VÁLKA NA UKRAJINĚ

VÁLKA NA UKRAJINĚ
Ukrajinská vlajka / depositphotos.com (Zvětšit)

Speciální diskuze o válce na Ukrajině.

FPV (First Person View) jsou nejúčinnější zbraní na ukrajinském bojišti. Jeden FPV dron v hodně pouze několik tisíc dolarů umí z boje vyřadit tank za miliony dolarů. FPV drony na bojišti chrání životy ukrajinské pěchoty. Můžete podpořit český projekt výroby FPV dronů pro ukrajinskou armádu na Vozím drony na Ukrajinu.

ODKAZ: Vozím drony na UkrajinuDárek pro Putina, AerorozvědkaCZ

Nahlásit chybu v článku


Stránka 6 z 2389
Zvýraznit příspěvky za posledních:

Vyhledávání platí pro hlavní příspěvky, ale zobrazena jsou vždy celá vlákna. Hodnoty vyhledání jsou: Klíčové slovo, autor a časové období. Hodnoty lze kombinovat.


  • PavolR
    21:44 20.06.2024

    36. samostatná námorná brigáda čistí pozície RU východne od Vovčanska. Pravdepodobná poloha: 50.304, 36.974 (zelený kruh)
    https://twitter.com/DefMon3/st...

    36. samostatná námorná brigáda čistí pozície RU východne od Vovčanska. Pravdepodobná poloha: 50.304, 36.974 (zelený kruh)
    https://twitter.com/DefMon3/st...

  • PavolR
    20:30 20.06.2024

    Nórsky výrobca Kongsberg Gruppen otvoril novú továreň na rakety, aby uspokojil rastúci dopyt po zbraniach zo západných krajín. Spojenci NATO zvyšujú svoju výrobu zbraní, munície a ...Zobrazit celý příspěvek

    Nórsky výrobca Kongsberg Gruppen otvoril novú továreň na rakety, aby uspokojil rastúci dopyt po zbraniach zo západných krajín. Spojenci NATO zvyšujú svoju výrobu zbraní, munície a rakiet, aby zásobovali Ukrajinu a dopĺňali svoje zásoby.
    https://twitter.com/NOELreport...

    Putin sa vyhráža... „ak Južná Kórea dodá zbrane Ukrajine, odpoveď sa jej nebude páčiť,“ povedal.
    https://twitter.com/NOELreport...

    "Ukrajina má záujem na tom, aby ruské jednotky zostali na jej území, pretože nemá záujem o usporiadanie volieb," povedal Putin
    https://twitter.com/Maks_NAFO_...

    Kim Čong-un odovzdal Putinovi portrét, ktorý vyzerá ako náhrobný kameň
    https://twitter.com/Maks_NAFO_...

    Juhoafrická krajina Zambia sa pripojila k komuniké a stala sa 79. signatárskym štátom.
    Zelenskij reagoval na pristúpenie Zambie k komuniké poďakovaním krajine za „podporu úsilia o dosiahnutie udržateľného, ​​komplexného a spravodlivého mieru“.
    https://twitter.com/UkrReview/...

    Mimovládna organizácia "Praktika" vyvíja novú verziu "Otaman" APC, - Militarnyi
    Charakteristiky sú zatiaľ neznáme, ale je známe, že bude používať rovnaké usporiadanie ako nemecký „Boxer“ APC.
    https://twitter.com/UkrReview/...

    Sankcie nefungujú ... :-)
    https://twitter.com/secretsqrl...

    Avdiivka-Novooleksandrivka

    Novo geolokalizované zábery potvrdzujú, že ruské sily takmer dosiahli najzápadnejší okraj Novooleksandrivky. Očakáva sa, že ukrajinské sily sa z osady stiahnu.
    https://twitter.com/NOELreport... Skrýt celý příspěvek

    • Roland
      21:51 20.06.2024

      tohle mě vždycky tak nějak s prominutím nasere: Novo geolokalizované zábery potvrdzujú, že ruské sily takmer dosiahli najzápadnejší okraj Novooleksandrivky. Očakáva sa, že ...Zobrazit celý příspěvek

      tohle mě vždycky tak nějak s prominutím nasere:
      Novo geolokalizované zábery potvrdzujú, že ruské sily takmer dosiahli najzápadnejší okraj Novooleksandrivky. Očakáva sa, že ukrajinské sily sa z osady stiahnu.
      smrdí to tím, že ru nakonec urajinu utopí masem :-/

      mohly by začít chodit zprávy, že ru se od někud stáhlo...Skrýt celý příspěvek

      • Mortles
        21:56 20.06.2024

        V originálu bylo, že se už nejspíš stáhly mimochodem. A ano, hrozí to, ovšem zatím Rusové ztrácí víc lidí, než byl předválečný počet obyvatel míst, které obsazují. Ukrajinci ...Zobrazit celý příspěvek

        V originálu bylo, že se už nejspíš stáhly mimochodem. A ano, hrozí to, ovšem zatím Rusové ztrácí víc lidí, než byl předválečný počet obyvatel míst, které obsazují. Ukrajinci minimalizují ztráty, to jim může pomoci vydržet i nadále, zatímco budeme čekat, až Putin umře.Skrýt celý příspěvek

      • Dusanh
        10:36 21.06.2024

        Rusko třeba stáhlo svoje námořnictvo ze Sevastopolu...

        Rusko třeba stáhlo svoje námořnictvo ze Sevastopolu...

    • Mortles
      21:54 20.06.2024

      Nevím, co chtějí říct tím srovnáním s Boxerem, kromě toho, že chtěli zmínit lepší produkt jako inspiraci :D

      Nevím, co chtějí říct tím srovnáním s Boxerem, kromě toho, že chtěli zmínit lepší produkt jako inspiraci :D

  • PavolR
    20:15 20.06.2024

    Ruskí blogeri sú v panike - nový minister obrany Belousov navštívil vojenský tábor 155. brigády, ktorý je v rekonštrukcii, a povedal, že projekt nových kasární musí byť dokončený ...Zobrazit celý příspěvek

    Ruskí blogeri sú v panike - nový minister obrany Belousov navštívil vojenský tábor 155. brigády, ktorý je v rekonštrukcii, a povedal, že projekt nových kasární musí byť dokončený včas, pretože ľudia sa „čoskoro začnú vracať“, nech už to znamená čokoľvek .
    https://twitter.com/wartransla...

    Rogozin sa nezbaví svojej posadnutosti druhou ukrajinskou protiofenzívou v Záporoží. Hovorí, že existujú náznaky, že Syrskij pripravuje ďalšiu operáciu na odstránenie nelegálnych ruských formácií z Ukrajiny. Rogozin je „guvernérom“ dočasne okupovaného Záporožia, čo je pre okupantov veľmi citlivá oblasť.
    https://twitter.com/wartransla...

    "Pre Rusko strategická porážka znamená koniec jeho štátnosti a tisícročnej histórie. Potom vyvstáva otázka - prečo by sme sa mali báť? Nie je lepšie ísť do konca?" - Putin
    https://twitter.com/Gerashchen...

    Do Ouagadougou v Burkine Faso dorazili ruskí žoldnieri (predtým Prigožinova Wagnerova armáda), aby ochránili miestneho vojenského diktátora, Putinovho priateľa Ibrahima Traoreho, pred jeho vlastnou armádou.
    Mimochodom, Lavrov tam bol nedávno a dostal Rád žrebca.
    Je zrejmé, že prítomnosť a vplyv Ruska neprispieva k mieru a stabilizácii.
    https://twitter.com/Gerashchen...

    Ruské televízne kanály zverejnili video údajne prvého použitia trojtonovej riadenej leteckej bomby (FAB-3000).

    Útok bol údajne vykonaný v dedine Lyptsi na severe Charkovskej oblasti, kde v súčasnosti prebiehajú prudké boje.

    "Ide o prvé bojové použitie bomby tohto kalibru s UMPK (Unified kĺzavý a korekčný modul) v histórii ľudstva," tvrdia kanály Telegram.

    Traduje sa, že vzdialenosť odpálenia bomby od cieľa (štvorposchodová budova) bola asi 10 metrov. Zároveň je smrteľný polomer FAB-3000 pri zápise kanálov 230 metrov.

    Už skôr Rusi menili riadené letecké bomby s hmotnosťou 500 a 1500 kilogramov. Ukrajinská armáda tvrdí, že teraz sú pre nich hlavným problémom v prvej línii.

    Riešením je zostrelenie ruských lietadiel, ktoré tieto bomby prevážajú. Na to potrebuje Ukrajina viac systémov protivzdušnej obrany.
    https://twitter.com/Gerashchen...

    Rusko testuje nový model ekonomického riadenia, keďže zažíva nedostatok ľudských zdrojov.

    Zamestnanci koncernu Kalašnikov v Iževsku boli nútení pracovať nadčas, pretože bol narušený obranný poriadok. Tam im k zmene pribudli ďalšie štyri hodiny: namiesto 8 teraz pracujú 12. Pracovať musia aj cez víkendy. A nadčasy sa neplatia.

    "Odôvodnili to nesplnením rozkazu obrany štátu v ustanovených lehotách. Zároveň nepribudol plat."

    Rusko pred dvoma rokmi prijalo dekrét umožňujúci zamestnancom obranného priemyslu pracovať nadčas (bez ich súhlasu), aj keď v krajine neexistuje oficiálny vojenský režim.

    Ruské úrady sa dokonca vyhrážali, že zabavia ich vlastníkom závody obranného priemyslu za nesplnenie obranných objednávok.

    "Problém je len v tom, že už sa vie, od koho a čo mienia zobrať. Bude to ako znárodnenie, ktoré neexistuje, ale všetci sa ho boja. Mimochodom, v blízkej budúcnosti budú tí, ktorí majú dostali čiernu marku budú mať výrazne zvýšenú kvótu, vysvetľujúc to rastúcimi potrebami frontu, a keď ju nedokážu naplniť, bude im odobratý majetok,“ komentujú situáciu vojenskí experti.

    Zdá sa, že táto prax sa stane všadeprítomnou.

    Perspektívy ruského obranného priemyslu zahŕňajú nútenú neplatenú prácu. Trestná zodpovednosť za neplnenie obranných príkazov a praktizovanie práce nadčas je oživením poddanského systému.
    https://twitter.com/Gerashchen...

    "Brat, ty si už v nebi. Netreba krematórium" - ruský vojak ukazuje ruské reálie na fronte.
    https://twitter.com/Gerashchen... Skrýt celý příspěvek

    • ender
      20:50 20.06.2024

      K tomu vojenskému táboru 155, dátum dokončenia je 1 december 2025.

      K tomu vojenskému táboru 155, dátum dokončenia je 1 december 2025.

      • Irving
        22:09 20.06.2024

        Nepřestavují ty kasárna na krematorium? Pak by dávaly slova Belousova smysl...

        Nepřestavují ty kasárna na krematorium? Pak by dávaly slova Belousova smysl...

    • stamjeck
      22:50 20.06.2024

      No Tvl tak to video jak Putin mluví o porážce Ruska a konci 1000 létě státnosti jestli není deepfake nebo neříká něco jiného tak to je hodně zoufale a vypadá ze je v koncich, to ...Zobrazit celý příspěvek

      No Tvl tak to video jak Putin mluví o porážce Ruska a konci 1000 létě státnosti jestli není deepfake nebo neříká něco jiného tak to je hodně zoufale a vypadá ze je v koncich, to je zatím největší co jsem viděl od začátku války. Možná rusaky moc precenuju… Tvl Putin se už cítí byt poraženSkrýt celý příspěvek

    • Chocholusik007
      23:28 20.06.2024

      ako sa dopocital k 1000 rokom? to mi nejak nevychadza

      ako sa dopocital k 1000 rokom? to mi nejak nevychadza

      • Josef14
        00:00 21.06.2024

        Tak klasicky pa růsky - ukradneš kus historie jiného státu a prohlásíš ji za svoji....

        Tak klasicky pa růsky - ukradneš kus historie jiného státu a prohlásíš ji za svoji....

      • Miskosabina
        07:41 21.06.2024

        Jednoducho, ako sa mu zachcelo.

        Jednoducho, ako sa mu zachcelo.

  • jj284b
    18:51 20.06.2024

    Zaujimava uvaha o tom co planuju rusi toto leto https://www.youtube.com/watch?... Torreck je posledne velke mesto/pevnost z 2014.. pokus o obklucenie dava zmysel. ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujimava uvaha o tom co planuju rusi toto leto

    https://www.youtube.com/watch?...

