SpaceX vyvine vojenskou raketu pro globální nákladní dopravu

SpaceX vyvine vojenskou raketu pro globální nákladní dopravu
SpaceX již rok intenzivně testuje technologie rakety Starship. / SpaceX (Zvětšit)

Americké Velitelství pro dopravu USTRANSCOM (U.S. Transportation Command) společně se SpaceX prozkoumá možnost vytvoření raketového dopravního prostředku země-země. Zvažovaná jednostupňová dopravní raketa do jedné hodiny přepraví desítky tun nákladu kdekoliv na povrch planety Země. Demonstrační let se očekává již v příštím roce.

Spojené státy nastoupily na cestu otevřené konfrontace s Čínou a Ruskem. Jedním ze základních předpokladů vítězné americké strategie jsou masivní investice do nových technologií a neustále inovace. Jen tak si Washington udrží vojenský náskok před Pekingem a Moskvou. Klíčovou doménou jsou přitom vesmír a nové raketové technologie.

Firma Elona Muska se proslavila znovupoužitelnými raketami Falcon 9 a vůbec svou efektivní organizací práce, která umožňuje SpaceX velmi rychle vyvíjet a zavádět nová technologická řešení. SpaceX jednoduše kromě raket stvořila také velmi rychlý a efektivní nový model technologického vývoje.

SpaceX zpřístupnila vesmírný prostor velkému počtu zájemců, a to nejen nízkou cenou, ale také jednoduchosti celé služby. Ostatně raketa Falcon 9 na konci roku vynese českou demonstrační družici VZLUSAT-2, která otestuje technologie pro budoucí českou družicovou konstelaci Hyperion. VZLUSAT-2 mimo jiné otestuje 3D orientaci, které umožní družici sledovat konkrétní místo na Zemi. To lze využít pro průzkum zemského povrchu. Ostatně mini kamera VZLUSAT-2 s rozlišením 35 metrů / pixel bude snímat především území České republiky. 

SpaceX již rok vyvíjí a testuje nový raketový nosič Starship SuperHeavy, který je složen z kosmické lodě / rakety Starship a prvního raketového stupně SuperHeavy. Půjde o kompletně znovupoužitelný raketový nosič ‒ cílová cena za start je pouze dva miliony dolarů. SpaceX přitom již od počátku medializace Starship SuperHeavy v roce 2017 navrhla využít Starship pro dopravu lidí a zboží po planetě Zemi. 


Vize pozemního dopravního raketového systému z roku 2017. Tehdy se ještě počítalo s použitím prvního raketového stupně SuperHeavy.

Rychlost pokroku ve stavbě Starship, zejména pokud se podíváme na obří NASA raketu SLS (Space Launch System), je obdivuhodná. Po roce, kdy SpaceX v Boca Chica (Texas) začala stavět výrobní závod pro rakety Starship SuperHeavy, se připravuje testovací let demonstrátoru Starship do výšky 15 kilometrů. Na příští rok se chystá první orbitální let, zřejmě včetně použití prvního stupně SuperHeavy.

O technologii Starship se vážně začínají zajímat vojáci. Pentagon a SpaceX před několika dny uzavřeli nefinanční dohodu typu CRADA (Cooperative Research and Development Agreement). Dohoda umožňuje Pentagonu vyhodnotit technologie soukromého sektoru před jejich nákupem. Současně SpaceX získá přístup k armádním know-how a technologiím.

USTRANSCOM se SpaceX již příští rok chtějí otestovat demonstrátor raketového dopravního systému, nepochybně vycházejícího z lodě Starship a využívající metanové raketové motory Raptor. Tento potenciální raketový dopravní systém podle propočtů kdekoliv na planetu Zemi dopraví 80 tun nákladu do jedné hodinu. Navíc bez nutnosti žádat o přelet jakýkoliv jiný stát nebo autoritu.  

„Přemýšlejte o přesunutí ekvivalentu užitečného zatížení C-17 kamkoli na světě za méně než hodinu,“ uvedl generál Stephen R. Lyons, šéf USTRANSCOM. „Přemýšlejte o té rychlosti spojené s přepravou nákladu a lidí, ať už jde o malý bojový prvek nebo schopnost. Mohu vám říci, že [SpaceX] v této oblasti postupuje velmi, velmi rychle.“


Demonstrační test technologií Straship

Pro Pentagon je podobná schopnost extrémně lákavá. Například americké letectvo při zásobování svých spojenců a základen ve východní Asii musí vzdušnou čarou urazit více než 10 000 kilometrů. Americké dopravní letadlo C-17 Globemaster II, páteř americké letecké dopravy, léta rychlostí 830 km/h a na vzdálenost 4500 km dopraví 70 000 kg nákladu. Letová hodina C-17 stojí 23 000 dolarů. Letoun C-17 tedy s plným nákladem překoná tuto vzdálenost (pomocí mezipřistání nebo za využití tankovacího letadla) za cca 12 hodin, při ceně cca 300 000 dolarů. Cena samotného C-17 je přitom cca 220 milionů dolarů.  

