Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota

Rapid Deployment Vehicle (RDV) na podvozku podvozku Toyota Land Cruiser řady 70; větší foto / Dajbych

Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu končí technická životnost a svými výkony už přestávají stačit jejím potřebám. Jednu z možností, jak starý a opotřebovaný vozový park AČR v kategorii lehkých a speciálních vozidel obnovit, představují vozidla postavená na legendárním podvozku Toyota Land Cruiser řady 70, které nabízí společnost Dajbych.

RDV Gepard a LRPV Gepard

Vozidla Rapid Deployment Vehicle (RDV) Gepard a Long Range Patrol Vehicle (LRPV) Gepard, připravená společností Dajbych, jsou určená pro výsadkové a speciální jednotky, která jsou postavena právě na odolném podvozku Toyota Land Cruiser řady 70. Oba typy představují možnou náhradu otevřených vozidel Land Rover Defender, které slouží už mnoho let u výsadkových a speciálních jednotek české armády.

 

 

Výroba vozů Land Rover Defender již skončila, i proto bude muset česká armáda v budoucnu hledat náhradu jinde. Podobnou pověst nezničitelného a v terénu velmi schopného lehkého vozu, jako má Land Rover Defender, si za desítky let výroby vydobyl i vůz Toyota Land Cruiser řady 70, který se ale oproti britskému typu nadále vyrábí a vyrábět bude.
 

Oproti Defenderům, které jsou používány v české armádě, je rámový podvozek vozu Gepard dimenzován na daleko vyšší zatížení (až 5,5 t), nehrozí tedy jejich přetěžování a z toho vyplývající možná strukturální poškození. I proto jsou komponenty obou verzí vozidla Gepard schváleny firmou Toyota a odpovídají všem jejím předpisům, což u Defenderů české armády neplatí.

 

Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser řady 70 instalovat nejrůznější vojenské i civilní aplikace, rozličná provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Menší speciální vozidlo RDV Gepard o délce 4795 mm spadá do kategorie vozidel rychlého zásahu s maximální hmotností 3,5 tuny. Jeho užitná nosnost činí 1450 kg, přičemž osádku může tvořit 4 až 6 mužů s plnou výzbrojí a osobním vybavením. Je ekvivalentem typu Land Rover Defender 110 Kovboj, který mají ve výzbroji výsadkové jednotky AČR.

 

Odlehčená verze RDV je určena například pro výsadkové jednotky; větší foto / Dajbych

 

LRPV Gepard o délce 6080 mm byl vyvinut a vyroben jako možná náhrada za vozidlo Land Rover Defender 130 Kajman, které má ve své výbavě například 601. skupina speciálních sil AČR. Jde o průzkumné bojové vozidlo dlouhého dojezdu, jehož celková hmotnost může dosahovat až 5,5 tuny, což je hodnota v této kategorii lehkých terénních vozidel zcela ojedinělá. Při vývoji LRPV Gepard byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility, dosažení maximální užitečné hmotnosti, dostatečného vnitřního prostoru pro převoz 6 osob včetně potřebné výstroje.

 

Užitná nosnost u pancéřované verze dosahuje hodnoty 1200 kg. Velké užitečné zatížení umožňuje posádku vybavit dostatečným množstvím pohonných hmot, vody, zásob, munice a předepsané výzbroje, což jí dovoluje provádět dlouhé operační mise bez závislosti na logistické podpoře. Velkou výhodou LRPV Gepard oproti armádním vozidlům Kajman je možnost instalace přídavného pancéřování v nejvyšším stupni balistické ochrany specifikace VR 9.

 

Long Range Patrol Vehicle (LRPV) pro šest až sedm vojáků; větší foto / Dajbych
 

Výkonný motor a výjimečné schopnosti

Oba vozy jsou poháněny osmiválcovým dieselovým motorem Toyota o objemu 4,5 l a výkonu 189 kW s nímž mohou dosahovat maximální rychlosti 160 až 170 km/h. Oproti dnes v armádě používaným Defenderům tyto vozy nabízejí mnohem vyšší výkon (189 kW oproti 90 kW), zásadně lepší je i kroutící moment motoru (454 Nm oproti 360 Nm) a další parametry.

 

Obě provedení vozidla Gepard jsou díky výkonnému motoru a robustní konstrukci schopny tahat přívěsy o celkové hmotnosti 3,5t. Samozřejmostí je pohon všech čtyř kol a uzávěrky diferenciálů obou náprav, všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu runflat, nechybí ani Blackout systém.

 

Na rozdíl od Defenderu lze u Gepardu, ale i dalších provedeních vozidel Toyota Land Cruiser řady 70, vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS. Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým objemem 180 l (Defender pouze 75 l) činí dojezd Gepardu přes 1000 km (oproti 550 km u Defenderu), navíc je možné namontovat i další přídavnou nádrž.