    Torreck je posledne velke mesto/pevnost z 2014.. pokus o obklucenie dava zmysel. Rovnako dava zmysel pokus odlakat Ukrajinske zalohy inam. plus im to otvori dvere na dalsi postup na Pokrovsk a ku Kramatorsku.Skrýt celý příspěvek

  • bently
    18:14 20.06.2024

    1) ZVS Holding, výrobce velkorážové munice spadající z 50 % majetkově pod českou CSG a z 50 % pod slovenský stát, plánuje díky aktivnímu náboru příští rok zaměstnávat na Slovensku ...Zobrazit celý příspěvek

    1) ZVS Holding, výrobce velkorážové munice spadající z 50 % majetkově pod českou CSG a z 50 % pod slovenský stát, plánuje díky aktivnímu náboru příští rok zaměstnávat na Slovensku už přes 700 lidí a současně v nejbližších 2 až 3 letech proinvestovat dalších 200 milionů EUR:

    „Momentálne dokončujeme investície, ktoré sme si schválili v roku 2022. Konkrétne sa rozšírila výroba tiel na strely v závode ZVS Holding v Snine, ako aj výroba zapaľovačov a plnenia tiel v muničných závodoch ZVS holding v Dubnici nad Váhom,“ uvedl generálny riaditeľ MSM Miloslav Mahut.

    Hoci pri prvých avizovaných plánoch ešte v roku 2022 hovorila firma o investícii 15 miliónov eur, aktuálne ju Mahut vyčíslil na vyše trojnásobok. Maximálna kapacita výrobnej linky v sninskom závode bola pôvodne necelých 20-tisíc kusov ročne, aktuálne rozšírenie počíta so 100-tisíc kusmi ročne. „Celková investícia sa pohybuje medzi 50 a 60 miliónmi eur, tá suma sa ešte stále mení popri tom, ako finišujeme,“ vyčíslil. Tam sa ale plány nekončia. V ďalšej fáze plánujú zvýšiť výrobu až na 200-tisíc a viac striel ročne.

    „To, čo máme vo vlastných rukách, je, že budeme realizovať ešte ďalšie rozšírenie výrobných kapacít v Snine – na dvojnásobok. To počítam, že bude zhruba v sume 40 miliónov eur. A zároveň sa usilujeme o získanie aj niektorých nových technológií a znalostí, ktoré nám momentálne chýbajú, aby sme získali kompletný výrobný reťazec, čo by malo následne, keď všetky investície dopadnú dobre, prekročiť sumu okolo 200 miliónov eur,“ uviedol Mahut.

    https://spravy.pravda.sk/domac...

    2) MSM Group, pod kterou spadá i zmíněný ZVS Holding, podepsala tento týden na výstavě Eurosatory 2024 v Paříži oficiální smlouvu se společností JUNGHANS Defence týkající se dodávek stovek tisíc moderních dělostřeleckých zapalovačů realizovaných v letech 2025 a 2026

    https://www.linkedin.com/feed/... Skrýt celý příspěvek

    • krizzdenek
      20:21 20.06.2024

      A od kdy začnou Rusko tou municí zásobovat?

      A od kdy začnou Rusko tou municí zásobovat?

      • GlobeElement007
        22:44 20.06.2024

        Hned jak se dostanou na dostřel.

        Hned jak se dostanou na dostřel.

  • Vrata
    17:09 20.06.2024

    Rheinmetal dostal zakazku za cca 8.5 mld Eur na delostrecke granaty, udajne nejvetsi zakazku ve sve ...Zobrazit celý příspěvek

    Rheinmetal dostal zakazku za cca 8.5 mld Eur na delostrecke granaty, udajne nejvetsi zakazku ve sve historii:
    https://www.e15.cz/byznys/prum... Skrýt celý příspěvek

    • Nezmar
      17:24 20.06.2024

      Jen upozornim ze Rheinmetal vznikl 1889 a duvod proc je toto nejvetsi zakazka v jejich historii, kterou podepsali je ta, ze v obdobi 1941-1945 byly zacleneni pod Reichswerke ...Zobrazit celý příspěvek

      Jen upozornim ze Rheinmetal vznikl 1889 a duvod proc je toto nejvetsi zakazka v jejich historii, kterou podepsali je ta, ze v obdobi 1941-1945 byly zacleneni pod Reichswerke Hermann Göring stejne jako Skodovka a zakazky nepodepisovali:DSkrýt celý příspěvek

      • jj284b
        18:20 20.06.2024

        a co WW1? vtedy predsa vyrabali 100x viac municie.. Briti napr vyrabali viac delostreleckej municie za mesiac, ako dnes vsetky krajiny sveta vyrobia za rok..

        a co WW1? vtedy predsa vyrabali 100x viac municie.. Briti napr vyrabali viac delostreleckej municie za mesiac, ako dnes vsetky krajiny sveta vyrobia za rok..

        • darkstyle
          18:58 20.06.2024

          Nezmar + jj284b Oni to počítajú v miliardách EUR, nie v počte vyrobených kusov.. Proste pred sto rokmi stál náboj možno 5 alebo 10 mariek.. a mesačný plat robotníka bol 2 marky ...Zobrazit celý příspěvek

          Nezmar + jj284b

          Oni to počítajú v miliardách EUR, nie v počte vyrobených kusov..

          Proste pred sto rokmi stál náboj možno 5 alebo 10 mariek.. a mesačný plat robotníka bol 2 marky (zdroj: vycucanezprsta.de)Skrýt celý příspěvek

        • SpiritWar
          20:00 20.06.2024

          Jop ale vtedy vyrabalo zbrane a municiu hadam pol populacie.

          Jop ale vtedy vyrabalo zbrane a municiu hadam pol populacie.

    • Radovan
      20:04 20.06.2024

      Vypichuji z článku: "Podle agentury DPA pravděpodobně půjde o několik milionů nábojů.. Munice má naplnit relativně prázdné sklady Bundeswehru a její velká část má směřovat také na ...Zobrazit celý příspěvek

      Vypichuji z článku: "Podle agentury DPA pravděpodobně půjde o několik milionů nábojů.. Munice má naplnit relativně prázdné sklady Bundeswehru a její velká část má směřovat také na Ukrajinu. "
      Evropský zbrojní průmysl se rozjíždí pomalu, ale pokud vydrží politická podpora, tak to Rusko nemá šanci ustát.Skrýt celý příspěvek

  • Анатолий
    16:38 20.06.2024

    Jak OSN pomáhalo Íránu vytvořit jadernou bombu - německý Bild
    https://www.iranintl.com/en/20...

    Jak OSN pomáhalo Íránu vytvořit jadernou bombu - německý Bild
    https://www.iranintl.com/en/20...

    • ruleta
      17:22 20.06.2024

      Slusna slatanina. Nejpodstatnejsi je komentar Davida A. z ISIS.

      Slusna slatanina. Nejpodstatnejsi je komentar Davida A. z ISIS.

  • torong1
    15:52 20.06.2024

    Tak tady máme první důsledek návštěvy Putina v KLDR. Jižní Korea přehodnotí zamítavé stanovisko k dodávkám zbraní na ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak tady máme první důsledek návštěvy Putina v KLDR. Jižní Korea přehodnotí zamítavé stanovisko k dodávkám zbraní na Ukrajinu.
    https://www.novinky.cz/clanek/... Skrýt celý příspěvek

    • Strycek-Tomas
      16:28 20.06.2024

      Vidim to na dalsi z genialnich tahu Vladimira Putina. Po uzavreni plynu Evrope, rozsireni Nato o Skandinavii, utoku na Charkova povoleni utocit zapadnimi zbranemi na Rusko je to ...Zobrazit celý příspěvek

      Vidim to na dalsi z genialnich tahu Vladimira Putina. Po uzavreni plynu Evrope, rozsireni Nato o Skandinavii, utoku na Charkova povoleni utocit zapadnimi zbranemi na Rusko je to dalsi excelentni manevr slona v porcelane. Ted si Rusko proti sobe popudi uz i jako tak neutralni Jizni Koreu a Japonsko.Skrýt celý příspěvek

      • StandaBlabol
        16:36 20.06.2024

        Možnosti Jižní Koreje jsou ve srovnání s tou Severní astronomické. Pokud se do toho Korejci pustí, tak to Putina bude hodně mrzet. Jen amerických samohybných houfnic M109 mají přes ...Zobrazit celý příspěvek

        Možnosti Jižní Koreje jsou ve srovnání s tou Severní astronomické. Pokud se do toho Korejci pustí, tak to Putina bude hodně mrzet. Jen amerických samohybných houfnic M109 mají přes tisíc kusů a postupně je nahrazují novými K9. Podobně jsou na tom s obrněnými transportéry , PVO a dalšími systémy. Mohli by pomoct vyřazenou technikou a nic by je to nestálo. O moderních raketometech, houfnicích a PVO ani nemluvě.Skrýt celý příspěvek

        • Mortles
          16:42 20.06.2024

          Ano, tam ty zásoby budou a budou docela velké.

          Ano, tam ty zásoby budou a budou docela velké.

        • flanker.jirka
          18:07 20.06.2024

          Problém může nastat s kapacitou, z části se výroba v JK dělí o zdroje surovin, které používají ostatní světové zbrojovky, které už na UA dodávají. A ani JK není pozadu, prodává do ...Zobrazit celý příspěvek

          Problém může nastat s kapacitou, z části se výroba v JK dělí o zdroje surovin, které používají ostatní světové zbrojovky, které už na UA dodávají. A ani JK není pozadu, prodává do zemí, které UA zásobují a i tam navýšila produkci, tak že něco už na UA z JK jde.Skrýt celý příspěvek

        • Miskosabina
          07:54 21.06.2024

          Lenže sú to Korejci , žijú vo vlastnom vesmíre iba pre seba, prípadne pre dobrý zisk. Neverím, že by niečo urobili pre Ukrajinu. Poznám ich a viem, že všetko majú perfektne ...Zobrazit celý příspěvek

          Lenže sú to Korejci , žijú vo vlastnom vesmíre iba pre seba, prípadne pre dobrý zisk. Neverím, že by niečo urobili pre Ukrajinu. Poznám ich a viem, že všetko majú perfektne spočítané, hlavne aby na Tom niečo získali. A toto smrdí stratou.Skrýt celý příspěvek

          • Wakantanka
            11:36 21.06.2024

            Nie všetko čo na prvý pohľad vyzerá ako strata, bude stratou aj v budúcnosti. Ak by sa kórejské zbraňové systémy osvedčili na Ukrajine, určite by sa im objednávky len tak pohrnuli, ...Zobrazit celý příspěvek

            Nie všetko čo na prvý pohľad vyzerá ako strata, bude stratou aj v budúcnosti. Ak by sa kórejské zbraňové systémy osvedčili na Ukrajine, určite by sa im objednávky len tak pohrnuli, viď iných výrobcov.Skrýt celý příspěvek

    • Uvidis
      17:07 20.06.2024

      Prvy koment pod clankom na topwar.ru Seoul will begin direct supplies to ...Zobrazit celý příspěvek

      Prvy koment pod clankom na topwar.ru
      Seoul will begin direct supplies to Kyiv
      https://eadaily.com/ru/news/20... Skrýt celý příspěvek

    • Profesor
      17:09 20.06.2024

      Tak by mohli hned začít třeba takto: 35 x T-80U, 70 x BMP-3, 50 x Igla-1E (750 střel), 200 x Metis-M (10 000 střel). Dále postupně po zácviku ukrajinských obsluh modernější ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak by mohli hned začít třeba takto:
      35 x T-80U,
      70 x BMP-3,
      50 x Igla-1E (750 střel),
      200 x Metis-M (10 000 střel).

      Dále postupně po zácviku ukrajinských obsluh modernější techniku.
      A munici, munici, munici.

      https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

      • Nezmar
        17:45 20.06.2024

        Ja bych zacal tim, ze bych odstoupil od nekterych smluv tykajicih se zeleznic a LGN. Tohle muze byt daleko bolestivejsi. Treba bez tankeru na LGN co ma RF objednane v JK je celkem ...Zobrazit celý příspěvek

        Ja bych zacal tim, ze bych odstoupil od nekterych smluv tykajicih se zeleznic a LGN. Tohle muze byt daleko bolestivejsi. Treba bez tankeru na LGN co ma RF objednane v JK je celkem nahrane. Ty T-80U a BPM-3 bych jim nechal, stejne jako ma Finsko 4 T-54, by JK mela mit moznost provadet experimentalni upgrade na tancich a BMP nepritele podle informacich rozvedky. Zazraky se nedeji a tohle budou stale top zbrane na druhe strane i po konci valky.