„Za posledních zhruba 75 let jsme pomocí naší nejrychlejší metody logistické přepravy omezeni na nadmořskou výšku 40 000 stop [12 200 metrů] a 600 mil za hodinu [965 km/h],“ uvedl viceadmirál Dee Mewbourne, zástupce velitele USTRANSCOM.

„Komerční vesmírná doprava umožní rychlý přesun klíčových zdrojů z bodu do bodu a zároveň eliminuje zastávky na cestě nebo tankování vzduchu. Tato schopnost má potenciál stát se jednou z největších revolucí v dopravě od vynalezení letadla,“ dočteme se na stránkách USTRANSCOM. Na nízké oběžné dráze lze dokonce umístit předsunuté zásobovací lodě, které na orbitě mohou čekat měsíce nebo roky, a poté po zadání příkazu přistát na požadovaném místě.

Nabízí se také vesmírná obdoba konceptu CRAF (Civil Reserve Air Fleet). V rámci tohoto konceptu americké civilní letecké společnosti musí poskytnout Pentagonu své letecké kapacity, pokud to bezpečnostní situace vyžaduje. Podobně by mohla být zavázaná SpaceX.


Animace chystaného testovacího letu demonstrátoru Starship do výšky 15 km (20 km již neplatí)

Pochopitelně k dosažení tohoto cíle je nutné vyřešit nespočet problémů, ve skutečnosti zejména byrokratických, právních, diplomatických a regulačních. Někteří se například obávají, že konkurenti USA si mohou splést let Starship s letem jaderné rakety. Pro některé zase jde stále o technologie vzdálené dekádu, nebo dokonce několik dekád od reálného použití. 

Jak uvádí americký magazín Air Force Magazine, spolupráce mezi USTRANSCOM a SpaceX však může vyústit také v něco jiného ‒ v nastavení systému dopravy vojenského materiálu na Měsíc a Mars, případně v rámci Měsíce a Marsu. Zdá se, že tento krok příliš neuklidní Rusy a Číňany, kteří se obávají americké kolonizace Měsíce a Marsu

V každém případě SpaceX spolupracuje s Pentagon čím dál častěji. Již na konci října Falcon 9 vynese tajnou armádní družici s kódovým označením NROL-108. Nově se spekuluje také o využití sítě Starlink pro účely navigace a přesného měření času. Družice Starlink maji na Zemi silnější signál než družice GPS, což výrazně ztěžuje případné rušení a zvýší dostupnost signálu (ve městě, lese, horách atd.). Navigace založená na družicích Starlink nabízí přesnost 70 cm. Systém ale bude stále závislý na družicích GPS.

Zdroj: AFMC4SIRNET

Nahlásit chybu v článku


Související články

Američané budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

19. února 2019 podepsal prezident Donald Trump memorandum „Space Policy Directive-4: Establishment ...

Starlink: Revoluční satelitní datová síť pro armádu

Americký vizionář Elon Musk a jeho společnost SpaceX začíná pomalu budovat revoluční gigantickou síť ...

Americké letectvo otestuje satelitní konstelaci Starlink od SpaceX

Americké letectvo 8. dubna provede velké cvičení s cílem otestovat budovaný systém řízení boje ABMS ...

Pentagon chce vlastní infračervený Starlink

Americká vojenská Agentura pro rozvoj vesmíru SDA (Space Development Agency) udělila firmám L3Harris ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jan Padesátýpátý
    13:11 15.10.2020

    "Spojené státy nastoupily na cestu otevřené konfrontace s Čínou a Ruskem" Napsal bych to spíš takto: Čína a Rusko nastoupily cestu otevřené konfrontace s USA a USA se rozhodly ...Zobrazit celý příspěvek

    "Spojené státy nastoupily na cestu otevřené konfrontace s Čínou a Ruskem"

    Napsal bych to spíš takto:
    Čína a Rusko nastoupily cestu otevřené konfrontace s USA a USA se rozhodly nepodvolit se.Skrýt celý příspěvek

  • Eiffelos
    20:09 13.10.2020

    Toti takhle přistane na fotbalovém hřišti 5 starshipu a vylodí se mechanizovana brigáda....

