsah prezentovaný v médiích, tak potom tato diskuze je k ničemu a mělo by zde být pouze umísteno tlačítko "souhlasím" a nic jiného. (Natož "nesouhlas" ;-) )

    Já respektuji Váš názor a jsem nakloněn diskuzi - jak jsem psal nikdo doopravdy nevíme jak to je, a tak nezbývá než diskutovat :-)

  • Takeda
    11:39 16.04.2014

    Ezekyl: To že strany konfliktu používají propagandu ještě neznamená, že jde o nějaké spiknutí.

    Politici na západě byli úplně v klidu i před touhle krizí. Když nebrali peníze od zbrojařů, tak je dostávali od stavebního lobby, od IT nebo energetiky (ať už ekologické nebo neekologické) to máte jedno.

    Studená válka neznamená narovnání ekonomik, jen výdajů na zbrojení a rusové už jedny závody ve zbrojení projeli a současné porovnání výdajů na zbrojení se západem taky nesnesou. Jediné v čem vynikají je odhodlání a rychlost rozhodování. To ale mají všechny autoritářské režimy.

    Na západě žádný nevědomý lid rozhodně není (Západem bohužel nemyslím ČR) a těžko ho někdo bude vytvářet a už vůbec ne pomocí nějaké takovéhle krize.

    Mluvíte-li o třetích stranách konfliktu, tak buďte konkrétní, jinak to není argument do diskuze.

  • Ezekyl
    08:00 16.04.2014

    Ultramarinus : Západ by mohl těžit ( a možná těží) z vrhání negativního světla na východ - ozbrojíme chlapce kalašnikovem a jsou z nich rusové...

    Ale třeba zajímavou variantou by mohlo být najímání a organizování těchto skupin (některými) Ukrajinskými společnostmi. Ukrajina má silný zbrojní průmysl, jehož tradičním největším odběratelem bylo, momentálně není, ale mohlo by být, právě Rusko. Takže naoko prozápadním zbrojařským oligarchům by mohlo prospět propojení s Ruskem. Oni stejně na Ukrajině nežijí (ať už je jejich národnost jakákoliv) - tak proč ne.

    Ze stejného důvodu by to mohlo být i Rusko, které by mělo zájem na získání zpět svého dodavatele (letecký/tankový průmysl). Rusko se momentálně relativně často potýká s faktem že část sovětského zbrojního průmyslu je na Ukrajině, a to nikoliv nepodstatná.

    Popřípadě by tam mohla hrát svou roli libovolná třetí strana (západ?, Indie?, Čína?, nadnárodní koncern?) usilující buď o získání vlivu v tomto průmyslu na Ukrajině, nebo z jednoduchého důvodu zabránění Rusku pohltit zpět jeho dodavatele. Jejich zájmem může být zkomplikování modernizace Ruské armády (+ civilního sektoru) a nebo tvorba podmínek pro nevýhodnou nabídku od vlastního zbrojního průmyslu (odříznutí Ruska od alternativní nabídky).

    Samozřejmě ať už je to jakkoliv, všichni zúčastnění udělají vše proto, aby se veřejnost nedozvěděla nikdy nic. Takže prozápadní část světa slyší o Ruských agentech a provýchodní část o Amerických agentech...

    Tohle už tady jednou (a dlouho) bylo... A i "obyčejná" studená válka vyvolá zbrojení = spousta peněz pro všechny velké hráče, narovnání ekonomik obou rivalů, spousta spokojených politiků s plnými kapsami, spousta spokojených zbrojačů s plnámi kapsami, zachovaná mocenská struktura a nevědomý lid. O což možná celou dobu oběma (nebo vícero) stranám vlastně jde.

  • shal
    07:58 16.04.2014

    jarpe: Jo a ta šedá šmouha je plot přes který to fotí.

    To že voják vychází ze stínu jde vidět na té zbrani. Spodní část je ještě ve stínu stejně jako nohy vojáka a horní část je už zezadu osvětlená sluncem.

  • shal
    07:56 16.04.2014

    jarpe: Žádná fotomontáž. Prostě na něj zezadu zprava svítí slunce. Zbytek fotky je zastíněný budovou. Ten voják prostě vychází ze stínu na slunce.

  • jarpe
    07:22 16.04.2014

    Levá strana fotky vypadá jako fotomontáž. Horní polovina těla je jakoby ozářená zprava sluncem a na dolní polovinu dopadá světlo zleva a navíc to nevypadá, že by na fotce byl zrovna slunečný den. Hlava a část těla pod ní vypadá deformovaně, jako by k tělu vůbec nepatřila a rozměrově neodpovídá zbytku těla. Pak je podezřelá ta šedá čmouha. Vypadá to, že je umístěná v místech kde se naroubovaná část těla napojuje na zbytek.