        Napriklad:
        https://www.highnorthnews.com/... Skrýt celý příspěvek

        • Wakantanka
          11:37 21.06.2024

          ...mňa by celkom zaujímalo, čím to rusi zaplatia, tipujem že kórejci asi nebudú chcieť ani ruble, ani yuany či indické rupie ...

          ...mňa by celkom zaujímalo, čím to rusi zaplatia, tipujem že kórejci asi nebudú chcieť ani ruble, ani yuany či indické rupie ...

      • Miskosabina
        07:57 21.06.2024

        Tak určite. Nebuďte naivný, ich svet je úplne inde.

        Tak určite. Nebuďte naivný, ich svet je úplne inde.

  • halin
    14:08 20.06.2024

    RU centralna banka varuje pred prudkym zvysenim urokovych sadzieb na zasadnuti v july:

    https://www.kommersant.ru/doc/...

    Ide to dobrym smerom...

    RU centralna banka varuje pred prudkym zvysenim urokovych sadzieb na zasadnuti v july:

    https://www.kommersant.ru/doc/...

    Ide to dobrym smerom...

    • PanKostka
      14:59 20.06.2024

      Rád bych byl optimista, ale když se podívám na kurz rublu, osciluje nebo spíše velmi pomalinku stoupá (cca rok). Buď to souvisí s omezitelnou směnitelností, nebo se vyplatí kupovat ...Zobrazit celý příspěvek

      Rád bych byl optimista, ale když se podívám na kurz rublu, osciluje nebo spíše velmi pomalinku stoupá (cca rok).
      Buď to souvisí s omezitelnou směnitelností, nebo se vyplatí kupovat kvůli vyšším úrokovým sazbám, nebo nevím.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement007
        15:16 20.06.2024

        Současný kurz rublu je stanoven uměle, s rublem se neobchoduje na trhu. Ale jinak ano, jeho kurz byl držen vysokými úrokovými sazbami (16% - kde to kdo najde?). Vtip je v tom, že ...Zobrazit celý příspěvek

        Současný kurz rublu je stanoven uměle, s rublem se neobchoduje na trhu.
        Ale jinak ano, jeho kurz byl držen vysokými úrokovými sazbami (16% - kde to kdo najde?).

        Vtip je v tom, že se jedná o kombinaci omezené směnitelnosti (centrální banka žádné dolary neprodává, to dělají jens oukromníci), uměle stanoveného oficiálního kurzu, který tak zlevňuje dovozové zboží, vysokých úrokových sazeb a emisí rublů. Lidé tak dostávají vysoké mzdy a ukládají je do banky. Dokud je budou spořit, všechno bude v pořádku. Ale jakmile se je pokusí utratit, nastane nedostatek zboží. A to může skončit jen dvěma způsoby - buďto nebude zboží na pultech, nebo zdraží (tedy nastane inflace). Přesně toto jsme zažívali za socialismu. Zejména dovozové zboží bylo relativně cenově dostupné - ale nebylo ho kde koupit. Západoněmecká marka stála oficiálně tuším tři Kčs - ale nikde se nedaly koruny za marky směnit, leda na černém trhu v kurzu 10:1.

        Ruská centrální banka se nyní snaží stáhnout nekryté peníze z trhu tím, že zvedne úroky. Lidem se vyplatí peníze vložit do banky, a nevyplatí se brát si úvěry. Jenomže tím se v bankách hromadí peníze a jsem zvědav, z čeho chce centrální banka ty vysoké úroky lidem vyplatit.Skrýt celý příspěvek

        • SeaWolf
          15:37 20.06.2024

          Rusko aktuálně tiskne další bankovky. Tady zpráva z 12.9.2022 ( tehdy za 340 miliard rublů ) a děje se to pořád dál, protože situace se nezměnila ...Zobrazit celý příspěvek

          Rusko aktuálně tiskne další bankovky. Tady zpráva z 12.9.2022 ( tehdy za 340 miliard rublů ) a děje se to pořád dál, protože situace se nezměnila https://www.moscowtimes.eu/202... Skrýt celý příspěvek

        • PanKostka
          16:09 20.06.2024

          Děkuji, velmi hezky popsáno. Na to že jsou ve válce to pořád "zvládají" podezřele dobře. Úrokové sazby okolo 15% byly u nás v 90letech a nepřipadají mi zas tak extrémní. Ale to ...Zobrazit celý příspěvek

          Děkuji, velmi hezky popsáno.
          Na to že jsou ve válce to pořád "zvládají" podezřele dobře.
          Úrokové sazby okolo 15% byly u nás v 90letech a nepřipadají mi zas tak extrémní. Ale to ještě v podstatě neexistovaly hypotéky.Skrýt celý příspěvek

          • StandaBlabol
            16:23 20.06.2024

            Teď mají Rusové dokonce opačný problém, kurz rublu vůči čínskému yuanu v posledních dnech roste. Důvodem je, že nové sankce komplikují dovozy z Číny, respektive platby za ně. Tím ...Zobrazit celý příspěvek

            Teď mají Rusové dokonce opačný problém, kurz rublu vůči čínskému yuanu v posledních dnech roste. Důvodem je, že nové sankce komplikují dovozy z Číny, respektive platby za ně. Tím klesá poptávka po yuanech: dovozci nepotřebují yuan, protože s ním stejně kvůli sankcím nedokáží zaplatit za zboží, které by chtěli dovézt.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement007
            22:49 20.06.2024

            Tak se podívej, jaká tehdy byla inflace. V roce 1991 byl dobrý plat 3000 Kčs. O pět let později víc než 10x vyšší.

            Tak se podívej, jaká tehdy byla inflace. V roce 1991 byl dobrý plat 3000 Kčs. O pět let později víc než 10x vyšší.

      • Strycek-Tomas
        16:31 20.06.2024

        Kurz Rublu je jen potemkinova vesnice, carovani s cisly Putinovy brilantni bankerky, ktera ma muj respekt. Mimo Rusko se hodi jen na otop a prodava za daleko vyssi cenu.

        Kurz Rublu je jen potemkinova vesnice, carovani s cisly Putinovy brilantni bankerky, ktera ma muj respekt. Mimo Rusko se hodi jen na otop a prodava za daleko vyssi cenu.

      • Chocholusik007
        19:32 20.06.2024

        Pozeras zle, staci sa pozerat z pochopenim a uvidis zasah centralnej banky ako zachranuje kurz tym ze spaluje devizove rezervy. Ak dojdu bude to ...Zobrazit celý příspěvek

        Pozeras zle, staci sa pozerat z pochopenim a uvidis zasah centralnej banky ako zachranuje kurz tym ze spaluje devizove rezervy. Ak dojdu bude to rachot.
        https://finance.yahoo.com/quot... Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:04 20.06.2024

    RUMUNI idu darovat bateriu Patriot Ukrajine:

    https://x.com/bayraktar_1love/...

    https://x.com/ChristopherJM/st...

    RUMUNI idu darovat bateriu Patriot Ukrajine:

    https://x.com/bayraktar_1love/...

    https://x.com/ChristopherJM/st...

    • Dusanh
      15:19 20.06.2024

      Ovšem pouze pokud jim někdo dodá jinou...

      Ovšem pouze pokud jim někdo dodá jinou...

      • Radovan
        17:27 20.06.2024

        Kde se to píše?

        Kde se to píše?

        • Miroslav
          19:32 20.06.2024

          Aj rádiu kde som o tom počul to takto prezentovali, že podmienkou je náhrada od spojencov

          Aj rádiu kde som o tom počul to takto prezentovali, že podmienkou je náhrada od spojencov

  • StandaBlabol
    13:14 20.06.2024

    Američani dnes mají oznámit, že zastavují dodávky Patriotů kamkoliv jinam než na Ukrajinu. Až do doby, než jich Ukrajina bude mít dost. To by byl hodně silný vzkaz ...Zobrazit celý příspěvek

    Američani dnes mají oznámit, že zastavují dodávky Patriotů kamkoliv jinam než na Ukrajinu. Až do doby, než jich Ukrajina bude mít dost. To by byl hodně silný vzkaz Rusku...

    https://www.moscowtimes.ru/202... Skrýt celý příspěvek

    • Profesor
      13:22 20.06.2024

      No konečně! Kéž by to tak bylo i s dalšími systémy.
      Ukrajina potřebuje zbraně nyní - víc než kdokoliv jiný.

      No konečně! Kéž by to tak bylo i s dalšími systémy.
      Ukrajina potřebuje zbraně nyní - víc než kdokoliv jiný.

      • jj284b
        13:56 20.06.2024

        Hej, kym nezistis o ake dodacie lehoty ide.. napr zastavena Svajciarska dodavka mala lehotu 2028...

        Hej, kym nezistis o ake dodacie lehoty ide.. napr zastavena Svajciarska dodavka mala lehotu 2028...

        • Worko
          14:51 20.06.2024

          .. mas lepsie riesenie?

          .. mas lepsie riesenie?

        • mudry.udrzbar
          14:51 20.06.2024

          Presne tak, je im to platne ako mrtvemu zimnik. USA mali dodat napr. 10 baterii a potom odklonit dodavky na doplnenie vlastnych zasob.

          Presne tak, je im to platne ako mrtvemu zimnik. USA mali dodat napr. 10 baterii a potom odklonit dodavky na doplnenie vlastnych zasob.

          • StandaBlabol
            14:54 20.06.2024

            Na 10 baterií stejně hned nebude mít Ukrajina vycvičený personál. V postupných dodávkách vůbec nevidím problém. Něco přijde hned (třeba Rumuni dají baterii), něco později, PVO bude ...Zobrazit celý příspěvek

            Na 10 baterií stejně hned nebude mít Ukrajina vycvičený personál. V postupných dodávkách vůbec nevidím problém. Něco přijde hned (třeba Rumuni dají baterii), něco později, PVO bude postupně sílit a Putin vidí, že čím víc protahuje válku, tím se jeho situace zhoršuje.Skrýt celý příspěvek

          • Nezmar
            17:53 20.06.2024

            StandaBlabol: Tohle bude cilene na zimu nebo jako obrana letist s F-16. Pochybuji, ze je to rozhodnuti "na rychlo" od stolu. Proste doba uzrala a tak nam to rikaji o vycvik ...Zobrazit celý příspěvek

            StandaBlabol: Tohle bude cilene na zimu nebo jako obrana letist s F-16. Pochybuji, ze je to rozhodnuti "na rychlo" od stolu. Proste doba uzrala a tak nam to rikaji o vycvik personalu bych se nebal.Skrýt celý příspěvek

    • Pirat49
      16:13 20.06.2024

      Lenže tie sľuby sa pretavia v realitu za dosť dlhu dobu. Mam obavu ci potom Patrioty vôbec budú mať čo brániť.

      Lenže tie sľuby sa pretavia v realitu za dosť dlhu dobu. Mam obavu ci potom Patrioty vôbec budú mať čo brániť.

    • flanker.jirka
      18:20 20.06.2024

      Tak v tom přpadě Patriot už "doma" nechci. Jesli se začnou dít věci v pacifiku s čínou a Taiwanem, nebude na zbyt jinde ve světe.
      (i když, co bude prezidentských volbách?)

      Tak v tom přpadě Patriot už "doma" nechci. Jesli se začnou dít věci v pacifiku s čínou a Taiwanem, nebude na zbyt jinde ve světe.
      (i když, co bude prezidentských volbách?)

      • SR-71
        19:06 20.06.2024

        Koupíme S400!

        Koupíme S400!

        • flanker.jirka
          21:00 20.06.2024

          Tak to bychom si pomohli :-) U nás dává logiku ke Spyderu ještě David Sling, který kupuje Finsko. V rámci ESSI se může najít i cesta pro evropský systém, IRIS-T stále přináší nové ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak to bychom si pomohli :-)
          U nás dává logiku ke Spyderu ještě David Sling, který kupuje Finsko. V rámci ESSI se může najít i cesta pro evropský systém, IRIS-T stále přináší nové schopnosti. Ale i tam hrozí problém, všechny střely od Tamiru, přes Python a Derby a Stunner jsou závislé na technologiích z USA.Skrýt celý příspěvek

      • Radovan
        19:53 20.06.2024

        Pro ČR je ideální Davidův prak, objednali ho i Fini.