 

Základní platforma umožňuje vytvořit „nekonečné“ možnosti variant; větší foto / Dajbych

 

Na bocích podvozku jsou umístěna poutací oka, za něž lze k vozidlu snadno a rychle uchytit závěsná lana a okamžitě jej transportovat v podvěsu pod vrtulníkem. Obě vozidla mohou být opatřena celou škálou výzbroje. Konstrukce umožňuje při nevyšším stupni balistické ochrany převoz posádky včetně kompletní výstroje a výzbroje, jako například radiostanice, IT technika, zbraňová stanice osazená těžkým kulometem 12,7 mm či granátometem, dvě lafety s lehkým kulometem, protitankové střely nebo pancéřovky, předepsané množstvím munice, stravy, vody, maskovací síť, montážní a ženijní materiály, přičemž i tak je zachována určitá rezerva do předepsané maximální nosnosti.

 

Náhrada armádních vozidel Land Rover Defender 110 Kovboj a 130 Kajman za typ Gepard by přinesl i zlepšení a posun co se týče servisních služeb a nákladů na jejich údržbu a opravy. U vozidel Gepard , popřípadě dalších vozidel na podvozku Toyota Land Cruiser 70, je možné využívat opravárenské a technické služby všech autorizovaných servisů Toyota v Česku a po celém světě. To také dává možnost vybírat si cenově i kvalitativně nejvýhodnější možnosti včetně dodavatelů náhradních dílů.  

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Gruzínský obrněný automobil Didgori-2

Během posledních několika let začalo Tbilisi podporovat projekty vývoje a výroby taktických ...

Pandur, Dingo, BvS10: Obrněná vozidla pro rakouskou armádu

V kasárnách Rossauer se 4. června veřejnosti představilo trio nových vozidel pro rakouské ozbrojené ...

Obrněný český Patriot na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • royal
    10:40 25.07.2018

    Osobně jsem pro aby výsadkáři měli vlastní vozidla (např. Flyer 72, Nimr RIV nebo Janjel RRV) a armáda tři kategorie:
    1. Civil na ježdění po silnicích - např. již zmiňovaný Kodiaq
    2. Offroad s možností pancéřování - např. Jeep J8, Humvee atd
    3. LOV - např. JLTV, Hawkei, Gerlach apod.

  • royal
    10:35 25.07.2018

    Já tuto nabídku otevřených aut od firmy Dajbych vnímám jako návrh na nahrazení vozidel výsadkářů a speciálních jednotek (601. skss a 102. pzpr), kteří užívají otevřená vozidla. Pokud vím tak pro celou AČR jsou nabízena vozidla Toyota Land Cruisers 70 series, od kterých jsou tyto dvě vozidla (Gepard) odvozena.

  • Longsword
    10:08 25.07.2018

    KOLT: na ty "nebojové projížďky", jak jste to nazval, padne dobře devadesát procent všeho, co armáda najezdí, ať už ve válce, či míru. To za prvé.
    Za druhé, zdůrazňoval jsem, že ten "zvednutý" Kodiaq by měl nahrazovat (postarší) Oktavky, Fábie a ostatní "štábní" vozidla, kam se, ale to byste měl vědět, dnes řadí a hromada UAZů. Viděl jsem, co Kodiaq umí v terénu a není tak úplně marný, sice nezvládne zázraky, ale když může s úspěchem fungovat jako doprovodné vozidlo na Paříž-Dakkar ... Takže shrnuto: Místo současných "pleček" bych radši viděl něco takového, co má alespoň nějakou off-road schopnost.
    Zbytek UAZů a část LR bych nahradil právě třeba tím Amarokem, a teprve ty opravdu "bojová" vozidla, ty bych řešil zvlášť.
    Například diskusí na to téma, jestli otevřené modely, jako zde nabízené, nebo něco v ranku MRAP, jak tu bylo zmiňováno v diskusi.

  • technik
    09:46 25.07.2018

    To kolt

    Mluvíš o Subaru, nevím kdy si s ním jel naposled ale ta značka je mrtvá. Doby H6 nebo lesníků v turbíně je nenávratně pryč. Jel jsem teď s novým Foresterem 2.0l benzín a to auto je utrpení, od převodovky až po přeplácaný interiér.

  • semtam
    18:09 24.07.2018

    KOLT

    Jste opilý? Kde píšu něco o náhradě 1:1, ta úroveň je stále jedna a ta samá, to že do toho mícháte všechno možný je věc druhá.