  • Ultramarinus
    06:27 16.04.2014

    Rozhodne Ezekyle. Jen musis predtim popremyslet nad otazkou "Qui bono?" - komu prospeje destabilizace a souvisejici ztrata sily a legitimity pred svetem u zcista jasna odbojneho ekonomickeho/energetickeho/politickeho otroka, kteremu se nelibi kdyz z nej jeho odveky pan ukrajuje? Nebo jsou na vine "zly" a vzdaleni zapadaci, kteri se tamni trh teprve snazili penetrovat, takze by spis potrebovali stabilitu a od zacatku konfliktu videli, ze svetove verejne mineni (o jehoz obraceni proti rusum by se mohly snazit) na Rusy funguje asi jako hejno komaru proti tanku?

    Jak by zapadu prospelo platit soukromniky, kteri dobivaji verejne budovy i vojenske zakladny a pak je predaji separatistickym sefum, kteri pak danou oblast zkusi predat Rusku, jak se to stalo s krymem?

  • J.Vraja
    23:04 15.04.2014

    Nemohu si pomoci,ale jak tak koukám může USA za vše, i za to že dnes navečer nemněli čerstvé rohlíky. Když v Čečně chtěli samostatnost ze dne na den se z obyvatel stali všichni teroristi. Když na Ukrajině začaly "prorusky" smýšlející obyvatelé rabovat a krást zbraně mistr Lavrov mněl připomínky k tomu, když představitelé UA tyto viníky chce potrestat.
    Cynismus Ruska je opravdu nechutnost, dosadit protistranu a pak vydávat varování o občanský válce.
    Už i finský premier zjistil, že by bylo vhodné vstoupit do NATO.Neboť stát stranou se Finsku už jednou ve vztahu k Rusku nevyplatilo. Přišli tak o polovinu Finska a dočkali se ekonomické závislosti na Rusku. V roce 1938 se zrovna tak nevyplatilo Anglii a Francii, že místo vyžadování dodržení dohod o počtech německé armády dělali "mrtvého brouka". Potom byli na Hitlera rok sami ! Ani Americe se nevyplatilo myslet si: "To je v Evropě. To se nás netýká".

  • Ezekyl
    17:07 15.04.2014

    Domnívám se, že služeb soukromých agentur využívají na Ukrajině všechny (dle mého více než 2) strany konfliktu.

    Často platí "zloděj kříčí, chyťte zloděje" a "hoď kamenen, kdos bez viny" - tyhle zprávy brát s rezervou. Od všech...

  • pepe420
    16:38 15.04.2014

    fenri: Viděl bych to spíše tak, že jde spíše o "podřadné elementy" ruské společnosti, jejichž hlavním úkolem je vyprovokovat potyčky a nepokoje a pak dorazí "slušní lidé" spolu s kavalérií, kteří už čekají u hranic...

  • Petr M
    16:23 15.04.2014

    caslaval: taky jsem to četl, že několik set zaměstnanců Greystone (mlčících mužů, kteří nerozumí ani Rusky, ani Ukrajinsky) se tam podílí na potlačovaní demonstrací a nepokojů, proti vládě mejdanu. To, že tam jsou samozřejmě nikdo v televizi veřejně neřekne...

    fenri: to že by měli separatisté na východě AK-100 je mediální kachna,

  • fenri
    16:13 15.04.2014

    Upřimně řečeno mi postované video přijde spíše jako důkaz toho, že tam žádné speciální jednotky nejsou. Opakovaný pokus o vytržení mříže nepostrádá prvky komiky a vstup oknem do místnosti, tak jak byl předveden také nevzbuzuje nějaký dechberoucí dojem profesionality.
    Mimochodem: všude do kola se píše, že ti separatisté jsou vyzbrojení "nejmodernějšími ruskými zbraněmi", ale všude jsou vidět jen ošuchaná AKSU, nebo AK-74. tedy postarší (by nepochybně efektivní) zbraně, které má ve výzbroji v hojném množství i Ukrajina. Viděl někdo fotku prokazatelného separatisty s AK-100, např.? Upřimně řečeno nevěřím, že by Rusové, dělají-li akci, k níž se nehlásí, bezdůvodně použili zbraně, které mají sami zavedeny v malém množství, jež (oproti standardním, stejným jako u Ukrajinců) nepřinášejí nějakou zásadní výhodu a které je prozradí.

  • caslaval
    14:33 15.04.2014

    Předpokládám, že prestižní vojenský magazín IHS Janes si bude všímat jen aktivit soukromých "bezpečnostních" firem, pracujících údajně pro Ruskou stranu. Předpokládám, že soukromých firem jako Academi nebo Greystone, působících údajně na Ukrajině, si prestižní vojenský magazín všímat nebude ;)

  • čech
    14:18 15.04.2014

    Na koláži není stejný ozbrojenec. Puška v jiné konfiguraci a jinak poskládány věci na vestě. Jeden je zvyklej nosit kuklu pod nosem a druhej na nose. To se nemění tyhle zvyky.

  • David
    13:45 15.04.2014

    Tak rostoucí úloha různých soukromých bezpečnostních firem, suplující klasické armády, je čím dál běžnější. Stačí se podívat na konflikty v Africe, na Irák, Afghánistán. Svým způsobem docela bych se divil, kdyby nepůsobily i na Ukrajině