        Pro ČR je ideální Davidův prak, objednali ho i Fini.

  • Cernysip
    12:12 20.06.2024

    Muž v maskovacím laboratorním plášti: Proč Andrej Bělousov nezachrání ruské ministerstvo obrany 19. června 2024 https://theins.ru/en/opinion/v... Mnozí psali, ...Zobrazit celý příspěvek

    Muž v maskovacím laboratorním plášti: Proč Andrej Bělousov nezachrání ruské ministerstvo obrany
    19. června 2024
    https://theins.ru/en/opinion/v...
    Mnozí psali, že nedávné jmenování nového ruského ministra obrany Andreje Belousova je vývoj, kterého je třeba se obávat – jako by Vladimiru Putinovi přišlo na pomoc nelítostné, mocné božstvo vojenské ekonomiky a zbrojení. Ekonom Valerij Kizilov, který pečlivě prostudoval biografii a vědecké práce akademika, který se stal vysokým úředníkem, si je jistý, že ani Belousovova kariéra, ani jeho ekonomické názory, jak jsou uvedeny v jeho dílech, nepředstavují úspěch v jeho nové pozici. Belousov upřímně věří, že stát by měl podnítit ekonomiku rozsáhlými investicemi — a ve skutečnosti navrhuje řídit celou zemi osobně, jako by řídil jedinou manufakturu. Tento přístup nevyřeší ani problém Ruska s nedostatkem zdrojů, ani problémy s endemickou korupcí.

    Muž z laboratoře: Pohled na Belousovovu kariéru
    Zde jsou slova, která použil novinář a ekonomický analytik Sergej Šelin , aby popsal Andreje Belousova: „muž činu“, „silný občanský organizátor“, „technokrat“, „naprosto loajální, ne zkorumpovaný, velmi zručný manažer – ředitel, silný nejen z hlediska konjunktury, ale i z hlediska základních postojů.“ Historik, sociolog a publicista Nikolaj Mitrochin ze své strany poznamenal , že Belousov má „vysokou autoritu“, pověst „kompetentního ekonoma“ a nazval ho „zastáncem investic do high-tech a slibné výroby, která pro Rusko v současných podmínkách znamená obranný průmysl. Mitrochin považuje za pravděpodobné, že „ruská armáda zvýší svou efektivitu, přestane utrácet peníze za luxusní život generálů, nasměruje ji na bojový výcvik, omezí byrokratické postupy a zvýší výrobu nových zbraní“.

    Lze souhlasit s tím, že Belousov není zkorumpovaný. V tomto ohledu proti němu existují důkazy, ale tyto důkazy jsou poměrně slabé. Ano, v roce 2000 nový ruský ministr obrany najal svého mladšího bratra Dmitrije, aby pracoval v Centru pro makroekonomické analýzy a krátkodobé prognózy. A ano, Belousovův syn Pavel vede společnost Claire & Clarte («Клэр энд Клартэ»), která podle svých oficiálních stránek spolupracuje pouze s ruskými státními subjekty: obrannou korporací Rostec, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Roskosmosem, vesmírnou agenturou. Takže ano, může být problematické, že Belousov starší bude na svém novém postu objednávat zbrojení u Rostecu a Ministerstva průmyslu a obchodu a oni zase s velkou pravděpodobností budou nadále objednávat inženýrské poradenství a digitalizační služby u Belousova mladšího. Přesto jsou to maličkosti, zvláště ve srovnání s druhem korupce, který je mezi vysokými ruskými úředníky obvyklý.

    Do jaké míry je Belousov mužem činu a efektivním manažerem? To je těžké říci. Belousov byl v letech 2020-2024 prvním místopředsedou ruského premiéra. To je pozice, kterou lze zrušit a nic důležitého se nezmění. Například v letech 2000 až 2005 v Rusku nebyli žádní první místopředsedové vlády a právě tehdy ekonomika země rostla nejlépe.

    V letech 2013 až 2020 Belousov sloužil jako Putinův ekonomický poradce. V této roli určitě dostal šanci rozvinout svůj talent, ale není to typ vedoucí pozice, ve které je člověk zodpovědný za spoustu lidí nebo za spoustu peněz.

    Od května 2012 do června 2013 vedl ministerstvo hospodářského rozvoje. Dá se to považovat za seriózní a odpovědnou pozici? Řekněme, že bez specializovaného ministerstva se v této sféře docela dobře obejdeme a v praxi se bez něj již dlouho obejdou všechny vyspělé země.

    Lepší bude věnovat pozornost následujícímu. Poté, co vedl ministerstvo asi rok, nebyl Belousov vyslán, aby řídil jiné ministerstvo, region nebo společnost. Místo toho byl převeden, aby sloužil jako náměstek ministra po sedm let — v oblastech, kde je potřeba řízení minimální. A kdo po něm vedl ministerstvo hospodářského rozvoje? Možná tam Belousov nechal svého nominanta, který by pokračoval v kurzu „silného civilního správce“? Ne, nahradil ho Alexej Uljukajev, který se později stal obětí intrik a byl uvězněn za vymáhání úplatků.

    Belousovovi náměstci na ministerstvu hospodářského rozvoje většinou zdědili jeho předchůdce: Hermana Grefa a Elviru Nabiullinovou. Oleg Fomichev pracoval v Grefově oddělení od roku 2000, v roce 2010 se stal náměstkem Nabiulliny a poté zůstal v této pozici až do roku 2018 pod Belousovem, Uljukajevem a Oreškinem.

    Alexej Lichačev se také stal v roce 2010 zástupcem Elviry Nabiullinové, zůstal zástupcem až do října 2016, kdy se přestěhoval do Rosatomu. Andrej Klepach byl v letech 2008 až 2014 náměstkem ministra , to znamená, že do této funkce také přišel před Belousovem a zůstal tam i po něm. Mezi Belousovovy muže nelze zahrnout ani Pavla Koroljova: než se stal jeho zástupcem, pracoval ve vládě a ve Sverdlovské oblasti, na ministerstvu dopravy, v moskevské radě a v odborech moskevských železničářů. I on pak zůstal ve funkci až do roku 2016, přičemž Belousovova na své profesní cestě už nikdy nepotkal.

    To vše znamená, že když byl Belousov ministrem hospodářského rozvoje, neměl žádný vlastní tým. Oddělení vedl s pomocí lidí, které předtím pořádně neznal a jejichž osud po svém odchodu dál neovlivňoval.

    Podívejme se ještě hlouběji do minulosti. Od roku 2008 do roku 2012 vedl současný ministr obrany ministerstvo ekonomiky a financí ruské vlády. V čele vlády byl v té době premiér Vladimir Putin, a tak z Belousovové pozice vyplýval "přístup k tělu", tedy osobní dostup k osobě diktátora. Putinovi se souhra s tímto aparátčíkem nejspíš zalíbila, a proto ho po návratu do prezidentského úřadu posunul na ministerskou pozici.

    Od roku 2006 do roku 2008 byl Belousov náměstkem ministra pro ekonomický rozvoj, nejprve pod Grefem, který ho pozval, aby převzal funkci, a poté pod Nabiullinovou. Dá se předpokládat, že Gref ocenil Belousovovo stipendium, ovšem Nabiullina, sama akademička, se ho zbavila (i když přechod na pozici ředitele odboru ve vládě je považován za normální povýšení na náměstka ministra). Během svého prvního působení na ministerstvu hospodářského rozvoje si Belousov nejvíce pamatuje tím, že vypracoval protitržní zákon „O obchodu“, který zavedl mnoho zatěžujících regulací pro obchodní řetězce bez reálného přínosu pro jiné subjekty.

    Do roku 2006 se aktivity současného Putinova oblíbence soustředily výhradně na akademickou půdu. Od roku 2000 vedl Belousov Centrum pro makroekonomické analýzy a krátkodobé predikce. Toto centrum bylo vytvořeno na základě laboratoře pro analýzu a prognózování makroekonomických procesů na Institutu ekonomiky a prognóz vědeckotechnického pokroku ИЭПНТП Sovětské akademie věd, kterému Belousov šéfoval od roku 1991. Tedy patnáct let jako vedoucí ekonomické laboratoře.

    Ale v této kariéře nebylo nic, co by se blížilo rozhodování v „reálném“ sektoru ekonomiky. Belousov nepracoval ani v sovětských, ani v komerčních podnicích. Celý život byl teoretikem a byrokratem. A jako státní úředník ho vždy přitahovaly takovéto pozice – asistent, arbitr, zástupce, poradce – které nevyžadovaly, aby vykonával kontrolu nad lidmi a rozpočty. Zůstal daleko od obchodního světa i od zvláštního světa ruské armády.

    Teorie, k nimž se Belousov hlásí, ho zároveň povzbuzují k tomu, aby se na podnikatele díval shora, jako na lidi, kteří se zabývají pouze soukromými a krátkodobými zájmy. Belousov se místo toho rozhodl nahlížet na ekonomické jevy holisticky a strategicky.

    Holistický teoretik reprodukce: Postřehy z Belousovovy akademické práce

    Doktorská disertační práce Andreje Belousova, kterou obhájil v roce 2006, má téměř stejný název jako jeho klíčová monografie: „Vývoj systému reprodukce ruské ekonomiky: od krize k rozvoji“ (Moskva, 2006). Zde jsou hlavní myšlenky této práce.

    Všechny ekonomické teorie jsou redukovány na dva přístupy. „První přístup je založen na merismu – představě, že celek je určen vlastnostmi jeho částí“ (str. 10). Ekonomika je chápána jako soubor domácností a firem působících v institucionálním prostředí. Belousovová se k této skupině teorií odvolává na „robinsonádu devatenáctého století“, marginalismus, učení Alfreda Marshalla, rakouskou školu a institucionalismus (str. 48).

    „Druhý přístup se opírá o holismus, podle něhož je vývoj řízen nehmotným ‚faktorem celistvosti‘ a tento celek je primární, nelze jej redukovat na jeho elementární části“ (str. 10). Teorie Adama Smithe, Davida Ricarda, Karla Marxe, Johna Stuarta Milla a Leona Walrase jsou zde zahrnuty „v různé míře“ (str. 48), ale „základy moderní teorie reprodukce byly položeny v keynesiánských ideách“ (str. 14).

    Klasifikace je trochu zvláštní, už jen proto, že Leon Walras je jedním ze tří hlavních zakladatelů marginalismu. Po něm ale následuje ještě podivnější změť formulací. V rámci holistického přístupu se „jedním z klíčových problémů stává problém reprodukce“. Reprodukce čeho? Ekonomiky:

    "Reprodukce ekonomiky je nepřetržitý, neustále obnovitelný proces jejího fungování a rozvoje, během kterého se ekonomika přizpůsobuje změnám vnějších i vnitřních podmínek při zachování své strukturální organizace."
    Proč potřebujeme tato extrémně nekonkrétní slova — „fungování“, „vývoj“, „přizpůsobení“, „změna podmínek“, „organizace“? Belousov to nevysvětluje, ale hned jako další dodává totéž:

    "Mezi hlavní atributivní vlastnosti reprodukce by měly patřit: cílevědomost, kontinuita vývoje, adaptabilita, efektivita, dynamická rovnováha."
    A tyto pojmy jsou objasněny s pomocí ostatních, všechny jsou stejně vágní a abstraktní:

    „Dopad na struktury ekonomického řádu“, „institucionální mechanismus komunikace“, převedení cílů „do každodenní praxe mikroobjektů“, „reprodukce materiálních a kulturních zdrojů vytvořených v průběhu ekonomických procesů“, „distribuce sociální produkt, „instituce regulující chování ekonomických subjektů“, „podmínky fungování“, „změna morfologie ekonomických struktur“, „vnitřní transformace a dotvoření ekonomického systému…“

    Jde to dál:

    „Udržování rovnováhy v každém uzlu ekonomického systému“, „přerozdělování zdrojů mezi funkcemi a strukturami ekonomiky“, „statická korespondence mezi funkcemi a jejich zásobou zdrojů“ — a mnohé další (str. 12).
    To vše je dobré jen pro týrání studentů. Představte si, že se zkoušející ptá: „Jaký atribut reprodukce souvisí s přerozdělováním zdrojů mezi funkcemi a strukturami ekonomiky? Pokud to neznáte zpaměti, nikdy neuhodnete, že odpověď je „přizpůsobivost“. A to vše proto, že snaha definovat celek bez věnování pozornosti částem nás zcela odvádí od ekonomické reality, od lidí, kteří sledují osobní cíle, hledají zdroje, pracují, směňují, konzumují a hromadí úspory. Subjektivní hodnocení těchto lidí, jak se vzájemně ovlivňují, vytvářejí to, co můžeme vidět jako reprodukci, struktury, systémy, rovnováhy, funkce, instituce a tak dále. Ale vezmeme-li tyto pojmy jako primární, počáteční, zůstávají nepodstatné a vhodné pouze k manipulaci.