    Toti takhle přistane na fotbalovém hřišti 5 starshipu a vylodí se mechanizovana brigáda....

    • Eiffelos
      20:10 13.10.2020

      Ok...prapor... .:)

      Ok...prapor... .:)

  • satai
    11:28 13.10.2020

    - jaky druh materialu by se tak vyplatilo dopravovat?
    - k cemu by byla doprava vojenskeho materialu na Mesic nebo Mars?

    - jaky druh materialu by se tak vyplatilo dopravovat?
    - k cemu by byla doprava vojenskeho materialu na Mesic nebo Mars?

    • ArcheologJD
      11:57 13.10.2020

      1) jakýkoliv který pořebuješ opravdu rychle přepravit.
      2) Kdo ovladne Měsíc bude vladnout Zemi a kdo získá Mars ovládne vniřní část Sluneční soustavy :-)

      1) jakýkoliv který pořebuješ opravdu rychle přepravit.
      2) Kdo ovladne Měsíc bude vladnout Zemi a kdo získá Mars ovládne vniřní část Sluneční soustavy :-)

      • satai
        09:14 14.10.2020

        1) Ono nejde jenom o dobu letu. Jak uz tu padlo, tak je potreba cas nakladky, vykladky, predletova priprava... 2) Cokoli na Mesici je sedici kachna. A k cemu presne je dobre ...Zobrazit celý příspěvek

        1) Ono nejde jenom o dobu letu. Jak uz tu padlo, tak je potreba cas nakladky, vykladky, predletova priprava...
        2) Cokoli na Mesici je sedici kachna. A k cemu presne je dobre ovladnout Mars k ovladnuti vnitrku Solu?Skrýt celý příspěvek

        • darkstyle
          17:51 14.10.2020

          Vieš systém Starship má zrevolúčniť lety do vesmíru.. Keďže to vďaka Falcon 9 už SpaceX raz dokázal, tak to berú o dosť vážnejšie ako naposledy.. Starship má byť schopný znovu ...Zobrazit celý příspěvek

          Vieš systém Starship má zrevolúčniť lety do vesmíru..

          Keďže to vďaka Falcon 9 už SpaceX raz dokázal, tak to berú o dosť vážnejšie ako naposledy..

          Starship má byť schopný znovu použitie bez refurbishmentu alebo len s minimálnym - štartovať znova..

          To znamená, že v prvých rokov bude treba nejaká základná príprava, cieľom je skoro nulová..
          Ono pri tom transporte má ísť o suborbitálny let, kde sa pravdepodobne nedosiahne ani Max Q, takže aj príprava vie byť menšia..
          SpaceX je známy tým, že úspešne posúva hranice možného..

          No a čas nákladky a výkladky podľa mňa bude podobný ako pri lietadle, predsa len oni do vesmíru nepôjdu a aj keby došlo k nehode budú v tak nízkej orbite, že to spadne buď okamžite alebo v priebehu hodín a zároveň tak nízko nelieta nič..Skrýt celý příspěvek

        • ArcheologJD
          22:20 14.10.2020

          1) Dá se předpokládat, že tohle všechno řešej a vzhledem k vojenskému nasazení bude účelnost upřednostněna před tzv. civilní ekonomičností. viz např cena vybavení používaná při ...Zobrazit celý příspěvek

          1) Dá se předpokládat, že tohle všechno řešej a vzhledem k vojenskému nasazení bude účelnost upřednostněna před tzv. civilní ekonomičností. viz např cena vybavení používaná při padákových shozech. Z komerčního hlediska nesmyslně drahé ale armádě to umožňuje dostat materiál na potřebné místo za cenu nejmenších ztrát.
          2) Měsíc tak úplně sedící kachna není, má na jeho povrchu umístěné laserové systémy nemají účinnost sníženou atmosférou a jakékoliv kinetické nebo raketové zbraně musejí překonávat daleko slabší gravitaci..
          A co se týče Masu a vnitřní soustavy pokud dokážeme zde těžit a stavět dostatečně veliké nákladní lodě tak to bude impuls rovnocenný objevu Nového světa na Zemi.Skrýt celý příspěvek

          • satai
            08:25 15.10.2020

            1) O penezich se vubec nebavim, tam je snad jasne, ze tohle bude extremne drahy spas. 2) Jenomze sice nemas atmosferu, ktera rozptyluje lasery, ale nemas atmosferu, ktera te ...Zobrazit celý příspěvek

            1) O penezich se vubec nebavim, tam je snad jasne, ze tohle bude extremne drahy spas.