  • skelet
    17:40 24.07.2018

    KOLT: Humvee nejsou tak úplně passé. USA s nimi stále počítá. Má svou nejnovější evoluci v podobě NXT360 a de fakto ti pokryje vše co nenarveš do Karoqu nebo Gerlachu :)

  • KOLT
    17:33 24.07.2018

    skelet, tak takto ano, to souhlas. Tedy, ne že by těch pár Fábií na čistě silniční provoz nebylo nepředstavitelných. Ale jinak samozřejmě schopnost zvládnout alespoň nějaký terén bych i pro převážně civilně orientované vozy také uvítal. Být to na mě, jdu na to přes Subaru ;-) Ale i Škoda a celý Koncern rozhodně mají co nabídnout. V nějaké předchozí diskusi jsem psal, že na ježdění do výcvikových prostorů by mohly být klidně Oktávky 4x4, načež jsem byl okřiknut, že stačí ony Fábie... a po cvičišti LOT.


    Rase, HMMWV je myslím už dost pasé, spíš si myslím, že Tatře jde o technologie právě ze soutěže o JLTV. Podle mě si musejí být vědomi toho, že stávající Husar (ale i Gerlach ap.) jsou těžké mrchy. Čili hledají progresivnější technologie umožňující dosahnout stejné odolnosti s podstatně nižší vahou (pod 10 t). Pokud se to povede, bude to super a ani nepípnu, že nemáme JLTV ;-)


    semtam, jediný, kdo tady s čím bojuje, jste vy – s vašimi domněnkami. Vyjádření NGŠ nijak nepopírá to, co jsme napsal. Spíše naopak, kdybyste si to zasadil do souvislosti s dalšími vyjádřeními (kupříkladu pplk. Zelinky). Jenže to byste se musel právě posunout o úroveň výš, tedy z prosté náhrady techniky 1:1 k modernizaci armády jako celku....

  • skelet
    17:14 24.07.2018

    Kolt armáda je instituce do nepříjemných situací. A jako taková instituce by měla mít ve své výbavě automobily, které neuvíznout na polní, či lesní cestě. V době, kdy byla nabídka vozů 4x4 se zvýšeným podvozkem omezená, tak byla Fabia jasná. Ale v dnešní době? Duster nebo Karoq by mělo být nezbytné minimum.

    Rase: nepsal jsem nic o ideálním vozidle, ale o tom, že se divím jeho opomenutí :)
    ale zase bych ho nemotal proti vozům typu JLTV, Gerlach apod. Na to nahrazení Defíků a UAZů všech verzí by dostačoval.

  • semtam
    15:20 24.07.2018

    KOLT

    Právě že to vaše zasazování do rámce je tak trochu mimo mísu. Armáda dle slov býv. náčelníka GŠ bude vybírat vozidla do 5 tun (lehká terénní vozidla) a nad 5 tun, tedy LOV. Pro civilní provoz armáda má škálu vozidel značky Škoda.

    Vím, že tady s diskuzi docela bojujete, to se vám upřít nedá, ale snad si z toho něco vezmete.

  • Rase
    14:18 24.07.2018

    Dle zástupců CSG, je společnost na nejlepší cestě, aby dohodla bližší spolupráci s americkou společností AM General. Tato společnost se proslavila vozidly Humvee jichž se vyrobilo přes 140 tisíc kusů a své uplatnění si našli v mnoha zemích, často v extrémních podmínkách. Czechoslovak Group by ve spolupráci s touto společností, ráda vyráběla automobily postavené na podvozku TATRA. Zajímavá by byla ale i opačná spolupráce, ohledně 4x4. Zrovna skelet nedávno mluvil o tom, že pro potřeby AČR by byl Humvee ideálním lehkým obrněným vozidlem. Přeci jen váha kolem 2,5 tuny je docela zajímavou. AM General rovněž nemusí nabízet pouze staré Humvee, ale zmiňme, že už dříve postoupili do užšího výběru v programu JLTV, s vozidlem BRV-O, byť je v roce 2015 překonala společnost Oshkosh a stala se vítězem tendru. Z mého pohledu je to určitě zajímavější vozidlo než doposud představený Husar / Patriot od CSG a nepříjemná konkurence pro Gerlach a podobně.

  • Jara
    13:58 24.07.2018

    Doplním svůj poslední příspěvek fronta a týl, to v dnešních konfliktech moc neplatí a to je také důvod minimalizace úkolů na které jsou tyto offroud vhodný, při jejich nákupu bych se tedy vysr.. na jakékoliv armádní úpravy max barvu, tak aby se dala vysoutěžit co nejnižší cena

  • KOLT
    13:38 24.07.2018

    semtam, nevšiml jsem si, že bych rozhazoval ramena, ale když myslíte.... nehledě na to, že jsem v diskusi od začátku, od začátku tvrdím to samé, pak přijdete vy, napíšete něco, já to zkusím zasadit do rámce, nad kterým přemýšlím (a o kterém se s ostatními bavím), a který je o stupeň výš než ten váš (myšleno z hlediska koncepčního, ne kvalitou myšlenek, abyste si to zas nepřebral nějak blbě)... a už rozhazuju ramena. Srovnat byste si to měl vy. Ale to je váš boj.