    Belousovova ekonomická úvaha je jedním z těch humanitárních textů, v nichž závěry nevznikají z řetězce logických dedukce, jasně oddělených od omezeného souboru výchozích dat, ale jsou autorem intuitivně uchopeny a zasazeny do hlavy čtenáře pomocí chytrý výběr příkladů situovaných do vhodného rámce a vyvolávajících potřebné asociace. Autorovým cílem samozřejmě není hromadit chytrá slova na sebe. Hlavní věc je zde naznačit publiku, že ekonomika by měla být řízena pomocí zhruba stejných metod, které po desetiletí studovali a rozvíjeli ekonomové jako Belousov.

    V Belousovově ekonomickém uvažování nevyplývají závěry z řetězce logických závěrů – jsou uchopeny intuitivně. A zde se dozvídáme, že možnost „lineárního rozvoje“ průmyslového systému je omezená, protože podléhá rozporům. Nastává alternativa: buď systémová krize se spontánní autodestrukcí, nebo modernizace s kvalitativním skokem k novému modelu reprodukce a novému prostoru pro udržitelný rozvoj (s. 29).

    Systémová krize, pokud nastane, sestává z pěti fází (str. 30).

    Systém se udržuje při životě požíráním zdrojů nebo zvýšeným tlakem na „základní prvky“ (jako je energie nebo zemědělství). Podle Belousova to byla situace v sovětské ekonomice od poloviny 70. let do roku 1987.
    Dochází k otevřeným selháním, klesá produkce, roste inflace a „oslabují se vazby mezi strukturami průmyslového systému, což má za následek ztrátu jeho ovladatelnosti“. Taková byla situace v SSSR v letech 1988 až 1991.
    Systém dramaticky mění svou podstatu (svůj „sémantický kód“, jak říká Belousov) a rozpadá se na vazby, které spolu navzájem a s vnějším světem interagují novým způsobem, přičemž některé vazby se ukázaly jako málo prioritní (periferní) a jejich zdroje jsou spotřebovávány. Vedoucí vazby automaticky přebírají část dřívějších celosystémových funkcí (udržování životní úrovně, sociální stability a bezpečnosti). Jedná se o transformační recesi, která byla v Rusku pozorována v letech 1992-1994.
    Vyčerpávání zásob periferních vazeb opět prohlubuje rozpory, které jsou tentokrát eliminovány omezením celosystémových funkcí, kterými ještě více trpí sociální sféra a veřejné finance. V Rusku tato fáze začala v roce 1995 a skončila defaultem v roce 1998.
    V závislosti na efektivitě a vyváženosti nového systému se buď stabilizuje, nebo přejde do nového kola dezintegrace (slovy Belousova „proces systémové krize se posouvá na novou nižší úroveň“, kde se podniky a regiony již zabývají s tím). Podle Belousova fungoval v Rusku v letech 1999-2001 poměrně úspěšný „vnitřně orientovaný model reprodukce“. Přechod na tento model z páté fáze systémové krize je ale popsán velmi střídmě a bez vysvětlení: „V takové situaci došlo ke stabilizaci a následnému oživení ekonomické situace, která začala v říjnu 1998 a trvala do poloviny roku 1999, až do poloviny roku 1999. Tak vypadá skutečný ‚ruský zázrak‘“ (str. 114).
    Pokud se vyhne systémové krizi, začíná modernizace. A modernizace, v závislosti na „prvcích upřednostňovaných konečnou poptávkou“, spadá do čtyř typů nebo modelů:

    - Spotřebitelsky orientovaný se spoléháním na saturaci primárních potřeb;
    - Orientace na spotřebitele, se spoléháním na kapitálové statky;
    - Orientace na export;
    - Investičně orientovaná, včetně substituce dovozu.

    Belousov věří, že Čína a Indie se modernizují podle prvního modelu. Najde druhý model fungující ve Spojených státech od 30. let a v poválečném Německu až do konce 60. let. Jako příklady třetího modelu Belousov uvádí Jižní Koreu, Tchaj-wan, Hongkong, Singapur a země ASEAN. Čtvrtý realizoval SSSR ve 30. letech, Japonsko v 60. a 70. letech a do značné míry Francie v 60. letech (s. 49).

    Ačkoli Belousov vyjadřuje své preference ve svých akademických pracích velmi zdrženlivě a opatrně, lze vytušit, že tento čtvrtý model je tím, se kterým nejvíce sympatizuje. V tomto modelu se investice, pravděpodobně uměle dotované nebo přímo řízené státem, stávají prioritním prvkem konečné poptávky.

    Umírat ve jménu kovů? ("Dying in the name of metal?")
    Belousov píše o nebezpečích této cesty s udivující otevřeností. Například: „Tento model je kapitálově náročný, investice jsou v jistém smyslu samoúčelné“ (str. 35). Tato verze modernizace se „vyznačuje vysokou kovovou a energetickou náročností národního hospodářství“ (s. 36). Rostoucí investiční sektor se nemůže financovat sám; musí získat financování odjinud a nemělo by se spoléhat na zahraniční investory nebo výnosy z vývozu komodit, protože tyto zdroje jsou nespolehlivé. Jediný spolehlivý zdroj kapitálu vyžaduje, aby si obyvatelstvo utáhlo svůj kolektivní opasek, což „vytváří potíže při mobilizaci sociální podpory a zhoršuje sociální zázemí modernizace“ (s. 36). Kromě toho si člověk musí vybrat mezi rozvojem vlastních investičních odvětví (obráběcí stroje, materiálový průmysl, stavebnictví nebo výzkum a vývoj), což vyžaduje „gigantickou mobilizaci zdrojů“ — nebo dovozem všeho tohoto zboží, což povede k nekonzistentnosti a neefektivitě.

    Stručně řečeno, záměrem je plýtvat gigantickým množstvím kovu, energie a dalších zdrojů s předvídatelně nízkou účinností a donutit lidi obětovat se pro investiční projekty, které jsou spíše cílem samy o sobě než prostředkem k dosažení cíle. Tato poznámka o konci sama o sobě je zřejmě upozorněním. Zdá se, že právě zde Belousov vyjádřil své hluboké přesvědčení a řeči o nutnosti vyhnout se systémové krizi a pozvednout ekonomiku slouží ke vyšperkování konceptu pro zmanipulované publikum. Na jiném místě monografie autor píše, že budou-li přijata „dlouhodobá kapitálově náročná rozhodnutí“, „povedou ke zvýšení investičního a rozpočtového zatížení ekonomiky bez okamžité návratnosti... Efektu lze dosáhnout v střednědobém horizontu (hlavně na začátku příští dekády)“ (s. 255). (с. 255). Tato slova, napsaná v roce 2006, odrážejí slavný citát Winstona Churchilla, který v roce 1940 řekl, že nemá národu co nabídnout než „krev, dřinu, slzy a pot“.

    Belousovova slova o nutnosti podpořit ekonomiku slouží ke vyšperkování konceptu pro zmanipulované publikum

    Otázka zní: jak se to liší od toho, co bylo popsáno výše jako první fáze systémové krize? Jak se to liší od silně stagnující sovětské ekonomiky 70. a 80. let, kde se plýtvalo miliony megawattů, člověkohodin a tuny oceli na projekty vybrané „shora“, zatímco si lidé utahovali opasky, aby je dokončili?

    Belousov píše o druhé polovině 70. let, jako by popisoval Stalinovu éru — nebo pozdní Putinovu éru: „Degradaci spotřebního průmyslu předurčil systém distribuce kvalitních zdrojů diktovaný závody ve zbrojení“ (s. 53 ). Proč jsou 70. léta, kdy sovětští občané trpěli malou spotřebou kvůli velkým stavebním projektům, špatná věc, a 30. léta, kdy doslova hladověli a dřeli o příděly gulagů kvůli ještě větším stavebním projektům, dobrá věc?

    Belousov má odpověď. Sovětský systém 70. let nebyl dostatečně centralizovaný, protože postrádal vertikalitu a jednotu:

    „V 70. letech se začaly objevovat rysy degradace a krize státu z hlediska jeho systémotvorné role ve společnosti, když sovětská ideologie erodovala, [Komunistická strana] slábla a departementalizace zesílila“ (s. 61).
    „Ekonomice začaly dominovat uzavřené rezortní ekonomické struktury s úzkými firemními zájmy, vlastními zdroji a produkčním potenciálem. Národní hospodářství se začalo rychle dělit na departementální enklávy a rozvoj každé takové enklávy se stal autonomním. Zároveň se plánovací systém, původně orientovaný na rozvoj a realizaci národohospodářských priorit, proměnil v nástroj vyvažování resortních struktur“ (s. 63).
    Toto není starý dobrý stalinistický model, kde vůdce každý den obvolává klíčové továrny, požaduje kontrolní čísla (fyzicky!) a staví šéfy ke zdi, pokud plán nesplní.

    Šílenci a pragmatici
    Tento popis pozdně sovětského systému je v souladu s teorií administrativního trhu, kterou na počátku 80. let vyvinuli ruští ekonomové Vitalij Naišul a Viačeslav Šironin a také sociolog Simon Kordonskij. Jeden takový popis lze nalézt v Naishulově článku „Nejvyšší a poslední fáze socialismu“.

    Na rozdíl od stalinistické ekonomiky, ve které byl proces plánování převážně „shora dolů“, se plánování v novém systému provádí prostřednictvím koordinačního a interaktivního procesu s opakovaným cyklem: „zdola nahoru“ a „od vzhůru nohama." V celé ekonomice existuje svoboda formálně plnit všechny příkazy a zlepšovat syntetické výrobní ukazatele a ve skutečnosti zasazovat národnímu hospodářství bodné rány tím, že odmítáme vyrábět zboží, které země potřebuje. Příkazy vydávané nejautoritativnějšími orgány, když se pohybují „dolů“, ztrácejí direktivní sílu, a přestože jsou formálně splněny, v podstatě splněny nejsou.

    Existence těchto asymetrických vertikálních vztahů vede k tomu, že se na byrokratickém trhu objevují prodejné hodnoty hierarchické společnosti. Sektorové orgány obchodují zejména s plány výroby a alokace zdrojů, normativní orgány se zabývají metodami účtování ekonomické činnosti a kontrolní orgány jsou odpovědné za vydávání správních pokynů. Byrokratický trh tak realizuje společenský řád, v němž se vše kupuje a prodává – dokonce i to, co není předmětem nákupu v normálním tržním systému.

    Ruský byrokratický trh zformoval jistý typ manažera – nikoli „vojáka strany“ jako za časů Stalina, ale „obchodníka strany“, pro kterého „nic není svaté“, pokud jde o vládní činnost. Osud sibiřské řeky lze vyměnit za dizertační práci, zatímco kontrakt na dodávku potrubí lze schválit výměnou za povolení k pobytu v Moskvě.

    Ruský byrokratický trh vytvořil určitý typ manažera – nikoli „vojáka strany“, ale „stranického obchodníka“
    V Belousovově vyprávění teorie administrativního trhu také zdůrazňovala objektivní důvody pro posun SSSR od čistě plánovaného stalinistického modelu k systému byrokratického obchodu řízeného technologickými a demografickými posuny. Technologický pokrok výrazně rozšířil řadu produktů a znemožnil kontrolu všech kritických ukazatelů z jednoho centra. Demografické změny zároveň vedly k nedostatku pracovních sil.

    V 50. letech 20. století v zemi došlo k rozvoji zásadně nových průmyslových odvětví, jako je elektronika a polymerní chemie. Kvůli studené válce již nebylo možné tato nová odvětví plně získat ze Západu; musely být rozkradeny kus po kuse, což bránilo komplexnímu přístupu k nové průmyslové výstavbě. Hlavní problémy však nebyly způsobeny zákazy NATO, ale roztříštěností nových technologií. Tato průmyslová odvětví vyráběla rozsáhlou a neustále aktualizovanou řadu produktů, obvykle v malých a středních sériích, což výrazně zvýšilo úkoly řízení. Tradiční plánování shora dolů se stalo neudržitelným. Pravomoc vydávat příkazy zůstala „nahoře“, ale byla informačně slepá, zatímco „spodní“ znali sice potřeby, ale postrádali sílu je naplnit.