            2) Jenomze sice nemas atmosferu, ktera rozptyluje lasery, ale nemas atmosferu, ktera te chrani. A ty lasery nebo rakety proste vzdycky prohraji, pokud na ne slusnou rychlosti posles
            a) neco dost velkeho
            b) hodne miniaturnich veci

            A zejmena b) je neco, co proti cilum na Tere udelat nemuzes, ale proti Mesici snadno.

            Ja netvrdim, ze Mars neni cool. Jenom to proste neni zadna strategicka vyspa. Kdyby na to prislo, tak bude jeste po desitky nebo stovky let naopak koule na noze.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      12:39 13.10.2020

      Tank, niekoľko lietadieľ či konvektoplánov?? 100-200 vojakov v plnej poľnej? Tých vecí a kombinácií môže byť nespočetne veľa.. 70 ton je inak pre začiatok, super heavy pri ...Zobrazit celý příspěvek

      Tank, niekoľko lietadieľ či konvektoplánov?? 100-200 vojakov v plnej poľnej?

      Tých vecí a kombinácií môže byť nespočetne veľa..

      70 ton je inak pre začiatok, super heavy pri suborbitálnom lete v plnej sile a s odladenými motormi približne za dekádu odnesie odhadom aj 200 ton..Skrýt celý příspěvek

      • vozik
        13:29 13.10.2020

        otazka je, ze ci by ta nakladka a vykladka toho tanku zo starship netrvala dlhsie, ako let C-17. hlavne by som si pozrel, ako "kdekolvek" na zemi vykladaju ten 70t tank zo stojacej ...Zobrazit celý příspěvek

        otazka je, ze ci by ta nakladka a vykladka toho tanku zo starship netrvala dlhsie, ako let C-17. hlavne by som si pozrel, ako "kdekolvek" na zemi vykladaju ten 70t tank zo stojacej rakety :)

        a dalsia vec je, ze treba si pozret dake videa, ze akym zatazovym testovanim prechadzaju druzice, aby sa zistilo, ci vobec preziju start rakety. ono by sa mohlo velmi lahko stat, ze to lietadlo, alebo konvertoplan nedocestuju v jednom kuse. hlavne ak na take nieco neboli vobec stavane.Skrýt celý příspěvek

        • Arccos
          13:46 13.10.2020

          1) Součástí návrhu SpaceShip je už od počátku nakládací/vykládací jeřáb s plošinou. Stejný problém s nákladem totiž musí řešit i při nevojenských misích na Měsíc nebo na Mars. 2) ...Zobrazit celý příspěvek

          1) Součástí návrhu SpaceShip je už od počátku nakládací/vykládací jeřáb s plošinou. Stejný problém s nákladem totiž musí řešit i při nevojenských misích na Měsíc nebo na Mars.
          2) Letadla a obecně vojenská technika má mnohem vyšší meze odolnosti než mají konstrukce kosmické techniky. Koneckonců, třeba takové letadlo vibruje a řve daleko víc, než co zažije v nákladovém prostoru SpaceShipu. A SpaceShip má vozit i lidi...

          Nicméně spíš bych čekal, že takto se bude dopravovat spíš materiál a munice.Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            14:42 13.10.2020

            akurat ze ten isty problem s vykladkou riesia pri tretinovej/sestinovej gravitacii. urcite nepocitaju so zeriavom s nosnostou 70t pri pozemskej gravitacii. inak starship bez paliva ...Zobrazit celý příspěvek

            akurat ze ten isty problem s vykladkou riesia pri tretinovej/sestinovej gravitacii. urcite nepocitaju so zeriavom s nosnostou 70t pri pozemskej gravitacii. inak starship bez paliva bude vazit hadam aj menej ako tych 70t, to by ju ten zeriav s tankom akurat tak prevratil :D

            tak je odolnost a odolnost. vseobecne bude ta vojenska technika asi odolnejsia, ale tie podmienky su pri starte velmi specificke a nikdy nevies, ci tam nie je daka suciastka citliva na daku konkretnu frekvenciu vybracii... inak prave pre toto sa tie druzice navrhuju a testuju pre pouzitie na konkretnej rakete, lebo kazda raketa ma svoj vlastny profil hluku a vybracii a nie je to len tak prehodit vynasku na inu raketu. inak ludia su v tomto asi aj odolnejsi ako ten naklad :) a napriklad to, ze falcon 9 vozi ludi, neznamena ze teraz sa nim vozene duzice nemusia testovat na hluk a vybracie.

            a ano, pre material a municiu nalozenu na paletach by to zmysel mat mohlo, to by mohol zvladnut aj ten palubny zeriav :)Skrýt celý příspěvek

