Speciální vozidla ze Šternberka pro záchranáře a civilní použití

Speciální vozidla ze Šternberka pro záchranáře a civilní použití
AM-50 EX / Excalibur Army (Zvětšit)

Šternberský podnik Excalibur Army za poslední roky představil řadu novinek v oblasti speciálních vozidel. Mají využití zejména v ozbrojených složkách, ale díky své konstrukci i parametrům najdou široké uplatnění i v civilním sektoru. Proto Excalibur Army nabízí i civilní a záchranářské verze těchto strojů.

DECON ER

Zatím poslední novinkou je dekontaminační vozidlo DECON ER. Jde o speciální vozidlo pro rychlou dekontaminaci a dezinfekci různých povrchů, osob i techniky a budov, které najde uplatnění při likvidaci průmyslových a ekologických havárií, ale i při výskytu epidemií či v situacích přinášejících ohrožení zdraví a životů obyvatelstva. Své místo tak najde například u hasičů a dalších záchranářských složek, ale například i v chemickém průmyslu. DECON ER může operovat samostatně, z většího počtu vozidel lze vytvářet dekontaminační linky s velkou kapacitou.

DECON ER využívá unikátní koncept podvozku Tatra Force 4×4 s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami se vzduchovým odpružením. Excalibur Army může nabídnout vozidlo DECON ER i na podvozku Tatra Force 6×6, který dle preferencí zákazníka může nabídnout například vyšší kapacitu nádrží, větší výkon celého systému nebo dosah teleskopické plošiny. Je také možné volit mezi standardní kabinou pro osádku nebo pancéřovanou s různými stupni odolnosti. Výrobce rovněž může nástavbu a její rozvržení i vybavení uzpůsobit podle požadavků zákazníka. Automobil DECON ER je určen k provádění ruční nebo strojové dekontaminace osob, vybavení a výstroje, vnějších povrchů vozidel, včetně velmi rozměrné techniky, menších a středních letadel nebo budov, ale také interiérů, silnic, letištních ploch atd., a to mimo jiné i díky pracovní plošině instalované na nástavbě vozidla.


DECON ER; větší foto / Excalibur Army

Plošina na teleskopickém výložníku výraznou měrou zvyšuje účinnost a použitelnost celého systému. Díky ní může osádka dekontaminovat i rozměrná vozidla, nebo dokonce velká letadla či budovy. Na spodní okraj plošiny lze připevnit postřikovou lištu, osádka tak může používat plošinu jako postřikové teleskopické rameno a upravovat výšku a úhel postřiku. Výškový dosah plošiny vozidla DECON ER na podvozku Tatra Force 4×4 činí 12 m, boční je pak 7 m.

Nosnost plošiny přesahuje 200 kg, přičemž osádka ji ovládá pomocí dvou řídících konzolí, jedna je umístěna přímo na plošině, druhá na boku vozidla. Postřikovou lištu lze instalovat i na přední nárazník vozu, v této konfiguraci je DECON ER určen k dekontaminaci vozovek, letištních ploch a pojezdových drah či prostorů pro rozvinutí dekontaminačních pracovišť, ale také k dohašování požářišť. Dekontaminační systém DECONu ER není limitován použitím konkrétních typů látek, může pracovat s jakýmikoliv směsmi pro ošetření povrchů. Navíc také dokáže hasit požáry nebo odčerpávat vodu ze zaplavených prostor.


Triton; větší foto / Excalibur Army

Triton

V polovině února tohoto roku dostali hasiči Záchranného útvaru Hlučín nový pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON na podvozku Tatra 4×4. TRITON představuje vysoce odolné pancéřované vozidlo rovněž z dílny šternberského podniku Excalibur Army, jež vzniklo ve spolupráci s automobilkou Tatra Trucks a firmou THT Polička. Je odvozeno od vojenského stroje PATRIOT II a u hasičského sboru slouží jako velitelsko-průzkumné vozidlo určené pro operace v náročných terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických a energetických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech a při odstraňování následků teroristických útoků.

Provozní hmotnost TRITONu se pohybuje mírně přes 15 t, celková pak může činit až 18 t, a to podle typu ochrany a výbavy vozu. Kabina je přetlaková, hermeticky uzavřená a pojme dva členy osádky (řidiče a velitele), přičemž v její zadní části jsou k dispozici další dvě místa pro případnou evakuaci ohrožených osob. Osádka má k dispozici i kamerový systém monitorující celé okolí automobilu, obraz z kamer se přenáší na LCD displej umístěný na konzoli na palubní desce mezi řidičem a velitelem. Kabina je vybavena i účinnou filtroventilací s aktivním a pasivním režimem, jež chrání osádku před účinky zamoření vnějšího prostředí chemickými, radioaktivními nebo toxickými látkami, a dále klimatizací a nezávislým vytápěním. Stupeň ochrany osádky i vozidla zvyšuje systém vodního chlazení vnějšího pláště kabiny, nástavby a podvozku, který využívá soustavu vodních rozprašovacích trysek.  