    Stalinská ekonomika ve své době našla způsoby, jak zajistit obrovský příliv pracovních sil do prioritních odvětví:
    - Omezit spotřebu na venkově na úroveň hladovění a odpovídajícím způsobem snížit zemědělskou produkci;
    - Částečně mechanizovat zemědělství;
    - Snížení zemědělské výroby a mechanizace práce, aby se uvolnilo obrovské množství pracovníků.

    Rostoucí městské výrobní zdroje vytvořily v 50. letech značnou poptávku po pracovní síle, která postupně začala rozežírat její předchozí přebytek. Nedostatek pracovních sil se již objevil v určitých masových kvalifikačních skupinách.

    Dnes je nedostatek pracovních sil v „prioritních oblastech“ stejně prudký jako za Brežněva. A produkty vyráběné vyspělými průmyslovými odvětvími jsou co do počtu širší a mění se ještě rychleji. Pokud by se Belousov skutečně pokusil řídit zemi jako jedinou dílnu, vedlo by to ke zjevnému selhání.

    Na takové pokusy se ale nyní téměř nevyplatí čekat. Putin si uvědomuje, že jeho poddaní mezi masami nejsou vůbec ochotni obětovat své každodenní pohodlí kvůli šíleným vojenským plánům svých šéfů. Proto Putin odstranil Belousova z ekonomiky a převedl ho na ministerstvo obrany s tím, že ruské vojenské výdaje jsou vysoké a je třeba je „kontrolovat“ a „optimalizovat“. Po Belousovově odchodu z předchozí sféry budou ekonomiku nadále řídit známé tváře: Michail Mišustin, Elvira Nabiullina, Anton Siluanov, Sergej Čemezov, Denis Manturov, syn Nikolaje Patruševa, Alexander Novak, Herman Gref, Alexej Miller, Igor Sechin, Maxim Reshetnikov a Maxim Oreshkin mezi nimi. Jsou mezi nimi technokratičtí ekonomové jako Belousov, ale ekonomové o něco více inklinující k tržním řešením a nevěřící ve svou schopnost plánovat vše shora. A samozřejmě jsou tu i zkorumpovaní úředníci a okupanti křehkých postů, funkcionáři bez tváře a vykonavatelé cizích závětí, sympatizanti z dědičné nomenklatury a kříženci ztělesňující prvky všeho výše uvedeného. Snad jedinou vlastností, kterou všichni skutečně sdílejí, je, že žádný z nich není schopen „postavit Rusko na nohy“.

    Zkorumpovaní úředníci, anonymní funkcionáři, přívrženci nomenklatury a kříženci všech výše uvedených mají na starosti ruskou ekonomiku
    Belousov, který to také neumí (ale alespoň chce), byl poslán vysušit oceán krádeží. Je však nepravděpodobné, že zůstane v čele ministerstva obrany déle, než zůstal ve svém primárním oboru ekonomika.

    Je zajímavé si představit respektovaného ruského ekonoma, který se postaví některým z Putinových nejbližších spolupracovníků – představme si, že dotyčným kámošem je bývalý agent KGB Sergej Čemezov, který sloužil s Putinem v Drážďanech, než byl v roce 2007 jmenován šéfem "obranného podvodu" Rostec - na dlouhém seznamu by se ekonom mohl výhružně zeptat, kolik mikročipů nebo polymerů bylo dnes odesláno do předních linií. Pak by zavolal svému náměstkovi (se kterým nikdy předtím nespolupracoval), aby ověřil, zda ministerstvo obrany, kterému ekonom nyní šéfuje, zboží skutečně obdrželo. Dále by ekonom kontaktoval velitele jednotek (kteří ho nenávidí a opovrhují jim), aby potvrdili, kolik z toho, co bylo nařízeno, bylo dodáno. Nakonec by si přečetl zprávy a snažil se zjistit, kdo ho podvedl a jaké kroky podniknout.

    Nejhůře postižení nevyhnutelným neúspěchem budou ti, kteří upřímně doufají, že Belousov nebo někdo jemu podobný zlepší situaci pro Rusko nebo jeho armádu. Už dávno si měli uvědomit realitu – zářivě zářící budoucnost je dnes fata morgána, stejně jako tomu bylo v Belousovových milovaných sovětských dobách.Skrýt celý příspěvek

  • Tino
    10:42 20.06.2024

    sklad ropy Azov hori 3. den, je tu niekto z fachu ktoby dokazal vysvetlit preco? co sa to tam deje? RUS doteraz vedeli uhasit podobny poziar v priebehu 24 ...Zobrazit celý příspěvek

    sklad ropy Azov hori 3. den, je tu niekto z fachu ktoby dokazal vysvetlit preco? co sa to tam deje? RUS doteraz vedeli uhasit podobny poziar v priebehu 24 hodin.

    https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/... Skrýt celý příspěvek

    • Packal
      11:04 20.06.2024

      Signál poddaným (černý kouř), že je car stále mimo impérium? Tedy zahalit Slunce s tím, až se vrátí, tak se zase vyjasní (bude uhašeno)?

      Signál poddaným (černý kouř), že je car stále mimo impérium? Tedy zahalit Slunce s tím, až se vrátí, tak se zase vyjasní (bude uhašeno)?

    • Bravo78
      12:08 20.06.2024

      Můžeme spekulovat, že došlo pěnidlo. Na videu sice stopy jsou, ale ... hašení (ochlazování konstrukce) probíhá dále vodou. To je tak vše: https://x.com/i/status/1802930... Zobrazit celý příspěvek

      Můžeme spekulovat, že došlo pěnidlo. Na videu sice stopy jsou, ale ... hašení (ochlazování konstrukce) probíhá dále vodou. To je tak vše: https://x.com/i/status/1802930... Skrýt celý příspěvek

      • SR-71
        13:10 20.06.2024

        To by chtělo tam poslat ještě několik desítek dronů.

        To by chtělo tam poslat ještě několik desítek dronů.

    • halin
      14:42 20.06.2024

      Od fachu sice nie som, ale normalne tie zasobniky chladia, odcerpavaju obsah (resp. vyteka sam) a hasia penou . Podla tohto tweetu im to odcerpavanie nejde, hasit asi nemaju cim a ...Zobrazit celý příspěvek

      Od fachu sice nie som, ale normalne tie zasobniky chladia, odcerpavaju obsah (resp. vyteka sam) a hasia penou . Podla tohto tweetu im to odcerpavanie nejde, hasit asi nemaju cim a tak to nehavaju vyhoriet a len chladia, aby sa im to neroztopilo. Treba si tiez uvedomit, ze nie vzdy su tie zasobniky plne, tento bol.

      https://x.com/NOELreports/stat... Skrýt celý příspěvek

    • HumInt
      15:40 20.06.2024

      Na X píšu, že: Z horiaceho zásobníka sa v prípade požiaru má odpustiť väčšia časť paliva bezpečnostnými ventilmi do iného zásobníka a hasí sa len ten zvyšok, resp sa nechá ...Zobrazit celý příspěvek

      Na X píšu, že: Z horiaceho zásobníka sa v prípade požiaru má odpustiť väčšia časť paliva bezpečnostnými ventilmi do iného zásobníka a hasí sa len ten zvyšok, resp sa nechá vyhorieť. Hasiť to celé nejde, kvôli riziku výbuchu. Z nejakého dôvodu ale bezpečnostné ventily nefungujú....Skrýt celý příspěvek

    • Dusanh
      15:55 20.06.2024

      Ptal jsem se kámoše, profi hasiče. Všechna opatření, která jsou buď preventivní nebo represivní, jaksi logicky nepočítají s tím, že nádrž rozbije nějaká bomba. Nastalý únik ...Zobrazit celý příspěvek

      Ptal jsem se kámoše, profi hasiče. Všechna opatření, která jsou buď preventivní nebo represivní, jaksi logicky nepočítají s tím, že nádrž rozbije nějaká bomba. Nastalý únik hořlaviny z nádrží potom může učinit všechna hasební opatření neúčinnými. Pokud dojde k vyvržení části obsahu nádrže ven, tak to je na hodně rychlý útěk.
      Pro zájemce: najděte si požár v rafinerii Czechowice-DziedziceSkrýt celý příspěvek

  • Poly
    09:40 20.06.2024

    Nevím zda se to tu už neřešilo, ale o návštěvě KLDR už vědí všichni. Nicméně nějak jsem nezachytil reakci JK a především rozbor následků ten návštěvy a případného dodání ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím zda se to tu už neřešilo, ale o návštěvě KLDR už vědí všichni. Nicméně nějak jsem nezachytil reakci JK a především rozbor následků ten návštěvy a případného dodání technologií, které Kim nemá. Především posilnění letectva by mu bodlo, protože nejmodernější, co tam má je Fulcrum-C a nejpočetnější letouny jsou křápy z 50. a 60. let, případně nějakou tu útočnou ponorku.
    JK s ivany vcelku nějak spolupracovala a měli i společný vývoj PVO a možná i dalších technologiíSkrýt celý příspěvek

    • GlobeElement007
      09:56 20.06.2024

      Zajímavější je pohled Číny. Severní Korea je čínský vazal a postupně se do stejného postavení dostává i Rusko. Smlouva o vojenské pomoci v případě napadení je zajímavá už proto, že ...Zobrazit celý příspěvek

      Zajímavější je pohled Číny. Severní Korea je čínský vazal a postupně se do stejného postavení dostává i Rusko. Smlouva o vojenské pomoci v případě napadení je zajímavá už proto, že Rusko by nic podobného nemělo potřebovat a Severní Korea je chráněna Č9nou. Jak by se zachovala Severní Korea, kdyby na Rusko zaútočila Čína? Proti komu jinému by mohla Rusu SK pomoct? Evropa je tisíce kilometrů daleko.
      Takže - co ta smlouva znamená doopravdy?Skrýt celý příspěvek

      • Moon
        10:09 20.06.2024

        Ta smlova znamená, vy nám budete vyrábět munci a zbraně a my vám budeme dodávat technologie.
        https://t.me/s/volyamedia...
        Články z 18.6. - tam je to popsaný.

        Ta smlova znamená, vy nám budete vyrábět munci a zbraně a my vám budeme dodávat technologie.
        https://t.me/s/volyamedia...
        Články z 18.6. - tam je to popsaný.

      • TN12
        10:14 20.06.2024

        Smlouva o vojenské pomoci souvisí s ruským pohledem na spolupráci a budování vzájemných vztahů. Nic moc to reálně nemusí znamenat, o tom ví své třeba Arménie. Ale sebeprezentačně ...Zobrazit celý příspěvek

        Smlouva o vojenské pomoci souvisí s ruským pohledem na spolupráci a budování vzájemných vztahů. Nic moc to reálně nemusí znamenat, o tom ví své třeba Arménie. Ale sebeprezentačně to pro Rusko vypadá dobře.Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement007
          12:09 20.06.2024

          Nerozumíme si. Je v zájmu Číny, aby Rusko a Severní Korea měly pakt o vzájemné vojenské pomoci? Čína má ambice stát se velmocí a nahradit v této pozici minimálně Rusko. Chtěla ...Zobrazit celý příspěvek

          Nerozumíme si. Je v zájmu Číny, aby Rusko a Severní Korea měly pakt o vzájemné vojenské pomoci? Čína má ambice stát se velmocí a nahradit v této pozici minimálně Rusko. Chtěla takovou smlouvu? Pokud ano, proč? Pokud ne, jak to, že jí nedokázala zabránit?Skrýt celý příspěvek

          • Wakantanka
            15:38 20.06.2024

            Papier znesie veľa, bez toho aby Čína niečo neodobrila Kim neurobí zba nič. Jemu je nad slnko jasné, že bez Číny by nebol Kim, takže ak podpísal nejaký papier, tak Čína dala ...Zobrazit celý příspěvek

            Papier znesie veľa, bez toho aby Čína niečo neodobrila Kim neurobí zba nič. Jemu je nad slnko jasné, že bez Číny by nebol Kim, takže ak podpísal nejaký papier, tak Čína dala súhlas. Čo sa reálne stane po podpise zase záleží čo mu Čína dovolí alebo nedovolí.Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        10:30 20.06.2024

        Globe

        Maskirovka příteli..