  • semtam
    09:49 24.07.2018

    KOLT

    Ale vy tu reagujete na mě, ne já na vás. Tak by to asi chtělo změnu přístupu, on styl rozhazování ramen, jak když přijdete do nádražního výčepu není vždy dobrý.

  • KOLT
    09:45 24.07.2018

    Ono to zvětšování u vojáků má svůj jasný důvod – těch serepetiček je prostě pořád víc a víc :-/

  • Rase
    09:41 24.07.2018

    V době kdy se civilní automobily pořád zvětšují, tak bych byl i pro vojáky, pro nákup většího civilu - viz Amarok (holanďané a BW), Ford Ranger (nabízený polákům), Ford Everest (provozují francouzi) a asi by šla i nějaká ta Toyota. Tohle jsou zkrátka auta, co kupují jinde po Evropě. Na Mercedes-G bych se vykašlal, těch se spíš zbavují (holanďané), byť mám to auto rád.

  • KOLT
    09:29 24.07.2018

    semtam, ale já v podstatě netvrdím víceméně nic jiného ;-) Jen bych byl prostě nerad, kdyby se ta technika nahrazovala stylem 1:1. Toť vše.

    skelet, (výjimečně) nesouhlasím. Na poštu fakt může jezdit Fabka. Při živelných katastrofách je techniky k použití fakt dost. A v případě velkého konfliktu se budou zabavovat auta z civilního sektoru. Průměrné krajské město je schopné vyřešit terénní vozy minimálně jednomu praporu jen pomocí modelu Land Cruiser....

  • skelet
    07:45 24.07.2018

    tak furt se bavíme o armádě, takže zvýšený podvozek a 4x4 by mělo být nezbytné minimum i u vozidel, které jezdí na poštu. Přeci jen ty vozidla by měla být schopná vypomádat i během živelných katastrof.

  • semtam
    00:34 24.07.2018

    KOLT

    Ale to je zase jiné téma a mnohem těžší. Vy tu řešíte skladbu výzbroje AČR, ale téma je náhrada za UAZy a Defendry.

    Myslím, že vám uniká to, že se jedná stále o týlová vozidla (převážně). To už rovnou můžeme označit téměř celou logistiku za vadnou. I nově nakupované Tatry se liší tím, že některé jsou pancéřované a některé nikoliv (dle předpokládaného působení)

    Mít komplet opancéřované vozidla si nedovolila mít žádná armáda, protože provoz by ji zničil.

  • KOLT
    23:56 23.07.2018

    semtam, jenže když nahrazujete starou techniku novou technikou, není od věci se zamyslet také nad tím, jestli ji musíte nahrazovat tou samou jen modernější. Jestli se věci z nějakého důvodu nevyvinuly tak, že tu starou techniku nahradíte jiným typem či typy. A to je podle mě právě případ náhrady UAZů a Defenderů v AČR. Ani zdaleka to není jen o misích, BVP jsou stále odolnější, tanky jsou stále odolnější.... je logické, že i po terénních automobilech se požaduje vyšší odolnost. Jak jsem psal, v dnešní válce ta fronta holt není tak jasná jako dřív.

    Opancéřování G-classe či Hiluxu není to samé, jako Gerlach či JLTV. První je tak proti AK-47, druhé je schopné ustát i RPG-7.

    Ale jinak nic proti tomu, že klasické off-roady jsou pro AČR třeba, to určitě jsou. Jen si nemyslím, že tolik, jako dřív. A jak jsem psal, můžu se taky zásadně mýlit :-)

  • semtam
    23:42 23.07.2018

    KOLT

    Já se ptát nemusim, stále se bavíme o náhradě UAZů a Defendrů, do misí se hodí různá a často specifická technika. Zrovna Afghán je toho příkladem. A armádu nemáme jen na mise a do misí se podívá jen a pouze zlomek techniky AČR.

    Vozidla typu Gerlach apod. by zajisté uplatnění v rámci AČR také našli, jenže jimi nahrazovat UAZy a Defendry je zase trochu jinde. Samozřejmě že v některých úkolech by je mohli lépe zastoupit.

    Gerlach či JLTV jsou vozidla jiné kategorie.

    Osobně bych šel cestou G-class či AIL Storm, apod. Tato vozidla lze mít i s pancéřovou ochranou. Samozřejmě, takto opancéřovaný nemusí být celý vozový park.

