Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota
- 18. 7. 2018
- 53 komentářů
- Redakce AN
Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu končí technická životnost a svými výkony už přestávají stačit jejím potřebám. Jednu z možností, jak starý a opotřebovaný vozový park AČR v kategorii lehkých a speciálních vozidel obnovit, představují vozidla postavená na legendárním podvozku Toyota Land Cruiser řady 70, které nabízí společnost Dajbych.
RDV Gepard a LRPV Gepard
Vozidla Rapid Deployment Vehicle (RDV) Gepard a Long Range Patrol Vehicle (LRPV) Gepard, připravená společností Dajbych, jsou určená pro výsadkové a speciální jednotky, která jsou postavena právě na odolném podvozku Toyota Land Cruiser řady 70. Oba typy představují možnou náhradu otevřených vozidel Land Rover Defender, které slouží už mnoho let u výsadkových a speciálních jednotek české armády.
Výroba vozů Land Rover Defender již skončila, i proto bude muset česká armáda v budoucnu hledat náhradu jinde. Podobnou pověst nezničitelného a v terénu velmi schopného lehkého vozu, jako má Land Rover Defender, si za desítky let výroby vydobyl i vůz Toyota Land Cruiser řady 70, který se ale oproti britskému typu nadále vyrábí a vyrábět bude.
Oproti Defenderům, které jsou používány v české armádě, je rámový podvozek vozu Gepard dimenzován na daleko vyšší zatížení (až 5,5 t), nehrozí tedy jejich přetěžování a z toho vyplývající možná strukturální poškození. I proto jsou komponenty obou verzí vozidla Gepard schváleny firmou Toyota a odpovídají všem jejím předpisům, což u Defenderů české armády neplatí.
Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser řady 70 instalovat nejrůznější vojenské i civilní aplikace, rozličná provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Menší speciální vozidlo RDV Gepard o délce 4795 mm spadá do kategorie vozidel rychlého zásahu s maximální hmotností 3,5 tuny. Jeho užitná nosnost činí 1450 kg, přičemž osádku může tvořit 4 až 6 mužů s plnou výzbrojí a osobním vybavením. Je ekvivalentem typu Land Rover Defender 110 Kovboj, který mají ve výzbroji výsadkové jednotky AČR.
Odlehčená verze RDV je určena například pro výsadkové jednotky; větší foto / Dajbych
LRPV Gepard o délce 6080 mm byl vyvinut a vyroben jako možná náhrada za vozidlo Land Rover Defender 130 Kajman, které má ve své výbavě například 601. skupina speciálních sil AČR. Jde o průzkumné bojové vozidlo dlouhého dojezdu, jehož celková hmotnost může dosahovat až 5,5 tuny, což je hodnota v této kategorii lehkých terénních vozidel zcela ojedinělá. Při vývoji LRPV Gepard byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility, dosažení maximální užitečné hmotnosti, dostatečného vnitřního prostoru pro převoz 6 osob včetně potřebné výstroje.
Užitná nosnost u pancéřované verze dosahuje hodnoty 1200 kg. Velké užitečné zatížení umožňuje posádku vybavit dostatečným množstvím pohonných hmot, vody, zásob, munice a předepsané výzbroje, což jí dovoluje provádět dlouhé operační mise bez závislosti na logistické podpoře. Velkou výhodou LRPV Gepard oproti armádním vozidlům Kajman je možnost instalace přídavného pancéřování v nejvyšším stupni balistické ochrany specifikace VR 9.
Long Range Patrol Vehicle (LRPV) pro šest až sedm vojáků; větší foto / Dajbych
Výkonný motor a výjimečné schopnosti
Oba vozy jsou poháněny osmiválcovým dieselovým motorem Toyota o objemu 4,5 l a výkonu 189 kW s nímž mohou dosahovat maximální rychlosti 160 až 170 km/h. Oproti dnes v armádě používaným Defenderům tyto vozy nabízejí mnohem vyšší výkon (189 kW oproti 90 kW), zásadně lepší je i kroutící moment motoru (454 Nm oproti 360 Nm) a další parametry.
Obě provedení vozidla Gepard jsou díky výkonnému motoru a robustní konstrukci schopny tahat přívěsy o celkové hmotnosti 3,5t. Samozřejmostí je pohon všech čtyř kol a uzávěrky diferenciálů obou náprav, všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu runflat, nechybí ani Blackout systém.