        Klamať, podvázdzať a zastierať..

        Globe

        Maskirovka příteli..

        Klamať, podvázdzať a zastierať..

    • Auron
      10:26 20.06.2024

      chapu ze navsteva koreii je vic novinarsky atraktivni ale zajimalo by me co ten prdola dohodne ve vietnamu...

      chapu ze navsteva koreii je vic novinarsky atraktivni ale zajimalo by me co ten prdola dohodne ve vietnamu...

      • toustr
        10:58 20.06.2024

        Návštěva Vietnamu má podle mého dvě roviny: vyhrožovací a žadonící. K té první. Vietnam je za mě jedním z horkých kandidátů, odkud ČR shání munici východního typu. Vztahy s nimi ...Zobrazit celý příspěvek

        Návštěva Vietnamu má podle mého dvě roviny: vyhrožovací a žadonící.
        K té první. Vietnam je za mě jedním z horkých kandidátů, odkud ČR shání munici východního typu. Vztahy s nimi máme velmi vřelé a oni od nás berou techniku (L-39NG). Putin vycítil ztrátu spojence a jede vyhrožovat, že to bude mít následky (nebo může mít).
        Tím se dostáváme ke druhé rovině. V té Putin pohrozil zhoršením vztahů a jako ozdravnou kúru vztahů navrhne, ať munici prodávají jemu a vše bude opět sluníčkové.Skrýt celý příspěvek

        • Nezmar
          12:22 20.06.2024

          Podle me to nema s vyhrozovani a zadonenim nic spolecneho. - Gazprom ma od 2021 ve Vietnamu smlouvu - Vietnam by chtel lode a ponorky z RF - Tu-95 pravidelne doplnuji palivo ve ...Zobrazit celý příspěvek

          Podle me to nema s vyhrozovani a zadonenim nic spolecneho.
          - Gazprom ma od 2021 ve Vietnamu smlouvu
          - Vietnam by chtel lode a ponorky z RF
          - Tu-95 pravidelne doplnuji palivo ve Vietanmu tohle je sice drobnost ale USA to stve
          - Vietnam je misto, kde se USA a RF predhaneji. To neni partner pro vyhrozovani.
          - Vietnam je uz od roku 2014 az krecovite neutralni k tematu valky na UkraineSkrýt celý příspěvek

          • Auron
            15:13 20.06.2024

            byla by sranda kdyby tam putin prijel vyhrozovat ze maj okamzite prestat dodavat munici a pak by se ukazalo ze ji berem odjinud...

            byla by sranda kdyby tam putin prijel vyhrozovat ze maj okamzite prestat dodavat munici a pak by se ukazalo ze ji berem odjinud...

      • Talvi
        12:08 20.06.2024

        Stejně jako máme v zemích stižených morem komunismu kontakty a pověst my, mají ji tam i Rusáci.

        Stejně jako máme v zemích stižených morem komunismu kontakty a pověst my, mají ji tam i Rusáci.

    • darkstyle
      10:32 20.06.2024

      Poly

      Odkiaľ by tie stíhačky Russi nabrali?

      Však momentálne vyrobia ročne cca toľko čo im Ukrajinci zostrelila..

      Pričom F-16 je na spadnutie..

      Poly

      Odkiaľ by tie stíhačky Russi nabrali?

      Však momentálne vyrobia ročne cca toľko čo im Ukrajinci zostrelila..

      Pričom F-16 je na spadnutie..

      • StandaBlabol
        10:49 20.06.2024

        A hlavně, čím to Kim zaplatí? Rusové rozhodně nemají ekonomiku ve stavu, aby začali poskytovat moderní stíhačky (se spoustou drahé dovozové elektroniky) Kimovi zadarmo. Co mu můžou ...Zobrazit celý příspěvek

        A hlavně, čím to Kim zaplatí? Rusové rozhodně nemají ekonomiku ve stavu, aby začali poskytovat moderní stíhačky (se spoustou drahé dovozové elektroniky) Kimovi zadarmo. Co mu můžou dát, jsou vyřazené Migy-29 jako třeba Srbsku. A to si Srbové museli ještě zaplatit repasování.Skrýt celý příspěvek

        • Blejk
          11:32 20.06.2024

          Zaplatit jim může municí a "dobrovolníky."

          Zaplatit jim může municí a "dobrovolníky."

          • darkstyle
            12:32 20.06.2024

            Miníciou ? Fajn? A čím ju budú striekať.. ostalo posledných 5.500 diel z 19 500.. BTR už došli, iné BVP sa limitne blížia k nule s tankov ostalo 2-3 tis. ks v bohvie akom stave..

            Miníciou ? Fajn? A čím ju budú striekať.. ostalo posledných 5.500 diel z 19 500.. BTR už došli, iné BVP sa limitne blížia k nule s tankov ostalo 2-3 tis. ks v bohvie akom stave..

          • SR-71
            13:51 20.06.2024

            darkstyle: Kim má hodně děl.

            darkstyle: Kim má hodně děl.

    • Sakul
      12:49 20.06.2024

      V JK to určite registrujú...

      https://liveuamap.com/sk/2024/...

      V JK to určite registrujú...

      https://liveuamap.com/sk/2024/...

  • ruleta
    08:47 20.06.2024

    Jeste jedna vec ke sporu ohledne komuniace NGS a ministryne. https://zpravy.aktualne.cz/dom... Tenhle clanek ukazuje, ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Jeste jedna vec ke sporu ohledne komuniace NGS a ministryne.

    https://zpravy.aktualne.cz/dom...

    Tenhle clanek ukazuje, ze ten spor je mnohem hlubsi. A zjevne se tito dva skoro vubec nebavi - navic si posilaj vzkazky pres vybor.

    To v dobe kdy potrebujeme, aby klicova silova slozka fungovala na 100%.Skrýt celý příspěvek

    • Toomk
      09:52 20.06.2024

      Ze ona je slepice, to se vi, ale penize sehnat umi, do vyberu stihacek a BVP podle politickeho zadani nekecala a nechala to na vojacich, co chteji - za to ji patri plus, ze je ...Zobrazit celý příspěvek

      Ze ona je slepice, to se vi, ale penize sehnat umi, do vyberu stihacek a BVP podle politickeho zadani nekecala a nechala to na vojacich, co chteji - za to ji patri plus, ze je potreba lip komunikovat smerem dolu to se mi libilo a ty je Rehkovi pokecy na twittru, to bylo dobry. Tak nechapu, ze ji to tak desne vadi.Skrýt celý příspěvek

      • greenBelt
        10:12 20.06.2024

        U mě by střídmost GŠ AČR v některých vyjádřeních byla taky na místě.
        Na cirkus tam mají ministryni a Sněmovnu.

        U mě by střídmost GŠ AČR v některých vyjádřeních byla taky na místě.
        Na cirkus tam mají ministryni a Sněmovnu.

      • Mortles
        10:26 20.06.2024

        Ministryně očividně nemá ráda, když nad něčím nemá kontrolu. Já ty spory taky považuju za nešťastné, komunikace armády byla v posledním roce podle mě velmi dobrá.

        Ministryně očividně nemá ráda, když nad něčím nemá kontrolu. Já ty spory taky považuju za nešťastné, komunikace armády byla v posledním roce podle mě velmi dobrá.

    • Scotty
      10:16 20.06.2024

      Už z hlediska své funkce se bavit musí. Jak je ta komunikace efektivní je jiná věc. Černochová si vytáhla jako náčelníka člověka který je v mnoha ohledech aktivní a ambiciózní. Což ...Zobrazit celý příspěvek

      Už z hlediska své funkce se bavit musí. Jak je ta komunikace efektivní je jiná věc. Černochová si vytáhla jako náčelníka člověka který je v mnoha ohledech aktivní a ambiciózní. Což je ministryně taky, ona chce být ten člověk nahoře který je vidět který je hlava hlava obrany. Mám pocit že se prostě bojí že ji Rehka přeroste.Skrýt celý příspěvek

    • Takeda
      11:05 20.06.2024

      Mě tam teda přijde nejhorší poslanec ANO, který to na výboru přednesl a na kterýho všichni reagovali. Jestli jsem to tedy dobře pochopil.

      Mě tam teda přijde nejhorší poslanec ANO, který to na výboru přednesl a na kterýho všichni reagovali. Jestli jsem to tedy dobře pochopil.

      • Scotty
        12:06 20.06.2024

        Tak on ví kde má nepřidal slabé místo a tady se mu to povedlo využit dokonale.

        Tak on ví kde má nepřidal slabé místo a tady se mu to povedlo využit dokonale.

  • Moon
    08:26 20.06.2024

    Malé drony brzy ztratí bojovou výhodu, říká šéf francouzské ...Zobrazit celý příspěvek

    Malé drony brzy ztratí bojovou výhodu, říká šéf francouzské armády
    https://www.defensenews.com/gl... Skrýt celý příspěvek

    • jj284b
      09:11 20.06.2024

      nieco podobne trvdili o tankoch po prvej svetovej... pan general ignoruje technologicky vyvoj.. a ten civilny.. ide vpred svetelnou rychlostou.. armady vyvijaju EW systemy, kym ...Zobrazit celý příspěvek

      nieco podobne trvdili o tankoch po prvej svetovej... pan general ignoruje technologicky vyvoj.. a ten civilny.. ide vpred svetelnou rychlostou.. armady vyvijaju EW systemy, kym komerncne firmy vyvijaju AI ktory spravi armadne EW riesenia irrelevantne.. FPV v buducnosti nebude potrebovat operatora.. bude to "launch and forget" zbran ktora si sama najde ciel.. takze ak pan general nepredikuje masivne nasadenie laserov na nicenie dronov (jeden vystrel laseru by bol lacnejsi ako dron) tak bude v buducnosti dost prekvapeny...


      Drony tu uz ostanu.. a budu sa dalej vylepsovat.. a ten kto sa prvy adaptuje, bude mat obrovsku vyhodu..

      a pan general by si mal pozriet toto video:

      https://x.com/visegrad24/statu...

      lebo svet sa rychlo uci.. a Huutiovia uz pouzivaju kamikadze namorne drony ktore odpozorovali od Ukrajincov.. vraj ich vyraba Iran.. takze mal by prestat so sebautesovanim a radsej vyzvat na zrychleny vyvoj..Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement007
        09:17 20.06.2024

        Ono je někdy lepší přečíst si i ten článek, ne jen upoutávku. Pan generál hovoří o tom, že probíhá vývoj protidronových prostředků a že svou výhodu zztratí levné malé drony, ...Zobrazit celý příspěvek

        Ono je někdy lepší přečíst si i ten článek, ne jen upoutávku.
        Pan generál hovoří o tom, že probíhá vývoj protidronových prostředků a že svou výhodu zztratí levné malé drony, protože ty jsou vůči elektronickému boji zranitelné. Netvrdí, že drony skončí jako takové.Skrýt celý příspěvek

        • jj284b
          09:29 20.06.2024

          Lacne drony uz dnes maju HW ktory je shopny integracie jednoduchej AI, ktora spravi EW prostriedky irrelevantne.. AI je software..

          Lacne drony uz dnes maju HW ktory je shopny integracie jednoduchej AI, ktora spravi EW prostriedky irrelevantne.. AI je software..

          • Moon
            09:39 20.06.2024

            Jasně. Lacne drony maj software, kterej dokáže rozeznat ruskou od Ukrajinský T 72 a vlastně na ně ten EW kvůli tomu neúčinkuje. Tak to jo.

            Jasně. Lacne drony maj software, kterej dokáže rozeznat ruskou od Ukrajinský T 72 a vlastně na ně ten EW kvůli tomu neúčinkuje. Tak to jo.

          • Arccos
            10:59 20.06.2024

            V zájmové oblasti stačí, když rozezná tank od kurníku. A to zvládne i můj telefon. Akorát se tomu neříká módně a vzletně AI, ale už pár desítek let rozpoznávání obrazu.

            V zájmové oblasti stačí, když rozezná tank od kurníku. A to zvládne i můj telefon. Akorát se tomu neříká módně a vzletně AI, ale už pár desítek let rozpoznávání obrazu.