          • Arccos
            15:00 13.10.2020

            To je jedno, stejně řešíme teoretické nesmysly. Najednou z toho nikdo 70t vykládat nebude. Koneckonců má to i rozměrová omezení. Průměr SS je asi devět metrů, nákladová vrata budou ...Zobrazit celý příspěvek

            To je jedno, stejně řešíme teoretické nesmysly. Najednou z toho nikdo 70t vykládat nebude. Koneckonců má to i rozměrová omezení. Průměr SS je asi devět metrů, nákladová vrata budou jistě ještě menší.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            15:04 13.10.2020

            Vozík Switchovanie je medzi raketami dosť bežná vec.. Tie výpočty trvajú od pár dní po pár týždňov.. od veľkosti satelitu záleží.. Skôr je problém s adaptérmy na vypúšťanie ...Zobrazit celý příspěvek

            Vozík

            Switchovanie je medzi raketami dosť bežná vec..
            Tie výpočty trvajú od pár dní po pár týždňov.. od veľkosti satelitu záleží..
            Skôr je problém s adaptérmy na vypúšťanie satelitov z druhých stupňov rakiet - tam je zdržiavanie oveľa väčšie..


            Jediné čo sa neswitchuje sú asi NROL satelity..


            Celkovo vývoj satelitu trvá roky až dekádu a viac..
            Takže nejaké rezonancie nehrajú rolu, lebo nikdy si nemôžeš byť istý či bude raketa k dispozícií o X rokov dopredu..Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            15:43 13.10.2020

            darkstyle tak neni druzica ako druzica. telekomunikacne druzice su stavane na dakych univerzalnych platformach, ktore su predpokladam certifikovane na viac typov rakiet. dake ...Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle

            tak neni druzica ako druzica. telekomunikacne druzice su stavane na dakych univerzalnych platformach, ktore su predpokladam certifikovane na viac typov rakiet. dake lecne cubesaty su mozno neni ani testovane vobec na konkretny typ rakety. ale zrovna tie 10 a viac rokov pripravene satelity, sa stavaju na konkretny nosic. JWST bol od zaciatku stavany na ariane 5 a arianespace bude drzat pren raketu a infrastrukturu, aj keby to mala byt uplne posledna ariane 5, ktora odstartuje. pri europa clipper maju napriklad problem, ze kongres chce, aby startoval na SLS, ale NASA by ho radsej vypustila na FH, lebo SLS asi nebude v tom case k dispozicii, tak ho budu musiet asi postavit kompatibilny aj s SLS aj s FH a je to zbytocna komplikacia pre inzinierov.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            16:58 14.10.2020

            Vozík Takže ty sa len tvariš, že sa nevyznaš.. Čo sa týka clipperu Falcon heavy je menej výkonný a to znamená dve veci.. Buď by museli posunúť celú misiu skôr - takže dovidenia ...Zobrazit celý příspěvek

            Vozík

            Takže ty sa len tvariš, že sa nevyznaš..

            Čo sa týka clipperu
            Falcon heavy je menej výkonný a to znamená dve veci..
            Buď by museli posunúť celú misiu skôr - takže dovidenia lander..
            Alebo oveľa neskôr a to zase nie je po funise ako vedcom tak aj predražuje celý projekt, lebo každý rok nevystrelenej misie stojí stovky miliónov na udržiavania vehiclu v kontrolovanom prostredí..
            Samozrejme v porovnaní v SLS..

            Zase starship nám klope na dvere a ten je výkonnejší ako SLS bez exploration nadstavby..

            Proste Clipperu má svoje pevné okno na vystrelenie, ktorē je raz za X rokov, pre danú raketu..

            10 rokov satelity sú buď flagship misie NASA, čo je 1 misia za desať rokov alebo NROL satelity..
            Teda satelity armády a výzvedných služieb..

            Veľké telekomunikačné satelity sú robené podľa univerzálnych budov jednotlyvých spoločností ako Maxar, Lockheed, Boeing, Airbus a spol.
            V komerčnej sfére, ktorá je zodpovedná za 80-90% štartov je naozaj všetko robené univerzálne.
            Lebo univerzálne znamená lacnejšie.. takz. Výhody z rozsahu..Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            10:49 15.10.2020

            darkstyle ty sa pre zmenu len tvaris, ze sa vyznas ;) europa clipper uz par rokov lander vobec nema mat. a ta moznost vystrelenia na inej rakete, ako SLS ja priamo ziadost NASA, ...Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle

            ty sa pre zmenu len tvaris, ze sa vyznas ;)

            europa clipper uz par rokov lander vobec nema mat. a ta moznost vystrelenia na inej rakete, ako SLS ja priamo ziadost NASA, ale asi by ta mali kontaktovat, nech im vysvetlis, ze im bude sonda roky cakat v sklade na vhodne okno... mimochodom tie startovacie okna k jupiteru vobec take zriedkave nie su. najme ak by sa pouzil len jeden gravitacny manever pri zemi, co by pri pouziti FH a vhodneho urychlovacieho tretieho stupna malo stacit. problem su az starty do oblasti za jupiterom, ked treba pouzit gravitacny manever pri jupitery.