Na rozdíl od Defenderu lze u Gepardu, ale i dalších provedeních vozidel Toyota Land Cruiser řady 70, vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS. Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým objemem 180 l (Defender pouze 75 l) činí dojezd Gepardu přes 1000 km (oproti 550 km u Defenderu), navíc je možné namontovat i další přídavnou nádrž.
Základní platforma umožňuje vytvořit „nekonečné“ možnosti variant; větší foto / Dajbych
Na bocích podvozku jsou umístěna poutací oka, za něž lze k vozidlu snadno a rychle uchytit závěsná lana a okamžitě jej transportovat v podvěsu pod vrtulníkem. Obě vozidla mohou být opatřena celou škálou výzbroje. Konstrukce umožňuje při nevyšším stupni balistické ochrany převoz posádky včetně kompletní výstroje a výzbroje, jako například radiostanice, IT technika, zbraňová stanice osazená těžkým kulometem 12,7 mm či granátometem, dvě lafety s lehkým kulometem, protitankové střely nebo pancéřovky, předepsané množstvím munice, stravy, vody, maskovací síť, montážní a ženijní materiály, přičemž i tak je zachována určitá rezerva do předepsané maximální nosnosti.
Náhrada armádních vozidel Land Rover Defender 110 Kovboj a 130 Kajman za typ Gepard by přinesl i zlepšení a posun co se týče servisních služeb a nákladů na jejich údržbu a opravy. U vozidel Gepard , popřípadě dalších vozidel na podvozku Toyota Land Cruiser 70, je možné využívat opravárenské a technické služby všech autorizovaných servisů Toyota v Česku a po celém světě. To také dává možnost vybírat si cenově i kvalitativně nejvýhodnější možnosti včetně dodavatelů náhradních dílů.
Související články
Gruzínský obrněný automobil Didgori-2
Během posledních několika let začalo Tbilisi podporovat projekty vývoje a výroby taktických ...
- 06.06.2018
- 20 komentářů
- Jan Buchar
Pandur, Dingo, BvS10: Obrněná vozidla pro rakouskou armádu
V kasárnách Rossauer se 4. června veřejnosti představilo trio nových vozidel pro rakouské ozbrojené ...
- 07.06.2018
- 12 komentářů
- Jan Buchar
Obrněný český Patriot na podvozku Tatra
Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...
- 14.06.2018
- 37 komentářů
- Redakce AN
Klíčové modernizační projekty Armády ČR
Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...
- 19.06.2018
- 81 komentářů
- Jan Grohmann
Osobně jsem pro aby výsadkáři měli vlastní vozidla (např. Flyer 72, Nimr RIV nebo Janjel RRV) a armáda tři kategorie: 1. Civil na ježdění po silnicích - např. již zmiňovaný ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně jsem pro aby výsadkáři měli vlastní vozidla (např. Flyer 72, Nimr RIV nebo Janjel RRV) a armáda tři kategorie:
1. Civil na ježdění po silnicích - např. již zmiňovaný Kodiaq
2. Offroad s možností pancéřování - např. Jeep J8, Humvee atd
3. LOV - např. JLTV, Hawkei, Gerlach apod.Skrýt celý příspěvekJá tuto nabídku otevřených aut od firmy Dajbych vnímám jako návrh na nahrazení vozidel výsadkářů a speciálních jednotek (601. skss a 102. pzpr), kteří užívají otevřená vozidla. ...Zobrazit celý příspěvek
Já tuto nabídku otevřených aut od firmy Dajbych vnímám jako návrh na nahrazení vozidel výsadkářů a speciálních jednotek (601. skss a 102. pzpr), kteří užívají otevřená vozidla. Pokud vím tak pro celou AČR jsou nabízena vozidla Toyota Land Cruisers 70 series, od kterých jsou tyto dvě vozidla (Gepard) odvozena.Skrýt celý příspěvek
KOLT: na ty "nebojové projížďky", jak jste to nazval, padne dobře devadesát procent všeho, co armáda najezdí, ať už ve válce, či míru. To za prvé. Za druhé, zdůrazňoval jsem, že ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: na ty "nebojové projížďky", jak jste to nazval, padne dobře devadesát procent všeho, co armáda najezdí, ať už ve válce, či míru. To za prvé.
Za druhé, zdůrazňoval jsem, že ten "zvednutý" Kodiaq by měl nahrazovat (postarší) Oktavky, Fábie a ostatní "štábní" vozidla, kam se, ale to byste měl vědět, dnes řadí a hromada UAZů. Viděl jsem, co Kodiaq umí v terénu a není tak úplně marný, sice nezvládne zázraky, ale když může s úspěchem fungovat jako doprovodné vozidlo na Paříž-Dakkar ... Takže shrnuto: Místo současných "pleček" bych radši viděl něco takového, co má alespoň nějakou off-road schopnost.