          • SnitraM
            11:43 20.06.2024

            Větší, pokročilejší a vůči rušení odolnější dron může nasnímat aktuální obraz oblasti, operátor s pomocí velkého AI provede analýzu a označí cíle a malé AI v malém levném dronu pak ...Zobrazit celý příspěvek

            Větší, pokročilejší a vůči rušení odolnější dron může nasnímat aktuální obraz oblasti, operátor s pomocí velkého AI provede analýzu a označí cíle a malé AI v malém levném dronu pak zajistí pouze to, že cíle budou skutečně zasaženy. To vše se může dít prakticky v reálném čase. Ostatně podobný princip představuje AWACS + nosiče trochu chytřejší hloupé munice.Skrýt celý příspěvek

          • Lars
            12:22 20.06.2024

            To vzhlížení k AI jako totalnímu a blízkému gamechangeru je někdy fakt zábavné. Zkuste si někdy vyrobit jednoduchou NN na rozpoznávání obrazu, sehnat dost klasifikovaných ...Zobrazit celý příspěvek

            To vzhlížení k AI jako totalnímu a blízkému gamechangeru je někdy fakt zábavné. Zkuste si někdy vyrobit jednoduchou NN na rozpoznávání obrazu, sehnat dost klasifikovaných tréninkových dat a vycvičte si ji, aby vám dávala natolik konzistentní výsledky, abyste si podle toho troufnul zabíjet lidi. Pak teprve mluvte o integraci AI na malé drony.Skrýt celý příspěvek

          • Moon
            12:27 20.06.2024

            Jenže nejdřív musí tu zájmovou oblast najít. Což se bez zarušený GPS značně komplikuje. Potom bude muset hledat na většim prostoru - můžou dojít baterie, větší možnost omylu, ...Zobrazit celý příspěvek

            Jenže nejdřív musí tu zájmovou oblast najít. Což se bez zarušený GPS značně komplikuje. Potom bude muset hledat na většim prostoru - můžou dojít baterie, větší možnost omylu, sestřelu a t.p.. No a pak ten zmetek tank bude mít tu drzost a bude ujíždět, to znamená že po příletu dronu bude o stovky metrů možná i kilometr jinde, možná i schovanej v lese.
            Co s AI udělá třeba maskování který rozbije siuletu?
            Není to tak jednoduchý, jak to vypadá.
            Všechno jde asi vyřešit, ale už to nebude dron za pár tisíc z alíku.Skrýt celý příspěvek

          • yellec
            13:42 20.06.2024

            Proti hledání a identifikaci zamaskovaného cíle, co se hýbe a nespolupracuje, bude srovnávací navigace podle aktuální satelitní fotky brnkačka.

            Proti hledání a identifikaci zamaskovaného cíle, co se hýbe a nespolupracuje, bude srovnávací navigace podle aktuální satelitní fotky brnkačka.

          • SR-71
            14:02 20.06.2024

            Moon: Dokonce člověk má problém rozeznat ruského s ukrajinského vojáka. Někdy je to dokonce nemožné. Je mnoho možností (dokonce i velmi jednoduchých) jak rozeznat ukrajinský t72 od ...Zobrazit celý příspěvek

            Moon: Dokonce člověk má problém rozeznat ruského s ukrajinského vojáka. Někdy je to dokonce nemožné. Je mnoho možností (dokonce i velmi jednoduchých) jak rozeznat ukrajinský t72 od ruského.Skrýt celý příspěvek

          • Moon
            14:45 20.06.2024

            SR-71: Nemyslim si, že je snadný rozlišit UK a ruskou T 72. Je těžký na dálku rozeznat T 72 od T 90. Pokud jsou ale obalený maskovacíma sítěma, blátem, zahalený kouřem/prachem, ...Zobrazit celý příspěvek

            SR-71: Nemyslim si, že je snadný rozlišit UK a ruskou T 72. Je těžký na dálku rozeznat T 72 od T 90. Pokud jsou ale obalený maskovacíma sítěma, blátem, zahalený kouřem/prachem, při velký oblačnosti, šeru, mlze, nebo jsou zasněžený, tak jsou nerozeznatelný. A to se na bojišti stává. Většinou víc věcí dohromady.
            Howgh. Domluvil jsem.Skrýt celý příspěvek

        • yojo
          16:40 20.06.2024

          @SnitraM: To co hovoris, ale predpoklada, ze komunikacia medzi strojmi bude fungovat. A to je prave to, co bude rusene EW prostriedkami. Lacne drony pouzivaju priemyselne vyrabane ...Zobrazit celý příspěvek

          @SnitraM: To co hovoris, ale predpoklada, ze komunikacia medzi strojmi bude fungovat. A to je prave to, co bude rusene EW prostriedkami. Lacne drony pouzivaju priemyselne vyrabane komunikacne moduly, ktoer komunikuju na znamych frekvenciach s povolenych frekvencnych pasmach. Preto su lacne. Ak budu mat custom moduly s nejakou redundanciou a pod, uz nebudu lacne.Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        10:56 20.06.2024

        Ano A a tento vývoj AI a podobně se bude aplikovat jen na drony. Zbytek zůstane při starém. Nebo se to co píšete dá aplikovat i na jiné armádní prostředky, jako třeba prostředky ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano
        A a tento vývoj AI a podobně se bude aplikovat jen na drony. Zbytek zůstane při starém.
        Nebo se to co píšete dá aplikovat i na jiné armádní prostředky, jako třeba prostředky PVO, REB a podobně, které díky tomu získají oproti nynějšímu stavu mnohonásobně vyšší účinnost?Skrýt celý příspěvek

    • Marlow
      11:45 20.06.2024

      “ small, very simple drones” rozumej FPV z dilu z modelarstvi vcetne elektroniky ktere doposud prevladaly a prevladaji. To ale nevylucuje vyhledove specializovany HW s rozpoznanim ...Zobrazit celý příspěvek

      “ small, very simple drones” rozumej FPV z dilu z modelarstvi vcetne elektroniky ktere doposud prevladaly a prevladaji. To ale nevylucuje vyhledove specializovany HW s rozpoznanim obrazu pro navigaci a zamceni cile predaneho pozorovacim dronem. To dnes umoznuje HW mobilu za 5000. Klicova pro vedeni boje bude kapacita AI pro navrh strategie, taktiky a prostredku v ramci dostupnych zdroju a kapacit vyroby. Lide budou v rozhodovacim procesu bohuzel i brzda a zdroj latence. Shodou okolnosti jsiu nutne presne ty veci ktere tlaci vpred v tuto chvili hlavne Elon M. Optimus ma nahradit masu delniku ktere proste nemame - idealne delniku kteri se rychle nauci potrebne a pak si i ty sekame jak Bata cvicky vcetne schopnosti, coz u lidi nelze. Integraci lidi ma zefektivnit a urychlit Neuralink. General ma pravdu ze v tuto chvili nema prilis smysl nakupovat drony do skladu. Ale co udelat musime je vybudovat kapacity vyroby. Zakladni podminkou je material a energie. Energetickou infrastrukturu pripravuje mj Green deal - tlaci posileni kapacit obbnovitelnych zdroju ktere jsou decentralizovane a nepotrebuji palivo. V pripade odepreni dopravy ropy tankery a ropovody se moznosti logistiky vyrazne smrsknou a EV jsou urcite lepsi nez auta na drevoplyn. FVE ma efektivitu 25%, fotosynteza necela 2% a to jen pro samotny rust rostliny.Skrýt celý příspěvek

      • Marlow
        11:48 20.06.2024

        Pokud Elonuv “master plan” vyjde udrzi zapad konkurenceschopny i navzdory nedostatku pracovni sily. A snad i dost silny na to abychom se kinetickemu stretu s autoritarskymi rezimy ...Zobrazit celý příspěvek

        Pokud Elonuv “master plan” vyjde udrzi zapad konkurenceschopny i navzdory nedostatku pracovni sily. A snad i dost silny na to abychom se kinetickemu stretu s autoritarskymi rezimy jeste dlouho vyhnuli. Jestli nase spolecnost odola i snaze o prevzeti moci hacknutim demokratickych instituci jsem sam zvedavy. Ale verim ze ano. Pokud se nestaneme autoritarskymi staty sami od sebe bude nase ekonomika omezena jen dostupnymi materialy. Energie ma za slunecneho dne treba muj tchan na 2000m2 zahrade k dispozici 500Kwh. Prace pokud plan vyjde bude velice levna. Jedine ceho je omezene mnozstvi jsou kovy a obecne materialy potrebne pro vyrobu stroju. Uplne bych zatim asi nespolehal na lode SpaceX posilajici kovove asteroidy ke zpracovani na mesic a spis si udelal nejake mensi zasoby aspon tech evidentnich jako je Med. Cina uz to dela. Pripadne rovnou medeny drat a jine komponenty pro vinuti motoru, material a stroje pro vyrobu raketovych motoru, pistove ci naporove motory LR dronu... at mame aspon z ceho vyrabet ty efektory ktere se ukazi potrebne.Skrýt celý příspěvek

  • PeterABC
    07:39 20.06.2024

    Bez toho, aby čakala na povolenie USA zasiahnuť Rusko raketami ATACAMS, Ukrajina si vytvorila vlastné zbrane Inštitút pre štúdium vojny poznamenáva, že Ukrajina dvakrát úspešne ...Zobrazit celý příspěvek

    Bez toho, aby čakala na povolenie USA zasiahnuť Rusko raketami ATACAMS, Ukrajina si vytvorila vlastné zbrane Inštitút pre štúdium vojny poznamenáva, že Ukrajina dvakrát úspešne zasiahla pozemné ciele na území Ruska modernizovanými raketami Neptún – 31. mája sklad ropy v blízkosti prístavu Kavkaz, 18. júna, sklad ropy v Rostovskej oblasti a Krasnodarskom území. Išlo o objekty v sektoroch, kde USA predtým Ukrajine zakázali odpaľovať rakety ATACAMS.

    https://x.com/TreasChest/statu... Skrýt celý příspěvek

    • markus223
      09:07 20.06.2024

      To je taky nejlepší cesta pro Ukrajinu, tedy stát se co nejvíc soběstačnou ve výrobě zbraní a munice. Alespoň nebudou omezováni stupidními zákazy. Nicméně je otázka jestli to ...Zobrazit celý příspěvek

      To je taky nejlepší cesta pro Ukrajinu, tedy stát se co nejvíc soběstačnou ve výrobě zbraní a munice. Alespoň nebudou omezováni stupidními zákazy. Nicméně je otázka jestli to zvládne ukrajinská energetická síť, protože bez elektřiny není průmyslová výroba.Skrýt celý příspěvek

    • Kikirík
      11:47 20.06.2024

      Naozaj nechápem ako sme dospeli alebo lepšie povedané, ako sme mohli dospieť k tomuto bodu… Nedáva to žiadnu logiku. Od niekoho nakúpite zbrane, ale nemôžete ich použiť takto a ...Zobrazit celý příspěvek

      Naozaj nechápem ako sme dospeli alebo lepšie povedané, ako sme mohli dospieť k tomuto bodu… Nedáva to žiadnu logiku. Od niekoho nakúpite zbrane, ale nemôžete ich použiť takto a tamto, lebo… Aby sme niekoho nenasrali.

      Ako pochopil by som tento postoj, kde by sa jednalo o nejakú úplne novú technológiu, kde hrozí reverse engineering.

      A to boli pritom časy a konflikty, kde sa dodávali vtedy najmodernejšie zbraňove systémy a priamo ich aj obsluhovali ich vojaci.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    07:16 20.06.2024
  • SpiritWar
    05:50 20.06.2024

    67 zdokumentovanych ruskych samovrazd
    https://x.com/GloOouD/status/1...

    67 zdokumentovanych ruskych samovrazd
    https://x.com/GloOouD/status/1...

  • jj284b
    05:16 20.06.2024

    Afipska rafineria pri Krasnodare v plamenoch po utoku dronov:

    https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/...

    Afipska rafineria pri Krasnodare v plamenoch po utoku dronov:

    https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/...

    • bandurka
      08:38 20.06.2024

      Tak tejto noci to boli 3 rafinerie: UAVs visited the Afipsky refinery in the Krasnodar region and the Enem oil depot in Adygea. Another refinery in the Tambov region was also hit ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak tejto noci to boli 3 rafinerie:

      UAVs visited the Afipsky refinery in the Krasnodar region and the Enem oil depot in Adygea. Another refinery in the Tambov region was also hit by at least 3 UAVs.
      https://x.com/NOELreports/stat... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 2389