            sak to o tych telekomunikacnych druziciach som sam napisal v predchadzajucom prispevku... ale mas pravdu, ze pre vacsinu druzic, to vypustenie na inej rakete nie je az taky problem. len clovek cita skor o tych velkych vedeckych, pre ktore to problem celkom je, a si tak neuvedomi, ze ich v skutocnosti nie je az tak vela.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            16:36 16.10.2020

            vozik https://spacenews.com/compatib... nech sa páči - sls - priama cesta 3 roky a Jupiter assist Falcon ...Zobrazit celý příspěvek

            vozik
            https://spacenews.com/compatib...

            nech sa páči - sls - priama cesta 3 roky a Jupiter assist

            Falcon Heavy
            To nevie..
            A tretí urýchlovací stupeň bude stáť koľko 500-1000 mld na vývoj, výrobnú linku, otestovanie 1-2 krát na cvičnom náklade a samotný štart?

            lebo tento stupeň budeš využívať tak raz..Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            20:29 17.10.2020

            darkstyle teba tu je vazne skoda. fakt by si sa im hodil v NASA, nech im vysvetlis, ze to co by chceli ich vedci je uplne nerealne... sak si pozri aspon stranku na wikipedii o ...Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle

            teba tu je vazne skoda. fakt by si sa im hodil v NASA, nech im vysvetlis, ze to co by chceli ich vedci je uplne nerealne... sak si pozri aspon stranku na wikipedii o europa clipper. tam mas presne napisane s akymi tretimy stupnami sa pocita a na tvoje pocudovanie zistis, ze uz su davno vyvinute a x krat pouzite...Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            00:04 18.10.2020

            Vozík Sme na armádnych novinách, udávať ako zdroj Wikipédiu je málo.. Ja som udal oveľa hodnotnejší zdroj, ktorý jasne hovorí o možnostiach SLS, Falcon Heavy a Delta Heavy.. Skús ...Zobrazit celý příspěvek

            Vozík

            Sme na armádnych novinách, udávať ako zdroj Wikipédiu je málo..

            Ja som udal oveľa hodnotnejší zdroj, ktorý jasne hovorí o možnostiach SLS, Falcon Heavy a Delta Heavy..
            Skús si ho prosím ťa celý prečítať, je to odborný web, ktorý organizuje dokonca vlastné konferencie, bežne na ňom reklamujú najväčší výrobcovia satelitov.

            Btw: ospravedlňujem sa za preklep, vývoj a otestovanie 3. stupňa na Falcon Heavy by stálo 500-1000 miliónov a nie miliárd..

            Vieš ono sa na vedecké misie aj certifikuje, nemôžeš tam len tak poslať clippera ako prvý pokus..

            Všetko si predstavuješ moc jednoducho..

            Musk sa už dávno vyjadril, že on do Falcon rodiny už investovať nejde.. on investuje do starship a prednedávnom ukázal sn8 s troma Raptor motormi..
            Tam idú peniaze a nie do jednorazovej veci, veď v čase keď pôjde clippera hore už bude možno starship ready.. načo riskovať tretí stupeň, keď starship bude mať aj tak väčší výkon?
            Veď risk z nového môžeš rovno preniesť na celý starship..
            (Starship + superheavy)Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            03:12 18.10.2020

            darkstyle tak si mozes precitat zdroj tej citacie z wikipedie na ars technica, ak to je pre teba uz dost odborny zdroj, aj ked neviem ci ti to pomoze, vzhladom na to, ze si ani ...Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle

