SOV: Německo-polské vozidlo pro speciální jednotky

Foto: KMW SOV. Vysoko umístěný prostor posádky zajišťuje vynikající schopnost přežití při výbuchu nástražných výbušných zařízení a min. / KMW
KMW SOV. Vysoko umístěný prostor posádky zajišťuje vynikající schopnost přežití při výbuchu nástražných výbušných zařízení a min. / KMW

KMW (Krauss-Maffei Wegmann) představila na polské vojenské výstavě MSPO 2014 nové taktické vozidlo SOV (Special Operations Vehicle). Německá firma vozidlo připravila společně s polskou AMZ Kutno. Jak název napovídá, SOV je určen pro operace speciálních sil.

Protot y p SOV b y l představen v červnu letošního roku. Vozidlo již otestovali příslušníci německých a rakouských speciálních sil. SOV je také jedním z hlavních adeptů na vítězství v polském programu Pegaz, který hledá nové víceúčelové vozidlo pro polské speciální síl y.

Německo-polská spolupráce začala v roce 2012. Vozidlo SOV je postaveno na dvounápravovém podvozku italské firmy Bremach. Úprava vozidla pro potřeb y speciálních sil probíhá v polské AMZ Kutno. Poláci při návrhu SOV v y cházeli ze zkušeností s výrobou a provozem polského terénního vozidla Swistak.

Vozidla pro speciální síl y se v y značují velkou palebnou silou. SOV má na centrálním rámu lafetovaný těžký kulomet ráže 12,7 mm nebo 40mm granátomet. Spolujezdec nebo zadní výsadek se spoléhá na lafetované kulomet y ráže  5,56 a 7,62 mm.

Na vozidle SOV najdeme také víceúčelové granátomet y 40/76 mm firm y Wegmann. Z granátometů lze v y střelovat nejrůznější škálu specializované munice, od infračervené osvětlující, přes zadýmovací až po protipěchotní.

Na korbu je možno umístit nejrůznější vybavení - zbraně, průzkumné prostředky, munici, atd. / KMW

SOV je konstruován s ohledem na snadnou přepravitelnost vzduchem. Pouhé dvě minut stačí k přípravě vozidla pro transport uvnitř nákladového prostor u  vrtulníků CH-47 Chinook nebo CH-53 Sea Stallion. Po v y ložení je SOV praktick okamžitě připraven k boji.

Pohotovostní hmotnost vozidla je 5 tun, z toho velká část připadá na balistickou a protiminovou ochranu. Užitečná nosnost je 2,5 tun y.  Vozidlo uveze 3 až 6 operátorů. V případě potřeb lze SOV  použít jako  platformou pro nejrůznější zbraňové a elektronické s y stém y.

Pohon zajišťuje italský 3l motor IVECO (125 kW). Maximální rychlost není známa, ale u tohoto typu vozidla není až tak podstatná. Interní nádrže vystačí na 900 km (zpevněné cesty) dlouhou jízdu.

Vozidlo je nabízeno ve třech základních variantách. Taktické vozidlo s otevřenou střechou, obrněný pick-up a lehké nákladní obrněné vozidlo.

Fotogalerie

Zdroj: KMW

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

GXV-T: Konec těžce pancéřovaných vozidel?

Americká agentura pro pokročilé obranné technologie připravuje projekt nové generace pozemních ...

Austrálie získá Supacat HMT Extenda

Vítězem tendru na 89 vozidel pro speciální síly australských ozbrojených sil se stala společnost ...

Puma vstupuje do německé armády

Německá armáda začne v nejbližší době s výcvikem posádek nových bojových vozidel pěchoty Puma. Firmy ...

Special Vehicles pro britskou armádu

Britská armáda před pár dny podepsala smlouva na 589 vozidel Special Vehicles (SV) za 3,5 miliard ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!