  • KOLT
    22:51 23.07.2018

    Longsword, s tím Kodiakem či Dusterem je to vtip? Jako na nebojové ježdění po vojenském újezdu OK, tam to asi stačí. Ale jakmile to protahnete terénem, naložené a ještě z toho budete střílet, tak a) pochopíte, jaký je rozdíl v průchodnosti terénem mezi off-roadem a SUV (myšleno v "české" terminologii, v angličtině jsou jako SUV označovány i Toyoty Hilux); b) to auto bude velmi rychle na odpis.

  • KOLT
    22:47 23.07.2018

    flanker.jirka, nevím jak vy, ale já bych po silnici v každém případě jel raději v Dusteru než v Defíkovi ;-) OK, mám zkušenost jen se staršími Discovery – vždycky mi to připadalo, jako když tu silnici orám :-) Vlastně jo, ještě jsem jel v Defenderu v zadní části u skříňáku. Jako dobrý, člověk si fakt připadá jak voják – žádné pohodlí, zato kraválu spousta :-))

    semtam, problém je, že i ta "týlová" auta už se dnes čím dál tím víc řeší lehkými obrněnci schopnými vydržet alespoň ostřelování z ručních zbraní. Na důvody se zeptejte těch, co byli v Iráku či Astánu.... Na protipovstaleckém bojišti žádné "bezpečí za frontou" není :-( Čili tenhle typ vozidel dostává větší význam v případě intenzivnějšího konfliktu, především na území Evropy. V tu chvíli ale nemám strach, že bychom neměli dost teréňáků, když vezmu v úvahu, kolik Land-Cruiserů denně potkávám na silnicích...

    Nicméně i tak bude potřeba nějaká auta takové kategorie mít, to je bez debaty. Jen ne v té "výsadkové" variantě, jako jsou výše zobrazené Toyoty. Budou potřeba především standardní uzavřené vozy, případně s ložnou korbou – pro potřeby správ vojenských újezdů, lesů ap., dále pro nějaké to převážení materiálu. V obrněné variantě pak asi pro VP a možná i SF (doprovod VIP), atd. Jen jich podle mě (a samozřejmě se mohu zásadně mýlit!) nebude potřeba zdaleka tolik, co v minulosti.

  • semtam
    18:33 23.07.2018

    Není třeba do diskuze plést osobní automobily typu Škoda Fabia. AČR používá jako služební vozy pro provoz na silnicích a zpevněných komunikacích vozy Felicia, Fabia, Octavia, Superb, Kodiaq.

    Náhradou za UAZy a Defendry, které jsou hojně využívány k účelům přepravy osob a nákladu jak po silnici, tak v terénu mají zastoupení jako veterinární vozidla, zdravotní, chemická, spojovací, atd.

    Jedná se převážně o vozidla týlová terénní.

  • Jara
    17:45 23.07.2018

    Longsword
    Žádný Amarog v úpravě rheinmethal není potřeba, na administrativni projížďky fábka, ford transit (jen příklady ) v zelené a pro boj něco jako Gerlach, JLTV. Stejně něco jako Amarok nebo tahle toyota nemůžete použit k bojovém úkolu, dříve jsem si také myslel že tyhle ryzí “offroudy” mají stále v armádě své místo, ale nemají.

  • Longsword
    13:31 23.07.2018

    Takový Amaroq existuje i v úpravě od Rheinmetall a mají je, myslím, Dánové za rozumné peníze. Není třeba vymýšlet vymyšlené.
    Podobně rozumné peníze by stály Kodiaqy ve verzi Scout (případně varianta Army Scout se zodolněným a zvednutým podvozkem, bull-barem a natřené na zeleno, viz Rumunské Dustery, které mají dokonce i dálkově ovládanou věž na střeše).
    Obojí je koncernová záležitost, takže ten servis by byl ještě lepší, než u Toyoty (a jak mam Hiluxy rad).
    Upřímně, tohle auto přišlo o pětadvacet let pozdě. Mělo tu být v době, kdy se vybíraly LR a byla by to zajímavá alternativa, teď jsou tak maximálně jako kusovka pro spešláky.

  • flanker.jirka
    09:44 22.07.2018

    Liberal shrak, technik, KOLT:
    Pevně doufám, že budete ctít to co jste napsali a do ničeho jiného jako je Duster nebo Fabie nikdy nesednete!
    .. nejlépe, aby vás tam vozili v pěti lidech i s bágly na týdenní služební cestu!
    Ještě by jste mohli skončit u toho, že na "cestování mezi kasárny a cvičáky" můžete jezdit vlakem a auto nemusíte kupovat vůbec.

    Jako náhradu UAZů, které se stále ještě nepodařilo nahradit, a LR
    bych nebral nic menšího, než jsou tyto stávající vozidla.