            tak si mozes precitat zdroj tej citacie z wikipedie na ars technica, ak to je pre teba uz dost odborny zdroj, aj ked neviem ci ti to pomoze, vzhladom na to, ze si ani nepochopil ten clanok zo spacenews, co si sem ty dal... pretoze ten je presne o tom co som hovoril, ze NASA by najradsej nepouzila SLS, ale kongres ju k tomu zaviazal zakonom... samozrejme ze na FH by to trvalo dlhsie ako SLS, lebo by si to vyzadovalo minimalne jeden gravitacny manever, ale zaroven by to bolo aj lacnejsie a hlavne nikto nevie, ci bude SLS vobec k dispozicii v tom case, lebo by museli zvysit tempo vyroby.
            inak teraz som si vsimol, ze tam spominas daky jupiter assist v predchadzajucom prispevku... zacinam mat podozrenie, ze ty ani nevies kde ta europa je, lebo ciel tej misie je obezna draha jupitera, tak neviem aky gravitacny manever pri jupiteri by to malo zahrnat...
            akoze ja si to predstavujem moc jednoducho a ty sa tu zacnes ohanat so starship :D na to by som sa naozaj nespoliehal, ze bude v tom case v prevadzke.
            este raz, prestan ohrnat nos nad wikipediou, kludne si preklikni na citovany zdroj na ars technika, ak je wikipedia pod tvoju uroven a zistis, ze ziaden jednorazovy stupen nie je treba vyvijat. ono to je cele davno vyvinute. ten treti stupen by bol len naklad pre FH, takze absolutne ziadne naklady navyse pre spaceX. ten stupen sa vola star 48 a pouziva sa v roznych variantoch uz skoro 40 rokov, napriklad pri new horizons, alebo parker solar probe.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            13:51 18.10.2020

            Vozík Pomaly, ale iste začínaš tvrdiť to isté ako ja.. Najprv switchovanie satelitov Potom uvedomenie si, že zo SLS, FH a delta Heavy môže letieť priamo len SLS A teraz ...Zobrazit celý příspěvek

            Vozík

            Pomaly, ale iste začínaš tvrdiť to isté ako ja..

            Najprv switchovanie satelitov
            Potom uvedomenie si, že zo SLS, FH a delta Heavy môže letieť priamo len SLS
            A teraz najnovšie si dúfam uvedomíš ešte jednu vec..

            Ku mesiacom jupiteru sa vždy letelo tak, že si nasmeroval sondy na Jupiter, ona spravila jednu otočku (pol otočku ) okolo neho a týmto manévrom si upravila svoju drahú priamo na konkrétny mesiac alebo krúžila okolo jupiteru (alebo napríklad aj saturnu) a tým si robil flyby okolo jednotlyvích mesiacov..
            Ak bolo cieľom skúmať postupne viacej mesiacov

            To sa volá Jupiter assist.. (alebo iná planéta či slnko)

            Všetko nájdeš v tom mojom článku..

            Čo sa týka ars techniky..
            Ars technika nie je špecializovaný web na vesmírnu techniku..
            Napríklad na spacenews nenájdeš články o hypernovách, objavoch planétiek a podobne, ale striktne sa dočítaš práve o technike vesmírnych vehickle-och..
            Preto je ars technika svojím spôsobom bulvarnejšou ako spacenews..

            No a na rozdiel od nás v Európe, kapitol nielen NASA, ale každej jednej organizácií prikazuje čo a za koľko má kupovať, preto rozpočet u nich má aj 10000+ bodov a náš 30 strán..
            Je to dané ústavou..
            Tam keby si v NASA svojvoľne rozhodli, že prehodia rakety tak za to pôjdu sedieť..
            A čo sa týka clipperu, dva roky po sebe v rozpočte bola spomenutá SLS, tento rok však v návrhoch senátu ani kongresu však už táto požiadavka nie je..
            Rozpočet stále nemajú schválený, čaká sa na voľby..
            Trump to pred nimi vzdal..Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            22:17 18.10.2020

            darkstyle ale sak priamo v tom tvojom tvojom clanku je to co som hovoril, ze to, ze nevedia na com to bude letiet, ich stoji 30 milionov rocne. ak to nebude jasne do tohto ...Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle

            ale sak priamo v tom tvojom tvojom clanku je to co som hovoril, ze to, ze nevedia na com to bude letiet, ich stoji 30 milionov rocne. ak to nebude jasne do tohto decembra, bude to stat viac.. presne to co som povedal, ze technicky to nie je nemozne, ale je to zbytocna komplikacia a vobec to nie je len take jednoduche prehodit na inu raketu.

            a odcituj ma prosim, kde som povedal, ze na FH by sa dal spravit priamy let k jupiteru. to ty si tvrdil ze ked sa nepoleti na SLS, ze sa musi startovat skor (a nestihne sa lander, s ktorym sa par rokov vobec nepocita), alebo bude hnit sonda par rokov v sklade a bude to stat miliony, co je totalna blbost, lebo na lety k jupiteru netreba cakat x rokov kym sa otovri dake specialne okno, ale da sa tam startovat kazdy rok. akurat preletova faza bude dlhsia, co problem nie je.

