Specialist Vehicle – nové britské expediční vozidlo

Scout SV
Foto: Scout SV / General Dynamics UK 

Velká Británie vyvíjí novou rodinu pásových expedičních vozidel Specialist Vehicle (SV). Nová vozidla v britské armádě zastoupí starší stroje třídy CVR(T) (Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked)). SV poslouží především k ochraně zámořských zájmů Velké Británie. 

Zrušený FRES

Ve Velké Británií před časem běžel ambiciozní program FRES (Future Rapid Effect System). Program si kladl za cíl hloubkově modernizovat vozový park obrněných vozidel britské armády. Počítalo se s nákupem až 4000 nových strojů.

 

FRES se však před časem rozpadl na tři samostatné programy. Nejdůležitějším je program Specialist Vehicle (SV). V britské armádě vozidla SV zastoupí lehké pásové obrněnce CVR(T).

 

V rámci SV vznikne z počátku čtveřice specializovaných strojů, v čele s průzkumným vozidlem Scout Specialist Vehicles (Scout SV). V delším časovém horizontu se však počítá s vývojem dalších verzí – vozidlo palebné podpory, velitelské vozidlo, ambulance, mostní tank, atd.

 

Scout SV Foto: Rodina vozidel Specialist Vehicle / General Dynamics UK 

 

Druhým je program kolových vozidel Utility Vehicle (UV). Kolem roku 2022 mají vozidla začít nahrazovat kolové obrněnce Saxon, pásové FV432 a některé verze CVR(T). „Výherce“ programu je však ještě neznámý.

 

Posledním je program ženijního vozidla Terrier. Od letošního roku začne celkově 60 objednaných strojů nahrazovat v britské armádě letité FV180 Combat Engineer Tractor.

 

Specialist Vehicle

V britské armádě slouží 1133 vozidel CVR(T), z toho je však pouze 641 operačně nasaditelných. Navíc v nejbližší době 120 vozidel CVR(T) získá Lotyšsko.

 

Britové mají ve výzbroji také 789 těžších bojových vozidel Warrior. Těch se program SV netýká. V současné době běží hloubková modernizace vozidel Warrior (nová výzbroj, pohonná jednotka). Warrior zůstane v britské armádě sloužit nejméně roku 2040.

 

Zatím není jasné, v jakém poměru vozidla SV začnou starší CVR(T) nahrazovat. Času však není nazbyt, neboť v roce 2020 musí britská armáda 50 roků stará vozidla CVR(T) chce nechce začít vyřazovat.

 

Scout SV Foto: Druhým nejdůležitějším typem je průzkumný obrněný transportér PMRS.  / General Dynamics UK 

 

Nosným a prvním typem, z kterého se odvodí ostatní vozidla, se stane průzkumné bojové vozidlo pěchoty Scout SV. Dalšími v řadě jsou průzkumný obrněný transportér PMRS (Protected Mobility Recce Support), vyprošťovací/odtahové (Recovery SV) a opravárenské vozidlo (Repair SV).

 

V polovině roku 2010 Ministerstvo obrany Velké Británie zvolilo rakousko-špaňelské vozidlo ASCOD od General Dynamics UK jako výchozí vývojový typ pro program Specialist Vehicle. Vozidlo porazilo konkurenční švédské CV90 od BAE Systems.

 

V témže roce získal General Dynamics UK počáteční kontrakt ve výši 500 milionů liber. V jeho rámci vznikne sedm prototypů vozidel SV – čtyři Scout SV a po jednom PMRS, Recovery SV a Repair SV.

 

Scout SV

Scout SV je vozidlo s vynikající taktickou a strategickou mobilitou. Podobně jako CVR(T) se jedná především o expediční stroj určený k zámořským operacím britské armády. Vozidla Scout SV však jde samozřejmě použít v celém spektru operací.

 

Velká Británie ne ní vázaná  jen v Afghánistánu, ale má také řadu zámořských kolonií ( např. Falklandy) a závazků. Jedním z příkladů je také dohod a FPDA ( Five Power Defence Arrangements), kterou Velká Británie uzavřela s Austrálii, Novým Zélandem, Singapurem a Malajsii. Jde o soubor smluv, jimiž se tyto státy zavázaly ke konzultacím a spolupráci v případě vnější agrese nebo hrozbě útoku vůči Malajsii či Singapuru.

 

Pojďme se podívat na technické parametr y. Scout SV je tříčlenné vozidlo s hmotností 34 tun. Přídavný pancíř zvýší hmotnost až na 42 tun. Očekávaná životnost vozidla je 30 let.

 

Video: Scout SV / YouTube

 

O pohon se stará dieselový motor MTU 8V 199 TE21 o výkonu 600 kW. Maximální r y chlost je 70 km/h.

 

Impozantní je výzbroj v podobě 40mm automatického kanónu CTAS (Cased Telescoped Armament System). Moderní technologie použité u kanónu CTAS dovolil y zkonstruovat lehkou a kompaktní zbraň. CTAS mimo jiné dostanou také modernizovaná bojová vozidla pěchoty Warrior.

 

Stejně mohutná bude i elektronická výzbroj. Pokročilé senzor y (infračervené, akustické)  společně s vnitřní síťi o r y chlosti 20 Gbit/s umožní zach y tit, anal y zovat a upravovat přes 6 TB dat. Může se jednat jako o obrázk y/ videa ve velkém rozlišení, tak například záznam y nejrůznějších signálů . T y to informace lze samozřejmě předávat dalším jednotkám nebo později zpravodajcům.

 

Stroj získá nejnovější techniku pro zpravodajství, sledování, získáváni informací o cíli a průzkum ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance). Detekční a identifikační  schopnosti vozidla se oproti strojům CVR(T) zdvojnásobí.