  • petres
    07:36 22.07.2018

    Jura99
    nevím co je za nesmysl za tvrzení, že AČR nemá ani jediné letadlo, které je schopné přepravit alespoň LOV? Vysvětlil jste také 43. vpr., že zkoušet, co se do C-295 vejde je nesmysl, protože to nepotřebují? Možná, jste zapomněl, že naši výsadkáři nejsou masově vysazovaná VDV a že může být potřeba přepravit malé množství.

  • Jura99
    19:47 21.07.2018

    petres: to jsou nesmysly, co píšete. V praxi by to probíhalo celkem komicky, kdyby se např. při přepravě roty vzduchem nacpalo do té C27 jedno auto a víc už nic. To není letadlo na přepravu vozidel, ale paletovaného nákladu nebo lidí. Ta zpráva o Volga-Dněpr je z dubna 18, nepochybně díru na trhu obsadí někdo jiný nebo to je jen strašení. A pokud jde o narážku, nepatřím k fanouškům východu.

  • petres
    17:59 21.07.2018

    Skutečně účelem C295 není vozit vozidla (což C27 schopný je). Vzhledem k tomu, že AČR nemá ani jediné! letadlo, které je schopné přepravit alespoň LOV, chápu snahu 43.vpr v minulosti zkoušet, co se do C295 vejde (skončili u LR110).

    Jura99 nevím jak vy, ale AČR si Volga-Dněpr určitě nepronajme (vy s nimi zřejmě máte lepší vztahy :-)
    https://zpravy.idnes.cz/ruslan...

    Lehká útočná vozidla, která se pro výsadkový pluk budou pořizovat, zas úplně lehká nemusí být (i když předpokládám, že do Herky se můžou vejít i dvě), viz následující vyjádření:
    “Řádově jich chceme více než stovku,” říká Ivo Zelinka, který má vznik výsadkového pluku na starosti. I když už prý resort ukončil marketingový průzkum trhu, o konkrétní značce vozidla nechce nikdo mluvit. Jedním z hlavních požadavků nicméně bude, aby se vešlo do středního dopravního letounu typu C-130 Hercules.
    https://www.euro.cz/udalosti/n...

  • Jura99
    16:48 21.07.2018

    skelet naprosto přesně. Nedává žádný smysl odvézt letounem kategorie C295, C27 jedno auto. Když bude mířit do afghánistánu 15 aut, tak poletím 15 krát tam a zpátky s mezipřistáním, nebo najmu Volga-Dněpr, kteří to tam hodí najednou ? Každá kategorie má svůj účet a účelem C295 není vozit auta.

  • skelet
    14:23 20.07.2018

    tektzby: letadla "nechátrala v hangárech" kvůli tomu, že by je neměl kdo obsluhovat, ale kvůli tomu, že politici seškrtali vojenský rozpočet a armádu jako takovou na minimum. To samé platí o tancích.

  • tektzby
    11:35 20.07.2018

    Tak by mě zajímalo, zda v té přehršli techniky budeme mít mužstva, která se o ní postarají.

    Ono slyším samá Bvp, modernizace Téček a teď nové teréňáky, pak ještě obněná vozidla.
    Hlavně lidi, kteří by to mohli využít.
    Aby to neschátralo někde v garážích, stejně jako onehdá letadla v hangárec a nebo jako teď tanky.

    Kolik je vlastně aktivních jednotek, respektive vojáků samotných (vyjma záloh).

  • skelet
    11:25 20.07.2018

    otázkou je proč v dopravním letadle transportovat automobil, když ti zabere celý nákladový prostor. Jedno jestli C295 nebo C27. Tohle jsou prostě letouny pro dopravu vojáků, kontejnerů, či palet. Na cokoliv jiného je tu prostě děda Herky.

  • ChemicalBrother
    11:12 20.07.2018

    petres
    To chápu, doufal jsem právě, že rám předního skla by mohl být sklopný, pak by se asi vešel. Každopádně by to pro VOP nemusel být neřešitelný problém, upravit verzi pro AČR se sklopným rámem.

  • petres
    10:51 20.07.2018

    ChemicalBrother
    budu jenom spekulovat, ale dle mého se tam nevejde kvůli své výšce 185 cm (a rám s předním oknem není sklopný, je napevno). Dle Zvedavce se Flyer 72 nevejde a má 184 cm na výšku, jak už níže psal KOLT. Sice CASA má u nákladového prostoru deklarovanou výšku 190 cm, ale je nutné počítat s tím, co bych nazval klopnou výškou, při nájezdu na šikmou rampu.

  • ChemicalBrother
    10:22 20.07.2018

    petres
    "Takže bych u výsadkového pluku nevyloučil 2 typy vozidel - většinové 6-ti místné a něco málo menších, které se do neštastné CASA (jak by se teď hodil Spartan !) vejdou."

    Co NIMR RIV, ten by se vešel? Nevypadá vůbec zle, výroba u nás...