Zbytek UAZů a část LR bych nahradil právě třeba tím Amarokem, a teprve ty opravdu "bojová" vozidla, ty bych řešil zvlášť.
Například diskusí na to téma, jestli otevřené modely, jako zde nabízené, nebo něco v ranku MRAP, jak tu bylo zmiňováno v diskusi.Skrýt celý příspěvekTo kolt Mluvíš o Subaru, nevím kdy si s ním jel naposled ale ta značka je mrtvá. Doby H6 nebo lesníků v turbíně je nenávratně pryč. Jel jsem teď s novým Foresterem 2.0l benzín a ...Zobrazit celý příspěvek
To kolt
Mluvíš o Subaru, nevím kdy si s ním jel naposled ale ta značka je mrtvá. Doby H6 nebo lesníků v turbíně je nenávratně pryč. Jel jsem teď s novým Foresterem 2.0l benzín a to auto je utrpení, od převodovky až po přeplácaný interiér.Skrýt celý příspěvekKOLT: Humvee nejsou tak úplně passé. USA s nimi stále počítá. Má svou nejnovější evoluci v podobě NXT360 a de fakto ti pokryje vše co nenarveš do Karoqu nebo Gerlachu :)
KOLT: Humvee nejsou tak úplně passé. USA s nimi stále počítá. Má svou nejnovější evoluci v podobě NXT360 a de fakto ti pokryje vše co nenarveš do Karoqu nebo Gerlachu :)
skelet, tak takto ano, to souhlas. Tedy, ne že by těch pár Fábií na čistě silniční provoz nebylo nepředstavitelných. Ale jinak samozřejmě schopnost zvládnout alespoň nějaký terén ...Zobrazit celý příspěvek
skelet, tak takto ano, to souhlas. Tedy, ne že by těch pár Fábií na čistě silniční provoz nebylo nepředstavitelných. Ale jinak samozřejmě schopnost zvládnout alespoň nějaký terén bych i pro převážně civilně orientované vozy také uvítal. Být to na mě, jdu na to přes Subaru ;-) Ale i Škoda a celý Koncern rozhodně mají co nabídnout. V nějaké předchozí diskusi jsem psal, že na ježdění do výcvikových prostorů by mohly být klidně Oktávky 4x4, načež jsem byl okřiknut, že stačí ony Fábie... a po cvičišti LOT.
Rase, HMMWV je myslím už dost pasé, spíš si myslím, že Tatře jde o technologie právě ze soutěže o JLTV. Podle mě si musejí být vědomi toho, že stávající Husar (ale i Gerlach ap.) jsou těžké mrchy. Čili hledají progresivnější technologie umožňující dosahnout stejné odolnosti s podstatně nižší vahou (pod 10 t). Pokud se to povede, bude to super a ani nepípnu, že nemáme JLTV ;-)
semtam, jediný, kdo tady s čím bojuje, jste vy – s vašimi domněnkami. Vyjádření NGŠ nijak nepopírá to, co jsme napsal. Spíše naopak, kdybyste si to zasadil do souvislosti s dalšími vyjádřeními (kupříkladu pplk. Zelinky). Jenže to byste se musel právě posunout o úroveň výš, tedy z prosté náhrady techniky 1:1 k modernizaci armády jako celku....Skrýt celý příspěvekKolt armáda je instituce do nepříjemných situací. A jako taková instituce by měla mít ve své výbavě automobily, které neuvíznout na polní, či lesní cestě. V době, kdy byla nabídka ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt armáda je instituce do nepříjemných situací. A jako taková instituce by měla mít ve své výbavě automobily, které neuvíznout na polní, či lesní cestě. V době, kdy byla nabídka vozů 4x4 se zvýšeným podvozkem omezená, tak byla Fabia jasná. Ale v dnešní době? Duster nebo Karoq by mělo být nezbytné minimum.
Rase: nepsal jsem nic o ideálním vozidle, ale o tom, že se divím jeho opomenutí :)
ale zase bych ho nemotal proti vozům typu JLTV, Gerlach apod. Na to nahrazení Defíků a UAZů všech verzí by dostačoval.Skrýt celý příspěvekKOLT Právě že to vaše zasazování do rámce je tak trochu mimo mísu. Armáda dle slov býv. náčelníka GŠ bude vybírat vozidla do 5 tun (lehká terénní vozidla) a nad 5 tun, tedy LOV. ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Právě že to vaše zasazování do rámce je tak trochu mimo mísu. Armáda dle slov býv. náčelníka GŠ bude vybírat vozidla do 5 tun (lehká terénní vozidla) a nad 5 tun, tedy LOV. Pro civilní provoz armáda má škálu vozidel značky Škoda.