Hasičská nástavba v zadní části vozu je zhotovena ze slitin lehkých kovů, i přesto je však rovněž odolná proti mechanickým poškozením. V jejích útrobách se skrývá nádrž o objemu 2000 l vody, v bočních a zadních schránkách s výklopnými dveřmi je pak uloženo hasičské vybavení. Nástavba také ukrývá požární čerpadlo s jmenovitým průtokem 1500 l vody za minutu poháněné motorem vozu. S čerpadlem je spojena požární proudnice umístěná na pravé straně přídě automobilu, kterou ovládá velitel osádky ze svého pravého předního sedadla pomocí joysticku. TRITON poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany, která garantuje i velkou odolnost proti mechanickému poškození. Osádka má k dispozici i protivýbuchová sedadla v kabině, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila následky exploze pod vozem. Tyto vlastnosti vozidlo předurčují i k nasazení například u policie, vězeňské služby, ale například i u celní správy nebo pro převoz cenností a peněz.


TREVA-15; větší foto / Excalibur Army

TREVA-15 ER

Na loňském veletrhu IDET měl světovou premiéru taktický vyprošťovací speciál TREVA-15, který představuje moderní náhradu letitých vojenských vozidel AV-15. Excalibur Army však nabízí pro civilní trh a záchranářské složky i verzi TREVA-15 ER, která je vhodným nástupcem mnoha starších původně vojenských vyprošťovacích systémů, které byly po skončení vojenské služby předány k použití do civilního sektoru. TREVA-15 ER je vyprošťovací a odsunový automobil, jehož základ tvoří podvozek modelové řady Tatra Force 8×8. Po stránce výrobní i logistické jde kompletně o automobil, který není závislý na zahraničních dodavatelích, to znamená, že podvozek, nástavba i veškeré komponenty, zařízení a systémy jsou českého původu. Konstruktéři pro vůz TREVA-15 ER zvolili tatrováckou prodlouženou kabinu modelové řady Force se čtyřmi dveřmi, jež disponuje prostorem pro řidiče, operátora a čtyři další osoby. TREVA-15 ER je tak schopen transportovat společně s odtahovaným vozidlem i jeho osádku. Automobil TREVA-15 je možné osadit i jinými typy kabin z produkce automobilky Tatra Trucks.

Svou koncepcí i konstrukčním řešením vychází z osvědčeného vozidla AV-15, zachovává si tedy provozní odolnost, spolehlivost a zároveň je snadné ji obsluhovat. TREVA-15 ER ale umožňuje vyprošťování a odsun automobilů a další techniky pomocí nově vyvinutých vyvěšovacích, tažných a vázacích přípravků. Tyto přípravky je možné využít i samostatně jako modernizační prvek pro již zavedené AV-15. Oproti AV-15 se ale u typu TREVA-15 ER zvýšily výkony při vyprošťování a odsunu techniky. Šternberský speciál dokáže odsunovat vozidla až do hmotnosti 40 t pomocí tažné tyče, v polovyvěšeném stavu pak do hmotnosti 30 t a má schopnost tahat bržděné přívěsy až do hmotnosti 65 t.

TREVA-15 také disponuje jeřábem, který může mít nosnost 15, popřípadě je možné nabídnout i variantu jeřábu s nosností 20 t. Vedle toho má k dispozici hlavní naviják s délkou lana 150 m a s maximální tažnou silou 44 t v případě, že je lano opatřeno dvěma kladkami. V přímém tahu pak může naviják vyprošťovat vozidla do hmotnosti 14,7 t, s jednou kladkou do 29,4 t. K výbavě automobilu patří i pomocný naviják o tažné síle 0,6 t a s délkou lana 320 m. Vozidlo je rovněž opatřeno samostatnou elektrocentrálou se svařovacím i řezacím zařízením s možností připojení elektrického nářadí, které je ve výbavě vozidla. K inventáři automobilu patří také radlice či dílenské pracoviště nebo přetěžovací zařízení a zařízení k ochraně proti kontaktu s vedením vysokého napětí. Možnosti vybavení jsou ovšem daleko širší, jeho podoba závisí jen na požadavcích uživatelů.