  • KOLT
    08:49 20.07.2018

    Jj, někde jsme to řešili a Flyer 60 by se s odřenýma ušima vlézt měl. Respektive mohl, rozměry tuším byly OK, ale on je tam hlavně problém při nájezdu. Jenže verse 60 uveze jen 5 lidí. Flyer 72 má mít 184 cm na výšku, tzn. je na tom podobně jako HMMWV, což je pro C-295 no-go. Píšou ovšem u té výšky "adjustable", takže je otázka, jestli by se s tím nedalo něco dělat.

    C-295 vs. C-27, raději nemluvit.... Tedy ne, že by C-295 neměla své výhody, ale v tomhle je prostě naprd :-/

  • petres
    08:22 20.07.2018

    Co se bude pořizovat výsadkovému pluku jsem se snažil naťuknout v nedávném článku o něm zde na AN. Podle Zvedavce (u kterého mám důvod považovat jeho názory za velmi kompetentní) by to mělo být 6-ti místné vozidlo. Což koliduje s tím, že do CASA se 6-ti místní Kajman pro své rozměry nevejde, vejde se pouze s bídou 4 místný LR 110.
    Takže bych u výsadkového pluku nevyloučil 2 typy vozidel - většinové 6-ti místné a něco málo menších, které se do neštastné CASA (jak by se teď hodil Spartan !) vejdou.

    Nejhodnější výběr by byl mezi vozidly LTATV (MRZR 4) a DAGOR od Polarisu nebo Flyer 60 od GD.
    viz např.
    http://www.mocr.army.cz/assets... str.30-33
    s tím, že Flyer 72 se nevejde, ale menší typ Flyer 60 pravděpodobně ano.

  • KOLT
    16:39 19.07.2018

    JerryBrno, z Jeepu nikdy neuděláte JLTV, čili není o čem mluvit... Jara to příměrem s Afghánistánem přesně vystihl – koneckonců naši si tam půjčovali auta, ačkoliv měli Iveco LMV... ani to není dostatečně odolné, přestože je oproti Jeepu úplně jinde. A speciálům se nevejde do CH-47 (nepletu-li se). Opravdu je nejsnazší varianta civil + lehké výsadkové + LOV.

    tektzby, to je obdoba zde zmiňované Toyoty. Svého času to byla logická volba, ale s posunem LP směrem k LOT a výsadkářů/SF směrem ke speciálům přepravitelným vrtulníky ap., v podstatě pro armádu přestává mít smysl pořizovat nějaké zásadně větší množství klasických civilních teréňáků...

    Každopádně jsem zvědavý, co pořídí novému výsadkovému pluku :-) Snad to nebude Perun!!!

  • tektzby
    14:11 19.07.2018

    A co tohle?

    https://docs.wixstatic.com/ugd...

    To by jim nestačilo?

  • Jara
    13:33 19.07.2018

    Asi takhle když to postavíte na jednom autě tak provoz na mírové účely bude ekonomictejší, ale nikdy ne tak jako fábky, specialové dostanou těžký líný kepl, který se jim nevejde do žádného mixeru a mech. Pěchota si na misích od spojenců bude půjčovat techniku protože nejsou “blázni”

  • Jara
    13:27 19.07.2018

    JerryBrno
    Hezká, ale utopická myšlenka, zkrátka potřeby speciálů jsou jinde než třeba družstva na patrole v afgoši o potřebě občas si z kasína zajet pro sváču nemluvě.

  • JerryBrno
    13:14 19.07.2018

    Je možné, že by část autoparku a civilnějších úkolů (popojíždění mezi útvary apod) převzal nějaký civilní šunt alá Fabia. Co tu ale padlo, o X typech teréních vozů různých úrovní a specializací je z principu nesmysl. Dnes máme UAZ, LR, Iveco, Toyoty,... Spoustu nekompatibilních modelů. Ideální by byla jedna platforma umožňující varibilitu od "obyčejného teréňáku/cargo" přes vozidlo z výšenou balistickou odolností, až po např. tyto specializované verze (SF, ambulance, atd atd). Vše by dokázal nabídnout např. Jeep J8. Ideál, jedna platforma, shodné náhradní díly... Nebo nějaká obdoba, pokud Toyota, dokáže pokrýt všechny variace, proč ne.

  • liberal shark
    11:54 19.07.2018

    Jak zde již bylo řečeno: pro výsadkáře a průzkumáky speciální lehká a odolná vozidla, pro běžný mírový provoz Dacia Duster natřenou na zeleno, a pro konvenční motorizovanou pěchotu něco jako Gerlach ...