 

Počítá se s výrobou až 600 kusů. Plná sériová produkce se rozběhne v roce 2015.



Zdroj: The British Army: A Pocket Guide, 2012-2013, Army-Technology

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Britské střely Brimstone pro bezpilotní letouny

Britská pobočka firmy MBDA úspěšně otestovala protizemní střely Brimstone na bezpilotním letadle ...

Stavba letadlové lodě Queen Elizabeth zdárně pokračuje

Pouze 100 dní zbývá do dne, kdy královna Alžběta II. pokřtí novou chloubu Královského námořnictva – ...

Phantom Badger: Vozidlo pro konvertoplány V-22 Osprey

Americká firma Boeing představila finální podobu terénního vozidla Phantom Badger pro americkou ...

Ruský bojový robot Tajfun-M

Ruský vojenský průmysl vyvinul pro ruská Raketová vojska strategického nasazení (RVSN) pozemního ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • semtam
    07:42 15.05.2014

    J.Alcatraz
    Moc díky za video. Schrána na PTŘS bude dělaná asi výlučně na střely Bill. Jinak se Švédům daří originální řešení zbraní :) Docela by mne zajímalo, zda je možno odpálit střely i v transportní poloze. Pokud by se zdvihací zařízení poškodilo ať již z technických příčin nebo z bojových následků.

  • J. Alcatraz
    22:01 14.05.2014

    Pro semtam
    U cv90 se dělá i protianková verze
    http://www.liveleak.com/view?i...

  • semtam
    16:01 14.05.2014

    Co se týče Izraele, tak má kvalitně a v dostatečném množství zastoupeny tanky, což u britské armády trochu pokulhává. Na druhou stranu si myslím, že dozbrojit vozidla o PTŘS by nebyl zásadní problém.

  • semtam
    15:58 14.05.2014

    Pro Jan Grohmann:
    PTŘS se nemusí primárně užívat k ničení tanků. Výhoda PTŘS je i v jejím dalekém dostřelu a přesnosti např. Spike ER 8000m, Javelin 2500, Kornet 5500m. Nejspíš na tyto vzdálenosti je určena jiná technika.

  • David
    14:19 14.05.2014

    Tak v případě Izraele (relativně velmi malé území, malý počet obyvatel, obklopení početnými protivníky) takový přístup chápu. Ale v případě Velké Británie (částečně izolovaná poloha, určité zájmy na kontinentální Evropě, poměrně rozsáhlá účast na zahraničních misích) je to podle mne pochybné. Ale uznávám, že britští bezpečnostní experti jistě jsou dobří odborníci. Spíše mne překvapuje, že to vozidlo není řešeno v rámci nějaké rodiny odvozené od BVP, např. jako v případě amerických M2/M3.

  • Jan Grohmann
    09:51 14.05.2014

    Pro semtam. Tak 40mm kanón s náboji APFSDS-T prorazí 140 mm homogeního pancíře na 1500 metrů. To postačí na ničení většiny obrněné techniky kromě tedy moderních tanků.
    Izraelská obrněná vozidla také nemají protitankové zbraně, neboť se do boje s tanky nemají vůbec zaplést. Britové asi volí stejnou cestu.
    Ale není vůbec vyloučeno (tedy je to skoro jisté), že vzniknou nějaké specializované protitankové verze.

  • semtam
    17:54 13.05.2014

    to David:
    Souhlas, váha vozidla je na úrovni těžších BVP. Do dneška nejsou materiály, jaké by zkloubily dobrou ochranu a nízkou váhu. Ochraně je dávána přednost. Celkově mi i průzkumná verze připomíná BVP.

  • David
    13:51 13.05.2014

    Mne osobně spíše překvapuje filosofie vozidla jako takového. Předcházející konstrukci CVR(T) lze označit za malou, lehkou, vysoce mobilní. Vím, pro dnešní konflikty bylo až příliš lehké, příliš málo chráněné. Nicméně mít jako průzkumné vozidlo o hmotnosti kolem 40 tun mi přijde jako zvláštní - svým způsobem jen těžko najdu ve světě nějakou obdobu

  • semtam
    23:54 12.05.2014

    Trochu mě zaráží jeden nedostatek tohodle vozidla i třeba CV90. Chybí jim protitankové zbraně. Zdá se mi to docela škoda, vývoj celého prostředku stojí velké peníze a úsilí. Integrace PTŘS by už nestál tolik a vozidlo by bylo efektivnější.

  • mu7705
    20:26 12.05.2014

    Je zajímavé, že Britové mají jako průzkumné vozidlo prostředek s poměrně výkonnou zbraní. Zajímala by mne také kapacita OT PMRS. Není to sice totožné s BVP, ale mohlo by to být zajímavé. ASCOD má 3+8 lidí. Otázkou je také jaká by mohla být cena,

  • mage
    18:08 12.05.2014

    liberal shark: za zmínku by možná stál ještě turecký Tulpar

  • liberal shark
    16:04 12.05.2014

    to Hubňa : třeba tím myslí kontinentální Evropu .-).

    Pokud bychom chtěli uschopnit 7. brigádu, máme na výběr mezi tímto vozidlem a švédským CV-90.

  • Hubňa
    12:23 12.05.2014

    Co myslíte, jaké může mít Velká Británie zámořské zájmy, kde by v rámci jejich prosazování tyto stroje využila? Chápu Falklandy/Malvíny...Ale co dál? Britská Bezpečnostní strategie je v jejich definování totiž hodně obecná (na rozdíl např. od francouzské). Navíc je problém taky s vůlí je nasadit - viz třeba podpora Francouzů v Mali, kde se Britové nechtěli angažovat a poskytli "jen" letadla...Navíc v blízké době neočekávám ani nějakou další protiteroristickou operaci ve stylu Afghánistánu...