Hasičská AM-70 EX; větší foto / Excalibur Army

AM-50 EX a AM-70 EX

V posledních několika letech v Excalibur Army zkonstruovali i moderní pokračovatele v československé a české armádě i u záchranářských složek používaných mostních vozidel AM-50A/B. Jde o systémy AM-50 EX a AM-70 EX, které šternberský podnik nabízí i pro nevojenské použití. Základem AM-50 EX i AM-70 EX je moderní tatrovácký podvozek Tatra Force se znakem náprav 8×8. Mostní systém obou automobilů vychází principem fungování a nasazení z ideového konceptu AM-50 – zachovává nůžkový most s plnou mostovkou a odpojitelnou podpěrou. Ta slouží jako pilíř pro spojování více mostovek k překlenutí i velmi širokých překážek. Jde ovšem o nově vyvinuté technické řešení osazené na moderním podvozku z produkce kopřivnické společnosti Tatra Trucks. Nový je tedy nejen podvozek, ale i vlastní mostovka, podpěra, pokládací zařízení, elektroinstalace či hydraulický systém, přičemž hlavní rozdíl mezi AM-50 EX a AM-70 EX spočívá ve vyšší únosnosti mostu.

Mostní automobily AM-50 EX a AM-70 EX jsou určeny k rychlému přemostění suchých i vodních překážek. Mostní pole obou systémů můžou mít podle požadavků dvojí šířku, a to standardní 4 m nebo rozšířenou na 4,4 m, přičemž je zachována kompatibilita se staršími mostovkami. Mostní automobily obou typů nesou jedno mostní pole nůžkového typu se čtyřnosníkovou konstrukcí o délce 13,5 m a nosnosti 50 t nebo 70 t (zátěžová třída MLC 50 nebo MLC 70) s jednou odpojitelnou výsuvnou podpěrou. Jedno pole mostu může překlenout překážku s délkou mezi 10 až 12,5 m a s hloubkou od 2 do 6 m.


AM-70 EX; větší foto / Excalibur Army

Systémy jsou vybaven poloautomatickým ovládáním pro nakládání mostu a autonomní diagnostikou. Jednotlivá mostní pole lze za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 108 metrů, přičemž hloubka překážky může dosahovat až 6 m. Tato unikátní schopnost a zároveň použití plné mostovky, oproti kolejovému řešení, které je typické pro zahraniční řešení mostních automobilů, jsou velmi vhodné pro použití v civilním sektoru a u záchranářských složek, neboť jsou bezpečnější. Výjimečná je i schopnost pracovat za extrémních teplotních podmínek, rozsah činí od -32 až po +55 °C.

AM-50 EX i AM-70 EX je možné vybavit různými kabinami dle potřeb a požadavků zákazníka. K dispozici je standardní krátká dvoudveřová nebo dlouhá čtyřdveřová kabina. Vozidla mohou být opatřena manuální nebo automatizovanou převodovkou, na přídě vozů lze instalovat radlice pro zemní práce atd. S mostními systémy lze manipulovat volitelně pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání. V případě poruchy ovládacích prvků automobilu během pokládky mostu nebo v nouzových situacích lze propojit dva vozy a dokončit instalaci mostního dílu na požadované místo. Konstruktéři vybavili mostní vozidla moderní elektroinstalací odpovídající současným i budoucím požadavkům na její kapacitu a výkon. Doplňuje ji sestava čidel a snímačů, která ulehčuje ovládání mostního systému a zároveň jej monitoruje pro větší bezpečnost při manipulaci i rychlejší identifikaci možných závad. Tomu odpovídá i moderní ovládací skříňka s displejem, která vyhovuje současným požadavkům na ergonomii i zobrazování výstupních dat.

Další kapacity šternberského podniku

V Excalibur Army v současnosti pracují na dalších speciálních vozidlech, která najdou uplatnění jak v ozbrojených složkách, tak v civilním sektoru. Jde například o moderní pásový obojživelný transportér či nový vyprošťovací automobil. Vedle vývoje a výroby nových vozidel se ve Šternberku zabývají i opravami a modernizacemi osvědčených typů, které slouží jak v armádě, tak i u civilních složek. Jde například o opravy vyprošťovacích tanků VT-72B ve službách Hasičského záchranného sboru ČR či Správy železnic nebo hasičských strojů PTS-10 a SPOT-55 a rovněž policejních OKV-P. Excalibur Army také nabízí opravy a modernizace vyprošťovacích tanků VT-55A, které může navíc nabídnout ze svých zásob. Samozřejmě disponuje také velkou zásobou náhradních dílů, a kapacitou je nově vyrobit, jelikož se také věnuje strojírenské výrobě. Namátkou disponuje například kapacitami v oblasti obrábění, ohýbání, honování, tryskání, lakování, louhování, sodování nebo výroby těsnění, výpalků či svařenců, včetně svařování pancéřové oceli.

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...

EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra

Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých ...

Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé ...

TREVA-15 – nový taktický vyprošťovací a odsunový automobil od Excalibur Army

Na letošním veletrhu IDET české podniky představily několik zajímavých novinek. Jednou z nich je i ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!