  • KOLT
    08:52 19.07.2018

    Lehká úderná vozidla smysl rozhodně mají. Ale s ohledem na to, že jich je potřeba relativně málo (v podstatě jen pro 43.vpr a 601. skss), bych se nebál si připlatit za skutečné vojenské speciály, které jsou odpočátku stavěné s ohledem na vojenské využití. Kupříkladu mají velkou nosnost, mají rozměry nastavené tak, aby se vešly do konkrétní letecké techniky ap.

    technik – jen poznámku k tomu těžkému terénu. Je třeba si uvědomit, že ti zahraniční vojáci byli ve vojenských výcvikových prostorách, které rozhodně nejsou ukázkou typické české krajiny ;-) Takový Doupov či Boletice jsou na naše poměry dost extrém. Samozřejmě by se taková krajina dala využít ve chvíli, kdy by fronta postupovala přes tato území. Ale na rovinu, většina dnešního boje se odehrává ve městech a poblíž nich. A tam je pancíř prostě lepší volba. Nikdo nebude bojovat o Šumavu, fakt ne. Osobně jsem přesvědčen, že od té chvíle, kdy se zásadně změnila mobilita armád, jsou boje "v přírodě" v našich podmínkách minoritní záležitost.

  • technik
    07:21 19.07.2018

    To Miroslav.
    Dovolím si nesouhlasit. Naše armády jsou tak malé že v případě válečného konfliktu ti nezbyde než aplikovat taktiku úder a uteč. K tomu využívat skrytu a krytu lesů, hor a všeho co nabízí středoevropský terén. Každý ze západu co tady cvičil ti řekne že se setkal s nejtěžšími terénní podmínkami a ty mi musíme umět využít. Proto osobně preferuji BVP2, Wiesel, hilux, a podobně protože jen tato technika se s tím dokáže vypořádat.
    Právě na základě těchto zkušeností vznikly za 2 světové úderné skupiny Jeepu které napadaly Německa vojska a způsobovali jim velké ztráty. Ale jen díky lehkostí a obratnosti Jeepu který se dostali vsude, s pancířem to ale nepůjde. Hlavně jedna důležitá věc, za války je tento typ vozidel spotřební materiál, v civilu je terénu z vozidel dost takže dřív nebo později po vyřazení techto bojových Toyota by došlo k nahrazení civilníma a pak k různým polovojenskými úpravám jako za každé války.

  • Miroslav
    22:21 18.07.2018

    Jirka: Do bojových podmienok treba pancier, na rajdovanie stačí Duster či Hilux. Nevidím zmysel nakupovať takéto vozidlá.

  • JirkaM
    22:07 18.07.2018

    Miroslav, s tím Dusterem to není špatný nápad. Všechna ta lehce opancéřovaná teréní auta odolná proti minám jsou možná ideální pro Afgánistán, ale do boje jsou k ničemu a pro práci mimo bojovou linii jsou zase těžká, drahá a nepraktická.

    Armáda by měla nakoupit 1000 tmavě modrých Dusterů v základní výbavě a každých pár let je obměnit.

    S těmi SUV od civilov by to moc nevyhráli, spousta z nich jsou terénně vypadající speciály na velmi kvalitní silnice ;-)

  • Miroslav
    21:29 18.07.2018

    Môj osobný názor je, že tento typ vozidla je v bojových podmienkách nepoužiteľný a v mierových časoch neopodstatnený. Možno je to auto vhodné na bojové operácie v rovinatom teréne, ale u nás kde je sami kopec, les či dolina by som sa v tomto presúvať nechcel. Pre odstrelovača na kopci je taká osádka doslova tréningovým cieľom. Rovnakú šancu (ak nie väčšiu) na prežitie pri takom útoku mám v Dusteri ktorý stojí 12 tisíc.

    A ak by došlo na konflikt tak armáda aj tak vyzbiera od SUV od civilov :-)

  • KOLT
    21:04 18.07.2018

    Kajmany má 43. vpr, Šestka má Kovboje, ale to je detail.

    Hlavní otázkou však je, zda vůbec AČR potřebuje tento typ vozidel.
    Pro klasickou lehkou pěchotu je to nepoužitelné, neb ta potřebuje něco jako Eagle, JLTV či Gerlach – tedy vozidlo se slušnou protiminovou ochranou a balistickou ochranou alespoň proti střelám z ÚP.

    SF a výsadkáři pak potřebují spíš něco malého, na míru šitého (pokud zrovna nepoužívají vozidlo obdobné předchozímu), čili něco jako Flyer.

    K úkolům logistiky ap. pak nemá smysl kupovat nekapotované auto.

    Na ježdění mezi posádkami a na cvičáky stačí, jak píše technik, klidně fábie. Pokud by z nějakého důvodu bylo potřeba, aby to ve VVP projelo nezpevněné cesty, tak to zvládne i nějaký ten Karoq či Hilux.

Stránka 1 z 2