Vím, že tady s diskuzi docela bojujete, to se vám upřít nedá, ale snad si z toho něco vezmete.Skrýt celý příspěvekDle zástupců CSG, je společnost na nejlepší cestě, aby dohodla bližší spolupráci s americkou společností AM General. Tato společnost se proslavila vozidly Humvee jichž se vyrobilo ...Zobrazit celý příspěvek
Dle zástupců CSG, je společnost na nejlepší cestě, aby dohodla bližší spolupráci s americkou společností AM General. Tato společnost se proslavila vozidly Humvee jichž se vyrobilo přes 140 tisíc kusů a své uplatnění si našli v mnoha zemích, často v extrémních podmínkách. Czechoslovak Group by ve spolupráci s touto společností, ráda vyráběla automobily postavené na podvozku TATRA. Zajímavá by byla ale i opačná spolupráce, ohledně 4x4. Zrovna skelet nedávno mluvil o tom, že pro potřeby AČR by byl Humvee ideálním lehkým obrněným vozidlem. Přeci jen váha kolem 2,5 tuny je docela zajímavou. AM General rovněž nemusí nabízet pouze staré Humvee, ale zmiňme, že už dříve postoupili do užšího výběru v programu JLTV, s vozidlem BRV-O, byť je v roce 2015 překonala společnost Oshkosh a stala se vítězem tendru. Z mého pohledu je to určitě zajímavější vozidlo než doposud představený Husar / Patriot od CSG a nepříjemná konkurence pro Gerlach a podobně.Skrýt celý příspěvek
Doplním svůj poslední příspěvek fronta a týl, to v dnešních konfliktech moc neplatí a to je také důvod minimalizace úkolů na které jsou tyto offroud vhodný, při jejich nákupu bych ...Zobrazit celý příspěvek
Doplním svůj poslední příspěvek fronta a týl, to v dnešních konfliktech moc neplatí a to je také důvod minimalizace úkolů na které jsou tyto offroud vhodný, při jejich nákupu bych se tedy vysr.. na jakékoliv armádní úpravy max barvu, tak aby se dala vysoutěžit co nejnižší cenaSkrýt celý příspěvek
semtam, nevšiml jsem si, že bych rozhazoval ramena, ale když myslíte.... nehledě na to, že jsem v diskusi od začátku, od začátku tvrdím to samé, pak přijdete vy, napíšete něco, já ...Zobrazit celý příspěvek
semtam, nevšiml jsem si, že bych rozhazoval ramena, ale když myslíte.... nehledě na to, že jsem v diskusi od začátku, od začátku tvrdím to samé, pak přijdete vy, napíšete něco, já to zkusím zasadit do rámce, nad kterým přemýšlím (a o kterém se s ostatními bavím), a který je o stupeň výš než ten váš (myšleno z hlediska koncepčního, ne kvalitou myšlenek, abyste si to zas nepřebral nějak blbě)... a už rozhazuju ramena. Srovnat byste si to měl vy. Ale to je váš boj.Skrýt celý příspěvek
KOLT
Ale vy tu reagujete na mě, ne já na vás. Tak by to asi chtělo změnu přístupu, on styl rozhazování ramen, jak když přijdete do nádražního výčepu není vždy dobrý.KOLT
Ale vy tu reagujete na mě, ne já na vás. Tak by to asi chtělo změnu přístupu, on styl rozhazování ramen, jak když přijdete do nádražního výčepu není vždy dobrý.V době kdy se civilní automobily pořád zvětšují, tak bych byl i pro vojáky, pro nákup většího civilu - viz Amarok (holanďané a BW), Ford Ranger (nabízený polákům), Ford Everest ...Zobrazit celý příspěvek
V době kdy se civilní automobily pořád zvětšují, tak bych byl i pro vojáky, pro nákup většího civilu - viz Amarok (holanďané a BW), Ford Ranger (nabízený polákům), Ford Everest (provozují francouzi) a asi by šla i nějaká ta Toyota. Tohle jsou zkrátka auta, co kupují jinde po Evropě. Na Mercedes-G bych se vykašlal, těch se spíš zbavují (holanďané), byť mám to auto rád.Skrýt celý příspěvek
semtam, ale já v podstatě netvrdím víceméně nic jiného ;-) Jen bych byl prostě nerad, kdyby se ta technika nahrazovala stylem 1:1. Toť vše. skelet, (výjimečně) nesouhlasím. Na ...Zobrazit celý příspěvek
semtam, ale já v podstatě netvrdím víceméně nic jiného ;-) Jen bych byl prostě nerad, kdyby se ta technika nahrazovala stylem 1:1. Toť vše.