            a este by si mi mohol teda aj odcitovat, ze kto kedy nazval cielovu destinaciu niecoho ako assist, ked uz mudrujes o tych flybyoch. (o com ma naozaj nemusis poucovat) lebo o jupiter assist by si mohol hovorit dajme tomu pri JUICE, ktora ma nasledne vstupit na obeznu drahu ganymeda, ale urcitre nie, o europa clipperi, ktory bude stale len na obeznej drahe jupiteraSkrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        13:45 13.10.2020

        Načo by ti bol na Marse/Mesiaci tank alebo konvertoplán? Ten by tam nemal šancu vzlietnuť a tank by pri výstrele asi prevrátilo kvôli nízkej gravitácii

        Načo by ti bol na Marse/Mesiaci tank alebo konvertoplán? Ten by tam nemal šancu vzlietnuť a tank by pri výstrele asi prevrátilo kvôli nízkej gravitácii

        • Arccos
          13:58 13.10.2020

          Jde o dopravu Země-Země.

          Jde o dopravu Země-Země.

    • Miroslav
      13:42 13.10.2020

      Treba si uvedomiť, že NASA je v podstate neoficiálne, ale veľmi jasne viditeľne organizačnou zložkou americkej armády. Vývoj v NASA je vývojom aj pre ozbrojené sily, drvivá väčšina ...Zobrazit celý příspěvek

      Treba si uvedomiť, že NASA je v podstate neoficiálne, ale veľmi jasne viditeľne organizačnou zložkou americkej armády. Vývoj v NASA je vývojom aj pre ozbrojené sily, drvivá väčšina astronautov sú piloti USAF atď. A toto prepojenie len bude ďalej naberať na sile.

      Nemusí teda ísť vyslovene o dopravu vojenského materiálu povedzme na Mesiac. V každom prípade ozbrojené sily USA chcú mať takéto spôsobilosti a chcú ich mať plne pod kontrolou. Konieckoncov tento trend vidno aj v Rusku kde sa organizačne vytvorili tzv Vzdušno-kozmické sily patriace pod ministerstvo obrany RFSkrýt celý příspěvek

    • pajo
      15:29 13.10.2020

      V prvej faze je to hlavne preprava zem-zem. Hypoteticky, napr, pri intezivnom vzdusnom konflikte by na zakladne na blizkom vychode dosli strely AMRAAM. Pri cene cez jednej strely ...Zobrazit celý příspěvek

      V prvej faze je to hlavne preprava zem-zem.
      Hypoteticky, napr, pri intezivnom vzdusnom konflikte by na zakladne na blizkom vychode dosli strely AMRAAM. Pri cene cez jednej strely AMRAAM cez 1M usd za poslednu verziu, moznosti prepravy naraz povedzme sto rakiet na letecku zakladnu a cene dopravy len 2M usd ako sa uvadza v texte,. V pripade, ak by piloti museli viest boj na blizko bez striel AMRAAM, tak by ohrozili seba a znicenie stihacky za 100M USD, tak mat tuto moznost by bolo skvele.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      09:46 14.10.2020

      Jak se obávají Rusové, například raketové systémy nebo lasery schopné zničit jiné satelity na oběžné draze Měsíce. Jinak Měsíc je ideální vojenský prostor - nikdo vás tam nebude ...Zobrazit celý příspěvek

      Jak se obávají Rusové, například raketové systémy nebo lasery schopné zničit jiné satelity na oběžné draze Měsíce.
      Jinak Měsíc je ideální vojenský prostor - nikdo vás tam nebude otravovat a je to dokonalé izolované prostředí. Můžete si tam provádět chemické, jaderné a biologické experimenty jaké chcete, a máte 100 % jistotu, že s tím nic nezamoříte. Navíc vás nebude nikdo otravovat, žádné komise, výbor, novináři, neziskové organizace, WHO...
      Prostě a jednoduše, můžete si tam dělat co chcete, bez rizika ohrožení přírody, lidí...
      Co se týče nějaké střelby na Měsíc, neexistuje jen přivrácená část Měsíce, ale i ta odvrácená atd.Skrýt celý příspěvek

      • Tesil
        19:53 14.10.2020

        Existuje něco jako Kosmická smlouva.

        Existuje něco jako Kosmická smlouva.

        • satai
          08:26 15.10.2020

          Ale ne ze by slo cekat, ze se Rusko bude ridit zrovna touhle smlouvou..

          Ale ne ze by slo cekat, ze se Rusko bude ridit zrovna touhle smlouvou..

          • Tesil
            19:03 15.10.2020

            Tak doufejme,že se smlouvou budou řídit alespoň Spojené státy.

            Tak doufejme,že se smlouvou budou řídit alespoň Spojené státy.

Načítám diskuzi...