skelet, (výjimečně) nesouhlasím. Na poštu fakt může jezdit Fabka. Při živelných katastrofách je techniky k použití fakt dost. A v případě velkého konfliktu se budou zabavovat auta z civilního sektoru. Průměrné krajské město je schopné vyřešit terénní vozy minimálně jednomu praporu jen pomocí modelu Land Cruiser....Skrýt celý příspěvektak furt se bavíme o armádě, takže zvýšený podvozek a 4x4 by mělo být nezbytné minimum i u vozidel, které jezdí na poštu. Přeci jen ty vozidla by měla být schopná vypomádat i během ...Zobrazit celý příspěvek
tak furt se bavíme o armádě, takže zvýšený podvozek a 4x4 by mělo být nezbytné minimum i u vozidel, které jezdí na poštu. Přeci jen ty vozidla by měla být schopná vypomádat i během živelných katastrof.Skrýt celý příspěvek
KOLT Ale to je zase jiné téma a mnohem těžší. Vy tu řešíte skladbu výzbroje AČR, ale téma je náhrada za UAZy a Defendry. Myslím, že vám uniká to, že se jedná stále o týlová ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Ale to je zase jiné téma a mnohem těžší. Vy tu řešíte skladbu výzbroje AČR, ale téma je náhrada za UAZy a Defendry.
Myslím, že vám uniká to, že se jedná stále o týlová vozidla (převážně). To už rovnou můžeme označit téměř celou logistiku za vadnou. I nově nakupované Tatry se liší tím, že některé jsou pancéřované a některé nikoliv (dle předpokládaného působení)
Mít komplet opancéřované vozidla si nedovolila mít žádná armáda, protože provoz by ji zničil.Skrýt celý příspěveksemtam, jenže když nahrazujete starou techniku novou technikou, není od věci se zamyslet také nad tím, jestli ji musíte nahrazovat tou samou jen modernější. Jestli se věci z ...Zobrazit celý příspěvek
semtam, jenže když nahrazujete starou techniku novou technikou, není od věci se zamyslet také nad tím, jestli ji musíte nahrazovat tou samou jen modernější. Jestli se věci z nějakého důvodu nevyvinuly tak, že tu starou techniku nahradíte jiným typem či typy. A to je podle mě právě případ náhrady UAZů a Defenderů v AČR. Ani zdaleka to není jen o misích, BVP jsou stále odolnější, tanky jsou stále odolnější.... je logické, že i po terénních automobilech se požaduje vyšší odolnost. Jak jsem psal, v dnešní válce ta fronta holt není tak jasná jako dřív.
Opancéřování G-classe či Hiluxu není to samé, jako Gerlach či JLTV. První je tak proti AK-47, druhé je schopné ustát i RPG-7.
Ale jinak nic proti tomu, že klasické off-roady jsou pro AČR třeba, to určitě jsou. Jen si nemyslím, že tolik, jako dřív. A jak jsem psal, můžu se taky zásadně mýlit :-)Skrýt celý příspěvekKOLT Já se ptát nemusim, stále se bavíme o náhradě UAZů a Defendrů, do misí se hodí různá a často specifická technika. Zrovna Afghán je toho příkladem. A armádu nemáme jen na ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Já se ptát nemusim, stále se bavíme o náhradě UAZů a Defendrů, do misí se hodí různá a často specifická technika. Zrovna Afghán je toho příkladem. A armádu nemáme jen na mise a do misí se podívá jen a pouze zlomek techniky AČR.
Vozidla typu Gerlach apod. by zajisté uplatnění v rámci AČR také našli, jenže jimi nahrazovat UAZy a Defendry je zase trochu jinde. Samozřejmě že v některých úkolech by je mohli lépe zastoupit.
Gerlach či JLTV jsou vozidla jiné kategorie.
Osobně bych šel cestou G-class či AIL Storm, apod. Tato vozidla lze mít i s pancéřovou ochranou. Samozřejmě, takto opancéřovaný nemusí být celý vozový park.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...